Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-09 16:12

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
barrymossel schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:32:
[...]

4.600 kWh lijkt me erg overdreven. Wij letten nergens op qua verbruik, hebben twee jonge kinderen (baby, dus erg veel was), vrijwel alles gaat in de droger en geen enkele led lamp. Verbruik zit denk ik op 2.500-2.800 kWh per jaar.

[...]

Hmm en jij zit dan mét moeite op hetzelfde als wij (terwijl wij twee kinderen hebben). Bizar dat dat allemaal zoveel kan verschillen. Vraag ik me af waar dat in zit.
  • Huurhuis met schrale ventilator
  • Geen led
  • Alles alleen standby
  • (Groeilamp en warmtematje aan in de winter voor mijn peperplantjes)
  • Hele dag tablets (en telefoons) aan de lader
  • Iedere dag minstens een was (+droger)
  • 50 inch TV die véél aanstaat
  • Grote koelkast
  • Vrouw die vaak de lampen aan laat staan
  • Etc.
Kan het ook wel redelijk verklaren bij ons:
* 2 wasjes en droogjes in het weekend
* Alles gaat in de vaatwassert
* Kooker in de keuken (daarom ook lagere gasrekening).
* Elektrische vloerwerwarming in Badkamer
* Hobby van mij domotica en computers (staat dus iedere avond wel aan).
* Voorheen grote vriezer in de schuur, inmiddels is die uit.
* Server voor alle mogelijk Media zooi

Maar bij mij is de regel ook. Besparen ja! maar niet comfort inleveren.
En verwacht dit jaar in de zomer goed te kunnen besparen waardoor me jaar afsluiting mogelijk eens tussen de 2000 en de 2800kwh komt.

Ter info: mijn verbruik nu (in de winter gebruik je altijd wat meer energie) is gelijk aan afgelopen Zomer. Dus heb goed hoop :)

Ow en jij hebt ook vrouw(en) in huis die lampen laten branden.
Hier was het antwoord "Door die Domotica weet ik niet meer welke lamp automatisch gaat, en welke niet? "

luigi87 wijzigde deze reactie 16-02-2017 13:51 (4%)

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:22
quote:
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:49:
[...]

Een aantal jaar geleden had ik nog een boiler voor warm water ipv een cv-ketel en gebruikte ik alleen gas om te koken in de zomer. (de waakvlam van de oude moederhaard had ik uitgezet)

5 dagen per week koken op gas, en dan weer op de zuinige BertV manier, kost 1 tot hooguit 2m3 gas per maand. (die waakvlam voorheen 100m3 |:( )

Die cooker heb ik naar gekeken maar ik gebruik een senseo om precies genoeg water te koken verwarmen. Dat is zuiniger en sneller dan een waterkoker maar natuurlijk minder comfort dan met een cooker. :+

BertV wijzigde deze reactie 16-02-2017 13:58 (6%)

Asus Zenbook 3 | 500 kWh | 1000 m3

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:34
quote:
[...]

Kan het ook wel redelijk verklaren bij ons:
* 2 wasjes en droogjes in het weekend
* Alles gaat in de vaatwassert
* Elektrische vloerwerwarming in Badkamer
* Hobby van mij domotica en computers (staat dus iedere avond wel aan).
* Voorheen grote vriezer in de schuur, inmiddels is die uit.
* Server voor alle mogelijk Media zooi

Maar bij mij is de regel ook. Besparen ja! maar niet comfort inleveren.
En verwacht dit jaar in de zomer goed te kunnen besparen waardoor me jaar afsluiting mogelijk eens tussen de 2000 en de 2800kwh komt.

Ter info: mijn verbruik nu (in de winter gebruik je altijd wat meer energie) is gelijk aan afgelopen Zomer. Dus heb goed hoop :)

Ow en jij hebt ook vrouw(en) in huis die lampen laten branden.
Hier was het antwoord "Door die Domotica weet ik niet meer welke lamp automatisch gaat, en welke niet? "
Ik kijk ook juist in dit topic om wat meer te gaan besparen. Maar ik weiger daarvoor comfort in te leveren. Of te stoppen met hobby's. Ik denk inderdaad meer aan led, lampje uit, zuiniger apparatuur, domotica (neem aan dat je daarmee ook kunt besparen), etc.

Wij zijn de afgelopen maanden (2e kind en vrouw thuis) veel meer gaan gebruiken, maar nog komt het dus redelijk positief uit. Als mijn vrouw weer gaat werken (ze is ook net d'r baan kwijt - lang verhaal) en we wat besparingsmogelijkheden doorvoeren hoop ik toch ook wel op de 2500 kWh te moeten komen.
quote:
BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:54:
[...]

Een aantal jaar geleden had ik nog een boiler voor warm water ipv een cv-ketel en gebruikte ik alleen gas om te koken in de zomer. (de waakvlam van de oude moederhaard had ik uitgezet)

5 dagen per week koken op gas, en dan weer op de zuinige BertV manier, kost 1 tot hooguit 2m3 gas per maand.

Die cooker heb ik naar gekeken maar ik gebruik een senseo om precies genoeg water te koken verwarmen. Dat is zuiniger en sneller dan een waterkoker maar natuurlijk minder comfort dan met een cooker. :+
Klinkt een beetje compulsief... Jouw keuze, maar dit zou ik echt niet kunnen. E.e.a. automatiseren, of bepaalde zaken vervangen voor zuiniger, prima. Maar ik ga niet me in bochten wringen om een paar honderd euro per jaar te besparen.

---edit---
Zo'n waakvlam is dan wel een goede tip (niet van toepassing bij ons), maar ook e.e.a. uitzetten in de CV in de zomer moet ik ook eens uitzoeken.

barrymossel wijzigde deze reactie 16-02-2017 13:59 (3%)

Oneplus One Review & Specificaties

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:37
quote:
BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:16:
[...]

Nee, ik verbruik 500kWh. :*)
Ik geef graag tips, maar een groot deel komt voort uit zunigheid.

Gasverbruik is aardig "hoog" zo rond de 1000m3, mijn vriendin werkt thuis en 19 graden blijft het tot s´avond vroeg de verwarming uit gaat. De warmte blijft lang hangen.

Ik heb een recente HR-ketel, overal HR++ glas, muur en dakisolatie, maar het blijft een appartement uit 1957.
Dan hou ik mij aanbevolen voor de tips (en ik denk de rest hier ook...)

Als ik namelijk een rekensom (meest voordelig) maak:
- Wasmachine: per keer 0,7 kWh-1 kWh ; 2x wassen per week (1xbont en 1xwit) = 104 * 0,7 = 75 kWh
- Verlichting: stel alleen ledverlichting dus 20 watt totaal gemiddeld 3 uur per dag 20 kWh
- TV/computer etc: 150w gemiddeld ook 3 uur per dag geeft 160 kWh
- router/telefoon en andere zaken 20 watt 24 uur p.d. geeft 175 kWh

Kom ik op een totaal van 430 kWh.
Maar ja dan heb je nog geen vaatwasser, droger, afzuiger, stofzuiger, fohn, verlichting voor de gezelligheid. Maar ook geen radio of wekker etc en andere 'praktische' zaken.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:54:
[...]

5 dagen per week koken op gas, en dan weer op de zuinige BertV manier, kost 1 tot hooguit 2m3 gas per maand.

de zuinige BertV manier? hehe hoe is dat dan :P
quote:
barrymossel schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:58:
[...]

Ik kijk ook juist in dit topic om wat meer te gaan besparen. Maar ik weiger daarvoor comfort in te leveren. Of te stoppen met hobby's. Ik denk inderdaad meer aan led, lampje uit, zuiniger apparatuur, domotica (neem aan dat je daarmee ook kunt besparen), etc.

Wij zijn de afgelopen maanden (2e kind en vrouw thuis) veel meer gaan gebruiken, maar nog komt het dus redelijk positief uit. Als mijn vrouw weer gaat werken (ze is ook net d'r baan kwijt - lang verhaal) en we wat besparingsmogelijkheden doorvoeren hoop ik toch ook wel op de 2500 kWh te moeten komen.
Ehm Domotica bespaard door "slimmer" met de apparaten en energie om te gaan. Maar de schakelaars en lampen e.d. kosten wel meer dan een dom ding.
Dus al met al kost het je ook geld, dus doe het niet voor het besparen! maar ook voor je hobby.
Ik vind het nogal leuk als ik ga slapen en zet me telefoon in slaapstand, alle lampen en Standy killers hoor je schakelen.

luigi87 wijzigde deze reactie 16-02-2017 14:25 (43%)

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• BertV
quote:
BB-One schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:59:
[...]

Dan hou ik mij aanbevolen voor de tips (en ik denk de rest hier ook...)

Als ik namelijk een rekensom (meest voordelig) maak:
- Wasmachine: per keer 0,7 kWh-1 kWh ; 2x wassen per week (1xbont en 1xwit) = 104 * 0,7 = 75 kWh
2x per week 0,45 (op 30 graden)

- Verlichting: stel alleen ledverlichting dus 20 watt totaal gemiddeld 3 uur per dag 20 kWh
drie a vier lampen van 2 watt

- TV/computer etc: 150w gemiddeld ook 3 uur per dag geeft 160 kWh
televisie doet in spaarstand 25watt, staat zeker wel 3 uur aan inderdaad

- router/telefoon en andere zaken 20 watt 24 uur p.d. geeft 175 kWh
modem 6,5 watt in gebruik, CV 5 watt

Kom ik op een totaal van 430 kWh.
Maar ja dan heb je nog geen vaatwasser, droger, afzuiger, stofzuiger, fohn, verlichting voor de gezelligheid. Maar ook geen radio of wekker etc en andere 'praktische' zaken.
Maar je vergeet de koelkast, 62kwh.
Nee, geen vaatwasser, geen droger, geen afzuigkap, geen mechanische ventilatie, geen tweede koelkast, geen vaste PC, geen NAS, geen audioset.
De stofzuiger heeft een variabel toerental en staat lager, maar dat is meer omdat hij dan zo minder herrie maakt... echt...
quote:
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:02:
[...]

de zuinige BertV manier? hehe hoe is dat dan :P
Zo klein mogelijke pannen, zo min mogelijk water, deksel op de pan.
Als het kookt pitje klein zetten.

BertV wijzigde deze reactie 16-02-2017 14:17 (20%)

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

quote:
barrymossel schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:47:
[...]

Nou ja, zelf ben (was tot nu) ik iedere vrijdag thuis (hele dag TV aan - ik moet geluid om me heen hebben!) en mijn vrouw is ook alweer maanden thuis (zwangerschap en -verlof). Vraag me echt af waar het dan in zit. Kleiner huis misschien (minder lampen)? Zuiniger apparaten?

Dit is 2016. Als ik dan januari (344 kWh) en februari (voor het gemak ook 344 kWh) bijtel en voor maart en april 200 kWh schat, dan zitten we op 3.027 kWh. En dat is dan nog ruim geschat.

[afbeelding]
Ik zie ook een tabje "teruglevering"
Is er bij deze grafiek rekening gehouden met alles wat er voor de meter is verbruikt?
Kan nogal eens wat schelen op jaarbasis ;-)

All electric!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:34
quote:
thido schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:17:
[...]

Ik zie ook een tabje "teruglevering"
Is er bij deze grafiek rekening gehouden met alles wat er voor de meter is verbruikt?
Kan nogal eens wat schelen op jaarbasis ;-)
We leveren niks terug. :) Helaas...

Oneplus One Review & Specificaties

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:08:
[...]

Nee, geen vaatwasser, geen droger, geen afzuigkap, geen mechanische ventilatie, geen tweede koelkast, geen vaste PC, geen NAS, geen audioset.
De stofzuiger heeft een variabel toerental en staat lager, maar dat is meer omdat hij dan zo minder herrie maakt... echt...

[...]

Haha je bent Pro op dit gebied man :+
Als ik kook (iedere dag) pak ik een pan welke voor handen is. gooi er een berg water in uit de kooker (kookt het sneller, comfort). Deksels gebruik ik niet, die zijn nog zo goed al nieuw.
Als het kookt zet ik het pitje wel lager dan.

Maar ik snap nu wel hoe je dan aan de 500kwh komt. Vindt het best knap eerlijk gezegd, maar ik heb liever wat meer gemak :P

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18:37
quote:
BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:08:
[...]

[...]

Wat mij betreft respect hiervoor, maar heel eerlijk gezegd zou het niets voor mij zijn (en ik krijg thuis al commentaar dat ik overal het licht uit doe...) komt op mij namelijk over als toch een groot deel inleveren op comfort, maar dat zeg ik dat zonder het ook maar te proberen/ geprobeerd te hebben.

Als ik alleen al kijk naar de was. wij zijn met zijn tweetjes, maar hebben toch in een normale week al 3-4 wassen. Alleen het beddengoed is al in ieder geval een machine vol en dan 1x bont en 1x wit. Laat staan als we veel sporten gedurende de week dan komt er per saldo nog een machine erbij.
Dan nog een vriezer erbij en een oven...
Een item waar wij wel minder gebruiken is de tijd dat de TV aan staat, denk dat dat gemiddeld 1 uur per dag is (zo niet minder...) Door de week zeker in de zomermaanden kan er zo maar een week voorbij gaan zonder dat ie aan staat.

• BertV
quote:
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:29:
[...]

Maar ik snap nu wel hoe je dan aan de 500kwh komt. Vindt het best knap eerlijk gezegd, maar ik heb liever wat meer gemak :P
Dank, dat begrijp ik goed.

Het kan ook snel een obsessie worden.
Zo heb ik bijvoorbeeld baddoeken, en geen badlakens om minder vuile was te hebben.
En meer van dit soort kleine dingen die bijelkaar aardig optellen.

Nu ga ik straks met een electrische fiets (45km/u) naar m'n werk.
En deze moet op m'n werk EN thuis opgeladen worden om de afstand te kunnen overbruggen.
Ik heb nu een dagverbruik van 1 tot 2 kWh (afhankelijk van of er gewassen wordt)
Zo'n fietsaccu is 500wh, dus dat kost, met het rendement van de lader en het feit dat hij niet helemaal leeg zal zijn tegen de 0,5kWh... DRAMA! :D

Nog even met de gedachte gespeeld om een extra accu te kopen voor 650,- en ze allebei op m'n werk te laden. :X (dan gaat het dus al lang niet meer om die 2 euro per maand stroom, maar om het spelletje, dit werd mij zelfs te gek)

BertV wijzigde deze reactie 16-02-2017 14:40 (5%)

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Hier moeten we nog even bekijken wat het allemaal gaat worden kwa verbruik.
Wonen hier bijna een jaar maar in de tussentijd alweer veel veranderd dus moeilijk in te schatten.
(verbouwing, l/l warmtepomp gehangen, gezinsuitbreiding, zonnepanelen geplaatst etc.)
Denk pas volgend jaar een goede inschatting te kunnen maken.

All electric!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:38:
[...]

Dank, dat begrijp ik goed.

Het kan ook snel een obsessie worden.
Zo heb ik bijvoorbeeld baddoeken, en geen badlakens om minder vuile was te hebben.
En meer van dit soort kleine dingen die bijelkaar aardig optellen.

Nu ga ik straks met een electrische fiets (45km/u) naar m'n werk.
En deze moet op m'n werk EN thuis opgeladen worden om de afstand te kunnen overbruggen.
Ik heb nu een dagverbruik van 1 tot 2 kWh (afhankelijk van of er gewassen wordt)
Zo'n fietsaccu is 500wh, dus dat kost, met het rendement van de lader en het feit dat hij niet helemaal leeg zal zijn tegen de 0,5kWh... DRAMA! :D

Nog even met de gedachte gespeeld om een extra accu te kopen voor 650,- en ze allebei op m'n werk te laden. :X (dan gaat het dus al lang niet meer om die 2 euro per maand stroom, maar om het spelletje, dit werd mij zelfs te gek)
Hahaha inderdaad obsesie. baddoeken en badlakens, ken het verschil niet eens.
verbaast me dan eigenlijk dat je nog een elektrische fiets hebt. Gewone fiets is zuiniger :+

• BertV
quote:
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:02:
[...]

Hahaha inderdaad obsesie. baddoeken en badlakens, ken het verschil niet eens.
verbaast me dan eigenlijk dat je nog een elektrische fiets hebt. Gewone fiets is zuiniger :+
2x34km per dag, 5 dagen per week, dat zou op een racefiets kunnen inderdaad, maar zonder zweet op je rug die afstand afleggen klinkt toch wel verleidelijk.

Ik schrap in ieder geval mijn 3x per week 5km hardlopen.

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

quote:
thido schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:24:
[...]

Ja, eigenlijk kan het niet maar......
Ik heb er één bijgekocht die hem draadloos aanstuurt.
De simpele oplossing zeg maar ;-)
Even mezelf qouten voor een kleine update...
De Comfofans bevallen me goed.
Vooral die beneden hangt met de genoemde CO2 sturing.

Mooi om te zien dat hij over het gehele bereik regelt en niet gewoon naar stand 2 gaat als de PPM iets omhoog gaat. Is wat onduidelijk uit de gebruikershandleiding te halen omdat daar echt grenzen staan aangegeven m.b.t. de kleuren led's en het aantal PPM.

Het CO2 gehalte is blijkbaar goed want het meeste van de tijd staat hij in de allerlaagste stand te snorren.
(en dat is lager dan een comfofan normaal gaat zonder sensor aangesloten).
Hier zit dan ook nog een extra voordeeltje aan: er gaat minder warmte het huis uit tijdens de nachtelijke uren. Installatie en in bedrijf name is overigens ook appeltje eitje, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

All electric!

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 30-07 15:19
quote:
technopeuter schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:35:
[...]ik heb deze laatst gekocht, lekker goedkoop, aansluiten en gaan!
Heb ik ook gekocht, werkt geweldig. Ééns in de week even de pomp laten lopen in de zomer wanneer de CV ketel uit staat. Aanrader !

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Timberly2
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-09 18:53
Misschien een domme vraag, maar bij een kameraad wilde ik de vloerverwarmingspomp bijstellen. Echter vroeg ik me af, is alleen het schakelaartje bovenop voldoende? Van 3 teruggezet naar 1 (kan prima, heel klein vloeroppervlak).

En waarvoor dient het draaipunt waar je met een platte schroevendraaier een stand kunt verzetten? Ik had het idee dat dat namelijk ook RPM of zoiets bepaalt. Hier heb ik verder nog niet aangezeten.

Kon het zo snel niet vinden in handleidingsboekjes op de website.

*Edit, afbeelding verwijderd.

Timberly2 wijzigde deze reactie 27-02-2017 18:52 (9%)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Je bedoelt die dikke schroef in het midden van het pomphuis?

Heb ik je vraag opgelost? Doneer me een Gulden via mijn avatar.

• Timberly2
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-09 18:53
Dag Sypie,
In dat filmpje worden al mijn vragen beantwoord :)
Ik bedoelde inderdaad de dikke schroef in het midden van het pomphuis. Zie in het filmpje dat dat t.b.v. ontluchting is. Dank hiervoor.

Pomp van stand 3 (75watt) naar stand 1 (35w) gezet, besparing in letterlijk 1 handbeweging ~80 euro per jaar.

Kan altijd nog beter natuurlijk... Pompschakelaar o.b.v. temperatuur aanschaffen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Timberly2
Een grundfoss alpha 2 is nog wat zuiniger.
http://www.ebay.de/sch/i....rundfoss+alpha+2&_sacat=0
En je kan het wattage aflezen...
Draait hier op 8-10 watt

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18:00
De Grundfoss Alpha 2 hier doet maximaal 20W. Hier staat ie tijdens stookseizoen op stand II (12W) en buiten stookseizoen op stand I (4,3W).

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online
quote:
Maasluip schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:02:
Krijg je dan wel al het ijs eruit? Ik ontdooi hem altijd helemaal. Ergens in de winter als het een beetje vriest (vorige maand -10, dan leg ik gewoon een lade afgedekt in de aanbouw) en 's nachts de vriezer ontdooien. Is hij helemaal schoon.
Ik richt er een ventilator op, dan ontdooit de heleboel in een uur.
Gelukkig hebben wij 2 vriezers zodat de inhoud naar de andere vriezer kan.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:48

unfor

delukz

Ik heb eens gekeken wat mijn PC nou eigenlijk verbruikt terwijl hij uit staat, en ik schrok daar eigenlijk wel van: 50-70 watt. (gemeten met een simpele meter van het merk promax)
Dit is een PC die volledig word afgesloten met 2 monitoren.
Nu heb ik er een stekkerdoos met switch er tussen gehangen zodat ik mijn gehele bureau in een keer kan uitschakelen voor de tijden dat ik er geen gebruik van maak.
Vraag: Is dat normaal, zo'n verbruik? En kan het kwaad om dagelijks de stroom er af te halen? (Zal wel een fabeltje zijn ;))
Of is mijn meter gewoon waardeloos.

Steam - BF1 - PUBG

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
unfor schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:21:
Ik heb eens gekeken wat mijn PC nou eigenlijk verbruikt terwijl hij uit staat, en ik schrok daar eigenlijk wel van: 50-70 watt. (gemeten met een simpele meter van het merk promax)
Dit is een PC die volledig word afgesloten met 2 monitoren.
Nu heb ik er een stekkerdoos met switch er tussen gehangen zodat ik mijn gehele bureau in een keer kan uitschakelen voor de tijden dat ik er geen gebruik van maak.
Vraag: Is dat normaal, zo'n verbruik? En kan het kwaad om dagelijks de stroom er af te halen? (Zal wel een fabeltje zijn ;))
a) Met een (sluip?)verbruik van 50-70 W staat er van alles aan.
b) Zo'n (stand-by)-verbruik is niet normaal (maar dat wist je al).
c) Echt uitschakelen zou kwaad doen? - Serieuze vraag?
d) Test je meter eens met een ander apparaat (toaster, gloeilamp (nachtlampje?)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

quote:
unfor schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:21:
Dit soort meters zijn meestal niet geschikt om kleine vermogens te meten en ze hebben moeite met geschakelde voedingen. Zo'n ding zit o.a. in je PC.

Sluipverbruik wordt omgezet in warmte, je zou dus ergens 70 W aan warmte moeten voelen. Dat is vrij veel en zul je zeker merken, als het er was.
quote:
dunklefaser schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:48:
[...]
c) Echt uitschakelen zou kwaad doen? - Serieuze vraag?
Geen gekke vraag. Als je het doet, is waarschijnlijk je BIOS batterijtje in je PC sneller leeg. Er zijn maar zat mensen die dat niet zelf kunnen vervangen. Dan is je PC op een dag dus "stuk"...

Joepla wijzigde deze reactie 06-03-2017 19:07 (29%)

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• P_Tingen
  • Laatst online: 08:12

P_Tingen

omdat het KAN

Aloude truuk: doe er een apparaat bij waarvan je weet hoeveel watt het verbruikt. Dan je pc uit en kijk hoeveel het scheelt. Dan ben je af van de kleine-vermogen-fout.

(damn, 50-70W gebruikt mijn pc niet eens als hij AAN staat)

... en gaat over tot de orde van de dag

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:23

franssie

Save the albatross

als de meter aangeeft dat het 70W is dan is het waarschijnlijk 70W - je zou het nog even kunnen controleren met een gloeilamp inderdaad (wie heeft die nog) maar als ie dan ook nog 70W aangeeft is dat gewoon wat je voeding verbruikt.
Het goede nieuws is dat je al een schakelaar ertussen hebt gezet (zit ook op je voeding maar niet zo goed bereikbaar) en een nieuwe generatie voeding moet dit probleem sowieso niet hebben dus je zou je voeding gewoon kunnen vervangen.

Ik had vroeger ook een versterker die vrolijk 120W in standby trok ... dank u NAD. Dat is eigenlijk gewoon brandgevaarlijk.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Joepla
  • Nu online

Joepla

quote:
franssie schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:25:
als de meter aangeeft dat het 70W is dan is het waarschijnlijk 70W - je zou het nog even kunnen controleren met een gloeilamp inderdaad (wie heeft die nog) maar als ie dan ook nog 70W aangeeft is dat gewoon wat je voeding verbruikt.
En waar blijft die 70W dan tijdens standby?

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Joepla schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:43:
[...]

En waar blijft die 70W dan tijdens standby?
warmte dus in combinatie met stof brandgevaar.

edit:// net zoals de gloeilamp, dat is 4 watt licht en 66 watt warmte.

franssie wijzigde deze reactie 06-03-2017 19:45 (15%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Joepla
  • Nu online

Joepla

quote:
franssie schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:45:
[...]

warmte dus in combinatie met stof brandgevaar.

edit:// net zoals de gloeilamp, dat is 4 watt licht en 66 watt warmte.
Precies. 70 W warmte valt op, dat gaat niet onopgemerkt weg. Even je hand op de voeding en je weet 't.
Ik kan je nu al met redelijke zekerheid melden dat het hier een meetfout betreft. Niet alleen hebben dit soort meters moeite met kleine vermogens, ook blindstroom en harmonischen zijn ze niet blij mee. Sommigen zien dit als opgenomen vermogen, wat niet juist is.

Zo had ik ooit een Senseo die in standby ruim 25W opnam (Cresta metertje). Met een professionele meter kwam ik op minder dan 1W...

• franssie

franssie

Save the albatross

@Joepla ik had je eerdere reactie gemist en snap nu je vraag aan mij pas. Die NAD was dus gewoon behoorlijk warm, dat was geen meetfout.

• Joepla
  • Nu online

Joepla

quote:
franssie schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:59:
@Joepla ik had je eerdere reactie gemist en snap nu je vraag aan mij pas. Die NAD was dus gewoon behoorlijk warm, dat was geen meetfout.
Mogelijk heeft dit te maken met de versterkertechniek, klasse A of AB. Hoewel in standby dit niet nodig zou hoeven te zijn lijkt me... Overigens had ik ooit ook een versterker (Onkyo) die zo'n 35W nodig dacht te hebben om het LAN gedeelte aan de gang te houden. 70 euro / jaar aan standbykosten zodat je je versterker met een appje kan bedienen, nee laat maar ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Joepla schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:03:
[...]

Mogelijk heeft dit te maken met de versterkertechniek, klasse A of AB. Hoewel in standby dit niet nodig zou hoeven te zijn lijkt me... Overigens had ik ooit ook een versterker (Onkyo) die zo'n 35W nodig dacht te hebben om het LAN gedeelte aan de gang te houden. 70 euro / jaar aan standbykosten zodat je je versterker met een appje kan bedienen, nee laat maar ;)
Ik vermoed dat ze de eindtrappen lekker aan lieten staan zodat als je 'm aanzette gelijk voluit kon (was een zware) en alleen het display en de AB uitzetten, ach energie was toen nog gewoon zowat gratis.

Nu een Marantz die het wel goed afschakelt - maar mis het werkelijke geleverde vermogen van de NAD wel in het laag bij cello stukken soms.

maar goed - ik dwaal af ;)

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:21
quote:
[...]
Tja als er iets onzin is en energieverspillend dan is het wel een kooker.
Ten eerste de belachelijk hoge aanschafprijs waar je ruim een halve CV ketel voor hebt.
De zuinigste manier om warm water te pakken is nog steeds de HR-CV-ketel!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Een quooker koop je voor het comfort, niet voor de besparing.

Tegelijkertijd vallen de extra energiekosten reuze mee.. Hier wordt ie Veel gebruikt! Wil nooit meer zonder.

PVoutput

• HereIsTom
quote:
prein2 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:11:
Een quooker koop je voor het comfort, niet voor de besparing.

Tegelijkertijd vallen de extra energiekosten reuze mee.. Hier wordt ie Veel gebruikt! Wil nooit meer zonder.
Ik snap werkelijk het comfort niet, als ik de kraan open zet heb ik in 30sec heet water en voor thee heb ik in de waterkoker binnen 2 minuten kokend water.
Een Quooker verbruikt gemiddeld zo'n 400kWh, tja het is maar wat je over hebt voor zogenaamd comfort.
Maar serieus electriciteit besparen is het natuurlijk niet!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 16:51
quote:
HereIsTom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:49:
[...]

Ik snap werkelijk het comfort niet, als ik de kraan open zet heb ik in 30sec heet water en voor thee heb ik in de waterkoker binnen 2 minuten kokend water.
Een Quooker verbruikt gemiddeld zo'n 400kWh, tja het is maar wat je over hebt voor zogenaamd comfort.
Maar serieus electriciteit besparen is het natuurlijk niet!
Hou je de discussie wel een beetje zuiver. :P
Een Quooker in stilstand verbruikt 10 Watt. Op jaarbasis bij alleen stilstand als dus zo'n 90kwh of zo'n 20 euro.
Daarnaast heb je natuurlijk het verbruik wat energie kost bij een Quooker. Net als je dat bij een waterkoker of fluitketel hebt. Als je regelmatig een kopje thee neemt, dan verwarmt een Quooker alleen de inhoud van dat kopje. Veel mensen met een waterkoker verwarmen vaak veel meer hoeveelheid water dan een afgemeten kopje. Veel waterkokers hebben een los verwarmings element dat minstens 0,5 liter nodig heeft om onder water te staan.
Idem voor een warmwaterleiding, hoeveel warmte blijft er achter in je warmwater leiding vanaf de CV ketel, die vervolgens weer afkoelt? Ook dat zijn warmteverliezen die je in een vergelijking mee moet nemen.

Over het gemak moet een ieder zelf oordelen. Hier in ieder geval een zeer tevreden Quooker gebruiker. Kruiken snel vullen. Tomaten ontvellen, eieren snel koken, aardappels snel kunnen koken, heerlijk dat gemak _/-\o_ Hoe vaak ik in het verleden gevoelsmatig wel niet bij de waterkoker stond te wachten...

• HereIsTom
Dat verbruikt klopt niet en is van Quooker zelf, hij houdt 3 liter wat continue op 110° graden, dan snap je zelf toch wel dat dat geen 10 Watt is, plus dat bij gebruik er steeds weer koud water in de boiler wordt gegooid die weer op 110° moet worden gebracht.
Ik kom zelf niet op dat verbruikcijfer, maar onafhankelijk onderzoek heeft dat uitgewezen en zegt dus dat water uit de kraan met HR-Cvketel en waterkoker, mits niet teveel water erin, zuiniger is dan een Quooker.
Maar goed als jij er tevreden mee bent is dat prima, maar je moet het verbruik dus niet mooier voordoen dan het is!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
HereIsTom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:08:
Dat verbruikt klopt niet en is van Quooker zelf, hij houdt 3 liter wat continue op 110° graden, dan snap je zelf toch wel dat dat geen 10 Watt is, plus dat bij gebruik er steeds weer koud water in de boiler wordt gegooid die weer op 110° moet worden gebracht.
Ik kom zelf niet op dat verbruikcijfer, maar onafhankelijk onderzoek heeft dat uitgewezen en zegt dus dat water uit de kraan met HR-Cvketel en waterkoker, mits niet teveel water erin, zuiniger is dan een Quooker.
Maar goed als jij er tevreden mee bent is dat prima, maar je moet het verbruik dus niet mooier voordoen dan het is!
Eerder (ik dacht in dit topic) is er uitgebreid gemeten aan de Qoockers en die dingen gebruiken dus significant minder dan een CV ketel voor heet water en ook minder dan een water koker en helemaal minder dan water aan de kook brengen op een fornuis (welke bron dan ook).
Zelfs tweakers die er een timer op hadden om 'm in de nacht uit te schakelen kwamen erachter dat de timer evenveel verlies gaf als de Quooker ...

Dus als jij dat onafhankelijke onderzoek even deelt ga ik op zoek naar de tweaker topics :+

edit:// voor Thee heb ik een doorstromer, zuiniger krijg je het niet met een vrouw in huis die niet snapt dat je geen 5 dl water moet opwarmen voor 2dl thee.

franssie wijzigde deze reactie 07-03-2017 00:00 (6%)

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:35
quote:
HereIsTom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:49:
[...]
als ik de kraan open zet heb ik in 30sec heet water
En dat is geen verspilling?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 19-09 14:45
Jaren geleden heb ik hier gepost met het bericht dat ik jaarlijks ~25 MWh elektriciteit verstookte. Terecht werdt ik gek verklaard :+ Het betreft een volledig elektrisch huis dus dat verklaard het hoge gebruik toch al enigszins...

Vele investeringen gedaan zoals zonnepanelen, zonneboiler, elektrische verwarming vervangen door warmtepompen, LEDs waar mogelijk en bovendien een beter beleid! Daarnaast zijn we vooral uitgegaan een economisch standpunt, het moet wat opleveren! Daarom zoveel mogelijk verschoven van het dure dagtarief naar nachttarief en uitsluitend nachttarief (dat laatste is iets belgisch waarbij je energie enkel in de nacht krijgt aan ongeveer de halve prijs maar enkel voor sanitair & verwarming mag dienen). Daarmee is er de laatste 5 jaar een besparing gekomen van gemiddeld jaarlijks 10%. Ondanks dat de energie tarieven enorm gestegen zijn in België de laatste jaren heb ik ongeveer 60% kunnen besparen deels door de switch naar goedkopere energie en deels door de duurzame investeringen. Lang verhaal kort kijk maar naar de grafiek die toch mooie evoluties vertoont!

Die 12,5 MWh ligt nog zeer hoog natuurlijk en daarbovenop komt nog de productie van de zonnepanelen (die wel enigszins tegenvalt) ... Echter zijn er bepaalde luxe items die we niet willen opgeven maar die wel zeer veel energie vreten. Zo is er een vijver die jaarlijks 1 MWh opeet maar wel een zuinigere pomp heeft gekregen. Zo is er een jacuzzi die een paar MWh opeet maar zoveel mogelijk verwarmd wordt met de zonneboiler. Zo is er een server die 1,2 MWh opeet maar onmisbaar is. Ook is er sinds kort een waterpomp die al mijn waterverbruik zelf in kan voorzien, dit verbruikt weliswaar veel energie maar bespaart 1000 euro op de waterfactuur.

De meeste wegen van makkelijke opbrengsten zijn nu helaas wel bewandeld...
Toch ben ik nog met enkele projectjes bezig:
-> Boiler enkel verwarmen op bepaalde uren en automatisch uitschakelen bij bepaalde temperatuur via raspberry pi om zo warmteverlies te minimaliseren .
-> Server upgraden naar een zuinigere variant.
-> Experimenteren met een raspberry pi die fungeert als thermostaat voor de warmtepompen.
-> Kookeiland vervangen door inductie (zou zuiniger moeten zijn)

Btw sinds 2012 zijn we overgestapt op een volledig groen abonnement, dus we beperken onze schade zoveel als maar kan :)

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
HereIsTom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:30:
[...]

Tja als er iets onzin is en energieverspillend dan is het wel een kooker.
Ten eerste de belachelijk hoge aanschafprijs waar je ruim een halve CV ketel voor hebt.
De zuinigste manier om warm water te pakken is nog steeds de HR-CV-ketel!
Ben ik niet helemaal met je eens.
Ja een Kooker/Boiler is extra comfort.
Maar het scheelt mij veel water en gas omdat het van de CV naar de kraan ruim 15 meter is. Als ik iedere keer de kraan aan moet laten tot ik warm water heb daar ben ik al flink wat liters kwijt. en al dat water moet met ga worden verwarmd, tot ik de kraan uit zet. Dus de CV staat onnodig lang het warm warm te maken.
Daarnaast heb ik nu het warmhoudvat in de CV uitgezet omdat ik hier toch geen gebruik van maak.

Al met al is het bij dus zeker geen energieverspilling, maar juist de energie gebruiken waar je het nodig hebt ;)

Onder de streep zal de kooker/boiler iets meer energie kosten, maar niet veel want die krengen zijn behoorlijk goed geïsoleerd en verliezen amper warmte.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:21
quote:
larsg schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 01:39:
Jaren geleden heb ik hier gepost met het bericht dat ik jaarlijks ~25 MWh elektriciteit verstookte. Terecht werdt ik gek verklaard :+ Het betreft een volledig elektrisch huis dus dat verklaard het hoge gebruik toch al enigszins...

Vele investeringen gedaan zoals zonnepanelen, zonneboiler, elektrische verwarming vervangen door warmtepompen, LEDs waar mogelijk en bovendien een beter beleid! Daarnaast zijn we vooral uitgegaan een economisch standpunt, het moet wat opleveren! Daarom zoveel mogelijk verschoven van het dure dagtarief naar nachttarief en uitsluitend nachttarief (dat laatste is iets belgisch waarbij je energie enkel in de nacht krijgt aan ongeveer de halve prijs maar enkel voor sanitair & verwarming mag dienen). Daarmee is er de laatste 5 jaar een besparing gekomen van gemiddeld jaarlijks 10%. Ondanks dat de energie tarieven enorm gestegen zijn in België de laatste jaren heb ik ongeveer 60% kunnen besparen deels door de switch naar goedkopere energie en deels door de duurzame investeringen. Lang verhaal kort kijk maar naar de grafiek die toch mooie evoluties vertoont!

[afbeelding]

Die 12,5 MWh ligt nog zeer hoog natuurlijk en daarbovenop komt nog de productie van de zonnepanelen (die wel enigszins tegenvalt) ... Echter zijn er bepaalde luxe items die we niet willen opgeven maar die wel zeer veel energie vreten. Zo is er een vijver die jaarlijks 1 MWh opeet maar wel een zuinigere pomp heeft gekregen. Zo is er een jacuzzi die een paar MWh opeet maar zoveel mogelijk verwarmd wordt met de zonneboiler. Zo is er een server die 1,2 MWh opeet maar onmisbaar is. Ook is er sinds kort een waterpomp die al mijn waterverbruik zelf in kan voorzien, dit verbruikt weliswaar veel energie maar bespaart 1000 euro op de waterfactuur.

De meeste wegen van makkelijke opbrengsten zijn nu helaas wel bewandeld...
Toch ben ik nog met enkele projectjes bezig:
-> Boiler enkel verwarmen op bepaalde uren en automatisch uitschakelen bij bepaalde temperatuur via raspberry pi om zo warmteverlies te minimaliseren .
-> Server upgraden naar een zuinigere variant.
-> Experimenteren met een raspberry pi die fungeert als thermostaat voor de warmtepompen.
-> Kookeiland vervangen door inductie (zou zuiniger moeten zijn)

Btw sinds 2012 zijn we overgestapt op een volledig groen abonnement, dus we beperken onze schade zoveel als maar kan :)
Zo, ik stond echt te kijken van die cijfers! Totdat ik even heel grofweg Googlede wat een kuub gas omgerekend is in kWh kom ik zelf ook op 23mWh verbruik voor het afgelopen jaar, dus zo'n gekke range is dat niet eens :)

Dat is wel in een jaren '30 huurhuis waar we zelf niets aan energiebesparing hebben gedaan. Komend jaar zal een stuk minder moeten zijn als we straks verhuisd zijn naar ons eigen jaren '70 huis :)

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
quote:
franssie schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:58:
[...]

Dus als jij dat onafhankelijke onderzoek even deelt ga ik op zoek naar de tweaker topics :+
Deze http://www.klusbeter.nl/s...n-besparing-keukenboiler/ is wel vermeldingswaardig. Uitgebreide en onderbouwde berekeningen, op zijn minst mooi referentiemateriaal.

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
UUDIBUUDI schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:50:
[...]

Deze http://www.klusbeter.nl/s...n-besparing-keukenboiler/ is wel vermeldingswaardig. Uitgebreide en onderbouwde berekeningen, op zijn minst mooi referentiemateriaal.
Goed artikel met duidelijke berekeningen. Bij een Quoocker is het stilstand verlies echter geen 20W maar iets in de orde van 3 dacht ik. Dan lopen de kosten gelijk bijna en kan je voor het comfort kiezen, zeker bij een lange leiding (die ik heb - maar zoveel warm water gebruik ik niet). Gebruik je vaak water om bijvoorbeeld pasta te koken dan wint de Quoocker het snel denk ik.

• HereIsTom
Grappig toch dat men altijd probeert om iets wat krom is toch recht te praten :+

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:12
Volgens dit topic: Quooker en Boilers stroombesparing doet een kokendwaterkraan 0,4 kWh per dag in standby wat neerkomt op ca 16 watt verlies.
Een 8 liter close in boiler op 60 graden doet 0,8 kWh verlies in hetzelfde topic.
Eea is afhankelijk van montage; koperen leidingen geleiden beter dan kunststof.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• UUDIBUUDI
  • Niet online
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:56:
Volgens dit topic: Quooker en Boilers stroombesparing doet een kokendwaterkraan 0,4 kWh per dag in standby wat neerkomt op ca 16 watt verlies.
De fabrikant zegt 10W, 16W klinkt dan niet heel vreemd. Met ¤0,18/kWh zit je dan op ongeveer ¤25 op jaarbasis (16 * 8,72 * 0,18). Strikt genomen hoeft die warmte dan niet meer uit de CV te komen om je huis te stoken. Rekenen we 8kWh per m³ gas á ¤0,65/m³ dan bespaar je daar weer zo'n 16 * 8,72 * 1/8 * 0,65 = ¤11 mee.

Qua puur energetisch verbruik geloof ik wel dat een doordachte installatie niet veel onder hoeft te doen voor een CV-ketel. Financieel is het gewoon een investering in comfort. Het grootste punt van kritiek/discussie is denk ik nog de herkomst van de kWh's; zolang je die aan de kolencentrale onttrekt, is gas toch nog minder belastend voor het milieu. Aan de andere kant raakt het gas ook op en hoeft Groningen wat mij betreft niet onder de zeespiegel te verdwijnen :+ .

PV is er al, nu nog even een goedkope manier om de kruipruimte vol te leggen met veilige, durabele en betaalbare accu's. Dan mag iedereen zo'n ding wat mij betreft.
quote:
HereIsTom schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:22:
Grappig toch dat men altijd probeert om iets wat krom is toch recht te praten :+
Kun je eens onderbouwen wat je bedoelt (linkje, berekening, etc)? Wat is krom, waarom is het krom en wat wordt er over het hoofd gezien bij het "recht praten"?

• HereIsTom
quote:
UUDIBUUDI schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:24:
[...]
Kun je eens onderbouwen wat je bedoelt (linkje, berekening, etc)? Wat is krom, waarom is het krom en wat wordt er over het hoofd gezien bij het "recht praten"?
Ik dacht dat ik bij Nuon eens een berekening had gelezen, daar schreven ze ook dat het een onzuinige manier van water koken is met de Quooker.
En wat de fabrikant opgeeft is zowiezo onzin, volgens de fabrikant kan mijn auto ook 1:25 rijden, maar haalt bij economisch rijden net de 1:16 :+
Een collega van mij heeft zo'n ding gehad en heeft er een meter tussen gehad, daarbij kwam het verbruik ruim over de 500kWh heen per jaar.
Maar goed als jullie blij zijn met dat ding, wat ik ook al niet snap, want het is gewoon onnodige luxe, dan hoef je je ook niet druk te maken om serieus electriciteit te besparen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Shaggie_NB
quote:
HereIsTom schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:24:
[...]
Ik dacht dat ik bij .....
En wat de fabrikant opgeeft is zowiezo onzin......
Een collega van mij heeft zo'n ding gehad ......
Maar goed als jullie blij zijn met dat ding, wat ik ook al niet snap......
Blij dat je het nu zo goed onderbouwd hebt.
Dacht dat je weer lekker kort door de bocht zou gaan.

• UUDIBUUDI
  • Niet online
quote:
[...]

Ik dacht dat ik bij Nuon eens een berekening had gelezen, daar schreven ze ook dat het een onzuinige manier van water koken is met de Quooker.
Als je de link eens kan opzoeken, dan kunnen we lezen hoe ze tot die conclusie kwamen en wat ze er precies mee bedoelen.
quote:
[...]

En wat de fabrikant opgeeft is zowiezo onzin, volgens de fabrikant kan mijn auto ook 1:25 rijden, maar haalt bij economisch rijden net de 1:16 :+
Dat soort praktijken zijn (helaas) tegenwoordig standaard. Mooi dat er een tweaker is die met een meting 16W heeft vastgesteld waar we mee kunnen rekenen.
quote:
[...]

Een collega van mij heeft zo'n ding gehad en heeft er een meter tussen gehad, daarbij kwam het verbruik ruim over de 500kWh heen per jaar.
Dat is geen argument voor of tegen zo'n apparaat, dat geeft alleen een indicatie van het warmwatergebruik van je collega.
quote:
[...]

Maar goed als jullie blij zijn met dat ding, wat ik ook al niet snap, want het is gewoon onnodige luxe, dan hoef je je ook niet druk te maken om serieus electriciteit te besparen.
Flauw hoor :-( .

Maar goed dat je blij bent met je post, wat ik ook al niet snap, want ik kan er weinig mee, op die manier kun je je beter niet druk maken om te posten in een topic serieus electriciteit besparen.

• HereIsTom
quote:
UUDIBUUDI schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:37:
[...]

Dat soort praktijken zijn (helaas) tegenwoordig standaard. Mooi dat er een tweaker is die met een meting 16W heeft vastgesteld waar we mee kunnen rekenen.

Maar goed dat je blij bent met je post, wat ik ook al niet snap, want ik kan er weinig mee, op die manier kun je je beter niet druk maken om te posten in een topic serieus electriciteit besparen.
Je snapt toch zelf wel dat een apparaat dat water continue op 110° moet houden niet maar 16W verbruikt 8)7
En wie zegt dat ik blij ben met mijn post? Ik wijs er alleen maar op dat je met een Quooker geen energie bespaart, maar dat wil je natuurlijk niet horen, maar dat is prima hoor, ik hoef jou energierekening gelukkig niet te betalen :+

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
HereIsTom schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:03:
[...]

Je snapt toch zelf wel dat een apparaat dat water continue op 110° moet houden niet maar 16W verbruikt 8)7
En wie zegt dat ik blij ben met mijn post? Ik wijs er alleen maar op dat je met een Quooker geen energie bespaart, maar dat wil je natuurlijk niet horen, maar dat is prima hoor, ik hoef jou energierekening gelukkig niet te betalen :+
16Wh !
x 24 x365= 140kWh

en dat komt goed in de buurt, die dingen zijn super geïsoleerd, ik zie hem ook nauwelijks terug in de logging als je hem niet gebruikt.
stroom van eigen dak, 500kWh x 10 cent= 50,- p/j / 58 cent =86 m3 gas

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• HereIsTom
quote:
Rol-Co schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:33:
[...]

16Wh !
x 24 x365= 140kWh

en dat komt goed in de buurt, die dingen zijn super geïsoleerd, ik zie hem ook nauwelijks terug in de logging als je hem niet gebruikt.
stroom van eigen dak, 500kWh x 10 cent= 50,- p/j / 58 cent =86 m3 gas
Ja kijk als je 'eigen' stroom (over) hebt, ja dan is het ineens een heel ander verhaal.

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Het zou mooi zijn als er een manier is om de warmwaterleiding tussen je combiketel/boiler en de keukenkraan achteraf te isoleren. Zonder alle muren open te moeten breken.

Dan heb je ook direct warm water, en zou de behoefte aan een quooker opeens een heel stuk minder worden.

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

• franssie

franssie

Save the albatross

@joopv Ik dacht altijd dat dat niet mag ivm legionella?

• UUDIBUUDI
  • Niet online
De warmwaterleiding wil je niet isoleren inderdaad. Lijkt me het risico niet waard voor de kleine besparing die het oplevert.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
UUDIBUUDI schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:16:
De warmwaterleiding wil je niet isoleren inderdaad. Lijkt me het risico niet waard voor de kleine besparing die het oplevert.
Of juist wel isoleren, zodat het de koude leiding ernaast niet opwarmt
quote:
Legionella besmetting in de koud waterleiding is het meest voorkomende probleem in drinkwaterinstallaties dit komt veel vaker voor als een legionella besmetting in de warm waterleiding. Koud waterleidingen welke worden opgewarmd door een warme omgeving, niet geïsoleerde leidingen of leidingen die te dicht op de koud water leiding liggen.

hjs wijzigde deze reactie 09-03-2017 17:30 (21%)

• UUDIBUUDI
  • Niet online
quote:
hjs schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:29:
[...]

[...]
Hmm, daar had ik niet aan gedacht. Dan zijn beide opties dus niet ideaal. Dan moet je dus een hitteschild tussen de leidingen hebben zonder de warmwaterleiding te isoleren (radiatorfolie op een dun plankje). Is ook weer zo'n gedoe...

• hjs
  • Niet online
quote:
UUDIBUUDI schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:47:
[...]

Hmm, daar had ik niet aan gedacht. Dan zijn beide opties dus niet ideaal. Dan moet je dus een hitteschild tussen de leidingen hebben zonder de warmwaterleiding te isoleren (radiatorfolie op een dun plankje). Is ook weer zo'n gedoe...
Zolang jij je water opwarmt tot boven de 55 graden en regelmatig warm water gebruikt kan er toch niks mis gaan in je warm water leiding? Dus waarom niet isoleren? (als je erbij kan)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:08

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Onlangs verhuisd, in de woning zit nog de originele keuken uit 1998 en helaas ook nog de originele inbouw koelvriescombinatie (Pelgrim PK 6304 met bruto inhoud van 279L waarvan 71L vriesvak). Heb er een kWh-meter tussen gezet gisteravond. Zojuist even gekeken op hetzelfde tijdstip (zodat ik een meting over 24h heb) en ik kom op 1,51 kWh. Binnentemperatuur in huis was 17-18 graden.

Balen, want de losstaande AEG Santo A+ koelvriescombinatie die we in het vorige huis hebben laten staan deed 5,29 kWh voor een hele week en dan ook nog gemeten in augustus terwijl het 24 graden was in huis.

Wel even een wake-up call, want het is nu maart, maar in de warme maanden gaat het verbruik dus nog veel meer worden :X :'( Even snel terugverdientijd berekend, bij een aanschaf van een nieuwe koelvriescombinatie van ¤425 is de terugverdientijd 7,6 jaar. Dat is helaas wel vrij lang om dat zo op de bonnefooi even te doen. Gelukkig hadden we toch al plannen m.b.t. de keuken, dus dan pakken we deze ook mee.

ThinkPad wijzigde deze reactie 10-03-2017 08:57 (26%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• HereIsTom
Ja dat hadden wij hier ook bij de verhuizing. Een stroomvreter in de keuken.
Dus maar op zoek gegaan naar een nieuwe, het werd een grote koelkast Siemens KI20RV60 en aparte vrieskast Liebherr GP1486-20 allebei A++
Samen verbruiken ze 0,55kWh en das een stuk minder dan de ruim 3kWh van het oude kreng.

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Toen ik hier kwam wonen vreesde ik ook voor de inbouw koelkast en vriezer. Beide toch zeker een jaar of 7 oud. Doen per stuk ongeveer 500 Wh per dag! :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16-09 12:53

Veritas

SICKFUXX

Ik heb ook een antieke koelkast en vriesvak in de keuken zitten. Heb het energieverbruik gemeten maar dat viel toch wel mee. Was in december, toen was het nog flink koud natuurlijk. Ga denk ik deze week nog maar eens even meten. Want hij bromt wel errug vaak en errug lang nu, dus zal wel lekker stroom staan te trekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertV
Mijn kleine A+++ doet zo'n 0,16 kWh per 24hr is 12,- per jaar.
1 kwh per 24hr in jouw situatie kost zo'n 80 eur.

Voor zo'n 70,- per jaar meer heb je veel meer ruimte, en geen investeringen van honderden euro's die je in jaren pas terugbetaald hebt.

Ik ben er gek genoeg voor, (en heb dit gedaan en veel meer) maar dit soort besparingen zijn feitelijk minimaal.

• hjs
  • Niet online
Heb nog inbouw koelkast en vriezer staan.
Wel eens gekeken maar niet een oplossing gevonden om dat te combineren tot een inbouwapparaat.

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
quote:
UUDIBUUDI schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:16:
Je wil die juist WEL isoleren. Het water warmt sneller op en de temperatuur in de leiding zal hoger worden.
quote:
. Legionella besmetting in warm water leidingen komt dan ook minder vaak voor door hoge temperaturen van het water. Water boven de 55 graden maakt de legionella bacteriën dood, het is dan ook wel van belang dat de boiler goed functioneert en deze temperatuur tot op aan het tappunt naar deze temperatuur kan brengen anders is de warm water leiding ineens een bron voor legionella besmetting.
Bovendien zal de koudwaterleiding (als die er direct naast ligt) minder opwarmen.
Goed voor de gezondheid, energieverbruik, gebruikscomfort en een stuk minder behoefte aan een ding als een quooker.

joopv wijzigde deze reactie 10-03-2017 11:46 (3%)

Do not ignore the fact that Microsoft has really invented the 'fault tolerant' system : they learned **the users** to be tolerant to faults using only two simple commands : 1 - reboot, 2 - Re-install. No Unix system has ever been able to do that!!!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
quote:
hjs schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:24:
[...]

Zolang jij je water opwarmt tot boven de 55 graden en regelmatig warm water gebruikt kan er toch niks mis gaan in je warm water leiding? Dus waarom niet isoleren? (als je erbij kan)
Ik ben misschien te voorzichtig ingesteld, maar als het water tot bv. 60/65 graden verwarmd wordt bij de cv en je tapt in een weekeind alleen maar kleine beetjes water, dan kan het in een deel van de leiding toch onder de 55 blijven. Als je het dan isoleert, dan blijft de ideale temperatuur daar langer gehandhaafd.

Ervanuitgaand dat je leiding nooit geheel legionellavrij zal zijn (bij een koude start loopt er bv. eerst onverhit koud water doorheen, waar de bacterie gewoon in kan zitten) en de bacterie zich in de leiding zal nestelen, heb je dan met warmwaterleiding-isolatie een extra aandachtspunt (naast het doorspoelen na vakantie/weekeindje weg).

Het is dan wel weer zo dat als isolatie de opwarming van de koudwaterleiding voorkomt, je dan per saldo erop vooruit kan gaan. Hmm...

Edit: oeps, net te laat gepost. Denk dat ik het met je eens ben joop :) .
Edit 2: sorry voor de offtopic rant :|

UUDIBUUDI wijzigde deze reactie 10-03-2017 17:08 (4%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:08

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Topicstarter
Kunnen we de discussie over het isoleren van warmwaterleidingen stoppen, of verplaatsen naar een ander topic? De link met elektriciteit besparen is er voor mij al een poosje niet meer ;) Het is zeker een interessante discussie, maar hier niet op zijn plek. Voel je echter vrij om een nieuw topic te openen.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 19:19

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

quote:
hjs schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 17:29:
[...]

[...]
Dan ligt je koud waterleiding te dicht langs je warm water leiding. Daarbij werkt isolatie 2 kanten op, je kunt in dat geval ook de koud waterleiding isoleren tegen opwarming en de warm waterleiding niet zodat deze vlot afkoelt.

The first 40 years of childhood are the hardest.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Dan een warmwatervraagstuk dat WEL een link heeft met besparing van gas of elektriciteit.

In mijn nieuwe keuken komt een Grohe Red duo, omdat mijn eega een enorme theeleut is en omdat ik het apparaat in een geweldige aanbieding kon kopen. Ergo, de keuze voor een kokendwaterkraan is dus al gemaakt.

Daarnaast komt er een nieuwe hybride warmtepomp (Elga, voor LT-verwarming) plus CV (voor SWW en bijspringen van verwarming) op de bovenverdieping met ook nieuwe leidingen. Normaliter zou je dan ook warm water naar de keuken leggen, maar de vraag is nu of ik niet beter de Grohe kan gebruiken voor warm water. Ik snap dat dat stroom kost, maar je hebt nauwelijks wachttijd meer waarbij een ketel een boel gas aan het verstoken is.

Ook past het volgens mij in mijn plan om op de middellange termijn helemaal van het gas af te gaan.

Als je online kijkt naar 'close in boiler versus cv' lees je verhalen over milieubelasting door kolencentrales en het feit dat het extra elektriciteit kost. Met zonnepanelen en een klein beetje inkoop van groene stroom vervalt dat argument enigszins. Daarnaast: het apparaat is er sowieso, dus de vergelijking moet gaan tussen:

- warm water uit cv en kokend uit Grohe Red duo
- warm water en kokend water uit Grohe Red duo

Hij wordt niet gebruikt voor enorme afwas-sessies waarbij hij tussendoor weer moet opwarmen. Daarvoor heb ik een vaatwasser. Het gaat dus om incidenteel warm water voor een klein beetje afwas (bierglazen, keukenmessen, dat soort spul).

Of zou het toch beter zijn om de Grohe alleen gebruiken voor kokend water en de cv voor warm water?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

Ik zou de Grohe voor beide gebruiken.
Als is het alleen maar voor het gemakt, (bijna) direct warm water ipv wachten tot de ketel aanspringt en er warm water naar (beneden?) komt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Mijn gevoel zegt ook dat ik het zo moet doen. Hooguit lastig als ik een keer een emmer met warm water wil, maar wanneer heb je dat nou helemaal nodig?

Vrienden van me hebben overigens zo'n Quooker Combi Fusion. Die kan zelf heet water bijmengen terwijl je wacht op het water van je cv-ketel. Lijkt leuk, maar in de praktijk gebruik je dus water uit een elektrische boiler om wat kleins af te wassen en ben je daarmee al klaar voordat het water vanaf je cv op temperatuur is.

Dan wordt die boiler dus gevuld met koud of lauw water (en gaat hij elektrisch verwarmen) en heeft in de tussentijd de cv-ketel voor niets gas staan verstoken. Dat lijkt me qua gas- en stroomverbruik helemaal niet handig :X

• Shaggie_NB
quote:
dreamscape schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:25:

- warm water uit cv en kokend uit Grohe Red duo
- warm water en kokend water uit Grohe Red duo
Ik heb een warm waterleiding naar mijn keukenkraan. Heb later ook een Grohe Red duo aangeschaft.
In eerste instantie de grohe gebruikt voor kokend water en het warme water via de leiding van de CV.
Maar dit al heel snel omgebouwd naar kokend en warm water van de Grohe en we zijn daar enorm blij mee!! Gewoon direkt warm water zonder 20 seconden wachten.

Wel op de oude leiding een kraantje laten zetten zodat ik toch als het nodig is een grotere hoeveelheid warm water kan gebruiken. Dit heb ik trouwens nog niet (in drie jaar tijd) hoeven te gebruiken.

Wel jammer dat ik je de Grohe niet kunt hot-fillen ivm met een of andere beveiliging.
Is eigenlijk ook maar goed dat dit niet kan...

Maar ik kan het je echt aanraden!
(wel die leiding laten leggen want als de Grohe kapot gaat heb je een alternatief)

Shaggie_NB wijzigde deze reactie 10-03-2017 17:07 (4%)

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:06
Ik zit te denken om mijn eco gloeilampen te vervangen door LED.
Echter heb ik op dit moment dimmers ingebouw zitten die niet voor LED geschikt zijn.
Ik heb nu namelijk de Busch-jaeger 2247U echter zijn deze niet geschikt voor LED-lampen.

Nu hebben ze wel dimmers speciaal voor LED, maar die zijn nog aardig aan de prijs.
Dat maakt mijn TVT weer een stuk langer ;)

Zou ik ook dimmers kunnen plaatsen van andere merken of zit je dan ook gelijk met het front wat je moet vervangen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• hesselbeertje
  • Laatst online: 24-09 20:52
Waarom zouden deze dimmers geen led kunnen dimmen? Mijn ervaringen met de Dimtone serie van Philips is, dat praktisch iedere dimmer ze prima dimt.

24 x SF 170 + Fronius Primo 3.6 LIVE

• MdO82
Ik had begrepen dat led-lampen er van gaan flikkeren als je ze dimt en dat je speciale led-dimmers moet gebruiken :)

2250 WP Zuid PVoutput

• hesselbeertje
  • Laatst online: 24-09 20:52
Wie heeft je dat verteld? Een verkoper van dimmers zeker....

https://static.webshopapp...mmer-lijst-master-led.pdf

Deze lijst is voor de Master serie, de 2247 staat aardig groen gekleurd!

24 x SF 170 + Fronius Primo 3.6 LIVE

• Zonnevis
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12-06 11:47
quote:
MdO82 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:53:
Ik had begrepen dat led-lampen er van gaan flikkeren als je ze dimt en dat je speciale led-dimmers moet gebruiken :)
Helaas is het bij veel lampen inderdaad zo dat dimmers voor halogeen en gloeilampen niet geschikt zijn voor led-lampen. Je ledlampen gaan flikkeren en/of je dimmers gaan geluid maken. Uit eigen ervaring, ik dacht ook dat het niet zou uitmaken.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

• MdO82
quote:
hesselbeertje schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:56:
Wie heeft je dat verteld? Een verkoper van dimmers zeker....

https://static.webshopapp...mmer-lijst-master-led.pdf

Deze lijst is voor de Master serie, de 2247 staat aardig groen gekleurd!
|:( 8)7 |:( 8)7 ik haal nu zelf de cijfertjes door elkaar :(
Even een foto ervan gemaakt

Ik heb dus de 2247U

MdO82 wijzigde deze reactie 10-03-2017 20:28 (7%)

2250 WP Zuid PVoutput

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:55

timovd

Voorsprong door techniek

quote:
Shaggie_NB schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 16:55:
[...]

Ik heb een warm waterleiding naar mijn keukenkraan. Heb later ook een Grohe Red duo aangeschaft.
In eerste instantie de grohe gebruikt voor kokend water en het warme water via de leiding van de CV.
Maar dit al heel snel omgebouwd naar kokend en warm water van de Grohe en we zijn daar enorm blij mee!! Gewoon direkt warm water zonder 20 seconden wachten.

Wel op de oude leiding een kraantje laten zetten zodat ik toch als het nodig is een grotere hoeveelheid warm water kan gebruiken. Dit heb ik trouwens nog niet (in drie jaar tijd) hoeven te gebruiken.

Wel jammer dat ik je de Grohe niet kunt hot-fillen ivm met een of andere beveiliging.
Is eigenlijk ook maar goed dat dit niet kan...

Maar ik kan het je echt aanraden!
(wel die leiding laten leggen want als de Grohe kapot gaat heb je een alternatief)
Mijn Grohe Red Duo kun je wel hot-fill aansluiten. Gewoon de leiding van de CV aansluiten op de boiler. Zelf heb ik m overigens cold-fill, omdat ik niet wil dat er eerst warm water door >10m leiding moet.

EOS 70D 11-16 (2.8) 17-70 (2.8-4.0), 50 F1.4, 70-200 F2.8; AUDI-torium.eu

• GeoStax
  • Laatst online: 08:55
quote:
timovd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:32:
[...]

Mijn Grohe Red Duo kun je wel hot-fill aansluiten. Gewoon de leiding van de CV aansluiten op de boiler. Zelf heb ik m overigens cold-fill, omdat ik niet wil dat er eerst warm water door >10m leiding moet.
Idem als coldfill hier, als hotfill trekt hij voor ieder kopje thee water uit de leiding waardoor de CV elke keer aan zal slaan, besparingstechnisch niet handig.
Warm installatiewater schijnt ook niet zo gezond te zijn, niet dat er nog lood o.i.d. wordt gebruikt tegenwoordig maar toch.

GeoStax wijzigde deze reactie 10-03-2017 20:37 (54%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:37

TerraGuy

The weirdo with the beard

quote:
BertV schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:15:
Mijn kleine A+++ doet zo'n 0,16 kWh per 24hr is 12,- per jaar.
1 kwh per 24hr in jouw situatie kost zo'n 80 eur.

Voor zo'n 70,- per jaar meer heb je veel meer ruimte, en geen investeringen van honderden euro's die je in jaren pas terugbetaald hebt.

Ik ben er gek genoeg voor, (en heb dit gedaan en veel meer) maar dit soort besparingen zijn feitelijk minimaal.
Een stapel kleine besparingen zijn bij elkaar toch een leuke besparing. :) Al duurt t 5 jaar om t terug te verdienen, het is zeker te overwegen om een nieuw zuinig apparaat te kopen. Sinds ik t bijhoud wat ik bespaar zo'n 6 jaar geleden, heb ik al 50 a 55% besparing weten te krijgen. De meeste aanschaffingen hebben zich nu terugverdiend (koelkast, led-lampen bijv), sommige duren nog een paar jaar (afwasmachine). Verstandig lange termijn-denken levert weer geld op voor nieuwe besparingen :) Net de afrekening gehad, afgelopen jaar totaal 90 euro voor elektriciteit. In 2013 betaalde ik 240 euro, da's 150 euro per jaar bespaard. Misschien geen wereldschokkende besparing qua euro's, het tikt toch elk jaar door :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• franssie

franssie

Save the albatross

En zo is het - ik ga weer iets omhoog vanwege alarminstallatie en bijbehorende UPS (samen toch weer 30W) maar soit - sommige dingen wil ik gewoon. Als ik het afzet tegen mijn oude verbruik, soit peanuts.

• HereIsTom
quote:
dreamscape schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:25:
Of zou het toch beter zijn om de Grohe alleen gebruiken voor kokend water en de cv voor warm water?
Heet water krijg je niet zomaar. Dat moet ergens op temperatuur gehouden worden, meestal in een reservoir. Dat kost energie en dus geld, tot zo’n ¤ 100,- per jaar. Een heetwaterkraan kost dus duidelijk meer energie dan als je je water kookt in een fluitketel of een waterkoker.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat het koken op gas of in een waterkoker de allergoedkoopste optie is: dit kost per jaar ongeveer ¤ 20,- aan energiekosten. Ten opzichte van gas en de waterkoker is de heetwaterkraan dus een behoorlijke slurper.

Bron: Mileu Centraal

• dreamscape
  • Nu online
Verhalen van Milieu Centraal en andere sites had ik al gelezen. De vraag is dus ook niet of een close-in boiler zuiniger is dan een CV. In die vergelijkingen mis ik namelijk altijd de vraag hoeveel water er wordt gebruikt.

Als ik een volle emmer warm water wil, dan snap ik dat een CV (inclusief waterverspilling tijdens het wachten op warm water) altijd zuiniger is. Maar als ik alleen een klein afwasje (drie bierglazen, één pan en twee keukenmezsen of zoiets) doe, dan kan zo'n kleine boiler zomaar zuiniger zijn.

Nog los van het feit dat mijn vrouw een kokendwaterkraan wilde hebben. Ergo: die boiler die water warm houdt is er dus al. De vraag was dus vooral of ik mijn CV of die boiler zou gebruiken...

• franssie

franssie

Save the albatross

@dreamscape denk dat je er al uit bent dat je in de keuken de grohe boiler gaat gebruiken. Misschien dat het wel eens handig is om bij het schoonmaken van je huis een emmer warm water te hebben, maar dat hoeft dan niet in de keuken gevuld te worden? Kraantje in de buurt van de CV of toekomstige warmtepomp-boiler?

• Rol-Co

Rol-Co

De grohe rd kan prima een emmer water vullen van 10 liter, dus waarom zou je dat van de cv moeten betrekken?
Warme leiding aansluiten zou hier niet veel zin hebben, dat komt ook uit een e-boiler. )

Voordeel van een rd in de keuken (en die hoor je maar weinig) is dat je kan stoppen en starten zoveel je wilt.
Met de cv heb je toch altijd iets van laat hem maar lopen anders moet hij weer starten, krijg je even koud of kost extra gas enz enz, daar denk je nu niet meer bij na, dat geeft rust.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
dreamscape schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 00:20:
Verhalen van Milieu Centraal en andere sites had ik al gelezen. De vraag is dus ook niet of een close-in boiler zuiniger is dan een CV. In die vergelijkingen mis ik namelijk altijd de vraag hoeveel water er wordt gebruikt.

Als ik een volle emmer warm water wil, dan snap ik dat een CV (inclusief waterverspilling tijdens het wachten op warm water) altijd zuiniger is. Maar als ik alleen een klein afwasje (drie bierglazen, één pan en twee keukenmezsen of zoiets) doe, dan kan zo'n kleine boiler zomaar zuiniger zijn.

Nog los van het feit dat mijn vrouw een kokendwaterkraan wilde hebben. Ergo: die boiler die water warm houdt is er dus al. De vraag was dus vooral of ik mijn CV of die boiler zou gebruiken...
Als het verschil in verbruik nominaal is zou ik gewoon lekker voor een (plint)boiler gaan, de gemakfactor van zo'n ding is erg groot en het scheelt weer een apparaat op gas.

Doet iets met stroom en motors

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 18:52

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
timovd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:32:
[...]

Mijn Grohe Red Duo kun je wel hot-fill aansluiten. Gewoon de leiding van de CV aansluiten op de boiler.
In de handleiding staat dit:

Aansluiting op warm water is niet mogelijk.

Dat het in theorie kan, wil niet zeggen dat het wenselijk is :9

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• HereIsTom
Ik dacht dat dit topic over serieus electriciteit besparen ging, maar daar lijkt het totaal niet op met een heetwaterkraan als onderwerp, die neem je alleen als je gemakszuchtig bent en geld teveel hebt :+

• franssie

franssie

Save the albatross

Noem het een guilty pleasure ...

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 18:52

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

En als je dan overal led lampen hebt, dan zorgt de slimme meter wel dat je voor gloeilampen betaalt :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
HereIsTom schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:11:
Ik dacht dat dit topic over serieus electriciteit besparen ging, maar daar lijkt het totaal niet op met een heetwaterkraan als onderwerp, die neem je alleen als je gemakszuchtig bent en geld teveel hebt :+
En veel zonnepanelen hebt :>
Mijn grohe red kost me ~1 kWh per dag, inclusief verbruik.
Laat ik er vandaag alweer 12 van opgewekt hebben.
(zonder gas aansluiting. Een oud-lid zei eens: hier wordt niks in de fik gestoken ;) )

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 11-03-2017 15:51 (10%)

• Shaggie_NB
quote:
Ik heb twee heetwaterkranen. Een via de CV en een via de grohe red duo. Maar ik heb altijd het gevoel dat die via de cv voor meer verspilling zorgt... (waarschijnlijk omdat ik zolang moet wachten)
Zal toch eens een keer meten welke het zuinigst is (niet qua geld maar het minste verspillend)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
Shaggie_NB schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:57:
[...]

Ik heb twee heetwaterkranen. Een via de CV en een via de grohe red duo. Maar ik heb altijd het gevoel dat die via de cv voor meer verspilling zorgt... (waarschijnlijk omdat ik zolang moet wachten)
Zal toch eens een keer meten welke het zuinigst is (niet qua geld maar het minste verspillend)
Een liter water kost in Dubai meer dan een liter benzine.
En het aardgas komt ook niet gratis uit de grond. (vraag het de Groningers maar)
Het gaat dan wel om serieus elektriciteit besparen, maar kijk eens naar het grotere plaatje.
Het aandeel duurzaam opgewekte stroom wordt alleen maar groter.

• Shaggie_NB
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:19:
[...]

Een liter water kost in Dubai meer dan een liter benzine.
En het aardgas komt ook niet gratis uit de grond. (vraag het de Groningers maar)
Het gaat dan wel om serieus elektriciteit besparen, maar kijk eens naar het grotere plaatje.
Het aandeel duurzaam opgewekte stroom wordt alleen maar groter.
Ik snap alles wat je zegt.
Maar begrijp het niet als reactie op mij?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
Shaggie_NB schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:59:
[...]

Ik snap alles wat je zegt.
Maar begrijp het niet als reactie op mij?
Je vroeg je af wat het minst verspillend is, vandaar mijn reactie.
Gas en schoon water verspillen... beide zijn eindig. Elektriciteit duurzaam opgewekt niet.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Ik bespaar elektriciteit, de cv gebruikt 0W... :+ .....ow wacht..... ;)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 18:42:
[...]

Je vroeg je af wat het minst verspillend is, vandaar mijn reactie.
Gas en schoon water verspillen... beide zijn eindig. Elektriciteit duurzaam opgewekt niet.
Het is maar hoe je het bekijkt. Ja, morgen schijnt de zon en waait de wind weer, maar elke kWh kun je ook maar één keer verbruiken en als je die gebruikt om de buitenlucht te verwarmen verspil je hem ook.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Pagina: 1 ... 55 ... 58 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True