Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:13
TD-er schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 13:45:

- Youless kan vooralsnog niet meerdere meters tegelijk loggen
Ik log meerdere s0 kWh-meters tegelijk met een Raspberry Pi en een oude USB-gameport (analoge joystick) adapter van een paar Euro.
Op een gameport zitten 4 aansluitingen voor 'schakelaars' die je rechtstreeks aan je s0 poort kan knopen. Een gameport heeft ingebouwde pull-up weestanden voor deze aansluitingen, dus geen extra onderdelen nodig :-)
Voor wie 4 s0 poorten nog niet genoeg is, heeft de gameport ook nog 4 A/D aansluitingen aan boord. Deze kun je met wat moeite evt. ook gebruiken om s0 pulsen te tellen. Dan wel even zelf een weerstandje aanbrengen...

Noem het maar een poor-man's Youless, of liever gezegd een Youmore ; :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag

weet iemand tevallig of youless ook telefonische ondersteuning biedt (en zo ja, heeft iemand dat nummer?)

Ik krijg de youless niet geconfigureerd en alhoewel ook mijn ervaring is dat er snel op mails wordt gereageerd is het nu vrijdagmiddag... Ik heb 'm al sinds deze week in huis maar kon er niet eerder mee aan de slag omdat er geen stopcontact bij de meter zat (dat moest eerst aangelegd worden). En na enkele lange dagen wachten vandaag aan de slag maar helaas... het configureren wil niet.

En omdat het bijna weekeinde is en volgende week voor velen vakantie... wil ik graag snel ondersteuning. Vandaar mijn verzoek of er ergens een telefoonummer bekend is bij jullie.

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Fsas.. er zijn hier mensen die zelfs ondersteuning op Zondag gehad hebben. Dus gewoon via het formulier contact opnemen.

Is er trouwens een progje of "app", waarmee op je op je computer altijd, in het klein ergens je verbruik bovenop ziet? De win7-side bar vind ik daarvoor niet geschikt, omdat die of de hele balk "boven alle schermen" zet. En vind ik weer te veel.

Lieft zou ik heel bescheiden en klein het ergens altijd in beeld hebben.

(gebruik windows 8 en 2012)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 26-04-2013 18:48 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een Windows-8 tile voor de Youless.
Linkje staat ook in de startpost.

Geen idee trouwens of je zo'n tile ook in de achtergrond kunt laten draaien.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 15:19:
Dag

weet iemand tevallig of youless ook telefonische ondersteuning biedt (en zo ja, heeft iemand dat nummer?)

Ik krijg de youless niet geconfigureerd en alhoewel ook mijn ervaring is dat er snel op mails wordt gereageerd is het nu vrijdagmiddag... Ik heb 'm al sinds deze week in huis maar kon er niet eerder mee aan de slag omdat er geen stopcontact bij de meter zat (dat moest eerst aangelegd worden). En na enkele lange dagen wachten vandaag aan de slag maar helaas... het configureren wil niet.

En omdat het bijna weekeinde is en volgende week voor velen vakantie... wil ik graag snel ondersteuning. Vandaar mijn verzoek of er ergens een telefoonummer bekend is bij jullie.

groetjes, Anjo
Kunnen wij je misschien helpen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

TD-er schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 20:19:
Er is een Windows-8 tile voor de Youless.
Linkje staat ook in de startpost.
Dat is toch een app ?
Zou leuk zijn als de tile ook info update.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DDX schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 20:28:
[...]

Dat is toch een app ?
Zou leuk zijn als de tile ook info update.
Yep, dat is een beeld vullende app. En een live-tile is ook niet helemaal, want die draaien alleen op het start scherm.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Tja dan roep ik net zo makkelijk een website op.
live tile is juist wel weer leuk om snel even stats te zien.

edit: die app die in topicstart doet toch wel live tile, gewoon wat getalletjes als je even wacht.

[ Voor 31% gewijzigd door DDX op 26-04-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dag allemaal

dank je wel voor jullie reacties. Ik heb inderdaad nog op tijd ondersteuning gekregen van youless. Hulde voor de snelle reacties op de mail en contactformulier.

Ik weet het: wachten is een schone zaak. Maar ik wilde het zo graag installeren (had 'm al enkele dagen in huis) en zag het al helemaal mis gaan voor de komende week...

Waar het probleem zat is me nog steeds niet duidelijk maar het is nu op een andere maier opgelost.
Alles geprobeerd en getest, maar ik kreeg de youless niet via de fritzbox geconfigureerd. Uiteindelijk heb ik 'm rechtstreeks aan mijn pc gehangen en toen lukte het wel, dus zonder de wizzard. Op de een of andere manier wil de wizzard niet werken voor mijn opstelling. Alhoewel ik niet deskundig ben, heb ik alles volgens de handleiding geprobeerd. En volgens mij correct. Mijn huisgenoot heeft het ook allemaal nog eens nagelopen.
Hoe dan ook, het configureren lukte wel rechtstreeks. De draadloze adapter (nodig want alleen wifi bij de meter) ook, zij het na enige moeite (dat was mijn eigen fout: tikfout gemaakt in IP adres en/of fout opgeschreven en vervolgens kon ik 'm niet meer benaderen). Youless op de meter installeren is ook gelukt (wat een gepriegel en gepruts was dat om het goed te krijgen zeg) en nu staat ie te meten. Heb meteen al een basisload van bijna 600kW ! (oh jee, heb ik de eenheden goed?). Vanacht maar eens laten gaan en zien wat ik daar aan kan doen. Ik wil op termijn dat ding zelf uitlezen danwel de cijfers naar een eigen sire uploaden. Heb daar op dit forum al wat links voor gekregen.

Eerst maar eens de standaard configuratie bekijken.

met dank!

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke Fritzbox modem heb je?
De 7340 heeft helaas moeite met 10 Mbps verbindingen rechtstreeks op de poortjes aangesloten.
Via een losse switch gaat het echter prima (heb ik hier ook).

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor meter heb je? Een analoge draaischijfmeter, of een digitale met een puls-LED ? In dat laatste geval heb je de eenheid niet goed ingesteld (aantal pulsen per kWh). Dit zou je dan even op moeten zoeken in de handleiding van je meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, de fritzbox 7340... en al eerder problemen gehad met de communicatie met dat ding want im mijn pc zit een atheros netwerkkaart. En dat wil, bleek, voor problemen zorgen in combinatie met elkaar. Fijn... maar dat werkt inmiddels allemaal naar behoren.

Ik heb een analoge meter en ik heb de meterinstellingen correct in de youless staan. Tenminste, daar ga ik vanuit. De meter geeft c=600 dus 600 omwentelingen is dan gelijk aan 1kWh zover ik begrepen heb.

ik ben van zins eens een voor een alle stoppen er uit te gooien om zo te ontdekken waar de slurpers zitten. Maar voor nu ben ik al blij dat het werkt...
en ik wil het ook zelf uit kunnen lezen want biggely gaat per 5 minuten en als ik "live" ga zitten zoeken wil ik het iets nauwkeuriger.

Leuk topic (evenals het energie-bespaar topic. heb al veel geleerd!

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan wel interessant zijn om te kijken waar de basis-load van 600 Watt (ik neem aan geen 600 kWatt, zoals je schreef) vandaan komt.
Als dat 24/7 is, zit je op 1200 euro per jaar aan stand-by verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 21:53:
Kan wel interessant zijn om te kijken waar de basis-load van 600 Watt (ik neem aan geen 600 kWatt, zoals je schreef) vandaan komt.
Als dat 24/7 is, zit je op 1200 euro per jaar aan stand-by verbruik.
neeheee, W geen kW... dat zou wel heel erg zijn. Geen wietplantage hier ("het is je krultang!" ken je die reclame? en spoof daar op?) Die verschrijving was een onoplettendheid want ik heb inmiddels enigzins gevoel voor de grootheden.

En basis-load is geen correcte term van me. Het is geen basis-load want we zijn nog aan het verbruiken. Dus het is geen 24/7 voor die 600W. Daar ben ik vrij zeker van, want zo'n beetje het hele gezin is thuis. De TV staat momenteel aan, mijn ene zoon zit achter zijn desktop (met twee schermen) en mijn pc staat aan. De randapparatuur heb ik allemaal al achter een schakelaar zitten. Daarom wil ik met name weten wat ie vanacht doet. Dan ligt iedereen te slapen en kan ik zien wat het echte sluipverbruik is. Overdag is lastig want immers zonnepanelen. En die gooien de complete meetwaarden van deze youless in de soep.

Ik vind het leuk om te speuren naar dit soort dingen. Alhoewel ik afgelopen week al vanalles heb zitten proberen wilde ik bewust wachten op de youless want dat scheelt toch een slok op een borrel. Zelf in de meterkast gaan zitten timen daar word je ook niet vrolijk van.
Alleen al het opschrijven van alle dingen in huis met een stekker is al erg leerzaam. Jemig, en wij maar denken dat we goed bezig waren met onze spaarlampen, ledlampen, ecostroom en zonnepanelen. En ondertussen maar bergen energie er door jagen zonder ons daarvan bewust te zijn.
ik heb enkele mensen in mijn omgeving aangegeven dat dingen ook staan te verbruiken al staan ze niet eens op stand-by. Dat is echt een eye-opener voor eenieder die ik spreek. Was het voor mij ook alhoewel ik niet eens helemaal een onbenul ben op beta gebied..

Zoals ik al mailde wilde ik op zoek gaan naar de "boosdoener(s)" door gewoon stoppen er uit te gooien en te kijken wat dat voor de basisload doet. Dan heb ik al een betere indicatie of er ergens een of meer grote slurpers zitten of dat het een optelsom is van vele kleine dingen. Ik denk een combinatie. Ik verdenk de keuken van veel sluipverbruik. Die is nog niet zo oud maar bevat wel veel apparaten. Alles inbouw, dus niet echt eenvoudig af te koppelen.

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met al die dingen aan die je noemt, is 600 Watt helemaal niet zo vreemd.
Mijn desktop PC boven, met 2 wat oudere 19" TFT-schermen en wat losse randapparatuur, trekt ook doodleuk 250 Watt ongeveer en dat is bijna 100Watt meer als alle CPU-cores staan te rekenen.

Verlichting trekt ook meer dan je zou denken. Met 5x 4.5 Watt LED verlichting hier in de huiskamer verlicht je de huiskamer nog niet genoeg om prettig te kunnen lezen. (5x5 meter huiskamer)
Een beetje laptop trekt 25 - 50 Watt en het verbruik van een TV hangt heel erg af van de leeftijd en grootte. (laatste paar jaar zijn ze een stuk zuiniger geworden per vierkante meter scherm, maar ook een stuk groter ;) )
Een beetje redelijk groot scherm van een paar jaar oud, trekt maar zo 150 Watt gemiddeld.

Edit:
Oh en als je de stoppen eruit draait, noteer dan gelijk welke stopcontacten op welke groep zitten.
Dat is heel erg zinvolle informatie.

In modernere huizen heb je vaak dat tegenover elkaar geplaatste stopcontacten in dezelfde ruimte op een andere groep zitten. Maar oudere huizen (zoals ik hier heb), hebben bijvoorbeeld "kamers voorkant" en "achterkant" gescheiden groepen.

[ Voor 20% gewijzigd door TD-er op 26-04-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een ontzettend leuk ding is die youless! Ik heb nu een overzicht van de nacht (vanaf begin ochtend zijn de zonnepanelengaan werken dus dan heb ik er niet veel meer aan).
Ik zie ook mooi dat het verbruik gedurende het begin van de nacht langzaamaan daalt (zo'n beetje iedereen gaat naar bed) en vanaf midden in de nacht is het mooi rond de 40W met pieken (koelkast, diepvries denk ik). Ik heb de afgelopen periode al veel achter schakelaars geplaatst of gewoon stekker er uit. Ik wil dat er eens een nachtje weer in zetten om te kijken wat dat nou scheelt.
TD-er schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 22:51:
Verlichting trekt ook meer dan je zou denken. Met 5x 4.5 Watt LED verlichting hier in de huiskamer verlicht je de huiskamer nog niet genoeg om prettig te kunnen lezen. (5x5 meter huiskamer)
Een beetje laptop trekt 25 - 50 Watt en het verbruik van een TV hangt heel erg af van de leeftijd en grootte. (laatste paar jaar zijn ze een stuk zuiniger geworden per vierkante meter scherm, maar ook een stuk groter ;) )
Een beetje redelijk groot scherm van een paar jaar oud, trekt maar zo 150 Watt gemiddeld.
vooral die kleine dingen, die niet te meten vallen met een brennenstuhl zoals ik heb. Maar als je even kijkt, zitten er veel van die kleine dingen in huis. Zoals IKEA led lampen. Leuk, maar de schakelaar zit achter de trafo.
TD-er schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 22:51:
Oh en als je de stoppen eruit draait, noteer dan gelijk welke stopcontacten op welke groep zitten.
Dat is heel erg zinvolle informatie.
hebben we gisteren toevallig gedaan. :)
Mede hiervoor maar ook gewoon om te weten waar een apparaat aan hangt voor als er problemen zijn. Het wil met die moderne dingen nog wel eens schelen: stekker er uit en weer er in en dat is voor onze spullen in de inbouwkeuken niet handig.

Nu heb ik aangaande de youless logging nog een vraag. Ik heb al wat links gekregen om aan de slag te gaan met een eigen uitlezing door een eigen site (waarvoor dank) maar wellicht heeft een van jullie nog een veel beter idee om dit te bewerkstellingen.

Mijn wens: de getallen van youless lokaal op mijn eigen pc.Mijn beroep hield mede in data-analyses dus ik wil graag eens aan de slag om wat preciezere getallen uit de data te krijgen. De resolutie op bidgely vind ik daar niet groot genoeg voor (en die data heb ik niet, weet ook niet of ik die kan downloaden. Heb nog niet gedetailleerd naar bidgely gekeken).
Op termijn, als ik uitgespeeld ben, is een trend voldoende gedetaileerd en dan is het tijdsinterval dat bidgely gebruikt (5 min) vant wel afdoende. Maar ook dan moet ik de wlan van de fritzbox de hele nacht in de lucht laten en dat wil ik eigenlijk, om energie te sparen, niet. Een uitlezing per dag (overdag) is dan wel voldoende detail. Maar dat kan en wil ik niet vanuit mijn pc doen want dat moet die elke dag even aan staan om dat te doen (en bij afwezigheid en vakanties kan dat dus niet).

Mijn eigen "oplossing" (door in dit en andere fora te lezen) was een cronjob op mijn eigen site (ik heb de beschikking over een SQL database. cronjobs, html, php en sql zijn gene basiskennis voor me maar daar kom ik wel uit) die op regelmatige basis de getallen uit de youless naar de site trekt alwaar ik ze desgewenst zelf vandaan kan halen met mijn pc.

Maar misschien is dat wel omlsachtiger dan nodig en zijn er andere mogelijkheden. Dan gaat de data immers twee keer over het net, terwijl ik het alleen maar lokaal nodig heb. Zo heb ik zitten denken aan een simpele usb-stick aan de fritzbox waarop de youless zijn data kan loggen. Maar... dan heb ik neem ik aan wel iets van een meta (operating? agenda? cron job?) systeem nodig die bepaalt wanneer en hoe. Is het mogelijk om bv een cronjob op mijn site het commando te laten geven aan de youless om dat te doen? Dit zou dan in het begin heel vaak kunnen (met de wlan 's nachts aan) en op latere termijn bv slechts 1x per dag, overdag, zodat de wlan 's nachts uit kan.
Wellicht een domme vraag, maar hier zit bij mij echt geen deskundigheid.

Of misschien weet iemand een andere manier om het lokaal te houden?

groetjes, Anjo

edit:
ik heb de fritzbox niet bij de meter staan. om die reden zit de youless met een ehternet kabeltje aan een nano routertje TP-LINK er naast (nu nog ingesteld als client maar die zal op termijn ingesteld gaan worden als repeater). Deze nano maakt draadloos contact met de fritzbox. Op die manier hangt de youless dus in het lokale netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2013 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 09:29:
Mijn wens: de getallen van youless lokaal op mijn eigen pc.Mijn beroep hield mede in data-analyses dus ik wil graag eens aan de slag om wat preciezere getallen uit de data te krijgen. De resolutie op bidgely vind ik daar niet groot genoeg voor (en die data heb ik niet, weet ook niet of ik die kan downloaden. Heb nog niet gedetailleerd naar bidgely gekeken).
Je hebt de excel sheet gezien op de youless site? Hoe lokaal wil je het hebben?

(overigens moet je kijken naar de resolutie van je meter om te kijken hoe zinnig het is om op een bepaalde tijdsinterval te meten. Zo had ik een meter met 187,5 omwentelingen per 1kwh. Dan is 40 watt, 1 puls in 5 minuten. )

[ Voor 21% gewijzigd door Cyberpope op 27-04-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die heb ik gezien, maar dat zijn uurwaarden. Ik wil in eerste instantie een stuk gedetailleerder. En dat moet met mijn meter nauwkeurig genoeg kunnen. Ik ben (min of meer) statisticus geweest dus ik kom daar wel uit. Als ik gedetaileerder wil, zal ik vaker uit moeten lezen want de youless bewaart gedetailleerde gegevens niet zo lang. En een excel sheet toepassen (ook al zou ik dat aan kunnen passen zodat ik kleinere tijdsintervallen heb) betekent nog steeds dat mijn pc aan moet staan om de youless uit te lezen. ik wil dat graag automatisch kunnen doen, ook als mijn pc uit staat. Daar zit mijn probleem en vraag. Ik weet dat ik de youless uit kan lezen met mijn pc. Met de excel macro zoals door youless zelf geleverd of eventueel met iets anders. Dat maakt dan in principe niet uit: mijn pc moet dan aan staan... volgens mij.
Ik wil graag een mogelijkheid waarbij ik mijn pc niet aan hoef te hebben en er toch in redelijk detail gelogd wordt. De interne log functie van de youless is op dit moment voor mij niet gedetailleerd genoeg op wat langere termijn.

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 11:04:
[...]

Ja die heb ik gezien, maar dat zijn uurwaarden. Ik wil in eerste instantie een stuk gedetailleerder. En dat moet met mijn meter nauwkeurig genoeg kunnen. Ik ben (min of meer) statisticus geweest dus ik kom daar wel uit. Als ik gedetaileerder wil, zal ik vaker uit moeten lezen want de youless bewaart gedetailleerde gegevens niet zo lang. En een excel sheet toepassen (ook al zou ik dat aan kunnen passen zodat ik kleinere tijdsintervallen heb) betekent nog steeds dat mijn pc aan moet staan om de youless uit te lezen. ik wil dat graag automatisch kunnen doen, ook als mijn pc uit staat. Daar zit mijn probleem en vraag. Ik weet dat ik de youless uit kan lezen met mijn pc. Met de excel macro zoals door youless zelf geleverd of eventueel met iets anders. Dat maakt dan in principe niet uit: mijn pc moet dan aan staan... volgens mij.
Ik wil graag een mogelijkheid waarbij ik mijn pc niet aan hoef te hebben en er toch in redelijk detail gelogd wordt. De interne log functie van de youless is op dit moment voor mij niet gedetailleerd genoeg op wat langere termijn.

groetjes, Anjo
Als eerste: Het algemeen beleid #groeten
Maar dat is slechts een tip.

Voor het andere zul je toch moeten gaan kijken voor iets dat altijd aanstaat. Dan kom je snel uit op een Rpi of een Arduino. Maar dat vraagt nog wel wat. Andere optie is ergens webspace huren en hem op die manier uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet zozeer "je PC", maar wel een computertje.
Zo zijn er best wel low-power computertjes te krijgen, zoals de Raspberry Pi, waarop je Linux kunt installeren en dan loggen met de scripts van LA, of de inmiddels diverse forks.
Ter indicatie; Een Raspberry Pi trekt ongeveer 3.5 Watt.
In jouw opstelling zit je dan alleen wel met wat extra verbruikers, zoals een extra switch. (minimale wat ik gezien heb is ~2 Watt idle voor een 5-poort switch, aldus een Energy Monitor 3000 en Energy Logger 3500)

Het meest voordelige (qua verbruik) lijkt mij Bidgely-upload. Volgens mij zijn de andere firmware-versies alleen voor upload naar PV-log-sites.
Bidgely laat in de grafiek een resolutie zien van minuten. Geen idee wat de resolutie is die ze opslaan en volgens mij is het (nog) niet mogelijk om je eigen data van Bidgely te downloaden.

Het zou wel zuiniger kunnen, maar dan moet je echt zelf iets gaan maken en of je die zuinigheid ooit weer "terugverdient" tov de duurdere aanschaf is de vraag.
Een Raspberry Pi oplossing kost je ongeveer 60 euro (R'pi bordje + kastje + 220V adapter = 52 euro, en dan nog een SD-kaartje) en een losse 5-poort switch kost ongeveer 2 tientjes.
Extra verbruik zit je dan op zo'n 6 Watt verwacht ik.
Je leert er natuurlijk wel flink van en het is heel leuk om mee te experimenteren natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag

Tsja, die groetjes is een macro en dat ben ik zo gewend dat ik daar nog wel veel vaker meer de mist in ga denk ik zo.
Bij mij heeft bidgely een resolutie van 5 minuten. De grafiek is wel een weergave per minuut, maar dat is zo te zien een geextrapoleerd gemiddelde. Bidgely leest wel per minuut in (althans, er is elke minuut een upload) dus het zou wel nauwkeuriger kunnen. Webspace huren hoef ik niet te doen, ik heb al een website die ik zou kunnen gebruiken.

En een extra computertje is, zoals ook geschreven wordt, natuurlijk vooral leuk en leerzaam maar vooralsnog denk ik toch maar dat ik voor de upload naar de eigen website ga. Voor een eigen oplossing (raspberry pi of soortgelijks) moet ik ook de scripts van LA en/of ander forkse nagaan. Die heb ik voor upload naar eigen site ook nodig dus eerst dat maar leren...

Zo te lezen zie ik geen andere oplossing over het hoofd. Ik ga aan de slag met uitlezen en opslaan naar eigen website. Kan ik altijd nog denken aan een meer lokale oplossing.

met dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet niet dat dat uitlezen wel actief moet gedaan worden vanaf een computer. Je kunt de Youless vooralsnog nog niet instellen dat 'ie zelf actief upload naar een zelf te kiezen server.
Dus tijdens dat uitlezen moet de Youless bereikbaar zijn vanaf die server.
Voor een server buitenshuis wil dat zeggen dat zowel je nano-WiFi-router als je Fritzbox aan moet staan en dat je poortjes vanaf het internet open moet zetten naar je Youless toe.

Als ik me goed herinner, kun je in een Fritzbox de portforwarding wel redelijk fatsoenlijk dichttimmeren zodat niet van overal ter wereld jouw Youless benadert kan worden, maar alleen vanaf een selecte range aan IP-adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag TD-er
TD-er schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 16:42:
Vergeet niet dat dat uitlezen wel actief moet gedaan worden vanaf een computer. Je kunt de Youless vooralsnog nog niet instellen dat 'ie zelf actief upload naar een zelf te kiezen server.
Dus tijdens dat uitlezen moet de Youless bereikbaar zijn vanaf die server.
Voor een server buitenshuis wil dat zeggen dat zowel je nano-WiFi-router als je Fritzbox aan moet staan en dat je poortjes vanaf het internet open moet zetten naar je Youless toe.

Als ik me goed herinner, kun je in een Fritzbox de portforwarding wel redelijk fatsoenlijk dichttimmeren zodat niet van overal ter wereld jouw Youless benadert kan worden, maar alleen vanaf een selecte range aan IP-adressen.
nu wordt het voor mij glad ijs.
Ik heb wat in de spullen van LA en rednax zitten graven maar zo ver hoef ik niet. Ik heb op je website gezien hoe ik eenvoudig de youless kan benaderen met het IP adres gevolgd door de gewenste resolutie
bijvoorbeeld 192.168.178.14/V?h=1
Maar dat is dus over het lokale netwerk...
Ik heb zelf een site en alhoewel ik daar een sql database aan heb hangen, heb ik die helemaal niet nodig als ik de spullen toch met eigen geschreven software lokaal wil bekijken.
Wat ik dus graag zou willen is het volgende:
een php file op mijn website met daarin het commando om op min of meer dezelfde manier zoals lokaal, de youless uit te lezen. lokaal lukt me dat dus maar nu wil ik dan vanuit de site doen. Eerst maar eens "met de hand" (dus een php file) en later met een cron job. Maar ik krijg steevast foutmeldingen, zelfs al probeer ik het gewoon met bestaande URL's
(1) ik wil dus eerst eens kijken hoe ik een homepage vna een bestaande url in een file op mijn site kan zetten. Zelfs dat lukt al niet. tips?
ik heb nu eenvoudigweg een bestand dat youless.php heet op mijn site staan dat de volgende regel code bevat:
<?php
echo "bladiebla"
$lines = file_get_contents('http://www.example.com/');

# This will read complete index.htm file.
echo $lines;
?>

is niet correct, ik krijg steeds een foutmelding.
dit zet de gewenste info nog niet naar een file maar daar is geloof ik weer een file_put_contents voor.
(2) daarna wil ik vanuit mijn site naar de youless. Hierboven ga ik nog naar een andere URL. Geen idee hoe ik dat moet doen. ik neem aan inderdaad vanuit mijn eigen site naar de fritzbox en dan door naar de youless...tips?
(3) daarna de hele mikmak in een cronjob zetten. weet ik ook nog niet maar heb ik ook nog niet naar gezocht.

edit: (1) bleek dus een simpele ; vergeten in het vorige commando... grrr dat krijg je er van als je in veel te veel talen geprogrammeerd hebt. met file op eiten site lukt het nu wel. put lukt vervolgens ook. met andere url nog niet maar we gaan naarstig door (na het eten...)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2013 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik neem aan dat je in je 'regels PHP-code' niet naar http://www.example.com/ probeert te verbinden, maar naar de computer waar de Youless op draait?

Je moet dus in elk geval 2 stukken informatie verzamelen:
- Je IP-adres van buiten (bezoek een site als http://www.whatismyip.com/ )
- het poortnummer wat je vanaf buiten naar binnen stuurt (is een instelling in je Fritzbox)

Dus stel jouw IP-adres van buiten is 12.34.56.78 en je moet poortnummer 12345 gebruiken, dan moet je dus de volgende url gebruiken om je Youless te benaderen:
http://12.34.56.78:12345/V?h=1

Hiervoor moet je nog wel wat instellen in je Fritzbox:
FritzBox 7340 Youless portforwarding

Ik heb even rondgekeken in de Fritzbox-interface, maar heb helaas niets kunnen vinden over het beveiligen van deze portforwarding.
Dus in principe kan iedereen ter wereld verbinding maken met de Youless op poort 12345. (of wat voor poortnummer je dan ook kiest)
Dus dit is niet heel erg wenselijk.
Het beste is gewoon om het lokaal te verzamelen, of doorsturen naar iets wat de Youless-firmwareversies ondersteunen qua upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 18:58:
Ik neem aan dat je in je 'regels PHP-code' niet naar http://www.example.com/ probeert te verbinden, maar naar de computer waar de Youless op draait?
nee, het was de bedoeling om 1 taak tegelijk aan te pakken zodat ik weet wat ik doe en stap voor stap kan leren. Ik kan wel een bestand van mijn eigen site via een php op mijn eigen site benaderen maar geen "algemene url". Dat heb ik nog immer niet werkend.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
echo "bladiebla";
$lines = file_get_contents('www.anjozegels.nl/db.php');

# This will read complete index.htm file.

file_put_contents('./ytest.txt', $lines);

?>

werkt niet. www.anjozegels.nl is een bestaande site en db.php is een bestaande file. (het is een erg niet-gelikte site omdat de doelgroep niet erg van fancy sites houdt...ik verkoop postzegels voor onder andere een goed doel).
Je moet dus in elk geval 2 stukken informatie verzamelen:
- Je IP-adres van buiten (bezoek een site als http://www.whatismyip.com/ )
- het poortnummer wat je vanaf buiten naar binnen stuurt (is een instelling in je Fritzbox)
ja, ik besef dat dat de procedure is. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik dat vorm kan geven.
Dus stel jouw IP-adres van buiten is 12.34.56.78 en je moet poortnummer 12345 gebruiken, dan moet je dus de volgende url gebruiken om je Youless te benaderen:
http://12.34.56.78:12345/V?h=1
dank je! dat is een heel bruikbare tip! evenals de afbeelding over de instelling van de Fritzbox die je bijgevoegd had.
Ik heb even rondgekeken in de Fritzbox-interface, maar heb helaas niets kunnen vinden over het beveiligen van deze portforwarding.
Dus in principe kan iedereen ter wereld verbinding maken met de Youless op poort 12345. (of wat voor poortnummer je dan ook kiest)
Dus dit is niet heel erg wenselijk.
nee, dat lijkt me ook niet.
Het beste is gewoon om het lokaal te verzamelen,
dan gaat het dus niet per minuut lukken want ik ga er niet voor op staan. Of toch lokaal gaan werken met zo 'n Raspberry Pi of iets vergelijkbaars... maar ja, om dat nou speciaal daarvoor te doen...

maar hoe hebben LA en rednax dat dan vorm gegeven? Om het op een site in een sql database te krijgen moeten zij toch ook naar de youless? Ik begrijp uit hun code niet goed genoeg hoe dat dan in zijn werk gaat.
of doorsturen naar iets wat de Youless-firmwareversies ondersteunen qua upload.
ik zal eens contact opnemen met youless om te vragen of er een site is waar dat kan en waar ik het ook weer kan downloaden. met veel dank voor je moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zojuist zat ik eens te zoeken hoe je de gasmeter bij kan houden. Van wat ik heb gelezen doet de Youless dat mbv een reflecterend stukje dat op het meest rechtse cijfer van de gasmeter zou moeten zitten. Dat reflecterende stukje heb ik op mijn meter niet kunnen ontdekken. Is uitlezen op die manier dan onmogelijk? Hetzelfde met de watermeter, al heb ik daar nog niet echt aandachtig naar gekeken, gas is iig het belangrijkste.

Het gaat om deze meters, is iemand daar toevallig bekend mee?:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/gasmeter.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/watermeter.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 27-04-2013 20:46 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://image.tradekr.com/productd/3040/2404006_1.jpg
Als je gasmeter geschikt is zit er in plaats van de 0 (soms een ander cijfer) een reflecterend vlakje op de meest rechtse schijf.
Voor je watermeter is geen hoop :(

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 27-04-2013 20:57 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:25:
[...]
dan gaat het dus niet per minuut lukken want ik ga er niet voor op staan. Of toch lokaal gaan werken met zo 'n Raspberry Pi of iets vergelijkbaars... maar ja, om dat nou speciaal daarvoor te doen...

maar hoe hebben LA en rednax dat dan vorm gegeven? Om het op een site in een sql database te krijgen moeten zij toch ook naar de youless? Ik begrijp uit hun code niet goed genoeg hoe dat dan in zijn werk gaat.

[...]

ik zal eens contact opnemen met youless om te vragen of er een site is waar dat kan en waar ik het ook weer kan downloaden. met veel dank voor je moeite!
Het script van LA is ontstaan om te draaien op een lichtgewicht computer, zoals een NAS.
Om precies te zijn, een NAS van het merk Synology, maar een hoop andere netwerk-storage apparaten draaien op Linux en zijn vaak wel te porren om wat meer taken op zich te nemen.
Die draaien dus in hetzelfde netwerk als de Youless zelf en vaak zelfs in dezelfde meterkast.
Qua CPU-kracht verschillen de Raspberry Pi en zo'n NAS niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ericplan schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 20:57:
[afbeelding]
Als je gasmeter geschikt is zit er in plaats van de 0 (soms een ander cijfer) een reflecterend vlakje op de meest rechtse schijf.
Voor je watermeter is geen hoop :(
Zal vandaag nog maar eens kijken, maar gister iig niets gezien. Las net ook iets over dat er ipv een reflecterend deel een magneetje in de meest rechtse teller zit dat gedetecteerd kan worden. Enig idee hoe ik daar achter kan komen zonder daarvoor een sensor te hebben?

Hmm, crap, o well, water gebruiken we toch niet zoveel. Hebben al eens een pissige medewerkster van Vitens aan de telefoon gehad die pissig was omdat we onder het gemiddelde zitten :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm een magneetje, dat zal nog niet meevallen om goed te detecteren.
Een spoeltje zal niet goed werken bij langzaam draaien en een reed-schakelaar zal 't magneetje waarschijnlijk niet sterk genoeg voor zijn (of te grote afstand).

Blijft over een Hall-sensor.
Dan kom je al uit op zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.tehnomagazin.com/Sensors/Hall%20efect%20sensor.jpg
En ipv een relais zet je dan een weerstand + LED, waar je weer iets als een Youless op kunt zetten.

In oude floppy-drives zit vaak ook een hall-sensor, naast de grote schijf die ronddraait aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 28 april 2013 @ 11:05:
[...]

Zal vandaag nog maar eens kijken, maar gister iig niets gezien. Las net ook iets over dat er ipv een reflecterend deel een magneetje in de meest rechtse teller zit dat gedetecteerd kan worden. Enig idee hoe ik daar achter kan komen zonder daarvoor een sensor te hebben?

Hmm, crap, o well, water gebruiken we toch niet zoveel. Hebben al eens een pissige medewerkster van Vitens aan de telefoon gehad die pissig was omdat we onder het gemiddelde zitten :+
Ga er maar niet vanuit dat er een magneetje in zit. In 1987 kwam de meteropnemer nog gewoon.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hall-sensor besteld, die dingen kosten toch niet zo veel op Ebay :P En las al dat ik die aan een Arduino kan hangen, kan dan mbv karakter LCD zien of ie wat detecteert.

De meteropnemer heb ik al jaren niet meer gezien ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Maar werkt dat gas meten nou een beetje ?
Teller staat hier bijna hele dag stil en blijft de youless dan niet hangen op laatste input ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DDX schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:53:
Teller staat hier bijna hele dag stil en blijft de youless dan niet hangen op laatste input ?
Er is wel een speciale gas-firmware. Ik neem aan dat er Youless daar wel rekening mee houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DDX schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:53:
Werkt prima. Bij mijn analoge meter krijg je bij elke 10 liter een puls. Het stopmoment wordt goed gedetecteerd doordat de bewegende witte cijfers door de Youless waargenomen worden. Op het moment dat het gasverbruik stopt is ook de reflectie constant.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rednax70 Zou je wat screenshots van jouw versie kunnen posten? Ben benieuwd of het ook met de gasfirmware overweg kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag

vermoedelijk niet de juiste trhead om mijn vraag te stellen maar ik zie zo even geen geschiktere. Het betreft eigenlijk geen youless vraag maar gaat breder.

Ik wil vanuit mijn pc de youless uitlezen op gezette tijden. Vooralsnog even op eigen initiatief, later wellicht automatisch via een schedule. Wat is hiervoor de beste tool? Ik heb een c compiler (microsoft visual) maar ik kan geen functie vinden die daarvoor geschikt lijkt (bron is middels toegang IP), ik heb excel maar daar wil ik liever niet mee werken (ik maak liever een stand-alone programma) maar wellicht zijn er nog eenvoudige andere tooltjes waar ik geen weet van heb.
Wat ik wil is dus de logging van de youless in een file lokaal op mijn pc krijgen. Het format interesseert me niet al te veel. Voorkeur in txt maar ook andere formats krijg ik wel geconverteerd.
Liefst een tool die niet te veel handelingen vergt, aangezien ik een lichte handicap heb (dat is ook de reden dat ik het leiver niet via excel wil doen want dat vergt meer handelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou hier eens naar kunnen kijken.
Dan moet je even hier kijken om de juiste URL samen te stellen.
Ikzelf zou ervoor kiezen de JSON-data op te halen. Dat is veruit het makkelijkste te parsen.
Waarschijnlijk zijn er online ook wel zat JSON-parser libraries te vinden. Dan is het gewoon een kwestie van includen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:26:
Je zou hier eens naar kunnen kijken.
dank! dat is wel C++ (ik ben van de ouderwetse stempel en heb c geleerd voordat er ++ bestond, dus ik doe nu nog steeds alles met C en niet met ++) maar wellicht geeft me dat nog wat aanknopingspunten
TD-er schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:26:
Dan moet je even hier kijken om de juiste URL samen te stellen.
Ikzelf zou ervoor kiezen de JSON-data op te halen. Dat is veruit het makkelijkste te parsen.
Waarschijnlijk zijn er online ook wel zat JSON-parser libraries te vinden. Dan is het gewoon een kwestie van includen en gebruiken.
Ja, die pagina van je site heb ik al veelvuldig geraapdpleegd. Ik krijg met mijn browser op basis van wat je daar schrijft ook alles wat ik wens. nu nog even met een tooltje in een file zien te krijgenin plaats van dat ik het vanuit de browser moet saven. Maar ik begrijp uit je reactie dat er niet nog andere tooltjes zijn die ik over het hoofd zie.
met dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou als extern tooltje iets als wget kunnen proberen.
Dat is normaal gesproken iets voor onder Linux, maar er is ook een Windows-versie:
http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/wget.htm

Daarmee kun je het gewoon get-en naar een file en dan die file parsen.
Is prima te doen in C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:57:
[...]

Het script van LA is ontstaan om te draaien op een lichtgewicht computer, zoals een NAS.
Om precies te zijn, een NAS van het merk Synology, maar een hoop andere netwerk-storage apparaten draaien op Linux en zijn vaak wel te porren om wat meer taken op zich te nemen.
Die draaien dus in hetzelfde netwerk als de Youless zelf en vaak zelfs in dezelfde meterkast.
Qua CPU-kracht verschillen de Raspberry Pi en zo'n NAS niet veel.
edit: daar was ik al "bang" voor... ik heb het inmiddels opgegeven om het met mijn configuratie te willen. Kost toch weer een en ander. Zowel aan financien alsook aan W...
TD-er schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:14:
Je zou als extern tooltje iets als wget kunnen proberen.
Dat is normaal gesproken iets voor onder Linux, maar er is ook een Windows-versie:
http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/wget.htm

Daarmee kun je het gewoon get-en naar een file en dan die file parsen.
Is prima te doen in C.
Fantastisch. klinkt precies wat ik zou willen. heb ikmiddels ook al libcurl gevonden die het ook zou moeten kunnen. met dank!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 28 april 2013 @ 11:05:
[...]

Nav. jouw post (en een discussie hierover) ben ik toch maar weer eens gaan kijken bij mijn gasmeter.
Voorheen had ik getest met een multimeter en een spoeltje en dan bewegen, maar niets gevonden.
Echter na flink zoeken had ik eindelijk mijn kompas weer gevonden en er zit wel degelijk iets magnetisch in mijn gasmeter.
Gelijk maar even op zoek naar een hall-sensor en kijken of ik een mooie interface kan maken.
Het signaal van de hall-sensor zal waarschijnlijk wel flink versterkt moeten worden, want grote kans dat dat een signaal is van ettelijke mVolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredz85
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-04-2015
TD-er: werkt jouw script ook als ik een webhoster gebruik en een port naar de Youless forward in mijn router? Kan ik dan bij YL_ADDRESS een hostname ingeven gevolgd door een poortnummer (bv host.dyndns.org:1234)? Of moet het een IP-adres of zelfs een lokaal IP zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je in je router een portforwarding instelt, dan kun je 't ook gewoon vanaf "buiten" benaderen.
Echter je bent dan vaak niet de enige die d'r bij kan, dus bedenk wel of dat is wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredz85
TD-er schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 21:44:
Als je in je router een portforwarding instelt, dan kun je 't ook gewoon vanaf "buiten" benaderen.
Echter je bent dan vaak niet de enige die d'r bij kan, dus bedenk wel of dat is wat je wilt.
EDIT: blijkbaar wordt voor de live mode door het script geen wachtwoord doorgegeven. TD: hoe kan ik dit aanpassen in request.class.php ?

[ Voor 64% gewijzigd door fredz85 op 02-05-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fredz85 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:01:
[...]

EDIT: blijkbaar wordt voor de live mode door het script geen wachtwoord doorgegeven. TD: hoe kan ik dit aanpassen in request.class.php ?
Heb even niet de gelegenheid om te zoeken, maar het staat ergens beschreven in dit topic.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fredz85 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:01:
[...]

Ik weet niet welk script je precies bedoelt. Ik vermoed "het script van -LA-", welke geschreven is door... -LA-. ;)
Mocht je precies de post terugvinden waarin uitgelegd staat hoe je de sessies kunt vastleggen, wil je hier dan een linkje plaatsen, zodat ik het in de startpost kan opnemen? Heeft niet veel zin dat iedereen die er tegenaan loopt het opnieuw kan gaan opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 06:56:
[...]

Ik weet niet welk script je precies bedoelt. Ik vermoed "het script van -LA-", welke geschreven is door... -LA-. ;)
Mocht je precies de post terugvinden waarin uitgelegd staat hoe je de sessies kunt vastleggen, wil je hier dan een linkje plaatsen, zodat ik het in de startpost kan opnemen? Heeft niet veel zin dat iedereen die er tegenaan loopt het opnieuw kan gaan opzoeken.
Het is deze post, overigens niet zo'n heel nette oplossing omdat er elke seconde een cookie wordt geschreven én weer gedelete.
wwwFan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
In de startpost heb ik liever een echte oplossing :)

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 03-05-2013 08:52 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor wat het waard is want ik ben een behoorlijke leek:
Na een portforwarding is het dus niet altijd mogelijk om met je router een beveiliging op de poort te zetten. Ook ben ik diverse posts tegengekomen waarin problemen waren met het uitlezen als de youless beveiligd wordt met een wachtwoord. Om die twee redenen heb ik mijn wens losgelaten om extern vanaf een eigen site de youless te benaderen.
Maar inmiddels heb ik begrepen dat beveiliging van de poort in veel firewalls wel kan. Ik heb het nog niet geprobeerd maar wellicht is het iets? Ik heb zelf als bescherming f-secure en die maakt gebruik van de windows firewall. En die maakt het mogelijk om poorten open te gooien slechts voor bepaalde adressen. Dat lijkt me een prima oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Kan iemand mij de juist richting opzetten voor als ik het script van LA op mijn windows-server wil laten draaien. Wat moet ik dan allemaal installeren?

Apache voldoende? Of moet ik nog meer doen?
Een paar vingerwijzingen in de juiste richting zou behulpzaam zijn.

Ter info... ik heb dus een windows 2012 server draaien...

Gezien stroomverbuik, toch eerst extern proberen.

Maar als ik het script extern probeer te installeren, loop ik ook tegen een probleem aan. En dan ben ik nog niet aan de communicatie met de youless begonnen. Over dit probleem vind ik wel iets over de nas, maar niet bij extern.

Ik heb het eerste bestand aangepast zoals gevraagd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
// Rename to settings.inc.php

// DB Settings
define('DB_HOST','localhost');  
define('DB_NAME','youlessDB');
define('DB_USER','YoulessU');
define('DB_PASS','****');

// YouLess settings
define('YL_ADDRESS','**.***.162.***:6***');
define('YL_PASSWORD','');
?>

Maar krijg dan elke keer bij aanroepen install.php:

Database error: SQLSTATE[28000] [1045] Access denied for user 'YoulessU'@'localhost' (using password: YES)

Waar moet ik gaan zoeken om dit op te lossen....
Edit: alles kleine letters is ook niet de oplossing..
Edit: Handmatig de database even aanmaken (alleen db + user) geeft foutmelding dat database al bestaat :(.

[ Voor 72% gewijzigd door Cyberpope op 04-05-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DB-permissies?
DB-access vanaf localhost niet toegestaan? (onwaarschijnlijk)
Gebruik niet al te gekke tekens voor wachtwoord. (zoals spaties)
Encoding van file? (UTF8, plain ascii, etc)
Probeer ook eens '127.0.0.1' ipv. localhost
Gebruik je default portnummer voor de mysql?

code:
1
2
GRANT ALL PRIVILEGES ON 'youlessDB' TO 'YoulessU'@'localhost';
FLUSH PRIVILEGES;

Zoiets als dit via de commandline in mysql uitvoeren?
Is trouwens niet getest oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TD-er schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 12:37:
DB-permissies?
DB-access vanaf localhost niet toegestaan? (onwaarschijnlijk)
Gebruik niet al te gekke tekens voor wachtwoord. (zoals spaties)
Encoding van file? (UTF8, plain ascii, etc)
Probeer ook eens '127.0.0.1' ipv. localhost
Gebruik je default portnummer voor de mysql?

code:
1
2
FLUSH PRIVILEGES;

Zoiets als dit via de commandline in mysql uitvoeren?
Is trouwens niet getest oid.
1: gok van wel, dat het iets met permissies te maken heeft
2: nope heel makkelijk wachtwoord
3: Encoding? waar moet ik dat zoeken
4: 127.0.0.1 had ik al gebruikt, geen effect
5: wat is default poortnummer
6: heb geen mysql, dus zal eens gaan loeren

*** ik heb even mijn hoster een schop gegeven.. kijken waar die mee komt **

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 04-05-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even de sql statements uit het installscript copy/paste in het sql invoerveld van phpmyadmin. Bij de meeste webhosters kan je niet zomaar een db aanmaken.

[ Voor 24% gewijzigd door ericplan op 04-05-2013 13:46 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Encoding van file zou je kunnen bekijken met een editor als notepad++.
Als je een externe hoster gebruikt, zal die gewoon de standaard poort (3306 meen ik) gebruiken.

En inderdaad, wat Ericplan zegt.
Via PHP tabellen aanmaken zou wel eens uit kunnen staan, maar niet wanneer je PHP-my-admin gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Encoding is UTF-8 unicode

Probleem is dat hij de hele database al niet aanmaakt.
En wat zijn de SQL staments.. want krijg nu een sytax error. Ook trouwens bij

FLUSH PRIVILEGES;

Of moet dat zonder haakjes.

Volgens mij zou het wel eens in die "localhost" kunnen zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 04-05-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien iets te cryptisch geweest. Het script was bedoeld voor een NAS. Op een externe webhoster werkt het iets anders, omdat je meestal geen database mag aanmaken vanuit een php-script. Dus moet het allemaal met de hand.
Je maakt eerst een database Youless aan in het beheerscherm van je webhoster, dat is hetzelfde scherm waar je ook alle andere zaken voor je webstek regelt. Vrijwel altijd kan je daarna het beheerprogramma phpmyadmin starten. Daar kan je dan de tabellen aanmaken, door stukken sql uit het installscript te plakken in het sql-venster van phpmyadmin.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag

toch weer bgeonnen met proberen via een externe site toegang te krijgen tot de youless. Er was me verteld dat ik een portforwarding kon beveiligen met de filewall, maar het lukt me niet. Of er is helemaal geen toegang, of er is voor iedereen toegang (en dat is dus niet erg wenselijk).
Ik wil het nu proberen middels een wachtwoord op de youless.
Ik hoef alleen maar de uitvoer van de youless te hebben. Ik heb een eigen interface, geprogrammeerd in C.Het script van LA is te uitgebreid voor wat ik wil.
Maar tot op heden moet ik dus met de hand de youless uitlezen en dat wil ik graag met een cron job automatiseren.

Ik heb de scripts van LA nagezocht maar kom er geen wijs uit. Hopelijk is hier iemand die me verder wil helpen.
Hoe kan ik een wachtwoord verwerken in het script dat ik (of de cron job) gebruik om de youless te benaderen vanuit een externe site?

het php script dat ik gebruik omvat onder andere de volgende regels:
code:
1
2
3
$url = 'mijn-ip-adres/V?f=j&h=1';
$cmd = "wget -q \"$url\" -O $outputfile";
exec($cmd);

hopelijk kunnne jullie me verder helpen want ik ben al vrij lang dingen aan het proberen maar ik kom er zelf niet uit.

Ik wil dus de port forwarden naar de youless maar vervolgens de youless beveiligen met een wachtwoord, zodat niet iedeeen bij mijn youless kan en daar eventueel iets op kan uitvoeren. Maar als ik de youless beveilig met een achtwoord, hoe kan ik dan nog automatisch bij mijn gegevens?

edit: en nog vergeten te melden: ik heb de optie voor een password voor wget ook uitgeprobeerd maar kreeg dat niet werkend. Wellicht een syntaxfout? Zouden iemand van jullie me de correcte syntax kunnen geven?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2013 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 16:26:
Dag

toch weer bgeonnen met proberen via een externe site toegang te krijgen tot de youless. Er was me verteld dat ik een portforwarding kon beveiligen met de filewall, maar het lukt me niet. Of er is helemaal geen toegang, of er is voor iedereen toegang (en dat is dus niet erg wenselijk).
Ik wil het nu proberen middels een wachtwoord op de youless.
Ik hoef alleen maar de uitvoer van de youless te hebben. Ik heb een eigen interface, geprogrammeerd in C.Het script van LA is te uitgebreid voor wat ik wil.
Maar tot op heden moet ik dus met de hand de youless uitlezen en dat wil ik graag met een cron job automatiseren.

Ik heb de scripts van LA nagezocht maar kom er geen wijs uit. Hopelijk is hier iemand die me verder wil helpen.
Hoe kan ik een wachtwoord verwerken in het script dat ik (of de cron job) gebruik om de youless te benaderen vanuit een externe site?

het php script dat ik gebruik omvat onder andere de volgende regels:
code:
1
2
3
$url = 'mijn-ip-adres/V?f=j&h=1';
$cmd = "wget -q \"$url\" -O $outputfile";
exec($cmd);

hopelijk kunnne jullie me verder helpen want ik ben al vrij lang dingen aan het proberen maar ik kom er zelf niet uit.

Ik wil dus de port forwarden naar de youless maar vervolgens de youless beveiligen met een wachtwoord, zodat niet iedeeen bij mijn youless kan en daar eventueel iets op kan uitvoeren. Maar als ik de youless beveilig met een achtwoord, hoe kan ik dan nog automatisch bij mijn gegevens?

edit: en nog vergeten te melden: ik heb de optie voor een password voor wget ook uitgeprobeerd maar kreeg dat niet werkend. Wellicht een syntaxfout? Zouden iemand van jullie me de correcte syntax kunnen geven?
Ik zou even kijken bij het topic Mindergas, upload automatiseren.
Sluit goed aan bij waar je mee bezig bent en lost, denk ik, je probleem op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ericplan schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 14:44:
Misschien iets te cryptisch geweest. Het script was bedoeld voor een NAS. Op een externe webhoster werkt het iets anders, omdat je meestal geen database mag aanmaken vanuit een php-script. Dus moet het allemaal met de hand.
Je maakt eerst een database Youless aan in het beheerscherm van je webhoster, dat is hetzelfde scherm waar je ook alle andere zaken voor je webstek regelt. Vrijwel altijd kan je daarna het beheerprogramma phpmyadmin starten. Daar kan je dan de tabellen aanmaken, door stukken sql uit het installscript te plakken in het sql-venster van phpmyadmin.
Bedankt..

Met wat experimenteren, kwam ik er achter dat het installscript van LA werkt als ik het commando eruit gooi dat hij een database moet aanmaken. Dat zelf doen en dan (minus dat commando) het installscript runnen werkt.

In elk geval, de live waardes zie ik en ook de maand waardes. Helaas niet de dag en week waarde.
En in de cronjob gewoon cronjob.php aanroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
Hebben meer mensen er last van dat met de pvoutput firmware er af en toe 10 minuten niet gelogd wordt?
Bij mij een keer per dag.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 20:47:
[...]

Ik zou even kijken bij het topic Mindergas, upload automatiseren.
Sluit goed aan bij waar je mee bezig bent en lost, denk ik, je probleem op.
heb het topic doogelezen, maar dat is de syntax voor curl, zover ik kan zien. Ik ben op zoek naar de syntax voor wget... ik heb sterk het idee dat het met wget ook moet kunnen. En ik heb het bijna voor elkaar en er al veel tijd ingestoken, dus ik wil even proberen dit werkend te krijgen. Mocht dat niet lukken dan ga ik over op curl.
wel erg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 09:58:
[...]
heb het topic doogelezen, maar dat is de syntax voor curl, zover ik kan zien. Ik ben op zoek naar de syntax voor wget... ik heb sterk het idee dat het met wget ook moet kunnen. En ik heb het bijna voor elkaar en er al veel tijd ingestoken, dus ik wil even proberen dit werkend te krijgen. Mocht dat niet lukken dan ga ik over op curl.
wel erg interessant!
Weet niet of het met wget kan. Principe blijft dat je een sessiecookie opvraagt, wegschrijft en uitleest.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zondag 05 mei 2013 @ 10:04:
[...]

Weet niet of het met wget kan. Principe blijft dat je een sessiecookie opvraagt, wegschrijft en uitleest.
Dan ga ik gewoon op curl over. Eens kijken of ik dat (met jouw tips) werkend krijg.Vast wel.

met dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 10:06:
[...]

Dan ga ik gewoon op curl over. Eens kijken of ik dat (met jouw tips) werkend krijg.Vast wel.

met dank voor de hulp!
makkie... nu het wachtwoord nog. Ga ik opzoeken in het topic dat ericplan linkte.

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op zondag 05 mei 2013 @ 08:39:
Hebben meer mensen er last van dat met de pvoutput firmware er af en toe 10 minuten niet gelogd wordt?
Bij mij een keer per dag.
Iets dergelijks is al wel eerder hier ter sprake gekomen.
Het idee was toen dat de tijd in de Youless en die op de website mogelijk net niet helemaal synchroon liepen.
De suggestie was toen meen ik de tijd in de Youless 1 minuut voor of achter te zetten, zodat je altijd binnen de verwerkingsintervallen van de PVoutput-site een upload had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

help?

ik zie niet waar ik fout ga. Ik krijg geen toegang tot de youless vanaf mijn externe site. Zonder wachtwoord werkt de code prima en krijg ik de json data, maar met wachtwoord niet. Ik heb diverse varianten geprobeerd waaronder onderstaande. Zou iemand me kunnen vertellen waar het mis gaat en wat ik moet doen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
echo "bladiebla--";
$url = '83.163.68.50/V?f=j&h=1&w=test';
$cookiebestand = "/var/www/vhosts/anjozegels.nl/httpdocs/youless/cookie.txt";
$outputfile = "/var/www/vhosts/anjozegels.nl/httpdocs/youless/yllog.txt";
$cmd = "curl -c $cookiebestand \"$url\" >> $outputfile";
exec($cmd);
echo "--bladiebla";
?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

En nog een help...

Ik denk dat ik het redelijk heb lopen. Alleen mijn cronjob geeft een foutmelding.
Zo staat hij (na lange zoektocht op internet) erin:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PWF4ALOLEDT0KN0iscJoiiy2/full.jpg

maar dat geeft de volgende foutmelding:
code:
1
2
PHP Warning:  PHP Startup: Unable to load dynamic library '/usr/lib/php/modules/xsl.so' - /lib/libgcrypt.so.11: undefined symbol: gpg_err_code_from_syserror in Unknown on line 0
2013-05-05T10:30:00

En lijkt erop dat mijn grafieken ook niet helemaal kloppen... (na een handmatige "cronjob"
youless grafiek

tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 19:05

radial

Watch out

Cyberpope schreef op zondag 05 mei 2013 @ 11:51:
En nog een help...

Ik denk dat ik het redelijk heb lopen. Alleen mijn cronjob geeft een foutmelding.
[afbeelding]

code:
1
2
PHP Warning:  PHP Startup: Unable to load dynamic library '/usr/lib/php/modules/xsl.so' - /lib/libgcrypt.so.11: undefined symbol: gpg_err_code_from_syserror in Unknown on line 0

En lijkt erop dat mijn grafieken ook niet helemaal kloppen... (na een handmatige "cronjob"
[afbeelding]

tips zijn welkom.
Lijkt erop dat php de module niet kan laden, zou de config van php eens nakijken of de module xsl.so wel aanwezig is, zo ja de php.ini aanpassen zodat hij deze kan laden.
Als script extern loopt, hoster contracteren of hij de module kan activeren.

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
TD-er schreef op zondag 05 mei 2013 @ 10:37:
[...]

Het idee was toen dat de tijd in de Youless en die op de website mogelijk net niet helemaal synchroon liepen.
De suggestie was toen meen ik de tijd in de Youless 1 minuut voor of achter te zetten, zodat je altijd binnen de verwerkingsintervallen van de PVoutput-site een upload had gedaan.
Ga ik proberen thanks

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 05 mei 2013 @ 11:06:
help?

ik zie niet waar ik fout ga. Ik krijg geen toegang tot de youless vanaf mijn externe site. Zonder wachtwoord werkt de code prima en krijg ik de json data, maar met wachtwoord niet. Ik heb diverse varianten geprobeerd waaronder onderstaande. Zou iemand me kunnen vertellen waar het mis gaat en wat ik moet doen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
echo "bladiebla--";
$url = '83.163.68.50/V?f=j&h=1&w=test';
exec($cmd);
echo "--bladiebla";
?>
Heb je wel schrijf-rechten op dat cookie-bestand? (als internetter krijg je in elk geval een "permission denied" melding op beide files)
Als je PHP-code geen nieuwe file aan mag maken, of geen rechten heeft om de bestaande file aan te passen, dan gaat het niet werken. Kijk desnoods ook even naar de permissies van de directory "youless".

Daarnaast lijkt het mij vanuit een veiligheids-oogpunt verstandiger om dat cookie-bestand niet in het openstaande deel van je site te plaatsen.
Dat kun je beter een 2-tal directories hoger plaatsen.
En werkt het met die "&w=test" wel om je wachtwoord door te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:04:
[...]

Heb je wel schrijf-rechten op dat cookie-bestand? (als internetter krijg je in elk geval een "permission denied" melding op beide files)
Als je PHP-code geen nieuwe file aan mag maken, of geen rechten heeft om de bestaande file aan te passen, dan gaat het niet werken. Kijk desnoods ook even naar de permissies van de directory "youless".
Ik denk dat 'm dat was! Je laatste zin! k had alle bestanden alle rechten gegeven maar niet naar de permissies van de directory youless zelf gekeken. Alles stond inmiddels correct behalve de dir zelf! Ik krijg nu de gewenste json data.
Ik heb de volgende code gebruikt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
echo "bladiebla--";
$url = '83.163.68.50/L?w=test";
exec($cmd);
$txt1 = file_get_contents($outputfile);
$txt1 .= "\n";
file_put_contents($outputfile, $txt1);
$url = '83.163.68.50/V?h=1&f=j';
$cmd = "curl -b $cookiebestand \"$url\" >> $outputfile";
exec($cmd);
echo "--bladiebla";
?>

Ik had verwacht dat het cookie het wachtwoord zou bevatten maar dat doet het niet (of wellicht versleuteld?). Maar dat maakt me niet uit... het werkt!

Voor wat de veiligheid betreft: ik heb de dir "youless" beveiligd met een .htacces en alleen ikzelf als de site hebben permissie. Dat zou toch voldoende moeten zijn? Verklaart waarschijnlijk dat je als internetter "permission denied" krijgt (of begrijp ik je zin verkeerd en bedoelde je dat niet)?
En het wachtwoord dat hierboven in de code staat is natuurlijk niet meer het correcte wachtwoord maar dat zul je begrepen hebben.

Ik ben echt enorm blij dat je me geholpen hebt. ik kwam er niet meer uit en heb hier al uren mee zitten puzzelen. dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat van de .htaccess zou inderdaad heel goed de reden kunnen zijn van de permission denied die ik nu zie, dus dat is dan ook gelijk getest en goed bevonden :)

Dat lijkt mij dus inderdaad afdoende.
Mooi dat je het werkende hebt gekregen.

Er is nu nog maar 1 security-issue, waar volgens mij niet heel veel aan te doen is en waarschijnlijk ook niet echt een probleem is.
Dat is dat je het wachtwoord van de Youless in de URL moet hebben staan.
Dat is eigenlijk alleen een probleem wanneer je traffic onderschept wordt, of wanneer statistieken van je site publiekelijk beschikbaar zijn. Nu zijn dit uitgaande requests, dus die zullen niet in statistieken opduiken, maar het is bij dit soort zaken altijd wel wenselijk je dat te realiseren, voordat je dergelijke code gaat hergebruiken in andere projectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zondag 05 mei 2013 @ 15:57:
Dat van de .htaccess zou inderdaad heel goed de reden kunnen zijn van de permission denied die ik nu zie, dus dat is dan ook gelijk getest en goed bevonden :)

Dat lijkt mij dus inderdaad afdoende.
Mooi dat je het werkende hebt gekregen.

Er is nu nog maar 1 security-issue, waar volgens mij niet heel veel aan te doen is en waarschijnlijk ook niet echt een probleem is.
Dat is dat je het wachtwoord van de Youless in de URL moet hebben staan.
Dat is eigenlijk alleen een probleem wanneer je traffic onderschept wordt, of wanneer statistieken van je site publiekelijk beschikbaar zijn. Nu zijn dit uitgaande requests, dus die zullen niet in statistieken opduiken, maar het is bij dit soort zaken altijd wel wenselijk je dat te realiseren, voordat je dergelijke code gaat hergebruiken in andere projectjes.
Ja, ik heb me gerealiseerd dat het gewone tekst is. En door de .htacces (fijn dat je het getest hebt en dat het werkt!) is het weliswaar niet op de site zelf te bekijken, maar het is natuurlijk wel onderweg te onderscheppen. Ik ben ergens in mijn zoektocht ook nog iets tegengekomen om het te versleutelen maar ik ben al vreselijk blij dat dit zo werkt. Aan versleutelen ga ik vooralsnog maar even niet beginnen.De statistieken van mijn site zijn ook alleen met een wachtwoord te bereiken maar ik weet niet hoe stevig die beveiliging is. Maar dan nog... de inhoud van bestanden zit niet in die statistieken. Maar een goed verstaander (en kwaadwillende) heeft maar een half woord nodig...

Vooralsnog heb ik hier maar vrede mee. Het is uiteindelijk de "youless" maar die wellicht met enige pijn en moeite voor een kwaadwillende toegankelijk is. Niet wenselijk, maar ik neem aan geen man overboord. Ik neem aan dat een kwaadwillende niet van daar uit verder het lokale netwerk in kan...
Desnoods, als het ooit mis gaat, maar een complete reset van de youless...

En daarnet ook de eerste resultaten van de cron job binnen. Werkt! Nu nog even finetunen (gewenste resolutie en dergelijke) maar het principe doet het. Zoals ik al in een eerder post had staan gaan de scripts van LA te ver voor wat ik wil. Ik heb zelf een interface gemaakt met c om de data wat om te zetten zodat ik er wat mee kan. Dat is voor mij relatief probleemloos omdat daar wel kennis en ervaring zit... in tegenstelling tot dit gebied (IP adressen, poorten, URL's, php en wat dies meer zij...)

nogmaals met veel dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyberpope schreef op zondag 05 mei 2013 @ 11:51:
En nog een help...

[afbeelding]

code:
1
2

[afbeelding]

tips zijn welkom.
En dat is de bekende cronjob vraag :)
Lijkt erop dat de opdrachtregel niet klopt. Dat is bij elke webhoster net even anders. Kijk even bij de helpbestanden van je provider

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ericplan schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:20:
[...]

En dat is de bekende cronjob vraag :)
Lijkt erop dat de opdrachtregel niet klopt. Dat is bij elke webhoster net even anders. Kijk even bij de helpbestanden van je provider
Ik heb ze al een schop gegeven
Voer nu de echte 'cron command' (taakopdracht) in. De syntax van de taakopdracht kan verschillen, dit hangt af van de instellingen van de server. U kan onze helpdesk contacteren indien u vragen heeft over de syntax van het commando.
Overigens heb ik dan nog mijn twijfels. Want als ik het handmatig doe (met de if-regel eruit gesloopt, dus aanroepbaar vanaf de browser) krijg ik nog niet echt goede data lijkt het.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 05-05-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyberpope schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:27:

Overigens heb ik dan nog mijn twijfels. Want als ik het handmatig doe (met de if-regel eruit gesloopt, dus aanroepbaar vanaf de browser) krijg ik nog niet echt goede data lijkt het.
Het script moet data hebben vanaf 0.00 uur. Op de dag van ingebruikname krijg je de foute data bij de tijden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:54
Ik draai het script van LA en ook de forked versie.
Ik vindt het erg knap maar de forked versie vertoont toch andere waardes.
Deze waardes zijn veel hoger, ruim 6kwh op 1 week!

Soms zie ik dat de forked versie enkel keren in de nacht niets gepakt heeft (je hebt het dan over 1 minuut in het uur dat niet gepakt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
TD-er schreef op zondag 05 mei 2013 @ 10:37:
[...]

Nogmaals bedankt, het heeft echt geholpen!! _/-\o_ _/-\o_

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte,

Ik heb het script van LA netjes aan het lopen, doet het goed toppie _/-\o_ _/-\o_ .
Nu wil ik graag gebruik maken van de cron job, helaas de editor genoemd in de eerdere berichten werkt niet op mijn synology 2.12+ na installeren.
Deze dus Config File Editor.

Iemand een suggestie om een andere interne edit te doen op deze nas.

Mijn dank is heel groot, mocht dit lukken. _/-\o_ _/-\o_

Vriendelijke groet,
Eric

Is opgelost middels VI editor op de nas. 7(8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2013 17:02 . Reden: Opgelost! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 12:30
Heb het script van Rednax67 draaiend op mijn Raspberry. heel fijn, dank voor al het werk.
Echter, het viel me op dat de header elementen allemaal op een absolute plek staan. Daardoor schaalt de pagina niet, en laat op de iPad en iPhone de statussen niet zien, maar ook (belangrijker) het menu voor dag, week etc niet.
Heb helemaal geen kennis van CSS, maar heb wat met de float zitten spelen. eerst right, leek me mooier, maar dan reversed het de volgorde van de statussen. Op zich niet zo erg, maar daarom toch terug naar left.
Krijg het nu redelijk op mijn iPhone. Heb er echter ook een overflow voor de header toegevoegd, zodat bij refloat, de scrollbar zou moeten helpen de statussen naar boven te brengen. Dat werkt echter niet.
Is er al iemand die dit op een juiste en nette manier in de css stylesheet heeft aangebracht?

Hieronder de code die ik heb aangepast:
#meter {
#position:absolute;
float:left;
margin-top:25px;
margin-left:10px;
margin-right:10px;
#right:675px;
height:30px;
width:143px;
line-height:15px;
text-align:right;
vertical-align:middle;
background:url('../img/kwh.png') no-repeat 0 0;
}

#wattCounter {
#right:570px;
width:90px;
line-height:30px;
text-align:right;
background:url('../img/watt.png') no-repeat 0 0;
}

#range {
display:none;
#right:330px;
width:170px;
padding-left:40px;
text-align:left;
background:url('../img/calendar.png') no-repeat 0 0;
}

#cpkwhCounter {
display:none;
#right:220px;
width:70px;
background:url('../img/price.png') no-repeat 0 0;
}

#kwhCounter {
#right:50px;
width:100px;
vertical-align:middle;
background:url('../img/kwh.png') no-repeat 0 0;
}

.isLow {
color:blue;
}

.countUp {
color:red;
}

.countDown {
color:green;
}

#logo {
margin-top:20px;
margin-bottom:20px;
#top:20px;
#left:10px;
width:125px;
height:40px;
background:url('../img/logo.png') no-repeat 0 0;
}

.clearfix_logo:after {
content:"."
display:block;
height:0;
clear:both;
visibility:hidden;
}

#menu {
margin-top:16px;
margin-bottom:16px;
#top:16px;
#left:150px;
background:url('../img/chart.png') no-repeat 0 13px;
}

.clearfix_menu {
content:".";
display:block;
height:0;
clear:both;
visibility:hidden;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huey schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 23:13:
Heb het script van Rednax67 draaiend op mijn Raspberry. heel fijn, dank voor al het werk.
Echter, het viel me op dat de header elementen allemaal op een absolute plek staan. Daardoor schaalt de pagina niet, en laat op de iPad en iPhone de statussen niet zien, maar ook (belangrijker) het menu voor dag, week etc niet.
Heb helemaal geen kennis van CSS, maar heb wat met de float zitten spelen. eerst right, leek me mooier, maar dan reversed het de volgorde van de statussen. Op zich niet zo erg, maar daarom toch terug naar left.
Krijg het nu redelijk op mijn iPhone. Heb er echter ook een overflow voor de header toegevoegd, zodat bij refloat, de scrollbar zou moeten helpen de statussen naar boven te brengen. Dat werkt echter niet.
Is er al iemand die dit op een juiste en nette manier in de css stylesheet heeft aangebracht?
Ik draai het script nu ook een tijdje op een Raspberry en het valt me op dat wanneer ik het jaaroverzicht opvraag de Raspberry dit niet fijn vindt en hierop hangt. Ik heb ong. 2 maanden aan data er in zitten. (68500 records) Heb jij hier ook last van? De processor van de PI zou dit met gemak aan moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens naar het geheugengebruik tijdens dat ophalen van het jaaroverzicht.
Ik kan me zo voorstellen dat wanneer de query niet echt efficiënt is, dat je zo uit de 256 MB RAM loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:27
Ik heb vandaag weer een update gedaan van mijn fork van het LA script.

nieuwe toevoegingen zijn:
- Feestdagen (inclusief koningsdag)
- Tablet weergave (geoptimaliseerd voor iPad2 / mini) d.m.v. responsive design.
- Totaal gebruik en prijs per dag bij dubbele meter.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/116497/tweakers/youless-totaal.png

versie is te downloaden op https://github.com/RobbertVis/youless

Voor de tablet weergave dien je de pagina als webapp op te slaan. Je krijgt dan een icoon op je homescreen waarna je de Youless applicatie in fullscreen krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door jvanderkroon op 11-05-2013 20:54 . Reden: screenshot toegevoegd ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:26:
[...]

Ik draai het script nu ook een tijdje op een Raspberry en het valt me op dat wanneer ik het jaaroverzicht opvraag de Raspberry dit niet fijn vindt en hierop hangt. Ik heb ong. 2 maanden aan data er in zitten. (68500 records) Heb jij hier ook last van? De processor van de PI zou dit met gemak aan moeten kunnen.
Hi, ik heb de Youless nog niet zolang, en heb het script net aan de praat... kan daar dus nog niets over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
jvanderkroon schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:49:
Ik heb vandaag weer een update gedaan van mijn fork van het LA script.

- Feestdagen (inclusief koningsdag)
- Totaal gebruik en prijs per dag bij dubbele meter.
[afbeelding]

versie is te downloaden op https://github.com/RobbertVis/youless

Voor de tablet weergave dien je de pagina als webapp op te slaan. Je krijgt dan een icoon op je homescreen waarna je de Youless applicatie in fullscreen krijgt.
Hi, heel fijn! Ga het meteen installeren. Thx.
Oops, iets te snel: blijf toch even op de Rednax versie zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Huey op 11-05-2013 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Huey schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 23:15:
[...]

Hi, heel fijn! Ga het meteen installeren. Thx.
Oops, iets te snel: blijf toch even op de Rednax versie zitten.
Ging er iets mis? Qua database is de fork gelijk aan de LA versie daar kun je dus gemakkelijk tussen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het jaaroverzicht werkt weer... maar YMMV.... Het was inderdaad een geheugen issue (standaard is er voor php een limiet ingesteld). Die limiet is er nu uit, maar er moet natuurlijk wel voldoende geheugen in je server/device aanwezig zijn.

De onderliggende foutmelding was: PHP Fatal error: Allowed memory size of 134217728 bytes exhausted

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rednax70 Zou je eens wat screenshots van jouw versie kunnen posten? Ben benieuwd of het ook met de gasfirmware overweg kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hoi,

Hieronder wat screenshots.. De waarden en totalen bovenin reflecteren het ingestelde zoombereik (sliders onderaan)

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/cjnn9nl5l/youless1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/dn7rlm5sp/youless2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/6hg0j5wpl/youless3.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door rednax70 op 13-05-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 21:26

DYM

.

[ Voor 127% gewijzigd door DYM op 16-05-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rednax70 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 09:27:
Hoi,

Hieronder wat screenshots.. De waarden en totalen bovenin reflecteren het ingestelde zoombereik (sliders onderaan)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
dank :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Huey schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 23:13:
Is er ergens een beschrijving hoe je dat opzet? Want ik heb het nu extern draaien en dat bevalt niet helemaal.
De cronjobs lopen veel te onregelmatig gok ik. De data van de LA-script klopt niet in tijd. De output naar pvoutput gaat wel goed en klopt wel in tijd.

Grmmbl... zal eens uitzoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 13-05-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthBlade
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik ben momenteel bezig met een script voor de Youless en zie dat de Youless doormiddel van een cookie beveiligd kan worden. Kan iemand mij misschien vertellen wat er exact in de cookie wordt opgeslagen?

[ Voor 3% gewijzigd door StealthBlade op 15-05-2013 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Laatst online: 23:09

Pocketware

StealthBlade schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:45:
Ik ben momenteel bezig met een script voor de Youless en zie dat de Youless doormiddel van een cookie beveiligd kan worden. Kan iemand mij misschien vertellen wat er exact in de cookie wordt opgeslagen?
Een token; zoiets als "tk=vwigdnrd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Misschien moet ik hier niet zijn, maar toch even.

Ik heb nu dus een raspberry Pi draaien en wil daar dus graag mijn youless mee loggen ipv via de externe host. Want het lijkt erop dat die een betrouwbare cronjob heeft....

Maar bij install van het script krijg ik
PDO Mysql extension ontbreekt!

Ik draai echter sqlite 3 en kan zo goed als niets vinden in de combinatie tussen sqlite 3 en PDO?

Wie kan me wijzen waar ik moet gaan zoeken (of een oplossing zou ook fijn zijn...).

Edit:
Ben al iets verder... Er zit wel een pdo driver in sqlite en die is ook geladen. Maar blijkbaar roepen de scripts het aan op een manier dat niet werkt... Dus moet ik echt het script in duiken. Dat gaat hem niet worden gok ik zo :'(

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 18-05-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredz85
jvanderkroon schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:49:
Op de iPad met retina scherm ("iPad 4") werkt het inderdaad goed (bedankt!). Maar op de iPhone 5 helemaal niet: je kan de grafieken niet zien, de letters niet, de knoppen niet... Zie screenshot. Kan daar iets aan gedaan worden? Ook vreemd is dat de Webapp op de iPhone 5 de resolutie van de iPhone 4 en vroeger aanneemt. (640x960 ipv 640x1136)

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/ydxf5bozz/IMG_3130.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Inmiddels de versie van LA + die van Kroon geplaatst op mijn Nas en hij haalt data binnen.
Nu kloppen de grafieken echter de data bovenin geeft niet het totaal verbruik aan.
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/3nrr5n1zr/la_kroon.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/h5ynhxe53/grafiek.jpg

Ook het Bidgely monitor systeem loopt mee, totaal verbruik daar is 144,49 Kw.
Beide versies van LA en Kroon geven totaal verbruik van ca 58 Kw.
De grafieken opgeteld komen overeen met bidgely maar de cijfers niet.
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/88dxkklp3/bid.jpg

Iemand een idee over waar het verschil tussen grafiek en cijfers kan zitten?

Groetjes Eric. |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
fredz85 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:13:
[...]

Op de iPad met retina scherm ("iPad 4") werkt het inderdaad goed (bedankt!). Maar op de iPhone 5 helemaal niet: je kan de grafieken niet zien, de letters niet, de knoppen niet... Zie screenshot. Kan daar iets aan gedaan worden? Ook vreemd is dat de Webapp op de iPhone 5 de resolutie van de iPhone 4 en vroeger aanneemt. (640x960 ipv 640x1136)

[afbeelding]
iPhone support staat hoog op de prioriteitenlijst wel apart dat je de extra pixels in de hoogte niet krijgt. Eens kijken of ik ergens een iPhone 5 kan lenen om het te testen.

Ik zit zelf ook te denken om voor op de telefoon een compleet andere weergave te maken. Op de telefoon vindt ik de grafieken minder belangrijk. Ik zou liever een dashboard zien met huidig verbruik, dag verbruik, laagste verbruik dag en hoogste verbuik dag (of iets in die trant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
jvanderkroon schreef op zondag 12 mei 2013 @ 08:08:
[...]

Ging er iets mis? Qua database is de fork gelijk aan de LA versie daar kun je dus gemakkelijk tussen wisselen.
Ja, ik zag m'n vorige data niet meer... Maar ook niet toen ik weer terug ging naar Rednax. Weet niet wat ik fout gedaan heb.
Maar de voornaamste reden is dat ook hier de layout een overlap leek te maken, of op mijn iPhone niet het menu laat zien waarmee ik uit dag/week etc weergave kan kiezen. Vind de extra info van Rednax ook wel handig.
Dus heb ik het maar bij mijn eigen fix gehouden... Hoeft ook niet 100% te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huey
Cyberpope schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:20:
[...]

Is er ergens een beschrijving hoe je dat opzet? Want ik heb het nu extern draaien en dat bevalt niet helemaal.
De cronjobs lopen veel te onregelmatig gok ik. De data van de LA-script klopt niet in tijd. De output naar pvoutput gaat wel goed en klopt wel in tijd.

Grmmbl... zal eens uitzoeken.
Hm, weet niet precies waar dat probleem dan zit. Ik heb het zelf op een Raspberry PI draaien, waar ik een default LAMP installatie op heb gedaan. Met install.php werd de database goed aangemaakt. Heb zelf een symlink gemaakt naar de home dir van de PI user, waar de GIT het blijkbaar heen download.
In de cron gewoon de uurlijkse "/usr/bin/php xanjob.php" gescheduled en dat gaat vrij goed, ook qua tijd lijkt het goed te kloppen met het gebruik. Zie in mijn grafieken alleen elk uur een dip, waar blijkbaar geen meting wordt gedaan. Vind ik vreemd, en ik weet niet of ik alles wel goed heb gedaan, of toch nog wat vergeten?
Pagina: 1 ... 25 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.