Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:49:
Hmm dat ziet er vreemd uit.
Geen idee of dat iets cache-gerelateerd zou kunnen zijn, of misschien een fout in de config van je toestel.
Ik zou ff met Youless contact opnemen met dit screenshot erbij.
Youless heeft er zelf ook geen oplossing voor, is een onbekend probleem.
Hopen dat ze er werk van maken.

Hier toevallig iemand met een Xperia Z in bezit? Ben benieuwd of diegene hetzelfde probleem ervaart.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:34
Ik ben als een gek aan het lezen in dit topic maar kom er niet uit. Ik zou graag gebruik maken het script van -LA- om onderscheid te kunnen maken in piek/dal-tarief. Ik heb MySQL draaien op mijn Synology, heb in de "settings.inc.php" de instellingen ingesteld zoals ze in mijn ogen ingesteld zouden moeten zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
// Rename to settings.inc.php

// DB Settings
define('DB_HOST', '192.168.0.50'); -> IP-adres Synology
define('DB_NAME', 'Youless'); -> naam database (met hoofdletter)
define('DB_USER', 'root'); -> default
define('DB_PASS', 'verwijderd door mij'); -> bevat een wachtwoord, net als phpMyAdmin

// YouLess settings
define('YL_ADDRESS', '192.168.0.52'); -> IP-adres Youless
define('YL_PASSWORD', ''); -> Youless heeft geen wachtwoord
?>

Vervolgens met vi een cronjob aangemaakt in '/etc/crontab/' met de volgende waardes:
code:
1
0       *       *       *       *       root    /usr/bin/php /volume1/web/Monitoring/cronjob.php >> /volume1/web/Monitoring/cron.log 2>&1
. Deze staat ook daadwerkelijk in de crontab file als ik de inhoud nu controleer.

Ik blijf echter een lege database "Youless" houden op mijn Synology. Helaas kan ik na 100 pagina's op Tweakers.net niet duidelijk vinden wat de juiste te nemen stappen zijn om dit van punt 0 werkend te krijgen. Iemand die me op weg kan helpen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
* Is de map Monitoring écht met een hoofdletter weergegeven op je Syno?
* Heb je ook daadwerkelijk de Syno herstart óf de cronjobs handmatig gestopt en weer gestart?
* Doet de live weergave het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 09:40
Oxellaar schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:54:
[...]

Hier toevallig iemand met een Xperia Z in bezit? Ben benieuwd of diegene hetzelfde probleem ervaart.
Yep ik heb ook een Xperia Z en de lijnen zijn niet zichtbaar. Had eigenlijk nog geen tijd gehad om naar te kijken of andere mensen er last van hebben. :/

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
sypie schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:02:
* Is de map Monitoring écht met een hoofdletter weergegeven op je Syno?
* Heb je ook daadwerkelijk de Syno herstart óf de cronjobs handmatig gestopt en weer gestart?
* Doet de live weergave het wel?
Bedankt voor je snelle reactie

De map Monitoring is inderdaad écht met een hoofdletter
Ik heb in eerste instantie de crond service gestopt en gestart, maar omdat dat niet werkte de complete Synology een reboot gegeven
De live-weergave geeft de volgende fout
code:
1
SQLSTATE[42S02]: Base table or view not found: 1146 Table 'Youless.settings' doesn't exist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bidgely geeft vandaag geen sjoege, niet via de Youless maar ook de site zelf is onbereikbaar
Vorig weekend, net als andere gebruikers, dezelfde verschijnselen gehad.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Bidgely is inderdaad niet bereikbaar op het moment, de hele avond al problemen mee.

Ik ben zelf een stap verder. Als ik de live gegevens open krijg ik geen foutmelding meer en de tabellen beginnen ook gevuld te worden. Ingesteld dat de cronjob elke 30 minuten een update verstuurd. Helaas heb ik nog geen beeld in mijn grafieken. De pagina van -LA- is "leeg" als ik naar actueel gebruik kijk, terwijl ik in de database zie dat er waardes worden weggeschreven

Edit: Volgens mij heeft de lege pagina iets te maken met het feit dat ik geen popup/vraag krijg om mijn credentials in te geven. Hoef je het admin wachtwoord alleen bij instellingen aan te geven, of zou je een popup moeten krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door lolgast op 01-09-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 16:15
Heb nu een tijdje de Youless als gasmeter en dit werkt goed. De meterstand in de webinterface van de Youless lopen helemaal in de pas met de stand op de gasmeter.

Vraagje over de Youless-gadjet. De wijzer die beweegt en geeft de waarde aan alleen de diagram (grafiek) blijft leeg. Dit onder windows 7. Heb van alles probeert maar de grafiek blijft leeg. Iemand een oplossing

By de way : Bidgely werkt weer !!

[ Voor 28% gewijzigd door pegasuspiet op 01-09-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit een HomeWizard te overwegen, maar kan bij hun op de site niets vinden over Youless-support.
Wel de Wattcher, die je ook via hun site kunt kopen.

Weet iemand hier toevallig of de HomeWizard samen werkt (of gaat werken) met de Youless?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bidgely werkt weer en heeft vreemd genoeg geen data gemist deze keer....?
Ws was alleen de website down maar werd er dus wel data gelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Ben ik nou gek, of moet je na het install script het bestandje settings.inc.php weer terug hernoemen? Ik heb namelijk nog nooit een inlogscherm gezien en heb nog altijd geen data in mijn live weergave :?

Edit: Voor de duidelijkheid, dit is éxact wat ik ook heb, alleen heb ik nu zo lang zitten turen dat ik geen idee heb waar de fout zit
ericplan schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:25:
[...]

Probeer nu het script van -LA- te laten werken op een extern gehoste website. De database wordt gevuld, maar op de index.php pagina zie ik helemaal geen grafieken. Alleen de tabs werken, de logout knop lijkt niets te doen. En bij het inloggen via inlog.php lijkt elke username te leiden naar index.php, zonder dat er iets gebeurt.

Vast iets met rechten op een bepaald bestand, maar welk?

-edit-
Gelukt, ergens een typefout gemaakt. :)
Helaas heeft ericplan niet aangegeven wat zijn typefout was :9

Edit2: Ik ben echt een frikandel |:( Bij het hernoemen van settings.inc.php heb ik elke keer automatisch session.inc.php ook hernoemd, omdat ik dacht ( :+ ) dat die dezelfde naam had en anders toch voor fouten ging zorgen, dus dat zou ik wel even voor zijn O-)

[ Voor 77% gewijzigd door lolgast op 02-09-2013 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RezzZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 10:51
Verwijderd schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:21:
Bidgely werkt weer en heeft vreemd genoeg geen data gemist deze keer....?
Ws was alleen de website down maar werd er dus wel data gelogd.
Bidgely kan met mijn YouLess geen verbinding meer krijgen. De koppeling is volgens mijn YouLess wel actief. Heb hem verwijderd en opnieuw aangemaakt maar er komt daar nog steeds geen data binnen...
Klopt die hostURL daar wel? http://data.myenersave.com/fetcher/data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RezzZ schreef op maandag 02 september 2013 @ 08:26:
[...]

Bidgely kan met mijn YouLess geen verbinding meer krijgen. De koppeling is volgens mijn YouLess wel actief. Heb hem verwijderd en opnieuw aangemaakt maar er komt daar nog steeds geen data binnen...
Heb je recent dingen aangepast in je thuisnetwerk-structuur?
Voor de zekerheid anders even de netwerk-config tool van Youless gebruiken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 14:46
TD-er schreef op zondag 01 september 2013 @ 16:16:
Ik zit een HomeWizard te overwegen, maar kan bij hun op de site niets vinden over Youless-support.
Wel de Wattcher, die je ook via hun site kunt kopen.

Weet iemand hier toevallig of de HomeWizard samen werkt (of gaat werken) met de Youless?
We hebben toen DJSmiley vroeg of dit mogelijk was contact gelegd met Homewizard:

YouLess in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

Naar aanleiding daarvan ook toegelicht hoe ze de Youless data makkelijk kunnen uitlezen. Ze zouden het in overweging nemen om deze mogelijkheid toe te voegen, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Misschien dat het helpt om als "prospect" de vraag bij ze te stellen of ze dit nog gaan toevoegen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe meer 'duwtjes' in de juiste richting hoe beter natuurlijk. ;)
Ik heb ze gisteren hierover ook al een vraagje gesteld, al was de vraag gelijk ook iets ruimer. (over of je eventueel zelf ook een plugin oid. zou kunnen schrijven)
Nog geen reactie van ze gehad, maar gezien de extra vraag kan dat ook wel iets meer tijd kosten dan "ja dat kan" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RezzZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 10:51
TD-er schreef op maandag 02 september 2013 @ 21:42:
[...]

Heb je recent dingen aangepast in je thuisnetwerk-structuur?
Voor de zekerheid anders even de netwerk-config tool van Youless gebruiken.
ik heb een nieuwe router van ziggo gekregen dus er is idd wel wat ontvangen. Ik had gedacht dat de koppeling verwijderen en opnieuw maken voldoende zou zijn maar ga de netwerk-config tool gebruiken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb antwoord van HomeWizard mbt. de Youless:
De EnergyLink wordt erg gewaardeerd door onze klanten als het gaat om meten van energie. Er zijn geen plannen om Youless te ondersteunen.
Het is ook niet mogelijk om zelf sensoren toe te voegen aan de HomeWizard firmware.
Hmm dan moet ik nog wel heel erg goed na gaan denken over die HomeWizard. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig, Bidgely geeft een waarschuwing wanneer je verbruik behoorlijk afwijkt.
We hebben van 't weekend flink lopen klussen, dus dingen als een 500 Watt bouwlamp tikken dan best wel aan.
ALERT: Your daily usage went up by 65.20%

Dear Bidgely User,

Based on your electricity usage, we have detected that your electricity consumption was 17.09 kWh on Sep 8th 2013, up by 65.20% from your 7-day average, which was 10.35 kWh. You spent $4.27 while your 7-day average spending was $2.59.

Click here, to learn more about your energy usage!

Sincerely,
(ik hanteer volgens mij 25 cent per kWh in Bidgely, wat een beetje te hoog is)
Misschien is het handiger om dat soort waarschuwingen te geven wanneer de stijging over meerdere dagen te groot is, maar wel grappige feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Leuk he? Wij kregen die tijdens onze vakantie (toen stond alleen onze router + nas aan in huis en werd er verder uiteraard amper stroom gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een sony tablet. Z en een xperia ZR. Na update van Android geen geheugenfunctie meer voor de youless app. Dit gold voor zowel de gas sensor alsmede de electra sensor. Op W7 werkt e.e.a. nog steeds naar behoren! Ook problemen gehad met Bidgely eind aug/ begin september. Gek genoeg alleen voor de gas sensor. Kon niet meer connecten. Uiteindelijk geheel opnieuw aangemeld onder zelfde account maar helaas daardoor toch alle historie kwijtgeraakt. Navraag bij Bidgely leerde dat ze nu nog niet de data konden geven. Men gaf wel aan dat binnenkort? er een data merge mogelijkheid beschikbaar zou komen binnen hetzelfde account... Dus wie weet kan ik dan weer de historie mergen met de huidige data....
Alles werkt weer probleemloos met Bidgely.

Jammer dat ik niet de kennis heb om hetzelfde op mijn Qnap te verwezenlijken.

:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik heb een vraagje, ik ben voornemens mijn huidige Youless om te bouwen van kwh naar gas, om eens wat te tweaken aan mijn ketel.

Ik zie alleen nergens een mooi script om in een gas situatie te gebruiken.
Is iedereen zelf het kwh LA script aan het editen of heeft iemand misschien wat beschikbaar?

Of is het handiger om gewoon het oude script te handhaven en dan even de y-as in gedachten anders te intepreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-09 15:56

Sr_Ogel

Klop klop klop

Wellicht voor sommigen overbodig, maar hierbij een succes verhaal van mijn Youless.

Paar weken geleden ben ik nog eens goed naar mijn verbruikscijfers gaan kijken. Ineens viel me op dat de gemeten pieken 3000 watt aangaven. Ik had nog nooit gekeken wat mijn boiler nou echt verbruikte. Met een losse meter kwam ik aan 1500 watt. De youless gaf op dat zelfde moment 3000 watt aan.

Voor het hele verhaal zie het andere topic op got Te snel draaiende ferrarismeter

Grappig detail was de meter van Enexis. Om mijn kWhmeter te ijken gebruiken zij precies de zelfde methode als de Youless. Een uit de kluiten gewassen Youless wel te verstaan.

Ik heb mijn youless dubbel en dwars terugverdiend. Nu heb ik een slimmemeter gekregen en ga ik de meter rechtstreeks proberen uit te lezen. Ik heb dus een Youless over. Kan ik met de Youless ook de watermeter uitlezen?

[ Voor 14% gewijzigd door Sr_Ogel op 16-09-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

RezzZ schreef op maandag 02 september 2013 @ 08:26:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, iemand een idee?
  • Ik heb de koppeling al gedeactiveerd en weer geactiveerd
  • Ik heb de netwerk wizzard gerund
En bij het uploaden blijft maar een sterretje staan:
Overzicht
Model: LS110
Firmware versie: 1.2.0
Meterstand: 1224,913 kWh
Actueel verbruik: 385 Watt
Input: 0%
Upload: *

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexkroeze schreef op maandag 16 september 2013 @ 19:50:
Wellicht voor sommigen overbodig, maar hierbij een succes verhaal van mijn Youless.

Paar weken geleden ben ik nog eens goed naar mijn verbruikscijfers gaan kijken. Ineens viel me op dat de gemeten pieken 3000 watt aangaven. Ik had nog nooit gekeken wat mijn boiler nou echt verbruikte. Met een losse meter kwam ik aan 1500 watt. De youless gaf op dat zelfde moment 3000 watt aan.

Voor het hele verhaal zie het andere topic op got Te snel draaiende ferrarismeter

Grappig detail was de meter van Enexis. Om mijn kWhmeter te ijken gebruiken zij precies de zelfde methode als de Youless. Een uit de kluiten gewassen Youless wel te verstaan.

Ik heb mijn youless dubbel en dwars terugverdiend. Nu heb ik een slimmemeter gekregen en ga ik de meter rechtstreeks proberen uit te lezen. Ik heb dus een Youless over. Kan ik met de Youless ook de watermeter uitlezen?
Heb je dan nu ook een vergoeding van Enexis, danwel je aanbieder gekregen voor het teveel betaalde?

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

TD-er schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 07:37:
[...]

Heb je dan nu ook een vergoeding van Enexis, danwel je aanbieder gekregen voor het teveel betaalde?
Nog niet maar het onderzoek loopt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexkroeze schreef op maandag 16 september 2013 @ 19:50:
[..]
Kan ik met de Youless ook de watermeter uitlezen?
Ligt eraan wat voor output je watermeter heeft. Is dat een knipperend lampje, een teller met een reflecterend vakje??

Volgens mij is er geen firmware voor watermeters voor de Youless. Wel voor een gasmeter dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietvanpiet
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-01 15:06
Ik ben nog op zoek naar een Youless. Heeft iemand er nog een over?
TD-er misschien na de installatie van zijn slimme meter?
Alvast bedankt!

Tibber - Dynamic ESS: 3x Multiplus II 3000/48 - 3x US5000 - 15kWh - Cerbo GX - Beta VRM - 3500Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frietvanpiet schreef op zondag 29 september 2013 @ 21:43:
Alvast bedankt!
Ik heb er niet eentje over. Ik krijg namelijk ook geen slimme meter en zal waarschijnlijk ook een van de laatsten in NL zijn die er een krijgt, zolang er die communicatie-module op blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frietvanpiet schreef op zondag 29 september 2013 @ 21:43:
Alvast bedankt!
Je hebt DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcied
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:15
Ik heb interesse in de Youless. Ik zit alleen nog met een vraag.

Wij hebben thuis 2 meters (2 huizen waar 1 gezin in woont) is het mogelijk dat op een manier te koppelen? 2 grafieken in 1 interface of de 2 meters bij elkaar optellen. Wij hebben een synology nas die ook gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Na lezen van topic ook een youless speeltje aangeschaft. Vandaag binnen en jullie hier op got een setup van de wizard setup als mirror, youless.nl lag namelijk plat.

Zojuist Youless draaien. Bijna alles werkt

In youless interface geeft hij wel verbruik.

Actueel verbruik: 426 Watt
Input: 95% (±2%)

Script van LA werkt deels, conjob leest hij (morgen weer ik ook als hij echt zuiver leest) alleen actueel verbruik blijft blanco :(. Wat kan het probleem zijn?

Wachtwoord in youless ingesteld dat is ook bij settings.inc.php ingevuld.
Ik draai het zaakje op de nas en met installeren geen probleem (wel eerder gedaan dan ik de youless had)

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 01-10-2013 20:05 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Actueel verbruik op de app werkt wel goed?
En weet je zeker dat de NAS de tijd wel goed interpreteert?
Staat de tijd in de Youless wel goed, nu de site kennelijk niet bereikbaar was? (NTP-dienst gaat via hun site)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als ik handmatig naar www.youless.nl ging werkte de site niet via laptap, mijn pc niet. Nu inmiddels wel. BLij dat hier een mirror was, kon ik tenminste direct voorruit _/-\o_ .
Staat de tijd in de Youless wel goed, nu de site kennelijk niet bereikbaar was? (NTP-dienst gaat via hun site)
Kreeg ik dus niet geupdate (site lag plat) dus maar handmatig gedaan. Nu even geupdate om zeker te weten dat hij goed staat :).

@NAS loopt sync tijd via NTP: pool.ntp.org

Tijd staat goed. Zowel NAS als youless geven 22:05 nu aan (nas geeft ook nog seconden weer)

De app, zojuist geinstalleerd (aangezien vanstraks de site plat lag). Even tablet gepakt. Zit tijdelijk zonder smartphone :/. Daar werkt de live meter wel.
Youless App

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 01-10-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En toegevoegd aan de start-post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Kerel bedankt. Dat werkt.

Alleen werkt mij youless niet helemaal 100%. Heb de handleiding al gelezen, maar zie de oorzaak niet. Naar mijn idee hangt hij recht en echt in het midden. Met oranje ledje gewerkt en stippenlijn hangt recht op de schijf. Meter is analoog. C = 750 (ook ingesteld bij youless).

Actueel verbruik: 57 Watt
Input: 96% (±2%)

Bij passeren rode ding valt input naar ~ 42%. Lijkt mij goed?

Hij meet namelijk verbruik te laag. Terwijl ik @engerie meter voor de nas, router, ap, switch al een verbruik van minimaal 100 watt heb. Dus er is ook nog verbruik van koelkast, vriezer en de rest wat in standby staat. En als pc aanstaat (moment van screenshots nemen zou er nog dik 150 watt bij moeten zitten voor pc, scherm enzo) Dus verbruik zou dan constant op 250 watt minimaal moeten liggen.

youless

la-youless-live

Wat doe ik fout / heb ik fout gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als 'ie pulsen mist, zit 'ie toch niet op de juiste hoogte.
Misschien de Youless 90 graden draaien?

Als het niet lukt, kun je ook even contact opnemen met Youless zelf. Zij reageren vaak heel rap en hebben ervaring met heel veel meters.

Zit er een grote afstand tussen de Youless en de draaischijf? En is de ruimte voldoende donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:28
Klote Stedin, had een prio aangevraagd voor een slimme meter, 3x iemand langsgeweest, kreeg ik een voicemail dat een prioriteit aanvraag op ons adres niet mogelijk is (huis komt uit 1930, blijkbaar teveel werk om een flexibele gasleiding te monteren ... dan maar een youless.
Ik bestel dalijk de youless incl wifi adapter ... verder hoef ik nergens op te letten toch? (gaat mij ook alleen om elektriciteit).

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- stopcontact in de buurt?
- meter met een LED of een met een draaischijf? Indien draaischijf, dan is beetje donkere omgeving bij de meter een pre en het is wat lastig als er een grote plastic kast om de meter zit. (grote afstand tussen sensor en draaischijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
TD-er schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 20:51:
- stopcontact in de buurt?
- meter met een LED of een met een draaischijf? Indien draaischijf, dan is beetje donkere omgeving bij de meter een pre en het is wat lastig als er een grote plastic kast om de meter zit. (grote afstand tussen sensor en draaischijf)
Donkere meterkast met schrijf en stopcontact. ... denk dat het wel goed komt.
Ik ben benieuwd, vind het wel fijn dat je realtime kunt uitlezen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:10

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Waarschijnlijk is je input te hoog. Had ik eerst ook. Je moet hem blijven verschuiven totdat de input onder de 80% komt anders kan de youless niet goed detecteren of het zwarte vlakje langs komt en geeft dan een te lage waarde.
RobbyTown schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 23:41:
[...]

Kerel bedankt. Dat werkt.

Alleen werkt mij youless niet helemaal 100%. Heb de handleiding al gelezen, maar zie de oorzaak niet. Naar mijn idee hangt hij recht en echt in het midden. Met oranje ledje gewerkt en stippenlijn hangt recht op de schijf. Meter is analoog. C = 750 (ook ingesteld bij youless).

Actueel verbruik: 57 Watt
Input: 96% (±2%)

Bij passeren rode ding valt input naar ~ 42%. Lijkt mij goed?

Hij meet namelijk verbruik te laag. Terwijl ik @engerie meter voor de nas, router, ap, switch al een verbruik van minimaal 100 watt heb. Dus er is ook nog verbruik van koelkast, vriezer en de rest wat in standby staat. En als pc aanstaat (moment van screenshots nemen zou er nog dik 150 watt bij moeten zitten voor pc, scherm enzo) Dus verbruik zou dan constant op 250 watt minimaal moeten liggen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat doe ik fout / heb ik fout gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mijn Youless heeft er een maatje bij gekregen
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/Qurrent.jpg
Heb van de werkgever een Qbox van Qurrent gekregen ivm een Energy battel met nog 126 collega's, opgedeeld in teams, uit het hele land.
Het gaat erom wie het meeste energie kan besparen, vergeleken met je historisch gemiddelde.

Gelukkig reageert de Qbox op de led van de Youless, had geen zin om die weg te doen.
Er zou dan een gat in mijn registratie vallen.

De Qbox en zijn app zien er misschien wat gelikter uit dan de Youless, ook is de installatie veel vriendelijker, maar daar is alles mee gezegd.
De app zou live verbruik weer moeten geven, maar er zit een flinke vertraging(ruim 1 minuut) tov de Youless. Dit maakt hem niet echt geschikt om verbruikers op te sporen.
Dit komt natuurlijk doordat de Qbox via het systeem Qurrent gaat.
Ook geeft hij altijd een hoger verbruik aan dan de Youless, dit terwijl de pulsen wel gelijk lopen :?
De Youless heeft ondertussen wel bewezen dat hij exact klopt.

In de app van Qurrent kun je je kosten per uur zien, maar een kWh prijs kun je niet instellen, die staat vast op €0,21/kWh. Dit is gewoon vreemd, niet iedereen heeft dezelfde prijs |:(
Je kunt sowieso erg weinig instellen of veranderen

Naar mijn mening zijn €90 niet echt waard, geef mij de Youless maar

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je bij die Qurrent wel aangeven hoeveel pulsen/kWh er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 17:33
TD-er schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 06:54:
Kun je bij die Qurrent wel aangeven hoeveel pulsen/kWh er zijn?
Ja dat kan.
Bij het aanmaken van een account kan je dat soort gegevens doorgeven.
Of als de meter er niet bij staat effe bellen.

Opzich een leuk product (gebruik het voor het uitlezen van mijn slimme meter en registratie zonnepanelen).
Nadeel vind ik wel dat je niet bij je eigen data kan.

Daarom heb ik bijv. de youless weer (bij) op de kWh meter aagesloten, zodat ik ook kan loggen naar pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van 18 zonnepanelen op mijn dak,de omvormers zijn in mijn garage gesitueerd en aangesloten op een ferrarismeter om vervolgens aan het net te leveren.
Ik ben van plan om een youless ls110 met pvoutput aan te sluiten en deze met de wifi adapter tl702n te communiceren met mijn ipad.ik moet nog even controleren of ik goede internet ontvangst heb in mijn garage
vanaf mijn draadloze modem(ben nu met vakantie).
Heeft iemand hier ervaringen mee , is het ook zo eenvoudig als ik me voorstel,
alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet kunnen lijkt mij. Mocht je geen wifi ontvangst hebben dan kun je nog kijken naar Powerline oplossingen, als je geen zin hebt om een netwerkkabel te gaan trekken.

Voor een meer betrouwbare meting (aangezien het met een draaischijf meter even pielen is totdat de Youless goed zit) zou je nog een losse kWh meter met knipperende LED kunnen plaatsen. Volgens mij heeft Youless die wel in de webshop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let wel dat je met een Youless en een draaischijfmeter niet het verschil kunt zien tussen "linksom" draaien en "rechtsom".
Dus dan kun je hele vreemde waarden krijgen, omdat je elke keer dat het vlakje voorbij komt een puls telt.

Het beste is dan om een aparte kWh meter (ook bij Youless in de shop in DIN-rail behuizing) met een LEDje kunt schakelen tussen je omvormer en het net. Dan meet je in elk geval de bruto opbrengst.
Feitelijk zit je dan dus weer te meten in de meterkast, dus kan schelen dat je misschien geen wifi nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja,ik begrijp je punt td,er, maar ik heb destijds een ferrarismeter gekocht bij Conrad en de bedrading omgewisseld, hij is nu aangesloten tussen de omvormers van de zonnepanelen en het stopcontact dat naar de meterkast gaat.de ferrarismeter draait nu alleen rechtsom of staat stil indien de panelen niet actief zijn ( nacht).
De omvormers en ferrarismeter hangen in mijn garage.
Ik heb hier dus geen internetaansluiting (modem) dus ik dacht dan maar via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah een losse meter, daar had ik kennelijk overheen gelezen.
Nee, dan zou het gewoon moeten werken.
Tip is alleen wel om de boel "aan tafel" alvast werkende te krijgen. Dan is het daarna alleen maar een kwestie van verplaatsen naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

TD-er schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 07:31:
Als 'ie pulsen mist, zit 'ie toch niet op de juiste hoogte.
Misschien de Youless 90 graden draaien?

Als het niet lukt, kun je ook even contact opnemen met Youless zelf. Zij reageren vaak heel rap en hebben ervaring met heel veel meters.

Zit er een grote afstand tussen de Youless en de draaischijf? En is de ruimte voldoende donker?
Youless support is rap en top!

Na wat metingen gestuurd te hebben een aanpassingen gekregen. Ik diende de gevoeldigheid op 125 te zetten.
Het getal 125 geeft de verhouding aan tussen het normale niveau (bijna 800 in jouw geval) en het drempelwaarde niveau van de "dip" voor een puls detectie. Met (100/125)*800=640 betekent dat dat als de dip door het 640 niveau heengaat (uitgaande van 800 als normaal niveau) dat dit dan als puls geteld wordt. Uit de grafiek kan gezien worden dat dit ruim gehaald wordt.
Sommige dingen kunnen niet uit TV standby, decoder, modem, wekker, vriezer, koelkast, router enzo hebben de meesten huishoudens tegenwoordig. Iemand een idee wat normaal verbruik is als je gaat slapen? Of verbruik bij avondje tv kijken (dus met lampen aan)

Zal hier en daar wel verschillen, maar ben benieuwd ongeveer het gem is :) .

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 05-10-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een beetje moderne TV zit zo tussen de 100 en 200 Watt verbruik gemiddeld bij het kijken.
Lampen kan heel erg wisselen.
Zo kun je je huiskamer verlichten met een stuk of 10 Ikea-LED lampen a 4 Watt per stuk (ruimte van 4x5 meter is dan niet overdreven verlicht, maar je kunt er prima iets bij lezen). Reken voor spaarlampen met dezelfde lichtopbrengst het dubbele.
En je kunt de ruimte ook goed in 't licht zetten met een niet heel efficiënte lichtbron en dan heb je het over 2x 300 Watt staande lamp halogeen.
Kortom, dat kan variëren van 40 Watt per ruimte tot 600 Watt voor dezelfde ruimte.

Dan heb je nog het "standaard spul", zoals modem (~10 Watt), UPC/Cisco digitale ontvanger/recorder (~35 Watt), vriezer (0 - 50 Watt, wisselend als het goed is), wekker (ideaal is op batterijen, maar in de praktijk 5 Watt, dus 10 euro per jaar), elektrische bedbodems (5 - 10 Watt per stuk), TV-standby (0.5 Watt voor moderne toestellen, tot wel 10 Watt voor beroerde toestellen)

Kortom, je zit zo op 100 Watt 'stand-by', oftewel 200 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:51
Hey

Ik heb 4 youless meters hangen (2 voor verbruik, 2 voor zonnepanelen), weet iemand een goede script of website waar ik dit in kan samenvoegen?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-12-2014
de enige die ik ken is zonnestroomopbrengst.eu
Je kan hier verschillende systemen ingeven.
Als je verbruik en opwekken combineert moet je wel wat rekenwerk doen om de goede resultaten te krijgen.
Andere optie is de spreadsheets te gebruiken. Dan kun je de data ophalen en zelf combineren.

Some like it hot but I prefer to stay Cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-12-2014
RobbyTown schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 15:08:

[...]

Sommige dingen kunnen niet uit TV standby, decoder, modem, wekker, vriezer, koelkast, router enzo hebben de meesten huishoudens tegenwoordig. Iemand een idee wat normaal verbruik is als je gaat slapen? Of verbruik bij avondje tv kijken (dus met lampen aan)

Zal hier en daar wel verschillen, maar ben benieuwd ongeveer het gem is :) .
Ik zit op ~200w, modem, routers, switch, koelkast, vriezer, telefoonadapters, oven, wasmachine, nachtlampje, enz enz enz. Samen toch al gauw 2000KWh! (de helft van ons stroomverbruik). Heb al geprobeerd het terug te brengen, maar dat geeft weer praktische bezwaren: wasmachine stekker achter de machine, koelkast/vriezer moeten toch aan, vanuit het werk bestanden halen of servertje benaderen etc.
Ben me aan het bezinnen op een kika centrale die over inet bestuurd kan worden, kan ik netwerk ook remote besturen als er iets aan moet.

Some like it hot but I prefer to stay Cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kika-centrale:
Je zou kunnen kijken naar Homewizard. (Homewizard ondersteunt geen Youless als energiemeter, dus je kunt je verbruik/opbrengst niet in de HW-app zien, helaas :( )
Let wel op met de KlikaanKlikuit schakelaars dat ze niet allemaal elk soort apparaat kunnen schakelen.
Maar goed, over Kika is elders (waaronder het Homewizard-topic) heel veel te vinden.

Je zou ook kunnen overwegen via wake-on-lan je servertje aan te zetten. Sommige routers kunnen dat in de webinterface (waaronder de Fritzbox routers), alleen dan moet je je webinterface wel naar 't internet open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Vraag, ik heb de youless in gebruik (topding)!
Maar kan ik hem ook koppelen aan een website als http://www.energq.com/ ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maurits82 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:24:
Vraag, ik heb de youless in gebruik (topding)!
Maar kan ik hem ook koppelen aan een website als http://www.energq.com/ ??
Ik kende die hele site niet. Maar zo te zien vragen ze wel geld voor hun dienst.
Kennelijk moet je hun apparaatje gebruiken, wat verbinding maakt met de P1 poort van een 'slimme meter'.
Lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat je een Youless zomaar aan hun site kunt koppelen.

Maar in de startpost wordt een aantal alternatieven genoemd, al zien die er niet zo gelikt uit als die site/app zo te zien.
Je kunt natuurlijk ook uploaden naar Bidgely en dat is gratis. Helaas werkt het herkennen van apparaten op Bidgely niet voor niet-Amerikaanse huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
TD-er schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:12:
[...]

Ik kende die hele site niet. Maar zo te zien vragen ze wel geld voor hun dienst.
Kennelijk moet je hun apparaatje gebruiken, wat verbinding maakt met de P1 poort van een 'slimme meter'.
Lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat je een Youless zomaar aan hun site kunt koppelen.

Maar in de startpost wordt een aantal alternatieven genoemd, al zien die er niet zo gelikt uit als die site/app zo te zien.
Je kunt natuurlijk ook uploaden naar Bidgely en dat is gratis. Helaas werkt het herkennen van apparaten op Bidgely niet voor niet-Amerikaanse huishoudens.
Nee, deze is niet betaald, is gratis voor inderdaad als je een slimme meter hebt.
De betaalde versie kan je vergelijken met vergelijkbare huishoudens.
Maar normale statistieken, apparaten herkennen ed is gratis. (denk dat ze zo data verzamelen, je kan namelijk best wel veel gratis).

Ik ga bridgely even proberen, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 22:00

Quakie

quakelen

Ik heb sinds deze week script van LA aan de praat gekregen op mijn Synology.
Het stond al een paar maanden geinstalleerd maar ik gebruikte het niet.(Bridgely).

Uiteraard wil ik dit nu wel vandaar dat ik nu de database laat vullen.

Nu gaat dit goed. Echter heb ik vraagje over de dag en week data.
Nu begreep ik dat je dit apart zelf moet doen dmv een cronjob.
Ik vind dat het vrij lastig gaat om dit zorgen dat dit automatisch gaat. Ik heb al de editor geprobeerd maar die werkt niet onder DSM 4.3. Nu dacht ik slim te zijn en het via task runner te doen:
/usr/bin/php /volume1/web/MIJNSITE/cronjob.php
Nu las ik ook hier en daar dat het vaker dan 1 x in het uur moet gebeuren vandaar dat ik 4 taken heb aangemaakt die ieder een kwartier later runt.
Ik krijg data te zien bij dag en week velden. Alleen de tijd is raar, want hij geeft nu in dag week overzicht gebruik tot en met 13.00. Ik heb het om nu (tegen 15.00) taak gerund. Zit er 2 uur achterstand in qua update? Of komt dit door een tijdzone verschil ofzo? De tijd van mijn NAS klopt wel gewoon.
Het is een beetje lastig te checken of de tijden kloppen met het energie verbruik omdat er niet echt een vast patroon is (verschillende mensen overdag thuis).
Even ingelogd op Bidgely en het klopt voor geen meter met elkaar. Ik geloof eerder Bidgely, want ik zie een paar dingen wat ik wel kan checken zoals douche momenten. Als Bidgely goed is, dan is YouLess data ook goed. Dan ligt het weer aan script?

gevonden, kreeg het niet search gevonden maar naar wat pagina's gelezen te hebben zijn alle vragen beantwoord. Inmiddels database leeg gegooid en weer 1x per uur data uitlezen. Zou vanaf morgen goed moeten staan qua tijden.. :D

[ Voor 16% gewijzigd door Quakie op 09-10-2013 15:43 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Zo, vandaag mijn eerste Youless binnengekregen.

Uiteraard direct uitgepakt en de "Aan de slag in 10 stappen" bijlage gevolgd.

Hij heeft de meest recente firmware, 1.20, wordt via de USB poort van mijn TP-Link router gevoed en hangt via een switch aan mijn netwerk.

Alles leek goed te gaan, maar hij gaf als laatste de melding dat de gateway niet kon worden ingesteld.

De webinterface is prima te bereiken, dus heb ik dat als laatste via die weg gedaan...

Toen de klitteband bevestiging....
Even gepruts, maar op het oog gecentreerd op het ontvette glas geplakt en toen met de netwerkkabel eruit de YouLess in portrait stand er op bevestigd.

Ik kom echter niet boven de 10% input uit en dat lijkt me wat weinig.
Dat mag dus....

Verder blijft de eerst gemeten waarde staan en veranderd niet meer daarna.

Ik heb natuurlijk ook al even een mailtje richting support van YouLess gedaan.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 08:47

henwy

Meh

Gisteren heb ik de Youless binnen gekregen en na wat gepruts (onkunde van mijn kant!) heb ik hem geplaatst en komt er data binnen op de app. Daarnaast heb ik het pakket van Rednax geïnstalleerd op mijn Synology. De live view kan ik hier in zien, maar ik krijg echter geen dag/maand/jaar views (Geen data beschikbaar op deze datum).

De cronjob draait bij mij in de synology tijdsplanner en vult de database (de rijen van data_h bevatten elk 60 getallen, data_m is nog leeg, kwh_h geeft de kwh standen). Qua rechten draait alles nog als root en hij schrijft in de db, ik vraag me dus heel erg af wat ik hier over het hoofd zie. De database is gemaakt met de install.php dus access/wws zouden goed moeten zijn.

Dan nog een totaal andere vraag. Op mijn meter staat 96 r/kWh, is deze voor het uitlezen/updates minder nauwkeurig dan zeg maar een 300/500/etc? Viel me op dat het nogal even kan duren voordat de live waarde zichzelf update. Heb ik een trage draaischijf? :P

Update: Ik heb me nog maar eens zoveel mogelijk ingelezen in vorige pagina's en ik kwam tegen dat er ook een cron voor xanjob.php aangemaakt moest worden. Nu deze een keer heeft gedraaid heb ik in ieder geval grafieken. Top!

[ Voor 10% gewijzigd door henwy op 17-10-2013 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat je geen maand en jaar views ziet is natuurlijk logisch als je het ding nog maar een dag in gebruik hebt :+

Verder is 96 omwentelingen per kWh wel wat weinig ja. Maakt voor het totaalverbruik per dag/maand/jaar etc niet uit, maar voor de liveweergave wel, het is dan lastig te zien wat er gebeurt als je bepaalde gebruikers uitschakelt. De resolutie van je metingen is dus een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Na zo goed als het hele topic doorgelezen te hebben ook een youless besteld, twee dagen later ontvangen. En moet zeggen, installatie was een fluitje van een cent. Hierna de webapp van -LA- draaiend gekregen en krijg er mooie resultaten uit.

Echter is er een dingetje dat mij opvalt en dat is dat de tijdsynchronisatie niet werkt. Heb nu manueel de datum/tijd moeten instellen via de knopjes (wat een gedoe is dat eigenlijk zeg). Deze stond op 01-01-106 00:00 (wat is 106?). Anyway na vele clicks en refreshes gekregen naar 18-10--13 00:00.

Terwijl ik dit bericht aan het tikken was kreeg ik antwoord van YouLess en zij raadde mij aan de YouLess een exception te geven op de transparernte squid proxy en nu werkt de tijdsynchronisatie wel :). Op zich vreemd want het request naar http://youless.nl/yl/t.php van de Youless werkte namelijk wel. Blijkbaar iets in de headers?

[ Voor 0% gewijzigd door bluewalk op 18-10-2013 13:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:51
Zou het niet interessant zijn dat de youless zowel een upload kan doen naar bidgely en pvoutput vanuit de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsg schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:55:
Zou het niet interessant zijn dat de youless zowel een upload kan doen naar bidgely en pvoutput vanuit de firmware?
Ik heb begrepen dat de ruimte in de Youless niet heel erg ruim was, dus upload naar 2 zou misschien iets te veel kunnen vergen qua ruimte (en misschien ook CPU-power)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Is er een optie in de iOS app om te switchen naar m3 voor een Youless met gas firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noo schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:25:
Is er een optie in de iOS app om te switchen naar m3 voor een Youless met gas firmware?
Volgens mij niet. Gebruik de app hiervoor eigenlijk niet meer. Script van -LA- geeft meer inzicht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Izonix schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:40:
[...]

Dank je! Het geoefende oog kan de 10 verschillen inderdaad wel ontdekken... 8)
De voeding voor de Youless en de beide leds is de onderste netadapter in de verdeelslof. Dit is een schakelende netadapter van 5V DC, 1A. (hopelijk zwaar genoeg voor 2 Youlessen)
Deze voedt parallel 3 circuits:
1 - Youless
2 - verbruiks led
3 - opbrengst led

de circuits voor de leds zien als volgt uit:
+5V -> R (180 ohm) -> A led K -> in S0 uit -> massa
Je hebt mijn interesse gewekt met een kWh meter met S0 uitgang. Je hebt de kWh meter gewoon tussen je "echte" meter en je groepen geplaatst?
Heb namelijk deze opt oog: http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647 echter weet ik niet of deze een S0 uitgang heeft (pulsuitgang wordt genoemd, maar is dat alleen de LED?).

Als ik je circuit zo lees, is de S0 uitgang eigenlijk gewoon een schakelaar die even sluit bij een puls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let even op met kWh-meters. Er zijn verschillen. Niet alle meters hebben een LED, Finder heeft een streepje op de LCD-display waar de Youless niet op werkt. Ook verschilt het aantal pulsen per kWh. Bovendien is het aantal pulsen van de LED niet altijd gelijk aan het aantal pulsen op de S0-uitgang. En er is verschil in kwaliteit. Voor een apparaat wat tussen meter en groepen zit wil ik geen El Cheapo kwaliteit maar een merk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

cyberde schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 09:09:
[...]
Heb namelijk deze opt oog: http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647 echter weet ik niet of deze een S0 uitgang heeft (pulsuitgang wordt genoemd, maar is dat alleen de LED?).
Ik heb deze meter en hij heeft zowel een LED als een S0 uitgang. Het aantal pulsen is voor beide 2000/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Bedankt noo, heb je deze tussen de "echte" meter en de groepen geplaatst? En fungeert een S0 poort nou eigenlijk als een schakelaar gezien het schema van Izonix?
Izonix schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:40:
[...]
+5V -> R (180 ohm) -> A led K -> in S0 uit -> massa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

cyberde schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:00:
Bedankt noo, heb je deze tussen de "echte" meter en de groepen geplaatst? En fungeert een S0 poort nou eigenlijk als een schakelaar gezien het schema van Izonix?

[...]
Hij zit inderdaad tussen de meter en de groepen ("echte" meter - hoofdschakelaar - S0 meter - groepen).

Uit de handleiding: "The pulse output is a polarity dependent, passive transistor output requiring an external voltage source for correct operation. For this external voltage source, the voltage (Ui) should be 5-27V DC, and the maximum input current (Iimax) is 27mA DC." Voorbeeldje hoe dit te gebruiken: http://jeelabs.org/2012/10/21/detecting-pulses/

[ Voor 0% gewijzigd door noo op 21-10-2013 15:04 . Reden: tpyo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Laatst online: 22:26
@ youless, ik gebruik de edimax universal repeater om mijn youless via wifi aan mijn netwerk te hangen. Na enkele dagen verlies hij steenvast zijn verbinding en helpt alleen om de youless te rebooten.

Na wat speuren zie ik in de dhcp list van mijn router (een arris kabelmodem met ingebouwde wifi en router functionaliteit) het vaste IP adres van mijn youless staan, echter met het MAC adres van mijn Edimax. Het ip van mijn edimax staat er niet bij...

Kan hier wat mis zijn gegaan?

Welke wifi repeater bevelen jullie aan? Deze lijkt wat gammel, is dat ook jullie waarneming of zou het prima moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt alsof die repeater meer een router is, omdat je het MAC-adres van de Edimax ziet.
Is de Youless wel 'transparant' bereikbaar binnen je netwerk? (binnen hetzelfde subnet dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
wat bedoel je precies met transparant? Ik kan hem direct pingen en zie hem tussen mijn andere devices staan.. een tracert lijkt ook direct connected:

C:\Users\Barend>tracert 192.168.11.5

Traceren van de route naar 192.168.11.5 via maximaal 30 hops

1 2 ms 2 ms 2 ms 192.168.11.5

De trace is voltooid.

C:\Users\Barend>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat bedoel ik dus, of 'ie in hetzelfde subnet zit en alles bereikbaar is, alsof het binnen hetzelfde (bedrade) netwerk zou zitten.
Ik neem aan dat je recent de router niet veranderd hebt, anders ook even de Youless config-tool runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik heb nu een jaar een YouLess in eigen beheer met het script van -LA-. Sinds ik een jaar gepasseerd ben zie ik in maandoverzichten de huidige dag met de dagopbrengst van de dag van vorig jaar. Zodra de dag gepasseerd is laat deze wel de juiste waarde zien, maar dan begint ie de waarde van de dag erop, maar laat ie weer van vorig jaar zien. Snapt iemand me nog? :9 Iemand met dezelfde issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukejohn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 20:23
Was me nog niet opgevallen, maar ja ik zie inderdaad ook de data van vorig jaar ,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 11:49
Dat klopt. Dit komt omdat de YouLess de data bewaart dus ze overschrijven die van vorige keer en dan in het geval van de maandstanden die van vorig jaar. Ik heb dit al een keer aangekaart bij de YouLess maar tot op heden is hier nog geen fix voor uitgekomen.
Een eventuele fix zou zijn om op het moment dat er een nieuwe maand begint alle dat van die maand weg te gooien. Op deze manier heb je dan nooit data van de vorige keer, in dit geval vorig jaar.
Ik heb deze 'bug' opgelost door een aanpassing in het script van -LA-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Gummie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:30:
Dat klopt. Dit komt omdat de YouLess de data bewaart dus ze overschrijven die van vorige keer en dan in het geval van de maandstanden die van vorig jaar. Ik heb dit al een keer aangekaart bij de YouLess maar tot op heden is hier nog geen fix voor uitgekomen.
Een eventuele fix zou zijn om op het moment dat er een nieuwe maand begint alle dat van die maand weg te gooien. Op deze manier heb je dan nooit data van de vorige keer, in dit geval vorig jaar.
Ik heb deze 'bug' opgelost door een aanpassing in het script van -LA-.
Zou jij je aanpassing willen delen met ons? :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:42
Sinds gisteren de Youless in huis, na de eerste schrik over het actuele verbruik (3500W, stond stoofpotje op de inductieplaat :) ) geprobeerd om het verbruik te loggen op mijn Synology.

Ik heb de stappen van Tallguy gevolgd. Het gaat goed tot stap 5, in de zip file van -LA- staan meer bestanden dan in de screenshot bij stap 5, maar toch alles met filestation naar de nas gestuurd.

* KNIP *

Hoe kan ik daar nu overheen lezen. Zoals -LA- al zei:

Korte opsomming:
- Download en pak uit in je www-root /jouwmap
- Hernoem 'settings.inc.php.example' naar 'settings.inc.php' en bewerk deze
- Run 'install.php' in je browser

Okee, live weergave werkt. Nu verdiepen in het stukje over Cron.

[ Voor 100% gewijzigd door Fasthook op 26-10-2013 16:40 . Reden: tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
ook ik overweeg een youless te kopen, maar ik vraag me af of iemand weet hoe hoog dat dingetje is. Mijn situatie is namelijk dat ik een digitale meter met een puls-ledje heb met een deur die vrij dicht op het glas zit.

als ik de deur vna de meterkast dicht heb, is er zo'n 8mm ruimte (schatting, met stukje kauwgom gemeten...). Dit lijkt me wat weinig, maar ik vroeg me af of iemand weet wat de hoogte van de youless met en zonder behuizing is. Ik hoop door behuizing eraf te slopen en misschien een inkeping in de deur te frezen (paar mm, is 12mm dik mdf) dat het net past allemaal..

bedankt alvast voor mogelijke input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:42
Okee, volgens

http://www.youless.nl/dow...ads/youless-datasheet.pdf

Is ie 20mm dik, gaat niet passen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
thanks voor de info, das inderdaad moeilijk. Nu zag ik op de foto van de printplaat in de openingspost dat er een lichtgevoelige led gebruikt wordt, kan ik die desolderen en met een (kort kabeltje) los van het printplaatje krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Behuizing is met schroeven, printplaatje kan er vrij simpel uit. En dan ductape. Dikste deel is de RJ45-aansluiting.

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 26-10-2013 17:23 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ericplan schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:21:
Behuizing is met schroeven, printplaatje kan er vrij simpel uit. En dan ductape.
jawel maar ik vrees dat de ethernetpoort nog steeds te hoog is. daarom het idee om de fotoled (als dat het enige is wat gebruikt wordt voor detectie) los te solderen en te verlengen met een kabeltje. Weet iemand of die led het enige is waarmee gemeten wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar het is niet de LED die je ziet, die is voor de analoge meters. Als ik me goed herinner is het een smd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ik zag de foto op http://www.flickr.com/pho...967733905/in/photostream/

je bedoeld dat de youless detecteert met dat stukje electronica dat onder de led zit op de foto? In dat geval kan ik misschien beter een soort repeater maken, dus iets met bijv. een fotodiode, een op-amp en een signaalled. Dan plak ik die signaalled tegen de youless aan

(zoiets als http://www.electroschematics.com/6110/light-sensor/ maar dan inverted)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik me niet vergis is het het "zwarte" bolletje wat door de print heen steekt.
Die andere is inderdaad een LED die gebruikt wordt voor analoge meters.
Die fotosensor moet je dan verleggen, maar ik heb geen idee hoe makkelijk je erbij kunt komen.
Een ander punt waar je misschien rekening mee moet houden is of 'ie door het verlengen misschien storingsgevoeliger zou kunnen worden. Als de ingang, waar de fotosensor op aangesloten is, hoog-Ohmig is, dan kan een beetje extra draad misschien als antenne gaan werken en mogelijk dus vaker een puls detecteren. Als de Youless-firmware rekening houdt met een minimale puls-breedte zal het wel meevallen.

Maar goed, je kunt heel makkelijk uitvogelen welke de LED is door een analoge meter te selecteren en dan met een mobieltje een foto maken (IR-licht zie je zelf niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Bij mij loopt het LA script op de dag view een uur achter. Hoe moet dit worden gecorrigeerd? De youless zelf heeft wel de goede tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
TD-er schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 07:33:
Dat bedoel ik dus, of 'ie in hetzelfde subnet zit en alles bereikbaar is, alsof het binnen hetzelfde (bedrade) netwerk zou zitten.
Ik neem aan dat je recent de router niet veranderd hebt, anders ook even de Youless config-tool runnen.
Ik heb recent zeker mijn router veranderd, van een Doscis 3.0. Cisco 3925 naar een arris docsis 3.0. modem.

Wat doet de config tool dan hiermee? Vast IP is toch vast IP?

Die modems zijn dus modems met een router ingebouwd..

[ Voor 5% gewijzigd door biggerfoot op 27-10-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
biggerfoot schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:39:
[...]

Ik heb recent zeker mijn router veranderd, van een Doscis 3.0. Cisco 3925 naar een arris docsis 3.0. modem.

Wat doet de config tool dan hiermee? Vast IP is toch vast IP?

Die modems zijn dus modems met een router ingebouwd..
Er kan meer veranderd zijn, zoals gateway-adres, DNS-server, enz.

De ene router zit bijv. standaard op 192.168.1.254 en de ander op 192.168.1.1
In beide gevallen kun je prima je Youless op 192.168.1.14 hebben zitten, maar na een wisseling moet je wel duidelijk maken dat je gateway-adres veranderd is.
Als alles gewoon lijkt te werken, dan is er uiteraard niet een aanpassing met de config-tool nodig, maar als het niet meer werkt na iets aangepast te hebben, dan is het de eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
gateway ook aangepast; maar ga het eens proberen.. Verwacht er niet veel van, maar niet geschoten altijd mis.

Thanks voor de reactie en hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht het nog steeds niet werken, dan kan ik de Youless-support ook aanraden.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze je nu nog binnen 5 minuten beantwoorden, maar het zou zeker niet de eerste keer zijn dat ze tegen 23h op zondagavond nog reageren ;) (en anders ben je maandag vast als een van de eersten aan de beurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00
Ik heb vandaag mijn 2e Youless bij mijn stiefvader in z'n meterkast gehangen.
Alleen had deze een oude AEG analoge meter uit het jaar kruik....ik geloof dat ie van rond 1969-1972 is.
Ik hoop dat hier iemand rondloopt die mij kan vertellen wel model/type dit apparaat is en hoeveel pulsen per Kwh ik in moet stellen.

Verder is het me tot nu toe niet gelukt een waarde uit te meten.
De schijf heeft een rode markering en ik vermoed dat ie daar niet goed mee overweg kan.

Please help....

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QcDt1Qr.jpg?1

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De richting van de Youless kan ook van invloed zijn op de meting met analoge meters.
Maar ook voor jou, Youless support heeft een hele grote lijst van meters die in NL gebruikt worden en er is nog een aantal instellingen mogelijk waarin je de gevoeligheid kunt tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 08:47

henwy

Meh

toxict schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 00:27:
Ik heb vandaag mijn 2e Youless bij mijn stiefvader in z'n meterkast gehangen.
Alleen had deze een oude AEG analoge meter uit het jaar kruik....ik geloof dat ie van rond 1969-1972 is.
Ik hoop dat hier iemand rondloopt die mij kan vertellen wel model/type dit apparaat is en hoeveel pulsen per Kwh ik in moet stellen.

Verder is het me tot nu toe niet gelukt een waarde uit te meten.
De schijf heeft een rode markering en ik vermoed dat ie daar niet goed mee overweg kan.

Please help....

[afbeelding]
Als ik het goed lees in de handleiding is het 10x60 = 600 (a=10 kWminuut -> 600 omwettelingen per kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
PASware schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 09:56:
[...]

Zou jij je aanpassing willen delen met ons? :)
Ja hoor zal vanavond even kijken of ik kan vinden, wat ik ook alweer gedaan had. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Vraagje...
Als je je youless data wegschrijft naar een MySQL db op je Synology, blijft de Syno dan wakker, of gaan je schijven gewoon slapen?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
albino71 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 09:31:
Vraagje...
Als je je youless data wegschrijft naar een MySQL db op je Synology, blijft de Syno dan wakker, of gaan je schijven gewoon slapen?
Nee dan wordt/blijft hij wakker.
Pagina: 1 ... 28 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.