'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Tijd voor iemand met een losse WPB om eens z'n DWTW door te meten

Als ik het zo lees zou deze ook wat moeten met de aanvoer naar de boiler. Dat gaat best nog een issue worden.
Zou nog iets kunnen storten in de cementdekvloer maar dat kan ook weer niet ivm vloerverwarming en dat die watertoevoer niet steeds warm mag blijven natuurlijk.
Noob vraag ben nul technisch - maar als ik warm water uit de boiler gebruik voor bijvoorbeeld bijkeuken wasbak... gaat het niet via de douche wtw. Heeft de boiler dan meerdere wateraansluitingen.?
[Voor 18% gewijzigd door Kees_frl op 30-11-2022 18:17]
Ja, en met lage temperatuur SWW is juist die boileringang essentiëel ten opzichte van de koudwaterkraan. Is je SWW 60 graden, moet je 20 graden koelen. Is je SWW 45, hoef je maar 5 te koelen. Alles wat de koudwaterkraan knijpt, gaat dan je boiler in.Kees_frl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:14:
Ik moet in gesprek met onze installateur want alle leidingen zijn al in beton gestort... Maar de douche WTW doet alleen wat met het koude water toevoer naar de douche.
Als ik het zo lees zou deze ook wat moeten het de aanvoer naar de boiler. Dat gaat best nog een issue worden.
Zou nog iets kunnen storten in de cementdekvloer maar dat kan ook weer niet ivm vloerverwarming en dat die watertoevoer niet steeds warm mag blijven natuurlijk
Waar staat je boiler? Indien boven de douche, dan kun je natuurlijk ook vanaf je koudwaterkraan doortrekken via de muur naar boven. Zorg wel voor een mantel (zoals bij Wicu buis bijvoorbeeld, of bij kunststof ook iets van een mantel), anders ga je eerst je beton verwarmen

De boiler staat helaas weer beneden in de berging - mooi werk huis (laten) bouwenZwartoog schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:19:
[...]
Ja, en met lage temperatuur SWW is juist die boileringang essentiëel ten opzichte van de koudwaterkraan. Is je SWW 60 graden, moet je 20 graden koelen. Is je SWW 45, hoef je maar 5 te koelen. Alles wat de koudwaterkraan knijpt, gaat dan je boiler in.
Waar staat je boiler? Indien boven de douche, dan kun je natuurlijk ook vanaf je koudwaterkraan doortrekken via de muur naar boven. Zorg wel voor een mantel (zoals bij Wicu buis bijvoorbeeld, of bij kunststof ook iets van een mantel), anders ga je eerst je beton verwarmen

Niet aan gedacht helaas.
Maar ik neem aan dat je DWTW pijp ook onder je douche zit, dus een verdieping lager. Daar moet je tappen. Kun je daar nog bij?Kees_frl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:21:
[...]
De boiler staat helaas weer beneden in de berging - mooi werk huis (laten) bouwen![]()
Niet aan gedacht helaas.
correct - de douche WTW komt in de meterkast onder de douche. In de meterkast ligt nu een buis warm water naar boven klaar en een leiding koud water naar boven.Zwartoog schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:26:
[...]
Maar ik neem aan dat je DWTW pijp ook onder je douche zit, dus een verdieping lager. Daar moet je tappen. Kun je daar nog bij?
(alles moet op de eerste verdieping nog aangelegd worden - dit zijn puur de hoofdleidingen)
Dus ze zullen die leiding koudwater naar boven straks aftakken door de WTW heen naar de douche.
Vraag is hoe ik vanaf de WTW nog een leiding krijg naar de boiler. Daar ligt natuurlijk ook de hoofd buis koud water die alles in huis verdeeld, zou de WTW daar op kunnen of is dat niet toegestaan? In ergste geval tap je in de keuken dus 20 graden koud water wanneer er iemand aan het douchen is?
Ik begrijp ook nog niet helemaal hoeveel koudwater aansluitingen een boiler krijgt.
[Voor 13% gewijzigd door Kees_frl op 30-11-2022 18:46]
Oh, dan is niet alles verlorenKees_frl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:42:
[...]
correct - de douche WTW komt in de meterkast onder de douche. In de meterkast ligt nu een buis warm water naar boven klaar en een leiding koud water naar boven.
(alles moet op de eerste verdieping nog aangelegd worden - dit zijn puur de hoofdleidingen)
Dus ze zullen die leiding koudwater naar boven straks aftakken door de WTW heen naar de douche.
Vraag is hoe ik vanaf de WTW nog een leiding krijg naar de boiler. Daar ligt natuurlijk ook de hoofd buis koud water die alles in huis verdeeld, zou de WTW daar op kunnen of is dat niet toegestaan? In ergste geval tap je in de keuken dus 20 graden koud water wanneer er iemand aan het douchen is?
Ik begrijp ook nog niet helemaal hoeveel koudwater aansluitingen een boiler krijgt.

Langere leidingen is natuurlijk wel meer verlies.
Een boiler heeft gewoon 1 SWW ingang en 1 SWW uitgang.
Opgewarmd water drinken is natuurlijk geen punt, maar het lijkt mij niet wenselijk dat je heel het huis op lauw water aansluit. Op de ingang van de WTW moet een EA-keerklep zitten. Dit is onder andere een beveiliging mocht je pijp van binnen gaan lekken (en je dus afvalwater meemengt).
Ik heb een kruipruimte maar helaas geen doorgang van de meterkast/hal naar de berging.Zwartoog schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:52:
[...]
Oh, dan is niet alles verlorenDan hangt het vooral af hoe ver de boiler staat van de meterkast, en hoe je daar kunt komen. Via kruipruimte?
Langere leidingen is natuurlijk wel meer verlies.
Een boiler heeft gewoon 1 SWW ingang en 1 SWW uitgang.
Opgewarmd water drinken is natuurlijk geen punt, maar het lijkt mij niet wenselijk dat je heel het huis op lauw water aansluit. Op de ingang van de WTW moet een EA-keerklep zitten. Dit is onder andere een beveiliging mocht je pijp van binnen gaan lekken (en je dus afvalwater meemengt).
Bedankt voor de hulp zo ver.
Laatste vraag om het te begrijpen. De boiler krijgt één SWW Ingang - maar als ik het begrijp wil je naar de boiler een WTW koud water aanvoer hebben liggen en een normale SWW.
Komen die dan samen want in mijn non technische gedachten heb ik dus een normale koude SWW toevoer en een SWW toevoer vanaf de WTW. Hoe wordt zoiets één.

Want als ik niet douche maar via de keuken warm water gebruik moet de boiler wel gevuld worden natuurlijk.
[Voor 4% gewijzigd door Kees_frl op 30-11-2022 19:18]
Ja, dat is één ding. De boiler wordt alleen gevoed door de "lauw"waterleiding uit je DWTW. Tap je warm water in de keuken, dan stroomt er ook gewoon koud water door je DWTW naar je boiler. Alleen wordt die niet opgewarmd, omdat je je douche niet gebruikt.Kees_frl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:17:
[...]
Ik heb een kruipruimte maar helaas geen doorgang van de meterkast/hal naar de berging.
Bedankt voor de hulp zo ver.
Laatste vraag om het te begrijpen. De boiler krijgt één SWW Ingang - maar als ik het begrijp wil je naar de boiler een WTW koud water aanvoer hebben liggen en een normale SWW.
Komen die dan samen want in mijn non technische gedachten heb ik dus een normale koude SWW toevoer en een SWW toevoer vanaf de WTW. Hoe wordt zoiets één.
Want als ik niet douche maar via de keuken warm water gebruik moet de boiler wel gevuld worden natuurlijk.
Weet je of er een ononderbroken leiding van je meterkast naar je boiler gaat?
Dankjewel.Zwartoog schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:55:
[...]
Ja, dat is één ding. De boiler wordt alleen gevoed door de "lauw"waterleiding uit je DWTW. Tap je warm water in de keuken, dan stroomt er ook gewoon koud water door je DWTW naar je boiler. Alleen wordt die niet opgewarmd, omdat je je douche niet gebruikt.
Weet je of er een ononderbroken leiding van je meterkast naar je boiler gaat?
Wel een warmwater leiding ononderbroken dacht ik. Koud water denk ik niet, maar ik zal de foto's door voor de vloer is gestort

En bedankt voor de inzichten - altijd fijn nieuwe zaken te leren (ook in het WP topic)
De blauwe lijn is de toevoer, wat je ziet is dat die langzaam oploopt naarmate de douchebeurt duurt, van 12,6c tot 14,4c. Eigenlijk betekent dat toch dat mijn temperatuursensor te dicht bij de DWTW zit?
Ik neem tenminste niet aan dat het leidingwater warmer wordt naarmate je er meer van tapt.
Heb je misschien een foto van de locatie van de sensors?Wolly schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:49:
[Afbeelding]
De blauwe lijn is de toevoer, wat je ziet is dat die langzaam oploopt naarmate de douchebeurt duurt, van 12,6c tot 14,4c. Eigenlijk betekent dat toch dat mijn temperatuursensor te dicht bij de DWTW zit?
Ik neem tenminste niet aan dat het leidingwater warmer wordt naarmate je er meer van tapt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Is nogal ingebouwdSeafarer schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:45:
[...]
Heb je misschien een foto van de locatie van de sensors?

Het kan dat de hoofd leiding dieper in de straat ligt en warmer is.Wolly schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:03:
[...]
Is nogal ingebouwdMaar ze zitten binnen 10cm van de aansluiting op de dwtw.
Sensor kan inderdaad opgewarmd worden door stilstand. Als je het perse wilt weten neem dan een derde sensor op de hoofdleiding.Dan zie je of het binnenkomende water ook op en neer gaat in temperatuur.
Nu las ik hier dat het mogelijk wel kan mits de pijp niet een aparte ontluchter heeft. Ik snap de ballen van wtw's dus weet niet of dat hier het geval is.
Ook las ik dat je bij een wasbak af en toe beter de wtw kan schoonborstelen. Prima idee, maar hoe doe je dat? Gaat dat vanuit je doucheafvoer, of moet je dan vanaf de zijkant erbij komen?
Met andere woorden, ik heb twee concrete vragen:
1. kan de Technea-Shower-HR-Tube 1.17 op een bad en wastafel
2. Wat kan bij installeren een handige manier zijn om de wtw makkelijk schoon te borstelen?
Alvast bedankt!
De wastafel, bad en douche zitten er op.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Kijk je er met een cameraatje in?Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:10:
@pascoa341 ik heb mijn technea-koperpijp nu al drie jaar volslagen verwaarloosd, de cijfers laten zien dat hij het nog prima doet maar ik zal eerdaags weer eens kijken hoe hij er van binnen uit ziet.
De wastafel, bad en douche zitten er op.
Scheerzeep is kleffe bende.Zwartoog schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:19:
@pascoa341 Hij zit hier gewoon op de badkuip waarin we douchen. Of badderen. Een bad leeg laten lopen loopt goed door, en is qua afvalwater niet anders dan een douche. Wastafel hangt er vanaf wat je ermee doet. Dat beetje tandpasta zal geen problemen geven. Misschien als je intensief gaat gebruiken voor de handwas, of andersinds spoelen?

Pfew, dat valt mee, ik scheer niet nat :-). Wel wordt de wasbak door mijn twee dochters gebruikt en dat is potentieel wel zorgelijk want geen idee at die erdoorheen spoelen.
Wij kunnen in het bestaande huis echter niet het lauwwater bij de CV ketle krijgen, wel bij de douche kraan. De douche zit namelijk boven de meterkast en de CV ketel op zolder.
De fabrikanten melden dat als je bij enkel op de kraan aansluiten een "beperkt" rendements verlies hebt. Das natuurlijk erg vaak en niet "Tweakers proof" onderbouwt

Heeft iemand een inschatting of proefondervindelijk als eens hiernaar gekeken? Wat scheelt het nu echt in procenten.
PS wij verbruiken ongeveer 200m3 per jaar, enkel voor warm water. CV gedeelte wordt niet gebruikt.
Klopt, er gaat 1 leiding omhoog, maar die neemt al het koude water mee. Lijkt mij niet zo handig (of zie ik het verkeerdProton_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:29:
@petervanstuiven hoe krijgt de ketel dan zijn koud water? CV op zolder klinkt als hij dezelfde aanvoer heeft als de badkamer die een verdieping lager zit.

Gewoon al het water wat naar boven gaat laten verwarmen door de wtw is geen probleem. Je hebt alleen kans dat je wat lauw water uit de koud water kraan krijgt als je tijdens het douchen ook de koud water kraan gebruikt, of dat de stortbak van de toilet wordt gevuld met voorverwarmd water, maar dat lijkt mij geen probleem toch?petervanstuiven schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:34:
[...]
Klopt, er gaat 1 leiding omhoog, maar die neemt al het koude water mee. Lijkt mij niet zo handig (of zie ik het verkeerd) dat daar tijdens het douchen dan ook lauwwater naar toe gaat. Tevens heeft die leiding een heel lang traject door het huis en is slecht geisoleerd. De leiding naar de douche kan ik eenvoduig vervangen en ook isoleren.

Als je de koudwateraanvoer van je douchekraan als uitgangspunt neemt, en je trekt deze recht omhoog naar de zolder, hoe ver weg zit de CV-ketel dan nog?petervanstuiven schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:34:
[...]
Klopt, er gaat 1 leiding omhoog, maar die neemt al het koude water mee. Lijkt mij niet zo handig (of zie ik het verkeerd) dat daar tijdens het douchen dan ook lauwwater naar toe gaat. Tevens heeft die leiding een heel lang traject door het huis en is slecht geisoleerd. De leiding naar de douche kan ik eenvoduig vervangen en ook isoleren.
Anders bekeken: de warmwaterleiding van je CV-ketel zal ook geen enorm traject zijn naar je douchekraan, anders verspil je veel warm water.
Alternatief: doorpakken en een warmtepompboiler op de verdieping recht boven je douche zetten

Zwartoog in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"its_me_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:40:
[...]
Gewoon al het water wat naar boven gaat laten verwarmen door de wtw is geen probleem. Je hebt alleen kans dat je wat lauw water uit de koud water kraan krijgt als je tijdens het douchen ook de koud water kraan gebruikt, of dat de stortbak van de toilet wordt gevuld met voorverwarmd water, maar dat lijkt mij geen probleem toch?
Tip: Isoleren niet doen ivm kans op legionella.petervanstuiven schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:34:
[...]
(....) De leiding naar de douche kan ik eenvoduig vervangen en ook isoleren.
Tip: bij regelmatig gebruik is er geen kans op leginonellagroei dus kan de isolatie geen kwaad; en bij lang niet gebruiken koelt de leiding toch af dus kan de isolatie geen kwaadGoof2000 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:44:
[...]Tip: Isoleren niet doen ivm kans op legionella.

Lekker isoleren dus.
[Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 07-12-2022 10:08]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wil je leidingen met tapwater isoleren, check altijd je risico's met betrekking tot legionella.naftebakje schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:08:
[...]
Tip: bij regelmatig gebruik is er geen kans op leginonellagroei dus kan de isolatie geen kwaad; en bij lang niet gebruiken koelt de leiding toch af dus kan de isolatie geen kwaad
Lekker isoleren dus.
(Leidingen die regelmatig gebruikt worden en een temperatuurtje houden van 30-35 graden zijn goede broedplaatsen voor legionella. Maar iedereen kent zijn eigen situatie het beste, maar zonder meer zeggen dat bij leidingen van tapwater, al dan niet regelmatig gebruikt, isolatie geen kwaad kan is naif en kan gevaarlijk worden. Tussen de 20 en 50 graden is er kans op legionella ontwikkeling.)
Iemand nog een goed adres voor een Counter flow 2100 HF of een technea? Via google kom je op niet veel verschillende leveranciers uit.
Zwartoog in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Toch maar niet gekozen voor de quick-fix, maar alles losgemaakt. Rubbertje zat nog goed, vaseline erop, en nu zakte hij er direct prima op. Helaas, hij zweet nog steeds

Meer mensen met dit probleem?
Ik twijfel ook over wat ik nu het beste kan doen. Hij hoort natuurlijk niet te lekken.
Weer alles losmaken en een rubberen ring ertussen stoppen? Zal niet veel doen, omdat ik deze niet echt kan knellen, en die ribbeltjes op het PVC maken het ook niet echt haalbaar.
Dichtlijmen met PVC-lijm? Zal werken, maar dan krijg je hem helemaal nooit meer los (zou ook niet weten waarom het nodig is, maar ok).
Afkitten met siliconekit?
Zit er een kras over de lengte in de binnenpijp?Zwartoog schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:55:
Vorige week ontdekt dat de DWTW aan de onderkant wat lekt. Of zweet eigenlijk. Nu zat hij er niet goed in, hij wilde toen niet verder:
Toch maar niet gekozen voor de quick-fix, maar alles losgemaakt. Rubbertje zat nog goed, vaseline erop, en nu zakte hij er direct prima op. Helaas, hij zweet nog steeds
[Afbeelding]
Ik twijfel ook over wat ik nu het beste kan doen. Hij hoort natuurlijk niet te lekken.
Weer alles losmaken en een rubberen ring ertussen stoppen? Zal niet veel doen, omdat ik deze niet echt kan knellen, en die ribbeltjes op het PVC maken het ook niet echt haalbaar.
Dichtlijmen met PVC-lijm? Zal werken, maar dan krijg je hem helemaal nooit meer los (zou ook niet weten waarom het nodig is, maar ok).
Toevallig een foto gemaakt toen alles uit elkaar lag?Zwartoog schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:55:
Vorige week ontdekt dat de DWTW aan de onderkant wat lekt. Of zweet eigenlijk. Nu zat hij er niet goed in, hij wilde toen niet verder:
[Afbeelding]
Zo te zien niet. Pijp voelt ook glad aan.mb1 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:10:
[...]
Zit er een kras over de lengte in de binnenpijp?
Nee, helaas niet. Zag niets geks, dus snel weer in elkaar geschovenSeafarer schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:19:
[...]
Toevallig een foto gemaakt toen alles uit elkaar lag?

Enige dat ik nog kan proberen, is een vers 50 mm rubbertje halen, en de huidige vervangen.
Boven: 3,0 mm, Midden: originele, Onder: nieuwe 2,5 mm
De 3,0 mm was geen succes. Kost veel moeite om de pijp erop te krijgen, lekt als een malle, en na demontage kreeg ik hem in meerdere delen terug. Advies was dat NBR voldoende is voor afvoer, maar misschien had EPDM zachter geweest achteraf.
Enfin, de nieuwe 2,5 mm erop, en voorlopig lekvrij

Plaatjes van de aansluiting ter volledigheid:
Het lijkt er op dat de O-ring tegen het koper aankomt, en niet erin gedrukt wordt.
[Voor 6% gewijzigd door Zenix op 25-12-2022 22:57]
Normaal gesproken zijn er geen problemen. Maar ik zou in dit geval de aannemer ingebreke stellen.Zenix schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:52:
Ik heb een douche WTW bij mijn nieuwbouwwoning die zit achter de meterkast, maar kan hem niet inspecteren, zien jullie dat als een probleem? Ik moet de meterkast eruit halen als ik dat ding wil inspecteren.
Aangezien dit niet geadviseerd word door geen enkele wtw fabrikant.
Stel in de toekomst onstaat wel een probleem. Wie gaat dan die meterkast verplaatsen?
Nog grotere vraag wie gaat dat betalen?
Heb je misschien foto's om dit beter te beoordelen.
Bovenin kon ik nergens bij onderin heb ik een klein luik gevonden 40cm hoog en 30cm breed, daar heb ik met wat moeite de schroeven los kunnen krijgen. Alleen krijg ik hem niet weg, omdat de gasleiding naar de keuken het luik blokkeert. Is zoiets voldoende om hem te inspecteren? Die gasleiding kan ik weghalen bij problemen, is niet in gebruik.Seafarer schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:07:
[...]
Normaal gesproken zijn er geen problemen. Maar ik zou in dit geval de aannemer ingebreke stellen.
Aangezien dit niet geadviseerd word door geen enkele wtw fabrikant.
Stel in de toekomst onstaat wel een probleem. Wie gaat dan die meterkast verplaatsen?
Nog grotere vraag wie gaat dat betalen?
Heb je misschien foto's om dit beter te beoordelen.
Het idee is vooral dat je de EA-keerklep kunt inspecteren op functioneren. Die kan natuurlijk ook op een wel bereikbare plek geplaatst zijn. Ook moet je de pijp schoon kunnen maken, dus de inlaat boven moet je lus kunnen nemen en dan met een borstel door de pijp kunnen gaan ofzo. In de praktijk lijkt dit niet nodig te zijn, en is de pijp ook na jaren schoon, als ik dit topic zo lees.Zenix schreef op maandag 26 december 2022 @ 01:03:
[...]
Bovenin kon ik nergens bij onderin heb ik een klein luik gevonden 40cm hoog en 30cm breed, daar heb ik met wat moeite de schroeven los kunnen krijgen. Alleen krijg ik hem niet weg, omdat de gasleiding naar de keuken het luik blokkeert. Is zoiets voldoende om hem te inspecteren? Die gasleiding kan ik weghalen bij problemen, is niet in gebruik.
Verder moet je in theorie bij de aansluiting (afvoer, water) kunnen voor het geval dat, net zoals knelfittingen in principe altijd bereikbaar moeten blijven. Zoals je hierboven leest, had ik ook een gedoetje.
Het is denk ik ook een garantiedingetje: ze zijn vrij nieuw, en kunnen/willen niet garanderen dat er nooit onderhoud aan nodig is, of dat het 100 jaar feilloos blijft werken.
Dat gezegd hebbende, hier timmer ik komende week ook gewoon een koof om de DWTW, waardoor de onderkant niet te bereiken is. De EA-keerklep heb ik bovenaan aan het begin van de leiding gezet. Mocht er gedoe zijn, dan is zo'n koof redelijk low-cost weg te breken.
Over problemen en bereikbaarheid gesproken: ik heb inmiddels gevonden waar de nattigheid vandaan kwamZwartoog schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:52:
Vandaag weer ding uit elkaar gehaald. Het originele rubbertje is een 47 x 2,5 mm. Ik dacht, probeer een maat groter 47 x 3,0 mm.
[Afbeelding]
De 3,0 mm was geen succes. Kost veel moeite om de pijp erop te krijgen, lekt als een malle, en na demontage kreeg ik hem in meerdere delen terug. Advies was dat NBR voldoende is voor afvoer, maar misschien had EPDM zachter geweest achteraf.
Enfin, de nieuwe 2,5 mm erop, en voorlopig lekvrijMaar ik wacht nog even af: afgelopen week leek het ook goed te gaan, maar voelde vanmorgen toch nat. Zal denk ik te maken hebben met douchetemperatuur. Lukt het niet, dan wordt het kitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt er op dat de O-ring tegen het koper aankomt, en niet erin gedrukt wordt.

Ook na de nieuwe O-ring bleef het vochtig, en kwam er inmiddels achter dat het knietje van de watertoever licht zweette. Geen idee waarom dit een half jaar prima ging, maar nu dus problemen. Die druppel liep dus langs de DWTW onderlands tussen de aansluiting van de afvoer, vandaar dat het daar nat was.
In de handleiding stond dat je niet te ver/te hard mocht aandraaien, dus ben daar te conservatief geweest. Opnieuw erin gedraaid, en nou is het droog

Geheel offtopic, maar wat is de diameter van jouw afvoerZwartoog schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:52:
Vandaag weer ding uit elkaar gehaald. Het originele rubbertje is een 47 x 2,5 mm. Ik dacht, probeer een maat groter 47 x 3,0 mm.
[Afbeelding]
Enfin, de nieuwe 2,5 mm erop, en voorlopig lekvrijMaar ik wacht nog even af: afgelopen week leek het ook goed te gaan, maar voelde vanmorgen toch nat. Zal denk ik te maken hebben met douchetemperatuur. Lukt het niet, dan wordt het kitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

(hier n afvoer 110 staand die ik heel makkelijk aan kan passen)
Heb je een douchepijp wtw? Hoe kan je dan bovenaan de EA keerklep plaatsen, deze moet toch in de aanvoerleiding van de wtw?Zwartoog schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:54:
[...]
Dat gezegd hebbende, hier timmer ik komende week ook gewoon een koof om de DWTW, waardoor de onderkant niet te bereiken is. De EA-keerklep heb ik bovenaan aan het begin van de leiding gezet. Mocht er gedoe zijn, dan is zo'n koof redelijk low-cost weg te breken.
DWTW heeft een aansluitmaat van 50 mm afvoer. Ik heb een PVC-zadel van 100/110->50 mm op de standleiding gelijmd.ybos schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:01:
[...]
Geheel offtopic, maar wat is de diameter van jouw afvoerIk overweeg ook een WTW maar heb ze nog niet kunnen vinden zoals jij hebt. Heb je misschien merk/type voor me
(hier n afvoer 110 staand die ik heel makkelijk aan kan passen)
Aanvoerpunt -> knietje omhoog -> 2 meter leiding -> EA-keerklepWolly schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:55:
[...]
Heb je een douchepijp wtw? Hoe kan je dan bovenaan de EA keerklep plaatsen, deze moet toch in de aanvoerleiding van de wtw?
Mijn waterleidingen zitten overal bovenin

Edit. Zo dus:
[Voor 35% gewijzigd door Zwartoog op 26-12-2022 10:02]
Thanks voor je reactie, dat gaat hier helaas niet omdat de wc boven ook op deze standpijp zitZwartoog schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:59:
[...]
DWTW heeft een aansluitmaat van 50 mm afvoer. Ik heb een PVC-zadel van 100/110->50 mm op de standleiding gelijmd.

Hier ook, maar dat is toch geen probleem?ybos schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:09:
[...]
Thanks voor je reactie, dat gaat hier helaas niet omdat de wc boven ook op deze standpijp zit
Ik heb het over zo'n ding:
Gat boren in je standleiding, zadel erop, DWTW op dit zadel aansluiten. Gaat de afvoer van je douche via de DWTW inderin de standpijp het riool in.
Je moet niet het toilet op de DWTW aansluiten nee, die is te klein voor je drollen.
Overigens kun je het beste alleen de douche afvoer door de WTW laten lopen (aldus de fabrikant, omdat door de wasbakken ook scheerschuim en anders goedjes mee komen die de WTW kunnen vervuilen).
Standpijp doorzagen en een Y-mof tussenzetten is nog beter ja, maar dat vond ik hier toch iets teveel werk. Hoewel, zo'n zadel aanlijmen is ook niet eenvoudig als je stappen vergeet.royaljoop schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:28:
Bij mij loopt de WTW parallel aan de standpijp. De standpijp heb ik onderaan doorgezaagd en daar een Y-stuk aangebracht met behulp van een schuifmof. Dat is wat steviger dan een zadel.
Overigens kun je het beste alleen de douche afvoer door de WTW laten lopen (aldus de fabrikant, omdat door de wasbakken ook scheerschuim en anders goedjes mee komen die de WTW kunnen vervuilen).
Sorry, ik was niet duidelijk. De standpijp van 110mm loopt bij mij in de schuur, en daar staat ook het buffervat waar SWW water wordt voorverwarmd (of gewoon heet is in de zomer). Ik dacht om het water wat het vat in gaat iets op te warmen. Maar dan moet ik du sop een of andere manier de warmte uit die 110mm standleiding zien te krijgen.Zwartoog schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:13:
[...]
Hier ook, maar dat is toch geen probleem?
Ik heb het over zo'n ding:
[Afbeelding]
Gat boren in je standleiding, zadel erop, DWTW op dit zadel aansluiten. Gaat de afvoer van je douche via de DWTW inderin de standpijp het riool in.
Je moet niet het toilet op de DWTW aansluiten nee, die is te klein voor je drollen.
De toekomst zal het uitwijzen.Zenix schreef op maandag 26 december 2022 @ 01:03:
[...]
Bovenin kon ik nergens bij onderin heb ik een klein luik gevonden 40cm hoog en 30cm breed, daar heb ik met wat moeite de schroeven los kunnen krijgen. Alleen krijg ik hem niet weg, omdat de gasleiding naar de keuken het luik blokkeert. Is zoiets voldoende om hem te inspecteren? Die gasleiding kan ik weghalen bij problemen, is niet in gebruik.
De mijne hangt ook alweer 8 jaar zonder schoonmaken zonder problemen.
Nee, daar is deze DWTW niet voor ontworpen. Idee is echt dat je de afvoer van je douche erop kunt aansluiten. Die kun je best wat meters verleggen, hoewel elke extra meter wel weer verlies oplevert.ybos schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:49:
[...]
Sorry, ik was niet duidelijk. De standpijp van 110mm loopt bij mij in de schuur, en daar staat ook het buffervat waar SWW water wordt voorverwarmd (of gewoon heet is in de zomer). Ik dacht om het water wat het vat in gaat iets op te warmen. Maar dan moet ik du sop een of andere manier de warmte uit die 110mm standleiding zien te krijgen.
Ik ben (ook) aan het kijken naar een douche WTW. Gezien wij in een appartement wonen kunnen wij alleen een horizontale WTW plaatsen. Ik heb de volgende opties voorbij zien komen:
- ACO ShowerDrain: X 800 | X 2.1 | X 2.2
- DSS: 800/3 | 900/4 | Trombone | Trombone PHI
- Joulia: 3P | 5P | 10P
- EasyDrain
- Zypho: iZi 30 | iZi 40
- EcoDrain: A1000
- Hamwell: Blue 12 | Blue 16 | Blue 21 | Blue HE
- Showersave Blue
De Zypho iZi 40 presteerd beter dan iZi 30, dus streep de iZi 30 weg. De iZi 40 lijkt mij eigenlijk gelijk aan de EasyDrain, dus laat ik die bundelen. De DSS 800/3 = ACO X 800, DSS Trombone = ACO X 2.1 en DSS Trombone PHI = ACO X 2.2. Van de Showersave Blue heb ik (nog) geen specs. Dan blijft over:
- DSS 800/3 | ACO ShowerDrain X 800
- DSS 900/4
- DSS Trombone | ACO ShowerDrain X 2.1
- DSS Trombone PHI | ACO ShowerDrain X 2.2
- EasyDrain | Zypho iZi 40
- Hamwell Blue 12
- Hamwell Blue 16
- Hamwell Blue 21
- Hamwell Blue HE
Uit dit lijstje kan ik de specs niet vinden van de EcoDrain A1000 en bovendien momenteel niet leverbaar (vanaf 2023, maar vraag is wanneer in 2023). Dan blijft over de ACO's/DSS's, de EasyDrain / Zypho iZi 40 en de Hamwells. Mijn afwegingen:
- De EasyDrain / Zypho iZi 40 is duidelijk winnaar als je kijkt naar rendement op de investering* [sterker nog de ACO is nog altijd verliesleidend na 10 jaar..]
- De EasyDrain / Zypho iZi 40 heeft veel meer last van verstoppingen e.d. ^
* Uitgaande van 2 douchebeurten per dag van ieder 8 minuten en een waterstraal van 6 L/min, komt ik uit op het volgende na 10 jaar [voor de Hamwell geldt de berekening op basis van de glasplaat met thermostaatkraan, hierdoor heb ik €200 van de investering afgehaald omdat ik dan geen thermostaatkraan meer hoef aan te schaffen]:
DSS 800/3 / ACO ShowerDrain X 800 | DSS 900/4 | DSS Trombone | ACO ShowerDrain X 2.1 | DSS Trombone PHI | ACO ShowerDrain X 2.2 | EasyDrain / Zypho iZi 40 | Hamwell Blue 12 | Hamwell Blue 16 | Hamwell Blue 21 | Hamwell Blue HE | |
Kostenbesparing-investering | € -270 | € -250 | € -130 | € -260 | € 100 | € -1610 | € -1600 | € -1550 | € -2160 |
Rendement | -2.8% | -2.2% | -1.4% | -2.0% | +1.6% | -8.4% | -7.9% | -7.4% | -8.4% |
^: Ik heb dit topic en het internet afgespeurd en denk dat 2/3e van de mensen het heeft over vaak schoonmaken. Dat zie ik zelf als een groot probleem.
Ik nog niet wat te doen.

EDIT: Ik zie dat de ACO / DSS uberhaupt te breed is voor mijn doucheruimte. Ik heb slechts 77cm beschikbaar in de breedte. De Hamwells zijn veeeel te duur. Dan blijft alleen over de EasyDrain / Zypho iZi 40.
[Voor 37% gewijzigd door 3dav0d3 op 30-12-2022 15:43]
Welke cv ketel heb je hangen en welke leeftijd?3dav0d3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:02:
Beste mensen,
Ik ben (ook) aan het kijken naar een douche WTW. Gezien wij in een appartement wonen kunnen wij alleen een horizontale WTW plaatsen. Ik heb de volgende opties voorbij zien komen:
- ACO ShowerDrain: X 800 / X 2.1 / X 2.2
- Joulia: 3P / 5P / 10P
- EasyDrain
- Hamwell Blue
- Showersave Blue
Hierbij vallen de laatste twee opties sowieso af, deze gaan te duur zijn (zeker om mijn vriendin ook nog te overtuigen.). De ACO en Joulia presteren nagenoeg gelijk, maar de ACO is substantieel goedkoper, dus streep ik Joulia ook weg. Dan blijft over:
- ACO ShowerDrain: X 800 / X 2.1 / X 2.2
- EasyDrain
Uit dit lijstje kan ik de specs niet vinden van de EcoDrain A1000 en bovendien momenteel niet leverbaar (vanaf 2023, maar vraag is wanneer in 2023). Dan blijft over de ACO's en de EasyDrain. Mijn afwegingen:
- De EasyDrain is duidelijk winnaar als je kijkt naar rendement op de investering* [sterker nog de ACO is nog altijd verliesleidend na 10 jaar..]
- De EasyDrain heeft veel meer last van verstoppingen e.d. ^
* Uitgaande van 2 douchebeurten per dag van ieder 8 minuten en een waterstraal van 6 L/min, komt ik uit op het volgende na 10 jaar:
ACO X 800 ACO X 2.1 ACO X 2.2 EasyDrain Kostenbesparing-investering € -374,98 € -418,84 € -752,78 € 100,34 Rendement -3.70% -3.86% -4.78% +1.56%
^: Ik heb dit topic en het internet afgespeurd en denk dat 2/3e van de mensen het heeft over vaak schoonmaken. Dat zie ik zelf als een groot probleem.
Ik nog niet wat te doen.Ik heb geen goed gevoel bij de EasyDrain, maar een ACO aanschaffen om er verlies op te leiden is ook weer wat.
Anderzijds: is iemand bekend met hoge douchegoten? Dan kan ik daar evt, zelf wel mijn koud water leiding doorheen leggen (I know, nooit het rendement van de ACO, maar de investering is ook 0).
Ik snap je vraag ivm. de efficientie van de CV-ketel, maar wij zitten aan de stadsverwarming, dus betalen per eenheid energie. Op basis van die prijs (ca. 47 euro per GJ) heb ik de berekeningen gedaan.Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:27:
[...]
Welke cv ketel heb je hangen en welke leeftijd?
Ah. Die zag ik niet aankomen.3dav0d3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:28:
[...]
Ik snap je vraag ivm. de efficientie van de CV-ketel, maar wij zitten aan de stadsverwarming, dus betalen per eenheid energie. Op basis van die prijs (ca. 47 euro per GJ) heb ik de berekeningen gedaan.

Is dit een idee https://www.google.com/se...x-b-d&q=douchebak+met+wtw
Thx, maar die gaat niet passen helaas. De ruimte waar de douche inkomt is 160 x 77 cm (80 cm zou bij douchebak nog wel kunnen, we kunnen wel een stukje muur uithakken). Ik zal mijn post nog even aanpassen voor de volledigheid.Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:42:
[...]
Ah. Die zag ik niet aankomen.![]()
Is dit een idee https://www.google.com/se...x-b-d&q=douchebak+met+wtw
EDIT: Ik gok dat dat "gewoon" een douchebak is met de DSS 900/4 aan boord.
[Voor 7% gewijzigd door 3dav0d3 op 30-12-2022 13:14]
1L water 2m omhoog pompen kost ca. 20 J mechanische arbeid. 1 L water opwarmen kost veel meer: laten we stellen dat aanvoertemperatuur koud water 18 graden is en we douchen op 38 graden, dan moet het water 20 graden worden opgewarmd. Dit kost 4.2 * 1000 * 20 = 42 kJ aan energie.
Nu nemen we aan qua efficiëntie voor de pomp 1% en efficiëntie voor de WTW 50%. Maw. het kost ons dan 2 kJ aan energie op het water omhoog te pompen, maar het levert een besparing op van 21 kJ = 19 kJ winst. Maw. volgensmij vallen de "kosten" van zo'n pomp in het niet tegenover de winst die je haalt door het koude water op te warmen. [Dat is dan ook de reden waarom de efficiëntie zo'n Hamwell Blue niet als een kaartenhuis in elkaar dondert door het gebruik van een pomp.]
Probleem is dat een pomp wel weer 400 euro aanschafwaarde heeft..

Doe deze berekening nog eens opnieuw :-)3dav0d3 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:24:
Optie die ik mij nu bedenk is wellicht met een pomp.
......... Dit kost 4.2 * 1000 * 20 = 42 kJ aan energie. .......
Wij gaan een huis bouwen en hebben straks een warmtepomp en zonneboiler. Nu hebben wij begrepen dat met een douche van 12L pm, wij 24 minuten kunnen douchen totdat de boiler (300L) leeg is. Weet iemand hier of we deze tijd kunnen verdubbelen met het aanschaffen van een DWTW?
Verdubbelen niet, maar de opwarmtijd wordt wel veel korter. Je kunt dus sneller weer douchenMypB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:49:
Kan iemand mij hier vertellen of je ook daadwerkelijk langer kan douchen met een DWTW?
Wij gaan een huis bouwen en hebben straks een warmtepomp en zonneboiler. Nu hebben wij begrepen dat met een douche van 12L pm, wij 24 minuten kunnen douchen totdat de boiler (300L) leeg is. Weet iemand hier of we deze tijd kunnen verdubbelen met het aanschaffen van een DWTW?

Ik heb een kleine twee maanden terug een uitgebreide meting gedaan met WP:
Zwartoog in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Opwarmtijd nam af van 70 naar 45 minuten met een 7 kW WP voor een halfleeg 300 litervat. Als je een grote WP hebt, kun je nog sneller weer douchen, heb je een kleine WP dan niet. Hangt ook af van de warmteopname van je boiler. Een zonneboiler heeft doorgaans een te kleine spiraal voor een WP, dus de vraag is of dat überhaupt goed gaat werken.
Anderzijds, kind hier was gister 100 minuten aan het douchen. Temperatuur was wel gezakt van 45 graden naar 35 graden op den duur. Maarja, wie doucht er nou 100 minuten aan één stuk

nee langer, want het water in de boiler zal (iets) warmer zijn dan het water waarmee je onder de douche staat.MypB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:49:
Kan iemand mij hier vertellen of je ook daadwerkelijk langer kan douchen met een DWTW?
Bij ons is de leiding naar de boiler 'vergeten' dus dat is qua besparing knap balen en nog zoekende naar opties.
Mijn ervaring is dat je ongeveer 60% meer douche tijd krijgt.
Overigens kan je altijd net zo lang douchen als je wilt maar de temperatuur in het douche vat neemt af.
Als je langer wilt douchen met een bestaande boiler en geen "koude" douche wenst dan moet je de temperatuur in je boiler vat verhogen.
Ik heb de korte verticale DWTW en als de temperatuur in het boiler vat onder de ingestelde temperatuur komt springt de WP aan en die zorgt er dan voor dat de eerder genoemde 60% veel verder oploopt. Met een WP die 8 kW levert (en uitgaande van 15 graden bijverwarming En een debiet van 8L/min) kan je al bijna lang oneindig douchen.
Als je een verticale DWTW kwijt kunt voor je primaire badkamer dan zou ik dat zeker doen.MypB schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:49:
Verder wel wat opmerkingen:
- 12 liter per minuut is erg veel voor een douche, je kunt ook prima douchen met de helft. En er zijn ook waterbesparende regendouches te koop.
- Je berekening is wat pessimistisch, want je mengt immers ook koud water bij. In de praktijk kun je dus langer douchen voordat je geen warm water meer hebt.
- Meer tips voor zuinig SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" (ook over DWTW)
- Waarom een zonneboiler? Is hier weliswaar off-topic, maar die ga je nooit terugverdienen. Je kunt op dat oppervlak veel beter meer PV leggen. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Interesant. Ik kwam idd ook dit tegen: https://www.technea.nl/pr...ouche-wtw/douchepijp-wtw/Sjembecks schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:25:
In de handleiding staat wel dat het meeste rendement gehaald wordt door ook de ketel te voeden.
Ga dit even overleggen met mij installateur
Wijziging:
Zie op de technea site het volgende staan:
Rendementsverschillen bij aansluitwijze A, B, C Rendementsverschillen bij aansluitwijze A, B, C.
A = aansluiting voorverwarmdwater op mengkraan en ketel. 100%
B = aansluiting voorverwarmdwater op Ketel. 50%
C = aansluiting voorverwarmdwater op mengraan. 90%
Dus bij een rendement van de douche wtw van +- 30% kom je op 27% uit.
Toch even kijken of ik het nog kan aanpassen
ik had de rendementsverschillen nog niet gezien. Ben benmieuwd of de installateur dit ook allemaal weet. Ze kunnen altijd prima en snel installeren. Maar dit soort puntjes....
wij zijn onverwacht en met spoed bezig met plannen maken van het renoveren van onze badkamer. Deze is niet oud maar helaas slecht aangelegd ten tijde van de vorige bewoners waardoor er lekkages zijn en daarmee schimmel in de slaapkamer ernaast.
Mij lijkt me dit een goed moment om direct een douche-WTW te laten installeren. Niet alleen voor kostenbesparing en/of een hogere mogelijke warmwater waterstroom, maar ook omdat ik het zonde vind warm water rechtstreeks het riool in te laten stromen.
Een verticale DWTW is helaas niet mogelijk ondanks dat de douche zich op de 1e verdieping bevindt (een pijp middenin de hal in ook weer zo wat), dus het lijkt erop dat ik aan een douchegoot wtw vast zit en mij dit ook de eenvoudigste oplossing lijkt. Zeker ook met de haast.
Ik zie vooral de ACO 800, 2.1, 2.2 voorbij komen en de Joulia inline 3p,5p en 10p.
De 2.2 en de 10p vallen eigenlijk af ivm de hoge aanschafkosten (>2200 euro compleet), de ACOs vallen ook af ivm de breedte (douchecabine wordt max 85cm) icm de wateraansluiting aan de zijkant.
Dan blijven alleen nog de Joulia inline 3p (inbouwhoogte 9cm, 23-30% rendement) of 5p inbouwhoogte 12cm, 34-41% rendement) over. Kan iemand mij vertellen of deze nog wel wat opbrengen in de praktijk of hebben deze in de praktijk minimale opbrengst?
Isolatie, zonnepanelen, een zonneboiler en een ventilatie-WTW is klaar of wordt aan gewerkt

Mijn installateur was helaas niet goed bekend met DWTW's, hij had vooral gehoord dat ze een bron zijn van verstoppingen (Hallo Easydrain?). Hier in huis wil men geen hoge opstap, verstoppingen en al helemaal geen experimenten, het is een afweging of de investering het waard is.
Er zal in de huidige situatie ook al een verticale afvoerpijp zijn neem ik aan? Hiervoor in de plaats zou dan een verticale DWTW geplaatst kunnen worden (natuurlijk wel nameten of het idd past en of die afvoerpijp goed bereikbaar is).ar162b schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:58:
Een verticale DWTW is helaas niet mogelijk ondanks dat de douche zich op de 1e verdieping bevindt (een pijp middenin de hal in ook weer zo wat), dus het lijkt erop dat ik aan een douchegoot wtw vast zit en mij dit ook de eenvoudigste oplossing lijkt. Zeker ook met de haast.
Het advies hierboven is een goeie.ar162b schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:58:
Hi,
wij zijn onverwacht en met spoed bezig met plannen maken van het renoveren van onze badkamer. Deze is niet oud maar helaas slecht aangelegd ten tijde van de vorige bewoners waardoor er lekkages zijn en daarmee schimmel in de slaapkamer ernaast.
Mij lijkt me dit een goed moment om direct een douche-WTW te laten installeren. Niet alleen voor kostenbesparing en/of een hogere mogelijke warmwater waterstroom, maar ook omdat ik het zonde vind warm water rechtstreeks het riool in te laten stromen.
Ik zie vooral de ACO 800, 2.1, 2.2 voorbij komen en de Joulia inline 3p,5p en 10p.
De 2.2 en de 10p vallen eigenlijk af ivm de hoge aanschafkosten (>2200 euro compleet), de ACOs vallen ook af ivm de breedte (douchecabine wordt max 85cm) icm de wateraansluiting aan de zijkant.
Dan blijven alleen nog de Joulia inline 3p (inbouwhoogte 9cm, 23-30% rendement) of 5p inbouwhoogte 12cm, 34-41% rendement) over. Kan iemand mij vertellen of deze nog wel wat opbrengen in de praktijk of hebben deze in de praktijk minimale opbrengst?
Isolatie, zonnepanelen, een zonneboiler en een ventilatie-WTW is klaar of wordt aan gewerkt![]()
Mijn installateur was helaas niet goed bekend met DWTW's, hij had vooral gehoord dat ze een bron zijn van verstoppingen (Hallo Easydrain?). Hier in huis wil men geen hoge opstap, verstoppingen en al helemaal geen experimenten, het is een afweging of de investering het waard is.
Maar een vertikale heeft altijd een beter rendement en geen gelazer met vervuilen. Dan zou ik de afvoer pijp verslepen en dat kleine beetje verlies accepteren door de dwtw ergens in de hoek op te stellen.
Waarom zo'n haast? Je kunt toch tijdelijk even een gat in de muur rammen en een noodreparatie maken.
Haast bij badkamers lijdt er meestal toe dat je veel teveel geld uitgeeft.
Hi,
dank voor het meedenken en het advies. Ik denk dat een verticale versie geen optie is:
De afvoer gaat de betonnen vloer in, steekt (bijna) horizontaal de badkamer over richting het toilet, als snel gekoppeld aan de wasmachine afvoer, aan het einde komt het toilet en wasbak afvoer er bij. Vervolgens gaat de afvoer door een steunmuur, dan verticaal naar beneden in de garage in een krap hoekje tussen de garagedeur en de deur naar de hal. Deze buis zit al met kleine bochtjes om tussen de garagedeur rails naar beneden te kunnen kronkelen, ik denk niet dat daar nog een verticale DWTW bij past.
Daarbij moet de vloer open om een aparte douche afvoerleiding te maken én het warmwater heen en weer de badkamer door te krijgen, de nis in de slaapkamer aan de andere kant moet er dan uit én moet er een gat in de dikke betonnen vloer komen. Dat wordt me een te grote operatie ben ik bang.
Hier een plaatje van het huis in het ventilatie wtw topic. Plek van de doucheputje klopt niet en het ontwerp van de WTW is ondertussen anders

Slaapkamer 2 heeft schimmel, slaapkamer 4 links onderin een nis waar de afvoer (en riool ontluchting) in zit.
Het vervangen van de badkamer hebben we voor gekozen omdat we denken dat er geen vochtwerende laag achter de tegels is gebruikt. Iets nadat we het huis betrokken bleek er door missende kit bij de douchekraan (!) en kapotte kitranden er veel schimmel in de kamer ernaast te zitten. We hadden de hele boel netjes schoongemaakt en alles opnieuw gekit, het leek weg. Nu zit er in de kamer ernaast toch weer schimmel en zie je vochtvlekken halverwege de muur.
Er waren wel meer dingen waar we later achteraf achter kwamen die niet goed waren (verwarming verkeerd om geïnstalleerd, aansluiting bij de cv ook niet goed, lucht achter de tegels, spotjes die niet in de badkamer thuis horen en bovenal was het ontwerp van de douchecabine ook niet goed; er bleef op meerdere plekken water in de cabine staan omdat oa de douchebak eigenlijk niet goed past. Al met al denken we dat de badkamer is gedaan door iemand die niet goed wist wat hij (of zij) deed.
Als dan de douchebak eruit gaat en de tegels eraf in de douchecabine dan kost het relatief weinig om dan de hele badkamer opnieuw te laten tegelen. Dan leek het me ook een relatief kleine ingreep om een DWTW douchegoot erin te zetten. Ik snap dat dit een compromis is, vandaar dat ik het me afvraag of het de moeite waard is.

Het leest alsof je verwacht dat voor een DWTW er een enkele afvoer moet zijn waar uitsluitend het douchewater door afgevoerd wordt. Dat is niet nodig. Die afvoer mag best een gecombineerde zijn waar ook een wastafel en bijvoorbeeld een wasmachine op aangesloten zijn (mocht die ook boven staan). Ook voor de aanvoer van water, welke via de DWTW voorverwarmd wordt, hoeft die aansluiting niet alleen naar de douche te gaan. Sterker nog als de wastafel en evt. een wasmachine daar ook water van krijgen kan het alleen maar meer renderen. Het lijkt me zonde om vooraf op aannames deze mogelijkheid al af te serveren,ar162b schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:09:
De afvoer gaat de betonnen vloer in, steekt (bijna) horizontaal de badkamer over richting het toilet, als snel gekoppeld aan de wasmachine afvoer, aan het einde komt het toilet en wasbak afvoer er bij. Vervolgens gaat de afvoer door een steunmuur, dan verticaal naar beneden in de garage in een krap hoekje tussen de garagedeur en de deur naar de hal. Deze buis zit al met kleine bochtjes om tussen de garagedeur rails naar beneden te kunnen kronkelen, ik denk niet dat daar nog een verticale DWTW bij past.
Daarbij moet de vloer open om een aparte douche afvoerleiding te maken én het warmwater heen en weer de badkamer door te krijgen, de nis in de slaapkamer aan de andere kant moet er dan uit én moet er een gat in de dikke betonnen vloer komen. Dat wordt me een te grote operatie ben ik bang.
Ik heb je linkje ook bekeken. Ook een beste klus die ventilatie.ar162b schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:09:
[...]
[...]
Hi,
dank voor het meedenken en het advies. Ik denk dat een verticale versie geen optie is:
Hier een plaatje van het huis in het ventilatie wtw topic. Plek van de doucheputje klopt niet en het ontwerp van de WTW is ondertussen anders![]()
Slaapkamer 2 heeft schimmel, slaapkamer 4 links onderin een nis waar de afvoer (en riool ontluchting) in zit.
Het vervangen van de badkamer hebben we voor gekozen omdat we denken dat er geen vochtwerende laag achter de tegels is gebruikt. Iets nadat we het huis betrokken bleek er door missende kit bij de douchekraan (!) en kapotte kitranden er veel schimmel in de kamer ernaast te zitten. We hadden de hele boel netjes schoongemaakt en alles opnieuw gekit, het leek weg. Nu zit er in de kamer ernaast toch weer schimmel en zie je vochtvlekken halverwege de muur.
Er waren wel meer dingen waar we later achteraf achter kwamen die niet goed waren (verwarming verkeerd om geïnstalleerd, aansluiting bij de cv ook niet goed, lucht achter de tegels, spotjes die niet in de badkamer thuis horen en bovenal was het ontwerp van de douchecabine ook niet goed; er bleef op meerdere plekken water in de cabine staan omdat oa de douchebak eigenlijk niet goed past. Al met al denken we dat de badkamer is gedaan door iemand die niet goed wist wat hij (of zij) deed.
Als dan de douchebak eruit gaat en de tegels eraf in de douchecabine dan kost het relatief weinig om dan de hele badkamer opnieuw te laten tegelen. Dan leek het me ook een relatief kleine ingreep om een DWTW douchegoot erin te zetten. Ik snap dat dit een compromis is, vandaar dat ik het me afvraag of het de moeite waard is.
Tsja als het niet past dan gaat het niet. Dit al eens bekeken: https://www.dutchsolarsystems.com/dss-douchebak-wtw-900x900 er zijn nog meer modellen uitvoeringen.
Een douchegoot WTW is in het algemeen ook erg hoog. Dit is nodig omdat je natuurlijk wel genoeg ruimte moet hebben om de warmte uit te kunnen wisselen. Dat heb je ook niet eventjes makkelijk in een verdiepingsvloer weggewerkt.ar162b schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:58:
Hier in huis wil men geen hoge opstap, verstoppingen en al helemaal geen experimenten, het is een afweging of de investering het waard is.
Wellicht kan je een verticale DWTW makkelijker realiseren als je de badkamer omwisselt met het washok? Zo te zien heb je dan wel meer mogelijkheden om naar beneden te gaan zonder gelijk midden in de hal terecht te komen.
Overal wordt de besparing voornamelijk op gas geschreven, maar ja dat heb ik straks niet

Iemand een idee hoe we nou uitrekenen wat het rendement zou zijn?
1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
De besparing blijft toch. Energie is energie. Dus je rendement blijft hetzelfde.vuurtjih schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
Heeft er iemand hier ervaring met een Easydrain wtw + warmtepomp?
Overal wordt de besparing voornamelijk op gas geschreven, maar ja dat heb ik straks niet![]()
Besparing geldt ook voor warmtepomp. Wij waren ook van plan voor een Easysdrain, maar toch maar overgestapt op een douchepijp. Het schoonmaken van de Easydrain is echt vaak benodigd (google maar even). Sommige moeten eens in de week met het borsteltje de wtw boenenvuurtjih schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
Heeft er iemand hier ervaring met een Easydrain wtw + warmtepomp?
Overal wordt de besparing voornamelijk op gas geschreven, maar ja dat heb ik straks niet![]()

Dat is wel echt veel inderdaad.petervanstuiven schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:33:
[...]
Besparing geldt ook voor warmtepomp. Wij waren ook van plan voor een Easysdrain, maar toch maar overgestapt op een douchepijp. Het schoonmaken van de Easydrain is echt vaak benodigd (google maar even). Sommige moeten eens in de week met het borsteltje de wtw boenen
Hebben hier bericht gehad dat het technisch niet haalbaar is; dus hoef er niet verder over na te denken

1+10 Pro | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Ik had de optie voor een easy drain horizontale wtw, maar ik vind 600 euro exclusief montage. Te duur dat ik liever het geld besteed aan iets anders. 600 euro exclusief montage voor een verticale wtw pijp zou ik nog wel doen.
Aangezien alle 2 onder 1 kap nieuwbouw woningen grotensdeels wel dezelfde design hebben vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft met het installeren van een verticale douch wtw pijp zonder heel de boel open te gooien.
Zou eerder doorzetten bij je aannemer nu je nog eenvoudig kan, dan achteraf proberen te kloten. Als je watertoevoer bvb niet daar passeert heb je na het openbreken toch nog pech ...KoningSlakkie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:19:
Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouw woning, helaas heeft de aannemer mijn aanvraag voor een douche wtw afgewezen, waarom weet ik niet. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om dit achter aan te sluiten. Ik vermoed dat dit onmogelijk is (anders gezegd: zo duur dat het niet terug te verdienen is).
Ik had de optie voor een easy drain horizontale wtw, maar ik vind 600 euro exclusief montage. Te duur dat ik liever het geld besteed aan iets anders. 600 euro exclusief montage voor een verticale wtw pijp zou ik nog wel doen.
Aangezien alle 2 onder 1 kap nieuwbouw woningen grotensdeels wel dezelfde design hebben vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft met het installeren van een verticale douch wtw pijp zonder heel de boel open te gooien.
Hangt ook af van hoe ver de nieuwbouw al afgewerkt is natuurlijk.
Of misschien spelen met een handmatig omschakelventiel?
https://www.duurzametechn...hakelventiel-serie-vrg230
Ik denk niet dat ik lauwe stuk leiding richting ketel "dood" mag laten lopen, dus ik moet er wel wat mee...
[Voor 14% gewijzigd door S0epkip op 08-02-2023 14:01]
Met een dwtw verminder je het bijmengen en dus heb je minder last van een beperkte leidingdiameter van het traject van en naar de ketel of de stroombegrenzer, maar de dwtw zelf heeft ook een weerstand. En de druk zal nooit hoger worden dan bij de hoofdkraan.
Ik zou het vooral simpel houden en een meng/omschakelklep is dat niet.
De ketel heeft geen stroombegrenzen en levert 12+ liter op 65C als ik meerdere tappunten open.
Ik krijg de indruk (maar misschien onterecht) dat de douche beperkt is omdat de "lauwwaterleiding" zowel de douche als de ketel voedt.
Met een aansluiting 'alleen ketel' gaat de grootste stroom door de koudwaterleiding, die ook het kortst is en het dikst uitgevoerd kan worden zonder nadelige effecten. Met de keteltemperatuur kun je dan het rendement afwegen tegen de gewenste druk.
De weg met hoogste rendement is een tweede dwtw parallel (wordt ook zo als set verkocht voor stortdouches of doucheruimtes). Wel €.
Je spreekt over een matige douche straalS0epkip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:11:
Tja het meeste is geinstalleerd en weggewerkt... Vraag ging nu meer over "druk" dan "rendement".
Wat is matig?
Emmer eronder en opmeten lijkt me de eerste actie.
Heb je een eco douche kop?
Thermostaat kraan verstopt/verkalking?
Een goede thermostaat kraan wordt geleverd met filters in de aansluiting.
Filters vervuild? Demonteren en controleren.
Met zo'n ketel moet je bijna door je eigen putje spoelen.
Helaas is het niet gelukt, zij willen hun handen er niet aan branden. Dus ik vroeg me vervolgens af: wat dan als ik het achteraf wil plaatsen: zie comment hieronder:DriesLec schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:50:
[...]
Zou eerder doorzetten bij je aannemer nu je nog eenvoudig kan, dan achteraf proberen te kloten. Als je watertoevoer bvb niet daar passeert heb je na het openbreken toch nog pech ...
Hangt ook af van hoe ver de nieuwbouw al afgewerkt is natuurlijk.
Voor een nieuwbouwwoning kan ik niet afwijken van hun (veel te dure) optielijst."WTW achteraf plaatsen is niet mogelijk, de warm en koud waterleidingen komen vanaf de bovenliggende vloer naar beneden (kortste weg vanaf de warmtepomp). Onder andere dat maakt het niet mogelijk om de alternatieve drain wtw toe te passen, daarnaast moeten wij kunnen garanderen dat de badkamer water dicht is om lekkages in de toekomst te voorkomen. De doucheputten en draingoten die wij als meerwerk aanbieden zijn door ons op de juiste wijze te verwerken."

[Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 09-02-2023 17:11]
Hieronder de drukverliesdiagram van verschillende Technea WTW. Ik heb ze gebruikt voor het dimensioneren van het waterleiding systeem.S0epkip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:11:
Tja het meeste is geinstalleerd en weggewerkt... Vraag ging nu meer over "druk" dan "rendement".
Van de douche had ik opbrengstdiagrammen bij bepaalde druk, in geval van Hansgrohe staan die gewoon online. Waterdruk kun je opvragen bij je waterbedrijf.
Bepaald type terugslagkleppen kunnen ook voor een significante drukval zorgen.
Dan kun je uitrekenen of het in theorie wel of niet zou moeten werken en vanuit daar een oplossing zoeken.
Je conclusie is overigens wel juist, als je schema B of C toepast gaat er minder water door de WTW en is de drukval dus lager. Maar zoals al gezegd daalt het rendement dan ook.
[Voor 7% gewijzigd door Pejdref op 09-02-2023 19:02]
Ik weet niet op welke voet je met de bouwer staat, maar ik heb in het verleden wel eens onderhandeld over de meerprijzen. Soms met handje klap en de andere keer heb ik gevraagd om het toch maar eens opnieuw uit te rekenen. Dat het bij nieuwbouw duurder is dat zal je wel op de koop toe moeten nemen. Maar ze moeten daarvoor veel meer doen dan een loodgieter die even een DoucheWTW tussen 2 leidingen komt zetten. Daarnaast is meerwerk altijd een risico (denken bouwers) en vragen daar extra geld voor en beetje marge opkrikken met meerwerk is ook niet ongebruikelijk.KoningSlakkie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:10:
[...]
Helaas is het niet gelukt, zij willen hun handen er niet aan branden. Dus ik vroeg me vervolgens af: wat dan als ik het achteraf wil plaatsen: zie comment hieronder:
[...]
Voor een nieuwbouwwoning kan ik niet afwijken van hun (veel te dure) optielijst.
Daarom is het belangrijk om voor het tekenen alle opties al met prijzen te hebben, dan kun je nog een beetje druk uitoefenen. (tenzij ze denken, voor jouw 10 andere, dan sta je niet zo sterk)
Het voordeel bij nieuwbouw is wel dat alle leidingen gelijk gelegd kunnen worden, dus naar de douchekraan en naar de CV ketel. (of wat je maar hebt om warmwater te maken)
Hij ons was het ook aardig duur, maar dan wordt het wel helemaal aangelegd en kwam er een extra grote omkasting van de meterkast waar de pijp in een eigen gedeelte hangt.
Misschien kan je vragen of ze de kosten kunnen specificeren.
Nou dit is toch een partij hocus pocus, dat heb je goed gedaan! Helaas kan ik van mij zelf zeggen dat ik echt niet zo handig ben.Proton_ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:12:
@KoningSlakkie misschien heb je straks iets aan mijn nieuwbouw-retrofit:Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?" .
ik heb sinds dag 1 voordat ik ook maar iets had getekend of de hypotheek al rond had, een douche wtw aangevraagd dmv met een tekening zoals ik het wou gaan hebben. Ze gingen de mogelijkheden bekijken en daarop terug komen, als het technisch mogelijk was zouden ze met een meerprijs komen waarop ik nog een akkoord kan geven. Ze zei als dat het een reken truukje was om de EPC omlaag te brengen. Nou ik als procestechnoloog snap echt wel de overige meerwaarde van het terugwinnen van warmte.Goof2000 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Ik weet niet op welke voet je met de bouwer staat, maar ik heb in het verleden wel eens onderhandeld over de meerprijzen. Soms met handje klap en de andere keer heb ik gevraagd om het toch maar eens opnieuw uit te rekenen. Dat het bij nieuwbouw duurder is dat zal je wel op de koop toe moeten nemen. Maar ze moeten daarvoor veel meer doen dan een loodgieter die even een DoucheWTW tussen 2 leidingen komt zetten. Daarnaast is meerwerk altijd een risico (denken bouwers) en vragen daar extra geld voor en beetje marge opkrikken met meerwerk is ook niet ongebruikelijk.
Daarom is het belangrijk om voor het tekenen alle opties al met prijzen te hebben, dan kun je nog een beetje druk uitoefenen. (tenzij ze denken, voor jouw 10 andere, dan sta je niet zo sterk)
Het voordeel bij nieuwbouw is wel dat alle leidingen gelijk gelegd kunnen worden, dus naar de douchekraan en naar de CV ketel. (of wat je maar hebt om warmwater te maken)
Hij ons was het ook aardig duur, maar dan wordt het wel helemaal aangelegd en kwam er een extra grote omkasting van de meterkast waar de pijp in een eigen gedeelte hangt.
Misschien kan je vragen of ze de kosten kunnen specificeren.
Onderhand is er flink wat tijd verstreken waaronder de deadlines voor het aanvinken van de opties vanuit hun standaard optielijst, keuken, badkamer (via UHUW

[Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 10-02-2023 10:48]
Vervelend, het enige is zagen tot ze een beetje mee willen veren. Maar bouwers staan inderdaad niet bekend als meedenkt, vooruit denkt en vooruitstrevend.KoningSlakkie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:46:
[...]
ik heb sinds dag 1 voordat ik ook maar iets had getekend of de hypotheek al rond had, een douche wtw aangevraagd dmv met een tekening zoals ik het wou gaan hebben. Ze gingen de mogelijkheden bekijken en daarop terug komen, als het technisch mogelijk was zouden ze met een meerprijs komen waarop ik nog een akkoord kan geven. Ze zei als dat het een reken truukje was om de EPC omlaag te brengen. Nou ik als procestechnoloog snap echt wel de overige meerwaarde van het terugwinnen van warmte.
Onderhand is er flink wat tijd verstreken waaronder de deadlines voor het aanvinken van de opties vanuit hun standaard optielijst, keuken, badkamer (via UHUW). Dat is dus nu al afgerond enkel de WTW stond nog open. Helaas hebben ze die nu dus helemaal afgewezen. Tactisch gezien kan ik nu helemaal geen druk uit oefenen. Dat is iets waar ik niet over heb nagedacht. Ik maar nog een keer bellen kijken of het echt niet anders kan. Ze claimen gewoon dat de koudwater leiding vanaf de warmtepomp van boven naar de badkamer gaat. Lijkt mij nog al een omweg
Misschien helpt het door uit te leggen waarom je hem wilt?
Met de waterkraan op heet (60 graden) stroomde er 40 graden afvalwater naar beneden. Dit was voldoende om het binnenstromende water van 9 graden op te warmen tot 28...
De douche zelf is dichterbij, maar niemand douche op 60 graden.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Maar ook warmte fluctuaties, ik denk dat de CV-ketel aan het pendelen is.
Weet iemand misschien hoe ik dat tegen kan gaan?
Ik had dat vroeger ook: Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?" al merkte ik er weinig van.
Welk merk en type ketel heb je? Als je wel boven de tapdrempel komt dan gaat hij misschien uit op overshoot.
(een fix die zeker helpt is overstappen op een warmtepompboiler, maar ja...)
Hebben moderne ketel echt minder?
Want het is bijna allemaal CW4, 5 of 6
Lastig. Je thermostaatkraan kan ook meespelen, maar het is moeilijk te voorspellen wanneer het goed genoeg is.