Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:11:
Een tip voor de koelkast bij dit weer: zet 's nachts een paar flessen water buiten en zet die 's morgens in de koelkast. Vanmorgen om 8 uur heb ik 6 flessen in de koelkast gezet en de temperatuur staat nu op 2 graden i.p.v. 7. :D Die gaat de komende uren niet aan.
Let wel op dat de spullen in je vriesvak niet ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36

TRaSH

koffie ?

vso schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:34:
[...]

.....

Alleen ik vraag me af wat meer winst is .. aparte elektrische deken(s) aanschaffen voor die keer dat je langer/eerder naar bed wilt .. of op temperatuur houden.. na isoleren .. ik denk wel dat er wat winst is maar hoeveel ??? (beter normaal bed)
Vroeger ook een waterbed gehad wegens mijn rug,
Het warmte element was stuk gegaan en dat is geen pretje aangezien je 600-800 liter water niet met lichaams temperatuur kan opwarmen.
Het is net alsof je op een groot ijsblok ligt dan.
Wat helpt om de warmte te behouden in een waterbed is je dekbed gewoon er over heen te leggen en niet open laten.
En vraag me ook af of je echt winst behaalt door hem uit te zetten van het element.
Volgens mij kost het opwarmen altijd meer energie dan het op temperatuur te houden.
Uiteraard heeft de invloed van de isolatie van je huis er ook veel mee te maken.(of je huis de warmte lang behoud)

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
TRaSH schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:22:
Volgens mij kost het opwarmen altijd meer energie dan het op temperatuur te houden.
Dus jij hebt de schakelaar uit je waterkoker kortgesloten, zodat die nu thuis staat te pruttelen voor als je vanavond een kop thee wilt? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Laatst online: 22:36

TRaSH

koffie ?

dreamscape schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:01:
[...]

Dus jij hebt de schakelaar uit je waterkoker kortgesloten, zodat die nu thuis staat te pruttelen voor als je vanavond een kop thee wilt? :)
Nee drink geen Thee ;)

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:34
dreamscape schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:01:
Dat gaat alleen op als je elke dag hetzelfde theewater drinkt. >:) :X

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

S0epkip schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:33:
[...]

Leuk idee maar voor mij valt dit toch in de categorie teveel ongemak voor een klein beetje effect.
In dit specifieke betaal ik dan graag voor comfort en ga ik niet twee keer per dag met flessen slepen.
Bovendien is mn koelkast daar te klein voor.
We zitten natuurlijk in het serieus besparen topic hier :P
Ik heb met deze temperaturen ook gewoon het kratje pils in de onverwarmde bijkeuken staan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn inspanning m.b.t. electriciteit besparen zijn ook op de jaarrekening duidelijk zichtbaar :)
Ik heb dan alleen het "laaghangend fruit" aangepakt. Het finetunen zoals modems/routers en tv-meubel compleet uit ipv standby heb ik nog niet gedaan. Maar ik ben met dit resultaat al ontzettend tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/5p9klg5rh/Screen_Shot_2016_11_22_at_07_03_52.png

[ Voor 13% gewijzigd door degroot op 22-11-2016 07:07 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:05
degroot schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 07:07:
Mijn inspanning m.b.t. electriciteit besparen zijn ook op de jaarrekening duidelijk zichtbaar :)
Ik heb dan alleen het "laaghangend fruit" aangepakt. Het finetunen zoals modems/routers en tv-meubel compleet uit ipv standby heb ik nog niet gedaan. Maar ik ben met dit resultaat al ontzettend tevreden!

[afbeelding]
Mooie besparing :)
Wat heb je zoal aangepakt ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
- iMac en printer uit bij geen gebruik ipv standby slurpen
- 50inch plasma tv vervangen voor 55inch led tv
- Lampen vervangen voor LED lampen
- Mechanische ventilatie(25jaar oud) vervangen voor Itho EcoFan
- TV Slaapkamer opgeruimd , stond standby te slurpen maar stond nooit aan
- Veel minder vaak droger gebruiken. Alles ophangen.
- Humax IR5300 eruit , CI+ module in tv gedaan.

Dat zijn de grote besparingen , terwijl ik nu andere apparaten heb die vaker aanstaan. Maar doordat dit met Domoticz geschakeld word, verbruiken ze wel minder. Ik had bijvoorbeeld nooit lantaarn in de tuin aan. Maar nu met domoticz wel. Overigens zitten hier ook LED lampen in.
Ook heb ik dit jaar rolluiken laten ophangen ( somfy ) en heb ik een NEST laten plaatsen. Allemaal apparaten die extra erbij zijn gekomen en continue stroom verbruiken.

Daarom ben ik met dit resultaat eigenlijk wel heel erg tevreden. Niks op comfort ingeleverd , maar wel een hoop bespaard!

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09

P_Tingen

omdat het KAN

degroot schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:41:
- iMac en printer uit bij geen gebruik ipv standby slurpen
- 50inch plasma tv vervangen voor 55inch led tv
- Lampen vervangen voor LED lampen
- Mechanische ventilatie(25jaar oud) vervangen voor Itho EcoFan
- TV Slaapkamer opgeruimd , stond standby te slurpen maar stond nooit aan
- Veel minder vaak droger gebruiken. Alles ophangen.

Dat zijn de grote besparingen , terwijl ik nu andere apparaten heb die vaker aanstaan. Maar doordat dit met Domoticz geschakeld word, verbruiken ze wel minder. Ik had bijvoorbeeld nooit lantaarn in de tuin aan. Maar nu met domoticz wel. Overigens zitten hier ook LED lampen in.
Ook heb ik dit jaar rolluiken laten ophangen ( somfy ) en heb ik een NEST laten plaatsen. Allemaal apparaten die extra erbij zijn gekomen en continue stroom verbruiken.

Daarom ben ik met dit resultaat eigenlijk wel heel erg tevreden. Niks op comfort ingeleverd , maar wel een hoop bespaard!
Goed bezig! Toch zo'n dikke €170 bespaard. Gebruik je ook schakelklokken? Ik heb achter een aantal apparaten een simpele schakelklok zitten die 's nachts de stroom eraf haalt. Zo kunnen mijn router, modem en een aantal andere apparaten prima zonder.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
P_Tingen schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:46:
[...]

Goed bezig! Toch zo'n dikke €170 bespaard. Gebruik je ook schakelklokken? Ik heb achter een aantal apparaten een simpele schakelklok zitten die 's nachts de stroom eraf haalt. Zo kunnen mijn router, modem en een aantal andere apparaten prima zonder.
Heb je ooit gemeten wat een schakelklok gebruikt?
soms is het bijna voordeliger om het aan te laten staan zonder schakelklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij sterk dat aan laten staan voordeliger is dan een schakelklok ertussen. Een digitale tijdschakelaar doet 0,5 - 1W en een analoge doet 1-2W. Beetje router doet al gauw 10W.

Zijn misschien kleine beetjes wat je bespaart, maar een hoop kleine verbruikers samen is toch wel weer de moeite waard om uit te zetten als je het niet gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 22-11-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Totaal krijg ik 204 euro terug en ga ik van 65 naar 45 Euro per maand.

Mijn Modem ( ziggo ) Router ( asus ) en NAS ( syno ) kunnen snachts niet uit.
Domoticz draait op mijn NAS , en er lopen snachts wat backups van en naar mijn NAS.
Ook zijn er dit jaar 3 Escam IP camera's bijgekomen die continue aan staan ( zou evt nog gefinetuned kunnen worden).

Ik kan mijn TV hoek nog finetunen door TV en HiFi set snachts uit te laten gaan. Wil alleen de Harmony Hub en de ChromeCast Audio wel continue aan hebben ivm scenes in Domoticz. Anders moet ik steeds een stream naar mijn ChromeCast sturen sochtends. Zolang dit nog niet lekker in Domoticz kan blijft deze continue aan.

Wel ga ik op zeer korte termijn de koelkast vervangen. De vrouw was hem al beu , en kan deze gelijk vervangen worden voor een energiezuinig model.

[ Voor 13% gewijzigd door degroot op 22-11-2016 08:57 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Wceend schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:52:
[...]
Heb je ooit gemeten wat een schakelklok gebruikt?
soms is het bijna voordeliger om het aan te laten staan zonder schakelklok.
Ik heb niet gemeten wat een schakelklok neemt, moet ik bekennen, maar mijn gezond verstand dicteert dat als ik er een stekkerblok aan hang met meerdere apparaten, dat ik per saldo stroom bespaar. Bij mij staan er nogal wat apparaten bij elkaar in de tv-hoek, die via 2 schakelklokken worden gestuurd. Het gros hangt aan 1 schakelklok die van 01:00 tot 06:00 uit staat.

De andere bestuurt mijn Ziggo modem en gaat maar 15 minuten per nacht uit. Deze zit er niet vanwege de besparing maar om hem dagelijks te resetten. Dat @#$&^# apparaat gaat gek doen als hij een dag of 3 á 4 continue aanstaat. En ik wil hem niet de hele nacht uit hebben ivm bereikbaarheid via telefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 22-11-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
P_Tingen schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:46:
[...]

Goed bezig! Toch zo'n dikke €170 bespaard.
Ik zou dat niet direct besparen willen noemen gezien de uitgaves aan vervangende televisies en ventilatie-systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Gezien ik van 65 naar 45 euro per maand ga , bespaar ik jaarlijks 240 Euro.
Dus de "terugverdientijd" inclusief aanschaf televisie zal zon 4 jaar zijn. Overigens was de TV zowiezo aan vervanging toe. de Itho EcoFan heb ik voor inkoopprijs kunnen meenemen.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

RodeStabilo schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:40:
[...]
Ik zou dat niet direct besparen willen noemen gezien de uitgaves aan vervangende televisies en ventilatie-systemen.
Jawel, want de uitgaven zijn eenmalig en de verminderde kosten zijn maandelijks. Zolang je binnen een aanvaardbare tvt zit is het per saldo een besparing. Met veel dingen is het dat "de kost voor de baat uitgaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dit topic maar weer eens even warmhouden voor mezelf. Over ruim een maand krijgen we de sleutel van ons nieuwe (jaren '70) huis en daar gaan we flink aan de slag! Voor comfort, maar ook wat voor besparing.

De benedenverdieping wordt voorzien van vloerverwarming, dit zal toch echt in de stookkosten gaan besparen, aangezien we koude voeten het meest irritant vinden. Uiteraard met pompschakelaar, zodat er niet continu een pomp staat te draaien.

Daarnaast zitten we nu in een jaren '30 huis, dus dat is sowieso een besparing van 40 jaar ontwikkeling in isolatie en bouw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Maar het besparen van stookkosten is in het 'elektriciteit besparen'-topic ietwat offtopic :)

Sorry, da's flauw. En bij vloerverwarming denk ik meteen aan extra kruipruimte-isolatie en een warmtepomp. Daarmee ga je natuurlijk al helemaal geen elektriciteit besparen, maar onder de streep gaat het in kosten wel wat schelen. Nog een paar zonnepanelen erbij, wellicht? :)

* dreamscape gaat binnenkort net zoiets doen: verhuizen van een pand uit 1924 naar een pand uit 1965 en twijfelt nog over welke energiebesparende maatregelen en welk soort verwarming...

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 22-11-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 30-07 09:39
Wilde altijd al een synology nas en gelukkig kreeg mijn netgear kuren. :)
DS216+II gekocht met 2 maal ssd.

Slaat economisch nergens op maar nas verbruikt nu constant 9,2 watt.
Het te pas en te onpas opspinnen van de schijven is nu ook verleden tijd. _/-\o_

Draai er ook eigen DNS server op met SY hole. Alle computers ad vrij!

Vorige maand voor het eerst onder de 100 kw. (97 kw)

Overstap naar xs4all glas scheelde ook veel. Setup box van de TV hoeft nu alleen maar aan bij TV kijken, opnemen gebeurt op de server van xs4all.

Upgrade naar Skylake systeem (met alle bespaar opties aan) scheelt ook veel. (+- 50 watt per uur)

Helaas MOET de verwarming aan.
Vriendin is koukleun en met alles achter schakelaars wordt ze al helemaal gek van mij. :)

Er is nog maar 1 energie slupper in the house en dat is de Pana Plasma TV.
Maar goed die gaat amper aan want xs4allwebtv op de laptop gaat ook prima.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laptop aan de voeding doet ook algauw 100 watt dus tov die plasma scheelt dat niet zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

dreamscape schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:02:
Maar het besparen van stookkosten is in het 'elektriciteit besparen'-topic ietwat offtopic :)

Sorry, da's flauw. En bij vloerverwarming denk ik meteen aan extra kruipruimte-isolatie en een warmtepomp. Daarmee ga je natuurlijk al helemaal geen elektriciteit besparen, maar onder de streep gaat het in kosten wel wat schelen. Nog een paar zonnepanelen erbij, wellicht? :)

* dreamscape gaat binnenkort net zoiets doen: verhuizen van een pand uit 1924 naar een pand uit 1965 en twijfelt nog over welke energiebesparende maatregelen en welk soort verwarming...
True, lol. Zonnepanelen besparen natuurlijk ook geen electriciteit ;) Die gaan er overigens wel komen, maar pas als de rest van het verbouwbudget duidelijk is. Natuurlijk zijn juist de panelen goed voor een besparing op de lange termijn, maar sommige andere dingen willen we écht gedaan hebben voordat we er gaan wonen.

Qua electriciteitsbesparing: daar doen we het afgelopen anderhalf jaar niks actief aan. We zitten tijdelijk in een huurhuis van vrienden en ik heb geen zin gehad om lampjes te vervangen of de contactdozen zodanig vol te prikken dat de apparaten die uit mogen achter een knopje zitten. Daar gaat natuurlijk weer verandering in komen, want éigenlijk vind ik besparen superleuk!

Er komt overigens ook een nieuwe keuken, dus nieuwe, zuiniger apparatuur, maar wel inductiekoken ipv gas, ook met zonnepanelen in het vooruitzicht.

De onderkant van de vloer is al geïsoleerd overigens, misschien ook maar een paar kuub van die chips in de kruipruimte (laten) leggen, dat scheelt echt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Speedster schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 11:32:
Slaat economisch nergens op maar nas verbruikt nu constant 9,2 kw.
9200 watt continu verbruik? Hoeveel petabyte opslag heb je dan wel niet? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
dreamscape schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:17:
[...]

Hij verbruikt totaal bijna 100kW, dus ik denk sowieso dat het om een datacenter oid gaat? :7

Of het is gewoon een kilowatt vs watt spraakverwarring natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Laatst online: 30-07 09:39
dreamscape schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:17:
[...]

Scherp! ff aangepast

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TRaSH schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:22:
[...]
Nee, precies andersom juist. Op temperatuur houden kost altijd meer dan opwarmen.

Ik citeer mezelf maar even uit een ander topic, ging over een boiler, maar het principe is hetzelfde:

Iets op temperatuur houden kost altijd meer energie dan terugverwarmen (danwel koelen) naar de gewenste temperatuur. Dit omdat het warmteverlies steeds kleiner wordt naarmate de boiler (in dit geval) langer uitstaat (omdat het warmteverschil kleiner wordt), tot het warmteverlies nul is natuurlijk (omgevingstemperatuur bereikt).

Het enige wat je doet als je een boiler aan laat staan is telkens dat stukje warmteverlies weer in je water terug stoppen. Daarmee hou je dus het warmteverschil groot en dus je verlies. Zelfs als de boiler niet helemaal afkoelt naar omgevingstemperatuur in één nacht (mag hopen van niet) scheelt het dus energie om deze uit te zetten.

Zelfde voor je cv. Het is altijd zuiniger om je cv uit of lager te zetten 's nachts dan om de temperatuur aan te houden.

Wel heb je wat randzaken die e.e.a. kunnen beïnvloeden, zoals efficiëntie van een cv die verschilt bij vol verwarmen ('s ochtends als het dus koud is) t.o.v. bijverwarmen de hele nacht. Dat zijn specifieke gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
Dus, als ik mijn warmtepomp tapwater 1 keer per dag laat opwarmen is dat zuiniger dan het de hele dag warm houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Met een warmtepomp zal dat idd nog sterker gelden, gezien de efficiëntie van een warmtepomp hoger is als het temperatuurverschil lager is.

Als je afkoelt van bijv. 60 naar 50 graden, en je warmt 'm dan 10 graden op, kost dat met een warmtepomp minder energie dan wanneer je hem 10x van 59 naar 60 graden opwarmt.

Dat komt dus nog eens bovenop het feit dat de boiler ook minder verlies heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Dát ligt maar net aan je type warmtepomp en jouw specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 16:00
Ik laat mijn warmtepomp het sww maken tussen 12 en 15 uur, wanneer de zon het meest levert qua instraling...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Mijn oude laptop (feitelijk de computer die ik thuis 90% van de tijd gebruik) is al dusdanig vaak onder handen genomen dat 'ie niet echt mobiel meer is en vorige week ging ook de voeding stuk.
Maar goed, toch maar weer onder handen genomen en nu zit er tijdelijk (jaja..) een labvoeding aan (0-32V 0-5A, geschakelde voeding), waardoor ik heel precies kan zien hoeveel de laptop verbruikt. (gemeten aan de DC-kant dus)
En wat me opvalt is dat de "slaapmode" toch nog 10 Watt verbruikt. (0.5A, 19V)
De "uit-mode" trekt toch nog 50 mA (dus 1 Watt).

Maar het meest opvallende was nog wel... de fan.
Hij maakte al een tijdje erg irritant veel lawaai en werd warm en was langzaam enzo.
Mijn idee (zonder echt bij na te denken) was dat er na 9.5 jaar misschien toch wat in de fan versleten zou zijn. Bijvoorbeeld heatpipe lek, oid.
Dus gisteren goed schoongemaakt en met de stofzuiger bij de fan (niet bij de elektronica uiteraard, vanwege statische elektriciteit) en met fan-stekker losgetrokken (want hoog toerental => dynamo => elektronica stuk) eens flink bezig geweest.
Resultaat is een laptop die weer als vanouds stil is, als vanouds koel en als vanouds snel.
Dat laatste voor zover je dat kunt beoordelen, maar video's haperen veel minder heb ik het idee en het scrollen door pagina's loopt ook soepeler.

En nu ontopic; De vieze fan zorgde er in z'n eentje voor dat het stroomverbruik meer dan 1A hoger lag bij gebruik (niet accu laden). Op 19V scheelt dat dus zo'n 20 Watt en een hoop herrie en warmte.
Nu zullen meerdere componenten mogelijk wel meer gaan gebruiken bij hogere temperaturen, dus het zal niet zo zijn dat er een 20 Watt fan in zit, maar op het totaal is het verbruik van zo'n 3.5 A naar 2.25 A gegaan gemiddeld en bij gewoon simpel browsen ligt het verbruik meer rond de 1.8 - 2 A

Kortom, was een mate van besparing die ik niet verwacht had.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nee, iets gaat niet meer verbruiken omdat het warm wordt. Sterker nog, je cpu gaat vanzelf throttlen als 'ie te warm wordt en zorgt daarmee voor een lagere temperatuur. Het verbruik v/d cpu loopt dus (kunstmatig) terug als deze boven een bepaalde waarde komt.

Een vieze fan zal wel iets meer energie verbruiken, en iets meer ingezet worden vanwege zijn lagere koelingscapaciteit, maar dat lijkt me geen 20 watt. Mooi dat je laptop weer goed werkt, maar ik kan het energieverschil niet verklaren iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het enige wat ik kan verzinnen is dat 'ie door het throttlen langer met z'n taak bezig is en dus langer in niet-zuinige stand staat. Daar doelde ik op met "meer verbruiken".

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De fan zelf vraag natuurlijk ook stroom. Waarschijnlijk waren je heatsinks helemaal dichtgestoft waardoor de warmtewisseling niet meer zo goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Aikon schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:10:
Nee, iets gaat niet meer verbruiken omdat het warm wordt. Sterker nog, je cpu gaat vanzelf throttlen als 'ie te warm wordt en zorgt daarmee voor een lagere temperatuur. Het verbruik v/d cpu loopt dus (kunstmatig) terug als deze boven een bepaalde waarde komt.
Dat klinkt niet logisch; als je 2 gelijke apparaten hebt, waarbij ze beide hun werk doen, maar waarbij de ene warm wordt en de andere niet, dan moet het warme apparaat toch meer energie gebruiken? Waar komt anders die warmte vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

P_Tingen schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:00:
[...]

Dat klinkt niet logisch; als je 2 gelijke apparaten hebt, waarbij ze beide hun werk doen, maar waarbij de ene warm wordt en de andere niet, dan moet het warme apparaat toch meer energie gebruiken? Waar komt anders die warmte vandaan?
We hebben het hier over het niet afvoeren van warmte, niet over het toevoeren van meer warmte.
Er wordt een gelijke hoeveelheid warmte toegevoerd.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
P_Tingen schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:00:
[...]

Uiteraard. Maar dat wil niet zeggen dat de hogere energieconsumptie wordt veroorzaakt door de extra warmte. En wat Maasluip zegt: jouw stelling gaat alleen op als de koelcapaciteit hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Nee, dat klopt, een warm apparaat neemt niet meer, enkel en alleen omdat het warm is. Maar áls het warm is en dan nog steeds dezelfde prestaties levert, moet het wel meer gebruiken. Afijn, dat wordt zo al snel een woordspelletje, we snappen elkaar wel.

Mbt de fan: in de loop der jaren heeft die stof verzamelt in alle kieren. Daarnaast wellicht aanslag op de bladen van de fan zelf. Resultaat: zwaardere, niet-gladde fans die meer luchtweerstand hebben. En meer wrijving vanwege stof in alle kieren, en wrijving geeft warmte.

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 15:15

Veritas

concedo nulli

Naar aanleiding van dit topic ben ik weer even met een energiemeter door mijn huis aan het gaan. Een ding wat er meteen uitspringt is de pomp voor de vloerverwarming. Die draait 24/7 op zo'n 60w. Ben dus op zoek naar een goede pompschakelaar. Heeft iemand tips voor wat betreft een merk? Dat staat er in de OP niet bij en in die Tweakblog laten een aantal reaguurders zich negatief uit over een aantal types.

Vandaar de vraag. Weet iemand een goede vloerpompschakelaar? Eentje die dus aanspringt als het aanvoerbuisje warm wordt, en daarnaast iedere dag in de zomer uit zichzelf een rondje draait zodat de pomp niet vastloopt?

[ Voor 14% gewijzigd door Veritas op 29-12-2016 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024

• TD-er
Voor ventilatoren is er in verbruik een groot verschil tussen AC-motoren en DC-motoren (tot wel 80% besparing)
Ik vraag me af of er ook zo'n besparing mogelijk is voor een pomp van de vloerverwarming.
Uiteraard is een pompschakelaar geen slecht idee, want de grootste besparing is natuurlijk nog steeds helemaal niets gebruiken als het niet nodig is. :)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

TD-er schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:23:
Voor ventilatoren is er in verbruik een groot verschil tussen AC-motoren en DC-motoren (tot wel 80% besparing)
Ik vraag me af of er ook zo'n besparing mogelijk is voor een pomp van de vloerverwarming.
Uiteraard is een pompschakelaar geen slecht idee, want de grootste besparing is natuurlijk nog steeds helemaal niets gebruiken als het niet nodig is. :)
Ja zeker - mijn oude AC-circulatiepomp voor de vloerverwarming verbruikte 31,5 W op stand I.
Mijn nieuwe A-label (DC) pomp gaat op stand I 5-7 W verbruiken.

Een thermostatische pompschakelaar is essentieel om energie te besparen!
Instelling bij mij: Op 28 °C aanvoer aan en op 26°C weer uit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TD-er
Interessant om naar te kijken wanneer we onze installatie vervangen. Dat zal waarschijnlijk in 't voorjaar zijn, tenzij 'ie deze winter ermee kapt natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 29-12-2016 19:54 ]

• Veritas

Veritas

concedo nulli

En, tevreden over? Heb je enig idee wat je er mee bespaart?

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb er geen meter tussen hangen, maar oorspronkelijk draaide de pomp 24/7 het hele jaar door.
Zo is het opgeleverd in het nieuwbouwhuis 8)7
Dus dat de pomp zomers niet draait en 1x per dag 1 minuut (of zoiets) om de boel gangbaar te houden, dat is al winst natuurlijk.
En als de CV in bedrijf is in de winter dan draait de pomp ook niet constant, maar alleen als er warmte gevraagd wordt, de CV pomp die in je ketel zit draait tenslotte ook niet continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas

Veritas

concedo nulli

Heb vandaag LED-lampen gescoord bij IKEA. Ze hebben daar heel degelijke 400lm ledlampen van 5w. En met 3 Euro voor 2 stuks (fitting e27) extreem goedkoop. Heb alles vervangen wat ik had hangen, ook mijn 11w spaarlampen. Kwam ook nog wat 40w halogeen tegen, dus verwacht het nodige te gaan besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Na een aantal jaar gelurkt (is dit echt goed NL?) te hebben toch maar eens reageren.

Aangepast in 2016:
- Pompschakelaar aan Vloerverwarming woonkamer toegevoegd.
- Bijna alle lampen vervangen voor LED
- Tijdschakelaar TV/ game hoek.
- Kids minder laten gamen op PS en WII. (~1 uur minder per dag gemiddeld.)
- NAS geoptimaliseerd en kan nu 8 uur per 24 uur uit.
- Switches, routers en 3 WIFI zenders vervangen en handiger ingedeeld.
- 1 IMAC uit 2007 vervangen voor laptop.
- 4 laptops energie settings/ backup/update aangepast.
- CV-ketel tuning toegepast.
- Quooker geïsoleerd en heat-element en slangen vervangen.
- Kids opgevoed: "apparaten en licht uit als je het niet nodig hebt."
- Tijdschakelaars op alle elektrisch bedienbare bedden gezet. (foei Auping voor je hoge standby verbruik)
Dit alles scheelde over 2016 ~1125 kWh aan stroom. :P
Nu nog de overige 3600 kWh.

Voor 2017:
- Vervangen centrale afzuig door een gelijkstroom Itho fan.
- NAS vervangen (QNAP 219P uit 2009) voor een enkele NetwerkHD of zoiets.
- Zonnepanelen plaatsen ??
- ???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 16:53 . Reden: typo Kwh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:31:
Na een aantal jaar gelurkt (is dit echt goed NL?) te hebben toch maar eens reageren.

Aangepast in 2016:
[...]
Dit alles scheelde over 2016 ~1125 KW aan stroom. :P
Nu nog de overige 3600 KW.

Voor 2017:
- Zonnepanelen plaatsen ??
Mooie besparing! Dikke 200 euro/jaar.

Maar nog wel even: de eenheid die je bedoelt is kWh. Als je 3600 KW noemt dan heb je het over een apparaat wat 3.600.000 Watt trekt. En als je die een jaar laat aan staan dan is dat heeeel veel kWh... ;)

Maar wat hier goed werkte was een simpele stekkervariant verbruiksmeter (10-15 euro). Die prikte ik zo ongeveer overal tussen en zo bracht ik alles in een excel document in kaart. Daaruit is dan snel te zien waar winst te halen is. (vergeet niet de wasmachine, droger, tv, vriezer, koelkast, afzuigkap)

Als je er de ruimte en budget voor hebt zou ik je aanraden snel te investeren in een paar zonnepanelen...
(de komende jaren mogen we nog salderen en dan verdien je ze zo terug)

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 04-01-2017 15:50 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een zelfbouw nas met Debian die fungeert als backup oplossing. Maar als ik slaap/werk heb dat ding niet nodig. Dus als mijn MacBook ontwaakt wordt de nas ook wakker (WoL). Daarna stuurt een script elke n minuten een timestamp naar de nas. De nas vergelijkt de timestamp met de huidige tijd. Als het verschil groter is dan n minuten plus marge is de MacBook in slaap gesukkeld en doet de nas dat ook (hibernate, wat werkelijk uit is. Bios en grub komen langs bij wakker worden. Wakker worden duurt overigens een minuutje ofzo).

Besparing: tientallen euro's per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door balk op 04-01-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 14:24

arie_papa

Running on Ubuntu

Afgelopen 2-3 jaar stukken bewuster met verbruik omgegaan.
Situatie, tussenwoning 1978 met 2 volwassenen en 1 kind. Sinds eind 2014 zit mijn vrouw ziek thuis, dus er is altijd wel iemand thuis overdag.

2013 zaten we nog op 3969 kWh op jaarbasis
2014 daalde dit al naar 3614 kWh
2015 nog maar 3179 kWh
2016 nog maar 2692 kWh

- Alle gloeilampen vervangen voor spaarlampen. Ze zullen tzt nog vervangen worden voor zoveel mogelijk Led, maar kreeg nog oude voorraad van mijn pa gedoneerd, dus kosten 0,- :)
- Vloerverwarming pomp achter een voeler zodat hij niet meer 24/7 draaide.
- Alle randapparatuur achter schakelstekkerdozen.
- NAS 's nachts uit met automatisch schema.
- COAX versterker 's nachts uit dmv timer.
- Aquarium eruit sinds 2014.
- Motoren van elektrisch verstelbaar bed losgekoppeld (gebruikte we nooit).
- 10 jaar oude koel vries combinatie vervangen voor nieuwe A++
- 2e koelkast verwijderd.

Onze 20 jaar oude HR CV ketel loopt op zijn laatste tanden, dus die zal dit of volgend jaar ook wel vervangen worden voor een zuiniger exemplaar. Intussen zit ik me al wat in te lezen bij het CV tuning topic.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arie_papa schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:01:
...

2013 zaten we nog op 3969 kWh op jaarbasis
2014 daalde dit al naar 3614 kWh
2015 nog maar 3179 kWh
2016 nog maar 2692 kWh
...
Dat is een hele mooie verlaging. De volgende stap zal lastiger worden. Success.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Ja, dat aquarium zal best een stroomvreter zijn! Denk dat het aquarium hier op jaarbasis ook wel 400/500 kWh weg slurpt..

[ Voor 66% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 06-01-2017 17:02 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik sta er niet raar van te kijken als het het dubbele zou zijn. 400 - 500 kWh is 45 - 60W continu (500 delen door 365, delen door 24, keer 1000). Volgens mij is het al gauw meer continuverbruik dan je denkt.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zie reacties voorbijkomen waarin men stelt alle lampen voor LED-lampen vervangen te hebben, maar zolang je oude gloeilamp niet stuk is, is dat natuurlijk erg zonde en zeker niet goed voor het milieu.

Gloeilampen hebben normaliter zo'n 95% verlies in de vorm van warmte. Dat is natuurlijk alleen echt verlies als je die warmte niet nodig hebt. In deze tijd van het jaar is die warmte echter zeker geen verlies, als je de lampen op de plekken hebt waar je het ook warm wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
gop1 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:37:
Ik zie reacties voorbijkomen waarin men stelt alle lampen voor LED-lampen vervangen te hebben, maar zolang je oude gloeilamp niet stuk is, is dat natuurlijk erg zonde en zeker niet goed voor het milieu.

Gloeilampen hebben normaliter zo'n 95% verlies in de vorm van warmte. Dat is natuurlijk alleen echt verlies als je die warmte niet nodig hebt. In deze tijd van het jaar is die warmte echter zeker geen verlies, als je de lampen op de plekken hebt waar je het ook warm wilt hebben.
Alleen is verwarmen met gas wel een stuk voordeliger dan met elektriciteit.
En daarnaast heb je behoorlijk wat verliezen voor de elektriciteit bij jou is, dus een gloeilamp blijven gebruiken is ook best wel schadelijk voor het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:01:
[...]

Ja, dat aquarium zal best een stroomvreter zijn! Denk dat het aquarium hier op jaarbasis ook wel 400/500 kWh weg slurpt..
ThinkPadd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:53:
Ik sta er niet raar van te kijken als het het dubbele zou zijn. 400 - 500 kWh is 45 - 60W continu (500 delen door 365, delen door 24, keer 1000). Volgens mij is het al gauw meer continuverbruik dan je denkt.
Ging om een relatief klein aquarium (110 liter, kleine pomp, 24 graden max), maar zoiets is een enorme energieslurper. Afhankelijk van warmtebehoefte en waterflow kan dit inderdaad enorm oplopen. Zeker iets om te bekijken als je wilt besparen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
arie_papa schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:33:
Ging om een relatief klein aquarium (110 liter, kleine pomp, 24 graden max), maar zoiets is een enorme energieslurper. Afhankelijk van warmtebehoefte en waterflow kan dit inderdaad enorm oplopen. Zeker iets om te bekijken als je wilt besparen.
Heb een 240 liter staan, wel met LED verlichting, maar het verwarmingselement is vooral de stroomvreter. Zit nu een 150 watt element in, krijg daarmee het aquarium goed op temperatuur (23 graden), slaat met dit weer wel regelmatig aan. Heb je ook nog een pomp die 20 watt 24/7 wegslurpt, gaat hard inderdaad, weet niet of ik daar op zou kunnen bezuinigingen, behalve weg doen, maar dat vind ik zonde..

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:38:
[...]

Heb een 240 liter staan, wel met LED verlichting, maar het verwarmingselement is vooral de stroomvreter. Zit nu een 150 watt element in, krijg daarmee het aquarium goed op temperatuur (23 graden), slaat met dit weer wel regelmatig aan. Heb je ook nog een pomp die 20 watt 24/7 wegslurpt, gaat hard inderdaad, weet niet of ik daar op zou kunnen bezuinigingen, behalve weg doen, maar dat vind ik zonde..
Een hobby mag natuurlijk ook wat kosten ;)
Wel een aandachtspunt natuurlijk als je stroom wil besparen. Na ~10 jaar was voor ons de lol van een aquarium er een beetje vanaf, juist omdat wij een wat 'kleinere' bak hadden. Niks mis met een aquarium, maar wel een grote sluipverbruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
balk schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:55:
Ik heb een zelfbouw nas met Debian die fungeert als backup oplossing. Maar als ik slaap/werk heb dat ding niet nodig. Dus als mijn MacBook ontwaakt wordt de nas ook wakker (WoL). Daarna stuurt een script elke n minuten een timestamp naar de nas. De nas vergelijkt de timestamp met de huidige tijd. Als het verschil groter is dan n minuten plus marge is de MacBook in slaap gesukkeld en doet de nas dat ook (hibernate, wat werkelijk uit is. Bios en grub komen langs bij wakker worden. Wakker worden duurt overigens een minuutje ofzo).

Ik heb bovenstaand even in een blog verwerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gop1 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:37:
...., als je de lampen op de plekken hebt waar je het ook warm wilt hebben.
Meestentijds hangen lampen aan het plafond of aan een muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 20:20
Veritas schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:59:
Naar aanleiding van dit topic ben ik weer even met een energiemeter door mijn huis aan het gaan. Een ding wat er meteen uitspringt is de pomp voor de vloerverwarming. Die draait 24/7 op zo'n 60w. Ben dus op zoek naar een goede pompschakelaar. Heeft iemand tips voor wat betreft een merk? Dat staat er in de OP niet bij en in die Tweakblog laten een aantal reaguurders zich negatief uit over een aantal types.

Vandaar de vraag. Weet iemand een goede vloerpompschakelaar? Eentje die dus aanspringt als het aanvoerbuisje warm wordt, en daarnaast iedere dag in de zomer uit zichzelf een rondje draait zodat de pomp niet vastloopt?
ik heb deze laatst gekocht, lekker goedkoop, aansluiten en gaan!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

technopeuter schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:35:
[...]

ik heb deze laatst gekocht, lekker goedkoop, aansluiten en gaan!
Ik heb deze gekocht, verbruikt uitgeschakeld maar 23% van de energie van jouw aanbeveling (0,57W t.o.v. 2,5W) en verder kan je de schakelhysterese in stappen van 2 °C tussen de 2 en 10 °C veranderen. Natuurlijk met anti-vastloopfunctie en vorstbeveiliging.
- Schakeltemperatuur bij mij op 25 °C / hysterese 2°C - dus aan op 26 °C uit op 24°C

Deze schakelaar kan ook voor een warmwaterboiler gebruikt worden (bijvoorbeeld aan bij 50 °C, uit bij 60 °C).

[ Voor 2% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2017 15:34 . Reden: anti-vastloop/vorstbeveiliging ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
balk schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:55:

Een echt zuinige NAS gebruikt idle maar 10 watt of zoiets.
Zie bijvoorbeeld: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Dat is minder dan 20 euro per jaar totaal. Daar kun je niet eens tientallen euro's op besparen.

Zorg dus allereerst dat je een echt zuinige NAS gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door TWyk op 11-01-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
TWyk schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:50:
[...]

Een echt zuinige NAS gebruikt idle maar 10 watt of zoiets.
Zie bijvoorbeeld: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Dat is minder dan 20 euro per jaar totaal. Daar kun je niet eens tientallen euro's op besparen.

Zorg dus allereerst dat je een echt zuinige NAS gebruikt.
Een nieuw mobo kost al gauw €100. Stel ik bespaar dan 10W, dan is de terugverdientijd 5 jaar. Deze softwarematige truc kost graties :)
Voorlopig voldoet dit zes jaar oude Atom bordje nog prima. Ik ga binnenkort wel een andere voeding kopen, een picopsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik had een servertje dat rond de 100watt gebruikte. De nieuwe nas gebruikt bij mij rond de 20. Met dat verschil gaat het snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas

Veritas

concedo nulli

dunklefaser schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:22:
[...]

Ik heb deze gekocht, verbruikt uitgeschakeld maar 23% van de energie van jouw aanbeveling (0,57W t.o.v. 2,5W) en verder kan je de schakelhysterese in stappen van 2 °C tussen de 2 en 10 °C veranderen. Natuurlijk met anti-vastloopfunctie en vorstbeveiliging.
- Schakeltemperatuur bij mij op 25 °C / hysterese 2°C - dus aan op 26 °C uit op 24°C

Deze schakelaar kan ook voor een warmwaterboiler gebruikt worden (bijvoorbeeld aan bij 50 °C, uit bij 60 °C).
Belangrijk verschil wel dat jouw schakelaar maar 1x per 14 dagen draait (vastloopbeveiliging) terwijl die andere dat iedere dag doet. Das wel een minpunt voor mij, ik heb een oude pomp en wil niet dat die kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ dunkiefaser- Schakeltemperatuur bij mij op 25 °C / hysterese 2°C - dus aan op 26 °C uit op 24°C

Let er op dat in de zomer met vloerverwarming en een beetje zon je water temp ook kan oplopen tot wel 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Veritas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:03:
[...]

Belangrijk verschil wel dat jouw schakelaar maar 1x per 14 dagen draait (vastloopbeveiliging) terwijl die andere dat iedere dag doet. Das wel een minpunt voor mij, ik heb een oude pomp en wil niet dat die kapot gaat.
Oude pomp is vaak een energieslurper! Mijn oude pomp was ook nog niet kapot, maar mijn nieuwe A-label pomp verbruikt ca. 20% van wat de oude verbruikte. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:37:
@ dunkiefaser- Schakeltemperatuur bij mij op 25 °C / hysterese 2°C - dus aan op 26 °C uit op 24°C

Let er op dat in de zomer met vloerverwarming en een beetje zon je water temp ook kan oplopen tot wel 25 graden.
Buiten het stookseizoen trek ik natuurlijk de spreekwoordelijke stekker, dwz ik schakel de pompschakelaar uit :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas

Veritas

concedo nulli

dunklefaser schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:37:
[...]

Oude pomp is vaak een energieslurper! Mijn oude pomp was ook nog niet kapot, maar mijn nieuwe A-label pomp verbruikt ca. 20% van wat de oude verbruikte. YMMV
Kun je zo'n pomp zomaar 1 op 1 vervangen dan? En wat kost zo'n nieuwe pomp ongeveer? Sorry voor de noob vragen, maar ben er niet heel erg in thuis, dit soort pompen.
Heb nu nog geen pompschakelaar dus ding staat 24/7 aan en vraagt constant 60w. Dus idd best een slurper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Veritas schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:10:
[...]

Kun je zo'n pomp zomaar 1 op 1 vervangen dan? En wat kost zo'n nieuwe pomp ongeveer? Sorry voor de noob vragen, maar ben er niet heel erg in thuis, dit soort pompen.
Heb nu nog geen pompschakelaar dus ding staat 24/7 aan en vraagt constant 60w. Dus idd best een slurper.
vraag 1: ja, er zijn directe drop-ins (letterlijk en figuurlijk), waterpomptang is voldoende
vraag 2: vanaf ca. € 80, afhankelijk ook van merk&type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas

Veritas

concedo nulli

dunklefaser schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:19:
[...]

vraag 1: ja, er zijn directe drop-ins (letterlijk en figuurlijk), waterpomptang is voldoende
vraag 2: vanaf ca. € 80, afhankelijk ook van merk&type
Maar jij vindt het geen nadeel dat jouw pompschakelaar maar 1x per 14 dgn draait i.t.t. 1x per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Veritas schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:53:
[...]

Maar jij vindt het geen nadeel dat jouw pompschakelaar maar 1x per 14 dgn draait i.t.t. 1x per dag?
Nee, eigenlijk niet - het is geen vereiste om dit 1 x per dag te doen en ook niet nodig.
Anders neem je nog een goedkope schakelklok (€ <5) meet dag/weekprogramma, de pompschakelaar
zet bij het inschakelen de pomp namelijk altijd voor ca. 30 seconden in bedrjf _/-\o_ .

Trouwens ik schakel de schakelaar c.q. de pomp nog afzonderlijk via een AVM DECT 200 stopcontact
o.a. via een Google kalender _/-\o_ en ik meet tegelijkertijd het opgenomen vermogen c.q. de energie per dagdeel, dag, week maand en jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 17:07
Heren, dank voor de vermelding van de vloerverwarmingspomp. De oude pomp vorig jaar (40 watt laagste stand en 88watt hoogste stand) in de woning van m'n ouders laten vervangen voor een variant van 5 tot 44 watt.

Draait op laagste stand 5 - 10 watt en dat is meer dan prima voor de verwarming. Weet niet op welke stand de oude draaide maar de minimale besparing is 68 euro per jaar bij de stelregel van 2 euro per watt.

Wil nu toch nog een temperatuursensor er tussen zetten. Welke is nu het best? Zie deze vaak, zelf benoemd best verkocht: http://www.thermostaat.eu...hakelaar-amframatic-v-3dp

Ook meerder collega's deze tip al gegeven :). Verder wat lampen vervangen met LED en een R7S Pit van 300 watt vervangen door een 160 watts pit. Werd toch altijd toch tot op 30% helderheid gedimd. Kan altijd beter met LED, maar de staander was prijzig en past qua stijl perfect. Dit nog niet in LED (kleur LED vs R7S is matig) kunnen weervinden.
Dit was het snelle laaghangende fruit.

Echter dit soort nieuws is wat mij betreft wel weer jammer (helaas inlog):
https://fd.nl/ondernemen/...-drie-keer-zo-veel-kosten

Wat is jullie mening hierover, duurzaamheid goed. Maar je krijgt het als ordinaire belastingverhoging in de mik. Van 60 euro toeslag nu naar 293~euro in 2023. Ondanks dat de windmolens met steeds minder subsidie af kunnen. Zodra de prijs van duurzame energie onder die van fossiele duikt, zullen dit soort belastingen weer worden opgeheven of is dat onmogelijk dankzij de aard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Timberly2 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:50:
Ondanks dat de windmolens met steeds minder subsidie af kunnen.
Bij windmolens wordt gelijk de subsidie genoemd.
Hoeveel subsidie zit er in een kolencentrale?

Maar goed, dat is een ander topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bron van de tekst van FD:

http://www.pricewise.nl/b...ubsidie-duurzame-energie/

[ Voor 169% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-02-2017 00:07 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Schandalig, maar als er dan toch een heffing komt dan graag per kWh of m3.

Bij mij is het besparen onderhand meer een spelletje dan dat het nog om geld gaat.
Ik zit op 45kWh per maand in de zomer, 50kWh in de winter. (pomp CV-ketel)

Net een speed pedelec aangeschaft. 500Wh accu, iedere werkdag opladen, thuis en op het werk.
Daar gaat mijn moeie verbruiksgrafiekje. :(

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 08-02-2017 10:15 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Verder wat lampen vervangen met LED en een R7S Pit van 300 watt vervangen door een 160 watts pit. Werd toch altijd toch tot op 30% helderheid gedimd. Kan altijd beter met LED, maar de staander was prijzig en past qua stijl perfect. Dit nog niet in LED (kleur LED vs R7S is matig) kunnen weervinden.
Wat dacht je van deze LED-lampen. Bijna al mijn ledlampen komen hier vandaan en de kleur die op de site vermeld staat klopt.
http://www.topledshop.nl/...ekijk-alle-producten.html

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

....
Wil nu toch nog een temperatuursensor er tussen zetten. Welke is nu het best? Zie deze vaak, zelf benoemd best verkocht: http://www.thermostaat.eu...hakelaar-amframatic-v-3dp
....
Deze pompschakelaar lijkt me veel beter: Tercal Pompschakelaar Anti-Stop
Ik heb deze sinds 5 weken in bedrijf en ben er heel tevreden mee.
Vergelijk maar de specificaties en mogelijkheden:
Instelbare hysterese (2 - 10 K), verlicht display, max. 0,8 W eigenverbruik,
als je de stroom er op zet gaat de pomp ter controle kort lopen,
verder gaat de pomp sowieso een keer per 14 dagen kort lopen om vastzitten te voorkomen
(de pompschakelaar kan trouwens ook voor een warmwaterboiler gebruikt worden = inschakelen bij zakkende temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:43

thido

Tilburg

Zo, ik heb onze mechanische ventilatie ook eens gemeten.
Het betreft de Comair delta 12Y en daar hebben we er twee van (boven en beneden).
Beide worden aangestuurd door een 3 standen schakelaar, het verbruik is daarbij:
laag stand: 38W
midden stand: 62W
hoog stand: 83W

Nu heb ik op de bovenverdieping gemeten zonder de ventielen erin (badkamer/2x toilet) vanwege verbouwing. Beneden met het ventiel erin (keuken).
Nu ligt het verbruik van de beide units behoorlijk dicht bij elkaar dus het lijkt me dat het niet veel scheelt als ik nog eens ga meten met de ventielen erin op de bovenverdieping(?)

Mijn gevoel zegt: vandaag nog twee Itho eco fans bestellen ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thido schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:07:
[...]
Bereken het, of het uit kan :) Ik heb ooit eens een Excel-sheetje gemaakt om te kijken hoe snel een LED-lamp zich terugverdient. Maar als je op de juiste plekken het verbruik e.d. invult dan kan het voor elk apparaat gebruikt worden om een terugverdientijd te berekenen.

62W op de middenstand (waar hij volgens Itho op moet staan als er 2 of meer mensen in huis zijn) is wel fors, dat ga je wel snel terug verdienen vermoed ik. Hier is het productblad van een Ecofan CVE ECO RFT. Die doet op de middenstand maar 7,5W. Zo'n unit kost ongeveer €150. Ik zal nog niks verklappen, maar ik had het wel gedaan idd :)

Heb je trouwens niet de mogelijkheid (qua leidingen/kanalen) voor één grotere unit? Kon nog wel eens zuiniger zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

ThinkPadd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:06:
[...]

Bereken het, of het uit kan :)

62W op de middenstand (waar hij volgens Itho op moet staan als er 2 of meer mensen in huis zijn) is wel fors, dat ga je wel snel terug verdienen vermoed ik.

Heb je trouwens niet de mogelijkheid (qua leidingen/kanalen) voor één grotere unit? Kon nog wel eens zuiniger zijn.
Ik hoef eigenlijk niet te gaan rekenen.
Als ik er van uit ga dat ook die Itho het dubbele verbruikt van wat ze aangeven in het datablad heb ik ze in ongeveer 3 jaar terug verdiend (en ruim 600kWh verbruik per jaar minder, daar valt geen PV tegen aan te leggen)

Bij ons staan ze altijd op stand 1 nu, alleen tijdens het douchen gaat die boven naar stand 2.

Geen mogelijkheid tot één centrale unit nee, anders was een WTW variant ook nog wel te overwegen geweest (met boiler eraan vast waarschijnlijk).

Edit: leuk excel sheetje trouwens, bedankt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 17:07
Mooie Excel is dat Thinkpad. Die is met een beetje fantasie voor ieder voorwerp te gebruiken inderdaad ;).

@Zonnevis, het zijn geen dimbare ledlampen zie ik die R7S. Deze lamp wordt nog behoorlijk vaak gedimd op andere standen. Lezen versus film kijken bijv. Echter is dat natuurlijk beren op de weg zien. Ik zal eens kijken naar LED staanders. Dankzij overzichtje van Thinkpad is zo'n staander ook zo terug te rekenen :).

Vloerverwarmingspompen gaan wat lastiger in dat overzicht haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

thido schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:26:
[...]

Ik hoef eigenlijk niet te gaan rekenen.
Als ik er van uit ga dat ook die Itho het dubbele verbruikt van wat ze aangeven in het datablad heb ik ze in ongeveer 3 jaar terug verdiend (en ruim 600kWh verbruik per jaar minder, daar valt geen PV tegen aan te leggen)

Bij ons staan ze altijd op stand 1 nu, alleen tijdens het douchen gaat die boven naar stand 2.

Geen mogelijkheid tot één centrale unit nee, anders was een WTW variant ook nog wel te overwegen geweest (met boiler eraan vast waarschijnlijk).

Edit: leuk excel sheetje trouwens, bedankt.
Het zijn twee Comfofans geworden, waarvan die beneden CO2 gestuurd gaat zijn.
Ben erg benieuwd, leuk klusje weer.

Edit: zojuist even een exemplaar gemeten op de werkbank. In de fabrieksinstellingen is het verbruik in de hoogste stand lager dan van die er nu hangt in de laagste stand :-)

[ Voor 10% gewijzigd door thido op 15-02-2017 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:09:
[...]

Het zijn twee Comfofans geworden, waarvan die beneden CO2 gestuurd gaat zijn.
Ben erg benieuwd, leuk klusje weer.

Edit: zojuist even een exemplaar gemeten op de werkbank. In de fabrieksinstellingen is het verbruik in de hoogste stand lager dan van die er nu hangt in de laagste stand :-)
Hoe ga je de CO2-sturing doen? Zelfs iets bouwen? Ik heb een ESP8266 (met ESPEasy firmware erop) draaien, met daaraan een 'MH-Z19' sensor om het CO2-niveau in huis te meten. Werkt best wel leuk. Hij spuugt z'n waardes uit naar MQTT, die pik ik weer op in m'n domoticapakket (Home Assistant) en als ik straks de nieuwe ventilatiebox heb hangen wil ik hem gaan aansturen via 868Mhz hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
thido schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:07:
Toen wij hier kwamen wonen hing er ook nog oude mechanische ventilatiebox.
Deze ook vervangen door een Itho eco fan, verbruik is meer dan gehalveerd!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

ThinkPadd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Hoe ga je de CO2-sturing doen? Zelfs iets bouwen? Ik heb een ESP8266 (met ESPEasy firmware erop) draaien, met daaraan een 'MH-Z19' sensor om het CO2-niveau in huis te meten. Werkt best wel leuk. Hij spuugt z'n waardes uit naar MQTT, die pik ik weer op in m'n domoticapakket (Home Assistant) en als ik straks de nieuwe ventilatiebox heb hangen wil ik hem gaan aansturen via 868Mhz hiermee.
Ja, eigenlijk kan het niet maar......
Ik heb er één bijgekocht die hem draadloos aanstuurt.
De simpele oplossing zeg maar ;-)

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik ben eigenlijk wel klaar met stroombesparing.

Ik ga niks meer veranderen, meer besparen zou of, heel veel geld kosten, of comfort verder verminderen.
Dat laatste staat al op een laag niveau als ik vrienden en familie mag geloven. :+

tafelmodel koelkast (de zuinigste)
overal led (met minimaal wattage)
laptop (de zuinigste)
bescheiden 40" led-TV (op laagste intensiteit)
minimaal standby verbruik (feitelijk de CV-pomp en modem, die laatste staat op een timer)
zuinigste wasmachine, 30 graden
drogen op zolder

Ik google net dat een gezin met 2 kinderen gemiddeld 4.600 kWh zou verbruiken.
Nu zijn mijn kinderen jong, maar dat is dus meer dan 9x mijn verbruik... Bizar... :D

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 16-02-2017 10:11 ]

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:09
BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:06:
Nu zijn mijn kinderen jong, maar dat is dus meer dan 9x mijn verbruik... Bizar... :D
Mag ik daaruit opmaken dat jouw jaarverbruik dan iets van 500kWh is? Dat lijkt me wel bijzonder laag. Of wek je zelf het meeste op en heb je daarnaast nog maar 500kWh uit het net nodig per jaar? Dan klinkt aannemelijker voor mij.

• BertV

BertV

Handgemaakt

tsjoender schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:05:
[...]

Mag ik daaruit opmaken dat jouw jaarverbruik dan iets van 500kWh is? Dat lijkt me wel bijzonder laag. Of wek je zelf het meeste op en heb je daarnaast nog maar 500kWh uit het net nodig per jaar? Dan klinkt aannemelijker voor mij.
Nee, ik verbruik 500kWh. :*)
Ik geef graag tips, maar een groot deel komt voort uit zunigheid.

Gasverbruik is aardig "hoog" zo rond de 1000m3, mijn vriendin werkt thuis en 19 graden blijft het tot s´avond vroeg de verwarming uit gaat. De warmte blijft lang hangen.

Ik heb een recente HR-ketel, overal HR++ glas, muur en dakisolatie, maar het blijft een appartement uit 1957.

• MdO82
Wat doen jullie eigenlijk met de tv als deze uitstaat?
Ik begreep dat de huidige smart-tv's altijd op stand-by blijven.

Plaatsen jullie deze achter een kaku schakelaar of doen jullie dat anders ?
Nu las ik dat het stand-by verbruik minimaal is, maar elke Watt is er 1 ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MdO82 op 16-02-2017 12:21 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Een tv verbruikt 0,2W in standby. Daar ga ik echt geen comfort voor inleveren.

Trouwens een kaku schakelaar verbruikt ook stroom, dus wie weet is de besparing wel negatief.

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:42

luigi87

Domotica Fanaticus

BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:16:
[...]

Gasverbruik is aardig "hoog" zo rond de 1000m3, mijn vriendin werkt thuis en 19 graden blijft het tot s´avond vroeg de verwarming uit gaat. De warmte blijft lang hangen.

Ik heb een recente HR-ketel, overal HR++ glas, muur en dakisolatie, maar het blijft een appartement uit 1957.
Woow, 500kwh. Wij zijn met zijn 2en ik zit na redelijk wat moeite nu op 2800kwh.
* Alles led
* Alles standby achter een killer
* Itho eco fan box ding
* Domotica om slimmer met energie om te gaan.
Gas daarin tegen zitten we maar op 600kwh.

Doe je dan wel erg netjes. En dan zou ik inderdaad nu wel stoppen want comfort heb je denk ik al best wat op ingeleverd.

- leeg -

• thido

thido

Tilburg

BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:16:
[...]

Pfff, ik heb apparaten die al meer dan dat verbruiken op jaarbasis :|
Is echt wel heel weinig hoor!

• thido

thido

Tilburg

Omdat iedereen wel graag foto's ziet (de stroomvoorziening hangt er in beide gevallen bij in de buurt ;-))

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_7331.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_7338.JPG

• dreamscape
MdO82 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:20:
Wat doen jullie eigenlijk met de tv als deze uitstaat?
Ik begreep dat de huidige smart-tv's altijd op stand-by blijven.

Plaatsen jullie deze achter een kaku schakelaar of doen jullie dat anders ?
Nu las ik dat het stand-by verbruik minimaal is, maar elke Watt is er 1 ;)
Stekkerblok met schakelaar erop. Niet alleen voor de tv, maar daarop zit ook de voorversterker van mijn platenspeler en zo nog wat apparaten die continu stroom vreten.

Mijn tv en audio-apparatuur staan in een kast met deuren. Als ik tv wil kijken, moet ik toch echt opstaan en die deur openen, dus een knop omzetten is dan geen enkel probleem.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GioStyle schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:22:
Een tv verbruikt 0,2W in standby. Daar ga ik echt geen comfort voor inleveren.

Trouwens een kaku schakelaar verbruikt ook stroom, dus wie weet is de besparing wel negatief.
Jouw tv wellicht maar er zijn ook tv's die meer verbruiken in standby.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
BertV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:06:
Ik ben eigenlijk wel klaar met stroombesparing.

Ik ga niks meer veranderen, meer besparen zou of, heel veel geld kosten, of comfort verder verminderen.
Dat laatste staat al op een laag niveau als ik vrienden en familie mag geloven. :+

tafelmodel koelkast (de zuinigste)
overal led (met minimaal wattage)
laptop (de zuinigste)
bescheiden 40" led-TV (op laagste intensiteit)
minimaal standby verbruik (feitelijk de CV-pomp en modem, die laatste staat op een timer)
zuinigste wasmachine, 30 graden
drogen op zolder

4.600 kWh lijkt me erg overdreven. Wij letten nergens op qua verbruik, hebben twee jonge kinderen (baby, dus erg veel was), vrijwel alles gaat in de droger en geen enkele led lamp. Verbruik zit denk ik op 2.500-2.800 kWh per jaar.
luigi87 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:59:
[...]

Woow, 500kwh. Wij zijn met zijn 2en ik zit na redelijk wat moeite nu op 2800kwh.
* Alles led
* Alles standby achter een killer
* Itho eco fan box ding
* Domotica om slimmer met energie om te gaan.
Gas daarin tegen zitten we maar op 600kwh.

Doe je dan wel erg netjes. En dan zou ik inderdaad nu wel stoppen want comfort heb je denk ik al best wat op ingeleverd.
Hmm en jij zit dan mét moeite op hetzelfde als wij (terwijl wij twee kinderen hebben). Bizar dat dat allemaal zoveel kan verschillen. Vraag ik me af waar dat in zit.
  • Huurhuis met schrale ventilator
  • Geen led
  • Alles alleen standby
  • (Groeilamp en warmtematje aan in de winter voor mijn peperplantjes)
  • Hele dag tablets (en telefoons) aan de lader
  • Iedere dag minstens een was (+droger)
  • 50 inch TV die véél aanstaat
  • Grote koelkast
  • Vrouw die vaak de lampen aan laat staan
  • Etc.

[ Voor 34% gewijzigd door barrymossel op 16-02-2017 13:39 ]

• MdO82
barrymossel schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:32:
[...]

4.600 kWh lijkt me erg overdreven. Wij letten nergens op qua verbruik, hebben twee jonge kinderen (baby, dus erg veel was), vrijwel alles gaat in de droger en geen enkele led lamp. Verbruik zit denk ik op 2.500-2.800 kWh per jaar.
Dan doe je het echt niet slecht.
Wij verbruiken jaarlijks rond de 4.250 kWh
Dit is na het opletten naar het verbruik gezakt naar ongeveer 3.750

Moet dan wel zeggen dat wij hier altijd thuis zijn.
Dat scheelt wellicht ook een stuk

2250 WP Zuid PVoutput

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
MdO82 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:38:
[...]

Dan doe je het echt niet slecht.
Wij verbruiken jaarlijks rond de 4.250 kWh
Dit is na het opletten naar het verbruik gezakt naar ongeveer 3.750

Moet dan wel zeggen dat wij hier altijd thuis zijn.
Dat scheelt wellicht ook een stuk
Nou ja, zelf ben (was tot nu) ik iedere vrijdag thuis (hele dag TV aan - ik moet geluid om me heen hebben!) en mijn vrouw is ook alweer maanden thuis (zwangerschap en -verlof). Vraag me echt af waar het dan in zit. Kleiner huis misschien (minder lampen)? Zuiniger apparaten?

Dit is 2016. Als ik dan januari (344 kWh) en februari (voor het gemak ook 344 kWh) bijtel en voor maart en april 200 kWh schat, dan zitten we op 3.027 kWh. En dat is dan nog ruim geschat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G7hPjYFTUT5WLT2K3bNgaj8F/full.jpg
Pagina: 1 ... 54 ... 84 Laatste