Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
zulke piekjes heb ik ook:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/jjsdxs.png

ik gok dat het de koelkast is. Maar komen nog al vaak voor, tis een A+++ koelkast/vries combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeeer waarschijnlijk de koelkast/diepvries idd.
Ik had onderstaand screenshot vorige week ook al in het Serieus elektriciteit besparen topic gezet, maar hier is het ook wel interessant. :)

Hier een grafiek waarbij ik onze koelkast + vriezer even omkaderd heb: (orig)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/SeBpeAmP4g8ykF880mC1SYc6/full.png
Rood = Koelkast (elke 55 minuten voor 13 minuten 54W)
Groen = Vriezer (elke 112 minuten voor 35 minuten 85W)

Allebei een zeer consequent en dus voorspelbaar verbruik. :)
Als je deze 2 eruit zou filteren houdt je een vrij vlakke (maar helaas nog vrij hoge :X) lijn over. :)

[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 14-10-2015 21:33 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:19
Goedemorgen,

Sinds gisteren hoor ik ook bij de Youless-familie. Aansluiten ging soepel, script van PaulC geinstalleerd op de raspberry en dan de hele dag leuk naar grafiekjes kijken. Vanochtend nieuwsgierig het resultaat van de eerste nacht bekeken en -eh- dat levert wel wat vragen op. Misschien hebben jullie er ervaring mee?

Dit is het dagoverzicht:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Zibt3id.png

Ik zag twee vreemde dingen. Allereerst een paar rare golfjes gedurende de nacht:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cDCGAqS.png

Ik vermoed dat dit in het script van PaulC en consorten zit, want als ik in de log van de youless zelf kijk, dan staat er gewoon een rijtje nullen. (Dezelfde golfjes zitten trouwens op de blokken rond 4 en 7 uur.)

Een andere die mijn aandacht trok waren de periodes met nul watt nadat de ochtend al begonnen was:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tJ7lijd.png

Sowieso ziet die nul watt gedurende de nacht er iets mooi uit om waar te zijn. Ik heb mechanische ventilatie op de hoogste stand, een nas, kabelmodem&router enzovoort. Op het allerlaatste stuk heb ik ook nog mijn computer aan (laptop, aan stopcontact) en hoor ik de harde schijven van de nas flink ratelen.

Maar... het zit niet in de youless, want ik heb zo'n oude draaischijfmeter en de schijf staat inderdaad stil. Ik heb hem inmiddels drie keer 'betrapt'. Hij draait af en toe echt niet. Dat hoort toch niet te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 14:16
Erg vreemd inderdaad, maar het bespaart je wel een hoop :P
Mits hij achteraf twee keer zo snel gaat draaien :)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gevalletje Electriciteitsmeter loopt te langzaam, Netbeheerder negeert. ?

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 16-10-2015 10:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Interessant topic! Zojuist had ik weer een langdurige stilstand en heb ik een flinke klap tegen de zijkant van de meter gegeven. Hij begon meteen te lopen.

Dat zou ik eigenlijk wel moeten melden bij Liander. Ik ben benieuwd of ze bij mij ook zo laks gaan reageren.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ Henk op 16-10-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJ Henk schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:08:
Dit is het dagoverzicht:

[afbeelding]

Ik zag twee vreemde dingen. Allereerst een paar rare golfjes gedurende de nacht:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Zibt3id.png

Dit is een feature die ik vanaf heb begin er in heb gebouwd als er data geïmporteerd wordt die uit de 10-minuten / uur / dag log wordt gehaald i.p.v. de standaard minuten.
Zie uitleg hier.
De reden is dat je dan gelijk kunt zien dat de vlakke lijn in de chart niet exacte data is, maar gemiddeld (per 10 minuten of meer)

De golfjes doen iets van +2 + 1% en -2 - 1% Watt oid in het midden van de range (bijv. 10 minuten), dus bij een 'normaal' verbruik is dit een klein subtiel golfje wat nauwelijks opvalt, maar wel degelijk zichtbaar is. :)
Ik was er niet vanuit gegaan dat iemand de hele dag door 0W verstookt, want dat maakt de golfjes idd overdreven groot. Maar in dat geval heb je overigens ook weinig aan een Youless. :+

Maar zolang je meter niet correct werkt is de Youless data uiteraard sowieso niet betrouwbaar

[ Voor 21% gewijzigd door SmiGueL op 16-10-2015 13:19 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
SmiGueL schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:41:
Je Pi heeft dus vannacht waarschijnlijk uit gestaan of niet geüpdate. en daardoor is vanmorgen de uur-data opgehaald uit de Youless.
Of je hebt een typefoutje gemaakt in je crontab... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 16:54
Hmm.. ik zie nog steeds dat het niet goed gaat met de de gedetailleerde weergave, ondanks de database die al gewoon gevuld is.

Ik begin nu een patroon te ontdekken wanneer het mis gaat. Als ik bepaalde specifieke momenten niet heb bekeken in een tijdsvenster van nu tot gisteren, dan zal ik dit later niet in detail meer terug kunnen kijken.
Dus alsof de database alleen de data opneemt die ik actief heb bekeken op een actueel moment.

Als ik bijvoorbeeld nu op dit moment de huidige dag bekijk, dan zal ik dit 2 weken later nog steeds in detail terug kunnen zien. Als ik nu nou de huidige dag niet bekijk en morgen ook niet, dan krijg ik (bijvoorbeeld) 2 weken later minder specifieke data te zien. Dit is echt vreemd. Een visuele weergave:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fgiulDR.png

Op deze dag draaide alles gewoon mee, de cronjob draaide en de database was actief. Ik heb deze specifieke dag niet in zijn geheel bekeken op de dag zelf. Als ik mij niet vergis had ik dit de laatste 2 uurtjes van deze dag live gevolgd. Resultaat is dat ik alleen deze 2 uurtjes nog in detail kan bekijken.

En ook vreemd is dat bij momenten waarbij ik de data niet actueel bekijk, maar op een later moment, een lagere waarde wordt aangehouden dan daadwerkelijk verbruikt is. Bij Enelogic wordt dit wel correct geregistreerd. Ik zie dit goed bij de waterkoker, die gaat altijd richting de 2kW, bij de Youless (indien dus niet live wordt gekeken) rond de 500-900W.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bUyv6l0.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8hOArFc.png

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aurora schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:31:
Ik begin nu een patroon te ontdekken wanneer het mis gaat. Als ik bepaalde specifieke momenten niet heb bekeken in een tijdsvenster van nu tot gisteren, dan zal ik dit later niet in detail meer terug kunnen kijken.
Dus alsof de database alleen de data opneemt die ik actief heb bekeken op een actueel moment.
Dan werkt je updatescript dus niet goed. (cronjob.php)
Mogelijk hetzelfde probleem als de poster boven je? ;)
En ook vreemd is dat bij momenten waarbij ik de data niet actueel bekijk, maar op een later moment, een lagere waarde wordt aangehouden dan daadwerkelijk verbruikt is. Bij Enelogic wordt dit wel correct geregistreerd. Ik zie dit goed bij de waterkoker, die gaat altijd richting de 2kW, bij de Youless (indien dus niet live wordt gekeken) rond de 500-900W.

[afbeelding]

[afbeelding]
Als je te laat bent om de minuut-data uit de Youless te halen (want: >1 uur geleden voor het laatste geüpdate), en hij dan dus de GEMIDDELDE data per 10 minuten uit de Youless pakt, ziet het er natuurlijk altijd iets minder gedetailleerd uit dan als hij dit per minuut zou weergeven.
Pieken worden afgevlakt, en dallen worden opgevuld.

De totale oppervlakte: (=verbruik)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DSQI1mvqFqaFQDW6lWKM946z/full.png

van de Enelogic en de Youless grafiek zou echter wel gelijk moeten zijn. :)

Maar nogmaals: Fix je scheduled cronjob, die werkt schijnbaar simpelweg niet (goed). :)

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 23-10-2015 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 16:54
SmiGueL schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:43:
[...]

Dan werkt je updatescript dus niet goed. (cronjob.php)
Mogelijk hetzelfde probleem als de poster boven je? ;)
Hm, ik had laatst ook even wat laten zien van mijn cronjob..
Lijkt mij dat ie gewoon prima draait? Kan ik het op andere manieren checken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Oct 10 13:00:01 ReadyNAS CRON[12503]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 13:17:01 ReadyNAS CRON[12528]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 10 14:00:01 ReadyNAS CRON[12583]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 14:17:01 ReadyNAS CRON[12608]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 10 15:00:01 ReadyNAS CRON[12659]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 15:17:01 ReadyNAS CRON[12684]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 10 16:00:02 ReadyNAS CRON[12783]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 16:17:01 ReadyNAS CRON[12838]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 10 17:00:01 ReadyNAS CRON[12890]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 17:17:01 ReadyNAS CRON[12915]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt hem niet toevallig sinds het nieuwe script in een ander mapje draaien?
url.com/youless2 oid? (ipv url.com/youless)

Als het goed is kun je in de database (PHPMyAdmin) wel zien wanneer de laastste update is gedaan (variabele: 'LastUpdate_UnixTime' onder 'settings')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-06 16:38
Klopt het dat de Youless geen pulsen telt als er geen ethernetverbinding is?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-06 13:46
De Youless detecteert gewoon door, ongeacht of er een ethernet link is of niet (hij kan ook standalone gebruikt worden). Ik vermoed dat je misschien zelf een S0 aansluiting op de print gemaakt hebt op een manier zoals destijds hier was gepost:

sbrzon in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Bij deze methode wordt namelijk 1 van de draden op het ethernet link signaal aangesloten, en dan werkt het wel alleen als er een ethernet link is. Dat is wel een addertje onder het gras bij die methode, al zal het voor de meeste mensen niet merkbaar zijn omdat de link bijna altijd up is.

Bij deze manier van aansluiten, direct op de sensor, heb je hier dan geen last van:

stef110 in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
haha mijn youless registreert elke keer een bult en kuil.
Constant in het midden van de looptijd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tRwiZuL.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-06 16:38
YouLess schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:26:
De Youless detecteert gewoon door, ongeacht of er een ethernet link is of niet (hij kan ook standalone gebruikt worden). Ik vermoed dat je misschien zelf een S0 aansluiting op de print gemaakt hebt op een manier zoals destijds hier was gepost:

sbrzon in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Bij deze methode wordt namelijk 1 van de draden op het ethernet link signaal aangesloten, en dan werkt het wel alleen als er een ethernet link is. Dat is wel een addertje onder het gras bij die methode, al zal het voor de meeste mensen niet merkbaar zijn omdat de link bijna altijd up is.

Bij deze manier van aansluiten, direct op de sensor, heb je hier dan geen last van:

stef110 in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Scherp.

Da's inderdaad het geval hier. Misschien dat ik de methode van stef ga proberen, hoewel dat natuurlijk niet nodig is als ik mijn switch op tijd inschakel.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maomanna schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:32:
haha mijn youless registreert elke keer een bult en kuil.
Constant in het midden van de looptijd.

[afbeelding]
Dit betekend gewoon dat het updatescript tussen in ieder geval 0:00 en 11:30 niet gedraaid/goed gewerkt heeft. ;)
Kijk het laatste uur maar, die is wel 'goed'.

De data die je ziet is de 10-minuten data die, wegens gebrek aan de minuutdata in de database, rond 11:30 uit de Youless is gehaald. (reden van de pieken/dalen)

[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 27-10-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Nah volgens mij is dat elke dag zo. Dus dan gaat er in zn geheel iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-06 17:37
sbrzon schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:16:
ericplan schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:14 Met 2 euro aan onderdelen de Youless geschikt gemaakt om een S0-interface te monitoren.

Ik heb wat contact gehad met ericplan en de youless - youless deskundige om de youless direct op de S0 interface van de kWh-teller aan te sluiten. Dat is gelukt! :)
Voordelen: zuivere metingen, geen gedoe meer dat de youless voor de teller is gepositioneerd of verschuift of zelfs loslaat.
[afbeelding]

Benodigd: 1 stuk telefoonkabel van zo'n 10 a 15 cm (bevat mooie 1 aderige, lekker stugge en kleine doorsnede kabels) Gebruik niet een te lange kabel ivm mogelijke signaalverzwakking.

Handleiding:
  • Gebruik maar 2 draden van de telefoonkabel, bijv. blauw en rood en maak aan beide zijden 0,5 cm ader blank
  • Monteer de uiteinden van blauw en rood op de S0 interfase van je kwh meter
  • Door de opening waar ook de led-lichtlezer van de youless zit kun je 2 open contact-las-rondjes op de printplaat zien.
  • steek in elk van de openingen de uiteinden van de afgestripte telefoonkabel (past precies!)
  • kijk of het ledje van de youless gelijk knippert met de led van de kwh meter (goede polariteit), zoniet: verwissel dan de draden en dan moet het lukken.
  • draden fixeren met een stuk isolatietape (geen soldeerwerk nodig dus geen risico op het slopen van je fantastische youless)
Succes!
Gisteravond heb ik het zo gemonteerd en vandaag uitstekende metingen in de database van youless zelf!

Volgend project: een fraaie website zoals ricdijk uit Leusden maken http://ricdijk.dyndns.org/zon met scripts van -LA-
Een beetje een oude topic, maar ik zou graag mijn youless op eenzelfde manier aansluiten op de S0 poort. Is er iemand die mij kan helpen en zeggen welke contact-las-rondjes ik moet gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nqpc8i.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TimKras schreef op zondag 01 november 2015 @ 15:15:
[...]

Een beetje een oude topic, maar ik zou graag mijn youless op eenzelfde manier aansluiten op de S0 poort. Is er iemand die mij kan helpen en zeggen welke contact-las-rondjes ik moet gebruiken?
[afbeelding]
Alstu. ;)
Direct solderen over het leesoogje dus. (de witte)

@Youless
Gefeliciteerd vandaag!
Zou makkelijk zijn als er twee versies zouden uitkomen van de youless. 1 met oogjes, 1 zonder voor s0 ;)
En dan ietsjes goedkoper? De R&D is al gedaan >:)
Nog een wens: upload synchronisatie naar pvoutput tussen twee youlessen

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-11-2015 16:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:43:
[...]

Alstu. ;)
Direct solderen over het leesoogje dus. (de witte)

@Youless
Gefeliciteerd vandaag!
Zou makkelijk zijn als er twee versies zouden uitkomen van de youless. 1 met oogjes, 1 zonder voor s0 ;)
En dan ietsjes goedkoper? De R&D is al gedaan >:)
Nog een wens: upload synchronisatie naar pvoutput tussen twee youlessen
Doe dan gelijk ook een grote youless met 4 S0 aansluitingen met instelbare pvoutput firmware voor verbruik en opwek van energie.
:) dan heb je een mooie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 18:35
Ik heb ook het script van Paul C draaien op mijn Raspberry Pi 1 model B. Op zich werkt het goed maar ik heb een probleem met de cronjob; deze krijg ik niet goed aan de praat. Sterker nog, ik krijg een enkele cronjob goed aan de praat. Omdat ik wilde testen of er wel cronjobs uit worden gevoerd heb ik een test PHP script gemaakt die de huidige datum/tijd pakt en wegschrijft in een txt bestandje:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!usr/bin/php
<?php
$current = file_get_contents("date.txt");
$myfile = fopen("date.txt", "w+") or die("Unable to open file!");
$txt = $current . "\n" . date('d-m-Y H:i:s');
fwrite($myfile, $txt);
fclose($myfile);
?>

De cronjob ziet er als volgt uit (wordt uitgevoerd als root, als ik sudo crontab -e doe) en wordt als het goed is elke minuut uitgevoerd:

*/1 * * * * /var/www/YoulessMonitor/datewrite.php

Maar date.txt wordt niet geupdate, waaruit ik opmaak dat de job niet (goed) uitgevoerd wordt.
Het PHP script heb ik uitvoerbaar gemaakt met sudo chmod +x datewrite.php
ls -l datewrite.php geeft me dit:
-rwxr-xr-x 1 root root 242 Nov 5 22:41 datewrite.php

Het vreemde is, is dat ik in de syslog (grep cron /var/log/syslog) niets terug kan vinden over het datewrite.php script.

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een php script kun je toch niet zomaar uitvoeren?
Die moet je meegeven aan php (de executable)

Probeer de regel uit je cronjob maar eens vanaf de commandline uit te voeren en zet er daarna eens "php " voor.
code:
1
* * * * * php /var/www/YoulessMonitor/datewrite.php

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
Het is inmiddels gelukt. Het probleem was niet dat php er niet voor stond (volgens mij is de regel #!usr/bin/php bovenaan het script al voldoende, plus het feit dat het script uitvoerbaar is) maar ik had een klein foutje in de crontab zelf. I.p.v. */1 stond er /1 (zonder *). En omdat ik geen output van het script te zien kreeg wist ik ook niet wat er fout ging. Ik heb er logging aan toegevoegd:
code:
1
 */1 * * * * /var/www/YoulessMonitor/datewrite.php >> /var/log/myjob.log 2>&1
Daarin zag ik dat er iets fout ging in:
code:
1
file_get_contents("date.txt")
het pad heb ik er nu volledig in gezet:
code:
1
file_get_contents("/var/www/YoulessMonitor/date.txt")

[ Voor 3% gewijzigd door peterkuli op 07-11-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is er ook een script beschikbaar voor 2x youless.

Ik heb namelijk 1x youless wat mijn totaal verbruik registreerde en 1 x youless voor de zonnepanelen. ( 2x kilowatuurmeter)
Dat werkt verder goed. Overdag is het totaal verbruik nihil en doet alleen de youless van de zonnepanelen.
Dit zou ik graag in 1 scriptje zien, maar ik heb er echt geen verstand van.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom zet je er geen pvoutput firmware in dan?
Kun je ook beiden mee loggen? Werkt hier al 2 jaar perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@nike: De nieuwste versie van de Youless gadget heeft een verbeterde ondersteuning voor meerdere Youlessen (meerdere instanties van de gadgets), en heeft ook een nieuwe bruto productie (zonnestroom) modus: http://www.youless.nl/blogpost/items/gadget-V1.1.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Een probleem met 2 youless-en bij de upload naar pvoutput.
Ik heb een rpi ( websolarlog) die de zonne opbrengst upload, dit gaat prima.
En 2 youless-en die ( verschillende ) verbruikgegevens uploaden naar pvoutput elk op een eigen ID maar met dezelfde api.

Nu is het vreemde dat wanneer de rpi begint met zonne opbrengst te registreren, de upload van verbruik op hetzelfde ID van zonneupload compleet gewist wordt.
Nadat de rpi klaar is voor die dag telt het verbruik ineens weer wel, én update het totaalverbruik in de tussenliggende periode.

Ik gebruik de nieuwste software 1.20 Po4 in de youless met upload instelling V3
Het verbruik wordt met dezelfde api geupoad, maar met verschillende ID's naar verschillende systeemnamen.

Kan ik dit oplossen? Iemand een tip?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvoswillens
  • Laatst online: 29-06-2023
Volgende week worden er bij mij zonnepanelen geplaatst.
Op dit moment heb ik reeds een aantal maanden een Youless op mijn (niet slimme) digitale meter en op mijn gas meter.
Het stroom (en ook gas) verbruik wordt prima gemeten.
Met de electricien die de zonnepanelen komt aansluiten heb ik, op basis van de info in dit topic, besproken hoe ik nu de opbrengst en mijn verbruik kan meten.
Waarschijnlijk leg ik het, vanwege mijn beperkte technische kennis, slecht uit maar ik krijg hem niet aan begrip gebracht hoe hij KwH meters moet plaatsen.

Hier foto's van mijn huidige situatie.

De meter
https://www.dropbox.com/s/01oxsogc8cfvvgt/Meter.jpeg?dl=0

De groepen
https://www.dropbox.com/s/hiivlgw9i762udi/Groepen.jpeg?dl=0

Hij heeft aangegeven de omvormer op groep 4 te gaan aansluiten. Deze groep wordt op dit moment niet gebruikt.

Hoe kan ik nu het beste uitleggen hoe hij de 2 nieuwe KwH meters aan moet sluiten zodat ik de opbrengsten en verbruik kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap je probleem niet helemaal.
Ik neem aan dat je met een Youless de bruto productie wilt meten en met de hoofdmeter het totale verbruik/teruglevering?
Als dat geen slimme meter is, zal dat heel lastig gaan.
De hoofdmeter geeft namelijk een puls wanneer er 1 Wh aan energie langs komt, ongeacht de richting.
Dus zolang je de richting van de gemeten waarde niet kunt bepalen, kun je de beide waarden niet van elkaar aftrekken.
(kan wel, maar is niet zo zinnig ;) )

Wat je in elk geval wilt, is een losse kWh meter tussen de omvormer en je groep.
Bijvoorbeeld de DIN-rail kWh meter die Youless op hun site heeft staan.
Ik heb 'm zelf ook en de LED die erop zit is lekker fel. Dus de Youless die ik ervoor gebruik kan gewoon op de transparante klep van mijn groepenkast geplakt zitten, op pak 'm beet een cm afstand van de meter zelf.
Die Youless is gekoppeld met PVoutput voor de bruto opbrengst.

Let trouwens wel op dat je groep 4 waarschijnlijk achter een aardlekschakelaar zit. Als je je omvormer rechtstreeks op je elektra-netwerk aansluit (dus niet via een stopcontact), dan mag je volgens de NEN-normen zonder aardlek en dat wordt door bijvoorbeeld SMA zelfs aangeraden om te doen als je omvormer > 3000 Watt vermogen aan kan.
Een gewone aardlekschakelaar schakelt namelijk bij een verschilstroom van 30 mA tussen fase en nul-leiding en een beetje forse trafo-loze omvormer kan soms dat verschil al hebben tijdens het opwekken. (grote condensatoren)
Dus speciaal voor de omvormer ofwel een 100mA (of 300mA) aardlekschakelaar gebruiken, of die ene groep niet achter een aardlekschakelaar zetten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvoswillens
Ik wil inderdaad met 1 (extra) youless op een KwH meter de bruto productie meten.
Ik realiseer me dat ik met mijn huidige youless op de niet slimme meter niet meer mijn verbruik kan meten.
Daarom dacht ik in dit topic gelezen te hebben dat met het plaatsen van een KwH meter met een youless 'tussen de andere groepen' dit wel mogelijk moet zijn.
Op dit laatste zit de onduidelijkheid. Kan dat? Zo ja hoe?

Of is het eenvoudig weg niet mogelijk mijn verbruik te meten zonder een slimme meter.

(Bedankt voor je opmerking over de aardlekschakelaar. Deze zal ik zeker doorspelen naar de installateur)

[ Voor 10% gewijzigd door yvoswillens op 09-12-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:41
Als je verbruik en opbrengst wilt meten moet je twee youlessen en twee van die meters hebben. één voor verbruik (met hieraan de verbruiksgroepen) en één voor opbrengst (met hieraan je zonnegroep)

Ik heb er zelf maar eentje, enkel voor opbrengst, drie fase kWh meter was mij iets te duur...

Wel nog een tip, laat je kWh meter niet direct tegen je groepen aan plaatsen...dan past de youless er niet meer op namelijk

Youless hangt namelijk net een stukje buiten de kWh meter (ik heb hem ook van Youless zelf de meter)
https://www.dropbox.com/s..._20151209_132308.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s..._20151209_132257.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvoswillens
Zo ver is me duidelijk.
Wat ik niet uitgelegd krijg is hoe de installateur die kWh meter aan de verbruiksgroepen moet aansluiten.
Wellicht is dat heel eenvoudig; maar dat krijg ik dus niet uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2015 18:08 . Reden: Foutje, niet goed gelezen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een niet slimme meter is het niet zomaar mogelijk.
En wel om het volgende;
Een niet slimme meter maakt geen onderscheid tussen geleverde stroom of gesaldeerde stroom. (wel in het telwerk, niet met de pulsjes.

De Youless telt ofwel de rotaties van een draaischijfmeter, of het flitsen van een LED.
Bij beide kun je niet zien of het een pulsje is van de schijf die "linksom" of "rechtsom" draait. (met een LED is dat verschil dus ook niet te zien.)

Kortom,
1) je verbruikt 1000 Watt en je levert 2000 Watt.
2) je verbruikt 3000 Watt en je levert 2000 Watt.

Netto verbruik is in situatie 1: -1000 Watt. en in situatie 2: +1000 Watt.
De Youless op de kWh meter van de zonnepanelen telt in beide gevallen dan 2000 pulsjes per uur.
De Youless op de hoofdmeter telt in beide gevallen 1000 pulsjes per uur, echter het netto verbruik maakt nogal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvoswillens
Ik begrijp dat ik mijn huidige, niet slimme meter, niet meer kan gebruiken om mijn verbruik te meten.
Daarom zoek ik naar iets meer details over de oplossing zoals nooberke beschrijft.
Kun je 1 kWh meter aansluiten op groep waar de omvormer op wordt aangesloten en 1 andere kWh meter voor de overige groepen? Zodat ik met een Youless op de eerste opbrengst en met een Youless op de laatste het verbruik kan meten?
Hoe de kWh meter op de overige groepen moet worden aangesloten is mij niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je moet dan 1 kWh meter tussen omvormer en je hoofdmeter zetten en 1 kWh meter tussen de hoofdmeter en alle andere groepen.

Vaak heb je in een groepenkast een hoofdschakelaar. Op dat punt heb je alles bij elkaar.
Dus als je dan tussen die hoofdschakelaar en de groep van de omvormer de ene meter zet en tussen de hoofdschakelaar en de rest de andere kWh meter, dan kun je verbruik en opbrengst apart meten en dus van elkaar aftrekken.

Echter wanneer je een 3-fasen aansluiting hebt, dan is het een vrij forse kWh meter die je nodig hebt voor je verbruik en kan het krap worden in je groepenkast.
Zo'n 3-fasen meter kost ruwweg zo'n 140 euro en een enkel-fase meter tot 40A kost ongeveer 20 euro.
En daarnaast nog de 2 Youless'en.

• yvoswillens
Helder verhaal. Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vandaag een youless bij een familie lid geplaatst maar de meter heeft een 187,5 r /kWh maar dat kan ik niet invullen bij de pvoutput firmware.
En dan bedoel ik achter de komma, is dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
187 invullen? :+

Heb je een afwijking van 0.27%..

Edit @ hieronder:
Rol-Co schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:20:
Noem me een purist, maar liever gewoon 187,5 :)
Ooh ik geef je groot gelijk, als het kan dan zou 't mooi zijn. ;)

Maar je bent niet de enige met zo'n meter, en 'totdat er een update voor komt' geven ze zelf ook aan dat je dan maar een beetje moet afronden.

Die kleine afwijking komt in de praktijk neer op 1 Watt verschil bij elke ~350 Watt verbruik.
De afronding van de logging in de Youless is naar beneden per 6 Watt.
Het verschil van de afwijking door die 0,5 valt dus echt in het niet bij de afronding die de Youless zelf toepast. :)

[ Voor 222% gewijzigd door SmiGueL op 13-12-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noem me een purist, maar liever gewoon 187,5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met zo'n meter duurt het trouwens wel lang voor je effect ziet als je bepaalde verbruikers uitzet. Dan is een knipperende LED 1000x per kWh toch wel erg luxe :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPadd schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:21:
Met zo'n meter duurt het trouwens wel lang voor je effect ziet als je bepaalde verbruikers uitzet. Dan is een knipperende LED 1000x per kWh toch wel erg luxe :p
Is een analoge, dus een beetje pielen met de plek om het wieltje te detecteren en met instellen heb ik lang getwijfeld of hij nou uploade enz, maar ineens kwam er data. :)

Met een standby verbruik van 800W hoef je niet lang te wachten hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Std-by verbruik van 800 Watt en een dergelijke meter?
Is het misschien een grootverbruik-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:22:
Std-by verbruik van 800 Watt en een dergelijke meter?
Is het misschien een grootverbruik-aansluiting?
Nee, gewoon, wel 3 fasen in een flink huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
De meter in ons oude huis deed zelfs maar 75 omwentelingen per kwh, en dat was maar 1 fase

Het nieuwe huis heeft 1000 keer een ledje, bizar groot verschil in precisie

Standby verbruik van 800 watt maakt mij wel nieuwsgierig, wij zitten al erg hoog (200+) maar hier komt het vooral door de vijver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:14 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 22:39
Hmm... mijn YouLess werd niet meer gelogd, mijn externe IP was gewijzigd en de data wordt vanaf een externe server opgehaald. Ik heb er maar meteen een python scriptje bij geschreven dat me in ieder geval een mailtje stuurt als mijn externe IP wijzigt, zodat ik meteen in kan grijpen i.p.v. 1.5 week later.
En ook meteen maar geupdate naar het nieuwe script, dank jullie wel Paul C, SmiGuel, -LA- etc!

EDIT: Het lijkt er op als deze versie (2.2.0) in Firefox 42 niks weergeeft, zowel live als historische data krijg ik niet te zien. Heeft er iemand meer dit probleem?

[ Voor 17% gewijzigd door heintjeput op 17-12-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
Ik heb inmiddels al enkele maanden een YouLess voor de monitoring van de zonnepanelen, en dat verloopt heel goed. Deze youless heb ik rechtstreeks verbinden met de S0 poort van de teller.

Ik wil nu een 2de YouLess gaan gebruiken voor mij gasverbruik. Ik heb de volgende meter:
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/pcdkra3i7/2015_12_29_12_23_41.jpg

Wat zijn mogelijkheden om op deze meter een youless aan te sluiten? Iemand al ervaring met dit soort meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit er een LED'je bij die T rechtsboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
TimKras schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:14:

Wat zijn mogelijkheden om op deze meter een youless aan te sluiten? Iemand al ervaring met dit soort meter?
Volgens de PDF op pagina 7 zit er een pulse magnet in.

Gas meter is equipped with pulse magnet as standard. Pulse
transmitter can be added at any time (1 imp = 0,01 m3).

Zoiets heb je nodig dus: PDF

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je zonnepanelen hebt, dan wil de netbeheerder toch standaard al een slimme meter plaatsen :? In dat geval ben je met een simpel USB-kabeltje van 15 euro al klaar.

Niet dat ik anti-YouLess ofzo ben, maar er zijn voordeligere (lees: gratis) opties anno 2015.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:28:
Als je zonnepanelen hebt, dan wil de netbeheerder toch standaard al een slimme meter plaatsen :? I
Ja... maar niet iedereen wil dat :)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 13:29

BoGu5

hmmmz

Omdat mijn ziggo modem/routerdinges (Ubee) en de Wireless Nano Router (TL-WR702N), waaraan de youless hangt niet echt lief samenspelen raakt mijn youless steeds de verbinding naar het internet kwijt. Schijnt iets te maken te hebben met een ARP tabel op de Ubee modem. De scripts die de data uit de Youless trekken raken steeds de weg kwijt omdat de tijd van de Youless niet synchroon blijft lopen met mijn servertijd. Dit heb ik met een lelijke workaround opgelost in de vorm van mijn eerste python scriptje ooit: https://github.com/BoGu5/...ob/master/youless_tijd.py

Al met al nog heel lelijk en niet af, maar mensen die geinteresseerd zijn: doe er je voordeel mee.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimKras
Als je zonnepanelen hebt, dan wil de netbeheerder toch standaard al een slimme meter plaatsen :? In dat geval ben je met een simpel USB-kabeltje van 15 euro al klaar.

Niet dat ik anti-YouLess ofzo ben, maar er zijn voordeligere (lees: gratis) opties anno 2015.
Niet in België :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64119

Er zijn netbeheerders die dan ineens de kale kwh prijs met je gaan afrekenen ipv de prijs inclusief belasting.
Dan word "gratis" ineens een heel kostbaar geintje, ook al mag dat officieel alleen voor surplus.
V&A Youless voor gas voor 5 tientjes:
V&A aangeboden: YouLess LS110 energiemeter

EDIT:
En nog een normaal type in de V&A aanbieding:
V&A aangeboden: YouLess LS110 energiemeter
Veiling eindigt over 3 dagen en 9 uur.....(vanaf 5 tientjes)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 64119 op 22-01-2016 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snirp
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-05 00:30
Complimentjes aan de jongens van Youless _/-\o_ . Ik had problemen met het uitlezen van de analoge meter en met hun hulp is het gelukt. Van zo'n service kunnen andere bedrijven nog wat leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 18:48

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

TimKras schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:14:
Ik heb inmiddels al enkele maanden een YouLess voor de monitoring van de zonnepanelen, en dat verloopt heel goed. Deze youless heb ik rechtstreeks verbinden met de S0 poort van de teller.

Ik wil nu een 2de YouLess gaan gebruiken voor mij gasverbruik. Ik heb de volgende meter:
[afbeelding]

Meestal zit er bij de '6' van het laatste cijfer een reflecterend vlakje. Op basis hiervan kan de Youless ook meten, net zoals bij een analoge draaischijf meter. Een juiste plaatsing en fijnafstelling kost wel wat meer moeite.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb deze week een brief gekregen van de netbeheerder dat ze volgende week de draaischijfmeter komen vervangen. Ik vrees dat mijn Youless daardoor mogelijk onbruikbaar wordt, en zal daarom in de volgende post alvast mijn laatste versie van de Youless Chart online posten.

Deze heeft wat mooie extra features, welke best wat extra inzicht geven. :)
Baal er ook wel een beetje van, want ik heb inmiddels bijna 1 jaar aan data verzameld, waardoor je het verbruik heel mooi zou kunnen vergelijken met precies 1 jaar daarvoor.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/85A709Qx0carSlqLiLQIkwzU/full.png

Ik ben me nu dus een beetje aan het verdiepen in het uitlezen van een P1 poort.
Of dit mogelijk is hangt natuurlijk af van het type nieuwe meter, maar zo ja dan moet ik misschien maar wat bouwen om vanaf een RPI/Arduino de data alsnog in 'Youless json-formaat' aan te leveren, waardoor de bestaande configuratie zo door kan draaien.
ThinkPad heeft hier iig al een mooi projectje van gemaakt, maar ik zit er niet op te wachten om (de database van) mijn NAS elke minuut, 24/7, met data te bestoken.. :X

Een mogelijk voordeel zou zijn dat de gasmeter dan ook digitaal uitgelezen kan worden; alleen gezien de locatie daarvan (buitenshuis) heb ik er een beetje mijn twijfels over of deze vervangen gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Twee draadjes eraan solderen en een kWh metertje met S0?
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

The show must go on. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SmiGueL schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:39:
Ik heb deze week een brief gekregen van de netbeheerder dat ze volgende week de draaischijfmeter komen vervangen. Ik vrees dat mijn Youless daardoor mogelijk onbruikbaar wordt, en zal daarom in de volgende post alvast mijn laatste versie van de Youless Chart online posten.
En als je dit gewoon weigert?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dan krijg je een 'domme' digitale meter of een slimme meter waarbij de uitleesfunctionaliteit voor de netbeheerder is uitgeschakeld.
Helemaal weigeren kan niet. De meter is van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:56
snirp schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:07:
Complimentjes aan de jongens van Youless _/-\o_ . Ik had problemen met het uitlezen van de analoge meter en met hun hulp is het gelukt. Van zo'n service kunnen andere bedrijven nog wat leren.
Hier een zelfde, Afgelopen kerst de Youless mogen ontvangen voor op mijn analoge meter.
Voor geen mogelijkheid kreeg ik deze aan de praat.
't is een hele oude meter met een dikke glasplaat en de schijf ligt erg diep verzonken.
Na een snelle reactie van hun (binnen 1uur) direct mail support gehad over en weer.
Met daarin veel uitleg van de werking, formules voor het berekenen van de lichtgevoeligheid ect ect.
Die zelfde dag alles aan de praat.
Nu 7 weken verder en alles draait als een zonnetje, en nog geen mis slag gehad.
Standen op de teller en Youless nog exact het zelfde...

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij deze dan update V4.1.0!

Ik vrees de laatste update van mijn kant, maar dat hangt van de nieuwe meter af..

Download:
Youless Charts V4.0.0
Edit: Youless Charts V4.1.0 (snelheidsimprovement in de history module)

Setup:
Pas het Youless IP en database (wachtwoord) in 'settings.inc.php' aan (in de map 'inc')
Indien nieuwe setup: roep 'install.php' aan.
Indien bestaande Rednax of SmiGueL setup/database: Deze kan gewoon verder draaien op de al bestaande database. Maak in elk geval altijd eerst een backup (export) van je bestaande database.
Voeg een uurlijkse cronjob toe die 'SmiGjob.php' aanroept (Of 2x per uur om mogelijke hickups op te vangen. Vaker is onnodig.)
Default username/password is admin/admin

Toegevoegde Features: (t.o.v. V2.2.0)
- Grafiek/tabelkleuren iets opgefrist. (donkerblauw --> lichtblauw)
- De maandgrafiek laat het dagverbruik boven de kolommen zien, zodat goed inzichtelijk is wat het kWh per dag is.
- Module HISTORY, welke het verbruik ten opzichte van de vorige dag of maand laat zien. Zet /history achter de URL om hier naar toe te gaan. (vb)
- Module RAW, welke de raw waarden Youless uitleest, zodat deze zonder pc/widget uit te lezen is met bijv. je smartphone. Zet /raw achter de URL om hier naar toe te gaan. (vb)

Screenshots + Uitleg:
- Getallen boven de dagtotalen in de maandgrafieken.
Klik op een kolom om de detaildata van die specifieke dag in te zien. :)
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/85A709Qx0carSlqLiLQIkwzU/full.png
*Klik voor groter

- Module History:
Laat in dag/maand grafieken ook de vorige dag/maand grafiek zien.
Hierdoor is snel het verbruik met de dag ervoor te vergelijken.
Zie hieronder het verschil tussen het korte & lange programma van de vaatwasser de dag ervoor. :+
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/rKE9pSpcPixRTzXuHidKJfTc/full.png

Maand juli vergeleken met juni. Gaat lekker die laatste paar dagen! 8) (de overige dagen wat minder. :/)
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/CoyAuQvB2SYNIKho69P0w3Ey/full.png
*Klik voor groter

- Module Raw:
Deze heb ik eigenlijk voor mezelf gemaakt zodat ik niet met m'n PC (ivm de Rawmon widget) naast de meterkast hoefde te zitten om de RAW values uit te lezen t.b.v. de uitlijning. Deze geeft tevens een geschatte LW waarde op basis van de meting. In principe ben je dit natuurlijk nooit nodig, maar omdat mijn Youless in het begin nog wel eens wat verschoof, was het aflezen van een webpagina vanaf de telefoon aflezen een stuk praktischer dan die gare widget via Remote Desktop. :P
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Nb3CYZjiAe7gLtwchkl6uVGJ/full.png
*Klik voor groter

Have fun! :D

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 08-01-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De digitale en slimme meters hebben vrijwel allen een LED die knippert evenredig aan het verbruik.
En je kunt de Youless uiteraard ook nog gebruiken voor PV-opbrengst met de PV-output firmware.
Dan moet je nog wel een losse kWh-meter plaatsen voor de groep van de PV-omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
EddoH schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:50:
[...]

Dan krijg je een 'domme' digitale meter of een slimme meter waarbij de uitleesfunctionaliteit voor de netbeheerder is uitgeschakeld.
Helemaal weigeren kan niet. De meter is van de netbeheerder.
Ik heb het twee jaar geleden geweigerd (samen met wat buren), met succes. In theorie kunnen ze je dwingen, maar als je met meerdere huizen je poot stijf houdt, dan lukt het misschien toch.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

KabouterSuper schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 09:02:
[...]

Ik heb het twee jaar geleden geweigerd (samen met wat buren), met succes. In theorie kunnen ze je dwingen, maar als je met meerdere huizen je poot stijf houdt, dan lukt het misschien toch.
Een slimme meter kun je gewoon weigeren ja, maar als ze jouw meter willen vervangen dan mag dat gewoon. Je kunt ze niet weigeren een ander domme meter op te hangen. Dat is wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou toch wel even uitzoeken waarom de meter veranderd moet worden.
Is dat na aanvraag van jezelf, wegens zonnepanelen, dan zou ik nog eens heel erg goed nadenken, want een draaischijfmeter is juist de meter die je wilt, al kun je er dan niet heel veel meer mee met de Youless.

Is het omdat een bedrijf roept "ja dat moet", dan zouden alle alarmbellen af moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miboyou
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-01-2023
Hallo ik heb een Youless kwh meter en app.
Als ik een 2e Youless aanschaf voor gasmeten vervangt die dan de kwh app?
Of kan ik zowel gas als stroom lezen in verschillende apps?
Ik heb zowel android als ios.

[ Voor 29% gewijzigd door Miboyou op 13-02-2016 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan maar 1 youless app draaien op je telefoon/ipad/android ding. (dacht ik toch?)
Enkel met een desktop gadget heb je er twee.
Maar uploaden naar PVoutput kan natuurlijk wel met beiden.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-02-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
SmiGuel, je laatste update van Charts ziet er goed uit! Het wordt me in dit topic echter niet helemaal duidelijk of dit script voor de Raspberry of een NAS bedoeld is. Aan de ene kant zou ik graag de Raspberry willen gebruiken i.v.m. energieverbruik maar aan de andere kant is een NAS qua schijfruimte weer idealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 16:59

Metalfreak

Hoije woh!

Is er iemand die de Youless al aan de gang heeft gekregen met een slimme meter zoals Enexis die levert? (Landys + Gyr) Ik heb die nu voor de LED geplakt, maar ik krijg alleen maar lege waardes binnen op het apparaat.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Metalfreak schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:03:
Is er iemand die de Youless al aan de gang heeft gekregen met een slimme meter zoals Enexis die levert? (Landys + Gyr) Ik heb die nu voor de LED geplakt, maar ik krijg alleen maar lege waardes binnen op het apparaat.
Als die pulsuitgang vergelijkbaar is met Energiemeter uitlezen , die levert 10.000 pulsen per kWh (Youless goed instellen dus) én de pulsen zijn zo kort dat je die niet met het blote oog kan zien. Mogelijk zo kort dat de Youless ze ook niet kan zien?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn Kaifa MA105 slimme meter heeft een rode LED die 2000 pulsen per kWh doet, volgens mij moet je dat wel kunnen meten met een YouLess zou je zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 11:46
Heb mijn twee Youless meter met de Enelogic gas firmware op mijn gasmeter gezet (draaischijf), met de meter op het derde cijfer achter de comma, die met het spiegeltje. Alleen krijg ik bij Enelogic 0,0 info door van de gasmeter. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:56:
Mijn Kaifa MA105 slimme meter heeft een rode LED die 2000 pulsen per kWh doet, volgens mij moet je dat wel kunnen meten met een YouLess zou je zeggen.
Maar Kaifa ≠ Landys + Gyr :P

Bij die in het andere topic (weliswaar een domme versie, maar toch) gaat het om pulsbreedtes (of is het lengtes?) van 2ms.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 14-02-2016 15:11 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metalfreak schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:03:
Raven schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:08:
Bij die in het andere topic (weliswaar een domme versie, maar toch) gaat het om pulsbreedtes (of is het lengtes?) van 2ms.
De Youless meet v.z.i.w. 1500x / sec.
2 ms zou dus neem ik aan geen probleem moeten zijn. (Tenzij de firmware een bepaald minimum ingesteld heeft staan om als puls zien?)

Nu kan het wel zo zijn dat in die 2ms maar zó weinig licht gegenereerd wordt dat de Youless dit niet als puls detecteerd.
Lees je RAW waarden eens uit (met de Windows RawMon Widget of V4.0.0 van mijn Youless Charts) en kijk/post eens wat deze aangeeft?

Je hebt in de settings toch wel aangegeven dat het om een lichtpuls gaat i.p.v. een lichtdip? :P (draaischijfmeter)

[ Voor 45% gewijzigd door SmiGueL op 15-02-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

SmiGueL schreef op maandag 15 februari 2016 @ 01:14:
[...]

[...]

2 ms zou dus neem ik aan geen probleem moeten zijn. (Tenzij de firmware een bepaald minimum ingesteld heeft staan om als puls zien?)

Nu kan het wel zo zijn dat in die 2ms maar zó weinig licht gegenereerd wordt dat de Youless dit niet als puls detecteerd.
Lees je RAW waarden eens uit (met de Windows RawMon Widget of V4.0.0 van mijn Youless Charts) en kijk/post eens wat deze aangeeft?

Je hebt in de settings toch wel aangegeven dat het om een lichtpuls gaat i.p.v. een lichtdip? :P (draaischijfmeter)
Ja, die instelling heb ik omgezet, maar er komt echt 0,0 binnen. Denk dat die flits dus te kort is...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Metalfreak schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:46:
Ja, die instelling heb ik omgezet, maar er komt echt 0,0 binnen. Denk dat die flits dus te kort is...
Of de lichtintensiteit te laag.. (instelling LW waarde)
Ik zou gewoon even contact opnemen met de Youless support. :)

*Hier ofc. wel even melden wat de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:56
SmiGueL schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:15:
[...]

Die zilveren plakkert is prima te zien door de Youless.
Zo net mijn Youless (heb er maar 1 op dit moment) omgezet voor gas om te testen mijn analoge gasmeter.
dmv raw widget getest en kwam op een LW van 160 om een redelijke piek te krijgen en te zien.
Word dus een kwestie van goed de lichtsensor positioneren en LW uitzetten.
Eerdaags maar even een tweede bestellen om ook mijn gas verbruik te kunnen meten.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmiGueL schreef op maandag 15 februari 2016 @ 01:14:
[...]

[...]
1500x per sec is 0.666 msec per sample.
Puur om (gegarandeerd) het onderscheid te kunnen maken moet je dus al een puls hebben van > 1.333 msec.
Ik kan me goed voorstellen datje minimaal 2 samples moet hebben die over een bepaald drempel komen voordat een flank geregistreerd staat.
Dus waarschijnlijk kun je al een eind komen door de drempelwaarde in te stellen, aangenomen dat de puls inderdaad 2 msec is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmiGueL schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:39:
Ze hebben inmiddels de meter vervangen, en de Youless draait weer vrolijk verder! :)

Omdat ze de dag ervoor bij de buren langskwamen, en daar een Landis&Gyr E350 geinstalleerd hebben (1000 imp/kWh LED), was ik er al een beetje van uit gegaan dat wij deze ook zouden krijgen. Maar de volgende dag bleek dat ze voor ons een Kaifa MA105C in de planning hadden. (2000 imp/kWh LED) :P

Best handig dat er nu 3+ keer zo snel geüpdate wordt (2000 v/s 600 imp/kWh); Bij 600W verbruik komt er nu dus elke 3 seconden een update binnen. :)

Ik denk dat ik er voorlopig nog maar even van afzie om de P1 poort uit te lezen; Voor real-time uitlezen is de 2000 imp/sec in veel gevallen sneller (het omslagpunt ligt bij < 180W) en de gasmeter update maar eens per uur, wat natuurlijk mooi is voor dagoverzichten, maar verder niet echt veel detailinfo geeft..

[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 22-02-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 13:29

BoGu5

hmmmz

Thanks. Ziet er goed uit!

Is dit weer een zijspoor van de PaulC branch of hoe plaats ik deze in de tijdlijn van youless scripts? :P

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

SmiGueL schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:15:
[...]

Ik had er even niet naar omgekeken, maar ineens zag ik dat de LED die knippert op de meter iets uit het midden van het glaasje zat. Ik heb daarop de Youless dus ook iets uit het midden van dat venstertje gehangen en voila, ineens zie ik dat 'ie weer een stroomverbruik aan het registreren is.

Nu ga ik evengoed nog proberen om het uit te lezen via de P1 poort, maar daar moet ik nog even een kabel voor aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BoGu5 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 20:35:
Thanks. Ziet er goed uit!

Is dit weer een zijspoor van de PaulC branch of hoe plaats ik deze in de tijdlijn van youless scripts? :P
Als ik het mij goed herinner is het ongeveer zo gegaan:

-LA- heeft ooit (2012) de eerste versie gemaakt.
-tijden eens per uur importeren, en deze per uur in een database opslaan

Deze is verder uitgebreid door rednax70 (2013).
- Youless data per minuut importeren, wat onder andere de tijdsynchronisatie- en andere tijdgerelateerde problemen heeft fixt, en waarin bovendien feestdagen voor hoog/laag tarief zijn toegevoegd.

Daarna heeft SmiGueL dit script (V2.0.0) in mei 2015 uitgebreid met de mogelijkheid om ook de 10-minuten en 1-uur data uit de Youless te halen (mocht de NAS een paar uur uit hebben gestaan kan zo de groffe data alsnog in de database gezet worden) en een soort check gemaakt zodat er niet elk uur voor 48 uur aan data in de database wordt gezet. (snelheidswinst in de update dus)

Kort erna is hiervan V2.1.0 uitgekomen, welke linksboven navigatieknoppen heeft gekregen om zo snel door dagen heen te navigeren. Hiervoor gaan de credits naar emnich voor zijn bijdrage.

In Juni 2015 kwam V2.2.0, welke weer wat mooie toevoegingen heeft gekregen.
Zo zijn in de maandoverzichten i.p.v. 100'en lijntjes per 4 uur, de exacte dagtotalen te zien. Dit zodat snel te zien is welke dag er veel of juist weinig is verbruikt. De kolommen zijn bovendien klikbaar gemaakt, zodat je door op een kolom te klikken gelijk naar het dagoverzicht van de betreffende dag gaat. (credits voor de klikkolommen gaan naar timoline)

In augustus 2015 is hier door Paul C nog even verder op geborduurd, en
is de lengte van de live weergave instelbaar gemaakt, zijn de databse scripts wat sneller robuster gemaakt en is er onder andere XSS beveiliging ingebouwd voor data die uit de settings komt.

Tot dusver allemaal voortborduringen op elkaar, maar ik heb zelf na mijn V2.2.0 update nog wat dingen toegevoegd die ik eigenlijk nog wel met jullie wilde delen. :)
Omdat ik afgezien van wat kleine aanpassingen ook wat extra 'modules' heb toegevoegd, is dit versie V4.0.0 (februari 2016) geworden.
De kleine aanpassingen zijn de iets frissere kleuren (lichtblauw i.p.v. donkerblauw), het wat sneller laden van de grafieken en getallen boven de maandgrafieken zodat per dag te zien is hoeveel kWh er is verbruikt.
Daarnaast is het, zodra er /history achter de URL gezet wordt, mogelijk om een dag of maand met de dag ervoor te vergelijken.
Ook kun je door /raw achter de URL te zetten de RAW waardes uitlezen ipv dat het via een Windows Widget moet. Dit is was bij mij (alleen) handig/nuttig toen de Youless opnieuw uitgelijnd moet worden.

Dit is even in het kort hoe de laatste scripts tot stand zijn gekomen. Alvast excuses als ik mensen vergeten ben in dit verhaal het is ook al weer even geleden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die lijst staat nu in de start-post, dus bij deze vastgelegd als "de waarheid" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:06
Ik begrijp alleen niet zo goed: je hebt nu cronjob, xanjob en SmiGjob. Moet je ze nu allemaal om de half uur laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:22:
Ik begrijp alleen niet zo goed: je hebt nu cronjob, xanjob en SmiGjob. Moet je ze nu allemaal om de half uur laten uitvoeren?
Ik heb alleen SmiGjob.php om het half uur draaien. En dat werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grappig...
De Youless kent geen 29-02-2016, en er wordt niets geupload naar pvoutput ivm de datum
Maar een dagje geduld dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

AUijtdehaag schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:24:
Grappig...
De Youless kent geen 29-02-2016, en er wordt niets geupload naar pvoutput ivm de datum
Hier idem, alles al gereset maar komt geen leven in de upload, heb de nieuwst firmware van de Youless
naar pvout er in. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
AUijtdehaag schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:24:
Grappig...
Vervelend terwijl het juist een mooie zonnige dag lijkt te worden..

[ Voor 19% gewijzigd door nooberke op 29-02-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Beetje klungelig van Youless

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 23:03

MieJuul

3970Wp

Ben dus niet de enige die dit constateerde
Beetje jammer is het wel inderdaad, zeker met een dag als vandaag.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Datum staat hier ook al op 1 maart:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M6ooYnl.png

Een dag terug zetten heeft geen zin, dan is het opeens 28 februari.

[ Voor 29% gewijzigd door ferdw op 29-02-2016 10:12 ]

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Het tijd sync script op de Youless verbind met een script op de website van Youless. Vermoedelijk dat die geen rekening houd met schrikkeljaren..

Het is even wachten op een oplossing van Youless.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YouLess
De Youless heeft voor de interne jaarlog inderdaad geen positie voor 29 februari, en dat de kalenderdag vandaag ook niet juist is heeft daarmee te maken. Vanaf morgen zal de daglog en de kalender echter weer wel kloppen.

Om toch via de interne log te kunnen achterhalen wat de output is geweest voor vandaag, kan de weeklog (uurwaarden) gebruikt worden. Deze logt wel gewoon door, al zal de vemelde dag voor vandaag geen 29 zijn. Uit de volgorde is dan op te maken dat het om 29 februari gaat.

Voor Bidgely en Enelogic gebruikers heeft dit geen invloed op de upload, omdat deze energiemanagers hun eigen tijdstempel gebruiken. Voor PVOutput moet echter wel een lokaal tijdstempel meegegeven worden in de upload, en blijkbaar worden de automatische uploads daardoor vandaag door PVOutput niet geaccepteerd.

We kijken hier nog nader naar wat er aan gedaan zou kunnen worden, maar de aanbevolen korte termijn workaround zou denk ik zijn om na afloop van vandaag de uurwaarden voor vandaag bij elkaar op te tellen (dat geeft het aantal Wattuur voor vandaag, gedeeld door 1000 wordt dat dan kWh) en deze dan als dag output in PVOutput voor vandaag in te voeren. Onze excuses voor dit ongemak, maar op deze manier zou dan in ieder geval de output data in PVOutput toch kloppend gehouden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Hier gaat hij nu ineens op 1 maart uploaden:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=46132&sid=42073

Ik kan de opwek van vandaag uit de omvormer halen en handmatig invullen op PVoutput, op zich geen drama voor één keertje..

Over vier jaar verwacht ik het wel opgelost >:) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 23:03

MieJuul

3970Wp

Klopt, is hier ook het geval.

Ook klopt 28 februari niet meer bij mij.....
Het lijkt erop dat de geproduceerde energie van vandaag bij gisteren opgeteld wordt.
De grafiek van gisteren blijft wel staan.
Dit gebeurd vanaf 12 uur.

Vreemd dit....

[ Voor 53% gewijzigd door MieJuul op 29-02-2016 12:26 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

hier gaat hij ook mis. Vanaf 12u op de 28ste gaat het fout en vanaf 11 uur wordt er op 1 maart geboekt... Ai, niet fijn.

En bij de 28ste dan vooral op de totalen....

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 29-02-2016 12:29 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:19
Inderdaad vreemd! Bij mij start de upload om 11:00 uur. Hij schrijft het weg naar 1 maart... :( .
Nou ben ik benieuwd wat er morgen staat...
Overigens heeft ie gisteren de data normaal verwerkt.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/E7tVdRysFE85RORZln0ItAM4/full.jpg

Gelukkig log ik dezelfde S0 kWh-meter ook nog met DAL:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/cI4Vvru4IO1uiWqrKsFkJcR9/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Aegle op 29-02-2016 12:44 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Pagina: 1 ... 42 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.