Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zijn er nog ontwikkelingen vanuit tweakers mbt een 'how to' guide?

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 15:48
een how to waarvan? De youless heeft een gebruiksaanwijzing er bij zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

nee, dat bedoel ik niet :) De 'How-to' om de Youless te laten rapporteren naar de scripts van GoT leden --LA-- of Ricdijk op een Synology NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
Ik heb m'n huidige script beetje aangepast, er is nu iets meer feedback aanwezig voor als je bijvoorbeeld een datum kiest waarvan geen data beschikbaar is. Ook heb ik een install script gemaakt, deze roep je aan, controleert of je de benodigde php versie en extensies hebt (curl, pdo_mysql) en zo ja wordt de database voor je gecreëerd.

Versie 1.1.1 is hier te vinden: http://code.magicmonkey.nl/youless of download direct: http://code.magicmonkey.nl/youless/get/v1.1.1.zip

Korte opsomming:
- Download en pak uit in je www-root /jouwmap
- Hernoem 'settings.inc.php.example' naar 'settings.inc.php' en bewerk deze
- Run 'install.php' in je browser

Voor een upgrade kan je het beste de bestanden verwijderen (behalve 'settings.inc.php') en vervolgens vervangen door de nieuwe.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik ga 'm meteen proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Hij doet het!! Joepie! Ik weet niet hoe en waarom, maar het werkt nu opeens wel! Ik zal ongetwijfeld ergens iets fout hebben gedaan |:(

EDIT: ik heb nu dit in mijn crontab staan:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RtljpAFf8Khk7zKNv6Kto2sv/full.jpg
De 1e regel is die voor de cronjob....volgens mij is dat goed.

ook deze commando's uitgevoerd:
/usr/syno/etc.defaults/rc.d/S04crond.sh stop
/usr/syno/etc.defaults/rc.d/S04crond.sh start

maar de dag en week blijven leeg 8)7

EDIT2: mijn pauze er maar even aan opgeofferd, maar hij lijkt het nu te doen. Handmatig de cronjob laten lopen vult de overzichten. Nu maar hopen dat de crontab qua opdrachtregel ook in orde is.
Mijn life view loopt trouwens 1 uur achter (wintertijd dus) :X

[ Voor 106% gewijzigd door Tallguy op 27-03-2012 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Tallguy schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:59:
Hij doet het!! Joepie! Ik weet niet hoe en waarom, maar het werkt nu opeens wel! Ik zal ongetwijfeld ergens iets fout hebben gedaan |:(

EDIT: ik heb nu dit in mijn crontab staan:
[afbeelding]
De 1e regel is die voor de cronjob....volgens mij is dat goed.

ook deze commando's uitgevoerd:

maar de dag en week blijven leeg 8)7

EDIT2: mijn pauze er maar even aan opgeofferd, maar hij lijkt het nu te doen. Handmatig de cronjob laten lopen vult de overzichten. Nu maar hopen dat de crontab qua opdrachtregel ook in orde is.
Mijn life view loopt trouwens 1 uur achter (wintertijd dus) :X
Over de cronjob, ik heb 0 * * * * i.p.v. 0 1 * * *

Verder doe je alles goed volgens mij.

En nu je het zegt zit er idd een winter/zomer- tijd bug in ;) zal het z.s.m. fixen.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

De cronjob doet het, ik heb 'm op 15min staan, maar ben er ook achter gekomen dat de php file bij mijn NAS in de /usr/bin staat (in tegenstelling to waar die file bij Metroman staat...vreemd, maar goed...)

@--LA-- heb je nog plannen om dag en nachtstroom in een script te implementeren? Volgens mij hebben GoT'ers het nog eerder klaar dan de beste mensen van Youless (nopi).

[ Voor 29% gewijzigd door Tallguy op 27-03-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Tallguy schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 19:19:
De cronjob doet het, ik heb 'm op 15min staan, maar ben er ook achter gekomen dat de php file bij mijn NAS in de /usr/bin staat (in tegenstelling to waar die file bij Metroman staat...vreemd, maar goed...)

@--LA-- heb je nog plannen om dag en nachtstroom in een script te implementeren? Volgens mij hebben GoT'ers het nog eerder klaar dan de beste mensen van Youless (nopi).
Als je hem op 15min zet krijg je wel dubbele data, cronjob.php haalt namelijk data van afgelopen uur op. Het is dus raadzaam om 'cronjonb.php' elk uur te laten draaien.

Ik ben in principe wel van plan om het allemaal nog te verfijnen en dag/nachtstroom kan dus ook wel op het lijstje van wensen.

Het is allemaal een kwestie van tijd, ik ga waarschijnlijk eerst kijken of ik patronen kan herkennen in de data zodat je het stroomverbruik van bepaalde apparaten in je huis kan herkennen en inzien (Wat bidgely dus ook van plan is). Of dat mij gaat lukken is een andere vraag ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Zou de logging nog mooi blijven kloppen als ik mijn NAS 's nachts uitzet gedurende 8 uur? Lepelt het cronscript dan wel de data van die uren alsnog binnen als mijn NAS 's ochtends weer aanzet?

Ik zal de cronjob aanpassen, thx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyPriest
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01-2024
Kan je mij ook vertellen hoe ik het doe, als ik alleen dagelijks de stand van gister 0:00 wil ophalen en het verbruik van afgelopen dag? Dat wil ik dan met een datetime, stand, verbruik in de database evt graag in een aparte tabel zodat de huidige frontend gewoon functioneel blijft.

Kan je 1-2-3 laten zien wat ik dan in de cronjob, database.class en request.class moet aanpassen?

Ik wil de db gebruiken als monitor op mijn zonnepanelen en evt. later uitbreiden met een 2e youless om het verbruik en opwek beide inzichtelijk te hebben. Ik ben nl. bang dat ik mijn verbruik niet meer inzichtelijk heb zodra er PV achter hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Tallguy schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 19:50:
Zou de logging nog mooi blijven kloppen als ik mijn NAS 's nachts uitzet gedurende 8 uur? Lepelt het cronscript dan wel de data van die uren alsnog binnen als mijn NAS 's ochtends weer aanzet?

Ik zal de cronjob aanpassen, thx voor de tip!
Kort gezegd, nee. Waarom? Ik gebruik data met een interval van een minuut zodat de details van het gebruik goed zichtbaar blijven. Deze gedetailleerde data (met een minuutsinterval) is maximaal een uur terug te krijgen op de youless. Een uur is dus eigenlijk het maximum via de huidige setup.

Als je dus deze tijd dus wilt rekken moet je het doen met minder gedetailleerde data en je moet handig zijn in het aanpassen van het script. ;)
MoneyPriest schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:02:
Kan je mij ook vertellen hoe ik het doe, als ik alleen dagelijks de stand van gister 0:00 wil ophalen en het verbruik van afgelopen dag? Dat wil ik dan met een datetime, stand, verbruik in de database evt graag in een aparte tabel zodat de huidige frontend gewoon functioneel blijft.

Kan je 1-2-3 laten zien wat ik dan in de cronjob, database.class en request.class moet aanpassen?

Ik wil de db gebruiken als monitor op mijn zonnepanelen en evt. later uitbreiden met een 2e youless om het verbruik en opwek beide inzichtelijk te hebben. Ik ben nl. bang dat ik mijn verbruik niet meer inzichtelijk heb zodra er PV achter hangt.
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Het totale verbruik van een dag in kWh is in principe terug te vinden in het "maand overzicht". Hier heb je in principe niet eens een cronjob voor nodig omdat ik deze data momenteel direct van de youless zelf afhaal.

Met meterstanden zelf doe ik momenteel nog niet zoveel, komt misschien later nog.

Als je het een en ander anders wilt kun je het best gewoon een beetje experimenteren. Een goed begin om te begrijpen hoe je data van de youless kan trekken kan je hier vinden: http://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess (zie ook topicstart).

[ Voor 45% gewijzigd door -LA- op 28-03-2012 08:47 ]

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 16:10
Op mijn analoge elektriciteitsmeter staat geen C-waarde vermeld, wel staat er A=10. Met een beetje googlen vond ik in de handleiding van Wattcher dat je zo'n A-waarde met 60 moet vermenigvuldigen om de C-waarde te krijgen. Mijn A=10 zou dus gelijk staan aan C=600. In de handleiding van Youless staat dat niet vermeld. Weet iemand hoe dit zit?

edit:

Ongeduldig als ik ben heb ik het maar even proefondervindelijk vastgesteld met behulp van de elektrische waterkoker 8)

De waterkoker vermeldt vermogen van 2.000-2.400 Watt; laat ik uitgaan van 2 kW. Terwijl dat ding het water aan de kook bracht, draaide de schijf van m'n electriciteitsmeter in 30 seconden ongeveer 11 rondjes. Zeg 10, voor het rekengemak. Dat zijn 20 omwentelingen per minuut of 1.200 omwentelingen per uur. Die 1.200 omw/uur gedeeld door 2 kW komt op 600 omw/kWh. De A-waarde betreft dus het aantal omwentelingen per kiloWattminuut en moet je dus inderdaad met 60 vermenigvuldigen voor omw/kWh (de C-waarde). Check.

Dit grapje kostte me dus ongeveer 0,017 kWh, wat neer komt op een kleine 0,4 eurocent :P

[ Voor 52% gewijzigd door Nomi op 28-03-2012 22:20 . Reden: Ongeduld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Heel leuk apparaat die Youless!
Niet alleen handig om het verbruik te controleren maar ook bv. om te zien of de wasmachine al klaar is ;)
De iOS app is wel voor verbetering vatbaar. De meter gaat maar tot 4000W en er is geen grafiek of historiek te zien. Maar ik neem aan dat dit wel zal verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneyPriest
  • Laatst online: 26-01-2024
Ik heb 'm gister geprobeerd op de Ferraris. Het blijkt dat deze een rood vlak heeft, op de zilverkleurige schijf. De Youless pakt het signaal niet op van deze meter. Het rode licht van hij uitzend op de schijf gecombineerd met het rode vlak wat voorbij komt, is te weinig verschillend om op te vallen.
Ik heb 'm eigenlijk gekocht voor een digitale meter met een ledje, dus ik val er geen buil aan. Ik zou wel teleurgesteld zijn als dat niet zo was.
Iemand anders ervaring met een rood vlak op de Ferraris en de Youless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MoneyPriest schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 19:31:
Ik heb 'm gister geprobeerd op de Ferraris. Het blijkt dat deze een rood vlak heeft, op de zilverkleurige schijf. De Youless pakt het signaal niet op van deze meter. Het rode licht van hij uitzend op de schijf gecombineerd met het rode vlak wat voorbij komt, is te weinig verschillend om op te vallen.
Ik heb 'm eigenlijk gekocht voor een digitale meter met een ledje, dus ik val er geen buil aan. Ik zou wel teleurgesteld zijn als dat niet zo was.
Ik heb ook een ferraris met rood vlak. Geen problemen gehad, maar wel ontdekt dat deze opstelling erg gevoelig is voor invallend licht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Laatst online: 08-05 15:05
Toch ook maar 1 besteld, nu onder weg met DHL.
Helaas geen nas hier en waarschijnlijk ook geen netwerk op de locatie waar hij moet komen en dus helaas geen hoge resolutie logging. Althans niet 24 uur per dag.

@ Youless, is het een idee om een keuze te maken voor 1 jaar data van elk uur of 6 dagen elke minuut opslaan?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die de youless een jaar lang niet uitlezen. Het zou mij erg helpen. Ik wil het eventueel wel testen voor jullie.

[ Voor 38% gewijzigd door xs2tom op 30-03-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik ben zelf benieuwd naar het splitsen van dag- en nachtstroom, want dat geeft me meer info dan momenteel mogelijk is...vooral nu de discussies over een dubbele teller meer oplaaien.
Welk apparaat wat gebruikt probeer ik al via een Voltcraft te achterhalen.

Sinds ik echter mijn Youless via een wireless client-bridge aan mijn bestaande netwerk heb gehangen mis ik 's nachts de info van de Youless, net alsof de cronjob niet meer loopt. Na het herstarten van de crobjobs loopt het echter weer opeens goed om een dag later weer niet meer te lopen. Vreemd 8)7 want er is niks veranderd aan de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het splitsen van de dag- en nachtstroom is ook prima na het loggen te doen.
Je weet namelijk hoeveel er verbruikt is per tijdseenheid.
Enige beperking is wanneer je de data niet "op tijd" uit de youless zou trekken, dat je dan alleen maar per etmaal het verbruik hebt.

Voor wat betreft de cronjob, wat heb je in de crontab staan qua tijden?
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je na X pogingen uit je geheugen loopt omdat je de cronjob te vaak aanroept. Al lijkt me dat onwaarschijnlijk, omdat een job dan meer dan een minuut zou moeten duren om dat soort gedrag te vertonen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Zo'n uitsplitsing van dag- en nachtstroom zou ik wel willen, want ik log met het script van --LA--. Maar ja....scripten kan ik niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 22:38
Tallguy schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:06:
Zo'n uitsplitsing van dag- en nachtstroom zou ik wel willen, want ik log met het script van --LA--. Maar ja....scripten kan ik niet :(
Als je een beetje handig kan cut en pasten:

Metroman in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
ricdijk in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

Misschien kan --LA-- een keer iets dergelijks inbouwen.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 13:03
Ik gebruik het script van -LA- maar heb het idee dat er relatieve tijden uitkomen. Klopt dat. Als ik bij de livegrafiek kijk dan staat er wel de werkelijke tijd, maar bij dag is hij rond 22:00 begonnen met registreren en staat onder de grafiek 0:00.

Verder was het bij mij ook wel even zoeken voor de draaischijf goed werd gedetecteerd. Het duurde elke keer even voordat het rode vlakje weer langs kwam (C=187,5 omw/kWh). Overigens kun je geen ,5 registreren in de Youless, wat een geringe afwijking oplevert (theoretisch 0,27%).

Maar ben al redelijk geschrokken van de verbruiken, alhoewel ik dat natuurlijk al gezien had op de jaarafrekening. Ik kan nu gaan zoeken waar het "restverbruik" van rond de 1kW blijft :-(. Het betreft hier dan wel een semi bedrijfspand, maar dat kan minder. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

even een vraag over youless en bidgely.com, ik zie snachts een verbruik van dan weer 200 en dan weer 300 en dan eens 180.
nu mis ik de pieken van de koelkast enzo of zijn die te kort?
of is dit het verbruik per 7 minuten?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Tallguy schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:06:
Ik ben momenteel bezig met de mogelijkheid om dag- en nachtstroom te kunnen splitsen. Ik denk dat eind deze week wel een eerste versie beschikbaar komt. ;)
Rieverst schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 01:01:
Ik gebruik het script van -LA- maar heb het idee dat er relatieve tijden uitkomen. Klopt dat. Als ik bij de livegrafiek kijk dan staat er wel de werkelijke tijd, maar bij dag is hij rond 22:00 begonnen met registreren en staat onder de grafiek 0:00.
Ik gebruik bij de dag- en week grafiek idd nog relatieve tijden omdat ik ervan uit ben gegaan dat een meting om 00:00 begint. Zodra de volgende dag begint loopt alles dus wel weer goed, (zolang je maar om het uur je DB blijft vullen). Dit zijn wel nog punten van verbetering ja. :X

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@ --LA-- _/-\o_

Probeer je meteen dat script van Metroman erin te zetten voor de feestdagen?

Ik vind het wel tof hoor dat jullie dit kunnen bouwen (is voor mij acrabadabra 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

--LA--

ik krijg live wel wat te zien maar als ik de cronjob draai krijg ik

SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'time' cannot be null

win xp machine met php 5.2 en mysql

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:50
-LA-: Enig idee hoe ik een uurtje vooruit kan gaan in de tijd vanwege overgang naar zomertijd? Staat nu op 18.58 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
thalantis schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:49:
--LA--

SQLSTATE\[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'time' cannot be null

Werkt je live- en maandweergave wel? Zo niet dan heb je een probleem met het verbinden met de YouLess waarschijnlijk.
Pino112 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:57:
-LA-: Enig idee hoe ik een uurtje vooruit kan gaan in de tijd vanwege overgang naar zomertijd? Staat nu op 18.58 namelijk.
Dit is idd nog een bugje die opgelost moet worden. Als je er zelf achteraan wilt gaan moet je in 'script.js' zijn. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb de laatste dagen wel een erg instabiele meter....de cronjob lijkt soms opeens niet meer te lopen, waarom mag joost weten. Vadnaag ook..laatste meetpunt is van >2 uur geleden, terwijl de job nog steeds in het schedule staat. Niks eraan veranderd.

Ik begin zachtjesaan te overwegen om de boel maar eens helemaal leeg te halen en opnieuw erop te zetten en te configureren...dit is nl té 'random' en ongrijpbaar. Als ik nl via Putty de cronjob laat lopen is alles weer gevuld, als ik een herstart doe van mijn NAS loopt ie ook weer een dag goed en daarna weer onregelmaig tot niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Tallguy schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:02:
Ik heb de laatste dagen wel een erg instabiele meter....de cronjob lijkt soms opeens niet meer te lopen, waarom mag joost weten. Vadnaag ook..laatste meetpunt is van >2 uur geleden, terwijl de job nog steeds in het schedule staat. Niks eraan veranderd.

Ik begin zachtjesaan te overwegen om de boel maar eens helemaal leeg te halen en opnieuw erop te zetten en te configureren...dit is nl té 'random' en ongrijpbaar. Als ik nl via Putty de cronjob laat lopen is alles weer gevuld, als ik een herstart doe van mijn NAS loopt ie ook weer een dag goed en daarna weer onregelmaig tot niet.
Ik heb dit ook 1x gehad maar ik heb het tot nu toe niet kunnen reproduceren. Misschien dat je NAS in hibernation mode gaat? Ik heb sindsdien namelijk hibernation uitgezet en er geen last meer van gehad.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grooviee17
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 19:01
-LA- schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:37:
[...]

Werkt je live- en maandweergave wel? Zo niet dan heb je een probleem met het verbinden met de YouLess waarschijnlijk.

[...]

Dit is idd nog een bugje die opgelost moet worden. Als je er zelf achteraan wilt gaan moet je in 'script.js' zijn. ;)
Ik heb dit scriptje sinds gisteren ook draaien, het ziet er zeker mooi uit. Het bugje kan eruit gehaald worden door in script.js op de volgende regels aanpassingen te doen:

Vervang in scrip.js op regel 13
JavaScript:
13
var x = (new Date()).getTime()+3600000;

door
JavaScript:
13
14
15
$offset = (new Date()).getTimezoneOffset()*60000*-1;
// add the point
var x = (new Date()).getTime()+$offset;

Je kan het bestand ook downloaden: script.js en helemaal vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

-LA- schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:37:
[...]

[...]

ik zie live wel wat, maar voor de rest niet

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-04 09:02
MoneyPriest schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 19:31:
De YouLess werkt in principe ook met meters met een rode streep. We hebben hier ook een testmeter met een rode streep waarmee het probleemloos werkt. Je zou op het eerste gezicht zeggen dat vanwege de rode belichting een rode streep niet gezien kan worden, maar het effect van het blokkeren van de spiegeling van de metalen draaischijfrand is ook met een rode streep zichtbaar.

Wat er bij in jou geval waarschijnlijk aan de hand was, is dat er relatief grote reflectie variaties zijn door oneffenheden op de rand. De YouLess zal bij twijfel of het een puls is of een oneffenheid eerder geen detectie dan een valse detectie doen (om te voorkomen dat je denkt dat het goed is afgesteld).

De detectieparameters kunnen worden getweaked voor bepaalde meters met afwijkende reflectiepatronen. In de praktijk is dat zelden nodig, maar bij een enkele meter kan het nodig zijn. Als je contact opneemt met support dan helpen we daarbij. Het is tot nu toe altijd (voor Nederlandse meters) gelukt om het met weinig extra moeite af te stellen en goed werkend te krijgen.

De reden dat ik erbij vermeld dat dit voor Nederlandse meters geldt is dat Belgische meters soms in een extra verzegelde kast met semi-transparante kunstof behuizing zijn geplaatst waardoor de afstand tussen schijf en YouLess enkele centimeters is. Overigens lukt het hier soms ook met tweaken, alleen kunnen we niet garanderen dat het gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
Is er interesse in een windows service welke een website toont met de history gegevens van de youless (en later natuurlijk meer functies)?

Ik ben namelijk van plan om een website te maken via een windows service waardoor deze op een windows home server binnen iis mogelijk geïntegreerd kan worden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 13:03
Vlak nadat ik dinsdag had gemeld dat het goed werkt, bleef weer de data uit. Ben toen toch weer al met al een kwartier bezig geweest om de sensor uit te lijnen. Hij loopt nu alweer een aantal dagen goed.

Overigens gaat mijn NAS (Synology 110j) gewoon in hybernation en wordt elk uur wakker om de stand op te halen en pit dan naar 10 minuten lekker weer verder.

Dat ik geen pieken zie, daar heb ik mij al bij neer gelegd. De schijf van de meter doet er zeker 10 seconden over om rond te komen ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door Rieverst op 06-04-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

kfaessen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:05:
Is er interesse in een windows service welke een website toont met de history gegevens van de youless (en later natuurlijk meer functies)?

Ik ben namelijk van plan om een website te maken via een windows service waardoor deze op een windows home server binnen iis mogelijk geïntegreerd kan worden.
Voor mij vooralsnog niet. Ik wil het liefst alles via mijn Synology NAS laten lopen (wat nu ook redelijk loopt met de scripts van --LA--). Nu alleen nog de splitising met dag- en nachttarief met feestdagen erin, maar ik heb het volste vertrouwen erin dat dat ook wel goed komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Tallguy op 06-04-2012 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Tallguy schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:02:

Hmm ik heb denk ik hetzelfde probleem.
soms stopt de cronjob ineens en komt er geen nieuwe data in de grafiek (de youless zelf registreert vrolijk verder)
Als ik de cronjob restart via telnet:

dan loopt het weer (met verkeerde tijden bij de grafiek, maar dan kopieer ik wat lege uren in de database en dan klopt het weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Heb mijn NAS opnieuw ingericht, maar de cronjob heeft nog steeds kuren. Ding loopt even een paar uur en daarna stopt ie weer. Ik snap er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Draaien jullie v1.1.1? Ik draai nu al twee weken zonder problemen eigenlijk, ik moet zeggen dat ik er wel 1x last van heb gehad en toen heb ik hibernation uit gezet in m'n Synology NAS. Maar in principe hoort je NAS sowieso aan te gaan door een cronjob.

Ik zal hibernation bij mij weer even aanzetten, als ik dan weer gaten in m'n data krijg denk ik toch echt dat dat het is.

EDIT: Versie kan je rechtsonder het instellingen scherm vinden. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door -LA- op 07-04-2012 18:57 ]

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

geen hibernation, heb het power schedule ingesteld op low energy (zoiets heet het). Heb ook vlgs mij jouw laatste versie (hoe check ik dat het snelst?)

EDIT: misschien had ik wel hibernation aan. zo ff kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Tallguy op 07-04-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
-LA- schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:31:
Draaien jullie v1.1.1? Ik draai nu al twee weken zonder problemen eigenlijk, ik moet zeggen dat ik er wel 1x last van heb gehad en toen heb ik hibernation uit gezet in m'n Synology NAS. Maar in principe hoort je NAS sowieso aan te gaan door een cronjob.

Ik zal hibernation bij mij weer even aanzetten, als ik dan weer gaten in m'n data krijg denk ik toch echt dat dat het is.

EDIT: Versie kan je rechtsonder het instellingen scherm vinden. ;)
Nou, de cronjob stopt nog steeds "spontaan" bij mij, soms na bijna 2 dagen, soms na een paar uur.
Ik heb v1.1.1 inderdaad. en een Synology DS211J met DSM3.2

0 * * * * root /usr/bin/php /volume1/web/monitor/cronjob.php
in crontab-default gezet.
(Hier zie ik ook de (time-)backup schema's staan welke gewoon blijven lopen)

Schijven op niet uitschakelen gezet (ipv uit na 20 min inactiviteit) Een echte Hibernation-mode kom ik nergens tegen.
Curl kom ik nergens tegen, ook niet op de genoemde plek.

Alle weergaves blijven werken, alleen dag en week stoppen dus soms. Deze zijn dan wel te zien, maar er komt geen nieuwe data meer bij. totdat ik:
Als ik daarna via telnet:
doe, dan werkt het weer even. (met een tijdgat in de grafiek)

[ Voor 12% gewijzigd door Simba op 08-04-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Wat Simba heeft, heb ik dus ook. Schijven draaien altijd door, geen powersafe ofzo op de hdd's. Dag en week loopt een x-aantal uur goed en daarna...stopt ie.
Handmatig de boel weer aanzeggen met de stop en start jobs verhelpt het weer eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
Ik heb wat gevonden via:
http://forum.synology.com...8373&hilit=crontab#p58373

Het komt er op neer dat er een bugje in de Synology zit als je de crontab handmatig (hoe moet het anders?) aanvult.
Er mag geen spatie in voorkomen, overal moeten tabs staan.
Ik heb nu bv:
code:
1
2
3
#minute hour    mday    month   wday    who command
0   0   *   *   *   root    /usr/sbin/ntpdate -b pool.ntp.org
59  *   *   *   *   root    /usr/bin/php /volume1/web/monitor/cronjob.php

Met de tool ConfigFileEditor kon ik echter geen tabs intypen! Ik heb ze nu dan ook gekopieerd vanuit de 1e regel die er al stond. (Zo te zien omdat ik Synchroniseren met een tijdserver ooit heb aangezet in de Synology)
Overigens heb ik die regel ook nog eens gekopieerd naar crontab-defaults. Zo zou het na een eventuele reboot van de nas (maar dat gebeurt bijna nooit) ook weer goed moeten gaan.

Het hibernation verhaal zit ook iets anders in elkaar dan ik dacht:
Het crontab bestand zoals we dat aanpassen wordt niet rechtstreeks gebruikt, maar wordt opnieuw opgebouwd naar een ander bestand. De opbouw hiervan kun je forceren door de hibernation-tijd van de schijven te veranderen. Hibernation hoeft dus niet persee helemaal uit.

daarna het volgende gedaan via telnet:
NAS> ps | grep crond | grep -v grep
11036 root 5460 S /usr/sbin/crond
NAS> kill -HUP 11036

en voor de zekerheid nog:

Voorlopig draait het nu al bijna een dag goed, maar ik weet niet wat het nu precies heeft opgelost.
(ALS het is opgelost...)

[ Voor 5% gewijzigd door Simba op 09-04-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Toevallig heb ik net ook wat ontdekt: er bleek een spatie teveel te zitten in de cronjob verwijzing vanuit de crontab. Nu die weg is gaat het al 2 uur goed.

EDIT: helaas...de job stopt toch weer na een poosje :(

[ Voor 15% gewijzigd door Tallguy op 10-04-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
Bij mij ook weer gestopt helaas... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Dit is wat ik krijg:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3L1Q00zHIrDOJdS0h3JCpd2Q/full.jpg

en daarna stopt het weer. Net alsof het max 4 uur loopt.

crontab (bij mij staat de php inderdaad op die plek /usr/bin/php)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nzMoQCSIyGfbyzv49rxLlexv/full.jpg

Powermode staat op 'lage energie modus' maar ook met de 'stille modus' reageert het script hetzelfde.

Wie het weet krijgt een snoepje :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tallguy op 10-04-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Vreemde zaak, bij mij loopt het nu al bijna 3 weken goed. Om het toch op te lossen een paar vragen:

- Gebeurt het op specifieke tijdstippen? (bv. alleen snachts)
- Zijn het gaten of stop de job er volledig mee?
- Zijn het grote gaten?
- Veranderd er iets in de omgeving? (Herstart je je server? bv.)
- Gebruiken jullie tools om de crons te beheren?
- Staan de crons nog in crontab nadat er 'niets' meer wordt gelogd?

Een beter overzicht van hoeveel data je mist kan je met phpmyadmin wel vinden.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

- volgens mij complete random, overdag gebeurt het net zo goed als 's nachts
- Hij stopt er gewoon mee, geen gaten.
- nvt
- nee, heb zelfs mijn Syno compleet opnieuw ingericht en meteen jouw laatste script weer gebruikt.
- Voor Cron gebruik ik die ConfigFileEditor van Merty's (Merties?)
- Job staat er nog ja. Heb 'm ook in de cronjob-default gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Tallguy schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:53:
- volgens mij complete random, overdag gebeurt het net zo goed als 's nachts
- Hij stopt er gewoon mee, geen gaten.
- nvt
- nee, heb zelfs mijn Syno compleet opnieuw ingericht en meteen jouw laatste script weer gebruikt.
- Voor Cron gebruik ik die ConfigFileEditor van Merty's (Merties?)
- Job staat er nog ja. Heb 'm ook in de cronjob-default gezet
Kan je je cron command eens veranderen in:
code:
1
/usr/bin/php /volume1/web/monitor/cronjob.php >> /volume1/web/monitor/cron.log 2>&1

En dan je cron opnieuw opstarten. Zodra, je weer data mist moet je even kijken of er een 'cron.log' bestand in je 'monitor' folder staat en zo ja even kijken welke foutmelding deze geeft. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
thalantis schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:49:
--LA--

SQLSTATE\[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'time' cannot be null

Dit heb ik ook sinds 1 april (geen grap :') ), volgens mij komt het doordat je nu een wachtwoord moet invullen voordat je er bij kan.
Vernieuwde firmware? Staat nu 1.1.2 op iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik verveelde mij dit weekend en heb een tooltje dat json files can parsen en wat info + plotjes kan geven.
URL: https://github.com/DaveDavenport/YouLessEP
URL: http://blog.sarine.nl/2012/04/09/energypoint/

Ik heb een cronjob die iedere 15 minuten de laatste 30 minuten data binnenhaalt.
Dan kan je die importeren (duplicate info word genegeerd)
ep import youless-data/*.json

en kan je info krijgen
ep statistics day range 4/8/12 4/9/12

of plotje:
ep graph range 4/6/12 4/11/12 points average bars

Het is een hack, dus verwacht niet de beste code. (VALA + cairo+ GTK3 + json-glib)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Pino112 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:39:
[...]

Dit heb ik ook sinds 1 april (geen grap :') ), volgens mij komt het doordat je nu een wachtwoord moet invullen voordat je er bij kan.
Vernieuwde firmware? Staat nu 1.1.2 op iig.
Heb je wachtwoord beveiliging op de youless gezet? Als er een wachtwoord opstaat kan er alleen livedata opgehaald worden.

Er draait hier wel een test met wachtwoord beveiliging dus het is wel op te lossen ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
xs2tom schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 21:29:
Toch ook maar 1 besteld, nu onder weg met DHL.
Helaas geen nas hier en waarschijnlijk ook geen netwerk op de locatie waar hij moet komen en dus helaas geen hoge resolutie logging. Althans niet 24 uur per dag.

@ Youless, is het een idee om een keuze te maken voor 1 jaar data van elk uur of 6 dagen elke minuut opslaan?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die de youless een jaar lang niet uitlezen. Het zou mij erg helpen. Ik wil het eventueel wel testen voor jullie.
Sorry voor de vertraagde reactie, ik had deze vraag over het hoofd gezien. Hierbij alsnog een antwoord:

De ontwerpgedachte achter het model LS110 is om hoge resolutie logging buiten het apparaat te laten plaatsvinden (eigen server of cloud dienst). De interne logging is meer bedoeld om de grote lijnen (waarvoor geen hoge resolutie nodig is) van het verbruik te kunnen zien, en als een soort korte termijn history voor apps, widgets en andere toepassingen. Als we de opslagruimte voor (een jaar) dagwaarden logging zouden toewijzen aan de minuut logging, dan zou je ongeveer 6 uur aan extra ruimte krijgen. Daarmee ben je denk ik nog niet geholpen.

Het beste is om via een powerline ethernet of een wifi bridge o.i.d. toch netwerk toegang bij de Youless te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
Bij mij
-gebeurt het op willekeurige tijdstippen, soms loopt hij een uur of 4, soms 18 uur goed.
-de "dag- en week grafiek stopt er volledig mee, als ik geen actie onderneem, wordt er niets meer in de database gezet vanaf dat tijdstip. (live en maand werken dan nog wel)
-Het gat wordt steeds groter tot ik de cronjob weer stop en start.
-Er veranderd dan niets in mijn omgeving, het gebeurt ook op tijdstippen dat ik slaap en er geen backup of download oid draait.
-Ik gebruik Config File Editor 1.2 (Er staat auteur Remco Schellekens bij)
-de cronregels met daarin de cronjob.php die ik in de crontab en crontab-default zet, staan er dan nog steeds in, ook de backuptaken staan er dan nog in, deze blijven echter WEL altijd werken.

Ik ga denk ik op zoek naar een andere manier om de crontab file te editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
-LA- schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:43:
[...]

Heb je wachtwoord beveiliging op de youless gezet? Als er een wachtwoord opstaat kan er alleen livedata opgehaald worden.

Er draait hier wel een test met wachtwoord beveiliging dus het is wel op te lossen ;)
Nope, hij stopte midden in de nacht ermee, dus toen sliep ik. Heb er ook geen wachtwoord opgezet, want een leeg wachtwoord werkte gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

-LA- schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:43:
[...]

ja ik heb een wachtwoord op de youless en die heb ik er af gehaald en nu doet de cronjob het wel.
kan ik ook alles uitlezen uit de youless in de database zodat ik terug kan totdat ik hem heb aangesloten?

[ Voor 18% gewijzigd door thalantis op 11-04-2012 09:52 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:20
Ik krijg een YouLess ter review opgestuurd, yay!

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Na het opnieuw erop zetten van de scripts van --LA--, het maken van een dubbele cronjob entry in de crontab (1 van de 2 kan uiteindelijk weg) en geen(!) password op de youless database loopt de job nu al 8 uur zonder issues.

to be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:30:
Ik krijg een YouLess ter review opgestuurd, yay!
Leuk :)
Die zal je met pijn terug sturen ben ik bang ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
Hier staat de youless nu enkele dagen aan.
Pluspunten:
Klein, verpakking kan door de brievenbus.
Degelijke adapter en kabels meegeleverd.
Uitrichten op een draaischijfmeter goed te doen met de webpagina open.

Nadelen:
De 'lijm' komt wel los als je regelmatig met de netwerk kabel 'werkt'.
Beperkte interne log mogelijkheden maar dat wist ik van te voren.

Door dit laatste is punt 1 ook ontstaan, als je regelmatig met en laptop in de meterkast staat dan trek je hem nog wel eens scheef/los. Verder is het geen lijm maar meer een kneedbaar goedje wat ook wel gebruikt wordt voor het afdichten van wartels en kabel-doorvoeren. (cable putty)

Leuk om te zien dat 's nacht alleen de koelkast voorbijkomt en daartussen is het echt 0.
Volgende week als ik goed weet hoe alles werkt dan verhuist hij naar zijn echte locatie, de meter van onze VvE, daar verwacht ik geen 0-en meer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
xs2tom schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:59:
Nadelen:
De 'lijm' komt wel los als je regelmatig met de netwerk kabel 'werkt'.
De bijgeleverde velcro hield het bij mij nog geen 5 minuten vol. De kneedlijm die er op zat hield het drie dagen uit.
Ik heb er nu 4 Pritt Poster Buddies op geplakt en dat gaat nu al meer dan een week goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Pattex dubbelzijdige tape werkt ook (te) goed, zo goed zelfs dat ik de Youless er bijna niet meer af kreeg toen ik de 'm verkeerd op de meter had geplakt. :X

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@--LA-- de cronjob loopt een uur of 9 en stopt dan. De logfile wordt wel aangemaakt qua file, maar zonder inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
nou, bij mij stopt hij ook nog steeds.
Ik had hem nu ook 2x in de crontab gezet, een keer met alleen tabs en een half uur later een keer met alleen spaties.
Om de een of andere rede werd de 1e 2x gestart waardoor er 2x dezelfde data tegelijk in de database werd gezet en een half uur later nog een keer door de 2e taak. Dit gebeurde elk uur opnieuw.

Alle drie deze aanvullingen in de database (per uur) zijn na een uur of 6 tegelijk gestopt, ook zonder melding in de log file. De database wordt dan niet meer gevuld.

als ik via telnet het volgende intyp:
dan wordt de database weer even een aantal uur gevuld.

[ Voor 3% gewijzigd door Simba op 12-04-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Jullie maken het wel lastig ;) Geen inhoud in de log betekend zo goed als geen PHP errors, dus mijn gevoel zegt toch dat er iets mis gaat met de cronjob.

Het probleem is dat ik zelf hier probleemloos meerdere cronjobs heb lopen (al 3 weken) dus ik heb het ook nog niet kunnen reproduceren.

Edit:
O proberen jullie eens:
code:
1
2
/usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh stop
/usr/syno/etc/rc.d/S04crond.sh start

i.p.v.

code:
1
2

en dan je cronjob gewoon in /etc/crontab plaatsen

[ Voor 32% gewijzigd door -LA- op 12-04-2012 21:03 ]

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
Tallguy schreef op donderdag 12 april 2012 @ 18:33:
@--LA-- de cronjob loopt een uur of 9 en stopt dan. De logfile wordt wel aangemaakt qua file, maar zonder inhoud.
Zou het kunnen dat de php cronjob ergens blijft 'hangen'? Als hij blijft hangen zal je denk ik een lege logfile krijgen.
Als de job niet afsluit zal de cron volgens mij ook nooit meer een nieuwe job opstarten (vanuit de zelfde crontab regel). Tot je natuurlijk de cron zelf stopt en weer start.

Je kan de cron regel veranderen in:
code:
1
/usr/bin/php /volume1/web/monitor/cronjob.php >> /volume1/web/monitor/cron.`date +%y%m%d_%H%M`.log 2>&1 &

`date +%y%m%d_%H%M` geeft als het goed is een timestamp in de filename (werkt in elk geval op een QNAP). Hierdoor krijg je een aparte log van elke keer dat de job loopt.
De '&' aan het einde zorgt dat de job in de achtergrond draait, waardoor als deze blijft hangen het volgende uur wel weer een nieuwe job start.

Ik heb eerder een script gepost dat dubbele data niet laadt. Als je een dergelijk constructie maakt, kan je de cronjob elk half uur starten voor een uur data. Mocht het dan een keer misgaan, heb je toch nog alle data.
Ook bij elke vraag om een rapportage kan je de job dan nog een keer draaien, zodat je altijd de meest actuele gegevens hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door ricdijk op 12-04-2012 21:10 ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
Twister336 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:12:
[...]

De bijgeleverde velcro hield het bij mij nog geen 5 minuten vol. De kneedlijm die er op zat hield het drie dagen uit.
Ik heb er nu 4 Pritt Poster Buddies op geplakt en dat gaat nu al meer dan een week goed.
Vandaag ook hier een 'verrassing' in mijn meterkast. Hier ook na exact 3 dagen de kneedlijm los. ;(
Ik ga het maar eens met een lange ty-wrap proberen.
Helaas zijn de meeste meters van verschillende afmetingen anders ging ik een (stelbaar) houdertje tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@ --LA-- Sorry, ik maak het je echt niet bewust moeilijk hoor ;) Ik kan er niks aan doen :'(

Ik heb de crontab aangepast (de ConfigFileEditor heeft die ook in /etc/crontab staan

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bec5Lhwrv5D0V31TLbZpk7Pd/full.jpg

Verder het stop en start commando gebruikt wat je aangaf...nu maar weer eens afwachten.

PS: ik maak trouwens een 2e opdrachtregel in de cronjob door de 1e simpelweg te kopiëren en eronder te plakken en dan aan te passen wat nodig is. Volgens mij moet dat zo wel werken, toch?

[ Voor 21% gewijzigd door Tallguy op 13-04-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
xs2tom schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:32:
[...]

Vandaag ook hier een 'verrassing' in mijn meterkast. Hier ook na exact 3 dagen de kneedlijm los. ;(
Helaas zijn de meeste meters van verschillende afmetingen anders ging ik een (stelbaar) houdertje tekenen.
Volgens de specs van de kneedlijm (is feitelijk hetzelfde materiaal als de buddies) zou de hoeveelheid die is toegepast voldoende moeten zijn om een halve kilo aan gewicht te houden. De YouLess weegt 25g en de kabels wegen ook ongeveer zoiets.

In een proefopstelling met 100g belasting hebben we het een maand lang laten hangen, dat bleef goed zitten. Bij mij zelf thuis heb ik opzettelijk de helft van het materiaal gebruikt om te kijken of het ook zonder veiligheidsmarge blijft zitten. Dat blijft ook zitten.

Misschien helpt het om de kneedlijm opnieuw aan te brengen zodat het als het ware weer opnieuw platgedrukt wordt bij aan aanbrengen van de YouLess. Dan is het contactoppervlak weer optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 13:56
xs2tom schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:32:
[...]

Ik heb ook de YouLess met kneedlijm hangen en bij mij hangt hij al een kleine twee weken zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
YouLess schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:42:
[...]
Volgens de specs van de kneedlijm (is feitelijk hetzelfde materiaal als de buddies) zou de hoeveelheid die is toegepast voldoende moeten zijn om een halve kilo aan gewicht te houden. De YouLess weegt 25g en de kabels wegen ook ongeveer zoiets.

In een proefopstelling met 100g belasting hebben we het een maand lang laten hangen, dat bleef goed zitten.
De USB kabel kan bij mij wel de oorzaak zijn van het loslaten van de kneedlijm. Die is maar net lang genoeg om tot bij mijn modem te geraken en 'trekt' dan ook een beetje aan de YouLess. Het was ook aan die kant dat de YouLess altijd loskwam.
Maar dat is dus opgelost door in elk hoekje van de YouLess een Poster Buddie te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
ricdijk schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:03:
[...]
Zou het kunnen dat de php cronjob ergens blijft 'hangen'? Als hij blijft hangen zal je denk ik een lege logfile krijgen.
Als de job niet afsluit zal de cron volgens mij ook nooit meer een nieuwe job opstarten (vanuit de zelfde crontab regel). Tot je natuurlijk de cron zelf stopt en weer start.

Je kan de cron regel veranderen in:
code:
1
/usr/bin/php /volume1/web/monitor/cronjob.php >> /volume1/web/monitor/cron.`date +%y%m%d_%H%M`.log 2>&1 &
Nu wordt het interressant, Ik heb de cron regel als bovenstaand veranderd:
-Nu heb ik voor elk uur een leeg logbestand, aangemaakt op elk uur, met de datum en tijd in de naam.
-Plots miste ik een uur data in de database (van 14:00), er was WEL een (wederom leeg) bestand van dat tijdstip aangemaakt
-En voor mij voorlopig het mooiste: vanaf 15:00 werd de database "vanzelf" weer gevuld! (door het &-teken op het einde denk ik). Ik mis dus voorlopig voortaan maar 1 uur af en toe :)
-Alle logbestanden bleven dus WEL netjes aangemaakt worden.

Het lijkt er dus inderdaad op dat er, op het moment dat het foutgaat / stopt "iets" van de cronjob.php blijft hangen en deze dus (zonder het &-teken) niet een uur later weer wordt gestart.
(Het zou dus kunnen dat de cronjob van 13:00 bleef hangen NA het vullen van de database, OF die van 14:00 VOOR het vullen van de database.

[ Voor 3% gewijzigd door Simba op 13-04-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik heb die (lege) logfiles vanaf 10:00u en dan elk uur tot 17:00u dus bij mij loopt de job schijnbaar nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
Simba schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 16:25:
[...]

Nu wordt het interressant, Ik heb de cron regel als bovenstaand veranderd:
-Nu heb ik voor elk uur een leeg logbestand, aangemaakt op elk uur, met de datum en tijd in de naam.
-Plots miste ik een uur data in de database (van 14:00), er was WEL een (wederom leeg) bestand van dat tijdstip aangemaakt
-En voor mij voorlopig het mooiste: vanaf 15:00 werd de database "vanzelf" weer gevuld! (door het &-teken op het einde denk ik). Ik mis dus voorlopig voortaan maar 1 uur af en toe :)
-Alle logbestanden bleven dus WEL netjes aangemaakt worden.

Het lijkt er dus inderdaad op dat er, op het moment dat het foutgaat / stopt "iets" van de cronjob.php blijft hangen en deze dus (zonder het &-teken) niet een uur later weer wordt gestart.
(Het zou dus kunnen dat de cronjob van 13:00 bleef hangen NA het vullen van de database, OF die van 14:00 VOOR het vullen van de database.
Blijkbaar zit er helemaal geen output in cronjob.php, vandaar de lege logfiles. Als je wat echo's in de php code zet als:
code:
1
echo 'start\n';
bij de start en
code:
1
echo 'einde\n';
aan het einde, kan je wellicht wat meer zien (in elk geval of de job volledig heeft gelopen, als hij ergens blijft hangen zal er wel helemaal geen output komen).
Mogelijk kan je wat timeout settings van 'curl' of MySQL zetten, daar lijkt me de grootste kans dat iets blijft hangen.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
dan kan je trouwens nog het beste
code:
1
echo $data['tm'];
doen. Dan weet je in ieder geval of de tijd wel wordt opgehaald door curl.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukejohn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-07-2024
De netwerk interface van de Youless werkt op 10 Mbps Half duplex, mijn Frtiz box 7340 met Gbps poortjes kan daar niet mee overweg :? Op een Cisco Catalyst 3534 switch werkt het wel maar alleen met een crossover ethernet kabel, en op een 3750 switch werkt het direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag de YouLess binnengekregen:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120413_220134.jpg

Hopelijk dit weekend mee aan de gang! Ik kom er nu wel ineens achter dat ik twee voor de YouLess nodige dingen niet in mijn meterkast heb: een stopkontakt en bedraad netwerk... daar had ik niet bij stilgestaan. Vind ik wel wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
Dukejohn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:04:
De netwerk interface van de Youless werkt op 10 Mbps Half duplex, mijn Frtiz box 7340 met Gbps poortjes kan daar niet mee overweg :? Op een Cisco Catalyst 3534 switch werkt het wel maar alleen met een crossover ethernet kabel, en op een 3750 switch werkt het direct.
Mijn router geeft aan dat hij op 1gbit/s is verbonden (of dit klopt weet ik niet)... Misschien helpt een firmware update bij jou?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dukejohn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:04:
De 7340 is nogal kieskeurig met de ethernet poorten.
Je zou kunnen kijken of je de draden in de FritzBox kunt omwisselen.

Kijk ook even of beide poorten altijd aan staan:
System => Energy Monitor => Settings-tab
Daar zorgen dat beide LAN-poorten beide op "Always Enabled" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

-LA- schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 18:32:
dan kan je trouwens nog het beste
code:
1
echo $data['tm'];
doen. Dan weet je in ieder geval of de tijd wel wordt opgehaald door curl.
zoiets dus?:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#!/usr/bin/php
<?php
echo $data['tm'];
if (PHP_SAPI == "cli")
{
    include "settings.inc.php";
    include "request.class.php";
    include "database.class.php";

$request = new Request();
    $db = new Database();

$data = json_decode($request->getLastHour(), true); 
    $values = '"'. implode('","', $data['val']) .'"';   

$db->addHourlyData($data['tm'], $data['un'], $data['dt'], $values);
}
else
{
    echo "No direct access allowed!";
}
?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Nee zo ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#!/usr/bin/php
<?php

if (PHP_SAPI == "cli")
{

$db = new Database();

echo $data['tm'];

}
else
{
}
?>

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

ok, aangepast. maar eens zien wat dat als resultaat gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
JeroenH schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:45:
Vandaag de YouLess binnengekregen:

[afbeelding]

Hopelijk dit weekend mee aan de gang! Ik kom er nu wel ineens achter dat ik twee voor de YouLess nodige dingen niet in mijn meterkast heb: een stopkontakt en bedraad netwerk... daar had ik niet bij stilgestaan. Vind ik wel wat op.
Ik zie dat de YouLess al een evolutieronde heeft doorgemaakt. Ik kreeg de mijne gewoon in een bubblewrap envelop! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat ik me afvroeg, aangezien de raspberry Pi ook seriele input verstaat, zou je daar geen pulsen mee uit kunnen lezen?

Ik ben namelijk erg benieuwd of er buiten de duidelijke inzet als XBMC mediaspeler ook niet juist voor domotica-efforts een mooie rol weggelegd zou zijn voor deze kleine doosjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wessel99 schreef op zondag 15 april 2012 @ 11:38:
Wat ik me afvroeg, aangezien de raspberry Pi ook seriele input verstaat, zou je daar geen pulsen mee uit kunnen lezen?
Dat mag je verder vragen in onderstaande topics, hier gaat 't alleen over de Youless
Energiemeters... deel hier je ervaringen

of hier

Datalogging: PV systemen

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Terecht; thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

hmm...mijn logging gaat helaas nog steeds niet goed. Ik zie wel dat de *.log bestanden aangemaakt worden elk uur, maar ik mis domweg data in de dag en week view :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
Ok, ik heb de tips opgevolgd:
Mijn cronjob.php is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#!/usr/bin/php
<?php
echo 'start ';
 if (PHP_SAPI == "cli")
{
    echo 'php_sapi _cli '; 
    echo 'settings '; 
    echo 'request '; 
    echo 'database '; 
    $db = new Database();
    echo 'json decode ';    
    echo 'values ';     
    echo $data['tm'];
}
 else
 {
 }
echo 'einde '; 
?>

Bij alle goede uren wordt er een log gemaakt met de volgende inhoud:
code:
1
start php_sapi _cli settings request database json decode values 2012-04-16T07:00:00einde

En soms mis ik een uur in de database en staat er het volgende in:
code:
1
start php_sapi _cli settings request database

Ik heb hierna de cronjob.php weer aangepast met tussen die 2 punten op elke regel een echo commando. Ik kijk maar weer even op welke regel het precies mis gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Simba op 16-04-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rare vraag misschien, maar hoe spreek je YouLess uit? Joe-les of Sjoelz?

(Iemand vertelde me dat hij dacht dat het apapraatje eigenlijk UseLess had moeten heten, omdat het je helpt minder te verbruiken. Die naam zal het echter niet langs de marketingafdeling gehaald hebben ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
JeroenH schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:04:
Rare vraag misschien, maar hoe spreek je YouLess uit? Joe-les of Sjoelz?

(Iemand vertelde me dat hij dacht dat het apapraatje eigenlijk UseLess had moeten heten, omdat het je helpt minder te verbruiken. Die naam zal het echter niet langs de marketingafdeling gehaald hebben ;) )
We hebben dat idd nergens expliciet gezegd. Onze bedoeling is dat de uitspraak op zijn Engels is, dus Joe-les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
YouLess schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:22:
We hebben dat idd nergens expliciet gezegd. Onze bedoeling is dat de uitspraak op zijn Engels is, dus Joe-les.
Okay, bedankt. Ik ben nog niet zeker maar misschien ga ik eens iets proberen met een videoreview. Dan is het wel handig als je weet hoe je het apparaat wat je voor je hebt moet noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
De YouLess meet hier de zonnepanelen via de BPM:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Tx9Y8mAhDzNTtRJX01XttCvW/full.png

:9

Dat hadden ze zeker niet gedacht, want klaarblijkelijk gaat de schaal niet hoger dan 6000W! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
pcmadman schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:51:
De YouLess meet hier de zonnepanelen via de BPM:
[afbeelding]

:9

Dat hadden ze zeker niet gedacht, want klaarblijkelijk gaat de schaal niet hoger dan 6000W! O-)
Dat-ie door productie uit de schaal zou slaan hadden we idd niet verwacht _/-\o_. We hadden wel al gemerkt dat het handig is om er een schaal bij te doen voor mensen met een 3 fase aansluitingen. Die komt er dus in de volgende versie van de gadget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
Het gaat dus eens in de zoveel uur mis met de volgende regel in de cronjob.php:
code:
1

Nu nog uitvinden wat, waarom en hoe op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Inmiddels heb ik ook niet stilgezeten, hoewel ik het falen van de cronjobs niet kan reproduceren heb ik wel een update die dit misschien ook oplost.

Nieuwe versie bevat ook ondersteuning voor dubbele meters, althans het scheiden van dal en hoge tarieven en dus het weergeven van de prijs en het verbruik daarvan. Ook kan er nu gewerkt worden met wachtwoord beveiligde youless'en en is er hier en daar wat aan de performance en de 'visuals' gewerkt.

Script kan je hier downloaden: http://code.magicmonkey.nl/youless/get/v1.2.2.zip

Het makkelijkst is het om je huidige map te legen, deze versie erin te zetten het settings bestand aanpassen (staat nu in de map 'inc') en vervolgens 'update.php' in je browser op te vragen. (update.php voegt het een en ander aan je database toe)

Als je nog geen database hebt staan roep je 'install.php' op.

Het is op zowel een Windows omgeving als een linux omgeving getest maar ik kan altijd iets over het hoofd hebben gezien. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

-JA-

als ik dag of week kies dan zie ik steeds onderin een tijd van 00:00 t/m 04:30 zoiets
maar die waardes lijken me veel te hoog voor snachts
zie het voorbeeld plaatje, ik kan nooit een hele dag zien altijd maar een paar uren

http://www.eekthecatworld.com/voorbeeld.jpg

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukejohn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-07-2024
@-LA- Heb de nieuwe versie van je script gebruikt, en update.php gedaan.

De velden rechts boven van zowel hoog/laag Euro als Kwh blijven allen op 0,00 staan
Mijn Youless loopt pas twee dagen en ik heb de tijd voor de dag/week nog niet correct (live is wel goed) misshien heeft dat er iets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
Simba schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:04:
Het gaat dus eens in de zoveel uur mis met de volgende regel in de cronjob.php:
code:
1

Nu nog uitvinden wat, waarom en hoe op te lossen...
Als ik het goed begrijp zie je de logging voor deze regel wel, die erna niet.

Ik weet niet welke veranderingen in de nieuwe versie van -LA- zitten, hopelijk heeft hij al iets gevonden. Ik zou het zoeken in de hoek van timeout opties van CURL (CURLOPT_CONNECTTIMEOUT, CURLOPT_TIMEOUT, ....) in combinatie met een retry constructie.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Dukejohn schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 12:09:
@-LA- Heb de nieuwe versie van je script gebruikt, en update.php gedaan.

De velden rechts boven van zowel hoog/laag Euro als Kwh blijven allen op 0,00 staan
Mijn Youless loopt pas twee dagen en ik heb de tijd voor de dag/week nog niet correct (live is wel goed) misshien heeft dat er iets mee te maken.
Die staan op 0 omdat die gegevens nog niet beschikbaar zijn, die gegevens worden met de cronjobs meegenomen en op basis daarvan wordt het verbruik en de kosten berekend. Waarom? Dit bleek accurater te zijn en eenvoudiger de berekenen, bovendien draait er toch al een cronjob. ;)

Het probleem van onjuiste tijden in de weergaves moet ik nog oplossen, ik weet wel hoe maar ben er nog niet aan toegekomen.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

ericplan schreef op zondag 11 maart 2012 @ 14:14 Met 2 euro aan onderdelen de Youless geschikt gemaakt om een S0-interface te monitoren.

Ik heb wat contact gehad met ericplan en de youless - youless deskundige om de youless direct op de S0 interface van de kWh-teller aan te sluiten. Dat is gelukt! :)
Voordelen: zuivere metingen, geen gedoe meer dat de youless voor de teller is gepositioneerd of verschuift of zelfs loslaat.
Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/zsob49.jpg

Benodigd: 1 stuk telefoonkabel van zo'n 10 a 15 cm (bevat mooie 1 aderige, lekker stugge en kleine doorsnede kabels) Gebruik niet een te lange kabel ivm mogelijke signaalverzwakking.

Handleiding:
  • Gebruik maar 2 draden van de telefoonkabel, bijv. blauw en rood en maak aan beide zijden 0,5 cm ader blank
  • Monteer de uiteinden van blauw en rood op de S0 interfase van je kwh meter
  • Door de opening waar ook de led-lichtlezer van de youless zit kun je 2 open contact-las-rondjes op de printplaat zien.
  • steek in elk van de openingen de uiteinden van de afgestripte telefoonkabel (past precies!)
  • kijk of het ledje van de youless gelijk knippert met de led van de kwh meter (goede polariteit), zoniet: verwissel dan de draden en dan moet het lukken.
  • draden fixeren met een stuk isolatietape (geen soldeerwerk nodig dus geen risico op het slopen van je fantastische youless)
Succes!
Gisteravond heb ik het zo gemonteerd en vandaag uitstekende metingen in de database van youless zelf!

Volgend project: een fraaie website zoals ricdijk uit Leusden maken http://ricdijk.dyndns.org/zon met scripts van -LA-

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Pagina: 1 ... 3 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.