ericplan schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 22:10:
[...]
Maar het zou wel leuk zijn als we zelf een site konden maken en op dezelfde manier verbinding leggen zoals bij de Bidgely site. Dan heb je als gebruiker geen last met moeilijke dingen in je router, zoals portforwarding.
Dat zou betekenen dat je in de Youless een kleine aanpassing van de firmware nodig hebt en dat je het authenticatiestuk van de Bidgelysite nodig hebt. Utopie of mogelijkheid?
Hoewel de YouLess in eerste instantie bedoeld is als "consumer appliance", willen we wel zoveel mogelijk open koppelingen mogelijk maken. Dat past in onze "baas over eigen data" filosofie. We begrijpen dat het makkelijker is om net als naar Bidgely te kunnen pushen naar je eigen machine ipv de JSON interface te pollen. Waar we nog mee worstelen is hoe we dit op een nette manier kunnen inpassen. De manier waarop e.e.a. nu is ingericht kunnen we bijvoorbeeld niet tijdens runtime de upload locatie wijzigen. Dit zou dan dus al in de firmware moeten staan. Zo zijn er nog wat van dat soort zaken. Maar de wens is duidelijk, we zullen t.z.t. met iets komen. Stay tuned!
...
Het is voor mij nog veel belangrijker dat ook de richting van de draaischijf wordt gemeten en dat de waarden dan als positief of "negatief" getal wordt meegenomen.
...
Komt er een Youless die dat kan?
Met de toename van lokale productie is het een logische volgende stap om daar iets voor te verzinnen. We verzamelen alle wensen, maar zoals gezegd; de LS110 er nog maar net, dus nog niet op de korte termijn in elk geval.
Het zou inderdaad handig zijn als je in de software van Youless kan opgeven of je een dubbel tariefmeter hebt en zo ja wanneer het goedkope tarief geldt. Daardoor zou je de twee variabelen kunnen laten bijhouden "hoog"en "laag" en zou je dus ook tweetariefen kunnen monitoren. Lijkt me toch niet zo moeilijk?!
De reden dat er maar 1 teller is, is dat je hoog/laag rapportages ook achteraf kunt maken uit een log zoals Metroman schreef. Bovendien heb je wellicht verschillen per leverancier, feestdagen waarop ook daltarieven gelden etc. Het is flexibeler om deze logica daarom buiten de YouLess te houden.
Zoals ik hierboven al had aangegeven had ik problemen met de Youless. Ik wilde er vorige keer nog niet op in gaan, omdat ik door de leverancier zeer goed werd geholpen en hij van mening was dat, ondanks een strenge kwaliteitscontrole, ik een defect exemplaar had ontvangen, De meter was instabiel en hield na een paar uur op met meten. Ik heb direct een nieuw exemplaar ontvangen, maar ik moet helaas constateren dat dit exemplaar het wel beter doet dan de vorige, maar ook dit exemplaar is instabiel. Regelmatig stopt de meter met registreren en knipper het groene lampje niet bij het passeren van de zwarte markering. (Ik maak gebruik van een analoge meter.) M.i. komt dit door de "gebrekkige" bevestiging d.m.v. klittenband.
Het heeft inderdaad niet met het exemplaar te maken, degene die je had was in orde. Onze conclusie dat het apparaat defect zou zijn beruste op een misverstand in onze communicatie (blijft soms lastig over email).
Wat er aan de hand is, is dat de klittenband altijd een beetje speling houdt en iets kan verschuiven. Bij de meeste draaischijfmeters maakt dat niet uit omdat het reflectiesignaal ook bij kleine variaties goed blijft. We hebben gemerkt dat er ook enkele draaischijfmeters zijn die gevoeliger zijn voor zo'n variatie, die van jou is er waarschijnlijk zo een.
Een andere YouLess gebruiker die ook last had van dezelfde gevoeligheid hebben we een alternatieve kneedlijm bevestigingsmethode gestuurd. Nadat hij dat had toegepast werkte het probleemloos. Dit hebben we gisteren ook naar jou gestuurd. Sinds kort sturen we dit standaard als alternatief mee zodat mensen kunnen kiezen.