Handleiding Youless Charts op een Synology NAS
Bij deze een geüpdate versie van het stappenplan om de Youless Charts te installeren op een Synology.
Er zijn het afgelopen jaar wat dingen veranderd waardoor de oude niet helemaal meer klopt; waaronder Web Station welke nu als losse package wordt aangeboden, verschillende PHP versies, verschillende MariaDB versies en niet te vergeten de geüpdate Youless (LS110 v/s LS120 i.c.m. gas)
Momenteel draai ik overigens DSM 6.1 op m'n NAS.
Ik ga er voor het gemak al wel van uit dat de Youless zelf goed is ingesteld en dat deze een statisch IP adres heeft gekregen. (via de Youless zelf of via je router)
Dit laatste is vrij belangrijk omdat het logscript niet meer werkt als de Youless een anders IP adres krijgt toegewezen dan in deze handleiding is ingesteld.
.
Packages installeren
Ga naar het Package Center en installeer
Web Station.
Selecteer in dit pakket onder het tabblad 'General Settings' de gewenste PHP versie.
Zorg ervoor dat onder het tabblad 'PHP Settings' onder de hierboven geselecteerde PHP versie de modules 'curl' en 'pdo_mysql' zijn aangevinkt.
Installeer vervolgens
MariaDB. Dit is de database voor de Youless data.
Je kunt kiezen uit de smaken MariaDB 5 en MariaDB 10.
Indien je dit pakket nog niet hebt draaien zou ik mooi kiezen voor de nieuwste versie, indien je versie 5 al voor andere pakketten draaide dan is deze ook prima en scheelt dit weer een package.

Qua performance merk/meet ik in elk geval geen verschil.
Stel hier ook veilig een wachtwoord in voor je database, helemaal al je de Youless Charts online beschikbaar maakt.
Installeer vervolgens
phpMyAdmin. Dit is het programma om de database te beheren/backuppen.

Om op een later moment in te loggen op de database (welke momenteel uiteraard nog leeg is) open je de phpMyAdmin package en log je in met gebruikersnaam root. In het wachtwoordveld vul je het wachtwoord in zoals hierboven aangemaakt bij de MariaDB package.
.
Web Station configureren
Je Synology maakt na het installeren van Web Station automagisch een map 'web' aan op je volume.
navigeer naar deze map en maak hier een nieuwe map aan, bijvoorbeeld 'youless'.
Download een Youless Charts versie naar keuze, ik heb momenteel
V4.1.0 voor de LS110, of
V5.0.2 voor de LS120 welke een extra tabblad heeft voor het gasverbruik.
.
Instellingen aanpassen
In de map inc staat een bestandje settings.inc.php. Open deze met een simpele text editor als kladblok of Notepad++:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| <?php
// Rename to settings.inc.php
// DB Settings
define('DB_HOST', 'localhost');
define('DB_NAME', 'youless-SmiGP1');
define('DB_USER', 'root');
define('DB_PASS', '');
// YouLess settings
define('YL_ADDRESS', '192.168.1.123');
define('YL_PASSWORD', '');
?> |
- Indien je MariaDB 10 draait (en mogelijk hiervoor MariaDB 5) is het poortnummer hiervan 3307 waarbij MariaDB 5 draait op poort 3306.
Hierdoor heb ik achter DB_HOST
localhost veranderd naar
localhost:3307 (dus; dubbelepunt 3307 erachter)
- Indien je MariaDB 5 draait kun je localhost gewoon ongewijzigd laten staan.
Indien je MariaDB 10 draait op de 3307 poort zonder dat hiervoor versie 5 is geinstalleerd laat het mij dan a.u.b. even weten; Dan kan ik bovenstaande even wat verduidelijken.
- Pas het database wachtwoord achter DB_PASS aan naar het in MariaDB ingevoerde wachtwoord. (tussen de laatste twee apostrophes '')
- Pas het Youless IP adres achter YL_ADDRESS aan naar het adres van de
Youless. (dus NIET die van de NAS

)
.
Taakplanner instellen
Vervolgens moet er een taak worden aangemaakt in de taakplanner, die elk (half) uur de loggegevens uit de Youless haalt en in de database stopt. Zie de screenshots hieronder voor de instellingen.
De Youless LS110 bewaard maximaal 1 uur aan gedetailleerde minuutdata, dus ik zou een updatefrequentie van maximaal 1 uur aanhouden. Het updaten van de data duurt in dat geval 0,1 a 0,5 seconden per keer, dus qua NAS belasting niet echt verwaarloosbaar.
Als het goed is kan de volgende regel in het Task Settings venster worden ingevuld.
(scheelt weer overtypwerk.
)
/usr/local/bin/php56 /volume1/web/youless/SmiGjobP1.php
Let op dat er bij de Youless Charts V 4.1.0 voor de LS110 geen P1 achter SmiGjob staat.
.
Tijd voor grafieken!
Ga in je browser eenmalig naar de pagina
http://ip-adress-synology/youless/install.php. Hierdoor wordt er een nieuwe database aangemaakt met de hierboven opgegeven naam.
Indien dit is gelukt, kun je de Youless Charts benaderen via:
http://ip-adress-synology/youless/index.php (index.php mag je ook weglaten overigens)
De default username/password om op deze pagina in te loggen is admin/admin.
De eerste keer zal de pagina wellicht even wat trager laden, omdat de Youless wordt leeggetrokken.

Als de database eenmaal up2date is, en de taakplanner juist is ingesteld, laadt de data vrij snel en hoeven voortaan alleen de laatste minuten geupdate te worden.
.
Youless Charts Screenshots
Dag-, Week- en Maandgrafieken:
Klik op een kolom om de detaildata van die specifieke dag in te zien.
Grafieken vergelijken:
Laat in dag/maand grafieken ook de vorige dag/maand grafiek zien.
Hierdoor is snel het verbruik met de periode ervoor te vergelijken.
Zie hieronder het verschil tussen het korte & lange programma van de vaatwasser de dag ervoor.
Maand juli vergeleken met juni.
.
F.A.Q.
Hoe pas ik de gebruikersnaam en het wachtwoord aan van de Youless Charts?
Als je via PHPMyAdmin naar de table 'users' gaat, kun je de waardes aanpassen.
- De gebruikersnaam admin kun je dus vervangen door een nieuwe gebruikersnaam.
- En de hash d033e22ae348aeb5660fc2140aec35850c4da997 vervangen door een nieuw wachtwoord.
Zet hiervooor tussen varchar(50) en het getypte wachtwoord het selectievakje op SHA1.
Hoe stel ik een wachtwoord in voor mijn database?
- Je kunt in de package MariaDB een wachtwoord instellen voor je database.
Let erop dat nadat je dit hebt gedaan je in het settings.inc.php bestand ook het wachtwoord invult.
define('DB_PASS', 'mijnnieuwewachtwoord');
Ik had weinig zin om m'n eigen config om zeep te helpen (inmiddels 1.2M+ minuten gelogd!
), dus ik heb het stappenplan niet zelf uitgevoerd vlak voor het posten maar getypt op basis van de ervaring/veranderingen van de afgelopen jaren..
Indien je ergens tegenaan loopt stuur me dan gerust een PM zodat we het kunnen fixen en ik de handleiding kan aanpassen/verduidelijken.
[
Voor 15% gewijzigd door
SmiGueL op 19-09-2021 00:19
]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup