Te snel draaiende ferrarismeter

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 18:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Ik heb na mijn mening een meter die te snel loopt. 2x sneller dan mijn verbruik is mijn verwachting. De onderbouwing hiervoor is:
  • Mijn maandbedrag naar 320 euro moet. (te veel voor een 1 persoonshuishouden)
  • Net alle stoppen uitgeschakeld met uitzondering van de stop voor mijn elektrische boiler (plintboiler in de keuken) en de stop waar de apparatuur in de meterkast op zit( ziggo modem + youless verbruiksmeter). Het gemeten verbruik van de boiler is tegen de 1500 watt (Direct gemeten met een cresta meter en specs van boiler geven ook tot 1500 watt aan. Mijn kWh meter geeft echter meer dan 3000 watt aan.
  • Mijn dagverbruik zit elke dag tussen de 10 en 12 kWh.
Afbeeldingslocatie: http://adkroeze.nl/chart.jpeg

Is mijn gevoel juist of hebben jullie nog suggesties?

Ik wil Enexis gaan bellen om mijn meter te laten doormeten. Schijnt nogal duur te zijn als ze niks kunnen vinden.

Voordat iemand anders het doet: nee ik heb niet de ferrari onder de ferrarismeters.

[ Voor 5% gewijzigd door Sr_Ogel op 27-08-2013 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een paar gloeilampen inschakelen? Een nieuwe 60W gloeilamp verbruikt ook echt vrijwel 60W. Als je er 5 aan hebt zit je dan dus op 300Wh dat je verbruikt.

Als ze inderdaad een eiking uitvoeren en de meter klopt dan moet je er (flink) voor betalen. Ontmoedigingsbeleid noemen ze dat. Aan de andere kant, het komt niet zo heel vaak voor. 320 euro voor een eenpersoons huishouden is echt bizar. Ik betaal 260 en ik verstook al bovengemiddeld veel voor een vierpersoons huishouden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de waarde in de Youless wel goed ingesteld? Als de C-waarde niet goed staat krijg je gekke dingen.

Op de meter staat meestal iets als C=600 o.i.d. Dit zijn het aantal omwentelingen van de draaischijf per kWh. Kijk eens in de Youless of deze écht goed staat.

Afbeeldingslocatie: http://www.zonnestroomproducenten.org/images/c1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door sypie op 27-08-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:27
Wat zijn dat voor rare pieken in je verbruik dan? De boiler?

320 euro voor alleen electra is wel heel erg veel. Ruim 17000 kWh per jaar is dat...

[ Voor 12% gewijzigd door Terpen Tijn op 27-08-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
redfoxert schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:16:
Een paar gloeilampen inschakelen? Een nieuwe 60W gloeilamp verbruikt ook echt vrijwel 60W. Als je er 5 aan hebt zit je dan dus op 300Wh dat je verbruikt.

Als ze inderdaad een eiking uitvoeren en de meter klopt dan moet je er (flink) voor betalen. Ontmoedigingsbeleid noemen ze dat. Aan de andere kant, het komt niet zo heel vaak voor. 320 euro voor een eenpersoons huishouden is echt bizar. Ik betaal 260 en ik verstook al bovengemiddeld veel voor een vierpersoons huishouden.
Met vier 60w gloeilampen (incl dimmer) kom ik op zo'n 510 watt. Daar zit dan nog wel een ziggo modem en een raspberry bij.
Terpen Tijn schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:20:
Wat zijn dat voor rare pieken in je verbruik dan? De boiler?

320 euro voor alleen electra is wel heel erg veel.
Ja inderdaad de boiler die elke uur even gaat bijverwarmen
sypie schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:19:
Heb je de waarde in de Youless wel goed ingesteld? Als de C-waarde niet goed staat krijg je gekke dingen.
Youless staat ingesteld om 400 omwentelingen per kWh. Op de meter staat ook 400. Het totaal loopt ook nagenoeg gelijk op dus daarin zit het verschil ook niet.
Terpen Tijn schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:20:
320 euro voor alleen electra is wel heel erg veel. Ruim 17000 kWh per jaar is dat...
Daarin zit ook het gas verbruik. Vergeleken met een 2 persoonshuishouden zit ik daar nog wel op een acceptabel verbruik.

[ Voor 45% gewijzigd door Sr_Ogel op 27-08-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Is het niet goedkoper om bij de netbeheerder te melden dat je een pv installatie hebt, dan komen ze in record tijd de meter gratis vervangen, kost niets en van je probleem af.

Ook een oplossing is om gelijk na de meter nog een kWh meter te plaatsen, kost je een paar centen maar heb je al een beter bewijs ( indien je geld terug wilt eisen) en dan weet je wat van te voren, sta je niet voor aap mocht het om 1 of andere reden toch kloppen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Maar voordat je dat doet zou ik er écht zeker van zijn dat het niet aan je eigen apparatuur ligt. Trek alle stekkers er eens uit voordat je gaat bellen. Dus ook de boiler er even uittrekken.

Wanneer je stekkers er uit haalt in plaats van de groep uitschakelt kun je ook meteen zien waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 09:29
alexkroeze schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:10:
Ik heb na mijn mening een meter die te snel loopt. 2x sneller dan mijn verbruik is mijn verwachting. De onderbouwing hiervoor is:
  • Mijn maandbedrag naar 320 euro moet. (te veel voor een 1 persoonshuishouden)
  • Net alle stoppen uitgeschakeld met uitzondering van de stop voor mijn elektrische boiler (plintboiler in de keuken) en de stop waar de apparatuur in de meterkast op zit( ziggo modem + youless verbruiksmeter). Het gemeten verbruik van de boiler is tegen de 1500 watt (Direct gemeten met een cresta meter en specs van boiler geven ook tot 1500 watt aan. Mijn kWh meter geeft echter meer dan 3000 watt aan.
  • Mijn dagverbruik zit elke dag tussen de 10 en 12 kWh.
[afbeelding]

Is mijn gevoel juist of hebben jullie nog suggesties?

Ik wil Enexis gaan bellen om mijn meter te laten doormeten. Schijnt nogal duur te zijn als ze niks kunnen vinden.

Voordat iemand anders het doet: nee ik heb niet de ferrari onder de ferrarismeters.
10kWh/dag is mogelijk, dat doen wij in ons energiezuinig huis ook (wel 1 server en aquarium 24/7 aan)
320 Euro daarentegen is dan weer absurd. is dat niet gas en elektra bij elkaar? Wij betaalden voor elektra alleen 55 euro per maand.
Met vier 60w gloeilampen (incl dimmer) kom ik op zo'n 510 watt. Daar zit dan nog wel een ziggo modem en een raspberry bij.
Een dimmer bespaard niet. Energie verbruik blijft hetzelfde (voor de meter). Dit is een lang natuurkundig verhaal...)

[ Voor 8% gewijzigd door rdfeij op 27-08-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
Heb je de meting in kwh van de youless of van de meter gehaald? en zijn deze dan gelijk? Het verschil lijkt wel heel precies 2x te zijn. Dat zou ik in eerste plaats niet in de meter zoeken, maar in de omrekening die de youless of jij doet. .

[ Voor 46% gewijzigd door blissard op 27-08-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
blissard schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:50:
Heb je de meting in kwh van de youless of van de meter gehaald? en zijn deze dan gelijk?
Dat is de waarde vanaf de youless. De kWh meter kan ik niet aflezen anders dan een uurlang een apparataat van 1000watt aanzetten. De totaalwaarde van de youless komt wel overeen. (ook na lange tijd)
sypie schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:35:
Maar voordat je dat doet zou ik er écht zeker van zijn dat het niet aan je eigen apparatuur ligt. Trek alle stekkers er eens uit voordat je gaat bellen. Dus ook de boiler er even uittrekken.

Wanneer je stekkers er uit haalt in plaats van de groep uitschakelt kun je ook meteen zien waar het fout gaat.
Met alle stekkers eruit staat de draaischijf nagenoeg stil (ziggo modem en switch)

[ Voor 28% gewijzigd door Sr_Ogel op 27-08-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Heb je gegevens van eerdere jaren met een meer realistisch verbruik met deze ferrarismeter?
Het lijkt me handig dat je behalve laten ijken of vervangen ook weet sinds wanneer het probleem optreedt ivm terugvragen van teveel betaalde kosten.
Zo'n meter is trouwens erg makkelijk af te lezen als er een bekende belasting aan hangt, even timen en tellen en je weet of het klopt.
Je kan ook eens een dag zonder boiler doen, dan weet je of er toch geen andere verbruiker de oorzaak is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:52:
Heb je gegevens van eerdere jaren met een meer realistisch verbruik met deze ferrarismeter?
Het lijkt me handig dat je behalve laten ijken of vervangen ook weet sinds wanneer het probleem optreedt ivm terugvragen van teveel betaalde kosten.
Zo'n meter is trouwens erg makkelijk af te lezen als er een bekende belasting aan hangt, even timen en tellen en je weet of het klopt.
Je kan ook eens een dag zonder boiler doen, dan weet je of er toch geen andere verbruiker de oorzaak is.
Woon er sinds februari. Vorige bewoners (2 personen) ben ik het nummer van kwijt. Het maand bedrag wat zij mij doorgaven was niet echt hoog. Wat ik wel van ze weet dat ze vrijwel nooit thuis waren. 2 x een klein beetje is dan dus nog steeds niet veel.

Om de boiler uit te sluiten heb ik inmiddels ook met lampen en met een vriezer getest. De youless geeft dan nog steeds een factor 2 te veel aan.

Als ik naar mijn gemiddelde verbruik kijk vanaf dat ik er woon kom ik gemiddeld op zo'n 13 kWh uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Sr_Ogel op 27-08-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alexkroeze schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:51:

Met alle stekkers eruit staat de draaischijf nagenoeg stil (ziggo modem en switch)
En dan geeft de youless ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:00:
[...]
En dan geeft de youless ??
Dan duurt het zolang voordat de draaischijf weer voorbij komt dat ik geen waarde heb. Met alle stoppen eruit behalve het modem en youless kwam ik eerder op 24 watt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat lijkt me wel te kloppen, als je dan alleen de boiler bij zet heb je 1524w of gelijk 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:04:
Dat lijkt me wel te kloppen, als je dan alleen de boiler bij zet heb je 1524w of gelijk 3000
Gelijk weer 3000. Met alleen de vriezer erbij 170. ( die geeft met een directe meting 80 watt aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:03
Los van het verhaal of je metingen kloppen (zou eerder zelf even tellen als je twijfelt of er ergens iets fout gaat ipv door Youless laten doen).

Je kunt inderdaad zoals gezegd is zelf even een kWh meter aansluiten. Of je laat een elektricien tijdelijk een tweede meter parallel plaatsen. Elektricien is ook niet gratis, maar zeker goedkoper dan de meter later vervangen door Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alexkroeze schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:06:
[...]

Gelijk weer 3000. Met alleen de vriezer erbij 170. ( die geeft met een directe meting 80 watt aan)
Ik denk dat de youless dubbel telt, beter even zelf rondjes tellen zoals hierboven gezegt en die vergelijken met de youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haal zo'n losse stekker energiemeter, ik zou niet op een Youless ding vertrouwen, of beter op maar één andere meter.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:21
Ja die heeft hij dus al, een Cresta :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Heb net voor een korte periode geteld en verrekend naar een uur. ik kom met mijn berekening op 750 watt terwijl mijn youless in die periode rond de 730 schommelde.

Bij het tellen detecteerde de Youless hetzelfde aantal omwentelingen.

De Cresta meter geeft normale waarden af die ook overeenkomen met de cijfers die zijn gespecificeerd door de fabrikant van de boiler.

Ik ga er van uit dat al mijn gebruikte meters wel een afwijking hebben maar het lijkt me sterk dat die er 1500 watt bij meten.

Zoals ik al aangaf de youless geeft dezelfde totaal stand aan als mijn ferraris. Is dan toch onmogelijk dat de Youless toch 2 keer zo veel meet. (aan de Youless is door mij niet gesleuteld)

[ Voor 16% gewijzigd door Sr_Ogel op 27-08-2013 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:58

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

rdfeij schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:38:
Een dimmer bespaard niet. Energie verbruik blijft hetzelfde (voor de meter). Dit is een lang natuurkundig verhaal...)
Dat hangt van de dimmer en de gebruikte verlichting af. De betere (lees duurdere) dimmers kunnen pulseren. Dit gaat zo snel dat je dat met het oog niet waarneemt maar daardoor toch flink bespaard. Dit is ook de beste manier om LED te dimmen, vaak kan dat ook met LED verlichting die eigenlijk niet dimbaar is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

alexkroeze schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:23:
Heb net voor een korte periode geteld en verrekend naar een uur. ik kom met mijn berekening op 750 watt terwijl mijn youless in die periode rond de 730 schommelde.

Bij het tellen detecteerde de Youless hetzelfde aantal omwentelingen.

De Cresta meter geeft normale waarden af die ook overeenkomen met de cijfers die zijn gespecificeerd door de fabrikant van de boiler.

Ik ga er van uit dat al mijn gebruikte meters wel een afwijking hebben maar het lijkt me sterk dat die er 1500 watt bij meten.

Zoals ik al aangaf de youless geeft dezelfde totaal stand aan als mijn ferraris. Is dan toch onmogelijk dat de Youless toch 2 keer zo veel meet. (aan de Youless is door mij niet gesleuteld)
Dus zoals je in de eerste zin schrijft klopt het dus wat de youless meet met de omwentelingen, nu blijft de vraag of de omwentelingen kloppen met de teller, ik heb geen youless maar hij houd ook aantal pulsen bij? Dus 4000 pulsen is 10 kWh? Dan moet je op de teller van de ferarris 20 kWh bijgeschreven zijn.

Edit:
Dat is ook zo lees ik net
Je haalt ook wel veel waarden door elkaar, nu weer 750W, kan je niet een stabiele verbruiker pakken van een paar honderd watt en dan tellen + youless of het nog dubbel is, alles uit tot die 24W van het modem en dan de gemeten verbruiker waar ook het verbruik op vermeld staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 27-08-2013 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
De youless detecteert elke omwenteling en op basis van het gegeven dat hij er 400 nodig heeft om een kWh bij te mogen schrijven rekent hij uit wat mijn verbruik is van die ene omwenteling. Omdat youless dezelfde totaalstand aangeeft kloppen dus de omwentelingen met de meterstand op de Ferraris.

De 4000 pulsen die jij als voorbeeld geeft zouden dan dus 10 kWh zijn die ook door de Ferrarismeter worden bijgeteld bij de totaal stand. Om bij de 4000 pulsen te komen hoef ik allen maar 5000watt een uur aan te laten staan.

De elektricien die een aantal maanden geleden twee groepen heeft bijgeplaatst vindt het ook een vreemd verhaal maar kan ook geen andere verklaring bedenken. Die kwam met hetzelfde advies van alle groepen uitschakelen en dan alleen één apparaat inschakkelen.

De installateur die de boiler geplaatst heeft ook aangegeven dat het onmogelijk is dat de boiler 3000 watt zou trekken.

Dat de meter sneller zou lopen omdat er een Youless op geplakt zit is ook niet mogelijk. Het stroomverbruik van voor de Youless zit op het zelfde gemiddelde als een periode met de Youless.

De enige optie die ik dus heb, opmakende uit dit topic, is een extra kWh meter plaatsen tussen de groepen en de Ferraris of als ik de gok wil wagen toch Enexis laten komen. (zeggen dat ik zonnepanelen heb aangeschaft is ook nog te proberen maar heb ik een slecht verhaal om aan te tonen dat het de afgelopen maanden mis is gegaan)

[ Voor 75% gewijzigd door Sr_Ogel op 27-08-2013 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
@alexkroeze:
- eur 320 /mnd is veel. Wat is de opbouw hiervan? dan weet je of het probleem op Gas of op Elektra zit.
- de 10-12kwh p. dag die je aangeeft is ca. 4000-4500 kwh p jr. Dat is wel een hoog verbruik maar niet absurd
- als je in feb. gestart bent in dit huis kan het zomaar dat: a. de meterstand per februari niet goed is vastgelegd ( b.v. te laag, waardoor het nu lijkt dat jij in een paar maanden veel verbruikt hebt); b. de periode niet representatief is voor een gem. jaar. (hoewel 1 feb - 1 augustus niet een heel vreemd half jaar is.

- Je claim is dat de ferraris te snel loopt, maar met je youless data onderbouw je het toch?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
BarryH schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:44:
@alexkroeze:
- eur 320 /mnd is veel. Wat is de opbouw hiervan? dan weet je of het probleem op Gas of op Elektra zit.
- de 10-12kwh p. dag die je aangeeft is ca. 4000-4500 kwh p jr. Dat is wel een hoog verbruik maar niet absurd
- als je in feb. gestart bent in dit huis kan het zomaar dat: a. de meterstand per februari niet goed is vastgelegd ( b.v. te laag, waardoor het nu lijkt dat jij in een paar maanden veel verbruikt hebt); b. de periode niet representatief is voor een gem. jaar. (hoewel 1 feb - 1 augustus niet een heel vreemd half jaar is.

- Je claim is dat de ferraris te snel loopt, maar met je youless data onderbouw je het toch?
Advies
Geschat jaarverbruik Geadviseerd voorschot
Elektriciteit
Levering5146€131,00

Netwerk € 32,00
Gas
Levering1672€137,00

Netwerk € 18,00
Totaal € 321,00

De meterstanden bij aankoop zijn door mijzelf, de makelaar en de verkopende partij bepaald en vastgelegd.

Op basis van de meetdata is dat mijn claim inderdaad dat de Ferraris te snel loopt. Ik ben eigenlijk ook overtuigd helemaal als ik het werkelijk gebruik naast dat van familie of collega's leg dan kan ik nooit 2 a 2.5 keer zo veel per dag gebruiken. Ik wilde met dit topic alleen kijken of mensen nog suggesties hebben waar ik naar kan kijken. Er is al een bedrag genoemd van € 500,- mocht de meter toch kloppen. Dat is toch al weer 1,5 voorschot voor mij voor jullie 4 maanden voorschot.

Mijn gasverbruik zal ook iets hoger zijn dan menig ander 1 persoonshuishouden. Ik mag graag douchen en weet dat daar kosten tegenover staan. (al zit mijn gasverbruik in de laatste maand niet ver uit de buurt van mijn collega en die betaald ook niet veel)

[ Voor 5% gewijzigd door Sr_Ogel op 28-08-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Sorry hoor maar ik zou als de sodemieter een andere leverancier gaan zoeken. Je betaald namelijk bijna een EURO per kuub gas! En ruim een kwartje per kWh ...Daar bovenop nog eens de netwerk kosten, meterhuur etc etc etc.

Als je niet eens zoveel verbruikt dan is het raadzaam om echt heel snel van je contract af te komen

Daarnaast adviseer ik je om de meterstanden dagelijks bij te gaan houden, ook de dagen dat je niet thuis bent of vrijwel niets gebruikt. Bijhouden kan gemakkelijk met ECOhome.

Die plint verwarming, moet die ECHT aan in de zomer?? Heb je toevallig ook nog vloerverwarming waarvan de pomp continu energie verbruikt?

Ik verbruik 8500 kWh en 2250 m2 gas en betaal een voorschot van 260 euro (en dat is toereikend!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:07:
Of je laat een elektricien tijdelijk een tweede meter parallel plaatsen.
Als je een installateur hebt die nog langer zijn werk wil uitvoeren dan gaat die écht geen KWh-meter parallel zetten. Een tweede meter, puur ter controle, zet je altijd in serie. Zo gaat dezelfde stroom door 2 meters. Anders meet je slechts de helft, in een ideale situatie. Wanneer er weerstandsverschil in de meter/bedrading zit dan meet de ene meter meer dan de andere meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
redfoxert schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:02:
Sorry hoor maar ik zou als de sodemieter een andere leverancier gaan zoeken. Je betaald namelijk bijna een EURO per kuub gas! En ruim een kwartje per kWh ...Daar bovenop nog eens de netwerk kosten, meterhuur etc etc etc.

Daarnaast adviseer ik je om de meterstanden dagelijks bij te gaan houden, ook de dagen dat je niet thuis bent of vrijwel niets gebruikt. Bijhouden kan gemakkelijk met ECOhome.

Die plint verwarming, moet die ECHT aan in de zomer?? Heb je toevallig ook nog vloerverwarming waarvan de pomp continu energie verbruikt?
Prijzen ga ik naar kijken.

Verbruik leg ik vast per minuut. Kan tot half juni terugkijken hoeveel er doorgaat.

Het gaat om een plintboiler. Die verwarmt het water voor in de keuken i.p.v. de combiketel boven op zolder. Verspilt nogal veel water als ik moet wachten op het water van zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

alexkroeze schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:56:
[...]

Als ik naar mijn gemiddelde verbruik kijk vanaf dat ik er woon kom ik gemiddeld op zo'n 13 kWh uit.
Oei, ik woon alleen en heb een berg apparatuur (gadgets :P ) met hooguit 8KWh per dag verbruik.
Een boiler heb ik niet en als ie er wel was dan zou ik hem achter een schakelklok zetten.
Ik denk dat je conclusie wel juist is, de Youless loopt mee en geeft hetzelfde weer als de Ferraris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
alexkroeze schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:09:
[...]

Prijzen ga ik naar kijken.

Verbruik leg ik vast per minuut. Kan tot half juni terugkijken hoeveel er doorgaat.

Het gaat om een plintboiler. Die verwarmt het water voor in de keuken i.p.v. de combiketel boven op zolder. Verspilt nogal veel water als ik moet wachten op het water van zolder.
Maar bij dat verbruik vertrouw je op de YouLess. Je kunt beter dubbelchecken met de hand in deze situatie. Dan kan je ook de YouLess volledig uitsluiten.

Daarbij, water is stukken goedkoper dan het verbruik dat je nu lijkt te verspillen (de boiler die regelmatig even aanspringt om het water bij te warmen). Een kuub (!) water kost je ongeveer 1,50 ... verwarmen van dat water echter .... vele kuubs gas! (en in jouw geval electrisch, dus behoorlijk wat kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
redfoxert schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:16:
[...]

Maar bij dat verbruik vertrouw je op de YouLess. Je kunt beter dubbelchecken met de hand in deze situatie. Dan kan je ook de YouLess volledig uitsluiten.

Daarbij, water is stukken goedkoper dan het verbruik dat je nu lijkt te verspillen (de boiler die regelmatig even aanspringt om het water bij te warmen). Een kuub (!) water kost je ongeveer 1,50 ... verwarmen van dat water echter .... vele kuubs gas! (en in jouw geval electrisch, dus behoorlijk wat kWh).
Goed punt wat betreft het verspillen van water. Het gaat ook om een stukje gebruiksgemak. Kraan open en warm water beschikbaar of een tijd wachten. Het maakt niet uit of ik nu een kuub verwarm in het keukenkastje of op zolder het kost dezelfde hoeveelheid energie. Alleen als het warme water van boven moet komen verwarmt hij dus de gehele inhoud van de leiding die ik daarna niet gebruik. Dus voor elke keer aanrecht afvegen verbruik ik 3,5 liter verwarmd water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@alexkroeze: wellicht kan je die plintboiler achter een tijdschakelaar zetten? als je doorde weeks werkt kan die boiler veel uren uitstaan. Waarschijnlijk gebruik je alleen 's avonds warm water i nde keuken, dus elke dag van 1700-2100 die boiler aan is voldoende. en wellicht langer in het weekend.

enzo zijn er waarschijnlijk nog veel meer dingen te vinden waarmee je verbruik omlaag kan. Wij (4p) zijn van 6300 naar net onder de 4000 gegaan in 2 jaar. Zeker de eerste 1000 waren echt heel makkelijk.

Heb je wellicht ook nog een mechanische ventilatieunit draaien? (op zolder ofzo)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind dit verbruik ook erg hoog, ik zou dan ook echt de meters laten testen, dus ook de gasmeter. Ik weet niet in wat voor huis jij woont maar ik woon ook alleen en douche elke dag waarvan 3 dagen per week 2 keer per dag ivm sporten. Ik hou wel van een warm huis in de winter (21-22 graden) en ben best veel thuis. Mijn verbruik van gas zit op 700 m3 per jaar.
Elektra verbruik ik ongeveer 1900 kWh.

Om dit te testen gewoon alles uitschakelen en dan een 100 watt gloeilamp aansluiten en meten. Dus echt zonder ook maar iets anders aan te hebben.
Hoe je de gasmeter moet testen heb ik geen idee, maar alles een tijdje uit en kijken of er iets bijgekomen is kan al wel aantonen of er ergens een lek zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 28-08-2013 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Het verbruik wat ik nu opgegeven heb met de prijzen erbij is het verwachte verbruik van Essent.
Qua gemeten gasverbruik zit ik op een 0,5 kuub per dag. (in de zomer). Over de hele periode dat ik er woon van februari tot nu kom ik op gemiddeld 4 kuub per dag.

Het betreft een hoekwoning '83. gevel op het noordoosten. Vloer is beton met betonnen broodjes. Alles dubbelglas. Mechanische ventilatie is niet ingeschakeld.(vochtgehalte is in het hele huis prima). Isolatie in spouwmuur is onbekend.

[ Voor 31% gewijzigd door Sr_Ogel op 28-08-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
@alexkroeze
er staan goede tips in de antwoorden, maar ook veel knorrige b.s.
met de gegevens die ik zie heb ik nog niet het idee dat er iets mis is met de ferraris of de metingen van het energie bedrijf, maar is lastig te zien.

elektra: 5100kWh
ja dat is best veel. ook ongeveer wat ik gebruik (ben niet de zuinigste met vijver en computer hobby's.)

gas: 1650m3
ook dat is best veel.
als ik naar mijn eigen rekening kijk (2 persoons huishouden):
2011/2012 = 540m3 waarvan ongeveer 25m3 voor koken en 125m3 voor warm water de rest voor verwarming.
2012/2013 = 750m3 waarvan ongeveer 25m3 voor koken en 170m3 voor warm water (heb een bad aangelegd en daar is gebruik van gemaakt) de rest voor verwarming, het was een "koude" winter en ik heb flink meer gestookt.

als ik dat uit reken naar jouw cijfers met mijn nareken excelscheetje kom ik op +/- 2700 euro per jaar uit.
dus +/-225 euro per maand. (naar cijfers van essent en niet de goedkoopste variant)
nu zit je in een gebroken jaar(je woont er nog geen vol jaar) met allerlei andere voorschotten.
dus pas op met rekenen in voorschotten dat vertekent het beeld.
(de energiemanager van essent kan de zaak flink vertekenen en vooral het eerste jaar)

op www.mindergas.nl
kun je goed je gas gebruik bij houden.
handige tool.

op http://energiemanageronline.nl/
kun je gas water en licht bij houden.
vind het een iets minder makkelijke tool voor gas, maar dat is persoonlijk.

edit:
voor als je wat meer durft:
Gas besparen door middel van CV tuning
voor het tunnen van de cv ketel.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 28-08-2013 10:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Om mijn gebruik nog even toe te lichten.
Apparaten die 24/7 aan staan:
Vriezer;
Koelkast;
Plintboiler;
Ziggomodem;
Switch;
decttelefoon;
Luchtpompje vijvertje.

Computers en laptops gaan dagelijks uit. Van 0:00 tot 18:00 ben ik door de weeks in principe buitenshuis. Vanaf 18:00 televisie aan met een receiver er tussen. Als ik films of series kijk komt daar een server en een mediaspeler bij. Verder heb ik 's avonds met enige regelmaat afspraken buiten de deur of aan het sporten. Verlichting in de avonduren is beperkt. Geen grote halogeenlampen of iets dergelijks die de kamer aan het opwarmen zijn.

Wat me het meest verbaasd is de gemeten waarden. 3000 watt op de ferraris en 1500 op het apparaat zelf. Als ik ergens gebruik van maak wil ik er ook best voor betalen (extra water en gas door lang douchen) Maar als ik niet het idee heb dat ik zoveel gebruik dan vind ik het minder grappig.

Wat betreft de schatting voor het stroomverbruik klopt het wel. De laatste maanden zit ik net over de 300 kWh uur. Gerekend tot volgend jaar februari zou ik dan net over de 5000 kWh heen kunnen komen. Essent zit daar dus wel redelijk goed. Wat verwacht gasverbruik weet ik het niet zeker. Geen idee of zij voor de berekening rekening houden met zomer en winter. Ik mag toch hopen van wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Sr_Ogel op 28-08-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Ik denk dat er ook een probleem aan de meter zit. Als jij vrijwel alles uit zet, je meet 1500 watt (zoals verwacht) met je meter op de stekker en de energiemeter geeft 3000 aan, is het opzich simpel. In dit geval is Youless denk ik hetzelfde als de meter, want een fout in de meter (2x zo snel tellen) komt natuurlijk ook 1 op 1 in Youless terecht.

Vraag eens naar wat de prijs is bij een metercontrole als je het zelf moet betalen. Nu is het nog speculeren.
Maar als dat te hoog is, zou ik er ook een extra kWh meter erna laten plaatsen, maar ik weet niet goed hoeveel dat kost.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je van het probleem van een verkeerde meter af wilt zijn en geen probleem hebt met een slimme meter zou ik hem gewoon laten vervangen door je netbeheerder. De kosten zijn niet hoog en dan weet je 99,9% zeker dat je meter goed is.

http://www.gaslicht.com/energie-informatie/slimme-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, maar dan zal je alsnog je nooit gebruikte maar wel gemeten elektra af moeten rekeken.
Als je zeker weet dat de meter niet klopt, kan je de meter laten ijken:
http://www.liander.nl/lia...rijking_kleinverbruik.htm

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:21

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Nadeel is dan dat je geen claim kunt doen op vorige te hoge facturen. Ik heb zelf een meter gehad die drie keer zo snel draaide als dat moest (wietkweker vroeger in 't huis gezeten :P ) en nadat dat boven water was gekomen kon ik mooi wat vorige facturen laten corrigeren :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Een kwestieonderzoek door Enexis kost me 371 euro. Van enexis kreeg ik het advies om eerst mijn apparaten te laten doormeten op lekstroom. Daarna pas een onderzoek laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik werd hier (lokale netbeheerder) ook gewaarschuwd over kosten die voor mij zouden zijn, maar alleen als ze ten onrechte zouden komen. Mijn enorm grove schatting van verbruik kwam echter niet eens in de buurt van wat dat ding had gemeten (10.000kwh ipv 3400). Bezoekje van de monteur was daarom ook gratis.

Ze hebben de meter meegenomen en op de testbank gelegd om de precieze afwijking te constateren, en daarmee zijn ook mijn facturen met terugwerkende kracht gecorrigeerd.

Ben wel met je eens dat je flink zeker van je zaak moet zijn. Kan een duur onderzoekje worden anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Stel mijn boiler heeft last van lekstroom hoe kan ik dat aantonen? De lekstroom (1500watt) zal toch door de meter moeten om weg te kunnen lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:45
alexkroeze schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:59:
Een kwestieonderzoek door Enexis kost me 371 euro. Van enexis kreeg ik het advies om eerst mijn apparaten te laten doormeten op lekstroom. Daarna pas een onderzoek laten uitvoeren.
Zou wel toeval zijn dat alles (of 1 apparaat) precies 2x zoveel verbruikt als wat het totale verbruik is. Zie nu trouwens ook dat je meter inmiddels 30 jaar oud is, kan ook ouderdom zijn. Normaliter worden meters om de zoveel tijd toch vervangen staat me iets van bij.

[ Voor 16% gewijzigd door ozzynator op 28-08-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 22:17

ericplan

5180 Wp PV

Wat voor ferrarismeter heb je? Staat die toevallig niet op de lijst met afgekeurde meters? (Heb de link helaas niet paraat)

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 28-08-2013 11:21 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@alexkroeze
ben bang dat er meer apparaten 24/7 aan staan in je huis.
versterker,tv,radio,wekker, deurbel etc... alles wat sluip verbruik heeft in stand bij!!!!
(dat kan stiekem heel veel op tellen)

en sluipverbruik is de biggest bitch!!!
een apparaat wat 10W verbruikt en dat 24 uur per dag en dat 365 dagen per jaar doet ongeveer 87kWh per jaar.
als je dat tegen over een waterkoker(2000W) zet waar mee je elke dag 1 kopje thee in de ochtend zet in ongeveer 5 minuten.
doet dat ongeveer 60kWh per jaar.

persoonlijk zou ik youless eerder niet vertrouwen en dan pas de ferraris meter.
meet een gebruik van 5000kWh en 1600m3 gas zit je niet al te verweg van een normaal gebruik.
(ik ben zelf erg blij dat ik daar zwaar onder zit met mijn 2000kWh(+2800kWh zelf opwek) en 750m3)

@ericplan
dat is een goeie.
wat voor meter?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Sluipverbruik en andere zaken... het is allemaal niet erg relevant. Hij zet een apparaat van 1500 watt aan (en meet dit ook aan de stekker), en ziet vervolgens 3000 watt op z'n meter terug. Dan is het toch klaar?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Cresta Energiekostenmeter RCE-1106 (tenminste zo zit ie eruit) staat verder geen typenummer op. Maar site van Cresta heeft geen andere. Kwam destijds als beste uit de bus bij de kassatest (niet dat dat nou een superbron is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:32
En je ferraris?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Laatst online: 14-05 16:37
migjes schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:13:

meet een gebruik van 5000kWh en 1600m3 gas zit je niet al te verweg van een normaal gebruik.
(ik ben zelf erg blij dat ik daar zwaar onder zit met mijn 2000kWh(+2800kWh zelf opwek) en 750m3)
Eh, 5000 kWh is een HEEL hoog verbruik voor een eenpersoons huishouden. Standaard zit dat eerder rond de 2000-2500 kWh.

Hier en hier kun je zien welke kWh meters zijn afgekeurd

[ Voor 5% gewijzigd door Raafz0r op 28-08-2013 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
@raafz0r : Bedankt. Vraagje in de lijst staan typenummers met letters tussen haakjes. Geldt hiervoor dat die dus eventueel weg mogen vallen. Dan staat mijn type ertussen
CL130f3 bouwjaar 81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
!null schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:16:
Sluipverbruik en andere zaken... het is allemaal niet erg relevant. Hij zet een apparaat van 1500 watt aan (en meet dit ook aan de stekker), en ziet vervolgens 3000 watt op z'n meter terug. Dan is het toch klaar?
dus de youless kan ook verkeert meten, ingesteld op bijvoorbeeld 300 pulsen per kWh terwijl de meter een 600 pulsen per kWh geeft b.v.
dat kan ook de 1500W en 3000W verschil geven. ;)
Raafz0r schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:21:
[...]

Eh, 5000 kWh is een HEEL hoog verbruik voor een eenpersoons huishouden. Standaard zit dat eerder rond de 2000-2500 kWh.

Hier en hier kun je zien welke kWh meters zijn afgekeurd
thanks voor de link.
ja 5000kWh is hoog, maar met vijver + elektrische boiler ga je heel rap die kant op.
mijn vijver neemt al gouw 150kWh voor zijn rekening (en dat is heeeeel energie zuinig, 11W pompje genoeg pompen zelfs lucht pompen die meer doen als wat ik gebruik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Laatst online: 14-05 16:37
alexkroeze schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:25:
@raafz0r : Bedankt. Vraagje in de lijst staan typenummers met letters tussen haakjes. Geldt hiervoor dat die dus eventueel weg mogen vallen. Dan staat mijn type ertussen
CL130f3 bouwjaar 81
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt van wel. Komt je metercode dan overeen met wat er in de lijst staat? Dus 134B of 1355?

Als hem dat is dan moet je netbeheerder hem komen vervangen: http://www.verispect.nl/c...?pageId=191&leesmeer=true

[ Voor 13% gewijzigd door Raafz0r op 28-08-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk... Dat de rem-magneet op zijn einde is, of dat er wellicht een keer een magneet tegen de meter heeft gezeten.

Is dit verbruik altijd zo geweest (woon je er nog niet zo lang? Of plotseling opgekomen? )

Ik zou hem laten ijken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
foto van ferrarismeter
Het 134B en of 1355 kan ik nergens vinden.

Heb net nog even een testje uitgevoerd door met de waterkoker door het huis te lopen en op verschillende locaties te kijken wat het verbruik is. Crestameter geeft 1800 watt, de Youless ging naar 4400 met nog een aantal apparaten aan die geen 2600 watt trekken. Was nog even bang dat de laatste installateur die groepen heeft bijgeplaatst een fout had gemaakt maar ook als ik de originele groepen op de oude aardlekschakelaar probeer, blijf ik dezelfde afwijking meten.

Voordat ik het huis in ging werd ik door de mede dorpsbewoners waar ik oorspronkelijk vandaan kom gewaarschuwd voor het elektriciteitnetwerk in het huis. Zorgen waren gebaseerd op het verhaal dat de vorige bewoners een wietplantage zouden hebben gehad. Nu was dat familie van de vorige bewoners maar het zet toch te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

doet ie niet gewoon 400 rounds per kWh ?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Dat staat op de meter en is ook zo ingesteld op de Youless. De waarde die de ferrarismeter aangeeft matcht dan ook weer met de totaalwaarde die de youless aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Goeie kans dat er ooit een magneet op die meter heeft gezeten, en hij dus idd kapot is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Als 1981 de productiedatum is is ie ook best oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:17:
Als 1981 de productiedatum is is ie ook best oud ;)
Dat valt voor een ferrari-meter toch wel mee?! Die dingen zijn toch onverwoestbaar en onbetwist de meter die je in huis wil/moet hebben? >:) :X

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Net contact gehad met de oudbewoner. Zij hadden ook al het vermoeden dat ze veel stoom verbruikten. Wel contact gehad met enexis maar niet aangedurfd om een onderzoek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

alexkroeze schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:34:
Net contact gehad met de oudbewoner. Zij hadden ook al het vermoeden dat ze veel stoom verbruikten. Wel contact gehad met enexis maar niet aangedurfd om een onderzoek te doen.
laat een SlimmeMeter ophangen. Kost op eigen initiatief iets van €70 en ben je klaar. TVT in jouw situatie is een paar dagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Ja maar ik wil graag wel de kosten terug vanaf februari tot nu. Toch zo'n 350 euro. Vorige bewoners willen het ook wel graag proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

alexkroeze schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:37:
Ja maar ik wil graag wel de kosten terug vanaf februari tot nu. Toch zo'n 350 euro. Vorige bewoners willen het ook wel graag proberen
volgens mij zit zit er dan nog maar 1 ding op;
het ding laten onderzoeken....

is en blijft een risico.... maar volgens mij wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55
Is het niet mogelijk om gewoon voor te leggen wat je allemaal gedaan hebt ? Ik bedoel: je doet geen ongefundeerde claim. Je hebt gewoon heel veel zelf uitgezocht... en met alles uit en 1 apparaat aan kloppen de waardes ook niet. Dan moeten ze bij de netbeheerder toch wel een keer geloven dat zoiets niet klopt ?

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
En nu ook informatie ingewonnen bij de energiemaatschappij. Ze hebben het even teruggekeken tot in 2005 en er is wel meer aan de hand dan alleen een gadgetfreak die iets bovengemiddeld verbruikt.

Ik ben overtuigd en ga contact opnemen met de netbeheerder. Bedankt voor al jullie adviezen en ik zal het topic afronden als ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:19
Daarnaast... een lekstroom van 1500W onder je keukenkastje is nogal iets wat je zou moeten opmerken. Elektriciteit kan worden omgezet in warmte, beweging of licht, zolang er geen licht onder de keukenkastjes vandaan komt, geen boiler een slag in de rondte draait of je keukenkastje in de hens vliegt, denk ik niet dat het om lekstroom gaat, maar om een meterdefect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

alexkroeze schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:55:
En nu ook informatie ingewonnen bij de energiemaatschappij. Ze hebben het even teruggekeken tot in 2005 en er is wel meer aan de hand dan alleen een gadgetfreak die iets bovengemiddeld verbruikt.

Ik ben overtuigd en ga contact opnemen met de netbeheerder. Bedankt voor al jullie adviezen en ik zal het topic afronden als ik meer weet.
Konden ze zien of het verbruik van het ene op het andere moment ineens flink is gestegen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Even een vraag over de lijst met afgekeurde meters, ik heb in mijn oude woning (oplevering morgen) een iskra E72CD meter hangen die op de lijst staat, maar het bouwjaar komt niet overeen met de lijst. Dan is de meter niet afgekeurd toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Heb gevraag naar het verbruik van de bewoners voor mij waarvan ik weet dat zijn niet veel thuis waren. En hij heeft er een van een jaar of 5 geleden bekeken toen hier nog een gezin woonde. Daarvan was het verbruik ook zo rond de 5K kWh. Die was alleen lastig te vergelijken. We zijn meer stroom gaan verbruiken en naar alle waarschijnlijkheid was er toen een gezin met 1 dochter. (gezien de streepjes in de kast) Heb geen idee hoeveel mensen er welk jaar zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar er was niet ineens een opvallende verhoging in de afgelopen jaren?
Anoniem: 356260 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:41:
Even een vraag over de lijst met afgekeurde meters, ik heb in mijn oude woning (oplevering morgen) een iskra E72CD meter hangen die op de lijst staat, maar het bouwjaar komt niet overeen met de lijst. Dan is de meter niet afgekeurd toch ?
Daar zat ik ook al naar te kijken, zelfde model, alleen staat er hier 1990 op.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 28-08-2013 13:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Raven schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:43:
[...]

Daar zat ik ook al naar te kijken, zelfde model, alleen staat er hier 1990 op.
Volgensmij is er trouwens niets mis met de meter die in mijn oude woning hangt, afgelopen week 1kWh verbruikt en dat komt redelijk overeen met wat er nu in de woning is (radio aan als ik er ben en een telefoonadapter, en 's avonds een lampje aan zodat ik kan zien wat ik aan het doen ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Korvaag schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:50:
Is het niet mogelijk om gewoon voor te leggen wat je allemaal gedaan hebt ? Ik bedoel: je doet geen ongefundeerde claim. Je hebt gewoon heel veel zelf uitgezocht... en met alles uit en 1 apparaat aan kloppen de waardes ook niet. Dan moeten ze bij de netbeheerder toch wel een keer geloven dat zoiets niet klopt ?
Die dingen zijn niet voor niets geijkt en als jij vind dat hij niet goed is, dan zal hij na-geijkt moeten worden.
Geen netbeheerder/leverancier die zal zeggen;
Netbeheerder: ooo u vind dat u teveel stroomverbruikt en volgens u komt dat door onze meter?
Watt gebruikt u nu? 8000kWh per jaar en dat komt dan neer op 666,66 kWh per maand? Klopt deze berekening volgens u?
Klant: volgens mij klopt dat wel ja.
Netbeheer; denk dat het ons gepast lijkt als wij met u een geschikt verbruik afspreken; lijkt 400kWh u wat?
Klant: Mevrouw, dat vind ik nog steeds erg hoog!
Netbeheerder; wat had u zelf in gedacht?
Klant; 3000kWh is gem. voor een zuinig gezin, ik ben alleen, dus 1500kWh per jaar en 125kWh per maand lijkt mij wel reeel.
Netbeheer; Oke, dat klinkt aannemelijk en wij passen het bij ons aan. Laat u het ons weten als wij uw verbruik verder moeten verlagen?
Klant; Maar natuurlijk! Ik ben zeer tevreden en u heeft mij perfect geholpen... tot....
Netbeheerder; Oo meneer wacht u aub even want wij voelen ons hier heeeel erg lullig over! Zullen wij u van de afgelopen XX maanden ook nog de 550kWh verschil terugbetalen?

_/-\o_

Je zult echt met keiharde cijfers aan moeten komen en in hun beleving zal dat alleen middels ijken kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
ik heb trouwens niets gelezen over het verbruik van jullie koelkast of vrieskist. dit zijn ook van die apparaten die door ouderdom steeds meer gaan verbruiken

[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 28-08-2013 13:57 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Raafz0r schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:44:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar het lijkt van wel. Komt je metercode dan overeen met wat er in de lijst staat? Dus 134B of 1355?

Als hem dat is dan moet je netbeheerder hem komen vervangen: http://www.verispect.nl/c...?pageId=191&leesmeer=true
Pagina 12, MC 134B, het type dat TS heeft is sinds 2012 afgekeurd dus :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
In mijn geval heb ik de Koelkast al laten vervangen maandje geleden. De vriezer is in dit geval wel een oudje. Financieel weegt het nog niet op om die voortijdig te vervangen. Levert me 40 euro per jaar op als ik hem wel vervang.
Thrackan schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:57:
[...]

Pagina 12, MC 134B, het type dat TS heeft is sinds 2012 afgekeurd dus :Y
We gaan het meemaken. De aanvraag is de verzonden nu afwachten wanneer ze komen. Ik hoop nog deze week dan hoef ik geen vrij te nemen. Maar denk dat het wel langer gaat duren.

Waarom alsnog ijken en niet direct vervangen is de extra kosten die ik inmiddels gemaakt heb ook weer terug wil. Daar kan ik die nieuwe vriezer van kopen.

[ Voor 56% gewijzigd door Sr_Ogel op 28-08-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
wellicht wordt er ergens afgetapd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
BarryH schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 14:09:
wellicht wordt er ergens afgetapd? :)
Dan wil ik die mensen wel eens spreken. Hoe ze het voor elkaar krijgen om precies op de momenten dat ik stroom verbruik, dat zij dezelfde hoeveelheid afnemen. Lijkt me lastig plantjes kweken. :P

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

alexkroeze schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 14:00:
[...]

We gaan het meemaken. De aanvraag is de verzonden nu afwachten wanneer ze komen. Ik hoop nog deze week dan hoef ik geen vrij te nemen. Maar denk dat het wel langer gaat duren.
Zijn ze al geweest?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Afspraak staat voor woensdagmiddag.

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Update:
De ijking is net uitgevoerd. Met behulp van de professionele versie van de Youless in mijn telwerk doorgemeten. De eerste conclusie is dat er bij de hogere stromen 100% afwijking is van mijn telwerk. Deze meting komt dus overeen met wat ik zelf al gemeten had. Mijn meter gaat nu vervangen worden en de oude zal in een lab onderzocht worden. Ze gaan opnieuw een ijking uitvoeren en daarnaast kijken wat de oorzaak is van de geconstateerde afwijking.

De behuizing bevat wel sporen van een mogelijke magneet die op het telwerk aangebracht is. Daarnaast danst mijn draaischijf op en neer (slag in het wiel effect) terwijl deze horizontaal zou moeten blijven.

Binnenkort komt er een nieuwe (slimme)meter en gaan we weer opnieuw beginnen met de hunt voor zinloze watt verspilling.

• _JGC_
Hoor dat wel vaker, kennis van me woont in een huurhuis met ook een draaischijf, die had hetzelfde: magneetsporen, krom schijfje en een teller die veel te hard oploopt. Als je magneet maar sterk genoeg is vang je dat schijfje wel en trekt ie bij stilstand gewoon krom, als ie uiteindelijk na maandenlang traag draaien dan losgelaten wordt klopt er helemaal niks meer van de gemeten standen.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:02

weebl

YARR!

Ik vraag me nu af wat er met de meterstand gebeurt. Er is dus niet objectief vast te stellen hoeveel je verbruikt hebt. Wie draait er op voor de teveel gemeten elektriciteit?

• ericplan
  • Laatst online: 22:17

ericplan

5180 Wp PV

alexkroeze schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:17:

De behuizing bevat wel sporen van een mogelijke magneet die op het telwerk aangebracht is. Daarnaast danst mijn draaischijf op en neer (slag in het wiel effect) terwijl deze horizontaal zou moeten blijven.
[cynisch]
Hier dekt de netbeheerder zich in voor claims van vorige bewoner.
[/cynisch]

A'dam PVOutput

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Er is vast wel ergens vast te stellen of de vorige bewoners (achteraf gezien) een absurde verlaging in zijn verbruik heeft weten te realiseren.

• _JGC_
Neem aan dat de netbeheerder wel historisch verbruik bijhoudt van een aansluiting, dus ze kunnen waarschijnlijk wel achterhalen in welke periode die magneet is opgeplakt.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aha, iemand heeft ooit lopen klooien met de meter :) Hopelijk resulteert dat in een financiële meevaller voor je, maar sowieso wordt het netjes behandeld zo te lezen.

• sypie
  • Niet online
weebl schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:51:Er is dus niet objectief vast te stellen hoeveel je verbruikt hebt. Wie draait er op voor de teveel gemeten elektriciteit?
Als die meter bij alle verbruik 2 keer zo snel draait dan heeft TS dus de helft van het weergegeven verbruik verbruikt.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 100% gewijzigd door evilution op 22-03-2018 15:53 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• _JGC_
Weet niet of jij wel eens een harddisk hebt opengemaakt, zitten hele sterke magneten in. Ik heb ooit een keer zo'n ding aan de poot van metalen bureau geplakt. Die dingen krijg je alleen weer los als je de magneet wegschuift, eraf trekken is zinloos (je hele bureau incl computer, 21" CRT monitor en laserprinter uit de goeie ouwe tijd komen mee). Dat wegschuiven zorgt voor sleepsporen en dat is wat ze bedoelen met "magneetsporen".

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:07:
Weet niet of jij wel eens een harddisk hebt opengemaakt, zitten hele sterke magneten in. Ik heb ooit een keer zo'n ding aan de poot van metalen bureau geplakt. Die dingen krijg je alleen weer los als je de magneet wegschuift, eraf trekken is zinloos (je hele bureau incl computer, 21" CRT monitor en laserprinter uit de goeie ouwe tijd komen mee). Dat wegschuiven zorgt voor sleepsporen en dat is wat ze bedoelen met "magneetsporen".
Exact _JGC_ krasjes op de behuizing waar mogelijk een magneet heeft gezeten.

Wat ik begrepen heb gaat Essent gewoon de huidige stand doorbelasten aan Enexis. Enexis is verantwoordelijk voor de meter. (natuurlijk zal Enexis het aan mij doorbelasten als uit het labonderzoek en de historische waarden blijkt dat ik een magneet zou hebben aangebracht)

Om te kijken wanneer er gerommeld is gaan ze inderdaad kijken naar het verbruik. Zowel Essent en Enexis kunnen dit inzien. Een plotselinge dip zal duiden op het aanbrengen van een magneet en een plotselinge toename het verwijderen van de magneet. Er werd door de man van Enexis nog wel gemeld dat het gebruikelijker is dat er een 400% tot 600% afwijking is als er een magneet op de meter heeft gezeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Sr_Ogel op 11-09-2013 18:27 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Draai ie dan ook 600% sneller de ander kant op bij het hebben van zonnepanelen? :P

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• alm
  • Laatst online: 20:48

alm

Speksteenkachel schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:06:
Draai ie dan ook 600% sneller de ander kant op bij het hebben van zonnepanelen? :P
Lijkt me wel ja, het magnetische effect op de draaisnelheid zal in beide richtingen hetzelfde zijn. Zie niet in hoe dat anders zou kunnen zijn omdat terugdraaien door dezelfde spoelen wordt bewerkstelligd als vooruitdraaien en de draaischijf is ook niet opeens anders.

Voor een correctie van het verbruik zal het niet uitmaken, zolang je niet meer zelf opwekt dan je gebruikt want dan valt verbruik en opwekking gewoon tegen elkaar weg.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:32
Speksteenkachel schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:06:
Zou wel gaaf zijn. Ik dacht altijd dat de draaischijven van aluminium waren en daar heeft een magneet toch geen vat op?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op woensdag 11 september 2013 @ 22:19:
[...]

Zou wel gaaf zijn. Ik dacht altijd dat de draaischijven van aluminium waren en daar heeft een magneet toch geen vat op?
Volgensmij draait hij rond met magnetisme, dus als je hem met een sterke magneet tegen houd ( noord en zuid pool) draait hij niet meer, of moeilijker ( lees langzamer)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Natuurkundige achtergrond:
Wikipedia: Wervelstroom
"Om het systeem af te remmen wanneer geen elektriciteit meer verbruikt wordt plaatst men ook een permanente magneet waartussen de aluminium schijf draait. Er wordt terug door de draaiing in de schijf een constante wervelstroom opgewekt. Deze produceert een remmende lorentzkracht."

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt helemaal, maar er is meer.
Zonder die rem-magneet zou hij inderdaad als een dolleman draaien en daarop zou hij in principe geijkt kunnen worden. Maar hij zou dan een nogal forse veel te grote niet-lineariteit gaan vertonen, beslist niet een bruikbaar resultaat. De remmagneet is daarin de oplossing, want deze veroorzaakt een tegenkoppel, inderdaad wat je noemt een remmende lorentzkracht, waardoor het resterende aandrijvende koppel nagenoeg lineair is met de meetwaarde.

Ter vergelijking, voor velen welbekend:
Het principe van koppel en tegenkoppel wordt in de techniek heel veel gebruikt. Een voorbeeld daarvan is de op-amp in geluidsapparatuur en apparatuur in de meet-en-regeltechniek. Steeds het principe van per saldo reageren op een piepklein recht stukje van de curve. Op de plus-ingang de info (geluidsignaal of meetwaarde), vervolgens versterkt en een gedeelte van het versterkte signaal terugvoeren naar de min-ingang. Weliswaar met een heel geringe versterking als resultaat, maar daar dienen uiteraard de daarop volgende trappen in de schakeling voor.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Magneet op een ferrarismeter, werkt dat nou echt of is het een broodje aap verhaal? In een ferrarismeter die ik hier heb zit een behoorlijk sterke permanent magneet, en ik vraag mij af of een externe magneet enige invloed kan uitoefenen op de schijf. Zeker gezien de afstand via de lucht...

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:27
Meten is weten, he Dre, dus je weet wat je te doen staat. :)
Pagina: 1 2 Laatste