Acties:
  • +1 Henk 'm!
matthijst schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:16:
Na ruim een jaar goed draaien op Synology merk ik vandaag dat de database niet meer bijgewerkt wordt.
Handmatig uitvoeren van het script geeft deze error:

root@DiskStation:~# /volume1/web/Monitoring/xanjob.php
PHP Fatal error: Undefined class constant 'MYSQL_ATTR_USE_BUFFERED_QUERY' in /volume1/web/Monitoring/classes/database.class.php on line 14

Heeft iemand deze toevallig onlangs gehad? Denk dat het te maken kan hebben met DSM6?
Sinds wanneer werkt het loggen niet meer?

Sinds DSM 6.0 is het cronjob script wel iets veranderd omdat een nieuwere versie van PHP is gebruikt:
(locatie PHP + de toevoeging 56)

/usr/local/bin/php56 /volume1/web/youless/SmiGjob.php

Dit werkt sindsdien (een dikke maand) perfect. :)

[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 02-05-2016 01:22 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:26
SmiGueL schreef op zondag 01 mei 2016 @ 23:40:
[...]

Sinds wanneer werkt het loggen niet meer?

Sinds DSM 6.0 is het cronjob script uiteraard wel iets veranderd gezien de verandering van PHP:
(locatie PHP + de toevoeging 56)

/usr/local/bin/php56 /volume1/web/youless/SmiGjob.php

Dit werkt sindsdien (een dikke maand) perfect. :)
8)7
Top, thanks ;)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi! 8)

Ik heb sinds DSM 6.0 de cronjob overigens gewoon via de taakplanner lopen i.p.v. het cronjob bestand wat via WinSCP te benaderen is. Gewoon 2x een een taak inplannen die eenmaal/uur loopt.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3vVXofDknUgPwzdqvJU94AAp/full.png

[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 02-05-2016 00:06 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat een irritante vage partij dat Enelogic om je gegevens naar te uploaden.

Ik vraag ze 'vriendelijk' 5x om eens geen nieuwsbrieven te sturen, blokkeren ze gewoon m'n account maar. Hun schijnen het OK te vinden als je inlogt dat je dan weer opnieuw inschrijft voor nieuwsbrieven...

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I am trying to add my youless in domoticz running on my raspberry pi.
I keep getting the error: YouLess: Error connecting to: ip youless (removed the actual ip adress).
My port number is set at 80.
Do i need to do a extra step to add my youless, or could there be another problem.

ps. when i connect my youless directly to my router it works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:00:
I am trying to add my youless in domoticz running on my raspberry pi.
I keep getting the error: YouLess: Error connecting to: ip youless (removed the actual ip adress).
My port number is set at 80.
Do i need to do a extra step to add my youless, or could there be another problem.

Is there a password on the youless?
Are your local network settings correctly set in domoticz?
Here are my settings (in Dutch):
http://i63.tinypic.com/148oxef.jpg
http://i66.tinypic.com/xgkwpk.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:23:
[...]

Is there a password on the youless?
Are your local network settings correctly set in domoticz?
Here are my settings (in Dutch):
http://i63.tinypic.com/148oxef.jpg
http://i66.tinypic.com/xgkwpk.jpg
No my youless doesn't have a password.
I have set my local network settings correctly.
Could there be another problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:00:
Do you mean that it works when you connect both the Youless to the router, and the Pi to the router?

Then how do you connect your Youless and Pi when it doesn't work?
(If that's: 'with one cable', then how do you connect to the Pi to the internet or your computer?..)

[ Voor 15% gewijzigd door SmiGueL op 06-05-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmiGueL schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:20:
[...]

Do you mean that it works when you connect both the Youless to the router, and the Pi to the router?

Then how do you connect your Youless and Pi when it doesn't work?
(If that's: 'with one cable', then how do you connect to the Pi to the internet or your computer?..)
It works when i just connect the youless to the router. The raspberry pi has a wireless connection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:34:
It works when i just connect the youless to the router. The raspberry pi has a wireless connection.
But how do you expect it to work when you disconnect it from the router?... 8)7

Edit:
Since you said the Pi was connected wirelessly, and the Youless doesn't have a wireless module inside, it's never gonna work.

If you mean that you have connected the Youless to the Pi with a UTP cable, then you probably have to give the wired LAN card an IP-address in the same range as the Youless.

[ Voor 38% gewijzigd door SmiGueL op 06-05-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmiGueL schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:37:
[...]

But how do you expect it to work when you disconnect it from the router?...
The place i would like to use my youless doesn't have a direct internet access nearby, so i would like to use the raspberry pi as a domoticz server and also give my youless internet access.
Or is this not possible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
The youless only works on a network connection for the data, RJ45
Not through usb.
Usb is the power supply, not a data port.
(if i understand your problem correctly)

If your youless and Pi are in the same network range and subnet, the data from youless to Pi shouldn't be a problem.
See my above pictures

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:54:
The youless only works on a network connection for the data, RJ45
Not through usb.
Usb is the power supply, not a data port.
(if i understand your problem correctly)
Yes, but if i connect the youless through the lan port with my raspberry pi. Can my raspberry (with a usb dongle for wireless internet access) give my youless internet access?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 12:01:
[...]

Yes, but if i connect the youless through the lan port with my raspberry pi. Can my raspberry (with a usb dongle for wireless internet access) give my youless internet access?
It "might" be possible, but you have to tell the Pi with Linux (i think)
This is easier to connect the youless to the network:
http://www.youless.nl/winkel/product/wi-fi-adapter.html

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 12:01:
But do you really need internet acces with your Youless?
If you use Domotics then only the Pi needs to be connected to the internet right?

I think if you configure your wired LAN on the Pi right (it simply needs to be in the same IP range as the Youless) it'll probably work fine. The Pi can get the data from the Youless through UTP, and you can connect to the Pi throught the wireless internet connection on the Pi.

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 06-05-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmiGueL schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 12:10:
[...]

But do you really need internet acces with your Youless?
If you use Domotics then only the Pi needs to be connected to the internet right?

I think if you configure your wired LAN on the Pi right (it simply needs to be in the same IP range as the Youless) it'll probably work fine. The Pi can get the data from the Youless through UTP, and you can connect to the Pi throught the wireless internet connection on the Pi.
Sorry for a noob on this, but yes my pi has a working internet connection and i can connect through the wireless internet connection on the Pi to the running domoticz server on the pi.
So if in domoticz my local network and the ip of my youless are within the same range it should work?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 12:47:
[...]

Sorry for a noob on this, but yes my pi has a working internet connection and i can connect through the wireless internet connection on the Pi to the running domoticz server on the pi.
So if in domoticz my local network and the ip of my youless are within the same range it should work?
Maybe you have to follow some tutorials for "bridging" the two adapters on the Pi.
https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=36&t=99150

I have no experience with that ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 12:47:
I assume, yes. :)

But if you have trouble getting this to work you can probably better ask for help in a Raspberry Pi topic, because this can be fixed with some specific LAN/Wifi settings in the Pi and not in the Youless. If that for some reason doesn't work you can always buy a Wifi adapter like AUijtdehaag mentioned and it'll work fine for sure.

*I don't have a Pi. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 06-05-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb sinds een paar dagen ook een Youless, maar ik weet niet of hij werkt zoals het moet.
Via de gadget lijkt de detectie goed te gaan:
Youless sensitivity

Het verbruik lijkt me alleen vaak heel vreemd.
Daarnet leek het misschien te kloppen (tussen 600w en 2500w, vaatwasser staat aan), maar op sommige momenten is het maar tussen de 5 en de 30w.
Dat lijkt me nogal weinig als je een diepvriezer en 2 ijskasten heb staan, en een server op de zolder die al 60w verbruikt (zit een verbruiksmeter tussen).

Nu ook, 10 minuten geleden staat hij op 624w, dan schiet hij plots naar 1200w, nu maar 522w meer...
Terwijl er helemaal niks extra aangezet is...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
23:00   624
23:01   624
23:02  1140
23:03  1140
23:04  1152
23:05  1152
23:06  1200
23:07   828
23:08   828
23:09  1080
23:10  1080
23:11   696
23:12   624
23:13   522

Hoe zou ik dit nu het beste kunnen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 23:17:
Ik heb sinds een paar dagen ook een Youless, maar ik weet niet of hij werkt zoals het moet.

Het verbruik lijkt me alleen vaak heel vreemd.
Daarnet leek het misschien te kloppen (tussen 600w en 2500w, vaatwasser staat aan), maar op sommige momenten is het maar tussen de 5 en de 30w.

Hoe zou ik dit nu het beste kunnen controleren?
Die 5 a 30W momenten duiden erop dat er voor langere tijd geen puls is waargenomen.
Dit kan bijvoorbeeld doordat invallend licht de lichtintensiteit op de sensor beïnvloed, waardoor deze de pulsen niet meer correct registreert. Komt dit bijvoorbeeld alleen overdag voor? of ook zojuist? (misschien een lamp die in de buurt aanspringt? kun je simpel testen door deze even aan te doen en dan gelijk kijken of de pulsen hierdoor minder frequent voorkomen. (lees:worden gemist)

Het beste is denk ik gewoon op het moment dat die lager waardes worden waargenomen die widget erbij te pakken en kijken of/hoe de pulsen worden waargenomen. Ik neem aan dat je geen digitale meter hebt, want dan is het verbruik natuurlijk simpel te controleren met het display, maar anders wordt het toch even bij de meterkast zitten en kijken of het streepje even vaak langsdraait dan dat de widget aangeeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Thanks, ik zal het vanavond even in't oog houden.
Ik heb wel de Belgische plastic kast ervoor, hopelijk gaat dat niet te vaak roet in het eten gooien... Ik had ergens gezien dat je de led kan bijregelen, maar vind het niet direct meer terug.
Zou Electrabel het erg vinden moest ik een gaatje in de kast boren zodat er minder verlies tussen zit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 08:07:
Thanks, ik zal het vanavond even in't oog houden.
Ik heb wel de Belgische plastic kast ervoor, hopelijk gaat dat niet te vaak roet in het eten gooien... Ik had ergens gezien dat je de led kan bijregelen, maar vind het niet direct meer terug.
Zou Electrabel het erg vinden moest ik een gaatje in de kast boren zodat er minder verlies tussen zit? :P
De URL voor dat bijregelen staat wel vermeld in deze post, maar gezien je vorige screenshot lijkt me deze wel prima bij de standaard instellingen (de pulsen worden goed gedetecteerd)
Misschien dat het verlagen van de LW waarde iets helpt indien er veel licht op de glazen kast invalt, maar dan zou je op dat moment weer even opnieuw die widget moeten bekijken.

Mocht hij het nog niet perfect doen zou ik Youless gewoon even een berichtje sturen, die hebben wss al zoveel van die kasten voorbij zien komen dat ze aan de hand van jouw foto's / screenshots wel genoeg tips en instellingen kunnen geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
SmiGueL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:56:
[...]

De URL voor dat bijregelen staat wel vermeld in deze post, maar gezien je vorige screenshot lijkt me deze wel prima bij de standaard instellingen (de pulsen worden goed gedetecteerd)
Misschien dat het verlagen van de LW waarde iets helpt indien er veel licht op de glazen kast invalt, maar dan zou je op dat moment weer even opnieuw die widget moeten bekijken.
Ah, inderdaad, het was in diezelfde post als waar de widget stond.
Die had ik al geprobeerd maar ik kom dan gewoon op de settings-pagina van de electriciteitsmeter uit.
Mocht hij het nog niet perfect doen zou ik Youless gewoon even een berichtje sturen, die hebben wss al zoveel van die kasten voorbij zien komen dat ze aan de hand van jouw foto's / screenshots wel genoeg tips en instellingen kunnen geven. :)
Ik zal vanavond even bij de meter gaan zitten en de widget in't oog houden.
Als ik dan nog niet helemaal zeker ben check ik even met Youless.
Thanks om even mee te denken in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 14:46
Het (door nooberke ontdekte) swipe probleem dat op sommige devices kan optreden is opgelost in versie 0.62. Een andere verbetering die meteen meegenomen is, is dat de gauge er een stuk scherper uitziet op schermen met een hoge dichtheid. Hier is de link:

http://www.youless.nl/tl_files/downloads/YouLess-0.62.apk

@Fire69, het signaal ziet er prima uit; het zal zeker gaan werken met de plastic kast. Neem anders inderdaad contact op met support voor eventuele finetuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
YouLess schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:02:
Het (door nooberke ontdekte) swipe probleem dat op sommige devices kan optreden is opgelost in versie 0.62. Een andere verbetering die meteen meegenomen is, is dat de gauge er een stuk scherper uitziet op schermen met een hoge dichtheid. Hier is de link:

http://www.youless.nl/tl_files/downloads/YouLess-0.62.apk
Mooie update, het ziet er een stuk beter uit! d:)b
@Fire69, het signaal ziet er prima uit; het zal zeker gaan werken met de plastic kast. Neem anders inderdaad contact op met support voor eventuele finetuning.
Wat ik me afvraag... Als ik het zo zie doen de meeste meters 1000 omw/kWh. De mijne doet er echter maar 75... Kan het zijn dat het daardoor allemaal wat minder realtime is bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Meters met 75 omw/kWh bewegen inderdaad vrij langzaam, waardoor een update (nieuwe puls) langer duurt dan bij meters met een hogere meterconstante. 1000 komt bij draaischijfmeters niet voor, maar komt bij digitale meters wel vaak voor. Draaischijfmeterconstantes zijn meestal niet hoger dan 600 imp/kWh.

Bij 75 omw/kWh en een verbruik van 3200 Watt zou je 4 pulsen/updates per minuut moeten hebben. Dat zou dus ongeveer overeen moeten komen met het raw monitor plaatje waar 4 dips in een minuut te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:21
Hallo allemaal. Weet iemand of de youless in combinatie met pvoutput ook per minuut kan loggen of enkel maar per 5 min?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:15:
Hallo allemaal. Weet iemand of de youless in combinatie met pvoutput ook per minuut kan loggen of enkel maar per 5 min?
Per 5 minuten, anders wordt de dataload te hoog naar pvoutput... ;)
(lees: honderd duizenden? gebruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:45:
[...]

Per 5 minuten, anders wordt de dataload te hoog naar pvoutput... ;)
(lees: honderd duizenden? gebruikers)
Ik meende op youles site gezien te hebben per minuut, maar dat is mogelijk met andere online service, helaas dan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zet de youless app op je telefoon/ipad/whatever en de youless buroblad gadget op je windows buroblad en je weet het per seconde. (afhankelijk van de hoeveelheid pulsen)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:53:
Zet de youless app op je telefoon/ipad/whatever en de youless buroblad gadget op je windows buroblad en je weet het per seconde. (afhankelijk van de hoeveelheid pulsen)
Ja dat werkt mooi, eens kijken of dat ook van buitenaf te benaderen valt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• to3dornottobe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-09 18:22
Bugger, de upload van youless naar PVoutput heeft nu ruwweg 1,5 jaar lekker gewerkt, tot ik na eergisteravond een stroomstoring (frequentieregelaar verkeerd aangesloten) heb gehad en mijn youless op factory default stond. Alle opgeslagen data, api en IP adres stonden weer op default. Sowieso vreemd, maar goed.

Lang verhaal kort; alle data weg en uploaden naar pvoutput doet hij nu kennelijk niet meer; na een reset werkt het weer 1 keer, en daarna basta; ik vermoed dat het te maken heeft met PVoutput en niet met de youless, aangezien deze gewoon OK geeft in het upload scherm. Heb de KWH stand weer ingevuld op de youless, maar het blijft ellende.

Nou ga ik morgen op vakantie en wil het graag hebben werken; wat kan ik het beste doen? nieuw 'system' aanmaken in PVoutput? kan ik dan mijn huidige opbrengst migreren? of wachten tot na 00:00 en hopen dat het dan vanzelf weer vlot trekt?

iemand enig idee/advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso zit je met PVoutput met een "probleem" als je op de huidige datum upload met een afwijkende meterstand.
Bijv. Youless was uit en heeft als laatste stand 1234 doorgegeven en jij gaat de opbrengst van vandaag invullen (want zon is onder, dus komt niets meer bij).
PVoutput denkt dan dat je bijv. op 1254 zit, want 20 kWh opbrengst.
Je sluit de Youless weer aan en die geeft dan 1234 weer door aan PVoutput.

Pas na middernacht kun je de opbrengst voor vandaag corrigeren en de Youless zou je nu alvast wel weer aan kunnen zetten. Dan zie je gelijk ook dat de opbrengst op PVoutput weer 'afwijkt' van je doorgegeven standen van vandaag.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• to3dornottobe
Dank voor je reactie! Hoe jij het omschrijft, zo ken ik het ook. Ik krijg alleen niets mee geupload naar het hoofdsysteem op PVoutput, ik ben normaalgesproken gewend dat wanneer je handmatig het aantal kWh's aanpast (medio de eerste dag dat ik de youless gebruikte) dat de youless deze handmatig ingevulde (hogere) stand inderdaad overschrijft, zolang de dag nog niet verstreken is. Ik zie nu alleen geen upload meer binnenkomen bij pvoutput. (laatste upload 17u15) Als ik upload naar een ander (test) systeem, komt de data keurig binnen, per 5 minuten. Momenteel overschrijft hij de door mij handmatig ingevulde 12100Wh niet. (systeem geeft de hele nacht het verbruik van de omvormers door, 2Wh. , dus normaliter upload hij wel, buiten de gebruikelijke zonne-uren.

Ik weet ook niet precies weet wat de tellerstand was; ik heb naast de huidige logging nog een andere logging (homewizard) en de fysieke kWh meter waarop de Youless aangesloten zit. zag dat er vandaag 12,1kWh opgewekt was; als ik de kWh meter van de panelen aflees in de meterkast en de totaalopbrengst op PVoutput, klopt het aardig nauwkeurig. (zit misschien een kWh tussen).

Even 1,5uur afwachten nog dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
En kijk ook even je netwerkinstellingen na. Ook al staat er het juiste ip-adres van de gateway, vul het gewoon opnieuw in en klik op Opslaan.

Dat was hier nodig nadat ik een andere router installeerde, ook al gebruikte die precies dezelfde ip-range en -adressen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• to3dornottobe
Yihaa! het werkt weer helemaal! was inderdaad die 00:00 grens, waarna het weer werkte. Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 21:07
Dan kun je in ieder geval met een gerust hart op vakantie... :)

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GDG71
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 09:18
Ik heb problemen met mijn youless.
Deze heeft het een jaar prima gedaan.
Hij is steeds enkele uren nadat ik hem heb aangesloten niet bereikbaar, er worden dan ook geen gegevens meer gestuurd naar bidgely. Het led lampje brand nog wel.

Wat ik heb gedaan:
- usb voeding af en aansluiten
- usb op nieuwe voeding
- korte usb kabel gebruiken
Niets helpt.
Is dit een bekend probleem? Nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voer de (netwerk) config-utility nogmaals uit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GDG71 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:30:
Ik heb problemen met mijn youless.

Hij is steeds enkele uren nadat ik hem heb aangesloten niet bereikbaar, er worden dan ook geen gegevens meer gestuurd naar bidgely.
Heb je de Youless overigens rechtstreeks bedraad aangesloten aan je router? of gaat ie via een WiFi-adapter?

Indien het laatste: Is na enkele uren, als de Youless dus niet meer te benaderen is, de TP-Link nog wel te bereiken? Dit om uit te sluiten of het ook echt aan de Youless ligt, of mogelijk aan het (draadloze) netwerk.
Het led lampje brand nog wel.
Knippert hij wel bij een puls?

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 19-06-2016 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GDG71
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 09:18
SmiGueL schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:19:
[...]

Heb je de Youless overigens rechtstreeks bedraad aangesloten aan je router? of gaat ie via een WiFi-adapter?

Indien het laatste: Is na enkele uren, als de Youless dus niet meer te benaderen is, de TP-Link nog wel te bereiken? Dit om uit te sluiten of het ook echt aan de Youless ligt, of mogelijk aan het (draadloze) netwerk.

[...]

Knippert hij wel bij een puls?
De youless is direct bedraad aangesloten op de Cisco modem van ziggo

Het ledje knippert, en gaat sneller knipperen als de waterkoker aan gaat dus ik neem aan dat na een puls is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:37
@youless

Misschien een rare vraag maar heb sinds vandaag een tweede Youless hangen.
En wel aan mijn analoge gasmeter en heb de gas firmware geflasht.
De meter doet 1 pulse per 0,01m3 gas en dus 100 per m3.
Pulsen lijken volgens de raw meter goed waargenomen.

Alleen nu zie ik met firmware 1.2.2 voor gas dat bijvoorbeeld tijdens het koken en dus wat minder gas aanvraag dan bij heet water de volgende pulse te lang op zich laat wachten.
Doel hiermee dat bijvoorbeeld de eerst 3 gezien worden en een waarde (hoeveelheid verbruik) word weergegeven.
Maar voordat de 4e pulse komt veranderd de waarde in 0 verbruik.
Lijkt er op dat het te lang duurt voordat een pulse komt.
En dus bij laag gas verbruik compleet geen verbruik registreert.

Andere vraag wat de input waarde moet zijn.
Ik bedoel hier mee dat de input op 0 moet staan en bij een pulse 100%?

[edit] - 1
duidelijk piek op lw=185 maar verbruik is 0 op 1.2.2-g en de raw meter slaat wel uit maar de Youless blijft op en rond de 11% input hangen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/youless-gas1.png

[edit] - 2
Lijkt dat het nu goed zit met het zien van pulsen maar dat moet de toekomst uitwijzen in combinatie van meterstand en youless registratie.
Alleen bij laag verbruik blijft de onderlinge afstand van de pulse te lang voor de Youless en dus zegt ie vrolijk 0 verbruik terwijl we toch werkelijk verbruik hebben door laten we zeggen 1 enkele gaspit.

[ Voor 26% gewijzigd door Siewert op 21-06-2016 21:34 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
De vraag is inmiddels via de support behandeld, maar ik wilde hier nog voor anderen toelichten hoe het naar nul stellen van de liter/uur aanduiding werkt. In de reguliere elektriciteitsfirmware gebeurt dit op basis van enkel een (vrij ruime) timeout. Dat wil zeggen dat als er gedurende lange tijd geen puls gezien wordt, dat op een gegeven moment wanneer het verbruik onwaarschijnlijk laag zou worden, dat het actuele verbruik dan waarschijnlijk nul is en ook op nul gezet wordt.

Anders dan bij elektriciteitsmeters, komt het bij gasmeters juist heel regelmatig voor dat het verbruik helemaal nul wordt, dan weer niet-nul, etc. (in/uitschakelen CV of combiketel). We kregen daarom van meerdere gebruikers het verzoek om bij de gasfirmware een veel lagere timeout te gebruiken.

Nadeel is dan alleen wel dat het ook weer te vroeg kan zijn bij een laag, maar niet-nul verbruik. Om dat tegen te gaan, kijkt de firmware ook naar de grilligheid van de input (de +/- aanduiding bij input). Zolang de mechanische teller nog beweegt, is deze meestal wel 1% of meer, zoals ook in het screenshot te zien is. Wanneer de teller helemaal stil valt, wordt de raw monitor grafiek een flatline en wordt deze grilligheid ook nul. Pas wanneer de grilligheid ook nul geworden is, en de timeout overschreden is, wordt ook het aantal liter/uur naar nul gezet.

Omdat de grafiek er vrij smooth uitziet buiten de 'spikes' om, dus bijna flat, lijkt het erop dat deze grilligheid bij deze meter misschien zelfs terwijl de mechanische teller nog beweegt toch onder de 1% komt. Dat zou dan verklaren waarom het bij laag verbruik kan gebeuren de het aantal liters/uur tussendoor op nul gesteld wordt; de firmware ziet geen beweging meer in de mechanische teller.

Voor het aantal getelde m3's maakt dat verder niet uit, zolang alle spikes maar gezien worden. Ook de berekende liters/uur (buiten die reset naar nul) zijn in principe kloppend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
YouLess schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:31:
De vraag is inmiddels via de support behandeld, maar ik wilde hier nog voor anderen toelichten hoe het naar nul stellen van de liter/uur aanduiding werkt. In de reguliere elektriciteitsfirmware gebeurt dit op basis van enkel een (vrij ruime) timeout. Dat wil zeggen dat als er gedurende lange tijd geen puls gezien wordt, dat op een gegeven moment wanneer het verbruik onwaarschijnlijk laag zou worden, dat het actuele verbruik dan waarschijnlijk nul is en ook op nul gezet wordt.

Anders dan bij elektriciteitsmeters, komt het bij gasmeters juist heel regelmatig voor dat het verbruik helemaal nul wordt, dan weer niet-nul, etc. (in/uitschakelen CV of combiketel). We kregen daarom van meerdere gebruikers het verzoek om bij de gasfirmware een veel lagere timeout te gebruiken.

Nadeel is dan alleen wel dat het ook weer te vroeg kan zijn bij een laag, maar niet-nul verbruik. Om dat tegen te gaan, kijkt de firmware ook naar de grilligheid van de input (de +/- aanduiding bij input). Zolang de mechanische teller nog beweegt, is deze meestal wel 1% of meer, zoals ook in het screenshot te zien is. Wanneer de teller helemaal stil valt, wordt de raw monitor grafiek een flatline en wordt deze grilligheid ook nul. Pas wanneer de grilligheid ook nul geworden is, en de timeout overschreden is, wordt ook het aantal liter/uur naar nul gezet.

Omdat de grafiek er vrij smooth uitziet buiten de 'spikes' om, dus bijna flat, lijkt het erop dat deze grilligheid bij deze meter misschien zelfs terwijl de mechanische teller nog beweegt toch onder de 1% komt. Dat zou dan verklaren waarom het bij laag verbruik kan gebeuren de het aantal liters/uur tussendoor op nul gesteld wordt; de firmware ziet geen beweging meer in de mechanische teller.

Voor het aantal getelde m3's maakt dat verder niet uit, zolang alle spikes maar gezien worden. Ook de berekende liters/uur (buiten die reset naar nul) zijn in principe kloppend.
thx voor de uitleg maar toch heb ik er geen vertrouwen in en dan doel ik op het volgende.
Ondanks dat er bij laag verbruik en een duidelijk piek het huidige verbruik terug valt naar 0 door de door jullie omschreven variabelen.
Loopt mijn totaal verbruik niet op en dus word er niks opgeteld.
Dan neem ik als voorbeeld dat er de hele dag een pan met sudderlapjes op de kleinste pit staat.
Dus de hele dag gas verbruik maar de youless zegt van niet omdat de flow te laag is.

Kan het niet zo zijn aangezien de meeste gasmeters een gelijkwaardige minimale en maximale afname hebben dat de Youless Gas firmware daar ook mee om kan gaan.
En dan doel ik dat er dus toch nog geëxperimenteerd kan worden met een nog lagere flow rate alvorens op nul te springen omdat in mijn geval het gaat om zeker 20sec wat de flowrate te lang is.
Want met andere woorden, zoals ik nu alles heb afgesteld is te perfect en moet dus om meer grilligheid te krijgen mijn lw gevoeliger zetten?

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is de meter wel verder gedraaid bij zo'n laag maar constant verbruik?
Nu zou je verwachten dat de meter van de energiemaatschappij wel een typisch waakvlam-gedrag correct kan meten, maar gewoon even nakijken ter verificatie.

En ik kan me voorstellen dat wanneer het algoritme in de Youless kijkt naar de 'grilligheid', dat je dus eigenlijk naar de afgeleide van het signaal zit te kijken. Als het dan zo traag verandert, dan is het tijdsinterval waarover de afgeleide bepaald moet worden mogelijk te kort (ondanks dat het misschien wel minuten is) en kun je dan inderdaad pulsen missen.
Zonder enige kennis van het gebruikte algoritme zou ik denken dat het misschien ook handig is bij te houden wat een nominaal reflectie-niveau is voor piek en dal en wanneer je daar voorbij gaat, dat dat dan ook maar als puls gezien moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
TD-er schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 23:09:
Is de meter wel verder gedraaid bij zo'n laag maar constant verbruik?
Nu zou je verwachten dat de meter van de energiemaatschappij wel een typisch waakvlam-gedrag correct kan meten, maar gewoon even nakijken ter verificatie.

En ik kan me voorstellen dat wanneer het algoritme in de Youless kijkt naar de 'grilligheid', dat je dus eigenlijk naar de afgeleide van het signaal zit te kijken. Als het dan zo traag verandert, dan is het tijdsinterval waarover de afgeleide bepaald moet worden mogelijk te kort (ondanks dat het misschien wel minuten is) en kun je dan inderdaad pulsen missen.
Zonder enige kennis van het gebruikte algoritme zou ik denken dat het misschien ook handig is bij te houden wat een nominaal reflectie-niveau is voor piek en dal en wanneer je daar voorbij gaat, dat dat dan ook maar als puls gezien moet worden.
Meter verdraaid wel bij laag verbruik.
Gisterenavond en vanochtend alles dubbel gechecked.
En alle pieken worden gezien door de Youless en de RAW meter is daar ook erg duidelijk in.

Zojuist nog met een stopwatch erbij gezetten en kwam op het volgende.
Als ik mijn warmwater kraan open zet zit er ongeveer 10seconden tussen elke piek.
Duidelijk is de grilligheid te zien tussen de pieken en bij stillstand is die grilligheid 1 gladde lijn.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/youless-gas-kraan.png

Als ik mijn grootste gaspit aan zet zit er tussen elke piek ongveer 1.45 minuten.
Waarbij daar ook alle pieken worden gezien.
Input is ongeveer tussen 9 en 15% en de +/- ongeveer 9%
In die 1.45minuten waar geen piek is loopt de +/- langzaam terug naar 0% waar op 1.20minuten hij op 0 uitkomt.
Dan duurt het nog 10seconden en krijg dan een verbruik van 0.
Vervolgens komt er een nieuwe piek op 1.45 minuten en gaat het verbruik weer naar boven.
Zal vanavond ff wat video's schieten om het een en ander duidelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/youless-gas-fornuis1.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/youless-gas-kraan1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Hierbij twee vids om mijn verhaal kracht bij te zetten.
Eerste vid is met warm water vraag en gaat dus goed.
Tweede vid is met een enkele en mijn grootste gaspit en dat gaat dus niet goed.
btw: sorry maar hand geen vaste vandaag ;-)

[Video -1] - Warmwater
[YouTube: https://youtu.be/z0QsiucvhcM]

[Video -2] - Grootste gaspit
[YouTube: https://youtu.be/WWsPnq6AbbI]

Beginstand Youless en gasmeter::
17343,124

Eind stand Youless meter:
17343,138

Eindstand gasmeter:
17343,154

Mijn conclusie:
Pieken en grilligheid zijn goed te zien en de RAW meter ziet ze ook.
Pieken worden door de Youless goed gezien.
Grilligheid in eerste instantie ook maar na verloop van tijd bij laag verbruik zegt de Youless dat die grilligheid niks is.
En dus voordat de twee piek er is bij laag verbruik op een 0 verbruik springt.
Meter draait goed bij laag verbruik maar de Youless telt niks goed op.
Denk dat er in de firmware toch een foute afstelling zit.
Inmiddels contact gehad met Youless Service.
Gaan binnenkort bij in de youless op afstand kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
ff tussen neus en lippen door, wie heeft de Youless met gas firmware wel goed werkend en dus geen tussentijdse terug val naar 0 verbruik op een analoge gasmeter.
En zo ja, welke LW hebben jullie ingesteld en wat is de positie zoals jullie hem op de gasmeter hebben geplakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik, maar vertel er direct bij dat ik geen fornuis heb, kook op PV. Gasverbruik van de CV geeft consistent beeld, waar ik goed het modulatieniveau van kan aflezen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
ericplan schreef op zondag 26 juni 2016 @ 20:17:
Ik, maar vertel er direct bij dat ik geen fornuis heb, kook op PV. Gasverbruik van de CV geeft consistent beeld, waar ik goed het modulatieniveau van kan aflezen.
Ja precies, ik zoek dus eigenlijk mede Youless users die het zelfde probleem ervaren met de gas versie.
Waarin bij weinig verbruik de Youless (dmv een gaspit) kunnen aantonen dat de huidige flowrate interval te lang is waardoor de Youless bij weinig verbruik voortijds er een nieuwe spike komt op 0 springt en daardoor geen goede totaal verbruik zal weergeven.

bij modulatie zal er ook minder gas verbruik worden, weet je wat het minimale aantal l/u is wat er dan verbruik word als jouw cv op standje laag draait?

[ Voor 10% gewijzigd door Siewert op 26-06-2016 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/0EIIgps1sKTjOneQoiBiBJgr/medium.jpg

1500 l/u is vollast CV. 3000 l/u is warmwaterbereiding. 600 l/u is deellast CV of gaswasdroger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
ericplan schreef op zondag 26 juni 2016 @ 21:50:
[afbeelding]

1500 l/u is vollast CV. 3000 l/u is warmwaterbereiding. 600 l/u is deellast CV of gaswasdroger.
Thx... thats what i wanted to know ;-)
500 tot 600l/u schijnt voor zover ik kan testen wel het minimum van wat de Youless Gas firmware kan lezen.
Als ik bijvoorbeeld drie á 4 gaspitten vol open draai en rond de 600l/u haal is er niks aan de hand.
Draai ik twee pitten dicht en in eerste instantie tussen de 400 á 500 l/u verbruik dan gaat de Youless vrolijk zeggen dat ik 0 l/u verbruik.
Met andere woorden, de volgende pulse/spike komt te laat en dus staat er in de gas firmware en te korte flow gecode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om te beginnen: Ik heb nog nooit de gasfirmware gedraaid, maar mocht je zolang je nog wacht op de Youless support toch wat willen proberen. (wat er op lijkt gezien je hoeveelheid posts. ;)) dan denk ik dat je het volgende nog kan proberen..

Ik denk zelf dat het naar 0 gaan van de meter, en het niet registeren van sommige pulsen eigenlijk 2 verschillende dingen zijn. Simpelweg omdat als je naar het laatste filmpje kijkt duidelijk te zien is dat voor elke puls (geregistreerd of niet) de meter al op 0 stond.
Dit eerste is dus gewoon een timing instelling van de firmware.

Zolang alle pulsen gewoon correct geregistreerd worden zal dit bij een per 5- of 10-minuten upload naar [noemeensite] ook niet echt een probleem geven in je grafieken..
Bij de minutenlog in de Youless zelf zal je inderdaad wel 0-en zien in de log, omdat dit (in ieder geval bij de electra firmware) momentopnamen zijn en geen gemiddelden van die minuut.

Maar nu is het even uitzoeken waarom van de 4 pulsen de 2e niet goed geregistreerd wordt in het filmpje.
[YouTube: https://youtu.be/WWsPnq6AbbI]
Het lijkt er imo op dat het komt omdat de puls zó lang duurt, dat de gemiddelde inputwaarde vervolgens meestijgt, en dat de afdaling erna niet stijl genoeg is om als puls te worden gezien.
*Het is belangrijk om te weten dat een puls pas bij het laatste gedeelte naar beneden wordt geregistreerd.*

Mogelijk dat dit te fixen is door de LW waarde aan te passen, maar dat is gewoon een kwestie van testen.
Waar staat deze nu op ingesteld?
Ik zou hem eens een stukje lager zetten (zo dus), en dan kijken of wél alle pulsen worden geregistreerd.

Om te bepalen hoe laag je kunt gaan hier even een screenshot van het idle gedeelte:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/ZDvp4onTnKVSpl72NnjRQhDu/full.jpg
Gebaseerd op je 'variatie tijdens het draaien zou ik hem sowieso nooit lager dan 77/64 = 1.20 ==> LW=120 zetten. Als het even kan een flink stuk hoger om geen 'ongeldige' pulsen te meten.
Stond hij nu niet op 180? Probeer dan eens LW=150, en anders LW=140.
Testen kan geen kwaad, je kunt hem altijd weer op de standaard 180 terugzetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
SmiGueL schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:40:
Om te beginnen: Ik heb nog nooit de gasfirmware gedraaid, maar mocht je zolang je nog wacht op de Youless support toch wat willen proberen. (wat er op lijkt gezien je hoeveelheid posts. ;)) dan denk ik dat je het volgende nog kan proberen..

Ik denk zelf dat het naar 0 gaan van de meter, en het niet registeren van sommige pulsen eigenlijk 2 verschillende dingen zijn. Simpelweg omdat als je naar het laatste filmpje kijkt duidelijk te zien is dat voor elke puls (geregistreerd of niet) de meter al op 0 stond.
Dit is gewoon een timing instelling van de firmware.

Zolang alle pulsen gewoon correct geregistreerd worden zal dit bij een per-5-minuten upload naar [noemeensite] ook niet echt een probleem geven in je grafieken..
Bij de minutenlog in de Youless zelf zal je inderdaad wel 0-en zien in de log, omdat dit (in ieder geval bij de electra firmware) momentopnamen zijn en geen gemiddelden van die minuut.

Maar nu is het even uitzoeken waarom van de 4 pulsen de 2e niet goed geregistreerd wordt in het filmpje.
[video]
Het lijkt er imo op dat het komt omdat de puls zó lang duurt, dat de gemiddelde inputwaarde vervolgens meestijgt, en dat de afdaling erna niet stijl genoeg is om als puls te worden gezien.
*Het is belangrijk om te weten dat een puls pas bij het laatste gedeelte naar beneden wordt geregistreerd.*

Mogelijk dat dit te fixen is door de LW waarde aan te passen, maar dat is gewoon een kwestie van testen.
Waar staat deze nu op ingesteld?
Ik zou hem eens een stukje lager zetten (zo dus), en dan kijken of wél alle pulsen worden geregistreerd.
Om te bepalen hoe laag je kunt gaan hier even een screenshot van het idle gedeelte:
[afbeelding]
Gebaseerd op je 'variatie tijdens het draaien zou ik hem sowieso nooit lager dan 77/64 = 1.20 == LW=120 zetten. Als het even kan een flink stuk hoger om geen 'ongeldige' pulsen te meten.
Stond hij nu niet op 180? Probeer dan eens LW=150, en anders LW=140.
Testen kan geen kwaad, je kunt hem altijd weer op de standaard 180 terugzetten. :)
Thx voor je uitleg...
Heb vandaag en vrijdag nog veel experimenteert met verschillende lw waardes.
Mocht helaas niet helpen, ook verschillende posities geprobeerd dmv het positioneren op de meter.
Zie/zag nu ook in het filmpje dat dat er wat gemist is.
Vandaag niks van gezien.
Zal zo nog even een filmpje maken met alle pitten open en langzaam alles dicht draaien.
Je zult zien dat alle pieken gezien worden door de Youless en ook geregistreerd worden.
En dat bij een minimum verbruik ondanks de registratie en waarbij de pauzes tussen pieken te lang worden de youless tussentijds terug val naar een 0 verbruik.
En hiermee ook niet meer de juiste totaal verbruik doorgeeft.
Mijn huidige lw waarde is 145

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siewert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:49:
Heb vandaag en vrijdag nog veel experimenteert met verschillende lw waardes.
Mocht helaas niet helpen, ook verschillende posities geprobeerd dmv het positioneren op de meter.
Zie/zag nu ook in het filmpje dat dat er wat gemist is.
Vandaag niks van gezien.
Mijn huidige lw waarde is 145
Nou, dan is het probleem van gemiste pulsen hiermee toch opgelost? 8)

Dat hij na x seconden naar 0 gaat is zoals gezegd gewoon een firmware instelling.
Als je de grafieken per 10 minuten bekijkt zien die er gewoon uit zoals zou moeten. :)

Edit @ hieronder:
Ik ging er van uit dat je met 'Vandaag niets van gezien' doelde op je regel ervoor; dat er dus geen pulsen zijn gemist vandaag. Indien dit wel het geval is dan zou je je LW waarde nog iets kunnen verlagen.
Kun je trouwens al wel zien of de afwijking nu al kleiner is dan met een LW op 180? zoja dan weet je iig dat je op de goede weg bent. :)

[ Voor 26% gewijzigd door SmiGueL op 26-06-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
SmiGueL schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:53:
[...]

Nou, dan is het probleem van gemiste pulsen hiermee toch opgelost? 8)

Dat hij naar 0 gaat is zoals gezegd gewoon een firmware instelling.
Als je de grafieken per 5- of 10 minuten bekijkt zien die er gewoon uit zoals zou moeten. :)
Ja en Nee, totaal verbruik komt toch niet overeen met wat erop de gasmeter staat.
Youless blijft bij een laag gasverbruik veelste weinig aangeven helaas

[edit]
Vid toegevoegd

Hoe ik de Youless ook positioneer (diagonaal, haaks of up side down) die hoge pieken kom ik niet vanaf.
Ook heeft de lw waarde daar geen invloed op.
Op moment van filmen draai ik met 140lw.
U mag zeggen wat er loos is.

Elke piek word geregistreerd en bij een verbruik van 600 l/u of hoger geen problemen.
Alleen bij laag verbruik van ongeveer 600 l/u knalt ie tussentijds terug naar 0 verbruik en en blijft de youless ook achter in het optellen van het totaal verbruik.
Hoop dat Youless Support snel een kijkje kan en wil nemen in mijn Youless om te zien waar het fout gaat (firmware of iets anders)
Maar het is goed te zien dat alles beneden de 500 a 600 l/u niet lekker gaat.

Meterstanden:
start = 17345,456 (Youless & Gasmeter)

eind = 17345,640 (Youless)

eind = 17345,647 (Meter)

Start 0 tot 1.27 minuten = 5 gaspitten

Start 1.27 tot 2.57 minuten = 3 gaspitten

Start 2.57 tot 6.38 minuten = 2 gaspitten

Start 6.38 tot 8.22 minuten = 3 gaspitten

Start 8.22 tot 14.11 (einde) minuten = 2 gaspitten

[YouTube: https://youtu.be/G0PNT-KSEEw]

p.s
Ben clueless op dit moment. :?

[ Voor 53% gewijzigd door Siewert op 26-06-2016 23:58 . Reden: Video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siewert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 18:46:
Beginstand Youless en gasmeter::17343,124
Eind stand Youless meter: 17343,138
Eindstand gasmeter: 17343,154
Je mist hier 1 of 2 (afhankelijk van hoe lang je nog meet) van de 3 pulsen. *
Siewert schreef op zondag 26 juni 2016 @ 22:56:
Meterstanden:
start = 17345,456 (Youless & Gasmeter)
eind = 17345,640 (Youless)
eind = 17345,647 (Meter)
Nu zijn de eindstanden toch praktisch gelijk?
De Youless heeft nu 19 pulsen gemeten van de iets meer dan 19 gasmeter omwentelingen. *

Lijkt me toch al een stuk beter, zo niet perfect? Als na wat langere tijd meten blijkt dat je nog wel wat pulsen mist dan kun je de LW nog ietsje lager zetten. Note dat als je tussendoor met de Youless aan het draaien/afstellen bent, het logisch is dat hij soms pulsen mist.

In je filmpje lijkt hij ELKE puls met 2 gaspitten aan prima te registeren, dus ik snap je opmerking "blijft de youless ook achter in het optellen van het totaal verbruik." eerlijk gezegd niet zo.. Misschien begrijp ik iets niet?

*Het viel me net pas op dat je genoemde start (en/of eind) stand van de Youless sowieso niet kunnen kloppen, omdat de Youless altijd in stappen van 0.010 m³ omhoog gaat, en het verbruik dus nooit 0,014 m³ en 0,184 m³ hoger kan zijn. (Of dit is een feature van de gas firmware.. maar dat lijkt me sterk..)

[ Voor 36% gewijzigd door SmiGueL op 27-06-2016 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
SmiGueL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 01:02:
[...]

Je mist hier 1 of 2 (afhankelijk van hoe lang je nog meet) van de 3 pulsen. *

[...]

Nu zijn de eindstanden toch praktisch gelijk?
De Youless heeft nu 19 pulsen gemeten van de iets meer dan 19 gasmeter omwentelingen. *

Lijkt me toch al een stuk beter, zo niet perfect? Als na wat langere tijd meten blijkt dat je nog wel wat pulsen mist dan kun je de LW nog ietsje lager zetten. Note dat als je tussendoor met de Youless aan het draaien/afstellen bent, het logisch is dat hij soms pulsen mist.

In je filmpje lijkt hij ELKE puls met 2 gaspitten aan prima te registeren, dus ik snap je opmerking "blijft de youless ook achter in het optellen van het totaal verbruik." eerlijk gezegd niet zo.. Misschien begrijp ik iets niet?

*Het viel me net pas op dat je genoemde start (en/of eind) stand van de Youless sowieso niet kunnen kloppen, omdat de Youless altijd in stappen van 0.010 m³ omhoog gaat, en het verbruik dus nooit 0,014 m³ en 0,184 m³ hoger kan zijn. (Of dit is een feature van de gas firmware.. maar dat lijkt me sterk..)
Kan aan mijn ogen liggen ;-)
Maar dacht toch echt dat alle pulsen * gezien waren.
Dat daar gelaten weet ik niet hoe ik het moet uitleggen in tekst.
Je ziet dat bij weinig verbruik de Youless vroegtijdig op 0 l/u verbruik terug springt.
Laten we zeggen dat ie 400l/u heeft geregistreerd.
Hij springt vroegtijdig op 0l/u en bij de volgende piek zegt 350l/u
Das dus een verschil 50l/u en deze word ook niet mee telt.
De daarop volgende piek het zelfde.

Terwijl bij een verbruik van hoger dan 600l/u het verschil volgens mij kleiner is en dan niet word opgelost bij elke nieuwe piek.
Laten we zeggen dat ie 600l/u heeft geregistreerd.
En hij springt niet vroegtijdig op 0l/u.
De volgende piek geregistreerd ie 605l/u terwijl de daarop volgende piek word geregistreerd op 595l/u.
Waarmee het totaal verbruik weer klopt waar dat bij weinig verbruik dit dus niet klopt.
En ik vind 70l missen op ongeveer 15min filmen wel veel.
Dat als ik ruw weg een pannetje met suddervlees 3uur op de pit heb staan zou ik grofweg +800l missen in mijn eindstand.

Maar zoals ik al zei, kan het moeilijk verwoorden wat ik bedoel en hoopte met de vids wat duidelijker te kunnen zijn.
Zojuist de lw wat gevoeliger gezet van 140 naar 130 (klein stapje) om te zien of het wat gaat helpen.

thx anyway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

We moeten even twee zaken uit elkaar halen:

- de puls die je meet is als er een X hoeveelheid gas is gebruikt. (10L?)
- De youless registreert die pulsen en zou dus de hoeveelheid gas die is gebruikt goed moeten kunnen meten. de historische data moet dus kloppen. Als dat niet zo is, dan mis je pulsen of is er iets anders aan de hand.

vervolgens rekent de youless het aantal pulsen per tijdseenheid om het huidige verbruik te bepalen. Deze data is per definitie onnauwkeurig bij weinig pulsen. Dit is niet op te lossen, omdat je bij weinig gasverbruik nu eenmaal weinig meetdata hebt. Stel je hebt 1 puls per uur, dan kun je moeilijk meten hoe het gasverbruik is dat uur, want je hebt maar 1 meetpunt. (technisch: het is gedifferentieerde data)

De meterstand die je in de youless afleest moet dus wel kloppen. Is dat het geval? Die liters per uur die je steeds noemt zijn totaal niet interessant.. je krijgt dus ook geen afwijking, omdat deze data verder niet gebruikt worden door youless.

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 27-06-2016 09:19 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siewert schreef op maandag 27 juni 2016 @ 06:16:
Je ziet dat bij weinig verbruik de Youless vroegtijdig op 0 l/u verbruik terug springt.
Laten we zeggen dat ie 400l/u heeft geregistreerd.
Hij springt vroegtijdig op 0l/u en bij de volgende piek zegt 350l/u
Das dus een verschil 50l/u en deze word ook niet mee telt.
De daarop volgende piek het zelfde.
Vergeet even dat de Youless naar 0l/u springt, dat is (tenzij je elke seconde het real-time verbruik wilt weten) alleen een 'schatting' waar je in de 10-minuten logging niets van terug ziet.
Wil je het verbruik ECHT ELKE seconde precies weten, dan moet je op zoek naar een gasmeter die per mililiter een puls afgeeft. ;)

Bekijk de tijdstippen van de volgende pulsen eens: (2 gaspitten aan)
4:26 --> 6:25 ==> Youless geeft aan: 304 liter/uur
10:07 --> 12:07 ==> Youless geeft aan: 298 liter/uur
12:07 --> 14:09 ==> Youless geeft aan: 295 liter/uur

Dat zit toch zeer dicht op elkaar? :)
En ja het verschilt een heel klein beetje, maar dat komt simpelweg omdat de gasflow schijnbaar niet constant is. Dit is geen meetfout van de Youless.

Ik zou zeggen: Schrijf de standen op van de meter + Youless. en vergelijk die vanavond/morgen opnieuw.
Je zal zien dat het (met een mogelijk meetfout van een paar liter) echt wel klopt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 27-06-2016 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Thx... we gaan het zien.
Standen genoteerd en zie eind van de week wel weer.
Er gaat nu zo weinig door dat vanavond of morgen kijken weinig zin heeft.
Keep you posted...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sinds gisteren de youless niet meer bereikbaar dus eens gaan kijken wat er aan de hand is maar het ledje op de youless brand continue , de netwerk led oranje flikkert heel snel en de groene led is uit.
Power er af en op geeft geen soulaas.

Wat is er dan met hem aan de hand?

Edit:

Al gevonden, geen netwerk en lijkt iets met de switch van doen, wel raar.

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 30-06-2016 11:49 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEBASERpIX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Hallo

Ik zou heel graag de youless met PVOutput firmware gebruiken om de opbrengsten van mijn pv-installatie in kaart te brengen. Ik heb reeds een aparte opbrengstmeter in de zekering kast zitten en daarop zit een rode LED. Deze brandt continu en knippert kort bij een puls waarna deze opnieuw stabiel oplicht. Nu is mijn vraag of dat werkt met de youless? Of moet de LED normaal uit zijn en kort oplichten bij een puls (het omgekeerde dus van wat deze van mij doet)?

Ik heb reeds gezocht in het forum maar kan hier geen duidelijk antwoord op vinden. Of het ligt aan mijn zoekcapaciteiten. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dEBASERpIX schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:31:
Hallo

Ik zou heel graag de youless met PVOutput firmware gebruiken om de opbrengsten van mijn pv-installatie in kaart te brengen. Ik heb reeds een aparte opbrengstmeter in de zekering kast zitten en daarop zit een rode LED. Deze brandt continu en knippert kort bij een puls waarna deze opnieuw stabiel oplicht. Nu is mijn vraag of dat werkt met de youless? Of moet de LED normaal uit zijn en kort oplichten bij een puls (het omgekeerde dus van wat deze van mij doet)?

Ik heb reeds gezocht in het forum maar kan hier geen duidelijk antwoord op vinden. Of het ligt aan mijn zoekcapaciteiten. 😉
Heb je een typenr en merk van de opbrengstmeter?

Misschien zit er wel een S0 aansluiting op? Dan zou je het zo kunnen maken:
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Ik gebruik zelf finder kWh metertjes, maar er zijn ook goedkopere te vinden:

De finders tellen maar 1 kant uit met de puls, dus dan meet je geen standby verbruik (wat goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEBASERpIX
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:42:
[...]

Heb je een typenr en merk van de opbrengstmeter?

Misschien zit er wel een S0 aansluiting op? Dan zou je het zo kunnen maken:

Ik gebruik zelf finder kWh metertjes, maar er zijn ook goedkopere te vinden:

De finders tellen maar 1 kant uit met de puls, dus dan meet je geen standby verbruik (wat goed is)
Het is een Finder 7E.12.8.230.0002. Standby verbruik is geen probleem, aangezien het over de opbrengst gaat van pv-panelen. Geen puls = geen opbrengst, het gaat om een afzonderlijke meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
dEBASERpIX schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:53:
[...]

Het is een Finder 7E.12.8.230.0002. Standby verbruik is geen probleem, aangezien het over de opbrengst gaat van pv-panelen. Geen puls = geen opbrengst, het gaat om een afzonderlijke meter.
http://imgur.com/JDMbg7Y

Die heeft dus ook een S0 puls.
Ik zou voorstellen om hem aan te passen volgens mijn post hierboven.
Dit voorkomt veel gedoe met plaatsing en verschuiving.
Werkt hier al ruim 2 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEBASERpIX
Tnx, ik bekijk het zeker eens in detail. Ben wel geen zo'n held in DIY als het op hardware aankomt. ;) Dus mocht iemand kunnen bevestigen dat de youless ook werkt wanneer de LED continu oplicht en knippert bij een puls dan is dat een piste die ik ook nog zou kunnen overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dEBASERpIX schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:08:
Tnx, ik bekijk het zeker eens in detail. Ben wel geen zo'n held in DIY als het op hardware aankomt. ;) Dus mocht iemand kunnen bevestigen dat de youless ook werkt wanneer de LED continu oplicht en knippert bij een puls dan is dat een piste die ik ook nog zou kunnen overwegen.
Zou volgens mij prima moeten werken.* Een analoge meter geeft ook een korte dip qua teruggekaatste lichtintensiteit als het zwarte streepje voorbij komt. Bij de settings gewoon op de analoge stand zetten dus.

*Er van uitgaande dat je met 'knippert' bedoeld dat hij eenmalig voor 0,x seconde uit gaat)

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 13-07-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEBASERpIX
SmiGueL schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:22:
[...]

Zou volgens mij prima moeten werken.* Een analoge meter geeft ook een korte dip qua teruggekaatste lichtintensiteit als het zwarte streepje voorbij komt. Bij de settings gewoon op de analoge stand zetten dus.

*Er van uitgaande dat je met 'knippert' bedoeld dat hij eenmalig voor 0,x seconde uit gaat)
En net ook bevestiging gekregen van de support van Youless dat bovenstaande werkt. Bestelling geplaatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dEBASERpIX schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:08:
Je zou de duty-cycle (percentage van de tijd dat 'ie "hoog" is) ook om kunnen schakelen met een heel klein beetje electronica.

Ik heb nu zelf een losse voeding (die van de Youless zelf) + weerstand + LED op een printje gezet en die met tie-wraps aan de Youless geknoopt.
Maar je zou er heel simpel een transistor tussen kunnen zetten die het signaal "inverteert", mocht de Youless het op deze manier niet snappen.
Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-tutorials.ws/logic/log14.gif?81223b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
ik wil naast de Youless die de paneelopbrengst monitort, een tweede Youless inzetten om mijn WP te monitoren. Maar ik heb op mijn modem geen vrije plek meer, alle UTP ingangen zijn bezet. Nu kan ik als het moet nog wel een ingang vrijmaken, maar kunnen twee Youlessen niet op één ingang (met een splitter o.i.d.)?
Ik heb verder geen kennis van netwerktechnologie dus ik zoek een simpele oplossing. Ik heb ook nog wel een oude KPN Experia box over; misschien is daar nog iets mee te doen?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaari schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:10:
[...]
maar kunnen twee Youlessen niet op één ingang (met een splitter o.i.d.)?
[...]
Nee.

Je zult dan een netwerkswitch moeten kopen om het aantal poorten op je modem uit te breiden. Gelukkig zijn die dingen niet zo duur. Een 5-poorts switch kost ongeveer 15 euro: pricewatch: TP-Link TL-SG1005D let op: je krijgt er dus 4 poorten bij, want er is één poort nodig om de verbinding naar je modem te maken.

Die Experiabox valt wellicht ook als switch te gebruiken, maar dat wordt een beetje een prutsoplossing. Zo'n TP-Link switchje is een 'dom' apparaat, kabels inpluggen en het werkt. En gebruikt veel minder stroom dan een Experiabox.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
ThinkPadd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:47:
[...]

En gebruikt veel minder stroom dan een Experiabox.
Ok, helder.
Die switch gebruikt 3W zag ik in de specs, Dus dat valt reuze mee.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En daarnaast voegt zo'n experiabox dusdanig veel complexiteit toe om dat in een bestaand netwerk te hangen, dat het daarom alleen al beter is om een losse switch te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Luitjes, kan iemand misschien simpel uitleggen hoe ik twee youles samen gevoegd krijg, ik heb tweede systeem aangemaakt maar krijg vermoeden dat ik gewoon zelfde id moet gebruiken en door middel van de v? Ziet hij het als andere gegevens bron?
De app gebruikt maar één id maar kan wel gebruiker laten zien, wat hij nu dus niet doet.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:53:
Luitjes, kan iemand misschien simpel uitleggen hoe ik twee youles samen gevoegd krijg, ik heb tweede systeem aangemaakt maar krijg vermoeden dat ik gewoon zelfde id moet gebruiken en door middel van de v? Ziet hij het als andere gegevens bron?
De app gebruikt maar één id maar kan wel gebruiker laten zien, wat hij nu dus niet doet.....
Naar hetzelfde systeem in pvoutput laten uploaden inderdaad en gebruik maken van v1 en v3
Of naar een ander systeem en dan een 3e systeem aanmaken en die gebruiken als "parent" waar de waardes van beide "child" systemen in samenkomen op V1 en V3
Welke App bedoel je? PVoutput of youless?
De youless app, laat maar 1 youless zien.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:11:
[...]

Naar hetzelfde systeem in pvoutput laten uploaden inderdaad en gebruik maken van v1 en v3
Of naar een ander systeem en dan een 3e systeem aanmaken en die gebruiken als "parent" waar de waardes van beide "child" systemen in samenkomen op V1 en V3
Welke App bedoel je? PVoutput of youless?
De youless app, laat maar 1 youless zien.
De pvoutput app bedoel ik, daar kun je aangeven gebruiker tonen....

Parent en child dat klinkt als goeie optie, en dat staat dan in systeem instellingen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:06:
[...]

De pvoutput app bedoel ik, daar kun je aangeven gebruiker tonen....

Parent en child dat klinkt als goeie optie, en dat staat dan in systeem instellingen?
Ja onder Data Aggregation
Moet je wel donateur voor zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:08:
[...]

Ja onder Data Aggregation
Moet je wel donateur voor zijn...
Ah gelukt, bedankt voor de tip, moet wel vanuit kind opdracht geven te uploaden naar ouder en niet andersom natuurlijk, dom dom.....
Nou nog uitvissen waarom hij continu verbruik van 7 watt geeft, verbruik is nul en analoog kan zo weinig niet eens meten.
Toch maar software flashen denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En misschien ff 2 draadjes eraan solderen... :)

Mijn l/w warmtepomp zit op 10 watt, sluipverbruik

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2016 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:22:
En misschien ff 2 draadjes eraan solderen... :)

Mijn l/w warmtepomp zit op 10 watt, sluipverbruik
Echt waar? Heb even zekering om gezet kijken of hij nu naar nul gaat, had niet zoveel standby verwacht, soms ook even veertig watt, zou hij pomp even laten draaien misschien? Meter loopt nog steeds gelijk dus moet eigenlijk goed zijn!

Update, blijft nul dus software is oké, toch standby gebruik

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 29-07-2016 18:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 15:21
Al enige tijd ben ik tevreden Youless gebruiker (3 stuks) echter kom ik nu een probleem tegen waar ik zo 1,2,3, het antwoord niet op weet.

2 van de 3 Youlessen zijn altijd als PVoutput electra meters in gebruik en functioneren prima.
De 3e is als PVoutput gas meter in gebruik geweest, deze heeft een aantal maanden niet aangesloten gezeten. Betreffende Youless wil ik nu als 3e PVoutput electra meter gaan gebruiken.

Het IP adres waar deze altijd op bereikbaar was werkte niet (meer), de Youless een reset naar fabrieksinstellingen gegeven (5x netwerk kabel eruit/erin) en vervolgens via de directe netwerkkabel verbinding geflashed naar de PVoutput electra firmware. So far so good.

De Youless geeft netjes aan geen IP config te hebben (rustig knipperde LED). De laatste nieuwe configtool opgestart en een IP adres gegeven, helaas mislukt dit steeds...
Uiteindelijk via een directe verbinding en IP adres 10.10.10.10 de Youless bereikt, IP adres aangepast en weer in het netwerk gehangen. Tot mijn verbazing kon ik er nog steeds niet bij.
Weer een directe verbinding gemaakt en vervolgens kom ik wel met het door mij ingestelde IP adres erop.

Uiteindelijk zag ik wat waarschijnlijk alle problemen veroorzaakt... het MAC adres van de Youless word weergegeven als 00:00:00:00:00:00 in plaats van 72:b8:ad:14:xx:xx

Mijn Ziggo router zal vervolgens het device blokkeren en kan ik er geen gebruik van maken.

Hoe krijg ik het MAC adres weer goed ingesteld, als dat überhaupt al door mij zelf gedaan kan worden... specifiek aangepaste firmware?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt alsof hij stuk is. Ik zou even contact opnemen met de YouLess support, wordt vast goed opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
x-RaY99 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 11:05:
de Youless een reset naar fabrieksinstellingen gegeven (5x netwerk kabel eruit/erin) en vervolgens via de directe netwerkkabel verbinding geflashed naar de PVoutput electra firmware. So far so good.

Uiteindelijk zag ik wat waarschijnlijk alle problemen veroorzaakt... het MAC adres van de Youless word weergegeven als 00:00:00:00:00:00 in plaats van 72:b8:ad:14:xx:xx
Poeh, misschien nog een keer proberen te flashen?
Anders zoals ^^ zegt even contact opnemen met de Youless support. :)

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 08-08-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 15:21
SmiGueL schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 00:11:
[...]

Poeh, misschien nog een keer proberen te flashen?
Anders zoals ^^ zegt even contact opnemen met de Youless support. :)
De levensduur van het flash geheugen is door het aantal keren dat ik (verschillende) firmware erop heb geflashed al dusdanig achteruit gegaan dat ik maar de support ga contacten ;)

Zonder gekheid, ik denk niet dat het met de huidige firmware de fixen is, het lijkt mij dat de firmware niet iets met het MAC adres doet en zodoende het ook niet kan fixen. Tenzij er een specifieke firmware is die er juist iets mee doet (aka het juiste MAC adres weer erin zetten).

Het apparaat doet het zelf perfect, puls tellen gaat gewoon goed en in een gesloten netwerkje kan ik ook gewoon op de interne webserver komen.

Ik ga het web formuliertje invullen op de Youless site en houd jullie op de hoogte! :)

[edit]
Youless support gecontact, Youless kan ik opsturen en word daar geopereerd. ;)

[edit2]
Youless is weer terug en werkt weer perfect, super service! :)

[ Voor 7% gewijzigd door x-RaY99 op 12-08-2016 08:44 ]

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:04
Ik heb al een tijdje een probleem met het script van SmiGuel (misschien dat ik het daarvoor ook wel had, maar dat weet ik niet meer) en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Het probleem is als volgt, data uit de database wordt niet weergegeven of in ieder geval niet goed.
Als je in de dag / week view zit en je hoovert over een datapunt dan zie je wel de waarde van het datapunt, maar de grafiek wordt niet weergegeven. Op het moment dat je in de maand/jaar view zit dan wordt de hele dag niet weergegeven en bij een hoover krijg je ook geen waarde meer.
Ik heb even in de database gekeken en er zijn voor die dagen gewoon 1440 datapunten, dus elke minuut is netjes weg geschreven. Verder weet ik niet zo goed waar ik naar moet kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dkt2TmkJuyOj8DMjg8Dn9eW1/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PLPCf7R0WhgZVe7U2mXUmFuC/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heintjeput schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 23:27:
Ik heb al een tijdje een probleem met het script van SmiGuel (misschien dat ik het daarvoor ook wel had, maar dat weet ik niet meer) en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Het probleem is als volgt, data uit de database wordt niet weergegeven of in ieder geval niet goed.
Als je in de dag / week view zit en je hoovert over een datapunt dan zie je wel de waarde van het datapunt, maar de grafiek wordt niet weergegeven. Op het moment dat je in de maand/jaar view zit dan wordt de hele dag niet weergegeven en bij een hoover krijg je ook geen waarde meer.
Ik heb even in de database gekeken en er zijn voor die dagen gewoon 1440 datapunten, dus elke minuut is netjes weg geschreven. Verder weet ik niet zo goed waar ik naar moet kijken.
[afbeelding]
[afbeelding]
Poeh, lastige :P

Iets zegt me dat ik ooit eens heb gezien dat er soms 0 Watt met een spatie teveel ervoor/achter wordt weggeschreven, waardoor hij deze niet goed meetelt, en het dagtotaal 'corrupt' binnenkomt..

Even die waarde in de database aanpassen en het werkt weer prima.

Ik heb het dit jaar volgens mij niet meer gehad; misschien draai je nog een hele oude versie?..

Edit:
Je kunt met de sliders onderaan een dagdeel filteren, begin eens met een klein stukje (van bijv 14:00 t/m 14:05. Als het goed is zijn enkele punten wel zichtbaar.
Sleep de sliders vervolgens in stapjes net zo ver naar links en rechts totdat de grafiek onzichtbaar wordt.. Vanaf het moment dat dit gebeurd weet je waar je 'foute' logpunt zit.
Controleer deze waarde in de database op een spatie of ongeldig getal.

Edit2:
Minstens zo belangrijk is natuurlijk hoe het in de toekomst te voorkomen.
Als je een van de laatste versies draait (niet zeker of die het kunnen voorkomen, heb het nog nooit zo erg gezien qua 'gaten' namelijk) dan zit het mogelijk in de timing.

Zet je NAS/Pi en Youless klok eens naast elkaar, wat is hiervan de afwijking?
Misschien beide eens synchroniseren, of juist 1 een offset geven van enkele seconden.

Ik kan mij herinneren dat het in het begin (lees: enkele jaren geleden) een slecht idee was om het script om precies op het hele uur x:00 te runnen. Ik zelf laat hem daarom uurlijks om x:10 uur draaien. (mogelijk dat de Youless op elk heel uur de boel zelf intern verwerkt en je daardoor net wel of net niet de verkeerde minuut laadt.)

Hoe vaak run je het script? Ik laat hem 2x per uur runnen, om x:10 en 0:40 uur) Dit voorkomt ook mogelijke gaten als de klokken van de NAS & Youless heel langzaam beginnen af te wijken van elkaar.

[ Voor 40% gewijzigd door SmiGueL op 26-08-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:04
SmiGueL schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 00:39:
[...]

Poeh, lastige :P

Iets zegt me dat ik ooit eens heb gezien dat er soms 0 Watt met een spatie teveel ervoor/achter wordt weggeschreven, waardoor hij deze niet goed meetelt, en het dagtotaal 'corrupt' binnenkomt..

Even die waarde in de database aanpassen en het werkt weer prima.

Ik heb het dit jaar volgens mij niet meer gehad; misschien draai je nog een hele oude versie?..

..

Edit2:
Minstens zo belangrijk is natuurlijk hoe het in de toekomst te voorkomen.
Als je een van de laatste versies draait (niet zeker of die het kunnen voorkomen, heb het nog nooit zo erg gezien qua 'gaten' namelijk) dan zit het mogelijk in de timing.

Zet je NAS/Pi en Youless klok eens naast elkaar, wat is hiervan de afwijking?
Misschien beide eens synchroniseren, of juist 1 een offset geven van enkele seconden.

Ik kan mij herinneren dat het in het begin (lees: enkele jaren geleden) een slecht idee was om het script om precies op het hele uur x:00 te runnen. Ik zelf laat hem daarom uurlijks om x:10 uur draaien. (mogelijk dat de Youless op elk heel uur de boel zelf intern verwerkt en je daardoor net wel of net niet de verkeerde minuut laadt.)

Hoe vaak run je het script? Ik laat hem 2x per uur runnen, om x:10 en 0:40 uur) Dit voorkomt ook mogelijke gaten als de klokken van de NAS & Youless heel langzaam beginnen af te wijken van elkaar.
[/quote]
Ik heb even gekeken en er stonden 48 regels in met value = ''. Deze heb ik even gedelete, klopt het totaal niet helemaal meer maar ach.. Er waren een paar in de periode januari t/m juli. Maar in augustus waren er veel meer, ik heb niet lang geleden geupdate naar 4.0 en inmiddels 4.1 dus ik zal het eens aankijken.

Ik draai hem elk uur bij x:29 en x:58. Maar het leek ook niet alsof het daardoor kwam, want de waarden die leeg waren waren niet van hetzelfde moment als de added time.

Zou het kunnen dat de Youless wel eens een waarde vergeet weg te schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heintjeput schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:50:

Ik heb even gekeken en er stonden 48 regels in met value = ''. Deze heb ik even gedelete, klopt het totaal niet helemaal meer maar ach.. Er waren een paar in de periode januari t/m juli. Maar in augustus waren er veel meer, ik heb niet lang geleden geupdate naar 4.0 en inmiddels 4.1 dus ik zal het eens aankijken.
Misschien dat het ding in augustus te warm/overhit is geworden waardoor het niet goed is verwerkt. :P
Versie 4.0 of 4.1 maakt volgens mij weinig uit, ik kan me voorstellen dat er na de eerste versies 2.x ofzo nog iets van grote fixes zijn geweest. Dat was iig een reden van update geweest.
Ik draai hem elk uur bij x:29 en x:58. Maar het leek ook niet alsof het daardoor kwam, want de waarden die leeg waren waren niet van hetzelfde moment als de added time.
Ook niet als die van 30 minuten of 60 minuten daarvoor? Dat het huidige tijdstip klopt geloof ik wel, ik denk eerder dat de waarde van 59 of 60 minuten daarvoor voor een probleem kunnen zorgen..
Zou het kunnen dat de Youless wel eens een waarde vergeet weg te schrijven?
Nouja dat laatste is ook zo het enige wat ik kan bedenken.. (wat niet zegt dat het zo is ;))
Meermaals per uur updaten gaat daar natuurlijk ook niet tegen helpen.

Het simpelste is om in het script een check te bouwen die ervoor zorgt dat de waarde niet in de database wordt weggeschreven als deze = ''. is. (of nog beter; als deze geen getal is)

De ellende is dat dit vrij lastig te testen is omdat het wel dagen kan duren voordat dit weer voorkomt. :/

[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 26-08-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:27
Luitjes, op mijn smartphone gebruik ik nog steeds de oude versie van Bidgely, die me prima laat zien hoeveel de opbrengst van mijn zonnepanelen is. :)
Dit was op hun website ook altijd handig om eens in te loggen en te kijken. Bidgely heeft zijn website aangepast, waarna ik nergens een link kan vinden om in te loggen. Heeft iemand van jullie misschien al gevonden waar je de inlogpagina online kunt vinden ?
https://bidgely.com/#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

https://home.bidgely.com/home
Met die link van jou is het idd niet te vinden
heb google gedaan op "bidgely login"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:27
PClop schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:44:
https://home.bidgely.com/home
Met die link van jou is het idd niet te vinden
heb google gedaan op "bidgely login"
Top ! Bedankt voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Ik heb een paar dag geleden gemerkt dat ik al een tijdje een vreemd probleem heb.
Op Bidgely zag ik regelmatig rond hetzelfde tijdstip een compleet gebrek aan verbruik.
Eerst dacht ik dat misschien mijn internet er elke dag uit lag op hetzelfde uur, maar het blijkt in de Youless zelf mis te gaan...
Youless problem 4

Youless problem 3

Youless problem 2

Youless problem 1

Iemand dit al eens gezien? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fire69 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:47:
Ik heb een paar dag geleden gemerkt dat ik al een tijdje een vreemd probleem heb.
Op Bidgely zag ik regelmatig rond hetzelfde tijdstip een compleet gebrek aan verbruik.
Eerst dacht ik dat misschien mijn internet er elke dag uit lag op hetzelfde uur, maar het blijkt in de Youless zelf mis te gaan...

Iemand dit al eens gezien? :?
Dat wordt om 9:00 de wekker zetten vrees ik. ;)
Dan kun je iig zien of de Youless bij een puls oplicht (hoogstwaarschijnlijk niet) en mogelijk beredeneren waardoor het komt.

Kan het niet gewoon alsnog invallend licht zijn?
Met een belgische kast lijkt me dat niet onmogelijk in elk geval.

Beste oplossing is dan de Youless (of de kast) wat beter af te schermen tegen invallend licht.
Misschien dat het aanpassen (verlagen) van de LW waarde helpt, maar bedenk wel goed wat de consequenties daar van zijn!

[ Voor 12% gewijzigd door SmiGueL op 07-09-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
SmiGueL schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:15:
[...]

Dat wordt om 9:00 de wekker zetten vrees ik. ;)
Dan kun je iig zien of de Youless bij een puls oplicht (hoogstwaarschijnlijk niet) en mogelijk beredeneren waardoor het komt.

Kan het niet gewoon alsnog invallend licht zijn?
Met een belgische kast lijkt me dat niet onmogelijk in elk geval.

Beste oplossing is dan de Youless (of de kast) wat beter af te schermen tegen invallend licht.
Misschien dat het aanpassen (verlagen) van de LW waarde helpt, maar bedenk wel goed wat de consequenties daar van zijn!
Zo zeg, ofwel kan jij goed zoeken ofwel heb je een goed geheugen! :P

Na die posts heb ik contact gehad met de Youless-support en die hebben me de LW-waarde laten aanpassen, vraag me niet meer naar wat... Kan het trouwens gecheckt worden op welke waarde het nu ingesteld staat?
Na het aanpassen werkte het allemaal zoals verwacht tot halfweg Juli ongeveer (ik ben bij Bidgely dag per dag terug gegaan).

Invallend licht kan misschien wel, maar ik vind het wel heel vreemd dat het steeds op bijna identieke tijdstippen begint. Van half Juli tot nu zou de zon toch al op een ander uur moeten binnenvallen...
Support zei me ook dat het afdekken niet echt nodig zou zijn, maar ik heb voor alle zekerheid toch maar een
A4'tje over de Youless gehangen om het licht wat te blokkeren.
Ik zal eens proberen om er een stuk karton voor te hangen, kijken of dat wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
Ik heb nu 2 dagen een dik karton rond de Youless en zijkant van de kast hangen, maar deze ochtend was het terug prijs...

Youless problem 5

Dit kan echt niet meer van invallend licht zijn. Het begint ook steeds om 8u50 of 9u (1x uitzonderlijk was het 9u30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al een andere voeding geprobeerd? Misschien reageert de voeding die je nu gebruikt op een dipje/piekje/vervuiling in/op je stroomnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Nu online
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 11:57:
Al een andere voeding geprobeerd? Misschien reageert de voeding die je nu gebruikt op een dipje/piekje/vervuiling in/op je stroomnetwerk.
Nee, kan ik wel eens proberen als ik nog een voeding vind met een mini-usb eraan...
Hoewel het toch wel heel vreemd zou zijn dat die 'dip' altijd op het zelfde uur start en vaak tot 11u15 duurt.
De Youless is ook nog gewoon bereikbaar en zo voor de rest op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb het ook wel eens gehad... en steeds op een ander tijdstip, wat verschuifde dat ik een misser had.
Bleek er in de router nog een tijdschema te staan van vroeger, wat niet meer geactiveerd was.
Zit er ook de nieuwste firmware in de youless?

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:36

Nhz

Mijn Youless-plakker laat de hele tijd los van de meter. Er vervelend. Zijn daar geen betere oplossingen voor?

Ik heb iets gelezen over een draadje leggen naar de meter, maar ik heb geen idee op welke aansluiting op mijn 3 fase meter ik hem moet aansluiten. Ik heb een meter zoals hieronder afgebeeld, daar zitten heel veel puls uitgangen op. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/Large/161661431.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Nhz op 10-09-2016 09:07 ]

Groetjes

Pagina: 1 ... 44 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.