Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
@ThaHandy Gebruik je misschien AVG/Avast op de PC's waarbij dit probleem optreedt, en geen AVG/Avast op de PC waarmee de web interface wel goed toegankelijk is?

We hebben namelijk op de support een paar keer gezien dat de online shield functie van deze 2 merken (die gedeeltelijk dezelfde code gebruiken) de communicatie met de web interface verstoren kan. Met de online shield functie uitgeschakeld werkt het dan weer wel. Er zijn ook andere netwerk producten waarmee dit probleem ook optreedt i.c.m. de AVG/Avast online shield.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

avast, avg of ander virusscanner draaien? Probeer die eens tijdelijk uit te zetten.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 02:09

ThaHandy

Discovery Channel

Ik gebruik AVG en dit was inderdaad het probleem.

Alle opties binnen online shield had ik al uit staan, maar nu heb ik deze permanent uit gezet.
Thanks! :)

Ik heb wel meerdere netwerk modules op mijn netwerk gehad waarbij de YouLess de eerste is waarbij het hapert icm AVG. Wat kan het zijn dat het dan niet meer werkt?

ThaHandy wijzigde deze reactie 12-09-2017 22:19 (34%)

• allure
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 13-07 13:12

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb zojuist de database van het uitleesscript verplaatst naar een nieuwe server en weer terug gezet, de data is allemaal weer zichtbaar, ook nieuwe data wordt netjes ingelezen.

Echter de "kosten" blijven op Loading staan, waar moet ik hier de oorzaak zoeken? Iemand een Idee?

http://i67.tinypic.com/168hk5d.png

Majo Sign |

quote:
allure schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:16:
Ik heb zojuist de database van het uitleesscript verplaatst naar een nieuwe server en weer terug gezet, de data is allemaal weer zichtbaar, ook nieuwe data wordt netjes ingelezen.

Echter de "kosten" blijven op Loading staan, waar moet ik hier de oorzaak zoeken? Iemand een Idee?

[afbeelding]
Kun je toevallig zien wat er in phpMyAdmin staat bij de tabel settings?

Indien je hier niet bij kunt kun je ook bij de Youless Charts rechtsboven bij Instellingen de waardes opgeven.
Let wel op dat je hier PUNTEN gebruikt en geen comma's. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb de DB in MySQL draaien, op Ubuntu 16.04.3.
(Nog) geen PHPMyAdmin geinstalleerd, in het menu settings heb ik als waarde 0.22 staan.

Eens kijken of ik een tool kan vinden om in de DB te kijken.

Majo Sign |

Had er niet zo op gelet, maar de dagwaarde wordt ook niet weergegeven..
Dus dan heeft het waarschijnlijk niet perse met de kosten te maken. ;)

De tabel meter staat er ook nog in? Volgens mij gaat hij ook kuren als je die weggooid..

ff een Ctrl-F5 om je cache te wissen?..

Edit:
@allure

CURL en PDO_mysql module aangezet?
Zo niet dan was je volgens mij nooit zo ver gekomen maargoed.. just checkin.. :/

SmiGueL wijzigde deze reactie 14-09-2017 00:12 (20%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb een MySQL Dump gedaan op de oude server en deze dump weer in een nieuwe DB teruggelezen.

Majo Sign |

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 02:09

ThaHandy

Discovery Channel

Is bij Enelogic het gebruik van welke type meter geforceerd?

Ik heb een analoge meter en dit ook ingesteld bij YouLess, maar op Enelogic een fictief adres gebruikt waar blijkbaar er slimme meters worden gebruikt. Als ik een nieuwe meter toevoeg bij Enelogic en selecteer tussen meter/gas via analoge puls en klik op toevoegen, het er een "YouLess P1" heeft toegevoegd, wat weer resulteert in actueel verbruik - Verbinding verbroken :/

ThaHandy wijzigde deze reactie 14-09-2017 11:54 (6%)

• Perkouw
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15-07 12:49

Perkouw

Moderator General Chat
Hm. Plots is mijn YouLess gestopt met het registreren van de input van mijn slimme meter. Heb zelf niets gewijzigd, maar hij pikt gewoon niets meer op. YouLess aan/uit gehad en kabels erop nieuw in gedaan, maar helaas zonder soelaas.

Achter input knippert het ''blokje'' ook niet. Doet mijn slimme meter gek of wat kan hier aan de hand zijn?
@Perkouw Heb je toevallig een Iskra AM550 (CDMA) slimme meter? We hebben namelijk meer van dit soort meldingen gehad met telkens precies dit type slimme meter. Uit onderzoek bleek toen dat er geen P1 output meer uit de meter kwam, en na melding bij Stedin hebben zij ons laten weten dat het ook met andere P1 uitlezers voorkomt dat er na verloop van tijd geen P1 data meer uit de AM550 komt. Ze weten nog niet waardoor het komt, en zijn dit nog aan het onderzoeken.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@YouLess Nondeju. Laat ik nu net toevallig deze meter onlangs hebben gekregen. Had ik nu mijn oude draaischijf meter nog maar...haha.

Hoop dat ze snel de oplossing hebben gevonden. Jammer dat ik nu niets meer aan de YouLess heb. Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag.
quote:
Perkouw schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:07:
Had ik nu mijn oude draaischijf meter nog maar...haha.
Er zit toch wel een LED op je nieuwe meter? Denk dat die nog sneller/vaker update ook! :)

Het is niet dat de LS120 alleen maar P1 kan uitlezen. 8) :P

Edit:
@Perkouw Werkt de LED ook niet dan?..

SmiGueL wijzigde deze reactie 22-09-2017 00:57 (24%)

• allure

allure

Titaan fase 2/3

quote:
SmiGueL schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:01:
Had er niet zo op gelet, maar de dagwaarde wordt ook niet weergegeven..
Dus dan heeft het waarschijnlijk niet perse met de kosten te maken. ;)

De tabel meter staat er ook nog in? Volgens mij gaat hij ook kuren als je die weggooid..

ff een Ctrl-F5 om je cache te wissen?..

Edit:
@allure

CURL en PDO_mysql module aangezet?
Zo niet dan was je volgens mij nooit zo ver gekomen maargoed.. just checkin.. :/
Beide modules zijn geïnstalleerd.

Hieronder de inhoud van de tabel meter

Majo Sign |

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-07 14:39

The Wizard

Moderator Mobile
quote:
YouLess schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:05:
@Joffert Hier is de link naar 1.4.0 beta8 in de PVOutput variant:

http://www.youless.nl/tl_...s-firmware-1.4.0-POb8.exe

In de v1 parameter mode (default) wordt de S0 input als bruto productie input gebruikt (dus via de DIN rail kWh meter). Wanneer de P1 input ook aangesloten is, dan zal er automatisch ook een bruto verbruik meegestuurd worden naar PVOutput. Deze wordt dan door de LS120 berekend door de (netto) P1 input en de S0 input waarden te combineren.
@YouLess Ik heb de beta firmware geladen, maar hij wil deze niet uploaden naar PV Output:

De S0 en P1 elektra worden goed gelogd, maar waar die meterstand vandaan komt? Waarschijnlijk uit de slimme meter via P1. Als ik hem op 0 zet wordt deze net zo hard weer op die stand gezet.

Iemand een idee hoe de upload wel op gang te krijgen?

Edit: Het al oude uit/aan werkt :P

Edit: Niet dus, na de upload werkt hij (weer) niet. Even een nachtje afwachten?

The Wizard wijzigde deze reactie 16-09-2017 19:35 (8%)

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

quote:
Brokencore schreef op maandag 11 september 2017 @ 20:48:
Na het stoppen van Bidgely afgelopen weekend mijn LS110 geladen met firmware "1.2.2-EL". In de webinterface van de YouLess is alles prima in orde, tellerstanden lopen op.

De koppeling met Enelogic verloopt nog niet helemaal vlekkeloos. Het koppelen zelf gaat goed (energie en afname geselecteerd". De tellerstanden op het Dashboard van Enelogic zijn echter negatief en vallen onder "levering". Al een aantal maal geprobeerd opnieuw te koppelen, en zelfs bij het koppelen "teruglevering" geselecteerd. Krijg het echter niet voor elkaar, zie ik wat over het hoofd?

Opnieuw flashen ook geprobeerd, probleem blijft aanwezig.

[afbeelding]
Ik heb hier ongeveer hetzelfde probleem, het verbruik op Enelogic komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Er is na ongeveer 24uur ook nog steeds geen historisch verbruik te zien.

Is het bij jouw intussen verholpen?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Heeft iemand een idee waarom t systeem de onderstaande waardes weergeeft?
De Crontab lijkt zonder problemen elk half uur het php bestand uit te voeren.

Majo Sign |

quote:
allure schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:52:
Heeft iemand een idee waarom t systeem de onderstaande waardes weergeeft?
De Crontab lijkt zonder problemen elk half uur het php bestand uit te voeren.
[afbeelding]
Hij laat die 'blokkken' zien omdat op die tijden de data niet heeft geupdate.
Die blokken zijn de 10 minuten gemiddelde uit de Youless..
Het ziet eruit alsof hij pas rond 8:30 is begonnen met bijwerken, waarschijnlijk omdat je toen de pagina handmatig hebt geopend.
(het openen van de pagina zorgt ook voor een update, zodat hij altijd tot de laatste minuut is bijgewerkt)

Doublecheck je half-uurlijkse *Job.php script instelling dus nog even of dit wel goed ingesteld staat.

• Brokencore
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-07 22:49

Brokencore

Was BHZ-Robert

quote:
Oxellaar schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:43:
[...]

Ik heb hier ongeveer hetzelfde probleem, het verbruik op Enelogic komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Er is na ongeveer 24uur ook nog steeds geen historisch verbruik te zien.

Is het bij jouw intussen verholpen?
Na een bericht naar Enelogic inderdaad verholpen. Historisch verbruik werkte hier inderdaad ook niet.

Tja...

• allure

allure

Titaan fase 2/3

quote:
SmiGueL schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:56:
[...]

Hij laat die 'blokkken' zien omdat op die tijden de data niet heeft geupdate.
Die blokken zijn de 10 minuten gemiddelde uit de Youless..
Het ziet eruit alsof hij pas rond 8:30 is begonnen met bijwerken, waarschijnlijk omdat je toen de pagina handmatig hebt geopend.
(het openen van de pagina zorgt ook voor een update, zodat hij altijd tot de laatste minuut is bijgewerkt)

Doublecheck je half-uurlijkse *Job.php script instelling dus nog even of dit wel goed ingesteld staat.
Is er een manier om makkelijk te checken of het php script, waarvan het wel lijkt uitgevoerd te worden het ook daadwerkelijk doet?

edit: waarschijnlijk heb ik het gevonden, het php bestand miste het executie-recht.

Nou nog die twee kosten-loading probleempjes zien op te lossen.

allure wijzigde deze reactie 17-09-2017 21:34 (8%)

Majo Sign |

quote:
allure schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:06:
Is er een manier om makkelijk te checken of het php script, waarvan het wel lijkt uitgevoerd te worden het ook daadwerkelijk doet?
Geen idee waar je deze log kunt vinden..

Maar met phpMyAdmin kun je na het uitvoeren van het *job.php script wel kijken of de de data, tot aan de minuut ervoor, aan de database is toegevoegd. Omdat er in principe elke minuut nieuwe logdata wordt gegenereerd wordt kun je zo vrij snel testen of het werkt.

Via de webpagina kun je inderdaad niet (goed) zien of het script heeft gedraaid, omdat door het openen van deze pagina het script ook wordt getriggerd. :)

SmiGueL wijzigde deze reactie 17-09-2017 21:56 (3%)

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dat wil zeggen dat ik dit ook zou moeten kunnen zien rechtstreeks in de DB, weet je uit je hoofd welke tabel ik hiervoor in de gaten kan houden?

Edit: tabel gevonden.

Er lijkt een probleem in het php bestand te zitten:

http://i67.tinypic.com/2eoec02.png
Script(cursor staat op regel30):

allure wijzigde deze reactie 17-09-2017 22:57 (44%)

Majo Sign |

quote:
Die error komt me bekend voor..
1. Doublecheck dat de goede PDO aanstaat.
2. Zorg dat je de goede PHP versie hebt draaien en aanspreekt (in de cronjob)

*Anders maar even verder via PM als het nog niet werkt.. Denk niet dat iedereen zit te wachten op lange troubleshoot verhalen in dit topic..

SmiGueL wijzigde deze reactie 18-09-2017 00:30 (19%)

@The Wizard Vermoedelijk heeft het te maken met dat jouw totaal kWh teller door de 0 heen gegaan is, en dat PVOutput geen negatief getal accepteert. We duiken hier nog even dieper in.

@Perkouw Bij een andere gebruiker is dit probleem inmiddels door Stedin opgelost. Sindsdien werkt de P1 uitlezing weer. Ze hebben bij hem vrij vlot een monteur ingepland, en die heeft de Iskra MA550 inmiddels vervangen door een andere. Als je ook Stedin als netbeheerder hebt, dan kun je contact met ze opnemen voor zo'n afspraak via de contactgegevens op deze pagina:

https://www.stedin.net/klantenservice/contact

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@YouLess Dat maar even doen dan. Sinds hij gestopt is de YouLess niet meer in gebruik, toch wel erg zonde. Ik ga ze eens contacten.

• blauwemac
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15-07 20:44
Ik sta te prutsen in de meterkast. Ik probeer zo'n kwh-meter aan te sluiten voor op de DIN-rail, ten behoeve van m'n youless, maar nu twijfel ik over de aansluitingen. Wie kan mij helpen?

Hij heeft een L-in en een L-out. Daarop heb ik de fase aangesloten: inkomend en dan doorgeleid naar de fase-aansluiting van de groep die hij moet meten. Vervolgens de N van die groep gewoon op de andere groepen aangesloten. Maar nu blijft er een N-aansluiting van de KWH-meter over (een dubbele, gebrugde volgens de gebruiksaanwijzing). Moet die ook nog aangesloten worden??

Ik dacht: een kwh-meter is eigenlijk een ampere-meter en die sluit je dus in serie aan. Toch heb ik het gevoel dat er iets niet klopt?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:40
Een kwh-meter is geen ampere meter maar een energie meter, ergens logisch natuurlijk. Maar dwz dat deze meter ook rekening houdt met de spanning.

Wikipedia: Electricity meter

One coil is connected in such a way that it produces a magnetic flux in proportion to the voltage and the other produces a magnetic flux in proportion to the current.

• blauwemac
Dank, inmiddels goeie beschrijving gevonden. Sorry, even beetje zenuwachtig geworden.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

En daarnaast moet 'ie ook gevoed worden om de interne elektronica te voeden.
Dat kan niet alleen over de shunt, dus heb je ook de nul nodig.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Update voor diegenen die een beta versie van firmware 1.4 gebruiken: de oorzaak van de grote piek die heel soms in de Enelogic grafiek kon optreden is gevonden en opgelost. Het bleek erg lastig een trace te pakken te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt.

De oorzaak bleek niet te liggen in de S0 registratie van de LS120, maar door een samenloop van een zeldzame P1 ontvangst glitch, en een daaropvolgende verkeerde interpretatie binnen Enelogic (vandaar dat het alleen binnen Enelogic optrad).

In elk geval is het nu verholpen bij Enelogic, en het zou ook met de firmware beta versies in omloop (b8 en b9) niet meer moeten optreden. Er is daarom nu ook een release versie 1.4.0 omdat er verder geen known issues meer bekend zijn:

http://www.youless.nl/blogpost/items/ls120-fw-140.html

Afgezien van een paar kleine tweaks in constantes is deze gelijk aan beta 9.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:14
Ik heb de rare pieken ook niet meer gezien sinds ik met @YouLess en @Enelogic mailcontact heb gehad. Ik zie sindsdien wel nog veel gedetailleerde data, alsof de grafiek echt heel smooth per seconde iets meet.
Toch maar de b9 vervangen door de nieuwe firmware. Vandaag kreeg ik ook mijn USB-A naar 2x mini-USB-kabel binnen, zodat beide Youlessen op één voeding kunnen draaien. Dus ook mijn oude LS110 weer aangesloten met een kort kabeltje van de onofficiële s0-aansluiting naar een kroonsteentje waar straks een kabel van een tweede kWh-meter op aangesloten wordt. Er is nog geen PV-installatie, dus de LS110 doet nog niet zo veel, maar ze hangen in ieder geval braaf naast elkaar:

dreamscape wijzigde deze reactie 29-09-2017 21:35 (23%)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nickyb2
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online
@YouLess

Heel mooi dat de 1.4.0 nu uit de beta is. Echter mis ik twee dingen, misschien dat ik het over het hoofd zie.

* waar stel ik de meterstand in voor de S0? Het lijkt er op dat het instellen van de meterstand nu enkel voor de P1 werkt en dat hoeft niet want die kan hij zelf uit rekenen.
* als ik de PVOutput firmware gebruik kan ik nergens programmatisch de meterstanden opvragen, zoals met de Enelogic firmware onder http://ip/e. Is er een andere pagina waar ik het kan opvragen (het liefst in json formaat)?

Mijn AdvertentiesTweakBlog

@nickyb2 Er is inderdaad in de webinterface geen invulveld voor de absolute meterstand van de S0 teller. Het idee was o.a dat dat voor de meeste mensen niet interessant genoeg is omdat het uiteindelijk vooral om de verschillen per tijdsinterval gaat. Voor de hoofdteller waar dit wel mogelijk is, zit dat er meer in om het makkelijker te maken te controleren of de optische detectie wel accuraat werkt. Voor de S0 speelt dat vanwege de bedrading veel minder.

Je kunt echter toch de absolute waarde van de S0 teller instellen met een url parameter als je dat wilt. Als je het url http://youless/M?c=123456 ingeeft, dan stel je daarmee de S0 teller op 123,456 kWh in. De instelling gebeurt dus als heel getal in Wh ipv kWh.

De /e pagina geeft eigenlijk het upload bericht weer, vandaar dat dit anders is in de PVOutput firmware. De upload waarden naar Enelogic bevatten idd meer informatie dan bij PVOutput. Die informatie is op dit moment niet volledig op een andere plek terug te vinden. We moeten nog even kijken hoe we dit anders kunnen invullen.

• sjoerdl6
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10-07 14:47
Ik heb de Youless LS120 (Firmware: 1.3.4-EL) aangesloten en kan van binnen en buiten mijn netwerk met een wachtwoord de YouLess energy monitor benaderen. Daarin krijg ik het actueel gebruik en de loggings te zien.

Daarnaast heb ik op een externe webserver Youless Charts V4.1.0 van SmiGueL geinstalleerd.
De database is aangemaakt, maar een cron job heb ik nog niet ingesteld.
Ook settings.inc.php heb ik ingevuld met o.a. het externe ip adres van mijn modem i.c.m. de forwarded port waarmee ik externe toegang kan krijgen tot de LS120:
define('YL_ADDRESS', '<extern adres modem>:<forwarded port>');

Nu krijg ik geen actueel gebruik in de live view te zien (voor deze data is volgens mij geen cron job nodig) en mij is niet duidelijk waar dit door komt.
Het lijkt er op dat request.class.php geen data binnen krijgt of dat er zelfs geen verbinding kan worden verkregen met de LS120, maar daar krijg ik geen foutmeldingen van.
In de error_log zie ik wel meldingen als:
array_merge(): Argument #1 is not an array in .../classes/request.class.php on line 113 (line 128)
wat mij doet vermoeden dat de erray leeg is danwel niet bestaat.
Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen of wat een goede aanpak is om achter de oorzaak te komen?

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

@YouLess Is er een reden dat als ik de laatste firmware tool download van jullie site, ik in McAffee een Virus alert krijg?

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• nickyb2
  • Nu online
quote:
YouLess schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:20:
@nickyb2 Er is inderdaad in de webinterface geen invulveld voor de absolute meterstand van de S0 teller. Het idee was o.a dat dat voor de meeste mensen niet interessant genoeg is omdat het uiteindelijk vooral om de verschillen per tijdsinterval gaat. Voor de hoofdteller waar dit wel mogelijk is, zit dat er meer in om het makkelijker te maken te controleren of de optische detectie wel accuraat werkt. Voor de S0 speelt dat vanwege de bedrading veel minder.
Ik snap de redenatie, maar vind het ook voor de S0 gelden. Immers heb je op een losse kWh meter, incl. die jullie zelf in de webshop verkopen, ook een display met meterstand. Ik vind het zelf erg fijn om de meterstand in te kunnen voeren zodat ik deze gelijk tussen kWh meter en Youless. Goed om te weten dat er wel een mogelijkheid is. Dank je wel.
quote:
YouLess schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:20:
De /e pagina geeft eigenlijk het upload bericht weer, vandaar dat dit anders is in de PVOutput firmware. De upload waarden naar Enelogic bevatten idd meer informatie dan bij PVOutput. Die informatie is op dit moment niet volledig op een andere plek terug te vinden. We moeten nog even kijken hoe we dit anders kunnen invullen.
Ik denk dat, vooral voor de 'tweakers' onder ons, fijn zou zijn om ongeacht de firmware een manier te hebben om alle meterstanden uit te lezen. Het liefst net zoals met de huidige enelogic firmware in een json vorm.

Gaat de pvoutput firmware ook uitgebreid worden met de verbruikswaarden? Immers ondersteund pvoutput dat ook.

@Notna Er zijn een paar virusscanners die getriggerd worden doordat netcat gebruikt wordt, of op heuristiek. Dit zijn false positives. Je kunt het bestand zelf op virustotal.com controleren, en dan zie je dat de meeste andere scanners er geen probleem in zien. F-Secure heeft een keer naar ons toegegeven dat het een false positive is, maar ze blijven desondanks getriggerd worden.

@nickyb2 De 1.4 PVOutput firmware variant doet ook aan verbruikswaarden uploaden. Wanneer je naast de S0 input voor de panelen ook P1 input hebt, dan wordt automatisch de bruto consumptie berekend en meegestuurd naar pvoutput. Wat betreft meterstanden uitlezen in de pvoutput variant komen we nog met een oplossing.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik heb net een nieuw meter gekregen (ferraris --> slimme meter), maar het stickertje blijft niet echt meer lekker plakken nu. Ik zat te denken aan dubbelzijdige tape, maar dat maak het wellicht wat te dik waardoor de Youless niet meer lekker hangt. Vastlijmen is ook weer zoeits.

Kan ik gewoon een stuk klittenband gebruiken ervoor (het lijkt er verdacht veel op maar is het net niet volgens mij) ? Of is er een term die ik kan gebruiken waarmee de Youless vast zit om een nieuw stukje te vinden?

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:14
quote:
Notna schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:33:
Ik heb net een nieuw meter gekregen (ferraris --> slimme meter), maar het stickertje blijft niet echt meer lekker plakken nu. Ik zat te denken aan dubbelzijdige tape, maar dat maak het wellicht wat te dik waardoor de Youless niet meer lekker hangt. Vastlijmen is ook weer zoeits.

Kan ik gewoon een stuk klittenband gebruiken ervoor (het lijkt er verdacht veel op maar is het net niet volgens mij) ? Of is er een term die ik kan gebruiken waarmee de Youless vast zit om een nieuw stukje te vinden?
In je post van maandag vroeg je iets over firmware en daar is sprake van 1.3.4, dus ik neem aan dat je een LS120 hebt en geen LS110.

Is het dan niet veel handiger om gewoon de Youless met een RJ11-kabeltje aan de P1-poort van je slimme meter te hangen? Dan hoef je hem ook niet precies op het lampje te plakken.

Punctuality is the politeness of kings

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
dreamscape schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:08:
[...]

In je post van maandag vroeg je iets over firmware en daar is sprake van 1.3.4, dus ik neem aan dat je een LS120 hebt en geen LS110.

Is het dan niet veel handiger om gewoon de Youless met een RJ11-kabeltje aan de P1-poort van je slimme meter te hangen? Dan hoef je hem ook niet precies op het lampje te plakken.
Scherp! Ik had de FW van de 120 gedownload (poging tot tenminste) en toen ik nog eens op de Youless zelf keek, bleek dat ik de 110 had :$

Dus zodoende moet ik hem alsnog op de pulsmeter hangen :) Ik heb er nu tijdelijke even een stuk schilderstape overheen gedaan zodat hij er niet af valt maar dat staat zo knullig :+

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Notna schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:17:
[...]
Ik heb er nu tijdelijke even een stuk schilderstape overheen gedaan zodat hij er niet afvalt maar dat staat zo knullig :+
Gewoon ductape gebruiken! Of toch die LS120 aanschaffen zodat je ook je gas kunt bijhouden :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:24:
[...]

Gewoon ductape gebruiken! Of toch die LS120 aanschaffen zodat je ook je gas kunt bijhouden :p
Nouja weet je wat het is: Ik had de 110 al en vind het handig om hudig elektra verbruik te kunnen zien. De meterstanden worden toch al door Energiemanageronline.nl opgehaald (incl. gas) en ik hoef mijn huidige gasverbruik niet te zien aldaar ik toch niet verwarm op gas (L/L warmtepomp).

Om nou een 120 aan te schaffen om huidig gasverbruik in te kunnen zien is dus een beetje nutteloos :P

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

@Notna tja, dan toch maar die ductape :p.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13-07 16:53

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Zoek even naar 3M Dual Lock. Je Youless blijft dan wel hangen :) .

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• PappleD
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23:54
Van de week mijn youless binnen gekregen. Aangesloten en hij werkt! Nu wil ik alleen een wachtwoord instellen om hem daarna aan enelogic te koppelen.
Wachtwoord ingesteld en je wordt automatisch uitgelogd.
Maar zodra ik probeer in te loggen pakt die mijn wachtwoord niet. Al 4x geprobeerd.
Iemand dit ook meegemaakt?
@PappleD Heb je misschien nog een andere toepassing draaien die regelmatig de Youless afvraagt, en waar het nieuwe wachtwoord nog niet in geconfigureerd is? Deze toepassing krijgt dan uiteraard geen toegang meer nadat je het wachtwoord actief gemaakt hebt, maar er treedt tegelijk ook een (overigens vrij korte) globale 'straftijd' op waarin niet ingelogd kan worden. Dit is om eventuele brute force aanvallen op het wachtwoord tegen te gaan.

Als die toepassing vervolgens echter steeds binnen die straftijd weer een retry doet, weer zonder juist wachtwoord, dan reset die straftijd zich telkens weer. Het gevolg kan dan zijn dat je niet meer in kunt loggen, totdat je het wachtwoord alsnog in die toepassing configureert.

Je kunt dit overigens ook herkennen op de login pagina. Wanneer het ingevoerde wachtwoord expliciet afgewezen is (verkeerd wachtwoord), dan verschijnt er een kruisje. Is de login poging zelf niet toegelaten vanwege dat de 'straftijd' nog niet afgelopen is, dan verschijnt er een sterretje.

• nickyb2
  • Nu online
quote:
Notna schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:17:
[...]

Scherp! Ik had de FW van de 120 gedownload (poging tot tenminste) en toen ik nog eens op de Youless zelf keek, bleek dat ik de 110 had :$

Dus zodoende moet ik hem alsnog op de pulsmeter hangen :) Ik heb er nu tijdelijke even een stuk schilderstape overheen gedaan zodat hij er niet af valt maar dat staat zo knullig :+
Ik heb dit opgelost met een stuk klittenband, gewoon bij de bouwmarkt gehaald. Wel op dezelfde manier als het schilderstape opplakken, dus flink over de youless heen.
Voordeel is dat het demonteerbaar is en laat vrijwel geen residu achter als de boel weer uit je meterkast wilt halen. Heeft bij mij een hele tijd gezeten, totdat ik de LS120 gekocht heb :D.

• sied76
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11-07 00:27
Ik overweeg de aanschaf van 1 of 2 stuks Youless LS120 tezamen met een brutoproductiemeter voor de opbrengst van de zonnepanelen.

Omdat de firmware van de Youless alleen afgestemd is op gebruik van één van beide portalen zorgt dit dus voor extra kosten door de aanschaf van een extra Youless.
Slimme meter is van het type DSMR5 dus aansluiting op Youless via p1 poort.

Mijn zonneopbrengst wordt momenteel via de API van SolarEdge rechtstreeks uitgelezen op pvoutput.org. Jammer genoeg is dit niet mogelijk bij Enelogic.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om beide Youless aan te sluiten via de S0 poort op 1 brutoproductiemeter. Ik wil namelijk mijn energieverbruik delen met zowel Enelogic als met PVoutput. Daarnaast vraag ik me af of ik met een simpele telefoonsplitter de p1 poort kan splitsen voor gebruik met de 2 youless kastjes.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Hopelijk is er alsnog een mogelijkheid om beide portalen te bedienen met maar één Youless.

Een heel andere vraag over de PVOutput v parameter:
http://www.youless.nl/downloads-ls110.html?file=tl_files/downloads/youless-quickguide-PVO.pdf

ALs ik deze instel op v4, heb ik dan wel een brutoproductiemeter nodig?

sied76 wijzigde deze reactie 11-10-2017 20:43 (14%)
Reden: Extra vraag toegevoegd over de PVOutput v parameter

@sied76 Hoewel een P1 hub aanbevolen wordt voor het splitsen van het P1 signaal, werkt het in de praktijk ook met een gewone telefoonsplitter. In het ontwerp van de LS120 is met dat scenario rekening gehouden.

De v4 setting in de PVOutput firmware is voor de situatie die je beschrijft (waarin de solar productie al gekoppeld is met PVOutput via de omvormer) en het de bedoeling is om verbruiksinformatie via de P1 poort toe te voegen. Je hebt dan geen kWh meter op de S0 input meer nodig voor PVOutput.

Voor de andere LS120 met Enelogic firmware zou je dat wel nodig hebben, omdat bij Enelogic geen import uit PVOutput ondersteund wordt.

• sied76
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11-07 00:27
Als er anderen hetzelfde idee hebben als mij en een splitter nodig hebben, raadpleeg dan ook even het volgende oude forum, zeker als je een Toon hebt van Eneco:
https://forum.eneco.nl/al...-toon-nl-5641/index4.html

Daarop valt te lezen dat een telefoonsplitter kan werken met een beetje geluk. Het dient wel een modulaire splitter te zijn, dus met 4 contacten.

verder is de volgende pagina ook interessant:
http://www.smartmeterdash...ssplittenvanhetp1-signaal

Uiteindelijk blijkt er maar één leverancier te zijn die een officiële splitter aanbied en dat is iungo. Ik vind het wel erg duur voor een splitter dus ga eerst de 'goedkope' oplossing uitproberen zodra ik de Youless besteld heb.

https://www.iungo.nl/nl/b...rig/453-p1-poort-splitter
https://www.iungo.nl/imag...rt-splitter-V15022017.pdf
Ik heb zelf de HomeWizard Energylink + de Youless LS120 via een simpele splitter aangesloten op de P1 bus en dat werkt prima.
De LS120 en de Energylink zijn tevens beide aangesloten op dezelfde DIN-rail kWh meter aangesloten met dezelfde massa. (wel 2 aparte S0 bussen)
Ik weet dat er speciaal nog een setje weerstanden in is gekomen zodat dit soort oplossingen werkt. De eerdere prototypes hadden hier namelijk problemen mee en dat is speciaal nog aangepast in de uiteindelijke versie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Even een crosspost uit het WP topic, ik verwacht dat ik hier betere antwoorden krijg

Ik heb een "raar" probleem, wat denken jullie van onderstaand verhaal.

Ik heb een Youless aangesloten op zowel P1 van slimme meter als op de S0 losse KWH meter voor de WP.

Het volgende valt mij

vanmiddag 14:50 onderstaande gegevens
P1 = slimme meter = actueel vermogen -1190Watt
S0 = KWH meter WP = 25Watt
PV output zegt actuele opwek is 1388Watt

Conclusie, alle verbruikers bij elkaar = 198Watt, waarvan 25 voor de WP. Geen gekke gedachte, kan heel goed, er was niemand thuis.

Ik kijk nu naar tijdstip 15:15
P1 = +1600 Watt
S0 = +1550 Watt
PO = 1304Watt

Conclusie als ik P1 en PO met elkaar verreken dat er 2904Watt verbruikt wordt in mijn huis
Als ik daar de S0 van af trek zou dit betekenen dat mijn standbyverbruik ineens 1354Watt zou zijn :?

Conclusie, ik twijfel aan de S0 meting, zojuist een nieuwe test gedaan, het is donker, PV werkt niet, dus alleen P1 met S0 vergelijken

WP staat uit

P1 = 408 / S0 = 26 = verbruik zonder WP is 382Watt

WP aangezet

P1 = 1150 / S0 = 600 = verbruik zonder WP is 550Watt :?

P1 = 1600 / S0 = 900 = verbruiker zonder WP is 700Watt :?

Als ik kijk naar het opgegeven verbruik van Melcloud is dat voor september 109KW voor m'n WP, de Youless zegt (via enelogic) 83,31KWH

Nu ben ik eens in de meterkast gaan snuffelen, en op m'n KWH meter heb ik 3 lampjes, voor elke fase 1 (L1+L2+L3) en bij het in gebruik zijn van de WP knipperen L2+L3 als een idioot, maar L1 knippert helemaal niet :?

Ook is het verschil dus zo'n 1/3 ongeveer (niet helemaal), zou dit de oorzaak kunnen zijn :?

Dit is dus de groep van de WP en de KWH meter voor de WP

Hier is de kap eraf

Hier de onderkant

Hier de bovenkant

Grolsch wijzigde deze reactie 20-10-2017 08:52 (3%)

• JacqPV
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 26-10-2017
@YouLess
Ik had tot nu toe alleen de S0 aangesloten op de Youless, zodat ik het verbruik van mijn warmtepomp kon monitoren met de android app.
Echter sinds ik firmware 1.4.0-EL geflashed heb naar de Youless, werkt dat niet meer. Het enige dat de android app nog doet is de P1 monitoren, hij lijkt de S0 niet meer te zien.

Je had gemeld dat er een nieuwe versie van de app komt die ook gasverbruik en S0 aankan. Wanneer kunnen we die nieuwe versie verwachten?

• mgroen81
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-07 16:42
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:52:
Even een crosspost uit het WP topic, ik verwacht dat ik hier betere antwoorden krijg

Ik heb een "raar" probleem, wat denken jullie van onderstaand verhaal.

Ik heb een Youless aangesloten op zowel P1 van slimme meter als op de S0 losse KWH meter voor de WP.

Het volgende valt mij

vanmiddag 14:50 onderstaande gegevens
P1 = slimme meter = actueel vermogen -1190Watt
S0 = KWH meter WP = 25Watt
PV output zegt actuele opwek is 1388Watt

Conclusie, alle verbruikers bij elkaar = 198Watt, waarvan 25 voor de WP. Geen gekke gedachte, kan heel goed, er was niemand thuis.

Ik kijk nu naar tijdstip 15:15
P1 = +1600 Watt
S0 = +1550 Watt
PO = 1304Watt

Conclusie als ik P1 en PO met elkaar verreken dat er 2904Watt verbruikt wordt in mijn huis
Als ik daar de S0 van af trek zou dit betekenen dat mijn standbyverbruik ineens 1354Watt zou zijn :?

Conclusie, ik twijfel aan de S0 meting, zojuist een nieuwe test gedaan, het is donker, PV werkt niet, dus alleen P1 met S0 vergelijken

WP staat uit

P1 = 408 / S0 = 26 = verbruik zonder WP is 382Watt

WP aangezet

P1 = 1150 / S0 = 600 = verbruik zonder WP is 550Watt :?

P1 = 1600 / S0 = 900 = verbruiker zonder WP is 700Watt :?

Als ik kijk naar het opgegeven verbruik van Melcloud is dat voor september 109KW voor m'n WP, de Youless zegt (via enelogic) 83,31KWH

Nu ben ik eens in de meterkast gaan snuffelen, en op m'n KWH meter heb ik 3 lampjes, voor elke fase 1 (L1+L2+L3) en bij het in gebruik zijn van de WP knipperen L2+L3 als een idioot, maar L1 knippert helemaal niet :?

Ook is het verschil dus zo'n 1/3 ongeveer (niet helemaal), zou dit de oorzaak kunnen zijn :?

Dit is dus de groep van de WP en de KWH meter voor de WP

[afbeelding]

Hier is de kap eraf

[afbeelding]

Hier de onderkant

[afbeelding]

Hier de bovenkant

[afbeelding]
Misschien kan je een paar dagen de kWh standen bijhouden. (van de meter van de wp met de ledjes)
De gebruikte kWh moet dan overeenkomen met het aantal pulsen geregistreerd door de Youless.
Als dat niet overeenkomt is er misschien iets stuk in de meter wat de pulsjes genereerd van fase 3.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

quote:
Dan kun je beter even zo refereren: @YouLess
Dan krijgt die gebruiker een notificatie bovenaan de pagina als ze ingelogd zijn :)

• Grolsch
  • Nu online
@YouLess , wat denk jij van mijn kwh meter :? Is deze kapot :? (Ik heb hem bij jullie besteld ;) )

• Grolsch
  • Nu online
quote:
Grolsch schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:26:
@YouLess , wat denk jij van mijn kwh meter :? Is deze kapot :? (Ik heb hem bij jullie besteld ;) )
Ik heb vanavond nog ff de installateur erbij gehad, en volgens hem zit alles goed.

Voeding van boven in de KWH meter, vanaf onder naar de automaat.

WP draait, Lampjes bij L2 + L3 knipperen / branden continu, en bij L1 helemaal niets.

Ampéretang erop gehad, en er loopt wel degelijk stroom over L1 (bijna 2 Ampére)

Dus conclusie tot nu toe KWH meter defect.
@Grolsch Het ziet er inderdaad naar uit dat de L1 van de kWh meter het niet goed doet. We regelen dat je een vervangende krijgt.

@JacqPV De app kijkt inderdaad naar het hoofdkanaal, en niet naar het S0 kanaal. Vanaf firmware 1.4 wordt de S0 input niet meer in het hoofdkanaal geregistreerd maar in zijn eigen kanaal. Er is helaas nog geen datum voor een app update, sorry. Als er meer over te zeggen is, dan laten we het hier weten.

• DynaMikeY
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11-07 15:31

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik heb een paar jaar terug een Youless LS110 gebruikt om stroomverbruik in mijn huis te meten op mijn draaischijfmeter...dit werkte goed, maar ik heb bij het reorganiseren van mijn meterkast de Youless weggehaald en nooit meer teruggehangen.

Nu heb ik afgelopen jaar zonnepanelen op mijn dak laten installeren, en leek het me leuk om de youless weer eens in gebruik te nemen, en het verbruik weer eens bij te gaan houden. Ik heb de nieuwste Enelogic firmware erop gezet en hem gemonteerd...alles leek weer prima te werken.

Maar na een paar dagen viel me op dat ik een zeer hoog verbruik had, en hoe meer apparaten ik uitzette, hoe hoger het verbruik werd. :?

Het werd met duidelijk dat de Youless de pulsen telt, ongeacht welke kant de meter op draait.... zodoende leek mijn verbruik hoger als ik apparatuur uitzette. Ik dacht slim te zijn, en in een impuls heb ik via markplaats een 2e youless gekocht...er niet bij nadenkend dat ik helemaal geen plek heb om de pulsen te tellen op de groep van de zonnepanelen. Ter complicatie heeft de installateur een extra groep op de 2e verdieping gemaakt voor de panelen, aangezien het doortrekken van de bedrading veel werk was.

Ik vermoed dat ik een extra DIN-rail moet hebben, om deze boven op de zonnepanelengroep te plaatsen, zodat ik deze met Youless kan uitlezen. Vervolgens moet ik deze data aftrekken van mijn totaalopbrengst.

Maar wellicht dat er ook andere mogelijkheden zijn? De omvormer (een GoodWe GW3000) geeft via wifi zijn data door aan goodwe-solar.com, wellicht dat ik op die manier iets kan doen?

Wie kan mij helpen? : _/-\o_

Fruitschaal: Banaan & Appel & Aardbei & Mandarijn & Framboos

Je kunt gewoon een DINrail kWh meter kopen die je op alleen de groep van de omvormer zet.
Daarop sluit je de Youless aan en zet een PVoutput firmware op de Youless.

• DynaMikeY
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11-07 15:31

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Oké, duidelijk. Thx 😃

Maar ik vraag me nog wel af: als ik op de groep van de zonnepanelen n youless heb, en beneden in de meterkast één, hoe weet die youless beneden dan of de draaischijf vooruit of achteruit draait? Hij telt immers alleen de pulsen...en die pulsen gaan heel snel achteruit bij veel opwekking en weinig verbruik...

DynaMikeY wijzigde deze reactie 03-11-2017 15:04 (13%)

Fruitschaal: Banaan & Appel & Aardbei & Mandarijn & Framboos

Dat is niet te meten met een draaischijfmeter, omdat de Youless het verschil niet kan zien in draairichting.

Het enige wat je zou kunnen doen, is 2 van die kWh meters gebruiken:
  • Een voor de omvormer
  • Een voor alle andere groepen.
Beide kunnen dan naar PV-output uploaden zodat je verbruik en productie in 1 grafiek kunt zien.

Dit voorbeeld is mijn upload van een enkele LS120, maar met 2x een LS110 moet het ook lukken volgens mij.
Misschien kan @YouLess dat bevestigen.

Daarnaast is het waarschijnlijk logischer om de kWh-meter van de omvormer ook in de meterkast te plaatsen.

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-07 00:29
Ik heb recentelijk mijn youless ge-upgrade naar versie 1.4.0. Ik wil binnenkort en aantal zonnepanelen op mijn dak laten leggen, en dan komt die S0 meting me goed uit.

Nu ben ik ook handig met PowerShell, en de youless is wel heel makkelijk uit te lezen hiermee:

$data = invoke-RestMethod -Uri $url -Method Get

Waarbij $url jouw youless url + ' /e' is. Hiermee wordt de json data gelijk in een powershell object gezet, waar je naar hartelust mee aan de slag kunt.

$data | fl 

geeft me bijvoorbeeld:

tm  : 1509739737
net : 31777,244
pwr : 1080
ts0 : 1509738000
cs0 : 0,000
ps0 : 0
p1  : 18728,542
p2  : 13048,716
n1  : 0,008
n2  : 0,006
gas : 5444,593
gts : 1711032100

De meeste waarden zijn me wel duidelijk (dankzij de wiki page van TD-er)
http://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess

maar die pagina is inmiddels wel wat out-dated, en de beschrijvingen wat cryptisch hier en daar. (wat moet ik met een ' production counter high tariff', en waarom staat daar 0,006?)

Wat zijn bijvoorbeeld:

gts, ts0, n1 en n2 (in wat meer detail) of ps0 en sc0?

Frost_Azimov wijzigde deze reactie 03-11-2017 21:41 (3%)

Als er dingen gedateerd zijn, hoor ik het graag :)

En vergeet niet dat er verschillen zitten tussen firmware versies.
Dus welke firmware gebruik je? De standaard versie, of PVoutput?
Production counter high tarif is dus opbrengst (door de slimme meter heen naar de buren) op de momenten van de dag dat je hoog tarief hebt. (door de weeks als de zon schijnt)
Meestal heb ik de boel op de Wiki gedocumenteerd vrijwel meteen na een firmware-update, dus de waarden die er staan zijn niet altijd even logisch. Met een waarde van 0.006, zou dat 6 Wh zijn vermoed ik.

Gts zou "Gas timestamp" van de laatste meetwaarde kunnen zijn, gezien de grootte van de waarde, alleen is dat dan 03/21/2024 @ 2:41pm (UTC) en dat is ietwat in de toekomst :)
Wellicht dat @YouLess er nog wat over kan zeggen?
tm en ts0 zijn wel timestamps zo te zien. (11/03/2017 @ 7:40pm)

• Frost_Azimov
quote:
TD-er schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:43:
En vergeet niet dat er verschillen zitten tussen firmware versies.
Dus welke firmware gebruik je? De standaard versie, of PVoutput?
Ik heb de standard versie 1.4.0 (enelogic)
quote:
Production counter high tarif is dus opbrengst (door de slimme meter heen naar de buren) op de momenten van de dag dat je hoog tarief hebt. (door de weeks als de zon schijnt)
Meestal heb ik de boel op de Wiki gedocumenteerd vrijwel meteen na een firmware-update, dus de waarden die er staan zijn niet altijd even logisch. Met een waarde van 0.006, zou dat 6 Wh zijn vermoed ik.
Hmmm, klinkt logisch, mogelijk is de waarde zo laag omdat ik (nog) geen panelen op mijn dak heb, en dus nog geen opbrengst. Dit zal wel duidelijker worden als ik eenmaal wat 'genereer' hoop ik.
quote:
tm en ts0 zijn wel timestamps zo te zien. (11/03/2017 @ 7:40pm)
Yes, dat dacht ik ook, maar vreemd dat er een verschil is, je zou denken dat het een bepaalde gebeurtenis of punt aangeeft... Ik zie nu dat ts0 niet is veranderd sinds gisteren...(uptime?)

• Frost_Azimov
Na wat aandachtiger kijken ben ik wat wijzer geworden...
ts0 lijkt inderdaad de laatste reboot tijd te zijn.
gts is gewoon een simple versie van de datum en tijd, om het uur:
1711050000 is (20)17 maand 11 dag 05 en 00:00

De gas teller geeft op elk uur een waarde, die reflecteerd over het afgelopen uur.
@Frost_Azimov Ik heb je suggesties opgenomen in de wiki
Ik zat nog even hir te kijken: http://td-er.nl/2017/03/12/nieuw-youless-ls-120/
In maart had de Youless firmware in elk geval minder velden voor de '/e' URL.

@TD-er De velden zijn inderdaad uitgebreid sinds de 1.3.0 release.

In 1.3.4 is op verzoek van Enelogic het gts gas tijdstempel toegevoegd. Dit is het slimme meter gas tijdstempel zoals deze door de meter zelf wordt doorgegeven (format yyMMddhhmm). Het tijdstip van de gasmeting is meestal een stuk verder terug in de tijd dan dat van de elektriciteit tijdstempel tm, vandaar dat dit tijdstempel wat toe te voegen heeft. Voordeel is ook dat op deze manier gecontroleerd kan worden of er nog wel communictie is tussen de elektriciteitsmeter en de gasmeter. Als de gasstand lange tijd niet verandert, dan kan aan het gts tijdstempel in ieder geval gezien worden of die stand toch nog actueel is of niet.

In 1.4.0 is voor de S0 input naast het berekende vermogen ps0 en de kWh stand cs0, ook het tijdstempel van van de laatste S0 puls registratie ts0 toegevoegd. Het ts0 format is net als tm in Unix epoch tijd (UTC).

De veranderingen zijn met behoud van backward compatibiliteit gedaan (door alleen toe te voegen), zodat bestaande code niet gebroken wordt. Het was er bij ingeschoten om een notificatie naar je toe te sturen voor de wiki, maar mocht er nog een verandering/toevoeging komen, dan zullen we dat naar je doorsturen.
@YouLess Mooie uitleg, is gelijk toegevoegd :)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
iemand enig idee of de sticker ergens los te krijgen is? Ik ga namelijk zo verhuizen en dan is het wel handig om de youless te hergebruiken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Voor mensen met een Fibaro HC2 domotica systeem: https://marketplace.fibaro.com/items/youless-ls120

Enige wat me nog niet gelukt is, is om gasverbruik van vandaag erin te krijgen. Zodat je dus kunt zien wat het verbruik in m3 van vandaag is.
Indien iemand weet hoe of wat aan te passen let me know, dan updaten we dat script :)

tcviper wijzigde deze reactie 07-11-2017 15:03 (29%)

PSNid: tcviper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15-07 18:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ik heb vandaag mijn youless binnen gekregen de ls 120.

Echter kan ik deze wel pingen maar de web interface is niet te benaderen.
In de flash tool zegt hij ook "HTTP test not succeeded": no (valid) response received.

Enig idee?

Be fast .... Be furious....

Je zou de virusscanner even helemaal uit kunnen zetten. Dat heb ik altijd wel nodig om de firmware te upgraden (F-secure scanner hier)
Maar evengoed zou je de webinterface wel moeten kunnen benaderen.
Zie je het IP-adres wel terug in de DHCP-leases tabel van je modem/router? (of wat er dan ook maar bij jou IP-adressen uitdeelt)
Het laatste deel van het MAC-adres staat op de sticker op de Youless.

• K!K
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 04-07 06:08
Goedemorgen allemaal,

Ik heb sinds een tijdje een Youless energie meter op mijn analoge draaimeter zitten naar alle tevredenheid.
Echter zit ik met een volgende vraag.
Binnenkort wordt mijn solar edge systeem in gebruik genomen waardoor ik ook graag deze gegeven bij zou willen houden.

Is het mogelijk de gegevens van de draaischijf en van de solar edge ergens met de Youless te verzamelen?
en hoe stel ik dan in de de gegevens van de solar edge - verbruik is en de draaischijf + verbruik?
Dat ga je niet redden op deze manier, omdat de Youless niet kan zien of de draaischijf linksom danwel rechtsom draait.
Oftewel -1000 Watt en +1000 Watt actueel verbruik zijn gelijk voor de Youless op een draaischijfmeter.

Het enige wat je zou kunnen doen, is een losse DIN-rail kWh-meter in je meterkast plaatsen die alleen de groepen met verbruikers meet en daar dan de Youless op zetten.
Dan laat je de Youless je verbruik uploaden naar bijv. PVoutput.org.
Voor de SolarEdge zijn ook wel manieren om de data te uploaden naar diezelfde site. Let alleen wel op dat SolarEdge de data encrypted verstuurd naar de servers van SolarEdge, dus je moet vanaf het begin dat verkeer onderscheppen om de sleutel te bemachtigen. Zijn wel topics over hier op Tweakers.
Alternatief is dat je een 2e kWh-meter plaatst, puur en alleen voor de opbrengst en die met een 2e Youless bemonstert.

• K!K
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 04-07 06:08
Oke Bedankt voor je reactie!
Erg jammer dat er in 2017 nog steeds zoveel poespas nodig is om bepaalde informatie samen te voegen.
Waarom kan Youless niet gewoon de data van bijvoorbeeld een solar edge uitlezen en aangeven dat dat een teruglevering is aan het net.

Ga er eens over denken hoe ik dit dan makkelijk kan samenvoegen

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15-07 18:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

quote:
TD-er schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:38:
Je zou de virusscanner even helemaal uit kunnen zetten. Dat heb ik altijd wel nodig om de firmware te upgraden (F-secure scanner hier)
Maar evengoed zou je de webinterface wel moeten kunnen benaderen.
Zie je het IP-adres wel terug in de DHCP-leases tabel van je modem/router? (of wat er dan ook maar bij jou IP-adressen uitdeelt)
Het laatste deel van het MAC-adres staat op de sticker op de Youless.
Het is inmiddels gelukt met blind flash. Via een windows virtual box op mijn mac. Hoop gedoe is het wel.

Be fast .... Be furious....

quote:
K!K schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:47:
Oke Bedankt voor je reactie!
Erg jammer dat er in 2017 nog steeds zoveel poespas nodig is om bepaalde informatie samen te voegen.
Waarom kan Youless niet gewoon de data van bijvoorbeeld een solar edge uitlezen en aangeven dat dat een teruglevering is aan het net.
Er zit erg weinig verwerkingskracht op die Youless.
Het mergen van data vanaf een willekeurig ander netwerk apparaat gaat 'm dan echt niet worden.
Sowieso zijn er zoveel typen omvormers, dat het bijna onmogelijk is om die allemaal te (blijven) ondersteunen.
Dan kun je beter gewoon een 2e kWh-meter plaatsen en die monitoren.

• JPvA
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 30-06 09:48
Ik heb toch wel problemen met de Youless. Ieder keer als je het netwerk of de modem moet resetten dan moet je de Youless ook resetten. Kan dit niet automatisch gemaakt worden?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@JPvA
Ik denk dat je dan beter kan kijken waarom je zo vaak het netwerk of modem moet resetten?
Ik heb er in 5 jaar nog niet 1x last mee gehad, met 4 youlessen.
Terwijl een neefje, ongeveer 5x per jaar even de voedingstekker van de youless(en) eruit moet halen.
Het zou mooi zijn dat het erin zit natuurlijk.

Edit: ziggo met ubee toevallig?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-11-2017 18:51 (5%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• JPvA
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 30-06 09:48
Nou, dat staat er toch echt wel los van. Laats last gehad van sluiting in de badkamer, als de modem op dezelfde groep staat..., dan is het toch fijn dat apparatuur probleemloos weer uitzichzelf opstart. Dat gebeurt gewoon niet, moet je de Youless resetten. Dat moet tegenwoordig toch niet meer kunnen.
@JPvA Bij een voedingsonderbreking start hij als het goed is na herstel van de voeding vanzelf op. De reset die je deed was in principe ook een voedingsonderbreking.

Heb je een LS110 of een LS120? Als het een LS110 is, dan zou het kunnen zijn dat wanneer (na het opstarten van de LS110) het modem langere tijd onbeschikbaar is (omdat deze een reset nodig heeft), dat het dan ook lang kan duren (nadat het modem gereset is) voordat de LS110 het modem als gateway heeft 'gevonden'. Maar uiteindelijk zou dat wel vanzelf moeten gebeuren.

@AUijtdehaag Voor de LS120 zou dat niet meer moeten kunnen gebeuren. Voor de LS110 is er meestal wel een oplossing voor. Vraag anders aan je neefje of hij even contact opneemt met de support.

• eggda
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
Is de firmware versie 1.1.4 voor de LS110 te oud? Ik krijg enkel een 0 meeting terwijl de youless op de juiste plek met ducktape op de meter zit getapet.
Firmware upgrade utilities zijn enkel win based, of is er ook een utility voor Ux / OSX?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• eggda
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 08:52
Ik heb een LS120 en wil deze gebruiken om mijn analoge gasmeter met reflecterend vlakje uit te lezen.

Welke firmware kan ik hiervoor het beste gebruiken? Laatste die ik kan vinden is de 1.2.2. en die lijkt voor de LS110 te zijn.

Verder gebruik ik een POE extractor om de youless van spanning te voorzien en dat gaat als een speer. Aanrader!

Sethro wijzigde deze reactie 27-11-2017 22:24 (19%)

Sowieso moet je bedenken waarnaartoe je de Youless data wilt laten uploaden.
De LS120 zit op firmware reeks 1.4.x http://youless.nl/downloads.html

• Frost_Azimov
Nog even wat toevoegen op mijn eerdere berichtje over hoe de youless met PowerShell is te gebruiken...
Dit soort dynamisch-updatende charts (update elke 30 seconden):

Zijn voor de wat gevorderde scripter (of copy/paster ;-) ook relatief simpel te maken. (is een webpage die lokaal genenereerd wordt)

Het geheel bestaat uit twee delen:
deel 1: de server. Dit script hengelt de data binnen en slaat eens per minuut de data op in een csv file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<#
Auth: Frost
Date: Dec 2017
Ver: 1.0
Desc: small script to read data form the youless device & store it in a comma delimited file.
#>

$url = 'http://youless.yourdomain.com/e' # the URL we use to read our youless data from
$writepath = 'C:\scripts\power.csv'# where we want to store our data

while ($true) # for ever and ever...
{
    # grab the data from our youless
    $data = invoke-RestMethod -Uri $url -Method Get -ErrorAction SilentlyContinue -WarningAction SilentlyContinue

# lets convert the time to something readable
    $inputDateTime = (Get-Date '1/1/1970').Addseconds($data.tm)

# pick your time zones
    # http://unicode.org/repos/cldr/trunk/common/supplemental/windowsZones.xml
    $fromTimeZone = "Greenwich Standard Time"  # EU
    $toTimeZone = "W. Europe Standard Time"

# convert
    $outputDateTime = [System.TimeZoneInfo]::ConvertTimeBySystemTimeZoneId($inputDateTime, $fromTimeZone, $toTimeZone)

# put our data in an objects
    $data | Add-Member Time $outputDateTime -ErrorAction SilentlyContinue -WarningAction SilentlyContinue
    $data | select Time,pwr,ps0,gas | Export-Csv -NoClobber -Append -NoTypeInformation -Delimiter ';' -Path $writepath
    Start-Sleep -Seconds 60
}

Deel twee, deze gebruikt een externe module (UniversalDashboard) om Charts.js toe te passen om charts te laten zien. Mogelijkmoet je die module even (gratis) registreren...(is een jaar geldig)

Overigens kun je dit lokaal op de zelfde machine draaien als je wat wilt, of op een andere machine. Ik ga wel uit van recente software/powershell...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
Install-Module UniversalDashboard -Force -Scope CurrentUser
$csvfile = '\\server.yourdomain.com\c$\scripts\power.csv'

Start-UDDashboard -AutoReload -Content { 
    New-UDDashboard -Title "Energy" -Content { 
        New-UDLayout -Columns 2 -Content {
            New-UdChart -Title "Power in/out in Watts" -Type Line -AutoRefresh -RefreshInterval 30 -Endpoint {     
              $data = Get-Content -Path $csvfile -Tail 720 | ConvertFrom-Csv -Delimiter ';' -Header 'Time','pwr','ps0','gas'
              $data = $Data |% {$i=1}{if($i++ %2) {$_}} #halve the resolution, or our graphs gets a bit overpopulated
              $data | Out-UDChartData -LabelProperty "Time" -Dataset @(
                   New-UDLineChartDataset -Label "Solar" -DataProperty ps0  -BorderColor "#FF8888AA" -BorderWidth 1 -BackgroundColor "#35EEEEAA"  
                   New-UDLineChartDataset -Label "Power" -DataProperty pwr  -BorderColor "#FF008AAA" -BorderWidth 1 -BackgroundColor "#35008AAA"
               )
           }
           New-UdChart -Title "Gas Usage in Liters" -Type bar -AutoRefresh -RefreshInterval 30 -Endpoint {  
              # reads our data from the server   
              $data = Get-Content -Path $csvfile -Tail 720 | ConvertFrom-Csv -Delimiter ';' -Header 'Time','pwr','ps0','gas' 
              $cleandata  =$data  |% {$_.gas=($_.gas).replace(',','.'); $_} # clean up comma's that should be points

# initialise 
              $previtem = $null
              $gasdata = @()

# massage our data into the correct formats
              foreach ($item in $cleandata)
              {     
                $report = $false

# I don't actually want the gas values, but the difference (delta) between the items           
                if (($previtem.gas) -and ($item.gas -ne $previtem.gas))
                {
                    $report = $true # if our value is differnt to our previous value, we want it (only happens once every hour b.t.w.)
                }
                if ($report)
                {
                    [int]$gasusage = (([double]($item.gas)-[double]($previtem.gas))*1000) # calculate ourt gas value and make it a number we can use
                    $newitem =  New-Object PSObject -Property @{   
                        Time = $item.Time;
                        Gas = $gasusage;
                    }
                    $gasdata += $newitem # add this new item to our array of data
                }
                $previtem = $item
              } 
              # feed the data to the bar graph
              $gasdata | Out-UDChartData -LabelProperty "Time" -Dataset @(
                   New-UDBarChartDataset -Label "Gas" -DataProperty gas -BackgroundColor "#205D4CFF" -BorderColor "#5D4CFF" -BorderWidth 3
               )
           }
        }#layout
   }
} -Port 8084

(die eerste regel, install module hoef je eigenlijk maar een keer te draaien, dus kun je daarna wel uitcommenten)

Vervolgens open je een recent browser (edge/ff/chrome) en ga naar http://localhost:8084

Natuurlijk kan je ook gewoon op port 80 runnen, afijn kijk maar in de module voor meer mogelijkheden. Have fun!

Frost_Azimov wijzigde deze reactie 04-12-2017 22:58 (142%)

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:08
Sinds de LS120 nu een apart P1 en S0 kanaal heeft dacht ik: hey, kan ik een apparaatje minder in de meterkast bereiken?

Maar nu vraag ik mij af, kan ik met een LS120 tegelijk naar PVO en Enelogic uploaden of niet?
En is er ook een manier om met de LS120 naar mindergas.nl te uploaden?

(Ik weet het, beetje luie manier van vragen, maar ik heb het topic en de youless website al doorgelezen, en ik vrees dat het antwoord op beiden "nee" is, of, in ieder geval, niet standalone)

2430Wp ZW

quote:
Frost_Azimov schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:18:
<Powershell uitlezen Youless>
[...]
En toegevoegd aan de startpost ;)

• blauwemac
Sinds enige tijd heb ik een youless aangesloten op een DIN-Kwh meter om mijn warmtepomp te loggen. Dat lees ik uit in PVoutput en op zich werkt dat mooi. Om onduidelijke redenen komen de data van de nacht vaak niet in PVoutput terecht. Op Youless energie monitor zijn de getallen gewoon terug te vinden, maar de PVoutput grafieken beginnen altijd met een soort rare zwaai en pas met echte getallen in de loop van de ochtend. Ongeveer van 12 uur 's nachts tot een uur of 7 gaat er dus iets mis. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Alvast veel dank. Ongetwijfeld een noob-vraag...

In welke tijdzone zit je?

• blauwemac
gewoon Nederland

Onder welk veld upload je dan naar PVoutput?

• blauwemac
Ik begrijp je vraag niet echt. Op Youless energy monitor heb ik onder Upload iets geactiveerd denk ik, dat geeft een Apikey die ik bij Pvoutput weer invoer en dat geeft grafiekjes. Alleen dus niet voor de nachtelijke uren?? De nachtelijke data die verloren gaan worden wel opgeteld dus totale Kwh kloppen, maar het verloop van de Kw in de nacht is niet te volgen.

PVoutput heeft verschillende velden (v1...v<nogwat>) waarmee je waarden kunt loggen.
1 ervan is de PV opbrengst, maar je kunt er ook verbruik mee loggen.
De PV-opbrengst is onwaarschijnlijk voor zonsopkomst, dus ik vermoed dat ze daarvoor een beveiliging hebben ingebouwd.
Sowieso wil je eigenlijk op "verbruik" loggen.
Dit zijn de velden waarop je kunt loggen:
  1. Energy Generated (v1)
  2. Power Generated (v2)
  3. Energy Consumed (v3)
  4. Power Consumed (v4)

• blauwemac
Inderdaad geeft hij mijn verbruik weer alsof het om 'generated' gaat. Ik kan echter niet die velden vinden waar jij het over hebt, ook niet bij instellingen. Dit is hem, kan je daar wat aan zien?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=51377&sid=46724

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 07:08
@blauwemac Heb je bij Youless Configuratie Upload v: 3 staan?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• blauwemac
Nee, inderdaad staat op v: 1
Eens kijken hoe ik dat kan veranderen...

• robjek
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 13-12-2017
Hallo,

Ik heb reeds een Youles 120 aangesloten op de elektra meter (led/puls)
Uitlezen doe ik via Youless Charts 5.
Nu wil ik graag een tweede Youless aanschaffen voor het meten van het gas op een oude gasmeter
met een telwerk waarvan er een een reflecterend vlakje heeft.

Het probleem is nu dat ik dan 2 IP adressen heb.
Het eerste IP adres voor de stroom Youless moet doorgesluisd worden naar de electra meting in de Youless Chart.
Het tweede IP adres voor de gas Youless moet doorgesluisd worden naar de gas meting in de Youless Charts.

Zover ik kan zien kan ik maar een IP adres ingeven in de Youless Charts.

Hoe nu het tweede IP adres te koppelen met de Gasmeting?

Kan mij iemand hier verder mee helpen.

Groet Robin
Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True