Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is al weer een maand geleden, dit was het voorbeeld:
ericplan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

Voor de zekerheid een volledig galvanisch gecheiden interface gemaakt, maar eigenlijk voorziet de DIN-spec hier al in. Na wat discussie met Youless over de specs van de S0-interface was de verwachting dat de Youless ook wel rechtstreeks gekoppeld zou kunnen worden. En dat blijkt dus ook te werken. Een volgende batch zal waarschijnlijk direct geschikt zijn om aan een S0-interface te koppelen, zo zei Youless.

[ Voor 60% gewijzigd door ericplan op 17-04-2012 21:38 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:10
Hmm, als er dan ook meteen twee ingangen op komen, dan gaat het ook mogelijk zijn om niet alleen verbruik, maar ook productie goed te meten. (Een vierkwadranten meter heeft twee S0 uitgangen.)

Om het verschil tussen een resolutie van 1 minuut tegen 7 minuten te demonstreren:

De YouLess Energy Monitor software van -TA-:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WRANbMysbuPGZXhVaT2YbmST/full.png

Bidgely:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yDbbGS36F8zqoiucalscKxyb/full.png

Met bidgely was mij nooit opgevallen dat ik gisteren van 14u tot 18u regelmatig tegen de max van mijn omvormer aanzit.

Om dit te kunnen onderzoeken was voor mij een belangrijke reden om de YouLess aan te schaffen.

[ Voor 58% gewijzigd door Paul C op 18-04-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zo, ik heb mijn scripts vervangen door de v1.1.2 van --LA--. Nu eens kijken of het zomaar uitvallen van de job wegblijft (de extra logging bleef nl lopen, want ik had ene hele riedel aan logfiles :) )

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Tallguy schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:32:
Zo, ik heb mijn scripts vervangen door de v1.1.2 van --LA--. Nu eens kijken of het zomaar uitvallen van de job wegblijft (de extra logging bleef nl lopen, want ik had ene hele riedel aan logfiles :) )
Mooi, Ik hoor graag het resultaat!
Dan blijf ik nog even doorzoeken of ik kan vinden waar het bij mij misgaat met V1.1.1

edit: @Tallguy: Ik bedenk me ineens iets: heb jij de Youless via Wifi naar de Synology verbonden?

[ Voor 10% gewijzigd door Simba op 18-04-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Simba: jawel, via een Linksys WRT54G om (in rechte lijn) 3 mtr te overbruggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
Ik heb hem dus ook via wifi aangesloten. Ik heb het vermoeden dat er daardoor soms een (deel vh) antwoord van de Youless gemist wordt en de cronjob in de Synology daarop blijft hangen.

Ik geloof dat -LA- (goed bezig! :) ) nu een timeout en retry heeft ingebouwd, dus dat zou het inderdaad op kunnen lossen, ik ben benieuwd!

Uit nieuwsgierigheid zal ik de Youless eens bedraad aansluiten met V1.1.1 maar dat kan een paar dagen duren voor ik er aan toe kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:24
Simba schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:37:
Ik heb hem dus ook via wifi aangesloten. Ik heb het vermoeden dat er daardoor soms een (deel vh) antwoord van de Youless gemist wordt en de cronjob in de Synology daarop blijft hangen.

Ik geloof dat -LA- (goed bezig! :) ) nu een timeout en retry heeft ingebouwd, dus dat zou het inderdaad op kunnen lossen, ik ben benieuwd!

Uit nieuwsgierigheid zal ik de Youless eens bedraad aansluiten met V1.1.1 maar dat kan een paar dagen duren voor ik er aan toe kom.
Er zit nu wel een retry in, een timeout zoals al eerder ook is aangegeven is ook nog een goed idee en zal ik zeker nog doorvoeren. ;)

De v1.2.2 met wachtwoord beveiliging loopt nu ook al een tijdje goed hier. Het werkt zelfs om vanaf een windows server op kantoor verbinding te maken met mijn Youless thuis om vervolgens met taakplanner de 'cronjobs' uit te voeren.

De synology thuis werkt ook nog prima zonder gaten in de data, ik hoop dus dat jullie het probleem kunnen vinden. Ik niet echt namelijk. :X

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:59

Bozevkwa

The Falcons have landed

-LA- schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:44:
...
Nieuwe versie bevat ook ondersteuning voor dubbele meters, althans het scheiden van dal en hoge tarieven en dus het weergeven van de prijs en het verbruik daarvan. Ook kan er nu gewerkt worden met wachtwoord beveiligde youless'en en is er hier en daar wat aan de performance en de 'visuals' gewerkt.
...
Dank!

Ik heb hem geinstalleerd maar ik krijg na het installeren (met het in acht namen van de instructies) geen grafieken en een error in IE:
code:
1
2
3
4
5
Line: 4
Char: 54
Code: 0
URI: http://<snip>/youless/js/script.min.js

Enig idee wat er fout gaat?

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Bozevkwa schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:09:
[...]

Dank!

Ik heb hem geinstalleerd maar ik krijg na het installeren (met het in acht namen van de instructies) geen grafieken en een error in IE:
code:
1
2
3
4
5
Line: 4
Char: 54
Code: 0
URI: http://<snip>/youless/js/script.min.js

Enig idee wat er fout gaat?
Welke versie van IE gebruik je? :?

Ik heb het getest in IE8 en IE9 en daarin werkt het gewoon.....

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

-LA- schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:34:
[...]

Welke versie van IE gebruik je? :?

Ik heb het getest in IE8 en IE9 en daarin werkt het gewoon.....
Beide. En in beide geen verschil.

Het vreemde is dat de oude versie wel goed werkt.

Edit:
en opgelost. In de settings.inc.php ontbrak een regel:
define('YL_PASSWORD', '');

[ Voor 13% gewijzigd door Bozevkwa op 18-04-2012 20:57 . Reden: Oplossing gevonden :) ]

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:15
@ -LA- Ik heb de laatste versie van je monitor functie drie dagen geleden geïnstalleerd, maar op het tabblad Dag, Week en Maand blijft rechts bovenaan H(oog) en L(aag) zowel bij geld als bij kWh 0,00 aangeven.

[ Voor 4% gewijzigd door counter12 op 19-04-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
counter12 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:58:
@ -LA- Ik heb de laatste versie van je monitor functie drie dagen geleden geïnstalleerd, maar op het tabblad Dag, Week en Maand blijft rechts bovenaan H(oog) en L(aag) zowel bij geld als bij kWh 0,00 aangeven.
Heb je 'update.php' aangeroepen? In v1.2.2 is er een nieuwe Db tabel bijgekomen namelijk voor de kwh standen, 'update.php' maakt deze voor je aan. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

counter12 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 10:58:
Ik kan mij daarbij aansluiten. Bij mij staat er Loading... bij het verbruik als bij de kosten.
En ik weet zeker dat ik update.php heb gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Bozevkwa schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:00:
[...]

Ik kan mij daarbij aansluiten. Bij mij staat er Loading... bij het verbruik als bij de kosten.
En ik weet zeker dat ik update.php heb gedraaid.
Kunnen jullie checken of de tabel 'kwh_h' in jullie database staat (met bijvoorbeeld phpMyAdmin)?
En of er uiteraard data instaat...

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

-LA- schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:04:
[...]

Kunnen jullie checken of de tabel 'kwh_h' in jullie database staat (met bijvoorbeeld phpMyAdmin)?
En of er uiteraard data instaat...
De tabel is aanwezig, maar er staat niets in.
SQL:
1
2
3
mysql> select * from kwh_h;

Empty set (0.00 sec)

Ik moet wel vermelden dat ik nog niet de gewijzigde cronjob.php gebruik. Die wijziging staat voor vanavond in de planning.

Edit:
Ok, eenmalig de nieuwe cronjob gedraaid, en nu staat er overal 0 ipv loading en een waarde in de tabel:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
+----+---------+---------------------+
| id | kwh     | inserted            |
|  1 | 434,604 | 2012-04-19 11:25:09 |
1 row in set (0.00 sec)

[ Voor 28% gewijzigd door Bozevkwa op 19-04-2012 12:28 . Reden: Aanvullende informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Bozevkwa schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:11:
[...]

De tabel is aanwezig, maar er staat niets in.
SQL:
1
2
3

Empty set (0.00 sec)

Ik moet wel vermelden dat ik nog niet de gewijzigde cronjob.php gebruik. Die wijziging staat voor vanavond in de planning.

Edit:
Ok, eenmalig de nieuwe cronjob gedraaid, en nu staat er overal 0 ipv loading en een waarde in de tabel:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
| id | kwh     | inserted            |
|  1 | 434,604 | 2012-04-19 11:25:09 |
1 row in set (0.00 sec)
Zodra er meer gegevens instaan gaat die 0 vanzelf weg ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa

Bozevkwa

The Falcons have landed

Dat vermoeden had ik al ;)

Hoe zit het trouwens met de eerder gelogde gegevens? Daar is de verbruik data (hoog/laag) niet beschikbaar in de tabel kwh_h. Blijft hij dan 0 tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Dat blijft inderdaad 0. In principe kan het ook berekend worden met de gegevens uit de tabel 'data_h' maar dit bleek minder snel te zijn en minder accuraat.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:46
Is het mogelijk om de app van de youless vanaf het internet te gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Ik hen update.php gedraaid en de kWh tabel was aangemaakt. Echter deze tabel blijft al ca. Drie dagen leeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
counter12 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:29:
Ik hen update.php gedraaid en de kWh tabel was aangemaakt. Echter deze tabel blijft al ca. Drie dagen leeg!
Gebruik je wel de nieuwe 'cronjob.php' ?

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
helm71 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:47:
Dan moet de YouLess wel vanaf het internet beschikbaar zijn, oftewel de benodigde poortjes moet je dan wel forwarden in je router en kun je dus niet ergens anders voor gebruiken (voor een ander apparaat in je netwerk wat bereikbaar is vanaf buiten).
Volgens mij is alleen poort 80 nodig.

Zet er alleen dan wel een wachtwoord op, als het vanaf buiten toegankelijk is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukejohn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-09 17:36
@ -LA- de laatste versie van je scipt heeft ongeveer 48 uur goed gelopen incl Kwh Hoog Laag cijfers.
Maar Vanaf 13:00 vandaag ineens geen updates in de dag grafiek, (live and maand doen het wel)
Hier draait het op een virtueel CentOS servertje en de cron jobs zijn gewoon gestart elk uur.
Na 4 keer handmatig (extra) cronjob.php draaien laat de dag grafiek weer meetgegevens zien tot het afgelopen hele uur.
Er zit iets nog niet helemaal lekker maar heb niet kunnen ontdekken wat er nou mis gaat,....

Edit: de cronjob van 18:00 gaf wel weer netjes data. Dan moet het, zou je denken toch in het data verwerking gedeelte zitten en niet in de conjob op zich.

Nog aan het troubleshooten

[ Voor 16% gewijzigd door Dukejohn op 20-04-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
-LA- schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:52:
[...]

Gebruik je wel de nieuwe 'cronjob.php' ?
Ja ik gebruik wel de nieuwe cronjob, maar hij lijkt het nu te doen. Ik zie in ieder geval een waarde bij L(aag).
Ik weet niet zeker wat de oorzaak was, maar ik realiseerde me dat ik waarschijnlijk de crond, na de nieuwe cronjob.php, niet opnieuw had gestopt en opgestart. Toen bleek ook dat ik in de cronjob had ingesteld, om te kunnen testen, dat de job om 16:30 draaide. Dit had ik daarna niet gewijzigd, dus draaide de cronjob slechts 1x per dag om 16:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
Kan ik ook een oude router gebruiken om die cronjobs op te draaien ? Ik heb een Linksys WRT54GL waar DD-WRT, Tomato of Openwrt op draait.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
@ -LA- Ik kon het niet laten: ik heb V1.1.2 ge-installeerd:
1 keer update.php opgeroepen in de browser.
alles werkt weer goed.
Even handmatig wat standen van afgelopen maand in de database gezet, om alvast te kijken of de kWh stand goed werkt.
En alles gaat goed, behalve dat ik vanmorgen toch weer een uur gemist heb in de database.
Van elk uur heb ik een logbestand met daarin een tijdstempel, van het ontbrekende uur is een leeg logbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
Ik heb even snel 2 regels toegevoegd aan request.classes.php:
onder: public function setCurlSession

CURLOPT_RETURNTRANSFER => true,
CURLOPT_FOLLOWLOCATION => false,
CURLOPT_CONNECTTIMEOUT => 8,
CURLOPT_TIMEOUT => 21,

CURLOPT_COOKIEJAR => $this->cookie

En maar weer even wachten of het nu wel goed wil gaan :)

[ Voor 1% gewijzigd door Simba op 23-04-2012 00:37 . Reden: syntax fout verbeterd, voor degene die dit later willen gebruiken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
@ - LA-: Op 20 april om 03:00 zijn voor het laatst data in database gezet, daarna om onverklaarbare reden niet meer. Cronjob draait nog steeds en Youless werkt ook nog goed, want ik laat via een cronjob ook nog een andere database vullen met data uit de Youless op basis van het script van ricdijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
Ik denk dat je Crontab-bestand nog wel loopt, maar dat de betreffende cronjob.php is blijven hangen.
Dan wordt deze niet be-eindigd en dus ook niet een uur later opnieuw gestart (omdat de Crontab nog vindt dat de cronjob.php nog loopt)

Dit 'niet opnieuw starten na een blijven hangen' kun je aanpassen door er een & teken achter te zetten in de crontab.
zie ricdijk in: http://gathering.tweakers...message/38036765#38036765

[ Voor 31% gewijzigd door Simba op 22-04-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
@ Simba: Ik heb de link naar ricdijk gevolgd, maar het is me niet geheel duidelijk waar het & teken moet staan.
In het voorbeeld van ricdijk zie ik geen & teken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nou, aan het einde? :) Daar staat ie in elk geval in het voorbeeld wel?

[ Voor 52% gewijzigd door spone op 22-04-2012 16:21 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
sorry Apple browser laat het laatste deel niet zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het nadeel is wel dat wanneer de job kennelijk blijft hangen, dat je kunt krijgen dat er een hoop zombie-processen achter blijven.
Die nemen elk uiteraard geheugen in gebruik en in het ergste geval ook processor-tijd.
Dus indien het een (tijdelijke) oplossing is om het proces te starten met een "&" aan het eind, dan is het geen permanente oplossing, omdat je machine waarop je het uitvoert er uiteindelijk wel last van gaat krijgen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
hmm.
Weet je ook toevallig hoe je die zombie-processen kunt killen?
(Het mooist zou zijn als dat gebeurt vanuit de cronjob)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elk proces heeft zijn eigen process-id, die je met kill kunt killen.

Aangezien je het start vanuit een shell-script, wat meteen weer terug komt, zou je iets als dit kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#!/bin/bash
$directory = /bla/
$script = fetch_process
cd $directory
./$script &
sleep 10000
ps aux|grep $script|cut -d' ' -f1|xargs -n1 kill

Geen idee welke commando's je allemaal op een Synology NAS hebt staan, maar als je bash hebt en ps en xargs kunt doen, dan moet je al een heel eind hiermee komen.
Er zal ongetwijfeld wel nog iets aan bijgeschaafd moeten worden, aangezien het gewoon zonder testen zo neergeschreven is.
Het beste kun je eerst die regel met ps aan het begin even testen met "echo" ipv. "kill"
Geen idee of sleep wacht in msec of seconden, maar ik ging even uit van msec.en 10 seconden lijkt mij een mooie time-out. Maar dan moet je SQL database wel snel genoeg klaar zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door TD-er op 22-04-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdeboois schreef op donderdag 19 april 2012 @ 21:56:
Kan ik ook een oude router gebruiken om die cronjobs op te draaien ? Ik heb een Linksys WRT54GL waar DD-WRT, Tomato of Openwrt op draait.
Dat is zeker mogelijk. Ik heb nu een script runnen dat gegevens continu (instelbare cronjob) uit de Youless leest en in een bestand zet. Als m'n laptop aangaat, wordt dit bestandje overgehaald en automatisch in een (extern) MySQL database gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukejohn
@ -LA- Hoog / Laag Kwh verbruik in het weekend moet alleen maar laag zijn. ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Dukejohn op 22-04-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 18:16
Dukejohn schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:57:
Tevens zijn de tijden in nederland ook verschillend heb ik begrepen, noord-brabant en limburg is laagtarief van 21:00-7:00 en in de rest van Nederland is het laagtarief van 23:00-7:00 (ik kan me vergissen maar zo dacht ik het laatst ergens te hebben gelezen).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Dukejohn schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:57:
Uhmm tja :X
Heb zelf geen dubbele meter dus dit heb ik over het hoofd gezien. En feestdagen zijn er ook nog niet in verwerkt nee,
kfaessen schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:32:
[...]

Tevens zijn de tijden in nederland ook verschillend heb ik begrepen, noord-brabant en limburg is laagtarief van 21:00-7:00 en in de rest van Nederland is het laagtarief van 23:00-7:00 (ik kan me vergissen maar zo dacht ik het laatst ergens te hebben gelezen).
Tijden heb ik wel aanpasbaar gemaakt want dit had ik al verwacht. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

het script loopt (afkloppen) bij mij de laatste dagen prima, geen hikkups meer. Alleen is het kostenaspect leeg, ook al heb ik het ingevuld.
Het is toch zo dat je een komma kan gebruiken bij de tarieven, dus 0,2319 en 0,2107 ofzo, of moeten het punten zijn?
De Hoog en Laag verbruikswaardes zijn nl wel ingevuld en zichtbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Tallguy op 23-04-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Tallguy schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:58:
het script loopt (afkloppen) bij mij de laatste dagen prima, geen hikkups meer. Alleen is het kostenaspect leeg, ook al heb ik het ingevuld.
Het is toch zo dat je een komma kan gebruiken bij de tarieven, dus 0,2319 en 0,2107 ofzo, of moeten het punten zijn?
De Hoog en Laag verbruikswaardes zijn nl wel ingevuld en zichtbaar.
Bij de instellingen punten, het ontbreekt nog een beetje aan foutcontrole op sommige 'punten'. ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Kunnen de mensen die mijn script gebruiken en last hebben van 'krakende' cronjobs eens het volgende doen:

Cronjob.php een kunnen vervangen door:
http://code.magicmonkey.n.../18db6092f170/cronjob.php

En request.class.php door:
http://code.magicmonkey.n...classes/request.class.php

Wat is er anders? Er zitten nu timeouts op de CURL sessies en uitgebreidere logging.
Bij iemand anders die het heeft geprobeerd gaat het nu al 3 dagen goed. :>

Bovendien als het nu wel fout gaat en je maakt logfiles aan moet er een berg aan info instaan. :+

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh-vanderpost
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 17:58
helm71 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 15:47:
De nieuwe versie van de iOS app is vanmorgen goedgekeurd door Apple, deze is aangepast zodat (onder andere) een poort nummer opgegeven kan worden en ook het IP veld een http adres pikt. De oude versie wilde perse een IP adres hebben. Nu kan hij dus ook over internet gebruikt worden en op een aparte poort gezet worden.
Nu ik erover nadenk, het veld kan misschien beter "hostname" heten in plaats van "IP adres" :/

De app is ook anders gaan heten, het is nu YouLess (in plaats van Jouless).. om deze reden is de oude app niet ge-update, maar is er een nieuwe aangemaakt: http://itunes.apple.com/nl/app/youless/id520238083?mt=8

All knowledge is written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@ --LA--, beide files vervangen, ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukejohn
@ -LA- Hier ook vervangen en al bijna 48 uur geen problemen, Ziet er goed uit!
Afbeeldingslocatie: http://www.berendrecht.net/youless.png
Nu mijn verbruik nog omlaag, ik kom vooralsnog niet onder de 500 watt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Dukejohn schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:11:
ik kom vooralsnog niet onder de 500 watt :-(
Holy shit, wat heb je allemaal aanstaan? Die 500W continu kost je jaarlijks zo'n € 1000, wist je dat? En daar komt je verbruik boven die 500W dan nog bovenop.

Ik heb zojuist mijn YouLess aangesloten en dat ging natuurlijk makkelijk. Het is alleen lastig dat ik geen stopkontakt en netwerk in mijn meterkast heb... maar een USB-batterij en lange netwerkkabel lossen dat op. Voor de duur van de test kan dat wel. Netwerkconfiguratie en koppeling aan Bidgely gingen ook probleemloos.

Problematischer is dat de YouLess soms meerdere pulsen per schijfrotatie detecteert. Ik ben er nog niet achter waarom dat is, hij zit er goed gecentreerd op. Hebben meer mensen daar last van?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:44:
[...]

Holy shit, wat heb je allemaal aanstaan? Die 500W continu kost je jaarlijks zo'n € 1000, wist je dat? En daar komt je verbruik boven die 500W dan nog bovenop.

Ik heb zojuist mijn YouLess aangesloten en dat ging natuurlijk makkelijk. Het is alleen lastig dat ik geen stopkontakt en netwerk in mijn meterkast heb... maar een USB-batterij en lange netwerkkabel lossen dat op. Voor de duur van de test kan dat wel. Netwerkconfiguratie en koppeling aan Bidgely gingen ook probleemloos.

Problematischer is dat de YouLess soms meerdere pulsen per schijfrotatie detecteert. Ik ben er nog niet achter waarom dat is, hij zit er goed gecentreerd op. Hebben meer mensen daar last van?
Hij is erg gevoelig voor invallend licht, dus je moet de deur van de meterkast dichtdoen :-)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
ericplan schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:57:
Hij is erg gevoelig voor invallend licht, dus je moet de deur van de meterkast dichtdoen :-)
Is dat echt waar? Dat zou wel een slechte zaak zijn. Mijn Wattcher heeft daar helemaal geen last van, en die werkt volgens exact hetzelfde principe

-edit-

Ook als ik het stikdonker maak, maar nét licht genoeg om het zwartje nokje voorbij te zien komen, meet hij af en toe een puls als het zwarte nokje niet langskomt.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 27-04-2012 21:10 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:07:
[...]

Is dat echt waar? Dat zou wel een slechte zaak zijn. Mijn Wattcher heeft daar helemaal geen last van, en die werkt volgens exact hetzelfde principe

-edit-

Ook als ik het stikdonker maak, maar nét licht genoeg om het zwartje nokje voorbij te zien komen, meet hij af en toe een puls als het zwarte nokje niet langskomt.
Bij mij komt er vrij veel licht de meterkast in als ik de deur open heb. Iets met zon en zuiden enzo.
Ik geloof dat ze een paar trucs hebben om de gevoeligheid aan te passen. Ik zou even met Youless mailen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:46
Mensen, vraagje

Hoe stel ik een ander poortnr in ,poort 80 word door mijn synology reeds gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
apepannetje schreef op zondag 29 april 2012 @ 08:16:
Mensen, vraagje

Hoe stel ik een ander poortnr in ,poort 80 word door mijn synology reeds gebruikt
Met de meeste routers kun je externe poorten ook doorsturen naar een andere interne poort.
Dus bijv. <externIP>:81 naar 192.168.1.14:80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een vraagje voor de maker van Youless zelf (maar mogelijk interessant genoeg voor anderen, dus via deze weg en niet via de mail)
Vanmiddag had ik een piekverbruik wat tegen de 6000 Watt liep en wat voornamelijk veroorzaakt werd door apparaten met een verwarmingselement (2.5 kW oven, 2 kW boiler, 1000 Watt koffiezetapparaat en nog wat overig gebruik)
Oftewel voornamelijk verbruikers die een relatief constant verbruik hebben.
Echter het momentane verbruik wat de YouLess liet zien in de Windows Widget was allesbehalve constant en fluctueerde enkele 100-en Watts.
Mijn vraag is, wat is de 'sample-frequentie' waarmee de pulsen verwerkt worden?
Mijn meter geeft per 1 Wh een puls, dus met bijvoorbeeld 6000 pulsen/uur heb je per seconde al bijna 2 pulsen te verwerken. Een minimaal verschil in gemeten tijd tussen 2 pulsen bij zo'n hoog verbruik geeft dan al snel een grote afwijking tussen 2 meetwaarden.
Uiteraard heeft dit geen enkele invloed op de lange termijn meting, mits er geen pulsen gemist worden.
Ik ben gewoon benieuwd.
Wordt er intern ook gefilterd om die meetwaarden niet al te veel te laten schommelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
TD-er schreef op zondag 29 april 2012 @ 23:27:
Ik heb een vraagje voor de maker van Youless zelf (maar mogelijk interessant genoeg voor anderen, dus via deze weg en niet via de mail)
Vanmiddag had ik een piekverbruik wat tegen de 6000 Watt liep en wat voornamelijk veroorzaakt werd door apparaten met een verwarmingselement (2.5 kW oven, 2 kW boiler, 1000 Watt koffiezetapparaat en nog wat overig gebruik)
Echter het momentane verbruik wat de YouLess liet zien in de Windows Widget was allesbehalve constant en fluctueerde enkele 100-en Watts.
Mijn meter geeft per 1 Wh een puls, dus met bijvoorbeeld 6000 pulsen/uur heb je per seconde al bijna 2 pulsen te verwerken. Een minimaal verschil in gemeten tijd tussen 2 pulsen bij zo'n hoog verbruik geeft dan al snel een grote afwijking tussen 2 meetwaarden.
Uiteraard heeft dit geen enkele invloed op de lange termijn meting, mits er geen pulsen gemist worden.
Ik ben gewoon benieuwd.
Wordt er intern ook gefilterd om die meetwaarden niet al te veel te laten schommelen?
Ik zie geen enkele constante verbruiker in de lijst... De oven verbruikt maximaal 2500W, maar dit kan minder zijn als die al warm is. Voor de overige dingen is het ook niet constant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ervaring is dat de oven wanneer die nog aan het opwarmen is vrij constant is in het verbruik, net als de boiler wanneer die even aanspringt.
Het koffiezet apparaat fluctueert wel, maar dat is alleen een afnemende curve wanneer het water opwarmt. Dat fluctueert niet.

Maar ik heb vandaag gezien dat de fluctuatie van +/- 200 Watt ook te zien is wanneer ik nog geen tiende van dat verbruik heb. Dus er moet sinds kort kennelijk wel een apparaat zijn ingeplugd wat nogal fluctueert qua verbruik.
* TD-er gaat eens even op onderzoek uit, want dat kan wel eens een aardig onnodig sluipverbruik zijn.

Edit:
En de sluipverbruiker met enorme pieken aan verbruik is gevonden.
Gisteren had ik de laptop voorzien van een nieuwe Ubuntu en daarmee even een testpagina afgedrukt op de netwerk printer.
Echter die stond daardoor de hele tijd in een soort van stand-by de fuser warm te houden in afwachting tot ik er eens letter-formaat papier in ging doen.
Zonder de Youless had ik dat dus nooit gezien en had 'ie zo gestaan tot er weer eens iemand bij de printer langs zou zijn gelopen. Als test heb ik er even de Conrad Energy Monitor 3000 er tussen gehangen en hij piekt de hele tijd dan met korte pieken van zo'n 1100 Watt.
Dat geeft toch wel te denken wat voor zekering ik in de meterkast van Enexis erin heb hangen aangezien gisteren dus die 1100 Watt pieken bovenop de pak 'm beet 6000 Watt verbruik kwam.
Volgens Enexis is het namelijk 1x 25A, wat neer zou komen op 5750 Watt max.
Nu was die piek amper meer dan 1 minuut, maar toch wel iets om in de gaten te houden.

[ Voor 44% gewijzigd door TD-er op 30-04-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Volgens mij zijn die hoofdzekeringen erg traag, ik weet alleen niet precies hoe traag, maar dat kan best eens een half uur ofzo zijn, zeker bij relatief kleine overschrijdingen van de maximale stroom....

Maar die laserprinters zijn inderdaad killing, hier op kantoor ook een flinke multifunctioneel staan, en gelukkig zit daar een redelijk instelbaar energiebeheer in, anders was het helemaal niet meer leuk geweest.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:31
JeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:07:
[...]

-edit-

Ik moet zeggen dat mijn YouLess hier ook last van heeft. Ik merkte het aan de (YouLess) meterstanden die erg uit de pas gaan lopen met de meterstanden op mijn meter. :? Ben toen ook eens op mijn meter gaan kijken en toen viel het ook op dat je een puls ziet als er geen zwart nokje voorbij komt.

Zijn er trouwens meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
TD-er schreef op zondag 29 april 2012 @ 23:27:
Ik ben gewoon benieuwd.
De sampling rate kan iets fluctueren, maar is gewoonlijk ongeveer 1,5kHz. Voor het meten van het verbruik in Watts is de afwijking in de tijdmeting dan max 0,66msec. Bij laag/gewoon verbruik merk je daar niets van. Als het verbruik hoog is zal er een beetje 'jitter' zichtbaar zijn tussen opeenvolgende metingen. In elk geval wordt er geen filtering toegepast in de YouLess, dus als je een behoorlijk constant verbruik ziet komt dat omdat dat ook echt zo gemeten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Gummie schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 10:34:
[...]

Ik moet zeggen dat mijn YouLess hier ook last van heeft. Ik merkte het aan de (YouLess) meterstanden die erg uit de pas gaan lopen met de meterstanden op mijn meter. :? Ben toen ook eens op mijn meter gaan kijken en toen viel het ook op dat je een puls ziet als er geen zwart nokje voorbij komt.

Zijn er trouwens meer mensen die hier last van hebben?
De drempelwaarden voor pulsdetectie bij analoge meters zijn af fabriek op de gemiddelde draaischijf afgestemd. Dit werkt in de meeste gevallen, maar als het voor jou draaischijf niet goed genoeg werkt kan dit aangepast worden. Vaak is een iets andere positionering ook al genoeg. Neem anders even contact op met de support. Met een beetje tweaken krijgen we het tot nu toe altijd nauwkeurig werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:46
Vraagje waarom kun je het poortadres niet zelf bepalen?

Heb hier een ziggo modem/router ubbee
Tevens heeft mijn syno reeds poort 80 ingebruik
Iemand een idee hoe ik dat probleem oplos?

TD-er,heb je advies opgevolgd maar geen resultaat

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
apepannetje schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:21:

Groet
Er wordt aan gewerkt. Ik hoorde van Youless dat dit in een volgende firmware versie geïmplementeerd zou worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:49
TD-er schreef op maandag 30 april 2012 @ 10:31:
....
Dat geeft toch wel te denken wat voor zekering ik in de meterkast van Enexis erin heb hangen aangezien gisteren dus die 1100 Watt pieken bovenop de pak 'm beet 6000 Watt verbruik kwam.
Volgens Enexis is het namelijk 1x 25A, wat neer zou komen op 5750 Watt max.
Nu was die piek amper meer dan 1 minuut, maar toch wel iets om in de gaten te houden.
Ik weet de tarieven niet van Enexis, maar bij mijn netbeheerder (Liander) was het verzwaren gratis. Meterkast was al geschikt voor 35A, en een verzwaring van 25 naar 35A was gratis. (itt tot de monteur als ik mn ouwe 25A eruit zou laten klappen). Dus dat zoiezo maar gedaan..
http://www.liander.nl/lia...n/verzwaren_EKV.htm#tab_3

Misschien dat Enexis ook zoiets heeft, ik gok dat het (preventief) verzwaren goedkoper is dan een storingsmonteur laten komen (meestal 's avonds of in het weekend) en een tijdje zonder stroom te zitten.

edit: van Enexis zie ik het niet zo snel op hun site,kom wel verwijzingen tegen link waar gesproken wordt:

Een vorig jaar was het bij Enexis nog de regel dat een hoofdzekering van 1x25A gratis wordt vervangen, dit omdat het vastrecht gebaseerd is op 1x35A, maar dat het net daar niet op berekend is als iedereen gaat verzwaren naar 35A.

Als je meterkast (en invoerkabel) 35A geschikt zijn imho zeker even een belletje waard.

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 01-05-2012 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat belletje is al gepleegd toen ik het huis kocht.
Omzet kosten zijn in de orde van 110 euro, mits er niet gegraven hoeft te worden (voor 3 fasen bijv.)
Maar volgens de administratie van Enexis zou ik geen upgrade kunnen krijgen van de hoofdzekering. Er werd geen reden gegeven. Wel zou ik eventueel 3-fasen kunnen krijgen, mits de meterkast erop is voorbereid en er dus niet gegraven hoeft te worden voor de 3 fasen. Anders zou dat maar zo 1000-en euro kunnen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

apepannetje schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 17:21:

Groet
Dit lees ik op deYouless site...........

"Daarnaast is het volgende toegevoegd om de app ook op afstand te kunnen gebruiken:

Er kan ook een host naam i.p.v. een IP adres worden ingesteld

Er kan een alternatieve poortnummer (i.p.v. 80) worden ingesteld

De app kan naast WiFi nu ook via mobiele netwerken verbinden met de YouLess "

Dit geld voor een Apple, maar dit maakt toch niet uit als het om een modem router gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@ -- LA-- het gaat al een poos goed bij mij sinds ik jouw laatste aanpassing erop heb gezet. Geen ontbrekende data meer iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik had vandaag dat de Youless geen pulsen meer telde voor verschillende uren. Dit verpest mijn analyze tool (energypoint https://github.com/DaveDavenport/YouLessEP).
Ik heb dit nu opgelost door als een json (30 minuten) alleen maar 0'en bevat deze niet te importeren, gemiddelden worden dan m.b.v. over de genomen berekend.
Dit is voor mijn verbruik goed, ik zal nooit 0 gebruiken, maar mooi is anders.

Is het mogelijk dat de youless ziet of hij nog goed zit? (hoe waarschijnlijk is het dat er _geen_ enkele puls is in X tijd). en dit logt?

[ Voor 9% gewijzigd door MacGrumpy op 02-05-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
MacGrumpy schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:40:
Ik had vandaag dat de Youless geen pulsen meer telde voor verschillende uren. Dit verpest mijn analyze tool (energypoint https://github.com/DaveDavenport/YouLessEP).
Ik heb dit nu opgelost door als een json (30 minuten) alleen maar 0'en bevat deze niet te importeren, gemiddelden worden dan m.b.v. over de genomen berekend.
Dit is voor mijn verbruik goed, ik zal nooit 0 gebruiken, maar mooi is anders.

Is het mogelijk dat de youless ziet of hij nog goed zit? (hoe waarschijnlijk is het dat er _geen_ enkele puls is in X tijd). en dit logt?
De YouLess zet het berekende wattage op nul wanneer er lange tijd geen puls is gemeten. Deze tijd is afhankelijk van de meterconstante; bij hoge meterconstanten is de timeout lager dan bij lage meterconstanten. De timeout is zodanig dat wanneer het berekende wattage minder dan 5 Watt zou worden, dat deze dan op nul gezet wordt. De achterliggende gedachte is dat minder dan 5 Watt totaalverbruik onwaarschijnlijk is (bij 1 Watt wordt de timeout wel erg lang). Voor een meter met C=1000 is dit dan 12 minuten en voor C=375 is dit 32 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 18:55:
[...]

Dit lees ik op deYouless site...........

"Daarnaast is het volgende toegevoegd om de app ook op afstand te kunnen gebruiken:

Er kan ook een host naam i.p.v. een IP adres worden ingesteld

Er kan een alternatieve poortnummer (i.p.v. 80) worden ingesteld

De app kan naast WiFi nu ook via mobiele netwerken verbinden met de YouLess "

Dit geld voor een Apple, maar dit maakt toch niet uit als het om een modem router gaat?
Hoe test je of je Youless bereikbaar is vanaf "buiten"?
Het beste lijkt me om gewoon eerst even te testen met een webbrowser. Als dat werkt, weet je in elk geval dat de router goed staat ingesteld. Maar als dat al niet werkt, kun je het ook niet met de apps benaderen.

Dus wat heb je ingesteld in de router? (en welke router heb je?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukejohn
JeroenH schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 20:44:
[...]

Ik weet het,.. 300W daarvan is mijn ESX server, het was kiezen tussen de hosting kosten of de stroom kosten. Maar met de Youless en een Conrad energy meter heb ik ondertussen veel beter inzicht in mijn verbruik.

@ -LA- de cronjob loopt hier nu ook al dagen zonder problemen. _/-\o_

Ik heb nu b.v. mijn oude plasma tv vervangen voor een led tv en ben van 280W naar 38W gegaan voor het tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh-vanderpost
TD-er schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 07:17:
[...]

Hoe test je of je Youless bereikbaar is vanaf "buiten"?
Het beste lijkt me om gewoon eerst even te testen met een webbrowser. Als dat werkt, weet je in elk geval dat de router goed staat ingesteld. Maar als dat al niet werkt, kun je het ook niet met de apps benaderen.

Dus wat heb je ingesteld in de router? (en welke router heb je?)
Ik test het gewoon door m'n WiFi op de telefoon uit te zetten en over 3G (of 2G) te verbinden. Dan ga je, hoe dan ook, buiten je eigen netwerk om.

All knowledge is written

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wh-vanderpost schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:25:
[...]

Ik test het gewoon door m'n WiFi op de telefoon uit te zetten en over 3G (of 2G) te verbinden. Dan ga je, hoe dan ook, buiten je eigen netwerk om.
Lijkt me een prima test.
Heb je het al getest met je browser op je mobiel, of je dan contact kunt krijgen met de webinterface van je YouLess?
Als dat werkt, zou de app ook moeten werken.
Als dat niet werkt, moet je nog wat in de router instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:23
Ik heb het scriptie van -LA- in gebruik en sinds de laatste update werkt het uitstekend!
Ik heb de Youless nog niet zo lang en ben er nog een beetje mee aan het experimenteren, daarom wordt alles ook bij Bidgely geregistreerd. Wat mij opvalt is dat de verbruikscijfers niet kloppen bij Bidgely. Volgens het script van -LA- heb ik gister 8,4 kWh gebruikt (wat ook daadwerkelijk klopt) en volgens Bidgely heb ik 10,9 kWh gebruikt. Heb jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nav jouw post heb ik ook even gekeken en bij mij is het ook steeds verschillend.
Even vergeleken met een paar dagen in april is het verschil inderdaad altijd in het nadeel van Bidgely. Die geeft een hoger verbruik aan dan de waarden die in Excel uit de Youless worden geplukt.
Ik zal even een paar dagen vergelijken, kijken of er een constante factor te bepalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
De waarden die van Excel en het scriptie van -LA- komen worden uitgelezen van de Youless zelf en dit klopt redelijk goed als ik dit vergelijk met de kWh meter.

Ik ben wel benieuwd hoe Bidgely aan die waardes komt, zijn dat de kWh standen die de Youless doorstuurt of zijn dat afgeleiden van het actuele verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DatumVerbruik YoulessBidgelyBidgely / Youless
4-4-20121112,671,151818182
5-4-20128,79,151,051724138
6-4-20121112,021,092727273
7-4-20129,610,331,076041667
8-4-201212,413,441,083870968
9-4-201212,613,751,091269841
10-4-201211,412,271,076315789
11-4-201212,213,571,112295082
12-4-20129,810,751,096938776
13-4-201211,812,551,063559322
14-4-2012891,125
15-4-20121112,031,093636364
16-4-201212,813,981,0921875
17-4-201288,771,09625
18-4-20129,910,741,084848485
19-4-201211,211,841,057142857
20-4-20128,49,391,117857143
21-4-20121010,761,076
22-4-201215,216,731,100657895
23-4-201212,213,351,094262295
24-4-201211,612,741,098275862
25-4-201213,614,541,069117647
26-4-20121112,111,100909091
27-4-20128,18,691,072839506
28-4-20127,58,291,105333333
29-4-201211,212,11,080357143
30-4-201211,212,151,084821429

Even snel in Excel uiteengezet.
Geen idee dus hoe Bidgely aan de verschillen komt, want de afwijking is niet een constante factor, noch een constante offset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44
Even snel in Excel uiteengezet.
Geen idee dus hoe Bidgely aan de verschillen komt, want de afwijking is niet een constante factor, noch een constante offset.
Gebruik je van de youless de minuut, 10 minuut of uurgegevens? En weet je welke Bidgely gebruikt? Volgens mij zijn de minuut gegevens minder nauwkeurig als je ze gaat optellen per uur/dag.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
Het script van mij gebruikt de daadwerkelijke meterstanden die de Youless doorgeeft om het verbruik te calculeren dus die zouden moeten kloppen.

Het kan zijn dat Bidgey de uur/minuut whatever gegevens gebruikt om het verbruik te berekenen, dit deed ik eerst ook en toen kwam ik ook op afwijkende getallen.

Ik ben blij dat het nu in ieder geval weer goed werkt! ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ricdijk schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:27:
[...]

Gebruik je van de youless de minuut, 10 minuut of uurgegevens? En weet je welke Bidgely gebruikt? Volgens mij zijn de minuut gegevens minder nauwkeurig als je ze gaat optellen per uur/dag.
Dat waren de dagtotalen die door het YouLess Excel script uitgelezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
@-LA- is het mogelijk om op een simpele manier de verzamelde data in Excel te importeren? Ik wil graag de data wat grondiger kunnen analyseren.

Ik ben nogal een noob als het gaat om databases maar weet wel het een en ander van Excel vandaar deze vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DJP! schreef op zondag 06 mei 2012 @ 20:55:
@-LA- is het mogelijk om op een simpele manier de verzamelde data in Excel te importeren? Ik wil graag de data wat grondiger kunnen analyseren.

Ik ben nogal een noob als het gaat om databases maar weet wel het een en ander van Excel vandaar deze vraag!
Als je het een en ander van Excel weet dan kun je vast wel een ODBC koppeling maken met de database in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Is er al iemand die met de youless automatisch de standen logt naar sonnenertrag.eu (zonnestroomopbrengst.eu)

Is het überhaupt al mogelijk?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
DJP! schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:51:
De waarden die van Excel en het scriptie van -LA- komen worden uitgelezen van de Youless zelf en dit klopt redelijk goed als ik dit vergelijk met de kWh meter.

Ik ben wel benieuwd hoe Bidgely aan die waardes komt, zijn dat de kWh standen die de Youless doorstuurt of zijn dat afgeleiden van het actuele verbruik?
Bidgely krijgt per minuut de kWh waarde zoals die op de YouLess home page wordt vermeld doorgestuurd. Destijds hebben we een keer check gedaan of de Bidgely totalen klopten met wat we verwachtten en dat kwam toen op een klein afrondingsverschil goed overeen. Het verschil dat jij ziet is een stuk groter. We zullen dit eens wat verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:49
Zijn er ook al plannen voor ondersteuning in Homewizard?
HomeWizard; domotica middels je smartphone

Youless icm Homewizard lijkt me wel wat, dan kan ik alles via 1 app uitlezen, maar behoud ik ook de vrijheid om zelf wat met de Youless data te doen (ik heb liever de Youless dan de watcher)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
YouLess schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:35:
[...]

De drempelwaarden voor pulsdetectie bij analoge meters zijn af fabriek op de gemiddelde draaischijf afgestemd. Dit werkt in de meeste gevallen, maar als het voor jou draaischijf niet goed genoeg werkt kan dit aangepast worden. Vaak is een iets andere positionering ook al genoeg. Neem anders even contact op met de support. Met een beetje tweaken krijgen we het tot nu toe altijd nauwkeurig werkend.
Ik heb hem iets anders gepositioneerd en nu lijkt het wel goed te gaan. :) Zal over een maand nog eens kijken of dan de meterstanden nog steeds kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:09
Toch blijft de Youless bij mij de meter niet altijd nauwkeurig uitlezen. Afgelopen week zag ik steeds pieken naar 8000W. Dit bleek ook veroorzaakt te worden door een verkeerde positie van de youless. De youless een tiende van een mm verschoven en hij deed het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
DJSmiley schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:39:
Zijn er ook al plannen voor ondersteuning in Homewizard?
HomeWizard; domotica middels je smartphone

Youless icm Homewizard lijkt me wel wat, dan kan ik alles via 1 app uitlezen, maar behoud ik ook de vrijheid om zelf wat met de Youless data te doen (ik heb liever de Youless dan de watcher)
Lijkt ons inderdaad een mooie combi. We hebben (per email) contact met ze opgenomen om te vragen wat ze van dit idee vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
-LA- schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:41:
Het script van mij gebruikt de daadwerkelijke meterstanden die de Youless doorgeeft om het verbruik te calculeren dus die zouden moeten kloppen.

Het kan zijn dat Bidgey de uur/minuut whatever gegevens gebruikt om het verbruik te berekenen, dit deed ik eerst ook en toen kwam ik ook op afwijkende getallen.

Ik ben blij dat het nu in ieder geval weer goed werkt! ;)
Bidgely krijgt dezelfde meterstanden die jij in je script gebruikt, dus ze zouden op hetzelfde uit moeten komen. Ik heb hier een steekproef gedaan waarbij ik ook een verschil zie. Er lijkt iets met de dagrapportage waarden van Bidgely aan de hand. Ik heb contact met ze opgenomen waarin ik ze mijn specifieke steekproef case voorgelegd hebt. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
YouLess schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:36:
[...]

Lijkt ons inderdaad een mooie combi. We hebben (per email) contact met ze opgenomen om te vragen wat ze van dit idee vinden.
Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@-LA- en/of @YouLess
Gisteren mijn Youless geinstalleerd.
Ik gebruik magic monkey van -LA-. Mooi gedaan. Mag ik 2 opmerkingen plaatsen:
1. Dagverbruik: Als je een lege database hebt, en je start de boel om, zeg 21:00 's avonds, dan komt die data wel op de goede dag, maar op 0:00 uur. De volgende dag staat het allemaal goed. Geen groot probleem, want de dag erna klopt het wel.
2. Actueelverbruik: In het actueel verbruik zit een instinker. Dat wordt bij elke puls van de kWh meter bijgewerkt. In de basis is dat prima. Echter, als je momenten hebt waarop je zeer weinig energie verbruikt, dan kan het (ik noem maar iets) b.v. een uur duren voordat er een puls is geweest. Dat betekend dat het actueel verbruik een uur blijft 'hangen' op een waarde die niet meer actueel is.
Voorbeeld:
Bij een actueelgebruik van 300 Watt wordt het live verbruik b.v. elke 30 seconden bijgewerkt door de puls. Zakt het verbruik naar 250 Watt, dan wordt c.a. 30-35 seconden later het actueel gebruik bijgewerkt.
Maar als nu het verbruik zakt naar een paar Watt, zeg 10 Watt. Dan duurt het nogal een tijd voordat de puls weer komt. Al die tijd blijft het actueel verbruik op 250 Watt staan. Net zolang totdat de puls is geweest. Zeker is dat na verloop van de laatste puls interval tijd die 250 Watt dan niet meer klopt.
Je zou in de magic monkey webinterface (of in de YouLess) voortschrijdend inzicht in kunnen bouwen. Als de puls niet binnen dezelfde tijd is gekomen als die van de vorige puls, dan weet je dat het actuele verbruik zakt. Met een rekensom zou je die on-the-fly uit kunnen rekenen en het actueel verbruik op het scherm kunnen laten zakken totdat de puls echt komt. Maar dat moet dan alleen als de puls later komt als de vorige.
Als dat erin zit, dan blijft in mijn bovenstaande voorbeeld 250 Watt niet langdurig staan, maar zal hij na 30-35 seconden langzaam gaan zakken: 249...248...247............14...13....12....11....10 *puls*.
Of dit in de webinterface van -LA- kan worden gebouwd, weet ik (nog) niet. Maar het is misschien wel en leuke aanpassing voor het actueel verbruik voor de YouLess.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 11-05-2012 09:45 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
remco_k schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:42:
@-LA- en/of @YouLess
Gisteren mijn Youless geinstalleerd.
Ik gebruik magic monkey van -LA-. Mooi gedaan. Mag ik 2 opmerkingen plaatsen:
1. Dagverbruik: Als je een lege database hebt, en je start de boel om, zeg 21:00 's avonds, dan komt die data wel op de goede dag, maar op 0:00 uur. De volgende dag staat het allemaal goed. Geen groot probleem, want de dag erna klopt het wel.
2. Actueelverbruik: In het actueel verbruik zit een instinker. Dat wordt bij elke puls van de kWh meter bijgewerkt. In de basis is dat prima. Echter, als je momenten hebt waarop je zeer weinig energie verbruikt, dan kan het (ik noem maar iets) b.v. een uur duren voordat er een puls is geweest. Dat betekend dat het actueel verbruik een uur blijft 'hangen' op een waarde die niet meer actueel is.
Voorbeeld:
Bij een actueelgebruik van 300 Watt wordt het live verbruik b.v. elke 30 seconden bijgewerkt door de puls. Zakt het verbruik naar 250 Watt, dan wordt c.a. 30-35 seconden later het actueel gebruik bijgewerkt.
Maar als nu het verbruik zakt naar een paar Watt, zeg 10 Watt. Dan duurt het nogal een tijd voordat de puls weer komt. Al die tijd blijft het actueel verbruik op 250 Watt staan. Net zolang totdat de puls is geweest. Zeker is dat na verloop van de laatste puls interval tijd die 250 Watt dan niet meer klopt.
Je zou in de magic monkey webinterface (of in de YouLess) voortschrijdend inzicht in kunnen bouwen. Als de puls niet binnen dezelfde tijd is gekomen als die van de vorige puls, dan weet je dat het actuele verbruik zakt. Met een rekensom zou je die on-the-fly uit kunnen rekenen en het actueel verbruik op het scherm kunnen laten zakken totdat de puls echt komt. Maar dat moet dan alleen als de puls later komt als de vorige.
Als dat erin zit, dan blijft in mijn bovenstaande voorbeeld 250 Watt niet langdurig staan, maar zal hij na 30-35 seconden langzaam gaan zakken: 249...248...247............14...13....12....11....10 *puls*.
Of dit in de webinterface van -LA- kan worden gebouwd, weet ik (nog) niet. Maar het is misschien wel en leuke aanpassing voor het actueel verbruik voor de YouLess.
Puntje 1 is een bekend "probleem", ik kan en wil dit wel oplossen maar dit is een kwestie van tijd. Zoals je zegt is het de volgende dag gewoon weer in orde dus is het ook niet enorm hinderlijk. ;)

Puntje 2, ik heb mij gehouden aan de data die ik krijg van de Youless en ik denk dat ik dat in dit geval ook blijf doen. Er wordt nu om de zoveel tijd een aanvraag gedaan bij de Youless hoeveel watt er wordt verbruikt en die data gebruik ik. :)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
remco_k schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:42:
@-LA- en/of @YouLess
...
We hebben dit in een vroege versie van de firmware ook zo gedaan, maar we merkten in onze test groep dat sommige gebruikers het verwarrend vonden of niet begrepen dat het verbruik normaal gesproken om de zoveel tijd herberekend wordt maar soms opeens continu aflopend wordt. Ze dachten dat het een fout was. We hebben het er toen toch maar uitgehaald. Zelf vond ik het eigenlijk ook wel een nuttige feature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bedankt voor je reactie. :)
Ik snap die redenen wel.
Misschien is het dan een idee om die feature instelbaar te maken, die default uitstaat, en bij 'geavanceerde instellingen' in kan worden geschakeld?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal, sinds midden maart ook aan de Youless. Tot tevredenheid na wat strubbelingen met het uitrichten. Voor mij werkten uiteindelijk de kneedlijm uit de Youless R&D ondersteund met wat brede schilderafplakband.

Ik vond gisteren dit razend interessante topic. Interessant omdat wij ook aan de vooravond van een zonnecellen installatie sta, nog uitlees op een draaischijfmeter en zelf ook wel mijn data wil ophalen/bewerken.

Ik begrijp uit de opeenvolgende bijdragen dat er al een paar goed werkende varianten zijn om zoiets aan te pakken. Het lijkt of het om verschillende manieren gaat maar ik kan door de bomen het bos niet goed ontwaren.

Is het veel moeite om die verschillende manieren goed geordend te beschrijven? Daardoor zou ik (en natuurlijk anderen in dezelfde situatie) kunnen zien welke van de oplossingen voor ons zou kunnen werken?

Groeten,

Hein (HPA) Schouwenaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

Ik krijg de YouLess iOS app 1.1 maar niet werkend... :'(
Op de Ipad werkt de link wel in de safari browser, maar de app van youless zelf niet.
Ik heb geen idee wat ik fout doe (zelfde instellingen als youless software op de laptop / ipad met http://192.168.1.14/ en in de app poort 80 open).
Iemand een voorbeeld van hoe hij het zelf werkend heeft gekregen? (de instellingen op de youless app dus)

[ Voor 20% gewijzigd door sbrzon op 14-05-2012 23:21 ]

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
sbrzon schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:55:
Op de Ipad werkt de link wel in de safari browser, maar de app van youless zelf niet.
Ik heb geen idee wat ik fout doe (zelfde instellingen als youless software op de laptop / ipad met http://192.168.1.14/ en in de app poort 80 open).
Iemand een voorbeeld van hoe hij het zelf werkend heeft gekregen? (de instellingen op de youless app dus)
Werkt hier prima op een iPad3.
Het enige wat ik heb aangepast is het IP adres dat bij mij anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sbrzon schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:55:
Ik ken de app op iOS niet, maar wat heb je ingevuld als adres?
met http:// ervoor of niet?
Ik zou namelijk verwachten dat je alleen "192.168.1.14" moet invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

TD-er schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 07:20:
[...]

Op de apple ipad2:
Youless apple app: Ip adres 192.168.1.14 en poort 80 en dat werkt niet
Via safaribrouwser de youless op ipad: http://192.168.1.14/ en dat werkt wel.

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh-vanderpost
TD-er schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 07:20:
[...]

Met of zonder http:// ervoor maakt geen verschil, dit wordt gecontroleerd in code. De app doet uiteindelijk een http call en zet er zelf http:// voor als dit niet opgegeven is in de instellingen.
sbrzon schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 08:19:
[...]

Op de apple ipad2:
Youless apple app: Ip adres 192.168.1.14 en poort 80 en dat werkt niet
Via safaribrouwser de youless op ipad: http://192.168.1.14/ en dat werkt wel.
Kan je via de Safari browser op de iPad "http://192.168.1.14/a" benaderen, dan zou de app probleemloos moeten werken.

All knowledge is written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
@YouLess: Ik vroeg me trouwens af of er al iets van de Android app bekend is. Het is toch al weer 1,5 maand geleden dat er een preview op de YouLess site stond. Ik wil me wel opwerpen om beta te testen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Gummie schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 09:52:
@YouLess: Ik vroeg me trouwens af of er al iets van de Android app bekend is. Het is toch al weer 1,5 maand geleden dat er een preview op de YouLess site stond. Ik wil me wel opwerpen om beta te testen. :P
We hebben 2 beta versies op een aantal mensen losgelaten. Zoals het er nu uitziet is de beta nu goed werkbaar op de bekende Android apparaten (Samsung, etc). Op wat minder main-stream apparaten is er wat meer kans op onverwachte dingen.

Bij deze een link naar versie 0.3 voor Tweakers die de beta willen uitproberen: YouLess-0.3.apk

Volg bovenstaande link op een Android toestel waarbij "toepassingen uit onbekende bronnen" toegestaan zijn. Na de download kan de app vanuit de meldingen balk worden geïnstalleerd. De app vraag alleen om privileges voor netwerk toegang.

Feedback is natuurlijk altijd welkom :)
Pagina: 1 ... 4 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.