Ik kan altijd testen op m'n iPhone 5. Maar het zou toch leuk zijn om ook grafieken te zien op de iPhone, eventueel in een ander tabblad of zo...jvanderkroon schreef op zondag 19 mei 2013 @ 18:47:
Ik zit zelf ook te denken om voor op de telefoon een compleet andere weergave te maken. Op de telefoon vindt ik de grafieken minder belangrijk. Ik zou liever een dashboard zien met huidig verbruik, dag verbruik, laagste verbruik dag en hoogste verbuik dag (of iets in die trant).
Best gek, hier geen last van. Wat wel gebeurd is dat bij iedere xanjob run, het meest recente record een 0 record is wat bij de volgende meting geupdate wordt. Staan de rechten misschien afwijkend waardoor een update van een bestaand record mislukt en je dus een dip per uur hebt? Wil je adviseren om xanjob frequenter te draaien.. minstens 2x per uur. Misschien is de update frequentie net te laag waardoor de benodigde update van het 0 record niet in de opgehaalde range ligt.Huey schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:20:
[...]
Hm, weet niet precies waar dat probleem dan zit. Ik heb het zelf op een Raspberry PI draaien, waar ik een default LAMP installatie op heb gedaan. Met install.php werd de database goed aangemaakt. Heb zelf een symlink gemaakt naar de home dir van de PI user, waar de GIT het blijkbaar heen download.
In de cron gewoon de uurlijkse "/usr/bin/php xanjob.php" gescheduled en dat gaat vrij goed, ook qua tijd lijkt het goed te kloppen met het gebruik. Zie in mijn grafieken alleen elk uur een dip, waar blijkbaar geen meting wordt gedaan. Vind ik vreemd, en ik weet niet of ik alles wel goed heb gedaan, of toch nog wat vergeten?
Enige verschil dat ik zou kunnen bedenken is dat is sqlite 3 draai. En hij blijf de melding geven van:Huey schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:20:
[...]
Hm, weet niet precies waar dat probleem dan zit. Ik heb het zelf op een Raspberry PI draaien, waar ik een default LAMP installatie op heb gedaan. Met install.php werd de database goed aangemaakt. Heb zelf een symlink gemaakt naar de home dir van de PI user, waar de GIT het blijkbaar heen download.
In de cron gewoon de uurlijkse "/usr/bin/php xanjob.php" gescheduled en dat gaat vrij goed, ook qua tijd lijkt het goed te kloppen met het gebruik. Zie in mijn grafieken alleen elk uur een dip, waar blijkbaar geen meting wordt gedaan. Vind ik vreemd, en ik weet niet of ik alles wel goed heb gedaan, of toch nog wat vergeten?
PDO Mysql extension ontbreekt!
Maar hoe ik dat los kan installeren is mij een raadsel. Zeker omdat het wel geïnstalleerd lijkt te zijn:

vrees dat ik te veel een linux/php/website noob ben om hier iets mee te kunnen...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
je weet dat je 2 versies van PHP naast elkaar kunt draaien? (1 voor de website, 1 voor de CLI)Cyberpope schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:26:
[...]
Enige verschil dat ik zou kunnen bedenken is dat is sqlite 3 draai. En hij blijf de melding geven van:
PDO Mysql extension ontbreekt!
Maar hoe ik dat los kan installeren is mij een raadsel. Zeker omdat het wel geïnstalleerd lijkt te zijn:
[afbeelding]
vrees dat ik te veel een linux/php/website noob ben om hier iets mee te kunnen...
Voer maar eens phpinfo(); in de CLI versie uit, je hebt best kans dat daar de PDO nog ontbreekt
Euh.. nee, maar hoe kom ik bij die CLI?_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 08:52:
[...]
je weet dat je 2 versies van PHP naast elkaar kunt draaien? (1 voor de website, 1 voor de CLI)
Voer maar eens phpinfo(); in de CLI versie uit, je hebt best kans dat daar de PDO nog ontbreekt
Gewoon inloggen met putty geeft geen enkel effect als ik dan in de commandline phpinfo() invoer.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zet die call naar phpinfo in een file, of schrijf het rechtstreeks, en roep die file aan als input van het commando php.
Dus zoiets als dit:
Dan staat je output in de file phpinfo.txt.
Dus zoiets als dit:
echo "<?php phpinfo(); ?>" | php > phpinfo.txt
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Zie hier een boel post over PHP scripts langskomen, echter;
waar zijn de (meeste) recente scripts van wie te vinden en wat doen/kunnen deze scripts?
Zie het zo 1,2,3 ook niet terug in de openingspost.
Iemand die dat ergens in een lijstje heeft staan?
waar zijn de (meeste) recente scripts van wie te vinden en wat doen/kunnen deze scripts?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ik heb de youless met pvoutput firmware, en er valt me iets op; samen met een vriend van me uploaden we onze data. Ik via de youless, voor hem hebben we een python script gemaakt wat de data uit homewizard haalt en uploadt (dagtotaal en huidige waarde). Bij het python script zie je na zonsondergang geen 0 waardes meer op pvoutput.org verschijnen, terwijl mijn systeem via de youless de hele nacht door om de 5 minuten waarde 0 ziet. In het dagoverzicht haalt pvoutput de nulwaardes uiteindelijk weg, maar ik vraag me af waarom hij ze wel van de youless blijft accepteren/opslaan en die van het python script meteen gaat negeren?
Mijn gok is dat OF HomeWizard een waarde aanlevert aan de python en wat PVoutput niet snapt OF dat python een 0/null waarde van HomeWizard niet snapt en verkeert doorzet.CopyCatz schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 21:08:
Ik heb de youless met pvoutput firmware, en er valt me iets op; samen met een vriend van me uploaden we onze data. Ik via de youless, voor hem hebben we een python script gemaakt wat de data uit homewizard haalt en uploadt (dagtotaal en huidige waarde). Bij het python script zie je na zonsondergang geen 0 waardes meer op pvoutput.org verschijnen, terwijl mijn systeem via de youless de hele nacht door om de 5 minuten waarde 0 ziet. In het dagoverzicht haalt pvoutput de nulwaardes uiteindelijk weg, maar ik vraag me af waarom hij ze wel van de youless blijft accepteren/opslaan en die van het python script meteen gaat negeren?
Ik zou is kijken naar de waardes die Python ontvangen en wat python uiteindelijk verstuurd.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Hai,
heeft er iemand al eens geprobeerd om de verschillende php scripts op Google App Engine te hosten ?
Dan kan je er bv ook van buiten bij en heb je geen nas of zo nodig.
Sinds kort doet GAE nl. ook php hosten incl. cron jobs.
heeft er iemand al eens geprobeerd om de verschillende php scripts op Google App Engine te hosten ?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2013 11:12 . Reden: typo ]
Verwijderd
Ja dat zoek ik ook.Freemann schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 07:51:
Volgens mij zijn er een drietal scripts. De eerste was van -LA-Freemann schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 07:51:
http://code.magicmonkey.nl/youless/wiki/Home
Een fork hiervan was radnax67
https://bitbucket.org/RedNax67/youless
j.vandekroon heeft aanpassingen gedaan op de feestdagen
jvanderkroon in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Maar volgens mij zijn het in basis dezelfde scripts. Wel lees ik van anderen dat zijhet anders willen gaan doen of als doen. maar die hebben hun script niet online gezet.
Overigens.... bij het gebruik van rednax script krijg ik ook
code:
1
| PDO Mysql extension ontbreekt! |
'
Iemand nog tips om het aan te gang te krijgen met sqlite3.
Resultaat (de volgens mij relevante stukken]TD-er schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 06:18:
Zet die call naar phpinfo in een file, of schrijf het rechtstreeks, en roep die file aan als input van het commando php.
Dus zoiets als dit:
echo "<?php phpinfo(); ?>" | php > phpinfo.txt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Additional .ini files parsed => /etc/php5/cli/conf.d/10-pdo.ini, /etc/php5/cli/conf.d/20-curl.ini, /etc/php5/cli/conf.d/20-mcrypt.ini, /etc/php5/cli/conf.d/20-pdo_sqlite.ini, /etc/php5/cli/conf.d/20-sqlite3.ini, /etc/php5/cli/conf.d/svn.ini --------- 8< ------- PDO PDO support => enabled PDO drivers => sqlite pdo_sqlite PDO Driver for SQLite 3.x => enabled SQLite Library => 3.7.13 |
Dus volgens mij ook op CLI gewoon actief....
[ Voor 38% gewijzigd door Cyberpope op 24-05-2013 21:06 ]
Sinds 2 weken heb ik een nieuwe draadloze router aan mijn modem gehangen. Nu geeft bidgely aan dat die geen connectie kan maken waarbij de data van youless niet wordt geupload naar Bidgely.
Gateway Connectivity Error
We've lost connectivity to your gateway, please verify the information you've entered in the energy monitor page is correct. Until we can restore connectivity to your gateway, we'll only be able to display data we've collected from the past.
Ik kan het niet voor elkaar krijg om weer een connectie te maken. Als ik op de bidgely site de youless verwijder, ben ik alle geschiedenis kwijt. Dat is niet wat ik wil.
Heeft iemand enig idee waardoor bidgely geen data meer krijgt van youless ?
De youless app op mijn pc werkt nog wel gewoon.
We've lost connectivity to your gateway, please verify the information you've entered in the energy monitor page is correct. Until we can restore connectivity to your gateway, we'll only be able to display data we've collected from the past.
Ik kan het niet voor elkaar krijg om weer een connectie te maken. Als ik op de bidgely site de youless verwijder, ben ik alle geschiedenis kwijt. Dat is niet wat ik wil.
Heeft iemand enig idee waardoor bidgely geen data meer krijgt van youless ?
De youless app op mijn pc werkt nog wel gewoon.
[ Voor 23% gewijzigd door Aloysxda op 25-05-2013 00:28 ]
Router ander ipadres? Zodat de gateway in je youless niet klopt?
Ja waarschijnlijk. Ik kan alleen niet vinden hoe ik dit aan kan passen.Cyberpope schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 07:54:
Router ander ipadres? Zodat de gateway in je youless niet klopt?
De youless gadget op mijn pc doet het wel. Bidgely heeft geen connectie.
Zou iemand mij op weg kunnen helpen ?
[ Voor 11% gewijzigd door Aloysxda op 25-05-2013 08:50 ]
De youless config-tool opnieuw draaien is dan vaak de oplossing.
PDO voor SQLite wel ja, maar als het script checked op PDO voor MySQL zal ie van een koude kermis thuis komenCyberpope schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:34:
[...]
Volgens mij zijn er een drietal scripts. De eerste was van -LA-
http://code.magicmonkey.nl/youless/wiki/Home
Een fork hiervan was radnax67
https://bitbucket.org/RedNax67/youless
j.vandekroon heeft aanpassingen gedaan op de feestdagen
jvanderkroon in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Maar volgens mij zijn het in basis dezelfde scripts. Wel lees ik van anderen dat zijhet anders willen gaan doen of als doen. maar die hebben hun script niet online gezet.
Overigens.... bij het gebruik van rednax script krijg ik ook
code:
1 PDO Mysql extension ontbreekt!
'
Iemand nog tips om het aan te gang te krijgen met sqlite3.
[...]
Resultaat (de volgens mij relevante stukken]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Additional .ini files parsed => /etc/php5/cli/conf.d/10-pdo.ini, /etc/php5/cli/conf.d/20-curl.ini, /etc/php5/cli/conf.d/20-mcrypt.ini, /etc/php5/cli/conf.d/20-pdo_sqlite.ini, /etc/php5/cli/conf.d/20-sqlite3.ini, /etc/php5/cli/conf.d/svn.ini --------- 8< ------- PDO PDO support => enabled PDO drivers => sqlite pdo_sqlite PDO Driver for SQLite 3.x => enabled SQLite Library => 3.7.13
Dus volgens mij ook op CLI gewoon actief....
Ja... maar die check dacht ik er al uit gegooid te hebben... maar dan geeft hij een database error..._-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:19:
[...]
PDO voor SQLite wel ja, maar als het script checked op PDO voor MySQL zal ie van een koude kermis thuis komen
code:
1
| Database error: could not find driver |
[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 25-05-2013 11:41 ]
Zal eens 2x per uur proberen. Draai de cron als root. Dus permissies lijken me niet de issue, of vergis ik me daarin? Staan iig op 644.rednax70 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 20:10:
[...]
Best gek, hier geen last van. Wat wel gebeurd is dat bij iedere xanjob run, het meest recente record een 0 record is wat bij de volgende meting geupdate wordt. Staan de rechten misschien afwijkend waardoor een update van een bestaand record mislukt en je dus een dip per uur hebt? Wil je adviseren om xanjob frequenter te draaien.. minstens 2x per uur. Misschien is de update frequentie net te laag waardoor de benodigde update van het 0 record niet in de opgehaalde range ligt.
Verwijderd
Hoy,
Ik ben nieuw op dit forum. Onlangs heb ik me een Youless aangeschaft. Na een paar weken merk ik volgende vreemde zaken op. Ik vergelijk de logs die ik (via de web interface) uit youless haal met de upload naar PVoutput. Hierbij merk ik op dat de waarden afwijken. Bij sommige dagwaarden staat de youless ook op 0. Heeft hier iemand een verklaring voor?
Youless PVoutput
2013-05-09 16,600 16.789
2013-05-10 10,000 10.152
2013-05-11 7,300 7.332
2013-05-12 0,000 6.992
2013-05-13 7,700 7.738
2013-05-14 9,800 9.872
2013-05-15 15,600 15.663
2013-05-16 2,400 2.471
2013-05-17 0,000 2.741
2013-05-18 6,600 6.614
2013-05-19 20,000 20.106
2013-05-20 2,900 2.984
2013-05-21 1,900 1.975
2013-05-22 8,500 8.504
2013-05-23 12,000 12.025
2013-05-24 11,800 11.851
2013-05-25 17,000 17.123
Ik ben nieuw op dit forum. Onlangs heb ik me een Youless aangeschaft. Na een paar weken merk ik volgende vreemde zaken op. Ik vergelijk de logs die ik (via de web interface) uit youless haal met de upload naar PVoutput. Hierbij merk ik op dat de waarden afwijken. Bij sommige dagwaarden staat de youless ook op 0. Heeft hier iemand een verklaring voor?
Youless PVoutput
2013-05-09 16,600 16.789
2013-05-10 10,000 10.152
2013-05-11 7,300 7.332
2013-05-12 0,000 6.992
2013-05-13 7,700 7.738
2013-05-14 9,800 9.872
2013-05-15 15,600 15.663
2013-05-16 2,400 2.471
2013-05-17 0,000 2.741
2013-05-18 6,600 6.614
2013-05-19 20,000 20.106
2013-05-20 2,900 2.984
2013-05-21 1,900 1.975
2013-05-22 8,500 8.504
2013-05-23 12,000 12.025
2013-05-24 11,800 11.851
2013-05-25 17,000 17.123
Kan het zijn dat je Youless op die dagen stroomloos is geweest?
A'dam PVOutput
ik draai nu een tijdje het LA script, maar aangezien mijn NAS 's nachts uitgaat is dat nog wat onhandig. Ik ga denk ik de boel maar in een RRD Database stampen en daar grafiekjes uitdraaien
RRD maakt toch geen gebruik van een database?
Oftewel dat is toch alleen maar de informatie die in de day-, week-, month- en year-grafieken staat?
Beetje vergelijkbaar met wat de Youless zelf opslaat aan nauwkeurigheid zeg maar.
Oftewel dat is toch alleen maar de informatie die in de day-, week-, month- en year-grafieken staat?
Beetje vergelijkbaar met wat de Youless zelf opslaat aan nauwkeurigheid zeg maar.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Niemand ?Verwijderd schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:52:
Hai,
Werken dat soort Google scripts wel op cronjob-basis? (dus regulier in te stellen interval)
[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 26-05-2013 18:15 ]
Als ik dit lees moet het kunnen https://developers.google.../python/config/cron?hl=nl
RRD is een round robin database, die werkt met zgn RRA''s Round Robin Archives. Wat je doet is dat je bv een week lang 1 minuut data opslaat, die aggregeert naar een maand lang 5 minuut gemiddelde en een jaar lang 30 minuut gemiddelden (bv), rrdtool regelt dat allemaal zelf en je kan er zelf grafieken mee bouwen, erg simpel zo lang je weet hoe de data opgeslagen word. Je kan er ook allerhande berekeningen op los laten, het word enorm veel gebruikt in diverse netwerk monitoring systemen en je weet bij het aanmaken al hoe groot je database word (en blijft, het is immers round robin)TD-er schreef op zondag 26 mei 2013 @ 14:26:
RRD maakt toch geen gebruik van een database?
Verwijderd
Die url is voor Python ondersteuning in GAE.ThinkPadd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:21:
Als ik dit lees moet het kunnen https://developers.google.../python/config/cron?hl=nl
Dit is voor PHP in GAE:
https://developers.google...ocs/php/config/cron?hl=nl
Ik ken RRD-tools wel. Heb er jarenlang ook een hoop monitoring mee gedaan._-= Erikje =-_ schreef op zondag 26 mei 2013 @ 20:37:
[...]
RRD is een round robin database, die werkt met zgn RRA''s Round Robin Archives. Wat je doet is dat je bv een week lang 1 minuut data opslaat, die aggregeert naar een maand lang 5 minuut gemiddelde en een jaar lang 30 minuut gemiddelden (bv), rrdtool regelt dat allemaal zelf en je kan er zelf grafieken mee bouwen, erg simpel zo lang je weet hoe de data opgeslagen word. Je kan er ook allerhande berekeningen op los laten, het word enorm veel gebruikt in diverse netwerk monitoring systemen en je weet bij het aanmaken al hoe groot je database word (en blijft, het is immers round robin)
Leuke is dat je met hele simpele scriptjes een getal op moet leveren en dan kun je daar grafiekjes mee maken.
Je kunt dan deze one-liner gebruiken om de Youless-data mee op te halen.
Yep, kun je leuke dingen mee doen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik gewoon a?f=j ga pollen en die getallen in de dbs ga zetten of dat ik met historische data aan de slag ga (en invoeren met de timestamp ipv N:value etc). Je kan er ook weer gewoon lijsten met getallen uit opvragen ipv grafieken enz dus je data is nog steeds gewoon beschikbaar.TD-er schreef op maandag 27 mei 2013 @ 07:13:
[...]
Ik ken RRD-tools wel. Heb er jarenlang ook een hoop monitoring mee gedaan.
Leuke is dat je met hele simpele scriptjes een getal op moet leveren en dan kun je daar grafiekjes mee maken.
Je kunt dan deze one-liner gebruiken om de Youless-data mee op te halen.
Grootste voordeel is dat niet monitoren gewoon een gat in je grafiek oplevert ipv een verschoven grafiek zoals bij -LA-
met een mooie CDEF rpn kun je dan NULL als een grijs vlak weergeven
[ Voor 3% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 27-05-2013 08:44 ]
En? Heeft het 2x per uur draaien het issue verholpen?Huey schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:50:
[...]
Zal eens 2x per uur proberen. Draai de cron als root. Dus permissies lijken me niet de issue, of vergis ik me daarin? Staan iig op 644.
Met de permissies bedoelde ik de permissies in de database. Wel inserten, maar niet een update van een bestaand record mogen doen bv. Dit laatste was wel een long shot, dus ik vermoed en hoop dat het met het vaker draaien opgelost is.
Mensen, het wil me nog steeds niet lukken om met bidgely een connectie te krijgen met Youless.
Sinds 2 weken heb ik een nieuwe draadloze router aan mijn modem gehangen. Nu geeft bidgely aan dat die geen connectie kan maken waarbij de data van youless niet wordt geupload naar Bidgely.
Van de provider heb ik een modem router. Hierop heb ik met de kabel, de Youless aangesloten wat altijd prima werkte. Omdat het wifi deel van deze Huawei modemrouter niet naar behoren werkte, heb ik hier met een kabel, een linksys router gekoppeld. Hier heb ik mijn pc, met een kabel op aangesloten en mijn laptop maakt verbinding met wifi.
Nu heb ik nav een tip hier in de forum, de Youless tool opnieuw gedraaid. Dan geeft die automatisch het ip adres van mijn linksysrouter. Hierna krijg ik een foutmelding dat die geen verbinding kan krijgen.
Als ik een ipadres invoer voor het Huawei modemrouter, geeft die tevens een foutmelding. Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen ?
Van de provider heb ik een modem router. Hierop heb ik met de kabel, de Youless aangesloten wat altijd prima werkte. Omdat het wifi deel van deze Huawei modemrouter niet naar behoren werkte, heb ik hier met een kabel, een linksys router gekoppeld. Hier heb ik mijn pc, met een kabel op aangesloten en mijn laptop maakt verbinding met wifi.
Nu heb ik nav een tip hier in de forum, de Youless tool opnieuw gedraaid. Dan geeft die automatisch het ip adres van mijn linksysrouter. Hierna krijg ik een foutmelding dat die geen verbinding kan krijgen.
Als ik een ipadres invoer voor het Huawei modemrouter, geeft die tevens een foutmelding. Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen ?
Daarmee kan het dus ook.Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 22:59:
[...]
Die url is voor Python ondersteuning in GAE.
Dit is voor PHP in GAE:
https://developers.google...ocs/php/config/cron?hl=nl
Dan moet het toch prima te doen zijn om Youless op GAE te draaien?
Verwijderd
@Aloysxda:
Jouw Youless IP moet wel binnen de lokale reeksen van je netwerk apparatuur passen anders valt hij idd niet goed te vinden (gateway heet dat dacht ik).
Ik heb dit ook gehad met een nieuw modem wat ineens een heel erg veel krappere reeks had waarbinnen lokale netwerk spullen moesten passen. Dit was meen ik bedoeld voor de veiligheid.
Verruim die reeks indien jouw Youless erbuiten valt.
N.B. ik ben geen netwerk deskundige dus ws zijn er nog vele redenen waarom hij niet goed zou worden doorgegeven....
Wellicht heb je er toch iets aan.
Jouw Youless IP moet wel binnen de lokale reeksen van je netwerk apparatuur passen anders valt hij idd niet goed te vinden (gateway heet dat dacht ik).
Ik heb dit ook gehad met een nieuw modem wat ineens een heel erg veel krappere reeks had waarbinnen lokale netwerk spullen moesten passen. Dit was meen ik bedoeld voor de veiligheid.
Verruim die reeks indien jouw Youless erbuiten valt.
N.B. ik ben geen netwerk deskundige dus ws zijn er nog vele redenen waarom hij niet goed zou worden doorgegeven....
Wellicht heb je er toch iets aan.
Hoe is de youless nu aangesloten? nog op je oude router of op je nieuwe router? prik anders de kabel ff om naar de nieuwe router (als de youless op dhcp staat ff rebooten, anders nieuw ip uit de juiste reeks instellen).Aloysxda schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:29:
Mensen, het wil me nog steeds niet lukken om met bidgely een connectie te krijgen met Youless.
Je hebt nu waarschijnlijk NAT achter NAT gebouwd, niet echt een hele mooie oplossing. Je zou je linksys eigenlijk om moeten configureren tot access-point ipv router. (dhcp uitzetten en de huawei op de lan kant aansluiten ipv de wan kant)
Verwijderd
Ik heb al moeite genoeg om mijn PHP zooi op mijn router aan de praat te krijgen.ThinkPadd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:42:
[...]
Daarmee kan het dus ook.
Dan moet het toch prima te doen zijn om Youless op GAE te draaien?
Heb zojuist het pw van de root user in phpadmin gewwijzigd en nu kan phpadmin geen verbinding meer krijgen.
Als ik nou nog wist waar ik dit kan ivullen ergens in een bestandje dan gaan we weer een stapje verder.

Bedankt voor je hulp. De youless heb ik op de oude router, Huawei aangesloten. als ik die op de nieuwe router, Linksys aansluit, zal ik de poort open moeten zetten voor youless. Zou het dan wel werken, omdat de data van youless dan via de linksys naar huawei gaat en dan naar het net ?_-= Erikje =-_ schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:21:
[...]
Hoe is de youless nu aangesloten? nog op je oude router of op je nieuwe router? prik anders de kabel ff om naar de nieuwe router (als de youless op dhcp staat ff rebooten, anders nieuw ip uit de juiste reeks instellen).
Je hebt nu waarschijnlijk NAT achter NAT gebouwd, niet echt een hele mooie oplossing. Je zou je linksys eigenlijk om moeten configureren tot access-point ipv router. (dhcp uitzetten en de huawei op de lan kant aansluiten ipv de wan kant)
Nee, de youless pusht zijn data naar bidgely toe, bidgely maakt geen connectie naar jouw youless toe dus je hoeft niets open te zetten. ik zou het gewoon even proberen, ik kan uiteraard niet hiervandaan zien hoe jij je netwerk gebouwd hebtAloysxda schreef op maandag 27 mei 2013 @ 17:40:
[...]
Bedankt voor je hulp. De youless heb ik op de oude router, Huawei aangesloten. als ik die op de nieuwe router, Linksys aansluit, zal ik de poort open moeten zetten voor youless. Zou het dan wel werken, omdat de data van youless dan via de linksys naar huawei gaat en dan naar het net ?
config.inc.php oid in de phpmyadmin directory?Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 17:00:
[...]
Ik heb al moeite genoeg om mijn PHP zooi op mijn router aan de praat te krijgen.
Heb zojuist het pw van de root user in phpadmin gewwijzigd en nu kan phpadmin geen verbinding meer krijgen.
Als ik nou nog wist waar ik dit kan ivullen ergens in een bestandje dan gaan we weer een stapje verder.
Ik had het script van LA draaien op mijn NAS voor de Youless (ik heb er 1 voor stroom en 1 voor gas).
Rednax heeft een aantal aanpassingen gedaan in tbv script, dat zag er goed uit dus wilde ik mijn spul ook maar updaten (alleen die voor het stroom verbruik)....dus over de bestaande \Web directory heen de files gekopieerd en de update gedraaid.
Die geeft echter deze melding : SQLSTATE[42S02]: Base table or view not found: 1146 Table 'stroomverbruik.data_m' doesn't exist. Update succesvol. Verwijder install.php en update.php
Die table database Stroomverbruik klopt, want zo heet de dbase voor mijn stroommeter. Als ik kijk via PHP, zie ik ook inderdaad géén tabel met die naam data_m
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Rednax heeft een aantal aanpassingen gedaan in tbv script, dat zag er goed uit dus wilde ik mijn spul ook maar updaten (alleen die voor het stroom verbruik)....dus over de bestaande \Web directory heen de files gekopieerd en de update gedraaid.
Die geeft echter deze melding : SQLSTATE[42S02]: Base table or view not found: 1146 Table 'stroomverbruik.data_m' doesn't exist. Update succesvol. Verwijder install.php en update.php
Die table database Stroomverbruik klopt, want zo heet de dbase voor mijn stroommeter. Als ik kijk via PHP, zie ik ook inderdaad géén tabel met die naam data_m
Waarschijnlijk gebruikt het script van Rednax andere tabellen en gaat zijn update script er vanuit dat die al bestaan. Je zou kunnen proberen de table definitie uit het install script te vissen en die met de hand aan te maken. Of de db weghalen en de install draaien.Tallguy schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:29:
Ik had het script van LA draaien op mijn NAS voor de Youless (ik heb er 1 voor stroom en 1 voor gas).
Die geeft echter deze melding : SQLSTATE\[42S02]: Base table or view not found: 1146 Table 'stroomverbruik.data_m' doesn't exist. Update succesvol. Verwijder install.php en update.php
Die table Stroomverbruik klopt, want zo heet de dbase voor mijn stroommeter. Als ik kijk via PHP, zie ik ook inderdaad géén tabel met die naam data_m
stroomverbruik is overigens de databasenaam, niet de table naam
Er is idd één extra tabel, data_m. Deze zou door update.php aangemaakt moeten zijn. Kwamen er geen (fout)meldingen bij het draaien van update.php?
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:49:
[...]
Waarschijnlijk gebruikt het script van Rednax andere tabellen en gaat zijn update script er vanuit dat die al bestaan. Je zou kunnen proberen de table definitie uit het install script te vissen en die met de hand aan te maken. Of de db weghalen en de install draaien.
stroomverbruik is overigens de databasenaam, niet de table naam
@Rednax70: alleen deze melding: SQLSTATE[42S02]: Base table or view not found: 1146 Table 'stroomverbruik.data_m' doesn't exist. Update succesvol. Verwijder install.php en update.php.
Is die table handmatig aan te maken en zo ja, met welke config?
Da's gek. Die melding komt van een procedure die pas na het aanmaken van de nieuwe tabel uitgevoerd zou moeten worden. Blijkbaar gaat er bij het aanmaken van de tabel al iets (geruisloos) mis.Tallguy schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 09:02:
@Rednax70: alleen deze melding: SQLSTATE\[42S02]: Base table or view not found: 1146 Table 'stroomverbruik.data_m' doesn't exist. Update succesvol. Verwijder install.php en update.php.
Anyway, dit is 'm:
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `stroomverbruik`. `data_m` (
`id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
`time` datetime NOT NULL,
`unit` varchar(20) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL,
`delta` int(11) NOT NULL,
`value` text CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL,
`inserted` timestamp NOT NULL DEFAULT CURRENT_TIMESTAMP,
`cpKwh` decimal(10,6),
`IsLow` tinyint(1),
PRIMARY KEY (`id`),
UNIQUE KEY `time` (`time`)
) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_bin AUTO_INCREMENT=1;
thx! Zal die vanavond uitvoeren en je laten weten of het is gelukt.
EDIT: het is gelukt, update liep nu wel goed.
EDIT: het is gelukt, update liep nu wel goed.
[ Voor 29% gewijzigd door Tallguy op 28-05-2013 18:40 ]
Het wil me nog steeds niet lukken om met de youless config connectie te krijgen._-= Erikje =-_ schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:39:
[...]
Nee, de youless pusht zijn data naar bidgely toe, bidgely maakt geen connectie naar jouw youless toe dus je hoeft niets open te zetten. ik zou het gewoon even proberen, ik kan uiteraard niet hiervandaan zien hoe jij je netwerk gebouwd hebt
Nu heb ik youless aangesloten op een poort op de linksysrouter. Deze linksysrouter heb ik met een netwerkkabel aan de Huawei modemrouter gekoppeld. Als ik de youless config draai, geeft die een suggestie van een ip adres wat vrij is op de linksysrouter.
Toch geeft hij dit aan:
********** Configuratie YouLess **********
Serienummer/MAC adres......: 72:B8:AD:14:03:7A
IP adres...................: 10..............
Gateway adres..............: 1................
Netwerk adapter ID.........: 13
Adres toevoegen............: OK
IP adres configureren......: Niet gelukt
Netwerk configuratie niet gelukt.
Controleer op de volgende punten en probeer het opnieuw:
1.Is het serienummer goed ingevoerd ?
2.Zijn deze PC en de YouLess goed op hetzelde ethernet
LAN netwerk aangesloten (brandt de connector groene LED) ?
3.Is de juiste adapter gekozen in deze wizard ?
De firewall op de linksys en huawei, en op de pc heb ik uitgeschakeld.
Waar gaat het nu fout ?
Schiet mij maar lek !!!!!!!
Nu heb ik de youless weer gekoppeld aan die Huawei en alles draait als een zonnetje. Helaas ben ik wel op bidgely de data kwijt vanaf 14 mei, maar goed, alles doet het weer.
Oorzaak.......... Geen idee. Na 2 dagen puzzelen ben ik het in ieder geval goed zat.
Het blijft toch een raadsel waarom het niet wil werken op de linksys router die ik aan de huawei heb hangen.
Nu heb ik de youless weer gekoppeld aan die Huawei en alles draait als een zonnetje. Helaas ben ik wel op bidgely de data kwijt vanaf 14 mei, maar goed, alles doet het weer.
Oorzaak.......... Geen idee. Na 2 dagen puzzelen ben ik het in ieder geval goed zat.
Het blijft toch een raadsel waarom het niet wil werken op de linksys router die ik aan de huawei heb hangen.
Die Linksys fungeert waarschijnlijk toch als router en dan heb je 2 routers in je netwerk.
Dat geeft problemen en moet je te allen tijde proberen te vermijden.
Mocht je die Linksys toch nodig hebben voor bijv. WiFi, zorg dan dat die Linksys router totaal niets als router doet, maar alleen als bridge.
Bij de oudere Linksys routers was het heel erg onlogisch om dat in te stellen, want dan moest je instellen dat 'ie in "router" of "gateway" mode staat, wat eigenlijk wil zeggen "er is ergens in het netwerk een andere router of gateway"
Dat geeft problemen en moet je te allen tijde proberen te vermijden.
Mocht je die Linksys toch nodig hebben voor bijv. WiFi, zorg dan dat die Linksys router totaal niets als router doet, maar alleen als bridge.
Bij de oudere Linksys routers was het heel erg onlogisch om dat in te stellen, want dan moest je instellen dat 'ie in "router" of "gateway" mode staat, wat eigenlijk wil zeggen "er is ergens in het netwerk een andere router of gateway"
Ik zou graag een youless willen aanschaffen ... maar vind het toch wat prijzig voor mijn budget.
Weet iemand of er een alternatief is?
(ik zou graag via een grafiek het verbuik willen zien, dat is het enige wat ik zoek).
Ik heb ook de engelse variant gevonden:
OWL Intuition-c
(ik zou graag via een grafiek het verbuik willen zien, dat is het enige wat ik zoek).
OWL Intuition-c
Wat vor een meter heb je?maurits82 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:41:
Ik zou graag een youless willen aanschaffen ... maar vind het toch wat prijzig voor mijn budget.
OWL Intuition-c
Als je hier in dit DED forum zoekt kom je (afhankelijk van je meter) zaken tegen om te loggen met een Raspberry pi of netduino. maar of dat echt veel goedkoper is?
Kijk hier eens: http://members.ziggo.nl/olav.buunen/energie/maurits82 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 08:41:
OWL Intuition-c
@YouLess: Hoe vaak wordt de tijd gesynchroniseerd?YouLess schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 00:12:
Voor alle zekerheid nog als bevestiging: de enige plek waar Youless data naar upload is naar Bidgely (in het geval van de standaard firmware) en uiteraard alleen als dat aangezet is. "Baas over eigen data" is en blijft het uitgangspunt van Youless. Voor de upload api wordt data.myenersave.com gebruikt, vandaar de resolve daarnaartoe.
De http gebaseerde tijdsynchronisatie is inderdaad gekozen om ruimte te sparen en is voldoende nauwkeurig voor de Youless logging. Deze tijd is overigens wel UTC tijd, maar in de web interface wordt lokale tijd gebruikt. Het klopt wel dat de server op die manier nu vast is; wij gaan er natuurlijk vanuit dat youless.nl blijft bestaan
Ik vraag dit omdat het script van -LA- precies op het hele uur moet synchroniseren, en als dan de tijd van mijn NAS (synology) niet gelijk loopt met de tijd van de YouLess kloppen de statistieken niet.
Verwijderd
Ja, dat is mogelijk. Is alle data van die dag dan weg?ericplan schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:37:
Kan het zijn dat je Youless op die dagen stroomloos is geweest?
Ja, klopt. Hebben we wel met @Youless discussie over gehad om dat iets anders vorm te geven bij de PVoutput versie. Dit is niet zo elegant.Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:52:
[...]
Ja, dat is mogelijk. Is alle data van die dag dan weg?
A'dam PVOutput
Verwijderd
Jammer, niet echt iets dat ik had verwacht! Kunnen jullie de afwijkingen in de data uit Youless en de naar PVoutput geuploadde data misschien verklaren? (zie mijn allereerste post)ericplan schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 22:26:
[...]
Ja, klopt. Hebben we wel met @Youless discussie over gehad om dat iets anders vorm te geven bij de PVoutput versie. Dit is niet zo elegant.
Alvast bedankt voor de reacties
Verwijderd
Je kunt dit doen door je laptop in de zelfde IP range te zetten als de Youless. Standaard staat de youless ingesteld op 10.10.10.10. Als je je laptop instelt op 10.10.10.11 met subnet 255.255.255.0 en gateway 10.10.10.10 kun je de Youless direct op je laptop aansluiten en benaderen op 10.10.10.10MieJuul schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:02:
Ik zal ongetwijfeld iets over het hoofd zien, maar kan iemand mij vertellen hoe ik de youless direct moet uitlezen vanaf een laptop? dus zonder tussenkomst van een netwerk?
Ik heb hem al wel aan het netwerk gehad om hem een ip-adres te geven, en dat is ook gelukt.
Maar op de plaats waar hij komt te hangen heb ik (nog) geen netwerk ter beschikking.
Ik lees in de handleiding dat je hem ook direct kan aansluiten om hem uit te lezen.
Maar hoe gaat dat dan in z'n werk?
Ooops sorry. Zat opeens op een oud bericht te reageren

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2013 10:30 . Reden: Oooops ]
De tijd wordt uurlijks gesychroniseerd. Elke Youless doet deze synchronisatie op een ander moment voor de spreiding (afhankelijk van het opstart moment). Dit gebeurt dus niet precies op het hele uur zoals in het -LA- script, tenzij het heel toevallig net op het hele uur valt.Gummie schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:19:
[...]
@YouLess: Hoe vaak wordt de tijd gesynchroniseerd?
Ik vraag dit omdat het script van -LA- precies op het hele uur moet synchroniseren, en als dan de tijd van mijn NAS (synology) niet gelijk loopt met de tijd van de YouLess kloppen de statistieken niet.
Zo heel toevallig hoeft dat ook niet te zijn, wanneer je je Youless bijvoorbeeld op een tijdschakelaar hebt zitten.
Ik had ook elk uur, 1 minuut voordat de cronjob draaide een dip in mijn data. Nu draai ik de cronjob 2x per uur en is het probleem verholpenrednax70 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:13:
[...]
En? Heeft het 2x per uur draaien het issue verholpen?
Met de permissies bedoelde ik de permissies in de database. Wel inserten, maar niet een update van een bestaand record mogen doen bv. Dit laatste was wel een long shot, dus ik vermoed en hoop dat het met het vaker draaien opgelost is.
Ik heb sinds kort ook een youless en heb de laatste versie van de code van LA gebruikt. Ik krijg alleen die cronjob niet aan de praat op mijn synology. Ik heb dan ook 0 ervaring met cronjobs. Met Putty heb ik devolgende code geprobeerd:
Als ik in de log ga kijken dan zie ik echter:
Als ik crontab bekijk (vi etc/crontab):
Dan staat mijn job er dus niet bij.
Kan iemand mij een zetje in de juiste richting geven?
code:
1
| 0 * * * * root /usr/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php >> /volume1/web/youless/cron.log 2>&1 |
code:
1
| -sh: 0: not found |
code:
1
2
3
4
5
| #minute hour mday month wday who command 23 18 * * 2,5 root /usr/syno/bin/synopkg chkupgradepkg 50 20 * * 2,5 root /usr/bin/php -n -d safe_mode_exec_dir='' /usr/syno/bin/autoupdate.php 0 2 * * 1 root /tmp/synoschedtask --run id=1 0 2 * * 2 root /tmp/synoschedtask --run id=2 |
heb je het wel in de crontab bestand gezet?vandenhende schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:56:
Ik heb sinds kort ook een youless en heb de laatste versie van de code van LA gebruikt. Ik krijg alleen die cronjob niet aan de praat op mijn synology. Ik heb dan ook 0 ervaring met cronjobs. Met Putty heb ik devolgende code geprobeerd:
code:
1 0 * * * * root /usr/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php >> /volume1/web/youless/cron.log 2>&1
code:
1 -sh: 0: not found
code:
1 2 3 4 5 #minute hour mday month wday who command 23 18 * * 2,5 root /usr/syno/bin/synopkg chkupgradepkg 50 20 * * 2,5 root /usr/bin/php -n -d safe_mode_exec_dir='' /usr/syno/bin/autoupdate.php 0 2 * * 1 root /tmp/synoschedtask --run id=1 0 2 * * 2 root /tmp/synoschedtask --run id=2
dus
code:
1
| 0 * * * * root /usr/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php >> /volume1/web/youless/cron.log 2>&1 |
moet in /etc/crontab komen.
contab moet er zo uitzien na het toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
| #minute hour mday month wday who command 23 18 * * 2,5 root /usr/syno/bin/synopkg chkupgradepkg 50 20 * * 2,5 root /usr/bin/php -n -d safe_mode_exec_dir='' /usr/syno/bin/autoupdate.php 0 2 * * 1 root /tmp/synoschedtask --run id=1 0 2 * * 2 root /tmp/synoschedtask --run id=2 0 * * * * root /usr/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php >> /volume1/web/youless/cron.log 2>&1 |

Nee dus. Laat ik daar eens mee beginnen.
[ Voor 23% gewijzigd door vandenhende op 03-06-2013 13:27 ]
Zijn er meer mensen waarbij de youless plots niets meer het verbruik registreert op pvoutput?
Ik heb hem al van de stroom af gehad en hem ontkoppeld en weer gekoopeld. Maar geen effect.
Ik heb hem al van de stroom af gehad en hem ontkoppeld en weer gekoopeld. Maar geen effect.
Even de checklist:Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 14:28:
Zijn er meer mensen waarbij de youless plots niets meer het verbruik registreert op pvoutput?
- Heb je recent wat aan de router (of de router zelf) vervangen?
- Is de Youless vanaf buiten beschikbaar? Staat er een wachtwoord op (ookal is 'ie leeg)?
- Probeer wachtwoord opnieuw in te stellen, ookal is 'ie nu leeg.
- Is PVoutput vanaf alle computers in je netwerk wel bereikbaar (bij voorkeur computer met de router als DNS-server)?
- Staat de tijd van de Youless goed?
- Is de Youless zelf wel bereikbaar binnen je netwerk, via Windows gadget, of Android/Apple app?
- Recent iets aangepast in je netwerk?
- Switches/router allemaal gerestart? (ja switches kunnen ook vastlopen)
TD-er schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 18:32:
[...]
Even de checklist:
- Heb je recent wat aan de router (of de router zelf) vervangen?
- Is de Youless vanaf buiten beschikbaar? Staat er een wachtwoord op (ookal is 'ie leeg)?
- Probeer wachtwoord opnieuw in te stellen, ookal is 'ie nu leeg.
- Is PVoutput vanaf alle computers in je netwerk wel bereikbaar (bij voorkeur computer met de router als DNS-server)?
- Staat de tijd van de Youless goed?
- Is de Youless zelf wel bereikbaar binnen je netwerk, via Windows gadget, of Android/Apple app?
- Recent iets aangepast in je netwerk?
- Switches/router allemaal gerestart? (ja switches kunnen ook vastlopen)
- Neen
- Ja, script vanaf externe webhost loopt goed.
- Done
- Ja
- Ja
- widget werkt, android phone werkt. alle laptops werken, hij is goed te vinden via webhost.
- Nee
- Ja.
Resultaat.... Geen effect.
Wellicht morgen, want ik vermoed dat het in pvoutput zit. Hij geeft niets meer door sinds een stroomstoring hier vanmorgen. Wellicht is hij net op het moment van doorgeven onderuit gegaan en klopt er daarom iets niet meer. En gaat het morgen weer oke. (hoop ik).
[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 13-06-2013 19:20 ]
Nu dan weet ik het ook even niet.
Inderdaad maar afwachten.
Inderdaad maar afwachten.
Zijn er mensen waarbij het wel gewoon werkt (versie 1.2.0-POC)?
Yep, mijn YL heeft de hele dag braaf staan uploaden naar PVOutput.
Als de Youless kWh waarde iets terug valt (wat door de stroomstoring is gebeurd omdat de laatst gesavede waarde iets lager is dan de waarde die laatst opgestuurd was voor de stroomstoring), dan filtert pvoutput de nieuw opgestuurde waarden uit (omdat een lagere waarde niet de bedoeling is).
De live waarden kunnen dan de rest van de dag niet meer zichtbaar te zijn, ook als inmiddels de nieuwe kWh waarden wel weer gewoon hoger zijn. Blijkbaar blijft de blokkering van nieuwe waarden dan hangen in pvoutput de rest van de dag. Morgen zal alles waarschijnlijk weer gewoon normaal doorlopen.
De live waarden kunnen dan de rest van de dag niet meer zichtbaar te zijn, ook als inmiddels de nieuwe kWh waarden wel weer gewoon hoger zijn. Blijkbaar blijft de blokkering van nieuwe waarden dan hangen in pvoutput de rest van de dag. Morgen zal alles waarschijnlijk weer gewoon normaal doorlopen.
Correct... Hij doet het weer. Even de waarden van de vorige dag maar weggegooid in PV. Want na het aanpassen van de meter (andere kwh meter) klopte er echt niets meer van. Maar dacht laat ik dat maar op 1 dag doen en dan de live waarden weggooien.
Maar hoe kom ik nu het gemakkelijkste achter wat ik gisteren verbruikt heb?
Het script dat ik heb draaien is te onbetrouwbaar.
De excel sheet blijft hangen op "getting information from server" en levert dan wel een grafiek op maar geen getal.
Maar hoe kom ik nu het gemakkelijkste achter wat ik gisteren verbruikt heb?
Het script dat ik heb draaien is te onbetrouwbaar.
De excel sheet blijft hangen op "getting information from server" en levert dan wel een grafiek op maar geen getal.
Je zou de Youless interne uurlogwaarden van de dag dat de stroomstoring zich heeft voorgedaan bij elkaar op kunnen tellen; dat geeft dan een Wh totaal. Alleen het uur waarin de stroomstoring zich heeft voorgedaan (ik weet niet hoe lang de stroomstoring duurde, maar uitgaande van dat het kort was) zal lager zijn dan in werkelijkheid, maar het komt waarschijnlijk wel in de buurt.
Dit delen door 1000 geeft het kWh totaal. Deze waarde kun je dan als handmatige "output" ingeven bij pvoutput voor die dag waarvan de output nu ontbreekt.
Dit delen door 1000 geeft het kWh totaal. Deze waarde kun je dan als handmatige "output" ingeven bij pvoutput voor die dag waarvan de output nu ontbreekt.
oke.. dat is wat ik gedaan heb
Ik hoopte makkelijker er een gewoon getal uit te krijgen.
Dat kan bij jaar overzicht waarschijnlijk, maar dan moet ik nog 24 uur wachten gok ik
overigens slaag de youless een logfile op waarin de foutmelding van pvoutput zou staan? Want dat geeft pvoutput aan..
(stroom uitval is secondenwerk geweest. Ik heb het niet gemerkt en was wel thuis. Ik merkte het pas omdat ik een mail van mijn inverter kreeg dat hij een alarm had.)
Dat kan bij jaar overzicht waarschijnlijk, maar dan moet ik nog 24 uur wachten gok ik
overigens slaag de youless een logfile op waarin de foutmelding van pvoutput zou staan? Want dat geeft pvoutput aan..
(stroom uitval is secondenwerk geweest. Ik heb het niet gemerkt en was wel thuis. Ik merkte het pas omdat ik een mail van mijn inverter kreeg dat hij een alarm had.)
[ Voor 21% gewijzigd door Cyberpope op 14-06-2013 14:49 ]
Ik heb momenteel een raar probleem met mijn meetopstelling. De Youless hangt sinds zaterdag voor stroom en netwerk rechtstreeks aan een ziggo ubee modem. (hiervoor zat er een linksys router tussen ingesteld als extender) Nu heb ik sinds het afkoppelen van de router het probleem dat op onverklaarbare wijze de verbinding verbreekt. De youless begint te knipperen en is niet meer over het netwerk beschikbaar. Ik moet het modem uitschakelen om weer verbinding te kunnen maken via de insteltool van youless. Gek genoeg kan ik na zo'n uitval ook niet meer m'n raspberry benaderen waarop de logging wordt uitgevoerd. Iemand dezelfde problemen gehad of weet er iemand een oplossing?
Heeft die ubee wel echte 10MBit poorten? De speedtouch heeft hetzelfde probleem, een switch/router is meestal de oplossing.
Helaas zijn de specificaties van het ubee modem onvoldoende om het zeker te weten. Maar gezien het feit dat het wel gigabit poorten zijn lijkt het dus wel een oorzaak te kunnen zijn.
Inmiddels heb ik de netwerkkabel weer in de router zitten en blijft het werken.
Heb de youless nu 2 weken in huis maar ga dit jaar veel geld besparen. De youless heeft zich zelf al terug verdiend.
Tip: Schakelaar vrieskist niet op invriezen laten staan. Ik dacht dat de slecht werkende koelkast het extreme stroom verbruik veroorzaakte maar na het uitschakelen van de koelkast kwam het stroomverbruik van de vriezer aan het licht.
Inmiddels heb ik de netwerkkabel weer in de router zitten en blijft het werken.
Heb de youless nu 2 weken in huis maar ga dit jaar veel geld besparen. De youless heeft zich zelf al terug verdiend.
Tip: Schakelaar vrieskist niet op invriezen laten staan. Ik dacht dat de slecht werkende koelkast het extreme stroom verbruik veroorzaakte maar na het uitschakelen van de koelkast kwam het stroomverbruik van de vriezer aan het licht.
Ik heb mijn Youless al vanaf het begin aan een Ziggo Ubee modem hangen en nooit problemen gehad.alexkroeze schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:25:
Ik heb momenteel een raar probleem met mijn meetopstelling. De Youless hangt sinds zaterdag voor stroom en netwerk rechtstreeks aan een ziggo ubee modem. (hiervoor zat er een linksys router tussen ingesteld als extender) Nu heb ik sinds het afkoppelen van de router het probleem dat op onverklaarbare wijze de verbinding verbreekt. De youless begint te knipperen en is niet meer over het netwerk beschikbaar. Ik moet het modem uitschakelen om weer verbinding te kunnen maken via de insteltool van youless. Gek genoeg kan ik na zo'n uitval ook niet meer m'n raspberry benaderen waarop de logging wordt uitgevoerd. Iemand dezelfde problemen gehad of weet er iemand een oplossing?
Weet niet of je wat aan deze info hebt

Ik heb er ook maar een besteld. Ik schok nog al van mijn huidig verbruik. Ik wil dus hiermee meer inzicht krijgen en het energie verbruik nog verder aanpakken.
Ik zie dat ik nog al wat pagina's te lezen heb. Ik hoop hem uiteindelijk op mijn synology aan de praat te krijgen
Ik zie dat ik nog al wat pagina's te lezen heb. Ik hoop hem uiteindelijk op mijn synology aan de praat te krijgen
Ik teken nergens meer voor
De versie 1.2.0-PO uit de startpost van dit topic wel. Die heb ik in plaats van Bidgely geinstalleerd afgelopen zondagavond. Het werkt feilloos sinds maandag.Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 19:29:
Zijn er mensen waarbij het wel gewoon werkt (versie 1.2.0-POC)?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 (sbrzon amersfoort)
Jammer alleen dat youless niet de kolom ''power'' upload in de teamsites http://pvoutput.org/liveteam.jsp?o=e&d=desc&tid=426. In de teamstes kan je precies zien wie een youless heeft want daar staat de ''power'' op 0. Daar zijn al verscheidene vragen over gesteld in dit forum en het pvoutput forum (nog zonder antwoord).
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB
Bij mij werkte hij ook al weer. Zat in de korte stroomstoring en daarna doormelden van lager verbruik.sbrzon schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:19:
[...]
De versie 1.2.0-PO uit de startpost van dit topic wel. Die heb ik in plaats van Bidgely geinstalleerd afgelopen zondagavond. Het werkt feilloos sinds maandag.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 (sbrzon amersfoort)
Jammer alleen dat youless niet de kolom ''power'' upload in de teamsites http://pvoutput.org/liveteam.jsp?o=e&d=desc&tid=426. In de teamstes kan je precies zien wie een youless heeft want daar staat de ''power'' op 0. Daar zijn al verscheidene vragen over gesteld in dit forum en het pvoutput forum (nog zonder antwoord).
En ik heb power als "prive" aangevinkt.
Ik heb deze situatie nu weer... Ik wordt gek geloof ik.sypie schreef op woensdag 03 april 2013 @ 23:45:
Schiet mij maar in de kerstboom maar ik kom er niet meer uit. Het is nu een voorspellende grafiek aan het worden:
[afbeelding]
De YouLess heeft 2 maanden buiten werking gestaan. Afgelopen weekend gereset, door een aantal keren de netwerkstekker er in en er uit te doen (wat de procedure is bij dit apparaat). Alle data was weg, de netwerkinstellingen stonden weer alsof die uit de fabriek kwam.
De database heb ik verwijderd en opnieuw aangemaakt. Het hele pakket van -LA- heb ik verwijderd en weer opnieuw geüpload, ook omdat er een nieuwere versie was.
En toch maakt het script weer toekomstige grafieken aan. Ik zou hier graag een oplossing voor willen.
(er was een suggestie over tijdzone instellen via SSH, als iemand daar de terminal commando's voor heeft zijn die ook welkom om te proberen)
Ik heb niet het vermoeden dat het trouwens aan de tijdzone ligt. Het is nu 18 juni 23:19. De tijd waar de grafiek op staat is 21 juni 15:49. Dit gaat verder dan de afwijking van de tijdzone.
[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 18-06-2013 23:20 ]
Hoeveel is de offset van de tijden in de toekomst?
En voor zover ik me kan herinneren was het een locale-issue op de machine waar je de PHP-code draait.
Welke locale gebruik je?
Welke tijdzone denkt je computer te zitten?
En voor zover ik me kan herinneren was het een locale-issue op de machine waar je de PHP-code draait.
Welke locale gebruik je?
Welke tijdzone denkt je computer te zitten?
Ik heb mijn bericht hierboven bewerkt:
Het is nu 18 juni 23:19. De tijd waar de grafiek op staat is 21 juni 15:49. Dit gaat verder dan de afwijking van de tijdzone.
De instellingen van de NAS zijn zo:
Het is nu 18 juni 23:19. De tijd waar de grafiek op staat is 21 juni 15:49. Dit gaat verder dan de afwijking van de tijdzone.
De instellingen van de NAS zijn zo:

[ Voor 25% gewijzigd door sypie op 18-06-2013 23:28 ]
En wat is de tijd op de Youless? (te zien via webinterface)
en de tijd van MySQL (en PHP) klopt wel?
Ik had ook last van tijdverschil, bij mij liep MySQL 1 uur voor op de werkelijke tijd.
Dit is uiteindelijk goedgekomen na een reboot van de NAS.
Voer eens de volgende query uit via phpmyadmin:
SELECT NOW();
Geeft dat wel dezelfde datum/tijd aan als je systeem heeft?
Wat TD-er zegt, ergens een lastig probleem met (het vertalen van) het datumformaat. Heb je gelegenheid om het ergens op proef lokaal te installeren?
A'dam PVOutput
MySQL gaat goed:

De datum van PHP kan ik op dit moment niet uitlezen, ik geen bestanden op mijn NAS plaatsen van buitenaf. (poorten geblokkeerd vanaf mijn werkplaats)
Wat wél opvalt is dat de live-weergave goed is, ook qua tijd, en dat de dag- en week weergave de mist in gaan. Het maandoverzicht klopt dan wél op de juiste datum.

De datum van PHP kan ik op dit moment niet uitlezen, ik geen bestanden op mijn NAS plaatsen van buitenaf. (poorten geblokkeerd vanaf mijn werkplaats)
Wat wél opvalt is dat de live-weergave goed is, ook qua tijd, en dat de dag- en week weergave de mist in gaan. Het maandoverzicht klopt dan wél op de juiste datum.
Wat je eens moet proberen is cronjob.php uitbreiden metsypie schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:02:
MySQL gaat goed:
[afbeelding]
code:
1
2
| $currentTime = date("H:i:s", time()); echo $data['tm']." ".$currentTime."\n"; |
Daarna in je crontab zorgen dat hij ook de output logt en dan kan je zien wat de tijdstippen zijn. Als het goed is zit er dan maar een uur verschil tussen de eerste en de tweede tijd. Is het niet zo dan kan je zien waar het verschil zit.
code:
1
| /usr/bin/php /volume1/web/monitor/cronjob.php >> /volume1/web/monitor/cron.log 2>&1 |
De tijd van de webserver is goed:

Ik ga de cronjob nu aanpassen en kijken wat er gebeurt.
EDIT:
(ik ben geen programmeur dus ik probeer wat)
Het volgende is gelogd, dus dat gaat goed:

EDIT:
Ik heb mijn cronjob.php nu aangepast naar dit:Gummie schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:05:
[...]Wat je eens moet proberen is cronjob.php uitbreiden met
code:
1 2 $currentTime = date("H:i:s", time()); echo $data['tm']." ".$currentTime."\n";
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| #!/usr/bin/php <?php if (PHP_SAPI == "cli" || strtoupper(substr(PHP_OS, 0, 3)) === 'WIN') { include "inc/settings.inc.php"; include "classes/curl.class.php"; include "classes/request.class.php"; include "classes/database.class.php"; $request = new Request(); $db = new Database(); // Update data table $data = $request->getLastHour(); $db->addHourlyData($data['tm'], $data['un'], $data['dt'], '"'. $data['val'] .'"'); // Update kwh count $liveData = json_decode($request->getLiveData(), true); $currentTime = date("H:i:s", time()); echo $data['tm']." ".$currentTime."\n"; $db->addHourlyKwh($liveData['cnt']); echo $data['tm']."\n"; } else { echo "No direct access allowed!"; } ?> |

[ Voor 87% gewijzigd door sypie op 19-06-2013 19:41 ]
De tijden lijken dus goed te staan. Je kan deze regel trouwens verwijderen. Nu staat namelijk de eerste tijd er twee keer in.sypie schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 17:34:
De tijd van de webserver is goed:
[afbeelding]
EDIT:
[...]
Ik heb mijn cronjob.php nu aangepast naar dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 #!/usr/bin/php <?php if (PHP_SAPI == "cli" || strtoupper(substr(PHP_OS, 0, 3)) === 'WIN') { include "inc/settings.inc.php"; include "classes/curl.class.php"; include "classes/request.class.php"; include "classes/database.class.php"; $request = new Request(); $db = new Database(); // Update data table $data = $request->getLastHour(); $db->addHourlyData($data['tm'], $data['un'], $data['dt'], '"'. $data['val'] .'"'); // Update kwh count $liveData = json_decode($request->getLiveData(), true); $currentTime = date("H:i:s", time()); echo $data['tm']." ".$currentTime."\n"; $db->addHourlyKwh($liveData['cnt']); echo $data['tm']."\n"; } else { echo "No direct access allowed!"; } ?>
[afbeelding]
code:
1
| echo $data['tm']."\n"; |
Maar afgaand op de de afbeelding kan ik niet zien waarom hij opeens grafieken in de toekomst gaat tekenen.
Ik zou je aanraden om nu de database nog eens helemaal leeg te maken (Purgen via phpMyAdmin) en dan kijken of het goed blijft gaan of hij op den duur weer voor gaat lopen. Dit zou je dan gemakkelijk terug moeten kunnen zien in de cron.log. Dan gaat er namelijk meer tijd tussen de twee tijden zitten.
Regel verwijderd en 2 tabellen van de database leeggemaakt. De settings en de users heb ik onaangeroerd gelaten, de kWh en de data zijn geleegd.
Sinds het legen van de database wordt de weekweergave niet bijgewerkt, terwijl in de database wél de laatste waarden staan.
ik heb middels bovenstaande stappen alles aan de gang op een SynologyTallguy schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:30:
Kan iemand mij verder helpen zodat er uiteindelijk een soort WIKI kan ontstaan hiervoor?
Ik heb ondertussen het volgende:
1. Youless aansluiten en IP adres dat de Youless krijgt onthouden
2. In Synology NAS het phpMyAdmin installeren
(klikbaar)
[afbeelding]
en starten (default username=root zonder wachtwoord). Ik maak een 'Youless' database aan
(klikbaar)
[afbeelding]
3. WebStation activeren in de Synology en een virtuele host aanmaken met de naam 'Monitoring'
(klikbaar)
[afbeelding]
4. PHP instellen op de Synology:
(klikbaar)
[afbeelding]
5. Daarna de files (php scripts) uploaden naar je WEB\ folder op je Synology
(klikbaar)
[afbeelding]
6. Na het aanpassen van het script "settings.inc.php.example" zodat je eigen gegevens erin staan deze importeren in phpAdmin zodat het de databases kan aanmaken
(klikbaar)
[afbeelding]
7. Het resultaat van de import
(klikbaar)
[afbeelding]
Maar dan...hoe krijg je de scripts van Metroman of van --LA-- erin?
Bij de stappen op de site van -LA- blijf ik hangen op
ik log via (MacOSX) Terminal middels ssh in op de Synologie, zie de crontab, maar kan 'm niet aanpassen voor de cronjob.phpVoeg een uurlijkse cronjob toe die 'cronjob.php' aanroept
Iemand daar ideeën over?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik ken de Synology niet vanuit ervaring, maar onder Linux stel je dat soort zaken in door als de juiste user in te loggen en dan "crontab -e" uit te voeren.
Het bekijken gaat met "crontab -l".
Kun je wellicht even proberen op de Synology?
Het bekijken gaat met "crontab -l".
Kun je wellicht even proberen op de Synology?
dat heb ik gedaan.
Via terminal een ssh sessie opgezet met de synology onder de juiste user (root)
Als ik crontab - l (of crontab -e) probeer krijg ik een
Ik ga alle stappen nogmaals proberen, want volgens gaat er ergens iets mis.
edit:
de -e -l switch werkt kennelijk niet op een synology
je dient vi /etc/crontab uit te voeren, dan krijg ik een overzicht van de cronjobs
nadeel is nu alleen dat ik wel instructies heb voor hoe je de crontab onder Windows (insert voor een cronjob, ctrl-X voor opslaan etc), maar niet onder OSX
Zo maar even de windows laptop pakken en kijken of het daar wel lukt via bijv putty.
melding.-sh: crontab: not found
edit:
de -e -l switch werkt kennelijk niet op een synology
je dient vi /etc/crontab uit te voeren, dan krijg ik een overzicht van de cronjobs
nadeel is nu alleen dat ik wel instructies heb voor hoe je de crontab onder Windows (insert voor een cronjob, ctrl-X voor opslaan etc), maar niet onder OSX
Zo maar even de windows laptop pakken en kijken of het daar wel lukt via bijv putty.
[ Voor 40% gewijzigd door YellowCube op 23-06-2013 11:15 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Er zijn 2 locaties voor de crontab, te weten:YellowCube schreef op zondag 23 juni 2013 @ 10:55:
dat heb ik gedaan.
[...]
melding.
/etc/crontab
/etc.defaults/crontab
Misschien kun je dit even bekijken.
dank.
Dat is inderdaad een tweede probleem wat ik al een paar keer tegengekomen ben.
Dat is alleen als je DSM 3.0 draait.
Eerst de crontab maar eens aangepast zien te krijgen
[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 23-06-2013 11:18 ]
Als je nog niet eens de crontab gevonden krijgt, hoe weet jij dan dat het alleen op DSM 3.0 is?YellowCube schreef op zondag 23 juni 2013 @ 11:17:
dank.
Ik heb er met 4.2 ook last van gehad dat ik alles in de cron gezet had en na een reboot alles weg was.
uit deze link

ik heb de crontab inmiddels aangepast middels vi /ect/crontab en de juiste job toegevoegd en de database wordt nu netjes gevuld.
Of de zaak na een reboot weg is, merk ik vanzelf.
dat is een kwestie van lezen en heeft weinig van doen met mijn begrip over cron of de crontab.Let op: Dit komt alleen voor op DSM 3.x vanaf 4.x heb je hier geen last meer van
ik heb de crontab inmiddels aangepast middels vi /ect/crontab en de juiste job toegevoegd en de database wordt nu netjes gevuld.
[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 23-06-2013 12:03 ]
Gebasseerd op een aanname dus.YellowCube schreef op zondag 23 juni 2013 @ 11:55:
uit deze link
[...]
dat is een kwestie van lezen en heeft weinig van doen met mijn begrip over cron of de crontab.
Maar ik ben bang dat ik toch ergens spaties gebruikt heb en dat hij daarom ineens leeg was.
Maar mooi dat het nu werkt voor je, daar ging het uiteindelijk om.
Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.