• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

dunklefaser schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:32:

De EU-richtlijn betreffende het stand-by verbruik gaat trouwens over welke apparatuur?
TV's < 1W, maar wat is met de rest?
Die richtlijn bevat wel meer, zo gaat het maximum verbruik omlaag van tv's, stofzuigers en noem maar op.
Alleen zetten we daar elektrisch koken en straks meer elektrische auto's tegenover :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

stuffer schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:07:
[...]

Daar staat mss wel tegenover het totaal door bv het gebruik door bv energiezuinige apparaten in totaal weer daalt.

Bij het vervangen van halogeen of gloeilamp naar led heb je in de donkere maanden al een mooie winst.
Ik bedoelde ook expliciet de grondlast, d.w.z. het gemiddelde vermogen in de kleine uurtjes,
zonder verlichting, TV, audio etc., maar wel met eventuele vervanging van bijvoorbeeld koelkast/vrieskast,
eigenlijk alles wat 24 uur aanstaat.

Mijn stelling is dat een NL huishouden in de tijd tussen 01:00 en 06:00 gemiddeld 40W meer vermogen
als 15 jaar geleden nodig heeft en eigenlijk dus 24/7.

Het zou kunnen dat door energiezuinige apparatuur het gemiddelde totaal verbruik minder is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Eerlijk gezegd zou die 40W me nogal verbazen. Ik zou een grotere stijging verwachten.
15 jaar geleden had je nog maar weinig mensen met een vaste internetverbinding en ook maar weinig mensen die echt veel dingen stand-by hadden staan op misschien een TV en videorecorder na.
Koelkasten waren toen wel een stuk minder zuinig (labels kwamen net in) en verder had je misschien nog een draadloze vaste telefoon en vriezer en een klokje van de magnetron.

Een beetje huishouden zit nu volgens mij makkelijk op een minimaal verbruik van 300 Watt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik weet het niet... mijn ouders hebben de voordeurlamp de hele nacht aan staan (wat meer mensen in het buitengebied doen) en die 60W gloeispiraal is (~1995) eerst vervangen door een 15W spaarlamp en daarna (~2013) door een 7W LED.
Ook zijn (pompen in) CV ketels en woonhuisventilatoren veel zuiniger geworden.
De wekkerradio's die vervangen zijn door smartphones schelen ook zo 10 watt per huishouden.

De mensen met een NAS en domotica zijn flink in de minderheid.
Set-top boxes en modems die meer dan pakweg 5 watt nodig hebben zijn natuurlijk wel evil.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:07
Volgens mij is het standby gebruik echt wel omlaag gegaan. Zeker als je er een beetje op let. Met 2 ijskasten, een diepvries, tv en setopbox, een nas, 6 switches/routers die eigenlijk altijd aanstaan, kom ik op zo'n 120 watt continu.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:45
TD-er schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:04:
Een beetje huishouden zit nu volgens mij makkelijk op een minimaal verbruik van 300 Watt.
300W standby verbruik is best wel veel. Het zit eerder rond de 200 (in data die ik heb zelfs iets lager), inclusief koelkast en vriezer. Exclusief (de "bodem" van het profiel 's nachts) gaat eerder richting de 100W voor veel huishoudens.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 11:27
Ons bodemverbruik 's nachts is ca. 65W. De laatste jaren goed bekeken welke apparaten geheel uit kunnen i.p.v. op standby en natuurlijk geen apparatuur onnodig aan laten staan. Het gemiddeld nachtverbruik (met koelkast, diepvriezer, close-in boiler e.d.) is ca. 140W.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nog even zitten rekenen m.b.t. ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen" en ik denk dat ik de NUC maar gewoon laat draaien. Hij verbruikt 16-17W heb ik nu gemeten (ik laat de plug sowieso nog even een maand zitten om het aantal kWh per maand te bepalen, is wat nauwkeuriger dan een momentopname van alleen het aantal Watt). Een dedicated server/VPS afnemen kan dus sowieso niet uit, ik zou dan meer geld betalen voor minder prestaties. Ik heb dan de vervangingswaarde niet meegerekend, als ik dat wel zou doen dan kan het wel uit om extern iets af te nemen, een nieuwe NUC kost al gauw €250 namelijk. Maarja voor thuisgebruik heeft zo'n ding weinig te lijden en gaat, op misschien een nieuwe HDD of een stripje RAM na, een eeuwigheid mee waarschijnlijk.

Heb ook nog gedacht om een RPi3 er voor in de plaats te zetten, maar dan is de terugverdientijd hiervan bijna 2 jaar. Het vervangen van NUC door RPi3 zou ik alleen doen om het stroomverbruik te verlagen, qua functionaliteit is een fullblown ESXi server fijner. En aangezien ik het voor het besparen van stroom zou doen is de TVT wel aan de orde, ook al kost een RPi3 maar €40.

Het accespoint (11W continu) heb ik nu gekoppeld aan m'n domotica. Ik heb een zgn. 'killswitch' in de woonkamer, die schakelt via m'n domotica de verlichting in de woonkamer uit en maakt TV e.d. stroomloos zodra we hem indrukken (als we de deur uit gaan/gaan slapen). Was een koud kunstje om het AP daar ook in mee te laten lopen natuurlijk. Nadat we op de knop hebben gedrukt blijft hij nog een halfuur aan staan (zodat we in bed nog even kunnen klooien op onze telefoon) en schakelt dan uit. Zodra er weer beweging in de woonkamer is zal het accespoint weer inschakelen. Afgelopen nacht heeft het accespoint daardoor al 9 uur uit gestaan, toch wel de moeite waard dus. Dit scheelt zo'n 36 kWh/€7,20 op jaarbasis.

De NAS heb ik een energieschema op ingesteld: 17:00 aan, 4:30 uit. Op die manier kunnen we 's avonds films/series kijken, kunnen eind van de avond/begin nacht de backuptaken draaien en gaat hij daarna uit. Hij staat hierdoor nog maar 11,5h aan ipv 24h. Dit scheelt zo'n 77,6 kWh/€15,51 op jaarbasis.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-07 09:37
eindelijk thuis de servers voor mijn werk uitgezet en toen maar eens mijn stroom verbruik monitoren, maar mijn sluipverbruik is toch best ruim... al weet ik niet of ik er echt perse aan kan/wil doen. Toch niet mijn voorkeur om een Nas/modem/etc/etc 's nachts te laten uitschakelen.
Kan wel gaan werken met tijdschakelaars maar je leeft niet altijd regelmatig.

Deze apparaten kom ik allemaal tegen:
sluipgebruik watt
Qnap Nas 809pro 8 xHDD 50 ?
asus router RT-N66U 10
ecomline HR107 10 ?
koelkast bijkeuken 10 ?
koelkast keuken 10 ?
kpn Experia V8 10
spotjes carport 10
vriezer 10 ?
wall tablet 10
enginius WiFI beneden 7
enginius Wifi boven 7
switch meterkast Cisco SG200-08 7
switch zolder Cisco SG200-08 7
tv ontvanger beneden 5,1
tv ontvanger boven 5,1
Alecto DBX88-ECO ontvanger/zender 5 ?
Glasvezel FTU punt? 5 ?
Solvia Gateway zonnepanelen 5
Zwave modules 10x0,5 5
buitenlamp 4
foscam ip camera FI9853EP 4
Jaga verwarming ventilator DBE 2x 4 ?
Sonos 1 4
sonos 5 3
TP link PoE injector 3 ?
Tp Link switch SG1005D 3
ventilatie ITHO CVE RFT SP stand 1 3
wekker radio 3
brother 9020dcp printer 2
domoticz rpi2 2
Nefit Module 400 thermostaat 2 ?
oplaadstation maairobot 2 ?

goed voor 230 watt.
Echter in Domoticz zie ik dat het in de nacht toch redelijk veel piekt van 230 naar 300-400.
Toch maar eens heel wat apparaten echt nameten, ipv te gokken/vanuit de handleiding.

Beetje afweging met de tijd/investering die nodig is om het op orde te krijgen en houden.
Heb wel een A klasse diepvries, met veel en veel te veel ijs, daar maar eens beginnen.

EDIT
Climarad Sensa ventilatie unit vergeten die tot 65 watt trekt en ook meestal op vermogen aan moet op de slaapkamer!

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 26-09-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-07 17:08

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik wil hier ook eens gaan kijken naar mijn sluipverbruik, zie regelmatig op mijn Toon dat dit toch wel 200~300w is. Nou draait er wel een servertje (en dat neem ik voor lief). Maar wil toch wel eens kijken wat de tv/wekkers/magnetron/afzuiging/boiler doen.

Nou heb ik een verbruiksmeter (voltcraft) maar de knoppen werken voor geen meter meer dus ik kan alleen het huidige verbruik zien en dat terwijl ik juist benieuwd ben naar een gemiddelde (tijdens een backup zal mn server meer verbruiken dan idle).

Allicht past dit meer in het energiemeters topic maar ik was toch wel even benieuwd hier: wat vinden jullie van een "log naar SD" optie? Lijkt mij opzich wel nuttig (pieken detecteren) maar gebruik je het nou echt of vallen jullie toch weer terug naar xxkWh verbruik in de laatste 24uur?

edit:
Bedenk me net: allicht leuker om een Zwave dingetje te kopen dat ik de data ik mysql//domiticz//whatever kan stoppen. Wel wat duurder natuurlijk maar allicht wel makkelijker voor "langere" meetsessies?

[ Voor 11% gewijzigd door Mattie112 op 26-09-2016 15:40 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Log naar SD, heb je een Voltcraft energy logger 4000?
Het probleem dat ik met dit (on)ding heb is dat hij vast loopt na 24u bedrijf :/
Daarom ben ik over gegaan naar draadloze loggers die met Domoticz werken.
Ik kijk vooral naar het totaal verbruik met langere periodes, verbruik per dag zegt niet zo veel tenzij het apparaat constant hetzelfde verbruikt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:07
Mattie112 schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:36:
Ik wil hier ook eens gaan kijken naar mijn sluipverbruik, zie regelmatig op mijn Toon dat dit toch wel 200~300w is. Nou draait er wel een servertje (en dat neem ik voor lief). Maar wil toch wel eens kijken wat de tv/wekkers/magnetron/afzuiging/boiler doen.

Nou heb ik een verbruiksmeter (voltcraft) maar de knoppen werken voor geen meter meer dus ik kan alleen het huidige verbruik zien en dat terwijl ik juist benieuwd ben naar een gemiddelde (tijdens een backup zal mn server meer verbruiken dan idle).

Allicht past dit meer in het energiemeters topic maar ik was toch wel even benieuwd hier: wat vinden jullie van een "log naar SD" optie? Lijkt mij opzich wel nuttig (pieken detecteren) maar gebruik je het nou echt of vallen jullie toch weer terug naar xxkWh verbruik in de laatste 24uur?

edit:
Bedenk me net: allicht leuker om een Zwave dingetje te kopen dat ik de data ik mysql//domiticz//whatever kan stoppen. Wel wat duurder natuurlijk maar allicht wel makkelijker voor "langere" meetsessies?
Tsja, zo'n servertje...had ik ook. ongeveer 120watt continu. Vervangen door een NAS (ds411slim in mijn geval), terug naar 20 a 30 watt, ongeveer 100watt minder, dat is zo'n 200 euro per jaar, NAS terugverdiend in 2 a 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Yes daar ben ik me zeker van bewust alleen is een NAS niet geschikt voor mijn doel :) Heb een tijdje een 8-core atom gebruikt maar ook daar had ik eigenlijk niet genoeg aan. Draait nu een low-power i5, maar ik mis dus even de mogelijkheid om echt goed te kijken wat het nou verbruikt. Ben vooral benieuwd hoeveel het gaat schelen als ik de disks downspin. Zitten toch 8 (+2 ssd's) in dus dat tikt wel aan :p

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waar zet je nu je server zoal voor in dan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:04:
Eerlijk gezegd zou die 40W me nogal verbazen. Ik zou een grotere stijging verwachten.
15 jaar geleden had je nog maar weinig mensen met een vaste internetverbinding en ook maar weinig mensen die echt veel dingen stand-by hadden staan op misschien een TV en videorecorder na.
Koelkasten waren toen wel een stuk minder zuinig (labels kwamen net in) en verder had je misschien nog een draadloze vaste telefoon en vriezer en een klokje van de magnetron.

Bedoel je hier de grondlast mee of het gemiddelde over een etmaal. Want dit laatste komt dicht in de buurt van mijn hele jaarverbruik, 0,3 x 24 x 365 = 2628 kWh. Ongeveer de helft van m'n jaarverbruik valt in het lage tarief, nachten, zaterdagen, zondagen en feestdagen. Het mag dus duidelijk zijn dat mijn grondlast (tweepersoons huishouden) aanmerkelijk lager ligt dan de helft van die 300 W. Verder heb ik zo'n idee dat ons jaarverbruik niet veel verschilt van het gemiddelde in Nederland.

Edit:
Ik moet er wel bij zeggen dat onze centrale verwarming, koken en warm water op gas werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 26-09-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik bedoelde de grondlast, dus wat je trekt als je ligt te pitten, of van huis bent.
Veel huishoudens hebben bijvoorbeeld een mechanische ventilatie en heel veel apparatuur wat stand-by nogal wat trekt.
En een gemiddeld huishouden verbruikt zo'n 3500 kWh/jaar, maar daar zitten dus ook de huishoudens bij die heel weinig verbruiken.
Ik heb de laatste jaren regelmatig bij kennissen rondgevraagd naar hun verbruik en er zitten erg veel bij die per maand 200 - 250 euro aan de energieleverancier betalen en helemaal niet zo ruim wonen dus niet veel stoken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
TD-er schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:55:

Ik heb de laatste jaren regelmatig bij kennissen rondgevraagd naar hun verbruik en er zitten erg veel bij die per maand 200 - 250 euro aan de energieleverancier betalen en helemaal niet zo ruim wonen dus niet veel stoken.
Laat deze mensen dit topic eens lezen zou ik zo zeggen!!

Zelf ben ik van ~3800kWh per jaar in ca 8 jaar afgezakt naar ~2000kWh per jaar. Ik voorzie voor de komende jaren wel een lichte stijging vanwege het ouder worden van de kinderen ('s avonds langer het licht/de computer aan op hun kamer) maar heb ook nog een aantal items welke na vervanging waarschijnlijk minder gaan gebruiken.

De tip welke ik kan geven is: Meten en bijhouden, na verloop van tijd wordt het een sport om met behoud van comfort toch met minder toe te kunnen.

Mijn doelstelling voor 2017 en verder is gasverbruik verminderen, ik ben wel even "klaar" met de elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Niels.68 schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:55:
[...]

Laat deze mensen dit topic eens lezen zou ik zo zeggen!!
[...]
De meesten hebben er geen zin in om iets te veranderen aan hun gedrag.

Een enkeling heeft het licht wel gezien ;) en nu een lagere rekening.
Mijn ouders bijvoorbeeld zitten inmiddels op zo'n 4,95 euro per maand aan totale rekening van Essent.
Is wel een beetje vertekend, doordat ze elk jaar wel intekenen bij Staatsbosbeheer om een stukje bos te mogen kappen en zelf afvoeren. Dat kost ook iets en is wel een weekend werk elk jaar.
Maar goed, het scheelt wel een paar-1000 euro per jaar. (kwamen van 300 euro per maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-07 14:42
Alle stand-by zuipers aangepakt: Magnetronklokje gebruikte dik 15 watt, logitech speakersysteem wat stiekem bijna 20 watt gebruikt en m'n bel eruit. Verder gebruikt mijn oude plasma tv, in energiebesparingsstand <1 watt standby, de ps3 <1 watt, printer <1 watt, maar m'n nieuwe Ziggo Connectbox modem/router: 25 watt...
Die gaat mooi uit 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eind vorig aar / begin dit jaar begonnen met maatregelen te treffen.
- Mechanise ventilatie vervangen van +/- 30 jaar oud --> Itho ECO Fan
- Plasma tv eruit --> 4K samsung erin
- Tv op slaapkamer eruit ( check wel tv via horizon app)
- Humax 5300 eruit --> CI+ Module in tv
- Lamp in keuken compleet uitgerust met LED lampen ( van 180watt naar 36 watt)
- iMac niet meer in standby
- (drank)Koelkast in garage niet meer aan.
- Domotica zo geprogrammeerd dat lampen automatisch uit gaan wanneer niemand thuis is.
- Logitech geluidsset en printer achter aan/uit stekkerblok.
- Minder de droger gebruiken.
- Vaatwasser draaide altijd op langste programma , dit aangepast naar kortste programma.

Er zijn wel wat meer apparaten bijgekomen die constant aan staan en waar nog evt winst in te behalen is.
- Nas ( Domoticz , backups ook van remote locaties )
- Somfy Rolluiken sinds deze winter
- Babyfoon
- 3 Escam camera's
- Asus RT-AC66u achter ziggo modem ( WiFi cisco epc3925 is om te huilen) tijdschakelaar erop wil ik niet ( snachts icloud backups , domoticz checked e.e.a. dmv WiFi)
- Nest Thermostaat
- Stofzuiger oplader ( dyson )
- Telefoonopladers
- TV Hoek ( LG 2.1 HiFi set , Samsung Smart TV , Apple TV , Logitech Harmony Hub) maar deze trekt niet heel veel volgens mijn meter. Dit uitschakelen wil ik liever niet ( domoticz checked ook eea aan de hand van logitech status , en sochtends wil ik graag radio luisteren met Chromecast zonder deze opnieuw te connecten).

Al met al volgens de essent verbruiksmanager kom ik tegen november op ongeveer 15% minder stroom verbruik.
Ik ga van 3911kWh naar 3318kWh.

Mijn sluipverbruik zit iedere nacht heel even aan de 96watt. Maar vaker rond de 150wattt. Hier zou nog ergens besparing in kunnen zijn. Maar ik ben nog aan het uitzoeken waarom hij soms 96watt haalt , en soms naar 150-200watt springt ( koelkast eventueel vervangen)

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:33
TD-er schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:02:
[...]

De meesten hebben er geen zin in om iets te veranderen aan hun gedrag.

Een enkeling heeft het licht wel gezien ;) en nu een lagere rekening.
Mijn ouders bijvoorbeeld zitten inmiddels op zo'n 4,95 euro per maand aan totale rekening van Essent.
Is wel een beetje vertekend, doordat ze elk jaar wel intekenen bij Staatsbosbeheer om een stukje bos te mogen kappen en zelf afvoeren. Dat kost ook iets en is wel een weekend werk elk jaar.
Maar goed, het scheelt wel een paar-1000 euro per jaar. (kwamen van 300 euro per maand)
Dat is in combinatie met de belachelijk lage energie prijzen in Nederland hoofd oorzaak nummer één. Een andere die ik wel eens heb gehoord. "Ik gebruik het als zakcentje". Dus dan betaal je elke maand teveel aan energie om dat je aan het eind van het jaar iets terug krijgt? Dat heet toch sigaar uit eigen doos? Maar ja dat is de mensen niet aan het verstand te brengen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
degroot schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:39:
[...]
- Vaatwasser draaide altijd op langste programma , dit aangepast naar kortste programma.
HIer zou ik wel mee oppassen, ik zou zeker minstens één keer per maand het heetste programma laten draaien. Anders heb je kans dat door het korte programma (met lage temperatuur waarschijnlijk) de machine intern vervuild raakt en is je hele besparing teniet gedaan. Ik voer eens in de 3 mnd. ofzo het stappenplan wat hier door ene 'Henny' genoemd wordt even uit om de machine schoon te houden. Soda kun je goedkoop bij de Action halen.
- 3 Escam camera's
Ik heb een IP-camera op de voordeur gericht staan, maar de camera heeft geen IR-verlichting. Zodra het donker is ziet hij dus niks meer. Voorheen stond hij 24/7 aan, nu laat ik hem via m'n domotica bij zonsopkomst inschakelen en een halfuur na zonsondergang uitschakelen. Scheelt ook weer 5W ofzo.
- Stofzuiger oplader ( dyson )
Tijdschakelaar ertussen?
- TV Hoek ( LG 2.1 HiFi set , Samsung Smart TV , Apple TV , Logitech Harmony Hub) maar deze trekt niet heel veel volgens mijn meter. Dit uitschakelen wil ik liever niet ( domoticz checked ook eea aan de hand van logitech status , en sochtends wil ik graag radio luisteren met Chromecast zonder deze opnieuw te connecten).
Misschien een tweede stekkerdoos erbij zetten en dan een splitsing maken in apparatuur die altijd stroom heeft en apparatuur die je via domotica laat uitzetten?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 22-07 09:37
Zoontje gisteravond per ongeluk diepvries uitgezet, goede reden om meteen schoon te maken en 10cm ijs weg te halen.
Op termijn wil ik een no-frost (deze is a klasse en 9 jaar oud) maar wacht ik mee tot er een gehele keukenverbouwing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 16:00
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 08:31:
[...]

HIer zou ik wel mee oppassen, ik zou zeker minstens één keer per maand het heetste programma laten draaien. Anders heb je kans dat door het korte programma (met lage temperatuur waarschijnlijk) de machine intern vervuild raakt en is je hele besparing teniet gedaan. Ik voer eens in de 3 mnd. ofzo het stappenplan wat hier door ene 'Henny' genoemd wordt even uit om de machine schoon te houden. Soda kun je goedkoop bij de Action halen.
Nog even los van het feit dat het korte programma niet altijd het zuinigste programma is. In de gebruiksaanwijzing van mijn vaatwasser staat aangegeven hoeveel water en stroom er verbruikt wordt bij de verschillende programma's en dan zie je dat het korte programma net zo veel gebruikt als het lange. Hij pompt veel harder met heet water en blijft daarna nog snel verwarmen om de boel snel te kunnen drogen. Dat maakt een kort programma echt niet altijd efficiënter.

Dat alles natuurlijk afhankelijk van de vaatwasser en wat het idee is achter het korte programma. De mijne wil dus met een kort programma toch veel smerige spullen schoon krijgen, terwijl 'kort' bij een andere vaatwasser betekent dat hij slechts wat licht vervuild spul verwacht. Mijn vaatwasser draait zijn korte programma dus erg heet en dan vervalt jouw tip waarschijnlijk ook. Wij gebruiken dus altijd het 50-graden eco-programma, met daarbij eens in de zoveel tijd inderdaad een keer een goed heet programma zoals jij voorstelt.

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 27-09-2016 08:58 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

[...]
Sterker nog, denk ook eens aan de achterliggende riolering. Ik heb van't zomer de halve achtertuin open gehad omdat er meer dan 2 meter afvoerbuis compleet dicht zat met zeep- en vetresten. Mede het lage temperatuurdraaien van de vaatwasser draagt hier aan bij. Sindsdien altijd op het hoogste programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Beekforel schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:15:
[...]
compleet dicht zat met zeep- en vetresten.
Die man die bij mij de vaatwasser installeerde zei "je vaatwasser is geen vuilnisbak".
Sindsdien spoel ik alles netjes af ;)

Draai meestal het korte programma omdat het anders zo lang duurt, maar ik zal het boekje er weer eens bijzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Erasmo schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:42:
Waar zet je nu je server zoal voor in dan?
Backups, filestorage, downloads, gameserver, mysql, eea aan virtual machines waar ik aan "kloot". En nog een zooi dingen die ik vergeet :)

--------------------
En over de vaatwasser:

Bij mij is het geen "kort" programma maar een "snel" programma? Wat is het verschil? Bij snel gebruikt hij juist extra energie om alles schoon te krijgen! Verder doe ik regelmatig het eco programma als er niet super veel vieze zooi inzit. En sowieso 1x per 2 maanden "leeg" draaien met wat reiniger.

En voorspoelen? Nee joh beter alles "schoon" schrapen/vegen bespaar je ook nog eens water :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmm dat is aardig wat ja, op de processor undervolten na kun je er niet zo veel meer aan doen qua zuinigheid.

Qua afwasmachines, meten=weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan er vanuit gaan dat een kort of snel programma meer energie kost dan een normaal of eco programma. Bijv.: een vaatwasser zal normaliter de was af en toe met koud water spoelen en dan lang wachten tot de etensresten vanzelf loskomen. Bij een kort programma zal er continue veel en warm water gebruikt worden om de etensresten echt los te forceren. En zo zijn er legio trucjes om tijd danwel energie te winnen.

Spoed kost nu eenmaal meer energie.

Zelf draai ik ook zo nu een dan een hete (vaat-)was met een lading azijn en/of soda. Azijn is trouwens een perfecte glansspoelreiniger.

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 27-09-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
[...]

[...]

Ik heb een IP-camera op de voordeur gericht staan, maar de camera heeft geen IR-verlichting. Zodra het donker is ziet hij dus niks meer. Voorheen stond hij 24/7 aan, nu laat ik hem via m'n domotica bij zonsopkomst inschakelen en een halfuur na zonsondergang uitschakelen. Scheelt ook weer 5W ofzo.

[...]

Tijdschakelaar ertussen?

[...]

Misschien een tweede stekkerdoos erbij zetten en dan een splitsing maken in apparatuur die altijd stroom heeft en apparatuur die je via domotica laat uitzetten?
Goede tips! mijn camera's hebben wel IR. die draaien dus wel 24/7. Al zou de baby camera met de babyfoon overdag natuurlijk niet hoeven te draaien. Daar kan ik wal een KaKu schakelaar of tijdklok tussenzetten.

Ik zal ook eens een tijdklok op mijn Dyson oplader zetten.
In mijn TV meubel hoeft eigenlijk alleen Harmony Hub en mijn Chromecast continue aan te staan.
Aan de hand van een Harmony Hub event kan ik dan zorgen met een KaKu schakelaar dat de rest ook aanspringt.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Erasmo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:54:
Hmm dat is aardig wat ja, op de processor undervolten na kun je er niet zo veel meer aan doen qua zuinigheid.

Qua afwasmachines, meten=weten.
Yes dus dat is een bewust keuze, waar het mij vooral om gaat is de "nutteloze" producten. Shit wat aan staat maar wat je niet gebruikt. En dan natuurlijk van heel simpel (tv niet op standby maar echt uit) tot wat ingewikkeldere zaken als tijdschakelaars op je boiler, afzuiginstallatie etc.

Maargoed ik moet me eerst nog even gaan verdiepen in die energiemeters. Opzich dacht ik aan zo'n ding met SD-kaart maar iets via zigbee/zwave/whatever is natuurlijk wel weer iets makkelijker om netjes in een DB te gooien zodat je mooie grafiekjes kan maken. + dat die vaak als voordeel hebben dat je ze ook aan kan sturen zodat je daar mee kan experimenteren (bijv boiler).

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 11:27
degroot schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:39:
[...]

Mijn sluipverbruik zit iedere nacht heel even aan de 96watt. Maar vaker rond de 150wattt. Hier zou nog ergens besparing in kunnen zijn. Maar ik ben nog aan het uitzoeken waarom hij soms 96watt haalt , en soms naar 150-200watt springt ( koelkast eventueel vervangen)
Met apparatuur zoals een koelkast, diepriezer, closi-in boiler, CV net tapwater e.d. zul je dat altijd wel houden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dan ook geen sluipverbruik, maar gewoon normaal gebruik.

Sluipverbruik is je baseload, zaken die 24/7 stroom verbruiken (een koelkast doet dat niet als de compressor niet draait) zoals routers, settopboxen e.d.

Bepalen of een koelkast zuinig/onzuinig is doe je niet door te kijken naar het aantal Watt dat hij gebruikt. Je plugt er een kWh-meter tussen en laat die een maand of twee zitten (hoe langer hoe nauwkeuriger natuurlijk) zodat je het kunt extrapoleren naar een jaar.
Mattie112 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:58:
[...]
dat die vaak als voordeel hebben dat je ze ook aan kan sturen zodat je daar mee kan experimenteren (bijv boiler).
Dit is iets waarvan ik mij nog steeds afvraag of dat echt zin heeft. Stel dat je hem van 7:00 - 18:00 aan hebt staan en de rest van de tijd uit. 's Nachts zal hij dan afkoelen, die warmte moet hij vervolgens weer toevoegen als hij om 7:00 weer stroom krijgt toch?
Er was volgens mij een Tweaker die beide situaties (boiler 24/7 aan de stroom en boiler 's nachts uit) een periode gemeten heeft, maar ik kan z'n post niet terugvinden helaas. Was wel benieuwd naar de conclusie.

Maar als je op vakantie ofzo gaat dan heeft het natuurlijk wel zin, dan gebruik je het warme water toch niet. Als je thuis blijft dan vraag ik mij dus af hoeveel het oplevert om de boiler 's nachts uit te schakelen.

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Ja met vakantie gaat de boiler zeker uit. En inderdaad langer meten is beter. Zit toch wel te denken aan zo'n "fancy" stekker en niet een wat simpele logger. Goed terugverdienen doe je niet met zo'n ding maar leuk is het wel :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:53:
[...]
Dit is iets waarvan ik mij nog steeds afvraag of dat echt zin heeft. Stel dat je hem van 7:00 - 18:00 aan hebt staan en de rest van de tijd uit. 's Nachts zal hij dan afkoelen, die warmte moet hij vervolgens weer toevoegen als hij om 7:00 weer stroom krijgt toch?
Iets op temperatuur houden kost altijd meer energie dan terugverwarmen (danwel koelen) naar de gewenste temperatuur. Dit omdat het warmteverlies steeds kleiner wordt naarmate de boiler (in dit geval) langer uitstaat (omdat het warmteverschil kleiner wordt), tot het warmteverlies nul is natuurlijk (omgevingstemperatuur bereikt).

Het enige wat je doet als je een boiler aan laat staan is telkens dat stukje warmteverlies weer in je water terug stoppen. Daarmee hou je dus het warmteverschil groot en dus je verlies. Zelfs als de boiler niet helemaal afkoelt naar omgevingstemperatuur in één nacht (mag hopen van niet) scheelt het dus energie om deze uit te zetten.

Zelfde voor je cv. Het is altijd zuiniger om je cv uit of lager te zetten 's nachts dan om de temperatuur aan te houden.

Wel heb je wat randzaken die e.e.a. kunnen beïnvloeden, zoals efficiëntie van een cv die verschilt bij vol verwarmen ('s ochtends als het dus koud is) t.o.v. bijverwarmen de hele nacht. Dat zijn specifieke gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Niet echt een electriciteit-besparings dingetje , maar iemand ervaring met dit?
https://www.bespaarbazaar...torventilator-p-4070.html
Ben van plan om deze in woonkamer te installeren.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
degroot schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:29:
Die vraag past beter hier: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen (waar ook instructies staan om zelf zo'n ding te maken met wat PC-ventilatoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

dat topic wilde ik ook net linken :+

Vrij simpel zelf te maken, zelfs mij is het gelukt.
Adapter, paar stille fans en zo'n schakeldingetje vanuit china.

Heb ze nu alleen op de radiator liggen, misschien toch een kijken of ze niet eronder kunnen.
Hoewel, dan trekt hij wel harder stof aan denk ik, mhhhh

[ Voor 33% gewijzigd door hjs op 27-09-2016 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:19:
[...]Die richtlijn bevat wel meer, zo gaat het maximum verbruik omlaag van tv's, stofzuigers en noem maar op.
Alleen zetten we daar elektrisch koken en straks meer elektrische auto's tegenover :+
Elektrische personenauto = 0,15 - 0,25kWh per kilometer. Bij 13000km/jaar dus 2000 - 3300kWh per jaar.

Met andere woorden: een elektrische personenauto verbruikt bij gemiddeld gebruik net zoveel energie als een compleet huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jup en bij hetzelfde kilometrage gebruikt een plofauto veel meer energie dan een compleet huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 14:25

stuffer

Ondertietel

degroot schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:29:
Die werd hier ook al kort besproken: Stinger_Ventura in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Ik twijfel nog voor mijn convectorput...

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Erasmo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:54:
Jup en bij hetzelfde kilometrage gebruikt een plofauto veel meer energie dan een compleet huishouden.
Hmm... vergeet niet dat een relatief zuinige duizend kuub gas ook tien megawattuur vertegenwoordigt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laten we het niet over dat soort dingen hebben in dit topic, dat soort onderwerpen passen beter in De Duurzame Kroeg Deel 3 o.i.d.

Nog een microbesparing kunnen uitvoeren. Heb een Milight bridge in de meterkast om m'n Milight lampen aan te sturen. Die bridge stond 24/7 aan (Aan een oude USB-lader). Nu stroom afgetapt van het accespoint wat bij afwezigheid uitschakelt (via domotica). Scheelt toch weer 0,8W :+ (160mA bij 5V heb ik gemeten).

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 01-10-2016 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

hesselbeertje schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 20:49:Heb je trouwens ook het verbruik van de pompschakelaar al gemeten? Ik ben ze tegengekomen die zelf 8W pakken. Dan wordt de som heel anders ;)
Ja, dat is gelukkig maar één watt of 0,031 kWh per dag.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 08:37
art schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:35:
[...]

Ja, dat is gelukkig maar één watt of 0,031 kWh per dag.
Ook in de AAN-stand?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-07 11:20
[...]

Er was volgens mij een Tweaker die beide situaties (boiler 24/7 aan de stroom en boiler 's nachts uit) een periode gemeten heeft, maar ik kan z'n post niet terugvinden helaas. Was wel benieuwd naar de conclusie.

Maar als je op vakantie ofzo gaat dan heeft het natuurlijk wel zin, dan gebruik je het warme water toch niet. Als je thuis blijft dan vraag ik mij dus af hoeveel het oplevert om de boiler 's nachts uit te schakelen.
Dick (of op Olino) heeft er wel een stukje over geschreven, de held... Hij houdt het op 20Watt continu
[message]Dick[/message]Met de gegevens die ik heb ingevuld zien we dat we netto “slechts” zo’n 0,024 kWh per nacht besparen.
Wel heeft het zin om de leidingen die van / naar je close-in boiler lopen te isoleren als je daar nog bij kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-07 12:11

[...]

Ik heb het inderdaad een keer gemeten. Die boiler is er overigens al uit gegooid. Dan maar iets langer wachten op warm water
bramv82 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:02:
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb nu dus in elk scenario een week het verbruik gemeten van de keukenboiler.
Bij scenario 1 is de boiler uitgeschakeld tussen 22:00 en 07:00. Daarnaast gaat ie automatisch uit als er niemand thuis is.
Bij scenario 2 staat de boiler dag en nacht aan.

Verbruik per jaar bij scenario 1: 577 KWh
Verbruik per jaar bij scneario 2: 551 KWh

Het maakt dus niet uit of je de boiler aan laat staan of uitschakelt... Bij continu aan zelfs iets minder verbruik.

Jammer eigenlijk. Nu kan ik de aanwezigheidsdetectie van Domoticz hiervoor niet gebruiken. Eens kijken of ik nog een ander doel hiervoor kan verzinnen. ;)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb je exact evenveel warm water verbruikt gedurende die 2 meet - weken?
Was de omgevings temperatuur hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:26

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

dit is in principe natuurlijk fysisch onmogelijk. iets op hogere temperatuur verliest meer warmte. Door je boiler af en toe uit te zetten wordt de gemiddelde temperatuur lager en dus het warmteverlies minder.

Aangezien een boiler een simpel element heeft om te verwarmen is er dus ook geen efficiency verschil, zoals je dat soms met een CV wel hebt.

Zelf doe ik het ook niet en staat mijn Quooker de hele dag en nacht aan. Het verschil is niet zo groot, omdat hij aardig goed geïsoleerd is en ik heb de marginale extra kosten er voor over om hem aan te houden. In de vakantie gaat ie uit (als ik het niet vergeet)..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier ook een quooker (grohe red)
Ook wel eens gemeten met uitzetten gedurende de nacht. Verschil was te klein, dus staat hij ook 24/7 aan.
Heb hem achter een fibaro tussenstekker zitten met energiemeting.
Bij enkele dagen van huis gaat hij wel spanningsloos. En als ik het vergeet, kan het op Schiphol ook nog uitgezet worden via domoticz :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

Uh, dan draait de pomp en meet de plugwise waar hij in zit het verbruik van schakelaar én pomp samen. Of bedoel je dat ik de stekker van de pomp eens uit de schakelaar moet trekken als de leiding zo warm is dat de schakelaar inschakelt?

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
bramv82 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:59:
[...]

Ik heb het inderdaad een keer gemeten. Die boiler is er overigens al uit gegooid. Dan maar iets langer wachten op warm water

[...]
Met alle respect, maar dit is echt een test van niks. Een week is sowieso bijzonder kort, maar daarnaast schommelt je verbruik, de water- en omgevingstemperatuur sowieso al veel te veel om iets te kunnen zeggen a.d.h.v. een thuissituatie. Wellicht dat je met een vol jaar nog enigszins een conclusie kan trekken, maar dan nog niet eigenlijk. 'Helaas' is in de meeste gevallen de besparing vrij klein en dus sowieso moeilijk vast te stellen.

Feit is dat je in scenario 1 minder energie had verbruikt als de andere variabelen gelijk waren gebleven, er had wel een belletje mogen gaan rinkelen dat de test niet goed is uitgevoerd tenzij je domotica op warm water loopt ;)

Conclusie: heb je een goedkope tijdschakelaar liggen, zet die ertussen als je zeker weet dat je 's nachts zelden tot nooit warm water nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-07 12:11
Prima, noem het een test van niks. Het was inderdaad geen lab omgeving met constante omgevingstemperatuur en waterverbruik. Feit is wel dat de energiebesparing minimaal is door de boiler elke nacht uit te schakelen. Het ding is gewoon goed geïsoleerd waarschijnlijk. Dat merk je ook aan het hete water wat er nog uit komt als de boiler de hele nacht heeft uit gestaan, terwijl de boiler nog steeds uit staat.
Nee, de conclusie die ik voor me zelf heb getrokken is dat die boiler er zo snel mogelijk uit moest. 20% van mijn totale verbruik vond ik niet acceptabel.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb wat meer data verzameld van mijn Grohe Red duo, ik meet het verbruik bijna dagelijks.
Maar na dat antwoord over een waardeloze test heb ik al minder zin om mijn gegevens te posten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou sommige waardeloze gegevens vinden anderen weer waardevol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 13:03

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als de marge groot genoeg is, doet je boiler praktisch niks in de nacht. Als je bovengrens op 80 graden ligt en je ondergrens op 65 graden (allebei heet water wat mij betreft) heb je behoorlijk wat ruimte om af te koelen bij geen gebruik.

Desondanks is het simpelweg een feit dát je energie bespaart als je de boiler uitzet als die niet gebruikt wordt. Dat dit niet bij elke boiler evenveel besparing oplevert ligt enkel en alleen aan de kwaliteit van de isolatie.

Het verbruik van de boiler zelf varieert natuurlijk ook nog afhankelijk van hoe effectief de boiler kan stoken, hoe vaak deze aanslaat (en dus de temperatuurmarge) en wat de sensoren + PCB zelf nog verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
bramv82 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:53:
Prima, noem het een test van niks. Het was inderdaad geen lab omgeving met constante omgevingstemperatuur en waterverbruik. Feit is wel dat de energiebesparing minimaal is door de boiler elke nacht uit te schakelen. Het ding is gewoon goed geïsoleerd waarschijnlijk. Dat merk je ook aan het hete water wat er nog uit komt als de boiler de hele nacht heeft uit gestaan, terwijl de boiler nog steeds uit staat.
Precies, het gros van de energie gaat gelukkig zitten in het verwarmen van het water en niet in het compenseren van je verliezen.
Nee, de conclusie die ik voor me zelf heb getrokken is dat die boiler er zo snel mogelijk uit moest. 20% van mijn totale verbruik vond ik niet acceptabel.
Juist, maar dat staat los van die test toch. Een boiler is wel erg fijn, maar kost ook een hoop energie :) Zelf heb ik een geisertje in de keuken, is een beetje het beste van beide werelden. Maar ook niet ideaal.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:09:
Ik heb wat meer data verzameld van mijn Grohe Red duo, ik meet het verbruik bijna dagelijks.
Maar na dat antwoord over een waardeloze test heb ik al minder zin om mijn gegevens te posten :/
Laat je vooral niet tegenhouden door mij, zo streng als het misschien klinkt bedoel ik het niet hoor. Dagelijks bijhouden klinkt al vrij goed, al de periode lang genoeg is en de overige variabelen uit te sluiten of bijgehouden zijn is het interessant. Wat AUijtdehaag al zegt, de data kan sowieso interessant zijn (ook als ik het niks vind ;)).
Pathogen schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:33:
Als de marge groot genoeg is, doet je boiler praktisch niks in de nacht. Als je bovengrens op 80 graden ligt en je ondergrens op 65 graden (allebei heet water wat mij betreft) heb je behoorlijk wat ruimte om af te koelen bij geen gebruik.
Die marge moet toch een keer worden gecompenseerd. Of dat nu 's nachts gebeurd of niet, je hebt (max) 15' verlies en dat moet er een keer terug in, tijdschakelaar of niet.
Pathogen schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:33:
Het verbruik van de boiler zelf varieert natuurlijk ook nog afhankelijk van hoe effectief de boiler kan stoken, hoe vaak deze aanslaat (en dus de temperatuurmarge) en wat de sensoren + PCB zelf nog verbruiken.
Effectiviteit is vrijwel 100% bij een elektrische boiler en hoe vaak deze aanslaat is dan ook niet echt relevant. Althans, aan de onderkant van de marge heb je natuurlijk minder warmteverlies. Maar 15' marge is wel erg veel lijkt me?

[ Voor 11% gewijzigd door Aikon op 04-10-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-07 13:03

Pathogen

Shoop Da Whoop

Exact, dus veel zal het niet uitmaken als de marge groot genoeg is (wat mijn punt had moeten zijn, wellicht niet duidelijk genoeg).

Als je 's nachts wél onder je ondergrens komt heeft het meer nut: de boiler slaat dan niet aan waar dat anders wel zou gebeuren en hoe lager de temperatuur van het water tov de omgevingstemperatuur, hoe minder snel het warmteverlies gaat.
Theoretisch zou 's nachts uitzetten dan zelfs meer nut hebben als je ook de verwarming uit hebt :P de omgevingstemperatuur wordt dan sowieso lager, dus dan kun je beter je boiler ook uitzetten, die verliest namelijk sneller zijn warmte bij een lagere omgevingstemperatuur.

Mocht je níet onder je ondergrens komen verbruikt je boiler in ieder geval geen standby-stroom voor de sensoren e.d.. Dan heb je wel een goeie boiler gekocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aikon schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:57:
[...]
Conclusie: heb je een goedkope tijdschakelaar liggen, zet die ertussen als je zeker weet dat je 's nachts zelden tot nooit warm water nodig hebt.
FTFY. Een goedkope tijdschakelaar gaat het niet leuk vinden om een boiler te schakelen denk ik. Met een beetje pech kan hij de belasting niet aan en lassen de schakelcontacten vast door de inschakelstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:06

ericplan

5180 Wp PV

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:12:
[...]

FTFY. Een goedkope tijdschakelaar gaat het niet leuk vinden om een boiler te schakelen denk ik. Met een beetje pech kan hij de belasting niet aan en lassen de schakelcontacten vast door de inschakelstroom.
Als dat het minste is :) Collega had een geblakerd keukenkastje door zoiets, het was overdag en hij was gelukkig thuis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ok dan, toch maar wat posten van de Grohe ;)
Ik hou het even bij gemiddeld verbruik, een lange lijst met getallen is ook zo wat.
Dit jaar tot 1 aug stond de Grohe 24/7 aan omdat ik toen nog geen andere grote verbruikers op de groep had.
In januari verbruikte hij per dag rond 0,9kWh, dat is 0,45kWh stilstandsverlies plus opwarmen na gebruik.
Richting zomer (vanaf mei) daalde dit tot 0,8kWh.

Vanaf augustus kook ik met inductie en staat er een 80l boiler voor de badkamer.
Dit samen kan problemen geven omdat ik dan richting de maximale belasting van de 25A hoofdzekering ga.
Daarom schakel ik alles nu een voor een aan zodat ik zonder na te denken kan koken en verwarmen (airco).
Omdat ik wilde weten of de boiler lang genoeg warm blijft deed ik hem 6:30 een half uurtje aan.
De opwarmtijd is steeds minder dan 25 min en ik gebruik dan het daltarief.
De Grohe bevat kokend water en dat blijkt zelfs in de avond nog warm genoeg te zijn.
Mooi, want het verbruik is gedaald naar 0,5kWh per dag (2 maanden lang gemeten).
Ik verwacht dat het richting winter 0,6kWh wordt en dan zal het over een jaar gemiddeld 0,55kWh zijn.
Van gemiddeld 0,85kWh naar 0,55kWh vind ik een mooie score en het is alleen nog daltarief.

Met de grote 80l boiler doe ik iets vergelijkbaars, ik warm hem van te voren op en tap hem half leeg.
Hierdoor kost opnieuw opwarmen een stuk minder energie.
Toen ik hem voor het eerst vulde ging er 7kWh in, nu kan hij zelfs een week zonder prik staan waarna opwarmen bijna 4kWh kost.

Ik moet er bij vertellen dat beide boilers extra isolatie hebben gekregen, dat speelt zeker een rol :)
Een andere reden om voor de Grohe te kiezen is dat (toen nog) de cv best lang stond te loeien voor er warm water in de keuken was.
Dat betekent verspilling van zowel gas als water en ik vond de wachttijd niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 08:37
art schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:26:
[...]

Uh, dan draait de pomp en meet de plugwise waar hij in zit het verbruik van schakelaar én pomp samen. Of bedoel je dat ik de stekker van de pomp eens uit de schakelaar moet trekken als de leiding zo warm is dat de schakelaar inschakelt?
Yep, meet de pomp eens met schakelaar ertussen, en zonder. Dan weet je wat het relais in de schakelaar trekt. Je merkt dat ik nogal sceptisch ben over deze schakelaars, heb ze gezien die in rust 8W en met aangetrokken relais 14W trekken. Dan kun je ze beter in de prullenbak gooien m.i.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe heb je dat gemeten? Beste is om even een 40-60W gloeilamp parallel te zetten en dan te meten. Waarschijnlijk kan je meter niet goed overweg met het lage stroomverbruik van de pompschakelaar en gaat hij daardoor onzin uitkramen. Een relais wat 6W nodig heeft om aangetrokken te blijven kan ik mij haast niet voorstellen namelijk. Als de hele pompschakelaar daadwerkelijk 14W verbruikt dan zou hij ook aardig warm moeten worden.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44

Wailing_Banshee

You're Next

Speedy-Andre schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:59:
Ok dan, toch maar wat posten van de Grohe ;)

Omdat ik wilde weten of de boiler lang genoeg warm blijft deed ik hem 6:30 een half uurtje aan.
De opwarmtijd is steeds minder dan 25 min en ik gebruik dan het daltarief.
De Grohe bevat kokend water en dat blijkt zelfs in de avond nog warm genoeg te zijn.
Mooi, want het verbruik is gedaald naar 0,5kWh per dag (2 maanden lang gemeten).
Ik verwacht dat het richting winter 0,6kWh wordt en dan zal het over een jaar gemiddeld 0,55kWh zijn.
Van gemiddeld 0,85kWh naar 0,55kWh vind ik een mooie score en het is alleen nog daltarief.
Hoe zit het dan met het tappen van kokend water? Is dat dan ook nog steeds kokend? (wat dat is natuurlijk de reden dat wij onze Quooker aangeschaft hebben, het warm water deel was mooi meegenomen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wailing_Banshee schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:46:
[...]

Hoe zit het dan met het tappen van kokend water? Is dat dan ook nog steeds kokend? (wat dat is natuurlijk de reden dat wij onze Quooker aangeschaft hebben, het warm water deel was mooi meegenomen).
Dat heb ik niet gemeten, maar ik vertrouw er op dat het niet meer kookt na een dag zonder prik :P
Als ik kokend water nodig heb dan is hij in 20 min op temperatuur maar ik gebruik het nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 08:44

Wailing_Banshee

You're Next

Speedy-Andre schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:07:
[...]

Dat heb ik niet gemeten, maar ik vertrouw er op dat het niet meer kookt na een dag zonder prik :P
Als ik kokend water nodig heb dan is hij in 20 min op temperatuur maar ik gebruik het nauwelijks.
Dan zal ik zelf eens de proef op de som moeten nemen.

Wij zijn ook maar eens begonnen met kijken waar we kunnen besparen, maar tot nu toe valt het een beetje tegen... Alle apparaten waar we van dachten dat ze heel veel gebruikten, gebruiken uiteindelijk minder of zelfs zo weinig dat de plugwise stekkers het niet eens meten... Ik dacht dat bijvoorbeeld de magnetron wel een grote verbruiker zou zijn (in standby): blijkt niets te zijn.
We kwamen er wel achter dat de PC in de woonkamer niet in slaapstand ging (4W vs 50W, dat is inclusief de TV), dus dat is mooi meegenomen.
En we zijn erachter gekomen dat de vrieskist en de koelkast in de keuken 0W vragen als ze niet aan staan en de koelkast in de bijkeuken 10W (zal wel aan de leeftijd liggen van de apparaten).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 20-07 22:31
Ik ben een half jaartje geleden verhuisd, en heb nu Toon aan de muur hangen. Als ik 's ochtends op Toon kijk wat het verbruik op dat moment is, dan zie ik daar 130-160W staan. Dat klínkt bij mij als best veel, terwijl de meeste apparaten die ik in huis op "standby" heb staan, ook nodig heb. Zoals bijvoorbeeld een NAS, router, modem... dat soort dingen. En een ander deel van het verbruik zit natuurlijk in de CV en dingen zoals de koelkast.

Maar ik heb niet echt een vergelijk met of die 160W nu buitensporig is of dat het allemaal wel mee valt. Wat is het verbruik bij jullie als je verder niets aan hebt staan? Dus verlichting, verwarming, vaatwasser e.d. staan allemaal uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een Dvr continu aan om beelden van mijn camera's op te nemen, da's 15W plus verbruik van de cams.
Met dat erbij zit ik aan 100W in de nacht en dat zou denk ik 70W kunnen zijn.
Verder erg veel Kaku schakelaars die elk 0,5W verbruiken en nog een hele rits Hue lampen met elk 0,3W.
De centrale afzuiging heb ik vervangen voor een Itho Ecofan, ik ging daarmee van 20W naar 2W :P
Nu ik met airco's verwarm heb ik daar het standby verbruik van, dat is 2x 1W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
100W is niet veel! M'n hele huis heeft LED's met maar 1 Kaku schakelaartje, dus daar zit het gelukkig niet in. Maar wel een beveiligingscamera, NAS, modem, router, Amerikaanse koelkast, nieuwe en zuinige CV-ketel, en een paar in standby-staande dingen zoals een TV en Apple TV.

Niet echt bijzonder veel dus, maar de meeste dingen moeten aan/in standby blijven staan m.u.v. de TV en Apple TV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 23-07 12:41

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Hier ongeveer 70W in 'standby' slaap verbruik. Daar zou nog 20W vanaf kunnen van de DVR maar omdat ik 5 van de 7 dagen programma's opneem en ik het apparaat nog wel eens wil vergeten weer op tijd aan te zetten laat ik deze aan.
Verder weinig achtergrond apparaten: setje vaste telefoons, modem/router, koelkast, oven, magnetron, cv en een setje wekkers. Bij de pc gaat de stroom er gewoon af 's nachts.

Al met al een groot verschil met de soms wel 350W+ sluip die ik vroeger had.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Als ik zo kijk wat jullie hebben, gok ik dat het bij ons deels aan de koelkast ligt. M'n vrouw bakt graag en wilde een Amerikaanse koelkast. Daar zijn Amerikanen wel goed in: alles groot, ook het verbruik :P

De NAS is een Synology DS 213j, ook niet de allerzuinigste, maar ook niet bepaald een grootverbruiker. Als deze kapot is wil ik nog eens kijken naar een zuinigere met grofweg dezelfde functies: ik gebruik 'm voor backups, downloads, mediaserver, en voor 't opnemen van de beveiligingscamera namelijk.

Verder heb ik zo te zien dan niet veel bijzonders, dus dat scheelt weer. En dankzij een stuiter die m'n vrouw op de 7-jaar oude vaatwasser maakte "mochten" we ook een zuiniger model kopen ;) Nu nog wachten tot er een ongelukje met de wasmachine gebeurt, en dan is het laatste energie-gulzige apparaat het huis uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joramoudenaarde schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:44:
[...]

Maar ik heb niet echt een vergelijk met of die 160W nu buitensporig is of dat het allemaal wel mee valt.
[...]
Zo moet je er niet naar kijken. Je moet kijken of je het geld er voor over hebt. Elke Watt die 24/7 aan staat kost 2 euro per jaar.

Als je baseload dus 24/7 niet lager komt dan 160W, dan kost je dat dus €320 per jaar, of €26,67 per maand. Ik vind dat best veel geld als dat onzinverbruikers zijn die je met wat simpele oplossingen (tijdschakelaar e.d., zie topicstart) kunt uitzetten.

Verder het verzoek om er geen opsomtopic van te maken, de situatie is bij iedereen anders. Alleen je verbruik noemen is niet zo boeiend. Verhalen hoe je door <X> te doen <Y> Watt hebt kunnen besparen zijn interessanter.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 17-10-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Nou en of... ik sta best open voor een investering om het sluipverbruik aan te pakken, maar als ik naar de boosdoener kijk (koelkast in ieder geval) is dat gelijk een heel forse investering op een apparaat wat ik net 6 maanden geleden heb aangeschaft :)

Een tijdschakelaar voor bijvoorbeeld de TV en Apple TV zou dan eerder interessant zijn, ware het niet dat al m'n media-apparaten uit hetzelfde hoekje en stopcontact komen. In die hoek heb ik alles bij elkaar ±9 apparaten staan op één stekkerblok. De meesten "moeten" 24/7 draaien, zoals de modem, NAS en router, ook omdat onze telefonie, backup e.d. daarop aangesloten staat. Ik heb nog geen stekkerblok met tijdschakelaar gevonden die délen kan aan- en uitzetten op gezette tijden eerlijk gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

Daarom heb ik in de media hoek twee stekkerblokken, ééntje op een KaKu en eendje gewoon altijd aan. Sowieso is 9 apparaten op één blok/stopcontact wel erg veel - veel huisbranden ontstaan door stekkerblokken al zal het met alleen wat lichte media apparatuur wel meevallen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb 't doorgerekend, en qua wattage valt het wel mee hoor. Alles bij elkaar kwam ik, áls alles tegelijk aan zou staan, op maximaal 600W uit namelijk. :) De "zwaarste" apparaten zijn een 150W LED-TV, en een 150W PS4 piekverbruik, en de rest is allemaal relatief licht spul.

Ik had het ook graag anders gezien, al was het alleen maar om die spaghetti rommel aan kabels kwijt te zijn, maar in die hoek heb ik maar één stopcontact, maar moet wel alle media-apparatuur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 23-07 12:41

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

ThinkPadd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:24:
[...]
[mbr]Verder het verzoek om er geen opsomtopic van te maken, de situatie is bij iedereen anders. Alleen je verbruik noemen is niet zo boeiend. Verhalen hoe je door <X> te doen <Y> Watt hebt kunnen besparen zijn interessanter.[/mbr]
Mijn grootste besparingen in sluip verbruik kwamen door vooral veel apparatuur die in standby stond gewoon echt uit te schakelen. Alle 'home entertainment' (reciever/dvd/bluray/tv etc) gaat bij geen gebruik gewoon uit via een voetschakelaar bij de bank. Verder gaan de pc's gewoon uit tegenwoordig, hetzelfde voor de printer en ook de elektrische bediening van ons bed staat nu uit.

In algemeen verbruik bijna alle lampen naar LED behalve een grote plafond straler. Deze was halogeen en is nu spaarlamp. Helaas een onzuinige vaatwasser bij de keuken gekregen dus deze staat als eerste op de lijst om alsnog vervangen te worden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom heb je dan niet gelijk voor een zuinige gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 13-07 17:56
ik ben van plan om een wifi extender te kopen, maar ik vraag me af wat het stroomverbruik is van deze apparaten. het zal waarschijnlijk een netgear worden, geen idee nog voor model.

heeft iemand een idee wat deze dingen vreten aan stroom? het moet natuurlijk wel opwegen tegen het comfort, en ik heb nog maar 1000 kWh overschot over...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat hangt er van af, een AC/dual band versie zal onzuiniger zijn.
Stel dat hij 5W verbruikt, dan is dan ongeveer 100Wh per dag of 36,5kWh per jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

fabstar81 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:11:
ik ben van plan om een wifi extender te kopen, maar ik vraag me af wat het stroomverbruik is van deze apparaten. het zal waarschijnlijk een netgear worden, geen idee nog voor model.

heeft iemand een idee wat deze dingen vreten aan stroom? het moet natuurlijk wel opwegen tegen het comfort, en ik heb nog maar 1000 kWh overschot over...
HWI Test meestal incl stroomverbruik, daar even neuzen?

Niks zo frustrerend als slechte wifi in huis.
Dus ondanks dat ik met alles zo zuinig mogelijk doe heb ik toch echt een ziggo-modem in bridge mode en een echte router ernaast. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De Fritz Repeater 1750 (geweldig ding, 5 en 2.4 GHz en ethernet aansluiting) verbruikt 5.5 Watt
Ik vermoed dat dat wel ongeveer de ondergrens is voor dual-band AC WiFi.
Er zit nog wel een eco-functie op, wat bij de niet-gebruik uurtjes kan schelen.

Ik kan die van mij wel eens aan de Energy Monitor hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
TD-er schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:08:
De Fritz Repeater 1750 (geweldig ding, 5 en 2.4 GHz en ethernet aansluiting) verbruikt 5.5 Watt
Ik vermoed dat dat wel ongeveer de ondergrens is voor dual-band AC WiFi.
Er zit nog wel een eco-functie op, wat bij de niet-gebruik uurtjes kan schelen.

Ik kan die van mij wel eens aan de Energy Monitor hangen.
ben daar wel benieuwd naar. bij routers zie je nog wel eens die green labels enzo, maar bij die wifi extenders nergens te bekennen... 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-07 15:45
Ik heb een vraag die indirect te maken heeft met energie besparen en waarvan ik denk dat iemand in dit topic mij wel mee kan helpen. Voor ons luchtcirculatiesysteem gebruiken we een Zehnder Comfofan S met een Chrono RF aansturing in de woonkamer. Deze bevat o.a. een weekprogramma en diverse instellingsmogelijkheden. In het kader van energie besparen wil ik hiermee aan de slag gaan.

Het gaat om dit model:
Afbeeldingslocatie: https://afbeeldingen.shop1000.nl/Stor%20Chrono%20Rf.gif

Nu het probleem; ik heb hier geen handleiding bij gekregen en na lang zoeken op het web is het enige dat ik kan vinden een zeer beknopte PDF met een opsomming van de functies. Geen echter handleiding dus.

http://www.zehnder.nl/pro...hnder-bediening-chrono-rf

Er zijn ongetwijfeld meer mensen die deze unit hebben en wél over een handleiding beschikken. Iemand die deze kan uploaden of mij kan vertellen waar ik deze kan downloaden? d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door JunkO op 26-10-2016 16:27 ]

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan Comfofan S ook vraaggestuurd aansturen dmv domotica (pi, zwave/KAKU en domoticz) 0-10 V signaal
kasteleman in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=7294
zie de berichten.

Verder heb ik geen ervaring indeze.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2016 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16

Metro2002

Memento mori

fabstar81 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:11:

Simpelste: Gewoon eenschakelaar ertussen zetten die je om zet als je van huis gaat.

Ik heb tussen ál mijn apparaten die ik niet gebruik als ik er niet ben schakelaars zitten. Levert een flinke bak stroombesparing op per jaar.

Ik heb er niet zoveel aan als mijn pc voeding nog stroom trekt als ik niet thuis ben of mijn internetmodem aan staat of de digitale tv decoder of de versterker en tv die op standby staan etc. Alle apparraten bij elkaar trekken zo'n 50Wh. Ik gebruik deze dingen door de weeks gemiddeld zo'n 4 uur per dag. De andere tijd slaap ik of ben ik op mijn werk. In het weekend staat de boel dan zo'n 12uur op een dag aan. Ofwel 124 uur van de 168 uur per week staan die apparaten voor jan met de korte achternaam stroom te trekken.

Bijna 330Kwh per jaar aan nutteloos verbruik wat je dus heel simpel kan besparen.
Je levert er qua comfort eigenlijk niks op in (of je moet een schakelaar omzetten als je thuiskomt inleveren op comfort vinden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Metro2002 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:29:
[...]

Simpelste: Gewoon eenschakelaar ertussen zetten die je om zet als je van huis gaat.

Ik heb tussen ál mijn apparaten die ik niet gebruik als ik er niet ben schakelaars zitten. Levert een flinke bak stroombesparing op per jaar.

Ik heb er niet zoveel aan als mijn pc voeding nog stroom trekt als ik niet thuis ben of mijn internetmodem aan staat of de digitale tv decoder of de versterker en tv die op standby staan etc. Alle apparraten bij elkaar trekken zo'n 50Wh. Ik gebruik deze dingen door de weeks gemiddeld zo'n 4 uur per dag. De andere tijd slaap ik of ben ik op mijn werk. In het weekend staat de boel dan zo'n 12uur op een dag aan. Ofwel 124 uur van de 168 uur per week staan die apparaten voor jan met de korte achternaam stroom te trekken.

Bijna 330Kwh per jaar aan nutteloos verbruik wat je dus heel simpel kan besparen.
Je levert er qua comfort eigenlijk niks op in (of je moet een schakelaar omzetten als je thuiskomt inleveren op comfort vinden :P )
alles zit hier al achter schakelaars en gaat automagisch uit als ik ga slapen of zo lang van huis ben. veel van mijn stopcontacten in huis zijn geschakelde stopcontacten.

maar om nou zo een module te kopen voor de stroombesparing welke ik nu nog niet weet (iemand al zijn extender gemeten?) is ook weer zoiets. die schakelaars zijn 30-70 euro :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 14-07 11:57
<knip, foute topic>

[ Voor 80% gewijzigd door sjimmie op 08-11-2016 10:14 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een tip voor de koelkast bij dit weer: zet 's nachts een paar flessen water buiten en zet die 's morgens in de koelkast. Vanmorgen om 8 uur heb ik 6 flessen in de koelkast gezet en de temperatuur staat nu op 2 graden i.p.v. 7. :D Die gaat de komende uren niet aan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Maasluip schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:11:
Een tip voor de koelkast bij dit weer: zet 's nachts een paar flessen water buiten en zet die 's morgens in de koelkast. Vanmorgen om 8 uur heb ik 6 flessen in de koelkast gezet en de temperatuur staat nu op 2 graden i.p.v. 7. :D Die gaat de komende uren niet aan.
Tja - alle kleine beestjes helpen.
Hier diepvries met luchttoevoer van 10-11°C:
Gemeten:
Ca. 120 kWh op jaarbasis i.p.v. ca. 180 kWh bij 21 °C
1/3 minder - YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Hoeveel het bespaart weet ik niet maar ik heb een tijdschakelaar op mijn waterbed gezet. Deze hoeft niet de hele dag aan te staan, die kan een uurtje voordat ik in bed ga ook nog wel aan en een uurtje voordat ik het bed uit moet ivm werk kan deze wel weer uit. Ik denk dat dit wel een redelijk grote besparing is op het stroomverbruik want het bed blijft anders constant op 26 a 28 graden (afhankelijk van het seizoen) .

De stroom die ik bespaar en mijn zelf opgewekte stroomoverschot probeer ik overigens niet terug te leveren maar om te zetten in verwarming door middel van elektrische kacheltjes in huis. Ik krijg ongeveer 5,5 cent per kWh voor de teruglevering terwijl gas bijna 57 cent per m3 kost. Dat betekent dus dat ik voor iedere m3 gas 10 kWh stroom kan besteden. Afgelopen week heb ik gemiddeld door de week zo'n 2 m3 gas per dag gebruikt, ik denk dat ik tov vergelijkbaar huishouden een 8 -10 m3 bespaar en met stroomverbruik van 15-30kWh per dag bespaar ik daardoor dus veel meer dan met alleen maar stroom besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Leuk ideetje, dat wel.
Maar onze ervaring is wel dat een fles water bij vorst kapot barst. We hebben namelijk een paar keer een regenmeter verspeeld. Sindsdien halen we dat ding bij vorst binnen.

PS:
Met ervaringen als in onderstaand bericht van iewert308SW had ik nog niet eens aan gedacht. We hebben nu nog een ouderwetse koelkast, dus hiermee speelt dat probleem niet. Maar t.z.t. zal een nieuwe vast en zeker zelf ontdooiend zijn. En dan zal hij zo te vernemen hiervoor niet geschikt zijn vermoed ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 12-11-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02:32
Techneut schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:29:
[...]
Leuk ideetje, dat wel.
Maar onze ervaring is wel dat een fles water bij vorst kapot barst. We hebben namelijk een paar keer een regenmeter verspeeld. Sindsdien halen we dat ding bij vorst binnen.
Tja en dat gaat hier niet werken, dacht ook ooit eens dat ik hiermee kon besparen.
Gevolg, koelkast vloog elkeer als de flessen er instaan in defrost met als gevolg dat dat de vleeswaren e.d warm aanvoelden.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Siewert schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 18:57:
[...]

Tja en dat gaat hier niet werken, dacht ook ooit eens dat ik hiermee kon besparen.
Gevolg, koelkast vloog elkeer als de flessen er instaan in defrost met als gevolg dat dat de vleeswaren e.d warm aanvoelden.
Onze koelkast gaat ook nooit in "defrost" omdat er geen ijs gevormd wordt.
Sterker nog, als puur en alleen koelkast (zonder ijsvak) heeft hij geen "defrost".

Als je (veel) ijsvorming hebt in de koelkast doe je iets fout.
Temperatuurinstelling te laag en/of niet dampdicht afgedekte levensmiddelen.

Het koeloppervlak wordt wel af en toe kouder dan 0°C, maar het weinige condenswater
loopt altijd af en naar buiten om in de opvangschaal van de compressor te verdampen.

Ik leg vaak avonds te ontdooien vriesgoed uit de diepvries
voor de volgende dag boven in de koelkast (uiteraard afgedekt)
- bespaart zeker stroom! YMMV

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 13-11-2016 16:13 ]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-07 10:39
Willen besparen, maar wel een berg dure Hue lampen overal, ik ken die dingen niet, maar gewoon een goedkope dimbare led kan toch ook of niet?
Weer besparing :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• sjimmie
  • Laatst online: 14-07 11:57
Met de Hue heb je toch ook nog een controller die dan 24x7 een paar Watt verbruikt?
(en in elke hue zal ook nog iets moeten zitten wat altijd een beetje verbruikt)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Een tip voor de koelkast bij dit weer: zet 's nachts een paar flessen water buiten en zet die 's morgens in de koelkast.
Ik was van plan om dat ook eens te proberen,m aar ik denk dat dat hier momenteel het omgekeerde effect zou hebben :+

• Mattie112

Mattie112

Hm wel een grappig idee als je toch genoeg ruimte hebt in je koeling. Moet het alleen wel flink wat kouder zijn buiten natuurlijk :)

(oh en altijd je diepvriesproducten ontdooien in de koelkast hé)

Heb zelf even wat slimme stekkers geregeld via marktplaats om eea eens wat langer te kunnen loggen.

Deze ruimte is te huur!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:32
Leuk idee maar voor mij valt dit toch in de categorie teveel ongemak voor een klein beetje effect.
In dit specifieke betaal ik dan graag voor comfort en ga ik niet twee keer per dag met flessen slepen.
Bovendien is mn koelkast daar te klein voor.

PVO

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 426952 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:18:
Hoeveel het bespaart weet ik niet maar ik heb een tijdschakelaar op mijn waterbed gezet. Deze hoeft niet de hele dag aan te staan, die kan een uurtje voordat ik in bed ga ook nog wel aan en een uurtje voordat ik het bed uit moet ivm werk kan deze wel weer uit. Ik denk dat dit wel een redelijk grote besparing is op het stroomverbruik want het bed blijft anders constant op 26 a 28 graden (afhankelijk van het seizoen) .
ik zou eerst eensbeginnen met isolatie materiaal bv dat spul wat je onder je laminaat legt .. eerst schuim en dan reflecterend en daarboven op de verwarmingsmatten.. doe dit met de eerstvolgende water verversbuurt.
en onder het bedkom je ook niet dus vul die loze ruimte op met wat steenwol ofzo .. immers meer isolatie = mindersnel afkoelen..

Meten is weten, hoe lang duurt het om het van bv 20 graden naar 26 graden te krijgen (graad per ?? minuten)
je wilt wel in een aangenaam bed liggen, het is wel handig dat je tegen bedtijd dit op temperatuur hebt..

Alleen ik vraag me af wat meer winst is .. aparte elektrische deken(s) aanschaffen voor die keer dat je langer/eerder naar bed wilt .. of op temperatuur houden.. na isoleren .. ik denk wel dat er wat winst is maar hoeveel ??? (beter normaal bed)

Tja vanalles

Anoniem: 823835

*knip*, ik heb geen flauw idee wat de link hiervan is met dit topic

[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2016 07:57 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 84 Laatste