Ik ben sinds dik 1.5 jaar gescheiden en ben al een tijdje bezig te kijken waar ik de hoeveelheid electriciteit omlaag kan brengen. Heb m'n kids natuurlijk af en toe nog wel thuis, maar gemiddeld is er veel minder vaak iemand in huis, dus dat scheelt sowieso al in verbruik.
In het verleden (huishouden van 2 volwassenen en 2 schoolgaande kids) was het verbruik zo'n 4100kWh per jaar.
Ondertussen heb ik:
- Tweede koelkast in de schuur niet meer in gebruik
- De wasdroger nooit meer aan
- De wasmachine die veel minder vaak draait
- De combiketel die veel minder vaak hoeft aan te slaan
- De vijverpomp+UV lamp die ik vrijwel niet meer aanheb
- Alle spaarlampen vervangen door LED
- De plasma tv staat veel minder vaak aan
Op dit moment zit ik op zo'n 2800kWh, wat ik niet veel verder omlaag lijk te krijgen, maar voor m'n gevoel wel zou moeten kunnen.
Ik heb geen slimme meter, maar als ik in m'n digitale meterkast kijk, zie ik 's avonds als er niks meer actief aanstaat, toch nog zo'n sluipverbruik van zo'n 120-130 watt. Volgens mij zou ik daar nog wat kunnen winnen, maar ik zie nog niet direct waar.
Wat er voor dit sluipverbruik zou kunnen zorgen is volgens mij:
- De cv ketel (nu zo'n 18 jaar oud)
- De mechanische ventilatie (ook zo'n 18 jaar oud)
- Synology NAS
- Ziggo modem/router
- Twee TP-LINK switches
- Sony versterker
- Humax decoder
- JBL 5.1 subwoorfer/speakers
- Koel/vries inbouw combi (zo'n 12 jaar oud)
- Close-in boiler (zo'n 18 jaar oud)
- 3 wekkerradio's
Ben er sinds vorige week wel achter dat het meeste verbruik via 1 groep in de meterkast gaat. Als ik die schakelaar uit zet, dan is het sluipverbruik ineens nog maar 30 watt ipv 130 watt (het is helaas wel de groep waar de cv ketel en mechanische ventilatie op zitten). Volgende doel is te kijken of ik datzelfde kan bereiken door alle apparaten los uit te schakelen om te kijken waar het verbruik vandaan komt.
[
Voor 12% gewijzigd door
hars73 op 13-03-2017 10:52
]