Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:24
Vandaag wat lopen met in huis aan verbruik. (met hulp van een voltcraft 3000)
En schrok eigenlijk best wel van verbruik van m'n ups.
Model is een APC Back-UPS RS 1500.
De voltcraft gaf (zonder dat er apparatuur aan de ups hing) verbruik van 15.6W/21.5W (sprong steeds van deze 2 waardes)
Zou dus zo'n 40 euro per jaar kosten om m'n server 'veilig' achter een ups te hangen.

Nu vroeg ik mij af of dit een beetje normale waarde is eigenlijk ?
1 topic gevonden : Mijn eigen onderzoek naar stroom verbruik Pc's
UPS smart 650VA doet hier 15,32W
En en productreview: productreview: APC Back-UPS ES 550VA 230V review door Lip
APC Back-UPS ES 550VA doet hier 3,6W (of 7W met andere meter?)

Ik heb dit model nu al zeker 10 jaar staan en vorig jaar nieuwe batterij voor gekocht.
Maar ik vraag me af of ik niet beter een nieuwer (zuiniger?) type kan kopen.
Maar dan heb ik natuurlijk wel info nodig of mijn verbruik hoog is, of dat het weinig gaat schelen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Bekijk de specs/gebruiksaanwijzingen van nieuwere modellen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is dat verbruik er ook als je er wel wat achter hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
PcDealer schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:52:
Bekijk de specs/gebruiksaanwijzingen van nieuwere modellen.
Ik kan bij apc weinig info vinden wat de ups zelf verbruikt ?
PolarBear schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 09:56:
Is dat verbruik er ook als je er wel wat achter hangt?
Ja :
server 84W, verbruik ups+server ongeveer 100W

Meting op server zelf rond het af, dus helemaal exact weet ik het niet, maar lijkt zelfde waarde als ik gisteren ups los heb gemeten.

[ Voor 52% gewijzigd door DDX op 22-10-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb hier hetzelfde gemeten voor een APC Smart-UPS 700 (17,6 Watt). Het Amerikaanse APC maakt(e?) inferieure noodstroomvoedingen die ontiegelijk veel energie verbruikte. Het hoge energieverbruik zorgt ook voor warmte in de UPS waardoor componenten zoals accu’s en condensatoren eerder falen.

De APC Back-UPS ES 550VA waar je naar verwijst verbruikt 3,6 Watt (andere meetinstrument meet het niet goed). 3,6 Watt is IMHO veel voor het meten van de netspanning, maar wel aanzienlijk minder dan de oudere apparatuur van APC.

APC Back-UPS CS 500 die ik thuis heb staan verbruikt 1,2 Watt als deze aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Begint dan toch interessant te worden om een andere ups aan te schaffen, binnen paar jaar heb ik die aanschafprijs wel weer terug dan.
Aangezien mijn server rond de 100W max zit zou ik ruim voldoende hebben aan deze volgens mij :
http://www.apc.com/produc...ndex.cfm?base_sku=BK350EI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die back ups is imho rommel. Maar waar je ook naar zou kunnen kijken, is een mge/Eaton. En dan de elipse ofzoiets, geloof ik 2 versies, de eenvoudige en line interactive. Zet ze vaak bij klanten neer, en ze worden niet of nauwelijks warm. In tegenstelling tot de apc smart ups bijv. Ik had thuis de smart ups 700, en zat ook op 15 a 20watt. Tijdje terug gingen de accu's stuk. Dus nu maar achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Net een Smart UPS 1500 (versie met lcd schermpje) gemeten: 19.6W
Model van eind 2011, dus beter is het er niet op geworden in die jaren.

Is dus geen kwestie van gewoon nieuw model kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Waarom vind jij dat rommel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

DDX schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:20:
Begint dan toch interessant te worden om een andere ups aan te schaffen, binnen paar jaar heb ik die aanschafprijs wel weer terug dan.
Aangezien mijn server rond de 100W max zit zou ik ruim voldoende hebben aan deze volgens mij :
http://www.apc.com/produc...ndex.cfm?base_sku=BK350EI
Dat modelletje heb ik ook voor mijn server staan.
Gratis overgenomen een keer, ding was "defect". Enige wat er mis mee was, was een dode accu. Dus vervangen en draaien maar.
Doet wat het moet doen bij stroomuitval, doet alleen niets voor de kwaliteit van de stroom. Maar inspringen bij stroomuitval doet hij en houd de server lang genoeg draaiende zodat deze netjes kan afsluiten indien nodig.
Heb er in de paar maanden dat ik hem nu heb al een keer profijt van gehad toen er een stopje uitsprong...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Wat hier even vergeten wordt is dat er twee soorten UPS bestaan: online en offline. Online-UPSen staan constant aan en kunnen binnen een halve cyclus (10ms) de stroom overnemen bij een brownout of blackout. Een offline UPS start pas op zodra hij merkt dat de stroom is uitgevallen, en doet er dan even over om de stroom over te nemen. Niet alle apparatuur werkt betrouwbaar samen met offline UPSen.

Smart-UPS is een online UPS, back-ups is een offline UPS. Dat is 99% van de verklaring waarom de eerste meer verbruikt dan de tweede. Je zult ook niet gauw online UPSen vinden die <15W verstoken. Dat is nou eenmaal de energie die nodig is om constant de accu's op te toppen en de inverter te laten draaien.

MC mux in da house! pre-show for Lip!

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 28-10-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

DDX schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 00:06:

En en productreview: productreview: APC Back-UPS ES 550VA 230V review door Lip
APC Back-UPS ES 550VA doet hier 3,6W (of 7W met andere meter?)
Leuk om zelf een keer geqoute te worden. :Y

Die 3,6W is gemeten met een Voltcraft plus energy logger 3500 (dit meetresultaat lijkt mij het meest betrouwbaar)

Die 7W is gemeten met een (onbetrouwbare) Brennenstuhl PM230 meter.
Dit apparaat staat er om bekend her en der uiterst onbetrouwbaar te zijn. Leuk om het verbruik van een gloeilamp te meten, maar niet voor lage belastingen m.a.w. het sluipverbruik. De metingen verricht met de Voltcraft plus energy logger 3500 lijkt mij een stuk betrouwbaarder, en een stuk dichterbij het werkelijke energieverbruik te zijn.

Offtopic : Yo, what up Mux :D

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
@Mux; alleen is model wat ik nu heb staan dus als een Back-ups, wat dus een offline model zou moeten zijn ?

edit: hmms specs doorgenomen en is dus een Line-interactief model.
Naamgeving is dus ook niet alles.

[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 28-10-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Jouw UPS is een soort middenwaarde tussen offline en online, genaamd 'line interactive', die niet alle voordelen van volledig online heeft (directe respons), maar wel een te lage of te hoge netspanning can corrigeren. Dat betekent helaas ook dat hij constant aan moet blijven en wat meer verbruikt dan een offline exemplaar.

De kleinere back-ups'en (die eruit zien als een stekkerdoos) zijn volledig off-line en verbruiken nagenoeg niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mux schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:10:
Wat hier even vergeten wordt is dat er twee soorten UPS bestaan: online en offline. Online-UPSen staan constant aan en kunnen binnen een halve cyclus (10ms) de stroom overnemen bij een brownout of blackout. Een offline UPS start pas op zodra hij merkt dat de stroom is uitgevallen, en doet er dan even over om de stroom over te nemen. Niet alle apparatuur werkt betrouwbaar samen met offline UPSen.

Smart-UPS is een online UPS, back-ups is een offline UPS. Dat is 99% van de verklaring waarom de eerste meer verbruikt dan de tweede. Je zult ook niet gauw online UPSen vinden die <15W verstoken. Dat is nou eenmaal de energie die nodig is om constant de accu's op te toppen en de inverter te laten draaien.

MC mux in da house! pre-show for Lip!
Smart UPS is offline. maar sinus ipv blok. Zie:
Wikipedia: APC Smart-UPS
Mijn APC smart UPS 700VA en APC smart UPS 1400VA gaven de redelijk vervormde netspanning (THDv van 4%) 1:1 door. (Waren wel bouwjaar middeleeuwen).

Er is bij een online UPS geen omschakeltijd te meten. Dat is het 'voordeel' van online ;) (onderbrekingsvrij, dus ook geen 10ms waar jij het over hebt?)

Omschakeltijd APC Back-UPS 500 is onder belasting zo'n 5ms (ooit gemeten, tijd zo uit m'n hoofd). Een ATX voeding moet conform ATX specs zo'n 17ms kunnen overbruggen onder vollast. Kortom: offline geen probleem voor computers en 99% van de overige apparatuur.

DDX: gewoon een nieuwe of gebruikte UPS kopen.
pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA 230V
pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial
pricewatch: APC Back-UPS 400VA 230V German/Dutch

of tweedehands:
V&A aangeboden: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 28-10-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Hmms ik had nog een Back UPS ES 350 (model BF350-GR) liggen, die gisteren maar eens aangesloten.
Alleen met verbruik 0,0 verschil met de RS1500.

Afbeeldingslocatie: http://gzhls.at/p/55411.jpg

http://www.apc.com/resour...dex.cfm?base_sku=BF350-GR :
Topology: Standby

Maar waarom dan zelfde verbruik als de RS1500 ?

[ Voor 36% gewijzigd door DDX op 24-12-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik gebruik ook een UPS op 2 systemen thuis en deze hebben zich alweer terug verdient.

Server 5-6 jaar oud nog nooit PSU vervangen, hangt aan UPS.
Eigen PC, 5-6 jaar oud nog nooit PSU vervangen hangt aan UPS.

'gast' pc 4,5-5 jaar oud voeding vervangen. Deze hangt dus niet aan een UPS met spanning beveiliging en dat pieken/dalen opvangen. Deze PC staat ook misschien een kwart van de tijd aan vergeleken met mijn eigen pc/server.

Ik geloof dat beide UPS('en?!) van APC zwarte uitvoering zijn, 1500VAC ofzo, deze getest en pc+1 scherm (van de 3) blijft +/- 4 minuten op de UPS draaien dan knalt hij uit. Toendertijd voor een prikkie kunne kopen.

Voeding was 135 euro. (speciaal model voor de Supermicro kast standaard voeding kan niet.)
Alle 3 de pc's zijn vergelijkbaar aan die in mijn sig.

[ Voor 6% gewijzigd door prutser001 op 24-12-2012 12:53 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

DDX schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:39:
Hmms ik had nog een Back UPS ES 350 (model BF350-GR) liggen, die gisteren maar eens aangesloten.
Alleen met verbruik 0,0 verschil met de RS1500.

[afbeelding]

http://www.apc.com/resour...dex.cfm?base_sku=BF350-GR :
Topology: Standby

Maar waarom dan zelfde verbruik als de RS1500 ?
Gemeten met welk meetinstrument? (Powerfactor enzo)
prutser001 schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:52:
Ik gebruik ook een UPS op 2 systemen thuis en deze hebben zich alweer terug verdient.
[...]
Ik heb hier een voeding uit 2001 en die draait nog steeds 5 uur per dag, was wel een voeding van Enermax (duur). Heeft nooit achter een UPS gezeten.

Heb je al eens uitgerekend wat die UPS'en van je aan energie verspillen, omdat je het hebt over "terug verdient"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Dre schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:36:
[...]

Gemeten met welk meetinstrument? (Powerfactor enzo)
Met de voltcraft 3000.
Maar ook het idle verbruik afgelopen nacht met de youless is exact gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 24-12-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:27
Is een UPS voor privégebruik in Nederland sowieso eigenlijk wel zijn geld en verbruik waard?

Voor een server zonder writeback cache (vrijwel alle standaardconfigs) kan een stroomuitval niet belachelijk veel kwaad. Ook is de stroomvoorziening hier bijzonder betrouwbaar, met in 10 jaar hier geen rare dingen (10 jaar geleden stond er iets in brand in onze straat). Als je zelf bekend staat om het veroorzaken van kortsluiting of aardlekken, dan geef je de server zijn eigen zekering + aardlek.

Of denk ik nu te simpel, en is er wel degelijk een minder stabiele stroomvoorziening bij jullie? En gebruiken jullie caches waarbij stroom eraf = data corrupt?

Bij professionele toepassingen begrijp ik het trouwens helemaal hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 24-12-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
In mijn geval draait er een server achter met een raid5 (ssd) en raid6 (hdd) met writeback (maar daarvoor wel battery op controller)
Dus heb liever niet dat de server zomaar uitvalt.
Al heb je gelijk en is het niet echt vaak nodig in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

marcop23 schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:50:
Is een UPS voor privégebruik in Nederland sowieso eigenlijk wel zijn geld en verbruik waard?
Het is meer voor mijn eigen gemoedsrust. En ter bescherming van mijn harddisks die een slordige €500 gekost hebben, bij een stroom uitval. Als mijn broertje wat in huis komt doen, dan gooit hij zo de aardlek er af.

Zo maakt iedereen zijn of haar afweging. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voor mij is het niet zozeer stroomuitval, als wel mijn eigen neiging om elke maand iets aan elektra te willen doen en dus random zekeringautomaten uit te zetten. En het feit dat ik nu bijvoorbeeld bij mijn ouders zit, maar wel bij m'n bestanden op mijn eigen NAS wil kunnen komen (ja, modem en router hangen ook aan de noodstroomvoorziening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik heb inmiddels een CS 650 op de kop getikt.
Wilde eerst een cs 350 ging net te krap worden icm voeding die veel hoger kan pieken.
Verbruik meteen 10W gedaald :)

Wel irritante hoge toon van voeding oid, maargoed staat in andere ruimte dus hoor ik niet. (via google nog meer mensen tegengekomen die hier last van hadden)

Pagina: 1