@-LA- en/of @YouLess
Gisteren mijn Youless geinstalleerd.
Ik gebruik magic monkey van -LA-. Mooi gedaan. Mag ik 2 opmerkingen plaatsen:
1. Dagverbruik: Als je een lege database hebt, en je start de boel om, zeg 21:00 's avonds, dan komt die data wel op de goede dag, maar op 0:00 uur. De volgende dag staat het allemaal goed. Geen groot probleem, want de dag erna klopt het wel.
2. Actueelverbruik: In het actueel verbruik zit een instinker. Dat wordt bij elke puls van de kWh meter bijgewerkt. In de basis is dat prima. Echter, als je momenten hebt waarop je zeer weinig energie verbruikt, dan kan het (ik noem maar iets) b.v. een uur duren voordat er een puls is geweest. Dat betekend dat het actueel verbruik een uur blijft 'hangen' op een waarde die niet meer actueel is.
Voorbeeld:
Bij een actueelgebruik van 300 Watt wordt het live verbruik b.v. elke 30 seconden bijgewerkt door de puls. Zakt het verbruik naar 250 Watt, dan wordt c.a. 30-35 seconden later het actueel gebruik bijgewerkt.
Maar als nu het verbruik zakt naar een paar Watt, zeg 10 Watt. Dan duurt het nogal een tijd voordat de puls weer komt. Al die tijd blijft het actueel verbruik op 250 Watt staan. Net zolang totdat de puls is geweest. Zeker is dat na verloop van de laatste puls interval tijd die 250 Watt dan niet meer klopt.
Je zou in de magic monkey webinterface (of in de YouLess) voortschrijdend inzicht in kunnen bouwen. Als de puls niet binnen dezelfde tijd is gekomen als die van de vorige puls, dan weet je dat het actuele verbruik zakt. Met een rekensom zou je die on-the-fly uit kunnen rekenen en het actueel verbruik op het scherm kunnen laten zakken totdat de puls echt komt. Maar dat moet dan alleen als de puls later komt als de vorige.
Als dat erin zit, dan blijft in mijn bovenstaande voorbeeld 250 Watt niet langdurig staan, maar zal hij na 30-35 seconden langzaam gaan zakken: 249...248...247............14...13....12....11....10 *puls*.
Of dit in de webinterface van -LA- kan worden gebouwd, weet ik (nog) niet. Maar het is misschien wel en leuke aanpassing voor het actueel verbruik voor de YouLess.
[
Voor 5% gewijzigd door
remco_k op 11-05-2012 09:45
]
Alles kan stuk.