Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 15:34
Is er ergens een post met aankoopadvies voor douche WTWs? Heb een tiental bladzijden doorgenomen maar precies niet echt iets gevonden.

Aannemer bij projectbouw heeft gevraagd dat wij doorsturen welke douche WTW we willen (zat oorspronkelijk niet in planning). Hij wilt wel enkel aansluiten op het boilervat van de warmtepomp (dus niet naar de koude kant van de douche zelf). De douche heeft een stortdouche en een gewone douchekop, maar er zit wel een 9L/m begrenzer in.

Ik dacht dan weg te kunnen komen met de gewone DWTWs, maar dan bedacht mij dat daardoor alle warmwaterflow beperkt wordt (tot 15L/m als ik het zo wat lees). Dat is mogelijk een probleem omdat we op termijn een tweede badkamer zouden willen zetten en het dus mogelijk is dat er twee douches tegelijk lopen. Dan lijkt me 15L/m wel krap, of zie ik dat mis?

Als ik bvb op Technea kijk, zie ik een 170cm, 210cm en 210cm HF. Het rendement van de gewone 210cm is het hoogste, maar beperkt ook de flow tot 15L, de 210cm HF heeft dat probleem niet (maar weer lagere efficientie).

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:57
liquid_ice schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:39:
Sinds vandaag is er bij mij een verticale DWTW geïnstalleerdvan 170cm. Eentje van Technea.

Met de waterkraan op heet (60 graden) stroomde er 40 graden afvalwater naar beneden. Dit was voldoende om het binnenstromende water van 9 graden op te warmen tot 28...

De douche zelf is dichterbij, maar niemand douche op 60 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Hoe heb je de wtw in de koof gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:20
vuurtjih schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
Heeft er iemand hier ervaring met een Easydrain wtw + warmtepomp?
Overal wordt de besparing voornamelijk op gas geschreven, maar ja dat heb ik straks niet :+

Iemand een idee hoe we nou uitrekenen wat het rendement zou zijn?
Die easydrain levert amper 30% rendement.

Zelf denk ik aan een douchebak WTW die volgens de boeken tot 50% rendement kan opleveren en je kan er een stuk makkelijker bij mbt schoonmaken.
https://www.solar-nu-webs...ij-cw45-90-x90-x20cm.html

Enige twijfel over deze apparaten is om bijna wekelijks de haar en zeepresten eruit te moeten pulken, dat speelt minder met een verticaal WTW pijp, je mag namelijk geen agressieve schoonmaakmiddelen meer gebruiken zoals schuurmiddel, ik moet hier nog wel eens gootsteenontstopper in kieperen dat vind een WTW niet leuk.

30 tot 50% is best wel fors gezien de ketel 20kwh warmte moet stampen en dan ineens nog maar rond 10-11kwh, die redementcijfers zijn allemaal bij niet te hoge waterstromen ofwel cw3(waar je overgens prima op kan douchen).

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2023 23:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:00:
[...]

Die easydrain levert amper 30% rendement.

Zelf denk ik aan een douchebak WTW die volgens de boeken tot 50% rendement kan opleveren en je kan er een stuk makkelijker bij mbt schoonmaken.
https://www.solar-nu-webs...ij-cw45-90-x90-x20cm.html

Enige twijfel over deze apparaten is om bijna wekelijks de haar en zeepresten eruit te moeten pulken, dat speelt minder
Nog nooit schoongemaakt bij mij, zit er pas 7 jaar.
met een verticaal WTW pijp, je mag namelijk geen agressieve schoonmaakmiddelen meer gebruiken zoals schuurmiddel
schuurmiddel mag je nergens in huis gebruiken, je beschadigt namelijk de top laag (ongeacht het materiaal) en daardoor wordt het lelijk en sneller vuil.
, ik moet hier nog wel eens gootsteenontstopper in kieperen dat vind een WTW niet leuk.
Lange haren zijn waarschijnlijk het probleem?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:39

timpel_800

Amber 65

Wij gaan ook ons huis ingrijpend verbouwen en ook de badkamer wordt compleet gerenoveerd. We maken ook een duurzaamheidslag (WP, WPB voor SWW) en zitten ook te kijken naar een WTW voor de douche.

In de rode rechthoek is een ruime koof, waarin we makkelijk dingen kunnen wegwerken, en waar nu ook de af en aanvoerleidingen doorheen lopen. We zouden daar dus prima een WTW pijp in kunnen hangen. Echter, de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?

Een wtw goot met al dat schoonmaken heeft niet per se mijn voorkeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds-qcYRHtpABrKBPmrjDOw-VRtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2Dq80ZT6905L8Aa4FD49sLa.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

timpel_800 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:34:

In de rode rechthoek is een ruime koof, waarin we makkelijk dingen kunnen wegwerken, en waar nu ook de af en aanvoerleidingen doorheen lopen. We zouden daar dus prima een WTW pijp in kunnen hangen. Echter, de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?
Dat maakt hooguit een paar procent uit.
Bij mij wordt er meer versleept en het werkt prima :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-03 12:05
Hoe is de ervaring met nieuwere modellen easydrain? ik zou graag een WTW installeren bij de renovatie die in onze badkamer op stapel staat (we kunnen geen verticale kwijt gezien positie van badkamer in het huis, dan kan je er namelijk niet meer bij).
Een van de leveranciers waar we de materialen vandaan kunnen halen biedt alleen easydrain aan (geeft toe dat er kinderziektes waren maar zou nu opgelost zijn).

Of is dat niet aan beginnen want je bent wekelijks verstoppingen aan t oplossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:32
Opperhoof schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Ziet er mooi uit! Hoe heb je de wtw in de koof gekregen?
Onderlangs vanuit de 'kelderkast' onder de trap. Met 4 treden naar beneden gaf het net genoeg ruimte. De wtw kan er alleen niet meer uit vrees ik ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

liquid_ice schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 05:42:
[...]

Onderlangs vanuit de 'kelderkast' onder de trap. Met 4 treden naar beneden gaf het net genoeg ruimte. De wtw kan er alleen niet meer uit vrees ik ;)
Had je dan voldoende mogenlijkheden om hem zuiver waterpas te zetten in twee richtingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
Seafarer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Had je dan voldoende mogenlijkheden om hem zuiver waterpas te zetten in twee richtingen?
Yep, daarvoor hebben we een pijlloodje door de pijp heen laten zakken

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

liquid_ice schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:20:
[...]

Yep, daarvoor hebben we een pijlloodje door de pijp heen laten zakken
Das ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Heeft iemand een idee hoeveel manuren de installatie van een douchegoot WTW vraagt bij een nieuwbouw? Onze aannemer rekent 16 manuren en dat lijkt me wel enorm veel om vier aansluitingen te zetten. Ze willen ook enkel aansluiten op boiler, niet op koud water van de douche. Hij komt ook gewoon in de technische koker dus veel eenvoudiger kan het niet lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door Danferno op 28-02-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Danferno schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:02:
Heeft iemand een idee hoeveel manuren de installatie van een douchegoot WTW vraagt bij een nieuwbouw? Onze aannemer rekent 16 manuren en dat lijkt me wel enorm veel om vier aansluitingen te zetten. Ze willen ook enkel aansluiten op boiler, niet op koud water van de douche. Hij komt ook gewoon in de technische koker dus veel eenvoudiger kan het niet lijkt me.
1 dag met 2 man.

Is wat ruim maar ook heel moeilijk om dit zo even te bepalen als je de situatie niet kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Seafarer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:15:
[...]

1 dag met 2 man.

Is wat ruim maar ook heel moeilijk om dit zo even te bepalen als je de situatie niet kan zien.
Amai dat is toch stevig, want dan zit je al snel aan €1000 puur installatiekost, tel daar nog eens makkelijk €700 voor de wtw zelf bij, dan zakt het financieel rendement helemaal in :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:52
Tja, hij zit er dan wel misschien 75 jaar…

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Nja inclusief BTW kom ik dan op een rendement van 2.2% uit, bijna een volle procentpunt minder dan zelfs Nederlandse staatsobligaties. En dan ga ik er al vanuit dat de investering van de dwtw volledig opgenomen wordt in de waarde van het huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45
lijkt mij fors als hij letterlijk geplaatst kan worden op de plaats waar bijvoorbeeld al een afvoer van de douche gepland staat. Aangezien dit leiding ook gebeugeld moet worden.
Het plaatsen van de dwtw als afvoer en terugslag klep is een uurtje werk. Water leiding aanpassen kan nooit 15 uur werk zijn, maar zonder tekening is dat ook niet goed te beoordelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Danferno schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:27:
[...]

Amai dat is toch stevig, want dan zit je al snel aan €1000 puur installatiekost, tel daar nog eens makkelijk €700 voor de wtw zelf bij, dan zakt het financieel rendement helemaal in :/
Ja das best een hele hoop geld. Eigenlijk hoor je vaak dat het wel voor 500 euro lukt. Ik vergat even de uren maal 60 euro te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Ze blijven bij hun offerte >€2000, voor die prijs ga ik het niet doen. Is er iets dat ze kunnen doen om een eventuele latere installatie makkelijker te maken? Alle relevante buizen zitten gewoon in de technische koker, dus vermoed van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als de douche en WC niet samen in één buis gaan, en de koudwaterleiding naar de ketel door dezelfde koof gaat, dan is een retrofit vaak wel mogelijk.

Bij mijn eerste dwtw was het 1 man 2 uur, blijkbaar had ik een handige aannemer :)
De tweede was zelf geklust in een zaterdagmiddag; 2 man x 4 uur inclusief openzagen van de koof en afwerken met een Billy.

Dus 16 uur voor nieuwbouw klinkt ongeveer naar verwachting. Daar zit immers een heel kantoor, paper trail en faalkosten aan vast. Zeker bij projectbouw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Proton_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:52:
Als de douche en WC niet samen in één buis gaan, en de koudwaterleiding naar de ketel door dezelfde koof gaat, dan is een retrofit vaak wel mogelijk.

Bij mijn eerste dwtw was het 1 man 2 uur, blijkbaar had ik een handige aannemer :)
De tweede was zelf geklust in een zaterdagmiddag; 2 man x 4 uur inclusief openzagen van de koof en afwerken met een Billy.

Dus 16 uur voor nieuwbouw klinkt ongeveer naar verwachting. Daar zit immers een heel kantoor, paper trail en faalkosten aan vast. Zeker bij projectbouw.
Heb net de aannemer zelf aan de lijn gehad (ipv ~klantendienst). Het probleem is dat zij werken met vertakkingen op elk verdiep voor de koud water toevoer waardoor er geen dedicated koudwaterleiding naar de boiler gaat (en ook niet naar de douche). Als ze dan een DWTW willen installeren moeten ze dus een aparte leiding naar de boiler bijleggen, en die staat twee verdiepingen en een hele ruimte verder.

Dan zijn de werkuren die ze aanrekenen nog best wel redelijk heb ik het idee. Heb het uiteindelijk laten vallen, want die €1800 haal ik er nooit uit, zeker niet met alle rendementsverlies (afstand tot boiler, geen aansluiting op koudwater douche, geen koud noch afvoer aansluiting op eventuele 2e douche).

Iedereen bedankt voor de input iig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:58:
[...]

Heb net de aannemer zelf aan de lijn gehad (ipv ~klantendienst). Het probleem is dat zij werken met vertakkingen op elk verdiep voor de koud water toevoer waardoor er geen dedicated koudwaterleiding naar de boiler gaat (en ook niet naar de douche). Als ze dan een DWTW willen installeren moeten ze dus een aparte leiding naar de boiler bijleggen, en die staat twee verdiepingen en een hele ruimte verder.

Dan zijn de werkuren die ze aanrekenen nog best wel redelijk heb ik het idee. Heb het uiteindelijk laten vallen, want die €1800 haal ik er nooit uit, zeker niet met alle rendementsverlies (afstand tot boiler en geen aansluiting op koudwater douche).

Iedereen bedankt voor de input iig!
Er hoeft helemaal geen dedicated leiding naar de boiler te gaan, dat zal bijna niemand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Er hoeft helemaal geen dedicated leiding naar de boiler te gaan, dat zal bijna niemand hebben.
Maar dan voorverwarm je toch ook het koud water van je lavabo, WC, ... ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Danferno een mooi voorbeeld van 'perfect is the enemy of done'.
Bij mij krijgt alles boven de begane grond lauw water tijdens een douchebeurt.
Fun fact: dat maakt de wasmachine ca 25% zuiniger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Maar dan voorverwarm je toch ook het koud water van je lavabo, WC, ... ?
Dat maakt toch niet uit, je doet alsof de WC voltijds gebruikt wordt tijdens een douchebeurt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Dat maakt toch niet uit, je doet alsof de WC voltijds gebruikt wordt tijdens een douchebeurt :?
Haha nee goed punt, moet deze nieuwe info gewoon even verteren. Is dit echt de standaard? Enerzijds zie ik het voordeel naar kostenbesparing (zo zit de koudwatertoevoer van de douche ook direct op de dwtw, ook leuk). Maar anderzijds kan ik me ook voorstellen dat er misschien wel eens iemand zijn tanden wilt poetsen of een glas water wilt vullen terwijl er gedoucht wordt en dat wordt dan toch wat tricky? Zou er zelf wel mee kunnen leven, maar voor de WAF is het niet zo top :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Haha nee goed punt, moet deze nieuwe info gewoon even verteren. Is dit echt de standaard? Enerzijds zie ik het voordeel naar kostenbesparing (zo zit de koudwatertoevoer van de douche ook direct op de dwtw, ook leuk). Maar anderzijds kan ik me ook voorstellen dat er misschien wel eens iemand zijn tanden wilt poetsen of een glas water wilt vullen terwijl er gedoucht wordt en dat wordt dan toch wat tricky? Zou er zelf wel mee kunnen leven, maar voor de WAF is het niet zo top :9
Dat wordt niet tricky omdat je thermostaatkraan van de douche de temperatuur constant houdt.

En ja, het is de standaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/384a6e58052c2a2bbb80395d849857034f705f22/?url=http%3A%2F%2Fwww.duurzaamthuis.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F04%2Fdouchepijp-warmtewisselaar.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Dat wordt niet tricky omdat je thermostaatkraan van de douche de temperatuur constant houdt.

En ja, het is de standaard.

[Afbeelding]
Ik bedoel tricky in de zin dat mijn vriendin niet gaat lachen als ze boven een glas water vult en ineens warm water aan't drinken is omdat iemand aan't douchen is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Ik bedoel tricky in de zin dat mijn vriendin niet gaat lachen als ze boven een glas water vult en ineens warm water aan't drinken is omdat iemand aan't douchen is :P
Dat lijkt mij salmonella legionella technisch gesproken ook niet de bedoeling. Drinkwater zal een apart systeem moeten blijven vormen. Dus dit is een aparte leiding van koud via de WTW naar de CV ketel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Ik heb proberen te tekenen wat ik bedoel, met in groen het positieve stuk en in rood het negatieve stuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDt3u4N3I8pc2aHhS8yDU_MQFdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KPJym7m7ohXNDyXXePfsDxL5.png?f=fotoalbum_large

Legende: blauw koud, rood warm, geel voorverwarmd, zwart afvoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

offtopic:
lavabo=wastafel buiten Vlaanderen ;)

Water uit een dwtw is kortdurend ca 25°C, vergelijkbaar met de temperaturen die je krijgt door leidingen in het beton bij vloerverwarming. Een paar minuten na het douchen is het afgekoeld.

Het zou goed kunnen dat het inderdaad normtechnische gevolgen heeft, van de Vlaamse normen weet ik nig minder dan van de Nederlandse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier is het juist positief voor de WAF, in de winter iets minder koud water uit de koude kraan bij het handen wassen.

Voor een beker water of natte tandenborstel merk je nagenoeg niets, dat is gewoon koud water in het laatste stukje leiding.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Was 500 euro kwijt aan manuren (paar jaar geleden). Heb het mee laten nemen toen mn badkamer werd verbouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Danferno schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:06:
Ik heb proberen te tekenen wat ik bedoel, met in groen het positieve stuk en in rood het negatieve stuk
[Afbeelding]

Legende: blauw koud, rood warm, geel voorverwarmd, zwart afvoer
De aannemer wilt hem zo niet plaatsen (dus gewoon voor de 1e verdiep collector) omdat dit "verschillende complicaties zou opleveren doordat wij ook met een warmtepomp werken". Als ik hem nog eens op de werf zie zal ik eens vragen wat hij daar precies mee bedoelt ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:21
franssie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:48:
[...]Dat lijkt mij salmonella technisch gesproken ook niet de bedoeling. Drinkwater zal een apart systeem moeten blijven vormen. Dus dit is een aparte leiding van koud via de WTW naar de CV ketel.
Lopen er bij jou rauwe eieren door de drinkwaterleiding 8)7

Wellicht sterven er in jou straat wekelijks buren aan legionella; maar een koudwaterleiding die tijdelijk 25°C wordt tijdens het douchen is totaal geen risico. Paniekkrampen zijn nergens voor nodig. Het risico is sowiezo al heel beperkt, als je niet continue verzwakte mensen waterdamp uit lauwe baden laat inademen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

naftebakje schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:33:
[...]
Lopen er bij jou rauwe eieren door de drinkwaterleiding 8)7
ok, ik was even wat minder scherp - was die smiley nu echt nodig? }:O
Wellicht sterven er in jou straat wekelijks buren aan legionella; maar een koudwaterleiding die tijdelijk 25°C wordt tijdens het douchen is totaal geen risico. Paniekkrampen zijn nergens voor nodig. Het risico is sowiezo al heel beperkt, als je niet continue verzwakte mensen waterdamp uit lauwe baden laat inademen.
Ik blijf er bij dat het een aparte drinkwater-leiding zou moeten blijven. Zoals ook al geopperd vind niet iedereen 'koud' water van 24 graden uit de kraan lekker om te drinken, maar

https://www.rivm.nl/legionella
De legionellabacterie groeit in water met een temperatuur tussen de 20 en 50 graden Celsius. Als het water in hele kleine druppeltjes (nevel) in de lucht komt, kan iemand de bacterie inademen en besmet raken. Van nature komt de bacterie voor in grond en in water.
Dus kan jij wel bijdehand en grappig lopen doen, maar als jij de installaties in jouw straat hebt aangelegd - dan konden daar wel eens wat gevalletjes optreden. Ik hoop dat je geen installaties aanlegt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:10
Naar mijn idee heeft dit wat te veel weg van paniekzaaierij; de warmwater leiding in een gemiddelde woning zal naar alle waarschijnlijkheid veel langer tussen de 20 en 50 graden zijn dan een koudwaterleiding met WTW. Ook dat leidt eigenlijk nooit tot problemen, dus problemen met WTW zijn al helemaal onwaarschijnlijk.
Het belangrijkste is dat drinkwaterleidingen met enige regelmaat gebruikt worden zodat legionella niet de kans krijgt om een gevaar te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:35
Guidooow schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:09:
Naar mijn idee heeft dit wat te veel weg van paniekzaaierij; de warmwater leiding in een gemiddelde woning zal naar alle waarschijnlijkheid veel langer tussen de 20 en 50 graden zijn dan een koudwaterleiding met WTW. Ook dat leidt eigenlijk nooit tot problemen, dus problemen met WTW zijn al helemaal onwaarschijnlijk.
Het belangrijkste is dat drinkwaterleidingen met enige regelmaat gebruikt worden zodat legionella niet de kans krijgt om een gevaar te vormen.
Mee eens.
Sterker nog, door meer aansluitingen (wastafel, wasmachine, toilet) achter je wtw te realiseren zorg je voor meer doorstroming, waardoor je minder stilstaand water hebt wat kan opwarmen en dus minder kans op legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-06 23:30
Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen. Bij mijn renovatie wil ik ook een douche-WTW installeren (debiet van 12,5 l/min bij Technea zou moeten voldoen met een waterbesparende regendouche en waterbesparende gewone douchekop). Ik vroeg me af of iemand hier kon beoordelen of mijn aansluitschema klopt (ik heb me al goed ingelezen maar heb geen ervaring). Het regenwater wordt grondig gefilterd alvorens dit gebruikt wordt voor de douche (hier vraag ik geen feedback over, ik weet dat niet iedereen hiermee akkoord gaat). Ik vroeg me af of dit een correcte aansluiting is. Voornamelijk vroeg ik me af:

- Mag koudwater invoer van de ketel meteen aangesloten worden op het voorverwarmde water uit de douche wtw?
- Is de binnendraad van 1/2" van de douche-wtw geschikt om te verlopen via T-stuk naar 2 x 20 mm Alupex? Het lijkt me dat het debiet door de de 1/2" eerder beperkt is in vergelijking met de 2 x 20 mm Alupex?

Ik heb op de afbeeldingen de aansluitingen op het gelijkvloers eruit gelaten omdat deze mij minder relevant leken. (In de technische ruimte komt nog een kraan met warm en koud regenwater, een kraan voor wasmachine, op elk verdiep een toilet, en in de keuken wordt ook nog (naast de lavabo's boven) stadwater gebruikt met een close in boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2L1Pfg_IS9H6w08ICez6ij1KMjc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9QxHIxmhMUS5fB8BucdyMBxG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
Gewoon meten is weten:
- winter koud water 7C in de zomer 22C uit de straat
- Uit doucheWTW in winter 24C in de zomer 27C
- door vloerverwarming rond 24C in de winter kortstondig, in de zomer 28C omdat stilstand in de vloer die al rond 28C (door de zon) is overgenomen wordt.

Je merkt het dus wel, maar om nu met legionella rekening te houden, heb je wel andere dingen om op te letten. Zoals isoleren van leidingen in de koof, langs de muur bij vloerverwarming, niet in muur waar de zon op kan staan, want dan haal je op andere manieren wel hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:51
timpel_800 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:34:

….

de douche blijft in de hoek zoals op de tekening, en de afvoer loopt dus eerst een paar meter door de (koude) vloer heen, alvorens in de WTW te bereiken. Ik vraag mij af of een wtwpijp dan nog steeds de beste optie is. Is het water niet reeds teveel afgekoeld?

De afvoer is meestal pvc en dat isoleert best goed.
Toen ik net mijn DWTW had heb ik een tijd lang de aan- en afvoertemperaturen gemeten. Het meetpunt op de pvc afvoerleiding heb ik toen snel verplaatst naar de inlaat van de DWTW. Dat was van koper. Dat gaf wel goede metingen.

Het rendement van mijn Technea DWTW is/was ongeveer 43%, gemeten op het verschil in gasverbruik. Nu wordt het SWW al jaren met een eboiler gemaakt. Een rendement meten kan nu niet meer vanwege het ontbreken van oude gegevens. Maar nog geen 4 kWh per dag (1400 kWh per jaar) voor SWW in een 2-persoonshuishouden vind ik niet echt heel slecht. En dat al probleemloos sinds 2014

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
Iemand die me verder zou kunnen helpen?
JulianAdam schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:08:
Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen. Bij mijn renovatie wil ik ook een douche-WTW installeren (debiet van 12,5 l/min bij Technea zou moeten voldoen met een waterbesparende regendouche en waterbesparende gewone douchekop). Ik vroeg me af of iemand hier kon beoordelen of mijn aansluitschema klopt (ik heb me al goed ingelezen maar heb geen ervaring). Het regenwater wordt grondig gefilterd alvorens dit gebruikt wordt voor de douche (hier vraag ik geen feedback over, ik weet dat niet iedereen hiermee akkoord gaat). Ik vroeg me af of dit een correcte aansluiting is. Voornamelijk vroeg ik me af:

- Mag koudwater invoer van de ketel meteen aangesloten worden op het voorverwarmde water uit de douche wtw?
- Is de binnendraad van 1/2" van de douche-wtw geschikt om te verlopen via T-stuk naar 2 x 20 mm Alupex? Het lijkt me dat het debiet door de de 1/2" eerder beperkt is in vergelijking met de 2 x 20 mm Alupex?

Ik heb op de afbeeldingen de aansluitingen op het gelijkvloers eruit gelaten omdat deze mij minder relevant leken. (In de technische ruimte komt nog een kraan met warm en koud regenwater, een kraan voor wasmachine, op elk verdiep een toilet, en in de keuken wordt ook nog (naast de lavabo's boven) stadwater gebruikt met een close in boiler.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-07 07:06
Ik begrijp je eerste vraag niet goed. Je koud water invoer gaat via de WTW (dus een beetje opgewarmd) naar de koud water aansluiting op je mengkranen van je douche. Voor een hoger rendement kun je ook je Boiler of Geiser hierop aansluiten, zodat die wat minder hard hoeft bij te verwarmen. Geeft dit indirect antwoord op je vraag?

Verder zou ik NIET de afvoeren van je wasbakken door de WTW laten lopen. Dat wordt ook niet geadviseerd door de leverancier ivm vervuiling. Maar ik ben zelf ook van mening dat je rendement negatief beïnvloed wordt doordat in de wasbakken veel vaker koud water dan lauw of war water komt.

Wat betreft je tweede vraag weet ik niet zeker het antwoord. Maar ik schat dat 1/2'' een kleiner diameter is dan 2*20 mm alplex. Echter zal het vaak voorkomen dat beide douches precies op het zelfde moment in gebruik zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door royaljoop op 20-03-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Om praktische redenen heeft het geen zin om je wasbak en bad aan te sluiten op een WTW, je bad is afgekoelt als je die laat leeglopen en je wasbak gebruik je niet voor het douchen gaan.

Een WTW is snel afgekoelt en dat moet ook ivm legionella.
En het nadeel is dat je geen chemicalien meer mag gebruiken om de zaak te ontstoppen want dat tast je WTW aan, dus enkel de afvoer op de douche aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JulianAdam schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:13:
Iemand die me verder zou kunnen helpen?

[...]
Ik zie niet direct iets bezwaarlijks.

Maar waarom vraag je het niet direct aan Technea? Die willen graag verkopen en hebben meerervaring dan het hele topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
@Seafarer Ik heb contact opgenomen met Bries en Itho Daalderop, Technea kan je niet contacteren als particulier. Tot zover geen meteen antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mr_evil08 blijkbaar ben ik tegen al je adviezen in gegaan :)
Werkt vooralsnog prima, ik laat het weten als er iets stuk is.

Ik ben het met je eens dat het qua warmteterugwinning vrij zinloos is om bad/wastafel er op te zetten, maar bij renovatie kan het ook geen kwaad.
Chemicaliën zijn sowieso af te raden om te ontstoppen.

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 21-03-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Proton_ Mja ik lees het ook maar in de handleidingen die erbij zitten dat je niet van alles meer door kan gooien, het is een stuk koper/messing dat reageert anders dan een PVC afvoer, gootsteenproducten gaan niet vanuit dat er een stuk koper tussen zit.

(kan overgens ook niet bij gewoon riool, sommige producten vreet de pijpen kapot).

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Danferno schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:42:
[...]

De aannemer wilt hem zo niet plaatsen (dus gewoon voor de 1e verdiep collector) omdat dit "verschillende complicaties zou opleveren doordat wij ook met een warmtepomp werken". Als ik hem nog eens op de werf zie zal ik eens vragen wat hij daar precies mee bedoelt ...
Bij mij werkt t juist goed samen met mijn warmtepomp. Boiler koelt minder snel af en kan langer douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:00
liquid_ice schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:39:
Sinds vandaag is er bij mij een verticale DWTW geïnstalleerdvan 170cm. Eentje van Technea.

Met de waterkraan op heet (60 graden) stroomde er 40 graden afvalwater naar beneden. Dit was voldoende om het binnenstromende water van 9 graden op te warmen tot 28...

De douche zelf is dichterbij, maar niemand douche op 60 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben hier ook van plan oude inloopdouche te voorzien van een WTW, helaas gaat er een hoop warmte verloren door de douchevloer zelf (tegels koud op een gestort vloertje) , achteraf hadden er isolatieplaatjes onder gemogen.

Desalniettemin zie ik bij de afvoer van waar de WTW moet komen nog steeds een temperatuur van 25 graden (gemeten in de vorstperiode in een vrij frisse ruimte)
Ik hoop nog zo’n 25 a 30% rendement te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:35
elektriekert schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:23:
[...]

Ik ben hier ook van plan oude inloopdouche te voorzien van een WTW, helaas gaat er een hoop warmte verloren door de douchevloer zelf (tegels koud op een gestort vloertje) , achteraf hadden er isolatieplaatjes onder gemogen.

Desalniettemin zie ik bij de afvoer van waar de WTW moet komen nog steeds een temperatuur van 25 graden (gemeten in de vorstperiode in een vrij frisse ruimte)
Ik hoop nog zo’n 25 a 30% rendement te halen.
Naar je vloer verlies je geen energie. Zolang de energie binnen de thermische schil van je woning blijft ben je de energie in mijn beleving niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:00
its_me_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:09:
[...]

Naar je vloer verlies je geen energie. Zolang de energie binnen de thermische schil van je woning blijft ben je de energie in mijn beleving niet kwijt.
Daar heb je natuurlijk ook een punt, echter vind ik dat het plafond van de hal wordt verwarmd minder interessant. Sinds dat we hier verwarmen met Airco en de hal dus niet verwarmen zie ik het liever terug in een lager gasverbruik :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
[...]

In het koude seizoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Dat is de theorie inderdaad, in praktijk kan het alsnog "ongewenst" zijn want je verwarmt ruimte,s op waar het niet hoeft, nu gaat het maar om nihil warmteverlies maar goed.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 03-04-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Wie zijn de verschillen tussen:
  • Luxxor / Q-Blue Showersave QB1-21C
  • Itho Daalderop DWTW DDS
Zelf zie ik veel overeenkomsten:
  • Dat het rendement identiek is: 65,0% bij 9,2 liter/minuut
  • Drukverlies is ook identiek: 0,30 bar bij 9,2 liter per minuut.
En deze verschillen:
  • Luxxor heeft 5 jaar fabrieksgarantie van Q-Blue, en Itho 2 jaar
  • Luxxor heeft geen haaks T-stuk, maar een Y-stuk in het aansluitsetje
  • Luxxor heeft een rood stuk kunststof in de drinkwateraansluiting van messing, bij Itho zie ik op dat punt schroefdraad op de foto's. Misschien is het bij Luxxor een stuk kunststof wat verwijderd moet worden om de waterleiding aan te kunnen sluiten.
Wie weet er meer verschillen tussen deze twee douche WTW's? Of redenen om voor de een dan wel de ander te kiezen?

De Luxxor aansluitset 2 standaard (8719244885732, LXSHCONSTDNL) is nogal kostbaar voor wat er in zit: Wavin 5907444812228, 5708525425517, 5907444812044, 5708525405281, 2 x Müpro Optimal Junior scharnierende pijpbeugel met inlage en snelsluiting (141491), 2 x stokeind 50 mm. Müpro beugels zijn fraai. De Wavin eindkap is zonder gereedschap niet te verwijderen (=onhandig voor onderhoud).

[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 06-06-2023 08:24 . Reden: inhoud Luxxor aansluitset ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Geen ervaring met die twee dwtws maar het zijn uiteindelijke vrij simpele dingen - als het rendement en het drukverlies gelijk zijn, dan ga je het verschil tussen de twee wrs niet merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orejas
  • Laatst online: 07-07 08:30

orejas

Omelette du Fromage

Wij zijn ons antieke huis volledig aan het renoveren. Onderdeel van onze verbouwing zijn twee nieuwe badkamers, met een douche per badkamer. Per douche komt er een douche-wtw, zoals Technea heeft aangeraden. Ook komen er natuurlijk een warmtepomp en boiler die we beide in de kelder zullen plaatsen.
Samen met onze aannemer vragen we ons nu echter af wat het meest efficiente aansluitschema voor de douche-wtw's is. Met de documentatie van Technea komen we er helaas niet uit. Ik hoop dat jullie ons daarbij een duw in de goede richting kunnen geven.

Technea raadt aan (net als de meesten hier, volgens mij) om de uitvoer van de wtw aan te sluiten op de koudwaterkraan van de douches én op de warmtepomp/boiler. Omdat deze bij ons in de kelder komen te staan, vraag ik me af of dat wel een efficiente inrichting is. Het water dat naar de kelder gaat moet immers wel een heel lange weg afleggen voordat het er is.

A propos, de douche-wtw's (en de leidingen) worden geplaatst in de geisoleerde voorzetwanden. Op basis van wat ik hier heb gelezen, zou die mate van isolatie geen problemen moeten opleveren.

Schematisch ziet ons huis er zo uit (vergeef me mijn matige paint-skills maar...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfEKFaGhajGkrDPg7HCgS06HlXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w5FH3jTUugDVpXwKVqDxAAWj.png?f=fotoalbum_large

Technea raadt in zijn documentatie schema A aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q15X1bBLebqMiAlXKxqWOWHpbpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aHi2xmIRubDWLqXCwywhrV4o.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door orejas op 29-06-2023 11:18 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@orejas inderdaad, zeker met 2 wtw's is het niet erg praktisch, ook in verband met de leidingweerstand en de douchedruk die dan overblijft (koudwater => wtw1 => wtw2 => twee verdiepingen naar beneden -> terug naar de douches en de boiler)
"als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".
Schema B in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@orejas Twee DWTW's lijkt mij overkill, daarnaast moeten ze bereikbaar zijn voor onderhoud of calamiteiten en ik weet niet of je voorzetwand dat mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Proton_ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:22:
@orejas inderdaad, zeker met 2 wtw's is het niet erg praktisch, ook in verband met de leidingweerstand en de douchedruk die dan overblijft (koudwater => wtw1 => wtw2 => twee verdiepingen naar beneden -> terug naar de douches en de boiler)
"als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat".
Schema B in jouw geval.
Voor elke wtw komt er een aparte afvoer (niet goed weergegeven in de tekening, zie ik). Daarvoor hebben we gekozen, omdat anders de douches niet gelijktijdig gebruikt kunnen worden - inderdaad in verband met drukverlies.
Het water van BK2 gaat dus niet ook door de WTW van BK1.
Geldt dan nog hetzelfde, volgens jou?

[ Voor 3% gewijzigd door orejas op 29-06-2023 11:34 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Wolly schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:23:
@orejas Twee DWTW's lijkt mij overkill, daarnaast moeten ze bereikbaar zijn voor onderhoud of calamiteiten en ik weet niet of je voorzetwand dat mogelijk maakt.
Tsja. Dat is inderdaad een overweging. Nadat ik ongeveer de helft van dit topic gelezen had, kwam ik tot de conclusie dat die bereikbaarheid wel wat overdreven wordt door de fabrikant. Ook het onderhoud lijkt mee te vallen, als ik de ervaringen van de tweakers lees.
Gegeven de plaats van de badkamers en de voorzetwanden is het alternatief voor de huidige set-up om geen wtw te plaatsen...

Stam + t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:21
Is het dan niet handiger om een dubbele WTW te zetten, met dubbele capaciteit, op het laagste punt. Bij een douche per keer gebruiken zal je dan net iets efficiënter werken, en je moet minder ver terugkeren naar de boiler in de kelder.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
orejas schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:16:
Wij zijn ons antieke huis volledig aan het renoveren. Onderdeel van onze verbouwing zijn twee nieuwe badkamers, met een douche per badkamer. Per douche komt er een douche-wtw, zoals Technea heeft aangeraden. Ook komen er natuurlijk een warmtepomp en boiler die we beide in de kelder zullen plaatsen.
Samen met onze aannemer vragen we ons nu echter af wat het meest efficiente aansluitschema voor de douche-wtw's is. Met de documentatie van Technea komen we er helaas niet uit. Ik hoop dat jullie ons daarbij een duw in de goede richting kunnen geven.

Technea raadt aan (net als de meesten hier, volgens mij) om de uitvoer van de wtw aan te sluiten op de koudwaterkraan van de douches én op de warmtepomp/boiler. Omdat deze bij ons in de kelder komen te staan, vraag ik me af of dat wel een efficiente inrichting is. Het water dat naar de kelder gaat moet immers wel een heel lange weg afleggen voordat het er is.

A propos, de douche-wtw's (en de leidingen) worden geplaatst in de geisoleerde voorzetwanden. Op basis van wat ik hier heb gelezen, zou die mate van isolatie geen problemen moeten opleveren.

Schematisch ziet ons huis er zo uit (vergeef me mijn matige paint-skills maar...)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Warmteverlies in de leidingen valt mee. Dat komt vooral omdat het warmteverlies proportioneel is aan het temperatuurverschil (verschil tussen temperatuur water en omgeving). Je wtw verwarmt het van graadje of 12 (koud drinkwater) tot een graadje of 20 a 25 (lauw). Hier hoef je het dus niet om te laten.

Qua drukverlies is doorgaans niet de leidingweerstand een issue, je kan overwegen een ruime diameter te kiezen (20 mm als je flinke stortdouche hebt). Vaker is het overfanatiek gebruik van 90graden koppelingen (knietjes) wat echt bijdraagt aan het drukverlies. Dat volgt ook als je kijkt naar de formules hiervoor uit de vloeistofmechanica, maar daar zal ik je niet mee lastig vallen. Probeer daar dus op te letten bij de aanleg en dan zit je goed

Bij mij is de route van de WTW naar de boiler ook aardig exotisch, maar kan prima douchen. Vergeet niet dat je douche warm water mengt met koud, dus de warmwater leiding hoeft niet alles op te hoesten ;)

Conclusie: Ik zou gaan voor schema A voor de WTW's (in serie). Zorg dat de installateur niet de verplichte terugslagkleppen vergeet ivm legionelle. Deze hoeft natuurlijk alleen op de eerste wtw als je deze in serie plaatst. @naftebakje heeft een goed punt. één dubbele WTW scheelt waarschijnlijk in de kosten en is ook eenvoudiger in de aanleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

naftebakje schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:21:
Is het dan niet handiger om een dubbele WTW te zetten, met dubbele capaciteit, op het laagste punt. Bij een douche per keer gebruiken zal je dan net iets efficiënter werken, en je moet minder ver terugkeren naar de boiler in de kelder.
Ja, dit is natuurlijk de beste optie! Hebben we wel kort overwogen, maar terzijde geschoven nadat de aannemer met Technea had gesproken.
Ik stel me voor dat we dan een aangepast aansluitschema A hanteren, waarbij wordt aangesloten op de koudwaterkraan van badkamer 1 en op de boiler.

PS. Met "dubbele WTW, met dubbele capaciteit" bedoel je één wtw, met hoge capaciteit, neem ik aan?
johanPo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:27:
[...]

(...)de vloeistofmechanica(...)
_/-\o_

Merci, ook voor je bevestiging van de suggestie van @naftebakje

[ Voor 5% gewijzigd door orejas op 29-06-2023 15:57 ]

Stam + t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
orejas schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Ja, dit is natuurlijk de beste optie! Hebben we wel kort overwogen, maar terzijde geschoven nadat de aannemer met Technea had gesproken.
Ik stel me voor dat we dan een aangepast aansluitschema A hanteren, waarbij wordt aangesloten op de koudwaterkraan van badkamer 1 en op de boiler.

PS. Met "dubbele WTW, met dubbele capaciteit" bedoel je één wtw, met hoge capaciteit, neem ik aan?

[...]

_/-\o_

Merci, ook voor je bevestiging van de suggestie van @naftebakje
glad to help. Die dubbele WTW's verdelen de flow over twee parallele leidingen, zie b.v. [/quote]
[quote]https://www.eco-logisch.n...W--dubbel-2,10-meter-6381 of https://www.technea.nl/pr...-21-twin-he/#omschrijving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-07 16:04
orejas schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou sowieso schema A aanhouden: opgewarmd water terug naar je mengkraan is zeker nuttig, maar heeft een zeer beperkt effect bij lage temperatuur SWW (45 graden) - de hoeveelheid bij te mengen koud water is namelijk nihil tov 60 graden CV ketel SWW.

Als je een lange waterleiding hebt, dan ben je wellicht wat minder efficiënt met korte douchebeurtjes van een paar minuten. Maar zodra je 5 minuten of langer douched (of meerdere na elkaar) dan werkt je systeem prima, en vul je je WPB met 20+ graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hehehe @orejas je was me echt net voor. Heb gister exact dezelfde vraag geplaatst (vorige week flink in de fora gezocht en niets gevonden :*) ).

Persoonlijk ben ik er nog niet 100% uit. Kan je delen waarom de dubbele/high flow WTW ter zijde geschoven is? Het leek mij namelijk ook de meest ideale oplossing.

Ik zou juist bedenkingen hebben bij het in serie zetten. Hoe veel water gebruiken de douches? Drukverlies (zoals eerder genoemd) van 0.3bar @ 9.2 l/m klinkt realistisch, alleen als jij er 2 douches van 9 l/m achter gaat zetten, moet er 18 l/m gepropt worden door 2 WTWs.
johanPo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:09:
[...]

glad to help. Die dubbele WTW's verdelen de flow over twee parallele leidingen, zie b.v. [/quote]
[quote]https://www.eco-logisch.n...W--dubbel-2,10-meter-6381 of https://www.technea.nl/pr...-21-twin-he/#omschrijving
Technea heeft naast de dubbele WTW ook een high flow WTW. Vraag me af wat het verschil is (als in: waarom hebben ze twee verschillende modellen die min of meer hetzelfde lijken te doen)....

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
reinhrst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:25:
Hehehe @orejas je was me echt net voor. Heb gister exact dezelfde vraag geplaatst (vorige week flink in de fora gezocht en niets gevonden :*) ).

Persoonlijk ben ik er nog niet 100% uit. Kan je delen waarom de dubbele/high flow WTW ter zijde geschoven is? Het leek mij namelijk ook de meest ideale oplossing.

Ik zou juist bedenkingen hebben bij het in serie zetten. Hoe veel water gebruiken de douches? Drukverlies (zoals eerder genoemd) van 0.3bar @ 9.2 l/m klinkt realistisch, alleen als jij er 2 douches van 9 l/m achter gaat zetten, moet er 18 l/m gepropt worden door 2 WTWs.

[...]

Technea heeft naast de dubbele WTW ook een high flow WTW. Vraag me af wat het verschil is (als in: waarom hebben ze twee verschillende modellen die min of meer hetzelfde lijken te doen)....
Als ik de tekeningen bekijk zie ik het volgende: de capaciteit van de rioolaansluiting is hetzelfde, diameter en gewicht nagenoeg ook. Alleen de capaciteit voor drinkwater is hoger. Ook is te zien op de tekening dat het enige verschil is dat de HF variant een extra aansluiting in het midden heeft. Ik vermoed dat het drinkwater er van twee kanten instroomt en dan bij de aansluiting in het midden de wtw weer verlaat. Zo kan je een hoger debiet door dezelfde wtw sturen.

Goed om te weten dat het water in je huis er met ongeveer 2 bar binnenkomt. die 0.3 bar schrik ik dan niet echt van. Een belangrijk deel daarvan verlies je waarschijnlijk bij de terugslagklep (water moet steeds een klepje open geduwd houden), die je bij een wtw in serie natuurlijk niet 2x gaat toepassen. Oftewel dan zou de 2e een lager drukverlies kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc2
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-11-2023
Ik heb interesse in een Technea HR1-21 oa. omwille van de bijgeleverde rotator.
Mijn ziens is het wel belangrijk dat het water mooi langs de wand loopt, immers wat in het midden van de buis valt heeft geen mogelijkheid de warmte te onttrekken.

Maar werkt die echt mooi?
Kan iemand een video maken van de werkende rotator via de opening bovenop?

Er bestaat ook een QBlue showersave syclone, iets gelijkaardigs oranje van kleur. Omwille van de vormgeving heb ik in die laatste persoonlijk geen vertrouwen dat het goed werkt met water. Mogelijk wel met lucht, als stofcyclone....etc... misschien zit er daarom geen opening aan de bovenkant :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Luc2 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:16:
Mijn ziens is het wel belangrijk dat het water mooi langs de wand loopt, immers wat in het midden van de buis valt heeft geen mogelijkheid de warmte te onttrekken.

Er bestaat ook een QBlue showersave syclone, iets gelijkaardigs oranje van kleur. Omwille van de vormgeving heb ik in die laatste persoonlijk geen vertrouwen dat het goed werkt met water. Mogelijk wel met lucht, als stofcyclone....etc... misschien zit er daarom geen opening aan de bovenkant :?
Ik denk dat de meeste hem gewoon aansluiten. Qua metingen zie je dat je het beoogde rendement haalt, dus dan zal het wel goed zitten. Je krijgt het ding erbij, dus gewoon gebruiken. Vroeger moest je zelf met wat bochtjes een soortgelijk iets maken.

Belangrijker is een goede installatie: DWTW loodrecht verticaal, en liefst volgens schema 1 (op ketel/boiler en warmwaterinlaat kraan).

Echt een verschil zit er niet tussen de Technea en QBlue qua rendement. Die QBlue cyclone is vooral een flink ding, dus lastig te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Luc2 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:16:

Vallend water in een afvoerbuis gaat vanzelf aan de wand plakken. Meestal aan de overzijde van de kant waar de horizontale leiding overgaat in een verticale. Een cycloon zorgt dat het snel over de gehele doorsnede van de buiswand wordt verdeeld. Ik heb zo'n cycloon toentertijd wel aangeschaft, maar zat midden in verbouwing dus niet de kans met/zonder goed te vergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zo'n cycloon maakt dan wel weer wat meer geluid. Hier heb ik sinds een maand of 2 een WTW en bij ons zit de afvoer van de douche in de gang. Onze oude afvoer was een verticale buis van plafond tot vloer, als iemand aan het douchen was, dan hoorde je dat zachtjes.
Nu zit er op die plek (met veel dank voor alle info in dit topic _/-\o_ ) een Technea WTW + cycloon met dus wat extra bochtjes.
Als er nu iemand staat te douchen maakt dat beduidend meer geluid, dat was wel even een "Ooooh..."-momentje. Mijn eerste reactie was dan ook : Hmmm, daar moet misschien toch nog een (geluids-)isolerend koofje omheen, maar we zijn er intussen wel aan gewend (en het is op de gang, niet in de woonkamer).

Dus als geluid een issue is vanwege de plaats in je huis waar het ding zit, dan kun je de afweging maken tussen geluid en prestaties.

(over prestaties i.c.m. mijn warmtepomp ben ik erg enthousiast, daarover een andere keer meer als ik meer meetdata heb en niet alleen van zomermaanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Laatst online: 10:37
Mijn doucheafvoer loopt zo'n 2 meter horizontaal voordat die verticaal de DWTW in zal gaan. In hoeverre verlies ik hiermee de warmte aan de vloer? Is het nuttig om deze afvoer te isoleren en zo ja, waar kan je dit het beste mee doen? Gewoon een stukje buisisolatie zoals dit?

[ Voor 10% gewijzigd door Daiov97 op 28-08-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 14:19
Daiov97 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:17:
Mijn doucheafvoer loopt zo'n 2 meter horizontaal voordat die verticaal de DWTW in zal gaan. In hoeverre verlies ik hiermee de warmte aan de vloer? Is het nuttig om deze afvoer te isoleren en zo ja, waar kan je dit het beste mee doen? Gewoon een stukje buisisolatie zoals dit?
Zelf 3 jaar terug ook een Douche WTW geplaatst in een nieuwbouw woning.
Hierbij heb ik de afvoer ook een aantal meters moeten verslepen, zodat deze mooi in een koof terecht kwam.

Destijds zelf ook onderzoek gedaan naar de impact en een aantal meters is acceptabel. Na even snel googelen kwam ik bij een aanbieder het volgende tegen: "De douche WTW dient zo dicht mogelijk bij de doucheafvoer geplaatst te worden. Enkele meters versleping is acceptabel. Het rendementsverlies bij horizontale versleping is ca 1% per meter versleping.

Wij merkten tijdens het testen van de Douche WTW samen met de installateur dat deze prima opwarmt ondanks een meter of 6 verslepen.

Hiernaast dacht ik dat je een dergelijke leiding nooit mag isoleren i.v.m. eventuele legionella maar dit kan ik niet terug vinden. Dus pin me hier niet op vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17

Wuursj

want worst is al bezet

thefox231 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Hiernaast dacht ik dat je een dergelijke leiding nooit mag isoleren i.v.m. eventuele legionella maar dit kan ik niet terug vinden. Dus pin me hier niet op vast.
De aanvoer mag je niet isoleren zodat die weer snel kan afkoelen ter voorkoming van legionella ontwikkeling.
De afvoer (en daar gaat het hier over) mag je rustig isoleren als het water er na toch het riool in gaat. Als je nog een keer gaat douchen met het afvoer water wordt het aan ander verhaal maar dat lijkt me niet snel het geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 28-08-2023 15:32 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Daiov97 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:17:
PVC is gelukkig zelf al redelijk isolerend, ik denk dat je weinig verlies hebt. Het is ook alleen een dun laagje aan de onderkant waar het water overheen stroomt.

Maar als je het makkelijk kan isoleren, dan zou ik het zeker doen. Mocht diepte een probleem worden, dan alleen de onderkant doen en bovenkant "kaal" laten. PVC geleidt namelijk nauwelijks warmte over de pijp heen.

Edit: over isolate/legionella gesproken: de waterleidingen mogen niet geïsoleerd worden. Wél in een mantelbuis leggen in het beton/muur. Voor koper sowieso noodzakelijk, voor meerlagenbuis optioneel. Voordeel van een mantelbuis is echter dat je niet eerst je beton gaat opwarmen voor het bij je douche is.Ik zou ook de koud/lauwwateraanvoer dus in een mantel leggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Zwartoog op 30-08-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 09:02
aesch schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:28:
Hoe is de ervaring met nieuwere modellen easydrain? ik zou graag een WTW installeren bij de renovatie die in onze badkamer op stapel staat (we kunnen geen verticale kwijt gezien positie van badkamer in het huis, dan kan je er namelijk niet meer bij).
Een van de leveranciers waar we de materialen vandaan kunnen halen biedt alleen easydrain aan (geeft toe dat er kinderziektes waren maar zou nu opgelost zijn).

Of is dat niet aan beginnen want je bent wekelijks verstoppingen aan t oplossen..
Ik zit ook sinds een tijdje te 'lurken' in dit draadje, en ben benieuwd of er mensen zijn met positieve ervaringen met de nieuwere Easydrain. Iedere week die put uitgebreid schoonmaken klinkt niet fantastisch.

Net als bovenstaande persoon heb ik geen mogelijkheid tot vertikale WTW dus moet ik kijken naar een horizontale oplossing. De Joulia 5P is een mooi alternatief, maar kost 1319 euro, wat meer dan de helft van de prijs van mijn WPB is. Redelijk exorbitant voor een geavanceerd putje.

Iedere input zou heel erg gewaardeerd worden _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-07 09:43
DtenBrink schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:31:
[...]

Ik zit ook sinds een tijdje te 'lurken' in dit draadje, en ben benieuwd of er mensen zijn met positieve ervaringen met de nieuwere Easydrain. Iedere week die put uitgebreid schoonmaken klinkt niet fantastisch.

...
Ik had zo'n Easydrain goot in een huurwoning waar ik een paar maanden in zat. Wat een kutding om schoon te maken! Ik moet de badkamer in mijn nieuwe (koop)woning ook renoveren en voor geen goud komt er zo'n systeem in mijn nieuwe badkamer.

Daarnaast zit bij mij de badkamer op de begane grond en zal ik vast zitten aan een horizontale DWTW. Ik vraag me een beetje af of dat het waard is. Overal waar ik kijk zeggen ze wel dat verticaal beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 21:04
Vraagje: Technea/ISSO schrijft volgens mij voor dat er géén andere afvoeren (of aanvoeren?) op de WTW pijp aangesloten mogen zijn.

Mijn situatie:
De douche WTW pijp moet in een koof komen met o.a.:
1) gecombineerde afvoer 50mm voor wastafel, douche, wasmachine, sanibroyeur en cvketel
-> Wat zijn de praktische consequenties hier van? Eventuele afzetting van wasmiddelen op de pijp? De douche wordt veel vaker gebruikt dan de wasmachine. Ik heb het idee dat dit niet zoveel verschil zal maken. Aantasting van koper door wasmiddelen, is dat een ding met moderne wasmiddelen? Wat denken jullie? Daarnaast is er een sanibroyeur op aangesloten. Deze heeft eerst een 32mm pijp die ergens onder de tegels (waarschijnlijk met een Y stuk) op de 50mm pijp is aangesloten. De grootste druk is er dan vanaf.
Het enige aandachtspunt dat ik kan bedenken is de mof die op de omkeerbare rotator van de Technea zit. Deze zal vastgelijmd moeten worden.
2) leiding koud water richting CV ketel én badkamer(wastafel, douche en wasmachine). Volgens mij zit de splitsing in de muur dus dat is niet toegankelijk zonder verbouwing.
-> Gevolg: na een douche zal er enige tijd lauw water uit de koudwaterkraan komen. Iemand een idee welke temperatuur dit is en hoe lang het duurt voordat het afgekoeld is?

Ik heb het idee dat beide afwijkingen t.o.v. richtlijnen praktisch werkbaar zijn en geen onveilige of ongezonde situaties ontstaan. Is dat wishful thinking of zijn er gedegen argumenten te noemen om in deze situatie géén douche wtw pijp te plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door Kanoet op 04-09-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 09:02
Joe28965 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:33:
[...]

Ik had zo'n Easydrain goot in een huurwoning waar ik een paar maanden in zat. Wat een kutding om schoon te maken! Ik moet de badkamer in mijn nieuwe (koop)woning ook renoveren en voor geen goud komt er zo'n systeem in mijn nieuwe badkamer.

Daarnaast zit bij mij de badkamer op de begane grond en zal ik vast zitten aan een horizontale DWTW. Ik vraag me een beetje af of dat het waard is. Overal waar ik kijk zeggen ze wel dat verticaal beter is.
Dankjewel voor het toelichten van je ervaring! Als ik dat zo hoor moet ik eigenlijk kiezen tussen een Joulia 5P, van 1300euro, met een terugverdientijd van 40 jaar, of niets. (1600kWh tapwater per jaar, WPB COP 3.5, 30% besparing door WTW).

Als ik daarvoor kies is het niet vanuit economisch perspectief iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Kanoet schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:57:
1) gecombineerde afvoer 50mm voor wastafel, douche, wasmachine, sanibroyeur en cvketel
-> Wat zijn de praktische consequenties hier van? Eventuele afzetting van wasmiddelen op de pijp?
Ik meen dat het vooral om de vervuiling gaat. Als er "smurrie" op de wand zit is de warmtewisseling minder goed. Onze DWTW zit alleen op de douche/bad/wastafel dus ik heb daar verder geen ervaring mee. Volgens mij moet je hem officieel ook "regelmatig schoonmaken", maar dat heb ik nog nooit gedaan. Mede gesterkt door posts zoals Seafarer in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
-> Gevolg: na een douche zal er enige tijd lauw water uit de koudwaterkraan komen. Iemand een idee welke temperatuur dit is en hoe lang het duurt voordat het afgekoeld is?
Ik heb het nooit gemeten, maar ergens tussen de 20 en 30 graden (ook afhankelijk van hoe warm je douche staat natuurlijk). Het is duidelijk niet koud, maar wel koeler dan de warmwaterkraan.

Zie bijvoorbeeld TCroezing in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?" of mkleinman in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Als je per se wel koud water wil dan heb je deze opties:
  1. pak eerst koud water voor je gaat douchen
  2. spoel het lauwe water door
Ad 1) kan je dat dan "het beste" doen door de eerste paar liter water van je douche op te vangen (bijvoorbeeld in een emmer). Dan is het nog niet warm en spoel je niet zo maar drinkwater door het putje weg. Maar zo rooms ben ik zelf ook niet.

Ik heb de tijd voor het water weer koel is nooit gemeten, maar het duurt wel eventjes. Het is niet in 30 seconden gedaan. Er zit behoorlijk wat massa in een DWTW.

Ik weet niet of er in dit topic iemand het ooit gemeten heeft. Voor zover ik nu kan vinden stoppen alle metingen gelijk na het nemen van een douche en/of is in ieder geval niet duidelijk of men na de douche nog koud water gebruikt wat door de DWTW heen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Kanoet Condenswater van een HR gasketel is zuur en tast koper aan. Die zou je af moeten koppelen. Misschien bestaat er ook een kunststof DWTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-07 21:04
JeroenE schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:40:
[...]
Ik meen dat het vooral om de vervuiling gaat. Als er "smurrie" op de wand zit is de warmtewisseling minder goed. Onze DWTW zit alleen op de douche/bad/wastafel dus ik heb daar verder geen ervaring mee. Volgens mij moet je hem officieel ook "regelmatig schoonmaken", maar dat heb ik nog nooit gedaan. Mede gesterkt door posts zoals Seafarer in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

[...]
Ik heb het nooit gemeten, maar ergens tussen de 20 en 30 graden (ook afhankelijk van hoe warm je douche staat natuurlijk). Het is duidelijk niet koud, maar wel koeler dan de warmwaterkraan.

Zie bijvoorbeeld TCroezing in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?" of mkleinman in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Als je per se wel koud water wil dan heb je deze opties:
  1. pak eerst koud water voor je gaat douchen
  2. spoel het lauwe water door
Ad 1) kan je dat dan "het beste" doen door de eerste paar liter water van je douche op te vangen (bijvoorbeeld in een emmer). Dan is het nog niet warm en spoel je niet zo maar drinkwater door het putje weg. Maar zo rooms ben ik zelf ook niet.

Ik heb de tijd voor het water weer koel is nooit gemeten, maar het duurt wel eventjes. Het is niet in 30 seconden gedaan. Er zit behoorlijk wat massa in een DWTW.

Ik weet niet of er in dit topic iemand het ooit gemeten heeft. Voor zover ik nu kan vinden stoppen alle metingen gelijk na het nemen van een douche en/of is in ieder geval niet duidelijk of men na de douche nog koud water gebruikt wat door de DWTW heen gaat.
Bedankt voor je reactie. Het lijkt mij dat deze temperaturen geen ongezonde of onveilige situaties veroorzaken, toch? Ik lees ook niets over 'ongemak' door lauw water waar men koud verwacht.

Met betrekking tot het schoonmaken van de pijp: i.v.m. de druk van de sanibroyeur ben ik wel van plan alle pvc pijpen vast te lijmen. Enig idee hoe men normaliter de pijp openmaakt?
Proton_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:12:
@Kanoet Condenswater van een HR gasketel is zuur en tast koper aan. Die zou je af moeten koppelen. Misschien bestaat er ook een kunststof DWTW?
Juist! Dit zijn de zaken waar ik een redelijke afweging over wil maken. Zeker omdat de ketel goed efficiënt condenserend haar werk doet. Een (horizontale) koperen pijp direct na de cv lost inderdaad geheid op. Hoe lang zou het duren voordat een verticale pijp oplost als deze elke dag met douchen wordt schoongespoeld?
Welk risico wordt er genomen? Vervuild water dat in aanraking komt met drinkwater. ;w Aiii ik hoop toch echt dat iemand met een gedegen reactie komt dat het zo'n vaart niet zal lopen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:35
@Kanoet in aanvulling op de post van Proton: je extra aansluitingen voeren extra 'grijs' rioolwater door je pijp met kans op extra vervuiling, maar uit je sanibroyeur komt 'zwart' rioolwater, weet je zeker dat je dit langs je drinkwater wilt? Ik zou proberen alle andere afvoeren te splitsen en de douche toch echt apart op een dwtw-pijp aan te sluiten en de overige afvoerleidingen parallel daar aan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Kanoet schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:27:
Bedankt voor je reactie. Het lijkt mij dat deze temperaturen geen ongezonde of onveilige situaties veroorzaken, toch? Ik lees ook niets over 'ongemak' door lauw water waar men koud verwacht.
Ik denk het ook niet, vandaar dat we het ook gewoon zo hebben aangesloten.
Met betrekking tot het schoonmaken van de pijp: i.v.m. de druk van de sanibroyeur ben ik wel van plan alle pvc pijpen vast te lijmen. Enig idee hoe men normaliter de pijp openmaakt?
Normaal kan je ze openmaken. Het verschilt een beetje per model(jaar), volgens mij heb je meestal een schuifmof aan de bovenkant. Dan kan je de rioolpijp er dus uithalen (mits je niet alles strak vast hebt gelijmd natuurlijk)
Blackraven schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:29:
@Kanoet in aanvulling op de post van Proton: je extra aansluitingen voeren extra 'grijs' rioolwater door je pijp met kans op extra vervuiling, maar uit je sanibroyeur komt 'zwart' rioolwater, weet je zeker dat je dit langs je drinkwater wilt? Ik zou proberen alle andere afvoeren te splitsen en de douche toch echt apart op een dwtw-pijp aan te sluiten en de overige leidingen parallel daar aan.
Ik zou er niet bang voor zijn dat er zwart water in het drinkwater komt. In de staande rioolpijp cq de DWTW zit geen druk en in de waterleiding wel. Dus als er al een gat in de DWTW komt die bij het schone water komt dan zal het schone water het riool in spuiten, maar je zwarte water komt dan niet zo maar in je waterleiding.

Wij hebben de wc boven er niet op aangesloten omdat in de koof genoeg ruimte was voor de normale rioolpijp en de DWTW naast elkaar. Wij wisten ook niet hoe het ging lopen met schoonmaken etc, maar dat is tot nu toe dus "nooit".

Als ik het weer moest doen zou ik het ook weer op deze manier doen trouwens, maar als je echt geen plek kan vinden naast het riool (desnoods de koof vergroten) kan ik me wel voorstellen dat mensen het toch op die manier doen. Maar @Proton_ heeft zeker een goed punt mbt de CV-afvoer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 14:51
-Junkiexp- schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:40:
@Seafarer
Bedankt, ik heb hem besteld.
Hij komt in de meterkast dus makkelijk bereikbaar.
Door de bypass kan ik hem makkelijk buiten spel zetten en reinigen indien nodig
2 jaar later eindelijk geïnstalleerd :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/90QyXr5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/taUBp3Z.jpg

Model betreft een Counter Flow VX 2100 met turbo rotator.

Waterleidingen zijn tijdelijk tot ik de nieuwe badkamer ga installeren. (daarnaast zit het boven in de meterkast dus kon er verre van makkelijk bij)
Ik ga nu van 20mm henco aanvoer naar 12mm koper, maar dat is nu de aanvoer naar de badkamer.
Koudwaterleiding is alleen voor de aanvoer van de badkamer, de ketel wordt door een andere standleiding gevoed maar dat wordt dan gelijk aangepast.

Eerste metingen zijn positief:

15c inkomen koud water, 25c graden uitgaand water.

Ketel gaf voor de douche WTW 4 liter water van 60 graden, nu 3 liter water van 60 graden richting de douche. (afgelezen op het display van de ketel)
Van de ketel naar de badkamer ligt helaas ook maar een 12mm leiding, die wordt ook aangepakt bij de nieuwe badkamer uiteraard.

Vullen van een 5 liter emmer @37 graden voor de douche WTW: 34.3 seconden = 8,74 liter per minuut
Vullen van een 5 liter emmer @37 graden na de douche WTW: 29.1 seconden = 10,30 liter per minuut
Verschil is 1,56 liter per minuut = circa 18% meer water.
Overigens gemeten aan de handdouche.

Ik heb ook de gasmeterstanden vergeleken vanaf de digitale meter na exact 10 minuten douche met de regendouche:

Zonder douchewtw: 4862,8876 - 4863,1670 = 0,2794 m3
Met docuhewtw : 4863,3328 - 4863,5371 = 0,2043 m3
Verschil = 0,0751 m3 = circa 38% minder gasverbruik per douchebeurt.

In ons geval verwacht ik daarmee 62m3 gas per jaar te besparen, met de huidige tarieven circa 85 euro.
Dik tevreden dus :)
En het belangrijkste is dat ik straks met een warmtepomp boiler langer kan douchen :)

[ Voor 5% gewijzigd door -Junkiexp- op 06-11-2023 15:49 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

-Junkiexp- schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:34:
[...]

2 jaar later eindelijk geïnstalleerd :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Model betreft een Counter Flow VX 2100 met turbo rotator.

Waterleidingen zijn tijdelijk tot ik de nieuwe badkamer ga installeren. (daarnaast zit het boven in de meterkast dus kon er verre van makkelijk bij)
Ik ga nu van 20mm henco aanvoer naar 12mm koper, maar dat is nu de aanvoer naar de badkamer.
Koudwaterleiding is alleen voor de aanvoer van de badkamer, de ketel wordt door een andere standleiding gevoed maar dat wordt dan gelijk aangepast.

Eerste metingen zijn positief:

15c inkomen koud water, 25c graden uitgaand water.

Ketel gaf voor de douche WTW 4 liter water van 60 graden, nu 3 liter water van 60 graden richting de douche. (afgelezen op het display van de ketel)
Van de ketel naar de badkamer ligt helaas ook maar een 12mm leiding, die wordt ook aangepakt bij de nieuwe badkamer uiteraard.

Vullen van een 5 liter emmer @37 graden voor de douche WTW: 34.3 seconden = 8,74 liter per minuut
Vullen van een 5 liter emmer @37 graden na de douche WTW: 29.1 seconden = 10,30 liter per minuut
Verschil is 1,56 liter per minuut = circa 18% meer water.
Overigens gemeten aan de handdouche.

Ik heb ook de gasmeterstanden vergeleken vanaf de digitale meter na exact 10 minuten douche met de regendouche:

Zonder douchewtw: 4862,8876 - 4863,1670 = 0,2794 m3
Met docuhewtw : 4863,3328 - 4863,5371 = 0,2043 m3
Verschil = 0,0751 m3 = circa 38% minder gasverbruik per douchebeurt.

In ons geval verwacht ik daarmee 62m3 gas per jaar te besparen, met de huidige tarieven circa 85 euro.
Dik tevreden dus :)
En het belangrijkste is dat ik straks met een warmtepomp boiler langer kan douchen :)
Gefeliciteerd.

Zit die dubbele terugslag klep, in de aanvoer, ergens buiten de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Seafarer schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:14:
[...]

Gefeliciteerd.

Zit die dubbele terugslag klep, in de aanvoer, ergens buiten de foto?
Dank.
Nee die zit er helemaal niet in :)

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

-Junkiexp- schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:23:
[...]

Dank.
Nee die zit er helemaal niet in :)
Das wel een illegale aansluiting dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Seafarer schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:30:
[...]

Das wel een illegale aansluiting dan?
Klopt, ik had even geen keerklep afsluiter combinatie liggen, maar 1 meter verder zit de water meter met een keerklep dus heel spannend is het niet.
Ik had nu even tijd om het aan te sluiten dus vandaar even zo gedaan.
Komt goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:57

_Ernst_

Mark It Zero!

Wuursj schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:23:
Hallo,

Ik wil, nu ik toch ga beginnen aan een grondige verbouwing van mijn huis, ook een DWTW instaleren. Ik heb er al eentje liggen (nieuwe uit oude voorraad Itho Daalderop DWTW P-DDS want goedkoop op marktplaats). We krijgen straks twee douche gelegenheden, douche op 2e verd. en een bad op 1e verd.

Nu snap ik dat bij het bad als bad gebruiken een DWTW in de meeste gevallen geen enkel nut zal hebben maar in dat bad zal dan ook vele vaker gedouched worden dan gebadderd en dan heeft het wel zin.

Echter zegt de handleiding dit:
[Afbeelding]

Zijn ze bang dat het ding te heet wordt als er wel ~35 graden water door heen gaat en geen koud water er tegen gaat om te koelen? Ik kan geen andere technische reden verzinnen waarom dit niet mag. Of zou het puur een indek ding zijn voor als iemand per ongeluk een bad van 80 graden of iets anders extreems laat leeglopen.

Een 3 weg klep monteren voor het badderen is ook weer zo wat :/

Oja: bad ook daar vervangen voor een douche: helemaal mee eens. Maar de vrouwen in huis hé.. ik moet wat verbouw-goodwill creëren.
Even hierop voortbordurend, ik zit met een soortelijke vraag, maar dan net andersom.

Ik ben momenteel bezig met een grote (meer jarige :P) verbouwing, en ga op korte termijn een douche wtw (itho) plaatsen (voor de toekomstige badkamer op de 1e etage) icm een boiler (warmtepomp). Mijn huidige badkamer, die de komende jaren nog gebruikt zal worden, bevind zich echter op de begane grond. Volgens itho mag eea dus ook niet op deze manier aangesloten worden, maar waarom?

Enige dat ik kan bedenken is condensatie van de douche wtw pijp doordat er koud water doorheen loopt zonder dat hij opgewarmd wordt door warm afvoerwater?

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@_Ernst_ Het stukje waar Wuursj op doelde geeft een waarschuwing omdat je in die situatie stilstaand SWW water hebt dat telkens wordt opgewarmd. Dat geeft mogelijk een hoger risico op legionella.

In jouw situatie is er wel SWW doorstroming, maar geen afvoer. Dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
  • Laatst online: 14-06 07:39
Ik wil ook een douche WTW, maar kan verticale worden (koof zit achter mijn 1000l aquarium) en de doucheruimte zelf mag ik niks aan passen wegen de WAF.

Het moet dus de kruipruimte worden waar ik wel wat van plek heb, nu zit ik te denken om deze aan te gaan schaffen: G2-HE-30T

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1f18MdmmylBScsKY-fBQV0Ljmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lp0Swoq5C5VqJR5WkS0gWejY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4msAj7q0NIxkmf0paCmTr2X0lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdI9LSoORXAkPGFQ48lfbon0.jpg?f=fotoalbum_large

Onze huidige douche drain heeft een goed filter maar vervuilin blijft een ding denk ik.
Unit moet dus goed verwijderbaar zijn en voorzien zijn van een noodoverloop.
Heb een schet gemaakts van de beoogde opstelling:

EDITED, OUDE TEKENING, ZIE V2, 2posts verder

Wat denken jullie?

[ Voor 12% gewijzigd door Redeque2 op 25-11-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Redeque2 Leuk gevonden, de 30 kW unit past misschien zelfs in de vaatwasser dus dat is wel schoon te krijgen.
Ik kan alleen geen specificatie vinden qua druk die hij aankan, heb jij dat wel gevonden? Waterleiding gaat al snel richting 3 á 4 bar.
Idem drinkwaterveiligheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 24-11-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Redeque2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:09:
Ik wil ook een douche WTW, maar kan verticale worden (koof zit achter mijn 1000l aquarium) en de doucheruimte zelf mag ik niks aan passen wegen de WAF.

Het moet dus de kruipruimte worden waar ik wel wat van plek heb, nu zit ik te denken om deze aan te gaan schaffen: G2-HE-30T

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onze huidige douche drain heeft een goed filter maar vervuilin blijft een ding denk ik.

[Afbeelding]

Wat denken jullie?
Waarom denk je dat dit gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Redeque2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat denken jullie?
Weet je zeker dat er na de dwtw de water leiding zonder aftakkingen naar de cv gaat? Vulpunt voor cv maakt is niet erg maar elk ander eigenlijk wel.
Ik durf niet te zeggen of je overstort zo gaat werken, je hebt nu een y stuk maar of dat gaat werken of beter en t stuk kan zijn weet wellicht een andere gebruiker

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 24-11-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
Ik zie alleen dat mijn plaatje verkeerd is, temperatuur sensoren moeten natuurlijk in de waterleiding.
En die warmtewisselaar moet wel altijd vol staan met water dus moet een extra bochtje bij in de uitlaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04aUGyHUuaTw5MEedghF-kL3_Yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EPVtoAiT0k3pVnIjcOWYsHEv.png?f=fotoalbum_large
Seafarer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:55:
[...]

Waarom denk je dat dit gaat werken?
Okey...daar kan ik niet zo hoeveel mee. Blijkbaar denk jij dat het niet zou werken, dat is dan veel interessanter.
Het is een warmtewisselaar met groot oppervlakte, meer dan een gemiddelde douchegoot-wtw, daarom denk ik dat het werkt.
The-Source schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:02:
[...]

Weet je zeker dat er na de dwtw de water leiding zonder aftakkingen naar de cv gaat? Vulpunt voor cv maakt is niet erg maar elk ander eigenlijk wel.
Ik durf niet te zeggen of je overstort zo gaat werken, je hebt nu een y stuk maar of dat gaat werken of beter en t stuk kan zijn weet wellicht een andere gebruiker
De leiding gaat naar de CV en naar de koude kraan van de douche zelf dus dat is prima lijkt me?

Y-stuk is beter om zeker te stellen dat er geen water die kant op kan lopen als er geen verstopping is, als dit er wel is loop hij vanzelf over het Y-stuk, er is genoeg statische hoogte. Deze manier wordt in de insdustrie vaker gebruikt bij vrije val installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Koud water douche is prima, koud water wastafel weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Redeque2 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:21:
Ik zie alleen dat mijn plaatje verkeerd is, temperatuur sensoren moeten natuurlijk in de waterleiding.
En die warmtewisselaar moet wel altijd vol staan met water dus moet een extra bochtje bij in de uitlaat.
[Afbeelding]

[...]

Okey...daar kan ik niet zo hoeveel mee. Blijkbaar denk jij dat het niet zou werken, dat is dan veel interessanter.
Het is een warmtewisselaar met groot oppervlakte, meer dan een gemiddelde douchegoot-wtw, daarom denk ik dat het werkt.

[...]

De leiding gaat naar de CV en naar de koude kraan van de douche zelf dus dat is prima lijkt me?

Y-stuk is beter om zeker te stellen dat er geen water die kant op kan lopen als er geen verstopping is, als dit er wel is loop hij vanzelf over het Y-stuk, er is genoeg statische hoogte. Deze manier wordt in de insdustrie vaker gebruikt bij vrije val installaties.
Vervuiling is het probleem. En hij is zeer waarschijnlijk niet goedgekeurd om op drinkwater aan te sluiten omdat hij niet dubbel wandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redeque2
Seafarer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:49:
[...]

Vervuiling is het probleem. En hij is zeer waarschijnlijk niet goedgekeurd om op drinkwater aan te sluiten omdat hij niet dubbel wandig is.
Pijpjes zijn inderdaad erg klein dus dat is wel een beetje een zorg inderdaad. Hij kan makkelijk verwijderd worden maar wil je ook nog elke week hoeven doen.

Niet gecertificeerd maakt me niks uit dus dat is geen probleem.
Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste