Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
ape2001 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:45:
[...]

Ik was €543,90 kwijt voor de QB1-21C dus incl cyclone. Het installatiewerk door de installateur was €190 incl aansluitmateriaal. Iets minder dus dan wat ze bij jou rekenen...
En voor die 190 euro wordt de DWTW aangesloten op de koude kraan van de douche en de aansluiting naar de CV gemaakt? (die meestal op zolder staat)
Hebben ze ook de tekening van het huis aangepast? (wat Karp wel krijgt van zijn huis)

Die 190 euro is een nette prijs, maar dit kan je niet zo vergelijken.

Nog steeds is 2400 euro wel heel veel geld, zeker voor een nieuwbouw huis. Daar hoef je namelijk geen rekening te houden met een bestaande situatie en zou niet teveel hoeven breken en betegelen, stucen, etc zit al in een ander deel van de nieuwbouw.

Als ik probeer te rekenen voor een aannemer van nieuwbouw:

600 euro DWTW
100 euro tekeningen aanpassen
150 euro andere (meter) kast/omkasting
200 euro materiaal
100 euro project begeleiding (1 uur)
225 euro manuren voor de uitvoering (3 uur x 75)
225 euro risico
300 euro marge

Totaal +/- 1900 euro

Denk dat zoiets wel meer realistich in de buurt komt, misschien bovenstaande wat met een vork geschreven. Maar onder de 2000 zou het toch wel moeten kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ape2001
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-03 23:12
Goof2000 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:08:
[...]

En voor die 190 euro wordt de DWTW aangesloten op de koude kraan van de douche en de aansluiting naar de CV gemaakt? (die meestal op zolder staat)
Hebben ze ook de tekening van het huis aangepast? (wat Karp wel krijgt van zijn huis)

Die 190 euro is een nette prijs, maar dit kan je niet zo vergelijken.

Nog steeds is 2400 euro wel heel veel geld, zeker voor een nieuwbouw huis. Daar hoef je namelijk geen rekening te houden met een bestaande situatie en zou niet teveel hoeven breken en betegelen, stucen, etc zit al in een ander deel van de nieuwbouw.
Bij mij was het idd geen nieuwbouw situatie en komt alles bij elkaar in de meterkast (aanvoer koudwater voor CV en douche mengkraan en ook de afvoer). Beetje mazzel denk ik.. _/-\o_ Dat zal idd wel wat schelen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggOn1WvwCTDpSlN61ECpAzJt3c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqVFekJ2i5co0s6WK5BETKDT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ape2001 op 13-11-2021 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:10
Ik heb een badkamer op de verdieping en de afvoer van de douche loopt zo'n 4,5 meter (dus horizontaal) naar de hoofdafvoer. De hoofdafvoer loopt verticaal naar beneden. Ik wil hier graag een dwtw toepassen, maar vraag me af in hoeverre de horizontaal lopende afvoer van 4,5 meter het rendement kan beïnvloeden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhQtMmGSkJNUfnz7wSor9xRfIL4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CXzDeXwADilUmiHy5DjsZ6f2.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Cagdas op 16-11-2021 12:10 . Reden: horizontaal -> verticaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-06 13:04
Cagdas schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:33:
Ik heb een badkamer op de verdieping en de afvoer van de douche loopt zo'n 4,5 meter (dus verticaal) naar de hoofdafvoer. De hoofdafvoer loopt horizontaal naar beneden. Ik wil hier graag een dwtw toepassen, maar vraag me af in hoeverre de verticaal lopende afvoer van 4,5 meter het rendement kan beïnvloeden.

[Afbeelding]
Haal je verticaal in horizontaal niet door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
Kurma schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:44:
[...]

Haal je verticaal in horizontaal niet door elkaar?
Stom. Ik heb het aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Cagdas ik verwacht alleen een langere opwarmtijd, daarna grofweg hetzelfde rendement.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:29
Ik heb een badkamer op de verdieping en de afvoer van de douche loopt zo'n 4,5 meter (dus horizontaal) naar de hoofdafvoer. De hoofdafvoer loopt verticaal naar beneden. Ik wil hier graag een dwtw toepassen, maar vraag me af in hoeverre de horizontaal lopende afvoer van 4,5 meter het rendement kan beïnvloeden.

[Afbeelding]
Ik zal in mijn nieuwbouw met hetzelfde rekening moeten houden (al zal de afstand iets minder bedragen dan 4.5m), ik kan me voorstellen dat het rendement wel lager wordt omdat er over die 4.5 meter toch wel continu wat warmte afgegeven zal worden aan het beton (neem ik aan) waarin de afvoer ligt. Deze afgifte zal minder worden naarmate het beton ook opwarmt (in het stookseizoen draagt dat dan weer bij aan de verwarming van je huis :+, maar belangrijkste van DWTW is comfort: langer warm water, en niet zozeer economisch / TVT).

Zat er zelf nog even aan te denken om de koudwater aanvoerleiding dan ook langs de afvoerbuis te laten lopen zodat deze nog mee kan helpen, maar vermoed dat dat niet veel helpt. Ook mag je een koudwaterleiding niet langs verwarmings buizen laten lopen (i.v.m. Legionella hoewel dit formeel geen verwarmingsbuis is lijkt me). Ik meen dat je koudwater leiding wel mag isoleren? (hoewel het 'technisch' een warmwater leiding wordt?).

Al met al lijkt me dat dit alles "gerommel in de marge" is, maar dat weten we pas als we er ook daadwerkelijk aan meten, heb me dan ook voorgenomen om op diverse strategische punten DS18B20's in het beton / bij leidingen te laten ingieten zodat ik die metingen ook daadwerkelijk kan doen (kan er weinig meer aan veranderen, maar heb iets met meten / grafiekjes / inzicht B) ). Ik verwacht niet dat er al iemand zo gek is geweest, maar dat zou wel het benodigde inzicht verschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas

[Afbeelding]
Ik besef me dat er nog een aspect bijkomt. Er loop vanaf de badkamer één afvoer richting de hoofdafvoer. Ik ben ook genoodzaakt om de wasbak en het bad hierop aan te sluiten. Dit zal waarschijnlijk het rendement ook beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Cagdas schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:36:
[...]

Ik besef me dat er nog een aspect bijkomt. Er loop vanaf de badkamer één afvoer richting de hoofdafvoer. Ik ben ook genoodzaakt om de wasbak en het bad hierop aan te sluiten. Dit zal waarschijnlijk het rendement ook beïnvloeden.
zolang je daar de koude kraan niet aanzet zal dat wel meevallen. op het totaal heeft afstand uiteraard wel invloed.

wellicht heeft het doorlopen van het bad wel als positiefvoordeel dat de buis minder vies wordt (geen idee of dat ook echt zo is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:38

Seafarer

XXX

[Afbeelding]
Ergens is een dwtw website waarop een tabelletje staat "verlies bij versleping" maar ik kan hem niet vinden.

Gefind: https://myshop.s3-externa...erlies-bij-versleping.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 16-11-2021 17:55 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Batilan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:26:
[...]

Ik zal in mijn nieuwbouw met hetzelfde rekening moeten houden (al zal de afstand iets minder bedragen dan 4.5m), ik kan me voorstellen dat het rendement wel lager wordt omdat er over die 4.5 meter toch wel continu wat warmte afgegeven zal worden aan het beton (neem ik aan) waarin de afvoer ligt. Deze afgifte zal minder worden naarmate het beton ook opwarmt (in het stookseizoen draagt dat dan weer bij aan de verwarming van je huis :+, maar belangrijkste van DWTW is comfort: langer warm water, en niet zozeer economisch / TVT).

Zat er zelf nog even aan te denken om de koudwater aanvoerleiding dan ook langs de afvoerbuis te laten lopen zodat deze nog mee kan helpen, maar vermoed dat dat niet veel helpt. Ook mag je een koudwaterleiding niet langs verwarmings buizen laten lopen (i.v.m. Legionella hoewel dit formeel geen verwarmingsbuis is lijkt me). Ik meen dat je koudwater leiding wel mag isoleren? (hoewel het 'technisch' een warmwater leiding wordt?).

Al met al lijkt me dat dit alles "gerommel in de marge" is, maar dat weten we pas als we er ook daadwerkelijk aan meten, heb me dan ook voorgenomen om op diverse strategische punten DS18B20's in het beton / bij leidingen te laten ingieten zodat ik die metingen ook daadwerkelijk kan doen (kan er weinig meer aan veranderen, maar heb iets met meten / grafiekjes / inzicht B) ). Ik verwacht niet dat er al iemand zo gek is geweest, maar dat zou wel het benodigde inzicht verschaffen...
Gebruikelijk is om er dan 2 sensoren naast elkaar te doen. Heb je een kapotte dan heb je er nog eentje reserve ingegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cagdas schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:36:
[...]

Wij douchen in bad? Dus?

Maar wasbakken worden wel als notoire vervuilers gezien. Maar sommige mensen hebben er geen probleem mee.
En als je de dwtw zo installeert dat je er nog een pijpen rager doorheen kan halen, dan lijkt het me niet zo problematisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:29
Seafarer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:49:
[...]

Ergens is een dwtw website waarop een tabelletje staat "verlies bij versleping" maar ik kan hem niet vinden.

Gefind: https://myshop.s3-externa...erlies-bij-versleping.pdf
Dan lijkt het verlies dus redelijk beperkt te zijn met een dikke 4%, ik meld me wel als ik het kan verifiëren :)
Dan doe ik het onderwerp van dit topic ook weer eer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Batilan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:14:
[...]

Dan lijkt het verlies dus redelijk beperkt te zijn met een dikke 4%, ik meld me wel als ik het kan verifiëren :)
Dan doe ik het onderwerp van dit topic ook weer eer aan.
Mooie grafieken als hard bewijs?

We wachten. ;)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Heeft iemand een idee van wat een realistische afmeting is van de koof rond een dwtw? Bij ons zal die in een hoek van de keuken lopen. We zijn de nieuwe keuken tekenen, en dan is het wel handig om te weten waar je rekening mee moet houden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhad R
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik ben voornemens een Douche WTW te plaatsen, maar loop tegen een aantal zaken aan.
Ik merk dat er weinig loodgieters interesse hebben om dit te plaatsen. Geen idee waarom. Maar in principe kan ik het ook wel zelf, als ik wat dingen heb uitgezocht.

Standaard eengezinswoning, met 1e verdieping en zolder. Badkamer op de 1e verdieping en doucheafvoer en waterleiding in de meterkast vlak onder de douche.

Mijn hoofwaterleiding die naar de 1e verdieping en dus ook de CV ketel, (CW5 ketel) gaat is 15 mm. Deze leiding gaat ook naar de rest van het huis (voor koud water) op de 1e verdieping en zolder. Voor de beneden verdieping zit al een aftakking op de 22 mm hoofdwaterleiding na de watermeter.

De waterdruk is hoog genoeg dat op zolder uit een koudwater kraan, 20 L per minuut kan doorstromen. Mijn aanname is dat door een 15 mm buis met mijn waterdruk dus 20 L per min kan stromen.
Echter uit de thermostatische douchekraan (een whirpoolbad waarin wij ook douchen) stroomt maximaal 8 liter per minuut (koud + warm, douchetemperatuur) Ik weet niet precies waardoor er hier niet meer water doorheen kan stromen, maar dit is een feit. (test was zonder waterbesparende douchekop)

Ik heb de doorstroming bij mijn wastafel met 2 identieke kranen ook getest. Hierbij krijg ik een voor mij apart resultaat:
Wanneer ik 1 kraan open doe (warm + koud) loopt er maximaal 10 L /min eruit.
Wanneer ik beide kranen open doen (warm + koud) loopt er maximaal 16 L /min eruit.
Beide kraanaansluitingen zitten op dezelfde 15 mm buis. Uiteraard een voor warm en eentje voor koud.
Hoe kan het dat wanneer er 2 kranen open staan er dus blijkbaar meer water door dezelfde waterleiding kan stromen?
Per kraan is de doorstroomsnelheid langzamer, maar voor beide tegelijk (die dus op dezelfde waterleiding zitten) stroomt er meer water door de 5 mm leiding. Misschien heeft de kraan een doorstroombegrenzing van 10 L /min. Maar dan verwacht ik 20 L /min uit beide wastafelkranen ipv die 16 L.

De 15 mm leiding naar de 1e verdieping voorziet de douche van koud water en (via de CV) van warm water.
Is dit standaard zo, of had er een dikkere (ipv 15 mm) leiding naar boven moeten lopen, die de douche van koud water voorziet en daarna bv een 15 mm leiding naar de CV. Zou er dan meer water uit mijn douchekraan komen?
Ik zou zeggen dat (zonder weerstand) er uit de douchekraan ook 20 liter per minuut moet kunnen stromen, want dat komt ook uit een kraan op de waterleiding op zolder. De CV is niet belemmerend, want ook bij koud/lauw water aan in de douche stroomt er niet meer dan 8 liter per minuut. Misschien dat het intern mechanisme van het whirlpoolbad niet meer aan de douchekraan doorgeeft. Maar dan lijkt me die 8 L/min aan de krappe kant. Binnenin het bad zitten allemaal extra dikke leidingen om juist veel water te kunnen leveren. Bad moet ook snel gevuld kunnen worden.

Maar dan nu het volgende, als ik een Douche WTW plaats. Denk aan de Technea 210 cm: https://www.technea.nl/pr...ouche-wtw/douchepijp-wtw/
Wordt mijn druk/aantal liters per minuut uit de douchekraan komt dan nog lager met mijn huidige leidingstelssel? Want nu is de douchestraal precies goed, zwakker is niet gewenst. Ik lees dat er bij de WTW een drukverlies plaats vind.
Ik kan bij plaatsen WTW 15 mm koperen leiding gebruiken, zoals ik nu heb, maar ik kan ook een 22 gebruiken. Bij de uitloop van de WTW van het water kan ik dan de 22 over laten gaan naar 2x 15, zijnde de koudwater aanvoer van de douche en eentje naar de CV ketel. Dat is wel dezelfde leiding die ook de 1e verdieping en zolder van koud water voorziet.
Wasmachine staat op zolder. Maar ik ga er voor het gemak vanuit dat wanneer we douchen er verder geen waterverbruikers op de 1e verdieping en zolder aan staan. Die krijgen dan namelijk lauw water. (En de CV minder voorverwarmd water, dus slecht voor het rendement) Maar ik neem even aan dat men geen nieuwe waterleiding van de WTW bovenaansluiting naar de CV legt.
Wat is eigenlijk aanbevolen om aan te sluiten op de WTW qua dikte van de waterleiding, 22 mm of 15?

Het is een heel verhaal geworden, maar ik weet niet hoe ik het anders (lees simpeler) moet uitleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-06 10:44
@Verhad R Als je kijkt in de handleiding, staat er 0,39 bar drukverlies bij de T21 op 9,2 l/min:
https://www.technea.nl/wp...tw-Shower-HR-Tube-web.pdf

Echter, als je hem ideaal aansluit (Situatie A), dus opgewarmde water deels naar de douche, deels terug naar de ketel/boiler, dan heb je een veel hogere warm water aanvoer, wat je drukverlies misschien wat compenseert in comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhad R
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-11-2024
Zwartoog schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:36:
@Verhad R Als je kijkt in de handleiding, staat er 0,39 bar drukverlies bij de T21 op 9,2 l/min:
https://www.technea.nl/wp...tw-Shower-HR-Tube-web.pdf

Echter, als je hem ideaal aansluit (Situatie A), dus opgewarmde water deels naar de douche, deels terug naar de ketel/boiler, dan heb je een veel hogere warm water aanvoer, wat je drukverlies misschien wat compenseert in comfort.
Had ik gezien. Maar als ik hem aansluit als situatie A. Is een 15 mm buis dan dik genoeg om op de uitgang van de wtw aan te sluiten? De huidige 15 mm buis loopt op naar de koudwater aanvoer en de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-06 12:45
Hi all.
Weet niet of dit de beste plek is voor mn vraag, maar zie in ieder geval mensen hier die rekenen aan flows van een DWTW.

Ik ben even twijfelend over wélke douche-WTW voor mijn situatie het best zou passen:
- Hansgrohe Raindance S Showerpipe 240
- aansluiting alleen op afvoer van de douche en koudwater-aanvoer naar de douche
- warmwater initieel rechtstreeks uit CV (Intergas, ik vermoed dat ik warmwater-temp hier op 50 graden ga zetten ivm kind-safety in huis). In de toekomst warm water uit warmtepomp-boiler.

Twijfel tussen de Technea-21 en de Technea-21-HF, gezien deze data mbt de douche
Met een blokkering aan de greep beperkt de thermostaat Ecostat Comfort het verbruik tot max. 10 l/min. Bij 3 bar bedraagt de doorstroomhoeveelheid max. 16l/min aan de hoofddouche en max. 12 l/min aan de handdouche
en technea
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUnDnNq4jJmncZLpuv7DO-jXreE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OOG3CfFLyFbky8Ux9GNhMWg6.png?f=user_large

Ik kom er niet uit om te berekenen hoeveel aanvoerflow ik nu in praktijk ga hebben op de koudwater-leiding en of ik dus noodzaak voor de 21-HF heb of met de gewone 21 uit kan zonder te veel drukverlies. Zou iemand met meer zicht en ervaring met typische DWTW temperaturen hier iets over kunnen zeggen? (en zie ik nog een andere kritische spec over het hoofd?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zie toch weinig meet resultaten in dit topic ;)
Maar ik kan wel mijn bevindingen melden. Mijn wtw zit up koud water van regendouche en op aanvoer CV aangesloten.
Ik douche op +/- 38 graden. En na het meten van 4 sessies zie ik dat hoe langer er gedoucht worden de te minder gas er verbruikt wordt per liter verwarmt water. ( Dat heeft natuurlijk met het opwarmen van de wtw te maken)
En korte douche sessie tov een langere is 16,0KJ vs 15.2KJ per liter warm water.
Om het wat makkelijker samen te vatten: 2 liter gas per 1 liter warm water.
Ik douche nooit echt kort maar sta ook geen half uur er onder ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:46
Ik zit midden in een aantal offertes voor onze badkamer verbouwing. Wil zelf graag een WTW oplossing voor comfort met onze warmtepomp en boiler. Hoop toch wat extra doucheminuten te winnen met een WTW.

Een cycloon WTW is helaas niet mogelijk gezien de leiding via de achterwand van onze vorig jaar verbouwde WC loopt. Wil ik daar iets plaatsen moet de WC weer op de schop. Kortom geen oplossing. Dan blijft een drain/goot over. De badkamer vloer is een kanaalplaatvloer waar de huidige goot in een opbouwdouchevloer is geplaatst. Liever willen we een inloop douche met WTW. Ik krijg overal te horen dat dit niet mogelijk is gezien de opbouw hoogte van maarliefst 20cm (ik lees anders) en dit niet in de kanaalplaatvloer mag/kan komen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? De kanalen in de platen lopen precies dwars op de goot wat zou betekenen dat bij plaatsing in de vloer er wellicht constructief iets verzwakt wordt?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Bo0bz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:02:
Ik zit midden in een aantal offertes voor onze badkamer verbouwing. Wil zelf graag een WTW oplossing voor comfort met onze warmtepomp en boiler. Hoop toch wat extra doucheminuten te winnen met een WTW.

Een cycloon WTW is helaas niet mogelijk gezien de leiding via de achterwand van onze vorig jaar verbouwde WC loopt. Wil ik daar iets plaatsen moet de WC weer op de schop. Kortom geen oplossing. Dan blijft een drain/goot over. De badkamer vloer is een kanaalplaatvloer waar de huidige goot in een opbouwdouchevloer is geplaatst. Liever willen we een inloop douche met WTW. Ik krijg overal te horen dat dit niet mogelijk is gezien de opbouw hoogte van maarliefst 20cm (ik lees anders) en dit niet in de kanaalplaatvloer mag/kan komen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? De kanalen in de platen lopen precies dwars op de goot wat zou betekenen dat bij plaatsing in de vloer er wellicht constructief iets verzwakt wordt?
In de kanaalplaten hakken is natuurlijk zwaar af te raden, zeker als de goot haaks op de kanalen komt. Maar de opbouwhoogte zal toch wel wat lager kunnen dan 20 cm? Wat zeggen de inbouwhandleidingen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27
Een Joulia Inline heeft 9cm (voor het 3-pijps model) of 12 cm (voor het 5-pijps model) inbouwdiepte. Bevalt hier prima!

https://www.technea.nl/product/douchedrain-wtw-9cm/

[ Voor 18% gewijzigd door hesselbeertje op 10-02-2022 21:15 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 13:42
Ik lees dat een douche WTW normaal gesproken / in principe bereikbaar moet zijn. Maar in ons huis loopt de aan en afvoer van de douche precies door een koof naast de trap. Mooie plek dus om de WTW te installeren, maar minder mooi om daar een deurtje van te maken.

Hoe dom / risicovol is het om zo’n douche WTW in een koof weg te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik zou een kijkgaatje maken onderaan zodat je kan controleren op lekkage.
Dan lijkt het mij wel prima. De koof kun je openbreken bij problemen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAmzrOtTACuxbyVfHYLdIM10wY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nsILeFIej8Nr5fH6jBBXyLq.jpg?f=fotoalbum_large
Hier een plaatje van mijn easydrain wtw die naar douchekoud en boiler is aangesloten. de temp naar douche koud in de beton is stuk helaas.
note: zijn wel opleg sensoren op uponor (dus trager en lager), de andere (koud en 100% boiler) zitten op het koper.

note2: eerste knik in skw is wc doorspoelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 13-02-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dapdodo heb je er een legenda bij?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Warm en koud/koud lijken me wel duidelijk.
Alleen de gele lijkt me wel wat warm om voor een WTW temp?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:32
Staat rechts.
Boi100 is Boiler op 100% niveau
SKW_WTW is Sanitair Koud Water naar de Douche Warmte Wisselaar
WTW_ZB is de Warmtewisselaar naar de Boiler in, daartussen zit nog de aftakking naar douche koud
BOI_SWW is Boiler naar Sanitair Warm Water dus de warme kant van de douchekraan.

20C is huis temperatuur, dus alles waar geen water stroomt trekt daar naar toe.
Dan stijgt de SWW als douchen start en koelt de WTW gedempt af tot evenwicht van opwarmen koud water en afkoelen rioolwater.

En weet uiteindelijk het koude water 7C op te warmen (buitenkant uponor), dus denk wel iets meer.
In de zomer ligt koud water rond de 15C

-------------------
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbnGkZoYV5_bb1G9q2Q7L6iinfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MxseJwkyKzrsgSCc4ayKCNv.jpg?f=fotoalbum_large
Hier nog een uit de CV tijd met voorgeschakelde zonneboiler.

Bovenste 2 schaal links, onderste 2 schaal rechts.
Hier deden de ingegoten temperaturen het nog. Deze zitten op het koper 2cm naast de DWTW.
en in de zomer.

[ Voor 27% gewijzigd door Dapdodo op 13-02-2022 19:19 . Reden: links en rechts wisselen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:31

mb1

Ik heb al tijden een stuk 35mm en een stuk 42mm koper en de bijbehorende hulpstukken liggen.
Ik wil volgens de handleiding https://www.locutisolar.n...df/WTWD%20handleiding.pdf bouwen.
Nu kan ik de volledige lengte van de pijp namelijk 330cm kwijt in de woning.
Iemand enig idee wat die extra lengte met het rendement zal doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mb1 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:28:
Iemand enig idee wat die extra lengte met het rendement zal doen?
bar weinig. je kan niet meer warmte wisselen als de delta t tussen beide gelijk is. zo'n tornado-ding gebruiken zal je meer opleveren dan meer lengte.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wel even als kanttekening dat dit geheel niet echt aan de normen voldoet.
Ik zou gewoon de officiële kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

flippy schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:34:
[...]

bar weinig. je kan niet meer warmte wisselen als de delta t tussen beide gelijk is. zo'n tornado-ding gebruiken zal je meer opleveren dan meer lengte.
Zijn die tornado of rotator dingen ook los te koop? Ik vind ze alleen maar in combinatie met een wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mb1 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Zijn die tornado of rotator dingen ook los te koop? Ik vind ze alleen maar in combinatie met een wtw?
Goed zoeken en anders een mailtje naar een bedrijf sturen.
Ik had mijn pijp al 3 jaar hangen en toen zag ik die rotator. Mailtje gestuurd en offerte gekregen. Vraag me niet wat die koste, hij hangt er ook alweer 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mb1 https://www.warmteservice...cloon-douchepijp/p/L05034

Of een avondje knutselen met een 3d printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Niet met leverbaar....
3d printer heb ik niet maar wellicht iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Bij https://www.vakhandeljans...he-wtw/luxxor-qb1-cyclone & https://www.eco-logisch.n...epijp-wtw%E2%80%99s-11561 lijken ze nog wel leverbaar te zijn.
Heb hem zelf in 2020 besteld maar vond hem toen al duur met +/- 55euro maar is er niet goedkoper op geworden.

PS: als je de ruimte hebt bereik je hetzelfde met een aantal 45graden bochtjes ;)

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 14-02-2022 16:41 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Marktplaats komen ze ook nog wel eens voorbij van mensen die hem uiteindelijk niet kwijt konden. Het is best een fors ding namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 16:01
In April beginnen ze met mijn nieuwbouw huis, hierin komt een W/W warmtepomp en ik zou graag een WTW douche willen laten installeren. De Douche afvoer is aangesloten op de wc afvoer, dit moet dus nog gescheiden worden, maar als ik dat doe kan ik die zo weer laten aansluiten op wc afvoer?

Dus rood wc afvoer in de koof waarbij zwart de WTW is en blauw het douche water. Kan dit zo?
Het is namelijk geen meerwerk optie, dus ik moet dit zelf later gaan toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNP5zr7PdVbXKIzH5AAiVFiat9A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LfCaZUvlgcOPtl3b8xdpbIFH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:19
Ik wil binnenkort een douche wtw gaan installeren ( easydrain), zouden jullie de leiding die in en uit de wtw gaat nog isoleren? Normaal gaan koperen leidingen in beton of cement in een kunstof mantelbuis maar ik dacht misschien de leiding beter te isoleren door hem in te pakken met van die grijze buisisolatie voordat ik hem in het beton giet. Het gaat maar om iets van 2 meter totaal maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:04
KoenVW76 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:02:
Ik wil binnenkort een douche wtw gaan installeren ( easydrain), zouden jullie de leiding die in en uit de wtw gaat nog isoleren? Normaal gaan koperen leidingen in beton of cement in een kunstof mantelbuis maar ik dacht misschien de leiding beter te isoleren door hem in te pakken met van die grijze buisisolatie voordat ik hem in het beton giet. Het gaat maar om iets van 2 meter totaal maar toch...
Isoleren mag niet ivm legionella. Warm water leidingen moeten zsm afkoelen na gebruik.
hikhakhok schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:31:
In April beginnen ze met mijn nieuwbouw huis, hierin komt een W/W warmtepomp en ik zou graag een WTW douche willen laten installeren. De Douche afvoer is aangesloten op de wc afvoer, dit moet dus nog gescheiden worden, maar als ik dat doe kan ik die zo weer laten aansluiten op wc afvoer?

Dus rood wc afvoer in de koof waarbij zwart de WTW is en blauw het douche water. Kan dit zo?
Het is namelijk geen meerwerk optie, dus ik moet dit zelf later gaan toevoegen.

[Afbeelding]
Ik begrijp je tekening denk ik niet, wat bedoel je precies? Heb je in de ruimte onder de badkamer geen mogelijkheid om een verticale wtw te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Thermisch isoleren mag inderdaad niet, maar hij moet zeker wel ommanteld in het beton/cement. Beton/cement e.d. eet het koper weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Hier wordt vrijdag een Technea HR Tube 1-21 geleverd met wat aansluitmateriaal.

Ben bezig met berging isoleren, waterleidingen naar badkamer lopen nu over de halfsteens buitenmuur, zitten daarmee in de weg voor de voorzetwand. Links van de leidingen de ketel en rechts de standleiding waar afvoer van douche uitkomt.
Standleiding heeft een aftakking voor condensafvoer van de ketel, die heeft inmiddels een eigen aftakking op de buis die onder de grond zit (liep eerst ook over de halfsteens muur, is al eens bevroren, hele berging blank met condenswater).

Ben benieuwd wat we gaan besparen. Gasverbruik voor tapwater is nu nog niet heel hoog, zo'n 18 kuub per maand in de zomermaanden. Kinderen gaan nu om de dag samen in bad, maar die worden ook ouder en stappen inmiddels ook wel eens onder de douche. Als ik kijk naar mijn eigen jeugd zie ik die met een paar jaar gewoon een halfuur onder de sproeier staan, dan is die 18 kuub van nu peanuts.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 15:21
its_me_ schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:00:
[...]Isoleren mag niet ivm legionella. Warm water leidingen moeten zsm afkoelen na gebruik.
[...]
Legionella in een goed doorspoelde koperen buis? Risico nagenoeg onbestaande lijkt me. En de isolatie is niet perfect; als er 2 weken geen water wordt getapt zal die leiding onder de 25° blijven toch.
Ik zou die ook gewoon isoleren, anders ben je je warmte die je wil recupereren in je vloer aan het stoppen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Zwartoog
Zat hiet nog even over te denken: een flexibele/geribbelde mantelbuis heeft ook weer een andere isolatiefactor dan zo'n wicu-buis-mantel. Bij zo'n strak ingepakte leiding heb je direct veel warmteverlies door het grote contactoppervlak. Bij zo'n geribbelde buis heb je beperkt contactoppervlak en relatief veel lucht(=isolatie) om je buis, dus de warmte trekt niet direct in je beton. In dat 2e geval is de vraag wat eventuele extra isolatie nog doet voor die piekmomenten warm water, afgewogen tegen de regels tov legionella.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Zat hiet nog even over te denken: een flexibele/geribbelde mantelbuis heeft ook weer een andere isolatiefactor dan zo'n wicu-buis-mantel. Bij zo'n strak ingepakte leiding heb je direct veel warmteverlies door het grote contactoppervlak. Bij zo'n geribbelde buis heb je beperkt contactoppervlak en relatief veel lucht(=isolatie) om je buis, dus de warmte trekt niet direct in je beton. In dat 2e geval is de vraag wat eventuele extra isolatie nog doet voor die piekmomenten warm water, afgewogen tegen de regels tov legionella.
Geribbelde buis in beton? Of heb ik iets gemist?

Neem dan gewoon wicu.

• Zwartoog
Seafarer schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Geribbelde buis in beton? Of heb ik iets gemist?

Neem dan gewoon wicu.
Juist niet. Dan heb je 100% contactoppervlak. Ik heb het over dit soort mantels:
https://www.toolstation.n...NLjoqGZyZcpBoCEzUQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:24:
[...]

Juist niet. Dan heb je 100% contactoppervlak. Ik heb het over dit soort mantels:
https://www.toolstation.n...NLjoqGZyZcpBoCEzUQAvD_BwE
Ik snap hem. Dat zou ik zeker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Iemand enig idee hoe efficiënt een douche wtw is als de douchekop 5 l/min geeft? Bij Technea zie ik waardes voor 9,2l/min en 12.5 l/min, bij andere modellen zit dit in dezelfde ordegrootte.
Hoeveel nut heeft een douche wtw nog bij een zo’n zuinige douche?

Ja, ik heb gezocht, maar veel meer dan minder nut/effect kwam ik nog niet tegen. Als iemand hier ondertussen ervaring mee heeft?

[ Voor 20% gewijzigd door fenrir op 23-04-2022 20:49 . Reden: Toevoeging ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Standaard warmtewisselaartheorie geeft bij lager debiet hooguit een paar procentpunt hoger rendement, maar in absolute termen is de besparing (in €, kWh of m³) natuurlijk evenredig lager met het debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:57:
Standaard warmtewisselaartheorie geeft bij lager debiet hooguit een paar procentpunt hoger rendement, maar in absolute termen is de besparing (in €, kWh of m³) natuurlijk evenredig lager met het debiet.
Tik vautje denk ik. :)

Flow naar nul rendement nog hoger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:14
Ik denk dat het rendement maar weinig omlaag gaat er gaat namelijk in dezelfde verhouding ook minder koud water door de WTW. Ik denk wel dat je dat zeker de turbo trechter erop moet zetten en heel nauwkeurig alles loodrecht moet installeren.

Overigens denk ik ook bij dergelijk hoeveelheden de water temperatuur wat hoger is dan een normale douche wat het rendement dan weer positief beïnvloed.
Volgens mij heeft Technea ook een document waarin de rendementen onderzocht is van WTW.

Tenslotte bij te veel water (> 9,2 L/min) gaat het rendement zelfs omlaag staat in de installatie handleiding. Dat is ook logisch omdat er dan ook minder tijd is om de warmteoverdracht maximaal te laten plaats vinden door de hogere doorvoersnelheid van het afvalwater in de WTW. Maar ook omdat de aanvoer van koude water sneller door de WTW gaat. Dus mijn minder debiet is het "contactmoment" om warmteoverdracht te laten plaatsvinden langer.

Als je twijfelt en mijn redenatie klopt zou je de conclusie kunnen trekken dat je met een kortere WTW (die Technea ook heeft) kan volstaan.

[ Voor 39% gewijzigd door royaljoop op 24-04-2022 07:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Seafarer geen tikfout; bij flow nadert nul is er thermisch evenwicht en geldt Tuit,secundair==Tin, primair. Beter wordt het niet.
Teruggewonnen vermogen nadert ook nul, net als benodigd vermogen, maar dat was de vraag niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Proton_ schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:33:
@Seafarer geen tikfout; bij flow nadert nul is er thermisch evenwicht en geldt Tuit,secundair==Tin, primair. Beter wordt het niet.
Teruggewonnen vermogen nadert ook nul, net als benodigd vermogen, maar dat was de vraag niet :)
Ja maar dan gaat het rendement toch niet omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Seafarer schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:46:
Ja maar dan gaat het rendement toch niet omhoog?
Jawel, theoretisch gaat is het rendement van een warmtewisselaar het hoogst bij de laagste flow.
Dan moet je alleen wel twee zaken verwaarlozen, namelijk de interne warmtecapaciteit van de WTW (je doucht immers niet oneindig lang) en het warmteverlies naar de omgeving.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:27:
[...]

Jawel, theoretisch gaat is het rendement van een warmtewisselaar het hoogst bij de laagste flow.
Dan moet je alleen wel twee zaken verwaarlozen, namelijk de interne warmtecapaciteit van de WTW (je doucht immers niet oneindig lang) en het warmteverlies naar de omgeving.
Daar zit de hik. Thermisch rendement. Maar economisch is dat niet meer rendabel daar bleef ik in hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Iemand een goede tekening of een aantal foto's van een rotator? Ik heb iemand gevonden die er één kan printen, nu nog een tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mb1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:41:
Iemand een goede tekening of een aantal foto's van een rotator? Ik heb iemand gevonden die er één kan printen, nu nog een tekening.
Kun je de binnenzijde dan ook glad printen?
Want dat is wel belangrijk ivm. vuilopbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Die schuur ik anders wel glad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mb1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:52:
Die schuur ik anders wel glad
Overigens er zijn cyclonen en het nieuwste is een rotator.

Hoe kom je daar binnen in dan met een hand en een schuurpapiertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@mb1 Is 2x45 graden + Y-stuk niet net zo makkelijk dan?

fabstar81 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Zeker net zo makkelijk, maar ik kan het nu in één keer goed doen, dus dan probeer ik maximale er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
Vraag: heeft iemand ooit de WTW schoon gemaakt en hoe? ik merk dat het rendement achteruit loopt namelijk

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-06 14:52

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Misschien een keukenontstopper?
Een goede ontstopper verwijdert vetten en olie en zijn enzymatisch .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

technopeuter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:30:
Vraag: heeft iemand ooit de WTW schoon gemaakt en hoe? ik merk dat het rendement achteruit loopt namelijk
We hebben hier een tweaker gehad die wasmachine en wasbak op de DWTW aangesloten had en dat vraagt om aankoeken. Maar hij had geen bezwaar om 1 of 2 keer per jaar er een pijpenrager er doorheen te halen. Daarna was het weer goed.

Toch kan het ook aan je instroom snelheid liggen. Als er water in je bad of douche over het putje ligt dan kan ook je sifon (vuil) de snelheid beperken. Even met een ontstopper een paar keer flink tekeer gaan. Doe ik maandelijks. Dochter met lange haren. :)

Heb je metingen of grafieken die je rendements verlies kunnen staven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
gisteren gemeten met de wb-camera. onder 17 graden en bovenin maar 24. heb daar wel eens een verschil van 20grd gemeten (8-28)

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
technopeuter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:36:
gisteren gemeten met de wb-camera. onder 17 graden en bovenin maar 24. heb daar wel eens een verschil van 20grd gemeten (8-28)
Hoe krijg je 17 graden als koudwateraanvoer :? Lijkt me geen gezonde situatie.

Daarnaast blijft het afvoerwater natuurlijk rond de 35-40 graden, dus de maximale temperatuur die eruit komt is beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-05 21:35
technopeuter schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:30:
Deze vraag heb ik ook;
In de documentatie van Itho (zie https://ithodaalderop.com...0DDS%20210%20V%20(nl).pdf) staat in 4. Service & Onderhoud:
“Itho Daalderop adviseert de DWTW DDS 210 V minimaal één keer per jaar te reinigen voor het behoud van een optimale warmteoverdracht.
Gebruik hiervoor een reinigingsborstel.
Om de warmtewisselaar gemakkelijk toegankelijk te maken voor reiniging beschikt hij aan de bovenzijde over een afneembaar deksel.”

Hoe doen jullie dit in de praktijk? Ergens een luik waar je de wtw kan bereiken en dan een rager op een lange stok er doorheen halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

StevenPH schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Deze vraag heb ik ook;
In de documentatie van Itho (zie https://ithodaalderop.com...0DDS%20210%20V%20(nl).pdf) staat in 4. Service & Onderhoud:
“Itho Daalderop adviseert de DWTW DDS 210 V minimaal één keer per jaar te reinigen voor het behoud van een optimale warmteoverdracht.
Gebruik hiervoor een reinigingsborstel.
Om de warmtewisselaar gemakkelijk toegankelijk te maken voor reiniging beschikt hij aan de bovenzijde over een afneembaar deksel.”

Hoe doen jullie dit in de praktijk? Ergens een luik waar je de wtw kan bereiken en dan een rager op een lange stok er doorheen halen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_amYIei_s9UUX_a3jyyv3zqJ_10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeNRihrItd3u2uzsgbZu8ep7.jpg?f=fotoalbum_large
In 2014 geplaatst in 2017 foto genomen tijdens het plaatsen van de rotator. Ik zie geen vuil. Het is nu 2022 en nog steeds niet schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Zwartoog schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Daarnaast blijft het afvoerwater natuurlijk rond de 35-40 graden, dus de maximale temperatuur die eruit komt is beperkt.
Dat kan niet kloppen lijkt me. Een graad of 7-10 lijkt me waarschijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Zwartoog schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Ik moet mijzelf hier corrigeren: met de hogere temperaturen neemt ook de koudwatertemperatuur toe. Ik meet nu ook rond de 17-18 graden bij de invoer in de ketel. Dit is overigens wel na de DWTW, die dan niet wordt gebruikt, maar wel in een omgeving hangt waar het nu 30 graden is (puf puf, wat een weer is het weer). Zal dus wel wat opwarmen, maar niet heel veel.

Opwarmen naar 30 graden is een beetje het maximum wat ik zie bij gewoon douchen.

Wellicht is er toch iets loos met @technopeuter's pijp. Heb je de oorzaak al kunnen achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Koper meten met een warmtebeeldcamera kan ook een vertekend beeld geven, emissiviteit van ergens tussen 0,03-0,7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazon62
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-12-2024
Hoi,

Sorry hoor, maar wat een onzin lees ik hier allemaal. Van opwarmen van water van 12 graden naar 31 graden (water komt met 7gr uit de grond, dus 12 hmmm) tot water dat het riool ingaat is 35-40 graden...

"Zelf heb ik een douche WTW gemaakt.
Die bestaat uit 2 meter koperpijp (Van hemelwater afvoer, 70mm) en daar drie buizen omheen gezet.
Er gaat onder 12 graden water in en dat komt er boven met 30 tot 32 graden weer uit.
" <---- kan gewoon niet!

Ga eens meten hoeveel warmte er nog overblijft van 38 graden douchen als het t putje ingaat. En als je een stenen vloer hebt, die absorbeert ook een hoop warmte. En dan zie ik berekeningen van fabrikanten en eco-websites die rekenen met 38 graden als uitgangspunt. Ben geen expert in water-water warmtewisselaar, maar 20 graden opwarmen van afvoerwater op zo'n kort stuk en ook nog een grote pijp, waar het water een beetje aan 1 kant van de pijp naar beneden loopt. Kan echt niet.

Ben wel eens benieuwd naar een echte berekening....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Amazon62 vandaar de metingen, om de leunstoelspecialisten de mond te snoeren.
Je mag je eigen metingen hier ook kwijt :)
"Kan echt niet" mag je aantonen.
Berekeningen zijn nooit beter dan hun aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Amazon62 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:46:
Hoi,

Sorry hoor, maar wat een onzin lees ik hier allemaal. Van opwarmen van water van 12 graden naar 31 graden (water komt met 7gr uit de grond, dus 12 hmmm) tot water dat het riool ingaat is 35-40 graden...

"Zelf heb ik een douche WTW gemaakt.
Die bestaat uit 2 meter koperpijp (Van hemelwater afvoer, 70mm) en daar drie buizen omheen gezet.
Er gaat onder 12 graden water in en dat komt er boven met 30 tot 32 graden weer uit.
" <---- kan gewoon niet!

Ga eens meten hoeveel warmte er nog overblijft van 38 graden douchen als het t putje ingaat. En als je een stenen vloer hebt, die absorbeert ook een hoop warmte. En dan zie ik berekeningen van fabrikanten en eco-websites die rekenen met 38 graden als uitgangspunt. Ben geen expert in water-water warmtewisselaar, maar 20 graden opwarmen van afvoerwater op zo'n kort stuk en ook nog een grote pijp, waar het water een beetje aan 1 kant van de pijp naar beneden loopt. Kan echt niet.

Ben wel eens benieuwd naar een echte berekening....
Zandgrond 7 graden en veengrond met hoge waterstand 10 graden. Na 4 dagen vol de zon erop is 12 graden echt niet onwaarschijnlijk.
Dus zo onzinnig is dat niet. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog

Ga eens meten hoeveel warmte er nog overblijft van 38 graden douchen als het t putje ingaat. En als je een stenen vloer hebt, die absorbeert ook een hoop warmte.
Ik heb een geëmailleerde badkuip waar ik in douche. Dat bodempje metaal is snel opgewarmd, dus het afvoerwater is niet zoveel afgekoeld dan.
Ben wel eens benieuwd naar een echte berekekening...
Meten is makkelijker, vandaar dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Ik heb een geëmailleerde badkuip waar ik in douche. Dat bodempje metaal is snel opgewarmd, dus het afvoerwater is niet zoveel afgekoeld dan.

[...]

Meten is makkelijker, vandaar dit topic :)
Snel opwarmen? 8)7 Ik had ook een geëmailleerde badkuip die ook nog eens koud tegen het beton aangeschroefd was stond op metalen poten direct op het beton. Iedere keer als ik erin stapte dacht ik dat ik dood ging van de kou. Warmte verlies is in mijn ogen hoog.
Na vervanging door een kunststof bad ging ik niet meer dood. ;) En de water temperatuur de wtw in, ging met 2 graden omhoog. 8)7

Toch wel een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Seafarer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:18:
[...]

Snel opwarmen? 8)7 Ik had ook een geëmailleerde badkuip die ook nog eens koud tegen het beton aangeschroefd was stond op metalen poten direct op het beton. Iedere keer als ik erin stapte dacht ik dat ik dood ging van de kou. Warmte verlies is in mijn ogen hoog.
Na vervanging door een kunststof bad ging ik niet meer dood. ;) En de water temperatuur de wtw in, ging met 2 graden omhoog. 8)7

Toch wel een andere situatie.
Hier staat ie op houten balken :) Bij het vullen van een bad merk je wel dat er veel warmte in de kuip zelf gaat zitten eerst, maar bij douchen gaat het prima. Wil de ruimte tussen kuip en de rest nog opvullen met wat glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:48:
[...]

Hier staat ie op houten balken :) Bij het vullen van een bad merk je wel dat er veel warmte in de kuip zelf gaat zitten eerst, maar bij douchen gaat het prima. Wil de ruimte tussen kuip en de rest nog opvullen met wat glaswol.
Ah dat verklaart een heleboel. Vroeger kon je bij ons alleen maar in bad gaan als je gelijk met 45 graden of meer begon te vullen. En dan na 15 min weer heet water erbij. (in de winter)

Is dat een goede combinatie: hout, glaswol en vocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31

Ben geen expert in water-water warmtewisselaar, maar 20 graden opwarmen van afvoerwater op zo'n kort stuk en ook nog een grote pijp, waar het water een beetje aan 1 kant van de pijp naar beneden loopt. Kan echt niet.
Als de pijp goed vertikaal staat, dan loopt het niet langs 1 kant van de pijp, maar over het hele oppervlakte.
En het koude water bij mij is echt een stuk warmer dan 12 graden, ook het grondwater dat ik hier naar boven pomp voor de tuin is meestal 10 a 12 graden ( in de winter niet nee ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Seafarer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:33:
[...]

Ah dat verklaart een heleboel. Vroeger kon je bij ons alleen maar in bad gaan als je gelijk met 45 graden of meer begon te vullen. En dan na 15 min weer heet water erbij. (in de winter)

Is dat een goede combinatie: hout, glaswol en vocht?
Ik hoop het! Zolang het maar kan ademen, en die ruimte is hier wel. En in principe komt er geen vocht onder de badkuip. Verder is er geen verschil in dauwpunt binnenshuis. Maar dit is meer voor het isolatietopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-06 12:50
Zwartoog schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Ik hoop het! Zolang het maar kan ademen, en die ruimte is hier wel. En in principe komt er geen vocht onder de badkuip. Verder is er geen verschil in dauwpunt binnenshuis. Maar dit is meer voor het isolatietopic :)
Als de binnenkant langzamer afkoelt(na isolatie) kunnen micro-organismen sneller groeien. Of dat erg is weet ik voor de rest niet.
De kuip is van metaal, dat geleidt de warmte dus warmteverlies zul je altijd hebben. Nu bevat de x liter per minuut van je douchewater nogal wat warmte energie dus zoals merkt loopt er nog steeds warm water door je afvoer en is dat geen probleem als de kuip vrij is en er geen noemenswaardige luchtstroom langs gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazon62
Proton_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:23:
@Amazon62 vandaar de metingen, om de leunstoelspecialisten de mond te snoeren.
Je mag je eigen metingen hier ook kwijt :)
"Kan echt niet" mag je aantonen.
Berekeningen zijn nooit beter dan hun aannames.
Ok, ik geef toe, ik ben geen expert in water warmtewisselaars. Maar ik heb wel lucht warmtewisselaars ontworpen om energieverbruik in stallen te verminderen. Ik weet hoe moeilijk het is om rendement te behalen al is het met lucht ipv water. Het is dus mijn gevoel en enige ervaring die zegt dat als je 3 buizen van 16mm om een buis van 60mm vastmaakt en douchewater door dat die 60mm pijp laat lopen over 2 meter, dit echt geen deltaT kan opleveren van 20gr (12-32gr). Dat is een rendement van zon 63% en de meest professionele douchte wtw's hebben een rendement rond de 40-50% en ook daar rekenen ze je rijk door de zeggen dat het afvoerwater nog 36 graden is als deze het riool ingaat. Hoe dan ook, het klinkt leuk op papier, maar de werkelijkheid is anders. En dan nog de kosten van ombouwen, materiaal en evt monteur gerekend, bespaar je echt heel weinig hoor. Maar ja, dit is mijn mening en ik zal eens wat dieper in berekeningen duiken (zal niet veel anders zijn dan met lucht).

@Seafarer Je hebt gelijk... Mijn eerder aangegeven 7gr is niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Amazon62 veel metingen in dit topic zijn in liter gas per liter douchewater. Dat geeft weinig ruimte voor grote meetfouten, beide zijn immers in de meterkast op te nemen.
En met de €2/m³ van vandaag is het in een gezin zeker terug te verdienen, zelfs met een rendement van slechts 30% (maar het is in de praktijk dus meer :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazon62
https://www.infomil.nl/pu...tw_intech_wilscheffer.pdf

Interessant stukje wbt douche wtw. Bij Infomil moest ik ook altijd informatie halen voor berekenen van de lucht warmtewisselaars (en droogsystemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@Amazon62 De commerciëel verkrijgbare DWTW's zijn dan ook geen pijp-om-pijp, maar pijp-in-pijp. Een 50 mm koperen afvoerpijp in een iets grotere koperen aanvoerpijp. De oppervlakte voor een 210 versie, zeg 2 meter effectieve lengte is:
pi * 50 * 2000 = 0,31 m²

ofwel een aanzienlijke oppervlakte. Werkt via het tegenstroomprincipe, dus maximale delta-T over heel de lengte, én de afvoerwaterinvoer boven zorgt dat heel de oppervlakte ook gebruikt wordt.

Gecontroleerde rendementen zijn in de praktijk moeilijk om te zetten naar besparing. Gewoon meten is een goede beginstap. Ik meet dat ik van 12-14 graden richting de 28 graden ga. Dat scheelt weer heel wat graden opwarmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Surfari
Naast de terugverdientijd t.o.v. gas is het vooral toch ook een interessant ding m.b.t. transitie. Kleinere inhoud voorraadvat of boiler, kleinere doorstroomverwarmer, of een wp met tapmogelijkheid, zulke dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Eens. Ik vind het een heel elegant ding. Werkt altijd, geen onderhoud nodig, gebruikt geen stroom, slijt niet als je hem wel/niet gebruikt etc. De eenmalige investering voor de pijp + leidingwerk is even slikken, maar valt in het niets in een verduurzamingsstap (of nieuwe badkamer - die geen tvt heeft).

En als je het zat bent, verkoop je het koper weer aan de schroot :)

Ofwel: er is eigenlijk geen enkele reden om het niet te installeren als het past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwartoog schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:38:
Eens. Ik vind het een heel elegant ding. Werkt altijd, geen onderhoud nodig, gebruikt geen stroom, slijt niet als je hem wel/niet gebruikt etc. De eenmalige investering voor de pijp + leidingwerk is even slikken, maar valt in het niets in een verduurzamingsstap (of nieuwe badkamer - die geen tvt heeft).

En als je het zat bent, verkoop je het koper weer aan de schroot :)

Ofwel: er is eigenlijk geen enkele reden om het niet te installeren als het past.
Kleine aanvulling:

:) Heeft ook geen software updates nodig. d:)b

Behoorlijk ongevoelig voor blikseminslag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Amazon62 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Ok, ik geef toe, ik ben geen expert in water warmtewisselaars. Maar ik heb wel lucht warmtewisselaars ontworpen om energieverbruik in stallen te verminderen. Ik weet hoe moeilijk het is om rendement te behalen al is het met lucht ipv water. Het is dus mijn gevoel en enige ervaring die zegt dat als je 3 buizen van 16mm om een buis van 60mm vastmaakt en douchewater door dat die 60mm pijp laat lopen over 2 meter, dit echt geen deltaT kan opleveren van 20gr (12-32gr). Dat is een rendement van zon 63% en de meest professionele douchte wtw's hebben een rendement rond de 40-50% en ook daar rekenen ze je rijk door de zeggen dat het afvoerwater nog 36 graden is als deze het riool ingaat. Hoe dan ook, het klinkt leuk op papier, maar de werkelijkheid is anders. En dan nog de kosten van ombouwen, materiaal en evt monteur gerekend, bespaar je echt heel weinig hoor. Maar ja, dit is mijn mening en ik zal eens wat dieper in berekeningen duiken (zal niet veel anders zijn dan met lucht).

@Seafarer Je hebt gelijk... Mijn eerder aangegeven 7gr is niet juist.
Als je hierboven rond neust kom je echte praktijk metingen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Vraagje: werkt een douche wtw goed met een thermostaat mengkraan?

Stel de instel temp staat op 38 graden. Bij aanvang is het koud water zeg 10 graden. Na verloop van tijd wordt het koude water zeg 20 graden door WTW voorverwarming. Nu is er minder heet water nodig om tot 38 graden te komen.

Kan een thermostaat kraan van een redelijk merk (bv Grohe) hiermee omgaan of wordt mijn water dan ineens bv 45 graden?

Of in het algemeen gesteld: hoe goed en snel kunnen thermostaat mengkranen reageren op verschillen in temp van koud en warm water om zo de output temp constant te houden? Of werkt dit als de aanvoer temp van warm en koud constant blijft.

(Design) thermostaatkranen hebben absurde adviesprijzen van 700-800 euro. Via internet kun je ze dan voor 150-250 kopen maar voor dat geld moet je wel zeker weten dat het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door traders op 21-07-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:04
traders schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:29:

Stel de instel temp staat op 38 graden. Bij aanvang is het koud water zeg 10 graden. Na verloop van tijd wordt het koude water zeg 20 graden door WTW voorverwarming. Nu is er minder heet water nodig om tot 38 graden te komen.

Kan een thermostaat kraan van een redelijk merk (bv Grohe) hiermee omgaan of wordt mijn water dan ineens bv 45 graden?

Of in het algemeen gesteld: hoe goed en snel kunnen thermostaat mengkranen reageren op verschillen in temp van koud en warm water om zo de output temp constant te houden? Of werkt dit als de aanvoer temp van warm en koud constant blijft.

(Design) thermostaatkranen hebben absurde adviesprijzen van 700-800 euro. Via internet kun je ze dan voor 150-250 kopen maar voor dat geld moet je wel zeker weten dat het werkt.
Ja, dat werkt zonder problemen. Dat is nou net het idee van een thermostaatkraan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

een beetje grohe reageert snel genoeg. mogelijk zijn de echte budgetseries voorzien van een simpeler binnenwerk die trager is maar 700 zal je niet uit hoeven te geven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

traders schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:29:

Wat denk je dat iedereen die hier boven gepost heeft aan de muur heeft hangen? :)

Het is wel zo dat je temperatuur iets stijgt. Reden thermostaat kranen zijn vaak bijmengers. Warm gaat eerst volopen (zodat je zeker weet dat je over de tapdrempel van het verwarmings aparaat gaat) wordt het water te warm dan gaat hij steeds meer koud bijmengen en dat wordt dan veel bijmengen met een DWTW zodoende stijgt je temperatuur toch een beetje.

Douchen met DWTW en gewone kraan is vragen om te verbranden als je niet oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Seafarer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:39:
[...]

Wat denk je dat iedereen die hier boven gepost heeft aan de muur heeft hangen? :)

Het is wel zo dat je temperatuur iets stijgt. Reden thermostaat kranen zijn vaak bijmengers. Warm gaat eerst volopen (zodat je zeker weet dat je over de tapdrempel van het verwarmings aparaat gaat) wordt het water te warm dan gaat hij steeds meer koud bijmengen en dat wordt dan veel bijmengen met een DWTW zodoende stijgt je temperatuur toch een beetje.

Douchen met DWTW en gewone kraan is vragen om te verbranden als je niet oplet.
En als hij moeite heeft om te regelen, bijv warmwaterdruk veel hoger dan koud, plaats dan een restrictie of stromingsbegrenzer in de wwleiding. naar de kraan .
Hier hangt geen dwtw maar wel zo'n budgetkraan, Black Friday 100 euro.
Mooi ding, chroom ziet er netjes uit, werkt tot nu toe prima. Met een loeihete boiler en de kraan flink open staat hij op ca 36 Gr, met lauwe boiler en een geknepen kraan op ca 42 Gr c. (Ik heb een zonneboiler met wp) Er zit dus wel verschil in maar dat is stabiel, je bent niet iedere douchebeurt aan het bijregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-06 19:12
Heeft het pijpmodel ook nut bij een HR (gas) ketel?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@D_Jeff Zeker! Alle metingen in "liter gas per liter water" zijn met gasketels gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-06 19:12
Hoewel dit topic niet echt storm loopt, is het wellicht een idee om een deel 2 te starten met veel meer info dan Bart deed in 2012?

Dit onderwerp is voor mij compleet nieuw, maar lijkt al goedkoper en makkelijker te zijn dan een complete gevelrenovatie

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

D_Jeff schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:54:
Hoewel dit topic niet echt storm loopt, is het wellicht een idee om een deel 2 te starten met veel meer info dan Bart deed in 2012?

Dit onderwerp is voor mij compleet nieuw, maar lijkt al goedkoper en makkelijker te zijn dan een complete gevelrenovatie
Hoe hoger de gas prijs hoe goedkoper het wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

D_Jeff schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:11:
Heeft het pijpmodel ook nut bij een HR (gas) ketel?
Geen enkele ketel werkt ‘HR’ bij het produceren van warm water ;)

Het HR stuk is alleen voor CV bedrijf. En zelfs daar draaien de meeste ketels niet in de goede temperatuur range :X :X Goed staaltje marketing van de CV boys.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste