Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 13:30
Kunststof zoals het PVC dat voor afvoeren wordt gebruikt, heeft een lage warmtecapaciteit en geleiding. Het zal dus niet zo veel warmte onttrekken.
Als je dit nog wat verder wilt reduceren zou je de leiding met reflecterende tape kunnen omwikkelen (check Tonzon) of op een of andere manier isoleren.

Het opgewarmde drinkwater naar de thermostaatkraan moet dan ook een langere weg afleggen. Daar kun je ook voor kunststof (meerlaagsleiding) kiezen.

Er ontstaat wel een ander probleem: Een wat langere leiding met periodiek lekker warm water waar Legionella zich thuis in gaat voelen, zonder de mogelijk deze periodiek met heet water te saniteren.
Hoe langer de leiding, hoe meer biofilm zich kan vormen en hoe hoger de mogelijke concentratie van Legionella in het douchewater.

Ik meen (maar check!) dat in richtlijnen een max. afstand van 5 m wordt aangehouden voor een dood stuk leiding (aftakking) naar bv. een nooddouche wordt aangehouden. Nu is het natuurlijk niet zo dat het dan bij 6 m ineens helemaal fout gaat; het risico begint op te lopen. Dat gaat ook stilstaand water (geen aanvoer van voedingsstoffen), dus niet 1-op-1 vergelijkbaar.

Het L-woord trekt al gauw een doos aan commentaar open.
Gezonde mensen hebben er ook vrijwel nooit last van. Maar we worden allemaal een keer oud, of plotseling door ziekte zwak. En het zou dan zonde zijn als je door die Legionella die al jaren geen kwaad deed, toch ineens ziek wordt.

Ik durf geen uitspraak te doen of het in jouw geval veilig of onveilig gaat zijn. Je zou de fabrikant kunnen vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:05

Nhz

Deventer

@WackoH Bedankt voor je reactie. Wat wellicht niet duidelijk was is dat de douches in beide badkamers gewoon dagelijks gebruikt zullen worden. De ene is een badkamer en-suite bij onze slaapkamer, de andere is de 'gewone' gezins badkamer. Met drie dochters leek ons twee badkamers wel zo handig. ;)

Als er weinig temperatuur verlies is in het wat langere stuk PVC denk ik dat we voor een enkele WTW gaan. Voor legionella ben ik met nagenoeg dagelijks gebruik niet zo bang.

[Voor 22% gewijzigd door Nhz op 16-05-2021 19:15]

Groetjes Bas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
Misschien maakt dagelijks gebruik het juist erger in dit geval...
Legionella wordt een complex thema als de temperatuur tussen de ~25 en 55~60oC komt. Daaronder groeit 'ie niet, daarboven gaat 'ie dood.

Normaal blijft de waterleiding thuis buiten die temperaturen (koud water is kouder, warm water is warmer). Alleen in de zomer na vakantie kan het water lange tijd bij bv. 25oC hebben gestaan waardoor Legionella is gaan groeien en in het stilstaande water zit.

Bij een douche WTW zou het water uit de WTW ook >25oC kunnen worden (schat ik in, maar er zoals ook Tweakers zijn die dit hebben gemeten).

Legionella groeit niet zo maar. Zie bv. dit
  1. Er is een biofilm nodig. Hoe makkelijk die hecht hangt van leidingmateriaal af (kunststof hecht beter dan koper) en voedingsstoffen in het water (hangt van drinkwaterbron af).
  2. De biofilm wordt door protozoa en zo afgegraasd. Af en toe 'eet' een Protozoa een Legionella bacteria op.
  3. De Legionella vermenigvuldigd zich in de Protozoa. Die ploffen na verloop van tijd open waardoor weer meer Legionella vrijkomt.
Bij een douche WTW blijft de temperatuur relatief laag (optimum voor de bacteria is 37oC). Dagelijks gebruik zal ook helpen om de concentratie door verdunning laag te houden.
Dus het zal in jouw geval wel meevallen.
Je kunt zelf nog een beetje helpen het risico te verlagen door koper ipv kunststof leiding te kiezen en de leiding niet groot lang te maken. Met de leidingdiameter zou je ook nog het oppervlak voor biofilm (en afkoeling!) kunnen beïnvloeden. Maar daar valt weinig te kiezen (wordt al gauw de standaard 15 mm)

Hier nog wat bronnen:
Wikipedia: Legionella pneumophila
https://legionelladossier...f%20veilig%20te%20drinken.
https://www.rivm.nl/legio...men%20en%20besmet%20raken.
https://www.boiler-info.nl/legionella/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@WackoH Jouw redenatie geldt toch voor iedere douche WTW en niet specifiek voor 1 met een langere leiding dan "normaal"?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Klopt. En in beginsel ook voor iedere douche omdat er altijd een stuk leiding of slang is <55oC blijft. Maar dat blijkt in de praktijk geen probleem.

Het is geen zwart-wit discussie. Dat maakt het ingewikkeld.

Dat hoeft ook niet want je wordt niet van 1 bacteria ziek. Allereerst moet je al verzwakt zijn. En dan wordt de ene persoon misschien van 100 bacteriën ziek, de ander van 1000 en ene derde helemaal niet.

Factoren als temperatuur, verblijftijd (boiler, grote leiding), oppervlak en materiaal hebben allemaal invloed op de concentratie van de natuurlijk voorkomende Legionella bacterie. Daarbij kunnen bacteriën exponentieel groeien.

Zo lang je binnen de bekende toepassingen van apparaten blijft zal het risico verwaarloosbaar zijn.
Maar ga je afwijken (bv. warmtepompboiler op een lagere temperatuur afstellen en Legionella-run uitzetten), of zoals hier leidingen veel langer maken, dan kom je op onduidelijk gebied en beginnen risico toe te nemen.

Dus vandaar de opmerkingen. Want waarschijnlijk gaat 5 m leiding goed, en 20 m bij een gezond persoon ook nog, maar wordt opa ziek als hij een keer een douchte komt nemen als de kinderen inmiddels uit huis zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lqvd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-03 15:33
Standaard de douche even naspoelen met koudwater en dan is de leiding ook maar heel kort in legionella bereik (alleen tijdens het douchen).

Opzich wel interessant om een keer te onderzoeken, met name fitness douches en zwembad douches waar zo'n mega wtw op wordt aangesloten kan hier denk ik wel gevoelig voor zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-03 23:28
Hier sinds dit weekend ook een Bries Stortdouche WTW in bedrijf genomen. Ik meet de flow van het hete water uit het buffervat en de deltaT over het buffervat (dus je weet het geleverde vermogen). Er valt nog eea de optimaliseren, zoals isoleren van het stukje riool richting de WTW, maar de eerste indruk valt mij zeker niet tegen. Gewoon bijna 50% minder vermogen nodig. Overigens voed ik de "koude leiding" richting de douche vanuit de WTW.

Kleine disclaimer is nog wel op z'n plaats: ik weet niet wat de totale douche-flow is geweest bij beide metingen, maar ik denk zeer vergelijkbaar (ik douche altijd op de goedkope stand :P). Vrouwlief is van de lange sessies en liefst ook meer water...

[Voor 15% gewijzigd door storeman op 17-05-2021 23:00]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kantoorjongetje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-03 09:21
M.b.t. legionella: in nieuwbouw woningen houden we een maximale versleep-afstand aan van 8 m tussen doucheput en ingang douchepijp-wtw. De reden hiervoor zal mede zijn dat de douche even moet lopen voordat hij warm wordt. M.b.t. het terugwinrendement: hier zijn attesten voor waarbij wordt gemeten op voorgeschreven tappatronen, zie hiervoor www.bcrg.nl/zoeken. Ca 50% rendement moet in de praktijk goed haalbaar zijn. Ik heb ook drie dochters die graag lang douchen..., onze wtw heeft zich binnen 2 jaar al terugverdiend wed ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:48
Ik heb ook een douche WTW in onze nieuwbouw woning. Echter wordt die ook wel 8 meter versleept dit i.v.m. het bereikbaar houden van de Douche-WTW (mag niet helemaal weggetimmerd worden).

Wat is het risico met Legionella in de de afvoer/doucheWTW dat het "lekt" naar het nieuwe water wat richting het boilervat gaat? Het is toch een gesloten systeem waarbij afvoerwater niet in aanraking komt met het nieuwe 'verse' water?

Alvast dank voor het antwoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@thefox231 er is een dubbele scheiding tussen het sanitairwater en rioolwater.
Bij een lekkage komt het uit een daarvoor bedoeld gaatje ipv in het schone water (of andersom).
Zie bijvoorbeeld het enige gedocumenteerde lekkagegeval:
Goof2000 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
en onderstaand plaatje, met `voering` en `binnenbuis`:

Bij een lek van de voering óf van de binnenbuis, komt er water uit het gat waar 'lucht' staat. Dat merk je voordat het leidingwater mengt met rioolwater.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:48
Proton_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:15:
@thefox231 er is een dubbele scheiding tussen het sanitairwater en rioolwater.
Bij een lekkage komt het uit een daarvoor bedoeld gaatje ipv in het schone water (of andersom).
Zie bijvoorbeeld het enige gedocumenteerde lekkagegeval:
Goof2000 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
en onderstaand plaatje, met `voering` en `binnenbuis`:
[Afbeelding]

Bij een lek van de voering óf van de binnenbuis, komt er water uit het gat waar 'lucht' staat. Dat merk je voordat het leidingwater mengt met rioolwater.
Dank voor de heldere uitleg.

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-03 08:50
Supertopic. Ik vroeg me af of het werkt maar zo te lezen ja dus.
Over die installateurs. Die hebben de plicht om ervoor te zorgen dat deugdelijk water uit de installatie komt. Als er ooit wél wat gebeurt n.a.v. een waterleiding die (semi?)permanent
20 a 40 gr c is, wordt het misschien lastig om dat te verantwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is hier in 2013 en 2017 al eens gevraagd door @!null en @shockwave7 :) maar toch vraag ik me af wat het rendement kan zijn van een verticale QBlue wtw als je hem horizontaal legt. 20%? Dat zou nog steeds interessant kunnen zijn vanuit een comfort perspectief..

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@maratropa het veiligst is op 1 a 2% afschot, maar dan komt het meeste leidingwater niet in contact met het warme deel van de binnenbuis en ben je afhankelijk van de geleiding van het koper. Ik durf er geen getal op te plakken.

Qua rendement kan je het beste zorgen dat de binnenbuis vol water staat, dus dat je er een sifon van maakt, maar dat lijkt me erg lekkage- en vervuilingsgevoelig.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
maratropa schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:39:
Het is hier in 2013 en 2017 al eens gevraagd door @!null en @shockwave7 :) maar toch vraag ik me af wat het rendement kan zijn van een verticale QBlue wtw als je hem horizontaal legt. 20%? Dat zou nog steeds interessant kunnen zijn vanuit een comfort perspectief..
Ecodrain schijnt een best hoog rendement te hebben. Dus waarom een verticale pijp toch horizontaal leggen?

Alleen waar te koop in Nederland?

[Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 06-06-2021 21:33]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik heb QBlue gemaild; de persoon daar gaf aan dat ze dit niet getest hebben, maar dat hij verwacht dat het zakt tot 25% oid. Eigenlijk beter dan ik dacht.

@Proton_ idd dat bedoelde ik implictiet ook, beetje afschot. Al kan ik me voorstellen dat hoe langer het water er in zit hoe beter het werkt..

@Seafarer volgens mij is die B1000 nog niet te koop, ze hebben wel een hele grote ook zag ik, lijkt me meer voor publieke ruimtes etc.

Die QBlue pijpen zijn aantrekkelijk omdat het gewoon simpel is itt die easydrain bijv. Ik snap ook niet dat er niet wat meer bedrijven zijn die een horizontale maken, als je het optimaliseert zoals die ecodrain dan moet je wel beter uitkomen lijkt me.. Afvalwater door een koperen wokkel heen laten gaan zoals de easydrain vind ik maar niks.

[Voor 5% gewijzigd door maratropa op 07-06-2021 10:49]

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
maratropa schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:00:
Afvalwater door een koperen wokkel heen laten gaan zoals de easydrain vind ik maar niks.
Weet je dat zeker? Bij douchegoot WTW's gaat toch juist het koude water door een koperen leiding heen die in het "putje" met warm afvoerwater ligt? Die koudwaterleiding ligt inderdaad in cirkels/wokkels omdat het dan langer door het warme afvoerwater heen gaat en zodoende meer warmte kan opnemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:23:
[...]
Weet je dat zeker? Bij douchegoot WTW's gaat toch juist het koude water door een koperen leiding heen die in het "putje" met warm afvoerwater ligt? Die koudwaterleiding ligt inderdaad in cirkels/wokkels omdat het dan langer door het warme afvoerwater heen gaat en zodoende meer warmte kan opnemen.
Idd, ik bedoelde ook er doorheen als in er tussendoor, niet er doorheen als je begrijpt wat ik bedoel. :> M'n punt was meer dat ik qua reiniging en mogelijke obstructies enzo zo'n systeem niks vind, zo'n koperen gladde buis kun je met een gerust hart onder vloer stoppen..

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@maratropa Aha, nu begrijp ik je denk ik wel. Ik weet niet hoe het schoonmaken bij een easydrain gaat; ik heb een concurrent en dat is in principe dus niets anders dan een diepe douchegoot met inderdaad wat koperen leiding er in. Dat maakt je met een borsteltje zonder problemen schoon; dat doe ik met een andere douchegoot (zonder WTW) op dezelfde manier. Er zit verder ook geen rommel in die in een normale douchegoot ook niet is te vinden.

• Seafarer
  • Nu online
https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle

Ik ben heel benieuwd hoe die warmtewisselaar eruit ziet. :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat er afvalwater doorheen gaat en dat kan verstoppen door vervuiling of zo? Datzelfde probleem heb je toch ook met een gewone warmtewisselaar?

Ik vind het wel een goed bedacht ding. Maar weer een extra installatie in je huis...
De warmtepomp staat bij voorkeur op de begane grond, waar de boiler zowel bij de warmtepomp als bij de (aanwezige) cv-ketel kan worden geplaatst.
Een cv-ketel staat niet op de begane grond maar juist vrijwel altijd op zolder. De warmtepomp moet op de begane grond staan want anders komt je afvalwater er niet bij uit. Sterker nog: liever zelfs in de kruipruimte want anders is het nog lastig om afvalwater van je keuken erin te krijgen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Seafarer
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:33:
Omdat er afvalwater doorheen gaat en dat kan verstoppen door vervuiling of zo? Datzelfde probleem heb je toch ook met een gewone warmtewisselaar?

Ik vind het wel een goed bedacht ding. Maar weer een extra installatie in je huis...

[...]

Een cv-ketel staat niet op de begane grond maar juist vrijwel altijd op zolder. De warmtepomp moet op de begane grond staan want anders komt je afvalwater er niet bij uit. Sterker nog: liever zelfs in de kruipruimte want anders is het nog lastig om afvalwater van je keuken erin te krijgen.
Ik begrijp dat zelfs je toilet spoeling erdoor gaat.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar zit natuurlijk ook warmte in, als de uitgaande temperatuur 2 graden is.

Ben wel benieuw naar de echte besparing. Als 650 m3 voor 4 personen is zou het 162 m3 voor één persoon zijn (waarschijnlijk zelfs meer) en ik reken voor mezelf bij mindergas.nl 108 m3 gas voor warm water.

[Voor 58% gewijzigd door Maasluip op 02-08-2021 10:09]

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:19
Volledige verbouwing, dus voor mezelf wil ik ook graag de DWTW gaan plaatsen, zeker omdat ik nu richting pasiefbouw ga, en dus zomin mogelijk elektriciteit ook wil verbruiken, gas gaat zowiezo buiten.
Verticale WTW kan hier perfect geplaatst worden verdiep onder de douche, maar welk model...
Hier in belgie bijna nog niet gebruikt.

Ik zou het water willen opvangen zowel van bad als douche, (dit omdat ik zelf graag in bad blijf liggen en continu warm water laat bijlopen ;)

Het voorgewarmde water zou ik dan laten gaan rechtstreeks op de Koudwaterleiding die naar de zonneboiler zou lopen.

Situatie word volgende : 300liter zonneboiler(gevoed met voorgewarmd water van DWTW), hierna een 270l warmtepompboiler

Ik twijfel zelf tussen de volgende modellen:
https://www.vakhandeljans...ijp-wtw-p-dds-sd-545d4013

https://www.vakhandeljans...1-21-douchepijp-wtw-210cm

Of moet ik toch beter gaan voor de dubbele variant?
https://www.vakhandeljans...bele-douchepijp-wtw-210cm

zowiezo zou ik de cycloon er willen bovenopzetten dit lijkt me een kleine investering die ook wel kan werken.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• WackoH
Als je een passief huis hebt en dus blijkbaar duurzaam wilt leven, is het niet logisch om een grote regendouche te hebben die een dubbele pijp nodig maakt. ;)

De QBlue is goedkoper en beweert efficiënter te zijn. Is ook helemaal uit koper --> optimaal te recyclen (al kan dat in theorie met die PVC pijp van Itho ook. Maar plastic recyclen vind ik onzin. Beter verbranden (ipv andere brandstof) om de energie te gebruiken,en mooi nieuw plastic maken.).

De cycloon is de optimale oplossing. Bij een nieuwaanschaf kan dat wel uit, denk ik.
(Ik heb gekeken of ik m'n huidige 'primitieve' inloop door een cycloon zou vervangen. Maar dat kon economisch niet uit. Nog afgezien van de moeite die het kost.)

• Seafarer
  • Nu online
Nock372 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:23:
Volledige verbouwing, dus voor mezelf wil ik ook graag de DWTW gaan plaatsen, zeker omdat ik nu richting pasiefbouw ga, en dus zomin mogelijk elektriciteit ook wil verbruiken, gas gaat zowiezo buiten.
Verticale WTW kan hier perfect geplaatst worden verdiep onder de douche, maar welk model...
Hier in belgie bijna nog niet gebruikt.

Ik zou het water willen opvangen zowel van bad als douche, (dit omdat ik zelf graag in bad blijf liggen en continu warm water laat bijlopen ;)

Het voorgewarmde water zou ik dan laten gaan rechtstreeks op de Koudwaterleiding die naar de zonneboiler zou lopen.

Situatie word volgende : 300liter zonneboiler(gevoed met voorgewarmd water van DWTW), hierna een 270l warmtepompboiler

Ik twijfel zelf tussen de volgende modellen:
https://www.vakhandeljans...ijp-wtw-p-dds-sd-545d4013

https://www.vakhandeljans...1-21-douchepijp-wtw-210cm

Of moet ik toch beter gaan voor de dubbele variant?
https://www.vakhandeljans...bele-douchepijp-wtw-210cm

zowiezo zou ik de cycloon er willen bovenopzetten dit lijkt me een kleine investering die ook wel kan werken.
Ik sluit me aan bij @WackoH

Kende je deze al, https://www.dewarmte.nl/product-heatcycle ?

• Nock372
  • Laatst online: 19:19
Deze had ik inderdaad gezien maar mijn toilet en alle andere zaken staan beneden + het gaat mij echt puur om het doucheverbruik + bad om zo de boiler minder snel te laten afkoelen.

Dus gewoon die enkele Showersave QB1-21C bestellen dus. Top doe ik meteen dan kan ik deze meteen al tussen de afvoer plaatsen zo zit alles direct goed :)

Mij gaat het niet om het Duurzaam zijn, maar puur financieel.
Mikken naar 0 energiekost per maand is altijd leuk :)

[Voor 9% gewijzigd door Nock372 op 29-08-2021 09:36]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Seafarer
  • Nu online
Nock372 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:34:
[...]

Deze had ik inderdaad gezien maar mijn toilet en alle andere zaken staan beneden + het gaat mij echt puur om het doucheverbruik + bad om zo de boiler minder snel te laten afkoelen.

Dus gewoon die enkele Showersave QB1-21C bestellen dus. Top doe ik meteen dan kan ik deze meteen al tussen de afvoer plaatsen zo zit alles direct goed :)

Mij gaat het niet om het Duurzaam zijn, maar puur financieel.
Mikken naar 0 energiekost per maand is altijd leuk :)
Inderdaad, die met cyclone.

Misschien wil je later nog eens wat foto's posten en je besparing melden. Altijd leuk. Succes.

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-02-2022
Iemand interesse in een cyclone? Slechts heel kort in gebruik geweest, is bij ons vervangen voor een zelf geknutselde versie van 45 graden pvc bochtjes, maar dan met een beluchter erop. Het ligbad zit ook op de douche-wtw aangesloten en dat zorgt voor gepruttel van de douchegoot bij leeglopen bad.

Bij intersse graag pb!

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:13
Welke lengte is de cyclone?

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@woeta heb je misschien een foto van je eigen creatie? Ben benieuwd wat je hebt kunnen knutselen.

• woeta
25,5cm
plaspvd schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:43:
@woeta heb je misschien een foto van je eigen creatie? Ben benieuwd wat je hebt kunnen knutselen.
Het was trouwens de installateur die hem zelf geknutseld had :P Hij gaf wel aan dat dit ook vaak toegepast wordt.

• Seafarer
  • Nu online
woeta schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:32:
[...]

25,5cm

[...]

Het was trouwens de installateur die hem zelf geknutseld had :P Hij gaf wel aan dat dit ook vaak toegepast wordt.

[Afbeelding]
Ik hoop dat de foto vertekend, maar staat die pijp zuiver waterpas in 2 richtingen?

• woeta
Seafarer schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:32:
[...]

Ik hoop dat de foto vertekend, maar staat die pijp zuiver waterpas in 2 richtingen?
Ja, staat waterpas in 2 richtingen. De foto moest vanuit een rare hoek genomen worden ;)

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Eind van het jaar gaat hier de badkamer op de schop, dan wordt ook de Qblue WTW geplaatst.
Ik heb de koof langs de badkamer en trap opengemaakt, en hier loopt mooi de koudwater aanvoer naar zowel de douche en CV-ketel in kunststof leiding.

Ik heb inmiddels een aantal originele DS18B20 sensoren liggen, maar waar plaatsen jullie deze?
Kan dit op de kunststof waterleiding (aan- en afvoer), of is voor de meting beter aan de WTW eerst nog een stuk koper leiding te maken, en hier de sensor op plaatsen?

En waar kan ik het beste de sensoren voor het afvalwater plaatsen, onderaan en bovenaan op de WTW zelf, dus het bovenste en onderste stuk waar de koppeling met de PP/PVC buis wordt gemaakt?

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6

• plaspvd
  • Niet online
Vandaag gat geboord in holle baksteen vloer voor mijn douchewtw, op een haar na de gasleiding gemist, gelukkig. Deze blijkt dus op straat hoogte het huis in te komen. Had hem daar niet verwacht, gezien alle andere leidingen op 60cm diepte in bundel binnenkomen.

Nu wil ik dinsdag alles aansluiten, maar er is mij niet duidelijk waar het kraantje voor is die bij de kogel afsluiter geleverd wordt. Waar moet deze? Heb de pdf al bekeken, maar zie wat over het hoofd.

Gaat om het rechter kraantje bij de blauwe hendel.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@plaspvd volgens mij heb je dat kraantje niet nodig, je kunt 'm gebruiken om wat af te tappen voor inspectie.

@henkNL zorg voor een goed metaal op metaal contact, dat geleidt het beste. Wat buisisolatie eromheen tywrappen en klaar.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
@plaspvd Is dat een kraan met terugslagklep mss? Dat kleine kraantje is een aftapkraantje; handig om vb de leiding naar de buitenkraan leeg te laten lopen in de winter; kan je zetten in de plek van een van die 4 doppen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@plaspvd
Google ff op EA terugstroombeveiliging.
Dan weet je ook meteen de functie van het ding.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• plaspvd
  • Niet online
@AUijtdehaag werking van terugstroombeveiliging was mij bekend, echter het doel van het kraantje niet. Heb eerder een terugstroombeveiliging gemonteerd, alleen geen kraantje meegeleverd gekregen. Deze is dus voor de controle van de werking van de terugstroombeveiliging.

[Voor 14% gewijzigd door plaspvd op 12-09-2021 22:35]

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:06
Ik had al een vraag gesteld in de duurzame kroeg, maar misschien handiger hier!

Wij gaan nieuwbouwen. Bouwer en installateur zijn geen fan van DWTW. Al 5-6 jaar geleden dat ze die dingen plaatstsen. Veel gedoe mee gehad. Veel uitval. Niet heel efficient.
Als "geen recente ervaring" het uitgangspunt is, dan staat me dat al tegen.

- Hoe is de ervaring hier qua onderhoud? Zijn er veel problemen bekend? (Uitgaande van puur douchewater, en geen wasbak met tandpasta-water of iets dergelijks)
- Hoe bereikbaar moet zo'n DWTW zijn? Er zit geen meterkast vlakbij. Geen zolder. Het beeld van een deurtje in de muur spreekt me niet zo aan. Als er mensen zijn die foto's hebben dan zie ik die graag. Hoe het er uit ziet zou wel eens de doorslag kunnen geven.

Alvast bedankt!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Karp qua storingen (en rendement) zit er groot verschil in de horizontale douche(goot)wtws en verticale douche(pijp)wtws.
Op beide vlakken is de pijp de beste keus.
Ik heb hem bijna drie jaar (foto's: Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?") zonder omkijken gebruikt en hij werkt nog net zo goed (geen sensoren, maar als het bad leeggelopen is, spoel je opeens met lauw water na :) )

Hoe bereikbaar... bij mij moet er een schoenenkast uitgeschroefd worden. Best wat werk, maar zonder schade te doen.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:10
Bij mij in de meterkast hangt een zelf gemaakte dwtw die het al ruim tien jaar probleemloos doet. Het is belangrijk dat het zure condenswater van een HR ketel niet door de dwtw loopt. Dan lost het koper n.l. op.
Voor onze dochter onlangs nog een gemaakt.

• Seafarer
  • Nu online
Karp schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:53:
Ik had al een vraag gesteld in de duurzame kroeg, maar misschien handiger hier!

Wij gaan nieuwbouwen. Bouwer en installateur zijn geen fan van DWTW. Al 5-6 jaar geleden dat ze die dingen plaatstsen. Veel gedoe mee gehad. Veel uitval. Niet heel efficient.
Als "geen recente ervaring" het uitgangspunt is, dan staat me dat al tegen.

- Hoe is de ervaring hier qua onderhoud? Zijn er veel problemen bekend? (Uitgaande van puur douchewater, en geen wasbak met tandpasta-water of iets dergelijks)
- Hoe bereikbaar moet zo'n DWTW zijn? Er zit geen meterkast vlakbij. Geen zolder. Het beeld van een deurtje in de muur spreekt me niet zo aan. Als er mensen zijn die foto's hebben dan zie ik die graag. Hoe het er uit ziet zou wel eens de doorslag kunnen geven.

Alvast bedankt!
Hangt hier 7 jaar, nooit gereinigd. Werkt nog steeds.

Problemen ontstaan door lompe boeren die verbindingen te hard aandraaien.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-03 22:40
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:51:
ik heb weer veel dagen overbrugt dankzij de dwtw op de zonneboiler,
valt het te meten ?
nee ik denk het niet, over een langere periode dagen aankoop vermijden is wel duidelijk genoeg, waar anders een kuubje voor douchen werd gebruikt.
zodra het kuubje een eurootje word zal het topic wel groeien, maar dan is het eigenlijk al tvtelaat
@mkleinman vertel Eric PVT maar dat de dag des €1,- per m3 is aangebroken, maar dat weet hij zelf ook al denk ik.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:24

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik wil ook zo'n ding, maar ik heb slechts een gering hoogteverschil tussen doucheafvoer en riool - ongeveer 30 cm.
Er is wel een 190 cm hoogte in mijn kelder, en ik heb ook horizontaal flink de ruimte (250 cm) tussen douche en riool. Ik heb een bespaardouchekop, dus geen groot debiet.

Verder is mijn koud water 's-winters ook echt koud, omdat de waterleiding ruim 20 meter bovengronds loopt.

Wat is nu de ideale oplossing? Bestaande douchegoot vervangen is geen optie.

Is een horizontaal model beter dan een verticale die horizontaal gemonteerd wordt? Een horizontale die van de ruimte gebruik maakt zodat er minder of niet schoongemaakt hoeft te worden, lijkt me ideaal.

Zijn er überhaupt horizontale gewoon te koop? Ik vind best wat modellen, maar iets als een izi eco shower 40 lijkt alleen in Portugal, Ierland of Polen te koop. Bij de Easy Drain douchegoot wtw zonder douchegoot staat de schoonmaakset er gelijk bij....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:13
thunder7 schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:49:
Ik wil ook zo'n ding, maar ik heb slechts een gering hoogteverschil tussen doucheafvoer en riool - ongeveer 30 cm.
Er is wel een 190 cm hoogte in mijn kelder,
Daar heb je niets aan, want het grootste deel van die hoogte zal onder het rioolniveau liggen. Dan moet je het water met een pompje weer omhoog pompen. Weg besparing...
en ik heb ook horizontaal flink de ruimte (250 cm) tussen douche en riool. Ik heb een bespaardouchekop, dus geen groot debiet.
Verder is mijn koud water 's-winters ook echt koud, omdat de waterleiding ruim 20 meter bovengronds loopt.
Een waterleiding die buiten bovengronds loopt? :? Dat is wel erg bijzonder en echt niet normaal in NL. Hoe voorkom je dan dat ie bevriest?
Wat is nu de ideale oplossing? Bestaande douchegoot vervangen is geen optie.
Een horizontale douchegoot WTW monteer je in plaats van de bestaande. Dus als jij die niet wilt vervangen is er volgens mij geen oplossing. En zeker geen ideale.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:24

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De waterleiding ligt langs een loopbrug, en is geisoleerd. Het zal je verbazen hoe weinig dagen het hard genoeg vriest om een waterleiding te laten bevriezen, maar als dat risico reëel is, is er een warmtelint. De ervaring leert dat dat boven de -5 niet echt nodig is. Maar goed, daar ging het niet over. Ik ben denk ik op zoek naar een horizontale douche WTW, maar geen douchegoot-WTW.

[Voor 11% gewijzigd door thunder7 op 19-09-2021 15:33]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:34

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

koevlaas2 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:45:
[...]

@mkleinman vertel Eric PVT maar dat de dag des €1,- per m3 is aangebroken, maar dat weet hij zelf ook al denk ik.
Ik heb het er regelmatig met Eric over. Blijft bizar trouwens dat de prijs nu boven de 1 euro zit per m3. Wordt een dure winter voor een hoop mensen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:36:
[...]

Ik heb het er regelmatig met Eric over. Blijft bizar trouwens dat de prijs nu boven de 1 euro zit per m3. Wordt een dure winter voor een hoop mensen.
Zeker, al zullen er ook een hoop de weg van de (ogenschijnlijke) minste weerstand kiezen en gaan voor een pellet- of houtkachel, maar ik merk wel dat de animo weer stijgende is.
Is natuurlijk ook seizoen gebonden maar toch de tarieven hebben weer wat mensen wakker geschut.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• JeroenE
  • Niet online
Karp schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:53:
Ik heb hem nog nooit onderhouden.
- Hoe bereikbaar moet zo'n DWTW zijn?
Hij zit bij ons in een bergkast achter een "dubbele wand" waar behalve de DWTW ook waterleidingen, de afvoer van de WC, verwarmingsleidingen, netwerk etc leidingen lopen. Voorheen was die bergkast een WC waar dan zo'n vierkante "hap" uitgenomen was waar achter men dit had "weg getimmerd".

Die wand kan er dus redelijk makkelijk uit geschroefd worden, maar dat is dus ook omdat er normaal gesproken van alles voor staat en de schroeven etc ook niet uit het zicht zijn weg gewerkt.

Hoe gaan bij jouw zulk soort zaken van beneden naar boven (of omgekeerd)? Hoe kom je daar dan bij als je riool of waterleidingen zouden gaan lekken?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier ook nog nooit onderhoud gehad.

Ik kan me wel 1 iemand herinneren hier die ineens een lekkende douchepijp had. Maar dat is dan ook de enige.

Volgens mij hebben bouwers gewoon geen zin in dit soort apparaten. Die zijn ook totaal niet geïnteresseerd in energiebesparing. Als excuus verzinnen ze dan wel wat :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Karp
Bedankt voor alle voorbeelden en reacties. De installateur had het er ook over dat zeepwater het koper aan zou tasten. Nou weet ik niet hoeveel zeep jullie onder de douche gebruiken, maar ik kon me er weinig bij voorstellen.
Het idee van een kast voor de "deur" naar de WTW spreekt me ook wel aan. Gek genoeg niet aan gedacht, maar wel een praktische oplossing!

• koevlaas2
Karp schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:32:
De installateur had het er ook over dat zeepwater het koper aan zou tasten. Nou weet ik niet hoeveel zeep jullie onder de douche gebruiken, maar ik kon me er weinig bij voorstellen.
De installateur weet denk ik van toeten noch blaasen, dus probeert je af te schrikken.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:41
Ik overweeg een horizontale douche-WTW te plaatsen in de badkamer die ik binnenkort ga renoveren. Helaas geen plaats voor een verticale pijp, zo lijkt het.

Gezien de prijs lijkt een Easydrain/Zypho Izi een no-brainer, eerder dan bv. de 3-4x zo dure Joulia Inline. Ik lees wel heel wat verhalen dat de Easydrain erg snel vuil wordt, en dan ook nog eens moeilijk schoon te maken is.

Hier trouwens een video van een soort waterborstel van Zypho/Easydrain. Nog steeds best bewerkelijk schoonmaken, maar toont ook hoe de drain eruit ziet en in mekaar zit.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik weet dat @migjes regelmatig wat schoonmaaksoda door de pijp gooit.

Volgens mij is er overigens geen ander officieel douche-wtw topic. Misschien kan dit topic daarvoor dienen, en niet voornamelijk voor dwtw-metingen? @BartVDS

[Voor 18% gewijzigd door marvel27 op 24-09-2021 22:38]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:34
@marvel27
ach het heeft niks te maken met douche WTW, dit is algemeen zo.
(open je douche putje maar eens, en kijk maar eens wat daar in geplakt zit.)

als je een douche pakt, doe je dat met lauw water, het vet en haar wat je dan door de buizen spoelt zal wat blijven plakken.
het water is gewoon te koud om het vet opgelost te houden.
spoel een paar schepjes soda met loei heet water door de put/buis en alles is weer schoon. ;)
moeilijk schoonmaken voor luie mensen. >:)

dit regelmatig doen en je WTW heeft nergens last van.
(regelmatig = 1x per jaar, maar ik vergeet het ook wel eens een jaartje. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-03 13:52
@marvel27 Ik heb jaren geleden bij renovatie van de badkamer een douchebak wtw van Dutch Solar Systems laten plaatsen, deze: https://www.dutchsolarsystems.com/dss-douchebak-wtw-900x900

Installatie had wat voeten in de aarde, maar dat lag niet aan de douchebak wtw, maar aan de installateur (zoals altijd met dit soort dingen). In de praktijk maak ik hem 1x per week schoon. Na de eerste weken hoorde ik een ander geluid en bleken de gaatjes zelf niet veel meer te doen en het water via de interne overloop te gaan, geen warmtewisseling dan.

Het heeft wel effect, kan ik terug zien op het warmwater gebruik (daar heb ik een aparte meter voor). Zal eens opzoeken wat mijn besparing was.

Dit soort maatregelen moeten eigenlijk een no-brainer zijn. Jammer dat bij de badkamerboeren dit soort zaken niet prominent aangeprezen worden.

• Dronium
  • Laatst online: 10:34
Glashelder schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:23:
Volgens mij hebben bouwers gewoon geen zin in dit soort apparaten. Die zijn ook totaal niet geïnteresseerd in energiebesparing. Als excuus verzinnen ze dan wel wat :P
Dat is ook de reden dat in mijn woning (opgeleverd in juni 2020) de douche WTW ontbreekt.
De uiteindelijke verklaring van de installateur : "Het is niet nodig voor de EPC, dus doen we het niet!".

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die hakjes over over de sloot mentaliteit is echt verschrikkelijk inderdaad.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-03 22:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dronium schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:39:
[...]

Dat is ook de reden dat in mijn woning (opgeleverd in juni 2020) de douche WTW ontbreekt.
De uiteindelijke verklaring van de installateur : "Het is niet nodig voor de EPC, dus doen we het niet!".
Dit was bij ons ook het geval |:(, eigenlijk zouden dit soort maatregelen gewoon verplicht moeten zijn bij nieuwbouw. Wij hebben het uiteindelijk als meerwerk erbij genomen.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Dronium
  • Laatst online: 10:34
@revolution-nl
Ik had het ook als meerwerk laten opnemen, stond niet op de standaardlijst. Maar helaas, zie vorige post.
En vervolgens ging de aannemer failliet. :(
Dus wel betaald, niet gekregen.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:23:
Hier ook nog nooit onderhoud gehad.

Ik kan me wel 1 iemand herinneren hier die ineens een lekkende douchepijp had. Maar dat is dan ook de enige.

Ik ben erg blij dat in ons project de bouwer (Trebbe) destijds om 'onverklaarbare' redenen standaard een verikale dwtw heeft ingebouwd in 2017. We wonen er nu bijna 4 jaar, en samen met de uiteraard veel betere isolatie dan vroeger, verstookt ik net zoveel / weinig kuub gas in een huis dat ruim 2 keer zoveel m3 is dan mijn eerste woning uit 1999, terwijl het aantal personen van 2 naar 5 is gegroeid. Het grootste voordeel is naast besparing, dat overstappen naar all-e een stuk makkelijker wordt; de noodzakelijke boiler grootte maakt al snel 100 liter verschil met of zonder dwtw.

PS nog geen onderhoud nodig gehad. Ongetwijfeld zal er ooit wel eens een verstopping ontstaan en dan heb je denk ik wel iets meer werk dan zonder dwtw, maar als dat 1 keer per 5 jaar is dan teken ik ervoor.

[Voor 9% gewijzigd door jurjen_g op 25-09-2021 16:32]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

In de duurzame kroeg had iemand het iemand het over dat een dwtw het niet goed zou doen met een zeer besparende douchekop zoals een niebla/methven kiri low flow van 5 L/min maar ik zie niet in waarom. Debiet is lager maar de vraag ook. Iemand hier met een dwtw die van een normale douchekop naar zo'n besparende is gegaan en daaraan gemeten heeft?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hij doet het natuurlijk prima, het thermisch rendement zal bij een kleiner debiet vergelijkbaar of zelfs hoger zijn.
Maar in absolute termen is het teruggewonnen vermogen ook kleiner, dus is het minder economisch zinvol (langere tvt).

• Termy
  • Nu online

Termy

Ja, dit dacht ik al. Overigens zou ik het in dit geval vooral overwegen ivm zonder boiler elektrisch SWW maken en je dus het benodigde vermogen zoveel mogelijk wil beperken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Termy
Heb een aantal jaar gedouched op 5,7 kW doorstroomverwarmer + douche wtw.
Dat ging....

Tenslotte overgestapt op 3-fase en een 11 kW doorstroom verwarmer.
Dat ging prima...

Nu is mijn aton power to heat + hygiene buffervat de voorverwarmer + douchewtw
Dat gaat nog steeds prima
De doorstroom verwarmer zit er nog, maar is meer als backup (ik zit er over na te denken om hem weg te halen)

Qua verbruik is het allemaal vergelijkbaar voor max 10 minuten per dag douchen.
Zit zo rond de 2-3 kWh per dag.
Met het verschil dat de grootste deel van het jaar, het vat wordt opgewarmd door de overtollige zonne energie afkomstig van de PV, en niet direkt uit het net.
Douche doet 8 ltr per minuut

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2021 22:23]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Termy
  • Nu online

Termy

Ik heb geen idee of we hier ooit overgaan op een warmtepomp voor SWW ipv stadsverwarming, maar zo ja, dan is het zeer waarschijnlijk zonder de mogelijkheid van een buffervat vanwege ruimtegebrek. In zo'n situatie lijkt een dwtw de haalbaarheid best substantieel te verhogen.

• marvel27
Heeft iemand ervarming met de Hamwell Blue? Het is blijkbaar een Nederlands bedrijf, met een nieuwe aanpak van het douche-wtw concept: het douchewater wordt uit de drain omhoog door de wtw-buizen gepompt die in de wand zijn geplaatst. Wat bewerkelijker, en ik kan mij voorstellen dat zo'n pomp een extra point of failure kan zijn (en je moet er electra heenbrengen), maar het rendement is wel veel hoger dan de horizontale dwtw's die ik heb gevonden.

Helaas lijken niemand op Tweakers (of op de rest van het internet, voor zover ik kan zien) er ervaring mee te hebben.

Prijs ligt blijkbaar tussen de 1800 en 3000€ maar ik kan niet zo 123 terugvinden wat het verschil is tussen de opties die je kan aanklikken.

Edit: ik zou het liefst een verticale plaatsen in mijn nieuwe huis, maar ik weet nog niet of er genoeg ruimte is (bestaande bouw). Daarom kijk ik ook naar alternatieven. Een verticale heeft natuurlijk sterk de voorkeur, doordat het een eenmalige low-maintenance low-tech oplossing is. Maar ik zie in een ander topic iemand beweren dat hij ze regelmatig moet vervangen door lekkages op de koppelingen.

Dat had ik niet verwacht. Iemand een idee van hoe vaak dit voorkomt? En ligt dit niet gewoon aan de kunde van de loodgieter die de lekkende aansluitingen heeft aangelegd?

[Voor 27% gewijzigd door marvel27 op 02-10-2021 15:14]

• Seafarer
  • Nu online
marvel27 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:07:
Heeft iemand ervarming met de Hamwell Blue? Het is blijkbaar een Nederlands bedrijf, met een nieuwe aanpak van het douche-wtw concept: het douchewater wordt uit de drain omhoog door de wtw-buizen gepompt die in de wand zijn geplaatst. Wat bewerkelijker, en ik kan mij voorstellen dat zo'n pomp een extra point of failure kan zijn (en je moet er electra heenbrengen), maar het rendement is wel veel hoger dan de horizontale dwtw's die ik heb gevonden.

Helaas lijken niemand op Tweakers (of op de rest van het internet, voor zover ik kan zien) er ervaring mee te hebben.

Prijs ligt blijkbaar tussen de 1800 en 3000€ maar ik kan niet zo 123 terugvinden wat het verschil is tussen de opties die je kan aanklikken.
Met zulke prijzen wil niemand er een hebben denk ik vandaar ook de weinige ervaring ermee. Gewone verticale DWTW 500 euro. Wat ik zie is dat dit een oplossing is voor dezelfde verdieping. Het lijkt erop dat er een Verticale DWTW ingebouwd zit.
Edit: ik zou het liefst een verticale plaatsen in mijn nieuwe huis, maar ik weet nog niet of er genoeg ruimte is (bestaande bouw). Daarom kijk ik ook naar alternatieven. Een verticale heeft natuurlijk sterk de voorkeur, doordat het een eenmalige low-maintenance low-tech oplossing is. Maar ik zie in een ander topic iemand beweren dat hij ze regelmatig moet vervangen door lekkages op de koppelingen.

Dat had ik niet verwacht. Iemand een idee van hoe vaak dit voorkomt? En ligt dit niet gewoon aan de kunde van de loodgieter die de lekkende aansluitingen heeft aangelegd?
Mijne zit er al 7 jaar in geen probleem. Er zitten speciale koppelingen bij met rubber afdichting. Als iemand dit niet begrijpt en dan toch teflon tape erop zet en het stevig aandraait dan gaat hij lekken.

Er komen straks wel meer reacties van mensen die hem al minimaal 5 jaar hebben hangen.

Maar een vertikale DWTW zonder allerlei poespas geniet de voorkeur.

• marvel27
Seafarer schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Met zulke prijzen wil niemand er een hebben denk ik vandaar ook de weinige ervaring ermee. Gewone verticale DWTW 500 euro. Wat ik zie is dat dit een oplossing is voor dezelfde verdieping. Het lijkt erop dat er een Verticale DWTW ingebouwd zit.

[...]

Mijne zit er al 7 jaar in geen probleem. Er zitten speciale koppelingen bij met rubber afdichting. Als iemand dit niet begrijpt en dan toch teflon tape erop zet en het stevig aandraait dan gaat hij lekken.

Er komen straks wel meer reacties van mensen die hem al minimaal 5 jaar hebben hangen.

Maar een vertikale DWTW zonder allerlei poespas geniet de voorkeur.
Absoluut, alleen moet je er de ruimte voor hebben natuurlijk.

Over de prijs : het is duur, maar het lijkt er wel op dat je voor die prijs meteen ook een regendouche, handkraan en het inbouwdeel (en misschien ook een drain?) koopt. Hiervoor ben je in een badkamer zaak ook al snel 1000 kwijt. Dan valt de meerprijs al iets beter mee.

• Karp
Update tussendoor. Ik heb een prijs van 2.357,- voor het installeren van een Q-Blue showersave QB1-21. Dit door de installateur die al het leidingwerk doet. Ik weet er oprecht weinig vanaf maar die WTW is minder dan 500,- inclusief BTW. Dat is bijna 2k voor het installeren. Dat lijkt mij erg veel? Mis ik iets?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is inderdaad wel heel erg duur.

Is dat echt de prijs voor alleen de pijp en het aansluitwerk?

Er is zoiets als terugverdientijd en die is nu denk ik langer dan de levensduur van het product.. puur uit nieuwsgierigheid maar deze prijs wist je van tevoren :?

[Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 05-10-2021 12:54]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mijn aannemer had nog nooit van een DWTW gehoord, tot ik hem in mijn vorige huis er eentje in zijn handen duwde. Een uur later zat hij er volgens installatievoorschrift in.
Moet er veel hak en breekwerk gedaan worden?

• Karp
Glashelder schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:53:
Dat is inderdaad wel heel erg duur.

Is dat echt de prijs voor alleen de pijp en het aansluitwerk?

Er is zoiets als terugverdientijd en die is nu denk ik langer dan de levensduur van het product.. puur uit nieuwsgierigheid maar deze prijs wist je van tevoren :?
Ja. Dat is de post voor de WTW:
Douchepijp WTW 'showersave QB1-21' incl. aansluitset, afsluiter en
keerklep. Riolering aanpassen en extra standleiding aanbrengen.
Montage en bouwkundige afwerking (service-luikje etc.)
Nee, deze prijs wist ik niet? Ik volg je niet helemaal. Dit is een prijs voor een post. En het is nu aan mij of ik die wil uit laten voeren of niet. Het is een offerte zeg maar.

• Karp
Proton_ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:02:
Mijn aannemer had nog nooit van een DWTW gehoord, tot ik hem in mijn vorige huis er eentje in zijn handen duwde. Een uur later zat hij er volgens installatievoorschrift in.
Het gaat om nieuwbouw. In principe gaat het over meteen meenemen in het installatiewerk.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-03 18:02
Proton_ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:02:
Karp heeft een nieuwbouw huis, dus zal waarschijnlijk met een vork geschreven worden. Net als een tuinkraantje voor 1000 euro.
Waarschijnlijk, zullen ze: de leidingen anders moeten laten lopen tov plan, aansluiting op de koude kant van de douchekraan en een kast eromheen plaatsen. Heeft beetje onderhandelen nog zin? Bij ons lukt dat nog wel, kreeg er een paar honderd vanaf.

Bij ons nieuwbouw huis kostte het ook iets van 1400 euro. De terugverdientijd is misschien langer, maar de leidingen liggen wel goed en als de DWTW op een keer kapot raakt (25 jaar?). Dan kan er zo een nieuwe in en is het vervangen dan een eitje. (+prijs zat in de hypotheek dus die betaal ik ook in 30 jaar terug)

• Karp
Goof2000 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Karp heeft een nieuwbouw huis, dus zal waarschijnlijk met een vork geschreven worden. Net als een tuinkraantje voor 1000 euro.
Waarschijnlijk, zullen ze: de leidingen anders moeten laten lopen tov plan, aansluiting op de koude kant van de douchekraan en een kast eromheen plaatsen. Heeft beetje onderhandelen nog zin? Bij ons lukt dat nog wel, kreeg er een paar honderd vanaf.

Bij ons nieuwbouw huis kostte het ook iets van 1400 euro. De terugverdientijd is misschien langer, maar de leidingen liggen wel goed en als de DWTW op een keer kapot raakt (25 jaar?). Dan kan er zo een nieuwe in en is het vervangen dan een eitje. (+prijs zat in de hypotheek dus die betaal ik ook in 30 jaar terug)
Ik lees op veel plekken bedragen rond de 700,-. 1400 (dubbel) had ik misschien nog wel kunnen accepteren. Maar dit 3+ maal het bedrag dat ik lees.

Ik ga kijken of de installateur het kan uitsplitsen denk ik. Hij doet al enorm veel dus er gaat al flink wat geld die kant op. Mag van mij wel wat scherper dan.
TVT is voor mij ook niet heilig. Ik ben best bereid meer te betalen voor duurzaamheid. En ook voor woongenot (in theorie heb je meer/langer warm water met WTW). Maar dan hoef ik nog niet veel te veel te betalen.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-03 18:02
Karp schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Ik lees op veel plekken bedragen rond de 700,-. 1400 (dubbel) had ik misschien nog wel kunnen accepteren. Maar dit 3+ maal het bedrag dat ik lees.

Ik ga kijken of de installateur het kan uitsplitsen denk ik. Hij doet al enorm veel dus er gaat al flink wat geld die kant op. Mag van mij wel wat scherper dan.
TVT is voor mij ook niet heilig. Ik ben best bereid meer te betalen voor duurzaamheid. En ook voor woongenot (in theorie heb je meer/langer warm water met WTW). Maar dan hoef ik nog niet veel te veel te betalen.
6 jaar geleden 1685 euro (na onderhandelen, bij de bouwfirma uit Son en Breugel.)
Daarvoor kregen we een extra uitbreiding van de meterkast, een kast ernaast waarin de DWTW hangt. (we hebben er plankjes in gemaakt en het is nu een schoenenkast) Aansluiting naar de CV en op de koudwaterkraan van de douche.
Ze hebben er geen winst opgemaakt, ze waren vergeten vanaf de douche de aansluiting naar de DWTW te maken, daarvoor door de vloer een sleuf gemaakt, alleen daar lag vloerverwarming. :X
Dat gedoe had ik best iets meer voor willen betalen om niet te hebben. :|
Ook de pijp is 2 jaar geleden gaan lekken en is onder garantie vervangen. (staat hier ook ergens in het topic)

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Karp ah nieuwbouw. Dat is helaas vrij kansloos.
Dit is waarschijnlijk opgebouwd uit €500 + 50% marge inkoop, €300 aanpassen tekening, €300 aanpassen leidingverloop, +30% faalkosten (het is anders dan anders dus grote kans dat het over moet/in het juiste huis). Projectbouw is ongenadig voor afwijken van de norm.

• Karp
Nieuwbouw ≠ projectbouw (gelukkig, veel plezier van zelf ontwerpen en vrijheid hierin). Maar alsnog geeft het de indruk dat ze niet willen afwijken van de norm inderdaad!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:13
Karp schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Voor die 2400 euro kun je heel wat stroom in de WP verstoken om SWW te maken... En als dat het probleem is, dan leg je toch voor een fractie van die 2400 een paar paneeltjes extra op het dak? Dit klinkt als een erg onrendabele investering...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Seafarer
  • Nu online
Karp schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:36:
Nieuwbouw ≠ projectbouw (gelukkig, veel plezier van zelf ontwerpen en vrijheid hierin). Maar alsnog geeft het de indruk dat ze niet willen afwijken van de norm inderdaad!
Per defenitie:

Bij nieuwbouw wordt je altijd genaaid met extra's of aanpassingen.
Iedereen weet dat je met heel veel dingen tegelijk bezig bent. En daar wordt gewoon misbruik van gemaakt.

Kun je met de bouwtekeningen niet een lokale aannemer een prijs laten maken?

Ik vind jouw genoemde prijs nogal heftig.

• Karp
Seafarer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:08:
[...]

Per defenitie:

Bij nieuwbouw wordt je altijd genaaid met extra's of aanpassingen.
Iedereen weet dat je met heel veel dingen tegelijk bezig bent. En daar wordt gewoon misbruik van gemaakt.

Kun je met de bouwtekeningen niet een lokale aannemer een prijs laten maken?

Ik vind jouw genoemde prijs nogal heftig.
Ik zie dat niet echt voor me. Een vers geverfd huis open laten trekken voor een leiding waar men eerder gewoon bij kon. Dan steek ik het geld waarschijnlijk liever in iets anders.

• Seafarer
  • Nu online
Karp schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

Ik zie dat niet echt voor me. Een vers geverfd huis open laten trekken voor een leiding waar men eerder gewoon bij kon. Dan steek ik het geld waarschijnlijk liever in iets anders.
Dat is echt jouw eigen mening of heeft de aannemer je dat voorgespiegeld?

Soms vallen aanpassingen achteraf heel erg mee.
Vandaar ook de opmerking, laat een ander er eens naar kijken. ( die wil misschien het verf werk en opruimen wel meenemen)

• Karp
Seafarer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

Dat is echt jouw eigen mening of heeft de aannemer je dat voorgespiegeld?

Soms vallen aanpassingen achteraf heel erg mee.
Vandaar ook de opmerking, laat een ander er eens naar kijken. ( die wil misschien het verf werk en opruimen wel meenemen)
Dat is mijn beeld.

Voor de volledigheid, hieronder een recente plattegrond. Extra relevant is de standleiding (stl.) in de speelkamer op de begane grond. Hier zou de WTW in komen.
In januari krijg ik de sleutel. Dan is alles geschilderd en de badkamer volledig betegeld en klaar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Seafarer
  • Nu online
Karp schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:28:
[...]

Dat is mijn beeld.

Voor de volledigheid, hieronder een recente plattegrond. Extra relevant is de standleiding (stl.) in de speelkamer op de begane grond. Hier zou de WTW in komen.
In januari krijg ik de sleutel. Dan is alles geschilderd en de badkamer volledig betegeld en klaar.

***members only***
Leuk huis.

Uit de tekening kan je niet duidelijk het leidingwerk halen. Maar gevoelsmatig komen de douche en bad in de 110mm toilet leiding en dan naar de standleiding. En dan wordt het achteraf wel iets meer sloopwerk.

Of loopt alles in een een koof tegen het plafond in de speelkamer? Dan zou je nu alles kunnen laten scheiden. Maar dan krijg je ook zoiets van: laat ik het maar meteen helemaal doen.
Blijft een waanzinnig bedrag van 2400 euro.

• Karp
Seafarer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:09:
[...]

Leuk huis.

Uit de tekening kan je niet duidelijk het leidingwerk halen. Maar gevoelsmatig komen de douche en bad in de 110mm toilet leiding en dan naar de standleiding. En dan wordt het achteraf wel iets meer sloopwerk.

Of loopt alles in een een koof tegen het plafond in de speelkamer? Dan zou je nu alles kunnen laten scheiden. Maar dan krijg je ook zoiets van: laat ik het maar meteen helemaal doen.
Blijft een waanzinnig bedrag van 2400 euro.
Dankje! Ik heb het zelf getekend/bedacht, dus extra leuk 👍🏿

Er is geen koof maar het plafond is wel extra dik omdat we vanwege de "gewone wtw" veel leidingen hebben. En ze wisten niet echt waar ze die moesten laten anders.

Ik ontvang net de volgende uitsplitsing. Dit is dus wat er allemaal in de post verwerkt zit. Ik vind het nog steeds veel geld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Seafarer
  • Nu online
Karp schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Dankje! Ik heb het zelf getekend/bedacht, dus extra leuk 👍🏿

Er is geen koof maar het plafond is wel extra dik omdat we vanwege de "gewone wtw" veel leidingen hebben. En ze wisten niet echt waar ze die moesten laten anders.

Ik ontvang net de volgende uitsplitsing. Dit is dus wat er allemaal in de post verwerkt zit. Ik vind het nog steeds veel geld.

***members only***
Hier zit naar mijn idee een hele grootte post voor arbeids uurloon: "Riolering aanpassen en extra standleiding creëren"
Soms valt het echt tegen.

Je kan ze altijd nog lief aankijken om wat van de prijs af te doen. :)

• marvel27
Zelfde verhaal hier, voor mijn gevoel bizar hoge prijs voor een DWTW. Ik ben in gesprek met een installatiebedrijf (wat groter bedrijf, core business is loodgieterwerkzaamheden, maar renoveren ook samen met een lokaal bouwbedrijf hele badkamers). De hele badkamer wordt gestript. Het is een oud huis met houten vloerconstructie, dus als de vloer van de badkamer wordt afgebroken zie je de houten vloerbalken, en dan kijk je op het plafond van de begane grond (riet+gips).

Recht onder de badkamer bevindt zich de keuken. De keuken wordt tijdelijk gedemonteerd en de vloer afgebroken, waardoor de riolering bloot komt te liggen en er volgens mij dus gemakkelijk een aansluiting voor de DWTW gemaakt zou kunnen worden in de verste hoek onder de koof die er al staat.

Hij schat in dat installatie van DWTW 750€ exclusief btw voor materiaal en montage, en 750€ exclusief btw voor hulpmateriaalkosten zal kosten. Hij verwacht dat die laatste post in werkelijkheid nog hoger uitvalt, maar dus minimaal 1815€ inclusief btw. Milieucentraal gaat uit van een kost van 600€ inclusief montage.

Hebben jullie enig idee wat hij bedoelt met hulpmateriaalkosten, en waarom dit zo hoog zou moeten liggen?

Ofwel is Milieucentraal compleet wereldvreemd, ofwel is dit een fuck off-prijs van de aannemer :)

Hieronder wat plaatjes voor context.

Edit: Inmiddels contact gehad met Warmteservice, die naar de situatie gekeken hebben op basis van de foto's. Zij vinden het ook een erg hoog bedrag, ze schatten dat er maar zo'n 100€ aan hulpmateriaalkost nodig zou moeten zijn. Met andere woorden: waarschijnlijk een rot-op-prijs :)

[Voor 86% gewijzigd door marvel27 op 13-10-2021 14:08]

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-03 21:57

-Junkiexp-

Say no to drugs

Iemand hier ervaring met de Counter Flow VX 2100 douchepijp WTW ?

Ik ga een douche WTW inbouwen onder mijn huidige badkamer.
Daar zit een 110mm buis en daar zit met een t-stuk en 40mm buis op aangesloten.
Die wordt warm als ik douche dus daar zit de douche op.

Er bestaat ook een kan dat de wastafel er ook op zit, maar dat lijkt mij niet zo'n bezwaar.

Tevens loopt daar de koud wateraanvoer naar de badkamer toe, dus dat is perfect.
Ik ga wel een bypass maken denk ik, altijd handig mocht er wat zijn en leuk om te testen wat het rendement is.

[Voor 21% gewijzigd door -Junkiexp- op 21-10-2021 00:33]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid

• Seafarer
  • Nu online
-Junkiexp- schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:31:

Ik ga een douche WTW inbouwen onder mijn huidige badkamer.
Daar zit een 110mm buis en daar zit met een t-stuk en 40mm buis op aangesloten.
Die wordt warm als ik douche dus daar zit de douche op.

Er bestaat ook een kan dat de wastafel er ook op zit, maar dat lijkt mij niet zo'n bezwaar.

Tevens loopt daar de koud wateraanvoer naar de badkamer toe, dus dat is perfect.
Ik ga wel een bypass maken denk ik, altijd handig mocht er wat zijn en leuk om te testen wat het rendement is.
In de gebruiksaanwijzing hebben ze liever niet een wasbak erop.

Maar er is hier een lid geweest die ook de wasmachine erop had en af en toe een pijprager erdoor haalde. Dus handig om hier een mogelijkheid voor te scheppen tijdens inbouw.

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

@Seafarer
Bedankt, ik heb hem besteld.
Hij komt in de meterkast dus makkelijk bereikbaar.
Door de bypass kan ik hem makkelijk buiten spel zetten en reinigen indien nodig

• marvel27
Weet iemand een plek waar je deze verticale dwtw kan bestellen? Nieuw model van Technea.

Vakhandel Jansen zou ze verkopen, maar reageert niet op mijn vraag.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

• marvel27
Bedankt, daar zijn ze inderdaad te koop.

Inmiddels staan ze ook inclusief prijzen vermeld op de site van Vakhandel Janssen, net iets goedkoper dan bij Eco-logisch.

Ik zie dat de pijp van 210cm een rendement van 65,2% heeft, terwijl de pijp van 170cm (20% korter) een rendement heeft van 60%. Kan dit kloppen? Ik zou een lager veel lager rendement verwachten voor de kortere pijp.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:20
marvel27 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 01:08:
[...]

Bedankt, daar zijn ze inderdaad te koop.

Inmiddels staan ze ook inclusief prijzen vermeld op de site van Vakhandel Janssen, net iets goedkoper dan bij Eco-logisch.

Ik zie dat de pijp van 210cm een rendement van 65,2% heeft, terwijl de pijp van 170cm (20% korter) een rendement heeft van 60%. Kan dit kloppen? Ik zou een lager rendement verwachten voor de kortere pijp.
Het is toch ook een lager rendement? Of bedoel je een veel lager rendement?
De lengte van de buis is niet lineair met het rendement, dus het kan goed kloppen dat een buis van 170cm niet eens heel veel slechter presteert als een buis van 210cm.

• marvel27
Ik bedoelde inderdaad veel lager. Ik ging ervan uit dat het effect van de lengte lineair(der) zou zijn. Maar goed om te weten dat dat niet het geval is. Het verschil in rendement tussen de Q-Blue Showersave 210 en 160 is zo te zien gelijkaardig.

Dat is voor mij relevant, omdat de pijp gemakkelijk bereikbaar moet zijn voor inspectie. De pijp zou in mijn geval in een koof met afschroefbare plaat ingebouwd worden, achter de keukenkast. Die staat op een hoogte van 95cm. De keuken is 2,80-3m hoog (maten bij benadering), plus nog een ruimte van zo'n 18cm tussen de balken (18x8) van het plafond tussen keuken en badkamer. Om goed de aansluiting met de riolering aan de onderkant van de DWTW te kunnen inspecteren lijkt het mij aangewezen om voor de kortere pijp te kiezen. De totale hoogte van de korte Technea-pijp (inclusief hun versie van de cyclone) komt dan op 1,745m (pagina 4). Dat zou betekenen dat als je de plaat eraf schroeft, de aansluiting op het riool ongeveer boven de keukenkast uit zou komen. Maar het effect op het rendement is dan gelukkig erg klein.

Rudimentaire tekening;
-Junkiexp- schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:31:
Het lijkt erop dat deze pijp een rebrand is van de Technea-pijp. Ziet er hetzelfde uit, zelfde lengte, zelfde 'cycloon'.

[Voor 16% gewijzigd door marvel27 op 28-10-2021 13:37]

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

marvel27 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:42:

[...]

Het lijkt erop dat deze pijp een rebrand is van de Technea-pijp. Ziet er hetzelfde uit, zelfde lengte, zelfde 'cycloon'.
Is inderdaad exact hetzelfde!

• -Junkiexp-

-Junkiexp-

Say no to drugs

Vandaag de WTW opgehaald, ben zelf installateur dus installeren is geen probleem, moet alleen even ergens de tijd vandaan halen.
Ga zoals gezegd een bypass maken, dan kan ik ook kijken wat het redement is en makkelijk mocht er ooit wat mee zijn.

• ape2001
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-12-2022
Karp schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:45:
Update tussendoor. Ik heb een prijs van 2.357,- voor het installeren van een Q-Blue showersave QB1-21. Dat lijkt mij erg veel? Mis ik iets?
Ik was €543,90 kwijt voor de QB1-21C dus incl cyclone. Het installatiewerk door de installateur was €190 incl aansluitmateriaal. Iets minder dus dan wat ze bij jou rekenen...
Pagina: 1 ... 19 ... 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee