Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

douPel schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:15:
Hm, nee, dat klopt denk ik niet. Een vuurlibel heeft een dik abdomen (waarbij het middenstuk vaak wat dikker is). Deze heeft heel duidelijk een dun abdomen, waarbij het middenstuk vaak een versmalling heeft zoals hier ook. Het is denk ik een Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii).
Ah oke, thanks!

Nog ééntje die wel goed is gelukt. Het betreft een Spaanse Muurhagedis (Podarcis hispanica). Dit mannetje was vol in de paartijd, gezien zijn blauwe keel. Commentaar uiteraard welkom.

http://www.pbase.com/mvan...ge/145367767/original.jpg

Mark

[ Voor 26% gewijzigd door Universal Creations op 15-08-2012 23:28 . Reden: Foto's maximaal 640pixels breed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:19
@DouPel

Het plantje is ongeveer 2cm hoog waarvan je hier alleen de "bloem" ziet. Dus wat mij betreft is dit wel degelijk macro ^^

@ de rest: Thanks voor de comments! :) heb weer tijdje stil gezeten omdat ik t druk heb met werk en sport. Binnenkort maar eens vroeg uit de veren op zaterdags om eens naar de bossen te gaan.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
@Gdzr, ja, zo zie je maar weer. Verhoudingen en perspectief zijn soms moeilijk in te schatten/bepalen met macro :)

@ Drugar, mooie kop. Goeie scherptediepte, net of ie bijna z'n kop uit de plaat steekt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door douPel op 15-08-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

douPel schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:14:
@ Drugar, mooie kop. Goeie scherptediepte, net of ie bijna z'n kop uit de plaat steekt ;)
Bedankt. Hij ging er ook echt voor zitten leek het :)

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyoma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-08 12:59
Vraagje, Zit er een nadeel aan het gebruik van een Closeup Filter? Heb zitten te bekijken wat er zoal te krijgen is. Reken ik koop een Closeup filter met een Dioptrie waarde van 10. Zit hier een nadeel aan vergeleken met een met een waarde van 4?

Besef dat dit meer thuis hoort in het Hardware topic. Daar ook geplaatst.

[ Voor 13% gewijzigd door Dyoma op 15-08-2012 14:36 . Reden: Besef dat dit meer thuis hoort in het Hardware topic. Daar ook geplaatst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GokuSFE434
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 19:42
@allen, thanks voor het commentaar!

@Gdzr: lekkere getripte kleuren met dat bloemetje. Je zou niet zeggen dat ie zo klein is!
@Sargonaut: epische olifantrups, zoals al eerder gezegd frisse kleuren en lekker vol in het gezicht.
@douPel: ik vind ze wel lekker scherp die blauwtjes, vooral de laatste is gaaf met dat oog. Libel staat er ook lekker op.
@Drugar: Vuurlibel staat er strak op, lekker rustige achtergrond ook. Van die hagedis zou ik het ook geloven als je zou zeggen dat ie 30cm is (ipv 5), je ziet er niet direct aan af dat het een macro is.

Zelf nog wat geschoten deze week.

Deze bij zat 's avonds even te relaxen op de regenpijp bij de voordeur. De originele foto is van bovenaf genomen, staand op een trapje en met 1 arm leunend tegen de muur. Daarna de foto 90 graden gedraaid. Moest helaas wel flitsen en dat is goed terug te zien op z'n 'neus'.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8307/7784390538_be24e7d1f4.jpg
Bij

Deze libelle aan de andere kant hing dit weekend 's ochtends op te warmen in een boom in de achtertuin.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7121/7784247008_a05b276cc7.jpg
Heating up

Verder nog een hardwerkende mier op z'n luizenboerderij.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8448/7784246092_a569c82a2c.jpg
Luizenmelkerij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Even iets offtopic
@ Goku, ik zit je flickr een beetje door te kijken en deze ziet er ook wel gaaf hoor! De kadering en hoek vind ik iig erg mooi. Hij doet wel wat raar aan ofzo. Lijkt wel kunstmatig gewazigd oid, met name de linkerachterpoot? De linker voelspriet ziet er ook wat raar uit. Of heb je hem gestackt ofzo, gezien de exif een f2.8 geeft? Ben gewoon wel benieuwd hoe je dit tot stand heb gebracht :)

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

@Sargonaut
Die rups mugshot is goed! Daar moet ik ook eens hoognodig naar op zoek gaan.

@djunicron
Niet echt macro nee, maar begin wel erg blij te worden van die foto. Mischien toeval, het is wel een leuke compositie en komt imho erg natuurlijk over.

@goku
Die libele komt bij mij een beetje vreemd over, lijkt wel of ie onscherp is en toch weer super strak. Ik neem aan dat je een flits hebt gebruikt?

Van een 100mm F2.8 L kun je echt lui worden, m'n nieuwe statief nog niet gebruikt voor macro shots |:(

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-cJoJIWHXc38/UCvCgRaFi5I/AAAAAAAANRQ/YEbH9768Ed0/s640/IMG_3211.jpg
Heerlijk Helder Groen

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-xpPxRdYqzE8/UCihNXl287I/AAAAAAAANOA/hi-QzyMblts/s640/IMG_3060.jpg
Vaag vliegje
Hier zit een klein verhaaltje bij, deze knakker zat de hele tijd over een blaadje heen en weer te rennen en was nogal moeilijk te volgen. Uiteindelijk zat ie heel even stil en toen maar deze shot gemaakt.

Zo ver ik weet niet na bewerkt (ben nogal lui voorzichtig daar mee)

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• douPel
@Shell, jammer dat de zweefvlieg een beetje achter de bladgolf zit. De foto is vrij donker ook. Over je heen-en-weer-ren verhaal. Ik weet dat (zweef)vliegen op die manier een blad onderzoeken of het geschikt is om hun eitjes op te leggen. Ze zoeken op die manier naar bepaalde signalen en het lopen gebeurd (hoe willekeurig het ook lijkt;)) via een patroon. Larven eten bladluizen.

Vanochtend sinds maanden weer eens bij zonsopkomst op de hei en na een encounter met 2 zwijnen ons maar aan ons doel gewijd: insecten in/met ochtendauw. Nou, dat viel vies tegen. Weinig vlinders, een enkele waterjuffer. Wel een zootje van de volgende rupsen gevonden. Iemand een idee welke soort het is? Ik kon alleen vinden dat het een nachtvlinder wordt, maar niet welke.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8421/7794542392_49be4ee8af.jpg
Untitled by P Pepping, on Flickr

[Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7139/7794541828_b209b8d9d3.jpg
Untitled by P Pepping, on Flickr

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43
@sHell, mooie plaaten vooral de eerste, lekker rustig ;) Tweede is een beetje aan de donkere kant ;)

@douPel, eerste vind ik veel te druk door met name de achtergrond, de tweede is al een heel stuk beter, druppeltjes lopen mooi weg in de DoF :). Ik moest bij beide wel even gigantisch goed nadenken en kijken waar ik nou naar zat te kijken want in eerste instantie dacht ik aan een hommel die zich niet geschoren had ofzo :>

Snail
5D Mark II, MP-E 65mm, 2:1 of 3:1 vergroting, 1/320s, f/4.5, ISO 1600

Die dag ook nog een libelle op de foto gezet maar niet echt tevreden over ... die beesten zijn gewoon te groot om er vanaf 1:1 op te krijgen achja, misschien dat ik die ooit een keer in een dronken bui plaats :>

Ohja, klik voor bloot groot :)

Meh.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 21:54

YSK

Ik mis toch wat scherpte op de slak. Door de spiraal op het slakkenhuis kijkt het voor mij niet lekker weg.

• douPel
Je hebt volledig gelijk over de drukke achtergrond! Snap ook niet zo goed dat ik f16 heb gebruikt, helemaal niet nodig volgens mij. Potverdorie, het was me nog niet eens zo erg opgevallen, maar nu ik het zie stoor ik me er zelf aan, terwijl ik verder eigenlijk heel tevreden ben over de foto. Juist ook omdat het niet direct duidelijk is wat het is (maar zo moeilijk is ie ook weer neit toch?:p)

Ik vind jouw foto erg donker hoor. Merk dat ik zit te knijpen met m'n ogen. Je hebt overigens betere foto's geplaatst :p Een schuin vlak had al beter geweest denk ik. Of iets meer evenwijdige rechte lijnen, zodat de slak dat patroon doorbreekt.

• Ventieldopje
douPel schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:11:
Je hebt volledig gelijk over de drukke achtergrond! Snap ook niet zo goed dat ik f16 heb gebruikt, helemaal niet nodig volgens mij. Potverdorie, het was me nog niet eens zo erg opgevallen, maar nu ik het zie stoor ik me er zelf aan, terwijl ik verder eigenlijk heel tevreden ben over de foto. Juist ook omdat het niet direct duidelijk is wat het is (maar zo moeilijk is ie ook weer neit toch?:p)

Ik vind jouw foto erg donker hoor. Merk dat ik zit te knijpen met m'n ogen. Je hebt overigens betere foto's geplaatst :p Een schuin vlak had al beter geweest denk ik. Of iets meer evenwijdige rechte lijnen, zodat de slak dat patroon doorbreekt.
Op een TN scherm is hij erg donker ja, hier op m'n IPS scherm loopt hij nergens dicht en zie ik gewoon nog al het detail in het zwarte. Ik heb hem inderdaad ook schuin genomen maar vond dat weer zo "cheesy" aangezien elke natuur macro zo'n beetje zo genomen wordt :> DoF is naar mijn mening ook te klein maar dit was al f/4.5 en ik had geen monopod of statief bij me, wel een flitser, die had ik eigenlijk moeten gebruiken maarja ... meh :>

Ohja, bekijk hem wel even "groot" aub ;) De kleine versie is wat onscherper ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 16-08-2012 14:21 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• douPel
scheelt TN en IPS zoveel jah? Ik zie tenminste geen detail in het zwart, dat is bij mij gewoon 1 vlak :o

• Ventieldopje
douPel schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:28:
scheelt TN en IPS zoveel jah? Ik zie tenminste geen detail in het zwart, dat is bij mij gewoon 1 vlak :o
Het scheelt énorm ;) Op mijn TN scherm (msn, spotify etc.) zie ik ook alleen een zwart vlak en weinig detail terwijl ik op mijn hoofd beeldscherm (IPS) overal nog prima detail in zie en dan is de achtergrond verre van een egaal zwart vlak ;)

www.maartendeboer.net

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:04:

Ik post zelf niet heel veel, maar vond deze close-up wel goed gelukt. Ik ben weinig bekend met identificatie van insecten, dus als iemand mij kan helpen, dan graag. Ik lees net in een post van SnoeiKoei dat het gaat om een Vuurlibel (Crocothemis erythraea).
douPel schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:15:
Hm, nee, dat klopt denk ik niet. Een vuurlibel heeft een dik abdomen (waarbij het middenstuk vaak wat dikker is). Deze heeft heel duidelijk een dun abdomen, waarbij het middenstuk vaak een versmalling heeft zoals hier ook. Het is denk ik een Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii).
douPel slaat den sprijker op den kop: er zijn meerdere rode libellensoorten en degene die Drugar op de foto heeft staan is inderdaad een Zwevende heidelibel, te herkennen aan het ronder achterlijf (in doorsnede, Vuurlibel heeft een plat achterlijf), de blauwgrijze onderkant van de ogen en de gekleurde aders in de voorrand van de vleugels.

@Goku: je bij is geen bij maar een zweefvlieg, Eristalis tenax.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Vandaag wat geknutseld en wat gespeeld :) De rest van de foto's staat op mijn site :)

Chemical Reaction
5D Mark II, MP-E, 1/200s, f/8, ISO 100

Chemical Reaction
5D Mark II, MP-E, 1/200s, f/8, ISO 100

Mind Bubble
5D Mark II, MP-E, 1/200s, f/8, ISO 200

Klik voor bloot groot! :)

[ Voor 34% gewijzigd door Ventieldopje op 18-08-2012 01:11 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Leeft iedereen hier nog een beetje met dit warme weer? :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik leef nog... , een soort van. :) *zwaait met goedkoop bier*

Interessante foto's, vooral de eerste twee. Vreemde substantie, en ik vraag me af wat het voorstelt, maar kan er niks van maken: gesmolten was, verf in kokend water of lijm, bloed? Wat ik wel jammer vind is dat er geen gevoel van grootte is. Ongetwijfeld is het macro, maar hoe klein het is, is niet duidelijk. Hoeft niet perse natuurlijk, maar het geeft wel extra dimensie aan de foto als er een object van herkenbare grootte aanwezig is.

Vanochtend zomaar weer eens wat macro's wezen maken. De 'vignettering' bij de eerste foto linksboven maakt deel uit van de achtergrond, de rest van de vrij extreme vignettering is voornamelijk om dat te maskeren. Had het liever wat minder gedaan, maar dan was die donkere hoek linksboven te opvallend.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8286/7817967948_c97eb9c073_z.jpg
An eight legged serenade by Tommy van der Velden, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8441/7817969004_dc2b75a37e_z.jpg
Tijgerspin by Tommy van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
@ventieldopje Erg mooie foto's. Ben alleen heel erg benieuwd wat het is.

@sargonaut #1 De vignetting vind ik bij deze juist super uitkomen, erg gafe foto.
#2 Licht het aan mij of ligt de focus net iets te ver? Het pootje is namelijk wel scherp voor een gedeelte, maar bij z'n kop heb ik het idee dat hij daar zijn focus al verliest.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnx :) Bij nummer 2 ligt de focus inderdaad iets te ver naar achter. Wel op het oog, lijkt het. Maar waarschijnlijk ergens op de achterkant, ipv netjes voorop. Heb meer foto's gemaakt, bij andere ligt de focus wat beter. Knap gezien, want het scheelt niet veel. Blijft lastig om spinnen in een web er goed op te krijgen, zelfs als er bijna geen wind staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Ik heb ook altijd moeite met macro foto's. Zelf gebruik ik een EF 50mm 1:2.5. Daarin merk ik ook dat het zelfs zonder wind lastig is om een goede focus te krijgen.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut en Polichism, zie het als abstracte kunst ;) Je moet er van houden denk ik ... maar het zijn macro's die ik van een glazen bak met water en allerlei pruttel heb gemaakt zoals biotex, wasverzachter, afwasmiddel, olieverf, verf verdunner ... noem maar op. Alle foto's zijn tussen de 2:1 en 3:1 genomen :) Het was namelijk een warme dag en verveelde me een beetje, aanklooien met zoiets vind ik dan altijd wel leuk.

Ik zou zeggen, klik op een van de eerste twee foto's (die zijn deel van een serie) om de volledige serie te bekijken op mijn site :)

@Sargonaut, #1 is echt gaaf, dat zijn de leuke spinnen om te fotograferen. #2 vind ik wat tegen vallen, spinnen uit web fotografeer ik amper nog en dan vaak ook nog niet eens macro omdat ik gewoon geen goeie hoek kan vinden die me aanspreekt. Vaak omdat ze op kop hangen kun je hun kop amper zien en hun niet in de ogen kijken en vaak beweegt een web al bij er alleen maar naar te kijken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:09:
...
biotex, wasverzachter, afwasmiddel, olieverf, verf verdunner ... noem maar op.
...
een beetje, aanklooien met zoiets vind ik dan altijd wel leuk.
Kan inderdaad wel leuk zijn. :) /me steekt wijsvinger op Maar pas er wel mee op! Geen idee of je ook echt weet waar je mee bezig bent, misschien weet je gewoon veel over chemicalien etc. Maar zo niet, dan zou het kunnen dat je zomaar iets produceert wat zeer ongezonde, of mogelijk levensgevaarlijke dampen af kan geven.
@Sargonaut, #1 is echt gaaf, dat zijn de leuke spinnen om te fotograferen. #2 vind ik wat tegen vallen, spinnen uit web fotografeer ik amper nog en dan vaak ook nog niet eens macro omdat ik gewoon geen goeie hoek kan vinden die me aanspreekt. Vaak omdat ze op kop hangen kun je hun kop amper zien en hun niet in de ogen kijken en vaak beweegt een web al bij er alleen maar naar te kijken :)
Meestal sla ik ze ook over, om dezelfde reden. Maar deze was gewoon te vet om aan voorbij te lopen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 22:11:
[...]

Kan inderdaad wel leuk zijn. :) /me steekt wijsvinger op Maar pas er wel mee op! Geen idee of je ook echt weet waar je mee bezig bent, misschien weet je gewoon veel over chemicalien etc. Maar zo niet, dan zou het kunnen dat je zomaar iets produceert wat zeer ongezonde, of mogelijk levensgevaarlijke dampen af kan geven.
Ik wist prima waar ik mee bezig was (samen met m'n ma) ... denk ik ... hoop ik. Geen zak verstand van chemicaliën om eerlijk te zijn O-). Mijn eerste reactie als het spontaan zou gaan bruisen en fikken zou zijn ... VET! en dan like 1000 foto's er van nemen.

Gevalletje van this is performed by trained professionals. Please do not try this at home :X

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 20-08-2012 22:24 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
en dan like 1000 foto's er van nemen
Als je het zo lang zou overleven...

Dat klinkt wellicht overdreven dramatisch, maar als je werkelijk zulke reacties krijgt dan is het meestal erg ongezond.
Gelukkig staat op de meeste verpakkingen van spul waarbij dat risico aanwezig is er ook wel een duidelijke waarschuwing. Lees die dus wel eerst voor je allerlei middelen bij elkaar gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
mjtdevries schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:01:
[...]

Als je het zo lang zou overleven...

Dat klinkt wellicht overdreven dramatisch, maar als je werkelijk zulke reacties krijgt dan is het meestal erg ongezond.
Gelukkig staat op de meeste verpakkingen van spul waarbij dat risico aanwezig is er ook wel een duidelijke waarschuwing. Lees die dus wel eerst voor je allerlei middelen bij elkaar gooit.
Wat snap je niet aan don't try this at home? :+ ... Verder pas ik wel op hoor :> Maarja, ik heb lekker gespeeld en ga het binnenkort ook met wat andere kleuren en dingen doen. Levert interessante foto's op imo :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Ventieldopje schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:05:
[...]

Levert interessante foto's op imo :)
Mee eens! Als je maar zorgt dat wij je niet in de krant vinden ;w .

De eerste vind ik echt heel gaaf! Mooie felle kleur met een wat blauwige/donkere achtergrond. Verhouding met grote vlakken en kleine bubbels, samen met de helderheid en mate van detail in de grotere vlakken maakt het interessant om naar te (blijven) kijken.

De 2e vind ik dan weer gewoon een bak met vieze derrie:p Als het helder water had geweest en de ruiten schoon waren, had het er al heel anders uitgezien.

De 3e is wel helder(der), maar het oogt op een of andere manier 'slordig' ofzo. Ik denk door de verschillende kleuren bubbels. Vind deze dan ook iets minder geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ik denk dat het bij de 2e foto vooral vies is doordat hij zoveel verschillende dingen door elkaar heeft gegooid. Het idee is wel vet, maar denk dat het qua uitwerking nog zeker flink veel hoger kan.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
In foto 2 dus meer detail van de vlokken? Helder water zal niet lukken ben ik bang en als het zou lukken dan krijg je alsnog min of meer het zelfde effect, de bak was denk ik 10 tot 15cm "diep". Zelfs op f/8 op 2:1 zou je dan nog een gigantisch blurry achtergrond krijgen. Wel iets minder dan dat het nu is though, meh poging waard though! Hij was wel bedoeld in ieder geval als vies goedje maar ik zou zelf dan meer detail in de vlokjes willen hebben.

Wat betreft foto 3 ben ik het mee eens. De grote bel is ook wel bedoeld als eye-catcher, ik hoop dat dat wel is gelukt. Deze vond ik mooi omdat deze verschillende kleuren in zich had langs de randen. Wel vind ik het jammer van de vlokken die in het water zitten. Ik ga hier zeker nog een keer mee spelen ;)

Dank allen voor de feedback in ieder geval! Wee wat nieuwe ideeën opgedaan om het hopelijk beter uit te werken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 21-08-2012 14:11 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt geen macro, maar het spinnetje was gewoon heel erg klein(+/-1,5mm), groter kreeg ik 'm er met mijn 100mm macrolens zonder ext.tubes niet op.

Het is een stack van 2 foto's. Waarvan ik bij een het spinnetje letterlijk door het gras heen gefotografeerd heb. Daardoor kreeg ik een mooie bokeh, maar het spinnetje werd niet goed scherp. Heb daarna nog een foto gemaakt, nadat ik het gras voor de lens weg had gehaald. Wat een foto opleverde met een scherp spinnetje, maar met een lelijke bokeh (grijs met 3 vage grassprietjes). In Photoshop de foto's automatisch uitgelijnd en verder met de hand samengevoegd, zodat ik 1 foto overhield met mooie bokeh en scherp spinnetje. :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8308/7840025202_5f6b18811b_z.jpg
Webside by Tommy van der Velden, on Flickr

en nog een van dezelfde ochtend:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8436/7840563512_4d1b116795_z.jpg
Springspin by Tommy van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
Macro of niet, het is wel een hele unieke foto en ik vind 'm vet :P

Tweede ben ik wat minder fan van, door de witte vignetting lijkt het net op een liefdesverklaring voor de spin ofzo :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:00:
Macro of niet, het is wel een hele unieke foto en ik vind 'm vet :P
Tnx, de foto werd op Flickr ook al gelijk 2x gefaved. 8)
Tweede ben ik wat minder fan van, door de witte vignetting lijkt het net op een liefdesverklaring voor de spin ofzo :+
Misschien ben ik wel gewoon vreselijk wanhopig. :D Maar ik was gewoon aan het spelen met de kleuren, vond dit wel leuk. Inderdaad een soort van trouwfoto stijl. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
ik vind die eerste ook redelijk briljant hoor!! beetje spacy, het web lijkt te bewegen, de grassprieten zijn vaag, maar toch ook weer niet.

De 2e vind ik te licht, er valt teveel detail weg naar mijn idee.

Verwijderd

Dank. :) Van de tweede viel me vanochtend op dat 'ie inderdaad best licht/wit is geworden. Maar het valt op zich nog wel mee hoeveel detail er in het wit verdwijnt. Hier het origineel ter vergelijking :

Afbeeldingslocatie: http://i1044.photobucket.com/albums/b444/sargonaut/IMG_9139.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@douPel, die rupsen vind ik iets te onrustig, spreken me niet echt aan, maar je blauwtje een beetje hoger is echt leuk gelukt, vooral 3# heeft een leuke "cadrage"

@Ventieldopje, leuke serie, vooral de eerste spreekt me erg aan, het doet echt denken
aan iets dat aan het zinken is en dat rode bellen achterlaat, bij de anderen zjin het
haast een soort kwallen, leuk :)

@Sargonaut, misschien een idee om de Springspin foto in ZW te verwerken ? De eerste versie bevat al weinig kleur en ziet er goed uit.

Wel, na maanden jaren lurken, en nu 1 jaar later met mijn nieuwe toestel en meer dan 6 maanden met mijn macro lens, hier ook een bijdrage.

Scherpte kon iets beter maar het beestje wou maar niet stilzitten.

Commentaar welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8297/7863881408_502c4ca8b9.jpg

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treedo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 23:18
@Ventieldopje: Vooral de eerste is gaaf, de ander 2 vind ik wat minder.

@Sargonaut: Wat een spinnen! Prima foto's, maar Webside is echt heel gaaf. Het is alleen niet echt macro ;)

@Bestiole: Prima foto, niks bijzonders maar wel goed uitgevoerd.

Deze foto is 's ochtends vroeg genomen"

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7258/7690319080_95be93e19b_z.jpg
Fly by Treedo, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Treedo: Vlieg is mooi scherp. Gewoon als idee; Een kwart slag met de klok mee draaien, zou ook een interessante compositie opleveren.

@Bestiole: Het witje staat er goed op, netjes belicht. Net boven de voelsprieten lijkt een vuiltje te zitten, waarschijnlijk iets op de lens gehad? Wel zonde dat de vleugels al zo beschadigd zijn.

Vanochtend op de hei geweest. Toen ik eind van de ochtend op het punt stond naar huis te gaan, camera en statief ingepakt. Nog even een klein rondje tussen de struiken door, zul je net zien dat juist dan vanalles tegenkomt. Dus ik snel de spullen weer uitgepakt, en oa deze foto gemaakt. Met gratis extra verscherpingsrandjes van Flickr om de omlijning. :

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8176/7964802236_13c6549860_z.jpg
Gehakkelde Aurelia by Tommy van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Gave vlinder Sargonaut!! Mooie kadering, bokeh vind ik ook mooi. Mooi gedaan hoor :) Enige puntje is dat ik het jammer vind dat het lichaam van de vlinder (de ogen) net buiten je dof valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnx. :) Vond het zelf ook wel een beetje jammer van de ogen. Heb ook foto's met de ogen scherp, maar dan was de positie van de vleugels of de hele vlinder weer anders. Vond uiteindelijk de compositie belangrijker, en het meest opvallende en interessante aan de vlinder is scherp. Foto is trouwens gemaakt met een 18-55mm kitlens.

Kwam vanochtend deze libel tegen. Bijna half zo groot als gebruikelijk voor een Glazenmaker, dus dat zal het wel niet zijn. Welke soort dan wel precies, kon ik niet vinden. Beestje bleef rustig zitten, ik mocht zelfs z'n vleugels nog verdraaien, zodat het er op de foto wat leuker uitzag. Na de foto kwam hij even op m'n arm zitten, voordat 'ie er weer vandoor ging. Foto is gemaakt met mijn EF-S 55-250mm. :

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8450/7969787124_74b219c815_z.jpg
Zwarte heidelibel (Sympetrum danae) by Tommy van der Velden, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
nice shot Tommy! Moet er echt weer een keer vroeg uit gaan om lekker nar de bossen te gaan om foto's te schieten :)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treedo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 23:18
@Sargonaut: Weer 2 goede platen! Toch 2 opmerkingen, bij de vlinder is het jammer dat het kopje niet scherp is. En bij de libelle vind ik de witte achtergrond niet heel fijn kijken. Maar dat neemt niet weg dat het toch zeer goede foto's zijn.

Van mij ook 2 foto's:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8032/7964937338_126b045c43_z.jpg
Garden Spider by Treedo, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8312/7948660466_c1d8e470c7_z.jpg
Damselfly by Treedo, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ik vind dit lichte achtergrond wel lekker werken bij die libel! zorgt er voor dat hij er goed uitspringt.

Vind het spinnetje van je goed gelukt! De libel is daarentegen een beetje aan de overbelichte kant! Wel leuk dat het lijkt alsof er licht uit zijn vleugels komt :P

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 12:12:

Kwam vanochtend deze libel tegen. Bijna half zo groot als gebruikelijk voor een Glazenmaker, dus dat zal het wel niet zijn. Welke soort dan wel precies, kon ik niet vinden. Beestje bleef rustig zitten, ik mocht zelfs z'n vleugels nog verdraaien, zodat het er op de foto wat leuker uitzag. Na de foto kwam hij even op m'n arm zitten, voordat 'ie er weer vandoor ging. Foto is gemaakt met mijn EF-S 55-250mm. :
Dit is idd een veel kleinere soort dan gebruikelijk voor een glazenmaker, het is namelijk onze allerkleinste echte libel: de Zwarte heidelibel (Sympetrum danae), een vrouwtje. Ten opzichte van de andere heidelibellen altijd te herkennen aan de hand van de zwarte band met 3 gele stipjes op de zijkant van het borststuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ik vind het nog steeds merkwaardig hoe jullie die (overigens prachtige) libelle's en vlinders op de foto krijgen op 1:1 ... (hint dit is het macro topic).

Meh, zie wel weer heel veel mooie foto's voorbij komen. Zelf de afgelopen tijd druk geweest met andere dingen (alles behalve macro haha) maargoed, volgende maand is het weer wat rustiger en zal ik misschien nog wat leuke dingen plaatsen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

@Sargonaut: De vlinder is echt heel goed gelukt. De foto van het kleine spinnetje in het web is super!

@Treedo: De spin is een hele fraaie foto. De kruisspinnen duiken nu overal op. Dit exemplaar zat een beetje in een hoekje ineengedoken:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8180/7950944988_21bd227f9a_z.jpg
Cross Spider by Matt H. Imaging, on Flickr

Op een of andere manier is zo een webspin een beetje uit zijn element als de spin niet in het web zit. Net alsof de poten te lang zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 10-09-2012 17:24 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle complimenten. _/-\o_

@Treedo: Mooi hoe die spin aan het spindraad hangt. De waterjuffer lijkt inderdaad iets overbelicht, maar dat lichteffect bij de vleugels is wel erg gaaf. Komt dat zo uit de camera?
@SnoeiKoei: Bedankt, interessante info. :) Heb het even aangepast.
@EXX: De spin is mooi scherp, die spinnenweb draadjes die ervoor langs lopen zijn ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ventieldopje schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:49:
Ik vind het nog steeds merkwaardig hoe jullie die (overigens prachtige) libelle's en vlinders op de foto krijgen op 1:1 ... (hint dit is het macro topic).
Als er hier echt alleen maar echte, officiële macro-foto's mogen worden gepost blijft het hier erg rustig, dus alle reden om close-up-foto's te plaatsen in het macro-topic :P

Dus bij deze ook van mij een close-up, klik voor veel groter O+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YnjJO8K6EMuNuSpXp9K4VN3Y/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Mooie fotos weer allemaal :)

@ Treedo, je spin heeft een mooie houding, maakt de foto wat boeiender om naar te kijken.
Je waterjuffer is ook gaaf, maar zit volgens mij tegen het overbelichte aan. Achtergrond is mooi egaal. Had van mij wel een fractie ruimer gemogen aan de rechterkant.

@ EXX: je spin is zeker mooi scherp, veel detail, mooi om te zien:) De compositie vind ik dan wat minder spannend en niet zo rustig.

@ Snoeikoei: de grote versie is inderdaad een stuk beter :9 Mooi om er 1 in de lucht te zien en 1 op de plant. Ik vind het zelf knap lastig om ze vliegend/zwevend erop te krijgen.

Gisteravond kwam ik een wespennest tegen. De instellingen hadden beter gekunt, maar het was ook weer niet echt 'ontspannen' zitten en foto's maken en ben simpelweg vergeten aan alles te denken:P Note: de scherpte is net niet optimaal helaas

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8303/7973259594_ce9b10cb2b.jpg
Wespennest by P Pepping, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Laatst online: 13-09-2015
SnoeiKoei schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:45:
[...]

Dit is idd een veel kleinere soort dan gebruikelijk voor een glazenmaker, het is namelijk onze allerkleinste echte libel: de Zwarte heidelibel (Sympetrum danae), een vrouwtje. Ten opzichte van de andere heidelibellen altijd te herkennen aan de hand van de zwarte band met 3 gele stipjes op de zijkant van het borststuk.
Het is geen glazenmaker maar een korenbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

SlagerBlom schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:55:
[...]

Het is geen glazenmaker maar een korenbout.
Dat weet ik, ik begon ook niet over glazenmakers, die vergelijking maakte hij zelf. ;)

• GokuSFE434
@Treedo: leuke platen, mooie rustige bokeh bij beiden.
@EXX: lekker scherp monster op de foto.
@SnoeiKoei: leuke plaat met die zwevende er ook nog scherp op. (thanks nog trouwens voor de correctie van mijn zweefvlieg, zoals je al doorhad ben ik absoluut geen insectenkenner ;)
@douPel: ziet er inderdaad niet uit als een plek waar je op je gemak al je spullen installeert en ervoor gaat zitten. Misschien dat de wespen zelf (in elk geval de voorste) nog wat uitgelicht kunnen worden met wat meer contrast/kleur.

Ook hier zit de tuin vol met kruisspinnen. Heb er maar één geschoten die met z'n maaltijd bezig was en geprobeerd om het voetzool perspectief te vermijden.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8302/7979192333_e55596df66.jpg
Dinnertime!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

GokuSFE434 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:58:
@EXX: lekker scherp monster op de foto.
Dat was ook het idee, een foto van een grote griezel.

Overigens heeft dezelfde spin later op de dag een compleet wielweg gesponnen en zich in de gebruikelijke pose in het midden geplaats. Dat zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8447/7980186529_6042d082d2_c.jpg
Cross Spider by Matt H. Imaging, on Flickr.
Sony A55 + Minolta 100 F2.8 Macro D

Helaas is het web helemaal opgegaan in de achtergrond in is zo goed als onzichtbaar. Kijken of ik volgende keer ergens een stuk zwart papier oid kan uithalen op er achter te houden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Het is alweer even geleden dat ik me hier heb laten zien en eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ook niet veel met fotografie bezig ben op het moment (m.u.v. fotograferen voor m'n werk).

Maar vandaag even een plaatje geschoten van deze harige jongen en ik vroeg me af of iemand toevallig weet wat voor rups dit is?

Afbeeldingslocatie: http://www.floriske.nl/plogger/plog-content/thumbs/macro/bugs--spiders/large/219-img_9437.jpg
Caterpillar by Floris Bosman

Zelf kom ik niet veel verder dan van een soort mot, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:56
floriske.nl schreef op zondag 16 september 2012 @ 18:07:
Het is alweer even geleden dat ik me hier heb laten zien en eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ook niet veel met fotografie bezig ben op het moment (m.u.v. fotograferen voor m'n werk).

Maar vandaag even een plaatje geschoten van deze harige jongen en ik vroeg me af of iemand toevallig weet wat voor rups dit is?

[afbeelding]
Caterpillar by Floris Bosman

Zelf kom ik niet veel verder dan van een soort mot, maar zeker weten doe ik het niet.
witvlakvlinder :Y (http://www.vlindernet.nl/rupsinfo.php?vlinderid=457)

[ Voor 3% gewijzigd door Keiichi op 16-09-2012 18:18 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Dat is snel :D Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:56
Pas geleden zo'n zelfde ding op m'n bureau gehad :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@EXX, gave plaat, mooie toning vooral. Dat het web niet goed zichtbaar is vind ik niet eens zo storend, je zou eventueel het web nog wat terug kunnen halen met nabewerking voor zover mogelijk ;) De foto doet me denken aan die van mij eigenlijk ..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MxZ7nkgvPjJnL07wiVZAC2E3/full.jpg
5D Mark II, MP-E 65mm, 1/200s, f/5, ISO 800, 1:1

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst weer met m'n macro-tube bezig geweest:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8305/7973696292_9e1c142c8b_z.jpg
SIMM holders by Wouter Haring, on Flickr

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 23:59:
Laatst weer met m'n macro-tube bezig geweest:

[afbeelding]
SIMM holders by Wouter Haring, on Flickr
Only @ T.net. ;)

Maar ik moet toch ook even opmerken dat ik er kwa kleur niet zoveel aan vind en het plaatje mij wat onderbelicht lijkt. Daarnaast is het extra detail dat je nu ziet eigenlijk alleen maar stof en dat is jammer...
Hier kan je toch vast wel een mooiere poging naar doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

@doupel; Prachtige foto. Moest je bovenop het nest zitten? lijkt mij niet echt prettig.

@Goku, EXX & Ventieldopje. Is het soms spiderweek bij het Nature CHannel? :P Wel mooie foto's.

@Nurks. Ik heb pas geleden ook nog zulke foto's gemaakt.

Ben zelf net begonnen met macro-fotografie. Aangezien ik nog niet veel geld wil (en kan) besteden gebruik ik opzet-ringen. Zodoende doe ik momenteel composities ipv levende objecten. De onderstaande foto is gemaakt met een Canon 1000D met een Canon 28-90 EF Lens, Iso 100 en natuurlijke belichting. (dat wil zeggen, gemaakt bij het raam :P)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/s3KCn1gz7GVTGdmzygFDAFP8/full.jpg

Eigen kritiek; De focus, maar je kunt dit moeilijk verhinderen met het materiaal wat ik momenteel tot mijn beschikking heb.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@NurKs-XI, haha idd only @ tweakers!

@Auredium, leuk dat je ook begonnen bent! Met de beperkte scherpte-diepte heb je altijd te maken met macro, dit heeft niks te maken met je gear ;) Een kleiner diafragma gebruiken (mits het licht het toelaat, desnoods flitsen) kan hier vaak een oplossing bieden. Vind de crop en de randonscherpte bij deze foto juist wel wat hebben, leuk gedaan :)

Volgende keer zou je misschien ook nog de sluitertijd en diafragma er bij kunnen zetten aangezien deze meer van belang zijn :)

Hier nog eentje die ik pas even heb geschoten op een regenachtige pyjama dag, toen het eventjes droog was hup op de blote voetjes naar buiten en schieten maar. Heb er nog wel veel meer geschoten maar nog geen tijd gehad om ze allemaal uit te zoeken, misschien later meer dus ;)

Höstregn
5D Mark II, MP-E 65mm, 1/160s, f/2.8, ISO 400, 1:1

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 01-10-2012 14:14 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

@Ventieldopje. Wat mij aan die foto zo bevalt is de kleuren. Vrij weinig kleuren die de sterke sfeer van de herfst/winter naar voren brengen.

Ik heb nog even snel een Pentium 4 chip gisteraaf gefotograffeerd. Wederom zelfde opstelling als bij de euromunt. Diafragma helaas niet afgelezen. Belichtingstijd is 30 seconden. Licht komt van een kamerlamp af (40 Watt spaarlamp hangend zo'n 2.5 meter hoger). Een enkele chip is in werkelijkheid 1 x 2 mm.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JoZyVx5MNbIoI6usHaB8d3w2/full.jpg

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 21:17
Paul,

Ik mis beetje schepte. Had je niet beter kunnen flitsen?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hamed schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:55:
Paul,

Ik mis beetje schepte. Had je niet beter kunnen flitsen?
Geen losse flitser maar met wat knutselen vanavond een nieuwe foto met flits. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 21:17
Succes :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
@Auredium: Ik zou wel op z'n minst de processor even goed schoonmaken, hij ziet er wel erg stoffig uit nu. Onderwerp is wel wat saai opzich al, maar misschien als je hem echt super strak en clean op de foto zet lijkt het beter :)

Of misschien in een ander standpunt zodat je er schuin overheen kijkt ofzo in plaats van zo bovenaf zodat je nog wat dieptewerking krijgt in de foto.

[ Voor 24% gewijzigd door hypz op 02-10-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

hypz schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:41:
@Auredium: Ik zou wel op z'n minst de processor even goed schoonmaken, hij ziet er wel erg stoffig uit nu. Onderwerp is wel wat saai opzich al, maar misschien als je hem echt super strak en clean op de foto zet lijkt het beter :)

Of misschien in een ander standpunt zodat je er schuin overheen kijkt ofzo in plaats van zo bovenaf zodat je nog wat dieptewerking krijgt in de foto.
Om eerlijk te zijn was de proc veel smeriger dan ik kon zien met het blote oog. Ik zal hem vanavond afspoelen en schoonmaken met een kwastje of zo. Diepte er in brengen is een kwestie van smaak gok ik. Ik zal eentje met en eentje zonder proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Volgende keer goed letten op het diafragma, als deze te klein is dan wordt de foto ook aardig onscherp ;) Een belichtingstijd van 30s werkt natuurlijk ook niet mee aan de scherpte.

Hier een leuke toevalstreffer ...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uuFUt9RDZ5IWu08RCsBujnak/full.jpg

100% crop:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d1LCdTUFqVbsy8oKsvVGLp1y/full.jpg

Instant win :o

[ Voor 39% gewijzigd door Ventieldopje op 03-10-2012 01:08 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-08 10:52
@ventieldopje, ik vind jouw foto's echt prachtig, vooral de kleur en de sfeer die het overbrengt. De foto hierboven is inderdaad instant win, haha.
Ventieldopje schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:11:
[...knip...]

Hier nog eentje die ik pas even heb geschoten op een regenachtige pyjama dag, toen het eventjes droog was hup op de blote voetjes naar buiten en schieten maar. Heb er nog wel veel meer geschoten maar nog geen tijd gehad om ze allemaal uit te zoeken, misschien later meer dus ;)

[afbeelding]
5D Mark II, MP-E 65mm, 1/160s, f/2.8, ISO 400, 1:1
Ik heb ooit een soortgelijke foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5131/5577703455_7d4e079a2a_n.jpg

gemaakt met mijn 50mm 1.8 en een cheapo extension tube set. Helemaal achteraan in mijn photostream zijn trouwens nog een aantal macro's te vinden die ik hebt gemaakt met de extension tubes.

Recentelijk deze twee gemaakt. Niet zo boeiend als spinnen, sprinkhanen en mieren, maar ik vind het wel iets rustgevends hebben.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8459/8061651159_794e6d980b_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8312/8061650837_b248f084c5_n.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Elegy123 op 07-10-2012 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Elegy, gaaf! Druppels zijn altijd simpele maar leuke onderwerpen. Ik koos mijn druppel in het voorbeeld wat je noemde (Höstregn) omdat er druppeltjes in de druppel zaten somehow. Bovendien vond ik de lijnen mooi lopen van zowel de voor en achtergrond. Na een poosje lopen in het bos of zelfs in de tuin na een flinke regen bui vind je zonder moeite héél veel mooie druppels.

Het is wat jammer van het grote zwarte vlak in je foto maar wat ik heel erg gaaf vind is de druppel zelf, die gladde reflectie en uiterst gladde zachte lijnen in contrast met zijn ruwe ondergrond, leuk gedaan ;)

Wat betreft je andere twee foto's vind ik het jammer dat de achtergrond niet helemaal wit is maar iets van grijs. Verder vind ik het wel leuk om te zien hoe die belletjes aan elkaar hechten op de tweede foto, het heeft iets abstracts maar je moet er maar net van houden kan ik me voorstellen ;) Leuk gedaan!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Dankje, hehe. Ja het abstracte is iets waarvan je moet houden. Ik kan het wel waarderen maar deze foto's vloeiden vooral voort uit het feit dat ik weinig anders te fotograferen had :P

Ik kan met mijn Sigma 17-70 met macro functie (eigenlijk meer een close-up functie) aardige fotos maken maar moet HEEL erg dicht op het onderwerp. Voor kleine beestjes is dat vaak genoeg reden om in paniek te raken en die grote lens uit de weg te gaan.
Met extension tubes + de 17-70 kan ik zelfs als ik het onderwerp aanraak met de lens nog scherpstellen, maar dat gaat niet op voor druppels en beestjes ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Elegy123 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:05:
Dankje, hehe. Ja het abstracte is iets waarvan je moet houden. Ik kan het wel waarderen maar deze foto's vloeiden vooral voort uit het feit dat ik weinig anders te fotograferen had :P

Ik kan met mijn Sigma 17-70 met macro functie (eigenlijk meer een close-up functie) aardige fotos maken maar moet HEEL erg dicht op het onderwerp. Voor kleine beestjes is dat vaak genoeg reden om in paniek te raken en die grote lens uit de weg te gaan.
Met extension tubes + de 17-70 kan ik zelfs als ik het onderwerp aanraak met de lens nog scherpstellen, maar dat gaat niet op voor druppels en beestjes ;(
Dat maakt het wel lastig ja maargoed, daar leer je mee werken :) Met beestjes is het vooral de manier van benaderen, ik moet met mijn macro lens ook héél dichtbij komen maar dit gaat bij heel veel beestjes prima zolang je maar langzaam en rustig beweegt, soms even stoppen tussendoor. Dit maakt het ook wel vermoeiend als je een zware kit hebt ;)

Zo heb ik gisteren toch een klein spinnetje met daglicht op 5:1 er op gekregen en een vlieg en nog een hoop andere dingetjes, zal ik straks nog wel wat foto's van plaatsen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegy123
Gaaf, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje: Mooie compositie, leuk die luchtbelletjes in de druppel.
@Auredium: *kuch squeek* Stoffig macrootje. De spaarlamp die je gebruikt heb maakt de foto erg geel. Door de witbalans anders in te stellen kan je een stuk normalere belichting krijgen.
@Ventieldopje: Leuke bokeh. Vind de afstand wat te groot voor macro, maar wel netjes op het hoofdje.
@Elegy123: De belletjes zien er wel interessant uit. Kan niet echt zien wat voor vloeistof en ondergrond, waardoor ik net wat langer blijf kijken. De bovenste vind ik wat minder, omdat daarvan de bovenkant wegvalt tegenover de achtergrond. Bij de onderste zou ik eventueel de ramen in de reflectie nog uitgepoetst hebben.

Gisterochtend was het mooi weer voor dauwfoto's. Eenmaal op de hei, bleek alle ochtenddauw nog bevroren. Was behoorlijk koud als ik ergens op m'n knieen ging zitten, maar nadat het ijs onder m'n knieen eenmaal gesmolten was, ging het wel... Totdat ik, met m'n steeds natter wordende broek en trui, op een andere plek ging zitten, dan was het gelijk weer ijskoud.

*cut*

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 22:24 . Reden: voorjaarsschoonmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, mooie foto's, vooral die laatste is het detail goed te zien. Wel jamer bij beide van die witte vignettering. Dat detail op die druppel van die laatste foto maakt hem mijn favoriet, de kleuren vind ik ook er echt bij passen.

Die eerste foto van je zou ik nog eens moeten zien met donker of geen vignet, de DoF en verdere kleuren zijn er wel heel mooi van namelijk.

Hoop in de winter ook weer van die platen met ijs kristallen te kunnen maken!

Over dat beestje ... deze is meen ik 2:1 gemaakt. Het was een piepklein oranje stipje op een blaadje dat bewoog, toen ik door de lens keek kon ik pas zien dat het een soort mini bladluis was. Dit was ook meer een shot voor de fun, hij wou niet stil blijven zitten en ik was daar eigenlijk voor de vlinders dus meh haha. Het is dus wel degelijk super dichtbij maar goed ... het is een onzin shot. Hij is perfect gefocust op de oogjes (kleiner dan een haar dikte) en dat was wel een Wow moment!

Hier nog een paar van mij, deze zijn gemaakt op een dag dat we gepland hadden om te gaan urbexen. Alleen zat het gebouw zó goed dicht dat we maar besloten de omliggende natuur te verkennen. Al met al een leuke dag gehad :)

Leaf
5D Mark II, MP-E 65mm, 1/200s, f/3.5, ISO 1600, 2:1

Too Small For Gnomes
5D Mark II, MP-E 65mm, 10 shot stack, 1/250s, f/2.8, ISO 800, 3:1

Heb er nog wel meer van die dag, die staan of komen te staan op mijn website :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
@Sargonaut: Erg gaaf, ik vind zelf de witte vignette best passen hier, zeker bij de 1e foto, bij de 2e ook wel maar vind ik iets te veel nu.

@Ventieldop: Mooi allebei! 2e kijkt erg lekker ook omdat hij ook onderin mooi scherp is samen met de paddenstoel. Ik zie eronder staan 10 shot stack, is dat dan focus stacking o.i.d. of hoe moet ik dat zien?

Als ik in dit topic kijk dan juiken mijn handen wel heel erg ook zelf ook eens een macro lens aan te schaffen.

[ Voor 28% gewijzigd door hypz op 08-10-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
@Sargonaut en @Ventieldopje: Prachtige foto's, ik zie dat ik het ook meer plat op de grond moet zoeken.
Onlangs heb ik eindelijk een 2de hands MP-E 65 kunnen scoren (naast mijn 100L en 180) en dacht eerst waar ben ik aan begonnen maar begin het steeds leuker te vinden. Ben nog bezig met een goede belichting maar daar wordt aan gewerkt.
Fruitvliegje:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8306/7980207063_c5167ef825.jpg
IMG_5095-mod by Ruud1957, on Flickr
Een of andere vlieg:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8454/8003812191_8dc70c7df8.jpg
IMG_4952-mod by Ruud1957, on Flickr
Een motje door het dubbelglas:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8041/8063772292_4af2495427.jpg
IMG_5478-mod by Ruud1957, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
Die mot is vet :D Wist niet dat 'ie er zo cool uit zagen :P Hoe heb je die belicht eigenlijk? Flitsen door dubbelglas lijkt me vrij lastig, maar het ziet er wel geflitst/belicht uit.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het commentaar, complimenten en de faves! :)

@Ventieldopje: Ik had voor witte vignet gekozen om het geheel een wat koudere uitstraling te geven, beetje alsof de rest erom heen sneeuw was oid. Hier een versie met zwarte vignet en gelijk ook het origineel zonder aangepaste kleuren. (In photoshop ziet het er veel kleuriger uit btw. Onderweg hiernaartoe is er wat kleur en contrast aan Photobucket.com gedoneerd.)

*cut*

Over jouw foto's: #1: Mooie bladstructuur. Een uitsnede of vergroting tussen de hoofdnerven zou ook wel een mooie abstracte foto opleveren. #2: Netjes gestackt, ik zie geen artifacts. Wel jammer dat je de bovenrand van de hoed niet meegepakt hebt in de stack. Denk dat met 2 of 3 foto's meer, de rand wel scherp geweest was. Dat zou tegenover de zachte bokeh op de achtergrond, een mooi contrast geven. (En misschien had ik die konijnenkeutel, of wat dat zwarte ding linksonder ook is, aan de kant geveegd.)

@RMRJ: Vind het motje er leuk op staan, mooi scherp. Heb even opgezocht wat voor een het is. Waarschijnlijk een Motmug. Ik had voor de afwerking die stipjes op de achtergrond even weggewerkt. De vliegen zijn ook wel oke, alleen vind ik daarvan de compositie niet zo. Denk dat ik de uitsneden anders had gemaakt, meer portret-achtig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 22:23 . Reden: voorjaarsschoonmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, thanks, ik stoor me alleen steeds meer aan dat de midden nerf niet scherp is. Ik heb er een berg foto's van en anders well ... tis niet moeilijk om die foto te maken alleen om het goeie blaadje te vinden. Doe heb wel een keer overnieuw, meteen eens kijken hoe mijn nieuwe statief bevalt op 5x macro :)

De foto van je met zwart vignet vind ik al een stuk beter! Wel is hij echt zwart ipv. donker waardoor er geen detail meer in zit, dat is wel jammer en hij is daardoor wel heel nadrukkelijk aanwezig. Misschien door de laag van het vignet een andere methode mee te geven zoals doordrukken of iets dergelijks dat je dan detail behoud maar dat hij wel donkerder wordt, een iets zachtere afloop zou daar ook bij helpen want nu is hij vrij hard.

Grappig om te zien (en te doen) dat je met een aanpassing van de kleuren zo'n andere sfeer neer kan zetten, is dit een mooi voorbeeld van :)

@RMRJ, Gaaf gedaan al dan wel wat gewoontjes met uitzondering van het motje maar dat is misschien omdat ik zelf ook vaak genoeg vliegen van dichtbij zie. Dat motje vind ik wel heel gaaf maar wel jammer dat er zo veel stof ook te zien is, kleuren en scherpte zijn wel spot on. Ben benieuwd wat je verder gaat maken met de MP-E, ontzettend leuke, tijdrovende maar verslavend lens :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Even een schopje :)

Hier nog eentje van mij, ik hou van schedels <3 Tevens ook mijn eerste macro HDR al zul je dat waarschijnlijk niet terug zien in de foto (ook de bedoeling) :)

All Things Come To An End.
5D Mark II, MP-E 65mm, 3 shot HDR (-2, 0, +2), f/5.6, ISO 2500

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
@ ventieldopje, nee, dat zie ik zo snel inderdaad niet terug. Ben daarom ook wel benieuwd naar een (linkje naar) normaal belichte foto, om het verschil te zien. Vind m trouwens wel gaaf. Lekker onheilspellend, passend bij een schedel. Scherptediepte vind ik ook goed. Linksonder is het vrij veel zwart, maar doordat je de contouren van de oogkas ziet en weet hoe die moeten lopen, is het niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:11
Geen super dichte macro maar ben er wel tevreden van.
Genomen met de 100mm Canon

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8325/8090478925_bab5d4ff76.jpg

Flickr

Vimo Fotografie - www.vimo.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Een fraaie foto van toch wel een klassieke paddenstoel: rood met witte stippen. Was kabouter Spillebeen niet thuis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vimofoto
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:11
EXX schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:01:
Een fraaie foto van toch wel een klassieke paddenstoel: rood met witte stippen. Was kabouter Spillebeen niet thuis? :+
Heb eens op de deur geklopt zonder resultaat.
Waarschijnlijk was hij weg met zijn picknickzak :)

Vimo Fotografie - www.vimo.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
RMRJ schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:06:
...
Een of andere vlieg:
......
Ik vind deze zeer mooi! Helaas staat de heel vlieg er niet op, maakt het niet iets minder.... maar dat is denk ik persoonlijk :P
Kwam vroeger vaak in een bos geweest, maar nog nooit zo'n paddestoel gezien.... Super foto! _/-\o_
Niet echt wat op aan te merken, maar ik ben dan ook een beginner (zacht uitgedrukt)

Sinds kort een D5100 in mijn bezit....
Zat TV te kijken en zag buiten ineens deze spin zitten en ik dacht: 'Laat ik ook eens een Macro foto proberen!' :+

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8473/8106270728_721d3fa601_z.jpg
Origineel: Macro Spin --> D5100, 105mm, 1/1000s, f/5.6, ISO 100

Hij is lichtelijk bewerkt in Lightroom en een (klein) stukje uitgesneden :)

Later nog stukje verder gecropped (volgens mij is dat de goede term :?), nog geen ervaring mee :X
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8324/8106371284_5378cf66ab_z.jpg
Origineel: Macro Spin Cropped

Diezelfde dag kwam ik ook nog een bloemetje tegen:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8328/8106480776_ffea3aa387_z.jpg
D5100, 105mm, 1/30s, f/5.6, ISO 200

[ Voor 40% gewijzigd door Beukgevaar op 20-10-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GokuSFE434
@RMRJ: ik vind die mot echt wel gaaf! Ondertussen nog meer leuks gedaan met je MP-E 65?
@vimofoto: heerlijke herfstfoto, lekkere kleuren.
@Ventieldopje: ook benieuwd naar het hoe (en waarom) van HDR bij je schedelfoto :)

Ik kwam tijdens mijn vakantie 's morgens nog de lokale straatvegers tegen, ze waren er maar druk mee.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8053/8132786149_0d82e1c3e2.jpg
The cleaners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje: Jammer dat de oogkas deels wegvalt in de donkere hoek. Als die hoek niet zo donker was geweest, had ik de foto een stuk mooier gevonden.
@vimofoto: De paddenstoel staat er goed op, ik vind de achtergrond wat onrustig.
@Beukgevaar: De spin is wel aardig gelukt, hoewel iets te hard geflitst.
@GokuSFE434: Leuk moment, mooi scherp.

Om dit topic weer eens omhoog te schoppen, van mij een 'niet zo macro' panorama. :) Hoewel de foto's met een 100/f2.8 macrolens van redelijk dichtbij gemaakt zijn, is dat na het stitchen niet meer goed te zien.

*cut*

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 22:23 . Reden: voorjaarsschoonmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@Sargonaut, die hoek is ook niet zo donker maar mede door de JPG compressie vallen net de laatste details er in weg, in de RAW op een IPS scherm zijn er nog meer details zichtbaar waardoor ook dat deel interessant blijft. Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar om de JPG op de RAW te laten lijken helaas, als print is hij wel mooi gelukt in ieder geval!

Maar ik ben het met je eens hoor, ik moest hem gewoon even delen aangezien het een van m'n favoriete foto's is :X

Leuke bokeh panorama weer, wel jouw ding volgensmij ;) De bokeh is ook in deze wel weer erg aanwezig wat het een vrij drukke foto maakt, toch blijven mijn ogen gericht op de paddestoelen. Wat ik persoonlijk nog vetter zou vinden is de zelfde foto maar dan met een boter zachte bokeh (geen ringen), misschien mogelijk door 1:1 te gaan en zowel in de breedte/hoogte als in de diepte te stacken? Ik denk dat dit mogelijk is met 2 sliding rails, eerst hoogte en breedte helemaal doen en dan diepte aanpassen en dan weer hoogte en breedte doen etc. Dan alle hoogte/breedte platen stitchen en inladen als lagen in photoshop en die weer alignen en blenden als focus stack. O-)

Om een kort verhaal lang te maken, ohnee dat heb ik al gedaan. Andersom dan: Mooie foto! 8)

@Goku, leuk moment gepakt daar!

@Beukgevaar, probeer de volgende keer zonder flitser te werken of er iets subtieler mee om te gaan, deze foto's hebben alle sfeer verloren doordat ze geflitst zijn. Bij de spinnen valt dit nog wel mee maar bij de bloem is dat echt duidelijk zichtbaar ;)

@Vimofoto, aparte paddestoel alleen mist voor mijn gevoel wat sfeer, de vignetting doet in mijn ogen niet veel goeds in dit geval, ik denk dat je met een beetje photoshop liefde (in the good sense of the word) nog heel wat meer uit kan halen!

--

Ik ga snel ook maar weer eens beginnen met macro foto's, de laatste tijd eerst andere dingen uit gewerkt :) Nu heb ik mijn macro sliding rail binnen dus kan ik in alle rust van onwetende miniscule insecten focus stacks maken!

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 12-11-2012 14:37 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Ventieldopje schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:35:

Leuke bokeh panorama weer, wel jouw ding volgensmij ;) De bokeh is ook in deze wel weer erg aanwezig wat het een vrij drukke foto maakt, toch blijven mijn ogen gericht op de paddestoelen. Wat ik persoonlijk nog vetter zou vinden is de zelfde foto maar dan met een boter zachte bokeh (geen ringen), misschien mogelijk door 1:1 te gaan en zowel in de breedte/hoogte als in de diepte te stacken? Ik denk dat dit mogelijk is met 2 sliding rails, eerst hoogte en breedte helemaal doen en dan diepte aanpassen en dan weer hoogte en breedte doen etc. Dan alle hoogte/breedte platen stitchen en inladen als lagen in photoshop en die weer alignen en blenden als focus stack. O-)

Om een kort verhaal lang te maken, ohnee dat heb ik al gedaan. Andersom dan: Mooie foto! 8)
Op hoeveel foto's kom je dan uit? Red je dat met 1 kaartje? 8)7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:35:
@Sargonaut, die hoek is ook niet zo donker maar mede door de JPG compressie vallen net de laatste details er in weg, in de RAW op een IPS scherm zijn er nog meer details zichtbaar waardoor ook dat deel interessant blijft. Ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar om de JPG op de RAW te laten lijken helaas, als print is hij wel mooi gelukt in ieder geval!
Ik snap wat je bedoeld, heb er zelf ook vaak last van. Misschien helpt het als je voor het exporteren naar JPG de donkere en lichte tonen wat aanpast? Schaduwen iets lichter en highlights iets donkerder.
Die ringen/bokehrondjes worden veroorzaakt door tegenlicht van de zon wat weerkaatst word in de dauwdruppels. ;) Dus als je dezelfde foto zou willen maken, zonder rondjes, dan zou het genoeg zijn om op een ander tijdstip te gaan of gewoon de zon in de rug te houden.

De manier zoals jij beschrijft is zowieso best moeilijk omdat het maken van meerdere panorama's best wel wat tijd kost en de lichtomstandigheden steeds veranderen. Zelfs op een onbewolkte dag, de zon verplaatst, maar schaduwen enzo dus ook. Dat maakt het stacken van bokehpanorama's niet makkelijk.
Ik ga snel ook maar weer eens beginnen met macro foto's, de laatste tijd eerst andere dingen uit gewerkt :) Nu heb ik mijn macro sliding rail binnen dus kan ik in alle rust van onwetende miniscule insecten focus stacks maken!
Leuk! Een macrorail is erg fijn gereedschap bij macrofoto's. Niet alleen bij het stacken, maar ook om heel precies te kunnen focussen. Ben benieuwd! :)

*cut*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 22:23 . Reden: voorjaarsschoonmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend foto's wezen maken op de hei, en onderweg naar huis kwam ik deze vlinder tegen. :) :

*cut*

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 22:22 . Reden: voorjaarsschoonmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 16:46
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 23:53:
Vanochtend foto's wezen maken op de hei, en onderweg naar huis kwam ik deze vlinder tegen. :) :

[afbeelding]
-Citroentje

[afbeelding]
-Citroentje
Vooral die tweede doet het goed, met die herfstkleuren eromheen d:)b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:18

Goku33

Ownage!

@ Sargonaut:
12nov: Dit is absoluut een van je mooiere bokeh panoramas, vooral omdat er in het scherpe gebied boeiende onderwerpen staan, kleuren en licht zijn erg mooi en de out-of-focus highlights zitten niet voor het scherpe gebied.
13nov: Ik ben niet zo'n fan van de enorme witte vignet. Daarnaast is er van het onderwerp te weinig echt scherp.
14nov: Mooi scherp en mooie kleuren.

Van mij een foto die niet direct macro is, maar ik hier toch wel vond passen.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8339/8211628439_054f251677_z.jpg
Zwam by DunkNL, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me Doet een archeologische opgraving, en vind een gefossiliseerd macro-topic.*

@Goku33: Tnx voor de comments. :) De zwam is inderdaad niet heel erg macro, maar er is toch in ieder geval iets te zien van de structuur, en de druppeltjes zijn wel leuk. Jammer dat de foto niet helemaal scherp is.

Vandaag een paar focusstacks van sneeuwvlokjes gemaakt. :

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8356/8384976416_ef155e7685_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8075/8383890743_c671dfbfff_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8076/8384974456_9c3e3f0928_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Sarognaut, ik ben echt fan van je macro-paddestoelen/grassprietjes/ect. Maar deze ijs-serie vind ik net wat minder (warm?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Yeah klopt, beetje dooie boel hier de laatste tijd ... zelf met vanalles en nog wat bezig (alles behalve macro) bezig maar dat komt wel weer ... zeker nu met de sneeuw!

Vind die eerste twee wel nice, die 3e heeft een veel te kleine scherpte-diepte waardoor hij niet echt een 3D effect krijgt, die eerste twee wel een beetje ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-08 10:26
Ik ben trouwens erg benieuwd welke lenzen jullie gebruiken? Of gebruiken jullie ook wel eens close-up "filters"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Bliksem B schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:32:
Ik ben trouwens erg benieuwd welke lenzen jullie gebruiken? Of gebruiken jullie ook wel eens close-up "filters"?
Zie ook de OP voor mogelijkheden ;) Je kunt macro lenzen gebruiken, lenzen omdraaien, close-up filters gebruiken, tubes gebruiken ... wat je maar wil :>

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 7 ... 33 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)