Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

(jarig!)
quote:
Maasluip schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 19:12:
[...]

Het is maar hoe je het bekijkt. Ja, morgen schijnt de zon en waait de wind weer, maar elke kWh kun je ook maar één keer verbruiken en als je die gebruikt om de buitenlucht te verwarmen verspil je hem ook.
Dat ga ik dan deze zomer ook doen, met de lucht/water wp om mijn huis te koelen.
Je moet toch wat met het overschot van die pv panelen.
(ging het nog over cv"plof" vs quooker?)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 11-03-2017 19:24 (5%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 17-07 16:49
quote:
Shaggie_NB schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:55:
[...]

Ik heb een warm waterleiding naar mijn keukenkraan. Heb later ook een Grohe Red duo aangeschaft.
In eerste instantie de grohe gebruikt voor kokend water en het warme water via de leiding van de CV.
Maar dit al heel snel omgebouwd naar kokend en warm water van de Grohe en we zijn daar enorm blij mee!! Gewoon direkt warm water zonder 20 seconden wachten.

Wel op de oude leiding een kraantje laten zetten zodat ik toch als het nodig is een grotere hoeveelheid warm water kan gebruiken. Dit heb ik trouwens nog niet (in drie jaar tijd) hoeven te gebruiken.

Wel jammer dat ik je de Grohe niet kunt hot-fillen ivm met een of andere beveiliging.
Is eigenlijk ook maar goed dat dit niet kan...

Maar ik kan het je echt aanraden!
(wel die leiding laten leggen want als de Grohe kapot gaat heb je een alternatief)
Ik heb hier een nog aan te sluiten Quooker met Combi+ reservoir en zit nog te twijfelen over welke optie het handigst is:
- Aansluiten als Combi = Coldfill, heet en warm water wordt door de Quooker geregeld
- Aansluiten als Combi+ = Coldfill, maar warm water wordt door de Quooker geleverd totdat de CV warm water levert (Wat gebeurt er dan met het koude water uit de leiding van de CV? Ik neem aan dat dat coldfill in de Quooker terecht komt.)

Mijn gevoelsmatig bezwaar om de warmwaterleiding aan te sluiten is dat je twee apparaten inschakelt voor een beetje warm water. Vooral voor kleine hoeveelheden tegelijk (even handen wassen, bodempje sop voor een handwasje) lijkt het me onzin om dan ook nog de CV in te schakelen en het grootste deel van de afwas gaat in de vaatwasser.

Overigens heb ik de Combi+ optie gekozen, omdat deze even duur was als de Combi en omgebouwd kan worden, Combi ombouwen naar Combi+ kon volgens mij niet.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• hars73
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:48

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik ben sinds dik 1.5 jaar gescheiden en ben al een tijdje bezig te kijken waar ik de hoeveelheid electriciteit omlaag kan brengen. Heb m'n kids natuurlijk af en toe nog wel thuis, maar gemiddeld is er veel minder vaak iemand in huis, dus dat scheelt sowieso al in verbruik.

In het verleden (huishouden van 2 volwassenen en 2 schoolgaande kids) was het verbruik zo'n 4100kWh per jaar.

Ondertussen heb ik:
- Tweede koelkast in de schuur niet meer in gebruik
- De wasdroger nooit meer aan
- De wasmachine die veel minder vaak draait
- De combiketel die veel minder vaak hoeft aan te slaan
- De vijverpomp+UV lamp die ik vrijwel niet meer aanheb
- Alle spaarlampen vervangen door LED
- De plasma tv staat veel minder vaak aan

Op dit moment zit ik op zo'n 2800kWh, wat ik niet veel verder omlaag lijk te krijgen, maar voor m'n gevoel wel zou moeten kunnen.

Ik heb geen slimme meter, maar als ik in m'n digitale meterkast kijk, zie ik 's avonds als er niks meer actief aanstaat, toch nog zo'n sluipverbruik van zo'n 120-130 watt. Volgens mij zou ik daar nog wat kunnen winnen, maar ik zie nog niet direct waar.

Wat er voor dit sluipverbruik zou kunnen zorgen is volgens mij:
- De cv ketel (nu zo'n 18 jaar oud)
- De mechanische ventilatie (ook zo'n 18 jaar oud)
- Synology NAS
- Ziggo modem/router
- Twee TP-LINK switches
- Sony versterker
- Humax decoder
- JBL 5.1 subwoorfer/speakers
- Koel/vries inbouw combi (zo'n 12 jaar oud)
- Close-in boiler (zo'n 18 jaar oud)
- 3 wekkerradio's

Ben er sinds vorige week wel achter dat het meeste verbruik via 1 groep in de meterkast gaat. Als ik die schakelaar uit zet, dan is het sluipverbruik ineens nog maar 30 watt ipv 130 watt (het is helaas wel de groep waar de cv ketel en mechanische ventilatie op zitten). Volgende doel is te kijken of ik datzelfde kan bereiken door alle apparaten los uit te schakelen om te kijken waar het verbruik vandaan komt.

hars73 wijzigde deze reactie 13-03-2017 10:52 (12%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:24

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Begin eens met de mechanische ventilatie, ik heb net mijn unit (Stork) vervangen door een zuinige (Itho Ecofan). Exacte verbruik van die Stork weet ik zo niet, maar op de motor stond 100W :X De Itho doet iets van 4-5W op de laagste stand. De ventilatie is nu ook een stuk stiller geworden, de oude unit waren de lagers ook niet al te best meer van vermoed ik.

Terugverdientijd is zo'n 2-3 jaar voor een nieuwe unit gok ik. Het uitschakelen van de groep waar de MV op zit en daarmee flinke daling van sluipverbruik bevestigt mijn vermoeden dat de MV niet zo zuinig is.

Je 5.1 en versterker, decoder kun je achter een tijdschakelaar zetten zodat hij van 0:00 - 7:00 uit staat. Of achter een doordrukstekker van ¤0,99 (zie topicstart) maar dan moet je er zelf telkens om denken :P
Vooral die 5.1 vermoed ik dat hij stiekem nog wel 10-20W in standby slurpt.

Ketel doet ook gauw 10-15W vermoed ik, dat deed de Agpo uit 2003 in mijn vorige huurwoning wel.

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-03-2017 10:58 (29%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• hars73

hars73

quote:
ThinkPad schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:56:
Begin eens met de mechanische ventilatie, ik heb net mijn unit (Stork) vervangen door een zuinige (Itho Ecofan). Exacte verbruik van die Stork weet ik zo niet, maar op de motor stond 100W :X De Itho doet iets van 4-5W op de laagste stand. De ventilatie is nu ook een stuk stiller geworden, de oude unit waren de lagers ook niet al te best meer van vermoed ik.

Terugverdientijd is zo'n 2-3 jaar voor een nieuwe unit gok ik. Het uitschakelen van de groep waar de MV op zit en daarmee flinke daling van sluipverbruik bevestigt mijn vermoeden dat de MV niet zo zuinig is.

Je 5.1 en versterker, decoder kun je achter een tijdschakelaar zetten zodat hij van 0:00 - 7:00 uit staat. Of achter een doordrukstekker van ¤0,99 (zie topicstart) maar dan moet je er zelf telkens om denken :P
Vooral die 5.1 vermoed ik dat hij stiekem nog wel 10-20W in standby slurpt.

Ketel doet ook gauw 10-15W vermoed ik, dat deed de Agpo uit 2003 in mijn vorige huurwoning wel.
Even gegoogled op afbeeldingen.. ik heb een Stork CML ventilatie unit hangen.
Hmmm... 27/45/95 watt verbruik. En vermoedelijk op z'n huidige leeftijd nog wel iets meer. :X

Zijn die dingen eenvoudig zelf te vervangen? In verband met die perilex stekker...

hars73 wijzigde deze reactie 13-03-2017 11:05 (7%)

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-07 16:43
quote:
hars73 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:59:
[...]

Hmmm... 27/45/95 watt verbruik. En vermoedelijk op z'n huidige leeftijd nog wel iets meer. :X

Zijn die dingen eenvoudig zelf te vervangen? In verband met die perilex stekker...
Volgens mij worden ze met die stekker geleverd ?
Althans dacht gezien te hebben dat je dat kan kiezen :)

Dat is hier wel mogelijk

MdO82 wijzigde deze reactie 13-03-2017 11:12 (20%)

2250 WP Zuid PVoutput

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Bij mij was het niet meer dan slang aan boven- en onderkant losmaken, oude box losschroeven van de muur, nieuwe gaten boren (Itho heeft net wat andere schroefgaten), Itho ophangen, slangen er weer aan monteren.

Waarschijnlijk moet je in het stopcontact/in de Itho nog twee draden omwisselen. Bij mij waren stand 2 en 3 namelijk verkeerd om. Ik heb het in de Itho omgezet, daar heb je een kroonsteen waar je dat zo kunt omwisselen.

Zelfs als je niet heel technisch bent moet je dat nog wel lukken :)

De Itho heb ik nieuw voor de laagste prijs hier kunnen vinden. Ze hebben daar de Perilex variant, maar ook die met normale stekker, allebei zelfde prijs. Heb mijne van Marktplaats gehaald voor ¤55, was maar een halfjaartje gebruikt. Daarmee is de terugverdientijd al helemaal interessant.

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-03-2017 11:16 (36%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• hars73

hars73

quote:
ThinkPad schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:12:
Bij mij was het niet meer dan slang aan boven- en onderkant losmaken, oude box losschroeven van de muur, nieuwe gaten boren (Itho heeft net wat andere schroefgaten), Itho ophangen, slangen er weer aan monteren.

Waarschijnlijk moet je in het stopcontact/in de Itho nog twee draden omwisselen. Bij mij waren stand 2 en 3 namelijk verkeerd om. Ik heb het in de Itho omgezet, daar heb je een kroonsteen waar je dat zo kunt omwisselen.

Zelfs als je niet heel technisch bent moet je dat nog wel lukken :)
Zal dan dit model zijn denk ik?
http://www.elektrototaalm...58/perilex-stekker-325m-h
http://www.elektrototaalm...24/perilex-stekker-415m-h

Ik kon ook zelf m'n badkamer verbouwen inclusief afvoeren verleggen, verwarming vervangen, verlaagd plafond met spotjes en een bad plaatsen. Dan zou ik dit ook moeten kunnen zo te horen.

Wel interessant, daar bespaar ik vermoedelijk zomaar zo'n 70-100 euro per jaar mee. Die investering is er binnen 2 jaar altijd uit! En tenslotte heeft m'n huidige unit ook niet meer het eeuwige leven.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Heb m'n post net bijgewerkt met linkjes, zijn nog iets goedkoper dan de website die jij noemt.
De tweede link die je noemt is de variant met meer afzuigcapaciteit (415m3 op hoogste stand vs 325m3 van de standaard variant). Waarschijnlijk ga je dat niet nodig hebben in een gemiddelde woning. Of je moet je afzuigkap ook via de MV hebben lopen o.i.d. waardoor je meer capaciteit nodig hebt. In het bouwbesluit staan de ventilatie eisen behorende bij de inhoud van een bepaalde ruimte, dan kun je het narekenen wat je nodig hebt als je daar zin in hebt.

Ik zie een succesverhaal aankomen, de terugverdientijd is met dit soort dingen inderdaad vaak een no-brainer omdat het apparaat 24/7 draait.

Eigenlijk zou je de kanalen ook eens moeten (laten) reinigen, dat is in die 18 jaar vermoedelijk ook nooit gebeurt? En daarna de ventielen (laten) inregelen zodat je per ruimte precies genoeg afzuigt.

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-03-2017 11:27 (71%)

• Pathogen
* Pathogen zet mechanische ventilatie op checklist.
Hmm, ik kan trouwens echt perfect het sluipverbruik van dat ding checken, er staat werkelijk nog niks in mijn nieuwe huis.
Volgende keer als ik wegga even meterstand opschrijven en de eerste die terugkomt het ook weer laten doen, dan weet ik alles :) CV staat zelfs uit momenteel, dus dat is het enige apparaat dat idle energie kan trekken nu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Vergeet je deurbeltrafo niet :D

• Pathogen
Die zou niet aangesloten moeten zitten. Heb een batterij-unit.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:11
Is er hier iemand met ervaring met een master-slave stekkerdoos? Ik ben op zoek naar het eigenverbruik van - bijvoorbeeld - de brennenstuhl, omdat ik niet de ene standby-slurper voor de andere wil vervangen.....

http://www.brennenstuhl.n...[data][products_id]=14365

2430Wp ZW

• adjego
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:55
quote:
hars73 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:50:
Ik heb geen slimme meter, maar als ik in m'n digitale meterkast kijk, zie ik 's avonds als er niks meer actief aanstaat, toch nog zo'n sluipverbruik van zo'n 120-130 watt. Volgens mij zou ik daar nog wat kunnen winnen, maar ik zie nog niet direct waar.

Wat er voor dit sluipverbruik zou kunnen zorgen is volgens mij:
- De cv ketel (nu zo'n 18 jaar oud)
- De mechanische ventilatie (ook zo'n 18 jaar oud)
- Synology NAS
- Ziggo modem/router
- Twee TP-LINK switches
- Sony versterker
- Humax decoder
- JBL 5.1 subwoorfer/speakers
- Koel/vries inbouw combi (zo'n 12 jaar oud)
- Close-in boiler (zo'n 18 jaar oud)
- 3 wekkerradio's

Ben er sinds vorige week wel achter dat het meeste verbruik via 1 groep in de meterkast gaat. Als ik die schakelaar uit zet, dan is het sluipverbruik ineens nog maar 30 watt ipv 130 watt (het is helaas wel de groep waar de cv ketel en mechanische ventilatie op zitten). Volgende doel is te kijken of ik datzelfde kan bereiken door alle apparaten los uit te schakelen om te kijken waar het verbruik vandaan komt.
Toen ik begon met mijn onderzoek zat ik ook eerst zo rond de 150 watt.

Maar ik zou als ik jou was ook eens naar de Koel/vries inbouw combi (zo'n 12 jaar oud) kijken. Daarnaast heb ik bij mijzelf het stroompunt voor mijn televisie hoek (TV, mediaspeler, Receiver, Switch, Tv decoder) voorzien van een schakelaar. Dit is bij mij een Z-wave maar dit kan ieder soort schakelaar zijn. In de nacht is alles uit, en eigenlijk overdag tot 17:00 uur ook. Wil ik toch tv kijken in de tijd dat hij niet ingeschakeld is, schakel ik hem via mijn telefoon of via Toon in.

Verder is mijn NAS niet actief overdag, en in de nacht tot 0:30. Dit scheelt voor mij zo'n 40 wh dat hij niet aan staat.

Mijn oude mechanische ventilatie was eigenlijk nog maar een jaar of 7 maar het was een wisselstroom motor, en in stand 1 deed die al 20 wh. Dit vervangen voor een Itho en nu doet hij maar 2-5 wh in stand 1.

Domoticz | Z-Wave | 2900 Wp JA Solar | Solaredge SE2200 | P300 Optimizers | PVOutput

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Om nog wat beter te weten wat er nu hoeveel verbruikt, wou ik een Fritz!Dect 200 gaan aanschaffen. Ik heb een simpele energiemeter maar die is niet erg precies met lagere vermogens. En met zo'n Fritz apparaat kun je ook door de tijd heen kijken, kan ik mooi zien waar bijvoorbeeld bepaalde pieken vandaan komen.

Nu de vraag, hoe slaat die Dect 200 zijn data op? Is dat in de stekker zelf? Of is het puur een domme meter en staat alle data in de Fritz!Box? Vervolg: heeft iemand wel eens de data automatisch uitgelezen? Ik heb een Raspberry Pi die mijn PV-opbrengst naar PVOutput.org stuurt. Ik bekijk daar ook het verbruik. Zou leuk zijn als ik ook de gemeten waarden van de Dect 200 daar dan heen kan sturen. Iemand ervaring met zoiets?

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:46

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
mddd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:31:
Om nog wat beter te weten wat er nu hoeveel verbruikt, wou ik een Fritz!Dect 200 gaan aanschaffen. Ik heb een simpele energiemeter maar die is niet erg precies met lagere vermogens. En met zo'n Fritz apparaat kun je ook door de tijd heen kijken, kan ik mooi zien waar bijvoorbeeld bepaalde pieken vandaan komen.

Nu de vraag, hoe slaat die Dect 200 zijn data op? Is dat in de stekker zelf? Of is het puur een domme meter en staat alle data in de Fritz!Box? Vervolg: heeft iemand wel eens de data automatisch uitgelezen? Ik heb een Raspberry Pi die mijn PV-opbrengst naar PVOutput.org stuurt. Ik bekijk daar ook het verbruik. Zou leuk zijn als ik ook de gemeten waarden van de Dect 200 daar dan heen kan sturen. Iemand ervaring met zoiets?
De verbruiksdata (kWh per dag, week, maand, jaar) wordt op de FB opgeslagen. De vermogensdata W en spanning V diagram per 10 min en per 60 min worden op de DECT200 opgeslagen (ringbuffer).
De DECT200 meet inderdaad ook lage vermogens zeer precies en accuraat. Ik heb diverse voorbeelden beschikbaar. Er zijn ook gebruikers die via een FB-api? de data in een domotica-systeem inlezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 00:04
quote:
hars73 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:59:
[...]

Inderdaad toen wij hier kwamen wonen, overal de stekkers eruit gehaald en de oude ventilatiebox bleek zo'n 100W sluipverbruik, snel een Itho Ecofan erin en nu nog maar 10W.
Deze is zeer eenvoudig zelf te vervangen, ook met Perilex stekker;
https://www.ventilatielan...o-fan-ventilator-box.html

De koel/vries hebben wij ook vervangen door nieuwe A++, scheelt ook veel.
3 klokradio's? Die dingen slurpen vaak ook, wij hebben ze vervangen door ouderwetse wekkers, radio luisteren kan ook op andere manieren.
En veel apparaten kunnen uit (achter een stekkerdoos met schakelaar), zoals je Humax, versterker, speakers, TV. En als er niemand thuis is kan de rest ook uit, op koelkast/vriezer/cv na.
Geen deurbel met stekker en oude trafo?

HereIsTom wijzigde deze reactie 13-03-2017 20:32 (12%)

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11-07 00:18
@mddd
Let wel op dat die FritzDect niet helemaal lekker schijnt te werken met de huidige firmware-versie van de Fritzbox 7581.
Dus als je die hebt, kijk eerst even het XS4all forum langs.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
TD-er schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:50:
Let wel op dat die FritzDect niet helemaal lekker schijnt te werken met de huidige firmware-versie van de Fritzbox 7581. Dus als je die hebt, kijk eerst even het XS4all forum langs.
Dank voor het advies. Ik heb die gelukkig niet, het is een 7490.

@dunklefaser Ook dank. Klinkt alsof de precisie inderdaad is wat ik er van hoop :) Ik heb intussen een (Duitstalige) pagina gevonden met info, er is inderdaad een http api waarmee je die informatie uit de Fritzbox kunt halen. Ik ga daar dan wel eens mee aan de slag :)

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:46

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
mddd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:10:
[...]

Dank voor het advies. Ik heb die gelukkig niet, het is een 7490.

@dunklefaser Ook dank. Klinkt alsof de precisie inderdaad is wat ik er van hoop :) Ik heb intussen een (Duitstalige) pagina gevonden met info, er is inderdaad een http api waarmee je die informatie uit de Fritzbox kunt halen. Ik ga daar dan wel eens mee aan de slag :)
Een voorbeeld voor meetgegevens bij laag vermogen - precisie en accuraatheid;
A-label vloerverwarmingspomp met display ("6 W") + tercal-pompschakelaar (met ingeschakeld display):
meting laag vermogen
Pomp (auto modus) + schakelaar "aan" = 6,79 W
Schakelaar "uit" = 0,78 W
De meetgegevens heb ik met een CONRAD Energy Monitor 3000 gecheckt - geen afwijkingen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Om er nog even een praktijkvoorbeeld in te gooien: mechanische ventilatie.

Ik ben onlangs een rijtjeswoning uit 1998 betrokken. Op zolder hing een Stork CML ventilatiebox.
Omdat ik door dit topic al bewust was gemaakt dat dit vaak stroomvreters zijn, heb ik m'n ogen open gehouden op Marktplaats en kon ik goedkoop aan een Itho Ecofan (545-5036) komen.

De Itho hangt al weer een paar weken te snorren, maar toen ik de Stork ventilatiebox tegenkwam in de schuur wou ik toch eens meten wat nou de daadwerkelijke gerealiseerde besparing is.

Zojuist even e.e.a. gemeten en dit zijn de resultaten:

De Stork CML gebruikt dus veel, héél veel stroom. Hij zuigt echter ook wat harder, daarom zijn de standen niet 1:1 te vergelijken met de nieuwe Itho.

De verbruiksmeter (Cresta RCE-1106) gaf overigens met de Itho aangesloten dermate lage verbruikswaarden aan dat ik een gloeilamp van 53W parallel heb aangesloten op de verbruiksmeter. Van het totaal gemeten verbruik heb ik daarna die 53W af gehaald zodat alleen het verbruik van de Itho overbleef Luchtsnelheid is gemeten met een HoldPeak 866-B anemometer, zie ook Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Terugverdientijd vind ik lastig om wat over te zeggen, ligt er erg aan hoeveel draaiuren op welke stand de unit bij jou thuis heeft. Maar ik denk dat het wel bruikbare informatie is voor iemand die twijfelt om zijn ventilatieunit te vervangen. Bij mij was geluid overigens ook een motivatie voor vervanging, de Stork was niet al te stil meer en had een hinderlijke fluittoon. De Itho is een stuk stiller.

Overigens nog een disclaimer: Bij de Itho kun je de minimale en maximale snelheid instellen met twee potmeters. Omdat mijn unit tweedehands is, weet ik dus niet of hiermee gerotzooid is. Het staat nog op de planning om de luchtsnelheid per stand een keer bij een kennis met dezelfde Itho unit te meten om dit uit te sluiten.

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-03-2017 18:59 (36%)

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:39:
Om er nog even een praktijkvoorbeeld in te gooien: mechanische ventilatie.
Interessante vergelijking. Hier ook een Ecofan geplaatst, aantal jaar geleden. Ik heb er nooit aan gemeten (lastig door de perilexstekker), maar ging ervan uit dat het veel verschil zou maken.

Waarom zou je de min. en max. stand weer origineel willen zetten? Die instelling is bedoeld om het debiet aan jouw situatie aan te passen. Zo heb ik stand 3 veel hoger gezet, om vochtproblemen in de badkamer te verminderen. Ook de laagstand staat wat harder, we hebben wat bijgebouwd en een extra ventiel geplaatst.
Ik heb spulletjes om de ventielen netjes in te regelen, maar heb daar nooit de tijd voor genomen. Misschien toch wel nuttig.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:01

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Standaard staan de 2 potmeters in de middenstand, dat kan je zo zien :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
@Speedy-Andre Bedankt voor de tip, er staat inderdaad ook een plaatje van in de handleiding:

Bij mij stonden ze allebei naar linksonder (acht uur), zowel hoog als laag op de minimale stand dus. Heb ze nu allebei horizontaal gezet. Je kunt ze beiden ongeveer 220° verstellen, heb ze dus maar een heel klein beetje omhoog hoeven verstellen om op horizontaal uit te komen. Qua stroomverbruik en luchtsnelheid dus ook amper/geen verschil:

ThinkPad wijzigde deze reactie 15-03-2017 21:28 (4%)

• hars73

hars73

quote:
ThinkPad schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:12:
Ik lees inderdaad overal in reviews dat je L1 en L3 in het perilex stopcontact moet omdraaien. Als ik dan hier kijk (https://www.ventilatieland.nl/i/perilex-randaarde.html), lijkt het alsof Stork en Orcon de hoogste stand op L1 hebben zitten en de laagste stand op L3... Itho heeft het net andersom. Dan zouden toch stand 1 en 3 verkeerd om zijn?

Zou in mijn geval niet perse een probleem zijn, de keukenboer heeft bij plaatsen van de keuken ooit de drie-standenschakelaar vervangen door een down/0/up 3 standen schakelaar en niet een 1/2/3 schakelaar 8)7. Dus 0 is bij mij 1 en die andere 2 standen (up/down) weet ik eigenlijk niet precies welke 2 en 3 is, dat zou ik dan eerst ff uit moeten zoeken.

Nu ik er over nadenk.. zou down (schakelaar naar links) nu niet gewoon 1 zijn, 0 (schakelaar in het midden) zou dan 2 zijn en up (schakelaar rechts) dan stand 3. :? Als dat zo is zou dat betekenen dat mijn Stork CML altijd op stand 2 staat... dan snap ik dat hoge sluipverbruik misschien ook ineens.

Vanavond maar eens even controleren. Kan ook nog zijn dat de keukenboer toen in de schakelaar al wat draden gewisseld heeft....

hars73 wijzigde deze reactie 16-03-2017 11:21 (19%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Zou best kunnen, ik moest iig twee draden omsteken naar een andere plek.

De Itho zou normaal gesproken zo bedraad moeten zijn dat L1 altijd voeding heeft (buiten schakelaar om), waardoor de ventilatiebox altijd op minimaal stand I werkt, de ventilatie moet immers altijd draaien. De schakelaar doet niets meer dan L2 of L3 met fase verbinden.

De Perilex lijkt het moeilijk overkomen, maar de box gebruikt dus geen 'echte' 3-fasen, maar misbruikt alleen de stekker hiervoor zodat het makkelijk aan te sluiten is. Het meten van de box was dus ook niet zo moeilijk. Heb zelf met testsnoeren met krokodillenklemmen de L1 en N van de Itho voeding gegeven = laagstand. Daarna L2 ook aan fase knopen = midden. L2 los en L3 aan fase = hoog.

ThinkPad wijzigde deze reactie 16-03-2017 11:43 (101%)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik had er ook zo'n Stork kreng in zitten, de herrie was toen de voornaamste reden om wat anders te zoeken.
De schakelaar in de keuken was verkeerd aangesloten waardoor ik alleen stand 1 en 3 had.
Met de Itho ecofan was dat ook het geval dus haalde ik de schakelaar eens los.
Toen bleek dat het moedercontact geen voeding kreeg maar op een schakeldraad zat 8)7
Na herstel heb ik 3 standen en uiteraard ook via de remote.
Bij de buren zit hij ook verkeerd dus ik denk dat het hele rijtje in de straat maar 2 standen heeft :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:32

thido

Tilburg

Hier ook bij twee nieuwe units de aansluitingen in de perilex wandcontactdoos veranderd.
Ik had stand 2 en 3 omgedraaid zitten t.o.v. de oude units die er hingen.

All electric!

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

(jarig!)
@thido
Is dat ook nodig van stork cml naar comfofan?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-03-2017 13:20 (15%)

• thido

thido

Tilburg

quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:17:
@thido
Als het goed is niet.

All electric!

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:39
quote:
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:36:
Ik had er ook zo'n Stork kreng in zitten, de herrie was toen de voornaamste reden om wat anders te zoeken.
De schakelaar in de keuken was verkeerd aangesloten waardoor ik alleen stand 1 en 3 had.
Toen bleek dat het moedercontact geen voeding kreeg maar op een schakeldraad zat 8)7
Bij de buren zit hij ook verkeerd dus ik denk dat het hele rijtje in de straat maar 2 standen heeft :+
hadden wij ook inderdaad :-P

• hars73

hars73

quote:
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:17:
@thido
Die overweeg ik ook nog ipv de Litho. Dan kan ik hem in ieder geval zo 1 op 1 omwisselen. Qua verbruik nog wel even kijken, want ik wil hem wel vervangen om zo elektriciteit te besparen uiteraard ;)

Zo te zien heeft de Comfofan in totaal 9 snelheden, per instelling (laag/midden/hoog) via een dipswitch instelbaar welke snelheid gebruikt moet worden.

Laag: 2.1W - 2.9W (2 snelheden)
Midden: 7.6W - 32.6W (4 snelheden)
Hoog: 32.6W - 64.5W (4 snelheden)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

(jarig!)
@hars73
En een 0-10V ingang icm met domoticz (dacht ik) :P

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Dat ga ik met RF proberen, 0-10V heeft de Itho ook maar er was iets met of dat of RF en niet beide ...

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01:00
De doordrukstekker met schakelaar ui de startpost is helaas uit het assortiment bij Action.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• TD-er
quote:
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:55:
Dat ga ik met RF proberen, 0-10V heeft de Itho ook maar er was iets met of dat of RF en niet beide ...
Zo'n 0-10V zou je eventueel ook met een klikaanklikuit kunnen regelen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• wesley2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 00:27
quote:
Speedy-Andre schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:36:
Ik heb ook een stork hangen op dit moment. Herrie begin ik me steeds meer aan te ergeren.
Heb het idee hem te vervangen voor een Itho.
In de badkamer en keuken zit nu een schakelaar met ook twee standen, laag of hoog.
Ik had begrepen dat dit is omdat e rtwee bedrade schakelaars aanzitten nu.
Is een Itho ook aan te sluiten op deze schakelaars of werkt dit alleen maar met de draadloze schakelaars die ik overal zie?

8x LG MonoX Neon 300wp --> 2400Wp

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
wesley2004 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 13:13:
[...]

Ik heb ook een stork hangen op dit moment. Herrie begin ik me steeds meer aan te ergeren.
Heb het idee hem te vervangen voor een Itho.
In de badkamer en keuken zit nu een schakelaar met ook twee standen, laag of hoog.
Ik had begrepen dat dit is omdat e rtwee bedrade schakelaars aanzitten nu.
Is een Itho ook aan te sluiten op deze schakelaars of werkt dit alleen maar met de draadloze schakelaars die ik overal zie?
Het hangt er vanaf wat voor schakelaars het zijn (3 standen waar er 2 van werken?).
Heeft elke schakelaar maar 2 draden en 2 standen dan is het de vraag hoe ze bedraad zijn en of ze elk een eigen draad naar de Stork hebben.
Gewoonlijk wordt er een 230V fase geschakeld naar 2 schakeldraden voor stand 2 en 3, beide uit is stand 1.
Met de Itho remote kan je altijd 3 standen kiezen, eventueel neem je er 2 of je knutselt een extra remote met een Nodemcu en een zendertje.

• wesley2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 00:27
quote:
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 13:27:
[...]

Het hangt er vanaf wat voor schakelaars het zijn (3 standen waar er 2 van werken?).
Heeft elke schakelaar maar 2 draden en 2 standen dan is het de vraag hoe ze bedraad zijn en of ze elk een eigen draad naar de Stork hebben.
Gewoonlijk wordt er een 230V fase geschakeld naar 2 schakeldraden voor stand 2 en 3, beide uit is stand 1.
Met de Itho remote kan je altijd 3 standen kiezen, eventueel neem je er 2 of je knutselt een extra remote met een Nodemcu en een zendertje.
Het zijn normale schakelaars. Net als voor het licht zeg maar. Twee standen schakelaar dus.
Of ze direct naar de stork lopen kan ik niet zien. Is door de bouw weggewerkt.
Ik ga nog eens zoeken of ik dit kan vinden!

8x LG MonoX Neon 300wp --> 2400Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hars73

hars73

Gisteravond maar eens gekeken wat mijn Stork CML eigenlijk verbruikt in stand 1 (waar ie eigenlijk 95% van de tijd op staat). En dat was zo'n 25 watt. Na vervangen door een nieuw exemplaar zou dat dan zo'n 3 watt worden. Even berekend met mijn energietarieven en 22 watt verschil zou mij zo'n 30 euro per jaar (192 kWh) besparen. Daar wordt de terugverdientijd van een nieuwe al snel 5 jaar mee. Wordt het voor mij vooral interessant om eens tweedehands te kijken om zo de terugverdientijd wat te verkorten.

Heb inmiddels al wel wat apparatuur achter een extra schakelaar gezet en van 130 watt sluipverbruik teruggegaan naar zo'n 100 watt.

hars73 wijzigde deze reactie 21-03-2017 08:53 (9%)

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:58
Ik begin echt steeds meer te twijfelen aan mijn elektrameter want als ik niet thuis ben zou mijn dubbel meter exact hetzelfde moeten zijn, logisch. Behalve dat er dan nog een nachtlamp buiten aangaat zou mijn verbruik niet hoger per dag dan per dag 0,5 kWh zeg maar. (is geen bouwlamp)
Ik heb mijn HP MicroServer met 4 schijven uitgezet en daarvoor een Qnap TS251 server genomen met maar 2 schijven ipv 4 schijven.

Ik heb al mijn kleinere switches op een PoE switch gezet waarbij Unifi aangeeft dat ik maar 36 watt zou verstoken. Dat zijn er in totaal al 4 switches die geen 12v adapter meer nodig hebben. Ik heb mijn router ook al omgezet naar Unifi router en die zou volgens het boekje niet meer dan 10 watt vragen.

Het vreemde is, sinds dat ik mijn HP server uit heb gezet is mijn verbruik met 3 kWh per dag omhoog gegaan. Ik heb de hele tijd rond de 9-10 kWh verbruik gehad (incl de kachel, nog een extra PC en monitor) en nu tik ik soms tegen de 12-13 kWh aan. Zelfs toen ik gisteren thuis was verstook ik in de basis nog 9 kWh dus even terug gerekend zou ik dus iets van 375 watt per uur moeten verstoken, maar waaraan?? En zelfs op de piek zou ik dan 500 watt ongeveer per uur moeten verstoken. Als ik thuis ben dan verbruik ik ongeveer 2 kWh tot 4 kWh. Dat is logisch.
ik heb nog een alarmsysteem en daar ga ik in het weekend maar eens de draadjes lostrekken in mijn meterkast of door een installateur en misschien dat dat de oorzaak kan zijn.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:46

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Cv pompen?
Koelkast in de schuur?
Geen boilers?

De dingen die je nu op noemt doen geen 9kWh per dag.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• janne_nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08-07 09:59
Ik begrijp niet goed hoe je rekent. Je geeft aan dat je 0.5kwh per dag verwacht, maar alleen die 36watt van je PoE is al meer.....of snap ik iets niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:00

TerraGuy

The weirdo with the beard

quote:
janne_nl schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:33:
Ik begrijp niet goed hoe je rekent. Je geeft aan dat je 0.5kwh per dag verwacht, maar alleen die 36watt van je PoE is al meer.....of snap ik iets niet?
Hij bedoelt de nachtlamp die max 0,5kWh zou moetenverbruiken, volgens mij.
quote:
itsalex schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 15:26:
Ik begin echt steeds meer te twijfelen aan mijn elektrameter want als ik niet thuis ben zou mijn dubbel meter exact hetzelfde moeten zijn, logisch. Behalve dat er dan nog een nachtlamp buiten aangaat zou mijn verbruik niet hoger per dag dan per dag 0,5 kWh zeg maar. (is geen bouwlamp)
Ik heb mijn HP MicroServer met 4 schijven uitgezet en daarvoor een Qnap TS251 server genomen met maar 2 schijven ipv 4 schijven.

Ik heb al mijn kleinere switches op een PoE switch gezet waarbij Unifi aangeeft dat ik maar 36 watt zou verstoken. Dat zijn er in totaal al 4 switches die geen 12v adapter meer nodig hebben. Ik heb mijn router ook al omgezet naar Unifi router en die zou volgens het boekje niet meer dan 10 watt vragen.

Het vreemde is, sinds dat ik mijn HP server uit heb gezet is mijn verbruik met 3 kWh per dag omhoog gegaan. Ik heb de hele tijd rond de 9-10 kWh verbruik gehad (incl de kachel, nog een extra PC en monitor) en nu tik ik soms tegen de 12-13 kWh aan. Zelfs toen ik gisteren thuis was verstook ik in de basis nog 9 kWh dus even terug gerekend zou ik dus iets van 375 watt per uur moeten verstoken, maar waaraan?? En zelfs op de piek zou ik dan 500 watt ongeveer per uur moeten verstoken. Als ik thuis ben dan verbruik ik ongeveer 2 kWh tot 4 kWh. Dat is logisch.
ik heb nog een alarmsysteem en daar ga ik in het weekend maar eens de draadjes lostrekken in mijn meterkast of door een installateur en misschien dat dat de oorzaak kan zijn.
Groepen één voor één uitzetten om de bron iets makkelijker te kunnen vinden?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• janne_nl
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08-07 09:59
Ja, dat denk ik ook, maar na een paar keer lezen is het nog niet helemaal duidelijk.

• itsalex
quote:
TerraGuy schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:43:
[...]

Hij bedoelt de nachtlamp die max 0,5kWh zou moetenverbruiken, volgens mij.

[...]

Groepen één voor één uitzetten om de bron iets makkelijker te kunnen vinden?
dat heb ik gedaan want ik heb meteen stroompunten aangepast maar ik zag dat er één kabel naar mijn zolder ging en deze werd gesplitst naar de buren. Die heb ik doorgeknipt. (veilig afgeknipt dus niets aan de hand).
Ik heb het alarm afgekoppeld, loodaccu was toch stuk.
De meter lijkt wel wat langzamer te draaien.
Ik heb meteen een groepenkastlijst gemaakt zodat ik weet waar mijn groepen zitten maar ik heb 4 groepen in mijn keuken zitten en niet eens een elektrische fornuis.
Op hoop van zegen zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
quote:
itsalex schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 20:39:
[...]

dat heb ik gedaan want ik heb meteen stroompunten aangepast maar ik zag dat er één kabel naar mijn zolder ging en deze werd gesplitst naar de buren. Die heb ik doorgeknipt. (veilig afgeknipt dus niets aan de hand).
Ik heb het alarm afgekoppeld, loodaccu was toch stuk.
De meter lijkt wel wat langzamer te draaien.
[...]
Wait... what??

• itsalex
quote:
Hahaha ja ik had alle stroom eraf en van mijn zolder was ook de stroom eraf en toen zag ik één kabel door de muur naar de gang gaan en door de muur naar de buren toe. Dus ik dacht wtf en weet je wat, knip daaaag stroom naar de buren. Ik zal de verhuurder ook bedanken als het nu blijkt dat ik echt minder ga verbruiken.

Ik heb keurig bij de lasdoos, eerst de gecontroleerd of de stroom eraf was en ik zag daar van die fijne groene en rode draden van vroeger, maar dat even ter zijde. Ik heb toen de draden uit de lasklem gehaald en afgeknipt.

We gaan kijken wat er gaat gebeuren.
Ik denk ook dat het afsluiten van het alarm een hoop stroom hopelijk scheelt, alleen nu draait mijn Unifi apparatuur niet meer :( . Eerst kwam ik nog een fake IP adres tegen waardoor mijn DHCP niet wilde werken en krijg ik mijn Unifi switch niet online en mijn draadloze punten.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-07 16:43
quote:
itsalex schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:42:
[...]

Ik denk ook dat het afsluiten van het alarm een hoop stroom hopelijk scheelt, alleen nu draait mijn Unifi apparatuur niet meer :( . Eerst kwam ik nog een fake IP adres tegen waardoor mijn DHCP niet wilde werken en krijg ik mijn Unifi switch niet online en mijn draadloze punten.
Die mist de stroom van de buren O-) :o

2250 WP Zuid PVoutput

• itsalex
quote:
MdO82 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:44:
[...]

Die mist de stroom van de buren O-) :o
Die mis ik als kiespijn. Ik dacht dat die stroom erg groen was en dat is niet goed voor mijn stroomnet want ik draai nog steeds grijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:05:
Onlangs verhuisd, in de woning zit nog de originele keuken uit 1998 en helaas ook nog de originele inbouw koelvriescombinatie (Pelgrim PK 6304 met bruto inhoud van 279L waarvan 71L vriesvak). Heb er een kWh-meter tussen gezet gisteravond. Zojuist even gekeken op hetzelfde tijdstip (zodat ik een meting over 24h heb) en ik kom op 1,51 kWh. Binnentemperatuur in huis was 17-18 graden.

[...]
Op Marktplaats een zoekopdracht ingesteld voor een inbouw koelvriescombinatie die in de nis van onze keuken zou passen. Onlangs kwam daar een hit op. Voor 100 euro een koelvriescombinatie (ATAG KS3178BUU/A05) opgehaald die stukken jonger was (verkoper had het over ± 5 jaar oud ongeveer) dan de oude uit 1998. Deze ingebouwd (zo gepiept eigenlijk) en gelijk even een volle dag een kWh-meter ertussen gezet om te laten meten: 0,77 kWh terwijl het in huis ook al stukken warmer was dan tijdens de meting van de vorige kast (21-22° vs 17-18°).

Energieverbruik is dus gehalveerd :) Terugverdientijd van deze 'investering' is ongeveer 2 jaar. Een nieuwe kast was nog zuiniger geweest, maar is ook stukken duurder, dan was de terugverdientijd richting de 8 jaar ofzo gegaan. Omdat we op termijn wel plannen hebben om een nieuwe keuken te plaatsen vond ik dat ook een beetje een grote investering, we willen later waarschijnlijk een kleinere koelkast en losse vriezer.

De oude kast heb ik gratis af te halen op Marktplaats gezet en was zo weg, scheelt mij weer gesleep.

ThinkPad wijzigde deze reactie 12-06-2017 11:44 (15%)

• thido

thido

Tilburg

Hier ook ongeveer 1kWh per dag...als je hem 24h dicht laat tenminste ;-)
Kan slechter dus we laten hem nog maar even zitten maar hij begint de aandacht te krijgen.

All electric!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Dat is dan waarschijnlijk ook al een kast die aardig op leeftijd begint te raken vermoed ik? Enig idee van de leeftijd?

• thido

thido

Tilburg

Keuken is geplaatst in 1999 dus zal ook van rond die leeftijd zijn denk ik.
Zal straks als ik thuis ben eens kijken welke het is.

Edit: het is een Pelgrim KK6200.
Stond ook wel erg koud, tandje minder gezet, zal allicht ook al wel schelen :)

thido wijzigde deze reactie 07-06-2017 16:42 (30%)

All electric!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-07 22:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:09:
[...]
Energieverbruik is dus gehalveerd :) Terugverdientijd van deze 'investering' is ongeveer 2 jaar. Een nieuwe kast was nog zuiniger geweest, maar is ook stukken duurder, dan was de terugverdientijd richting de 8 jaar ofzo gegaan.

De oude kast heb ik gratis af te halen op Marktplaats gezet en was zo weg, scheelt mij weer gesleep.
Een goede stap gemaakt!

Twee gedachten die bij mij opkomen:
  1. Deze eerste "investering" heb je dus in 2 jaar terugverdient. Echter, als je serieus wilt besparen t.b.v. het milieu, zul je later toch een nog zuinigere koelkast willen hebben. Doordat je deze tussenstap hebt gemaakt wordt de terugverdientijd van een nieuwe koelkast alleen maar langer, en zul je hier waarschijnlijk langer mee wachten. Da's dan weer een gemiste kans.
  2. Als je de koelkast op Marktplaats zet gaat hij elders alsnog in bedrijf... Jouw portemonnee is hier mee geholpen, maar het milieu niet.
Disclaimer: Deze opmerkingen zijn niet om jou aan te vallen, maar om eens van gedachten te wisselen met elkaar.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
De huidige koelkast kan ik waarschijnlijk nog wel voor een redelijke prijs (of zelfde prijs als ik hem gekocht heb nu) kwijt als we de keuken willen gaan verbouwen (in 2-3 jaar), dus dat een nieuwe koelkast daarmee een langere terugverdientijd krijgt ben ik niet helemaal met je eens :)

Punt 2: Klopt :X Het plan was eerst om hem naar het milieupark te brengen, maar dan moest ik er zelf mee gaan lopen slepen. Toen op Marktplaats gezet (gratis, dus mijn portemonnee is er niet mee geholpen) met het idee 'wie weet hoef ik er dan zelf niet mee te slepen' en toen bleek er dus iemand zo gek te zijn om een koelkast van 19 jaar oud te willen hergebruiken...

No offense taken overigens, altijd interessant dit soort discussies :)

quote:
thido schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:11:
[...]
Stond ook wel erg koud, tandje minder gezet, zal allicht ook al wel schelen :)
Dat vind ik ook wel een lastige. Een moderne koelkast heeft vaak een digitale thermostaat die je op een bepaalde temperatuur kunt instellen. De wat oudere hebben zo'n draaiknop die van 1 t/m 7 ofzo loopt. Vind het altijd wel lastig om de juiste stand te bepalen.

In de topicstart noem ik daar wat over, maar volgens mij is het beter om de temperatuur een paar dagen te meten en aan de hand daar van de instelling te verlagen/verhogen?

ThinkPad wijzigde deze reactie 07-06-2017 16:48 (37%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:06
Tja, mijn ouders hebben twee afdankertjes staan die ongeveer 10 draaiuren per jaar maken -ze worden alleen met buitenfeestjes en barbecues gebruikt.
Daar een nieuwe voor produceren is ook zonde.
Het ligt dus aan het gebruik :)

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:04

franssie

Save the albatross

quote:
Proton_ schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:46:
<>
Het ligt dus aan het gebruik :)
Klopt - ik heb ook een oude die inderdaad alleen bij feesten en partijen (of als ik eten moet voorbereiden voor een grote groep) aangaat. Voor die 10 dagen per jaar maakt het energiegebruik niets uit.
Wat ik soms wel zie is bij kennnisen dat ze een 30 jaar oude vriezer in een schuur hebben draaien die inhoud koelt die ze eigenlijk bijna nooit gebruiken. Dan kan ik het niet nalaten daar wat van te zeggen in de trant van ' voor dat energieverbruik kan je ook twee maal pizza laten bezorgen'. 99% van de mensen heeft werkelijk geen idee waar de energie wordt verbruikt.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• TD-er
quote:
Gwannoes schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:41:
[...]

Een goede stap gemaakt!

Twee gedachten die bij mij opkomen:
  1. Deze eerste "investering" heb je dus in 2 jaar terugverdient. Echter, als je serieus wilt besparen t.b.v. het milieu, zul je later toch een nog zuinigere koelkast willen hebben. Doordat je deze tussenstap hebt gemaakt wordt de terugverdientijd van een nieuwe koelkast alleen maar langer, en zul je hier waarschijnlijk langer mee wachten. Da's dan weer een gemiste kans.
  2. Als je de koelkast op Marktplaats zet gaat hij elders alsnog in bedrijf... Jouw portemonnee is hier mee geholpen, maar het milieu niet.
[...]
Punt 2 is al wel benoemd.
Maar punt 1 is niet helemaal terecht.
Je koopt namelijk later een nieuwe koelkast dus die levensduur gaat dan pas in en deze is nu al zuiniger dan je had, dus spaar je daar nu ook al mee.
Vergeet niet dat produceren van een koelkast ook best wel veel energie en resources kost, dus hoe minder je dat kan doen, is dat ook een besparing.
Het gaat er dan om om het optimum te vinden en dat is vooraf altijd lastig te bepalen :) Maar een tussenstap hoeft niet slecht te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

quote:
ThinkPad schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:45:

Dat vind ik ook wel een lastige. Een moderne koelkast heeft vaak een digitale thermostaat die je op een bepaalde temperatuur kunt instellen. De wat oudere hebben zo'n draaiknop die van 1 t/m 7 ofzo loopt. Vind het altijd wel lastig om de juiste stand te bepalen.

In de topicstart noem ik daar wat over, maar volgens mij is het beter om de temperatuur een paar dagen te meten en aan de hand daar van de instelling te verlagen/verhogen?
Net even het verbruik van de afgelopen dagen bekeken.
Scheelt toch een paar honderd Wh per etmaal :-)
Bier is alleen wat minder koud nu :o

All electric!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-07 17:48
Dat is het natuurlijk niet waard, bier moet koud zijn 😚

[RNMC] Viper wijzigde deze reactie 11-06-2017 22:22 (3%)

iPhoneX | Watch2 | MBp15 2016 | ATV4 | MacMini 2014

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
Vandaag hier al het sluipverbruik onder de loep genomen, met een Cresta-energiemeter het huis rondgegaan. Volgens m'n Youless-energiemeter zit het minimale continuverbruik 's nachts zo rond de 110 watt. Dat kost bijna ¤ 200 per jaar als dat klokje rond gaat.

Ik vermoedde dat er ergens nog een paar verborgen energieslurpers zaten, maar dat viel mee.

De conclusie: echte grootverbruikers qua standby-verbruik zijn er niet meer. Het sluipverbruik komt vooral doordat er veeeeel apparaten zijn hier, bijna 50 (wekker, boiler, TV, monitoren, etc.). Daarvan zijn er 30 die 1 watt of minder verbruiken, er zijn er 10 die 2 watt verbruiken en er zijn er een stuk of 8 die meer verbruiken:
  1. Modem Experia Box V8 - 11 watt
  2. Router ASUS - 10 watt
  3. NAS Zyxel NSA325 v2 - 9 watt
  4. Vijverpomp - 7 watt
  5. Router als AP ingesteld, D-Link DIR-655 - 6 watt
  6. Twee buitenlampen met spaarlamp - 10 watt per stuk
  7. SONOS Connect - 6 watt
  8. Sonos Play 1 twee stuks - 4 watt per stuk
  9. Itho EcoFan - 3 watt
  10. KlikAanKlikUit ICS-1000 besturingsstation - 3 watt
  11. Fietsoplader Sparta - 3 watt
Er valt hier en daar nog wel wat te verbeteren. Twee acties op touw staan. De spaarlampen in de buitenlampen worden vervangen door twee LED-lampen, dat scheelt circa 10 watt voor de twee gezamenlijk. En ik ga eens kijken of ik mijn netwerk nog wat efficiënter kan inrichten door de Experia Box en de ASUS-router te vervangen door een ASUS DSL-AC68U (modem en router ineen). Dat zou ook weer zo'n 10 watt moeten schelen, waardoor het sluipverbruik onder de 100 watt duikt. Lekker! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
4,5,7,8,11 hoeven niet 24/7 aan te staan toch? Tijdschakelaar ertussen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
quote:
ThinkPad schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:27:
Het kan nog wel ietsje strakker afgesteld, maar zo'n tikkende tijdklok werkt op m'n zenuwen. :)

Vijverpomp kan niet uit 's nachts, want die zit al niet al te ruim in z'n capaciteit en dan 's nachts uitzetten, dat vinden de bacteriën in het filter niet fijn. Punt 7, 8 en 11 zouden inderdaad achter een tijdschakelaar kunnen, maar dat tikken...
Natuurlijk zou zo'n KaKu-schakelaar ook kunnen (dat lukt wel bij 7 in ieder geval), maar bij 11 is de investering mij wat te groot in verhouding tot de besparing. :/

Burgerman wijzigde deze reactie 25-06-2017 20:47 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16-07 20:42

TRaSH

Koffie ?

Tegenwoordig heb je digitale tijdklokken die tikken niet,(gebruiken waarschijnlijk wel een beetje stroom)
En heb je die dingen dan allemaal in je slaapkamer staandat je ze hoort tikken ?
Als je dat overdag in je huis hoort dat tikken dan is het erg stil in je huis en weinig leven.
Volgens mij zijn de moderne tijdschakelaars ook een stuk stiller.
Heb er 1 in mijn meterkast hangen die hoor je niet tikken.
7-8 en kan je achter een klikaanklik uit zetten.

TRaSH wijzigde deze reactie 25-06-2017 21:04 (5%)

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-05 22:03
quote:
Burgerman schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:27:
..................waardoor het sluipverbruik onder de 100 watt duikt. Lekker! :)
quote:
ThinkPad schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:27:
Dat dacht ik ook, goedkope kaku (desnoods 2e hands) en schakelen maar (en die tikken niet).

Mijn nachtverbruik is daardoor rond de 60wattt en in de zoektocht naar de verbruikers heb ik me vaak afgevraagd of ik het nodig had.

Misschien overdreven maar gooi ook mn Ziggo modem uit. Is ook weer 12-15watt in de nacht.

Alles wordt daarbij wel geschakeld door domoticz waar je veel kunt automatiseren op bv aanwezigheid en gebruik (niet dat je ineens in het donker zit).

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** Niks **

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat je ook uitzet - nooit je deurbel en telefoon - die kunnen je redden in geval van brand of een andere calamiteit.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stuffer
quote:
franssie schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:38:
Wat je ook uitzet - nooit je deurbel en telefoon - die kunnen je redden in geval van brand of een andere calamiteit.
Ligt aan de situatie, ik heb geen vaste lijn en sinds mijn vrouw geen onregelmatige diensten meer draait staat mijn smartphone gewoon uit als ik slaap. Kaku bel vind ik niet de moeite om te schakelen (wel gedaan overigens toen mn zoon net geboren was). Bij calamiteiten zijn er (co2 en brandmelders) genoeg andere technische voorzieningen.

** Niks **

Acties:
  • +2Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
stuffer schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:44:
[...]
<> Bij calamiteiten zijn er (co2 en brandmelders) genoeg andere technische voorzieningen.
Als er brand onder of naast je is en je hebt geen deurbel waar de buren je mee kunnen waarschuwen dan duurt het langer dat je eigen melders afgaan dan dat jij nog naar buiten kan komen met je gezin.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
quote:
franssie schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:38:
Ben niet echt angstig aangelegd, maar deurbel zou ik inderdaad niet loskoppelen. Levert nu ook trouwens nauwelijks winst op (2 deurbellen x 2 watt = 8 euro per jaar).

Telefoon liggen hier sowieso beneden, nagenoeg buiten gehoorsbereik.

Als er hier brand zou zijn, reken ik óf op de 3 brandmelders, of op de bel, of op gewoon schreeuwen van buitenaf. Voel ik me volkomen veilig bij. :z

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stuffer
quote:
franssie schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:49:
[...]

Als er brand onder of naast je is en je hebt geen deurbel waar de buren je mee kunnen waarschuwen dan duurt het langer dat je eigen melders afgaan dan dat jij nog naar buiten kan komen met je gezin.
Onder en boven mijn slaapkamer heb ik oa brandmelders die het wel blijven doen als de spanning van het huis wordt gehaald (bij bv kortsluiting). En buren naast me die ik zeker wel hoor als er wat is. Daar naast is het hebben van geen werkende deurbel zeker ook een livesaver met een pasgeboren in huis.

Maar om terug te komen of het veel energie bespaard, dat zeker niet. (Weet de hoeveelheid niet meer maar was nihil)

** Niks **

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:31
Ben ik me toch een partij blij met m'n mechanische deurbel. :) Geen stroomkosten en stil als ik de 'bel' even los draai. ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17-07 14:24
Beste forumleden,

Eind vorig jaar zijn wij verhuisd van een appartement naar een tussenwoning en hebben wij inmiddels een kleine gekregen. In het appartement hadden wij een verbruik van 2200 kWh en dit jaar gaan we volgens mijn verbruiksmeter van Nuon richting de 2800-3000kWh. Dit komt dus neer op een kleine 8 kWh per dag gemiddeld. Ik dacht woow. Waar komt dit door??

Hoewel volgens de statistieken ik geen schrikbarend verbruik heb ben ik is in mijn energieverbruik gedoken en hier en daar wat gemeten en deel hier graag mij bevindingen.

Ik ben er achtergekomen dat de volgende apparaten een aanzienlijk jaarverbruik hebben waarop ik maatregelen ga treffen en pogen zonder in te boeten op comfort of gemak.

TV + ontvanger + Experiabox + Synology en USB schijf + Huistelefoon + DVD speler: 576 kWh
Alle woonkamer en keukenverlichting : 342 kWh
Vaatwasser: 396 kWh
TV slaapkamer: 78 kWh

De volgende maatregelen ben ik aan het treffen waardoor ik mijn verbruik met een berekende 741 kWh ga verminderen (¤ 141,-/jr)

TV + ontvanger + Experiabox + Synology + Huistelefoon + DVD speler: 576 kWh naar 399 kWh
-> Verreweg de grootste verbruiker in huis. Met name het sluipverbruik van 50 wattuur hakt er in. Diverse apparaten ga ik snachts en enkele dagen overdag (als er niemand thuis is) uitschakelen dmv een tijdschakelaar (tussen 0u-6u en op 3 dagen van 8u-16u) en de experiabox ga ik op dezelfde tijden op eco stand zetten via het interne tijdschema. Hiermee verwacht ik totaal 30% te besparen wat bij mij neer komt op 34 euro per jaar. Makkelijk terugverdiend, die tijdschakelaar...

Alle woonkamer en keukenverlichting: 342 kWh naar 58 kWh
-> 8 lichtpuntjes met 14-20w G4 spotjes en twee E14 25 watt lampen. Vervangen voor LED (1.2 watt en 2 watt). Hopelijk houden de voedingen het hier.... Ik ga verwacht hier ¤ 53,-/jr mee te besparen.

Vaatwasser: 396 kWh naar 141 kWh
-> We gebruiken doorgaans het meest intensieve programma en gebruiken iedere keer een nieuwe mok bij koffie en thee. Ik heb de specificaties opgezocht en we kunnen hier per wasbeurt 900-1200 wattuur besparen door een lichter programma te gebruiken (30 of 50 graden). Door ook koffie- en theemokken zoveel mogelijk te hergebruiken proberen we de vaatwasser wekelijks 1 keer minder aan te zetten. Ik verwacht hiermee ¤ 48,-/jr mee te gaan besparen.

TV slaapkamer: 78 kWh naar 52 kWh
-> We kijken snachts nooit tv en hebben daar een sluipverbruik van 8 watt. Eigenlijk niet noemenswaardig, maar ik ga het toch proberen. Door een tijdschakelaar te gebruiken die ik toch al heb liggen probeer ik toch zo'n 5 euro per jaar te besparen.

De volgende apparaten zijn ook (doorgaans) energievreters maar daar neem ik geen maatregelen omdat vervangen te duur of onnodig is.
Koelkast: 183 kWh gemeten
Vriezer 185 kWh (op basis van specs)
Oven en magnetron: 187 kWh
Wasmachine 78 kWh (gemeten tijdens een hittegolf, 6x per week wassen)
CV (hoofdzakelijk de pomp) 66 kWh

Normaal kan een mechanische ventilatie ook een energievreter zijn. In mijn geval heb ik die een paar maanden geleden vervangen voor een nieuwe Itho eco fan. Overdag staat die in de middenstand 7w en bij koken hoog 20w (laag stand is 3w). Verwacht verbruik 49 kWh = ¤ 9,-/jr.
Droger label C 256 kWh (spec, 2 keer per week drogen). kost ¤ 49,-/jr. Deze ga ik nog werkelijk nameten maar gaat bij dit verbruik binnenkort de deur uit.

Ik denk dat ik met bovenstaande maatregelen prima kan leven. Ik boet nauwelijks in in comfort en gemak. Echter, de praktijk zal blijken of de maatregelen wat gaan opleveren. Het is in ieder geval een mooi streven dacht ik zo.

Succes met besparen!

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
B-lex schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:57:
Ben ik me toch een partij blij met m'n mechanische deurbel. :) Geen stroomkosten en stil als ik de 'bel' even los draai. ;)
En daar bespaar je me toch een gigantisch verbruik mee! Echt ongelooflijk, ongeveer 10 kWh per jaar, tjonge jonge. Kun je één keer per jaar een lekker ijsje van kopen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Proton_
Een mechanische bel heeft een gat in het kozijn waar de 10 kWh gewoon door naar buiten tocht.

Deurkloppers FTW ;)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03:30
quote:
Gecko123 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:40:
Ik dacht woow. Waar komt dit door??

TV + ontvanger + Experiabox + Synology en USB schijf + Huistelefoon + DVD speler: 576 kWh
Alle woonkamer en keukenverlichting : 342 kWh
Vaatwasser: 396 kWh
TV slaapkamer: 78 kWh
Droger: 256 kWh
- Automatische master slave stekkerdoos voor je hele TV setup. (Laat 1 zuinig apparaat in standy staan, schakel je die in krijgt de rest daarna pas stroom, werkt perfect hier, ook voor een PC met randapparatuur)
- Een doordrukstekker bij slaapkamer TV
- Droger: hang alles op een waslijn, uitslaan voor het ophangen en je hoeft ook niet te strijken.
- Woonkamer en keuken, direct alles LED
- CV kan eventueel ook op een tijdschakelaar als je op vaste tijdstippen warm water gebruikt. (In ieder geval de helft van het jaar)

Wij zaten afgelopen jaar op ongeveer 1600kWh voor 2 personen, huis uit 72'

(met de elektrische auto er nu bij is dat waarschijnlijk 2600kWh per jaar)

Stef87 wijzigde deze reactie 27-06-2017 19:43 (22%)

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gecko123
quote:
Stef87 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:33:
[...]

- Automatische master slave stekkerdoos voor je hele TV setup. (Laat 1 zuinig apparaat in standy staan, schakel je die in krijgt de rest daarna pas stroom, werkt perfect hier, ook voor een PC met randapparatuur)
Klinkt heel handig. Wist niet dat het bestond. Ik denk echter dat dit voor mij direct comfort inlevert. De experiabox en synology moeten beschikbaar zijn ongeacht of iemand thuis iets aanzet. De tv-ontvanger hiermee uitzetten (master tv 0,5w) zou 5.6w besparen maar duurt 2 minuten met opstarten... minder comfort. Huistelefoon mag op gezette tijden uit staan maar voor de rest altijd aan. Ook geen optie.
quote:
- Een doordrukstekker bij slaapkamer TV.
Zeker mooi maar ook hier duurt het 2 minuten voordat de tv-ontvanger is opgestart. Dus geen optie.
quote:
- Droger: hang alles op een waslijn, uitslaan voor het ophangen en je hoeft ook niet te strijken.
Mijn vrouw gebruik de (5 jaar oude) droger naar wat ik gisteren begreep vaker en wel 4 keer per week. En is zou alleen zijn voor beddengoed en handdoeken. Dit zou neerkomen op zelfs 511 kWh per jaar = ¤97,-/jr (meer dan ik eerst dacht). Ik ga deze dus toch echt nameten. Meten is zeker weten. Dat zou betekenen dat een nieuwere droger bij dit gebruik met ¤ 40,-/jr beduidend goedkoper is. TVT 10 jaar. Eerst eens meten of dit werkelijk zo is. Beddengoed 1 keer per 2 weken en zuiniger handdoekgebruik zou niet 4 keer per weken nodig moeten zijn.
quote:
- Woonkamer en keuken, direct alles LED
Inderdaad no brainer. Had ik direct moeten doen toen we in het huis waren. Gisteren LED's besteld, ga ik komend weekend gelijk installeren.
quote:
- CV kan eventueel ook op een tijdschakelaar als je op vaste tijdstippen warm water gebruikt. (In ieder geval de helft van het jaar)
Dit heb ik overwogen, echter. De 6 jaar oude Intergas ketel draait iedere etmaal voor even de CV pomp om deze 'los te houden'. Ik vrees dus dat door hier een tijdschakelaar op te zetten ik mijn CV op termijn zal beschadigen en doe dit dus liever niet. En voor een standby verbruik van 2,4w kan ik dit best laten.

Het blijft denk ik zoveel mogelijk de droger vermijden (vooral bij lekker weer) en vaatwasser efficienter gebruiken. Misschien dat als ik de vriezer ontdooi (nu 2 cm dikke ijslaag op de koelarmen), dit mogelijk ook wat scheelt 8)7 8)

Bedankt voor je ideeën!

• Voogel
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15-07 08:48
quote:
Gecko123 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:43:
Mijn vrouw gebruik de (5 jaar oude) droger naar wat ik gisteren begreep vaker en wel 4 keer per week. En is zou alleen zijn voor beddengoed en handdoeken. Dit zou neerkomen op zelfs 511 kWh per jaar = ¤97,-/jr (meer dan ik eerst dacht). Ik ga deze dus toch echt nameten. Meten is zeker weten. Dat zou betekenen dat een nieuwere droger bij dit gebruik met ¤ 40,-/jr beduidend goedkoper is. TVT 10 jaar. Eerst eens meten of dit werkelijk zo is. Beddengoed 1 keer per 2 weken en zuiniger handdoekgebruik zou niet 4 keer per weken nodig moeten zijn.
TVT 10 jaar? Wat is de levensduur van een droger?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:46

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
B-lex schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:57:
Draadloze deurbel op batterijen, kan ik hem nog meenemen naar buiten ook :)

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-07 10:55
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:52:
[...]

Draadloze deurbel op batterijen, kan ik hem nog meenemen naar buiten ook :)
Dan doe ik ook even mee, sinds begin dit jaar de Solar Bell.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 17-07 16:30
Als hyper-zuinige stroomverbruiker was ik een beetje ""bang" voor het verbruik van mijn Speed-Pedelec accu. (45km/u E-bike)

Gek genoeg zie ik het verbruik NIET in mijn verbruiksgrafieken.
Het gaat om het 5x per week opladen van een 500wh accu, maar deze rij ik niet volledig leeg. Denk zo'n 70%.

Op mijn totaalverbruik van 1 tot 2 kwh per dag zie ik het niet terug.

Asus Zenbook 3 | 500 kWh | 1000 m3

• YourMom
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 08-07 09:58

YourMom

I put the p in pool.

Dat van die stanby-killers wist ik niet, heb me er zojuist eentje besteld!

• Gecko123
quote:
Voogel schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:10:
[...]

TVT 10 jaar? Wat is de levensduur van een droger?
Technische levensduur schat ik zo'n 10-15 jaar afhankelijk hoevaak je hem gebruikt.

Een nieuwe droger zal jaarlijks zo'n 57 euro besparen tov dan mijn huidige. (nieuwe 40 euro/jr, oude 97 euro/jr)
De aanschaf van een nieuwe ligt zo op een 600 euro, maar levert een waarschijnlijke besparing op en dat heb ik dan na zon 10 jaar terugverdiend. Investering 600 / kostenbesparing 57 = ~10.

Als ik nu een nieuwe zou kopen zou dit volgens mij financieel niet voordeliger zijn tenzij
- de huidige slechter gaat presteren/gerepareerd moet worden. Of meer ga gebruiken (besparing wordt groter)
- nieuwere modellen nog zuiniger/goedkoper worden of langer meegaan.

• timovd
  • Laatst online: 23:15

timovd

Voorsprong door techniek

En de oude levert niets meer op? Of zit dat al in je berekening?

EOS 70D 11-16 (2.8) 17-70 (2.8-4.0), 50 F1.4, 70-200 F2.8; AUDI-torium.eu

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Heeft iemand een site waar een overzicht is van het gebruik van energiebesparende hulpmiddelen?

Van die standby killer stekkerdozen lees ik dat deze vaak zelf net zoveel gebruiken als dat de apparatuur die in stand-by zijn (>10watt)

Ik wil vooral weten of het nut heeft om dit soort bewegingsmelders te laten kopen

Voor verlichting de wc, gang en overloop wel handig, want die worden constant vergeten om uit te zetten

Maar als ze constant meer verbruiken dan de ledverlichting daar...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Heb je een bewegingsmeter op het oog? Dan is het stand-by verbruik makkelijk op te zoeken.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Als je stil zit op de wc en het licht gaat uit, dat kan best eng zijn ;)

Ik heb in de bijkeuken een led-lamp hangen met bewegingsmelder, daar is het wel handig als je binnen stapt. Ooit een keer op ibood gekocht.

hjs wijzigde deze reactie 01-07-2017 12:21 (49%)

Gok en steun de NCFS - 1530Wp op het dak in Hoorn (sinds nov-2014).

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
hjs schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:19:
Als je stil zit op de wc en het licht gaat uit, dat kan best eng zijn ;)
Dan prop je een sensor in het slot dat kan registreren of de wc-deur op slot zit :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TD-er
quote:
kmf schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 10:21:
[...]
Van die standby killer stekkerdozen lees ik dat deze vaak zelf net zoveel gebruiken als dat de apparatuur die in stand-by zijn (>10watt)
[...]
Maar als ze constant meer verbruiken dan de ledverlichting daar...
Een bewegingsmelder hoeft echt niet veel te gebruiken.
Ik heb ze van Klikaanklikuit en die doen pak 'm beet een jaar op een setje batterijen.
En stekkerdozen die 10 Watt gebruiken, zullen ook goed warm aanvoelen.

• Unito
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 06-06 13:30
Goedeavond electriciteitsbespaarders,

Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan. Begonnen met een stroommetertje (brennenstuhl pm231e). Ik wou mijn mechanische ventilatie eens meten. Helaas bleek er een andere stekkeraansluiting te zitten (perilex), waardoor ik dit niet heb kunnen meten. Zonder harde cijfers er toch maar van uit gegaan dat een nieuwe een stuk zuinigere zal zijn dan de 15 jaar oude. Een nieuwe wordt binnenkort gemonteerd en de eerste stap is dus gezet :-) ! Wel jammer dat ik niks weet over de besparing maar dat is niet anders.

Mijn volgende stap is de verlichting. @ThinkPad zou jij misschien de excel uit de openingspost nog eens ergens kunnen neergooien? toevoeging, dank voor de link!, de link in de openingspost leverde een 404 op

Wat me verder nog wel een beetje puzzelt is de vraag of ik me niet meer moet richten op het gasverbruik. De kosten hiervan liggen namelijk een stuk hoger vergeleken met elektriciteit, maar dat is misschien iets voor een ander topic :-)

Unito wijzigde deze reactie 01-07-2017 23:26 (12%)
Reden: toelichting

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
De Excel staat nog steeds online, beter zoeken ;)
Linkje: https://www.dropbox.com/s...erugverdientijd.xlsx?dl=1

Mechanische ventilatie is een goeie inderdaad. Heb mijn unit (Stork uit 1998) ook vervangen door een nieuwe. Kon via Marktplaats goedkoop (55 euro) aan een moderne Itho Ecofan komen. Terugverdientijd daardoor bijna nihil :) Zelf opgehangen, stelt niks voor.

Verbruik oude Stork vs nieuwe Itho: ThinkPad in "Serieus elektriciteit besparen"

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-07-2017 23:19 (58%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:02

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:17:
De Excel staat nog steeds online, beter zoeken ;)
Linkje: https://www.dropbox.com/s...erugverdientijd.xlsx?dl=1

Mechanische ventilatie is een goeie inderdaad. Heb mijn unit (Stork uit 1998) ook vervangen door een nieuwe. Kon via Marktplaats goedkoop (55 euro) aan een moderne Itho Ecofan komen. Terugverdientijd daardoor bijna nihil :) Zelf opgehangen, stelt niks voor.

Verbruik oude Stork vs nieuwe Itho: ThinkPad in "Serieus elektriciteit besparen"
Je nam een Itho Ecofan P met perilex stekker toch? En zonder afstandsbediening?

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Topicstarter
Correct, hoezo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Zo, sinds gisteren over op glasvezel.
Geen antenne versterker meer die 24/7 aan staat en geen horizon mediabox meer die meer verbruikt dan de gemiddelde staalfabriek :-)

All electric!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

In ruil staat je glasvezeldoos 24/7 aan en heb je per tv een settopbox ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Die glasvezeldoos zal wel vergelijkbaar zijn met de antenneversterker.
Maar voor wat die horizon box verbruikt (als je hem aan laat staan), daar kun je wel wat settop boxen voor aansluiten vermoed ik ;-)

All electric!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
Met glasvezel is iptv mogelijk, dan heb je aan een android box of RPi genoeg. Die verbruikt praktisch niks idle.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
thido schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:17:
voor wat die horizon box verbruikt (als je hem aan laat staan), daar kun je wel wat settop boxen voor aansluiten vermoed ik ;-)
Dat ding trekt inderdaad zelfs in standby een obscene hoeveelheid stroom. Weet iemand een andere manier om hem uit de diepe slaapstand te halen dan met de bijgeleverde afstandsbediening? Wake-on-LAN? Wake on Power restore?

l'art pour l'art

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:13

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

quote:
Speedy-Andre schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:44:
In ruil staat je glasvezeldoos 24/7 aan en heb je per tv een settopbox ;)
't mobile thuis levert een modem waar de glasvezel direct in gaat. Overigens heb ik nu alles op een manager switch aangesloten een draai ik dus (in de meterkast) volledig zonder hardware van T mobile. Ik zit alleen aan de set top box vast.. Als ik daar nog eens vanaf kom...

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:02

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
Heb je die zelf eenvoudig om kunnen wisselen? Hij zal wel achter een knieschot zitten bij je neem ik aan?

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

Pagina: 1 ... 55 56 57 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True