Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:40
Kunststof zoals het PVC dat voor afvoeren wordt gebruikt, heeft een lage warmtecapaciteit en geleiding. Het zal dus niet zo veel warmte onttrekken.
Als je dit nog wat verder wilt reduceren zou je de leiding met reflecterende tape kunnen omwikkelen (check Tonzon) of op een of andere manier isoleren.

Het opgewarmde drinkwater naar de thermostaatkraan moet dan ook een langere weg afleggen. Daar kun je ook voor kunststof (meerlaagsleiding) kiezen.

Er ontstaat wel een ander probleem: Een wat langere leiding met periodiek lekker warm water waar Legionella zich thuis in gaat voelen, zonder de mogelijk deze periodiek met heet water te saniteren.
Hoe langer de leiding, hoe meer biofilm zich kan vormen en hoe hoger de mogelijke concentratie van Legionella in het douchewater.

Ik meen (maar check!) dat in richtlijnen een max. afstand van 5 m wordt aangehouden voor een dood stuk leiding (aftakking) naar bv. een nooddouche wordt aangehouden. Nu is het natuurlijk niet zo dat het dan bij 6 m ineens helemaal fout gaat; het risico begint op te lopen. Dat gaat ook stilstaand water (geen aanvoer van voedingsstoffen), dus niet 1-op-1 vergelijkbaar.

Het L-woord trekt al gauw een doos aan commentaar open.
Gezonde mensen hebben er ook vrijwel nooit last van. Maar we worden allemaal een keer oud, of plotseling door ziekte zwak. En het zou dan zonde zijn als je door die Legionella die al jaren geen kwaad deed, toch ineens ziek wordt.

Ik durf geen uitspraak te doen of het in jouw geval veilig of onveilig gaat zijn. Je zou de fabrikant kunnen vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 07:23

Nhz

Deventer

@WackoH Bedankt voor je reactie. Wat wellicht niet duidelijk was is dat de douches in beide badkamers gewoon dagelijks gebruikt zullen worden. De ene is een badkamer en-suite bij onze slaapkamer, de andere is de 'gewone' gezins badkamer. Met drie dochters leek ons twee badkamers wel zo handig. ;)

Als er weinig temperatuur verlies is in het wat langere stuk PVC denk ik dat we voor een enkele WTW gaan. Voor legionella ben ik met nagenoeg dagelijks gebruik niet zo bang.

[Voor 22% gewijzigd door Nhz op 16-05-2021 19:15]

Groetjes Bas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
Misschien maakt dagelijks gebruik het juist erger in dit geval...
Legionella wordt een complex thema als de temperatuur tussen de ~25 en 55~60oC komt. Daaronder groeit 'ie niet, daarboven gaat 'ie dood.

Normaal blijft de waterleiding thuis buiten die temperaturen (koud water is kouder, warm water is warmer). Alleen in de zomer na vakantie kan het water lange tijd bij bv. 25oC hebben gestaan waardoor Legionella is gaan groeien en in het stilstaande water zit.

Bij een douche WTW zou het water uit de WTW ook >25oC kunnen worden (schat ik in, maar er zoals ook Tweakers zijn die dit hebben gemeten).

Legionella groeit niet zo maar. Zie bv. dit
  1. Er is een biofilm nodig. Hoe makkelijk die hecht hangt van leidingmateriaal af (kunststof hecht beter dan koper) en voedingsstoffen in het water (hangt van drinkwaterbron af).
  2. De biofilm wordt door protozoa en zo afgegraasd. Af en toe 'eet' een Protozoa een Legionella bacteria op.
  3. De Legionella vermenigvuldigd zich in de Protozoa. Die ploffen na verloop van tijd open waardoor weer meer Legionella vrijkomt.
Bij een douche WTW blijft de temperatuur relatief laag (optimum voor de bacteria is 37oC). Dagelijks gebruik zal ook helpen om de concentratie door verdunning laag te houden.
Dus het zal in jouw geval wel meevallen.
Je kunt zelf nog een beetje helpen het risico te verlagen door koper ipv kunststof leiding te kiezen en de leiding niet groot lang te maken. Met de leidingdiameter zou je ook nog het oppervlak voor biofilm (en afkoeling!) kunnen beïnvloeden. Maar daar valt weinig te kiezen (wordt al gauw de standaard 15 mm)

Hier nog wat bronnen:
Wikipedia: Legionella pneumophila
https://legionelladossier...f%20veilig%20te%20drinken.
https://www.rivm.nl/legio...men%20en%20besmet%20raken.
https://www.boiler-info.nl/legionella/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@WackoH Jouw redenatie geldt toch voor iedere douche WTW en niet specifiek voor 1 met een langere leiding dan "normaal"?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Klopt. En in beginsel ook voor iedere douche omdat er altijd een stuk leiding of slang is <55oC blijft. Maar dat blijkt in de praktijk geen probleem.

Het is geen zwart-wit discussie. Dat maakt het ingewikkeld.

Dat hoeft ook niet want je wordt niet van 1 bacteria ziek. Allereerst moet je al verzwakt zijn. En dan wordt de ene persoon misschien van 100 bacteriën ziek, de ander van 1000 en ene derde helemaal niet.

Factoren als temperatuur, verblijftijd (boiler, grote leiding), oppervlak en materiaal hebben allemaal invloed op de concentratie van de natuurlijk voorkomende Legionella bacterie. Daarbij kunnen bacteriën exponentieel groeien.

Zo lang je binnen de bekende toepassingen van apparaten blijft zal het risico verwaarloosbaar zijn.
Maar ga je afwijken (bv. warmtepompboiler op een lagere temperatuur afstellen en Legionella-run uitzetten), of zoals hier leidingen veel langer maken, dan kom je op onduidelijk gebied en beginnen risico toe te nemen.

Dus vandaar de opmerkingen. Want waarschijnlijk gaat 5 m leiding goed, en 20 m bij een gezond persoon ook nog, maar wordt opa ziek als hij een keer een douchte komt nemen als de kinderen inmiddels uit huis zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 24-06 13:33
Standaard de douche even naspoelen met koudwater en dan is de leiding ook maar heel kort in legionella bereik (alleen tijdens het douchen).

Opzich wel interessant om een keer te onderzoeken, met name fitness douches en zwembad douches waar zo'n mega wtw op wordt aangesloten kan hier denk ik wel gevoelig voor zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:21
Hier sinds dit weekend ook een Bries Stortdouche WTW in bedrijf genomen. Ik meet de flow van het hete water uit het buffervat en de deltaT over het buffervat (dus je weet het geleverde vermogen). Er valt nog eea de optimaliseren, zoals isoleren van het stukje riool richting de WTW, maar de eerste indruk valt mij zeker niet tegen. Gewoon bijna 50% minder vermogen nodig. Overigens voed ik de "koude leiding" richting de douche vanuit de WTW.

Kleine disclaimer is nog wel op z'n plaats: ik weet niet wat de totale douche-flow is geweest bij beide metingen, maar ik denk zeer vergelijkbaar (ik douche altijd op de goedkope stand :P). Vrouwlief is van de lange sessies en liefst ook meer water...

[Voor 15% gewijzigd door storeman op 17-05-2021 23:00]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kantoorjongetje
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 21-05 08:51
M.b.t. legionella: in nieuwbouw woningen houden we een maximale versleep-afstand aan van 8 m tussen doucheput en ingang douchepijp-wtw. De reden hiervoor zal mede zijn dat de douche even moet lopen voordat hij warm wordt. M.b.t. het terugwinrendement: hier zijn attesten voor waarbij wordt gemeten op voorgeschreven tappatronen, zie hiervoor www.bcrg.nl/zoeken. Ca 50% rendement moet in de praktijk goed haalbaar zijn. Ik heb ook drie dochters die graag lang douchen..., onze wtw heeft zich binnen 2 jaar al terugverdiend wed ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-06 22:27
Ik heb ook een douche WTW in onze nieuwbouw woning. Echter wordt die ook wel 8 meter versleept dit i.v.m. het bereikbaar houden van de Douche-WTW (mag niet helemaal weggetimmerd worden).

Wat is het risico met Legionella in de de afvoer/doucheWTW dat het "lekt" naar het nieuwe water wat richting het boilervat gaat? Het is toch een gesloten systeem waarbij afvoerwater niet in aanraking komt met het nieuwe 'verse' water?

Alvast dank voor het antwoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:39

Proton_

Team Welles

@thefox231 er is een dubbele scheiding tussen het sanitairwater en rioolwater.
Bij een lekkage komt het uit een daarvoor bedoeld gaatje ipv in het schone water (of andersom).
Zie bijvoorbeeld het enige gedocumenteerde lekkagegeval:
Goof2000 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
en onderstaand plaatje, met `voering` en `binnenbuis`:

Bij een lek van de voering óf van de binnenbuis, komt er water uit het gat waar 'lucht' staat. Dat merk je voordat het leidingwater mengt met rioolwater.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-06 22:27
Proton_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:15:
@thefox231 er is een dubbele scheiding tussen het sanitairwater en rioolwater.
Bij een lekkage komt het uit een daarvoor bedoeld gaatje ipv in het schone water (of andersom).
Zie bijvoorbeeld het enige gedocumenteerde lekkagegeval:
Goof2000 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
en onderstaand plaatje, met `voering` en `binnenbuis`:
[Afbeelding]

Bij een lek van de voering óf van de binnenbuis, komt er water uit het gat waar 'lucht' staat. Dat merk je voordat het leidingwater mengt met rioolwater.
Dank voor de heldere uitleg.

• Surfari
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 21-06 09:44
Supertopic. Ik vroeg me af of het werkt maar zo te lezen ja dus.
Over die installateurs. Die hebben de plicht om ervoor te zorgen dat deugdelijk water uit de installatie komt. Als er ooit wél wat gebeurt n.a.v. een waterleiding die (semi?)permanent
20 a 40 gr c is, wordt het misschien lastig om dat te verantwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Het is hier in 2013 en 2017 al eens gevraagd door @!null en @shockwave7 :) maar toch vraag ik me af wat het rendement kan zijn van een verticale QBlue wtw als je hem horizontaal legt. 20%? Dat zou nog steeds interessant kunnen zijn vanuit een comfort perspectief..

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:39

Proton_

Team Welles

@maratropa het veiligst is op 1 a 2% afschot, maar dan komt het meeste leidingwater niet in contact met het warme deel van de binnenbuis en ben je afhankelijk van de geleiding van het koper. Ik durf er geen getal op te plakken.

Qua rendement kan je het beste zorgen dat de binnenbuis vol water staat, dus dat je er een sifon van maakt, maar dat lijkt me erg lekkage- en vervuilingsgevoelig.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 24-06 12:29

Seafarer

ondertitel

maratropa schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:39:
Het is hier in 2013 en 2017 al eens gevraagd door @!null en @shockwave7 :) maar toch vraag ik me af wat het rendement kan zijn van een verticale QBlue wtw als je hem horizontaal legt. 20%? Dat zou nog steeds interessant kunnen zijn vanuit een comfort perspectief..
Ecodrain schijnt een best hoog rendement te hebben. Dus waarom een verticale pijp toch horizontaal leggen?

Alleen waar te koop in Nederland?

[Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 06-06-2021 21:33]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb QBlue gemaild; de persoon daar gaf aan dat ze dit niet getest hebben, maar dat hij verwacht dat het zakt tot 25% oid. Eigenlijk beter dan ik dacht.

@Proton_ idd dat bedoelde ik implictiet ook, beetje afschot. Al kan ik me voorstellen dat hoe langer het water er in zit hoe beter het werkt..

@Seafarer volgens mij is die B1000 nog niet te koop, ze hebben wel een hele grote ook zag ik, lijkt me meer voor publieke ruimtes etc.

Die QBlue pijpen zijn aantrekkelijk omdat het gewoon simpel is itt die easydrain bijv. Ik snap ook niet dat er niet wat meer bedrijven zijn die een horizontale maken, als je het optimaliseert zoals die ecodrain dan moet je wel beter uitkomen lijkt me.. Afvalwater door een koperen wokkel heen laten gaan zoals de easydrain vind ik maar niks.

[Voor 5% gewijzigd door maratropa op 07-06-2021 10:49]

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
maratropa schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:00:
Afvalwater door een koperen wokkel heen laten gaan zoals de easydrain vind ik maar niks.
Weet je dat zeker? Bij douchegoot WTW's gaat toch juist het koude water door een koperen leiding heen die in het "putje" met warm afvoerwater ligt? Die koudwaterleiding ligt inderdaad in cirkels/wokkels omdat het dan langer door het warme afvoerwater heen gaat en zodoende meer warmte kan opnemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:23:
[...]
Weet je dat zeker? Bij douchegoot WTW's gaat toch juist het koude water door een koperen leiding heen die in het "putje" met warm afvoerwater ligt? Die koudwaterleiding ligt inderdaad in cirkels/wokkels omdat het dan langer door het warme afvoerwater heen gaat en zodoende meer warmte kan opnemen.
Idd, ik bedoelde ook er doorheen als in er tussendoor, niet er doorheen als je begrijpt wat ik bedoel. :> M'n punt was meer dat ik qua reiniging en mogelijke obstructies enzo zo'n systeem niks vind, zo'n koperen gladde buis kun je met een gerust hart onder vloer stoppen..

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@maratropa Aha, nu begrijp ik je denk ik wel. Ik weet niet hoe het schoonmaken bij een easydrain gaat; ik heb een concurrent en dat is in principe dus niets anders dan een diepe douchegoot met inderdaad wat koperen leiding er in. Dat maakt je met een borsteltje zonder problemen schoon; dat doe ik met een andere douchegoot (zonder WTW) op dezelfde manier. Er zit verder ook geen rommel in die in een normale douchegoot ook niet is te vinden.
Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True