Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:32
Is er ergens een post met aankoopadvies voor douche WTWs? Heb een tiental bladzijden doorgenomen maar precies niet echt iets gevonden.

Aannemer bij projectbouw heeft gevraagd dat wij doorsturen welke douche WTW we willen (zat oorspronkelijk niet in planning). Hij wilt wel enkel aansluiten op het boilervat van de warmtepomp (dus niet naar de koude kant van de douche zelf). De douche heeft een stortdouche en een gewone douchekop, maar er zit wel een 9L/m begrenzer in.

Ik dacht dan weg te kunnen komen met de gewone DWTWs, maar dan bedacht mij dat daardoor alle warmwaterflow beperkt wordt (tot 15L/m als ik het zo wat lees). Dat is mogelijk een probleem omdat we op termijn een tweede badkamer zouden willen zetten en het dus mogelijk is dat er twee douches tegelijk lopen. Dan lijkt me 15L/m wel krap, of zie ik dat mis?

Als ik bvb op Technea kijk, zie ik een 170cm, 210cm en 210cm HF. Het rendement van de gewone 210cm is het hoogste, maar beperkt ook de flow tot 15L, de 210cm HF heeft dat probleem niet (maar weer lagere efficientie).

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:36
liquid_ice schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:39:
Sinds vandaag is er bij mij een verticale DWTW geïnstalleerdvan 170cm. Eentje van Technea.

Met de waterkraan op heet (60 graden) stroomde er 40 graden afvalwater naar beneden. Dit was voldoende om het binnenstromende water van 9 graden op te warmen tot 28...

De douche zelf is dichterbij, maar niemand douche op 60 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Hoe heb je de wtw in de koof gekregen?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
vuurtjih schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
Heeft er iemand hier ervaring met een Easydrain wtw + warmtepomp?
Overal wordt de besparing voornamelijk op gas geschreven, maar ja dat heb ik straks niet :+

Iemand een idee hoe we nou uitrekenen wat het rendement zou zijn?
Die easydrain levert amper 30% rendement.

Zelf denk ik aan een douchebak WTW die volgens de boeken tot 50% rendement kan opleveren en je kan er een stuk makkelijker bij mbt schoonmaken.
https://www.solar-nu-webs...ij-cw45-90-x90-x20cm.html

Enige twijfel over deze apparaten is om bijna wekelijks de haar en zeepresten eruit te moeten pulken, dat speelt minder met een verticaal WTW pijp, je mag namelijk geen agressieve schoonmaakmiddelen meer gebruiken zoals schuurmiddel, ik moet hier nog wel eens gootsteenontstopper in kieperen dat vind een WTW niet leuk.

30 tot 50% is best wel fors gezien de ketel 20kwh warmte moet stampen en dan ineens nog maar rond 10-11kwh, die redementcijfers zijn allemaal bij niet te hoge waterstromen ofwel cw3(waar je overgens prima op kan douchen).

[Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2023 23:10]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:07
mr_evil08 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:00:
[...]

Die easydrain levert amper 30% rendement.

Zelf denk ik aan een douchebak WTW die volgens de boeken tot 50% rendement kan opleveren en je kan er een stuk makkelijker bij mbt schoonmaken.
https://www.solar-nu-webs...ij-cw45-90-x90-x20cm.html

Enige twijfel over deze apparaten is om bijna wekelijks de haar en zeepresten eruit te moeten pulken, dat speelt minder
Nog nooit schoongemaakt bij mij, zit er pas 7 jaar.
met een verticaal WTW pijp, je mag namelijk geen agressieve schoonmaakmiddelen meer gebruiken zoals schuurmiddel
schuurmiddel mag je nergens in huis gebruiken, je beschadigt namelijk de top laag (ongeacht het materiaal) en daardoor wordt het lelijk en sneller vuil.
, ik moet hier nog wel eens gootsteenontstopper in kieperen dat vind een WTW niet leuk.
Lange haren zijn waarschijnlijk het probleem?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-03 12:14
Wij gaan ook ons huis ingrijpend verbouwen en ook de badkamer wordt compleet gerenoveerd. We maken ook een duurzaamheidslag (WP, WPB voor SWW) en zitten ook te kijken naar een WTW voor de douche.

In de rode rechthoek is een ruime koof, waarin we makkelijk dingen kunnen wegwerken, en waar nu ook de af en aanvoerleidingen doorheen lopen. We zouden daar dus prima een WTW pijp in kunnen hangen. Echter, de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?

Een wtw goot met al dat schoonmaken heeft niet per se mijn voorkeur.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

timpel_800 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:34:

In de rode rechthoek is een ruime koof, waarin we makkelijk dingen kunnen wegwerken, en waar nu ook de af en aanvoerleidingen doorheen lopen. We zouden daar dus prima een WTW pijp in kunnen hangen. Echter, de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?
Dat maakt hooguit een paar procent uit.
Bij mij wordt er meer versleept en het werkt prima :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-03 16:09
Hoe is de ervaring met nieuwere modellen easydrain? ik zou graag een WTW installeren bij de renovatie die in onze badkamer op stapel staat (we kunnen geen verticale kwijt gezien positie van badkamer in het huis, dan kan je er namelijk niet meer bij).
Een van de leveranciers waar we de materialen vandaan kunnen halen biedt alleen easydrain aan (geeft toe dat er kinderziektes waren maar zou nu opgelost zijn).

Of is dat niet aan beginnen want je bent wekelijks verstoppingen aan t oplossen..

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 06:04
Opperhoof schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Ziet er mooi uit! Hoe heb je de wtw in de koof gekregen?
Onderlangs vanuit de 'kelderkast' onder de trap. Met 4 treden naar beneden gaf het net genoeg ruimte. De wtw kan er alleen niet meer uit vrees ik ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Seafarer
liquid_ice schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 05:42:
[...]

Onderlangs vanuit de 'kelderkast' onder de trap. Met 4 treden naar beneden gaf het net genoeg ruimte. De wtw kan er alleen niet meer uit vrees ik ;)
Had je dan voldoende mogenlijkheden om hem zuiver waterpas te zetten in twee richtingen?

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 06:04
Seafarer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Had je dan voldoende mogenlijkheden om hem zuiver waterpas te zetten in twee richtingen?
Yep, daarvoor hebben we een pijlloodje door de pijp heen laten zakken

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Seafarer
liquid_ice schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:20:
[...]

Yep, daarvoor hebben we een pijlloodje door de pijp heen laten zakken
Das ook een goed idee.

• Danferno
Heeft iemand een idee hoeveel manuren de installatie van een douchegoot WTW vraagt bij een nieuwbouw? Onze aannemer rekent 16 manuren en dat lijkt me wel enorm veel om vier aansluitingen te zetten. Ze willen ook enkel aansluiten op boiler, niet op koud water van de douche. Hij komt ook gewoon in de technische koker dus veel eenvoudiger kan het niet lijkt me.

[Voor 13% gewijzigd door Danferno op 28-02-2023 16:03]

• Seafarer
Danferno schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:02:
Heeft iemand een idee hoeveel manuren de installatie van een douchegoot WTW vraagt bij een nieuwbouw? Onze aannemer rekent 16 manuren en dat lijkt me wel enorm veel om vier aansluitingen te zetten. Ze willen ook enkel aansluiten op boiler, niet op koud water van de douche. Hij komt ook gewoon in de technische koker dus veel eenvoudiger kan het niet lijkt me.
1 dag met 2 man.

Is wat ruim maar ook heel moeilijk om dit zo even te bepalen als je de situatie niet kan zien.

• Danferno
Seafarer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:15:
[...]

1 dag met 2 man.

Is wat ruim maar ook heel moeilijk om dit zo even te bepalen als je de situatie niet kan zien.
Amai dat is toch stevig, want dan zit je al snel aan €1000 puur installatiekost, tel daar nog eens makkelijk €700 voor de wtw zelf bij, dan zakt het financieel rendement helemaal in :/

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Tja, hij zit er dan wel misschien 75 jaar…

diskeltische lurker

• Danferno
Nja inclusief BTW kom ik dan op een rendement van 2.2% uit, bijna een volle procentpunt minder dan zelfs Nederlandse staatsobligaties. En dan ga ik er al vanuit dat de investering van de dwtw volledig opgenomen wordt in de waarde van het huis

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:26
lijkt mij fors als hij letterlijk geplaatst kan worden op de plaats waar bijvoorbeeld al een afvoer van de douche gepland staat. Aangezien dit leiding ook gebeugeld moet worden.
Het plaatsen van de dwtw als afvoer en terugslag klep is een uurtje werk. Water leiding aanpassen kan nooit 15 uur werk zijn, maar zonder tekening is dat ook niet goed te beoordelen.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Seafarer
Danferno schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Amai dat is toch stevig, want dan zit je al snel aan €1000 puur installatiekost, tel daar nog eens makkelijk €700 voor de wtw zelf bij, dan zakt het financieel rendement helemaal in :/
Ja das best een hele hoop geld. Eigenlijk hoor je vaak dat het wel voor 500 euro lukt. Ik vergat even de uren maal 60 euro te doen.

• Danferno
Ze blijven bij hun offerte >€2000, voor die prijs ga ik het niet doen. Is er iets dat ze kunnen doen om een eventuele latere installatie makkelijker te maken? Alle relevante buizen zitten gewoon in de technische koker, dus vermoed van niet?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als de douche en WC niet samen in één buis gaan, en de koudwaterleiding naar de ketel door dezelfde koof gaat, dan is een retrofit vaak wel mogelijk.

Bij mijn eerste dwtw was het 1 man 2 uur, blijkbaar had ik een handige aannemer :)
De tweede was zelf geklust in een zaterdagmiddag; 2 man x 4 uur inclusief openzagen van de koof en afwerken met een Billy.

Dus 16 uur voor nieuwbouw klinkt ongeveer naar verwachting. Daar zit immers een heel kantoor, paper trail en faalkosten aan vast. Zeker bij projectbouw.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Danferno
Proton_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:52:
Als de douche en WC niet samen in één buis gaan, en de koudwaterleiding naar de ketel door dezelfde koof gaat, dan is een retrofit vaak wel mogelijk.

Bij mijn eerste dwtw was het 1 man 2 uur, blijkbaar had ik een handige aannemer :)
De tweede was zelf geklust in een zaterdagmiddag; 2 man x 4 uur inclusief openzagen van de koof en afwerken met een Billy.

Dus 16 uur voor nieuwbouw klinkt ongeveer naar verwachting. Daar zit immers een heel kantoor, paper trail en faalkosten aan vast. Zeker bij projectbouw.
Heb net de aannemer zelf aan de lijn gehad (ipv ~klantendienst). Het probleem is dat zij werken met vertakkingen op elk verdiep voor de koud water toevoer waardoor er geen dedicated koudwaterleiding naar de boiler gaat (en ook niet naar de douche). Als ze dan een DWTW willen installeren moeten ze dus een aparte leiding naar de boiler bijleggen, en die staat twee verdiepingen en een hele ruimte verder.

Dan zijn de werkuren die ze aanrekenen nog best wel redelijk heb ik het idee. Heb het uiteindelijk laten vallen, want die €1800 haal ik er nooit uit, zeker niet met alle rendementsverlies (afstand tot boiler, geen aansluiting op koudwater douche, geen koud noch afvoer aansluiting op eventuele 2e douche).

Iedereen bedankt voor de input iig!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Heb net de aannemer zelf aan de lijn gehad (ipv ~klantendienst). Het probleem is dat zij werken met vertakkingen op elk verdiep voor de koud water toevoer waardoor er geen dedicated koudwaterleiding naar de boiler gaat (en ook niet naar de douche). Als ze dan een DWTW willen installeren moeten ze dus een aparte leiding naar de boiler bijleggen, en die staat twee verdiepingen en een hele ruimte verder.

Dan zijn de werkuren die ze aanrekenen nog best wel redelijk heb ik het idee. Heb het uiteindelijk laten vallen, want die €1800 haal ik er nooit uit, zeker niet met alle rendementsverlies (afstand tot boiler en geen aansluiting op koudwater douche).

Iedereen bedankt voor de input iig!
Er hoeft helemaal geen dedicated leiding naar de boiler te gaan, dat zal bijna niemand hebben.

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Er hoeft helemaal geen dedicated leiding naar de boiler te gaan, dat zal bijna niemand hebben.
Maar dan voorverwarm je toch ook het koud water van je lavabo, WC, ... ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Danferno een mooi voorbeeld van 'perfect is the enemy of done'.
Bij mij krijgt alles boven de begane grond lauw water tijdens een douchebeurt.
Fun fact: dat maakt de wasmachine ca 25% zuiniger ;)

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Maar dan voorverwarm je toch ook het koud water van je lavabo, WC, ... ?
Dat maakt toch niet uit, je doet alsof de WC voltijds gebruikt wordt tijdens een douchebeurt :?

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Dat maakt toch niet uit, je doet alsof de WC voltijds gebruikt wordt tijdens een douchebeurt :?
Haha nee goed punt, moet deze nieuwe info gewoon even verteren. Is dit echt de standaard? Enerzijds zie ik het voordeel naar kostenbesparing (zo zit de koudwatertoevoer van de douche ook direct op de dwtw, ook leuk). Maar anderzijds kan ik me ook voorstellen dat er misschien wel eens iemand zijn tanden wilt poetsen of een glas water wilt vullen terwijl er gedoucht wordt en dat wordt dan toch wat tricky? Zou er zelf wel mee kunnen leven, maar voor de WAF is het niet zo top :9

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Haha nee goed punt, moet deze nieuwe info gewoon even verteren. Is dit echt de standaard? Enerzijds zie ik het voordeel naar kostenbesparing (zo zit de koudwatertoevoer van de douche ook direct op de dwtw, ook leuk). Maar anderzijds kan ik me ook voorstellen dat er misschien wel eens iemand zijn tanden wilt poetsen of een glas water wilt vullen terwijl er gedoucht wordt en dat wordt dan toch wat tricky? Zou er zelf wel mee kunnen leven, maar voor de WAF is het niet zo top :9
Dat wordt niet tricky omdat je thermostaatkraan van de douche de temperatuur constant houdt.

En ja, het is de standaard.

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Dat wordt niet tricky omdat je thermostaatkraan van de douche de temperatuur constant houdt.

En ja, het is de standaard.

[Afbeelding]
Ik bedoel tricky in de zin dat mijn vriendin niet gaat lachen als ze boven een glas water vult en ineens warm water aan't drinken is omdat iemand aan't douchen is :P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Ik bedoel tricky in de zin dat mijn vriendin niet gaat lachen als ze boven een glas water vult en ineens warm water aan't drinken is omdat iemand aan't douchen is :P
Dat lijkt mij salmonella legionella technisch gesproken ook niet de bedoeling. Drinkwater zal een apart systeem moeten blijven vormen. Dus dit is een aparte leiding van koud via de WTW naar de CV ketel.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Danferno
Ik heb proberen te tekenen wat ik bedoel, met in groen het positieve stuk en in rood het negatieve stuk

Legende: blauw koud, rood warm, geel voorverwarmd, zwart afvoer

• Proton_

Proton_

Team Welles

offtopic:
lavabo=wastafel buiten Vlaanderen ;)

Water uit een dwtw is kortdurend ca 25°C, vergelijkbaar met de temperaturen die je krijgt door leidingen in het beton bij vloerverwarming. Een paar minuten na het douchen is het afgekoeld.

Het zou goed kunnen dat het inderdaad normtechnische gevolgen heeft, van de Vlaamse normen weet ik nig minder dan van de Nederlandse.

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier is het juist positief voor de WAF, in de winter iets minder koud water uit de koude kraan bij het handen wassen.

Voor een beker water of natte tandenborstel merk je nagenoeg niets, dat is gewoon koud water in het laatste stukje leiding.

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:50
Was 500 euro kwijt aan manuren (paar jaar geleden). Heb het mee laten nemen toen mn badkamer werd verbouwd

• Danferno
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:06:
Ik heb proberen te tekenen wat ik bedoel, met in groen het positieve stuk en in rood het negatieve stuk
[Afbeelding]

Legende: blauw koud, rood warm, geel voorverwarmd, zwart afvoer
De aannemer wilt hem zo niet plaatsen (dus gewoon voor de 1e verdiep collector) omdat dit "verschillende complicaties zou opleveren doordat wij ook met een warmtepomp werken". Als ik hem nog eens op de werf zie zal ik eens vragen wat hij daar precies mee bedoelt ...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
franssie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:48:
[...]Dat lijkt mij salmonella technisch gesproken ook niet de bedoeling. Drinkwater zal een apart systeem moeten blijven vormen. Dus dit is een aparte leiding van koud via de WTW naar de CV ketel.
Lopen er bij jou rauwe eieren door de drinkwaterleiding 8)7

Wellicht sterven er in jou straat wekelijks buren aan legionella; maar een koudwaterleiding die tijdelijk 25°C wordt tijdens het douchen is totaal geen risico. Paniekkrampen zijn nergens voor nodig. Het risico is sowiezo al heel beperkt, als je niet continue verzwakte mensen waterdamp uit lauwe baden laat inademen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

naftebakje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:33:
[...]
Lopen er bij jou rauwe eieren door de drinkwaterleiding 8)7
ok, ik was even wat minder scherp - was die smiley nu echt nodig? }:O
Wellicht sterven er in jou straat wekelijks buren aan legionella; maar een koudwaterleiding die tijdelijk 25°C wordt tijdens het douchen is totaal geen risico. Paniekkrampen zijn nergens voor nodig. Het risico is sowiezo al heel beperkt, als je niet continue verzwakte mensen waterdamp uit lauwe baden laat inademen.
Ik blijf er bij dat het een aparte drinkwater-leiding zou moeten blijven. Zoals ook al geopperd vind niet iedereen 'koud' water van 24 graden uit de kraan lekker om te drinken, maar

https://www.rivm.nl/legionella
De legionellabacterie groeit in water met een temperatuur tussen de 20 en 50 graden Celsius. Als het water in hele kleine druppeltjes (nevel) in de lucht komt, kan iemand de bacterie inademen en besmet raken. Van nature komt de bacterie voor in grond en in water.
Dus kan jij wel bijdehand en grappig lopen doen, maar als jij de installaties in jouw straat hebt aangelegd - dan konden daar wel eens wat gevalletjes optreden. Ik hoop dat je geen installaties aanlegt.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52
Naar mijn idee heeft dit wat te veel weg van paniekzaaierij; de warmwater leiding in een gemiddelde woning zal naar alle waarschijnlijkheid veel langer tussen de 20 en 50 graden zijn dan een koudwaterleiding met WTW. Ook dat leidt eigenlijk nooit tot problemen, dus problemen met WTW zijn al helemaal onwaarschijnlijk.
Het belangrijkste is dat drinkwaterleidingen met enige regelmaat gebruikt worden zodat legionella niet de kans krijgt om een gevaar te vormen.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:59
Guidooow schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:09:
Naar mijn idee heeft dit wat te veel weg van paniekzaaierij; de warmwater leiding in een gemiddelde woning zal naar alle waarschijnlijkheid veel langer tussen de 20 en 50 graden zijn dan een koudwaterleiding met WTW. Ook dat leidt eigenlijk nooit tot problemen, dus problemen met WTW zijn al helemaal onwaarschijnlijk.
Het belangrijkste is dat drinkwaterleidingen met enige regelmaat gebruikt worden zodat legionella niet de kans krijgt om een gevaar te vormen.
Mee eens.
Sterker nog, door meer aansluitingen (wastafel, wasmachine, toilet) achter je wtw te realiseren zorg je voor meer doorstroming, waardoor je minder stilstaand water hebt wat kan opwarmen en dus minder kans op legionella.

• JulianAdam
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-03 15:05
Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen. Bij mijn renovatie wil ik ook een douche-WTW installeren (debiet van 12,5 l/min bij Technea zou moeten voldoen met een waterbesparende regendouche en waterbesparende gewone douchekop). Ik vroeg me af of iemand hier kon beoordelen of mijn aansluitschema klopt (ik heb me al goed ingelezen maar heb geen ervaring). Het regenwater wordt grondig gefilterd alvorens dit gebruikt wordt voor de douche (hier vraag ik geen feedback over, ik weet dat niet iedereen hiermee akkoord gaat). Ik vroeg me af of dit een correcte aansluiting is. Voornamelijk vroeg ik me af:

- Mag koudwater invoer van de ketel meteen aangesloten worden op het voorverwarmde water uit de douche wtw?
- Is de binnendraad van 1/2" van de douche-wtw geschikt om te verlopen via T-stuk naar 2 x 20 mm Alupex? Het lijkt me dat het debiet door de de 1/2" eerder beperkt is in vergelijking met de 2 x 20 mm Alupex?

Ik heb op de afbeeldingen de aansluitingen op het gelijkvloers eruit gelaten omdat deze mij minder relevant leken. (In de technische ruimte komt nog een kraan met warm en koud regenwater, een kraan voor wasmachine, op elk verdiep een toilet, en in de keuken wordt ook nog (naast de lavabo's boven) stadwater gebruikt met een close in boiler.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
Gewoon meten is weten:
- winter koud water 7C in de zomer 22C uit de straat
- Uit doucheWTW in winter 24C in de zomer 27C
- door vloerverwarming rond 24C in de winter kortstondig, in de zomer 28C omdat stilstand in de vloer die al rond 28C (door de zon) is overgenomen wordt.

Je merkt het dus wel, maar om nu met legionella rekening te houden, heb je wel andere dingen om op te letten. Zoals isoleren van leidingen in de koof, langs de muur bij vloerverwarming, niet in muur waar de zon op kan staan, want dan haal je op andere manieren wel hogere temperaturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:24
timpel_800 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:34:

….

de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?

De afvoer is meestal pvc en dat isoleert best goed.
Toen ik net mijn DWTW had heb ik een tijd lang de aan- en afvoertemperaturen gemeten. Het meetpunt op de pvc afvoerleiding heb ik toen snel verplaatst naar de inlaat van de DWTW. Dat was van koper. Dat gaf wel goede metingen.

Het rendement van mijn Technea DWTW is/was ongeveer 43%, gemeten op het verschil in gasverbruik. Nu wordt het SWW al jaren met een eboiler gemaakt. Een rendement meten kan nu niet meer vanwege het ontbreken van oude gegevens. Maar nog geen 4 kWh per dag (1400 kWh per jaar) voor SWW in een 2-persoonshuishouden vind ik niet echt heel slecht. En dat al probleemloos sinds 2014

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• JulianAdam
Iemand die me verder zou kunnen helpen?
JulianAdam schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:08:
Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen. Bij mijn renovatie wil ik ook een douche-WTW installeren (debiet van 12,5 l/min bij Technea zou moeten voldoen met een waterbesparende regendouche en waterbesparende gewone douchekop). Ik vroeg me af of iemand hier kon beoordelen of mijn aansluitschema klopt (ik heb me al goed ingelezen maar heb geen ervaring). Het regenwater wordt grondig gefilterd alvorens dit gebruikt wordt voor de douche (hier vraag ik geen feedback over, ik weet dat niet iedereen hiermee akkoord gaat). Ik vroeg me af of dit een correcte aansluiting is. Voornamelijk vroeg ik me af:

- Mag koudwater invoer van de ketel meteen aangesloten worden op het voorverwarmde water uit de douche wtw?
- Is de binnendraad van 1/2" van de douche-wtw geschikt om te verlopen via T-stuk naar 2 x 20 mm Alupex? Het lijkt me dat het debiet door de de 1/2" eerder beperkt is in vergelijking met de 2 x 20 mm Alupex?

Ik heb op de afbeeldingen de aansluitingen op het gelijkvloers eruit gelaten omdat deze mij minder relevant leken. (In de technische ruimte komt nog een kraan met warm en koud regenwater, een kraan voor wasmachine, op elk verdiep een toilet, en in de keuken wordt ook nog (naast de lavabo's boven) stadwater gebruikt met een close in boiler.

[Afbeelding]

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:05
Ik begrijp je eerste vraag niet goed. Je koud water invoer gaat via de WTW (dus een beetje opgewarmd) naar de koud water aansluiting op je mengkranen van je douche. Voor een hoger rendement kun je ook je Boiler of Geiser hierop aansluiten, zodat die wat minder hard hoeft bij te verwarmen. Geeft dit indirect antwoord op je vraag?

Verder zou ik NIET de afvoeren van je wasbakken door de WTW laten lopen. Dat wordt ook niet geadviseerd door de leverancier ivm vervuiling. Maar ik ben zelf ook van mening dat je rendement negatief beïnvloed wordt doordat in de wasbakken veel vaker koud water dan lauw of war water komt.

Wat betreft je tweede vraag weet ik niet zeker het antwoord. Maar ik schat dat 1/2'' een kleiner diameter is dan 2*20 mm alplex. Echter zal het vaak voorkomen dat beide douches precies op het zelfde moment in gebruik zijn.

[Voor 10% gewijzigd door royaljoop op 20-03-2023 15:57]

• mr_evil08
Om praktische redenen heeft het geen zin om je wasbak en bad aan te sluiten op een WTW, je bad is afgekoelt als je die laat leeglopen en je wasbak gebruik je niet voor het douchen gaan.

Een WTW is snel afgekoelt en dat moet ook ivm legionella.
En het nadeel is dat je geen chemicalien meer mag gebruiken om de zaak te ontstoppen want dat tast je WTW aan, dus enkel de afvoer op de douche aansluiten.

• Seafarer
JulianAdam schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:13:
Iemand die me verder zou kunnen helpen?

[...]
Ik zie niet direct iets bezwaarlijks.

Maar waarom vraag je het niet direct aan Technea? Die willen graag verkopen en hebben meerervaring dan het hele topic hier.

• JulianAdam
@Seafarer Ik heb contact opgenomen met Bries en Itho Daalderop, Technea kan je niet contacteren als particulier. Tot zover geen meteen antwoord...

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mr_evil08 blijkbaar ben ik tegen al je adviezen in gegaan :)
Werkt vooralsnog prima, ik laat het weten als er iets stuk is.

Ik ben het met je eens dat het qua warmteterugwinning vrij zinloos is om bad/wastafel er op te zetten, maar bij renovatie kan het ook geen kwaad.
Chemicaliën zijn sowieso af te raden om te ontstoppen.

[Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 21-03-2023 15:16]

• mr_evil08
@Proton_ Mja ik lees het ook maar in de handleidingen die erbij zitten dat je niet van alles meer door kan gooien, het is een stuk koper/messing dat reageert anders dan een PVC afvoer, gootsteenproducten gaan niet vanuit dat er een stuk koper tussen zit.

(kan overgens ook niet bij gewoon riool, sommige producten vreet de pijpen kapot).

[Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2023 16:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:50
Danferno schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:42:
[...]

De aannemer wilt hem zo niet plaatsen (dus gewoon voor de 1e verdiep collector) omdat dit "verschillende complicaties zou opleveren doordat wij ook met een warmtepomp werken". Als ik hem nog eens op de werf zie zal ik eens vragen wat hij daar precies mee bedoelt ...
Bij mij werkt t juist goed samen met mijn warmtepomp. Boiler koelt minder snel af en kan langer douchen
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee