Wordt alleen de weekweergave niet bijgewerkt of ook andere weergaves?sypie schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 20:37:
Sinds het legen van de database wordt de weekweergave niet bijgewerkt, terwijl in de database wél de laatste waarden staan.
Het gaat nu weer goed. Kennelijk heb ik de boel een beetje over z'n nek geholpen door de tabellen te legen.
Vanaf gisteren staat het weekoverzicht weer netjes op de pagina. Volgens mij is alles nu opgelost. (enkel een uurtje tijdsverschil in de grafieken, maar dat vind ik geen probleem)
Vanaf gisteren staat het weekoverzicht weer netjes op de pagina. Volgens mij is alles nu opgelost. (enkel een uurtje tijdsverschil in de grafieken, maar dat vind ik geen probleem)
kan mij wellicht iemand vertellen wat de Youless registreert op het moment dat ik internet uitzet en 8uur later weer aan zet? (wil opbrengst panelen loggen naar pv output) Schrijft ie de bewaarde data op 1 bepaald uur of logt ie netjes met terugwerkende kracht zodra ik t modem weer aanzet?
[ Voor 5% gewijzigd door pielle007 op 26-06-2013 12:44 ]
Verwijderd
Hm... Ik heb nu een nieuwe slimme meter
Maar hoe sluit je de Youless nu aan op de slimme meter van Stedin? Ik kan er weinig voer vinden, alleen op de oude kWh teller...
Heb al reactie van Youless:Wilke schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:11:
Volgens mij zit er dan gewoon een gat in de logs op internet
"Er zullen in dat geval geen "kWh's verloren gaan"; dat wil zeggen dat het totaal aan het einde van de dag in kWh zal kloppen, uitgaande van dat het modem gedurende x uur op de dag uit is geweest. De Youless stuurt namelijk altijd de totaal kWh stand op. Wat wel verloren gaat is tijdresolutie; de 5 minuten interval data tijdens de periode dat het modem uit was zullen ontbreken. Samengevat is de informatie dus nog correct, maar er is minder detail informatie"
Klopt het dat de webapp van -la- niet werkt als je een wachtwoord hebt ingesteld op de Youless interface?
Daar zit toch meestal een knipperende led op? Daar zet je de YouLess op.Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 14:03:
Hm... Ik heb nu een nieuwe slimme meterMaar hoe sluit je de Youless nu aan op de slimme meter van Stedin? Ik kan er weinig voer vinden, alleen op de oude kWh teller...
Gisteren de Youless geïnstalleerd, hele dag heeft hij gemeten, maar sinds 20.00 uur gisteravond meet hij niets meer. LED puls knippert ook niet meer als de rode streep van de analoge meter voorbij komt... Beetje vreemd!
Meet voor de zekerheid dan even de spanning van de adapter?
Of is 'ie nog wel benaderbaar via de webinterface/apps?
Of is 'ie nog wel benaderbaar via de webinterface/apps?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb de YouLess inmiddels een 1,5 maand en heb dit al 2x gehad.kipusoep schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:03:
Gisteren de Youless geïnstalleerd, hele dag heeft hij gemeten, maar sinds 20.00 uur gisteravond meet hij niets meer. LED puls knippert ook niet meer als de rode streep van de analoge meter voorbij komt... Beetje vreemd!
Mijn 'oplossing';
- Loshalen van meter
- Stroom eraf
- Stroom erop
- Weer terug op meter plaatsen.
Daarna gaf deze weer netjes gegevens door.
Even als back-reference:kraz247 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:21:
[...]
Ik heb de YouLess inmiddels een 1,5 maand en heb dit al 2x gehad.
Mijn 'oplossing';
- Loshalen van meter
- Stroom eraf
- Stroom erop
- Weer terug op meter plaatsen.
Daarna gaf deze weer netjes gegevens door.
De reflectie van jouw meter (of beter gezegd de demping van de reflectie wanneer het streepje langs komt) zat blijkbaar vrij dicht bij de fabrieksinstelling dremplwaarde. Deze is ingesteld om een daling van ongeveer 45% als puls te zien. Ik heb de drempelwaarde nu wat gevoeliger gezet; dit is in het geval van jouw meter prima omdat de reflectie mooi stabiel is (niet grillig).
Ik heb dit gedaan door een parameter via de volgende url te wijzigen:
/M?lw=125
Dit betekent dat de verhouding tussen "normale" reflectie niveau (hoog) en "dip" reflectieniveau (laag) minstens 125% moet zijn om als geldige puls te worden geteld (ofwel een daling van 20% ten opzichte van het hoge niveau).
Zover ik het kan zien werkt de detectie nu robuust.
Verwijderd
Ik heb sinds vandaag de Youless
Wij gebruiken elk jaar 7700 KWH. Dat is erg veel, maar we dachten altijd dat de meter stuk was ofzo, maar we hebben nu een slimme meter en het is hetzelfde.
Wel erg geschrokken tot nu toe, ik heb een sluipverbruik van zeker 388 Watt, continue... En pieken naar 644 Watt terwijl ik weg ben, lampen staan uit, en verwarming laag, vriezer aan, en een boiler van 10 Liter in de keuken...
Gekke is wel als ik de boiler laat werken, dan schiet de meter uit naar 2200+ Watt, totaal verbruik huis. Is dat normaal voor een boiler?
Hoe kan ik het beste testen wat de boiler nu continue verbruikt? De boiler gewoon even afschakelen en dan kijken wat het verbruik van het huis is, zonder verandering van andere apparatuur voor een x aantal minuten? Dan zie ik wat de boiler in rust stand gebruikt, ben er nog niet achter hoe ik aan 380 W sluipverbruik kom... heb geen gekke dingen aan staan. Iemand tips?
Btw wel een oude vrieskist die ik wil gaan meten, maar meten is nog niet echt makkelijk met Youless
Wel erg geschrokken tot nu toe, ik heb een sluipverbruik van zeker 388 Watt, continue... En pieken naar 644 Watt terwijl ik weg ben, lampen staan uit, en verwarming laag, vriezer aan, en een boiler van 10 Liter in de keuken...
Gekke is wel als ik de boiler laat werken, dan schiet de meter uit naar 2200+ Watt, totaal verbruik huis. Is dat normaal voor een boiler?
Hoe kan ik het beste testen wat de boiler nu continue verbruikt? De boiler gewoon even afschakelen en dan kijken wat het verbruik van het huis is, zonder verandering van andere apparatuur voor een x aantal minuten? Dan zie ik wat de boiler in rust stand gebruikt, ben er nog niet achter hoe ik aan 380 W sluipverbruik kom... heb geen gekke dingen aan staan. Iemand tips?
Btw wel een oude vrieskist die ik wil gaan meten, maar meten is nog niet echt makkelijk met Youless
Het eerste begin is gemakkelijk. Even checken of er niet iets heel belangrijk ergens op een groep zit, anders dat eerste even uitzetten.
Dan de laptop naast de meterkast met de youless widget of ander script dat je het live verbruik ziet.
1 voor 1 de groepen een keer uit zetten en kijken wat het effect is. Weet je in elk geval op welke groep de groot vebruiker zit.
Dan de laptop naast de meterkast met de youless widget of ander script dat je het live verbruik ziet.
1 voor 1 de groepen een keer uit zetten en kijken wat het effect is. Weet je in elk geval op welke groep de groot vebruiker zit.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nadeel van die methode: je moet weten welke stopcontacten/ruimtes op welke groep zitten. In oudere huizen is dat vaak niet helemaal geadministreerd.
Om écht te kijken wat je kWh meter doet: trek de stekkers van de apparaten er eens uit, één voor één. Je kunt dan per apparaat zien wat de meter gaat doen.
Zo weet ik dat mijn 54W continu komt door de ventilatorbox en de modem/nas in de meterkast. CV zal ook wel iets doen, maar die laat ik liever aan staan (ding gaf afgelopen winter al twee keer storing...)
De vriezer kan best even een paar minuten zonder spanning...
Om écht te kijken wat je kWh meter doet: trek de stekkers van de apparaten er eens uit, één voor één. Je kunt dan per apparaat zien wat de meter gaat doen.
Zo weet ik dat mijn 54W continu komt door de ventilatorbox en de modem/nas in de meterkast. CV zal ook wel iets doen, maar die laat ik liever aan staan (ding gaf afgelopen winter al twee keer storing...)
De vriezer kan best even een paar minuten zonder spanning...
Alle apparaten met een verwarmingselement kunnen best wel veel vermogen vragen op 't moment dat ze aangeschakeld worden.Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 00:01:
Ik heb sinds vandaag de YoulessWij gebruiken elk jaar 7700 KWH. Dat is erg veel, maar we dachten altijd dat de meter stuk was ofzo, maar we hebben nu een slimme meter en het is hetzelfde.
Denk dus aan:
- elektrisch kacheltje
- koffiezetapparaat
- waterkoker
- boiler
- wasmachine
- waterbed
- elektrische oven
- inductieplaat (is strikt genomen niet echt een verwarmingselement)
Daarbij is 2000 Watt helemaal geen uitzondering.
Echter een verwarmingselement is wel heel efficiënt, in de zin dat er vrijwel geen energie verloren gaat en het vrijwel allemaal omgezet wordt in warmte wat overgedragen wordt aan het water. Dus wanneer dat op temperatuur is, zal het verbruik naar 0 gaan.
Dus een boiler kun je heel goed herkennen in het dagverbruik wat je met je Youless meet. Zie ook mijn blogpost daarover.
Een oude vriezer en oude koelkast zijn meestal hoofdverdachten wanneer het gaat om grootverbruikers.
Een moderne variant trekt zo'n 200 - 400 kWh per jaar, maar een oud en versleten exemplaar kan maar zo 1000+ kWh per jaar trekken.
Dan zit je dus met een "terugverdientijd" van 1 a 2 jaar door zo'n exemplaar te vervangen.
Probleem is echter wel dat een koelkast en een vriezer (als het goed is) alleen maar af en toe aanslaan. Dus dat is niet echt in een paar minuten te meten. Mocht 'ie permanent aanstaan en verbruiken, dan is het al wel snel duidelijk.
Echter soms moet je dergelijke apparaten ook ontdooien en dan is het wel handig om de dag ervoor en op de ontdooidag zelf even een screenshot te maken van het dagverbruik (of laten loggen bij Bidgely oid.)
Dan kun je heel goed zien wat het scheelt als zo'n apparaat een paar uur uit staat. Het verschil in verbruik van een paar uur kun je vaak wel extrapoleren naar een jaarverbruik. (mits de temperatuur in de ruimte waar de koelkast/vriezer staat niet te veel varieert door het jaar heen)
Andere zaken die ongemerkt best wel veel (kunnen) verbruiken zijn:
- elektrisch verstelbaar bed
- kabel-ontvanger/decoder/recorder
- stand-by van apparaten, met name ouder dan 5 jaar
- permanente ventilatie (motor vervangen door een gelijkstroom-variant kan tot wel 80% schelen in verbruik)
- staande lampen (vaak 150 - 300 Watt halogeen)
- wasdroger
- zonnebank
- elektrische vloerverwarming (ook opritverwarming)
- verlichting laten branden in ruimtes waar je niet bent.
Succes met zoeken.
Oh en je kunt voor de Youless ook een iOS of Android app downloaden, zodat je makkelijker bij het apparaat zelf kunt kijken wat je verbruik is, wanneer je de stekker eruit trekt.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Nou ik heb gezocht en gevonden denk ik
Ik kan op internet niet goed terugvinden hoeveel watt een vriezer moet verbruiken eigenlijk, alleen hoeveel kWh een vriezer jaarlijks gebruikt.
Nou ik heb ontdekt dat de vriezer en de nefit ketel samen zo'n 205 watt gebruiken continue.
Nu is de Nefit niet oud, en eigenlijk vrij nieuw. De vriezer is wel een oud ding, maar als deze 100 watt gebruikt, stabiel, is dat dan op jaar basis hoeveel kWh?
Ben wel benieuwd of een nieuwe aanschaf dan echt zo'n 300 kWh per jaar scheelt, want er staat op internet dat een oude wel 300-400 kWh per jaar kan gebruiken en een nieuwe 160?
Nou ik heb ontdekt dat de vriezer en de nefit ketel samen zo'n 205 watt gebruiken continue.
Nu is de Nefit niet oud, en eigenlijk vrij nieuw. De vriezer is wel een oud ding, maar als deze 100 watt gebruikt, stabiel, is dat dan op jaar basis hoeveel kWh?
Ben wel benieuwd of een nieuwe aanschaf dan echt zo'n 300 kWh per jaar scheelt, want er staat op internet dat een oude wel 300-400 kWh per jaar kan gebruiken en een nieuwe 160?
100Watt betekend in 1 uur een verbruik van..100Watt.
100*24*365 = 876kWh per jaar.
Een koelkast staat natuurlijk niet 100% van de tijd aan. Ook de isolatie van deze koelkast is van belang. Dus het vermogen zegt niet zo veel.. Het jaarlijks opgegeven gemiddelde verbruik zegt al meer(maar het is maar de vraag of deze meting is gestandaardiseerd).
100*24*365 = 876kWh per jaar.
Een koelkast staat natuurlijk niet 100% van de tijd aan. Ook de isolatie van deze koelkast is van belang. Dus het vermogen zegt niet zo veel.. Het jaarlijks opgegeven gemiddelde verbruik zegt al meer(maar het is maar de vraag of deze meting is gestandaardiseerd).
[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2013 23:00 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Een vriezer die continu 100 watt verbruikt of welk wattage dan ook is per definitie niet goed. Twee mogelijkheden of je hebt net als ik de vriezer op standje invrienzen staan. (bedoeld voor de momenten dat je veel nieuwe producten er in stopt) De tweede mogelijkheid is dat hij defect is, bijvoorbeeld de thermostaat.
Eerste aankoop veroorzaakt door de youless is er door. Vandaag een nieuwe koeler gekocht. De oude koelde te weinig of te veel geen andere opties en verbruikte vrij veel.
Eerste aankoop veroorzaakt door de youless is er door. Vandaag een nieuwe koeler gekocht. De oude koelde te weinig of te veel geen andere opties en verbruikte vrij veel.
[ Voor 21% gewijzigd door Sr_Ogel op 29-06-2013 23:01 ]
Verwijderd
Klopt de berekening van LED Maniak 100% want dat is wel een erg fijne berekening zeg! Top!
Je mag op wikipedia onder het onderwerp "Watt" eens inlezen of ik geen onzin uitkraam.. Het staat er ongeveer letterlijk.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Die berekening klopt en ik kan het nog wel makkelijker maken ook, want uiteindelijk wil je weten wat het je kost.
1 Watt continue gebruik (dus 0.001 kWatt) kost op jaarbasis 8,76 kWh. (want 8760 uur in een jaar).
Met een prijs van 23 cent per kWh kom je dan ongeveer uit op 2 euro in een jaar.
Kortom, die wekker in je slaapkamer die 5 Watt continue verbruikt, kost je op jaarbasis 10 euro (want 1 Watt continue = 2 euro per jaar).
Dus stel jouw continue verbruik is 400 Watt, dan kost alleen dat al 800 euro per jaar.
Ik zou dus nog maar even op zoek gaan naar de constante verbruikers, want dat is laaghangend fruit en levert snel veel op.
1 Watt continue gebruik (dus 0.001 kWatt) kost op jaarbasis 8,76 kWh. (want 8760 uur in een jaar).
Met een prijs van 23 cent per kWh kom je dan ongeveer uit op 2 euro in een jaar.
Kortom, die wekker in je slaapkamer die 5 Watt continue verbruikt, kost je op jaarbasis 10 euro (want 1 Watt continue = 2 euro per jaar).
Dus stel jouw continue verbruik is 400 Watt, dan kost alleen dat al 800 euro per jaar.
Ik zou dus nog maar even op zoek gaan naar de constante verbruikers, want dat is laaghangend fruit en levert snel veel op.
Verwijderd
Misschien een te late reactie van mij maar ik lees je post nu pas: Heb je dit aan youless gemeld? (of wellicht heeft youless je berichtje al gelezen en contact met je opgenomen). Zoals verderop hieronder ook in een andere post te lezen is, komt je probleem warschijnlijk omdat de default instellingen van de youless niet voor iedereen meteen prima in orde zijn. Ik heb dit ook gehad en het was eenvoudig op te lossen na contact met youless en een wat andere instelling van de detectiegrenas van de youless (hoe je dat in dient te stellen daar wordt je mee geholpen door de youless support)kipusoep schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:03:
Die post even verder (deze dus: kipusoep in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter" ) komt ook van kipusoep.
Dus ik vermoed dat 'ie contact heeft gehad met Youless.
Dus ik vermoed dat 'ie contact heeft gehad met Youless.
[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 30-06-2013 00:06 ]
Verwijderd
Ik heb mijn laagverbruikers gevonden, ik heb gelijk een schema gemaakt van welke groep waar hoort..
http://imgur.com/a/SRmC2#0
Ik heb vandaag het als volgt aangepakt, ik heb alle groepen bekeken, en heb de Youless en mijn router op groep 1, en een mobiel met android en Youless app
Toen alles uitgezet behalve groep 1 en gekeken op welke groep mijn verbruik vandaan kwam. Van Groep 1 naar 6...
Groep 1 bevat de keuken, koelkast en alle apparatuur in de woonkamer, garage en schuur.
Vreemde was hier een sluipverbruik van 85 Watt continue, zakend naar 80 Watt...
Moet wel zeggen dat hier een router, experiabox zonder wifi en telefooncentrale op zaten, en een pc die uit stond... geen andere sluipers eigenlijk..
Kan dus best maar wel jammer van de 85 Watt... Op groep 1 sluipverbruik
Groep 2 bevat de eerste verdieping slaapkamer achter en kleine kamer achter. Geen bijzondere dingen. Eventueel het ganglicht beneden staat aangesloten op Groep 2.
Na het inschakelen van deze groep steeg het sluipverbruik naar 105 - 115 Watt Totaal
Groep 3 bevat dan wel meer, de volledige zolder waarop de CV ketel, Vriezer, voorkamer op de eerste verdieping.. Na alle apparaten uit te hebben gezet op deze verdieping bleef het verbruik op +300 Watt continue.. Vreemd? Alleen de CV ketel en vriezer staan dan aan. Niet actief maar gewoon normaal in bedrijf.
Heb hier als extra alle stekkers behalve de vriezer en cv ketel verwijderd, verbruik blijft dan redelijk stabiel.
Na deze te hebben ingeschakeld stijgt het verbuik vrijwel naar 300 Watt+ en gaat maximaal naar 280 Watt wanneer die lief doet heel eventjes
Groep 4 was ook weinig, hier blijken de droger en wasmachine op te zitten in de badkamer op de eerste verdieping. Verder vrijwel niets.
Verbruik blijft stabiel, geen grotere stijgers.
Groep 5 leverde ook vrij weinig op, deze blijkt voor de boiler. Het standby gebruik van de boiler is te verwaarlozen met de rest.
Groep 6 uit, leverde vrij weinig op, later blijkt ook dat slechts enkel het gasfornuis hierop actief is...
Conclusie is dus dat er redelijk wat sluipverbruik is, maar wel een groot deel aan de CV ketel en Vriezer te danken is, vriezer wil ik nu graag even echt goed opmeten met een aparte energiemeter, maar wel met een goede zodat ik weet of een nieuwe de aanschaf waard is. Ouderdom zegt van wel, maar of het actuele verbruik dit ook zal aangeven is de verassing.
Zelfde geldt eigenlijk voor het sluipverbruik beneden van 85 Watt, misschien is er toch iets wat snachts van de stroom af kan, oude telefooncentrale van 1994 gebruikt misschien wat stroom, weet ik niet hoeveel Watt dat zal zijn maar geen idee hoe ik dit kan minderen op eenvoudige wijze.
Vervanging is geen optie zolang deze werkt.
Nu mijn vraag, wat is de beste (budget 25 - 45 euro +- ) energiemeter om een enkel apparaat te meten, lees veel over de Conrad meters in dat andere topic, maar dat topic is al sterk verouderd, zijn deze nog actueel? Of zijn er inmiddels betere of leukere?
Of kan ik er 1 lenen voor een week zodat ik mijn vriezer kan meten en telefooncentrale? Ik heb zo'n kijkshop ding maar dat vertrouw ik niet echt meer na wat ik hier allemaal gelezen heb.
Hoor graag van jullie! En bedankt voor de hulp met het meten
http://imgur.com/a/SRmC2#0
Ik heb vandaag het als volgt aangepakt, ik heb alle groepen bekeken, en heb de Youless en mijn router op groep 1, en een mobiel met android en Youless app
Toen alles uitgezet behalve groep 1 en gekeken op welke groep mijn verbruik vandaan kwam. Van Groep 1 naar 6...
Groep 1 bevat de keuken, koelkast en alle apparatuur in de woonkamer, garage en schuur.
Vreemde was hier een sluipverbruik van 85 Watt continue, zakend naar 80 Watt...
Moet wel zeggen dat hier een router, experiabox zonder wifi en telefooncentrale op zaten, en een pc die uit stond... geen andere sluipers eigenlijk..
Kan dus best maar wel jammer van de 85 Watt... Op groep 1 sluipverbruik
Groep 2 bevat de eerste verdieping slaapkamer achter en kleine kamer achter. Geen bijzondere dingen. Eventueel het ganglicht beneden staat aangesloten op Groep 2.
Na het inschakelen van deze groep steeg het sluipverbruik naar 105 - 115 Watt Totaal
Groep 3 bevat dan wel meer, de volledige zolder waarop de CV ketel, Vriezer, voorkamer op de eerste verdieping.. Na alle apparaten uit te hebben gezet op deze verdieping bleef het verbruik op +300 Watt continue.. Vreemd? Alleen de CV ketel en vriezer staan dan aan. Niet actief maar gewoon normaal in bedrijf.
Heb hier als extra alle stekkers behalve de vriezer en cv ketel verwijderd, verbruik blijft dan redelijk stabiel.
Na deze te hebben ingeschakeld stijgt het verbuik vrijwel naar 300 Watt+ en gaat maximaal naar 280 Watt wanneer die lief doet heel eventjes
Groep 4 was ook weinig, hier blijken de droger en wasmachine op te zitten in de badkamer op de eerste verdieping. Verder vrijwel niets.
Groep 5 leverde ook vrij weinig op, deze blijkt voor de boiler. Het standby gebruik van de boiler is te verwaarlozen met de rest.
Groep 6 uit, leverde vrij weinig op, later blijkt ook dat slechts enkel het gasfornuis hierop actief is...
Conclusie is dus dat er redelijk wat sluipverbruik is, maar wel een groot deel aan de CV ketel en Vriezer te danken is, vriezer wil ik nu graag even echt goed opmeten met een aparte energiemeter, maar wel met een goede zodat ik weet of een nieuwe de aanschaf waard is. Ouderdom zegt van wel, maar of het actuele verbruik dit ook zal aangeven is de verassing.
Zelfde geldt eigenlijk voor het sluipverbruik beneden van 85 Watt, misschien is er toch iets wat snachts van de stroom af kan, oude telefooncentrale van 1994 gebruikt misschien wat stroom, weet ik niet hoeveel Watt dat zal zijn maar geen idee hoe ik dit kan minderen op eenvoudige wijze.
Nu mijn vraag, wat is de beste (budget 25 - 45 euro +- ) energiemeter om een enkel apparaat te meten, lees veel over de Conrad meters in dat andere topic, maar dat topic is al sterk verouderd, zijn deze nog actueel? Of zijn er inmiddels betere of leukere?
Of kan ik er 1 lenen voor een week zodat ik mijn vriezer kan meten en telefooncentrale? Ik heb zo'n kijkshop ding maar dat vertrouw ik niet echt meer na wat ik hier allemaal gelezen heb.
Hoor graag van jullie! En bedankt voor de hulp met het meten

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 00:15 ]
Groep 3 heeft dus het meeste verbruik.
De CV zelf zal niet zoveel horen te gebruiken. De elektronica zelf een paar Watt en de rest voor de pomp.
Dat kan maar zo wel 50 Watt zijn, maar als het goed is niet continue. Eigenlijk alleen bij het aanzetten en tijdens warmtevraag.
Blijft dus over de vriezer.
De spullen op groep 1 kan vast ook nog wel wat teruggebracht worden.
Een kabel-ontvanger/decoder kan maar zo 15 - 25 Watt trekken, zelfs als 'ie uitstaat en dat is toch best wel behoorlijk veel.
1 Watt continue is 2 euro op jaarbasis.
Dus ook daar zou ik even gaan investeren in stekkerdozen met een schakelaar.
De CV zelf zal niet zoveel horen te gebruiken. De elektronica zelf een paar Watt en de rest voor de pomp.
Dat kan maar zo wel 50 Watt zijn, maar als het goed is niet continue. Eigenlijk alleen bij het aanzetten en tijdens warmtevraag.
Een kabel-ontvanger/decoder kan maar zo 15 - 25 Watt trekken, zelfs als 'ie uitstaat en dat is toch best wel behoorlijk veel.
1 Watt continue is 2 euro op jaarbasis.
Dus ook daar zou ik even gaan investeren in stekkerdozen met een schakelaar.
Verwijderd
Nou... Het leuke is dat de verwarming eigenlijk continue zoveel verbruikt, ik wil eigenlijk ook mijn ketel gaan meten maar apartTD-er schreef op zondag 30 juni 2013 @ 00:17:
Groep 3 heeft dus het meeste verbruik.
Nou toen ik deze meting deed had ik dus de stekkers van mijn TV en alle randapapratuur eruitTD-er schreef op zondag 30 juni 2013 @ 00:17:
Nou
Koelkast is moeilijk te zeggen, aangezien deze als het goed is af en toe aanspringt.
Ter vergelijking, ik heb hier nagenoeg 200 Watt aan "stand-by" verbruik en hierbij zit onze HTPC die ongeveer 80 Watt trekt.
Dus 120 Watt over voor de rest.
Dat bestaat uit:
- inbouwkoelkast
- staande koel/vries combinatie (groot, A+)
- wekker
- 3x netwerkswitch
- accesspoint boven
- Fritzbox 7340 beneden
- Dect basis station
- nog wat AV spul wat in stand-by staat
- magnetron
- dimmer van een lamp die niet helemaal uit staat
- HD-kabelontvanger
- nog wat losse adapters van apparaten die opgeladen worden
Kortom, ik ben zelf ook nogal slordig met mijn eigen verbruik. <schaam>
Maar goed, al-met-al denk ik dat je wel kunt stellen dat mijn 2 koelkasten samen minder dan 80 Watt zouden moeten trekken aan idle-verbruik.
Ter vergelijking, ik heb hier nagenoeg 200 Watt aan "stand-by" verbruik en hierbij zit onze HTPC die ongeveer 80 Watt trekt.
Dus 120 Watt over voor de rest.
Dat bestaat uit:
- inbouwkoelkast
- staande koel/vries combinatie (groot, A+)
- wekker
- 3x netwerkswitch
- accesspoint boven
- Fritzbox 7340 beneden
- Dect basis station
- nog wat AV spul wat in stand-by staat
- magnetron
- dimmer van een lamp die niet helemaal uit staat
- HD-kabelontvanger
- nog wat losse adapters van apparaten die opgeladen worden
Kortom, ik ben zelf ook nogal slordig met mijn eigen verbruik. <schaam>
Maar goed, al-met-al denk ik dat je wel kunt stellen dat mijn 2 koelkasten samen minder dan 80 Watt zouden moeten trekken aan idle-verbruik.
Verwijderd
Ja precies
en toch gebruik ik 85 watt idle beneden... dus ik wil uitzoeken wat het precies is, toch maar metertje er tussen duwen... op de koelkast soieso...
En op de router, modem experiabox en telefooncentrale... Mwah, daarna weet ik het even niet meer
Wel erg veel die 85 Watt ja
Toch even zoeken nog daar haha
En verderop natuurlijk de vriezer, dit vereist verder meetwerk op klein niveau
Al tips voor een goede energiemeter voor een leuk bedrag? Of anders iemand eentje te leen? Maarssen omgeving Utrecht?
Ik ben ook heel erg slordig met stroom, maar ik wil slordig kunnen zijn zonder dat ik slordig ben over iets waar ik niet zelf slordig van ben, maar het apapraat
Ja zeg maar zo ja

Trouwens dit is de grafiek van gister met Youless
Zie een paar (volgens mij) onverklaarbare uitschieters tijdens de nacht, tenzij ik toch warm water of iemand anders dat getapt heeft in de keuken, maar lijkt me sterk... eerlijk gezegd want zelfs schiet ik overdag niet boven de 3000 watt met de boiler uit. 
Vannacht weer benieuwd
Ga zo slapen en dan morgen kijken, zie trouwens 9 uur de enorme dip, dit is wanneer ik groep 3 eigenlijk uitschakel zou je kunnen zeggen
Echt een kick dit dingetje. Youless is echt verslavend speelgoed
Maar nu nog vinden en meten wat het exacte apparaat doet, kan Youless helaas niet hehe
En verderop natuurlijk de vriezer, dit vereist verder meetwerk op klein niveau
Ik ben ook heel erg slordig met stroom, maar ik wil slordig kunnen zijn zonder dat ik slordig ben over iets waar ik niet zelf slordig van ben, maar het apapraat

Trouwens dit is de grafiek van gister met Youless
Vannacht weer benieuwd
Maar nu nog vinden en meten wat het exacte apparaat doet, kan Youless helaas niet hehe
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 01:02 ]
Ik heb zelf deze thuis liggen http://www.kijkshop.nl/pr...rgiekostenmeter-rce-1106/ Staat me iets van bij dat deze ze eens door Kassa getest zijn en destijd was dit de beste. (niet dat kassa nu zo'n betrouwbare bron is)
De piek in de nacht komt aardig overeen met wat ik krijg als ik de wasmachine aan heb staan.
Kijkshop weet het blijkbaar ook van kassa, ze hebben het er zelfs bij staan.
De piek in de nacht komt aardig overeen met wat ik krijg als ik de wasmachine aan heb staan.
Kijkshop weet het blijkbaar ook van kassa, ze hebben het er zelfs bij staan.
[ Voor 19% gewijzigd door Sr_Ogel op 30-06-2013 09:05 ]
Dat zijn ook beste pieken van gemiddeld zo'n 2 kWatt bovenop je reguliere verbruik en duren ruim een uur.
"verdachten" lijken mij een vaatwasser of wasmachine.
Of je moet ergens nog een behoorlijke boiler hebben staan die opgewarmd moet worden?
Die eerste piek, van rond 4am zou een vaatwasser kunnen zijn, gezien de pauze tussen de pieken.
"verdachten" lijken mij een vaatwasser of wasmachine.
Of je moet ergens nog een behoorlijke boiler hebben staan die opgewarmd moet worden?
Die eerste piek, van rond 4am zou een vaatwasser kunnen zijn, gezien de pauze tussen de pieken.
Hoe krijg jij nou deze mooie grafiek? Als ik in mn Youless inlog krijg ik wel de gegevens te zien in cijfers maar niet zo'n mooie grafiekVerwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 00:38:
Ja preciesen toch gebruik ik 85 watt idle beneden... dus ik wil uitzoeken wat het precies is, toch maar metertje er tussen duwen... op de koelkast soieso...
En op de router, modem experiabox en telefooncentrale... Mwah, daarna weet ik het even niet meer
Wel erg veel die 85 Watt ja
Toch even zoeken nog daar haha
En verderop natuurlijk de vriezer, dit vereist verder meetwerk op klein niveauAl tips voor een goede energiemeter voor een leuk bedrag? Of anders iemand eentje te leen? Maarssen omgeving Utrecht?
Ik ben ook heel erg slordig met stroom, maar ik wil slordig kunnen zijn zonder dat ik slordig ben over iets waar ik niet zelf slordig van ben, maar het apapraatJa zeg maar zo ja
[afbeelding]
Trouwens dit is de grafiek van gister met YoulessZie een paar (volgens mij) onverklaarbare uitschieters tijdens de nacht, tenzij ik toch warm water of iemand anders dat getapt heeft in de keuken, maar lijkt me sterk... eerlijk gezegd want zelfs schiet ik overdag niet boven de 3000 watt met de boiler uit.
Vannacht weer benieuwdGa zo slapen en dan morgen kijken, zie trouwens 9 uur de enorme dip, dit is wanneer ik groep 3 eigenlijk uitschakel zou je kunnen zeggen
Echt een kick dit dingetje. Youless is echt verslavend speelgoed
![]()
Upload naar BidgelyYihaaa schreef op zondag 30 juni 2013 @ 10:54:
[...]
Hoe krijg jij nou deze mooie grafiek? Als ik in mn Youless inlog krijg ik wel de gegevens te zien in cijfers maar niet zo'n mooie grafiek
Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality
Ok thanks, zal er eens naar kijken. Ben eigenlijk niet zo'n fan van gegevens weer ergens in the cloud op te slaan. Maar ik overweeg het, is misschien toch wel makkelijk en overzichterlijk.
Dan moet je een van de scripts uit de TS gaan draaien op je NAS / Server.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Zo, sinds een kleine week ook in het bezit van een Youless, voor monitoring van m'n electriciteitsverbruik (heb geen zonnepanelen). Had eerst de scripts van -LA- en de fork van RedNax67 naast elkaar draaien op m'n Synology, maar nu beperkt tot alleen de RedNax-fork, vooral vanwege de robuustere tijdsregistratie.
Inmiddels heb ik het hele topic doorgelezen, en wil ik iedereen even bedanken voor zijn of haar inzet -- ik ben een hoop wijzer geworden. En speciale dank natuurlijk voor -LA- en RedNax67!
Inmiddels heb ik het hele topic doorgelezen, en wil ik iedereen even bedanken voor zijn of haar inzet -- ik ben een hoop wijzer geworden. En speciale dank natuurlijk voor -LA- en RedNax67!
Verwijderd
Ik gebruik het script van LA op een Raspberry Pi met php en Mysql.
Alles werkt prima, maar een zit een timeshift van 4 uur in de daggrafiek.
De resultaten van 18:00 uur worden b.v. weergegeven als 14:00 uur.
In MySQL is de correcte datum/tijd meegegeven aan de dataset.
De systeemtijd in de Raspberry is ook correct.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
mm.. wilde gok: PHP tijdzone? Even checking in /etc/php5/apache2/php.ini en /etc/php5/cli/php.ini
code:
1
| date.timezone = Europe/Amsterdam |
Verwijderd
LeechGuy schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 05:28:
mm.. wilde gok: PHP tijdzone? Even checking in /etc/php5/apache2/php.ini en /etc/php5/cli/php.ini
code:
1 date.timezone = Europe/Amsterdam
Ik ben er nog even ingedoken. De grafiek loopt meerdere uren achter doordat er een aantal uurlijkse datasets ontbreken in de tabel data_h in de Youless datbase in MySQL.Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:20:
Ik gebruik het script van LA op een Raspberry Pi met php en Mysql.
Geen idee hoe dit komt, de error logs geven ook geen antwoord.
Mijn cronjob ziet er als volgt uit: 0 * * * * /usr/bin/php /var/www/cronjob.php

Zo ziet een gemiddelde dag er hier uit. Gemiddelde van 16 kWh per dag.
Wil binnenkort nog even aan de slag, 's nachts is het verbruik op z'n laagst 168W, met daarbovenop nog wat piekjes. Vooral het waterbed is echt een killer. Verder denk ik dat er nog een koelkast/vriezer steeds aanspringt. Dat wil ik even gaan uitzoeken.
Vind het overigens wel typisch dat het iedere keer 168W is, en niet 166W, of 169W.... iedere keer 168W

Een paar pieken kan ik verklaren, die staan er in (waterbed). De rest zijn koelkasten/vriezers denk ik.
Ik heb ook geen idee op welke groep het zit, dat ga ik binnenkort even uitzoeken. Wat er aanstaat 's nachts:
- CV ketel (al is deze in 2011 vervangen, dus een zuinige pomp)
- Server a 45 - 50W idle
- 2 koelkasten, allebei niet de jongste, waarvan de grootste ook het oudste is. Deze is hoofdverdachte
- 2 vriezers (2010 dacht ik)
- TV hoek (al zat deze volgens mij gemeten op 8W standby ofzo)
- Router, switch
Als ik dagje alleen thuis ben kan ik mooi even de stroom eraf halen en in kaart brengen wat aan welke groep hangt, en waar het meeste verbruik zit. 168W continu 's nachts is toch best veel namelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2013 18:17 ]
Meet ook eens de minder verdachte apparaten. Continuverbruik wordt veelal niet door koelkasten of vriezers veroorzaakt want die hebben pieken en daarbuiten 0. Tenzij er één zo gaar is dat-ie continu moet lopen natuurlijk... Maar bijvoorbeeld:
- oven-/magnetronklokjes (mijne deed 6W)
- adapters voor bijv. halogeenlampjes (bijvoorbeeld een hanglamp die "uit" is maar ondertussen staat de trafo lekker 5W door te stoken)
- audio/video zoals je zelf al zegt. Versterkers, decoders zijn berucht.
- beltrafo in de meterkast (is ook zomaar 5-10W, ik wil niet weten hoeveel dat over het hele land verbruikt)
- cv-ketel (2008) doet bij mij 8W continu. Het is dat het strontvervelend is voor als je tapwater nodig hebt, anders had ik er een schakelaar opgezet.
- oude wekkerradio's
Verzin zelf maar wat er eigenlijk wel niet allemaal aan de stroom hangt in je huis, meet het verbruik en bedenk hoe zinvol het is
. Meestal zijn het vele kleintjes die een grote, of 168W, maken.
- oven-/magnetronklokjes (mijne deed 6W)
- adapters voor bijv. halogeenlampjes (bijvoorbeeld een hanglamp die "uit" is maar ondertussen staat de trafo lekker 5W door te stoken)
- audio/video zoals je zelf al zegt. Versterkers, decoders zijn berucht.
- beltrafo in de meterkast (is ook zomaar 5-10W, ik wil niet weten hoeveel dat over het hele land verbruikt)
- cv-ketel (2008) doet bij mij 8W continu. Het is dat het strontvervelend is voor als je tapwater nodig hebt, anders had ik er een schakelaar opgezet.
- oude wekkerradio's
Verzin zelf maar wat er eigenlijk wel niet allemaal aan de stroom hangt in je huis, meet het verbruik en bedenk hoe zinvol het is
Verwijderd
Beste Forum
Na een halfuurtje zoeken binnen dit topic op diverse steekwoorden kom ik er nog niet achter:
Welke (2) IC's zitten er in de youless?
Na een halfuurtje zoeken binnen dit topic op diverse steekwoorden kom ik er nog niet achter:
Welke (2) IC's zitten er in de youless?
Zonder 'm open te hebben gehad, zou ik verwachten dat er de Wiznet 5100 in zal zitten.
Welke processor er in zit, weet ik niet, maar er moet nog wel een EEPROM op zitten, of misschien via I2C bereikbaar zijn.
Even een aanname dat er 16 bit per sample opgeslagen wordt, dan heb je 1472 Bytes nodig aan opslag:
366 +
24 * 7 +
24 * 6 +
60
= 736 samples.
Dat is best wel veel storage en ik zou zo even niet weten welke 8-bit CPU dergelijke onboard storage heeft.
Welke processor er in zit, weet ik niet, maar er moet nog wel een EEPROM op zitten, of misschien via I2C bereikbaar zijn.
Even een aanname dat er 16 bit per sample opgeslagen wordt, dan heb je 1472 Bytes nodig aan opslag:
366 +
24 * 7 +
24 * 6 +
60
= 736 samples.
Dat is best wel veel storage en ik zou zo even niet weten welke 8-bit CPU dergelijke onboard storage heeft.
Volgensmij had ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar vanaf nu kan je ook je Youless flashen zodat je kunt koppelen met www.pvoutput.org! Iets waar ik erg lang (en met smart) op gewacht heb
http://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput.html
http://www.youless.nl/blogpost/items/pvoutput.html
[ Voor 13% gewijzigd door daanNL op 25-07-2013 17:19 ]
Het staat zelfs in de startpost... Ik log mijn verbruik via de youless op pvoutput. Ook die firmware is al besproken in dit topic.
Ik heb bovenstaande nu ook 1 hele dag in gebruik en ben super enthousiast ware het niet dat ik een klein probleem heb.
Zo nu en dan zie ik kleine opnames voorbij komen op de youless terwijl de zon al onder is. Gedurende de nacht pendelt het zo nu en dan. In PV output is dit terug te zien als 6 watt.. Maar soms is het 13 watt, soms maar 1 watt.
Ik heb op dit moment de stekker van de omvormer uit de contact doos om sluipverbruik uit te sluiten. Ook omdat mijn Effekta DC gevoed wordt was dit al onwaarschijnlijk. Maar voor de zekerheid.. Echter zie ik nog steeds wat kleine opnames.
Iemand enig idee ?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=23892&sid=21758

UPDATE:
problem solved ( denk ik )

Zo nu en dan zie ik kleine opnames voorbij komen op de youless terwijl de zon al onder is. Gedurende de nacht pendelt het zo nu en dan. In PV output is dit terug te zien als 6 watt.. Maar soms is het 13 watt, soms maar 1 watt.
Ik heb op dit moment de stekker van de omvormer uit de contact doos om sluipverbruik uit te sluiten. Ook omdat mijn Effekta DC gevoed wordt was dit al onwaarschijnlijk. Maar voor de zekerheid.. Echter zie ik nog steeds wat kleine opnames.
Iemand enig idee ?

UPDATE:

[ Voor 18% gewijzigd door jjonkie op 25-07-2013 21:58 ]
Hm, dat zou het goed kunnen zijn ja! Hier doet ie het echter prima (nu 1 dag ook).jjonkie schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:12:
Ik heb bovenstaande nu ook 1 hele dag in gebruik en ben super enthousiast ware het niet dat ik een klein probleem heb.
Iemand enig idee ?
[afbeelding]
[afbeelding]
UPDATE:
[afbeelding]
[afbeelding]
Laat ff weten of het geholpen heeft, is goed om te weten
Interessant! Dat ga ik eens even terugzoekenCyberpope schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:26:
Het staat zelfs in de startpost... Ik log mijn verbruik via de youless op pvoutput. Ook die firmware is al besproken in dit topic.
Ik heb een probleem met het -LA- script, ik heb een CentOS 6 server ingericht met httpd php en de benodigde modules, op de php info pagina zijn beide modules.
Cronjob staan ook ingesteld en werkt.
De pagina laden gaat goed, maar instellingen kunnen niet worden opgeslagen en moet ik via mysql aanpassen.
Data wordt niet weergegeven, maar zie ze wel in mysql staan.
Ik hoop dat iemand nog suggesties heeft
Probleem gevonden ik had per ongeluk de session file niet mee gekopierd
Cronjob staan ook ingesteld en werkt.
De pagina laden gaat goed, maar instellingen kunnen niet worden opgeslagen en moet ik via mysql aanpassen.
Data wordt niet weergegeven, maar zie ze wel in mysql staan.
Ik hoop dat iemand nog suggesties heeft
Probleem gevonden ik had per ongeluk de session file niet mee gekopierd
[ Voor 8% gewijzigd door FrankGNL op 25-07-2013 23:31 ]
Wachtwoord, gebruikersnaam en database naam goed ingevuld in de config?
Kun je de live-weergave wel zien? Die wordt namelijk rechtstreeks van de YouLess gehaald.
Kun je de live-weergave wel zien? Die wordt namelijk rechtstreeks van de YouLess gehaald.
Deze LEDs knipperen vrij fel en zouden dus de youless kunnen afleiden...
dat dit niet het geval is kun je hier zien
http://pvoutput.org/intra...20130726&gs=0&m=0
Ik had de youless er af liggen. Toen ging het goed. Gisteravond om 23.00 uur naar bed gegaan en de youless er weer opgedrukt. Echter vanaf 00.30 uur weer die spook 6 watt !
Terwijl de DIN meter toch echt 00.00 watt aangeeft. De groep is dus leeg en er is geen verbruik.......AARRGH
Ik snap er niks meer van..
dat dit niet het geval is kun je hier zien
http://pvoutput.org/intra...20130726&gs=0&m=0
Ik had de youless er af liggen. Toen ging het goed. Gisteravond om 23.00 uur naar bed gegaan en de youless er weer opgedrukt. Echter vanaf 00.30 uur weer die spook 6 watt !
Terwijl de DIN meter toch echt 00.00 watt aangeeft. De groep is dus leeg en er is geen verbruik.......AARRGH
Ik snap er niks meer van..
Link is dood.
Heb je de YouLess op de DIN-meter? En doet de DIN-meter alleen opwek registreren?
Kan het ook zijn dat de DIN-meter een aantal pulsen genereert voor synchronisatie o.i.d.? (eigenlijk zou je een nachtje moeten registreren met een webcam)
Heb je de YouLess op de DIN-meter? En doet de DIN-meter alleen opwek registreren?
Kan het ook zijn dat de DIN-meter een aantal pulsen genereert voor synchronisatie o.i.d.? (eigenlijk zou je een nachtje moeten registreren met een webcam)
werkende link,
Youless zit idd op de DIN en daar zit alleen de omvormer op.
DIN meter geeft ook keurig aan dat huidig vermogen 0.0 is..
Hmm, ik denk laat ik de firmware nog eens upgraden. Blijkt er geen mac flash tool te zijn. Geen probleem, doen we het in een VM. Maar die blijft rapporteren dat mijn netwerkverbinding slecht is. Right.1% loss is slecht? En nu?
@sypie.
Nee dat is eigenlijk uitgesloten. Het betreft een aan de DC kant gevoede effekta.
Nee dat is eigenlijk uitgesloten. Het betreft een aan de DC kant gevoede effekta.
Ik zou gewoon eens een nacht deze hele groep uitzetten (in de meterkast) en kijken of je dan nog 6 watt scored.
En die verbruikt helemaal niets aan de net-kant?jjonkie schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 09:20:
@sypie.
Dat 'ie het gros van z'n verbruik aan de DC-kant haalt lijkt me aannemelijk, maar er zal toch ook wel een soort van detectie-circuit aanwezig zijn aan de net-kant?
En verbruikt de meter die de pulsjes geeft ook helemaal niets?
Met de stekker van de effekta uit de wcd geeft hetzelfde resultaat.
Dan blijft alleen nog de DIN meter zelf over.
Maar geeft die een puls over het eigen gebruik ? Lijkt me niet eigenlijk.
Dan blijft alleen nog de DIN meter zelf over.
Maar geeft die een puls over het eigen gebruik ? Lijkt me niet eigenlijk.
Ik weet niet of die DIN meter zelf ook nog "andersom" gemonteerd moest worden om PV-opbrengst te meten?
Indien dat het geval is, dan zou het wel logisch zijn dat 'ie eigen verbruik registreert, want ze zijn natuurlijk voor de andere richting ontworpen.
Indien dat het geval is, dan zou het wel logisch zijn dat 'ie eigen verbruik registreert, want ze zijn natuurlijk voor de andere richting ontworpen.
Hmmm daar zeg je iets...
Er zit een line in en out op inderdaad...
Echter het is de meter uit de youless shop en die is hier op het forum vaker toegepast. Ik heb daar nog nooit iets over gelezen.
Omvormer= Line in
Net= Line out
Er zit een line in en out op inderdaad...
Echter het is de meter uit de youless shop en die is hier op het forum vaker toegepast. Ik heb daar nog nooit iets over gelezen.
Omvormer= Line in
Net= Line out

[ Voor 34% gewijzigd door jjonkie op 26-07-2013 11:47 ]
Je hebt net als ik ook nog last van een ander onvolkomenheid mbt de youless> pvoutputjjonkie schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 08:19:
werkende link,
firmware nl dat de top dagwaarde altijd op 0 blijft staan.

Ik gebruik de youless met de Firmware versie1.2.0-PO nu bijna een maand
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22419&sid=20319
en de enige problemen die ik heb zijn dus dat het piek vermogen altijd als nul wordt
geregistreerd en dat er bijna elke dag wel één of meerdere 5 minuten metingen missen.
De youless is bij mij trouwens "bedraad "aangesloten op de S0 klemmen van de din KWh meter
hoe je dat kan doen, vind je wel ergens in dit draadje

Btw, ik heb die bedrading gewoon geborgt met isolatietape, ik vond dat wat netter
(de juiste dikte bedrading vind je in een utp/netwerk kabel met massieve kern, past zonder te solderen)
Inderdaad, was me niets eens opgevallen.
ik ga straks de groep even uitgooien als de zon onder is....
als dat niets helpt dan geef ik het op en ga ik een iets leuks bedenken voor mijn rs232 poort.
Maar goed ik had nog een youless en dit leek mij de meest makkelijke optie maar de lol is er nu al een beetje vanaf...
ik ga straks de groep even uitgooien als de zon onder is....
als dat niets helpt dan geef ik het op en ga ik een iets leuks bedenken voor mijn rs232 poort.
Maar goed ik had nog een youless en dit leek mij de meest makkelijke optie maar de lol is er nu al een beetje vanaf...
@jjonkie: Het nachtelijke vermogen dat geregistreerd wordt op pvoutput meter is gemiddeld genomen ongeveer 4Watt als ik zo naar de tabel kijk. Als de kWh meter verkeerd om aangesloten zou zijn (en zijn eigen verbruik zou meten), dan zou dit in ieder geval een veel lagere waarde moeten zijn, namelijk ongeveer 10 keer zo laag. De geregistreerde waarde is dan te hoog om het eigen kWh meter verbruik te kunnen zijn.
Heb je al geprobeerd om uitsluitend de net kant op de kWh meter aangesloten te hebben, zodat er onmogelijk iets doorheen kan stromen?
@UltraSub: de netwerk conditie test is wat aan de strenge kant omdat het flashen op een low-level manier gaat. Het zou kunnen dat die 1% loss net even "pech" was en dat je bij nog een keer meten wel 0% loss hebt. Probeer het anders nog een keer.
Heb je al geprobeerd om uitsluitend de net kant op de kWh meter aangesloten te hebben, zodat er onmogelijk iets doorheen kan stromen?
@UltraSub: de netwerk conditie test is wat aan de strenge kant omdat het flashen op een low-level manier gaat. Het zou kunnen dat die 1% loss net even "pech" was en dat je bij nog een keer meten wel 0% loss hebt. Probeer het anders nog een keer.
Vandaag mijn Youless ontvangen, alles werkt naar behoren, ik krijg hem alleen niet gekoppeld met bidgely.
Alles is goed gekoppeld volgens Youless maar in bidgely zegt hij "Connection Status: DISCONNECTED"
Ik had de youless eerst op een andere poort naar buiten gezet in mijn router, dat maar weer op poort 80 gezet, geen resultaat.
In bidgely staat als host dit adres : http://data.myenersave.com/fetcher/data
Wat nu ook wel weer raar is. Bidgely.com kan ik niet bereiken..... Iemand een idee?
Alles is goed gekoppeld volgens Youless maar in bidgely zegt hij "Connection Status: DISCONNECTED"
Ik had de youless eerst op een andere poort naar buiten gezet in mijn router, dat maar weer op poort 80 gezet, geen resultaat.
In bidgely staat als host dit adres : http://data.myenersave.com/fetcher/data
Wat nu ook wel weer raar is. Bidgely.com kan ik niet bereiken..... Iemand een idee?
[ Voor 8% gewijzigd door inbedrijf op 31-07-2013 20:54 ]
Heb je de Youless geconfigureerd met de config-tool van Youless?
Zo nee, doe dat nog eens, want anders is de gateway waarschijnlijk niet goed geconfigureerd op de Youless zelf.
Zo nee, doe dat nog eens, want anders is de gateway waarschijnlijk niet goed geconfigureerd op de Youless zelf.
die heb ik geprobeerd, maar die krijg ik helemaal niet aan de praat. Alles heb ik verder aan de praat de Youless app ik kan via mijn ip adres van buiten af inloggen op de youless omgeving.
Ik heb net even beter gekeken naar de configuratie tool. Maar die krijg ik helemaal niet aan de praat ook al stel ik hem goed in naar het correcte ip adres geeft hij als nog een melding dat hij geen verbinding kan maken.
Ik kwam er wel achter dat de request die naar bidgely werd gestuurd mijn lokale ipadres bevatte
"https://bidgely.com/device-register?mfg=YouLess&model=LS110&did=72b8ad140c33&snonce=sqxvjpnp&rurl=http://192.168.1.22/U?ac=1"
Het wijzigen van het ip-adres hierin had geen effect.
Ik heb net even beter gekeken naar de configuratie tool. Maar die krijg ik helemaal niet aan de praat ook al stel ik hem goed in naar het correcte ip adres geeft hij als nog een melding dat hij geen verbinding kan maken.
Ik kwam er wel achter dat de request die naar bidgely werd gestuurd mijn lokale ipadres bevatte
"https://bidgely.com/device-register?mfg=YouLess&model=LS110&did=72b8ad140c33&snonce=sqxvjpnp&rurl=http://192.168.1.22/U?ac=1"
Het wijzigen van het ip-adres hierin had geen effect.
De oplossing zit 'm waarschijnlijk toch echt in de configuratie-tool, want zonder dat kan de Youless niet naar buiten communiceren en dus alleen maar binnen het netwerk blijven.
Probeer anders eventueel op een andere (Windows) computer om de boel in te stellen.
Hoe zit de Youless in 't netwerk tov. je computer waarop je de configtool draait? (wifi, extra router, etc.)
Probeer desnoods via een switch oid en een kabeltje de Youless zo direct mogelijk op de computer aan te sluiten, maar wel dat je nog steeds vanaf die computer 't internet op kunt.
Probeer anders eventueel op een andere (Windows) computer om de boel in te stellen.
Hoe zit de Youless in 't netwerk tov. je computer waarop je de configtool draait? (wifi, extra router, etc.)
Probeer desnoods via een switch oid en een kabeltje de Youless zo direct mogelijk op de computer aan te sluiten, maar wel dat je nog steeds vanaf die computer 't internet op kunt.
@TD-er Thnx heb hem aan de praat, je had inderdaad gelijk. Heb even de mac aan de kant geschoven en mijn windows laptop aangesloten. Nu heb ik een connected status, Zie alleen nog geen resultaat in bidgley. Maar dat komt morgen wel weer.
Vraagje..
Ik heb een youless, alleen ligt deze stil sinds ik zonnepanelen heb aangezien ik daarbij een qbox heb geplaatst.
Nu wil ik alleen ook graag mijn data verzenden naar bijv. pvoutput.
Voor de qbox heb ik een kWh meter laten plaatsen die doormiddel van een 'Y-kabel' op de S0 gekoppeld zit aan mijn qbox.
Alleen zag ik dat je de Youless ook op een S0 poort kan aansluiten.
Nu is de vraag eigenlijk of ik de youless bij op dezelfde poort kan aansluiten als de qbox?
Dus wil gewoon beide apparaten op dezelfde poort aansluiten van de kWh meter.
Weet niet of het mogelijk is en of bijv. de kwh meter het aan kan (lijkt me haast van wel).
Ik heb een youless, alleen ligt deze stil sinds ik zonnepanelen heb aangezien ik daarbij een qbox heb geplaatst.
Nu wil ik alleen ook graag mijn data verzenden naar bijv. pvoutput.
Voor de qbox heb ik een kWh meter laten plaatsen die doormiddel van een 'Y-kabel' op de S0 gekoppeld zit aan mijn qbox.
Alleen zag ik dat je de Youless ook op een S0 poort kan aansluiten.
Nu is de vraag eigenlijk of ik de youless bij op dezelfde poort kan aansluiten als de qbox?
Dus wil gewoon beide apparaten op dezelfde poort aansluiten van de kWh meter.
Weet niet of het mogelijk is en of bijv. de kwh meter het aan kan (lijkt me haast van wel).
Ik heb het idee dat er bij mij iets aan het kapotgaan is:

Of zou dit een Senseo apparaat zijn die te lang aan staat en iedere keer het water aan de kook brengt? Ook al heb ik pas ná 8 uur een bakkie koffie gehad...

Of zou dit een Senseo apparaat zijn die te lang aan staat en iedere keer het water aan de kook brengt? Ook al heb ik pas ná 8 uur een bakkie koffie gehad...
Laserprinter (best wel forse unit dan) die probeert de fuser warm te houden?
Het heeft er in elk geval alle schijn van dat het iets is met een thermostaat, want het lijkt op een of ander verwarmingselement. (pieken vrijwel even breed en hoog)
Maar dat is dan een behoorlijke hoeveelheid wat er verwarmd moet worden.
Dus je zou bijna denken dat dat warme water ook wegstroomt.
Pieken lijken ongeveer 2 a 3 minuten breed en dat is ook zolang als mijn boiler nodig heeft om het vat weer op temperatuur te brengen. Echter die doet dat 6x per etmaal, niet 10x per uur.
Het heeft er in elk geval alle schijn van dat het iets is met een thermostaat, want het lijkt op een of ander verwarmingselement. (pieken vrijwel even breed en hoog)
Maar dat is dan een behoorlijke hoeveelheid wat er verwarmd moet worden.
Dus je zou bijna denken dat dat warme water ook wegstroomt.
Pieken lijken ongeveer 2 a 3 minuten breed en dat is ook zolang als mijn boiler nodig heeft om het vat weer op temperatuur te brengen. Echter die doet dat 6x per etmaal, niet 10x per uur.
Ik ben er al achter.. Het was de waterkoker die aan stond zonder water er in, en dat al een paar uur lang...
Ik denk dat ik binnenkort maar een ander exemplaar haal, zo duur zijn die dingen niet, waar het aan-knopje op een andere plek zit. Die van ons is al aan te tikken met zooi die op het aanrecht staat.
Ik denk dat ik binnenkort maar een ander exemplaar haal, zo duur zijn die dingen niet, waar het aan-knopje op een andere plek zit. Die van ons is al aan te tikken met zooi die op het aanrecht staat.

Die van ons was ook vergelijkbaar defect gegaan.
Echter je zal maar een metalen aanrecht hebben (wat wij toen hadden).
Best wel apart als je er op zo'n (pijnlijke) manier achter moet komen dat de aardlek niet naar behoren werkt.
Tip:
Koop geen metalen koker. Die kunnen vervelend warm worden aan de zijkant.
Echter je zal maar een metalen aanrecht hebben (wat wij toen hadden).
Best wel apart als je er op zo'n (pijnlijke) manier achter moet komen dat de aardlek niet naar behoren werkt.
Tip:
Koop geen metalen koker. Die kunnen vervelend warm worden aan de zijkant.
Deze is nog niet stuk, kennelijk kan dit apparaat goed tegen droogkoken, maar niet tegen melk koken... (het is niet de eerste keer dat die aan staat zonder water, wel dat ik dat op deze manier zie in de YouLess grafiek)
Kleine toevoeging op LA script, in het bestand install.php voor het aanmaken van de DB. Als je bijvoorbeeld bij one.com hsoting hebt, heb je maar 1 DB en deze kun je niet aanpassen, dus wil je graag de data in een bestaande DB.
Op regel 117 van install.php
Op regel 117 van install.php
PHP:
117
| $succes = $db->exec("CREATE DATABASE IF NOT EXISTS `".DB_NAME."`; |
Ik heb nu een Youless in gebruik i.c.m. een DIN kwh-meter waarmee de waarden geupload worden naar PVoutput.org.
Nu zie ik dat er ook een firmware uit is om het eigen energiegebruik te monitoren en te uploaden. In de startpost wordt erover gesproken dat je dan een "bruto-verbruik' meter moet hebben.
Voordat ik hiervoor een tweede Youless aanschaf wil ik graag weten of ik het goed begrijp.
Mijn energiemeter van de netbeheerder geeft namelijk pulsen (met de LED) voor alle energie die voorbij komt. Dus verbruik EN teruglevering bij elkaar opgeteld.
Gaat het dan goedkomen als ik een tweede Youless op de energiemeter plak met de firmware voor consumptie en dit upload naar PVoutput?
Nu zie ik dat er ook een firmware uit is om het eigen energiegebruik te monitoren en te uploaden. In de startpost wordt erover gesproken dat je dan een "bruto-verbruik' meter moet hebben.
Voordat ik hiervoor een tweede Youless aanschaf wil ik graag weten of ik het goed begrijp.
Mijn energiemeter van de netbeheerder geeft namelijk pulsen (met de LED) voor alle energie die voorbij komt. Dus verbruik EN teruglevering bij elkaar opgeteld.
Gaat het dan goedkomen als ik een tweede Youless op de energiemeter plak met de firmware voor consumptie en dit upload naar PVoutput?
Nee, dat gaat niet werken. Je moet met de Youless alleen de verbruiksgroepen meten, waar dus geen opbrengst overheen gaat.
Ik heb hiervoor de opbrengstgroepen apart laten zetten, zodat je echt puur opbrengst en verbruiksgroepen hebt.
Ik heb hiervoor de opbrengstgroepen apart laten zetten, zodat je echt puur opbrengst en verbruiksgroepen hebt.
Ah dat is jammer, want dat is denkik wel een ingreep (/kosten) om achteraf te doen.MasterMaceMichu schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:40:
Nee, dat gaat niet werken. Je moet met de Youless alleen de verbruiksgroepen meten, waar dus [b]geen[/b] opbrengst overheen gaat.
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb gister ook even zitten prutsen om de youless aan te sluiten op de kWh meter (samen met de qbox).
Nadeel was dat ik maar 60W opwekte op dat moment, dus ik zag eigenlijk geen puls of zo.
Kan iemand wellicht vertellen (zie afbeelding stukkie terug) welke (rood of blauw) de plus en min is?
Ik neem aan dat je de youless dan als digitaal moet instellen en het aantal pulsen moet goed zetten.
Maar het doel is toch dat het ledje (dat normaal brand als je hem op analoog zet) naast de sensor gaat knipperen? Of zie ik dat verkeerd?
Nadeel was dat ik maar 60W opwekte op dat moment, dus ik zag eigenlijk geen puls of zo.
Kan iemand wellicht vertellen (zie afbeelding stukkie terug) welke (rood of blauw) de plus en min is?
Ik neem aan dat je de youless dan als digitaal moet instellen en het aantal pulsen moet goed zetten.
Maar het doel is toch dat het ledje (dat normaal brand als je hem op analoog zet) naast de sensor gaat knipperen? Of zie ik dat verkeerd?
Verwijderd
Vrijdag de Youless in gebruik genomen (icm met de DIN-rail kwh-meter) Alles werkt (apps voor Ipad en android-telefoon, widget voor Windows7, upload naar pvoutput.org).
Ben ook aan de gang gegaan met het script van LA voor de koppeling van een database. Die loopt inmiddels ook op een externe server, onder een eigen domein. Daarbij liep ik tegen de volgende zaken aan:
settings
In de settings moet je het ip-adres van de Youless opgeven
(define('YL_ADDRESS', 'hier ip');), maar dat werkt dan niet. Met de hostname (of IP van je provider) en gebruikte poort liep het wel:
define('YL_ADDRESS', 'jouwhostname.nl:32848');
cronjob
De cronjob liep niet. Dat is waarschijnlijk het gevolg van de instellingen bij mijn hoster. In cronjob.php wordt getoetst of de file van de commandline wordt aangeroepen: (if (PHP_SAPI == "cli" || strtoupper(substr(PHP_OS, 0, 3)) === 'WIN'). PHP_SAPI gaf op de server echter "apache2handler" terug. Met die toetsing loopt de cronjob wel. Ik weet echter niet of dat wel een optimale oplossing is.
Tot slot
Zoals in een aantal andere posts ook al is aangekaart, worden in de overzichten van pvoutput.org de peak-resultaten niet vertoond. Is dat een instelling bij pvoutput of zit er een lacune in de youless-gegevens?
Ben ook aan de gang gegaan met het script van LA voor de koppeling van een database. Die loopt inmiddels ook op een externe server, onder een eigen domein. Daarbij liep ik tegen de volgende zaken aan:
settings
In de settings moet je het ip-adres van de Youless opgeven
(define('YL_ADDRESS', 'hier ip');), maar dat werkt dan niet. Met de hostname (of IP van je provider) en gebruikte poort liep het wel:
define('YL_ADDRESS', 'jouwhostname.nl:32848');
cronjob
De cronjob liep niet. Dat is waarschijnlijk het gevolg van de instellingen bij mijn hoster. In cronjob.php wordt getoetst of de file van de commandline wordt aangeroepen: (if (PHP_SAPI == "cli" || strtoupper(substr(PHP_OS, 0, 3)) === 'WIN'). PHP_SAPI gaf op de server echter "apache2handler" terug. Met die toetsing loopt de cronjob wel. Ik weet echter niet of dat wel een optimale oplossing is.
Tot slot
Zoals in een aantal andere posts ook al is aangekaart, worden in de overzichten van pvoutput.org de peak-resultaten niet vertoond. Is dat een instelling bij pvoutput of zit er een lacune in de youless-gegevens?
Verwijderd
Hallo Allemaal
ik heb de youless ingebruik samen met een DIN kwh- brutometer. ook zit er een WiFi adapter TL-WR702N tussen omdat ik geen router in me meterkast zit.
ik moet zeggen het werkt prima al had ik wel even tijd nodig voor ik zelf alles goed geconficureerd had.
Maar met een beetje geduld kwam het helemaal goed. de aanhouder wint zeg ik dan maar haha.
De gegevens stuurt hij door naar PVoutput en heb sinds gister de youless wel vastgeplakt met lijm want hij liet behoorlijk vaak los.
Ben erg tevreden nu met de youless
ik heb de youless ingebruik samen met een DIN kwh- brutometer. ook zit er een WiFi adapter TL-WR702N tussen omdat ik geen router in me meterkast zit.
ik moet zeggen het werkt prima al had ik wel even tijd nodig voor ik zelf alles goed geconficureerd had.
Maar met een beetje geduld kwam het helemaal goed. de aanhouder wint zeg ik dan maar haha.
De gegevens stuurt hij door naar PVoutput en heb sinds gister de youless wel vastgeplakt met lijm want hij liet behoorlijk vaak los.
Ben erg tevreden nu met de youless
Ik was tevreden met de YouLess en de draaischijfmeter. Tot vandaag. Zoals ik een poosje geleden iets te hard riep dat men de meter kwam vervangen, het was allemaal niet zo kwaad bedoeld, is dat vandaag gebeurd. De gasmeter én de draaischijfmeter zijn vervangen. De gasmeter is nu bedraad aangesloten op de nieuwe kWh meter. De boel is netjes geïnstalleerd, routine voor die gasten.
Maar nu zit ik met het probleem dat de kWh meter een bolle voorkant heeft. Ik kan de YouLess hier niet lekker op plaatsen. Ik heb een heleboel verschillende posities geprobeerd voor de YouLess om het licht van het LED-je op te vangen, maar kennelijk is het niet genoeg. De meter heeft geen uitgangen om er externe meters aan te hangen, dus dat schiet niet op.
Iemand een idee hiervoor (zonder de meter te modden)?
Maar nu zit ik met het probleem dat de kWh meter een bolle voorkant heeft. Ik kan de YouLess hier niet lekker op plaatsen. Ik heb een heleboel verschillende posities geprobeerd voor de YouLess om het licht van het LED-je op te vangen, maar kennelijk is het niet genoeg. De meter heeft geen uitgangen om er externe meters aan te hangen, dus dat schiet niet op.
Iemand een idee hiervoor (zonder de meter te modden)?

Heb dezelfde meter en youless past er goed op.

Helaas lees je alleen de actuele verbruik af. Onderscheid tussen 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2 maakt ie niet.
Wel leuk om online via Bidgely de netto opbrengst te bekijken.
Maar verder dan dat niet echt zinvol.
Daarom lees ik nu alles af via de P1 poort dmv. USB naar Raspberry Pi

Helaas lees je alleen de actuele verbruik af. Onderscheid tussen 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2 maakt ie niet.
Wel leuk om online via Bidgely de netto opbrengst te bekijken.
Maar verder dan dat niet echt zinvol.
Daarom lees ik nu alles af via de P1 poort dmv. USB naar Raspberry Pi

Ik had niet eens gezien dat er aan de rechterkant, onderaan een poortje zat. Niet dat dit voor mij iets verandert, ik wil graag mijn YouLess blijven gebruiken.
Youless connectie met Bidgely werkt sinds vanochtend niet meer. 10:47.
Ik heb een watermeter met een ronddraaiend vlakje waar een reflecterende helft op zit, kan ik nu met een youless (die ik overheb omdat ik nu een meter met P1 poort heb) mijn watermeter uit gaan lezen?
Of het is een groot toeval of er is iets mis bij Bidgely, maar ik heb hetzelfde probleem sinds ongeveer hetzelfde tijdstip.Wai_AM schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:09:
Verwijderd
Zelfde probleem. Ik heb de koppeling verwijderd en opnieuw proberen in te stellen maar het adres waar de link op de uploadpagina naar verwijst is niet meer beschikbaar. Ik denk dat ik nu dus nog verder van huis benWai_AM schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 12:09:

Het zal wel geen toeval zijn. Hier het zelfde probleem.EdwinB schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:11:
[...]
Of het is een groot toeval of er is iets mis bij Bidgely, maar ik heb hetzelfde probleem sinds ongeveer hetzelfde tijdstip.
Vanaf 19:25 uur weer realistische data (10:55 - 19:20 een flatline van 407W...)
Gaat niet door schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:51:
[...]
Het zal wel geen toeval zijn. Hier het zelfde probleem.
Heb sinds kort ook de app weer draaien op mijn Xperia Z.
Geeft alles netjes aan, behalve de grafiek, deze blijft helemaal leeg.
Opnieuw installeren helpt niet en heb het met de youless op de gasmeter ook.
Op andere Android apparaten heb ik er geen last van.
Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Het vreemde is dat het nooit bij mijn youless op de gasmeter voorkomt, alleen de E - youless.
Heb sinds kort ook de app weer draaien op mijn Xperia Z.
Geeft alles netjes aan, behalve de grafiek, deze blijft helemaal leeg.
Opnieuw installeren helpt niet en heb het met de youless op de gasmeter ook.
Op andere Android apparaten heb ik er geen last van.
Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 24-08-2013 09:16 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Staat de tijdzone wel goed op je Experia?
Hmm dat ziet er vreemd uit.
Geen idee of dat iets cache-gerelateerd zou kunnen zijn, of misschien een fout in de config van je toestel.
Ik zou ff met Youless contact opnemen met dit screenshot erbij.
Geen idee of dat iets cache-gerelateerd zou kunnen zijn, of misschien een fout in de config van je toestel.
Ik zou ff met Youless contact opnemen met dit screenshot erbij.
Van de week ook een Youless besteld, zou zaterdag binnen moeten komen volgens Kolibri Logistiek. Nu zie ik net de exacte meter (van sypie en Wai_AM) voorbij komen die ik ook heb. Maar het moet toch mogelijk zijn om de Youless automatisch onderscheid te laten maken voor piek/dal-tarief?
Als ik met niet vergis zit dit inmiddels ingebakken in het script van -LA-? Zou wel wenselijk zijn namelijk van mijn kant en als ik het wiel niet zelf hoef uit te vinden...
Als ik met niet vergis zit dit inmiddels ingebakken in het script van -LA-? Zou wel wenselijk zijn namelijk van mijn kant en als ik het wiel niet zelf hoef uit te vinden...
Klopt, het script van -LA- zou daar rekening mee moeten kunnen houden. Let wel dat de tijden waarop piek- en daltarief ingaan niet gelijk zijn in heel NL.
Kun je ergens op een watermeter vinden hoeveel rondjes het vlakje draait per liter? ik heb nu 1 puls/m3 (gasfirmware) gezet, maar ik zou het graag ff goed instellen
(daarnaast is liter/uur ook een beetje vervelend voor een watermeter
)
Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.