Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Derk GTT
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11-01 20:35
Bedankt voor de info.

De leiding naar de (in ons geval) elektrische boiler loopt helaas weer elders op de verdieping. Dit zal dan weer een stuk meer werk opleveren.

De optie van de thermostaat mengventiel had ik nog niet bedacht. Dit zou dan inderdaad waarschijnlijk het kosten efficiëntst en comfortabelst zijn.

Hoe lang duurt het voordat er normaal gesproken weer een evenwicht is tussen de warme en koude aanvoer bij een WTW systeem ? Zo zou ik in kunnen schatten hoe lang je blijft stoeien met de mengkraan voordat er weer een evenwicht ontstaat.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20-02 08:49
Derk GTT schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:03:
Bedankt voor de info.

De leiding naar de (in ons geval) elektrische boiler loopt helaas weer elders op de verdieping. Dit zal dan weer een stuk meer werk opleveren.

De optie van de thermostaat mengventiel had ik nog niet bedacht. Dit zou dan inderdaad waarschijnlijk het kosten efficiëntst en comfortabelst zijn.

Hoe lang duurt het voordat er normaal gesproken weer een evenwicht is tussen de warme en koude aanvoer bij een WTW systeem ? Zo zou ik in kunnen schatten hoe lang je blijft stoeien met de mengkraan voordat er weer een evenwicht ontstaat.
Mijn DWTW is na anderhalve minuut op temperatuur. Dus even 90 seconde spelen met de mengkraan.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Derk GTT
Bedankt voor de informatie.

1,5 minuut is voor mij wel acceptabel om met de kraan te stoeien. Misschien dat mijn overige gezinsleden er anders over denken natuurlijk.

• Derk GTT
Inmiddels een unit uit Engeland aangeschaft voor 202,- Deze uitvoering in Nederland kost minimaal boven de 400,-

https://www.ebay.ie/itm/H...F4AAOSw0NRboiKd:rk:2:pf:0

Maar eens kijken of we dit een beetje aangesloten krijgen.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:25
Mijn nieuwbouwwoning kon absoluut niet met douchewtw worden uitgevoerd.
(Oh, wil je EPC 0? Dan kan je wel wat panelen bijkopen voor €470 per stuk ;w ...
De EPC boeit me niet, ik wil straks een kleine boiler.of doorstroomverwarmer.)
Gelukkig kreeg ik wel fatsoenlijke bouwtekeningen, waarop ik kon zien dat de afvoeren van de badkamer door een stuk beton gingen dat al wat leidingdoorvoeren had.
Tijdens de kijkdagen had ik al gezien dat de koudwaterleiding naar boven pal naast de standleiding zat.

De badkamerafvoer is op dat punt 75 mm wegens de badafvoer, dus is een oplijm-Tstuk van 75mm->50mm gebruikt. Eventueel teveel water gaat dus nog steeds rechtdoor, over het oorspronkelijke pad.
Omdat er royaal gepurd is rond de leidingdoorvoeren, was het uithakken niet eens zoveel werk als ik vreesde.

DWTW
bouwtekening badkamerkoof geopenduithakken afvoer
aansluiting bovenaansluiting onderkoof afgewerkt met schoenenkast

Al met al een goeie zaterdag werk, maar een super-WAF door hogere waterdruk en meer plek voor schoenen (Billy boekenkast 8) ) .
De metingen met IR thermometer laten zien dat het weer prima werkt, net zo goed als de vorige. Ik was bang voor een veel langere opwarmtijd omdat ik nu een betegelde inloopdouche met 130 cm leidingwerk heb ipv een kunststof bad met 30 cm versleping, maar dat valt heel erg mee.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:26
Ik zat inderdaad even te kijken waarom een oplijmstuk i.p.v. bocht. Maar nu kun je die 75-110 t-stuk verder met rust laten. Best slim. Bijna al het water zal wel door de WTW gaan verwacht ik. Kan het niet helemaal goed zien maar die multifit connectoren hoeven geen teflon hé :P

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• _Mitchie_
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-02 18:04
Hele mooie oplossing _/-\o_ voor de schoenen, je kunt wel zien dat Proton_ echt een Bob de Bouwer is. (y)

_Mitchie_ wijzigde deze reactie 24-12-2018 12:14 (22%)

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik heb altijd gedacht dat PP en PVC niet te lijmen waren, maar hoe heb je dit dan aan elkaar bevestigd?

Wolly wijzigde deze reactie 24-12-2018 13:30 (14%)

• Proton_
@Wolly
http://www.pattex.nl/nl/p...secondelijm-plastics.html
Er is niet zoveel nodig, er komt immers geen druk op te staan.

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20-02 16:36

Seafarer

ondertitel

Proton_ schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:37:
Mijn nieuwbouwwoning kon absoluut niet met douchewtw worden uitgevoerd.
Goeie actie.

Ik begrijp alleen een paar dingen niet.
Boven aan dient het water toch geroteerd de DWTW in te gaan d.m.v. 2 x 45 graden bochten en nog een T-stuk 45 graden.
Of deze cycloon erop,

Bevalt mij goed. Ik had deze later besteld toen Qblue hem op de markt bracht.

De bovenste aansluiting, leiding water uit de DWTW, hier is niet de bijgeleverde koppeling gebruikt met de rubber ring erop. Dit heeft men express gedaan om mechanische spanningen op de las van de sok te voorkomen. Hierdoor denk ik dat je aanspraak op garantie bij lekkage al meteen verlopen is.

Hopelijk gaat het gewoon goed. :)

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• TCroezing
  • Laatst online: 20-02 21:53
Die Cyclone is echt een lumineus ding! Simpele techniek (kan niet stuk) die de efficiëntie van je wrw verhoogt!
Echt een *O*

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:51
De sensoren nooit kunnen installeren. De buis lag klaar bij de waterleidingen maar de gips lijmer en de stucker hadden het niet goed begrepen en ik heb een loze leiding achter spoelreservoir van de toilet :(
Het ding bevalt wel goed, de mengkraan werkt er goed mee en ik merk alleen aan de warmer wordende koude kant dat de wtw werkt. Ik zal een keer met de warmtebeeld camera een meting doen als die binnen is.

• TCroezing
  • Laatst online: 20-02 21:53

• Derk GTT
Nette constructie Proton ! Dat doe ik je niet na.

Bij ons inmiddels de heatrae WTW geinstalleerd naast de douchecabine. Natuurlijk minder rendement dan de pijp, maar daar moest teveel voor gesloopt worden en qua kosten (incl. leidingwerk schat ik 275,-) was dit de meest betaalbare optie.

Werking met de gewone mengkraan geeft ook totaal geen problemen. Je bent niet continue aan het bijstellen.

Meteen pvc buizen afvoer geplaatst i.p.v. de flexibele slang die reeds gemonteerd was en zodoende wordt het ook geen zwembad meer in de douchecabine ;-)

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Omdat we een oud huis hebben ('54) en de isolatie waarde slecht is, wil ik waar het kan verduurzamen. Momenteel ben ik bezig met een nieuwe badkamer, dus als het kan daar ook.

Nu heb ik dit topic doorgelezen en wil ik ook een DWTW. De afvoer van de badkamer wordt overal 50mm, er komt geen toilet. Kan ik alle afvoeren zonder problemen via deze WTW laten lopen ? Ik lees hierover verschillende verhalen in dit topic.

Moet die buis trouwens altijd bereikbaar zijn? Zoja dan maak ik er wel een kast omheen ofzo :)

En wat is het verschil tussen DHZ en er bijv. een kopen van Itho Daalderop? Een paar honderd euro ben je al snel kwijt wanneer je het mooi wilt maken van koper. Als ik het goed zie kost het 20L/min model zo'n 620 euro.

• Proton_
@De_Bastaard De buis loopt recht naar beneden, dus er koekt weinig tot niets aan. Op koper wil biofilm ook al niet zo best groeien, dus een verstopping hoef je in de buis niet te verwachten.
De koppelingen er naar toe om een cycloontje te maken liggen dan meer in de verwachting, maar een verstopping is hier nog nooit gepost.
Omdat het een 'apparaat' is moet hij bereikbaar zijn, maar dat kan ook prima achter een plaat die vastgeschroefd is.
Voordeel van een bereikbare DWTW is dat je alle non-believers kan laten voelen dat-ie werkt ;)

maar... 20 liter per minuut? Da's serieus veel water. Trekt je putje dat wel door 50mm? Is dat gemeten of een schatting?

Proton_ wijzigde deze reactie 21-02-2019 11:13 (3%)

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Een schatting/gok! We zijn bezig met het opbouwen van de nieuwe badkamer, maar heb zo uit m'n hoofd even geen idee hoeveel water er nu precies door die afvoer gaat lopen.

50mm zou opzich voldoende moeten zijn voor een normaal bad/douche, maar hoeveel water er nu door die afvoer gaat wanneer ik de stop uit het bad trek weet ik zo niet...

Edit: Ik heb volgens mij onze nieuwe douche gevonden: https://pro.hansgrohe.nl/...ticle=26522000&lang=nl_NL

De_Bastaard wijzigde deze reactie 21-02-2019 11:28 (26%)

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True