• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nhz schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 09:04:
Mijn Youless-plakker laat de hele tijd los van de meter. Er vervelend. Zijn daar geen betere oplossingen voor?

Ik heb iets gelezen over een draadje leggen naar de meter, maar ik heb geen idee op welke aansluiting op mijn 3 fase meter ik hem moet aansluiten. Ik heb een meter zoals hieronder afgebeeld, daar zitten heel veel puls uitgangen op. 8)7

[afbeelding]
Dat lijkt me niet zo moeilijk....
Er zit een S0 puls uitgang op met 800 imp/kWh
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4kot5lfeau1qq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aqv3ozvyywe03.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2016 09:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55
AUijtdehaag schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 23:02:
Ik heb het ook wel eens gehad... en steeds op een ander tijdstip, wat verschuifde dat ik een misser had.
Bleek er in de router nog een tijdschema te staan van vroeger, wat niet meer geactiveerd was.
Zit er ook de nieuwste firmware in de youless?
Yep, laatste firmware.
Wat bedoel je met tijdschema? Tijden waarop het internet wordt afgesloten of zo?

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:36

Nhz

AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 09:41:
[...]

Dat lijkt me niet zo moeilijk....
Er zit een S0 puls uitgang op met 800 imp/kWh
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

[afbeelding]

[afbeelding]
Die oplossing bedoelde ik inderdaad, maar welke twee van de zes kleine uitgangen (dus niet de L1, L2, L3 of N) is dat dan? 8, 9, 10, 11, 12 of 13?

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 10-09-2016 11:37 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

8 en 9

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Nhz

Nhz

En waar haal je dat vandaan?

Groetjes

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nhz schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:50:
[...]

En waar haal je dat vandaan?
Daar:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4kot5lfeau1qq.jpg

Hoppa, en weer eentje klaar. ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zxan4epvj19jx.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2016 12:16 ]

• Nhz

Nhz

Ik was in de war omdat ik de handleiding van de SDM630S, daarin staan andere poortnummer gekoppeld.

Bedankt! :)

Groetjes

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nhz schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 12:26:
[...]

Ik was in de war omdat ik de handleiding van de SDM630S, daarin staan andere poortnummer gekoppeld.

Bedankt! :)
Ik kom inderdaad ook verschillende (aansluit)afbeeldingen tegen.
https://www.google.nl/sea...ih=701#tbm=isch&q=SDM630d

Dan zou het 9 en 10 zijn, ipv 8 en 9
http://www.chinaseniorsup...gy_Meter_CE_approved.html

Zit er geen boekje bij/ staat er niks op de zijkanten?

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2016 15:53 ]

Ik heb zelf gewoon een printplaatje genomen, daar een weerstandje en een LED op gemonteerd en een USB-kabeltje opgeofferd. Dat USB-kabeltje doormidden geknipt, en de + en - afgetapt. De rest loopt door naar de Youless zelf.
Schematisch is het dus:
USB-voeding van de Youless => USB-kabel => aftakking => rest USB kabel => Youless.

En op het printje:
+5V (USBkabel aftakking) => LED => weerstand => S0 => min-pool (USB kabel aftakking)

Weerstand is 120 Ohm als ik me niet vergis. (5V - 1.8V (rode LED) - 0.7V (S0 optocoupler) = 2.5 V)
En dat alles is bij elkaar gehouden met kabelbindertjes en duct-tape.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Nhz

Nhz

TD-er schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:22:
Ik heb zelf gewoon een printplaatje genomen, daar een weerstandje en een LED op gemonteerd en een USB-kabeltje opgeofferd. Dat USB-kabeltje doormidden geknipt, en de + en - afgetapt. De rest loopt door naar de Youless zelf.
Schematisch is het dus:
USB-voeding van de Youless => USB-kabel => aftakking => rest USB kabel => Youless.

En op het printje:
+5V (USBkabel aftakking) => LED => weerstand => S0 => min-pool (USB kabel aftakking)

Weerstand is 120 Ohm als ik me niet vergis. (5V - 1.8V (rode LED) - 0.7V (S0 optocoupler) = 2.5 V)
En dat alles is bij elkaar gehouden met kabelbindertjes en duct-tape.
Misschien zie ik het niet, maar wat is hiervan het voordeel tov de oplossing van AUijtdehaag?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 21:07
Dan hoef je niet in de Youless zelf te solderen...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:19

allure

Titaan fase 2/3

Crap, ik heb mn ubuntu installatie van 12.x naar 16.04.1 geupgrade en nu werkt de pagina niet meer :|
Waarschijnlijk iets met PHP7, heeft iemand hier de boel al draaien op PHP7?

Heeft iemand de zip (v1.2.2.zip) nog als backup, hij is niet meer beschikbaar als download.
slecht gelezen...

[ Voor 25% gewijzigd door allure op 05-10-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik heb nu Youless Charts V4.1.0 van SmiGuel geinstalleerd op m'n synology, en lijkt op zich allemaal goed te werken.
Wat ik echter niet zie, is de informatie over de kosten. Moet ik daarvoor nog iets speciaals doen?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rtificial schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:49:
Ik heb nu Youless Charts V4.1.0 van SmiGuel geinstalleerd op m'n synology, en lijkt op zich allemaal goed te werken.
Wat ik echter niet zie, is de informatie over de kosten. Moet ik daarvoor nog iets speciaals doen?
Die staat alleen rechtsboven in het dag/week/maand/jaar overzicht.

Redenen wat ik zo kan bedenken waardoor het niet zichtbaar is:
- Je bekijkt de Liveview, en niet het dag/week/maand/jaar overzicht.
- Je schermresolutie is niet hoog genoeg, bij lage resolutie schermen valt deze info weg.
- Je hebt de kWh waarde aangepast, en de punt vervangen door een komma. ;)

Stuur anders eens een screenshot? :)

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 16-11-2016 13:08 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb een Retina scherm, dus de resolutie zal voldoende zijn?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/29xx9bd.png

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1e0044.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rtificial schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:46:
Ik heb een Retina scherm, dus de resolutie zal voldoende zijn?
Het is dan vast een combinatie van resolutie en DPI ofzo..
Misschien als test even het venster wat breder/smaller slepen en kijken of er nu wat veranderd.
(dus zodat de breedte van het venster in feite 'buiten' de monitor komt)

Ik denk dat je het in het volgende bestandje moet zoeken; In het hoofdmapje in de map css/responsive.css.
en hier wat met de getallen klooien.

Maak eens een kopie/backup van responsive.css, en vervang de code uit dit bestand daarna eens door deze code?
Misschien dat het dan in 1x werkt (wel even Ctrl-F5 doen om de browsercache te clearen)

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 16-11-2016 13:22 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is inderdaad de oorzaak, want als ik het venster op m'n Cinema scherm zet, dan krijg ik die informatie wel. Zowel in Safari als Chrome. Zodra ik de browser gewoon op m'n macbook scherm open, dan mist de informatie. Ik zal wel eens wat gaan uitproberen met de getallen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardo M
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 21:03
Goedemiddag,
ik heb een vraag aan de goeroes hier op dit forum.
Sinds twee jaar monitor ik mijn energie opwekking en verbruik.
Hiervoor gebruik ik een Raspberry PI, waarmee ik met een script de Youless en de slimme meter uitlees.
Sinds een maand heb ik een nieuwe router (van Apple Time Capsule naar een Apple Airport Extreme) en sindsdien is het een aantal keren voorgekomen dat de Youless niet bereikbaar is vanaf de Raspberry (met het wget command). Ook in mijn internet browser is het ip-adres van de Youless dan niet meer te benaderen.
De enige manier om het dan weer draaiend te krijgen is de stroom afhalen van mijn gehele netwerk configuratie en dan de stroom er weer op.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe ik dat kan oplossen?
Groet,
Edward

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het hier wel eens (meer dan eens) gehad dat de switch (prijsklasse: budget) vastgelopen was. Die toen herstart en alles werkte weer.

Maar met de Raspberry Pi kan het ook wel eens voorkomen dat deze de DHCP-renew niet goed doet en dan geen netwerk meer heeft.
En mocht je de boel statisch hebben ingesteld, kan het ook nog wel eens gebeuren dat routers verkeer niet meer routeren na X periode, wanneer ze geen DHCP-requests hebben gezien. Al heb ik dat laatste alleen maar met IPv6 verkeer in de praktijk gezien.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eduardo M schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:14:
Goedemiddag,
ik heb een vraag aan de goeroes hier op dit forum.
Sinds twee jaar monitor ik mijn energie opwekking en verbruik.
Hiervoor gebruik ik een Raspberry PI, waarmee ik met een script de Youless en de slimme meter uitlees.
Sinds een maand heb ik een nieuwe router (van Apple Time Capsule naar een Apple Airport Extreme) en sindsdien is het een aantal keren voorgekomen dat de Youless niet bereikbaar is vanaf de Raspberry (met het wget command). Ook in mijn internet browser is het ip-adres van de Youless dan niet meer te benaderen.
De enige manier om het dan weer draaiend te krijgen is de stroom afhalen van mijn gehele netwerk configuratie en dan de stroom er weer op.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe ik dat kan oplossen?
Groet,
Edward
Ik heb dezelffde configuratie, en precies ditzelfde probleem gehad. Paar weken geleden van Andras van Youless een aangepaste firmware gekregen (1.2.4 ). Tot nu toe is het probleem niet meer voorgekomen.
Helaas stopt Bidgely ermee, en dan moet je straks de 1.2 firmware er weer inzetten van Enelogic. Ik zal dit nog even met Andras opnemen.

[ Voor 0% gewijzigd door nt2nitro op 03-12-2016 20:58 . Reden: Firmware release aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
waar heb je de info vandaan dat Bidgely ermee stopt? Ik gebruik ook Bidgely dus ik zou op zoek moeten naar wat anders :?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20
jaari schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:05:
waar heb je de info vandaan dat Bidgely ermee stopt? Ik gebruik ook Bidgely dus ik zou op zoek moeten naar wat anders :?
Bidgley stopt zelf niet, maar wel met third party energiemonitors, zoals Youless.
http://www.youless.nl/blo...tap-bidgely-enelogic.html

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Juist ja, zo te lezen moet ik inderdaad binnenkort omzien naar een andere partij voor de monitoring.
Van Bidgely nog niets vernomen terwijl Youless.nl schrijft dat het wel eens voor de kerst over zou kunnen zijn.
Bedankt voor het seintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 14:46
Bidgely heeft inmiddels de datum naar achteren gepusht tot half januari (waarvoor wel wat aandringen nodig was, want ze wilden het eerst voor de kerst doen). Er zijn gebruikers die gemeld hebben dat ze al een bericht van Bidgely hebben gekregen, maar blijkbaar heeft nog niet iedereen dat gehad. Ik zal eens navragen hoe dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit een beetje te stoeien met de Youless grafieken pagina, maar ik kan het volgende simpel lijkend iets maar niet voor elkaar krijgen. :P

Wat ik eigenlijk wil is dat hij, op WAT voor manier dan ook :+, gelijk naar het DAG overzicht gaat i.p.v. het LIVE overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R5fWo6gDYUunHeaKcDLLiHAH/full.png

Is dit te realiseren door iets achter de URL te zetten (EX: /index.php?page=Dag) ? Of kan dit simpel door iets specifieks in de index.php pagina aan te passen of moet ik hiervoor in een andere file zijn? Een duw in de richting waar ik het moet zoeken zou al mooi zijn. :)

Het verbergen/weggooien van de LIVE knop is geen probleem door een en ander in de index pagina aan te passen, maar ik wil dat hij met een specifieke URL of automatisch ook gelijk naar het dagoverzicht gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 06-12-2016 13:27 ]

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:13
YouLess schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:18:
Bidgely heeft inmiddels de datum naar achteren gepusht tot half januari (waarvoor wel wat aandringen nodig was, want ze wilden het eerst voor de kerst doen). Er zijn gebruikers die gemeld hebben dat ze al een bericht van Bidgely hebben gekregen, maar blijkbaar heeft nog niet iedereen dat gehad. Ik zal eens navragen hoe dat kan.
Kunnen we onze data downloaden uit de bidgely Portal?

PVO

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:27
Net per mail ontvangen:

Thank you for being an early adopter of Bidgely. We appreciate your support!

During the last couple of years we have been working directly with utilities around the world to offer Bidgely's services to their customers and have seen tremendous growth. As such, we will be focusing on projects run in conjunction with our utility partners, and will be closing down our direct-to-consumer services.

That means as of December 31, 2016, you will no longer be able to access the web app or the Bidgely mobile app (iOS / Android).

But your utility may already be working with Bidgely — check with them!

For more information on a different cloud service to use with your device, please contact your device manufacturer directly.

Vanaf 31 december is Bidgely dus uit de lucht.
Net als ik zullen er hier veel meer mensen zijn die bidgely gebruiken. Wat is een goed alternatief hiervoor ?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:00

Cyphax

Moderator LNX
Heh, nou, blij dat ik zelf iets in elkaar heb geknutseld. Wel jammer natuurlijk, dit soort dingen.

Saved by the buoyancy of citrus

• Aloysxda
Net even wat uitgezocht tav Enelogic. Daar is in ieder geval geen app van te vinden net als Bidgely

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:37

DDX

Beetje jammer dat ze zoiets zo laat aankondigen.

Momenteel zijn nog niet alle details bekend gemaakt door Bidgely. Er zou in principe ook een export van de datahistorie geboden worden, maar het is ten tijde van schrijven nog niet bekend hoe dit precies in zijn werk zal gaan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• YouLess
S0epkip schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:50:
[...]

Kunnen we onze data downloaden uit de bidgely Portal?
We hebben dit ook meteen gevraagd aan Bidgely. Ze zeiden dat ze dat in principe wel mogelijk willen maken, maar dat het nog niet duidelijk is hoe of wat. Deze informatie is in de tussentijd nog niet concreter geworden.

Zie ook deze blogpost over de overstap naar Bidgely:

Wanneer we hier meer informatie over krijgen, zal dat onderaan de post als edit toegevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zijn erg degelijke alternatieven voor Bidgely?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seth_Chaos schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:30:
Zijn erg degelijke alternatieven voor Bidgely?
Heb je uberhaubt op 1 van de hierboven geposte links geklikt? :X
(maakt niet uit welke, ze zijn allemaal (3x) hetzelfde. :P)

Naast dat online alternatief kun je natuurlijk ook zelf alles lokaal gaan loggen, zodat je niet afhankelijk bent van online diensten.

Edit:
Ok ik wist niet dat dit een betaald alternatief was.
Ik draai zelf al 1,5+ jaar lokaal en dat werkt in mijn geval (want toch een NAS draaien) perfect. :)

[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 16-12-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25

Nakebod

Nope.

Ik heb op dit moment 3 verschillende PHP scripts draaien, misschien een beetje overbodig :+
Nooit de definitieve overstap gemaakt naar 1 versie.

1) Originele -LA- script sinds eind 2012
2) Paul C's script sinds 2015 (Tenminste, denk dat het zijn script is :P)
3) SmiGuel's script sinds vandaag.

Nu wil ik de data van -LA-'s script samenvoegen naar SmiGuel's script. Ik had verwacht dat meer mensen zoiets al hadden gedaan, maar ik kan in dit topic niets vinden over importeren of migreren van oude data. Of kijk ik er nu echt overheen?

-LA- slaat zijn data op in de tabel data_h. Deze tabel wordt nog steeds aangemaakt, maar volgens mij helemaal niet meer gebruikt (Net zoals de tabel kwh_h met totale meterstanden per uur), alles staat in data_m als ik het correct heb.
Iedere 'data_h' regel bevat 60 waardes, en in princiepe heeft de crontab vrij constant ieder uur zijn data opgehaald. Enkele downtime momenten na :P
Ik heb ruim 35000 regels, wat een redelijk complete geschiedenis van mijn afgelopen 4 jaar is.
Technisch moet het mogelijk zijn om iedere regel om te zetten naar 60 losse regels met unieke timestamp. Nu nog "even" doen/bedenken hoe.

Dus ik ga kijken of mijn afwezige programeeer/scriptkennis voldoende is om hier iets werkends van te krijgen.
Tenzij iemand dit al eens gedaan heeft :D

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SmiGueL schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:35:
[...]

Heb je uberhaubt op 1 van de hierboven geposte links geklikt? :X
(maakt niet uit welke, ze zijn allemaal (3x) hetzelfde. :P)

Naast dat online alternatief kun je natuurlijk ook zelf alles lokaal gaan loggen, zodat je niet afhankelijk bent van online diensten.
Die heb ik gezien. Maar dat alternatief kost A een hap geld en B heeft geen mobile apps. En is in mijn ogen dan ook geen alternatief. Als het meerwaarde oplevert ten opzicht van Bidgley zou ik er best oren naar hebben, maar voor mij heeft het nadelen. Nog los van het gegeven dat het me erg dwars zit hoe Bidgely hiermee om is gegaan. En dit heeft mijn vertrouwen in dergelijke partijen geschaad. Ik neig er dan ook naar om dit dan ook maar zelf te gaan uitlezen en loggen. Want deze shit wil ik niet nog een keer.

[ Voor 17% gewijzigd door Seth_Chaos op 16-12-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Aangezien Bidgley er nu mee stopt zijn veel Youless gebruikers op zoek naar een alternatief.

Het laaste script van SmiGuel lijkt mij het beste alternatief.

Alleen hoe installeer je dit op een (Synology) nas?

Een gebruiksaanwijzing alla Sy-hole zou geweldig zijn!

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:55:

Het laaste script van SmiGuel lijkt mij het beste alternatief.

Alleen hoe installeer je dit op een (Synology) nas?

Een gebruiksaanwijzing alla Sy-hole zou geweldig zijn!
Een beetje zoals dit bedoel je? ;)

Edit:
Voor zover ik zo snel kan zien werkt het op 6.0 nog steeds hetzelfde (het werkt iig prima)

Ik heb zelf 2x per uur een cronjob draaien zodat ik de NAS tussendoor eens kan rebooten zonder dat er minuutdata verloren gaat. :)

[ Voor 23% gewijzigd door SmiGueL op 17-12-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
SmiGueL schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:13:
[...]

Oeps sorry had ik even niet gezien... (Bomen Bos enzo)

Werkt deze ook op dsm 6.x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

Muggie

8 pm

Ja, ik heb hem hier draaien op de meest recente versie DSM.

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frakke0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:53
Hallo! Ik wilde de nieuwe firmware er op zetten (EL) omdat die van bidgely binnenkort niet meer werkt.
Nu brand het lichtje constant (groene lichtje op de voorkant). Niet meer te bereiken via IP, resetten lijkt ook niet te lukken, iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon nogmaals proberen te flashen.
En even helemaal spanningsloos maken, dus ook niet met netwerk verbonden.

Zet sowieso je virusscanner uit tijdens het flashen.
Ik gebruik hier bijvoorbeeld F-secure en die zit het flashen heel erg in de weg en is niet zo makkelijk uit te zetten.
F-secure uitzetten gaat trouwens via CMD (als admin):
C:\WINDOWS\system32>net stop fsma
The FSMA service is stopping..
The FSMA service was stopped successfully.

Niet vergeten weer aan te zetten na het flashen :)

En het beste is om het flashen via een UTP-kabeltje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Frakke0 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:12:
Hallo! Ik wilde de nieuwe firmware er op zetten (EL) omdat die van bidgely binnenkort niet meer werkt.
Nu brand het lichtje constant (groene lichtje op de voorkant). Niet meer te bereiken via IP, resetten lijkt ook niet te lukken, iemand enig idee?

Alvast bedankt!
Ik heb er ook meestal problemen mee.

Meestal lukt het door een vast ip-adres in te stellen in de ethernet netwerkadapter van de computer en de youless direkt te verbinden
bijvoorbeeld "computer':

ip adres: 10.10.0.1
subnetmask: 255.255.0.0
standaardgateway: niets (0.0.0.0 werkt denk ik ook)

De youless valt na wissen/resetten meestal terug in deze "range"
En youless-config-1.2.exe tool kun je ook gebruiken eventueel.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2016 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frakke0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 20:53
AUijtdehaag schreef op zondag 18 december 2016 @ 07:43:
[...]

Ik heb er ook meestal problemen mee.

Meestal lukt het door een vast ip-adres in te stellen in de ethernet netwerkadapter van de computer en de youless direkt te verbinden
bijvoorbeeld "computer':

ip adres: 10.10.0.1
subnetmask: 255.255.0.0
standaardgateway: niets (0.0.0.0 werkt denk ik ook)

De youless valt na wissen/resetten meestal terug in deze "range"
En youless-config-1.2.exe tool kun je ook gebruiken eventueel.
Gelukt! Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
SmiGueL schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:13:
[...]

Edit:
Voor zover ik zo snel kan zien werkt het op 6.0 nog steeds hetzelfde (het werkt iig prima)

Ik heb zelf 2x per uur een cronjob draaien zodat ik de NAS tussendoor eens kan rebooten zonder dat er minuutdata verloren gaat. :)
Youless script draait! (Op DS 216+II met DSM 6.x)

SmiGuel wederom hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
YouLess schreef op donderdag 15 december 2016 @ 23:05:
[...]

We hebben dit ook meteen gevraagd aan Bidgely. Ze zeiden dat ze dat in principe wel mogelijk willen maken, maar dat het nog niet duidelijk is hoe of wat. Deze informatie is in de tussentijd nog niet concreter geworden.

Zie ook deze blogpost over de overstap naar Bidgely:

Wanneer we hier meer informatie over krijgen, zal dat onderaan de post als edit toegevoegd worden.
Ondertussen is er nog geen informatie over een data-export en kruipt de einddatum dichterbij.
Het zou wel erg jammer zijn om jaren aan energiedata zo ineens kwijt te raken, want dit staat nu zeker te gebeuren.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
We krijgen helaas geen reactie meer van de Bidgely product manager. Ook na een escalatie naar de CEO komt er nog steeds geen duidelijkheid. We blijven het proberen, maar eerlijk gezegd is de manier waarop er nu gecommuniceerd wordt niet erg hoopgevend :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25

Nakebod

Nope.

Afgelopen weekend paar uurtjes lopen stoeien met mijn oude YouLess -LA- database en deze nu redelijk succesvol gemigreerd naar SmiGueL's script.
Best lastig zonder PHP en MySQL kennis, dus het had vast sneller, eenvoudiger, beter, mooier etc gekunnen.
In den basis was het converteren vrij simpel bedacht, vond ik zelf :P Men neme 1 regel die 60 waardes bevat, gooi die waardes in een array, loop 60 keer door de array en voeg iedere waarde toe in een nieuwe tabel.

In een ideale wereld was ik toen klaar. In mijn wereld bleek mijn cronjob (En vast wat handmatige runs) roet in het eten te gooien. In princiepe draaide de cronjob 1x per heel uur, maar soms stiekem op 58, 59 01, etc..minuten. Dus ik kreeg dubbele timestamps.

Dus daar ook wat bewerkingen op gedaan. En ineens in oktober 2016 had ik een hele rare reeks die om de paar dagen 1 minuut opliep :P Waarschijnlijk dus ergens een tussentijdse foute bewerking gedaan om foute tijden te corrigeren. Dus dat duurde iets langer dan de bedoeling was. Bleven er uiteindelijk nog een paar dubbele regels met dezelfde timestamp over, maar wel met unieke waardes, die ik plaatsen. Uiteindelijk een 10tal regels weggegooid. Op ruim 2.1 miljoen records niet heel veel.

Database is wel flink gegroeid, van 35k regels en ~20MB naar 2.1m regels en ~140MB :P
Mijn historische data is nu hopelijk goed, dus ik blij :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Is de Bidgely site soms sinds vandaag al uit de lucht? Ik krijg sinds vanmorgen "data unavailable" :(
In het mailje van vorige week stond dat het tot 31 december doorliep dus ik dacht nog een week voor de transitie te hebben :|

Edit: vanmorgen had ik weer beeld op het dashboard.

[ Voor 10% gewijzigd door jaari op 25-12-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vandaag enelogic uitgeprobeerd met mij Youless, maar de "updatefrequentie" in de grafieken lijkt erg laag te zijn (1 meting per 10 tot 15 minuten waar een vloeiende lijn doorheen wordt getrokken)
Heeft iemand een idee hoe vaak de metingen van Youless naar enelogic worden doorgestuurd en of het dus zin heeft om te gaan betalen voor een hogere frequentie?

Ook lijkt de waarde van het "actueel verbruik" niet te kloppen. Op de youless zelf ligt dit vrijwel altijd rond de 10 watt (6 tot 12), maar enelogic geeft vrijwel de hele tijd 0 aan.

Betalen vind ik op zich geen probleem, maar dan moet het wel zin hebben. Dus wie weet of dit kan verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:15
Heb dit nu ook geinstalleerd en werkt opzich, alleen zie ik geen euro teller/kosten of andere images bovenin, hij loopt wel en ik zie het verbruik ook lopen alleen ontbreken er gegevens, nieuwe installatie op een Synology met DSM 6.0. Iemand enig idee?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:47:
Heb dit nu ook geinstalleerd en werkt opzich, alleen zie ik geen euro teller/kosten of andere images bovenin, hij loopt wel en ik zie het verbruik ook lopen alleen ontbreken er gegevens, nieuwe installatie op een Synology met DSM 6.0. Iemand enig idee?
Dit ligt wss aan je resolutie i.c.m. DPI instellingen.
Test dit door je browser venster even breder te slepen dan je scherm is. (buiten beeld slepen dus en dan vergroten)

Zo ja dan moet je even in het bestandje /css/ responsive.css wat gaan klooien om het voor jouw scherm goed te krijgen.

Edit:
Probeer eens op wat andere devices?

Edit2:
(Vergelijkbare/zelfde vraag is op de pagina hiervoor ook gesteld)

Maak anders eens een kopie/backup van responsive.css, en vervang de code uit dit bestand daarna eens door deze code?
Misschien dat het dan in 1x werkt (wel even Ctrl-F5 doen om de browsercache te clearen)

[ Voor 72% gewijzigd door SmiGueL op 31-12-2016 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Zie hetzelfde op welke grootte van het browser window dan ook (full screen zie ik het ook niet), in safari en chrome geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Allemaal een gelukkig en gezond 2017 toegewenst !!

Bidgely heeft onderstaand naar zijn gebruikers gestuurd in december:
That means as of December 31, 2016, you will no longer be able to access the web app or the Bidgely mobile app (iOS / Android).

Gelukkig werkt de app nog steeds en ook online wordt de data verwerkt. Zijn er misschien berichten dat Bidgely langer door gaat met hun service ?

Hoe zijn ondertussen de ervaringen om de enelogic te flashen op de youless ? is dit vergelijkbaar met Bidgely ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
SmiGueL schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:56:
[...]

Edit:
Probeer eens op wat andere devices?

Edit2:
(Vergelijkbare/zelfde vraag is op de pagina hiervoor ook gesteld)

Maak anders eens een kopie/backup van responsive.css, en vervang de code uit dit bestand daarna eens door deze code?
Op mijn macbook pro (Chrome browser en Safari) krijg ik die data niet, maar op een Macmini (Chrome) zie ik het wel juist. Denk dus dat het misschien de macbook is wat het probleem dan is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aloysxda schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:52:
Allemaal een gelukkig en gezond 2017 toegewenst !!

Bidgely heeft onderstaand naar zijn gebruikers gestuurd in december:

Gelukkig werkt de app nog steeds en ook online wordt de data verwerkt. Zijn er misschien berichten dat Bidgely langer door gaat met hun service ?
Ja, zie de update hier op youless.nl
"De dienst zal toch tot 15 januari open blijven, zoals ons ook in eerste instantie gezegd was."

En omdat waarschijnljik niet iedereen het heeft meegekegen:

Update 29 december:
"Gebruikers kunnen per email een aanvraag bij Bidgely indienen om een export van hun historische data beschikbaar te stellen. Deze aanvraag kan ingediend worden bij ...."

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 03-01-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Kan het zijn dat de Youless verkeerde data weergeeft als er weinig stroom verbruikt wordt?
Ik krijg nu namelijk waardes tussen de 1000Watt en 1250Watt terwijl er 100%zeker geen stroomverbruikers aanstaan op de koelkast, centrale verwarming en wat stand-by spul na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allure schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:25:
Kan het zijn dat de Youless verkeerde data weergeeft als er weinig stroom verbruikt wordt?
Ik krijg nu namelijk waardes tussen de 1000Watt en 1250Watt terwijl er 100%zeker geen stroomverbruikers aanstaan op de koelkast, centrale verwarming en wat stand-by spul na.
Wat geeft je analoge/digitale meter zelf aan dan?.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

T punt is dat ik momenteel niet zelf op de meter kan kijken omdat ik niet thuis ben. ;)
Als ik in de "week" of "maand" modus kijk, zie ik deze gekke waardes alleen als ik niet thuis ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 22:30

backupdevice

No Risk , Full Push

Sorry voor de crosspost

Vraagje. Ik zou graag mijn Goodwe gegevens via een Youless meten. Helaas is er in de meterkast naast de groep van de panelen geen plaats meer om een kWh teller te plaatsen en als ik het goed begrijp is er dan geen optie meer een Youless te gebruiken? Of kan ik de Youless op de electriciteits meter plaatsen en dan via domotiz de opbrengst meten?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik heb gister een slimme meter gekregen en mijn Youless daar maar weer eens opgeplakt en nu zie ik vanochtend ineens het verbruik oplopen. Ik heb ook zonnepanelen, kan het zijn dat de opbrengst ook als 'verbruik' wordt gezien als je de youless op die led pulsen van de slimme meter plakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Industryofcool schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:23:
Ik heb gister een slimme meter gekregen en mijn Youless daar maar weer eens opgeplakt en nu zie ik vanochtend ineens het verbruik oplopen. Ik heb ook zonnepanelen, kan het zijn dat de opbrengst ook als 'verbruik' wordt gezien als je de youless op die led pulsen van de slimme meter plakt?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
allure schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:25:
Dat kan kloppen.
Dan is je RAW niet goed ingesteld.
Heb je analoog dan is hij er gevoelig voor.
Had er zelf ook last van met mijn analoge meter, heeft mij 4 dagen gekost om een perfecte piek te krijgen

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
AUijtdehaag schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:35:
Afgelopen dagen weer een mooi apart kastje naast de groepenkast gemaakt met 2x youless erin.
Misschien een tip voor alle mensen, waar de youless niet/moeilijk te positioneren is.
Vergeet het leesoogje en sluit hem direct aan met twee draadjes.... (stukje ethernetkabel voldoet)

1. Koop een kWh meter met S0 aansluiting voor in de meterkast.
2. Open de youless met twee schroefjes en soldeer twee draadjes direct over het lees oogje. (die zit op de achterzijde vd print)
3. Stukje tape over ontvangstled, die door de print kijkt. Stukje tape over lees oogje.
4. Draadjes aansluiten op de kWh meter op de S0 aansluitingen. Geen signaal? draadjes andersom aansluiten.
5. Geen garantie meer op de youless na aanpassing?....geen idee...

Ik heb zo al 4x youless aangepast, werkt perfect.
Kwh-meter met S0. of hier
USB lader met twee aansluitingen.
Kastje.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook mij is dit op deze manier gelukt, bedankt voor de instructies!
Overigens nog een tip voor de beginners (waaronder ikzelf): je moet eerst even met een scherp mesje de 'wax' afkrassen van de printplaatverbinding waar je aan gaat solderen, anders 'plakt' je soldeer niet!

B-)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Industryofcool schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:23:
Die kan je wel rechtstreeks uitlezen toch? Ik vind de YouLess een leuk apparaat maar een meter native uitlezen zou wel mijn voorkeur hebben als dat kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Mijn PVO upload ligt er al 30min uit maar de youless is wel gewoon online... Meer mensen last van?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
S0epkip schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 15:59:
Mijn PVO upload ligt er al 30min uit maar de youless is wel gewoon online... Meer mensen last van?
Yep. tussen 5.00 en 7.00 uur vanmorgen ook. (verbruik)
En tussen 15.30 en 16.00.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Ik heb sinds vandaag ook een YouLess, ik zie dat mensen van YouLess ook hier af en toe kijken.
Ik heb gelukkig niets met de overgang van Bidgely naar Enelogic meegemaakt omdat ik direct met Enelogic kon beginnen.

Ik kan wel begrijpen dat voor sommige gebruikers een drempel kan zijn om over te stappen en nieuwe firmware te flashen, daarom wil ik vragen hoe het zit met Enelogic? Zijn er SLA’s afgesproken tussen YouLess en Enelogic voor waarborging van een goede samenwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Onlangs heb ik de Enelogic firmware op de youless geflasht. Dit is goed gegaan en wil nu mijn verbruik inzien op Enelogic.
Daar heb ik een tijdje geleden al een profiel aangemaakt. Enelogic geeft de melding: Je gebouwprofiel is nog niet ingevuld. Zonder een gebouwprofiel kunnen we je niet optimaal helpen.

Als ik het gebouwprofiel invul krijg ik echter deze melding: Gebouw met adrescombinatie is al in gebruik.

Zou iemand me aan willen geven wat hier fout gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Aloysxda schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:57:
Als ik het gebouwprofiel invul krijg ik echter deze melding: Gebouw met adrescombinatie is al in gebruik.
@Aloysxda, als je gebouwprofiel kiest kan je dan rechtsboven zien of er een adres staat? Eventueel een kiezen met dropdown menu, zoals hieronder of een nieuwe gebouw toevoegen met een niet kloppend huisnummer:
Afbeeldingslocatie: https://i193.photobucket.com/albums/z298/Bl4ckW0lfi3/enelogic01_zpseio94qxz.png

Ik had zelf ook een vraag, ik heb een tablet in de muur ingebouwd voor huisautomatisering, daar gebruik ik verschillende widgets om te kunnen monitoren, ik wou graag ook actuele gebruik vanuit Youless als widget hierop zetten, ik heb gehele topic globaal doorgenomen maar ik kon niets zien, is er een derde partij software voor zulks?
Ik wil zelf ook wel in verdiepen om een widget te maken, maar het is heel geleden dat ik iets in programmeren deed dus ik moet even bij gaan leren.
Ik heb geprobeerd om achterhalen welke javascript in http://192.168.1.14/H html gebuikt wordt maar dit is niet te zien, ik kan wel de X js file vinden en uitlezen maar wil graag zien welke javascript gebruikt wordt in de H om in tabellen waarde te laten zien. Heeft iemand toevallig de H pagina uit Youless met javascript voor tabellen? Omdat ik op zelfde netwerk ga werken leek mij makkelijk om actuele waardes rechtstreeks uit Youless te halen zonder dat ik JSON en webserver hoef te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reptile-X schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:43:
[...]

Ik heb geprobeerd om achterhalen welke javascript in http://192.168.1.14/H html gebuikt wordt maar dit is niet te zien, ik kan wel de X js file vinden en uitlezen maar wil graag zien welke javascript gebruikt wordt in de H om in tabellen waarde te laten zien. Heeft iemand toevallig de H pagina uit Youless met javascript voor tabellen? Omdat ik op zelfde netwerk ga werken leek mij makkelijk om actuele waardes rechtstreeks uit Youless te halen zonder dat ik JSON en webserver hoef te gebruiken.
Ik heb hier wel een overzicht staan van alle URLs die bekend zijn voor de LS110.

Echter je zit wel dat de JSON data vanaf een andere host komt dan waar je je visualisatie laat runnen.
Dus je zult op de een of andere manier wel moeten zorgen dat de browser die je visualisatie laat zien de data vanaf dezelfde host lijkt te halen als de rest van je pagina. Dus je moet ergens wel een proxypath in Apache (of iets vergelijkbaars in Nginx oid.) in moeten stellen om die URL's te benaderen en de rest van je visualisatie te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Reptile-x bedankt voor je suggestie. Alleen, als ik gebouwprofiel aan klik, verschijnt er bij mij een veld waar ik mijn adres gegeven moet invullen. Hier gaat het niet goed, omdat na invullen hiervan de melding komt dat de adres gegeven al bestaan.
Iemand een tip voor me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Draai hier nu het laatste script en de stroom storing van vanochtend hier in 020 is niet te zien in de logs???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:15:
Draai hier nu het laatste script en de stroom storing van vanochtend hier in 020 is niet te zien in de logs???
Hoe moet het ding gaan loggen als er geen stroom op staat? ;)

[ Voor 107% gewijzigd door SmiGueL op 17-01-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Moet je eigenlijk zo'n extra batterij tussen hangen: ups voor je YouLess, 10 euro gewoon bij Hema. :D
Ik weet niet of het daadwerkelijk kán, maar voor een YouLess is dat niet zo interessant. Ik wil echter mijn setup aanpassen en het verzamelen van de gegevens niet meer door m'n algemene server laten doen maar met een eigen Pi in de meterkast. Ik heb wel degelijk liever dat die niet zomaar uitvalt als het niet hoeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
SmiGueL schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:29:
[...]

Hoe moet het ding gaan loggen als er geen stroom op staat? ;)
Het gekke is dat er verbruik in de logs staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:49:
Het gekke is dat er verbruik in de logs staat...
Wat je nu volgens mij op de tijdstippen van de storing ziet zijn de logs van de uren ervoor. (Volgens mij controleert de Youless bij een boot niet op welke tijdstippen er niet gelogd is, maar gaat hij gewoon verder waar hij gebleven was.
Toevallig had ik laatst met een vergelijkbaar iets te maken. Een simpele oplossing zou zijn bij elke boot kijken wanneer er voor het laatst gelogd is, en vervolgens de tussenliggende waardes op 0 te zetten.
Maar het nadeel is dan dat als je per ongeluk de tijd verkeerd instelt (of wordt gesynct) je ongewild heel veel mogelijk nuttige data nulled en dus kwijtraakt.. Dus bij nader inzien kan ik er wel mee leven. :+

Dus Youless aan de UPS of een powerbankje ertussen is idd de oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

TD-er schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:27:
[...]

Ik heb hier wel een overzicht staan van alle URLs die bekend zijn voor de LS110.

...
Bedankt TD-er, ik had die Wiki pagina van je gezien, bedankt voor opzetten, is er handig. Ik ben even met HTTP widgets bezig, ik heb wel iets maar refreshed niet, ik blijf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Youless is nu geschikt om de data door te geven aan enelogic. Bij enelogic kun je er ook voor kiezen om de data te gebruiken van de slimme meter.
Kan iemand vertellen hoe dit gaat in de praktijk ?
Heeft enelogic de mogelijkheid om te swichten tussen data van de Youless en de slimme meter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Ik draai hier al jaren de bekende scripts icm MySQL. Nu wil ik heel graag een gebruiker toevoegen, ik zie in MySQL netjes de 2 gebruikers staan, ik kan wel een derde 3 toevoegen, maar hoe moet ik dat wachtwoord 'omtoveren'?

EDIT: SHA1 hash dus.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 23-01-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Na de laatste DS 6 updates wel even de php locatie van cronjob.php SmiGjob.php en xanjob.php aanpassen van usr/bin/php naar /usr/local/bin/php56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Heb de nieuwe versie van SmiGueL draaiende op mijn Synology. Alleen nadeel is wel dat iedere idioot nu bij mijn youless stats kan, is dit niet eenvoudig op ip af te schermen?.
(lees zodat ik er alleen intern bij kan?).

edit;
order deny,allow
deny from all
allow from 192.168.1.1/24
does the job!

Problem wat ik nog wel heb is dat hij niet alle data lijkt te downloaden?. Hij gaat maar ~1 maand terug?.

[ Voor 33% gewijzigd door Tortelli op 26-01-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is maar van een beperkte periode gedetailleerde informatie aanwezig.

Zie hier voor de URL's hoe je dat kunt ophalen:
http://wiki.td-er.nl/inde...lution_of_historical_data

Als je nu al meer dan 1 week "terug" kunt kijken, zou je dus al gebruik maken van de maand-data (1 waarde per etmaal) en zou je het script dus uit kunnen breiden om meerdere maanden terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

TerrorSource schreef op woensdag 7 januari 2015 @ 00:13:
Even een vraagje aan iedereen met een slimme gasmeter, is er iemand die een Itron G4 RF1 eV WL heeft?

Hier is de handleiding te downloaden, staat alleen niet in of hij zo'n IR-lampje heeft..
http://www.slimmemeters.nl/handleidingen-gasmeters/

Denk wel dat deze gasmeter met de youless overweg kan ism mindergas of zie ik dat verkeerd?
Alvast bedankt!
Ik heb Itron net ook maar even gemaild, maar zie nu deze reactie. Heb je hier nog duidelijkheid over gekregen? Ik lees nu via P1 uit, maar een wat hogere meetresolutie voor gas zou ik wel leuk vinden. Vandaar dat ik ook benieuwd ben of deze nog legacy-meetmethoden aan boord heeft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet dat niet allow from 192.168.1.0/24 zijn? Dan heb je het hele subnet van 192.168.1.1 - 192.168.1.255

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:15:
[...]

Moet dat niet allow from 192.168.1.0/24 zijn? Dan heb je het hele subnet van 192.168.1.1 - 192.168.1.255
Die laatste digit maakt niet meer uit, aangezien je subnet /24 is.
Je zou zelfs kunnen opgeven 192.168.1/24, maar sommige parsers willen perse 4 nummers zien, dus is het praktischer om er 4 op te schrijven.

En je hebt dan het hele subnet van .0 - .255, al zou ik niet aanraden de randen van het subnet te gebruiken (.0 en .255 dus), omdat dat vaak nogal ongewenst gedrag kan vertonen wanneer sommige devices de bovengrens als broadcast gaan beschouwen.

[ Voor 21% gewijzigd door TD-er op 27-01-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:18:
Problem wat ik nog wel heb is dat hij niet alle data lijkt te downloaden?. Hij gaat maar ~1 maand terug?.
Dat komt omdat het toevoegen van een jaar aan data (iets wat je normaal gesproken elk uur doet) een half miljoen entries zijn.. Dit vond mijn oude NAS niet bepaald grappig. :+ (of timeouts, geen idee meer)
Daarom voegt hij indien je server een tijdje uit heeft gestaan (meestal is dit een paar uur of dag) tot een maand terug aan data toe uit de Youless.
Volgens mij had ik destijds gewoon:
Allow from 192.168.1
gedaan. :+ , werkt ook prima. O-)

[ Voor 22% gewijzigd door SmiGueL op 29-01-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

SmiGueL schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:04:
[...]

Dat komt omdat het toevoegen van een jaar aan data (iets wat je normaal gesproken elk uur doet) een half miljoen entries zijn.. Dit vond mijn NAS niet bepaald grappig. :+ (of timeouts, geen idee meer)
Daarom voegt hij indien je server een tijdje uit heeft gestaan (meestal is dit een paar uur of dag) tot een maand terug aan data toe uit de Youless.
Is er een trucje om toch alle oude data op te halen?. Lijkt erop dat ik mijn oude script (draaiende op een Pi) gesloopt heb. DS1815+ met 16GB ram moet wel een beetje data aankunnen neem ik aan :P.

Synology heeft ook nog geen zin in automatisch de data op te halen via de "crontab". Klopt jou omschrijving nog in DSM6?.
[...]

Het werkt iig :).

[ Voor 21% gewijzigd door Tortelli op 27-01-2017 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Sinds een paar weken heb ik youless naar Enelogic geflashed. Helaas is op enelogic de actuele opbrengst van de zonnepanelen niet zichtbaar. Nu heb ik de youless app op mijn android geinstalleerd.
Op mijn eigen wifi komt er data op de youless app binnen. Als ik buiten mijn netwerk zit komt er niets binnen. Het ip adres zoals whatsmyip aangeeft heb ik ingevoerd.
Zou iemand me aan kunnen geven wat hier verkeerd gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:12:
Is er een trucje om toch alle oude data op te halen?. Lijkt erop dat ik mijn oude script (draaiende op een Pi) gesloopt heb. DS1815+ met 16GB ram moet wel een beetje data aankunnen neem ik aan :P.
Als je een SmiGjob had draaien dan kun je gewoon een export maken van je database, en die vervolgens weer netjes importeren via phpMyAdmin.
Als dit niet werkt dan wil ik met alle plezier even meehelpen om het met het huidige script (per maand) te doen, maar stuur dan maar ff een PM aangezien dat wss een lang verhaal met wat trial & error gaat worden.:P
Ik moet er zelf ook even weer induiken, maar het is ongetwijfeld mogelijk. Gewoon eerst een backup maken en dan kan er niets mis gaan. :+
Synology heeft ook nog geen zin in automatisch de data op te halen via de "crontab". Klopt jou omschrijving nog in DSM6?.
Mijn laatste omschrijving werkt hier al bijna een jaar perfect! (copy-paste regel)
Geen geklooi met WinSCP via SSH, gewoon in de taakplanner even 1 of 2 taken aanmaken. :)
Aloysxda schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:13:
Op mijn eigen wifi komt er data op de youless app binnen. Als ik buiten mijn netwerk zit komt er niets binnen. Het ip adres zoals whatsmyip aangeeft heb ik ingevoerd.
Zou iemand me aan kunnen geven wat hier verkeerd gaat ?
Om de Youless van buitenaf te benaderen moet je in je router even een poort forwarden naar de Youless.
Hoe dit moet kun je opzoeken in de handleiding van je router. (Google afbeelding voorbeeld)
Poort 80, 32848, 16464 of 49232. Ik heb geen ervaring met de app, maar ik denk dat 80 benodigd is. Als de overige ook werken zou ik dat doen.
Als Server IP Address vul je dan uiteraard het IP adres in van je Youless.
Bedenk je wel dat deze actie er voor zorgt dat IEDEREEN (met een internet aansluiting) je Youless kan benaderen. Je moet je dus afvragen of je dit wilt. Ik heb het in ieder geval om veiligheidsreden niet gedaan.

[ Voor 47% gewijzigd door SmiGueL op 27-01-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

VPN gebruiken is veel makkelijker in dit geval lijkt me?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Het lijkt me op deze manier inderdaad niet veilig om de poort open te zetten. Zijn er andere manieren om buiten mijn eigen netwerk de actuele opbrengst van de panelen te kunnen inzien, zoals dit altijd met bidgely kon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aloysxda schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:05:
Het lijkt me op deze manier inderdaad niet veilig om de poort open te zetten. Zijn er andere manieren om buiten mijn eigen netwerk de actuele opbrengst van de panelen te kunnen inzien, zoals dit altijd met bidgely kon ?
Daar is Enelogic toch voor bedoeld?
(Tenzij je met 'actuele opbrengst' echt realtime de opbrengst wilt weten; maar ik dacht ook niet dat Bidgely deze optie had?..)
Maar dat heb ik nooit gebruikt, dus ik heb geen idee hoe het werkt en/of waarom wat jij wilt niet werkt.
Je zou Enelogic een bericht kunnen sturen als de Youless naar jouw idee correct is ingesteld.

Wil je veilig bij je Youless kunnen zou ik idd een VPN opzetten en niet met portforwarding gaan werken.

[ Voor 47% gewijzigd door SmiGueL op 27-01-2017 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tortelli schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:16:
VPN gebruiken is veel makkelijker in dit geval lijkt me?.
Makkelijker: nee
Betere oplossing: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4info
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 18:45
Hallo iedereen .

Ik ben van plan op 3 Youless meters aan te schaffen .

Alhoewel ik niet zeker ban dat de meters Gas en Water kunnen opmeten .

Specificaties Gasmeter :

GT4 van Grob-Gerau

Specificaties Watermeter:
Kent GKM PSM (denk ik..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4info
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 18:45
4info schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:04:
Hallo iedereen .

Ik ben van plan op 3 Youless meters aan te schaffen .

Alhoewel ik niet zeker ban dat de meters Gas en Water kunnen opmeten .

Specificaties Gasmeter :

GT4 van Grob-Gerau

Specificaties Watermeter:
Kent GKM PSM (denk ik..)
Heb al een goed antwoord gehad van YouLess support .
De support is al geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 05:27

Spinez0r

At your service.

Zou je het antwoord van Youless met ons willen delen?
4info schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 06:10:
[...]

Heb al een goed antwoord gehad van YouLess support .
De support is al geweldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Email melding op Synology nas aangezet en nu krijg ik dit:

Dear user,

Task Scheduler has completed a scheduled task.

Task: Youless
Start time: Mon, 20 Feb 2017 11:30:02 GMT Stop time: Mon, 20 Feb 2017 11:30:02 GMT Current status: 126 Standard output/error:
sh: /volume1/web/Youless/SmiGjob.php: /usr/local/bin/php56^M: bad interpreter: No such file or directory

Sincerely,
Synology DiskStation

Vooral die php56^M begrijp ik niet.
In geen een script kan ik php56^M terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:50:
Email melding op Synology nas aangezet en nu krijg ik dit:

Dear user,

Task Scheduler has completed a scheduled task.

Task: Youless
Start time: Mon, 20 Feb 2017 11:30:02 GMT Stop time: Mon, 20 Feb 2017 11:30:02 GMT Current status: 126 Standard output/error:
sh: /volume1/web/Youless/SmiGjob.php: /usr/local/bin/php56^M: bad interpreter: No such file or directory

Sincerely,
Synology DiskStation

Vooral die php56^M begrijp ik niet.
In geen een script kan ik php56^M terugvinden.
Die staat toch gewoon in je taakplanner als regel? 8)
Zie hier bijvoorbeeld hoe ik het ingesteld heb.

Heb je zelfs vorige maand nog aangehaald. :+

Enige wat ik kan bedenken waarom het niet werkt is dat jij geen php 5.6 meer geïnstalleerd hebt?
(Geen idee of je DSM 6.1 RC draait, maar misschien is de default nu php 7.0) Ik draai nog gewoon DSM 6.0.2.

[ Voor 34% gewijzigd door SmiGueL op 20-02-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
SmiGueL schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:50:
[...]

Die staat toch gewoon in je taakplanner als regel? 8)
Zie hier bijvoorbeeld hoe ik het ingesteld heb.

Heb je zelfs vorige maand nog aangehaald. :+

Enige wat ik kan bedenken waarom het niet werkt is dat jij geen php 5.6 meer geïnstalleerd hebt?
(Geen idee of je DSM 6.1 RC draait, maar misschien is de default nu php 7.0) Ik draai nog gewoon DSM 6.0.2.
Het gekke is het werkt wel maar toch die fout melding...

Ook hier DSM 6.0.2-8451 Update 9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een ^M aan het eind van een regel is duidelijk een file die met een Windows tekst-editor is aangemaakt.
De M is namelijk de 13e letter van het alfabet, oftewel "Carriage Return".
Windows gebruikt namelijk CR, LF (ASCII-code 13, 10), terwijl vrijwel elk ander OS alleen een LF gebruikt voor een nieuwe regel.

TL;DR ;)
Open de file met een editor waar je dat kunt instellen, zoals Notepad++ en sla de file opnieuw op, maar dan met alleen LF als regeleinde.

Pagina: 1 ... 45 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.