Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:21
Glashelder schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:08:
[...]

Geen enkele ketel werkt ‘HR’ bij het produceren van warm water ;)

Het HR stuk is alleen voor CV bedrijf. En zelfs daar draaien de meeste ketels niet in de goede temperatuur range :X :X Goed staaltje marketing van de CV boys.
Geen aandelen.

Bekijk de intergas extreem eens heel goed. Dat is toch wel HR water bereiding.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:47
[...]

Het HR stuk is alleen voor CV bedrijf. En zelfs daar draaien de meeste ketels niet in de goede temperatuur range :X :X Goed staaltje marketing van de CV boys.
Nou volgens mij werkt de Xtreme serie van Intergas met een dubbele warmte wisselaar en heb je wel HR bereik tijdens warm water productie.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

TLDNL schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Nou volgens mij werkt de Xtreme serie van Intergas met een dubbele warmte wisselaar en heb je wel HR bereik tijdens warm water productie.
HR wordt bereikt door condensatie van rookgassen door retour CV water te laten opwarmen. Het CV water krijgt zo nog een beetje energie uit de rookgassen.

Hoe kan dat met tapwater? Laat die ketel het koude water door een warmtewisselaar stromen (vandaar dubbelle ww?) Soort van variatie op een DWTW ;)??

Het kan vast wel, maar klinkt thermodynamisch niet heel efficiënt (snel stromend water vs rookgassen in kleine CV ketel tov water vs water met groot oppervlak in een DWTW).

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-03 14:00
Ja, de koudwaterleiding gaat in de Xtreme door het rookgaskanaal.

If it ain't broken, tweak it!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 08:50
[...]

Als je de adviezen van cv boeren en fabrikanten volgt, zit je in de meeste normale huissituaties met een modulerende kamer"thermostaat"(het is dus geen thermostaat maar een bediening met sensor en setpoint). En dan draai je afhankelijk van omstandigheden vaak in hr bedrijf. Dus zonder aandacht voor instellingen door de installateur(jammer) en de gebruiker(klinkt niet als typisch tweaker) gebeurt er al een hoop. De instellingen naar lokale omstandigheden zul je zelf en met de installateur moeten regelen.

Meeste combi cv's hebben een kruisstroomwisselaar voor ww . Bij deellast op ww is de retourtemperatuur naar het verbrandingsdeel koud genoeg om deels in hr bedrijf te draaien.
Bij de in reacties genoemde Intergas toestellen loopt het tapwater direct door de warmtewisselaar van de verbrandingsruimte en ook daar is condensatie mogelijk.
Maar ja, als je een aan/uit thermostaat hebt met cv temperatuur op 85 en de tapwater temperatuur op 75 zet (dan is het bad wat sneller gevuld) dan heeft HR inderdaad weinig zin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Intergas wel. Daar loopt het leidingwater gewoon door de wisselaar ipv 80 graden via een extra circuit.

Overigens vandaag de DWTW eindelijk aangesloten... wat komt daar nog een boel warmte uit, ben gewoon heel erg verrast.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03 11:07
_JGC_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:29:
[...]

Intergas wel. Daar loopt het leidingwater gewoon door de wisselaar ipv 80 graden via een extra circuit.

Overigens vandaag de DWTW eindelijk aangesloten... wat komt daar nog een boel warmte uit, ben gewoon heel erg verrast.
Verras je ons ook?
Met metingen :*)

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:45
_JGC_ schreef op zondag 15 april 2012 @ 11:21:
[...]

Gedoe om aan te leggen en de lange tvt als je gezin niet zo heel groot is. Weerhoudt mij er ook van om de hele zooi te verbouwen of om een zonneboiler te plaatsen. Ik ben maar alleen, en dan heeft besparen op douchen niet zo'n hele grote impact. Is net zoals een zuinigere wasmachine plaatsen of de huidige voorzien van hotfill, de investering is te groot voor de keren die ik het gebruik.
helemaal mijn idee, als je bezig bent om sowieso de bandkamer helemaal te renoveren en er ruimte voor is, is het een prima idee, als losse maatregel is het vaak te duur, mn in de bijkomende kosten, laten uitvoeren is dan helemaal niet meer rendabel. overigens heb ik wel eens metingen bij de douche genomen, de watertemperatuur bij de afvoer was niet boven de 30 tot 25 graden, vaak nog lager en dan heb ik een kunststof bak, een oude plaatstalenbak zal nog meer verlies geven, vaak zie ik dat fabrikanten rekenen met de wateruitgifte temperatuur, wat dus niet juist is. voor de doorstroom wil je eigenlijk een buis hebben die steeds volledig gevult is, om het hele oppervlakkte als warmtewisselaar te kunnen gebruiken, met de huidige waterbespr. douchekoppen zal het debit echter redelijk klein zijn en ivm verstoppingen heb je ook weer een bepaalde diameter nodig waarbij je dus geen volledige vulling van je vuilwater leiding krijgt, dus minder warmteoverdracht.

Als je een groot gezin hebt haal je de kosten er mogelijk wel uit, ben je maar alleen of met zijn tweetjes denk ik niet.
Nu snap ik niet waarom nieuwbouw niet gewoon standaard aangelegd wordt met WTW. Je moet alles nog bouwen, dus is WTW een redelijk goedkope uitbreiding.
zeer eenvoudige oplossing, gewoon in het bouwbesluit in opnemen, dan moeten ze wel, maar daar zijn de heren in den Haag nog niet op gekomen.
Maargoed, installateurs en besparen.. zie ook het CV-tuning topic, daar doen ze ook niks mee.

[Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 25-07-2022 06:39]

• _JGC_
  • Nu online
@MacD007 Grappig dat je die post quote een dag nadat ik aangeef ook eentje geïnstalleerd te hebben.

En ja, het was een gedoe. Destijds met de riolering al en nu ook weer met het koper. Voor de besparing hoef ik het niet te doen: gezin van 4, verbruik 18 kuub per maand, maar door wat cv optimalisaties is dat sindskort 15 kuub per maand. Het is dat ik de berging aan het verbouwen ben en de leidingen daarbij toch moest omleggen. Heb nu wel het leidingwerk mooi recht en gebeugeld lopen ipv los schots en scheef over de halfsteens buitenmuur.

@Batilan Zit op dit moment helaas alleen aan de afvoer van het bad, heb een paar maand terug een denkfout gemaakt, komt tzt wel als de badkamer verbouwd wordt, wat binnen nu en 2 jaar wel gaat gebeuren. Ben de gebroken vloertegels en de elektrische vloerverwarming inmiddels wel beu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nou, nog maar een gedeeltelijke meting dan :)
De makkelijkste meting, door iedereen uit te voeren:
Douche uit: 37,9°C
Doucheputje: 34,4°C
Getegelde douchevloer op beton met rvs douchegoot, gemeten met koortsthermometer.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:46
@_JGC_ Ik lees dus dat je in 10 jaar tijd van single naar gezinnetje bent gegaan. Gefeliciteerd! Dan krijg je zo'n DWTW er wel uit :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zwartoog schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:48:
@_JGC_ Ik lees dus dat je in 10 jaar tijd van single naar gezinnetje bent gegaan. Gefeliciteerd! Dan krijg je zo'n DWTW er wel uit :)
Die DWTW was 479, gok aan extra materiaal (PVC, koper, fittingen) nog zo'n 150 euro. Als je ziet dat ik nu zo'n 15 kuub per maand aan tapwater kwijt ben, met DWTW misschien de helft, hebben we het over 90 kuub op jaarbasis. Ik heb het gas nu nog 2 jaar vast voor 85 cent per kuub, maar zal tzt waarschijnlijk ook 2 euro per kuub zijn. Duurt het nog 5 jaar voor ik die eruit heb, vraag is of we hier dan nog wonen.

Reden voor de DWTW is niet eens de besparing, maar toekomstvisie. Mijn ketel is nu 12 jaar oud, over 6 jaar of misschien wel eerder is die aan vervanging toe. Verwarmen kan ik nu al met 6KW toe, ketel is voor verwarmen geforceerd op minimaal vermogen (25-30%). Voor tapwater betekent een DWTW dat ik klaar ben met een kleiner voorraadvat.

Ik moest alle leidingen in de berging omleggen, dat is destijds door een prutser aangelegd en zat in de weg voor de voorzetwanden die ik wilde zetten. Kosten aan koper en PVC moest ik dus toch al maken, dan is zo'n DWTW al sneller goed te praten.

• Seafarer
Gas prijzen rijzen de pan uit. Je zou dan op z'n minst verwachten dat dit topic overbelast zou raken. :)
Maar dat heb ik blijkbaar helemaal mis.

Hoe zou dat komen?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Seafarer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:16:
Gas prijzen rijzen de pan uit. Je zou dan op z'n minst verwachten dat dit topic overbelast zou raken. :)
Maar dat heb ik blijkbaar helemaal mis.

Hoe zou dat komen?
DoucheWTW is best duur, lastig te installeren en je kunt alleen op je warm water wat energie besparen. Ook met de huidige energieprijzen is de terugverdientijd erg lang.
Je huis beter isoleren of een warmtepomp installeren bespaart veel meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 13:37
Als je een warmtepomp met SWW-boiler installeert valt er best wat extra te besparen, niet alleen in verbruik gedurende de lange levensduur, maar ook doordat je mogelijk een kleinere boiler kan nemen. Dat scheelt al snel een paar honderd euro op de prijs van dat ding.

Heb je hem al voor de helft terugverdiend 😊

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Seafarer
Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

DoucheWTW is best duur, lastig te installeren en je kunt alleen op je warm water wat energie besparen. Ook met de huidige energieprijzen is de terugverdientijd erg lang.
Je huis beter isoleren of een warmtepom installeren bespaart veel meer.
Tsja zoals alles duurder wordt gaat die WTW natuurlijk ook in prijs omhoog. Dan wordt het inderdaad moeilijk terug verdienen.
Blijft een mooi ding. :)

• Seafarer
NovapaX schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:32:
Als je een warmtepomp met SWW-boiler installeert valt er best wat extra te besparen, niet alleen in verbruik gedurende de lange levensduur, maar ook doordat je mogelijk een kleinere boiler kan nemen. Dat scheelt al snel een paar honderd euro op de prijs van dat ding.

Heb je hem al voor de helft terugverdiend 😊
:) Gelukkig.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:40
Alles gaat omhoog qua kosten, ook de investering voor een douche WTW, dat ben ik zeker met jullie eens. Echter gezien de lange levensduur van een douche WTW zal deze zich eigenlijk altijd terugverdienen. En zoals @NovapaX al aangeeft kan een WTW er ook voor zorgen dat je met een kleiner boilervat toch voldoende warm water hebt.

Toen ik op zoek was naar een badkamer, wilden verschillende badkamer winkels dit niet installeren, omdat het onvoldoende opleverde en omdat ze er slechte ervaringen mee hadden. Ik denk eigenlijk dat ze er helemaal geen ervaring mee hadden en ze dus hier simpelweg niet aan wilden beginnen. En dat is echt zonde!

• Andrehj
  • Nu online
its_me_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:46:
Alles gaat omhoog qua kosten, ook de investering voor een douche WTW, dat ben ik zeker met jullie eens. Echter gezien de lange levensduur van een douche WTW zal deze zich eigenlijk altijd terugverdienen. En zoals @NovapaX al aangeeft kan een WTW er ook voor zorgen dat je met een kleiner boilervat toch voldoende warm water hebt.
Dat geldt alleen als je geen bad hebt. Veel warmtepompbezitters hebben ook een bad en stemmen dus de grootte van hun SWW-vat (ook) af op dat bad. Dat bad verbruikt nou net het meeste water, en met een bad heb je (helaas) geen voordeel van een doucheWTW.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:44
Ik heb een douche op de 1e en 2e verdieping:

Ik overweeg om of geen, of 1, of 2 douche WTW's te installeren. Alle installatie gaat er nieuw in, dus het is nu of nooit. Waarschijnlijk gaat de douche op de 1ste verdieping veruit het meest gebruikt worden. Heeft het nog zin om de afvoer van beide douches samen naar de WTW op de 1e verdieping te leiden? De 2e douche wordt een stuk minder gebruikt, dus die extra WTW verdient zich verwacht ik niet goed terug.

Ik zou de investering natuurlijk ook in een extra zonnepaneeltje kunnen stoppen, dat houd het leidingwerk wel een stuk overzichtelijker... Volgens technea is het een betere investering, maar wij van wc-eend...

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@DiLDoG ik zou het simpel houden, beneden heb je al een aparte leiding en (waarschijnlijk) de koudwater leiding in de buurt.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:49
@DiLDoG

Je moet alleen het (verwarmde) water van je douche zsm naar de WTW doorvoeren. Geen Toilet of wasbakken op die leiding erbij omdat dit vervuild etc.

Ook een ligbad heeft nauwelijks een bijdrage (omdat je het verwarmde water uit de WTW) bij het leeglopen van het bad, niet doorstroomt naar je boiler of verwarmingstoestel.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@royaljoop dat is ideaal inderdaad, maar een paar meter versleping, wasbak en ligbad erbij kan geen kwaad.
Die zitten er bij mij ook op; ik zal tzt het koofje openschroeven om te zien hoe het er na vier jaar van binnen uit ziet.
De warmteterugwinning werkt in ieder geval nog prima :)

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 13:37
Waar wil je het (voor)verwarmde water op aansluiten?
A. Op de koudwaterleiding van de douche,
B. op de CV/boiler, of allebei (AB)?

Als je twee WTW’s hebt moet je kiezen voor A. Voor B (en AB) moet je het koudwater in serie door beide wtw’s laten lopen, met de bijbehorende drukval.
(Tenzij je de twee volledig parallel zet, zoals de duo WTW van Technea)

Ik zou er gewoon 1 op de begane grond plaatsen.
De afvoer vanaf de douche op verdieping zou je wat kunnen isoleren, dat is weinig koste/moeite en haal je toch nog het maximale eruit.

Let wel dat, als je voor een aansluiting volgens AB kiest, al het douchewater door de WTW gaat. Als je geen spaardouche hebt is de drukval aanzienlijk. Tegelijk douchen kun je wel vergeten.
Als je waterdruk al niet te hoog is zou ik sowieso voor A gaan, hoewel het rendement dan wel een tikje minder is.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• DiLDoG
NovapaX schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Ik zou er gewoon 1 op de begane grond plaatsen.
De afvoer vanaf de douche op verdieping zou je wat kunnen isoleren, dat is weinig koste/moeite en haal je toch nog het maximale eruit.
[...]
Ik denk dat ik maar gewoon 1 WTW doe op de begane grond met een dedicated afvoer voor beide douches, samen door de WTW. De efficiëntie van de 2e badkamer zal wel lager zijn, maar voor de kosten van wat extra leidingen is dat toch mooi meegenomen. De warmtepomp is weer helemaal aan de andere kant van het huis, gewoon op de koudwaterleiding van de douches aansluiten leek me praktischer.

• Andrehj
  • Nu online
DiLDoG schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:57:
Ik denk dat ik maar gewoon 1 WTW doe op de begane grond met een dedicated afvoer voor beide douches, samen door de WTW. De efficiëntie van de 2e badkamer zal wel lager zijn, maar voor de kosten van wat extra leidingen is dat toch mooi meegenomen. De warmtepomp is weer helemaal aan de andere kant van het huis, gewoon op de koudwaterleiding van de douches aansluiten leek me praktischer.
Het nadeel daarvan is dat een warmtepomp qua SWW pas lekker efficiënt is als je de SWW-temperatuur niet te hoog instelt, denk aan 47 graden oid, en pas laat bijverwarmen bij 37 graden (op de sensor).
Gemiddeld zal je warme douchewater dan rond de 44 graden zijn, waardoor er in je douchekraan maar erg weinig koud water wordt bijgemengd. Dat zorgt er weer voor dat het uiteindelijke rendement van je doucheWTW behoorlijk inkakt.
Misschien dat iemand hier wel een rekenmodelletje voor heeft.

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-03 22:41
Andrehj schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Het nadeel daarvan is dat een warmtepomp qua SWW pas lekker efficiënt is als je de SWW-temperatuur niet te hoog instelt, denk aan 47 graden oid, en pas laat bijverwarmen bij 37 graden (op de sensor).
Gemiddeld zal je warme douchewater dan rond de 44 graden zijn, waardoor er in je douchekraan maar erg weinig koud water wordt bijgemengd. Dat zorgt er weer voor dat het uiteindelijke rendement van je doucheWTW behoorlijk inkakt.
Misschien dat iemand hier wel een rekenmodelletje voor heeft.
Als je de aanvoer voor SWW richting de WP ook op de retour van de DWTW stopt dan los je dat weer op.

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Leuke software, welke is deze?

Wij overwegen ook een WTW voor 2 douches (op hetzelfde verdiep weliswaar). het huidige idee is om 1 WTW te voorzien in de technische koker die gevoed wordt uit beide douches. De een met een iets grotere afstand en dus een iets slechter rendement.

• DiLDoG
Wafje schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Leuke software, welke is deze?

Wij overwegen ook een WTW voor 2 douches (op hetzelfde verdiep weliswaar). het huidige idee is om 1 WTW te voorzien in de technische koker die gevoed wordt uit beide douches. De een met een iets grotere afstand en dus een iets slechter rendement.
Dit is Archicad, een architect heeft de bestaande situatie van ons huis erin gezet, nu kan ik er zelf in knutselen. Was wel flinke learning curve maar ben er nu super blij mee. Ik neig met name door het argument van het “lauwe” water van de warmtepomp toch naar geen wtw. Zijn er nou echt geen reken tooltjes waarmee je dit soort dingen kan meenemen?

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik wil een e-boiler op gaan hangen om van het gas af te gaan, in combinatie met een lucht-lucht warmtepomp. In mijn situatie is een warmtepomp boiler helaas echt onmogelijk. Ik wil hem gaan combineren met een easydrain wtw. De installatie is opzich ideaal, de boiler komt aan de andere kant van de muur van de douche te hangen dus transportverlies is minimaal. Ik lees dat de easydrain een rendement heeft van ongeveer 30 procent, kan ik er dan zo snel van uit gaan dat het een derde van de gebruikte kwh's scheelt aan energie? Of is dat veel te kort door de bocht?

• herpi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-03 13:04
We zijn momenteel ook aan het kijken om bij een nieuwbouw een douchepijp WTW te installeren. Die zou in de garage kunnen worden geplaatst.

Het probleem is echter dat de garage ook in de schil van de woning zit. We gaan de ruimte niet verwarmen en de garage zal met een isolerende deur worden afgesloten. Desondanks lijkt het me zeer plausibel dat het in die ruimte evengoed altijd 20 à 21 graden zal zijn.

Via Technea.nl heb ik doorgekregen dat de ruimte waarin de douche wtw moet worden opgesteld max 20 graden mag hebben. Wilt dat zeggen dat een douche wtw in dit geval geen optie is?
  • De opstellingsruimte van de douchepijp-wtw is maximaal 20 graden, incidenteel 25 graden dit in verband met Legionella. Als je aan de buitenkant van de koof geluidsisolatie aanbrengt maar de wtw blijft in zijn geheel toegankelijk en de omgevingstemperatuur bij de douche-wtw is niet warmer dan 20 graden dan moet het geen probleem zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:10
Gaat het om een koperen WTW? Legionella sterft van koper, en in je WTW heb je een heel kleine hoeveelheid water, die voldoende ververst wordt (je douchet toch elke week minstens een keer).

En als ze 20° opgeven, zal daar een ferme veiligheidsfactor op zitten (onder 50° voor weken zou ik me geen zorgen maken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• herpi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-03 13:04
Het gaat inderdaad om een koperen WTW. Ik wist niet dat dat een rol speelde. Dank je.

De WTW: https://www.technea.nl/pr...latietechniek/douche-wtw/).

Met het gezin zal er elke dag wel iemand zijn die een douche neemt. Dus dat is idd ook positief.

• Seafarer
Met de huidige gasprijzen verwacht je veel belangstelling voor een DWTW. :)

Maar dat valt nogal mee.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:41
Seafarer schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:12:
Met de huidige gasprijzen verwacht je veel belangstelling voor een DWTW. :)

Maar dat valt nogal mee.
Vanwege de drukte in dit topic of vanwege de verkopen?
Bij het eerste is het misschien minder van belang om te meten vanwege dat het sowieso besparing oplevert en alle beetjes helpen...

• -Tarantula-
  • Laatst online: 24-03 19:42
herpi schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:54:

Het probleem is echter dat de garage ook in de schil van de woning zit. We gaan de ruimte niet verwarmen en de garage zal met een isolerende deur worden afgesloten. Desondanks lijkt het me zeer plausibel dat het in die ruimte evengoed altijd 20 à 21 graden zal zijn.

Via Technea.nl heb ik doorgekregen dat de ruimte waarin de douche wtw moet worden opgesteld max 20 graden mag hebben. Wilt dat zeggen dat een douche wtw in dit geval geen optie is?
  • De opstellingsruimte van de douchepijp-wtw is maximaal 20 graden, incidenteel 25 graden dit in verband met Legionella. Als je aan de buitenkant van de koof geluidsisolatie aanbrengt maar de wtw blijft in zijn geheel toegankelijk en de omgevingstemperatuur bij de douche-wtw is niet warmer dan 20 graden dan moet het geen probleem zijn.
Hier al 5 jaar de DWTW in gebruik die in de garage staat waar het minstens 20°C is (nieuwbouw), geen problemen omdat deze van koper is en er dagelijks water doorstroomt (ook KW aanvoer voor doorstromer hierop aangesloten)

• Seafarer
Goof2000 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:16:
[...]

Vanwege de drukte in dit topic of vanwege de verkopen?
Bij het eerste is het misschien minder van belang om te meten vanwege dat het sowieso besparing oplevert en alle beetjes helpen...
Vanwege "drukte". Ik kan niet zien dat er veel verkocht wordt.
En dat is waar, besparen doet die en met 3.99 de kuub gaat dat lekker opschieten. _/-\o_

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-03 19:51
hesselbeertje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:14:
Een Joulia Inline heeft 9cm (voor het 3-pijps model) of 12 cm (voor het 5-pijps model) inbouwdiepte. Bevalt hier prima!

https://www.technea.nl/product/douchedrain-wtw-9cm/
Ik zit te kijken naar een douchegoot WTW en ben heel erg benieuwd welk model jij hebt en wat je bespaart. Ik las dat het rendement iets in de 30% is, kan je dit bevestigen?

Volgend jaar stappen we over naar een warmtepomp met een boilervat van 400 liter. Bedoeling is om met behulp van de douchegoot WTW ook iets langer te kunnen douchen. Ik hoor graag of iemand hier ook ervaring mee heeft. Alvast veel dank! _/-\o_

[Voor 3% gewijzigd door 3wielerdealer op 26-09-2022 13:10]

• Andrehj
  • Nu online
3wielerdealer schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:08:

Volgend jaar stappen we over naar een warmtepomp met een boilervat van 400 liter. Bedoeling is om met behulp van de douchegoot WTW ook iets langer te kunnen douchen. Ik hoor graag of iemand hier ook ervaring mee heeft. Alvast veel dank! _/-\o_
DoucheWTW is natuurlijk altijd goed, maar met een 400-litervat hoef je (mits je geen 10 kinderen hebt) niet in te zitten over je douchetijd. Hier gaat een 300-litervat al 2 dagen mee.

• Batilan
Even een vraagje niet gerelateerd aan het meten aan een DWTW maar aan het plaatsen ervan.

Ik begrijp van mijn aannemer dat het plaatsen van een (verticale pijp) DWTW in mijn geval niet zoveel zin heeft omdat er eerst een flink horizontaal traject (> 10m) afgelegd moet worden waardoor de meeste warmte al afgegeven wordt aan de breedplaatvloer waar de afvoer doorheen gaat. Dit is te wijten aan het feit dat er in het verticale deel een ontluchting (naar het dak) nodig is, dat kan alleen door de afvoer zover te "verslepen". Nu zit er wel een verticale koof op een paar meter afstand van de douche afvoer, maar daar is inderdaad geen mogelijkheid om verticaal naar het dak te gaan (zit onder de gang/overloop).

Is er wellicht iemand die hier een mogelijke oplossing voor kent (behalve dan een douche-goot WTW).

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:03
Batilan schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:15:
Even een vraagje niet gerelateerd aan het meten aan een DWTW maar aan het plaatsen ervan.

Ik begrijp van mijn aannemer dat het plaatsen van een (verticale pijp) DWTW in mijn geval niet zoveel zin heeft omdat er eerst een flink horizontaal traject (> 10m) afgelegd moet worden waardoor de meeste warmte al afgegeven wordt aan de breedplaatvloer waar de afvoer doorheen gaat. Dit is te wijten aan het feit dat er in het verticale deel een ontluchting (naar het dak) nodig is, dat kan alleen door de afvoer zover te "verslepen". Nu zit er wel een verticale koof op een paar meter afstand van de douche afvoer, maar daar is inderdaad geen mogelijkheid om verticaal naar het dak te gaan (zit onder de gang/overloop).

Is er wellicht iemand die hier een mogelijke oplossing voor kent (behalve dan een douche-goot WTW).
Hier destijds in mijn nieuwbouwwoning (2 jaar terug) hetzelfde probleem. De douche zit boven de woonkamer en daar willen wij geen koof natuurlijk. Hierbij is de afvoerleiding van de douche over een meter of 6 versleept, zodat deze in een voorraadkast uitkomt.

Ergens had ik destijds gelezen dat elke meter je +- 1% rendement kost. Geloof dat de fabrikant dit zelf aangeeft in de documentatie dus het zou wel iets aan de rooskleurigere kant zijn. Zelfs met dit verlies is het gelijk of efficiënter dan een horizontale DWTW en een stuk onderhoudsvriendelijker.

Hier niets te klagen met een Nibe F1255 met 178L vat en 3 personen nog nooit koud water gehad tijdens het douchen en dit terwijl de WP op Eco stand staat (48graden water). Heb de DWTW wel zowel aangesloten op de koude kant van de mengkraan evenals de aanvoer naar de boiler (meeste rendement).

• naftebakje
@Batilan , al bekeken of je de beluchting niet kan verslepen (via nog te plaatsen vals plafond)? Dus afvoer waar je nu wil, bovenop de beluchting koppelen en die naar dak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Batilan
naftebakje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:59:
@Batilan , al bekeken of je de beluchting niet kan verslepen (via nog te plaatsen vals plafond)? Dus afvoer waar je nu wil, bovenop de beluchting koppelen en die naar dak.
Wil ik inderdaad nog even bekijken samen met de installateur en de aannemer, de installateur heeft alleen nu even geen tijd. :/

• -Tarantula-
  • Laatst online: 24-03 19:42
Ik heb nog eens mijn dwtw getest na 5 jaar gebruik, deze is aangesloten op de koudwateraansluiting van mijn douche en de aanvoer van mijn cv ketel/doorstromer

Test van 4 minuten, zelfde 6L/min sproeikop aan bad en douche, beiden met thermostaatkraan op +- 38,8°C

Koude start voor dwtw, niet eerst opgewarmd (zelfs wat afgekoeld door koud water die erlangs is gegaan om eerst de run voor het bad te doen), levert volgend verbruik van gas.

bad: 74,79 L

douche: 44,18L

besparing van +- 41% dus, doet nog steeds perfect zijn werk dus :)

Dit ter info voor welke besparing in gasverbruik je kan verwachten met een verticale dwtw van 2,1m.

• Batilan
-Tarantula- schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:21:
Ik heb nog eens mijn dwtw getest na 5 jaar gebruik, deze is aangesloten op de koudwateraansluiting van mijn douche en de aanvoer van mijn cv ketel/doorstromer

Test van 4 minuten, zelfde 6L/min sproeikop aan bad en douche, beiden met thermostaatkraan op +- 38,8°C

Koude start voor dwtw, niet eerst opgewarmd (zelfs wat afgekoeld door koud water die erlangs is gegaan om eerst de run voor het bad te doen), levert volgend verbruik van gas.

bad: 74,79 L

douche: 44,18L

besparing van +- 41% dus, doet nog steeds perfect zijn werk dus :)

Dit ter info voor welke besparing in gasverbruik je kan verwachten met een verticale dwtw van 2,1m.
Goed om weer eens een concrete meting te zien (y)
Voor mij persoonlijk is de vergroting van de douche capaciteit zeker zo belangrijk als de besparing op het gas (hoewel dat intussen ook de moeite waard begint te worden :) )

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 01:13

slb

Bwoah......

17½ jaar geleden mijn zelfbouw WTW in gebruik genomen en heb er nog steeds plezier van. Grappig om mijn eigen bouwbeschijving weer te lezen. Was me destijds meer om het experimenteren dan tvt te doen, maar ik denk dat ik de materialen al lang en breed heb terugverdiend. Hou dat soort dingen niet exact bij.

De uitgang van de DWTW gaat in de koudwateraansluiting van de douchethermostaatkraan. Dat was toen makkelijker te realiseren dan de zonneboiler (uit 2002) in. Later heb ik het boilervat verplaatst (collector op het dak niet) en zou het wel kunnen, maar het werkt prima zo. Boilervat is op zonnige dagen in een uur of 5 op temperatuur.

Nu ga ik een DWTW bouwen voor het appartement van mijn zoon want had de restmaterialen nog in de garage liggen dus tvt is geen punt. Ik heb twee opties: horizontaal plaatsen (ca 2m20 lang) of vertikaal, maar dan kan de WTW hooguit 1m50 worden. Ik denk dat ik nu voor de horizontale optie ga, net iets praktischer.
In een restaurant heb ik horizontaal geplaatste WTW's (in serie onder elkaar) gezien, dus horizontale plaatsing zal ook wel werken.

prompt $p $g

• Seafarer
In een restaurant heb ik horizontaal geplaatste WTW's (in serie onder elkaar) gezien, dus horizontale plaatsing zal ook wel werken.
Heb je daar misschien een foto van interresant.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Even een vraagje naar ervaringen met thermostaatkranen. Wij zijn bezig met een nieuwe badkamer. Uiteraard komt daar een WTW in. In de badkamerwinkel hadden ze daar weinig kaas van gegeten en ze konden me dus ook niet vertellen welke thermostaatkranen daar goed mee overweg kunnen.

Badkamerwinkel was erg positief over de kranen van HotBath. We hebben nu een HotBath Cobber B008 op het oog: https://www.hotbath.nl/se...kranen-cobber/buddy-b008/

In de installatiehandleiding lees ik echter dat warm water in de range 45-65 moet zitten. Dat is niet heel handig i.c.m. een boilervat dat door de warmtepomp op ca 48-49 graden gebracht wordt en pas gaat bijverwarmen als het warm water 38 graden.

Ik heb in de huidige badkamer (nog zonder WTW) een Grohe thermostaatkraan (GroheTherm 1000: https://www.grohe.nl/nl_n...hemengkraan-34143003.html ) die mengt prima de temperatuur als warm water van het boilervat afkoelt, maar ik heb geen idee wat hij doet als tegelijkertijd het koude water door een WTW opgewarmd zou worden.

Heeft iemand ervaring met deze kranen en hoe goed ze kunnen mengen bij de afwijkende input die je door een WTW + boilervat krijgt (koud: van koud tijdens het douchen steeds warmer wordend, warm: tijdens het douchen langzaam kouder wordend)?

Lijkt me een "beetje jammer" als we een nieuwe badkamer + WTW aan laten leggen en dat we dan na de verbouwing erachter komen dat we een andere thermostaatkraan hadden moeten uitkiezen....

• Seafarer
ocaj schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:07:
Even een vraagje naar ervaringen met thermostaatkranen. Wij zijn bezig met een nieuwe badkamer. Uiteraard komt daar een WTW in. In de badkamerwinkel hadden ze daar weinig kaas van gegeten en ze konden me dus ook niet vertellen welke thermostaatkranen daar goed mee overweg kunnen.

Badkamerwinkel was erg positief over de kranen van HotBath. We hebben nu een HotBath Cobber B008 op het oog: https://www.hotbath.nl/se...kranen-cobber/buddy-b008/

In de installatiehandleiding lees ik echter dat warm water in de range 45-65 moet zitten. Dat is niet heel handig i.c.m. een boilervat dat door de warmtepomp op ca 48-49 graden gebracht wordt en pas gaat bijverwarmen als het warm water 38 graden.

Ik heb in de huidige badkamer (nog zonder WTW) een Grohe thermostaatkraan (GroheTherm 1000: https://www.grohe.nl/nl_n...hemengkraan-34143003.html ) die mengt prima de temperatuur als warm water van het boilervat afkoelt, maar ik heb geen idee wat hij doet als tegelijkertijd het koude water door een WTW opgewarmd zou worden.

Heeft iemand ervaring met deze kranen en hoe goed ze kunnen mengen bij de afwijkende input die je door een WTW + boilervat krijgt (koud: van koud tijdens het douchen steeds warmer wordend, warm: tijdens het douchen langzaam kouder wordend)?

Lijkt me een "beetje jammer" als we een nieuwe badkamer + WTW aan laten leggen en dat we dan na de verbouwing erachter komen dat we een andere thermostaatkraan hadden moeten uitkiezen....
Mijn grohe ik dacht een turbo stat (hangt er alweer 12 jaar) maakt het water iets te koud en in de winter en iets te warm in de zomer. Dus ik stel hem ietsje bij. Verder geen probleem. Edit: cv ketel ecomline.22kW

Je kunt ook eisen stellen, zwart op wit, geeft het problemen dan gaat de kraan terug onder terug betaling van het volledige aanschaf bedrag.

• ocaj
  • Niet online
Afspraken erover maken is misschien wel het verstandigst.
Wat bedoel je met "ik stel hem ietsje bij"? Bedoel je de afstelling van de kraan op het 38-graden punt?

Dat vaste temperatuur-punt van 38 graden gebruiken wij toch niet heel consequent. Mijn vrouw en ik douchen op een andere temperatuur, en ik wissel zelf tijdens het douchen ook nog wel eens naar iets warmer of kouder, dus "afstellen" doen wij iets vaker...

• Seafarer
ocaj schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:41:
Afspraken erover maken is misschien wel het verstandigst.
Wat bedoel je met "ik stel hem ietsje bij"? Bedoel je de afstelling van de kraan op het 38-graden punt?

Dat vaste temperatuur-punt van 38 graden gebruiken wij toch niet heel consequent. Mijn vrouw en ik douchen op een andere temperatuur, en ik wissel zelf tijdens het douchen ook nog wel eens naar iets warmer of kouder, dus "afstellen" doen wij iets vaker...
Gewoon de thermostaat knop. Dus niet binnenin in de kraan.
Zomers draai ik hem tot de aanslag 38 en s'winters stel ik hem iets verder.

Probeer wel de dwtw op koud van je kraan maar ook ingang boiler aan te sluiten dan heb je het beste rendement.

• ocaj
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Probeer wel de dwtw op koud van je kraan maar ook ingang boiler aan te sluiten dan heb je het beste rendement.
Dat ga ik inderdaad doen, dat is dan weer het voordeel als je toch de hele badkamer gaat strippen, dan kun je de leidingen ook zo optimaal mogelijk aansluiten.

• royaljoop
Ik gebruik een Grohe Smartcontrol en dat werkt prima. Maar ik denk dat de meeste thermostatisch geregelde kraan dat goed doet. Je koude water wordt niet heter dan in de tropische landen normaal voor koud water is. Bovendien wil je vaak zelf ook wel een beetje aan de temperatuur knop draaien (in de winter vaak wat warmer dan zomers en ook de verschillende huisgenoten hebben ieder hun eigen fijne temperatuur).

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:08
@slb Naar aanleiding van jouw artikel ben ik toen ook wat wezen fröbelen en laatst van de overgebleven onderdelen nog een voor onze dochter en schoonzoon in elkaar gezet. De dwt's zijn niet zo effectief als een fabrieks exemplaar, maar na ruim tien jaar zijn de kosten van een paar tientjes ruimschoots terug verdient.
De twee buizen van 42mm en 54mm zijn destijds via mijn toenmalige werkgever voor "erg weinig" aangeschaft. :+
Signor Doekie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:55:
Bij mij in de meterkast hangt een zelf gemaakte dwtw die het al ruim tien jaar probleemloos doet. Het is belangrijk dat het zure condenswater van een HR ketel niet door de dwtw loopt. Dan lost het koper n.l. op.
Voor onze dochter onlangs nog een gemaakt.

[Afbeelding]

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:16
Ik heb gisteren de Counter Flow VX2100 geïnstalleerd.
Volgens het boekje is het rendement 65,2% bij 9,2 l/min en 62,5% bij 12,5 l/min.
Ik heb gemeten na een korte opwarmperiode:
Koudwater in 13,6 graden Celsius
Douche water 37,3 graden Celsius
Wisselaar uit 28,6 graden Celsius.

De volumes van al deze waterstromen zijn gelijk (wisselaar op toevoer mengkraan en ketel) dus kan ik Massa en soortelijke warmte weglaten in de berekening.

Rendement komt dan op (28,6 - 13,6) / (37,3 - 13,6) = 63,3% bij 9,6 l/min.
Heel netjes volgens mij en dat betekend douchen voor bijna 1/3e van de (gas) kosten!

Als ik de cijfers van de fabrieksmeting interpolleer zou de wisselaar een rendement van volgens mijn berekening 64,9 % moeten hebben bij de 9,6 l/min waar wij mee douchen. Die - 1,6 % ten opzichte van de laboratoria tests volgens de NEN7120 kan ik wel mee leven😉

[Voor 18% gewijzigd door mb1 op 30-10-2022 09:07]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mb1 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:30:
Ik heb gisteren de Counter Flow VX2100 geïnstalleerd.
Volgens het boekje is het rendement 65,2% bij 9,2 l/min en 62,5% bij 12,5 l/min.
Ik heb gemeten na een korte opwarmperiode:
Koudwater in 13,6 graden Celsius
Douche water 37,3 graden Celsius
Wisselaar uit 28,6 graden Celsius.

De volumes van al deze waterstromen zijn gelijk (wisselaar op toevoer mengkraan en ketel) dus kan ik Massa en soortelijke warmte weglaten in de berekening.

Rendement komt dan op (28,6 - 13,6) / (37,3 - 13,6) = 63,3% bij 9,6 l/min.
Heel netjes volgens mij en dat betekend douchen voor bijna 1/3e van de (gas) kosten!

Als ik de cijfers van de fabrieksmeting interpolleer zou de wisselaar een rendement van volgens mijn berekening 64,9 % moeten hebben bij de 9,6 l/min waar wij mee douchen. Die - 1,6 % ten opzichte van de laboratoria tests volgens de NEN7120 kan ik wel mee leven😉
Mooie cijfers! Ook een wtw die ik nog niet kende, met een witte rotator?

Zou die rotator ook te gebruiken zijn op de koperen dwtw’s? Weet je toevallig de buitenmaten van de rotator?

En waar is dat blauwe ding voor, is dat een mof?

• mb1
Wolly schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Zou die rotator ook te gebruiken zijn op de koperen dwtw’s? Weet je toevallig de buitenmaten van de rotator?

[Afbeelding]
Klopt die afbeelding is de aansluitset, dat blauwe "ding" is voor de onderaansluiting van de wtw die verlijm je met de afvoer.
De rotator is circa rond 130mm.

• Zwartoog
Wolly schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

[Afbeelding]
Aansluitmaten zijn allemaal 50 mm, dus je kunt over alles een 50 mm mof schuiven.

@mb1 Mooie meting! Ik maak uit je verhaal op dat je hiervoor geen Counter Flow/Rotator geïnstalleerd had. Heb je toevallig toen ook gemeten, zodat je de toegevoegde waarde weet?

• mb1
Zwartoog schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Aansluitmaten zijn allemaal 50 mm, dus je kunt over alles een 50 mm mof schuiven.

@mb1 Mooie meting! Ik maak uit je verhaal op dat je hiervoor geen Counter Flow/Rotator geïnstalleerd had. Heb je toevallig toen ook gemeten, zodat je de toegevoegde waarde weet?
Nee je aanname is niet correct. Ik heb de wisselaar incl rotator in 1x geïnstalleerd.

• Zwartoog
mb1 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Nee je aanname is niet correct. Ik heb de wisselaar incl rotator in 1x geïnstalleerd.
Ah, ik dacht dat de Counter Flow alleen dat blauwe ding was. Bij mij heette dezelfde pijp Technea HR Tube 21.

Nooit iets begrepen van dat continu herlabelen van producten. Ben alweer decennia op zoek naar lekkere Raiders en Smiths chips :'(

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-03 23:36
Ik heb het hele topic gelezen maar ben het niet tegengekomen.

Hier dan ook mijn vraag.

Zijn er hier ook mensen die aan de onderkant van de douche wtw pijp verticale montage een reduceer ring hier in gemaakt hebben om te zorgen dat er meer afval douche water in de pijp blijft staan en hierdoor dus meer warmte uitwisseling mogelijk is?

Dus van bijvoorbeeld 36mm naar 20mm

En tevens een t-stuk aan de bovenzijde van de douche wtw met een bypass naar de onderkant van de douche wtw of afvoer aangesloten als er toch te weinig douche afval water afgevoerd kan worden.

In dit geval zou een cycloon of rotator overbodig moeten zijn.

5740wp 30gr Noord 4815wp 35gr Oost 2140wp 10gr Oost 4800wp 30gr Zuid 5760wp 35gr west Totaal 23.255WP

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Nee, en het zou ook niet helpen. Immers is bij een gelijk debiet het rendement maximaal. Alles dat over een overstort zou lopen is verlies.

• Seafarer
zonnepaneelxl schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:42:
Ik heb het hele topic gelezen maar ben het niet tegengekomen.

Hier dan ook mijn vraag.

Zijn er hier ook mensen die aan de onderkant van de douche wtw pijp verticale montage een reduceer ring hier in gemaakt hebben om te zorgen dat er meer afval douche water in de pijp blijft staan en hierdoor dus meer warmte uitwisseling mogelijk is?

Dus van bijvoorbeeld 36mm naar 20mm

En tevens een t-stuk aan de bovenzijde van de douche wtw met een bypass naar de onderkant van de douche wtw of afvoer aangesloten als er toch te weinig douche afval water afgevoerd kan worden.

In dit geval zou een cycloon of rotator overbodig moeten zijn.
Zou de fabrikant dat ook niet kunnen bedenken? :)

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-03 23:36
Proton_ schreef op zondag 13 november 2022 @ 21:48:
Nee, en het zou ook niet helpen. Immers is bij een gelijk debiet het rendement maximaal. Alles dat over een overstort zou lopen is verlies.
Maar wij douchen altijd op de zelfde stand. Volume stroom van afval water is dan altijd hetzelfde in theorie.
Volume is om te rekenen naar cm2 en je zou bij benadering goed moeten zitten met een reduceering van de juiste maat.

Wie zegt dat het water in een douche wtw ook volledig 360 graden op elk punt raakt?

5740wp 30gr Noord 4815wp 35gr Oost 2140wp 10gr Oost 4800wp 30gr Zuid 5760wp 35gr west Totaal 23.255WP

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-03 14:19
Sinds enkele weken een vernieuwde badkamer en besloten om een douche WTW te plaatsen.
Ik heb gekozen voor de Technea Shower HR Tube 1-21 high flow in verband met de regendouche en de massage jets. Vandaag de leidingen ook maar eens voorzien van DS18B20 temperatuursensoren die gekoppeld is aan een ESP32.

Mocht iemand hier ook zoiets gemaakt dan ben ik wel benieuwd naar jullie code.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:33
@mb1 Had ik maar van die mooie waardes!
Wij hebben vanmorgen een Technea shower HR Tube 1-21 geïnstalleerd en zien helaas een iets minder grote besparing:

Onze dwtw zit praktisch 0,5m onder het bad en is aangesloten met de witte rotator zoals @Wolly iets eerder postte. De dwtw voedt zowel de koudwaterleiding van de thermostaatkraan als ook de cv-ketel. Zeg maar schema A volgens Technea: Link naar afbeelding

Als ik de vuilwater en waterleidingen voel dan lijken de waardes wel ongeveer te kloppen. Ik vermoed dat er gewoon heel veel warmte verloren gaat in het opwarmen van het bad. De scherpe knip (1:52) na in de paarse 'dwtw uit' komt overigens omdat de wasmachine net water nam toen de douche uit werd gezet.

Als ik onze efficiëntie bekijk (23-15)/(38-15) = 34,7%. Behoorlijk teleurstellend helaas.
Onze flow zal ongeveer 12 l/min zijn geweest bij beide douchebeurten.

[Voor 3% gewijzigd door Nilvo op 20-11-2022 19:00]

• royaljoop
@Nilvo Voor een bad is een DWTW veel minder interessant omdat op het moment dat je het bad pas leeg laat lopen het water door de DWTW gaat en je dan waarschijnlijk geen water gebruikt. Daardoor stroomt er geen water door de WTW.
Bij de douche is dat totaal anders dan gaat direct als je de douche aanzet het water door de DWTW. Je hebt dan maximaal rendement als je hem aansluit uit je mengkraan en op je CV of boiler.

• Wolly
  • Niet online
@Nilvo Ik heb de Counter Flow rotator op dezelfde manier geinstalleerd op een Technea dwtw van 170 (ongeveer). Mijn rendement is ongeveer (23,5-13)/(38-13)= 42%

Ben er niet ontevreden over, ik vermoed dat de douchebeurten te kort zijn en het helpt ook niet dat de tegelvloer van de douche ook opgewarmd wordt door het douchewater. Ik meet elke maand het electrische verbruik van de warmtepompboiler dus kan pas echt cijfers noemen na een paar maanden.

@royaljoop Ik vermoed dat hij doucht in bad waarbij het water direct wegloopt.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000

Cr3ator

1 bar is geen bar

Nilvo schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:57:
@mb1 Had ik maar van die mooie waardes!
Wij hebben vanmorgen een Technea shower HR Tube 1-21 geïnstalleerd en zien helaas een iets minder grote besparing:
[Afbeelding]

Onze dwtw zit praktisch 0,5m onder het bad en is aangesloten met de witte rotator zoals @Wolly iets eerder postte. De dwtw voedt zowel de koudwaterleiding van de thermostaatkraan als ook de cv-ketel. Zeg maar schema A volgens Technea: Link naar afbeelding

Als ik de vuilwater en waterleidingen voel dan lijken de waardes wel ongeveer te kloppen. Ik vermoed dat er gewoon heel veel warmte verloren gaat in het opwarmen van het bad. De scherpe knip (1:52) na in de paarse 'dwtw uit' komt overigens omdat de wasmachine net water nam toen de douche uit werd gezet.

Als ik onze efficiëntie bekijk (23-15)/(38-15) = 34,7%. Behoorlijk teleurstellend helaas.
Onze flow zal ongeveer 12 l/min zijn geweest bij beide douchebeurten.
Zitten de sensoren wel in goed contact met de leiding? Het verbaasd mij dat je koudwatertemperatuur op 15 graden uit komt. Ik meet hier (in Twente) de afgelopen week ongeveer 11-12 graden. (Vanmorgen 10.9C).

Zo'n DS18b20 in stalen hulsje er zonder koelpasta aan vast tiewrappen bijvoorbeeld geeft vrij slecht thermisch contact.

[Voor 3% gewijzigd door Cr3ator op 22-11-2022 11:38]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

royaljoop schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:34:
@Nilvo Voor een bad is een DWTW veel minder interessant omdat op het moment dat je het bad pas leeg laat lopen het water door de DWTW gaat en je dan waarschijnlijk geen water gebruikt. Daardoor stroomt er geen water door de WTW.
Bij de douche is dat totaal anders dan gaat direct als je de douche aanzet het water door de DWTW. Je hebt dan maximaal rendement als je hem aansluit uit je mengkraan en op je CV of boiler.
Wat je zegt klopt, maar ik denk dat je je verkijkt op de term 'bad'.
Veel (oudere?) badkamers hebben geen aparte douchecabine, daar douche je dus gewoon in bad ;)
Dan is een WTW natuurlijk wel weer nuttig.

[Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 22-11-2022 11:39]

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-03 10:28
@Jerry_bboy , @Nilvo en @Cr3ator Kunnen jullie eens laten zien hoe jullie de temperatuursensoren bevestigen aan de leidingen?

If it aint broke, fix it till it is!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-03 11:36
slb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:53:
17½ jaar geleden mijn zelfbouw WTW in gebruik genomen en heb er nog steeds plezier van. Grappig om mijn eigen bouwbeschijving weer te lezen. Was me destijds meer om het experimenteren dan tvt te doen, maar ik denk dat ik de materialen al lang en breed heb terugverdiend. Hou dat soort dingen niet exact bij.

De uitgang van de DWTW gaat in de koudwateraansluiting van de douchethermostaatkraan. Dat was toen makkelijker te realiseren dan de zonneboiler (uit 2002) in. Later heb ik het boilervat verplaatst (collector op het dak niet) en zou het wel kunnen, maar het werkt prima zo. Boilervat is op zonnige dagen in een uur of 5 op temperatuur.

Nu ga ik een DWTW bouwen voor het appartement van mijn zoon want had de restmaterialen nog in de garage liggen dus tvt is geen punt. Ik heb twee opties: horizontaal plaatsen (ca 2m20 lang) of vertikaal, maar dan kan de WTW hooguit 1m50 worden. Ik denk dat ik nu voor de horizontale optie ga, net iets praktischer.
Zijn er toevallig nog vorderingen met dit project? Ik ben me namelijk aan het oriënteren t.z.t. bij de verbouwing van de badkamer ook zelf een horizontale DWTW te gaan maken.

• Seafarer
Veel mensen spoelen zich nog even af na het badderen. Als je dit direct doet bij het leeglopen dan zijn er cv ketels die gewoon uitgaan omdat ze teveel warmwater krijgen.

:)

• Seafarer
Jerry_bboy schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:49:
Sinds enkele weken een vernieuwde badkamer en besloten om een douche WTW te plaatsen.
Ik heb gekozen voor de Technea Shower HR Tube 1-21 high flow in verband met de regendouche en de massage jets. Vandaag de leidingen ook maar eens voorzien van DS18B20 temperatuursensoren die gekoppeld is aan een ESP32.

Mocht iemand hier ook zoiets gemaakt dan ben ik wel benieuwd naar jullie code.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met HA gemaakt die metingen?

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-03 14:19
Venxir schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:50:
@Jerry_bboy , @Nilvo en @Cr3ator Kunnen jullie eens laten zien hoe jullie de temperatuursensoren bevestigen aan de leidingen?

ik heb hem zo bevestigd, mocht iemand een betere oplossing hebben dan hoor ik dat graag.
Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:02:
[...]

Met HA gemaakt die metingen?
Ja inderdaad, ESPHome op een ESP32 en dan 3 DS18B20 sensoren gemonteerd.

• Seafarer
Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]

ik heb hem zo bevestigd, mocht iemand een betere oplossing hebben dan hoor ik dat graag.
Dat met die alu tape ga ik ook doen. Toch zou ik er twee stevige kabelbinders op zetten. En die met geweld aantrekken. Ik heb gemerkt dat contact heel belangrijk is.
[...]

Ja inderdaad, ESPHome op een ESP32 en dan 3 DS18B20 sensoren gemonteerd.
ESP home past ook op sonoffs ?

• Andrehj
  • Nu online
Jerry_bboy schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:24:
[Afbeelding]
Kan idd beter:
  1. Warmtegeleidingpasta (wat je ook tussen CPU en koellichaam gebruikt) toevoegen tussen sensor en leiding.
  2. Leidingisolatie toevoegen rondom sensor en leiding en dan vooral ook de sensorkabel over een zo lang mogelijk traject binnen die isolatie houden. Je kabel is nu namelijk je sensor aan het koelen. Dit effect wordt vaak vergeten, maar is er echt.

• Wolly
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:42:
[...]

Kan idd beter:
  1. Warmtegeleidingpasta (wat je ook tussen CPU en koellichaam gebruikt) toevoegen tussen sensor en leiding.
  2. Leidingisolatie toevoegen rondom sensor en leiding en dan vooral ook de sensorkabel over een zo lang mogelijk traject binnen die isolatie houden. Je kabel is nu namelijk je sensor aan het koelen. Dit effect wordt vaak vergeten, maar is er echt.
Ik denk dat je met koperdraad meer geleiding mee pakt dan alu tape of tiewraps. Ik ga in ieder geval die coolpasrta bestellen en het dan met blank koperdraad in zijn geheel omwikkelen.

• slb

slb

Bwoah......

emot schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:17:
[...]

Zijn er toevallig nog vorderingen met dit project? Ik ben me namelijk aan het oriënteren t.z.t. bij de verbouwing van de badkamer ook zelf een horizontale DWTW te gaan maken.
Nog niet, de verbouwing staat even op een laag pitje. Ben ook op zoek naar een warmtepompboiler op afvoerlucht van de mechanische ventilatie, maar wel een met rvs vat omdat ik geen zin heb om om de zoveel jaar de opofferingsanode te vervangen. Ik wil alles zo onderhoudsarm/onderhoudsvriendelijk mogelijk houden, niet te complex (zo min mogelijk point of failures) en zo autonoom mogelijk.

Of een (zelfbouw-)DWTW nog wel lonend is, valt nog te bezien aangezien SWW-bereiding steeds efficiënter wordt. Wanneer je het leuk vindt en je kunt goedkoop aan de spullen komen, prima, maar ik zou afhaken wanneer de investering meer dan een paar honderd euro bedraagt.

prompt $p $g

• slb

slb

Bwoah......

Seafarer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:01:
[...]

Veel mensen spoelen zich nog even af na het badderen. Als je dit direct doet bij het leeglopen dan zijn er cv ketels die gewoon uitgaan omdat ze teveel warmwater krijgen.

Of gaan pendelen....

prompt $p $g

• Seafarer
Zekers komt ook voor.

• Zwartoog
slb schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:46:
[...]

Nog niet, de verbouwing staat even op een laag pitje. Ben ook op zoek naar een warmtepompboiler op afvoerlucht van de mechanische ventilatie, maar wel een met rvs vat omdat ik geen zin heb om om de zoveel jaar de opofferingsanode te vervangen. Ik wil alles zo onderhoudsarm/onderhoudsvriendelijk mogelijk houden, niet te complex (zo min mogelijk point of failures) en zo autonoom mogelijk.

Of een (zelfbouw-)DWTW nog wel lonend is, valt nog te bezien aangezien SWW-bereiding steeds efficiënter wordt. Wanneer je het leuk vindt en je kunt goedkoop aan de spullen komen, prima, maar ik zou afhaken wanneer de investering meer dan een paar honderd euro bedraagt.
Maar elke graad die niet opgewarmd hoeft te worden, is altijd winst. Zeker in de winter, met weinig PV-opbrengst en kouder aanvoerwater. En een verticale DWTW is juist autotoom en onderhoudsvriendelijk. Horizontaal is een ander verhaal...

Kostte hier 500 voor de pijp + 100 aan materiaal tijdens de verbouwing. Geen idee wat onder de streep de opbrengst is, aangezien we ook van gas op WP zijn over gegaan. Wel is de minimumtemperatuur die ik in een leeggedouchte boiler heb afgelezen slechts 25 graden (meetpunt 1/3 onder). Scheelt dikke 10-15 graden opwarmen.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000

Cr3ator

1 bar is geen bar

Venxir schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:50:
Vastgelijmd met thermische lijm, tie-wrap voor de stevigheid en isoleren met wat buisisolatie.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• naftebakje
Qua vastmaken van sensoren: met een laag isolatie errond maakt slechte geleiding minder uit, uiteindelijk komt ie wel op de juiste temperatuur.
Dus als je de juiste temperatuur wil meten, isolatie errond.
Wil je snellere reactie, zorg dan voor betere geleiding (koelpasta of thermische lijm, en stevig aanduwen). Maar hier ook: zonder isolatie geen juiste waarde!

• Zwartoog
Isolatie rond de sensor en buis is wel essentiëel eigenlijk. Contactoppervlak is effectief 1/10 of zo, 9/10 staat in contact met de "buitentemperatuur", en krijg je dus een soort gemiddelde. Zonder isolatie mat ik altijd een paar graden lager dan met isolatie.

Let er wel op dat je met isolatie dus vooral de hoge piek goed gaat meten.

Wil je echt goed pieken en dalen meten, dan moet je een natte sensor gebruiken: T-stuk op je leiding, en daar een sensor in draaien. 't Is maar hoeveel je hobby mag kosten :P

• Seafarer
Zwartoog schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:13:
Isolatie rond de sensor en buis is wel essentiëel eigenlijk. Contactoppervlak is effectief 1/10 of zo, 9/10 staat in contact met de "buitentemperatuur", en krijg je dus een soort gemiddelde. Zonder isolatie mat ik altijd een paar graden lager dan met isolatie.

Let er wel op dat je met isolatie dus vooral de hoge piek goed gaat meten.

Wil je echt goed pieken en dalen meten, dan moet je een natte sensor gebruiken: T-stuk op je leiding, en daar een sensor in draaien. 't Is maar hoeveel je hobby mag kosten :P
Ali verkoopt ook natte. Voor weeeinig. :)

• Zwartoog
Seafarer schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:14:
[...]

Ali verkoopt ook natte. Voor weeeinig. :)
De sensor zelf zijn de kosten niet: kunt gewoon een TO-92 versie van de Ds18b20 voor een paar duppies in een dompelhuls stoppen:
https://www.automation24....O8hRARfN4aYxoCQ9wQAvD_BwE

Zijn meer de kosten van de T-stukken die oplopen. Zeker als je je CV van 22 of 28 mm wil meten, ben je zo 60 euro verder voor 2 mooie T-stukken tegenwoordig.

Maar begint wel te kriebelen om gewoon te doen :P

• Nilvo
@Nilvo Voor een bad is een DWTW veel minder interessant omdat op het moment dat je het bad pas leeg laat lopen het water door de DWTW gaat [...]
U heeft gelijk bij het badderen, maar zoals @Wolly stelt douchen wij in bad omdat de badkamer gewoon te klein is.

@Wolly, @Cr3ator heb beide sensoren nu vastgemaakt met slangenklemmen en thermische pasta ertussen. De temperatuur is nu wat grilliger, wat duidt op een betere geleiding:

Na de meting ook gelijk buisisolatie toegevoegd, ben benieuwd of er nog iets verschil is te zien in de steilheid van de richtingscoëfficiënt.

Ook heb ik een thermometer onder de douche gehouden, het water was op hoofdhoogte 40 degC. Onder in de badkuip nog maar 38 degC. De nieuwe efficiëntie:
(26-13,6)/(40-13,6) = 47%
Ongeveer de helft van de warmte besparen voelt uiteraard wel goed!

Hoe je de efficiëntie berekend is uiteraard discutabel. Ik weet dat het water uit de badkraan warmer is (gemeten) dan uit de stortdouche, simpelweg omdat er minder verlies in de leidingen zit. Of je dan de temperatuur van de badkraan, de stortdouche of onderin de badkuip neemt beïnvloed de efficiëntie uiteraard. Hoofdhoogte leek me de meest valide.

@Venxir
eerst schuin omdat de kabel net te kort was.

Nu met verlengde kabel, slangenklem en thermische pasta:

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:55

Church of Noise

Drive it like you stole it

@Nilvo Ziet er al veel beter uit, tegelijk is er toch nog een heftig deel van het oppervlak van het meetding dat contact maakt met de omgevingslucht. ik vermoed dat je nog betere data gaat zien met de buisisolatie!

• Seafarer

• Nilvo
@Church of Noise , dat is ook gelijk de reden dat ik de isolatie net heb toegevoegd. Als het niets doet, dan doet het niets en als het wel wat doet dan is de meting beter.

Ik verwacht dat het effect beperkt zal zijn omdat koper en rvs een stuk beter geleid dan lucht.
Andere reden dat ik een klein stukje isolatie heb toegevoegd is omdat de het nogal tocht in de koof. Ben benieuwd en zal het laten weten als we van het weekend weer gedouched hebben.

• Seafarer
Zwartoog schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:24:
[...]

De sensor zelf zijn de kosten niet: kunt gewoon een TO-92 versie van de Ds18b20 voor een paar duppies in een dompelhuls stoppen:
https://www.automation24....O8hRARfN4aYxoCQ9wQAvD_BwE

Zijn meer de kosten van de T-stukken die oplopen. Zeker als je je CV van 22 of 28 mm wil meten, ben je zo 60 euro verder voor 2 mooie T-stukken tegenwoordig.

Maar begint wel te kriebelen om gewoon te doen :P
12,00euro verzend kosten.??

Maar je bespaart op de T stukken:

https://www.hornbach.nl/s...8-mm/7884863/artikel.html

https://www.hornbach.nl/s...2-mm/7884862/artikel.html

• Nilvo
@Church of Noise

Ik heb vandaag even onder de douche gestaan. Omdat de thermostaatkraan niet is aangepast zijn beide grafieken goed te vergelijken. Heb ze voor het gemak even over elkaar gelegd.
Gisteren is de meting die iets eerder start en heb ik lang gedouched. Daarbij nam de wasmachine ook water om 13:13 waardoor de temperatuur_out zakte.
Vandaag start iets later en stopt eerder. De onderste paarse en onderste licht-blauwe lijn zijn van vandaag.

De temperaturen zijn erg vergelijkbaar, ik verwacht daarom geen afwijking op de efficiëntieberekening. Wat me wel opvalt is dat de steilheid van de 'start' met buisisolatie langzamer is dan gisteren. Het zou kunnen dat dit afwijkt omdat nu het badkamerraam open stond en het daardoor relatief koud was. Dat is dan ook een beetje het nadeel van n=1.
De steilheid van de 'afloop' is bij beide erg vergelijkbaar, maar ook daar had ik weinig anders verwacht omdat er maar een klein deel buisisolatie zit en de warmtegeleiding van de koperen buis 22mm en het water erin gewoon best groot is.

[Voor 10% gewijzigd door Nilvo op 26-11-2022 21:08]

• slb

slb

Bwoah......

Zwartoog schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:33:
[...]

Maar elke graad die niet opgewarmd hoeft te worden, is altijd winst. Zeker in de winter, met weinig PV-opbrengst en kouder aanvoerwater. En een verticale DWTW is juist autotoom en onderhoudsvriendelijk. Horizontaal is een ander verhaal...

Kostte hier 500 voor de pijp + 50 aan materiaal tijdens de verbouwing. Geen idee wat onder de streep de opbrengst is, aangezien we ook van gas op WP zijn over gegaan. Wel is de minimumtemperatuur die ik in een leeggedouchte boiler heb afgelezen slechts 25 graden (meetpunt 1/3 onder). Scheelt dikke 10-15 graden opwarmen.
Je kunt dat niet 1 op 1 vertalen naar besparing. Het is niet zo dat de totale hoeveelheid water 15 graden warmer is geworden. Je gaat toch altijd mengen met koud water, in de boiler of in de kraan. In de winter werkt de WTW overigens wel beter omdat de deltaT iets groter is door de lagere temperatuur van de aanvoer.

Bij gas was ik ca €400,- op jaarbasis kwijt aan SWW voor 2½ persoon. Met de WTW zal dat gasverbruik iets omlaag gegaan zijn, maar zeker geen 30% (pak hem beet 10 graden op 30 graden opwarming van 10 aanvoer kw naar 40 ww). Ik heb niet exact gemeten, maar schat dat eerder 5-15%. Ik beschouw het niet als besparing maar toevoeging van comfort. De zonneboiler (1999) heeft een veel groter effect (gehad) op de besparing. Mijn doel om een WTW te bouwen was comfort en leergierigheid en evt besparing was een leuke bijkomstigheid.

SWW dmv een WP(B) is goedkoper dan gas, zeker wanneer je ook nog PV inzet. Dan wordt de tvt voor de WTW aanzienlijk langer. Uiteraard scheelt elke graad opwarming financieel iets, maar of je echt van (financiële) winst kan spreken? Eerder van minder verlies/bezuiniging aangezien SWW nog steeds geld kost.

Ook al zou het financieel niet rendabel zijn, is het gebruik van (D)WTW alleen maar toe te juichen en zou wat mij betreft een standaardvoorziening moeten zijn. Het is natuurlijk zonde om die warmte ongebruikt in het riool te dumpen. Als je het geld hebt liggen (je hoeft er niet voor te lenen), gewoon doen! d:)b

Geprikkeld door de projecten hier, ga ik toch maar eens mijn warmtebeeldcamera pakken.

prompt $p $g

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

slb schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:17:
[...]
Je kunt dat niet 1 op 1 vertalen naar besparing. Het is niet zo dat de totale hoeveelheid water 15 graden warmer is geworden. Je gaat toch altijd mengen met koud water, in de boiler of in de kraan. In de winter werkt de WTW overigens wel beter omdat de deltaT iets groter is door de lagere temperatuur van de aanvoer.
Dat ligt aan de manier van aansluiten.
Bij mij wordt er gemengd met water uit de dwtw en kwam de gasbesparing wel degelijk richting de 30%.
Nu met een boiler is dat lastiger meten, maar omdat bij mij alles boven de begane grond achter de dwtw zit, is het effect ook merkbaar bij bijvoorbeeld de wasmachine: die is 25% zuiniger als hij water pakt terwijl er iemand doucht.
Aangezien er ook wat energie in centrifugeren en pompen zit, is dit in lijn met 30% besparing op water verwarmen.

offtopic:
Volgend projectje: wasmachine hotfillen uit de warmtepompboiler.

• Seafarer
Proton_ schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:58:
[...]

Dat ligt aan de manier van aansluiten.
Bij mij wordt er gemengd met water uit de dwtw en kwam de gasbesparing wel degelijk richting de 30%.
Nu met een boiler is dat lastiger meten, maar omdat bij mij alles boven de begane grond achter de dwtw zit, is het effect ook merkbaar bij bijvoorbeeld de wasmachine: die is 25% zuiniger als hij water pakt terwijl er iemand doucht.
Aangezien er ook wat energie in centrifugeren en pompen zit, is dit in lijn met 30% besparing op water verwarmen.

offtopic:
Volgend projectje: wasmachine hotfillen uit de warmtepompboiler.
Metingen die hier gepaatst zijn laten allemaal minimaal 30% zien.
Maar dat is even terugbladeren @slb

• Zwartoog
slb schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:17:
[...]

Bij gas was ik ca €400,- op jaarbasis kwijt aan SWW voor 2½ persoon. Met de WTW zal dat gasverbruik iets omlaag gegaan zijn, maar zeker geen 30% (pak hem beet 10 graden op 30 graden opwarming van 10 aanvoer kw naar 40 ww). Ik heb niet exact gemeten, maar schat dat eerder 5-15%. Ik beschouw het niet als besparing maar toevoeging van comfort. De zonneboiler (1999) heeft een veel groter effect (gehad) op de besparing. Mijn doel om een WTW te bouwen was comfort en leergierigheid en evt besparing was een leuke bijkomstigheid.

SWW dmv een WP(B) is goedkoper dan gas, zeker wanneer je ook nog PV inzet. Dan wordt de tvt voor de WTW aanzienlijk langer. Uiteraard scheelt elke graad opwarming financieel iets, maar of je echt van (financiële) winst kan spreken? Eerder van minder verlies/bezuiniging aangezien SWW nog steeds geld kost.

Ook al zou het financieel niet rendabel zijn, is het gebruik van (D)WTW alleen maar toe te juichen en zou wat mij betreft een standaardvoorziening moeten zijn. Het is natuurlijk zonde om die warmte ongebruikt in het riool te dumpen. Als je het geld hebt liggen (je hoeft er niet voor te lenen), gewoon doen! d:)b

Geprikkeld door de projecten hier, ga ik toch maar eens mijn warmtebeeldcamera pakken.
Ik deel de observatie van @Proton_. Juist met een gasketel (idem voor doorstromer) kun je zeer eenvoudig je besparing meten. Douche 10 min laten lopen in de plee/wasbak, en dan 10 minuten door de DWTW-afvoer. Verschil in gebruikt gas is je besparing per 10 minuten douchen.

Een boiler, zeker WP, maakt het meten veel lastiger, aangezien je nooit je vat leegdouched (tenminste, ik hoop het niet :P). Als ik meer tijd heb, wil ik wel eens meten wat het effect is op ca 100 liter water.

• Zwartoog
Ok, ik werd te nieuwsgierig, en vandaag was een mooie dag om te meten, dus maar eens gedaan.
tldr
Met WP is de besparing ook 30%, in mijn geval 0,0255 kWh/minuut douchen.
Setting:
- Douchepijp WTW, HRTube 21
- Montage: recht onder badkuip, lauwwaterleiding zowel op koudwateringang als naar boiler. Leidinglengte ca 4 meter, 15 mm.
- Warmtepomp: Vaillant aroTherm Plus 75/6 monobloc
- Boiler: DJG WPS 300 1 ww, netto inhoud ca 270 liter
- Externe verbruiks kWh meter
- Buitentemperatuur heel de dag rond de 9 graden
- SWW temperatuur 45 graden
- Boiler is vers opgewarmd voorafgaand aan eerste experiment
- Douchekraan op normale douchetemperatuur (temperatuur niet gemeten, gewoon "lekker" ;) )
Experiment DWTW
- mengkraan open, douche aan
- 20 minuten laten lopen
Experiment zonder DWTW
- mengkraan open, douche aan
- badstop dicht
- 20 minuten laten lopen

Ik heb voor 20 minuten gekozen omdat 1. mijn bad ongeveer zo vol kan, en 2. de sensor op 1/3 onderin de boiler dan duidelijk onder het setpoint komt, zodat er verwarmd gaat worden. Ook hoop ik zo opstartverliezen e.d. te compenseren.
Resultaat
Met DWTWZonder DWTWVerschilBesparing
Elektra (kWh(e))1,211,720,5130%
Warmte (kWh(w))5.18.23,138%
COP4,24,8
Inlaattemperatuur (°C)211110
Boilertemp 1/3 onder (°C)261610
Heropwarmtijd boiler (min)457025

Edit, noot: ik heb geleerd dat de kWh(w) van hierboven is iets te optimistisch is, aangezien de sensoren van de pomp niet goed gekalibreed zijn. Ik zal over een tijdje de meting opnieuw doen, en dan rapporteren obv een geijkte warmtemeter. De kWh(e) zijn wel betrouwbaar.

Ofwel, qua netto kWh(e) scheelt dit (1,72-1,21)/1,72 = 30%. Qua opgewekte warmte (8.2-5,1)/8,2 = 38%.

Het verschil tussen kWh(e) en kWh(w) komt omdat de eerste 10 graden opwarmen goedkoper zijn dan de laatste 10 graden. De berekende COP (kWh(w)/kWh(e)) ligt voor zonder DWTW ook een stukje hoger.

Het verschil in boilertemperatuur onderin na het experiment is 10 graden, en komt ook precies overeen met wat mijn temperatuurmeters meten mbt opwarming DWTW.
Plaatjes

Bovenstaand is de Ta die de boiler in gaat. Je ziet bij het eerste golfje dat hij vrij snel de 40-45 °C aantikt. Bij de tweede duurt dit beduidend langer (40-45 minuten vs 15 minuten). Totale run is 45 min vs 70 minuten om het vat weer op 45 graden te krijgen. Een DWTW verkort je SWW-runs dus aanzienlijk.

De laatste piek is off-topic, namelijk de legionellarun. Die kostte trouwens een goede 4,5 kWh(e) extra :'( Dat deze per sé tot 70+ °C wil, is een frustatie op zich.

Verloop koudwater op de boilerinlaat. Koud water komt hier nu met zo'n 11,3 °C binnen, en laat zich opwarmen tot ca 21-22 °C, ofwel een mooie 10 °C. De reden dat deze temperatuur wat oploopt is omdat een opgewarmd boilervat wat warmte terugleidt naar de leiding. Ik had op de koudwateringang geen thermosifonmaatregelen genomen, dat was misschien toch wel een goed idee geweest.
Terugverdientijd
Even over de veel genoemde terugverdientijd.

Besparing per minuut is uiteindelijk 0,51/20 = 0,0255 kWh/minuut. Ik heb deze week pas weer de temperatuursensor aangesloten op de inlaat, Ik ga eens een maandje turven hoeveel er gedouched wordt.

Maar uitgaande van 20 minuten douchen per dag in een gezin van 5 (is redelijk conservatief). Dat zou op jaarbasis 0,51*365 = 186 kWh(e) besparen. Ik betaal nu nog een leuke 25 ct/kWh, ofwel 47 euro/jaar bezuiniging. Investering was 500 euro voor de pijp + 100 voor aansluiting e.d., dus terugverdientijd zit nu rond de 12 jaar. Met een prijsplafond van 40 ct/kWh zakt dat al weer naar 8 jaar, en wie weet wat de prijsontwikkeling verder is.

Ik begon bij gas, en daar bespaar je relatief meer. De warmtewinst van 3,1 kWh(w) rekent zich om naar 0,39 m³ gasbesparing. Op een jaar is dat 141 m³, en bij 87 ct/m³ wordt dat al 123 euro besparing. Dan was de terugverdientijd slechts 5 jaar. Ik kwam een half jaar terug voor de installatie van de warmtepomp ook op zo'n 6-7 jaar uit met de metingen van toen.

Nadeel van efficiëntere warmteopwekking is dus dat je terugverdientijden oplopen :P
Conclusie
Ook met een WP is de efficiëntie hoog, en terugverdientijd redelijk.

Kosten van de experimenten vandaag, inclusief een misluke en legionella run:
- 9,4 kWh(e) à 0,25: 2,35 euro
- 500 liter water: ~0,35 euro
- boze vriendin omdat het huis niet is verwarmd vandaag en dus koud is: priceless. Stooklijn staat nu op 1,0, ach ja *;

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Zwartoog
Kortere SWW run, langer douchen op dezelfde inhoud, terugverdientijd binnen de levensduur... what's not to like.
En natuurlijk bedankt voor daadwerkelijk weer een meting in dit topic :)

• Zwartoog
Proton_ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:52:
@Zwartoog
Kortere SWW run, langer douchen op dezelfde inhoud, terugverdientijd binnen de levensduur... what's not to like.
En natuurlijk bedankt voor daadwerkelijk weer een meting in dit topic :)
Mooie samenvatting, en jij bedankt voor de input voor de interpretatie van de Vaillant data!

De netto efficiëntie naast WP verbaasde mij ook trouwens. Lijkt erop dat de WP het tot 40 graden sowieso heel efficiënt is, pas daarna holt het achteruit.
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee