Beste Tweakers
Ik was altijd nieuwsgierig wat mijn PC en server en UPS verbruikt. Nu heb ik een nieuwe multimeter gekocht en ik dacht ik ga even er mee spelen. Dit was dan de directe aanleiding om een kleine onderzoek te doen over het verbruik van PC’s. Ik dacht dat jullie Tweakers wel belangstelling hebben bij de resultaten van mijn bevindingen.
Wat heb ik onderzocht
- stroombesparing onderclocken CPU
- verbruik PC idle
- verbruik PC maximale belasting
- verbruik PC als hij uit staat
- verbruik UPS
Hoe heb ik het gedaan
Ik heb eerst de voltage gemeten op het stopcontact, daarna heb ik de stroom gemeten. Met een simpele formule ( P = U * I ) kunnen we de wattage uitrekenen wat ongeveer gelijk is aan het verbruik in KWh.
De Hardware
Velleman DVM345DI Digitale multimeter
APC smart UPS 650VA
PC 1
Pentium 4 2,4 Ghz Northwood
Alaska 480W voeding
Asus P4P800 delux
Raptor 36 Gb 10.000 RPM
ATI 9800TX
4 x 256 DDR PC4000 Kingston HyperX
PC 2
Pentium II 400 Mhz Celeron
Q-TEC 300W voeding
ABIT BH6
192 MB SDR geheugen
6,4 GB Seagate U series
AGP TNT 16MB videokaart
PC 3
Pentium III Tualatin Celeron 1200Mhz
Antec 360W true power
Asus moederbord
512 Mb SDR geheugen
1 x 200Gb Seagate 7200.7 HD
4 x 250Gb Seagate 7200.8 HD in raid 5
ATI 9200 AGP
2 x Intel pro 100+ 10/100 netwerkkaart'
PC 4
Athlon 550 Mhz
Fic FC11 moederbord
300W voeding
192 Mb SDR geheugen
4,3 Gb HD
Nvidia TNT AGP videlkaart
PC 5
Pentium 4 2,4Ghz Celeron
300W A-open voeding
Asus moederbord
512 DDR geheugen
Nvidia G-force 5200
2 x 40Gb Maxtor 5400 RPM in raid 1
De resultaten
Om alles duidelijk te lezen moet je even op het plaatje klikken

Mijn conclusie
Nou het verbruik van een PC is me erg meegevallen ik bedoel max 200W voor TEST PC1 is toch niet zo veel. Maar nou moet ik zeggen dat bij het booten van de PC wel 340 W verbruikt alleen dit is maar voor een seconde of zo. Wat mij voornamelijk opvalt is dat er tegenwoordig een 400W voeding niet bijzonder is, dus ik had het verbruik dus veel hoger geschat. Ik denk zelf dat dit nodig is voor om pieken op te vangen.
Het onderclocken van een CPU heeft niet echt zin. De stroombesparing als de CPU idle is minimaal. Natuurlijk is het verschil vel veel groter met 100% CPU belasting maar je CPU is ook veel langer bezig om zijn werk af te hebben, daarom is de besparing minimaal.
Wat mij ook opvat is als je je PC uitzet het toch nog tussen de 9 en 17 W verbruikt, dit vind ik toch behoorlijk hoog. Ook is het opvallend dat de PC met de goedkoopste (een Q-TEC) voeding het minste stroom verbruikt als hij uit staat.
Nou ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.....
Ik was altijd nieuwsgierig wat mijn PC en server en UPS verbruikt. Nu heb ik een nieuwe multimeter gekocht en ik dacht ik ga even er mee spelen. Dit was dan de directe aanleiding om een kleine onderzoek te doen over het verbruik van PC’s. Ik dacht dat jullie Tweakers wel belangstelling hebben bij de resultaten van mijn bevindingen.
Wat heb ik onderzocht
- stroombesparing onderclocken CPU
- verbruik PC idle
- verbruik PC maximale belasting
- verbruik PC als hij uit staat
- verbruik UPS
Hoe heb ik het gedaan
Ik heb eerst de voltage gemeten op het stopcontact, daarna heb ik de stroom gemeten. Met een simpele formule ( P = U * I ) kunnen we de wattage uitrekenen wat ongeveer gelijk is aan het verbruik in KWh.
De Hardware
Velleman DVM345DI Digitale multimeter
APC smart UPS 650VA
PC 1
Pentium 4 2,4 Ghz Northwood
Alaska 480W voeding
Asus P4P800 delux
Raptor 36 Gb 10.000 RPM
ATI 9800TX
4 x 256 DDR PC4000 Kingston HyperX
PC 2
Pentium II 400 Mhz Celeron
Q-TEC 300W voeding
ABIT BH6
192 MB SDR geheugen
6,4 GB Seagate U series
AGP TNT 16MB videokaart
PC 3
Pentium III Tualatin Celeron 1200Mhz
Antec 360W true power
Asus moederbord
512 Mb SDR geheugen
1 x 200Gb Seagate 7200.7 HD
4 x 250Gb Seagate 7200.8 HD in raid 5
ATI 9200 AGP
2 x Intel pro 100+ 10/100 netwerkkaart'
PC 4
Athlon 550 Mhz
Fic FC11 moederbord
300W voeding
192 Mb SDR geheugen
4,3 Gb HD
Nvidia TNT AGP videlkaart
PC 5
Pentium 4 2,4Ghz Celeron
300W A-open voeding
Asus moederbord
512 DDR geheugen
Nvidia G-force 5200
2 x 40Gb Maxtor 5400 RPM in raid 1
De resultaten
Om alles duidelijk te lezen moet je even op het plaatje klikken

Mijn conclusie
Nou het verbruik van een PC is me erg meegevallen ik bedoel max 200W voor TEST PC1 is toch niet zo veel. Maar nou moet ik zeggen dat bij het booten van de PC wel 340 W verbruikt alleen dit is maar voor een seconde of zo. Wat mij voornamelijk opvalt is dat er tegenwoordig een 400W voeding niet bijzonder is, dus ik had het verbruik dus veel hoger geschat. Ik denk zelf dat dit nodig is voor om pieken op te vangen.
Het onderclocken van een CPU heeft niet echt zin. De stroombesparing als de CPU idle is minimaal. Natuurlijk is het verschil vel veel groter met 100% CPU belasting maar je CPU is ook veel langer bezig om zijn werk af te hebben, daarom is de besparing minimaal.
Wat mij ook opvat is als je je PC uitzet het toch nog tussen de 9 en 17 W verbruikt, dit vind ik toch behoorlijk hoog. Ook is het opvallend dat de PC met de goedkoopste (een Q-TEC) voeding het minste stroom verbruikt als hij uit staat.
Nou ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.....
[ Voor 17% gewijzigd door MoNo79 op 05-10-2005 22:43 ]