Youless Charts V5.0.2
Omdat Youless de LS120 heeft uitgebracht, welke via de P1 poort naast
elektriciteit nu ook
gas meet, heb ik afgelopen tijd even een nieuwe Youless Charts in elkaar geknutseld!
Oude data kan, door onderstaande stappen te volgen, gewoon meegenomen worden naar de nieuwe versie.
Download:
Youless Charts V5.0.2
Setup:
- Maak een backup van je huidige database! Dus simpelweg Exporteren in phpMyAdmin. (Dit is puur en alleen voor het geval dat er iets mis gaat.. De oude database gebeurd niets mee en v4.0.0 of lager kan er indien gewenst gewoon naast blijven draaien, maar het zou eeeeuwig zonde zijn als je historie door het een paar verkeerde klikken kwijtraakt)
- Download de nieuwste versie van het Youless Script (link hierboven)
- Pak deze uit in een map op je webserver.
- Pas het Youless IP adres
YL_ADDRESS en database wachtwoord
DB_PASS aan in 'settings.inc.php'. Deze staat in de map 'inc'.
- Verander eventueel de database naam (youless-SmiGP1 in settings.inc.php, maar maak hem niet exact gelijk aan de al bestaande database.
Ga in je browser naar de pagina /install.php. Hierdoor wordt er een nieuwe database aangemaakt met de hierboven opgegeven naam.
- Voeg een uurlijkse cronjob toe die 'SmiGjobGas.php' aanroept (Ik draai hem 2x per uur om mogelijke hickups op te vangen. Vaker is onnodig.)
Bij gebruik van PHP 5.6 kan dat met de volgende regel (
Stappenplan Synology)
/usr/local/bin/php56 /volume1/web/youless/SmiGjobP1.php
- Default username/password is admin/admin
Oude data terugzetten (van mijn vorige Youless Charts versies):
Nu de nieuwe database is aangemaakt, is het mogelijk om je oude data naar de nieuwe database te kopiëren. Hiervoor dien je de volgende stappen uit te voeren:
- Klik in phpMyAdmin links op je OUDE database.
- Klik op de tabel -->
data_m
- Ga bovenaan naar Handelingen
- Onder "Tabel kopiëren naar (database.tabel)" selecteer je je nieuwe database tabel (youless-SmiGP1)
- Vink "Voeg DROP TABLE toe" aan
- Klik op starten.
Als het goed is is de oude logdata nu gekopieerd naar de nieuwe tabel.
In bovenstaande 6 stappen kun je
data_m ook vervangen voor de
users en
settingstabel, zodat je inloggegevens & energieprijzen als vanouds worden overgenomen.

Let op dat in het laatste geval de gasprijs per m3 nog wel even handmatig ingegeven moet worden. Dit kan in de Youless Charts rechtsbovenaan bij instellingen. (gebruik een punt als decimaalteken; dus 0.60 en
geen 0,60)
Features: (t.o.v. V2.2.0 / V4.0.0)
- Weergave voor zowel Elektriciteit als Gas.
- Grafiek/tabelkleuren iets opgefrist. Elektriciteit = blauw, Gas = Groen. Dit zodat je in 1 oogopslag doorhebt op welke pagina je zit.
- De maandgrafiek laat het dagverbruik boven de kolommen zien, zodat goed inzichtelijk is wat het kWh per dag is.
- Module HISTORY, welke het verbruik ten opzichte van de vorige dag of maand laat zien. Zet
/history achter de URL om hier naar toe te gaan. (
vb)
- Module RAW, welke de raw waarden Youless uitleest, zodat deze zonder pc/widget uit te lezen is met bijv. je smartphone. Zet
/raw achter de URL om hier naar toe te gaan. (
vb)
Screenshots + Uitleg:
- Klik linksboven op de tekst om te switchen tussen Elektriciteit en Gas.
- Week- en Maandgrafieken:
Klik op een kolom om de detaildata van die specifieke dag in te zien.
*Klik voor groter
- Module History:
Laat in dag/maand grafieken ook de vorige dag/maand grafiek zien.
Hierdoor is snel het verbruik met de periode ervoor te vergelijken.
Zie hieronder het verschil tussen het korte & lange programma van de vaatwasser de dag ervoor.
Maand juli vergeleken met juni.
*Klik voor groter
Huidige gasverbruik vergeleken met de week ervoor.
- Module Raw:
Deze heb ik eigenlijk voor mezelf gemaakt zodat ik niet met m'n PC (ivm de Rawmon widget) naast de meterkast hoefde te zitten om de RAW values uit te lezen t.b.v. de uitlijning. Deze geeft tevens een geschatte LW waarde op basis van de meting. In principe ben je dit natuurlijk nooit nodig, maar omdat mijn Youless in het begin nog wel eens wat verschoof, was het aflezen van een webpagina vanaf de telefoon aflezen een stuk praktischer dan die gare widget via Remote Desktop.
*Klik voor groter
Have fun!
*Suggesties/verbeteringen worden gewaardeerd! Als het even kan via PM om het topic niet te vervuilen.
Edit:
Changlog:
5.0.1:
- Debug code bij uitlezen 0 waarde verwijderd.
- Goede vrijdag verwijderd uit dal-tarief.
5.0.2:
- Koningsdag veranderd van 26 april naar 27 april.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup