Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 21:58:
[...]

2e avond en maar een klein stapje verder.....Wonderlijk hoor dat een "leken" instructie niet mogelijk is..... dit ontneemt je de lol wel.... toch bedankt voor de hints.... elke keer een klein stapje verder!
Lastig, maar niet onmogelijk. Probeer het probleem in stappen te knippen. Sluit je nanorouter aan op een stroombron, maar zonder netwerkkabel. Type in een webbrowser het IP-adres dat je de nanorouter gegeven hebt. Je krijgt dan weer de webinterface van de nanorouter. Zo niet, dan is de configuratie van de nanorouter niet goed gegaan en moet je terug naar af. Herhaal dit net zolang totdat je de nanorouter draadloos kan bereiken. Als dat werkt moet het aansluiten van de Youless geen problemen meer geven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 00:17
Waarom wordt er in de startpost nergens informatie gegeven over waar je zo'n ding kan kopen? Lijkt me enigzins essentieel voor nieuwe geinteresseerden. In de pricewatch kan ik hem niet vinden?

--edit--
Ok, blijkbaar dus via de website http://www.youless.nl

[ Voor 15% gewijzigd door - peter - op 29-03-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 21:58:
[...]

2e avond en maar een klein stapje verder.....Wonderlijk hoor dat een "leken" instructie niet mogelijk is..... dit ontneemt je de lol wel.... toch bedankt voor de hints.... elke keer een klein stapje verder!

Voor nu, de youless is te benaderen met een lange kabel naar pc
de nano router is als client met draadje te benaderen op de pc met ip adres dat ik hem heb gegeven. Ok, zodra je hem aan de youless hangt is het klaar en doet niets het meer. De pc maakt geen connectie met de youless als ik de windows gadget gebruik. Nog enige instructie hoe nu verder?
Ik zie dat je tijdelijk (!!) even je netwerkinstellingen op je PC op een ander subnet moet instellen (192.168.0.x) en dan kun je dingen op de nano-router instellen.
Als je daarna de instellingen op je PC niet terugzet, zie je de youless natuurlijk niet meer.
Dus geeft hier in elk geval even aan welke IP-adressen je gebruikt.
IP-adressen van:
- je router/modem waarmee je op internet komt
- PC/laptop waar je mee werkt
- Youless
- Nano router

De netwerkinstellingen op je PC kun je onder Windows makkelijk zien dmv 'ipconfig' in een command-prompt.
Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation.  All rights reserved.

C:\Users\Gijs>ipconfig

Windows IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . : fritz.box

Wireless LAN adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . : fritz.box
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c191:8f6a:f939:f80f%10
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.110
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

[...]
C:\Users\Gijs>

Zoals je ziet, is mijn (draadloos) IP-adres op mijn laptop 192.168.1.110 en mijn modem/router zit op 192.168.1.1 (de gateway).

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

ThinkPadd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:48:
[...]

Koffiezetapparaat, waterkoker, tosti-ijzer etc?
Dank je ThinkPad, die gaan niet uit zichzelf aan, maar ik denk dat ik het mysterie boven al heb opgelost :)

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
C:\Users\Gijs>
[/cmd]
Zoals je ziet, is mijn (draadloos) IP-adres op mijn laptop 192.168.1.110 en mijn modem/router zit op 192.168.1.1 (de gateway).
[/quote]

Mijn pc ipadres is 192.168.1.2
Mijn gateway adres pc is 192.168.1.1
Mijn nano heeft ipadres 192.168.1.253 (ook ingesteld met een keer nr 16 op het eind, mocht ook niet baten.)
mijn youless heeft ipadres 192.168.1.14

Bekabeld kan ik de nano benaderen (als ik mijn ip adres weer op automatisch heb gezet.) en draadloos niet (ook nog de youless eraan gekoppeld, wie weet maakt dat uit, maar nee, dat maakt niks uit :-) ) Ik volg toch echt alle stappen op het jpg met het mooie klik schema. Nog maar een keer of 30 opnieuw gedaan maar helaas.... ik blijf ergens dezelfde fout maken?

Als ik de nano reset in fabrieksinstellingen zie ik heb wel in mijn draadloos netwerk. Maar ja, daar heb ik natuurlijk niks aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rednax. De meter toevoeging in het script is een mooie aanvulling. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein bugje gevonden in het script. Het viel me zojuist op dat op zaterdag en zondag overdag de tellers voor hoge tarief gebruikt worden. Volgens mij zou dit het lage tarief moeten zijn, althans hier in Brabant geldt zaterdag en zondag ook overdag het lage tarief.

Ik ben nog steeds erg blij met het script. Het geeft me een goed inzicht in het energieverbruik en ik heb al een aantal sluipverbruikers de nek omgedraaid. (Schat, het is je krultang >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hey, dat is best vreemd. Hier staat ie keurig op laag tarief (een steenworp afstand van noord Brabant). Wil/kan je in je database kijken welk tarief is opgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks. Ik stuur je een PM met de gegevens van m'n database. Ik heb net even gekeken en voor vandaag wordt het hoge tarief weg geschreven. De teller bovenin het scherm die nu blauw is, is die voor het hoge tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan ik de scripts van rednax70 en -LA- naast elkaar draaien? Heb nu al een geruime tijd het script van -LA- draaien, maar wil die van rednax70 ook wel eens proberen. Snap dat het qua tabellen enzo waarschijnlijk geen probleem is (rednax70 maakt eigen database neem ik aan?) maar meer qua uitlezen van de Youless, of dat door 2 scripts tegelijk kan worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet volgens mij geen probleem zijn. Het script van Rednax heeft een paar extra tabellen. Op deze database kan het script van LA ook gebruikt worden. Ik zou wel cronjob.php (LA) en xanjob.php (Rednax) voor de zekerheid op verschillende tijdstippen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 19:50:
Kan ik de scripts van rednax70 en -LA- naast elkaar draaien? Heb nu al een geruime tijd het script van -LA- draaien, maar wil die van rednax70 ook wel eens proberen. Snap dat het qua tabellen enzo waarschijnlijk geen probleem is (rednax70 maakt eigen database neem ik aan?) maar meer qua uitlezen van de Youless, of dat door 2 scripts tegelijk kan worden gedaan.
Die Youless kan eigenlijk best wel veel request trekken heb ik gemerkt.
In elk geval 4x de Windows widget, 2 Android apps en nog een test-opstelling die ik hier had draaien.
Dus 2 loggers moet geen probleem zijn.

Edit:
Vanavond zag ik trouwens mijn Youless-widget nogal de aandacht trekken...
Youless - Bijna 7 kWatt
Voor zover ik weet, hebben wij een enkele 25 Ampère hoofdzekering en 7 kWatt is ongeveer 30 Ampère.
Nu weet ik dat zo'n zekering pas na enige tijd smelt en dat "na enige tijd" korter is naarmate die limiet verder overschreden wordt.
Kan ik nu wel aannemen dat we een 35 of 40 Ampère hoofdzekering hebben? Toen we hier kwamen wonen wist Enexis mij te verzekeren dat ik een 25 A zekering zou moeten hebben en dat zwaarder niet zou kunnen. De woning dateert van 1976. Eventueel zou 3x25A wel kunnen, maar als de 3 fases niet al in de meterkast liggen, dan moet ik graafwerk zelf betalen.

[ Voor 36% gewijzigd door TD-er op 30-03-2013 23:04 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Ik zie in de logs (Bidgely & youless) van vannacht de zomertijd niet terug, loopt continue door?

En op Bidgely heb ik ook een keer een negatief vebruik van 129W (alsof ik energie lever, wat ik niet doe), rare bug?

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

TD-er schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:35:
[...]

Die Youless kan eigenlijk best wel veel request trekken heb ik gemerkt.
In elk geval 4x de Windows widget, 2 Android apps en nog een test-opstelling die ik hier had draaien.
Dus 2 loggers moet geen probleem zijn.

Edit:
Vanavond zag ik trouwens mijn Youless-widget nogal de aandacht trekken...
[afbeelding]
Voor zover ik weet, hebben wij een enkele 25 Ampère hoofdzekering en 7 kWatt is ongeveer 30 Ampère.
Nu weet ik dat zo'n zekering pas na enige tijd smelt en dat "na enige tijd" korter is naarmate die limiet verder overschreden wordt.
Kan ik nu wel aannemen dat we een 35 of 40 Ampère hoofdzekering hebben? Toen we hier kwamen wonen wist Enexis mij te verzekeren dat ik een 25 A zekering zou moeten hebben en dat zwaarder niet zou kunnen. De woning dateert van 1976. Eventueel zou 3x25A wel kunnen, maar als de 3 fases niet al in de meterkast liggen, dan moet ik graafwerk zelf betalen.
Je kan het checken op aansluitingen.nl, of heel suf op gaslicht.com.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:16

DDX

Hier springt bidgly netjes over van 2u naar 3u afgelopen nacht.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!
teacher schreef op zondag 31 maart 2013 @ 11:42:
[...]

Je kan het checken op aansluitingen.nl, of heel suf op gaslicht.com.
Via gaslicht.com:
Enkele meter Stroomaansluiting: 3*25 A
Via aansluitingen.nl kom ik uit op de Enexis pagina en die hadden mij in eerste instantie al telefonisch laten weten dat ik maar 1x25A zou hebben.
Dus ongeacht wat er in de meterkast zit, lijkt dat in de administratie te staan.
Op de rekening staat iets als "tot 3x25A", wat overeen komt met wat meneer B. Woldring me al had laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
TD-er schreef op zondag 31 maart 2013 @ 13:10:
[...]

Via gaslicht.com:

[...]

Via aansluitingen.nl kom ik uit op de Enexis pagina en die hadden mij in eerste instantie al telefonisch laten weten dat ik maar 1x25A zou hebben.
Dus ongeacht wat er in de meterkast zit, lijkt dat in de administratie te staan.
Op de rekening staat iets als "tot 3x25A", wat overeen komt met wat meneer B. Woldring me al had laten weten.
Even op je jaarafrekening kijken van je stroomleverancier, staat het in vermeld.

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

DDX schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:10:
Hier springt bidgly netjes over van 2u naar 3u afgelopen nacht.
Ah ik had niet goed gekeken, ik had een leeg stukje grafiek verwacht, maar hij past gewoon de x-as aan, handig :)

你还记得吗 记忆的炎夏

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KiPKaKDutcH schreef op zondag 31 maart 2013 @ 13:55:
[...]
Even op je jaarafrekening kijken van je stroomleverancier, staat het in vermeld.
Daar staat waar je voor betaalt, niet perse voor wat je hebt ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericplan schreef op zondag 31 maart 2013 @ 17:21:
[...]

Daar staat waar je voor betaalt, niet perse voor wat je hebt ;)
Precies, dat is het punt wat ik eigenlijk al de hele tijd probeer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vreemde situatie hier:

* Synology DS211j
* Script van -LA- versie 1.2.2
* YouLess die een poosje uit de running is geweest (losgelaten klittenband)
* Geleegde database op de NAS (NAS had een paar weken uitgestaan i.v.m. installatiewerkzaamheden meterkast)

Nu de boel weer op z'n plek zit, de NAS fatsoenlijk is bijgewerkt en reeds een keer herstart heb ik iets geks. De NAS doet het prima, zoals altijd, het script voor de YouLess doet het ook en de database is in tact. Enkel de gegevens van het verbruik is geleegd. De instellingen en gebruikerstabel heb ik ongemoeid gelaten.

Nu krijg ik van het -LA- script het gegeven dat NAS al bezig is met de dag van morgen. De grafiek laat mij zien dat hij op dit moment (zondag 31 maart 21.00 uur) al op maandag 1 april 15.00 uur is. De NAS loopt dus voor zou je zeggen. Echter in de systeeminstellingen van DSM staat de goede datum en de goede tijd. De tijdzone staat goed (Amsterdam) wat volgens mij ook niet het probleem moet zijn. In de dagweergave van het script kan ik echter niet kiezen voor de dag van morgen, die is er immers nog niet, terwijl de grafiek laat zien dat die dag er al wel vast is.

De tijd en datum van de YouLess staan ook goed.

Wie kan mij de goede richting op duwen om dit onnozele probleem op te lossen?

Ik weet dat de grafieken een fout laten zien op het moment dat deze nog niet met een nieuwe dag is begonnen. De hele installatie draait nu al een dag of 3, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:16
sbrzon schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:16:
ericplan schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:14 Met 2 euro aan onderdelen de Youless geschikt gemaakt om een S0-interface te monitoren. Ik heb wat contact gehad met ericplan en de youless - youless deskundige om de youless direct op de S0 interface van de kWh-teller aan te sluiten. Dat is gelukt! :)
...
Handleiding:
  • Gebruik maar 2 draden van de telefoonkabel, bijv. blauw en rood en maak aan beide zijden 0,5 cm ader blank
  • Monteer de uiteinden van blauw en rood op de S0 interfase van je kwh meter
  • Door de opening waar ook de led-lichtlezer van de youless zit kun je 2 open contact-las-rondjes op de printplaat zien.
  • steek in elk van de openingen de uiteinden van de afgestripte telefoonkabel (past precies!)
  • kijk of het ledje van de youless gelijk knippert met de led van de kwh meter (goede polariteit), zoniet: verwissel dan de draden en dan moet het lukken.
  • draden fixeren met een stuk isolatietape (geen soldeerwerk nodig dus geen risico op het slopen van je fantastische youless)
Bedankt @sbrzon voor de handleiding. Het aansluiten van de telefoondraad kostte nog de meeste moeite. De koperdraad was toch iets te dik voor de gaatjes. Maar nu draait de youless als een zonnetje op de s0 uitgang. Flashen naar PVOutput firmware ging vlotjes en voor dat ik het wist zag ik de mooie grafiekjes verschijnen. :9

De android app werkt zonder problemen. Wel is het duidelijk een app die bedoeld is om het verbruik te monitoren. Bij meer zonnestroom krijg je een rode pijl omhoog en wanneer de productie omlaag gaat een groene pijl naar beneden. Het is een kleinigheidje maar het zou leuk zijn als je in de app kon aanvinken dat het om consumptie of productie ging. Het grafiekje schalen gaat heel intuitief. Verder zou het mooi zijn als de app ook gedeeltelijk op een sd kaart opgeslagen kan worden... (geen idee hoe ingewikkeld dat is).

Inmiddels zag ik dat de youless niet alleen bij youless.nl verkrijgbaar is maar ook mij www.bespaarbazaar.nl. Mooi, dan bereikt dit mooi apparaatje een groter publiek! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sypie schreef op zondag 31 maart 2013 @ 21:01:
Vreemde situatie hier:

* Synology DS211j
* Script van -LA- versie 1.2.2
* YouLess die een poosje uit de running is geweest (losgelaten klittenband)
* Geleegde database op de NAS (NAS had een paar weken uitgestaan i.v.m. installatiewerkzaamheden meterkast)

Nu de boel weer op z'n plek zit, de NAS fatsoenlijk is bijgewerkt en reeds een keer herstart heb ik iets geks. De NAS doet het prima, zoals altijd, het script voor de YouLess doet het ook en de database is in tact. Enkel de gegevens van het verbruik is geleegd. De instellingen en gebruikerstabel heb ik ongemoeid gelaten.

Nu krijg ik van het -LA- script het gegeven dat NAS al bezig is met de dag van morgen. De grafiek laat mij zien dat hij op dit moment (zondag 31 maart 21.00 uur) al op maandag 1 april 15.00 uur is. De NAS loopt dus voor zou je zeggen. Echter in de systeeminstellingen van DSM staat de goede datum en de goede tijd. De tijdzone staat goed (Amsterdam) wat volgens mij ook niet het probleem moet zijn. In de dagweergave van het script kan ik echter niet kiezen voor de dag van morgen, die is er immers nog niet, terwijl de grafiek laat zien dat die dag er al wel vast is.

De tijd en datum van de YouLess staan ook goed.

Wie kan mij de goede richting op duwen om dit onnozele probleem op te lossen?

Ik weet dat de grafieken een fout laten zien op het moment dat deze nog niet met een nieuwe dag is begonnen. De hele installatie draait nu al een dag of 3, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Tijdzone verkeerd op je NAS?
Welke tzone zit je volgens je NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Laatst online: 10:16
is er trouwens een Youless team bij PVOutput? Niet gevonden namelijk maar misschien verkeerd gekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@ TD-er:
Echter in de systeeminstellingen van DSM staat de goede datum en de goede tijd. De tijdzone staat goed (Amsterdam) wat volgens mij ook niet het probleem moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry, had ik overheen gelezen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Niet online
Wellicht nog niemand opgevallen, maar het feestdagen gedeelte in m'n script deed het nog niet helemaal ok. Is gefixt. Zie bitbucket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
  • Laatst online: 08:55
Mijn Youless draait op een plek waar geen internet verbinding is, dus is deze direct verbonden met een raspberry pi met 3g dongel. Nu stopt de Youless vaak met reageren op het netwerk (interne webpagina en pings komen niet terug). Het enige wat helpt is de youless powercyclen. Het vastlopen gebeurt na een willekeurige tijd (soms 9 minuten, soms een uur, soms een dag, een keer zelfs een week).

Dit is heel vervelend omdat deze op een lastig te bereiken plek hangt. Weet iemand een oplossing voor dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:07
Als je raspi nog een I/O vrij heeft kan je hem natuurlijk automatisch laten powercyclen. Ik zou de uitval wijten aan bijvoorbeeld een onstabiele spanningsbron of communicatie mismatch tussen de 2. Maar dat is een gok :)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 01-04-2013 11:36 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Daar zat ik ook aan te denken. Alle GPIO is vrij, dus daar zou wat gedaan mee kunnen worden.

De Youless en de RPi hebben allebei hun eigen USB adapter, en de Youless gebruikt de bijgeleverde adapter. De netwerkkabel heb ik al vervangen (ben begonnen met de bijgeleverde kabel, heb nu een known-good kabel ertussen gedaan).

Ik zat zelf te denken aan een of andere magnetische storing die via inductie de youless op de kop gooit, maar het is een locatie met een vrij gering stroomverbruik en verder geen electrische apparaten in de of in de buurt van de meterkast. Dus dat leek me ook wel stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou eerder denken aan een netwerk-uitval tijdens een transfer van de Youless.
Mogelijk dat de firmware daar niet zo heel goed tegen kan.

Je zou de R'pi als gateway/router kunnen laten werken. De Linux TCP/IP stack is misschien iets robuster dan die voor de stand-alone controllertjes die iets als micro-IP als stack moeten gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door TD-er op 01-04-2013 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Hmm. De RPi ethernet verbinding is niet al te best en zou uit kunnen vallen waardoor de Youless op zijn muil gaat? Dat zou ik opzich op kunnen lossen met een switch.

Het zou nog zo kunnen -- ik heb de configuratie twee weken getest met switch (vanwege echte internetverbinding om de hoge 3g kosten te vermijden), en in die twee weken was de youless compleet stabiel. Nu zonder switch gaat de boel stuk.

EDIT: De RPi is de router eigenlijk. De RPi heeft een verbinding naar het internet (3G) en er loopt een stuk UTP naar de YouLess. Op de RPi loopt wat software die de data van de Youless trekt, analyseert en uiteindelijk een rapport van maakt, dat via 3G verstuurt word. De Youless wordt nooit over de 3G verbinding benaderd, en kan ook niet via de 3G verbinding naar buiten.

[ Voor 31% gewijzigd door boriz27 op 01-04-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 21:26

DYM

Ik heb een probleempje en ik dacht dat er hier al eerder over gesproken is maar ik kan het helaas niet terug vinden (wel iets soort gelijks maar dat lag aan de instelling van het aantal impulsen/kWh).

Al jaren neem ik trouw elke week de meterstanden op. Ondanks dat ik nu een Youless heb neem ik nog steeds elke week de meterstanden op. Ik lees de Youless uit met het script van -LA- (naar volle tevredenheid overigens _/-\o_ ).
Ik dacht laat ik de weektotalen van de Youless eens vergelijken met de weektotalen van de kWh-meter die ik in een spreadsheet gezet heb. Nu blijkt dat het script (of de Youless) gemiddeld zo'n (39 ± 7)% te weinig aangeeft voor het lage tarief en zo'n (2 ± 3)% te veel voor het hoge tarief.
Ik heb even geen idee waar dit aan kan liggen. Mijn Youless geeft netjes 0% aan als er geen puls is (dus ook geen last van invallend licht) en 101% als de puls-led oplicht (500 imp./kWh). De detectie gaat naar mijn idee dus goed.

Iemand een idee waar ik moet (beginnen met) zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Ik zou beginnen bij de tijd. Als je Youless (of het scriptje) bijvoorbeeld een paar minuten eerder of later overschakelt naar het nachttarief dan je energieboer dan krijg je dit soort verschillen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DYM schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:44:
Ik heb een probleempje en ik dacht dat er hier al eerder over gesproken is maar ik kan het helaas niet terug vinden (wel iets soort gelijks maar dat lag aan de instelling van het aantal impulsen/kWh).

Al jaren neem ik trouw elke week de meterstanden op. Ondanks dat ik nu een Youless heb neem ik nog steeds elke week de meterstanden op. Ik lees de Youless uit met het script van -LA- (naar volle tevredenheid overigens _/-\o_ ).
Ik dacht laat ik de weektotalen van de Youless eens vergelijken met de weektotalen van de kWh-meter die ik in een spreadsheet gezet heb. Nu blijkt dat het script (of de Youless) gemiddeld zo'n (39 ± 7)% te weinig aangeeft voor het lage tarief en zo'n (2 ± 3)% te veel voor het hoge tarief.
Ik heb even geen idee waar dit aan kan liggen. Mijn Youless geeft netjes 0% aan als er geen puls is (dus ook geen last van invallend licht) en 101% als de puls-led oplicht (500 imp./kWh). De detectie gaat naar mijn idee dus goed.

Iemand een idee waar ik moet (beginnen met) zoeken?
Klopt het totaal wel? Kan ik uit je post niet goed opmaken. Verreweg de meest eenvoudige oplossing is het (laten) stopzetten van je lage tarief :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

ericplan schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:28:
[...]

Klopt het totaal wel? Kan ik uit je post niet goed opmaken. Verreweg de meest eenvoudige oplossing is het (laten) stopzetten van je lage tarief :)
Het totaal klopt ook niet. Als voorbeeld even het verbruik van de afgelopen week:

Hoog kWh-meter: 37 Youless: 44
Laag kWh meter: 71 Youless: 38
Totaal kWh meter: 108 Youless: 82

De afwijkingen die ik eerder gaf waren gemiddelden over een flink aantal weken.
En inderdaad, het hoog/laag tarief heeft niet veel nut meer maar over het jaar genomen heb ik er nog steeds wel wat voordeel bij :)
boriz27 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 17:57:
Ik zou beginnen bij de tijd. Als je Youless (of het scriptje) bijvoorbeeld een paar minuten eerder of later overschakelt naar het nachttarief dan je energieboer dan krijg je dit soort verschillen neem ik aan.
Ik heb nu de cronjob 1 minuut na het hele uur draaien ofschoon ik de afwijking van 26 kWh in bovenstaand voorbeeld wel erg veel vind voor een timing probleem. Maar het kan geen kwaad daar eerst eens naar te kijken.

Nog iets vreemds. Vóór 17 februari waren de afwijkingen veel kleiner. Toen klopte het hoog-tarief ongeveer en week het laag-tarief ongeveer zo'n -6 kWh per week af. Vreemd, volgens mij is er sinds dien niks veranderd hier.

[ Voor 8% gewijzigd door DYM op 02-04-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk ook eens naar je kolom "inserted" in je tabellen "data_h" en "kwh_h".

Even filteren zodat de nieuwste waarde bovenaan staan, en dan even rijtje bij langs lopen. Dan zie je snel genoeg of je cronjob goed draait, of dat hij soms te vroeg/te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

ThinkPadd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:17:
Kijk ook eens naar je kolom "inserted" in je tabellen "data_h" en "kwh_h".

Even filteren zodat de nieuwste waarde bovenaan staan, en dan even rijtje bij langs lopen. Dan zie je snel genoeg of je cronjob goed draait, of dat hij soms te vroeg/te laat is.
Ik zal zo even kijken.
Edit: ik heb gekeken maar in beide tabellen is de data netjes 1 of 2 seconden over het hele uur gelogd.

Als ik in het 'Youless programma' de data sommeer van de afgelopen week dan kom ik op 104,1 kWh. Dat is dus maar een kleine 4 kWh te weinig en dat zou ik inderdaad aan een timing probleem kunnen toeschrijven. Het lijkt dus zeer waarschijnlijk dat het iets met de cronjob te maken heeft. Of toch niet?

Edit: net nog even gekeken wanneer de energieboer het laag tarief activeert: netjes om 21:01 hoorde ik de boel omschakelen en kwam de indicatie bij de laag-tarief meter te staan :)

[ Voor 18% gewijzigd door DYM op 02-04-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinMM
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06 21:56
Sinds de klok een uur vooruit is loopt de dag status een uur achter, hoe is dit op te lossen (rednax script)?

De live weergave toont wel de juiste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd. Daar heb ik geen last van. (laatste versie van het script) Bij mij springt hij van 1:59 naar 3:00 uur. Ik had wel om 03:04 een gat (0 meting) maar die heb ik handmatig hersteld in de database. Loopt de tijd van de Youless en de webserver waar het script draait wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Schiet mij maar in de kerstboom maar ik kom er niet meer uit. Het is nu een voorspellende grafiek aan het worden:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/645076/voorspellende%20grafiek.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doet me denken aan ether-ontvangst van TV van vroeger. Daar had je ook wel eens last van fase-verschuiving door reflectie van het signaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ik lees net in de kleine lettertjes van m'n hoster dat een MySQL tabel max. 20000 records mag bevatten. :? Met het script van Rednax ga ik daar deze week overheen. Ik kan het natuurlijk op m'n Synology laten draaien maar om die 24/7 aan te laten staan kost ook weer stroom. Weet iemand nog een goede en betaalbare hoster waar ze niet moeilijk doen over een wat grotere tabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
DYM schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 20:10:
[...]

Het totaal klopt ook niet. Als voorbeeld even het verbruik van de afgelopen week:

Hoog kWh-meter: 37 Youless: 44
Laag kWh meter: 71 Youless: 38
Totaal kWh meter: 108 Youless: 82

De afwijkingen die ik eerder gaf waren gemiddelden over een flink aantal weken.
En inderdaad, het hoog/laag tarief heeft niet veel nut meer maar over het jaar genomen heb ik er nog steeds wel wat voordeel bij :)

[...]

Ik heb nu de cronjob 1 minuut na het hele uur draaien ofschoon ik de afwijking van 26 kWh in bovenstaand voorbeeld wel erg veel vind voor een timing probleem. Maar het kan geen kwaad daar eerst eens naar te kijken.

Nog iets vreemds. Vóór 17 februari waren de afwijkingen veel kleiner. Toen klopte het hoog-tarief ongeveer en week het laag-tarief ongeveer zo'n -6 kWh per week af. Vreemd, volgens mij is er sinds dien niks veranderd hier.
Gaat de Youless dagelijks van de stroom af? Ik bedoel: hangt -ie aan een tijdschakelaar oid?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
boriz27 schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:02:
Hmm. De RPi ethernet verbinding is niet al te best en zou uit kunnen vallen waardoor de Youless op zijn muil gaat? Dat zou ik opzich op kunnen lossen met een switch.
De helpdesk bied uitkomst. Het is inderdaad een Ethernet probleem. De Youless wil graag 10Mbit half-duplex zien, en word een beetje gek van apparaten die een hogere snelheid willen negotiaten. Ik heb de RPi NIC geforceerd naar 10 half-duplex en het lijkt nu te blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sypie schreef op woensdag 03 april 2013 @ 23:45:
Schiet mij maar in de kerstboom maar ik kom er niet meer uit. Het is nu een voorspellende grafiek aan het worden:

[afbeelding]
Ik zou de Youless resetten naar fabriekswaarde. Het lijkt mis te gaan met gegevens die nog in de Youless staan opgeslagen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boriz27 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 08:52:
[...]

De helpdesk bied uitkomst. Het is inderdaad een Ethernet probleem. De Youless wil graag 10Mbit half-duplex zien, en word een beetje gek van apparaten die een hogere snelheid willen negotiaten. Ik heb de RPi NIC geforceerd naar 10 half-duplex en het lijkt nu te blijven werken.
Dat kan wellicht verklaren waarom de upload naar Bidgely niet goed werkt op m'n Airport Extreme. Dit zijn Gigabit poorten die je niet kan aanpassen naar een andere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:06:
[...]

Dat kan wellicht verklaren waarom de upload naar Bidgely niet goed werkt op m'n Airport Extreme. Dit zijn Gigabit poorten die je niet kan aanpassen naar een andere snelheid.
Alle gigabit poorten zouden ook 10Mbit moeten kunnen. Maar het gaat af en toe mis bij bepaalde soorten switch. Je kan het testen door je Youless aan te sluiten via een ander switchje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

hansdegit schreef op donderdag 04 april 2013 @ 08:21:
[...]

Gaat de Youless dagelijks van de stroom af? Ik bedoel: hangt -ie aan een tijdschakelaar oid?
Nee, de spanning blijft er continue op staan. De data wordt ook netjes opgeslagen in de database op mijn Synology NAS. Ik mis sinds ik de Youless heb ook geen enkele data. Ik ben nu de verschillen aan het analyseren tussen het afgelezen verbruik op de kWh meter, de data zoals die in het bijgeleverde Youless programma staat, de database van het -LA- script en de data die in de database van het Domoticz programma staat. Is even een klus maar ik hoop er zo achter te komen wat er niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:54
Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 07:56:
Hmm ik lees net in de kleine lettertjes van m'n hoster dat een MySQL tabel max. 20000 records mag bevatten. :? Met het script van Rednax ga ik daar deze week overheen. Ik kan het natuurlijk op m'n Synology laten draaien maar om die 24/7 aan te laten staan kost ook weer stroom. Weet iemand nog een goede en betaalbare hoster waar ze niet moeilijk doen over een wat grotere tabel?
Ik heb wel hosting voor je.
Stuur me anders even een PM bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boriz27 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:18:
[...]

Alle gigabit poorten zouden ook 10Mbit moeten kunnen. Maar het gaat af en toe mis bij bepaalde soorten switch. Je kan het testen door je Youless aan te sluiten via een ander switchje.
Da's helaas niet waar.
Er is een aantal Gbit switches wat alleen maar 100/1000 doet, ipv. 10/100/1000
Een voorbeeld van routers die er niet goed mee omgaan is de Fritzbox 7340.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:26
Vreemde situatie hier:
Ken het probleem van mijn QNAP. Je kunt de NAS via de webinterface in een bepaalde timezone zetten, maar php.ini heeft zijn eigen time zone instelling, die je (in ieder geval bij mijn QNAP) alleen via Putty kunt editten. Die stond bij mij op Taipei geloof ik. Heb ik nu naar Europe/Amsterdam gezet en het werkt nu wel netjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
TD-er schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:27:
[...]

Da's helaas niet waar.
Er is een aantal Gbit switches wat alleen maar 100/1000 doet, ipv. 10/100/1000
Een voorbeeld van routers die er niet goed mee omgaan is de Fritzbox 7340.
Dat wist ik niet. Ik was onder de indruk dat 802.3ab (gigE) je verplicht stelde om ook autonegotiation te doen naar 100 en 10 Mbit modes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

Youless en Tele2 router Davolink DV-2020
Ik ben net overgestapt naar een nieuwe internetprovider en wat ik ook probeer: ik krijg youless niet werkend.
De YouLess firmware flash utility - firmware 1.2.0 werkt wel maar de YouLess Configuratie wizard 1.0 voor Windows loopt vast op het punt ''IP adres configureren'', met als melding ''Netwerk configuratie niet gelukt''.
Heeft iemand ook zo'n Tele 2 router en zo ja hoe is dit opgelost?

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Heb niet die router, maar bij mij werkte die utility ook niet. Het standaard IP adres is 10.10.10.10 dus als je je PC even instelt op eentje die in die range zit dan kun je er naar toe browsen en het IP adres aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon

sbrzon

boriz27 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 11:22:
Heb niet die router, maar bij mij werkte die utility ook niet. Het standaard IP adres is 10.10.10.10 dus als je je PC even instelt op eentje die in die range zit dan kun je er naar toe browsen en het IP adres aanpassen.
Bedankt, maar hoe bedoel je dit precies? Ik heb gister al zitten rommelen via 10.10.10.10 waarbij ik poort 80 geschikt heb gemaakt voor forwarden en heb de youless als een soort van NAS er in aangemeld.
Nog steeds werkt het niet. Kun je precies uitleggen hoe jij het werkend hebt gekregen?

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet (tijdelijk) het IP address van je PC op 10.10.10.11 instellen (subnet = 255.255.255.0 en gateway 10.10.10.10)

Als je hierna met een netwerkkable de Youless op de PC aansluit, kun je de Youless benaderen op http://10.10.10.10 Hierna kun je onder de instellingen het IP address aanpassen in de range van je netwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon

sbrzon

Het ging om een youless die ik al een jaar in gebruik heb, dus die was al geconfigureerd. Ik ben van t mobile naar tele2 gegaan, dus een nieuw modem. ik heb opnieuw de tele2 modem geprobeerd in te stellen en dit is gelukt via http://192.168.1.1 dan kom je bij het instelscherm.
Onder advanced setup: kies je NAT en vervolgens Virtual servers.
Server name:youless, server ip adres: je youless adres, bijv 192.xxx.y.zz en alle poortadressen op 80.
Vervolgens de tab port triggering:
Application name: youless, protocol: tcp/udp en alle poorten weer op 80, zowel start als end.
Ik heb de netwerkkabel vanuit de youless op de LAN 3 ingang van het modem gedaan, want dit schijnt ook kritisch te zijn (stond niet in de handleiding). :(
Gecheckt met http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ en poort 80 is open en het werkt! :)

[ Voor 22% gewijzigd door sbrzon op 05-04-2013 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Is het wel de bedoeling dat je het van buiten openzet? Bedoel, ik gebruik alleen upload naar bidgely en verder alleen lokaal, gebruik jij het ding ook van buitenaf? Potentieel kan nu iedereen je data zien en aanpassen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als hij z'n Youless ook met het script van -LA- wil uitlezen, maar dat script niet thuis op een webserver draait is het wel nodig om de Youless extern bereikbaar te maken ja. Je zou er ook een wachtwoord op kunnen zetten, maar volgens mij verloopt het uitlezen dan niet altijd even vlekkeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Ok, helder, zelf zou ik het niet prettig vinden, al was het maar vanwege de dagelijks poortscans. Wachtwoord zou ik er minimaal opzetten, evanals niet default poort. Als ik mijn webserverlogs kijk komen er dagelijks nogal wat rare verzoeken voorbij...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let wel dat het bij sommigen ook al eens is voorgekomen dat een open staande youless ineens kan leiden tot een ingesteld wachtwoord (leeg wachtwoord).
Mijn vermoeden is dat dit getriggerd kan worden door portscan-scriptjes.
Kijk anders ook even of je in de modem/router in kunt stellen vanaf welk IP of IP-range de portforwarding toegestaan is. Bijvoorbeeld wanneer het loggen vanaf een server met vast IP-adres gebeurt kun je dat dan mooi beperken en dan kunnen de scriptkiddies er niet zoveel kwaad mee doen.
boriz27 schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:13:
[...]

Dat wist ik niet. Ik was onder de indruk dat 802.3ab (gigE) je verplicht stelde om ook autonegotiation te doen naar 100 en 10 Mbit modes.
Ik heb nog even gezocht (voornamelijk in de pricewatch), maar kan het helaas niet terug vinden. Dus in de praktijk zal het niet zo heel veel voorkomen en de meeste Gbit switches zijn intern toch vrijwel gelijk. Maar ik had een voorbeeld ergens gezien van iemand die 2 ethernet shields voor Arduino-bordjes vergeleek en daarbij een switch liet zien die Gbit was en niet 10 Mbps ondersteunde, waardoor de goedkoopste shield dus niet kon werken op die switch. (enc28J60 vs. W5100 chip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
Dan geloof ik dat die switch buiten spec is. Van wat ik op internet tegenkom is 10Mbit ondersteunen een must. De echte spec zit natuurlijk achter een paywall bij IEEE, maar dit stukje uit de abstract lijkt me voldoende:
"Maintaining backward compatibility with the over-100-million-node installed base of 10 Mb/s and 100 Mb/s was a key requirement"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstreutker
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 13:56
-LA- schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:09:
[...]

Het is een keuze, 1.2.2 werkte op zich prima maar ik ben me meer gaan richten op meer meters en het fixen van bestaande bugs. Ik kan je zeggen dat ik hier nu 3 meters succesvol heb draaien (waarvan 1 "simulator") maar ik moet nog het een en ander aanpassen aan het update/install gedeelte, vandaar dat de laatste release alweer een jaar oud is. Als je handig bent kan je de 'dev' versie zo gebruiken. 8)
De installer voor werkt inderdaad niet helemaal out-of-the-box ;)
Maar daar kan ik zelf wel even mee prutsen. Heb ik nog wel even een vraag m.b.t. de multi-meter support; mijn plan was eigenlijk om een gas en electra youless te combineren in 1 overzicht. Dit betekent echter wel, dat beide meters een eigen tarief hebben. Ondersteund de dev-versie dit? Of is deze gericht op meerdere meters, maar met hetzelfde tarief? Ik vraag dit, omdat uit de installer *lijkt* alsof de 'settings' tabel niet per meter gedefinieerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:14
mstreutker schreef op zondag 07 april 2013 @ 13:36:
[...]

De installer voor werkt inderdaad niet helemaal out-of-the-box ;)
Maar daar kan ik zelf wel even mee prutsen. Heb ik nog wel even een vraag m.b.t. de multi-meter support; mijn plan was eigenlijk om een gas en electra youless te combineren in 1 overzicht. Dit betekent echter wel, dat beide meters een eigen tarief hebben. Ondersteund de dev-versie dit? Of is deze gericht op meerdere meters, maar met hetzelfde tarief? Ik vraag dit, omdat uit de installer *lijkt* alsof de 'settings' tabel niet per meter gedefinieerd wordt.
Dit is inderdaad iets waaraan nog gewerkt moet worden ;)

Momenteel bestaat er nog maar 1 algemeen tarief ja....

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstreutker
Ik voel een feature-request opkomen ;)
Maar bedankt voor je reactie, dan heb ik even helder wat er wel en niet werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij was rednax70 wel met multi-youless support bezig in zijn fork van het script dacht ik. Moet je even zoeken in dit topic op zijn username :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstreutker
ThinkPadd schreef op maandag 08 april 2013 @ 09:11:
Volgens mij was rednax70 wel met multi-youless support bezig in zijn fork van het script dacht ik. Moet je even zoeken in dit topic op zijn username :)
Is dat zo? Dat zou mooi zijn!
Ik heb op dit moment de laatste versie draaien van rednax, maar heb momenteel gewoon 2 installaties. Het was me niet opgevallen dat dat mogelijk ook in één installatie zou kunnen.. bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm sorry heb me vergist zie ik, ik kan tussen de posts van rednax70 niks terugvinden over multi-youless support.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

@ rednax70:

Als ik bij "Instellingen" de meterstanden invul dan wordt de waarde die ik bij "Laag tarief" invul in de overzichten weergegeven bij "H" en andersom. Bugje of doe ik iets verkeerd?

Ik heb nu beide scripts draaien (van -LA- en van rednax70), beiden met een eigen database. Klopt het dat het script van rednax70 geen gebruik maakt van data_h en kwh_h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DYM

Je hebt gelijk ik zag het zojuist ook. In de index.php staan deze waarde inderdaad omgedraaid. Ik heb het via Notepad++ kunnen aanpassen voor m'n installatie.

data_h en kwh_h worden inderdaad niet (meer) gebruikt voor dit script. alleen data_m wordt gevuld met de data van elke minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

@ webbasterd

Thanks ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DYM op 11-04-2013 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Niet online
Eigenlijk staat het in het instellingenscherm verkeerd ;) Kijk maar in de meter tabel. De aanbeveling is dan ook om jullie index.php aanpassing ongedaan te maken en in het instellingenscherm de waarden verkeerom neer te zetten. Mochten er op een later tijdstip nog statistisch interessante queries komen gaan die in ieder geval goed.

Zal het instellingenscherm aanpassen. Update: Done!

[ Voor 6% gewijzigd door rednax70 op 11-04-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM

DYM

rednax70 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:24:
Eigenlijk staat het in het instellingenscherm verkeerd ;) Kijk maar in de meter tabel. De aanbeveling is dan ook om jullie index.php aanpassing ongedaan te maken en in het instellingenscherm de waarden verkeerom neer te zetten. Mochten er op een later tijdstip nog statistisch interessante queries komen gaan die in ieder geval goed.

Zal het instellingenscherm aanpassen. Update: Done!
Ik had de waarden in het instellingsscherm reeds omgedraaid, werkt ook maar toch bedankt voor de update, is toch wel netter ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

webgangster schreef op donderdag 04 april 2013 @ 12:46:
[...]
Ik heb wel hosting voor je.
Stuur me anders even een PM bij interesse.
Sorry voor de late reactie. Ik ben de laatste dagen aan het hobbyen geweest en heb het geheel nu draaien op een RaspberryPI. Ik heb nu een complete LAMP server draaien die +/- 3 wat verbruikt :)

M'n vriendin merkte wijs op dat door de inverstering van de PI de besparing weg valt maar ik gooi het op een leuk hobby project O-)

In het begin was het even zoeken (Vooral de cronjob) maar het draait nu al een middag stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredz85
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-04-2015
Nou waarschijnlijk een heel domme vraag: hoe weet ik of mijn elektriciteitsmeter een s0-interface heeft, en of ik hem kan gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door fredz85 op 20-04-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredz85
Weet iemand of je met Bidgely ook gasverbruik kan weergeven (in m³ of L)? Indien niet, zijn er alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
fredz85 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 17:42:
Nou waarschijnlijk een heel domme vraag: hoe weet ik of mijn elektriciteitsmeter een s0-interface heeft, en of ik hem kan gebruiken? Fotootje:

[afbeelding]
De foto is wat onduidelijk, maar volgens mij zie ik rechtsonder het S0 "puls" tekentje.
Maar een hele grote kans dat je er niets op kan aansluiten, omdat alles verzegeld is.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:18
Ivm zonnepanelen en slimme meter moet ik na een paar maand al weer afscheid nemen van mijn youless, iemand interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 10:01:
Ivm zonnepanelen en slimme meter moet ik na een paar maand al weer afscheid nemen van mijn youless, iemand interesse?
Je kan de youless toch ook gebruiken voor de logging van je zonnepanelen? Even een losse kWh meter met s0 kopen en je bent klaar. Kan je direct de upload naar pvoutput regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 20-04-2013 10:04 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
ericplan schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 10:03:
[...]

Je kan de youless toch ook gebruiken voor de logging van je zonnepanelen? Even een losse kWh meter met s0 kopen en je bent klaar. Kan je direct de upload naar pvoutput regelen.
Mag je dat als niet electricien zelf inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 10:14:
[...]

Mag je dat als niet electricien zelf inbouwen?
Je kunt het zelfs voorzien van 2 stekkers en dan is het gewoon een verlengkabel.
Het is wel netter om het in de meterkast in te bouwen, op de DIN-rail, maar het is niet noodzakelijk.

Als voorbeeld van zo'n meter voor op een DIN-rail, zie de Youless-shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 10:44:
[...]

Je kunt het zelfs voorzien van 2 stekkers en dan is het gewoon een verlengkabel.
Het is wel netter om het in de meterkast in te bouwen, op de DIN-rail, maar het is niet noodzakelijk.

Als voorbeeld van zo'n meter voor op een DIN-rail, zie de Youless-shop.
het is ook niet heel ingewikkeld, ik moet het binnenkort ook doen.
Even de groepenkast open, stroom eraf (of in omgekeerde volgorde). DIN meter erin klikken en draadjes doorverbinden. Wel even rekening houden met de juist richting, anders meet je het verbruik van de zonnepanelen, en dat zal niet zo veel zijn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm die laatste opmerking van je is heel interessant.
Dan zou je dus met een 2-tal van die metertjes een eigen slimme meter in elkaar moeten kunnen zetten?
Als 'ie echt goed onderscheid zou kunnen maken tussen verbruik en levering, zou je precies dat kunnen doen wat men met een 'slimme meter' zou willen bewerkstelligen.
Enige nadelen zijn:
- je moet dan echt alle groepen laten lopen via zo'n meter (of meerdere meters)
- je moet dan echt de meterkast op de schop nemen
- Youless kan vooralsnog niet meerdere meters tegelijk loggen
- max. belasting van zo'n metertje kan parten gaan spelen bij meerdere groepen
- gaat niet werken bij meer-fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredz85
Voor gasmeterverbruik:
Ik heb het script van -LA- zo gewijzigd dat Watt vervangen wordt door l/u en Kilowattuur door m3. (zonder de namen van variabelen te wijzigen).

Hier heb ik het bestand gepost:
https://anonfiles.com/file/23b7aa40804cb5b9c8367d0fa76213ad

[ Voor 255% gewijzigd door fredz85 op 21-04-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Ok kwh meter besteld bij youless, nu nog iemand vinden die hem in wil bouwen, want dat ga ik zelf maar niet proberen denk ik..

Mijn youless is dus niet meer te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
CopyCatz schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:53:
Ok kwh meter besteld bij youless, nu nog iemand vinden die hem in wil bouwen, want dat ga ik zelf maar niet proberen denk ik..

Mijn youless is dus niet meer te koop :)
het is volgens mij net zo simpel als een nieuwe lamp aanleggen.
Stroom van de zekering af, meter aansluiten met draadjes, stroom er weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal

Ik zal het antwoord op mijn vraag wellicht ook al in deze threat kunnen lezen, maar het zijn 96 pagina's... hopelijk wil iemand van jullie me verder helpen door bijvoorbeeld een verwijzing. Ik krijg het met zoeken niet voor elkaar de juiste info te krijgen. Wellicht gebruik ik niet de correcte zoektermen...

Ik krijg morgen de youless binnen en heb al redelijk wat ingelezen via diverse blogs en dergelijke. Ik zou daarom graag de gegevens zelf willen loggen in plaats van gebruik te maken van bidgely.
En liefst gedetailleerder dan de excell mogelijkheid die youless op hun eigen site biedt. Die gaat meen ik per uur en ik wil het zo gedetailleerd mogelijk.

Ik heb een pc maar ook een eigen site waar ik het naar kan uploaden. Vooral als ik het gedetailleerd wil, zal het denk ik naar die site kunnen? Mijn pc staat namelijk lang niet altijd aan dus is dan ook lang niet altijd te benaderen voor een upload door de youless.

Heeft iemand voor mij een verwijzing waar beschreven staat hoe ik kan loggen naar mijn eigen site? Met een vewijzing ben ik vooralsnog al erg blij. Ik vind het namelijk prima om een en ander uit te zoeken maar ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer. Alhoewel ik niet zo veel ervaring heb met psp, html en sql kan ik dat wel leren (heb namelijk wel behoorlijk wat ervaring in programeren in diverse talen).

alvast met dank

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anjo
Begin met de topicstart en de verwijzingen naar het script van -LA- of de fork hiervan door Rednax.
Maar ook de data uit de webinterface van de Youless kan je al helpen. Zijn geen gelikte grafiekjes, maar de cijfers zeggen genoeg.
Ga je 'm gebruiken voor electriciteit of voor gas (of voor zonnepanelen)?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:19:
@Anjo
Begin met de topicstart en de verwijzingen naar het script van -LA- of de fork hiervan door Rednax.
Maar ook de data uit de webinterface van de Youless kan je al helpen. Zijn geen gelikte grafiekjes, maar de cijfers zeggen genoeg.
Ga je 'm gebruiken voor electriciteit of voor gas (of voor zonnepanelen)?
dank je wel!

ik heb inmiddels de spullen van de beide verwijzingen gedownload (LA en rednax) en wacht even af hoe de log van de youless er uit ziet. Dan leeft het toch wat meer.
Ik ga 'm gebruiken voor elekticiteit. Ik probeer in kaart te krijgen waar ons verbuik in zit en hoe dat naar beneden kan. Gas per dag (meterstanden opnemen) vvind ik vooralsnog nauwkeurig genoeg. Wellicht later, als ik de smaak te pakken heb...
We hebben ook zonnepanelen maar daar zit een extra meter bij om de opbrengst bij te houden (verplicht in verband met subsidie). Ook die lees ik per dag af en dat vind ik vooralsnog gedetailleerd genoeg. Het gaat me op dit moment vooral om het gebruik, niet de opbrengst.

Met dank voor de verwijzigen! Snap er nog niet veel van maar da's hopelijk een kwestie van er even goed voor gaan zitten.

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 15:05:
[...]

Met dank voor de verwijzigen! Snap er nog niet veel van maar da's hopelijk een kwestie van er even goed voor gaan zitten.
Beide scripts gaan er vanuit dat je een sql-database op je website hebt/kan draaien. Met een crontab wordt elk uur de Youless bevraagd. De resultaten worden opgeslagen in een database. Het script zorgt voor een leuke grafische weergave op je website.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 22 april 2013 @ 15:27:
[...]

Beide scripts gaan er vanuit dat je een sql-database op je website hebt/kan draaien. Met een crontab wordt elk uur de Youless bevraagd. De resultaten worden opgeslagen in een database. Het script zorgt voor een leuke grafische weergave op je website.
Ja, zoiets bevroedde ik al. Ik kan een sql database draaien op de host waar mijn website loopt. En ik had ook al begrepen dat een cronjob zorgt voor de upload van de youless naar de website. Ik ga gewoon aan de slag met de voorbeelden en de gegevens uit mijn youless. Moet lukken. En zo niet, dan durf ik het wel te vragen,,,

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
Als je er niet uit komt kan je altijd nog domoticz installeren, daarin heb je binnen een paar minuten een koppeling met de youless gelegd. Dan heb je in ieder geval al een aardige grafiek, maar ook lokaal een sqlite database met de output waarden erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
ericplan schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 10:03:
[...]

ik weet dat dit reeds geregeld werd besproken, maar maak ik een denkfout bij het berekenen van mijn dagverbruik: Ferrarismeter wordt bemeten met een youless. Van deze waarde breng ik het aantal KwH opbrengst van de zonnepanelen in mindering. Het verschil van deze twee getallen geeft dan mijn dagverbruik, toch???

https://www.craeghs-syen.be/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 09:52
oosterlo schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 21:57:
[...]
ik weet dat dit reeds geregeld werd besproken, maar maak ik een denkfout bij het berekenen van mijn dagverbruik: Ferrarismeter wordt bemeten met een youless. Van deze waarde breng ik het aantal KwH opbrengst van de zonnepanelen in mindering. Het verschil van deze twee getallen geeft dan mijn dagverbruik, toch???
Je maakt inderdaad een denkfout. Je dagverbruik is niet te berekenen door het verbruik van de energiemij te verrekenen met de opbrengst van de zonnepanelen. Je kunt nl. ook nog een teruglevering aan het energienet hebben.. Dus als de opbrengst van je zonnepanelen hoger zijn dan het verbruik op dat moment, dan wordt er aan het net teruggeleverd. Op een later tijdstip ('s avonds) wordt deze energie weer geleverd naar jou toe door de Ferraris-meter. Maar dit is eigenlijk je eigen opgewekte energie, die dan wel op de Ferraris meter staan.
Wil je het echte dagverbruik weten dan geldt het volgende:
Verbruik energiemaatschappij + opbrengst zonnepanelen - teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
kiwi71 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 00:38:
[...]

Je maakt inderdaad een denkfout. Je dagverbruik is niet te berekenen door het verbruik van de energiemij te verrekenen met de opbrengst van de zonnepanelen. Je kunt nl. ook nog een teruglevering aan het energienet hebben.. Dus als de opbrengst van je zonnepanelen hoger zijn dan het verbruik op dat moment, dan wordt er aan het net teruggeleverd. Op een later tijdstip ('s avonds) wordt deze energie weer geleverd naar jou toe door de Ferraris-meter. Maar dit is eigenlijk je eigen opgewekte energie, die dan wel op de Ferraris meter staan.
Wil je het echte dagverbruik weten dan geldt het volgende:
Verbruik energiemaatschappij + opbrengst zonnepanelen - teruglevering.
@kiwi71
OK, het ogenblikkelijke verbruik is inderdaad niet te bereiken.
Maar geldt dit ook voor het dagverbruik? Op het eind van de dag is de aflezing van de Youless op de Ferrarismeter (dagverbruik + dagopbrengst van zonnepanelen) - aflezing op de invertor (dagopbrengst van zonnepanelen toch het dagverbruik?
Of maak ik hier ook weer een denkfout?

https://www.craeghs-syen.be/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oosterlo schreef op woensdag 24 april 2013 @ 06:52:
[...]

@kiwi71
OK, het ogenblikkelijke verbruik is inderdaad niet te bereiken.
Maar geldt dit ook voor het dagverbruik? Op het eind van de dag is de aflezing van de Youless op de Ferrarismeter (dagverbruik + dagopbrengst van zonnepanelen) - aflezing op de invertor (dagopbrengst van zonnepanelen toch het dagverbruik?
Of maak ik hier ook weer een denkfout?
Stel dat je netto verbruik nagenoeg 0 is, dan kan het zijn dat je draaischijf de hele tijd heen en weer beweegt voor het oogje van de Youless.
Aan het eind van de dag staat de teller van je meter nog op dezelfde stand, terwijl de Youless dan wel een flink aantal pulsjes heeft gemeten.

Zelfs met een 'slimme meter' alleen red je het ook niet om te bepalen wat je verbruik is.
Je meet dan afzonderlijk de levering en de afname, maar dan moet je ook nog de opbrengst van je panelen meten om te zien wat je wel van de panelen krijgt, maar niet door de meter het net op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:30
ogdak schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 15:41:
Heb inmiddels de youless firmware met PVoutput koppeling geladen en geconfigureerd.
Wat mij opvalt is dat de upload interval niet consequent is.
Als er netjes ieder 5 minuten een upload is, zie ik in de youless interface op tabje "upload" een ok bij Upload: en een een terugtel teller aftellen vanaf 300.
Ik mis ook een paar uploads dan zie ik in dat zelfde tabje "upload" bij Upload: een *
http://pvoutput.org/intra...448&sid=13242&dt=20130309
Ik ben 2 dagen geleden begonnen met loggen op mijn 2 zonnepaneel systemen en heb hetzelfde probleem. Soms gaten van een half uur, soms 5 minuten. Ook wordt er soms afgeteld en soms staat er een *. Het is geen ramp omdat het cumulatief gebeurd allemaal, maar heeft er al iemand een oplossing. Heb hier en daar eens gezocht maar zo snel niks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
nevermind, verkeerd gelezen.

[ Voor 95% gewijzigd door CopyCatz op 24-04-2013 13:11 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.