Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank TD-er. Stap 1 werkt dus perfect, iets aangepast want macOS X heeft wel de beschikking over curl, maar niet over wget.

code:
1
curl http://192.168.178.175/a |grep m3|sed s/\ m3//|sed s/\,/\./|sed s/^\ //

geeft prachtig de meterstand.

Nu nog stap 2, het inloggen en posten op mindergas.nl. Iemand suggesties voor een bash script met curl? En mindergas maakt inderdaad gebruik van een per sessie veranderend authenticity_token.

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 17-12-2012 08:42 . Reden: authenticity_token ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 16:43
Ericplan, ik zie dat jij de TS bent, niet een idee om alle scripts etc in de First Post te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
webgangster schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:05:
Ericplan, ik zie dat jij de TS bent, niet een idee om alle scripts etc in de First Post te zetten?
Dat was ik (als mede-TS) toch al van plan voor komende kerstvakantie.
Zo ook even een stap-voor-stap installatie van het script van LA wat hier al langer rondzwerft en waar steeds weer vragen over komen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op maandag 17 december 2012 @ 18:30:
[...]

Dat was ik (als mede-TS) toch al van plan voor komende kerstvakantie.
Zo ook even een stap-voor-stap installatie van het script van LA wat hier al langer rondzwerft en waar steeds weer vragen over komen.
En uiteraard help ik ook wel mee, waar mogelijk.

Mindergas heeft trouwens gereageerd, ze gaan even kijken wat er mogelijk is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
ericplan schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:30:
Zo, de nieuwe Youless zit op de gasmeter. Ben benieuwd naar de resultaten.
[afbeelding]
Moet de Youless perse deze richting gemonteerd worden, of kan deze ook 180 graden gedraaid worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:39
ericplan schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:30:
Zo, de nieuwe Youless zit op de gasmeter. Ben benieuwd naar de resultaten.
[afbeelding]
Cool! :9~

Dat wordt een derde YouLess binnenkort vrees ik! :P

Mijn half werkende YouLess-log script ligt ook al een half jaar op de plank. Mss in de kerstvakantie dan eindelijk wat tijd om het af te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08
ik heb het denk ik nu goed
ik heb de cronjob er is gezet via putty deze staat er nu in :
0 * * * * root /usr/syno/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php
volgens deze site :

http://wizjos.endofintern...ex.php/handigheidjes/cron

maar nu krijg ik nog de melding als ik op dag /maand klik : Geen data beschikbaar op deze datum
hoe kan ik zien of er data binnen komt bij phpmyadmin

of doe nog iets fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
TD-er schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:17:
[...]

Stap 1 ;)

En posten kun je met wget ook prima doen ;)
Ben je toevallig ook in het bezit van een Cacti template waarmee ik met een import klaar ben? O+
Ik heb Cacti draaien, maar zelf templates maken is iets waar ik niet goed in ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:59:
ik heb het denk ik nu goed
ik heb de cronjob er is gezet via putty deze staat er nu in :
0 * * * * root /usr/syno/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php
volgens deze site :

http://wizjos.endofintern...ex.php/handigheidjes/cron

maar nu krijg ik nog de melding als ik op dag /maand klik : Geen data beschikbaar op deze datum
hoe kan ik zien of er data binnen komt bij phpmyadmin

of doe nog iets fout
Allereerst, de data komt niet bij PHPmyadmin binnen.
PHPmyAdmin is puur en alleen een viewer om databases te bekijken.

Dus je zou daarmee kunnen kijken wat er in de tabellen staat.
Daarin selecteer je eerst links de juiste database, dan de juiste tabel en dan zie je als het goed is bij het tabje "Browse".
Dan zie je als het goed is de inhoud van de tabel (of in elk geval de eerste 30 items)

Maar kijk eerst eens even via de commandline of het script wat je probeert te runnen in de cronjob wel wat oplevert.
Hoe staan de permissies bijvoorbeeld?
De script-regel die je probeert uit te voeren is:
/usr/syno/bin/php /volume1/web/youless/cronjob.php

Let ook op dat filesystemen onder Unix bijna allemaal hoofdlettergevoelig zijn.
Dus "Bla" is iets anders dan "bla". Let er dus op dat de bestanden ook werkelijk daar staan waar je aangeeft dat ze zouden moeten staan.
webgangster schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:11:
[...]

Ben je toevallig ook in het bezit van een Cacti template waarmee ik met een import klaar ben? O+
Ik heb Cacti draaien, maar zelf templates maken is iets waar ik niet goed in ben.
Nee nog niet.
Ik heb wel Cacti al geïnstalleerd staan, met de hoop dat voor elkaar te krijgen, maar Cacti is kennelijk niet heel erg intuïtief, want ik snap 't zelf ook nog niet helemaal ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
het lukt nog steeds niet
dag en week werkt niet live en maand wel
ik heb de databank verwijderd en een nieuwe map in de map web gemaakt
nu heet deze monitoring
alles gedaan zoals het moet de install en de naam en gegevens van het settings aangepast
de cronjob ook aan gepast deze heb ik nu op 25 min lopen
toen de cronjob stop gezet en weer gestart
ik krijg het niet lopende
tevens heb ik de synology ook geherstart
maar blijf dus de melding Geen data beschikbaar op deze datum krijgen als ik op dag/week klik
hoe kan ik zien of de cronjob loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
oja even vergeten te vertellen
bij een mede forum gebruiker heeft in de map monitoring
database.class.php
database.sql
reguest.class.php

heeft dit er mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:51:

hoe kan ik zien of de cronjob loopt
In de link die je eerder gaf staat hoe je de logging van een cronjob aan kan zetten. Vervolgens zouden de logbestanden info moeten geven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Youless install verliep wat lastig, kreeg er geen ip-adres met de tool en kon hem niet direct benaderen(ook niet op kabel met 10.10.10.10) en het lampje bovenop was uit, na fabrieks reset werkte het echter wel allemaal naar behoren en kon ik mbv de config tool&website mijn voorkeuren invoeren. :)

Iets wat ik nog niet eerder kon terugvinden en waar ik zelf wel benieuwd naar was, de lengte van de bijgeleverde kabels :)
Er zit een 1.8M USB kabel in het pakket en een groene 2M Cat5e kabel.
Tijdens monteren van de Youless op het plakkertje voelde je echt een "klik", dus dat zit wel stevig.

Net een Youless in gebruik genomen, via het adminpanel van mijn hostingsprovider kreeg ik pas na het aanmaken van de database de mogelijkheid om DB accountgegevens in te voeren.
Hierdoor kreeg ik in het installer script echter wel de error dat de database al aanwezig was.
In het installer script viel me op dat er overal bij iedere CREATE " IF NOT EXISTS " stond, m.u.v. de regel om de DB aan te maken.
Dit heb ik uiteraard zelf opgelost door het zelf toe te voegen, al kan ik me voorstellen dat wel meer gebruikers deze "fix" nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:02:
De Youless install verliep wat lastig, kreeg er geen ip-adres met de tool en kon hem niet direct benaderen(ook niet op kabel met 10.10.10.10) en het lampje bovenop was uit, na fabrieks reset werkte het echter wel allemaal naar behoren en kon ik mbv de config tool&website mijn voorkeuren invoeren. :)

Iets wat ik nog niet eerder kon terugvinden en waar ik zelf wel benieuwd naar was, de lengte van de bijgeleverde kabels :)
Tijdens monteren van de Youless op het plakkertje voelde je echt een "klik", dus dat zit wel stevig.

Net een Youless in gebruik genomen, via het adminpanel van mijn hostingsprovider kreeg ik pas na het aanmaken van de database de mogelijkheid om DB accountgegevens in te voeren.
Hierdoor kreeg ik in het installer script echter wel de error dat de database al aanwezig was.
In het installer script viel me op dat er overal bij iedere CREATE " IF NOT EXISTS " stond, m.u.v. de regel om de DB aan te maken.
Dit heb ik uiteraard zelf opgelost door het zelf toe te voegen, al kan ik me voorstellen dat wel meer gebruikers deze "fix" nodig hebben?
Even ter verduidelijking, je doelt op het script van -LA-. Dat is vooral bedoeld voor gebruik op een nas. Bij een hostingprovider krijg je vaak andere problemen, zo kan ik bij mijn provider wel tables aanmaken vanuit PHP maar geen database.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:02:

Hier de nieuwe install.php.
De code waarin hij de DB aanmaakt is eruit gehaald.

Je standaard username/wachtwoord is admin/admin.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
<!DOCTYPE HTML>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
        <title>YouLess - Energy Monitor</title>
        <link rel="shortcut icon" type="image/x-icon" href="img/favicon.ico" />
        <style>
            html, body{
                font-family: Verdana, sans-serif;
                font-size:10px;
                color:#2d2d2d;
            }   
            #installDiv{
                position:absolute;
                top:50%;
                left:-200px;
                margin-left:50%;
                padding:20px;
                width:400px;
                height:200px;
                border:1px solid #e5e5e5;
                background:#f1f1f1; 
            }
            .error{
                color:red;
            }
            #topHeader{
                left:0;
                top:0;
                right:0;
                height:25px;
                color:#d2d2d2;
                background: -moz-linear-gradient(top, #474747 0%, #363636 100%); /* FF3.6+ */
                background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, color-stop(0%,#474747), color-stop(100%,#363636)); /* Chrome,Safari4+ */
                background: -webkit-linear-gradient(top, #474747 0%,#363636 100%); /* Chrome10+,Safari5.1+ */
                background: -o-linear-gradient(top, #474747 0%,#363636 100%); /* Opera 11.10+ */
                background: -ms-linear-gradient(top, #474747 0%,#363636 100%); /* IE10+ */
                background: linear-gradient(top, #474747 0%,#363636 100%); /* W3C */
                filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient( startColorstr='#474747', endColorstr='#363636',GradientType=0 ); /* IE6-9 */
            }
            #header{
                top:25px;
                height:80px;
                border-bottom:1px solid #e5e5e5;
                background:#f1f1f1; 
            }
            #logo{
                top:20px;
                left:60px;
                width:125px;
                height:40px;
                background:url('img/logo.png') no-repeat 0 0;
            }
            #container{
                top:106px;
                padding:20px 10px;
                background:white;
            }           
        </style>
    </head>
    <body>

<div id="topHeader">
        </div>
        <div id="header">

<div id="logo"></div>

</div>
        <div id="container">
            <div id="installDiv">

<?php

$errorMsg = '';
    $ok = true;

if (version_compare(PHP_VERSION, '5.2.0') <= 0) 
    {
        $errorMsg .= '<p class="error"><b>PHP 5.2.0</b> is vereist</p>';
        $ok = false;
    }   
    if(!file_exists('inc/settings.inc.php'))
    {
        $errorMsg .= '<p class="error"><b>settings.inc.php</b> ontbreekt, pas <b>settings.inc.php.example</b> aan en hernoem deze naar <b>settings.inc.php</b></p>';
        $ok = false;
    }
    if(!extension_loaded('pdo_mysql'))
    {
        $errorMsg .= '<p class="error"><b>PDO Mysql</b> extension ontbreekt!</p>';
        $ok = false;
    }
    if(!extension_loaded('curl'))
    {
        $errorMsg .= '<p class="error"><b>CURL extension</b> ontbreekt!</p>';
        $ok = false;
    }

echo $errorMsg;
    if($ok)
    {
        include 'inc/settings.inc.php';

try {
            $db = new PDO("mysql:host=".DB_HOST, DB_USER, DB_PASS);
            $db->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_EXCEPTION); 

$succes = $db->exec("CREATE TABLE IF NOT EXISTS `".DB_NAME."`. `data_h` (
                  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
                  `time` datetime NOT NULL,
                  `unit` varchar(20) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL,
                  `delta` int(11) NOT NULL,
                  `value` text CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL,
                  `inserted` timestamp NOT NULL DEFAULT CURRENT_TIMESTAMP,
                  PRIMARY KEY (`id`),
                  KEY `time` (`time`)
                ) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_bin AUTO_INCREMENT=1;

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `".DB_NAME."`. `kwh_h` (
                  `kwh` varchar(20) NOT NULL,
                  `inserted` timestamp NOT NULL DEFAULT CURRENT_TIMESTAMP,
                  PRIMARY KEY (`id`),
                  KEY `inserted` (`inserted`)
                ) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_bin AUTO_INCREMENT=1 ;                   

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `".DB_NAME."`. `settings` (
                  `key` varchar(100) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL,
                  `value` varchar(100) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL,
                  UNIQUE KEY `key` (`key`)
                ) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_bin;  

INSERT INTO `".DB_NAME."`. `settings` (`key`, `value`) VALUES
                ('cpkwh', '0.22'),
                ('cpkwh_low', '0.10'),
                ('dualcount', '0'),
                ('cpkwhlow_start', '21:00'),
                ('cpkwhlow_end', '07:00'),
                ('liveinterval', '1000');   

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `".DB_NAME."`. `users` (
                  `username` varchar(50) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL,
                  `password` varchar(50) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL,
                  PRIMARY KEY (`id`)
                ) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_bin AUTO_INCREMENT=1;

INSERT INTO `".DB_NAME."`. `users` (`id`, `username`, `password`) VALUES
                (2, 'admin', 'd033e22ae348aeb5660fc2140aec35850c4da997');                                                       
            ");
            if($succes > 0)
            {
                echo "<p style='color:green;'>Installatie succesvol. Verwijder <b>install.php</b> en <b>update.php</b></p>";
                echo "<p style='color:green;'>Default gebruikersnaam/wachtwoord is <b>admin</b>/<b>admin</b></p>";
            }
        } catch (PDOException $e) {
            die(print("<p class='error'>Database error: ". $e->getMessage() ."</p>"));
        }       
    }
?>
            </div>
        </div>
    </body>
</html>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eric_plan ik doel op het script van MagicMonkey :) http://code.magicmonkey.nl/youless/wiki/Home
Ik bedoelde inderdaad op een hostingsprovider omdat mijn huidige nas nog niet zulke luxe features heeft :P

@webgangster weet je het zeker ? ;) Ik had namelijk regel 117 aangepast, het ontbreken van "IF NOT EXISTS" in die regel zorgde bij mij voor de foutmelding omdat ik de database al had aangemaakt via het configpanel van de hostingsprovider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 17:03:
@eric_plan ik doel op het script van MagicMonkey :) http://code.magicmonkey.nl/youless/wiki/Home
Ik bedoelde inderdaad op een hostingsprovider omdat mijn huidige nas nog niet zulke luxe features heeft :P

@webgangster weet je het zeker ? ;) Ik had namelijk regel 117 aangepast, het ontbreken van "IF NOT EXISTS" in die regel zorgde bij mij voor de foutmelding omdat ik de database al had aangemaakt via het configpanel van de hostingsprovider.
Ik kwam er helemaal niet doorheen, wegens onvoldoende rechten. Heb in de webinterface van m'n hostingprovider tabel en user aangemaakt en vervolgens via knippen en plakken in de Phpmyadmin interface in sql de tabellen aangemaakt en gevuld. Ging ook redelijk snel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Ja ik weet het heel zeker, ik heb het net op deze manier ook uitgevoerd :)
Alles werd netjes aangemaakt, alleen je krijgt geen tekst te zien nu als je install.php runt.

Edit 1: Op regel 117 heb ik volgende weggehaald:
CREATE DATABASE `".DB_NAME."`;

Edit 2: In mijn eerdere post staat het dus al goed. Met regel 117 bedoel ik het orgineel.

[ Voor 35% gewijzigd door webgangster op 19-12-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Ik gebruik nu het script van -LA-, de data wordt goed ingelezen in de database, daar kloppen de tijden gewoon.
Echter op de week/maand pagina staan tijden die ruim 2 uur later zijn.

Iemand enig idee?
Als ik het verbruik van 09:00 t/m 10:00 wil weten moet ik bij 12:00 tm 13:00 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2 uur tijdsverschil klinkt als verkeerde locales instellingen, of dat tijd gelezen wordt als UTC, maar gewoon lokale tijd zijn.

• webgangster
Klopt, tijd staat op server goed.
Tijd volgens UTC is dat de tijd terug gaat, die van mij gaat vooruit.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
Zojuist een Youless besteld, hopen dat die snel bezorgd wordt, ben echt benieuwd. Voor mijzelf mischien niet heel erg nodig, want mijn verbruik is erg laag, maar toch leuk om te zien wanneer het verbruik bijvoorbeeld hoog is wanneer ik het zelf niet verwacht.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

webgangster schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:12:
Ik gebruik nu het script van -LA-, de data wordt goed ingelezen in de database, daar kloppen de tijden gewoon.
Echter op de week/maand pagina staan tijden die ruim 2 uur later zijn.

Iemand enig idee?
Als ik het verbruik van 09:00 t/m 10:00 wil weten moet ik bij 12:00 tm 13:00 kijken.
Zou het iets met browserinstellingen kunnen zijn? Heb je het ook met een andere browser of op een andere computer?

A'dam PVOutput

• webgangster
Meerdere browsers geprobeerd maar probleem speelt ook daar.
Ik zal het vanavond eens met een USB webserver proberen, mocht het daar wel goed gaan dan weet ik zeker dat het aan de webserver ligt (ondanks dat alle 120 sites die er op draaien geen problemen hebben).

• peterbier
het werkt nog steets niet dag en week maakt mij niet zo uit als de maand maar goed is
maar daar zitten fouten in paar dagen geeft hij niks weer tewijl live weergave het wel doet
ik heb sinds ik de youless heb me aangemeld bij Bitgely deze geeft wel de data goed weer alleen vind ik dit niet zo handig programma

is er trouwens ook een programma die dag/nacht tarief en totaal verbruik kan weer geven ?
@peterbier Heb je de logging van de cronjob nog aan de praat gekregen?

Vandaag de nieuwe gasfirmware voor de Youless gekregen, er zit nog een fout in, vandaar dat ik de link hier niet post, maar het begint steeds mooier te worden. Grootste verandering is een veel betere detectie van het moment dat het gasverbruik stopt.

Ook kijkt Youless of ze koppeling met Bidgely in de gasfirmware kunnen vervangen door een koppeling met Mindergas. Dat zou natuurlijk helemaal perfect zijn *O*

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r5CJ4O0cTderf7Wsom76MVsc/full.png

[ Voor 81% gewijzigd door ericplan op 20-12-2012 18:42 . Reden: typo ]

A'dam PVOutput

• webgangster
webgangster schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:13:
Meerdere browsers geprobeerd maar probleem speelt ook daar.
Ik zal het vanavond eens met een USB webserver proberen, mocht het daar wel goed gaan dan weet ik zeker dat het aan de webserver ligt (ondanks dat alle 120 sites die er op draaien geen problemen hebben).
Zojuist even geprobeerd, USB webserver geeft zelfde output, dus verkeerde tijden.
Ook anderen heb ik laten inloggen op andere computers, ook daar klopt de tijd niet.

In de database zie ik nog gewoon juiste tijden staan, lijkt mij iets met het script.
webgangster schreef op donderdag 20 december 2012 @ 19:11:
[...]

Zojuist even geprobeerd, USB webserver geeft zelfde output, dus verkeerde tijden.
Ook anderen heb ik laten inloggen op andere computers, ook daar klopt de tijd niet.

In de database zie ik nog gewoon juiste tijden staan, lijkt mij iets met het script.
Heb je gaten in je database? Toevallig kwam ik er net achter dat het script daar niet goed mee overweg kan. Als er dus uren ontbreken( mislukte cronjob oid) kloppen de tijden niet meer. Dit zie je niet in de actuele weergave, maar alleen in de dag/week weergave.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 20-12-2012 21:10 ]

A'dam PVOutput

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Hmm, cool topic weer. Als ik mijn huidige Youless aan de gasmeter knoop en de s0 pulsen van de kWh meter door de Netduino laat loggen....keuzes, keuzes.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de gasmeter slechts eens per uur zijn gegevens naar een slimme meter doorgeeft. Een Youless is dan sneller c.q. meer realtime dan de gasmeter in indirect in de gaten houden met de Netduino via de P1 poort van de slimme meter.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
logging krijg ik niet voor elkaar
ik kan wel via admintool exploder in het bestand komen (link die ik aangaf)
maar kan nergens een regel 17 zien
hoe kan ik s04crond.sh aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik heb er een besteld! Een eerste stap naar het beter documenteren van de energiekosten is gezet. Volgens Essent is er een verbruik per jaar van een vijfpersoons huishouden, terwijl er eigenlijk maar twee mensen wonen. Dat gaan we dus aanpakken en waarschijnlijk heb ik daar nog een extra metertje voor nodig met zo'n knipperding voor op een groep (de groep van de schuur waar stroom wordt verbruikt door iemand wiens stroom ik niet meer voor mijn rekening wil nemen).

Eerst maar eens zien hoe fijn die eerste werkt en eens beginnen met de aanleg van ethernetkabel naar de gasmeter. Die hangt buiten, dus ik vrees dat het apparaatje de kou niet leuk gaat vinden. Maar dat is voer voor de toekomst.

-edit-

Wat ik wel nog onduidelijk vind is of op die DIN rail meter een schakelaar/overspanningsbeveiliging zit om de stroom af te sluiten. Dat hij zeg maar zo'n schakelaar kan vervangen, of dat hij "erachter" geplaatst moet worden (en of dat eigenlijk wel gaat). Ik wil dus zeg maar van 1 groep het gebruik weten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verstekbakker op 21-12-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
+1

Komende week maar uitzoeken hoe of het gaat wanneer ik mijn Synology lekker laat slapen 's nachts. Het gaat vast wel goed komen. De meterkast is er in ieder geval klaar voor: de NAS, het modem én de meter hangen dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verstekbakker schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:07:
[...]
Eerst maar eens zien hoe fijn die eerste werkt en eens beginnen met de aanleg van ethernetkabel naar de gasmeter. Die hangt buiten, dus ik vrees dat het apparaatje de kou niet leuk gaat vinden. Maar dat is voer voor de toekomst.

-edit-

Wat ik wel nog onduidelijk vind is of op die DIN rail meter een schakelaar/overspanningsbeveiliging zit om de stroom af te sluiten. Dat hij zeg maar zo'n schakelaar kan vervangen, of dat hij "erachter" geplaatst moet worden (en of dat eigenlijk wel gaat). Ik wil dus zeg maar van 1 groep het gebruik weten.
Voor zover ik weet is die din-rail teller puur en alleen een teller, niet een zekering/schakelautomaat.
Bij te hoog verbruik zal 'ie vast wel doorsmelten, maar ik hoop voor je dat je dan al eerder die groep afgesloten hebt (zekering/stop/schakelautomaat), want die dingen kunnen vaak wel zo'n 40A aan (kan ff niet op de site van Youless komen nu, dus kan niet nakijken wat zij aanbieden)

Over de temperatuur.
De enige componenten die echt niet lekker tegen lage temperaturen kunnen zijn elco's. De rest kan er over het algemeen goed tegen. Zolang je maar zorgt dat er geen vocht bij komt. IJs-vorming kan componenten van de print losrukken en niet gedemineraliseerd water kan voor ongewenste geleiding zorgen.
Dus persoonlijk verwacht ik dat zo'n youless wel tegen een paar graden vorst kan, mits kurkdroog opgehangen. (dus ook geen condens)
Je zou ook met een glasvezel-kabeltje bezig kunnen, om het echt tweakers-waardig te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Dat is een hele ruime opvatting van verlengsnoer!

De site van Youless.nl is down... Net nu ik dat installatiebestand nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had deze nog op mijn hdd staan en dus even online gezet.
Geen idee of dat de laatste versie was, maar in elk geval beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
TD-er schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:48:
Is de laatste versie zo te zien met wat ik eergisteren nog heb gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
TD-er schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:48:
Thanks, mijne kwam ook net binnen.... Kan ik aan de slag!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Configureren ging idd met jouw bestand, dank!

Hij pakt alleen het wachtwoord niet dat ik heb ingesteld en nou kom ik er niet meer in...

-edit- Nee, niks. Als ik het verkeerde ww invul vraagt hij me om het nog eens te doen. Vul ik het goede in krijg ik meteen:
Connection closed by remote server

You tried to access the address http://192.168.1.110/?w=WACHTWOORD, which is currently unavailable. Please make sure that the web address (URL) is correctly spelled and punctuated, then try reloading the page.
Stroom er even afgehaald en opnieuw ingestoken, maar geen succes... Hij geeft me wel gewoon een login-scherm, dus hij is online.

En de handleiding is natuurlijk niet beschikbaar als de site down is, dus resetten gaat nu niet. Dat zou dus handig zijn, een handleiding/software of op papier of schijf of 128MB (micro-)sd erbij doen. Eigenlijk kun je nu helemaal niks met dat ding. Gelukkig heb ik jullie, maar veel mensen hebben dat niet...

-edit- Inmiddels is de site weer up. Meteen even de handleiding gedownload en wachtwoord gereset. Maar even zonder ww klooien vandaag en later weer proberen.

Volgens de handleiding zou je de 'pulsdetectie' moeten kunnen checken met een stip, maar ik neem aan dat dat nu anders is en met dat percentage tussen haakjes moet? Ik heb er 29% (+/- 2%) staan, neem aan dat het in orde is zo.

En ik heb de app geinstalleerd van Android. Snap alleen de functies en instellingen nog niet zo goed. Simulatie geeft iets fictiefs weer neem ik aan? En Pauze wil zeggen hoe vaak hij de gegevens in de grafiek update? Als hij op <geen> staat update hij dan niet of update hij dan zo snel als hij kan?

Wel echt een heel geinige toevoeging aan de meterkast hoor! Eens kijken wat er gebeurt als ik de wasmachine aan heb gehad of de PC of TV uitzet. Ik heb wel de indruk dat hij af en toe kuren heeft, want het verbruik staat nu op 0, terwijl er toch echt niets aan of uit is gezet in het afgelopen half uur...

-edit-

En nu knippert het groene ledje op de bovenkant niet meer als hij het zwarte vlakje langs zou moeten zien komen... Volgens mij werkt het spul gewoon niet goed... Hij geeft ook 0 watt aan, terwijl ik flink wat aan heb staan nu. Ik vertrouw het in elk geval nog voor geen meter.

[ Voor 137% gewijzigd door Verstekbakker op 22-12-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm als je 0 Watt meet bij duidelijk verbruik, dan zit de Youless waarschijnlijk toch niet optimaal gepositioneerd tov. de draaischijf.
Via de webinterface kun je inderdaad aflezen wat de intensiteit van de reflectie is.
Ik heb zelf geen draaischijfmeter, dus geen ervaring ermee, maar ik kan mij zo voorstellen dat 29% ietwat krap is.
Let ook op dat je geen of in elk geval niet al te veel licht in de meterkast valt.
Dat kan de detectie beïnvloeden.
Misschien toch nog even experimenteren met de positionering van de Youless? Het gewicht van de UTP-kabel kan ook al de positie beïnvloeden.

Ik heb zojuist de files ook gelijk even gedownload vanaf de Youless-site en zal de mirror opnemen in de startpost hier. Hoe weinig downtime ook voorkomt, onbereikbaarheid is toch wel heel vervelend blijkt maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Nu zit hij op 49%, maar volgens mij slaat hij gewoon pulsen over of pakt hij het zwarte stukje helemaal niet...

Het groene ledje zou moeten knipperen zodra het zwarte streepje voorbij komt toch? Kan de weerspiegeling van het glas waar hij op zit ook een probleem zijn?

-edit-

Glas nog maar eens goed schoon gemaakt, nog steeds geen enkele reactie van het groene ledje. Wel als ik hem eraf trek knippert die, maar dat is natuurlijk niet wat hij zou moeten doen. Tot nu toe vind ik het idee prachtig, maar de uitvoering teleurstellend.

[ Voor 33% gewijzigd door Verstekbakker op 22-12-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me wel dat spiegelingen invloed kunnen hebben.
Wat je zou kunnen proberen is om de Youless 90 graden te draaien.
Ik weet ook niet wat de optimale positie is, maar ik kan me voorstellen dat er een verschil is in reflectie wanneer de LED en sensor in lijn staan met de draaischijf en wanneer deze er haaks op staan.
Geen idee welke de beste is, mogelijk hangt dat ook af van de draaischijf, maar ik zou gewoon proberen.

Ik heb trouwens de files toegevoegd aan de start-post, mocht de site van Youless ooit nog eens een hickup hebben. (ik kon de gas-firmware zo snel niet terugvinden)
Uiteraard lijkt het beste als downloads gewoon vanaf de Youless-server komen. Ik kan mij zo voorstellen dat zij statistieken bijhouden van de downloads en die worden nu natuurlijk een beetje omzeild via die mirror.

Edit:
@Verstekbakker:
Wat je ook nog kunt proberen is even mailen met Youless.
Die reageren meestal erg snel en zij hebben er toch net even wat meer ervaring mee gok ik zo ;)

[ Voor 10% gewijzigd door TD-er op 22-12-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
Verstekbakker schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:18:
Dat is een hele ruime opvatting van verlengsnoer!

De site van Youless.nl is down... Net nu ik dat installatiebestand nodig heb...
Onze hosting provider heeft zo te zien even wat moeilijkheden gehad; het lijkt erop alsof dit nu (hopelijk) is opgelost. Excuses voor de downtime; we zijn gaan met ze in gesprek over hoe dit voorkomen kan worden in het vervolg.

Wat betreft de pulse detectie problemen kun je zoals TD-er zegt contact opnemen met de support. We reageren meestal ook buiten kantooruren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Mooi. Ik heb net op versturen geklikt op de site. Hopelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
Zonnestroomopbrengst.eu laad sinds de 16e hier geen gegevens meer in. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
webgangster schreef op donderdag 20 december 2012 @ 19:11:
[...]

Ik ben er achter hoe het werkt.
Het script werkt standaard dat de eerste rij om 0:00 is.
Als deze eerste rij om 21:00 is loop je met alles 3 uur achter.
Om alles goed te laten lopen moet je dus beginnen om 0:00.
Mocht het dan mis gaan dan zul je dus eerdere rijden moeten verwijderen uit de tabel data_h.

Alle tijdstippen en ID's die in de tabel staan wordt niet meegewerkt.
Ook als het script 1 keer geen data heeft opgehaald loopt alles meteen achter.

Zou mooi zijn als dit opgelost wordt, het geeft totaal geen nauwkeurig beeld weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
webgangster schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 20:11:
[...]

Ik ben er achter hoe het werkt.
Het script werkt standaard dat de eerste rij om 0:00 is.
Als deze eerste rij om 21:00 is loop je met alles 3 uur achter.
Om alles goed te laten lopen moet je dus beginnen om 0:00.
Mocht het dan mis gaan dan zul je dus eerdere rijden moeten verwijderen uit de tabel data_h.

Alle tijdstippen en ID's die in de tabel staan wordt niet meegewerkt.
Ook als het script 1 keer geen data heeft opgehaald loopt alles meteen achter.

Zou mooi zijn als dit opgelost wordt, het geeft totaal geen nauwkeurig beeld weer.
Dat zei ik ook in ericplan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Weet niet of het eenvoudig aan te passen is, maar het zou inderdaad handig zijn. Mijn provider is in de nacht wel eens aan het rommelen waardoor een cronjob niet loopt. Dat geeft dus direct problemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Gisteren mijn Youless binnengekregen met de TP-Link router van hun site voor een draadloze verbinding. Beetje gehannes om de verbinding voor elkaar te krijgen, maar uit eindelijk wel gelukt. Gaatje proberen te boren, maar met een lege accu wordt dat lastig. Wordt vervolgd :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Die van mij ligt nog in de auto van Selectvracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Youless eindelijk na ruzie met accesspoint draadloos aan de praat. Android app geinstalleerd en dat werkt prima.

Heb het PHP script van -LA- geinstalleerd, alleen begrijp ik volgens mij de cronjobs nog niet helemaal goed. Heb het volgende ingesteld op de webserver:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/s26sr5.jpg

Klopt dit dat hiermee de cronjob elke 5 min na het uur (0:05 - 1:05 - 2:05 enz.) wordt gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Klopt inderdaad.

Het commando moet alleen: /usr/local/bin/php /home/deb42xxxxxxxx/xxx/xxx/cronjob.php zijn.
Iemand die dit kan bevestigen? Zo staat het in mijn DirectAdmin tenminste, en jij gebruikt ook DirectAdmin zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Maar mijn hoster gaf zelf alleen het /home/deb42392/ aan, niks geen usr/local/e.d. aan, heb dat zelf verder aangevuld, maar cronjob lijkt niet te draaien, want de database lijkt niet gevuld te worden. Of ik heb wat verkeerds ingesteld in de PHP code :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PASware schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:09:
Maar mijn hoster gaf zelf alleen het /home/deb42392/ aan, niks geen usr/local/e.d. aan, heb dat zelf verder aangevuld, maar cronjob lijkt niet te draaien, want de database lijkt niet gevuld te worden. Of ik heb wat verkeerds ingesteld in de PHP code :/
In het algemeen is het bij een cron nodig om het pad naar de PHP-parser te geven. Let op dat je een spatie in de regel hebt tussen het pad naar de PHP-parser en de rest van de opdracht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
ericplan schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:24:
[...]

In het algemeen is het bij een cron nodig om het pad naar de PHP-parser te geven. Let op dat je een spatie in de regel hebt tussen het pad naar de PHP-parser en de rest van de opdracht.
Laat ik dat dan maar eens proberen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die van mij komt tussen kerst en oudjaarsdag binnen. Vanaf 1 januari zou ik toch écht wel stats moeten kunnen genereren.

Nog even op zoek naar het script van -LA- die op mijn Synology moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Hmm, toch maar eens kijken wat er nu nog energie gebruikt....

24 Watt idle (alles is ongeveer uit, expres alles uit alle stopcontacten gehaald, alleen de vriezer, de koelkast youless en de wifi router zitten er nog in) Koelkast doet iets van 9 Watt sowieso, de wifi router ook zoiets dus dat is 18 Watt. De kleine pieken zijn ongeveer 40 Watt en ik vermoed dat dat de vriezer is, de 120 Watt piek van een uur is dan de koelkast, maar als die er echt een uur over doet :X

http://fotosop.nl/afbeelding/?f=5576524312012Knipsel.JPG

[ Voor 83% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 24-12-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan maar zo hoor, dat de koelkast een uur doet over de boel weer een beetje op temperatuur krijgen.
Dat kan diverse oorzaken hebben.
Luchtcirculatie in de koelkast is nodig, maar het scheelt ook al heel veel wanneer de koelelementen niet bevroren zijn.
De omgevingstemperatuur van de koelkast heeft ook best wel veel invloed op het energieverbruik.
In een koude omgeving (<12 graden bijvoorbeeld) kan een koelkast met vriescombinatie en maar 1 thermostaat ook vreemde dingen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Ik zal het ff in de gaten houden, ik zou meer een gedrag ala de vriezer (korte piekjes) verwachten. Ik ben de komende twee dagen niet thuis.

Ik ben ff bezig met eea uitzoeken gezien het verbruik volgens de energieboer spontaan verdubbeld is :X (al lopen ze te kloten met meterstanden etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:11:

....alleen de vriezer, de koelkast youless en de wifi router zitten er nog in) Koelkast doet iets van 9 Watt sowieso, de wifi router ook zoiets dus dat is 18 Watt. De kleine pieken zijn ongeveer 40 Watt en ik vermoed dat dat de vriezer is, de 120 Watt piek van een uur is dan de koelkast, maar als die er echt een uur over doet :X

http://fotosop.nl/afbeelding/?f=5576524312012Knipsel.JPG
Dat de koelkast een uur staat te koelen is normaal. Je kan wel nog kiezen voor een koelvries combi met 1 compressor dat is gunstiger qua verbruik. Overigens hoort een koelkast geen 9 Watt te trekken uit het lichtnet onder standby, eerder max. 3 Watt A+.

Edit: bedenk net pas dat 120W voor een koelkast wel erg veel is, dubbeldeurs US model of >10 jaar oud ?

Mijn laagste verbruik (nacht wanneer ik lig te pitten) is 65 Watt: VR CV Ketel standby, ADSL modem, Pogoplug, Switch, LED noodverlichting (5 stuks), mechanische ventilatie op minimum, Airco standby, koelkast standby, wekkerradio, Youless, Magnetron standby, Mobiel laden.

N.B. 1 Watt continu (24X365) = ongeveer 2 euro per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2012 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:24

DDX

Ik kom idle op 140W iedere nacht :
server 60W
ups 20W
dreambox 20W
fritzbox 7.3W
glasmodem 0,8W
switch 6W
tv 0,5W
receiver 2W
wekkerradio 1W
centrale afzuiging 6W

hou ik zo'n 15W over voor koetlkast en oven klokje (beide inbouw, dus lastig te meten)
en niet exacte metingen.

En koelkast die ieder uur aanspringt zijn korte piekjes naar 234W (dus 94W) :
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/14m3uq8.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 24-12-2012 22:18 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDX schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:09:
Ik kom idle op 140W iedere nacht :
server 60W
ups 20W
dreambox 20W
Die server + ups + dreambox kosten jou dus 100 X 2 = 200 euro per jaar, alleen al aan stroomkosten......

Om toch on topic te blijven: controleer met de Youless waar welk verbruik zit, wat het je kost op jaarbasis en of dat het nog waard is.......(Financieel+Milieu).

Edit: je kookt elektrisch ? (piek van 3 kW)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een Dreambox (of VU+ Duo of soortgelijk) kan je naar deep sleep sturen. Ik gebruik daarvoor een plugin die in mijn geval nadat de VU+ 10 minuten standby heeft gestaan, naar deep sleep stuurt. Verbruik gaat dan naar (ik dacht uit het hoofd) ergens tussen 3 en 7 Watt. Scheelt je dus minimaal 13 Watt. Ik doe dat met het PLi image, maar andere images kunnen het ook - schijnt.
En voor het geval je twijfelt: timers kunnen gewoon gestart worden, de box start dan een minuut of 2 vooraf op in standby mode en reageert ook nog gewoon op de AB. Nadeel is het inschakelen vanuit deepsleep als je TV wilt kijken, dat duurt een minuutje om te booten. Volgens mij kan je de plugin ook zo instellen dat hij deep sleep alleen maar 's nachts doet. Zelf nooit uitgeprobeerd.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Server moet gewoon 24/7 blijven draaien, daar valt niet echt op te besparen meer.
Draait bijvoorbeeld mailserver op. (en storage voor opnames dreambox)
UPS zit ik te kijken of het goedkoper kan : Verbruik ups.

Dreambox deepstandby heb ik wel eens over gedacht, maar groot nadeel is dat ik er dan remote niet meer bijkan om stream te bekijken.
Zou ik opzich iets kunnen doen om box 's ochtends uit deep standby te halen, maar dan ga ik er met die paar uur per dag in deep standby zo minimaal mee besparen dat het teveel moeite is.

Ik kook op gas, de 4 grote pieken in mijn plaatje: afwas machine, wasmachine, droger en oven.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 24-12-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je staat ervan te kijken wat je nog bij een server kunt besparen zonder in te leveren in gemak.
- CPU kan vaak in low-power mode
- voeding kan heel vaak gewoon een stuk efficiënter dan wat er nu in zit.
- harde schijven kunnen downspinnen
- OS-schijf en daar waar database en mailserver op draait kan vaak op een SSD of een laptop-schijf.
- hardware lostrekken die niet gebruikt wordt (cdrom, videokaart, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Met mijn eissen valt hier weinig meer te besparen ;)
Veel van de punten die je opnoemt doe ik al.
- cpu draai merendeel van tijd al op laagste frequentie
- er zit een platinum voeding in
- hdd's gaan in downspin
- os en vm's draaien op ssd

Server is dit jaar vervangen (idle van 110W -> 60W) : DDX in "Storage showoff topic - 10+ TB storage systems"

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 24-12-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om die 60 Watts van de server in perspectief te zetten:

Mijn Quadcore op 3.00 gHz. met Radeon HD6570 verbuikt zonder Cool&Quiet 60 Watt.
Met Cool en Quiet aan slechts 35Watt. Dus dan is 60 Watt voor een server best pittig.

Ik heb een mini Atom server (dualcore + HT = 4 threads) welke minder dan 20 Watt verbruikt.

Edit: Ik zie zojuist dat jouw verbruik o.a. zit in een Pro oplossing + gigantische hoeveelheid opslag.......

Edit 2: het is gewoon een heel zwaar en waarschijnlijk prijzig systeem. Echt nodig 12+ TB online ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Extra verbruik tov jouw server zit hem dan vooral in raid controller en drac (remote management) beide goed voor zo'n 10W, 40 euro per jaar die ik daar graag voor over heb. (en ruim heb uitgegeven om te kopen ;) )

edit: nee 12tb is niet nodig, maar 3tb van oude server werd echt te weinig dus wou ik minimaal 6tb en dan beetje groei mogelijkheden kwam ik hierop uit.
(opnames met dreambox vult ruimte lekker snel)

[ Voor 59% gewijzigd door DDX op 24-12-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
Jongens, jongens... Die paar watt... Ik zit hier met een idleverbruik van 288 watt diep in de nacht. En veel valt er niet meer te besparen... Server plus netwerk doet 70 watt, vloerverwarming 35 watt, luchtventilator huis 27 watt, alle apparaten standby een kleine 30 watt. Hou ik ongeveer 126 watt over voor diepvriezer, 2 koelkasten, waterpomp, alarm etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Mochten er mensen zijn die graag het script van LA willen gebruiken maar geen NAS hebben draaien.
Geef het aan en je krijgt een hostingpakketje van me ;)

Heb zelf 3 Dell PE R210's draaien in euNetworks en heb nog voldoende capaciteit over op de 2 webservers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een van de nadelen van extern hosten van dergelijke logs is dat je de boel van buiten moet gaan pollen. Dus de Youless moet vanaf buiten open staan (uiteraard met wachtwoord). Dat is wel iets om rekening mee te houden. (andere hoofd-nadeel is privacy)
Maar verder is het natuurlijk wel helemaal in de geest van het zoeken naar besparing om voor het loggen niet thuis een server te hebben draaien, wanneer er toch al elders een server draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb het volgende programmatje geschreven: https://github.com/DaveDavenport/YouLessEP.
Ik download iedere 25 minuten (kan ook ieder uur) de twee per minuut log files in json formaat:
DATE=`date +%Y-%m-%d-%H%M`
wget "http://192.150.0.40/V?f=j&h=1" -O $DATE-1.json
wget "http://192.150.0.40/V?f=j&h=2" -O $DATE-2.json

Dit kan op een NAS of klein arm-bordje gebeuren (ikzelf heb een 1.5W gebruikende pandaboard staan).

Dit importeer ik kan met mijn tool (300.000+ punten in < 10 seconden (io bound)) in een sqlite tabel.
(dubbele worden niet ge-importeerd)
Deze kan dan statestiekjes in text formaat (For e-mail) genereren en e.g. gebruikt voor autmagische e-mails:

$ ep statistics days range 12/18/12 12/25/12

Range: 18/12/2012 - 00:00 --> 25/12/2012 - 00:00
Average power: 128.79 W
Energy consumed: 21.53 kWh
============ Days ===========
353 ( Tuesday) 2.19 kWh
354 ( Wednesday) 2.74 kWh
355 ( Thursday) 3.91 kWh
356 ( Friday) 3.53 kWh
357 ( Saturday) 3.97 kWh
358 ( Sunday) 2.63 kWh
359 ( Monday) 2.52 kWh
===============================

(nummers zijn fake hier, en zullen dus niet kloppen)

Ook kan het tool plotjes genereren.
Het is bedoeld om op linux te draaien en gebruik sqlite3, gtk (optioneel) en glib, glib-json.

Hulp is welkom om het verder te testen en beter te maken.
Zit al een tijdje met het plan om automatische detectie van e.g. verwarming, koelkast.

R,

Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
krijg nog steeds de melding als ik op dag week klik (Geen data beschikbaar op deze datum)
ik heb de cronjob via cronjob editor er in gezet onder gebruiker root
deze geeft aan running dan ga ik er van uit dat dit goed is
waar kan dit aan liggen ? ik heb het idee dat er geen data in de databank komt hoe kan dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 24 december 2012 @ 23:17:
Jongens, jongens... Die paar watt... Ik zit hier met een idleverbruik van 288 watt diep in de nacht. En veel valt er niet meer te besparen... Server plus netwerk doet 70 watt, vloerverwarming 35 watt, luchtventilator huis 27 watt, alle apparaten standby een kleine 30 watt. Hou ik ongeveer 126 watt over voor diepvriezer, 2 koelkasten, waterpomp, alarm etc..
Daar valt nog behoorlijk wat te besparen... Waarom moet de server 's nachts aan staan? Kan er geen zuinigere hardware in? Is het nodig dat de vloerverwarming 's nachts aan staat? Kan de luchtventilator 's nachts misschien op een lagere stand? Moet de waterpomp 's nachts draaien?

Hier draaide 24/7 de pomp van de vloerverwarming, á 65W. Daar een digitale schakelklok tussen gezet, en op weekdagen gaat hij pas om 6:00 aan, om 8:00 uit, en dan om 16:00 weer aan tot 22:00. In het weekend staat hij van 7:00 - 23:00 aan. Scheelt toch behoorlijk ten opzichte van 24/7 draaien. Heb het nog niet uitgerekend, maar denk dat het wel tientjeswerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dan ga je comfort inleveren om maar te kunnen besparen, wat mij betreft niet de bedoeling is.

De server zelf verbruikt ongeveer 35 watt, daar valt weinig aan te besparen. Modem, switch en router zelfde verhaal. Server wordt gebruikt voor meerdere doeleinden zoals Exchange en database voor YouLess. ;)

Wat betreft vloerverwarming lijkt me dat echt funest voor je leidingen op lange termijn: kalkaanslag, waardoor lekkage ontstaat. Ik heb al eerder gekeken naar een soort tijdschakelaar met thermostaat zodat ie bij temperatuur x aanspringt of om de zoveel minuten x minuten. Ik ga het binnenkort weer heroverwegen.

Er valt inderdaad nog wel wat te besparen.

• sypie
  • Niet online
De YouLess geeft geen kik op het rode vlakje van mijn draaischijf. Naar mijn idee is die goed uitgelijnd op de buitenkant van de schijf, althans volgens de stippellijn. Toch gebeurt er niets...

De input schommelt rond de 36-38%. Ik kan de stofzuiger aanzetten, waarbij de schijf lekker snel rondgaat, of ik kan alles uitzetten, het maakt voor de YouLess geen verschil.

Ik denk dat ik maar even een ticket in ga schieten om te kijken of er een passende oplossing is.
sypie schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:33:
De YouLess geeft geen kik op het rode vlakje van mijn draaischijf. Naar mijn idee is die goed uitgelijnd op de buitenkant van de schijf, althans volgens de stippellijn. Toch gebeurt er niets...

De input schommelt rond de 36-38%. Ik kan de stofzuiger aanzetten, waarbij de schijf lekker snel rondgaat, of ik kan alles uitzetten, het maakt voor de YouLess geen verschil.

Ik denk dat ik maar even een ticket in ga schieten om te kijken of er een passende oplossing is.
Heb je wel gekozen voor een analoge meter?

A'dam PVOutput

• sypie
  • Niet online
Jep, met C=600, zoals dat op mijn meter staat.

Ik kan de meter bereiken, ik kan alles instellen wat ik wil én ik krijg ene puls wanneer ik wat aan het aankloten ben met het positioneren. Zo heb ik al ergens 8kW verstookt volgens de YouLess. Dit klopt natuurlijk niet, maar wanneer je aan het prutsen bent met positioneren dan krijg je dit soort getallen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

sypie schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:33:
Die stippellijn werkt niet echt, bij mij ook niet.
Bij mij was de gouden tip vanaf de zijkant kijken als je hem erop plaatst.. en dan het lampje recht boven de schijf. Dat werkte. Dat scheelt toch zeker een centimeter met de stippellijn..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb een gelijkwaardige pulse teller op mijn draaischijf kWh meter en bij de installatie werkte dit niet goed omdat ik de verlichting aan had. Er was simpelweg teveel omgevings licht voor de sensor om het led licht te zien.

• sypie
  • Niet online
Ik heb de meterkastdeur dicht, daar komt hooguit langs de kiertjes wat daglicht, maar dat was vandaag ook niet bijster veel, daarbij komt ook nog dat de kier van de meterkast niet aan de kant van het binnenvallende licht zit.

Ik ga eens kijken of het helpt om de YouLess te plaatsen door naar het licht te kijken in plaats van naar de stippellijn.

EDIT: Ik denk dat ik straks de stoute schoenen aantrek en de zegeltjes even door ga knippen. Even alle spanning er af gooi en een mooi zwart vlakje ga maken met de merkstift Eens kijken wat de YouLess daarvan vindt.

(Zegeltjes doorknippen wat niet mag interesseert me eigenlijk niet zo, het hangt in mijn huis, het is van mij. Zo lang ik géén fraude pleeg met de apparatuur acht ik mijzelf nergens schuldig aan.)

[ Voor 37% gewijzigd door sypie op 27-12-2012 16:49 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

sypie schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:41:
(Zegeltjes doorknippen wat niet mag interesseert me eigenlijk niet zo, het hangt in mijn huis, het is van mij. Zo lang ik géén fraude pleeg met de apparatuur acht ik mijzelf nergens schuldig aan.)
Je hoeft jezelf ook niet schuldig te achten..... de rekening zul je echter wel moeten betalen die daarop volgt...
Succes.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
sypie schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:41:
Ik heb de meterkastdeur dicht, daar komt hooguit langs de kiertjes wat daglicht, maar dat was vandaag ook niet bijster veel, daarbij komt ook nog dat de kier van de meterkast niet aan de kant van het binnenvallende licht zit.

Ik ga eens kijken of het helpt om de YouLess te plaatsen door naar het licht te kijken in plaats van naar de stippellijn.

EDIT: Ik denk dat ik straks de stoute schoenen aantrek en de zegeltjes even door ga knippen. Even alle spanning er af gooi en een mooi zwart vlakje ga maken met de merkstift Eens kijken wat de YouLess daarvan vindt.

Probeer anders eerst nog even onze support. Met wat tips en tricks (soms specifiek voor jou meter) lukt het in de praktijk altijd om een robuuste detectie te krijgen.

• sypie
  • Niet online
Het is nu provisorisch opgelost: ziekenhuistape (wat ze op je huid plakken) op de draaischijf, zwartgemaakt én de YouLess met de kabeltjes naar de zijkant.

Input schommelt nu tussen de 50 en 55% en er wordt netjes uitgelezen.

De zegeltjes zitten weer zoals ze zaten, maar dan ietsiepietsie opgeschoven zodat je de breuk niet ziet.

Over een jaar of 2 komt er toch een slimme meter...

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

sypie schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:24:
Het is nu provisorisch opgelost: ziekenhuistape (wat ze op je huid plakken) op de draaischijf, zwartgemaakt én de YouLess met de kabeltjes naar de zijkant.

Input schommelt nu tussen de 50 en 55% en er wordt netjes uitgelezen.

De zegeltjes zitten weer zoals ze zaten, maar dan ietsiepietsie opgeschoven zodat je de breuk niet ziet.

Over een jaar of 2 komt er toch een slimme meter...
Als je de draaischrijf vasttaped... dan meet je niet zoveel hoor! ;)

Free Tibet

• sypie
  • Niet online
Daarom staar er ook: "tape op de draaischijf" en niet "tape op de draaischijf en de behuizing".

Het tape moet niet te dik zijn, dan loopt de schijf aan en wordt er niets gemeten (=fraude!), bij mij wordt alles nog netjes gemeten.

De eerste stats zijn er ook al, en de cronjob werkt ook, waar ik blij mee ben!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

dus jij hebt de draaischrijf beplakt? ?

wow.. die dingen zijn geijkt :p

Free Tibet

• sypie
  • Niet online
Jep, dat heb ik. Zo lang dat ding vrij kan draaien lijkt mij er niets mee aan de hand.

Ik heb de meterstand ingevoerd, dus ik kan nu bijhouden wat die af gaat wijken, mocht dat zo zijn.
Nou het is wel zo dat je de schijf iets zwaarder maakt, al was het alleen al aan luchtweerstand, en dat zou theoretisch wel invloed kunnen hebben op de gemeten waarde. (al is het verschil vermoedelijk alleen bij hard draaien wat groter)

En plakkertje is al anders dan een streepje met een merkstift.
Als je dan toch bezig bent, zou je natuurlijk ook meer streepjes kunnen zetten en de ingegeven waarde van 600 vermenigvuldigen met het aantal streepjes en zodoende een hogere resolutie kunnen halen, wat vooral bij weinig verbruik praktisch is.

• sypie
  • Niet online
Ik kwam er achter dat de zwarte strepen van de merkstift ook glommen, net als de schijf. Hierdoor zou het contrast wat de YouLess ziet onverminderd zijn om te kunnen waarnemen. Vandaar ziekenhuistape gebruikt. (tape die heel makkelijk scheurt, niet glimt én zich met een zwarte stift wél laat zien aan de YouLess)
Neemt niet weg dat je daarvan ook meer dan 1 kunt plaatsen op de draaischijf om zo de resolutie van de meting met de Youless omhoog te krikken.
Als je op een gegeven moment het verbruik van een apparaat wilt meten en je zit op een totaal verbruik van 50 Watt, dan duurt het al 120 sec tussen 2 pulsen en je moet eigenlijk wachten tot na de 2e puls na een actie voordat je het uiteindelijke verbruiksverschil weet. (bij 1000 Watt verbruik heb je met jouw meter 600 pulsjes per uur, dus dat is 6 sec per puls. 50 Watt is 1/20e van 1000, dus 20*6 sec = 120 sec per rotatie bij 50 Watt verbruik)

Stel je trekt halverwege een rotatie een apparaat uit het stopcontact wat 20 Watt verbruikt, dan zul je bij de eerstvolgende puls een verschil meten van 10 Watt en bij de 2e rotatie opnieuw een verschil van 10 Watt. Dus pas na 2 pulsjes weet je pas het effect van een aanpassing.
Bij 1 streepje op de draaischijf, duurt dat dus tot max 4 minuten bij een verbruik van 50 Watt en bij minder verbruik dus nog langer.
Bij 10 streepjes kun je al veel sneller de verandering meten, mits je de afstand tussen de streepjes wel even groot hebt.

Streepjes kan natuurlijk ook tape zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sypie: (Zegeltjes doorknippen wat niet mag interesseert me eigenlijk niet zo, het hangt in mijn huis, het is van mij. Zo lang ik géén fraude pleeg met de apparatuur acht ik mijzelf nergens schuldig aan.)

Damn, teken jij even je eigen financieel doodvonnis.
Wanneer ze dit opmerken bij verhuizing of vervanging meter staat je het volgende te wachten:

Een rekening gebaseerd op het verbruik van een wietplantage ingaande vanaf het vorige officiele bezoek van de meteropname man. En met een beetje pech een bezoekje van oom agent inclusief strafblad.

Het is een misvatting dat die meter van jou is, die blijft nl. van je energie leverancier of transporteur.
Waarschijnlijk huur je dat ding zelfs......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-02 15:14
Vandaag mijn youless binnen gekregen.... werkt perfect op mijn analoge meter.
Inderdaad erlangs kijken zodat de led precies op de draaischijf schijnt...

Even een logger gemaakt... Ik log nu elke 2 seconde het verschil in watt:
code:
1
2
3
4
5
6
timestamp kwh*1000  watt    <diff1> ... <dif29> endwatt
1356629761 7885 1029   0 0 0 0 -118 0 0 0 0 0 17 0 0 0 87 0 0 0 0 0 -128 0 0 0 0 9 0 1134 0 2030
1356629820 7901 2030   1228 -21 0 9 0 -12 0 10 -13 0 74 93 0 -3 -10 -14 0 -154 -7 0 12 -15 0 3 -47 0 142 41 0 3346
1356629881 7957 3358   -2 -158 0 9 -11 0 61 698 647 -29 31 -27 3 96 53 14 -14 0 23 -99 -76 16 -13 -3 -2 147 32 -28 24 4750
1356629940 8029 4750   -28 -19 0 0 -130 -22 31 -880 -505 0 -10 8 0 22 3 0 -25 15 0 0 -1 0 11 126 0 -4 -11 0 0 3331
1356630001 8088 3213   -25 -2 0 -1 1 0 -5 13 0 -2 -7 0 11 35 0 125 -13 3 0 -5 -257 0 -11 0 18 1 0 4 0 3096

Bovenstaande is de oven.... geeft 2300 piek, gevolgd door een 1300 W piek en daarna een daling van 1300 W

Is er iemand die al geprobeerd heeft de apparaten te herkennen aan de hand van de meetwaarden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een vermoeden wat je allemaal zou moeten doen om zaken te kunnen herkennen.
- absolute diff, oftewel de som van 2 opeenvolgende diff-waarden. Apparaten hebben veelal een eigen piekvermogen, al is dat toch wel afhankelijk van de netspanning (Ohmse belasting, zoals een verwarmingselement)
- gefilterde waarden om schommelingen van andere verbruikers een beetje uit te sluiten.
- gefilterde waarden met een grotere delay (sterker filter) om uitschieters te kunnen zien.
- tijdsduur van de pieken.
- frequentie van de pieken.

Die waarden kun je dan in een neuraal netwerkje stoppen en dan vermoed ik dat je een redelijk betrouwbare schatting kunt maken van bepaalde apparaten. Zelfs wanneer je bepaalde apparaten tegelijk aan hebt staan, zoals een waterkoker en een koffiezetapparaat, mits de resolutie (in tijd) maar hoog genoeg is.
Een resolutie van 2 seconden is ruim zat om vrijwel elk apparaat te kunnen onderscheiden, mits er dus een redelijk verbruik is. Als je heel weinig verbruikt zal het meetinterval in de minuten lopen.

Als filter zat ik te denken aan een heel simpele sommatie, waarbij je oudere samples steeds minder sterk mee laat wegen.
Bijv. sommatie van i = 0..n van 1/(i+1)Z-i
Of iets dergelijks.
Bij toename van n zal de vertraging toenemen en de grafiek steeds vloeiender lopen.
Ik gok dat je bij het eerste filter zo rond de n=3 moet zitten en bij langer filteren op de n=6 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb eerder het volgende gedaan: Haal het (base) usage er af (rode lijn):
http://images.sarine.nl/youless-rem-avg.png

Je krijgt dan een duidelijk grafiek van pieken. Dan kan je makkelijker apparaten detecteren, zoals verwarming. Haal deze er af, en je ziet de boiler duidelijk.

Hoe de verwarming goed te detecteren weet ik nog niet.. ik heb gekeken naar 'diffs' te detecteren van X groot (en terug). Dit werkt deels (voor verwarming), echter niet voor anderen. Matching based on convoluties werkt iets beter (met verschillende window grotes en normalized).

Zoals ik zei, hulp is welkom dit verder uit te zoeken en te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 00:02:
@sypie: (Zegeltjes doorknippen wat niet mag interesseert me eigenlijk niet zo, het hangt in mijn huis, het is van mij. Zo lang ik géén fraude pleeg met de apparatuur acht ik mijzelf nergens schuldig aan.)

Damn, teken jij even je eigen financieel doodvonnis.
Wanneer ze dit opmerken bij verhuizing of vervanging meter staat je het volgende te wachten:

Een rekening gebaseerd op het verbruik van een wietplantage ingaande vanaf het vorige officiele bezoek van de meteropname man. En met een beetje pech een bezoekje van oom agent inclusief strafblad.
Dat is wel erg overdreven, enkele uitspraken die ik heb gevonden spreken over 500-700 euro aan fraude kosten.
https://loket.degeschille...d5c-d5cc5fe83c34&cvt=2413
https://loket.degeschille...77c-75a58cd0ac57&cvt=2413

Valt me eigenlijk alleszins mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Inmiddels is hij bij mij helemaal goed afgesteld en aan het draaien. Met dank aan de support van Youless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:30:
[...]

Dat is wel erg overdreven, enkele uitspraken die ik heb gevonden spreken over 500-700 euro aan fraude kosten.
https://loket.degeschille...d5c-d5cc5fe83c34&cvt=2413
https://loket.degeschille...77c-75a58cd0ac57&cvt=2413

Valt me eigenlijk alleszins mee.
Dat is een geschillencomissie, die willen nog wel eens heel mild zijn.

Vond het vooral super grappig dat die gast aangaf dat ie van 7.500 kwh naar 41.000 kwh was gegaan vanwege tropische vissen. :F De lame excuses gland in full swing zullen we maar zeggen.
Oftewel hoe klets ik me uit een wietplantage hobby met pure onzin.

Een rechter zal hier hopelijk heel anders mee omgaan........ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
En ik maar denken: "Hey daar staat een fout! Dat moet 4.100 kWh ipv 41.000 kWh zijn!" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gast verbruikt meer in 1 jaar dan hier in 25 jaar is verstookt aan kilowatturen.

Ter illustratie: die 41.000 kwh komt neer op ruim 2 Elektrische 2000 Watt ovens voluit het hele jaar door.
(meer gebakken vis dus dan tropische vis......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik zit alleen nog even met het script van -LA-. Deze draait op zich prima. Enkel krijg ik geen dag-grafiek van de vorige dag. Wél verschijnt deze in mijn maand-overzicht, met een geloofwaardig verbruik.

Zou dit kunnen komen omdat mijn NAS 's nachts uitschakelt en daardoor niet alle waarden heeft en dus de dag niet afmaakt?

EDIT: Volgens mij gevonden:
Metroman schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:53:
@counter12
De cronjob statement moet in het bestand crontab-defaults

want als je hem in crontab stopt, wordt hij weer vervangen door crontab-defaults na herstart van de syno-box.
en moet je dus elke keer de crontab stoppen en starten via de terminal.
Na enig gepruts is dit gelukt.

EDIT 2: Kan ik een dag die niet in de database staat alsnog in de database krijgen? Kennelijk is gisteren de dag niet binnengehaald. Hierdoor heb ik wel de 27e en de 29e (voor zover mogelijk) in de grafieken staan maar niet de 28e. Deze staat wel in het maandoverzicht maar niet in de dag- en weekoverzichten.

[ Voor 71% gewijzigd door sypie op 29-12-2012 11:07 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.