Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Nee, dat werkt wel, want het is een "-=" (min-is) en niet een "=" (is):
PHP:
1
$this->retry -= 1;

Dit zou duidelijker zijn geweest:
PHP:
1
$this->retry--;

Dus na $retry pogingen is die niet meer >0. Het ging bij mij daarvoor al mis. Nu kan ik het probleem echter niet meer reproduceren, maar is ook de database bij mijn host in onderhoud, dus goed testen kan ik nu ook niet. Later...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat
PHP:
1
$this->retry -= 1;
gelijk is aan
PHP:
1
$this->retry = $this->retry-1;
snap ik;

Maar een paar regels later wordt:
PHP:
1
$this->retry = $retry;

Waardoor die hele -1 actie teniet gedaan wordt. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
Owja, het is duidelijk al laat.... |:(

Vooralsnog kom ik echter niet in die branch terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-06 20:51
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kj9BJwz.png

Zoals je ziet gaat er iets niet helemaal goed.
Zou de Youless er niet goed opzitten?
Of even de software opnieuw installeren?

Gewoonlijk zou het rond de 220 - 180watt moeten zitten.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Edit: Lees nu pas dat jij 't bent maomanna, dan is dit verhaal wat ovedreven noobisch. O-)
Laat het toch staan mocht iemand er ooit nog wat aan hebben. :P

Ik zou in dat geval even de meterkast induiken en kijken of het lampje ook precies op de momenten knippert als wanneer het streepje op de draaischijf voorbij komt. (mits analoge meter)

Youless heeft zelf een widget (RawMon) waarmee realtime te zien is wat de invallende lichtsterkte is op de sensor. Als hier heel veel schommelingen in zitten dan kan opnieuw uitlijnen nog wel eens helpen.

Hier een grafiek van mijn Youless na de eerste keer uitlijnen: (er klopte geen barst van de metingen)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yCGpbRXyi8TAwe0DWLzqVQlQ/full.png

Mijn Youless momenteel: (i.c.m. aangepaste LW waarde draait dit al maanden* perfect!)
*Tussendoor is de plakstrip 1x losgegaan omdat de kabels (stroom+LAN) hem schijnbaar scheef trokken. Dit hierna vastgezet en alles zit nu weer muurvast.Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Ffuev9G0NBdh2Gntg29IQdoq/full.png

Het was even uitvogelen hoe hij er het beste voor gehangen kon worden (zowel de oriëntatie van de Youless als de plek (bij mij niet het center-center) van de rode LED op de schijf), maar inmiddels krijg ik hem met de widget ernaast op m'n telefoon binnen een (half) minuutje weer prima uitgelijnd. Maar als het goed is is dat uitlijnen nooit meer nodig. :) O-)

Ik zou het gewoon even op die manier proberen. (tip: doe het 's avonds als het donker is, dan heb je minder/geen last van invallend omgevingslicht). Mocht dat niet werken; de support van Youless is super, die hebben ervaring met z.g.a. alle meters en bovendien de laatste versie van RawMon en uitleg hoe je de LW waarde zo optimaal mogelijk instelt. :)

[ Voor 21% gewijzigd door SmiGueL op 23-08-2015 02:27 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ik den inderdaad dat het ook te maken heeft met de positionering van het ding. Heb hem 4x opnieuw opgehangen en toch blijft het zo...
Die rawmon had de vorige keer ook niet echt veel effect. wssn door mn plastic behuizing van de ferrari.
Het lampje zit precies op de schijf en de led aan de achterkant knippert ook als het streepje voorbij komt.

Vanavond nog maar eens recht zetten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 515267

AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:26:
[...]

Het kan te maken hebben met een gewijzigd ipadres van de youless na flashen/reboot
Ik heb dat ook wel eens (meerdere keren helaas) gehad.
Met een vaste ethernetkabel toen gedaan en de computer in dezelfde range gezet.
Weet alleen niet meer de exacte ip configuratie meer, die ik heb toegepast.
De oplossing was gewoon heel vaak proberen, totdat het goed gaat. Nu werkt het als een trein. Wel even puzzelen hoe hij voor de gasmeter gehangen moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 515267 op 12-08-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 17:35

TrafeX

Tuned for life!

Kunnen we het project van SmiGueL (en iedereen die eraan meegewerkt heeft) niet op GitHub zetten?
Dat maakt het doorvoeren van verbeteringen/aanpassingen een stuk makkelijker en gestructureerder.
En zorgt ervoor dat je niet het topic hoeft door te spitten om de laatste versie te vinden.

Het gebruik van git & GitHub hoeft niet moeilijk te zijn, er zijn genoeg guides op internet te vinden die daarbij kunnen helpen. Je zou hiermee kunnen starten: https://help.github.com/categories/bootcamp/

Indien niemand zich hiertoe geroepen voelt wil ik het wel op GitHub zetten.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
TrafeX schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:43:
Kunnen we het project van SmiGueL (en iedereen die eraan meegewerkt heeft) niet op GitHub zetten?
Dat maakt het doorvoeren van verbeteringen/aanpassingen een stuk makkelijker en gestructureerder.
En zorgt ervoor dat je niet het topic hoeft door te spitten om de laatste versie te vinden.

Het gebruik van git & GitHub hoeft niet moeilijk te zijn, er zijn genoeg guides op internet te vinden die daarbij kunnen helpen. Je zou hiermee kunnen starten: https://help.github.com/categories/bootcamp/

Indien niemand zich hiertoe geroepen voelt wil ik het wel op GitHub zetten.
Ik heb een hele rits met bug-fixes en verbeteringen achter de hand, maar ik probeer eerst alle auteurs op een lijn te krijgen om de source code onder GPL3 te krijgen. Ik heb van iedereen behalve SmiGuel nu akkoord. Als dit lukt dan komt deze zeer binnenkort onder een duidelijke licentie op GitHub. :)

Wat is trouwens een goede naam voor het project? Volgens mij heeft het project nu nog niet echt een naam toch? :9

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 12-08-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Paul C schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:56:
[...]

Wat is trouwens een goede naam voor het project? Volgens mij heeft het project nu nog niet echt een naam toch? :9
Een snelle zoektocht doet vermoeden dat er (nog) geen software met de naam Belenos bestaat. Wikipedia: Belenos is een Keltische zonnegod (die wellicht bekend is vanwege de strip Asterix).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul C
Ik ben niet zo'n fan van goden voor namen eerlijk gezegd, dus ik heb het voorlopig maar even Youless Monitor genoemd, maar als iemand een beter idee heeft, dan hoor ik het graag.

De meest recente versie van de Youless Monitor staat nu op:
https://github.com/PaulCornelissen/YoulessMonitor

Met heel veel dank aan:
-LA-
J van der Kroon
Xander
Michiel Nijkamp
Is het script nu beschikbaar onder GPL3!
Dat betekend dat iedereen no volledig vrij is om het te gebruiken en verbeteren en dat dit ook zo blijft! :)

Verbeteringen
Er zitten nu al een heleboel verbeteringen in ten opzichte van de vorige release door SmiGuel, maar deze zijn voornamelijk onder de motorkap. De live weergave is nu een stuk stabieler en loopt in mijn testomgeving vrolijk uren achter elkaar met 2 verversingen per seconde. Daarnaast is het updaten van de geschiedenis efficiënter geworden en het laden van de geschiedenis véél sneller. Daarnaast hoef je nu niet meer twee keer te klikken op "Dag" voordat de meest recente waarden zichtbaar worden.
Verder heb ik nog een aantal grove veiligheidslekken gedicht. Dat zal in de meeste gevallen niet zo'n probleem zijn, maar toch is het beter om de applicatie gewoon veilig te hebben.

Hier de volledige changelog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Changelog
Features:
- De lengte van de live weergave is nu instelbaar (1min, 2ming, 3min, 5min, 10min)
- In de settings kan nu NO_LOGIN op true gezet worden, waardoor er geen login meer vereist is
  voor bijvoorbeeld een installatie op een intranet of als er met HTTP-verificatie wordt 
  gewerkt.

Bugs en verbeteringen:
- DB Scripts zijn robuster gemaakt door queries te schrijven met INSERT IGNORE en REPLACE INTOR.
- XSS beveiliging toegevoegd voor de data die uit settings komt. Dit is beter dan het was, maar 
  mogelijk nog niet 100% waterdicht.
- De DB functie voor het toevoegen van data wordt nu alleen nog voor de minuten sinds de laatste 
  update. Hierdoor wordt het goedkoop om cronjob.php vaak aan te roepen (i.p.v. dat er iedere 
  keer 60 DB inserts worden gedaan).
- Er is een Cooldown van 1 minuut ingevoerd voor het updaten van de geschiedenis om onnodige 
  serverbelasting te voorkomen en te beveiligen tegen DOS aanvallen.
- Het ophalen van de geschiedenis was heel inefficiënt, waardoor de jaar-geschiedenis 
  onbetrouwbaar werd door het overschrijden van de memory limit. Door het optimaliseren van de
  ajax code serverside is het laden van de geschiedenis nu veel sneller (factor 10) en wordt er
  veel minder geheugen gebruikt, waardoor het script ook met 64M mem limit kan draaien.
- Als er om wat voor reden dan ook datapunten in de geschiedenis ontbreken dan worden deze nu
  als 0 Watt weergegeven. Eerst werd de data gewoon aan elkaar geschoven, waardoor de tijd 
  weergave van alles na het ontbrekende datapunt niet meer klopte.
- De Youless geeft soms een lege response. In dat geval stopte de live-logging. Dit wordt nu 
  correct afgevangen en resulteert alleen in het ontbreken van 1 datapunt in de live weergave
  en niet meer in het stoppen van de live weergave.
- Als er een time-out of andere error optreed tijdens het laden van de live-data dan wordt dat 
  nu afgevangen en wordt er opnieuw geprobeert, waardoor de live weergave niet stopt.
- Er wordt nu gewacht op het verversen van de geschiedenis. Eerst werd wel de geschiedenis 
  ververst, maar hier werd niet op gewacht, waardoor het opnieuw laden nodig was voordat de 
  meest recente minuten zichtbaar werden.
- Doordat er nu gewacht wordt op het verversen van de geschiedenis was de geschiednisweergave
  trager geworden. Om dit op te lossen wordt de geschiedenis nu serverside ververst bij het 
  laden van de index (aan het einde van de pagina, zodat dit geen invloed heeft op het renderen
  client-side). Hierdoor is het weergeven van de geschiedenis nu niet meer merkbaar langzamer.
- Een heleboel oude code is opgeruimd en er is nu nog maar 1 cronjob script.
- Layout van het instellingen menu is gefixed.
- Sessie destroyen ipv laten leven, maar de user_id unsetten
- Er worden twee db objecten gemaakt, ipv deze her te gebruiken
- Gebruik html special chars voor << en >>
- Input aan het de saveSettings worden nu gevalideerd, zodat er niet meer random data in de 
  database gestopt kan worden.
- De Cronjob doet nu niet meer de aanname dat de server en de Youless dezelfde tijd hanteren
  waardoor er bij tijdsverschillen tussen beide geen lege plekken meer in de grafieken 
  optreden. Hierdoor wordt het waarschijnlijk ook mogelijk om de server in een andere tijds-
  zone te hebben dan de Youless (maar dit is nog niet getest).

Ik wil nu vooral gaan werken aan het opschonen van de database en een degelijk update-script wat voor de migratie zorgt. Iedereen die graag mee wil werken aan het verbeteren is natuurlijk van harte welkom om een PULL-request te sturen! _/-\o_

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-06 18:07
ik heb al die vereiste software niet op windows 10 ... dat wordt dus niks o pmijn laptopje ;P

dat rawmon, draait dat onder windows 10, of alleen als widget of zo onder windows vista?

[ Voor 33% gewijzigd door engelbertus op 13-08-2015 20:55 ]

• Paul C
engelbertus schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:54:
ik heb al die vereiste software niet op windows 10 ... dat wordt dus niks o pmijn laptopje ;P

dat rawmon, draait dat onder windows 10, of alleen als widget of zo onder windows vista?
Als je het onder windows wilt draaien en geen zin hebt om een server te configureren dan kun je XAMP gebruiken:
https://www.apachefriends.org/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 17:35

TrafeX

Tuned for life!

Mooi werk! Heb sinds vandaag een Youless en kon dit project in 2 minuten aan de praat krijgen op m'n Synology! :)
Enige wat ik tegen kwam is dat install.php en update.php nu install.bak.php en update.bak.php heten, dat was misschien niet de bedoeling?

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
TrafeX schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 22:22:
[...]

Mooi werk! Heb sinds vandaag een Youless en kon dit project in 2 minuten aan de praat krijgen op m'n Synology! :)
Enige wat ik tegen kwam is dat install.php en update.php nu install.bak.php en update.bak.php heten, dat was misschien niet de bedoeling?
Klopt ik had ze hernoemd, omdat index.php tegenwoordig checkt of die bestanden verwijdert zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
is het nieuwe script bruikbaar met de huidige DB of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed bezig, heb al tijden geen YouLess meer (slimme meter laten ophangen zodat ik gas ook kan uitlezen) maar dit is een mooi project geworden, tof dat er zo actief wordt ontwikkeld vanuit hier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
The Fatal schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 05:38:
is het nieuwe script bruikbaar met de huidige DB of niet?
Waarschijnlijk wel, maar ik heb dat niet heel uitgebreid getest. Als je even wacht dan kun je straks meteen de versie pakken die heel de database structuur omgooit en efficiënter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Is de youless afhankelijk van Mysql, of kan je ook voor een ander pakket kiezen zoals MariaDB (fork van mysql)? Of een minder bekende smaak SQL server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
maomanna schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:40:
Is de youless afhankelijk van Mysql, of kan je ook voor een ander pakket kiezen zoals MariaDB (fork van mysql)? Of een minder bekende smaak SQL server?
MariaDB werkt ook, dat gebruik ik. :)

Andere DB's weet ik niet, maar als je ze test, dan hoor ik graag de uitslag.
De meeste queries staan in de database class en gebruiken volgens mij niet bijzonder exotische SQL, dus ik zou niet weten waarom het niet zou werken met een andere minder geavanceerde DB.

[ Voor 37% gewijzigd door Paul C op 14-08-2015 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
Ik heb in de dev branch nu een sterk aangepast installatiescript zitten. Dit script zou de installatie een stuk eenvoudiger moeten maken en vervangt meteen het update script. Dit script maakt automatisch een settings.inc.php aan en verwijdert na installatie install.php, zodat je hiervoor niet meer met een ftp of losse bestanden hoeft te werken.

Daarnaast geeft het script na installatie nu het volledige pad van cronjob.php weer, zodat je deze gemakkelijk kunt kopiëren en plakken bij het aanmaken van de cronjob.

Installatie:
Afbeeldingslocatie: http://etc.bit-byters.net/YoulessInstallatie1.png
Hier worden de instellingen verzameld.

Afbeeldingslocatie: http://etc.bit-byters.net/YoulessInstallatie3.png
Zo ziet het eruit als alles goed gaat.

Upgrade:
Afbeeldingslocatie: http://etc.bit-byters.net/YoulessInstallatie2.png
Als er een bestaande settings.inc.php gevonden wordt, dan wordt er vanuit gegaan dat het een upgrade is en worden de bestaande waarden ter bevestiging getoond. (Dit is ook het enige wat bewaard blijft van het settings bestand!)

Afbeeldingslocatie: http://etc.bit-byters.net/YoulessInstallatie4.png
En de upgrade is gelukt.

Verder heb ik nog wat andere kleine bugs geplet, zoals de geschiedenis op jaarniveau die niet van voorgaande jaren werd getoond en ajax.php die nu een stuk sneller is met het laden van geschiedenis (deze had ik al geoptimaliseerd, maar nu nogmaals).

Ik ben benieuwd of mensen het installatiescript willen testen?

De DEV branch staat hier:
https://github.com/PaulCornelissen/YoulessMonitor/tree/Dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ziet er goed uit! (script zelf niet getest).

Maar waarom Engels en Nederlands door elkaar gebruiken :P ? Kan nog wel wat netter ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
ThinkPadd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 07:28:
Ziet er goed uit! (script zelf niet getest).

Maar waarom Engels en Nederlands door elkaar gebruikt :P ? Kan nog wel wat netter ;)
Eigenlijk niet zo op gelet, maar ik heb het even aangepast. Het zou nu ongeveer allemaal Nederlands moeten zijn. Inclusief "Tabelnaamvoorvoegsel"! 8)7 :+

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:58

BoGu5

hmmmz

Ik had al een tijdje niet meer meegelezen in deze thread, maar ik zie dat jullie heel veel progressie hebben gemaakt met het uitleesscript. Geweldig! _/-\o_

Binnenkort eens grondig testen.

[ Voor 12% gewijzigd door BoGu5 op 20-08-2015 15:05 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Even een dubbelpost. Ik verbaas mij er namelijk over dat er op PVoutput nog geen team was voor gebruikers van Youless met PVoutput firmware, dus heb ik 'm bij deze maar aangemaakt. Wie wordt (naast mijn ouders) nog meer lid? http://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1063

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

Paul C schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 00:30:
Ik heb in de dev branch nu een sterk aangepast installatiescript zitten. Dit script zou de installatie een stuk eenvoudiger moeten maken en vervangt meteen het update script. Dit script maakt automatisch een settings.inc.php aan en verwijdert na installatie install.php, zodat je hiervoor niet meer met een ftp of losse bestanden hoeft te werken.

Daarnaast geeft het script na installatie nu het volledige pad van cronjob.php weer, zodat je deze gemakkelijk kunt kopiëren en plakken bij het aanmaken van de cronjob.

Installatie:
[afbeelding]

[afbeelding]

Upgrade:
[afbeelding]
Als er een bestaande settings.inc.php gevonden wordt, dan wordt er vanuit gegaan dat het een upgrade is en worden de bestaande waarden ter bevestiging getoond. (Dit is ook het enige wat bewaard blijft van het settings bestand!)

[afbeelding]
En de upgrade is gelukt.

Verder heb ik nog wat andere kleine bugs geplet, zoals de geschiedenis op jaarniveau die niet van voorgaande jaren werd getoond en ajax.php die nu een stuk sneller is met het laden van geschiedenis (deze had ik al geoptimaliseerd, maar nu nogmaals).

Bij mij gaan er een paar dingen niet goed, maar ik weet niet waar dat door komt.
Ik draai het op een synology DSM 5.2

Ik heb je laatste versie gebruikt, i.c.m. de handleiding van the fatal:

De cronjob lijkt niet helemaal goed te werken, want als ik handmatig cronjob.php uitvoer ziet dat er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
 /usr/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php
Array
(
    [cookie] => 
    [un] => Watt
    [tm] => 2015-08-22T14:27:00
    [dt] => 60
    [val] =>   264","  264","  264","  276","  264","  276","  276","  264","  270","  264","  258","  270","  258"," 2610"," 2580"," 2550"," 2550"," 2580"," 2610"," 2610","  276","  276","  282","  270","  282","  282","  270","  282","  282","  276","  282","  276","  276","  276","  276","  276","  270","  276","  282","  282","  276","  276","  300","  276","  270","  276","  276","  270","  270","  270","  270","  270","  264","  264","  282","  276","  258","  276","  270","  264
    [info] => Array
        (
            [0] => Array
                (
                    [url] => http://192.168.2.102/V?h=1&f=j
                    [content_type] => application/json
                    [http_code] => 200
                    [header_size] => 51
                    [request_size] => 61
                    [filetime] => -1
                    [ssl_verify_result] => 0
                    [redirect_count] => 0
                    [total_time] => 0.218825
                    [namelookup_time] => 0.000173
                    [connect_time] => 0.005328
                    [pretransfer_time] => 0.005415
                    [size_upload] => 0
                    [size_download] => 301
                    [speed_download] => 1375
                    [speed_upload] => 0
                    [download_content_length] => -1
                    [upload_content_length] => 0
                    [starttransfer_time] => 0.108862
                    [redirect_time] => 0
                    [redirect_url] => 
                    [primary_ip] => 192.168.2.102
                    [certinfo] => Array
                        (
                        )

[primary_port] => 80
                    [local_ip] => 192.168.2.101
                    [local_port] => 56275
                )

[1] => Array
                (
                    [url] => http://192.168.2.102/V?h=2&f=j
                    [content_type] => application/json
                    [http_code] => 200
                    [header_size] => 51
                    [request_size] => 61
                    [filetime] => -1
                    [ssl_verify_result] => 0
                    [redirect_count] => 0
                    [total_time] => 0.218607
                    [namelookup_time] => 0.000134
                    [connect_time] => 0.005152
                    [pretransfer_time] => 0.005219
                    [size_upload] => 0
                    [size_download] => 301
                    [speed_download] => 1376
                    [speed_upload] => 0
                    [download_content_length] => -1
                    [upload_content_length] => 0
                    [starttransfer_time] => 0.108643
                    [redirect_time] => 0
                    [redirect_url] => 
                    [primary_ip] => 192.168.2.102
                    [certinfo] => Array
                        (
                        )

[primary_port] => 80
                    [local_ip] => 192.168.2.101
                    [local_port] => 56276
                )

)

[error] => Array
        (
            [0] => 
            [1] => 
        )

)
Time: 1440246420 LastReceived_UnixTime: 1440249780

En als ik de site probeer te openen is alles leeg, en als ik settings daarop probeer te wijzigen, dan krijg ik een: "SyntaxError: JSON.parse: unexpected character at line 1 column 1 of the JSON data"

Waar gaat het mis?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Illusion schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:49:
[...]

Bij mij gaan er een paar dingen niet goed, maar ik weet niet waar dat door komt.

[...]

En als ik de site probeer te openen is alles leeg, en als ik settings daarop probeer te wijzigen, dan krijg ik een: "SyntaxError: JSON.parse: unexpected character at line 1 column 1 of the JSON data"

Waar gaat het mis?
Heb je install.php gedraaid zoals in de handleiding staat?

Het settings bestand is namelijk veranderd en de database is iets aangepast.

Als dat niet werkt of meer informatie oplevert, dan ga ik een versie maken die meer nuttige foutmeldingen terug geeft in specifieke situaties! :9

(Stuur maar even een DM als je het getest hebt, positief of negatief, ben nu benieuwd of het werkt! :9 )

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 22-08-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Paul C schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:29:
[...]

Heb je install.php gedraaid zoals in de handleiding staat?

Het settings bestand is namelijk veranderd en de database is iets aangepast.

Als dat niet werkt of meer informatie oplevert, dan ga ik een versie maken die meer nuttige foutmeldingen terug geeft in specifieke situaties! :9

(Stuur maar even een DM als je het getest hebt, positief of negatief, ben nu benieuwd of het werkt! :9 )
Install.php heb ik gebruikt, we gaan wel even verder via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@paul c
Werkt je installscript ook met de oorspronkelijke -LA- versie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Illusion schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:49:
[...]

....
.....
Als ik de site probeer te openen is alles leeg, en als ik settings daarop probeer te wijzigen, dan krijg ik een: "SyntaxError: JSON.parse: unexpected character at line 1 column 1 of the JSON data"

Waar gaat het mis?
Met de hulp van Paul C is dit (voorlopig) opgelost. Blijkbaar word de sessie bij mij niet goed opgeslagen, waardoor 1 van de scripts "requires login!" returned i.p.v. een array.
De makkelijkste oplossing is om in /inc/settings.inc.php NO_LOGIN op true te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
ericplan schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 08:22:
@paul c
Werkt je installscript ook met de oorspronkelijke -LA- versie?
Ik zat zelf ook nog op de oude database structuur zoals -LA-'s versie die gebruikte, dus ik heb het script wel al iets meer compatible gemaakt. D.w.z.:
LA gebruikt de tabel data_h en de huidige implementatie gebruikt data_m. Als je upgrade zal je data gewoon op z'n plek blijven staan en genegeerd worden. Het script is echter compatible in de zin dat je de data uit data_h gewoon naar data_m kun kopiëren en dat dan de geschiedenis blijft werken. Dat is wat ik gedaan heb.

Meterstanden enzo weet ik niet, daar heb ik nog helemaal niet naar gekeken, want bij mij worden die altijd verpest door de zonnepanelen die ook invoeden, waardoor de meterstanden toch nooit kloppen.

Zijn er meer mensen die nog op het oude -LA- script draaien? Als dat zo is, dan wil ik best kijken of ik het updatescript zo kan maken dat alles automatisch gemigreerd wordt. Ik ben iig heel benieuwd om te weten of het werkt?
Illusion schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:08:
[...]

Met de hulp van Paul C is dit (voorlopig) opgelost. Blijkbaar word de sessie bij mij niet goed opgeslagen, waardoor 1 van de scripts "requires login!" returned i.p.v. een array.
De makkelijkste oplossing is om in /inc/settings.inc.php NO_LOGIN op true te zetten.
Ik heb nu ook betere error handling toegevoegd, waardoor er bij een authenticatie probleem netjes een melding zichtbaar wordt, ipv dat we eerst heel de DB gaan debuggen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:58

BoGu5

hmmmz

Ik draai nog op de scriptversie van Rednax. Dit is volgens mij dezelfde structuur als van -LA-? Een updatescript is wel errug makkelijk :)

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoGu5 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:33:
Ik draai nog op de scriptversie van Rednax. Dit is volgens mij dezelfde structuur als van -LA-? Een updatescript is wel errug makkelijk :)
Nee met -LA- wordt de data per uur opgeslagen, en met Rednax, SmigGueL en Paul's script gebeurd dit per minuut.

Die laatste zijn dus simpel upgradebaar want de database is op enkele nieuwe variabelen in de settings tabel na volledig identiek. :)
Als het installscript deze ontbrekende variabelen toevoegt indien ze niet bestaan dan zou de Rednax database gewoon vrolijk verder moeten werken.

[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 23-08-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 21:39

radial

Watch out

@Paul C -> heb net het nieuwe script geinstalleerd, alleen krijg ik de life weergave niet meer te zien, enig idee waardoor dit komt?
Tevens ziet de weergave van de link naar de life weergave niet echt goed uit

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OMckMHz.png

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
radial schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 19:27:
@Paul C -> heb net het nieuwe script geinstalleerd, alleen krijg ik de life weergave niet meer te zien, enig idee waardoor dit komt?
Tevens ziet de weergave van de link naar de life weergave niet echt goed uit

[afbeelding]
Ik kan dat probleem nog niet reproduceren. Het makkelijkste is als je een URL hebt waar ik kan testen. Welke browser gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-06 21:39

radial

Watch out

Gebruik Firefox 40.0.2 maar heb verder geen url naar buiten toe, is alleen voor intern...

Heb het net even getest met Maxthon en deze heeft hetzelfde probleem van de live stats...

20xSF170s - ozo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
radial schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 19:49:
Gebruik Firefox 40.0.2 maar heb verder geen url naar buiten toe, is alleen voor intern...

Heb het net even getest met Maxthon en deze heeft hetzelfde probleem van de live stats...
Ik heb het al gevonden en gefixed. Er was een klein bugje in geslopen bij de vorige commit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:31
Drie jaar geleden heb ik youless op mijn meter gehangen en werkt super. Alleen vanmorgen zie ik ineens een opbrengst gemeten, die ongeveer 5x hoger is dan nomaal. Mijn zonnepanelen hebben een piek van ongeveer 3.8 kw, maar nu om 9.00 uur geeft youless al een opbrengst van 19.4 kw.
De omvormer geeft een opbrengst van 1.5 kw.
Ondertussen heb ik 2x de stekker van youless er uit gehad, en de router herstart, maar helaas geen verandering.

Model: LS110
Firmware versie: 1.2.0
Meterstand: 90820,050 kWh
Actueel verbruik: 19088 Watt
Input: 1%
Upload: OK (54)

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is ?

[ Voor 11% gewijzigd door Aloysxda op 29-08-2015 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op wat voor meter zit de Youless?
Is dat een draaischijfmeter? Dan zou de Youless wel eens gezakt kunnen zijn.
Neem voor de zekerheid ook even contact op met Youless zelf.

Oh en loopt het verbruik wel 'mee' met de PV-opbrengst?
Oftewel is de meetwaarde constant of laat 'ie een logisch verloop zien, alleen dan een factor te hoog?

[ Voor 32% gewijzigd door TD-er op 29-08-2015 09:44 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Bedankt voor je reactie TD-er
Tussen de omvormer en de meterkast heb ik een digitale meter geplaatst, waarop een rood ledje knippert. De youless heb ik er net even af gehaald waarbij blijkt dat dit ledje ongeveer elke seconde oplicht.
Zou het kunnen zijn dat die meter een verkeerd signaal geeft aan de youless ?
De youless geeft ook elke seconde een groene knipper. Is dit niet wat te vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Als de youless goed gemonteerd zit, knippert het groene ledje precies tegelijk met het ledje van de meter waar je hem opgeplakt hebt.
Ik zou even kijken of je de imp/kwh instelling goed hebt staan. Dit is een getal dat op de meter staat (vaak 1000, maar soms 350 ofzo) en je ook in de youless moet instellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Illusion op 29-08-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eens een andere voeding, als die gaar is kan het ding ook wel raar gaan doen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Zojuist heb ik een andere voeding aan de youless gehangen, maar maakt geen verschil.
Volgens mij is op een of andere manier de imp/kwh versprongen. Ik kan me sinds de 3 jaar gebruik van youless, niet heugen dat ik deze waarde ooit heb aangepast. Deze heb ik nu op 1000 gezet. Deze stond op 100. Er is dus een nulletje weggevallen. Ik weet niet of dit correct is. Weet iemand waar deze waarde standaard op staat ?

[ Voor 7% gewijzigd door Aloysxda op 30-08-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ooit heb aangepast ?
Die waarde heb je toch ingesteld naar wat er op de KWh meter staat vermeld kwa imp/ KWh
of heb je daar nooit naar gekeken. ?
Origineel staat deze geloof ik ingesteld op 1000. kan zijn dat dat toevallig wel overeen kwam
met jou S0 pulsen / KWh ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke type kWh meter is het?
Meest gangbare is 1000 imp/kwh, maar 2000 imp/kwh bestaat ook.

Als je er niet aan uit komt, kan je ook nog altijd twee draadjes solderen over het oogje en aansluiten op de S0 uitgang van de kWh meter. Dan zit je niet zo te pielen met positioneren van een ledje.
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Soms is S0 een ander imp/kwh waarde. De abb C11 heeft bijvoorbeeld maar 200 100 imp/kwh en via het ledje 1000 imp/kwh

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als de kWh meter ook bij youless vandaan komt moet hij op 1000, wel raar dat hij vanzelf op 100 gesprongen is.
Ik neem aan dat hij niet helemaal gereset is anders staat je api key van pvoutput er ook niet meer in.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
PClop schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:27:
Ooit heb aangepast ?
Die waarde heb je toch ingesteld naar wat er op de KWh meter staat vermeld kwa imp/ KWh
of heb je daar nooit naar gekeken. ?
Origineel staat deze geloof ik ingesteld op 1000. kan zijn dat dat toevallig wel overeen kwam
met jou S0 pulsen / KWh ?
Wat je zegt, dat zal 3 jaar geleden waarschijnlijk "toevallig" zijn geweest, dat de waarde van mijn meter standaard op de goede instelling staat. Wat er op de omvormer binnen komt, is vrij synchroon met wat bidgeley aangeeft. Nu de waarde weer op 1000 staat, is volgens mij alles weer bij het oude. Waardoor die ene "nul" is weggevallen, is me een raadsel. Maakt ook niet uit, het werkt weer top, zoals ik gewend was. Bedankt voor het meedenken allemaal. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:29:
De abb C11 heeft bijvoorbeeld maar 200 imp/kwh en via het ledje 1000 imp/kwh
De abb c11 is 100 zelfs, en inderdaad is de led verschillend , zeer irritant als je de led niet gebruik maar vast aansluit. Met 100 moet je een flink systeem hebben om leuk te meten.
Dankzij jou ben ik er vanaf iedergeval,.....much better! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Al aangepast...
Vandaar dat ze die gratis weggeefden "vroegah", als je je aanmelde bij ABB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:39:
Al aangepast...
Vandaar dat ze die gratis weggeefden "vroegah", als je je aanmelde bij ABB ;)
Klopt, ik heb toen ook aangevraagd maar nooit gekregen, wel via een tweaker gekregen die er 1 over had.
Het mooiste is gewoon 2000 pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo'n setting past zichzelf niet zomaar aan, mag ik hopen, dus misschien toch even kijken wat de oorzaak kan zijn.
Staat er een port-forward naar de Youless, oftewel is 'ie vanaf buiten bereikbaar?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Paul C schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:31:
[...]

I
Zijn er meer mensen die nog op het oude -LA- script draaien? Als dat zo is, dan wil ik best kijken of ik het updatescript zo kan maken dat alles automatisch gemigreerd wordt. Ik ben iig heel benieuwd om te weten of het werkt?

[...]

Ik heb nu ook betere error handling toegevoegd, waardoor er bij een authenticatie probleem netjes een melding zichtbaar wordt, ipv dat we eerst heel de DB gaan debuggen! :P
ik heb die nog draaien naast het script van SmiGuel.

Kan een export maken van beide data basen als je geïnteresseerd bent.

• Paul C
The Fatal schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:57:
[...]

ik heb die nog draaien naast het script van SmiGuel.

Kan een export maken van beide data basen als je geïnteresseerd bent.
Ja, graag! :)

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:16

Nakebod

Nope.

Ik heb ook nog een hele oude versie van -LA-'s script draaien. Mogelijk zelfs 1 van de eerste versies, uit 2012, nooit geupgrade verder. Het werkt, en dat doet het nog steeds :+
Mocht je meer dumpjes nodig hebben geef je maar een gil :)

Ga ik straks iig even deze versie ernaast draaien om mee te spelen :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik ben bezig met de nieuwe installer.
Eerste probleem waar ik tegenaan liep was mijn wachtwoord in mysql. Wachtwoord uitgezet en de installatie lukte.
Die moet je editten in settings.inc.php ;).

Probleem wat ik nog wel heb is het volgende; als ik cronjob.php draai:
#!/usr/bin/php No direct access allowed!

Is dit een rechten issue (draai eea op een Pi). test.php functioneert b.v., heb nu ook live weergave.

[ Voor 33% gewijzigd door Tortelli op 04-09-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:16

Nakebod

Nope.

Volgens mij heb ik de Youless nu zo een 3 jaar draaien. Destijds ook de meterstand in de YouLess gelijk gezet aan wat mijn meter aangaf.
In al die tijd vrijwel geen afwijking met de echte meter, en de afwijking die ik had is waarschijnlijk te verklaren door meterkast-optimalisaties aka kabels anders wegwerken, de voeding van de USB poort op mijn router halen ipv een eigen adatper, dat soort meuk.

Volgens mij opgelost, zie edit ;)
Nu heb ik sinds donderdagavond het nieuwe script draaien, ook daar de meterstand ingevuld.
Deze heeft een afwijking tov wat de youless en meter aangeven. Youless 6758,277, meter 6758, script 6772,047, en -LA-'s script 6758,205

Kijk ik dan weer naar mijn oude script van -LA- dan heb ik gister 3,51 kWh gebruikt, en volgens het nieuwe script 3,45 kWh. Dus dat is weer minder :?

Edit: En ineens heb ik een ingeving :+ Ik had dan wel de meterstand ingegeven, maar de datum stond op 2013-01-01. Klinkt ineens logisch, want het nieuwe script heeft ook de daggegevens van afgelopen week uitgelezen, dus die werden natuurlijk opgeteld, omdat de datum na 2013-01-01 was.
Tenminste, als ik denk te begrijpen wat er gedaan wordt.

Solved!?

[ Voor 20% gewijzigd door Nakebod op 05-09-2015 08:47 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-06 15:22
Ik heb al jaren een youless draaien, sinds kort problemen.

Ik kom er niet meer in. IP adres is bekend en met een netwerk scan ook te herleiden maar ik krijg geen reactie.

Ook opnieuw instellen geprobeerd maar ik moet dan een nieuw IP adres toekennen door eerst het huidige IP adres te resetten. Volgens youless kan dit door 4 x de ethernet kabel uit en in te steken. Dit werkt ook niet.

Iemand nog tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Brandt de groene led continue?

Geen idee of dit werkt maar probeer het even:
Wat ik meestal probeer is de youless even direct op een laptop aansluiten met een netwerkkabel.
Inderdaad 4x rustig in en uit halen van de ethernetkabel, tot het groene ledje langzaam knippert.
Doe je dit 1x meer. dan ben je ook al je data kwijt in de youless, ledje knippert dan even snel.

Na de reset even dit programmatje erop loslaten (ledje moet dan langzaam knipperen):
http://youless.nl/downloa...ds/youless-config-1.2.exe

Dan kun je er weer in en het originele ip adres invoeren, weer aansluiten op je normale netwerk en zou het weer moeten doen.

Vaak is het een kwestie van een aantal keer proberen, eventueel de spanning eraf en erop en weer proberen te resetten.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
LED brand continu, vangt licht op dus vandaar. Tenzij ik mijn vinger er op leg. Het lijkt gewoon te werken maar geen output naar PVoutput en ik kom er niet in...

Rechtstreeks op pc, werkt ook niet. Ik krijg geen toegang.

Het trucje met de ethernet kabel 4x in-uit is me tot op heden niet gelukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Led continue branden heb ik ook wel eens een aantal malen gehad.
Mijn leesoogjes zijn afgeblind/getaped.

Bij continue branden reageerde de youless nergens meer op.
Gewoon nog even blijven proberen met resetten en de spanning erop en eraf.
Het is me nog niet voorgekomen, dat ie niet meer ontwaakte. (Na veel gevloek)

Heb wel een keer gehad dat ik de pvoutput versie niet kon flashen.
Toen direkt na spanning erop de gasfirmware geflashed, daarna weer de pvoutput, dat werkte.
Maar het blijven rare gevallen af en toe. laptekst.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Led gaat uit als ik mijn vinger er op leg. Dus op zich werkt ie wel.

Andere voeding bied ook geen soelaas.... Ben bang dat ie dood is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Check ff je PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Paul C schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 00:30:

Installatie:
[afbeelding]

[afbeelding]

Upgrade:
[afbeelding]

[afbeelding]
En de upgrade is gelukt.

Nog een klein foutje tegengekomen in de nieuwe youless v 2.2.0;als je een nieuwe DB aanmaak (heb oud en nieuw nu naast elkaar draaien);
Debug informatie:
CREATE DATABASE IF NOT EXISTS `youless`;
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `youless`.`DB_PREFIXdata_h`
Hij zet altijd DB_PREFIX voor de database naam :P. Ook al heb je niets in je setting file staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PaulC Nogal onverwacht van webhoster gewisseld. Oude database nog wel bereikbaar, maar niet heel interessant. Ga dus met een schone lei beginnen. In hoeverre wordt de gasfirmware ondersteund?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Even een vraagje van een nieuweling:
Binnenkort komen er hier zonnepanelen op het dak en ondanks dat de monitoring al goed geregeld is door de omvormer lijkt het mij toch leuk om zelf ook de boel bij te houden.

Ofwel, ik overweeg een Youless te combineren met een meter in de groepenkast die een S0-pulsuitgang heeft. Ik heb niet de ruimte om met een LED puls te werken (van wat ik zo zie heb je dan twee units breedte nodig en dat ga ik denk ik niet redden. Plan is dus om een Youless met de soldeerhack op een S0-pulsuitgang aan te sluiten.

Maar, TL/DR:
Waar moet ik op letten als ik zo'n monitor met S0-pulsuitgang aanschaf (die met een Youless gecombineerd gaat worden)? Is het allemaal zo'n beetje hetzelfde, of moet ik letten op de pulsfrequentie? Kunnen al die monitors ook overweg met geleverde stroom van zonnepanelen, of zijn sommige alleen bedoeld voor verbruik meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 09 september 2015 @ 18:27:
Even een vraagje van een nieuweling:
...
1000 imp/kWh volstaat.
2000 imp/kWh is sneller.(maar niet echt nodig, enkel bij hele lage wattages sneller te meten)

De juiste stromingrichting die je aansluit op de kWh teller, bepaalt of je meter wel of niet goed telt. (eenrichtingsverkeer)
Zonnepanelen leveren (stroomt) naar de hoofdrail toe, verbruik (stroomt) vanaf de hoofdrail naar de gebruikers.
Hier een (willekeurig) voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/jjb69f.jpg

Enkele voorbeelden van meters met S0 puls:
1000 imp/kWh: http://youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html
2000 imp/kWh http://www.amazon.co.uk/X...owatt-BI042/dp/B013E007VO
(is maar tot 30 A gespecificeerd....)
100 imp/kWh: http://www.elektrototaalm...-4150114/2cma170550r1000/ (Niet aanbevolen)

Heb zelf deze, met verlicht display, MID gecertificeerd, en 1000 imp/kWh.
http://www.ebay.de/sch/i.....0010&ghostText=&_sacat=0

Meet al 2 1/2 jaar hiermee mijn opwek en verbruik.

(Niet om te bashen, maar als je meer kWh meters met S0 gaat hangen, is een arduino een goedkopere optie, maar ietsjes lastiger om te doen, afhankelijk van je ervaringen/achtergrond)
http://solarmeter.codeplex.com/

Ik neem aan dat je de youless wil gaan gebruiken voor naar PVOutput te uploaden?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/29biwox.jpg

Of voor iets anders?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:49
Wow, dank voor het uitgebreide en duidelijke antwoord!

Ik moet nog precies uitzoeken wat ik er mee wil gaan doen. In eerste instantie is het vooral voorbereiden voor toekomstige hobby-projecten: er komen zonnepanelen met een SMA omvormer, dus de opbrengst wordt sowieso al goed gelogt, maar het lijkt mij leuk om de boel helemaal in eigen hand te hebben, zonder dat SMA er tussen zit. Zelf via m'n eigen webserver de opbrengst overal kunnen volgen is dus het doel.

Een Youless is dan een voor de hand liggende optie, maar met een Arduino of Raspberry Pi zelf wat maken zou ook nog wel moeten kunnen (tijd is meer een probleem dan achtergrondkennis). Of wellicht direct door m'n meterkast-server laten monitoren, al weet ik niet of dat een handige en zuinige optie is.

Voornaamste voor nu is om iets te (laten) installeren wat in de toekomst voor dit soort dingen bruikbaar is. Met je antwoorden moet dat absoluut gaan lukken - dank!

• Paul C
ericplan schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 09:47:
@PaulC Nogal onverwacht van webhoster gewisseld. Oude database nog wel bereikbaar, maar niet heel interessant. Ga dus met een schone lei beginnen. In hoeverre wordt de gasfirmware ondersteund?
Ik heb daar nog geen specifieke aandacht aan besteed, maar dat staat wel op mijn mentale lijstje, want ik heb ook een gas Youless, maar die heb ik nog niet gemigreerd, die werkt op dit moment helemaal niet. 8)7

Ik heb de afgelopen week niks meer kunnen doen, maar dat komt wel weer. Ook voor @Tortelli.

• AUijtdehaag
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 09 september 2015 @ 22:54:
Wow, dank voor het uitgebreide en duidelijke antwoord!
...
Met je antwoorden moet dat absoluut gaan lukken - dank!
Ik zou in ieder geval twee kWh meters plaatsen, zodra je panelen plaatst.
Een voor opwek van je panelen en een voor je totale verbruik, apart bemeten.
Ook handig om te vergelijken met elkaar. (Soms werkt dit ook prima als foto bewijslast bij discussies over een ferraris, maar dat is weer een ander verhaal, mits MID gecertificeerd)

Basis is de kWh meter. Dan kan je er een youless, arduino, netduino of Pi op aansluiten.
Hangt af van wat je er allemaal mee wilt gaan doen. PVoutput.org uploaden is voor mij genoeg.

SMA kun je ook uitlezen met een android toestel via bluetooth en Oxley Solar app. (werkt niet helemaal lekker bij mij, met de BT verbinding die soms problemen geeft)
Ook SbfSpot is een mogelijkheid via bluetooth of Speedwire (ethernet).
SMA uitlezen geeft je meer info over de stringspanningen en stromen, etc.

Maar met een (MID) kWh meter in de meterkast is het meest nauwkeurig.
Omvormers uitlezen geeft toch 1 a 3 procent afwijking tov de echte waardes, die door je meter gaan.
Maar ik ga teveel offtopic nu...

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2015 09:20 ]

Modbreak:Ik heb een aantal reacties aangaande koop & verkoop verwijderd. Als je iets te verkopen hebt, of een zoekertje hebt dan kan dat prima in de functionaliteit die daarvoor gemaakt is, Tweakers V&A. Gelieve niet het topic met dit soort zaken te vervuilen.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2015 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Kan je eigenlijk ergens zien wat het oogje ziet? Zodat ik preciezer kan afstellen? (dus eigenlijk een soort camerabeeld). Krijg momenteel geen fatsoenlijk resultaat (geen verbruik) - woon in België en heb dus ook zo'n prachtige kast. Deze kan er wel om weg, maar dan zit je weer met een verzegeling die verbroken wordt. Denk niet dat ze daar zo blij van worden.

Heb de gevoeligheid op 105 gezet, maar nog geen resultaat. Zal puur aan de uitlijning liggen waarschijnlijk.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit kan met de Windows Widget RawMon, zie hier meer info:
al sahhaf in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Dan krijg je grafiekjes als hier: (ook de tips in die post kunnen wel handig zijn, zoals 's avonds afstellen)
SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Maar mocht het hiermee niet lukken neem dan gewoon even contact op met Youless. Met de screenshots uit RawMon en eventueel een foto van de meterkast kunnen zij met hun ervaring wel aan te raden LW waardes en/of afsteltips geven voor de Youless. :)

[ Voor 71% gewijzigd door SmiGueL op 05-10-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

SmiGueL schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:20:
Dit kan met de Windows Widget RawMon, zie hier meer info:
al sahhaf in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Dan krijg je grafiekjes als hier: (ook de tips in die post kunnen wel handig zijn, zoals 's avonds afstellen)
SmiGueL in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Maar mocht het hiermee niet lukken neem dan gewoon even contact op met Youless. Met de screenshots uit RawMon en eventueel een foto van de meterkast kunnen zij met hun ervaring wel aan te raden LW waardes en/of afsteltips geven voor de Youless. :)
Bedankt voor je reactie. Ik heb RawMon draaien, maar krijg een heel apart beeld. Geen dip, maar telkens een piek. Denk dat ik vanavond maar even m'n telefoon ernaast moet proberen een fatsoenlijke plek te vinden voor de teller, het zal puur aan de uitlijning liggen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zyPMcft.png

Overigens heb ik een vrij laag getal bij pulse/KwH - C=120. Wacht op reactie van support intussen, maar zal vanavond eens aan de slag (in het donker), thanks!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Well, als je een lampje hebt (die oplicht) i.p.v. een zwart streepje op een draaimeter (die de lichtintensiteit op de sensor verlaagt) dan is het logisch dat je pieken krijgt in plaats van dalen. :)
Heb je dit wel goed aangegeven bij de instellingen?

Als ik dat zo zie dan zou normaal gesproken een LW van 160/138 (pixels) ≈ 1.15 wel moeten werken. (evt. nog een paar honderdste lager voor de veiligheid) Maar omdat de pieken wel behoorlijk breed zijn kan het best zijn dat de optimale waarde rond de 1.08 zit oid.
(Dit omdat hij de piek (160 pixels in dit geval) deelt door het gemiddelde, die wel tegen de 150 pixels aan kan liggen)

Oja, ik heb op een gegeven moment ook mijn LED lampje een beetje afgeplakt zodat deze niet (via de transparante netwerkkabelplug) bij elke oplichting de hele meterkast verlichtte. Ik had het idee dat deze ook invloed had op de meting.

[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 05-10-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

SmiGueL schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:58:
Well, als je een lampje hebt (die oplicht) i.p.v. een zwart streepje op een draaimeter (die de lichtintensiteit op de sensor verlaagt) dan is het logisch dat je pieken krijgt in plaats van dalen. :)
Heb je dit wel goed aangegeven bij de instellingen?

Als ik dat zo zie dan zou normaal gesproken een LW van 160/138 (pixels) ≈ 1.15 wel moeten werken. (evt. nog een paar honderdste lager voor de veiligheid) Maar omdat de pieken wel behoorlijk breed zijn kan het best zijn dat de optimale waarde rond de 1.08 zit oid.
(Dit omdat hij de piek (160 pixels in dit geval) deelt door het gemiddelde, die wel tegen de 150 pixels aan kan liggen)

Oja, ik heb op een gegeven moment ook mijn LED lampje een beetje afgeplakt zodat deze niet (via de transparante netwerkkabelplug) bij elke oplichting de hele meterkast verlichtte. Ik had het idee dat deze ook invloed had op de meting.
Ja, alles stond in principe goed ingesteld. Ik twijfel nu nog een beetje aan de gevoeligheid. Alles werkt nu, het ledje gaat aan bij het zwarte vlakje op de meter en gaat uit als deze weer weg is :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xhXpETi.png

Ook zie je mooi de "dalen" in de grafiek. Weet niet of alles nu perfect ingesteld is qua gevoeligheid... het lijkt allemaal niet zo stabiel momenteel + het duurt soms wel even voor er een update komt in het verbruik, terwijl ik dacht dat dit op de seconde nauwkeurig was, maar zal me daar wel in vergist hebben ;)

Zal het script van "Paul C & anderen" ook a.s.a.p. installeren. Heb zulke data het liefst in eigen beheer op m'n NAS of externe host.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 00:40
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik de youless aansloot op de router. Nu heb ik een nieuwe router (TC7200 van ziggo) en lukt het mij tot nu toe niet om de youless de gegevens op het net te laten loggen. De youless-config geeft aan dat het instellen niet is gelukt. De handleiding heeft me nog niet verder geholpen en de TC7200 heeft geen volwaardige handleiding. Misschien dat iemand op het forum ervaring hiermee heeft en mij er doorheen kan loodsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Houtkern schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:15:
Misschien dat iemand op het forum ervaring hiermee heeft en mij er doorheen kan loodsen?
En als je hem direkt aansluit op de pc met ethernetkabel?
setup draaien
inloggen met je ip wat dan toegekend wordt
dan je ip en gateway zetten zoals die in het bereik van je router ligt? (lees je ip en gateway uit van je computer zoals die van de router een ip krijgt dan weet je of je goed zit)

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Is de YouLess support hier nog actief? Alles lijkt nu prima te werken, inclusief het script van Paul C! :Y)

Toch heb ik m'n twijfels of de data accuraat is. Soms lijkt het alsof het verbruik wel heel extreem hoog is, terwijl er eigenlijk weinig spannends gebeurd. (TV + Xbox, wat verlichting en gewoon dingetjes als de NAS etc.). 500-600W lijkt me dan wel heel veel om te gebruiken. Hoe weet je eigenlijk 100% zeker dat het klopt?

Ben nu niet thuis en het verbruik schommelt tussen de 68W (wat me weer heel laag lijkt voor idle) en de 130.

De input staat op 31% en de gevoeligheid op 108. Ben wel geschrokken van het verbruik van de wasmachine/droger/vaatwas en vooral van het stroomverbruik tijdens het koken (electrisch), damn!

M.a.w.: het heeft nog wat finetuning nodig, maar voor de rest lijkt het alvast heel ideaal!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt even een poosje naast de meter gaan zitten en zelf de tijd tussen de pulsen/omwentelingen opnemen. Je weet hoeveel pulsen/omwentelingen per kWh je meter doet, dus dan kun je zo kijken wat je huidige verbruik is en of het klopt met wat de YouLess zegt.

De LED op de YouLess licht op als hij een puls detecteert, je kunt ook kijken of je op dat moment ook zelf een puls/omwenteling ziet.

Je verbruik klinkt niet onrealistisch i.i.g., met een zuinige LED TV, decoder en wat LED-verlichting en laptop aan (en modem e.d. natuurlijk) gaat het hier ook al gauw richting de 250 - 300W.

Nu je meetoplossing in bedrijf is kun je verder met Serieus elektriciteit besparen ;)
Daar was je al actief zag ik.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 06-10-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtkern schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:15:
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik de youless aansloot op de router. Nu heb ik een nieuwe router (TC7200 van ziggo) en lukt het mij tot nu toe niet om de youless de gegevens op het net te laten loggen. De youless-config geeft aan dat het instellen niet is gelukt. De handleiding heeft me nog niet verder geholpen en de TC7200 heeft geen volwaardige handleiding. Misschien dat iemand op het forum ervaring hiermee heeft en mij er doorheen kan loodsen?
Hoe is de boel aangesloten?
De Youless heeft een ethernet connector, maar ik kan me voorstellen dat de laptop/PC misschien via WiFi gaat?
Als test zou je de PC misschien even via een ethernet kabel aan kunnen sluiten op je modem.

De config-tool gebruikt namelijk ARP pakketjes om de boel te configureren en ik kan mij zo voorstellen dat de modem/router dat niet allemaal doorgeeft tussen WiFi en bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
AUijtdehaag schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:45:
[...]

En als je hem direkt aansluit op de pc met ethernetkabel?
setup draaien
inloggen met je ip wat dan toegekend wordt
dan je ip en gateway zetten zoals die in het bereik van je router ligt? (lees je ip en gateway uit van je computer zoals die van de router een ip krijgt dan weet je of je goed zit)
Bedankt voor het meedenken. Ik sluit de youless rechtstreeks aan met de ethernetkabel en draai de config. Dan ook geeft de config een foutmelding.
Het groene lampje brand als die aan de laptop hangt en ook als die aan de router hangt.
Zou de oplossing aan de pc met ethernetkabel altijd moeten werken?

edit: zie nu dat td-er ook gereageerd heeft. Volgens mij heb ik dat ook geprobeerd maar een keer extra kan geen kwaad. Bedankt voor de hulp.

[ Voor 8% gewijzigd door Houtkern op 06-10-2015 21:55 . Reden: ander reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtkern schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 21:53:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Ik sluit de youless rechtstreeks aan met de ethernetkabel en draai de config. Dan ook geeft de config een foutmelding.
Het groene lampje brand als die aan de laptop hangt en ook als die aan de router hangt.
Probleem daarmee is dat de config-tool de instellingen van je PC over wil nemen. (dus gateway, DNS en IP-adres-subnet)
Als je PC via DHCP een adres krijgt uitgedeeld, is dat er niet wanneer je dus niet met je modem/router bent verbonden.
Het zou wel werken als je de PC en Youless in een hub of switch hebt zitten, die weer met de modem/router is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Houtkern schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 21:53:
[...]

edit: zie nu dat td-er ook gereageerd heeft. Volgens mij heb ik dat ook geprobeerd maar een keer extra kan geen kwaad. Bedankt voor de hulp.
Je moet hem even resetten, mischien. Als die continue brandt, reageert hij vaak niet goed op dit soort akties.
3x langzaam in en uit van de ethernetkabel, totdat het groene ledje langzaam knippert.
4x is alle info kwijt in de youless. Ledje knippert dan snel
Dat gaat soms wat roestig. Usb voeding eruit en erin helpt soms ook om tot een knipperend ledje te komen.

Als ledje langzaam knippert dan dit weer doen:

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Krijg deze foutmelding als ik mijn 2e raspberry opnieuw installeer op het script van Paul C:
Error while connecting to database.SQLSTATE[HY000] [2005] Unknown MySQL server host 'DB_HOST' (2)
Pi ondertussen 3x opnieuw geinstalleerd maar krijg eea niet werkende :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Tortelli schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:40:
Krijg deze foutmelding als ik mijn 2e raspberry opnieuw installeer op het script van Paul C:

[...]

Pi ondertussen 3x opnieuw geinstalleerd maar krijg eea niet werkende :(.
Je moet even op in je settings.inc.php (map /inc) de volgende gegevens aanpassen:

code:
1
2
3
4
5
// DB Settings
define('DB_HOST', 'localhost'); 
define('DB_NAME', 'naamvandedatabase');
define('DB_USER', 'username');
define('DB_PASS', 'password');

Waarschijnlijk staat er daar iets verkeerd :) Ik weet niet wat de standaard gegevens zijn op een Raspberry installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 07-10-2015 21:47 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

In de nieuwe installer van Paul C zit dat bestand helemaal niet meer ;).

Edit: ben een oudere versie aan het installeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Tortelli op 07-10-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Tortelli schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:48:
In de nieuwe installer van Paul C zit dat bestand helemaal niet meer ;).
:?

Ik heb hem een paar dagen geleden gecloned via Github en daar staat het bestand wel degelijk.

Het moet alleen even hernoemd worden naar settings.inc.php ipv de .example, maar dat zal je dan ook wel weten. Anders even wachten op reactie van mensen die er meer ervaring mee hebben i.c.m. de Pi.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Dennahz schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:51:
[...]

:?

Ik heb hem een paar dagen geleden gecloned via Github en daar staat het bestand wel degelijk.

Het moet alleen even hernoemd worden naar settings.inc.php ipv de .example, maar dat zal je dan ook wel weten. Anders even wachten op reactie van mensen die er meer ervaring mee hebben i.c.m. de Pi.
Ik gebruikte de dev versie 8)7. Heb hem draaiende.

Het youless scrips haalt de data nu van mijn youless zelf, maar die is minder gedetailleerd dan de log die ik in mijn andere Pi heb (heb aanzienlijk minder data). Inplaats van minuten log slaat hij oudere data per uur op?.

Is er een eenvoudige methode om de data over te zetten (zonder de import size van de sql tabel aan te passen?).

[ Voor 60% gewijzigd door Tortelli op 07-10-2015 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
Bedankt AUijtdehaag en TD-er! Met jullie hulp is het gelukt om met de configtool een nieuw netwerkadres in te stellen. Nu morgen checken of het werkt: maw of door het gefrunnik het uitlezen nog steeds goed gaat ;) . Na jullie reacties zag ik ook dat er inmiddels een youless-config.exe versie 1.2 beschikbaar is. Daarin staat ook de resettip |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Tortelli schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 22:01:
[...]

Ik gebruikte de dev versie 8)7. Heb hem draaiende.

Het youless scrips haalt de data nu van mijn youless zelf, maar die is minder gedetailleerd dan de log die ik in mijn andere Pi heb (heb aanzienlijk minder data). Inplaats van minuten log slaat hij oudere data per uur op?.

Is er een eenvoudige methode om de data over te zetten (zonder de import size van de sql tabel aan te passen?).
PHPmyAdmin installeren en de complete database exporteren als tar.gz, scheelt heel veel qua grootte en zo kan je het meestal gewoon importeren zonder dat je de instelling van uploadsize moet aanpassen. (Als ik goed begrijp dat dat je probleem is :) ).

Heb een paar dingetjes gevonden die ik zou willen aanpassen aan het script, zal dit weekend eens een poging doen om dit lokaal te implementeren. Kan ook zijn dat dit allang in jullie dev-versie zit (live weergave van de huidige kost)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Houtkern schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:13:
Bedankt AUijtdehaag en TD-er! Met jullie hulp is het gelukt om met de configtool een nieuw netwerkadres in te stellen. Nu morgen checken of het werkt: maw of door het gefrunnik het uitlezen nog steeds goed gaat ;) . Na jullie reacties zag ik ook dat er inmiddels een youless-config.exe versie 1.2 beschikbaar is. Daarin staat ook de resettip |:(
Mooi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Hebben jullie dit ook wel eens gehad met de YouLess? Dit is nu de tweede keer dat ik het heb. De hele dag gaat het goed, tot op het moment dat er eigenlijk praktisch geen verbruik is (of zou moeten zijn).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mfgHicZ.png

De vriezer + koelkast waren hier uit de stroom, dus er is dan praktisch geen verbruik meer. Iets van 60-70W continu. Maar de YouLess lijkt daarop te flippen op één of andere manier.

s'Avonds zie je dat er verder niet meer van die rare pieken/dalen zijn (TV, computer, Xbox, ...). Wat denken jullie?

Ligt niet aan het script trouwens, de waarde op de YouLess is exact hetzelfde. Het is gewoon niet logisch.

En ja, vandaag was een dagje thuis :) Behalve dus tussen 17.30 en 20.00.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennahz op 10-10-2015 00:27 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennahz schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 00:02:
s'Avonds zie je dat er verder niet meer van die rare pieken/dalen zijn (TV, computer, Xbox, ...). Wat denken jullie?
Zou je een iets duidelijkere (zoom) van het probleemtijdstip kunnen geven? Het is wel erg priegelig zo. :P

In de eerste paar weken dat ik mijn Youless had merkte ik dat er soms ook onverklaarbare pulsen gedetecteerd werden. Het beste is om op het moment dat die random pulsen zichtbaar zijn te kijken waardoor deze gedetecteerd worden. (Als het even kan i.c.m. de RAW monitor)

- Kan het bijvoorbeeld niet liggen aan invallend licht, welke voor een grotere lichtinval op de meterkast zorgt, waardoor de ingestelde LW waarde niet meer goed werkt? Hier had ik het idee dat invallend zonlicht een probleem vormde, gezien het enkele keren overdag gebeurde; maar voor hetzelfde geld heb jij in je hal een lamp hangen die je bijvoorbeeld net voordat je weg ging hebt aangezet.
Ook zou ik het led lampje op de Youless (en van de rest welke in de meterkast hangen) even afplakken om mogelijke problemen te voorkomen.

- Klopt je ingestelde LW waarde wel? Ik lees hier dat je deze op 108 hebt gezet, maar als ik deze afbeelding zie dan denk ik dat dit (zonder het na te rekenen) best een stukje hoger mag zijn.
Sterker nog, ik denk dat de standaard van LW=180 meer dan laag genoeg is om te werken gebaseerd op die screenshot.. Die ziet er perfect uit nll. :)

- De pulsen tussen het probleemtijdstip lijken (op een gegeven moment) erg consequent.. Zijn ze ook altijd 100% vlak? Wat is de tijd tussen deze pulsen? Je hebt een meter van C=120 zeg je, Dit betekend dat je bij een sluipverbruik van 60W elke 8,3 minuten een puls zou moeten krijgen. Lijkt erg veel op de breedte van die pulsen..Dit zou betekenen dat alleen in de 1e minuut van die brede puls er 'iets' gedetecteerd is, en in de 8 minuten daarna niets (want 60W sluipverbruik)

- Wat ook nog kan is dat hij perfect werkt en het stroomverbruik gewoon omhoog schiet als je weg bent. :+ Niet toevallig een surveillance systeempje draaien die opneemt als er iemand langsloopt? En die als er een tijdje niemand langsloopt (jij was weg nll) in een of andere loop springt >:) , de CPU load naar 100% vliegt >:) >:) en het ding een dikke 200W staat te zuipen. >:) >:) >:)
Vanaf het moment dat je weer thuis komt issie weer rustig en doet hij alsof er niets gebeurd is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennahz schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 00:02:
Hebben jullie dit ook wel eens gehad met de YouLess? Dit is nu de tweede keer dat ik het heb. De hele dag gaat het goed, tot op het moment dat er eigenlijk praktisch geen verbruik is (of zou moeten zijn).

[afbeelding]

De vriezer + koelkast waren hier uit de stroom, dus er is dan praktisch geen verbruik meer. Iets van 60-70W continu. Maar de YouLess lijkt daarop te flippen op één of andere manier.

Ligt niet aan het script trouwens, de waarde op de YouLess is exact hetzelfde. Het is gewoon niet logisch.

En ja, vandaag was een dagje thuis :) Behalve dus tussen 17.30 en 20.00.
Heb je een draaischijfmeter? De rand van de schijf in mijn meter is niet 100% egaal, naast de markering dus. Er zitten een paar hele kleine oneffenheden op de rand wat mijn opstelling ook oppikte, tot ik met debounce-code aan de gang ging om die korte "pulsen" (denk aan enkele tientalen milliseconden) ertussenuit te vissen.

edit: Voor de duidelijkheid: Ik gebruik geen YouLess, past niet in de meterkast (deur kast zit te dicht op de meter), heb een CNY70 sensor erop geplakt. De werking is volgens mij hetzelfde als de sensor in de YouLess.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 10-10-2015 21:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-06 23:37
Ik blijf het vreemd vinden dat het lijkt alsof het uitleesscript van Paul C en consorten bij mij niet van de database uitgelezen worden, maar eerder rechtstreeks van de Youless.

Alleen de meeste recente data is gedetailleerd:
Afbeeldingslocatie: http://oi59.tinypic.com/2ir3zit.jpg

Verder in de tijd lijkt er minder data beschikbaar te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/10sfxac.jpg

De cronjob lijkt gewoon goed te draaien ..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Oct 10 13:00:01 ReadyNAS CRON[12503]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 13:17:01 ReadyNAS CRON[12528]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 10 14:00:01 ReadyNAS CRON[12583]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 14:17:01 ReadyNAS CRON[12608]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 10 15:00:01 ReadyNAS CRON[12659]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 15:17:01 ReadyNAS CRON[12684]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 10 16:00:02 ReadyNAS CRON[12783]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 16:17:01 ReadyNAS CRON[12838]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Oct 10 17:00:01 ReadyNAS CRON[12890]: (root) CMD (root    /usr/bin/php /data/web/youless/cronjob.php)
Oct 10 17:17:01 ReadyNAS CRON[12915]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)

[ Voor 3% gewijzigd door Aurora op 12-10-2015 01:02 ]

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

SmiGueL schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:03:
[...]

- Klopt je ingestelde LW waarde wel? Ik lees hier dat je deze op 108 hebt gezet, maar als ik deze afbeelding zie dan denk ik dat dit (zonder het na te rekenen) best een stukje hoger mag zijn.
Sterker nog, ik denk dat de standaard van LW=180 meer dan laag genoeg is om te werken gebaseerd op die screenshot.. Die ziet er perfect uit nll. :)
Bingo! Heb hem nu op 145 draaien en het lijkt allemaal een stuk stabieler. Nu ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AuizOkW.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wSFbZIo.png

Lijkt mij dikke prima (al vind ik het verbruik s'nachts toch niet zo prima, maar dat lossen we nog wel op :)).

Bedankt voor je reactie! d:)b
Raven schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:57:
[...]

Heb je een draaischijfmeter? De rand van de schijf in mijn meter is niet 100% egaal, naast de markering dus. Er zitten een paar hele kleine oneffenheden op de rand wat mijn opstelling ook oppikte, tot ik met debounce-code aan de gang ging om die korte "pulsen" (denk aan enkele tientalen milliseconden) ertussenuit te vissen.

edit: Voor de duidelijkheid: Ik gebruik geen YouLess, past niet in de meterkast (deur kast zit te dicht op de meter), heb een CNY70 sensor erop geplakt. De werking is volgens mij hetzelfde als de sensor in de YouLess.
Mijn probleem is inmiddels opgelost, maar toch bedankt voor je suggestie!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aurora schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 01:00:
Ik blijf het vreemd vinden dat het lijkt alsof het uitleesscript van Paul C en consorten bij mij niet van de database uitgelezen worden, maar eerder rechtstreeks van de Youless.
De eerste keer dat het script draait dan haalt deze alle aanwezige data van de afgelopen week uit de Youless, TENZIJ deze data al in de database staat.
Dus hoe verder terug je terug gaat in de tijd, hoe minder gedetailleerd de grafieken.

Als je bij het installeren van een nieuwe versie echter gewoon verder gaat op een al bestaande database (van Rednax/SmiGueL) dan zou hij vrolijk door moeten gaan met loggen en blijft alles gedetailleerd.
Als je van de -LA- database komt is de databasestructuur anders, en is de kans vrij groot dat hij dit niet goed pakt. (nooit getest overigens)

Kort antwoord: Hij haalt de data niet rechtstreeks van de Youless, maar heeft dit bij installatie gedaan omdat er geen gedetailleerdere data beschikbaar was..

Edit:
Ik zie dat je van mijn script komt, ik zou gewoon de oude database (na backup) hernoemen naar de nieuwe. Als het goed is heb je dan al je oude data + toekomstige data mooi in 1 database staan :)
(Dan gaat dus alleen de data van afgelopen nacht verloren, en wordt deze wat minder gedetailleerd omdat deze weer uit de Youless gehaald wordt ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door SmiGueL op 12-10-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Dennahz schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:58:
[...]

[afbeelding]

Lijkt mij dikke prima (al vind ik het verbruik s'nachts toch niet zo prima, maar dat lossen we nog wel op :)).
rond de 75 watt is toch niet eens zo slecht denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-06 23:37
SmiGueL schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:19:
[...]

De eerste keer dat het script draait dan haalt deze alle aanwezige data van de afgelopen week uit de Youless, TENZIJ deze data al in de database staat.
Dus hoe verder terug je terug gaat in de tijd, hoe minder gedetailleerd de grafieken.

Als je bij het installeren van een nieuwe versie echter gewoon verder gaat op een al bestaande database (van Rednax/SmiGueL) dan zou hij vrolijk door moeten gaan met loggen en blijft alles gedetailleerd.
Als je van de -LA- database komt is de databasestructuur anders, en is de kans vrij groot dat hij dit niet goed pakt. (nooit getest overigens)

Kort antwoord: Hij haalt de data niet rechtstreeks van de Youless, maar heeft dit bij installatie gedaan omdat er geen gedetailleerdere data beschikbaar was..
..
Thanks man! Duidelijk verhaal, ik houd het nog even goed in de gaten.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

The Fatal schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:52:
[...]

rond de 75 watt is toch niet eens zo slecht denk ik :)
Absoluut niet, maar zit wel met deze piekjes:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/EzITZ47BuYfegEpBUe8KtupV/full.png

Komen mij veel te vaak voor (en de periode is vrij lang ook) - heb vannacht de oude vriezer er eens uitgetrokken en het ziet ernaar uit dat dit de veroorzaker is. Kan nogal veel schelen op jaarbasis als we deze vervangen, denk ik.

Over de YouLess: ik heb echt al 6-7 mensen die ook geïnteresseerd zijn :Y)

Twitter

Pagina: 1 ... 41 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.