Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Ik wil mijn energie verbruik gaan monitoren omdat ik VEEL te veel verbruik (6614 kWh met 2 personen).

- Welke functies heeft een Youless LS120, die een slimme meter niet heeft?
- En is een LS120 op het moment de "beste" keuze om veelverbruikers in kaart te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14
KvNwPPr schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:13:
Ik wil mijn energie verbruik gaan monitoren omdat ik VEEL te veel verbruik (6614 kWh met 2 personen).

- Welke functies heeft een Youless LS120, die een slimme meter niet heeft?
- En is een LS120 op het moment de "beste" keuze om veelverbruikers in kaart te brengen?
Grootste voordeel van een YouLess of vergelijkbare meter is de update frequentie. Voor het algemene verbruik is de slimme meter en je energiedashboard op de website van je energieleverancier voldoende. Echter update deze als je geluk hebt elk uur en soms maar 1 keer per dag.

De YouLess update elke seconde en zo kan je dus precies zien hoeveel je gebruikt op welk moment.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit:

Neem anders een kijkje in het Serieus elektriciteit besparen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
GioStyle schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:25:
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit:

Neem anders een kijkje in het Serieus elektriciteit besparen topic.
Je hebt gelijk, had beide topics openstaan. Echter, het antwoord hierboven is precies wat ik zocht. Ik dacht namelijk dat een "slimme' meter het verbruik per seconde/minuut kon uitlezen. Zo slim zijn ze dus niet :).

Tijd om een Youless te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14
KvNwPPr schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:30:
[...]

Je hebt gelijk, had beide topics openstaan. Echter, het antwoord hierboven is precies wat ik zocht. Ik dacht namelijk dat een "slimme' meter het verbruik per seconde/minuut kon uitlezen. Zo slim zijn ze dus niet :).

Tijd om een Youless te bestellen.
Je slimmemeter leest het dus wel elke seconde uit maar stuurt niet elke seconde de data naar je energiemaatschappij. Dit zou denk ik teveel data opleveren en 90% van de consumenten gebruikt het toch niet.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 14:46
@jurry Er staat vooralsnog geen MQTT client in de planning. De push die in de datasheet vermeld staat is in principe dezelfde upload naar een online energiemanager (Enelogic of PVOutput) die er ook al in LS110 was. Het is dus eigenlijk de datasheet die wat completer geworden is.

@Grolsch Ja, dat klopt :)

[ Voor 5% gewijzigd door YouLess op 07-06-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 13:53
@YouLess , dat zou fantastisch zijn!!

Wij krijgen ook nog zonnepanelen, kan ik daar ook de opbrengst van meten met dezelfde Youless :?

Ik wil dus graag 3 zaken monitoren

1 = Totaalverbruik
2 = Opwek PV
3 = Verbruik WP

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Er is 1 S0 input aansluiting op de LS120, dus een 2e kWh meter aansluiten zal niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
YouLess schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:15:
Er is 1 S0 input aansluiting op de LS120, dus een 2e kWh meter aansluiten zal niet gaan.
Ik kan toch de P1 aansluiten op mijn slimme meter, en mijn slimme meter registreert toch zowel verbruik als opwek :?

Dan kan ik de S0 gebruiken om de KWH meter van mijn WP op aan te sluiten :?

Of denk ik te makkelijk ;) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Je kunt op je slimme meter niet zien wat er totaal is opgewekt. Hij registreert geen verbruik en opwek, maar levering en teruglevering. Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet.

Als je 2 kWh opwekt maar in die periode 1 kWh verbruikt, dan ziet je slimme meter dus gewoon 1 kWh teruggeleverd. Je ziet dus wel levering en teruglevering, maar niet de pure opwek. En juist die wil je zien (om bijvoorbeeld te weten of je de TVT van je panelen netjes haalt of zo). Maar die data kan je omvormer misschien ook zelf wel leveren.

Voor mij is het een goede reden om met twee Youlessen te gaan werken... Ik wil hetzelfde als jij, maar ik heb nog een oude LS110 liggen van de zonnepanelen op mijn oude huis (panelen zijn verkocht, YL meegenomen).

Dat wordt dus:
LS120 voor totaalverbruik op P1 plus verbruik warmtepomp op S0
LS110 voor opwek zonnepanelen op S0

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 07-06-2017 15:28 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 13:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

YouLess schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:28:
@jurry Er staat vooralsnog geen MQTT client in de planning. De push die in de datasheet vermeld staat is in principe dezelfde upload naar een online energiemanager (Enelogic of PVOutput) die er ook al in LS110 was. Het is dus eigenlijk de datasheet die wat completer geworden is.
Is de push optie ook zelf in te stellen? Dat de meetwaarden dus niet naar een voorgedefinieerde site gaan (zoals PVOutput of Enelogic) maar naar een zelf in te stellen site / ip-adres.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:48

ThaHandy

Discovery Channel

Is een master/slave achtig iets niet mogelijk/optie/idee kwa hardware/firmware voor dit?

Een simpele "slave" firmware voor het loggen van de poorten en de normale firmware die de slave aanspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
@antonboonstra Nee, de upload locatie is momenteel niet instelbaar. Er is wel een keer een gebruiker geweest die via de support liet weten dat hij de upload locatie in de firmware binary gewijzigd had en zo toch naar een andere locatie kon uploaden. De flash utility pakt .bin block bestanden uit in een temp directory, en hij heeft in het block bestand waar de domeinnaam string enelogic.com in zit deze naam aangepast. Het is wel nogal een hack natuurlijk, en ook met de beperking dat de lengte van de vervangen string kleiner of gelijk moet zijn aan de originele, maar het is dus een keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het houdt ook een keer op qua features natuurlijk, gezien de YouLess maar een simpele Atmega 328 aan boord heeft.

Ik weet niet of er in dit topic mensen zijn die wel eens een Arduino geprogrammeerd hebben, daar zit namelijk dezelfde CPU in. Ik heb wel eens met een Arduino gespeeld en als je een beetje leuk op weg bent met programmeren dan loop je al gauw tegen de grenzen aan qua hoeveelheid code wat je erin kwijt kunt.

Functies als een MQTT-client zijn zeker tof, maar vreten ook veel geheugen. Dan zou je waarschijnlijk de webserver al moeten laten vervallen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kun je dan niet beter overstappen op iets a la ESP8266?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor zelfbouw domotica sensoren e.d. gebruik ik al volop ESP8266.
Wat de toekomstplannen van @YouLess zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Net de LS120 ontvangen en binnen 10 minuten werkend. Ik moest wel het IP adres via het Ziggo modem opzoeken maar dat was zo gebeurd.

Ik twijfel wel of ik mijn actuele meterstand (hier: https://gyazo.com/50cdfbce7bef43837044a9bfadf0d76d)) moet invullen? Ik krijg dan rare waardes bij Enelogic. (https://gyazo.com/4dcdb7a426590ea361b8e0d153f13772) M'n afname staat dan op 32338,24 kWh terwijl dit mijn huidige meterstand is.

edit: Ik lees in de handleiding dat ik dit niet in hoef te stellen, dus een betere vraag is: Hoe krijg ik die absurde waardes uit Enelogic?

[ Voor 14% gewijzigd door KvNwPPr op 08-06-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
De meterstand is je huidige meterstand. Als jij deze gaat wijzigen, wijzigt de YouLess hem weer terug naar de huidige meterstand.

Waarschijnlijk krijg je daardoor ook zo'n enorme piek bij Enelogic.

Mocht je het bij Enelogic niet zelf kunnen wijzigen, stuur dan even een mailtje. Support is net zoals bij YouLess top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 11:44
Inderdaad, een tijdje heb ik de elektriciteitsmeter (met draaischijf) uitgelezen met behulp van een TCRT5000 gekoppeld aan een Arduino. Echter dit werkte niet helemaal stabiel. De CNY70 ligt ook al klaar om hier eens mee te experimenteren. Nu zoek ik ook een oplossing voor een AEG elektriciteitsmeter waarbij de draaischijf slechts ~90 omwentelingen per kWh maakt. Een eerste poging met een TCRT5000 sensor was niet echt succesvol.

Aangezien de Youless een mooie kant-en-klare oplossing biedt, was ik benieuwd op welke manieren naast pull via een HTTP GET de sensor uitgelezen kan worden door python scriptjes op een RaspberryPi waar ook InfluxDB en Grafana opdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
GioStyle schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:33:
De meterstand is je huidige meterstand. Als jij deze gaat wijzigen, wijzigt de YouLess hem weer terug naar de huidige meterstand.

Waarschijnlijk krijg je daardoor ook zo'n enorme piek bij Enelogic.

Mocht je het bij Enelogic niet zelf kunnen wijzigen, stuur dan even een mailtje. Support is net zoals bij YouLess top.
Ik heb uiteindelijk de meter verwijderd onder gebouwen en opnieuw toegevoegd. De data in Enelogic is vannacht tussen 01:00 en 09:00 ook niet goed doorgekomen bij Enelogic. En net weer een "gap".

Hoe kan het dat de data wel goed aankomt bij Youless (https://gyazo.com/8e8b93252719435c70fb4c1402957088) maar niet bij Enelogic? (https://gyazo.com/1cf19933dfe024f3d9765971c42cba50)

[ Voor 21% gewijzigd door KvNwPPr op 09-06-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-07 07:52
Hallo allen,

Ik zie op pagina 1 van dit topic dat er speciale firmware is om stroomverbruik (consumed) naar pvoutput te uploaden. Alleen deze link werkt niet meer. Ik heb sinds twee weken zonnepanelen. De monitoring hiervan loopt via solaredge naar pvoutput. Nu wil ik graag mijn LS110 gebruiken om mijn stroomverbruik in dezelfde grafiek te krijgen. Ik heb gister al de handleiding van youless zelf gevolgd en volgens de youless ben ik verbonden en upload hij al data. Ik zie er alleen niks van terug.

Heb ik hiervoor dus andere firmware nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mattiasvdm Hier staan de links, kennelijk heeft Youless de site aangepast toen de LS120 is ingevoerd.
Ik zal vanavond de links in de startpost bijwerken.
Voor PVoutput heb je de "PO" firmware nodig.
Om je stroomverbruik te loggen, ipv de opbrengst, moet je volgens mij een ander veld gebruiken, alleen weet ik niet uit m'n hoofd welk veld dat is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
V3

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattiasvdm
Top, bedankt! De juiste firmware had ik er dus al op. Ik moest 'm alleen ff op V3 zetten. Nu zie ik het verbruik terug in grafiek.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb gisteren de Youless ook aangesloten en eerst geprobeerd met enelogic, maar regelmatig "verbindingsproblemen".

Hoe kan ik achterhalen waar dat aan ligt :?

Ik gebruik nu voor test ff PV output, maar omdat ik het verbruik van mijn WP wil monitoren en geen opwerk van PV leek Enelogic mij een beter oplossing :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Pvoutput is toch prima? (dan kunnen wij ook meegenieten)
Kun je ook meteen met een weatherunderground api key toevoegen, en je buitentemperatuur laten zien.
Of nog meer temperaturen, net als @alberthakvoort
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=51876&sid=48517
(klik op show extended data)

Ik gebruik het zelf ook voor de WP
https://pvoutput.org/list.jsp?id=17683&sid=16892

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kreeg PVoutput ook niet aan de gang :?

Wil ik terug flashen naar een enelogic gaat er iets mis :? En nu is m'n Youless niet meer te vinden op het netwerk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Dat flashen is altijd even (erg) lastig.
Ik had per ongeluk LS120 firmware in een LS110 zitten....

Enige manier dat me nog lukte was de youless direkt met een switch te verbinden en de laptop ook op die switch direkt met een vaste kabel.
En de youless config tool gebruiken als je hem niet meer kan vinden.

Soms krijgt de youless na een nieuwe flash een heel ander IP adres en netmask, wat natuurlijk weer niet overeen komt met je eigen netwerk.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij heb ik hem nou helemaal over de zeik, ook al geprobeerd met een direct kabel, maar wat ik ook doe en/of flash het groene lampje blijft knipperen en hij verschijnt niet op het netwerk :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Zijn er nog meer dingen die niet werken bij jou? >:)
Even in flash mode brengen door netwerk kabel er een keer of 3x of 4x kort in en uit nemen.
Als ledjelampje langzaam regelmatig knippert staat hij in flash mode.

Blijft soms lastig, maar kapot krijg je het niet...

(heb voor mezelf al eens een tekstdocumentje gemaakt, maar het is elke keer weer anders blijkt wel weer)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Dat flashen blijft bij mij toch altijd weer een very BIG issue.
Maar ENKEL op de volgende manier is het me gelukt met firmware 1.2.0.PO4 te laden:

Zet een vast ip-adres van de computer van de vaste netwerkadapter (in mijn geval een laptop) op:
ip adres: 10.10.0.1
subnetmask: 255.255.0.0
standaardgateway: niets (0.0.0.0 werkt denk ik ook)

Verbind de youless met een vaste ethernet kabel aan de computer.
Zet hem in de flash mode. 4x de netwerkabel er kort uit en in, totdat de groene led aan de voorkant langzaam blijft knipperen.
(Let op: Niet 1x meer, dan is alle data/gegevens gewist in de youless)

Gebruik eerst de youless-config-1.2.exe tool om daarna de youless een ip adress te geven in deze range.
Start het programma en geef het serienummer van de youless in.
Maak er 10.10.0.14 van als het programma dit aangeeft, en druk op configureren.

Led op de youless blijft weer groen branden.
Zet de youless weer in de flashmode dmv 4x netwerkkabel er kort in en uit, totdat de groen led weer langzaam knippert.

Start nu youless-firmware-1.2.0-PO4 en geef ip-adres 10.10.0.14 in.
Bij een mislukte poging van een vorige P04 firmware, eerst een andere firmware eroverheen gooien, anders laad hij de P04 niet.
Na flashen van andere firmware, weer in de flashmode zetten (4x in en uit van kabel)
(Ik had een geval dat de groene led continue bleef branden, dan reageert de youless nergens meer op. Dit is uiteindelijk gelukt met de usb eruit en erin en direct daarna te flashen met de gasfirmware. youless-flash-1.2.0-PO3G)

Uiteindelijk bij een juiste flash geeft het programma de melding:
Flash blokken zijn verzonden
Firmware versie 1.2.0-po4 succesvol geladen.

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Ik heb met behulp van dit forum sinds vrijdag m'n stroomverbruik via de YouLess inzichtelijk op PVOutput. Wat mij opvalt is dat mijn stroomverbruik (power used) dezelfde curve heeft als m'n stroom opbrengst (power generated). Vooral vandaag valt het erg op. 'S nachts verbruik ik tussen de 40 en 80 watt en overdag springt het naar ongeveer 1000 watt.

Is dit normaal? Er is de hele dag niemand thuis geweest en er staat ook geen wasmachine/droger/afwasmachine aan. De omvormer gebruikt toch niet zoveel stroom?

Ik heb de SolarEdge omvormer gekoppeld aan PVOutput en de YouLess in de meterkast op het ledje geplakt.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59185&sid=52667

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mattiasvdm schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:58:
Wat mij opvalt is dat mijn stroomverbruik (power used) dezelfde curve heeft als m'n stroom opbrengst (power generated). Vooral vandaag valt het erg op. 'S nachts verbruik ik tussen de 40 en 80 watt en overdag springt het naar ongeveer 1000 watt.

[...] en de YouLess in de meterkast op het ledje geplakt.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=59185&sid=52667
Als je meterkast ledje knippert bij het terugleveren dan lijkt me dit gedrag opzich wel logisch.

Het verschil is overigens wel vrij groot tussen opgewekt (SolarEdge) en teruggeleverd (Meterkast).. Heb je de imp/kWh van je LED wel goed opgegeven/veranderd in de Youless? :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mattiasvdm
Gaat zo niet lukken natuurlijk.
Dat ledje knippert zowel met opwek en verbruik, neem ik aan.

Je hebt een losse kWh meter nodig met S0 aansluiting (voor verbruik OF opwek)
In geval van LS110, kan je er twee draadjes aan solderen. (beter dan dat gepruts om een ledje te detecteren)
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
SmiGueL schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:26:
[...]

Als je meterkast ledje knippert bij het terugleveren dan lijkt me dit gedrag opzich wel logisch.

Het verschil is overigens wel vrij groot tussen opgewekt (SolarEdge) en teruggeleverd (Meterkast).. Heb je de imp/kWh van je LED wel goed opgegeven/veranderd in de Youless? :)
Ah oké. Ik maakte de fout door te denken dat het ledje alleen stroomverbruik aangeeft (en de kWh waarde stond ook verkeerd inderdaad).

Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik m'n daadwerkelijke verbruik niet op deze manier kan meten?
Hoe doen jullie dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mattiasvdm
Zie 1 post boven je....
(ik heb 4 kWh meters in mijn groepenkast zitten. Opwek, verbruik, Warmtepomp en heater Warmtepomp.
Opwek en verbruik geheel gescheiden van elkaar gemeten.
En alles met Finders 7E
maar er zijn goedkopere alternatieven.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Duidelijk. Ik heb nog wel een kWh meter liggen. Alleen hebben ze bij mij een bestaande groep gebruikt voor de zonnepanelen. Deze groep was eigenlijk speciaal voor de wasmachine maar die staat bij ons in de garage. Met de bouw van het huis is er een slaapkamer op zolder gerealiseerd die gebruik maakt van die wasmachine groep. Volgens de monteur kon dit makkelijk gecombineerd worden. Maar hierdoor kan ik dus nooit een zuiver onderscheid maken tussen verbruik en opbrengst.
Wellicht kan ik een trucje uithalen met de geüploade data. De formule is vrij simpel lijkt mij: gemeten data youless - gemeten data solaredge = verbruik
En anders alsnog een aparte groep aanleggen.
AUijtdehaag schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:38:
@mattiasvdm
Zie 1 post boven je....
(ik heb 4 kWh meters in mijn groepenkast zitten. Opwek, verbruik, Warmtepomp en heater Warmtepomp.
Opwek en verbruik geheel gescheiden van elkaar gemeten.
En alles met Finders 7E
maar er zijn goedkopere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
mattiasvdm schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:25:
Volgens de monteur kon dit makkelijk gecombineerd worden.
:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Niet dus? Ze hebben op zolder wel een aparte stoppenkast met twee groepen aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mattiasvdm schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:25:
Wellicht kan ik een trucje uithalen met de geüploade data. De formule is vrij simpel lijkt mij: gemeten data youless - gemeten data solaredge = verbruik
Dat zou je idd denken. >:)

Stel dat je je wasmachine aan hebt staan en 3000W verbruikt, je panelen leveren 2000W op --> Youless knippert met 1000W.. right?
Maar nu is je wasmachine klaar, en verbruik je nog maar 1000W.. Je panelen leveren op dat moment nog steeds 2000W terug, en dus knippert je Youless op.... nog steeds 1000W. :+

Omdat de Youless LS110 geen richting kan meten, weet je nooit of je verbruikt of teruglevert.. die 'simpele' formule gaat dus niet op. (tenzij je altijd meer verbruikt dan oplevert)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Zoals ik het nu heb begrepen meet mijn youless alles. Dus zowel verbruik als opbrengst. Dus de waarde van mijn youless moet altijd hoger zijn dan de waarde van mijn panelen. In jouw voorbeeld zou mijn youless dus 5000 watt aangeven.
Het feit dat de rode lijn van consumed energy in mijn pvoutput lager stond was omdat de kWh waarde verkeerd stond ingesteld. Morgen zou de rode lijn dus boven de groene uit moeten komen. Maar goed, verder heb ik er nu weinig aan.
Ik denk dat ik toch maar een aparte groep moet aanleggen.
SmiGueL schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:18:
[...]

Stel dat je je wasmachine aan hebt staan en 3000W verbruikt, je panelen leveren 2000W op --> Youless knippert met 1000W.. right?
Maar nu is je wasmachine klaar, en verbruik je nog maar 1000W.. Je panelen leveren op dat moment nog steeds 2000W terug, en dus knippert je Youless op.... nog steeds 1000W. :+

Omdat de Youless LS110 geen richting kan meten, weet je nooit of je verbruikt of teruglevert.. die 'simpele' formule gaat dus niet op. (tenzij je altijd meer verbruikt dan oplevert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
mattiasvdm schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:53:
Niet dus? Ze hebben op zolder wel een aparte stoppenkast met twee groepen aangelegd.

[...]
Als ze er een onderverdeler tussen gemonteerd hebben, dan heb ik niks gezegd.

Hier overigens sinds een paar dagen ook een LS120 draaien. Mijn oude LS110 komt er nog naast te hangen als ik straks weer een PV installatie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mattiasvdm Heb je een slimme meter die je uitleest?
Met wat scripten kun je inderdaad wel uitrekenen wat je verbruik is.

De slimme meter heeft een veld voor import en een veld voor export. Van je omvormer weet je hoeveel W hij op dat moment produceert.
Verbruik = (Import - Export) + PV
  • Stel je hebt 100W aan apparatuur aan staan en de zon schijnt behoorlijk, dan zul je ongeveer dit zien:
    Import: 0W
    Export: 2400W
    PV: 2500W

Berekening: 0-2400 = -2400, tel hier 2500 bij op: 100W verbruik
  • [br]
  • Vervolgens zet je de wasmachine (2000W) aan en is het intussen iets minder zonnig geworden:
    Import: 500W
    Export: 0W
    PV: 1500W

Berekening: 500-0 = 500, tel hier 1500W bij op: 2000W verbruik
  • [br]
  • Toen werd het avond en ging je TV-kijken met verlichting in de woonkamer aan (400W):
    Import: 400W
    Export: 0W
    PV: 0W

Berekening: 400-0 = 400, tel hier 0W bij op: 400W verbruik
Let wel, dit werkt alleen met de slimme meter omdat die dus laat 'zien' welke kant hij op meet (als je meer opwekt dan verbruikt dan gaat 'consumption' naar 0 en 'production' is dan hoger. Gebruik je meer dan je opwekt dan komt bij 'consumption' dat verschil te staan. Is de zon weg dan gaat 'production' naar nul. Gebruik je precies evenveel als dat je opwekt, dan staan ze volgens mij beiden op nul). Met een knipperende LED of draaischijf gaat dit niet lukken. Ook is het verbruik altijd bij benadering, je voegt immers twee meters (met beiden hun nauwkeurig/afwijking) samen. De berekening kan er dus zomaar 10-50W naast zitten bijv.

De zonnepanelen zitten hier ook op de groep van de wasmachine. De B16 automaat in de meterkast is vervangen door een B20 ivm selectiviteit. Op zolder is een onderverdelertje geplaatst met 2x B16 erin, eentje voor de panelen en eentje voor de wasmachine. Dat er in jouw geval nog een slaapkamer aan vast hangt moet niet uitmaken, als de kabel vanaf meterkast naar onderverdeler op zolder maar niet is afgetakt naar verbruikers onderweg. Aftakken mag pas na de onderverdeler weer.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmiGueL schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:18:
[...]

Er zijn ook wel DIN rail kWh-meters die maar in 1 richting meten.
Neemt niet weg dat je wasmachine mogelijk al de zonnestroom verbruikt, voordat het de meter in gaat.
Dus het beste is om de kWh meter te plaatsen tussen aftakking naar verbruiker en omvormer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Is de ls120 ook geschikt om analoog gas te meten? zag alleen een firmware voor de ls110 voor m3.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Ik heb helaas geen slimme meter. Dus de beste manier om zowel m'n verbruik als m'n opbrengst te meten is alsnog een aparte groep aan te leggen voor m'n zonnepanelen en daarnaast een aparte kWh meter in de meterkast aan te brengen die alle andere groepen meet, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mattiasvdm schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:09:
Ik heb helaas geen slimme meter. Dus de beste manier om zowel m'n verbruik als m'n opbrengst te meten is alsnog een aparte groep aan te leggen voor m'n zonnepanelen en daarnaast een aparte kWh meter in de meterkast aan te brengen die alle andere groepen meet, correct?
Correct.
Bedenk dan wel of je 3 fasen hebt of niet. Dat maakt namelijk uit voor het soort meter die je nodig hebt voor de meting van alle andere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Ik heb geen 3 fasen. De kWh meter heb ik rechtstreeks bij YouLess besteld:
http://youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html
TD-er schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:32:
[...]

Correct.
Bedenk dan wel of je 3 fasen hebt of niet. Dat maakt namelijk uit voor het soort meter die je nodig hebt voor de meting van alle andere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:56:
@Grolsch
Zijn er nog meer dingen die niet werken bij jou? >:)
Even in flash mode brengen door netwerk kabel er een keer of 3x of 4x kort in en uit nemen.
Als ledjelampje langzaam regelmatig knippert staat hij in flash mode.

Blijft soms lastig, maar kapot krijg je het niet...

(heb voor mezelf al eens een tekstdocumentje gemaakt, maar het is elke keer weer anders blijkt wel weer)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Dat flashen blijft bij mij toch altijd weer een very BIG issue.
Maar ENKEL op de volgende manier is het me gelukt met firmware 1.2.0.PO4 te laden:

Zet een vast ip-adres van de computer van de vaste netwerkadapter (in mijn geval een laptop) op:
ip adres: 10.10.0.1
subnetmask: 255.255.0.0
standaardgateway: niets (0.0.0.0 werkt denk ik ook)

Verbind de youless met een vaste ethernet kabel aan de computer.
Zet hem in de flash mode. 4x de netwerkabel er kort uit en in, totdat de groene led aan de voorkant langzaam blijft knipperen.
(Let op: Niet 1x meer, dan is alle data/gegevens gewist in de youless)

Gebruik eerst de youless-config-1.2.exe tool om daarna de youless een ip adress te geven in deze range.
Start het programma en geef het serienummer van de youless in.
Maak er 10.10.0.14 van als het programma dit aangeeft, en druk op configureren.

Led op de youless blijft weer groen branden.
Zet de youless weer in de flashmode dmv 4x netwerkkabel er kort in en uit, totdat de groen led weer langzaam knippert.

Start nu youless-firmware-1.2.0-PO4 en geef ip-adres 10.10.0.14 in.
Bij een mislukte poging van een vorige P04 firmware, eerst een andere firmware eroverheen gooien, anders laad hij de P04 niet.
Na flashen van andere firmware, weer in de flashmode zetten (4x in en uit van kabel)
(Ik had een geval dat de groene led continue bleef branden, dan reageert de youless nergens meer op. Dit is uiteindelijk gelukt met de usb eruit en erin en direct daarna te flashen met de gasfirmware. youless-flash-1.2.0-PO3G)

Uiteindelijk bij een juiste flash geeft het programma de melding:
Flash blokken zijn verzonden
Firmware versie 1.2.0-po4 succesvol geladen.
Het programma'tje youless-config-1.2.exe tool kan ik nergens downloaden :?

Mijn Youless knippert constant langzaam, wat ik ook doe.

Behalve als ik 5 x de UTP er uit en erin doe dan knippert de youless ff snel, om daarna weer regelmatig te gaan knipperen elke seconde aan, seconde uit, seconde aan, seconde uit, etc. etc.

Ben even radeloos nu, wat te doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Youless configuratie wizard?
http://youless.nl/downloads-ls110.html
LS110 toch?

De youless staat dan gewoon in "flash" mode te wachten tot je er wat in schiet.
Moet wel het ip adres kloppen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-06-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb een LS120, dat verklaart misschien wat :?

Hij knippert al dagen, maar geen enkele "tool" krijgt er wat ingeschoten.

Ik heb hem nu rechtstreeks aan m'n laptop hangen met een UTP kabel, ik schakel de wifi uit en run dan de tool (enelogic of PVoutput variant) maar niets helpt :(

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Ik dacht een LS110.... :X
Misschien kan @TD-er of @YouLess je dan wel even helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Voor de zekerheid nog ff defender en de firewall uitgeschakeld, maar ik zie tijdens de "blinde" flashprocedure ook niets aparts knipperen of reageren op de youless...

M'n LAN ip staat wel in de 169.24.*.* reeks, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de LS120 kan ook met DHCP werken.
En inderdaad moet je echt alle virusscanners/firewall dingen uitzetten.
En het gebruik van een gewone switch kan ook heel veel bijdragen aan een goed flashresultaat.
Geprikt in een Fritzbox kan wat problemen geven.

Ik heb hier ook heel wat problemen gehad met het flashen van de firmware, maar het positieve is dat je 't eigenlijk niet onherstelbaar kunt verklooien.

Volgens mij kan 'ie ook een default IP-adres krijgen, maar daarover moet je Youless even mailen.
Normaal gesproken krijg je binnen no-time antwoord, maar het is nu al 22:40 uur, dus er is een kans dat 'ie met een koud biertje buiten zit te genieten van de avond en niet binnen een kwartiertje reageert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb @YouLess gecontact via de website, hopen dat hun een oplossing hebben.

Voor de test vandaag de youless meegenomen naar een andere computer, maar ook daar geen enkele beweging in te krijgen.

Is het normaal dat de youless na een reset (wat bevestigd wordt door snel knipperende led) direct weer langzaam begint te knipperen :? (flashmode :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kleine update, nog een andere laptop uit de kast getrokken (Windows XP).

Eerst de Youless compleet gereset (herkenbaar aan het snelle knipperen) en toen zag ik op een gegeven moment dat de led permanent groen bleef branden.

Toen met een rechtstreeks UTP kabel aan de laptop onderstaand tooltje gerund.

YouLess firmware flash utility - firmware 1.3.4-EL [Enelogic] (404.6 KiB)

Het tooltje had in de gaten dat ik er een directe kabel aan had zitten en ik moest de youless ff spanningsloos maken.

Nu knipte het lampje sneller als wat deze normaal altijd gedaan had. Dus blijkbaar is flashmode een sneller knipperend lampje als wat ik constant gezien had.

En waarachtig, het flashen was gelukt en ik kon de Youless bereiken op het 169.*.*.* IP adres.

Netwerkkabel eruit, youless aansluiten op het normale netwerk, en we zijn weer terug bij af :(

Het lampje knippert om de seconden, en de youless is niet te vinden op het netwerk, ook zie ik dat de DHCP server geen lease afgegeven heeft.

Ik heb er maar ff een filmpje van gemaakt.

https://ufile.io/kou9p

Volgens mij is dit knipperen geen flashmodus :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
@Grolsch Dat klopt, dit langzame knipperen doet hij zolang hij bezig is een DHCP lease te krijgen. Zodra deze verkregen is, stopt het langzaam knipperen. Normaal gesproken gaat dat vrij snel en eigenlijk heeft het zover ik weet tot nu toe telkens met elke DHCP server gewerkt, dus het is wel opvallend dat dat hier niet wil.

Wat dan misschien de makkelijkste workaround is, is om hem weer rechtstreeks met je laptop te verbinden, en de web interface op het default IP adres 169.254.169.254 te benaderen. Vervolgens kun je op de netwerk pagina een zelf gekozen statisch IP adres configureren dat in je LAN nummering past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Laatst online: 23:28
Recent een nieuw appartement betrokken waar nog een vrij oude meter inziet.
Een youless aangeschaft om het energie gebruik in de gaten te houden.
Echter op welke manier ik het apparaat ook positioneer geen meting waar ik iets mee kan.

Is het ding überhaupt wel geschikt voor mijn meter? Hier een video van snel en langzaam draaien:
YouTube: Meter

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nadat ik op het werk er een nieuwe firmware in heb gezet kan ik hem thuis wel weer benaderen!

Weer opnieuw gekoppeld met enelogic en het lijkt weer te werken!

Wat het nu geweest is mag Joost weten, maar het lijkt weer te werken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Betere computers op het werk?
Ander besturingsysteem?
Fijn dat het weer werkt ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Geen flauw idee, ondertussen zoveel geprobeerd dat het van alles kan zijn.

Maar dat langzamere geknipper is dus geen flashmode, maar betekend dus dat de youless geen IP adres krijgt van de DHCP.

Ik heb nu weer enelogic, zover ik kan zien heb ik daar de meeste logmogelijkheden, waarom zou ik PV output gebruiken, behalve dan dat jullie mijn verbruik kunnen zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kan het zijn dat ik op Enelogic geen history kan zien in een mooie grafiek :?

Ik wil graag het gedrag van mijn WP analyseren (pendelgedrag) maar ik zie actueel verbruik, maar dat is meer van het laatste half uur.

Ik wil graag per dag/week/maand een grafiek hebben weergegeven in KWH/verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robbinonline schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:39:
Recent een nieuw appartement betrokken waar nog een vrij oude meter inziet.
Een youless aangeschaft om het energie gebruik in de gaten te houden.
Echter op welke manier ik het apparaat ook positioneer geen meting waar ik iets mee kan.

Is het ding überhaupt wel geschikt voor mijn meter? Hier een video van snel en langzaam draaien:
YouTube: Meter
Volgens mij moet dat prima kunnen.

Beetje vloeken in de kerk trouwens in dit topic, maar voor het aanschafbedrag van de YouLess had je ook een slimme meter kunnen laten plaatsen (via voorrangsplaatsing). Dan was je €72,60 kwijt geweest en vervangen ze je elektrameter én je gasmeter (of €67,76 als je alleen een elektrameter hebt). Beiden kun je dan digitaal uitlezen (P1-poort) en zit je niet te klooien met positioneren van de YouLess zodat hij je draaischijf goed oppikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een kwh meter met s0 van 19,95 en twee draadjes solderen aan de youless kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je je gehele woning wilt meten dan heb je wel een zwaarder model nodig dan eentje van 2 tientjes vermoed ik. Ook kun je dan nog steeds je gasverbruik niet uitlezen ;)

Ik vind de YouLess een prachtig ding, maar voor m'n gevoel zijn de hoogtij dagen van het apparaatje voorbij door uitrol van slimme meter.
Voor zonnepanelen en verbruikers zoals warmtepompen e.d. is hij nog prima geschikt, maar je totale verbruik kun je ook erg goed met een slimme meter uitlezen. Natuurlijk heeft iedereen zijn voor- en tegenargumenten (als je nog een draaischijfmeter hebt hangen en zonnepanelen hebt of overweegt zou ik de draaischijfmeter mooi laten hangen), maar ik wil het alleen maar even aangeven dat er meer opties zijn :)

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2017 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
En hoe wil je die P1-poort uitlezen? Daar zijn ook nog spullen voor nodig. Vlak die kosten niet zomaar uit.

Ik heb juist een LS120 aangeschaft om aan mijn P1 te hangen. Ik snap dat het goedkoper kan door zelf dingen te knutselen, maar ik moet eerst nog de rest van mijn huis afbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:03:
Als je je gehele woning wilt meten dan heb je wel een zwaarder model nodig dan eentje van 2 tientjes vermoed ik. Ook kun je dan nog steeds je gasverbruik niet uitlezen ;)
[...]
D'r zijn er zat die 50A aankunnen voor dat bedrag.
En dat is voor thuisgebruik ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@robbinonline De verf van het rode streepje lijkt het metaal van de draaischijf niet volledig te dekken. Wellicht dat het reflectie signaal daardoor verzwakt is. Meestal valt dat wel op te lossen met een aanpassing van de gevoeligheid. Je kunt daarvoor het beste even contact opnemen via de support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zijn hier meer mensen die De Youless gebruiken i.c.m. Enelogic :?

Volgens mij werkt de Youless weer goed, op de statuspagina zie ik het actuele opgenomen vermogen, bij upload staat alles goed (counter telt ook af) maar op Enelogic zie ik bij actueel verbruik niets :?

Ik heb wel mijn slimme meter toegevoegd aan Enelogic, kan dit hiermee te maken hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:23:

Volgens mij werkt de Youless weer goed, op de statuspagina zie ik het actuele opgenomen vermogen, bij upload staat alles goed (counter telt ook af) maar op Enelogic zie ik bij actueel verbruik niets :?

Ik heb wel mijn slimme meter toegevoegd aan Enelogic, kan dit hiermee te maken hebben :?
Ik heb ook wel eens gehad dat het niet goed werkte (tijdens test-firmware versies) en toen was de oplossing de boel opnieuw koppelen aan Enelogic.
Maar goed, dat was o.a. toen Enelogic nog maar net de LS120 ondersteunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Grolsch schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:23:

Ik had de eerste dag van gebruik ook problemen om de data in Enelogic te krijgen, door onverklaarbare redenen. Nu werkt het perfect.
Ik heb wel de Youless iets anders geplaatst (niet exact in het midden op de meter) om het % bij upload zo hoog mogelijk te krijgen.

Ondertussen heb ik de aanschaf van de LS120 al ruimschoots terugverdiend. Man Man, wat had ik een sluipverbruik en verouderde apparatuur die enorm veel stroom verbruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door KvNwPPr op 29-06-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Gister youless besteld. Vandaag binnen gekregen. Wat is die groene aansluiting? Hoef ik nou niet meer te solderen om hem op een kwh meter aan te sluiten? Staat niks in de beschrijving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l4aXYGiUxQkeWz5A1Q8JZkgy/medium.jpg

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zuluman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:41:
Gister youless besteld. Vandaag binnen gekregen. Wat is die groene aansluiting? Hoef ik nou niet meer te solderen om hem op een kwh meter aan te sluiten? Staat niks in de beschrijving.

[afbeelding]
S0
Correct.
Heb je wel die van de LS120 gedownload dan? Staat gewoon op pagina 12. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

SmiGueL schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:46:
[...]

S0
Correct.
Heb je wel die van de LS120 gedownload dan? Staat gewoon op pagina 12. ;)
Nee nog niet. Had alleen het A5je bekeken wat erbij zat. Ben er wel heel blij mee want ik ben niet de beste soldeerder. binnenkort maar nog een bestellen voor de zonnepanelen. Wou eerst alles alleen via de envoy s doen maar is leuk om te zien wat de verschillen zullen zijn.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voor 100 euro had je er al 2 gehad.... ;)
https://www.marktplaats.n...c1b&previousPage=lr&pos=2
Maar dan wel solderen (5 minuten werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:52:
Ik hou van nieuw. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ook...
Maar ook van mijn centen in de portomonee houden. (voor andere leuke dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vergelijking met 2e hands is natuurlijk niet helemaal eerlijk. :P

Die uit de advertentie heeft geen P1 ingang. ;)

De LS120 kan zowel je P1 Electra & P1 Gas & S0 Panelen meten voor nog geen 8 tientjes.
Zelfs 2e hands ben je dan al €150 lichter voor een paar LS110'en. :+

@hieronder:
Volgens mij werkt P1 prima i.c.m. S0.
Als jij je verbruik zonder panelen wilt weten dan pak je de waarde van de P1 en daar haal je de S0 waarde van af. ;)
Als op je meterkast een LS110 zou zitten DAN zou het inderdaad niet werken omdat de LS110 geen richting meet. de LS120 kan dit wel, waardoor bovenstaande oplossing volgens mij prima moet werken. :)

[ Voor 25% gewijzigd door SmiGueL op 29-06-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SmiGueL
P1 heeft geen nut met zonnepanelen.
("slimme meter meet geen direkt verbruik en moet je allerlei truukjes gaan uithalen om erachter te komen")
Dus ik hou het goedkoop en 2e hands. En gas heb ik niet meer dankzij de panelen. Dus dat nut ontgaat mij ook.
Ik kan eigenlijk wel stellen, dat dankzij youless (2x), hier geen slimme meter komt..

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Tja, een nieuwe Youless is niet goedkoop maar het werkt toch verdomd goed (even wat credits naar de makers ;)). Het is lekker makkelijk en daar betaal je voor. Ik was ook niet op de hoogte van custom opties zonder slimme meter.

Kan ik met de LS120 electra EN gas tegelijk meten zonder slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

SmiGueL schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:20:
[...]

De vergelijking met 2e hands is natuurlijk niet helemaal eerlijk. :P

Die uit de advertentie heeft geen P1 ingang. ;)

De LS120 kan zowel je P1 Electra & P1 Gas & S0 Panelen meten voor nog geen 8 tientjes.
Zelfs 2e hands ben je dan al €150 lichter voor een paar LS110'en. :+

@hieronder:
Volgens mij werkt P1 prima i.c.m. S0.
Als jij je verbruik zonder panelen wilt weten dan pak je de waarde van de P1 en daar haal je de S0 waarde van af. ;)
Als op je meterkast een LS110 zou zitten DAN zou het inderdaad niet werken omdat de LS110 geen richting meet. de LS120 kan dit wel, waardoor bovenstaande oplossing volgens mij prima moet werken. :)
Kan ik dus de so gebruiken voor de panelen op kwh meter 1 en verbruik met optisch oogje voor kwh meter 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zuluman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:15:
[...]

Kan ik dus de so gebruiken voor de panelen op kwh meter 1 en verbruik met optisch oogje voor kwh meter 2?
Volgens mij niet... en heb je 2 youlessen nodig voor dat doel.
(If it Sounds Too Good to Be True, it Probably Is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Er is zeker geen inruil aktie voor de LS110 naar LS120 ?

Baal er wel een beetje van, begin februari een LS110 gekocht, 5 weken later aankondiging dat ik een andere meter krijg, die wordt dus morgen geplaatst en nu blijkt dat ik er binnen 5 maanden al niets meer aan heb :(

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:51:
Er is zeker geen inruil aktie voor de LS110 naar LS120 ?

Baal er wel een beetje van, begin februari een LS110 gekocht, 5 weken later aankondiging dat ik een andere meter krijg, die wordt dus morgen geplaatst en nu blijkt dat ik er binnen 5 maanden al niets meer aan heb :(
Op die slimme meter zit geen pulsledje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

@AUijtdehaag Weet ik nog niet, krijg hem morgen pas. Maar als ik het had geweten had ik nog wel even gewacht op de 120, dan had ik meteen gas en terug leveren er ook bij gehad.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DukeBox
Terugleveren en slimme meter?
Zie mijn opmerkingen een paar post hierboven...

Dan heb je aan die pulsled ook niks. (of een LS120 met P1 ook niet)
Maar om dit topic niet teveel te vervuilen met de slimme meter, houd ik er maar over op.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2017 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zuluman schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:15:
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:34:
Volgens mij niet... en heb je 2 youlessen nodig voor dat doel.
(If it Sounds Too Good to Be True, it Probably Is)
Binnenkort wel

[ Voor 34% gewijzigd door SmiGueL op 29-06-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

vandaag de youless aangesloten. android app werkt prma en de windows desktop gadget ook. ik krijg alleen geen data te zien op enerlogic. ik zie dat hij wel eke minuut verstuurt maar enerlogic geet aan dat de verbinding is verbroken.

ik heb port forwarding aangezet voor het ip vande youless met poort 80 maar helaas niks ik heb een tp link WR1043. iemand een idee. ik heb de alternatieve poorten ook geprobeerd maar niks. ik heb ook een aantal malen de koppeing opgeheven en weer gemaakt. hij ziet hem wel bij detectie en ik kan koppelen maar de data komt gewoon niet aan terwijl hij wel verzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Zuluman
Knal er gewoon pvoutput firmware op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-09 13:27
Zuluman, helaas kan ik je ook niet helpen.
Zit nu ook met een probleem dat automatisch upload op zonnestroomopbrengst.eu niet meer werkt.
Deed het altijd perfect. Een maand geleden ben ik van adsl overgegaan op vdsl. Geen hardware vervangen.
Alles werkt perfect, alleen de upload naar zonnestroom doet het niet. Poort op de Huawei router staat open en de link in zonnestroom staat ook goed volgens mij:
URL "http://*.*.*.*:32848/V?f=j&u=kWh&m=6" antwortet nicht
Heeft iemand hiervoor een verklaring ?

[ Voor 7% gewijzigd door Aloysxda op 02-07-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aloysxda schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:52:
Zuluman, helaas kan ik je ook niet helpen.
Zit nu ook met een probleem dat automatisch upload op zonnestroomopbrengst.eu niet meer werkt.
Deed het altijd perfect. Een maand geleden ben ik van adsl overgegaan op vdsl. Geen hardware vervangen.
Alles werkt perfect, alleen de upload naar zonnestroom doet het niet. Poort op de Huawei router staat open en de link in zonnestroom staat ook goed volgens mij:
Ander intern IP-adres van de router?
Dan is het gateway-adres anders en kan de Youless niet naar buiten communiceren.
Oftewel netwerk-config tool opnieuw draaien en het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Zuluman schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:59:
vandaag de youless aangesloten. android app werkt prma en de windows desktop gadget ook. ik krijg alleen geen data te zien op enerlogic. ik zie dat hij wel eke minuut verstuurt maar enerlogic geet aan dat de verbinding is verbroken.

ik heb port forwarding aangezet voor het ip vande youless met poort 80 maar helaas niks ik heb een tp link WR1043. iemand een idee. ik heb de alternatieve poorten ook geprobeerd maar niks. ik heb ook een aantal malen de koppeing opgeheven en weer gemaakt. hij ziet hem wel bij detectie en ik kan koppelen maar de data komt gewoon niet aan terwijl hij wel verzend.
Heb je dit ( meter registreren op de Enelogic site binnen je account ) al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Op enelogic komt de data wel juist binnen, dat is het probleem dus niet.
Config tool ga ik morgen draaien. Dan maar eens kijken of dit de oplossing is.Bedankt voor jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aloysxda schreef op zondag 2 juli 2017 @ 13:52:
Wat als je dit adres eens met je telefoon (via 3G/4G uiteraard) benaderd?
Als dit werkt moet je het probleem denk ik bij de site zoeken, werkt dit niet dan bij de configuratie van je Youless/Router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 01:43:
@Zuluman
Knal er gewoon pvoutput firmware op.
gedaan maar geen verschil. ook naar pvoutput komen de gegevens niet aan. zoals ik al zei ligt aan de router. en ik wil alle diensten zelf even uitproberen en zien wat mij het beste bevalt.
TD-er schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:14:
[...]
Ander intern IP-adres van de router?
Dan is het gateway-adres anders en kan de Youless niet naar buiten communiceren.
Oftewel netwerk-config tool opnieuw draaien en het zou moeten werken.
ik wist niet het bestaan van een netwerk-confi tool. ik zal even in dit forum ernaar zoeken.
ik heb geen slimme meter maar een digitale teller met puls en de youless ziet ie gewoon in het netwerk als ik m registereer. data komt alleen niet aan.

edit:tool gevonden en gedraaid. het werkt. snap alleen nog niet veel van de settings van pvoutput. moet daar nog even op studeren. nu ziet ie mijn verbruik als opbrengst.

[ Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 03-07-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:44

Stefan©

Toet toet

YouLess schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 17:35:
@DiedB (inmiddels ook via de support beantwoord) De LS120 is daar hardwarematig op voorbereid, maar de 1.3 firmware gebruikt de S0 aansluiting nog niet onafhankelijk. In 1.3 is dit een alternatieve input connector die op hetzelfde hoofdkanaal uitkomt.

De firmware die wel de S0 onafhankelijk van P1 (of LED) opneemt, en ook een eigen intern logkanaal heeft, wordt op dit moment getest. Deze komt dus binnenkort beschikbaar.

btw, de vraag van @Cyberpope was ook via de support behandeld. De toegang tot de Youless bleek door de Avast/AVG online shield geblokkeerd te worden.
@YouLess is er al een e.t.a. voor deze firmware? En betekent dit dan dat er automatisch leven in de "YouLess puls" meter op Enelogic komt? Ik zou ook graag mijn LS120 gecombineerd willen gebruiken. Dus P1 readings en via S0 input de opbrengst van mijn zonnepanelen.

YouLess S0

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan© op 03-07-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
SmiGueL schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:31:
[...]

Wat als je dit adres eens met je telefoon (via 3G/4G uiteraard) benaderd?
Als dit werkt moet je het probleem denk ik bij de site zoeken, werkt dit niet dan bij de configuratie van je Youless/Router.
Met de telefoon benaderen werkt niet. Zojuist heb ik de config tool gedraaid. Dit is goed gegaan, maar helaas werkt het nog niet.
Als ik het adres op zonnestroomopbrengst.eu er in zit, krijg ik de melding: import url niet bereikbaar.
Waar zit nou de fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aloysxda schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:23:
Met de telefoon benaderen werkt niet. Zojuist heb ik de config tool gedraaid. Dit is goed gegaan, maar helaas werkt het nog niet.
Als ik het adres op zonnestroomopbrengst.eu er in zit, krijg ik de melding: import url niet bereikbaar.
Waar zit nou de fout ?
Bij je Youless of Router.

Probeer nu eens je Youless te bereiken binnen je lokale netwerk, maar dan met het lokale IP adres van je Youless?
http://*.*.*.*:32848/V?f=j&u=kWh&m=6
Waarbij *.*.*.* dus gelijk is aan 192.168.1.123 oid.

Als dit ook niet werkt zit het probleem waarschijnlijk in de configuratie van je Youless.

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 03-07-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
SmiGueL schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:07:
[...]

Bij je Youless of Router.

Probeer nu eens je Youless te bereiken binnen je lokale netwerk, maar dan met het lokale IP adres van je Youless?
http://*.*.*.*:32848/V?f=j&u=kWh&m=6
Waarbij *.*.*.* dus gelijk is aan 192.168.1.123 oid.

Als dit ook niet werkt zit het probleem waarschijnlijk in de configuratie van je Youless.
Dit werkt:
{"un":"kWh","tm":"2017-06-01T00:00:00","dt":86400,"val":[" 25,000"," 23,000"," 14,000"," 15,600"," 18,800"," 11,200"," 5,600"," 10,600"," 7,300"," 17,200"," 19,800"," 8,500"," 12,600"," 24,000"," 18,400"," 11,800"," 7,200"," 24,000"," 22,500"," 20,500"," 23,000"," 18,600"," 14,400"," 5,300"," 7,800"," 20,000"," 20,000"," 0,000"," 7,700"," 9,400",null]}

Wat zou ik nu verder kunnen doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
De gegevens zijn vanaf buiten af niet te benaderen dus het ligt aan je router, of misschien staat de gateway van je youless niet goed :?

Beetje basis netwerkkennis dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@Stefan© De laatste beta versie van de firmware kan al gebruikt worden. Deze draait al een poosje bij een aantal test gebruikers, en er zijn hier momenteel geen known issues bij bekend:

http://youless.nl/tl_file...s-firmware-1.4.0-ELb8.exe

Dit wordt waarschijnlijk ook de release candidate.

Enelogic kan ook al met de nieuwe upload informatie overweg. Na het koppelen van de LS120 komen er in de verbruik grafiek 3 kanalen beschikbaar (P1-elektrisch, P1-gas en puls-elektrisch). Dit is nog vrij recent en nog niet heel uitgebreid getest, maar het zit er dus wel al in.
Pagina: 1 ... 47 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.