Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 07:28
@YouLess
Wij zijn met en projectie bezig en ik was benieuwd of het mogelijk is om een puls te krijgen uit je youless.
Ik maak dan totaal geen gebruik van de youless interface, echter puur en alleen gebruik van de optische sensor van de youless om een stroompjes af te geven aan een externe logger.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 14:46
@Justin2000 Wat ontwerp betreft is er geen S0 output, als je dat bedoelt (wel een S0 input). De status LED 'pulst' echter wel mee met de puls input, dus je zou eventueel dat signaal kunnen 'aftappen'. Bijvoorbeeld optisch met een phototransistor die weer met de S0 input van de logger verbonden zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 16:44

Stefan©

Toet toet

YouLess schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:16:
@Stefan© De laatste beta versie van de firmware kan al gebruikt worden. Deze draait al een poosje bij een aantal test gebruikers, en er zijn hier momenteel geen known issues bij bekend:

http://youless.nl/tl_file...s-firmware-1.4.0-ELb8.exe

Dit wordt waarschijnlijk ook de release candidate.

Enelogic kan ook al met de nieuwe upload informatie overweg. Na het koppelen van de LS120 komen er in de verbruik grafiek 3 kanalen beschikbaar (P1-elektrisch, P1-gas en puls-elektrisch). Dit is nog vrij recent en nog niet heel uitgebreid getest, maar het zit er dus wel al in.
@YouLess zo eager als dat ik ben heb ik natuurlijk direct de beta fw geïnstalleerd ;) Het upgraden van de fw ging probleemloos en zag direct S0/puls readings in de Enelogic portal verschijnen. Echter is dat ergens vannacht gestopt. Ik had vanmorgen ook een mailtje met het bericht dat er al een tijdje niets van de meter is vernomen en in de portal staat er ook dat de "verbinding verbroken" is.

De Youless toont het goed vermogen op zowel P1 als S0:
YouLess P1 en S0

Op de portal zie ik op het Youless puls kanaal het volgende:
Enelogic S0 kapot

De P1 readings gaan wel gewoon door:
YouLess P1 Ok

Hebben jullie misschien nog aanknopingspunten om de fout op te sporen?

[ Voor 6% gewijzigd door Stefan© op 06-07-2017 16:04 . Reden: p1 grafiek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@Stefan© Ik denk dat we daar dan even gezamenlijk met Enelogic naar moeten kijken. Zou je contact op willen nemen met de Youless support? Dan betrekken we via die route Enelogic erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Bij de update van maria db 5.5 naar mariadb 10 heb ik de youless-SmiGP1 database weg gesmeten 8)7

Nu type ik alles over in excel dus de data heb ik nog.

Alleen als ik v5 wil installeren krijg ik Database error: SQLSTATE[HY000] [2002] No such file or directory

[ Voor 3% gewijzigd door Speedster op 09-07-2017 10:37 ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mijn youless blijft absoluut niet meer hangen. Met plakband kom ik een heel eind, maar dat ziet er niet uit en is ook niet helemaal betrouwbaar. Ik dacht nu aan zo iets als deze:

http://www.schleiper.com/...lijm-80-hechtpads?lang=nl

Of zijn er mensen met andere tips?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 21:07
Zoek even naar 3M Velcro. Laat never nooit meer los.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aegle schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:23:
Zoek even naar 3M Velcro. Laat never nooit meer los.
Dat is toch ook wat Youless tegenwoordig meelevert?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dat kan ik proberen. Sterker nog moet die ergens hebben liggen, maar waar.......

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ik heb sinds half mei een slimme meter en log deze met de nieuwe LS120
op de P1 poort, werkt tadeloos tot vandaag.....
Vanaf een uur of 10 tot ongeveer 13.00u is er geen registratie van levering of
verbruik geweest en vanavond was de hele grafiek ook van slag ( screen 2 )
In het maand overzicht ( screen 3) staat de dag opbrengst wel weer aangegeven
Op de Enelogic Dashboard staat een melding dat de meter een uitval/reset
heeft gehad, gaat het hier dan over de Youless 120 of om de slimme meter?
De slimmemeter is een LG E350 DSRM 4.2

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/uitval1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/uitval2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/uitval3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Youless telt in elk geval intern wel door.
Dus misschien kun je in de webinterface van de Youless terugzien wat 'ie gemeten heeft.
Als er niets gemeten is op de Youless, dan zou het een crash van de Youless kunnen zijn, of inderdaad een onderbreking van de meting vanaf de "slimme" meter.

En als er wel in de Youless metingen staan van die tijd, dan is het een probleem met Enelogic.

In alle gevallen zou ik ook ff contact opnemen met @YouLess
Hier de URL's: http://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

TD-er schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:23:
De Youless telt in elk geval intern wel door.
Dus misschien kun je in de webinterface van de Youless terugzien wat 'ie gemeten heeft.
Als er niets gemeten is op de Youless, dan zou het een crash van de Youless kunnen zijn, of inderdaad een onderbreking van de meting vanaf de "slimme" meter.

En als er wel in de Youless metingen staan van die tijd, dan is het een probleem met Enelogic.

In alle gevallen zou ik ook ff contact opnemen met @YouLess
Hier de URL's: http://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
Bedankt, de totalen kloppen in de Youless, de dag ( 9 juli ) is wel corrupt op de Enelogic site
maar in de maand opbrengsten wel weer oke.
Ik bel morgen even naar de netbeheerder of ik e.o.a. software update heb gehad op zondag.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:15:
Bedankt, de totalen kloppen in de Youless, de dag ( 9 juli ) is wel corrupt op de Enelogic site
maar in de maand opbrengsten wel weer oke.
Ik bel morgen even naar de netbeheerder of ik e.o.a. software update heb gehad op zondag.
;)
Als je Youless gewoon heeft doorgeteld dan ligt het probleem toch niet bij je energiemeter?..
(Tenzij je hem op een powerbank/accu hebt aangesloten zodat je bij een stroomuitval de (niet voorkomende) pulsen kunt meten. ;))

Kun je in je routerlog zien of er die uren verbinding met Enelogic is gemaakt?
Zo ja dan zit het probleem misschien wel aan hun kant.. Zo nee dan mogelijk in de Youless.
En indien er helemaal geen routerlog is kan het ook zijn dat je internet er mogelijk even uit lag. :+

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zo... Geen 3M velcro bij de hornbach, wel hele sterke tesla (volgens hen). Eens kijken of dat blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ik help het je hopen... ;) .
Op mijn werk gebruiken ze alleen nog Velpro. Alle vervangende soorten voldeden niet. We hangen er zelfs apparaten van een kilo aan op op plekken waar niet geschroefd kan/mag worden. En dat in een 24/7 trillende omgeving...

Voor alles wat moet plakken geldt: goed ontvetten!

[ Voor 9% gewijzigd door Aegle op 10-07-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

SmiGueL schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:34:
[...]

Als je Youless gewoon heeft doorgeteld dan ligt het probleem toch niet bij je energiemeter?..
(Tenzij je hem op een powerbank/accu hebt aangesloten zodat je bij een stroomuitval de (niet voorkomende) pulsen kunt meten. ;))

Kun je in je routerlog zien of er die uren verbinding met Enelogic is gemaakt?
Zo ja dan zit het probleem misschien wel aan hun kant.. Zo nee dan mogelijk in de Youless.
En indien er helemaal geen routerlog is kan het ook zijn dat je internet er mogelijk even uit lag. :+
De youless heeft een dag totaal geleverd, de gegevens tussen ~ 10.00u en 1300u die missen in de log
heb geen stroom uitval gehad en ook geen internet of intern netwerk storing gehad.

Het kan dus zo zijn dat de slimmemeter een update heeft gehad en dat tijdens die update het P1
signaal uitgeschakeld is geweest,

Samen met de note die ik op de Eneolgic zag staan, ( In de periode die je probeert te bekijken heeft er een reset plaats gevonden van je meter. Het is voor ons dan ook niet mogelijk om alle gegevens weer te geven.) denk ik dat zoiets is voorgevallen, ik bel morgen zowiezo even naar Enexis, of dat mogelijk is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

YouLess schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 15:22:
@Stefan© Ik denk dat we daar dan even gezamenlijk met Enelogic naar moeten kijken. Zou je contact op willen nemen met de Youless support? Dan betrekken we via die route Enelogic erbij.
@YouLess Ik had Enelogic ook al gecontact. Gistermiddag kreeg ik een mailtje van Huub met de melding dat ze e.e.a. aan hun kant hebben aangepast waardoor mijn S0 weer zichtbaar is geworden. :)

Nu de productie van mijn zonnepanelen mooi inzichtelijk is stuit ik op een ander raadsel. Via het S0 kanaal wordt er productie gemeten in de nachtelijke uren. 8)7 Kan dit aan de Youless óf kWh meter liggen? Ik zie af en toe de groene status led heel zwak oplichten. Bij ontvangen van P1 bericht, en wanneer de tussenmeter oplicht zie ik een hele duidelijke groene 'blink'.

De tussenmeter die ik heb betreft een DDS-1Y (2000 imp/kWh).

Een paar plaatjes ter illustratie.

Overzicht van vandaag met de piekjes in de nacht.
Enelogic Production At Night

Detail van afgelopen nacht.
Enelogic Production At Night Detail

Loggings in Youless.
Youless S0 production at night

[ Voor 0% gewijzigd door Stefan© op 11-07-2017 16:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je omvormer heeft een rustverbruik (voor bijv. wifi-module) en verbruikt daardoor 's nachts een heel klein beetje stroom. Je kWh-meter telt beide kanten op en pulst dan ook. Dit is wat je dus 's nachts ziet.

Oplossing is om een andere kWh-meter te monteren, volgens mij heeft @AUijtdehaag een bepaald type van het merk 'Finder' die maar één kant op telt. De 'DRS155DC-V3' schijnt dit ook te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

ThinkPadd schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 16:25:
Je omvormer heeft een rustverbruik (voor bijv. wifi-module) en verbruikt daardoor 's nachts een heel klein beetje stroom. Je kWh-meter telt beide kanten op en pulst dan ook. Dit is wat je dus 's nachts ziet.

Oplossing is om een andere kWh-meter te monteren, volgens mij heeft @AUijtdehaag een bepaald type van het merk 'Finder' die maar één kant op telt. De 'DRS155DC-V3' schijnt dit ook te kunnen.
Ah. Ik heb twee omvormers waarvan één met een wifi-module.
Die ga ik direct bestellen. Thnx guys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 13:53
Normaal klagen we alleen als iets niet werkt, maar als je tevreden bent mag je het toch ook zeggen ;)

Doordat wij midden in een verhuizing zaten is het mij gelukt om dat kleine groene connectortje kwijt te raken :( :(

Na een mailtje kreeg ik binnen no-time een nieuwe connector toegestuurd!!

Vervolgens wat problemen gehad met de koppeling met Enelogic, maar ook dat keurig opgelost!!!
Toen ik vroeg wanneer de nieuwe firmware uitkwam waarin ik zowel S0 (WP) als P1 (slimme meter) kon uitlezen kreeg ik een download link met de beta firmware.

Dit werkte uiteraard niet in 1 x goed met Enelogic, maar ook dat weer binnen zeer korte termijn opgelost!

Dus hier een zeer tevreden gebruiker!!!!

Dikke d:)b d:)b d:)b voor @YouLess en @Enelogic voor hun service!! *O* *O* *O*

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Ik zit eraan te denken om ee Youless en kWh meter te kopen. Die kWh meter heb ik nu nodig om de opbrengst van m'n zonnepanelen uit te kunnen lezen (mijn huidige omvormer kan ik niet via ethernet uitlezen en die uitbreiding schiet ook niet erg op...).
Ik begrijp dat de LS120 met pulsen kan werken en met die zogenaamde S0 poort. Maar kan dat ook tegelijkertijd? Stel dat ik ook een 3-fase kWh meter in de kast hang (onze ovens zitten op 3-fase en die kan ik nu niet meten), heb ik dan twee Youless nodig, of kan ik er één gebruiken en deze op de 3-fase meter hangen met puls en de 1-fase met de S0 poort?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puls en S0 is intern dezelfde interface en valt dus niet voor twee afzonderlijke apparaten te gebruiken. Dat wordt dus een 2e YouLess aanschaffen ;) Puls/S0 en P1 uitlezen kan de YouLess wel (sinds laatste beta firmware).

P.S. Het is wellicht even opletten met de kWh-meter, als je omvormer een rustverbruik heeft 's nachts dan meet de YouLess dat ook als opwek en vervuilt het je grafieken, zelfde als deze user: Stefan© in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Wat voor omvormer heb je? Mijn GoodWe gaat na zonsondergang vanzelf uit en gebruikt dan geen stroom.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
ThinkPadd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:17:
Wat voor omvormer heb je? Mijn GoodWe gaat na zonsondergang vanzelf uit en gebruikt dan geen stroom.
Heel weinig stroom bedoel je.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@ThinkPad Ik heb een Zeversolar en die gaat ook ruim na zonsondergang uit.

Maar dan hoef ik nu nog die 3-fase meter niet aan te schaffen en kan dat wel wanneer de nieuwe omvormer geplaatst wordt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op markplaats heb je 2x LS110 voor (bijna) de prijs van 1x LS120 nieuw
https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0

maar ja, dan ff 2 draadjes solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:35:
Op markplaats heb je 2x LS110 voor (bijna) de prijs van 1x LS120 nieuw
https://www.marktplaats.n...Id=0&postcode=&distance=0

maar ja, dan ff 2 draadjes solderen
Als ik de benzine kosten erbij reken (ik bestel niets via marktplaats als ik het niet kan afhalen), wordt die LS120 weer goedkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die PostNL busjes rijden goedkoper, dan dat de benzine kost. :o
Meer dan 40 euro (excl verzend) zou ik er niet voor geven...
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2017 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@AUijtdehaag ik heb gewoon geen vertrouwen in mensen, dus ik wil het ophalen. Daarnaast wil ik die S0 poort hebben, zodat ik die youless overal kan hangen. En ik heb begrepen dat alleen de LS120 die heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wailing_Banshee
Klik eens op mijn link?
Ik meet alleen maar met S0... (al bijna 4 jaar onafgebroken)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:48:
@Wailing_Banshee
Klik eens op mijn link?
Ik meet alleen maar met S0... (al bijna 4 jaar onafgebroken)
Wordt het nog duurder, moeten we ook nog een soldeer apparaat aanschaffen :p... Want het feit blijft dat ik niet via post laat bezorgen als ik op marktplaats (o.i.d.) koop.

Het ziet er wel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Mijn YouLess of mijn kWh-meter heeft iets raars gedaan. Eén van de twee heeft zich gisteravond laat misdragen. De s0-poort, waarop mijn ELGA is aangesloten die op dit moment weinig doet, laat namelijk dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/vhpp8Em.jpg

Of de warmtepomp doet raar, maar met een kortstondig verbruik van 17MW verwacht ik toch dat mijn warmtepomp mijn huis even lekker heeft afgekoeld. En ik moet de garantie op mijn groepenkast claimen, want de B16A automaat schakelt blijkbaar nog niet af bij 74000A :)

Het display van de kWh-meter laat overigens niets raars zien, dus die heeft voor zover bekend geen enorme hoeveelheid pulsen doorgestuurd.

Ik bedenk me net dat het ook aan Enelogic zou kunnen liggen. Straks thuis eens kijken in de data van de YouLess zelf...

edit:
@AUijtdehaag Zo'n doosje moet ik hier ook nog eens gaan maken naast de groepenkast. Als mijn verbouwing achter de rug is, sluit ik mijn oude LS110 ook weer aan (op de tweede kWh-meter voor PV) en mogen ze samen in zo'n kastje komen te zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 12-07-2017 10:32 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Ik, en meerderen hier, hebben het ook zo gedaan en draait hier nu ook inmiddels een paar jaar onafgbroken. Het vergt een beetje tweaken, maar ja, daarvoor zijn we juist op dit forum, nietwaar? :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 10:15
Word echt tijd dat die gasten van Enelogic een iOS app maken om gemakkelijk alles uit te lezen. Een app koppeling van de site in de browser is leuk, maar een native app maakt het net wat overzichtelijker allemaal.

Zijn er overigens mensen hier die 'friends' willen worden bij Enelogic? :) Leuk om te vergelijken.

[ Voor 19% gewijzigd door tcviper op 12-07-2017 13:48 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
@Wailing_Banshee @ThinkPad Met de nieuwe 1.4 firmware is het naast het meten van P1+S0 ook mogelijk om LED+S0 te meten. Je zou het zo kunnen zien dat de P1 poort en de optische input verbonden zijn met het 'hoofdkanaal', en dat de S0 input met een onafhankelijk 2e kanaal verbonden is. De meterconstante voor de S0 input kan dan ook onafhankelijk van die van de LED input geconfigureerd worden, zodat LED+S0 voor 2 verschillende meters met verschillende meterconstantes mogelijk is.

sidetrack: wanneer je de P1 zou gebruiken, dan kan je optioneel de Youless ook nog met de LED van dezelfde slimme meter koppelen (want de LED puls input is met hetzelfde hoofdkanaal verbonden). De Youless zal dan de vermogensberekening op basis van de LED puls doen, maar de absolute kWh stand (uiteraard) wel via de P1 opnemen. Afhankelijk van de situatie kan dit voordelig zijn voor gebruikers die een flink deel van de tijd vaker een update via de LED puls krijgen dan via de P1 (dus bij voldoende hoog verbruik of levering).

@dreamscape Het ziet er naar uit dat er 2 pulsen heel kort op elkaar zijn geweest (al dan niet terecht gedetecteerd). Voor de totaaltelling zal het vrijwel niet merkbaar zijn, maar door de korte opeenvolging ontstaat er wel zo'n opvallende piek. Is dit met nieuwe 1.4 firmware? Laat het ons weten als het meer dan een eenmalige glitch blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gaaf!

Dan kan @AUijtdehaag dus met één LS120 af ipv 2x LS110 om z'n 2x S0 te meten :)
De meter die aan de 'LED' interface komt zal hij dan nog wel twee draadjes moeten solderen, maar wel goed om te lezen dat het kan.

Vind het erg knap wat jullie allemaal uit zo'n Atmega328 weten te persen _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
jajaja.
Ik hou van duurzaam (en eerst het oude opmaken)
Laten we het daar maar op houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@YouLess oh, dat maakt het weer heel interesant. Want dan kan ik die 3-fase voor de ovens met led doen en de 1-fase met de S0 en ben ik in één keer klaar (behalve dan die MAF, manlief moet het natuurlijk wel installeren voor mij in die meterruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@YouLess

Ik heb momenteel twee LS120 varianten draaien. Eén voor de P1 en de andere voor de zonnepanelen via de S0 input.

Als ik het goed begrijp zal de 1.4 firmware er voor zorgen dat ik met een enkele Youless toe kan? Is er al beta firmware die de S0 dan direct naar PVOutput stuurt of dezelfde manier zoals de LS120 dat doet?

en dan nog een hele andere vraag:

Het is het veel moeite om de 'cnt' van de http://youlessip/a&f=j output (zoals hieronder):
code:
1
{"cnt":" 12056,466","pwr":537,"lvl":0,"dev":"","det":"","con":"OK","sts":"(55)","raw":0}

te herformatteren als een nummer ipv een string? Ik moet altijd truukjes uithalen om er een nummer van te maken en zou dat liever in de bron opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kan bevestigen dat dat werkt met de nieuwe firmware, alleen gebruik ik enelogic firmware dus weet niet of het met pv output werkt, maar met enelogic wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
YouLess schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:58:
@dreamscape Het ziet er naar uit dat er 2 pulsen heel kort op elkaar zijn geweest (al dan niet terecht gedetecteerd). Voor de totaaltelling zal het vrijwel niet merkbaar zijn, maar door de korte opeenvolging ontstaat er wel zo'n opvallende piek. Is dit met nieuwe 1.4 firmware? Laat het ons weten als het meer dan een eenmalige glitch blijkt te zijn.
Het is firmware 1.4.0-ELb8. En vandaag om 21:50 zie ik bij @Enelogic weer zo'n vreemde piek van bijna 17 MW. In de logs van de YouLess zelf kan ik die dingen echter helemaal niet terugvinden.

Ik zie vandaag ook tussen ongeveer 11:25 en 13:55 geen gegevens bij Enelogic staan. Misschien gaat er iets niet goed in de upload, of misschien gaat daar online iets niet helemaal oke? Het enige dat ik hier nog even kan proberen is de traditionele 'turn it off and on again', dus ik start die LS120 gewoon maar even opnieuw op. En dan eens kijken hoe hij zich morgen gedraagt.

edit: gisteravond de stroom eraf gehaald en weer opnieuw erop gezet. Daarna gedroeg hij zich normaal, maar ik zie nu tussen 5:09 en 5:11 vanochtend weer een piek van 9111,89 kW. Een dezer dagen hang ik mijn oude LS110 (eerst even zoeken in welke verhuisdoos dat ding zit...) er eens aan om te kijken of ik daar vreemde dingen mee merk.

[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 13-07-2017 08:43 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

Gisteravond de Finder 7E gemonteerd. Ten opzichte van de DDS-Y1 is dit een behoorlijk luxe model. Mooie extra's zijn de achtergrondverlichting en het feit dat je het actuele vermogen op de meter zelf af kunt lezen.

Finder 7E

Helaas (klinkt natuurlijk erg dramatisch ;-) ) zie ik afgelopen avond/nacht ook met deze meter nog 'bijzondere' readings op het S0 kanaal. Het meest vreemde lijkt zich iets vóór middernacht af te spelen.

Zie bijvoorbeeld hier de tijdstippen binnen het geel omcircelde. Ik weet vrijwel zeker dat er op dat tijdstip geen productie was :P

Reading voor middernacht met Finder 7E

Grafiekje van deze ochtend met paar kleine spikes. Het ziet er naar mijn gevoel wel beter uit dan met de vorige kWh-meter.
Nog steeds paar readings at night met Finder 7e

Ik begin bijna te twijfelen of er ergens iets niet in de haak is met betrekking tot de elektrische installatie. Óf er is toch nog iets vreemds met de Youless en/of de huidige 1.4b8 firmware.

Ik zal vanavond de omvormers na 22.00 eens ontkoppelen om te kijken wat er dan geregistreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk ook eens in de webinterface wat de meetwaarden zijn van de optische sensor (in % aangeduid)
En dan vooral de minimale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 20:41
tcviper schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:46:
Word echt tijd dat die gasten van Enelogic een iOS app maken om gemakkelijk alles uit te lezen. Een app koppeling van de site in de browser is leuk, maar een native app maakt het net wat overzichtelijker allemaal.

Zijn er overigens mensen hier die 'friends' willen worden bij Enelogic? :) Leuk om te vergelijken.
Wil die friends optie wel eens uitproberen. Stuur maar een pm voor mijn emailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stefan© schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 10:33:

Ik zal vanavond de omvormers na 22.00 eens ontkoppelen om te kijken wat er dan geregistreerd wordt.
Of sluit de L1 draden eens andersom aan op de Finder.
Dan zie je dat er ook geen pulsen komen, maar er wel stroom doorheen loopt door de finder van je panelen.

Misschien moet je het zoeken in een "verstoring" van het signaal. Waar lopen die draadjes allemaal langs?
Twisted pair kabeltje nemen? Ik gebruik zelf netwerk kabel, maar die is ook niet afgeschermd. Maar gaat verder wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

PClop schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:15:
[...]

De youless heeft een dag totaal geleverd, de gegevens tussen ~ 10.00u en 1300u die missen in de log
heb geen stroom uitval gehad en ook geen internet of intern netwerk storing gehad.

Het kan dus zo zijn dat de slimmemeter een update heeft gehad en dat tijdens die update het P1
signaal uitgeschakeld is geweest,

Samen met de note die ik op de Eneolgic zag staan, ( In de periode die je probeert te bekijken heeft er een reset plaats gevonden van je meter. Het is voor ons dan ook niet mogelijk om alle gegevens weer te geven.) denk ik dat zoiets is voorgevallen, ik bel morgen zowiezo even naar Enexis, of dat mogelijk is. ;)
Volgens Enexis klopt dat gedrag van de slimmemeter als deze wordt doorgelicht om de afstellingen
en werking op afstand te controleren, dat dan de uitlezing via de P1 poort wordt onderbroken
Waar van akte. ;)
( De meting loopt dan wel door maar wordt na die onderbreking weer als totaal stand verzonden.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YouLess
@Verwijderd De pvoutput variant van de 1.4 firmware is in de maak, deze zal later nog volgen. Er wordt dan inderdaad zowel verbruik als opwekking op basis van P1+S0 naar PVOutput gestuurd.

De /a pagina wordt zoals hij nu is al door veel mensen gebruikt voor uitlezen, dus om dat niet allemaal te breken houden we het liever zo. Het heeft met de historische groei te maken dat het zo is, anders zou inderdaad een numerieke waarde logischer zijn geweest voor machine readout. De /a pagina was in eerste instantie bedoeld als human readable presentatie (voor in de home page), en later werd dit makkelijker gemaakt om ook voor machines uit te lezen door dit in json te structureren.

@ThinkPad @AUijtdehaag Hoewel de S0 terminal block bedoeld is om een S0 signaal zonder solderen te kunnen gebruiken, is het op de LS120 printplaat ook makkelijker gemaakt om een 2e S0 signaal te solderen (in plaats van de optische input) voor de Tweakers die dat zouden willen. Er zijn hier soldeer ogen voor op de printplaat. Op de LS110 moest je nog ofwel direct op de sensor solderen, of gebruik maken van de erg kleine via's. Dit is natuurlijk geen officiële feature, maar omdat het een kwestie van tijd is voordat iemand dit zo wil gaan gebruiken, hebben we er maar vast rekening mee gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

YouLess schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:58:
@Verwijderd De pvoutput variant van de 1.4 firmware is in de maak, deze zal later nog volgen. Er wordt dan inderdaad zowel verbruik als opwekking op basis van P1+S0 naar PVOutput gestuurd.

@ThinkPad @AUijtdehaag Hoewel de S0 terminal block bedoeld is om een S0 signaal zonder solderen te kunnen gebruiken, is het op de LS120 printplaat ook makkelijker gemaakt om een 2e S0 signaal te solderen (in plaats van de optische input) voor de Tweakers die dat zouden willen. Er zijn hier soldeer ogen voor op de printplaat. Op de LS110 moest je nog ofwel direct op de sensor solderen, of gebruik maken van de erg kleine via's. Dit is natuurlijk geen officiële feature, maar omdat het een kwestie van tijd is voordat iemand dit zo wil gaan gebruiken, hebben we er maar vast rekening mee gehouden :)
Geweldig. Ik zat al te stoeien met mijn kwh meters. die vallen net iets terug tov de aanliggende installatieautomaten. Daardoor kon ik de youless net niet lekker plaatsen.

Ik ga verbruik en opwekking via de din rail kwh meters via de youless. Met de Enphase Envoy opwekking en verbruik via ct spoelen. Ik ben nieuwgierig naar het verschil tussen de kwh meters en de envoy.

Nou moet ik toch gaan solderen maar dat is nu dus iets eenvoudiger gemaakt.

Edit:

@YouLess Waar moet je de draadjes op solderen op de ls120 links? Rechts is de ls110

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m5tYehjtV0Lqv2e55Q6fB1CQ/medium.png

[ Voor 8% gewijzigd door Zuluman op 16-07-2017 21:57 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dit is natuurlijk geen officiële feature, maar omdat het een kwestie van tijd is voordat iemand dit zo wil gaan gebruiken, hebben we er maar vast rekening mee gehouden :)
Dit zouden meer bedrijven moeten doen! Kudos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@Zuluman De 2 soldeer pads die het meest dichtbij de 2 contacten van de photosensor zitten. Dus eigenlijk bijna net als op de foto van de LS110 (waar de draden direct op de sensor contacten gesoldeerd zijn), alleen dan met de draden op de pads die ietsje boven/onder de sensor contacten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gisteren m'n Youless en din rail meter binnen gekregen (nog niet geinstalleerd, want het zonnetje scheen :p), maar ik wil nog even één ding controleren:

Op de Youless zit zo'n groen stekkertje. Ik neem aan dat ik* een stroomdraadje kan pakken met twee aders en op dit blokje vast kan maken en dan op de din rail meter op die poorten 21 en 22. Volgorde van de aders maakt niet uit.

* ik = niet ik maar m'n partner :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor nu op één van de Youlessen de 1.4 firmware gezet. Als ik de /e pagina opvraag krijg ik voor zover ik kan zien alle informatie die ik nodig heb. Wat ik echt mis is het instellen van de huidige meterstand voor het S0 kanaal. Deze zou ik graag willen synchroniseren met de huidige stand van de kWh meter. Is dat een optie die nog gaat komen of heb ik er overheen gelezen?
De /a pagina wordt zoals hij nu is al door veel mensen gebruikt voor uitlezen, dus om dat niet allemaal te breken houden we het liever zo. Het heeft met de historische groei te maken dat het zo is, anders zou inderdaad een numerieke waarde logischer zijn geweest voor machine readout. De /a pagina was in eerste instantie bedoeld als human readable presentatie (voor in de home page), en later werd dit makkelijker gemaakt om ook voor machines uit te lezen door dit in json te structureren.
Begrijpelijk, maar ook jammer. Ik kan er verder wel mee uit de voeten, zo'n probleem is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:55:
[...]

Ik heb voor nu op één van de Youlessen de 1.4 firmware gezet. Als ik de /e pagina opvraag krijg ik voor zover ik kan zien alle informatie die ik nodig heb. Wat ik echt mis is het instellen van de huidige meterstand voor het S0 kanaal. Deze zou ik graag willen synchroniseren met de huidige stand van de kWh meter. Is dat een optie die nog gaat komen of heb ik er overheen gelezen?

[...]

Begrijpelijk, maar ook jammer. Ik kan er verder wel mee uit de voeten, zo'n probleem is het niet.
Waar heb jij de 1.4 firmware vandaan als ie nog "in de maak" is? Ben je een beta tester?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wailing_Banshee
Volgorde van de S0 aders maakt wel uit. Is namelijk polariteitsgevoelig.
Maar als die niet werkt, heb je + en - verkeerd zitten en dan is het een kwestie van de 2 draadjes omdraaien.
Pagina 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@AUijtdehaag die had ik nog niet gevonden, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zuluman schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:31:
[...]

Waar heb jij de 1.4 firmware vandaan als ie nog "in de maak" is? Ben je een beta tester?
https://gathering.tweaker...message/51794337#51794337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Zat niet op te letten en zie dat het de enelogic firmware is. Net als de andere versies van enelogic komt er niks aan bij enelogic. Heb hem netjes gekoppeld. Dan ziet ie m wel en krijg ik een koken wat ie invult. PVoutput werkt wel prima met de laatste firmware.

@YouLess de desktop app werkt niet met de SO puls met de 1.4 firmware. Heb geprobeerd om xx.xx.xx.xxx/z als ip te vullen maar dat werkt niet. Zal de kabel solderen en die gebruiken voor de PV. dan is dat opgelost. Zou ook leuk zijn als je beide kan weergeven. Ik ga even kijken hoe dat in domoticz werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hij doet het! Was even lastig met die draadjes koppelen aan dat groene blokje (en natuurlijk eerst verkeerd om, er staan geen + en - op het blokje...) Maar ik heb weer PVOutput output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:53:
Hij doet het! Was even lastig met die draadjes koppelen aan dat groene blokje (en natuurlijk eerst verkeerd om, er staan geen + en - op het blokje...) Maar ik heb weer PVOutput output.
Ik moet eerlijk bekennen, ik doe het ook nooit maar RTFM :P Daar staat de plus aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:46:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen, ik doe het ook nooit maar RTFM :P Daar staat de plus aangegeven.
had ik gedaan, maar blijkbaar toch op z'n kop gehouden ;p Of de draadjes zijn op de din-meter toch andersom gekomen :D

Edit: er komt blijkbaar nog wel wat vervuiling in m'n lijstje, de opbrengst van de panelen was rond 20:40 0W, maar vanaf 21:42 tot 22:27 ging hij ineens 6W gebruiken... (omvormer nog niet uit, maar ook geen stroom meer vanaf de panelen). Om 22:28 stond hij uit en werd het verbruik 0.

[ Voor 30% gewijzigd door Wailing_Banshee op 20-07-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 17:06
Stefan© schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:41:
[...]

@YouLess is er al een e.t.a. voor deze firmware? En betekent dit dan dat er automatisch leven in de "YouLess puls" meter op Enelogic komt? Ik zou ook graag mijn LS120 gecombineerd willen gebruiken. Dus P1 readings en via S0 input de opbrengst van mijn zonnepanelen.

[afbeelding]
@YouLess
@Stefan© Wat heb jij moeten doen zodat Enelogic ook de S0 puls laat zien?
Ik heb de 1.4 beta firmware erop gezet maar in enelogic veranderd niks.

Ik krijg geen extra kanalen te zien in enelogic.
In het menu meters zie ik alleen p1 elektra (ps ik heb geen gas).
Maar geen s0 puls als meter.

Ik heb ook steeds de melding dat verbinding verbroken is.
Ik weet niet of het er toe doet maar ik gebruik een gratis acount.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 23-07-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
@leonbong Ik heb de 1.3.4EL firmware ik krijg dit te zien in Enelogic:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5RhJGY5.png

Echter blijft alles op verbinding verbroken staan. Er hoeven geen poorten geforward te worden voor Enelogic toch? LS120 is gekoppeld, heeft token en gebruikt de S0. Geen LED of P1. De widget en lokale webinterface werken prima overigens. Firewall in de router ook uitgezet en YL powercycle gegeven maar mag ook niet baten. Iets doe ik fout :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Mijn youless las de p1 poort al uit voor de update van de firmware dat werkt nog steeds. Ik krijg het pulskanaal niet te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Misschien even opnieuw koppelen? En dan P1+S0 selecteren.

[ Voor 28% gewijzigd door Jim423 op 23-07-2017 10:27 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@leonbong Enelogic vraagt tijdens het koppelen hoe je de Youless gaat gebruiken, en maakt op basis daarvan de 'kanalen' aan. Als je eerder al een koppeling had gemaakt waarbij je nog geen S0 had gekozen, dan is er geen S0 kanaal aangemaakt voor die meter. Je moet dan inderdaad zoals Jim423 zegt opnieuw koppelen en dan P1+S0 selecteren.

@Jim423 Als je op de home pagina van de Youless web interface 'upload: OK' ziet staan, dan heeft de Enelogic server bevestigd dat hij de upload goed ontvangen heeft (en ook dat het format valide is). Je kunt er dan dus vanuit gaan dat de upload connectie zelf helemaal in orde is. Mocht je desondanks toch geen data in het Enelogic dashboard zien verschijnen, dan kun je denk ik het beste even met de Enelogic support contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-02-2021
@YouLess
Ik heb een tijd geleden een youless meter aangeschaft. Nu ligt deze al een tijdje in de kast omdat het gewoon niet werkt op mijn meterkast met extra PVC kast rond.
Nu wou ik dit toch graag terug in gang krijgen.

Misschien beginnen bij het begin. Ik heb een jaar geleden een huis gekocht. In dit huis zat nogal redelijk veel stroom verbruik. Omdat het toen echt wel nodig was om een beeld te krijgen heb ik de pvc kast van infrax open gemaakt (zegel doorbroken) en de youless meter rechtstreeks op de meter geplaatst.
Hierdoor was de dip wel zichtbaar maar ik heb de youless nog moeten tweaken voor betere performantie maar uiteindelijk heb ik het wel in gang gekregen.

Nu vond ik het toch maar niks om beschuldigd te kunnen worden van fraude en nadat ik het verbruik in kaart heb gebracht (gevonden dat er 3 boilers continue actief zijn in huis) heb ik infrax gebeld en gemeld dat mijn zegel doorbroken was. Nu hebben ze dit terug gemaakt en gemeten dat er geen fraude gebeurd is. Alles was OK. Maar nu kan ik mijn youless dus niet meer gebruiken.

Op jullie site staat duidelijk vermeld dat hij op mijn meter moet kunnen werken. Het gaat hier om een draaischijf met rood streepje.

Zijn er nog manieren om de youless beter te kunnen tweaken. Ik zie bijvoordbeeld dat jullie met een rood ledje werken. Ik heb gelezen dat rood op rood eigenlijk gewoon onzichtbaar is. Dit zal dan ook wel de reden zijn dat ik nog verder heb moeten tweaken. Kan dit ledje vervangen worden door een blauw? Dit is een composite kleur van rood.

Ik heb alle youless tools al gebruikt om de dip te meten. Van het moment de extra pvc kast erop zit is de dip gewoon niet meer zichtbaar. Ik vind dit wel jammer omdat op jullie site hier niks over vermeld staat.

Alle hulp wordt geapprecieerd.

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Laatst online: 26-09 18:01

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je zou een losse kWh meter kunnen kopen en die tussen je meter en je stoppenkast kunnen (laten) zetten. Daar kun je dan weer je Youless op aansluiten. Heb dit ook gedaan zodat ik mijn verbruik (Die ik met de youless meet) en mijn opbrengst (Zonnepanelen die ik uitlees direct uit de omvormer met en rpi) los van elkaar kon meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
Dag Hurricane,

Ik heb dit inderdaad overwogen hoewel ik dan beter met clamps en een esp8266 werk.
Het probleem is dat ik 3 fasen stroom heb en niet zo heel veel ken van de stoppenkast zelf.

Ik weet dat die kabels wel binnenkomen maar geen enkel idee hoe ik dit officieel moet aansluiten.
Het is wel zo dat mijn stoppenkast nog vervangen moet worden binnen het half jaar. Deze is namelijk niet meer in orde en mijn stroom is daarop afgekeurd.

Ik denk dat al bij al het beste nog steeds is om die draaischijf te kunnen meten. Er zijn geruchten wel dat alle meters in 2019 vervangen worden door slimme meters maar dan ben ik weeral een paar jaar verder.

Is er echt niks dat ik nu kan ondernemen? Ik was echt vooral aan het denken om het ledje te vervangen door een blauw licht maar ik denk dat dan de hele firmware moet veranderen. Ik weet ook niet hoe het terugkaatsen dan nog werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
Ok kleine update,
Ik lees net dat er ook zoiets bestaat als een 3 fase DIN rail kWh meter.
Deze worden wel op de youless site verkocht als meter voor zonnepanelen.

Kan dit gebruikt worden in mijn situatie? Dan is het natuurlijk wel een optie om te proberen dit tussen mijn stoppenkast en de infrax meter te plaatsen?

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou ook mijn aanpak zijn. Op die manier kun je ook een meter uitzoeken met flink wat pulsen per kWh (1000 a 2000 imp/kWh bijv.) zodat je mooi gedetailleerde grafiekjes krijgt.

offtopic:
P.S. Als je de laatste bent die gereageerd hebt op een topic en je wilt binnen 24h nog iets toevoegen, gebruik dan de 'Wijzig' knop ipv. een nieuwe post ;)

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
xumpy schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:52:
Ok kleine update,
Ik lees net dat er ook zoiets bestaat als een 3 fase DIN rail kWh meter.
Deze worden wel op de youless site verkocht als meter voor zonnepanelen.

Kan dit gebruikt worden in mijn situatie? Dan is het natuurlijk wel een optie om te proberen dit tussen mijn stoppenkast en de infrax meter te plaatsen?

Bedankt,
Ik heb ook die 3 fase DIN rail kWh meter van de Youless site, en ik hou het gedrag van m'n WP ermee in de gaten, dus zeker niet alleen bedoeld voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
Cool, ik heb hem zonet besteld. Merci mannen. Nu alleen hopen dat ik die correct aangesloten krijg.

Ik ben geen electricien maar ik ken mijn weg wel in electronica. Ik zal deze avond de stoppenkast eens proberen open te krijgen om te zien waar de fase kabels binnenkomen.
Het aansluiten is niet moeilijk zo te zien alleen hoop ik dat mijn kabels lang genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zet je wel de hoofdschakelaar uit zodat je spanningsvrij kunt werken :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
Haha, zover was ik wel geraakt hoor :D
Toch bedankt voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En plaats hier voor de zekerheid toch ook even een foto van de groepenkast + de hoofdschakelaar.
Dan kunnen we je een overwogen advies geven over het zelf doen, of misschien toch een elektricien inschakelen.
Punt is namelijk dat je 1001 oplossingen hebt en eigenlijk geen meterkast gelijk is.
Een enkele keer zit de hoofdschakelaar bij de hoofdzekering, maar ook heel vaak zit 'ie alleen maar in je groepenkast, of is er helemaal geen. (dat was de situatie hier)
En 3-fasen is dus wel 4 draden aansluiten en dat zijn best wel dikke draden (waarschijnlijk 6mm^2) en als ze voor de hoofdschakelaar zitten wil je daar alleen maar aan werken als de hoofdzekeringen (alle 3) eruit gedraaid zijn en dat kan alleen door een zegel te verbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TD-er schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:16:
En plaats hier voor de zekerheid toch ook even een foto van de groepenkast + de hoofdschakelaar.
Dan kunnen we je een overwogen advies geven over het zelf doen, of misschien toch een elektricien inschakelen.
Punt is namelijk dat je 1001 oplossingen hebt en eigenlijk geen meterkast gelijk is.
Een enkele keer zit de hoofdschakelaar bij de hoofdzekering, maar ook heel vaak zit 'ie alleen maar in je groepenkast, of is er helemaal geen. (dat was de situatie hier)
En 3-fasen is dus wel 4 draden aansluiten en dat zijn best wel dikke draden (waarschijnlijk 6mm^2) en als ze voor de hoofdschakelaar zitten wil je daar alleen maar aan werken als de hoofdzekeringen (alle 3) eruit gedraaid zijn en dat kan alleen door een zegel te verbreken.
Wij kunnen onze hoofdzekeringen gewoon zelf omschakelen... Zijn gewoon net zulke schakelaars als alle andere schakelaars. Nog een voorbeeld dat niet elke kast gelijk is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
Hier is een foto van mijn stoppenkast: https://ibb.co/hKbikQ
Zoals je kan zien is deze al vrij oud en dringend aan vervanging toe. Mijn idee was om achter de aardlekschakelaar een kabel buiten de stoppenkast te krijgen naar een kwh meter.
Deze kan dan achteraf terug binnenkomen en aangesloten worden.

O ja, infrax heeft zo een zwarte kast nog voor de stoppenkast staan. Deze kast heeft ook een hoofdschakelaar die ik gewoon kan uitzetten. Dus er staat dan nergens meer stroom op de stoppenkast zelf.

Mijn grootste zorg is of ik een kabel na de aardlek schakelaar buiten de stoppenkast mag brengen.
Wat is jullie mening?

[ Voor 31% gewijzigd door xumpy op 26-07-2017 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@xumpy: lijkt me meer een vraag voor het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xumpy
Ok ik zal het daar ook posten. Het is inderdaad een beetje afgeweken van mijn originele vraag.
Hoewel @TD-er mij misschien nog wat kan helpen.

Bedankt,

Hierbij het vervolg: xumpy in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 27% gewijzigd door xumpy op 26-07-2017 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Mocht het nog iemand boeien: Koppeling met Enelogic werkt nu, ik vermoedde het zelf al een beetje maar het is nu gefixed: standaard gebeurd het koppelen via de P1 poort. Als je dus de P1 poort helemaal niet gebruikt op de Youless moet deze eruit geknikkerd worden aan de kant van Enelogic zodat hij op de S0 ingang gaat pollen. Hij pakt direct alle geschiedenis uit het geheugen van de youless zo te zien dus je bent niks kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik krijg bij de firmware download voor PVOUTput een Trojan waarschuwing van AVG: SCGeneric_c

http://www.avgthreatlabs....medium=RS&utm_source=TDPU

Ik neem haast aan dat het een False Positive is ?

Maar mijn PC blocked de download..

[ Voor 60% gewijzigd door jacovn op 28-07-2017 11:14 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Never mind...

[ Voor 99% gewijzigd door Wailing_Banshee op 28-07-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjek
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-01-2023
Hallo,

Ik heb recentelijk een Youless LS 120 aangeschaft. Verder heb ik op mijn Ubuntu 14.04/ispconfig3 server de log software Youless Charts V5.0.2 gezet. Echter krijg ik als foutmelding in de browser bij http://192.xx.xx/install.php
**Database error: SQLSTATE[HY000] [1698] Access denied for user 'root'@'localhost'***
Het probleem bij Ubuntu is dat je je niet kunt inloggen als "root". Als ik nu zelf een database aanmaak met DB name "c1youless" , dan krijg ik de fout melding ***Database error: SQLSTATE[HY000]: General error: 1007 Can't create database 'c1youless'; database exists***. Wat moet aan de .php codes veranderd worden zodat hij een bestaande database naam accepteert en geen nieuwe aanmaakt?

Groet Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:12:
Ik krijg bij de firmware download voor PVOUTput een Trojan waarschuwing van AVG: SCGeneric_c

http://www.avgthreatlabs....medium=RS&utm_source=TDPU

Ik neem haast aan dat het een False Positive is ?

Maar mijn PC blocked de download..
Ik heb ook al vaker F-secure zien miepen over die site.
Probleem is natuurlijk dat die installers nogal "vreemde" dingen doen, waar de heuristics van de virusscanners op reageren.
Je zou de URL ook kunnen aanpassen door het domein "youless.nl" te vervangen in "jouless.nl".
Vaak zijn het namelijk de browser-plugins die gewoon een database raadplegen en niet zozeer de virusscanner zelf die de boel blokkeert.
En als je het niet vertrouwt, kun je de file altijd uploaden naar: https://virusscan.jotti.org/
Die haalt er dan tig virusscanners overheen.
robjek schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:36:
Hallo,

Ik heb recentelijk een Youless LS 120 aangeschaft. Verder heb ik op mijn Ubuntu 14.04/ispconfig3 server de log software Youless Charts V5.0.2 gezet. Echter krijg ik als foutmelding in de browser bij http://192.xx.xx/install.php
**Database error: SQLSTATE[HY000] \[1698] Access denied for user 'root'@'localhost'***
Het probleem bij Ubuntu is dat je je niet kunt inloggen als "root". Als ik nu zelf een database aanmaak met DB name "c1youless" , dan krijg ik de fout melding ***Database error: SQLSTATE[HY000]: General error: 1007 Can't create database 'c1youless'; database exists***. Wat moet aan de .php codes veranderd worden zodat hij een bestaande database naam accepteert en geen nieuwe aanmaakt?

Groet Rob
Waarom maak je dan niet een database-user aan in MySQL/MariaDB die ook een database mag aanmaken? Dat is sowieso beter en netter.

[ Voor 28% gewijzigd door TD-er op 29-07-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjek
Hallo, inderdaad.

Het is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robjek
Hallo,

Hoe kan ik in Youless Charts V5.0.2 bij inloggen de "Gebruikers naam" veranderen.

Groet Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb afgelopen weekend de meterkast eens opgeruimd en de Youless ff spanningsloos gehad om wat kabeltjes te organiseren, maar nu komen er geen gegevens meer in Enelogic terecht :?

De Youless is te pingen (statisch IP).

Soms is de Youless te benaderen via zijn eigen IP adres, bij upload staat dan een * met tekentjes erachter.

Gisteren zag ik heel even wel informatie binnenkomen op enelogic voor mijn slimme meter (P1) maar niet voor mijn kWh meter (S0).

Ik heb ook al geprobeerd de firmware opnieuw te flashen maar dan krijg ik de melding dat alles ok werkt (Ping test OK, HTTP ok, etc.) en dat de firmware niet geupdate hoeft te worden.

Op dit moment kan ik de webpagina van de Youless niet bereiken, maar pingen werkt wel :?

Iemand nog tips en/of tricks :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:45

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

kabel tussen S0 uitgang en youless

[ Voor 74% gewijzigd door JopieE op 31-07-2017 10:03 ]

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trek anders ook even tijdelijk de P1 kabel ertussenuit en weer plaatsen.
Tijdens de beta-test hadden we af en toe problemen met initialisatie van de juiste baudrate. Na een fix was dat probleem -bij mij- opgelost, maar misschien gaat het toch niet helemaal lekker als 'ie net opstart tijdens een bericht?

Sowieso in geval van twijfel, even alles spanningsloos maken (ook switch) en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ga ik vanavond eens proberen! Tnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Alle kabels los gehad, als ik nu inlog op de youless zelf zie ik correcte waardes voor beide meters (S0 en P1).
Tijd staat goed

Alleen bij upload staat een * terwijl deze OK hoort te zeggen en moet aftellen naar 0.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je recent dingen aangepast in je netwerk?
En als je de netwerkkabel uit de Youless trekt, kun je dan nog steeds dat IP-adres pingen? (mogelijk 2 apparaten zelfde IP-adres in gebruik)
De LS120 ondersteunt ook DHCP, dus je zou dat ook aan kunnen zetten, om zeker te weten dat DNS en gateway goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gisteravond de Youless nog een keer uitgezet, 15 minuten gewacht en aangezet.

Toen zag ik op de P1 uitgang (slimme meter) in Enelogic weer een "actueel verbruik" maar toen was de webinterface van de Youless zelf (op LAN IP) niet te bereiken. (wel te pingen).

Nu werkt zowel enelogic niet, als de webpagina van de Youless niet, maar de Youless is wel te pingen.

Misschien dat @YouLess of @Enelogic nog een idee heeft in welke hoek ik het moet zoeken :? Opnieuw de firmware installeren lukt dus ook niet zoals eerder vermeld.

Juist vanwege eerdere problemen (1,5 maand geleden ofzo) een statisch IP adres ingevuld.........

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jondalsimons
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-10-2023
Kan iemand mij helpen met dit instellen.
mij lukt het gewoon echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jondalsimons schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 19:22:
Kan iemand mij helpen met dit instellen.
mij lukt het gewoon echt niet.
* Raven stoft zijn glazen bol af.
*hatsjie*

Hint: geef eens details, waar loop je precies vast?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De doos kun je open maken met eens mes of schaar :+

Ik heb zojuist dmv de 4x truc ip op dhcp ingesteld en alles werkt weer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
YouLess schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:58:
@leonbong Enelogic vraagt tijdens het koppelen hoe je de Youless gaat gebruiken, en maakt op basis daarvan de 'kanalen' aan. Als je eerder al een koppeling had gemaakt waarbij je nog geen S0 had gekozen, dan is er geen S0 kanaal aangemaakt voor die meter. Je moet dan inderdaad zoals Jim423 zegt opnieuw koppelen en dan P1+S0 selecteren.

@Jim423 Als je op de home pagina van de Youless web interface 'upload: OK' ziet staan, dan heeft de Enelogic server bevestigd dat hij de upload goed ontvangen heeft (en ook dat het format valide is). Je kunt er dan dus vanuit gaan dat de upload connectie zelf helemaal in orde is. Mocht je desondanks toch geen data in het Enelogic dashboard zien verschijnen, dan kun je denk ik het beste even met de Enelogic support contact opnemen.
Ja het werkt nu het S0 signaal komt binnen bij enelogic echter bij elke dag heb ik zo'n piek van 12000 á 24000 kW.
Soms midden op de dag, dat is jammer want door het automatisch schalen van grafieken heb ik alleen platte lijnen.

Vandaag zelfs 111000 kW piek. De zon schijnt lekker hier.
Echter in logging van de youless zelf komt dit niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Is een bekend probleem, ik heb er ook soms last van (niet elke dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:06:
Gisteravond de Youless nog een keer uitgezet, 15 minuten gewacht en aangezet.

Toen zag ik op de P1 uitgang (slimme meter) in Enelogic weer een "actueel verbruik" maar toen was de webinterface van de Youless zelf (op LAN IP) niet te bereiken. (wel te pingen).

Nu werkt zowel enelogic niet, als de webpagina van de Youless niet, maar de Youless is wel te pingen.

Misschien dat @YouLess of @Enelogic nog een idee heeft in welke hoek ik het moet zoeken :? Opnieuw de firmware installeren lukt dus ook niet zoals eerder vermeld.

Juist vanwege eerdere problemen (1,5 maand geleden ofzo) een statisch IP adres ingevuld.........
Heb je ook nog getest of er een ander apparaat op de ping naar dat adres reageerde toen de Youless uit stond?
Vooral een statisch ingesteld IP_adres in de range van DHCP van je router kan heel veel problemen geven die heel lastig te vinden zijn.

Pagina: 1 ... 48 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.