Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:49

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@oviMivo Ja leuke bloemen in je tuin is echte aanrader. Soort buiten-studio.

En inderdaad. Je moet wel je mm even goed zetten voor je IBIS, anders werkt ie meer tegen dan in je voordeel. Bij Panasonic doen ze dat heel netjes. Als je hem aanzet met een domme lens erop, vraagt je camera altijd even of je nog steeds op 90mm aan het schieten bent. Simpele OK of shutter button en de vraag is weg. Maar zo vergeet je nooit je IBIS op goede FL in te stellen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-05 01:34

Spinnetje achter z'n web in de hedera. Niet helemaal geworden wat ik voor ogen had. Maar niet heel gek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:42
sys64738 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:01:
@oldsmelly Leuk. Welkom bij de club. Macro is hele andere tak van sport en in het begin inderdaad nog best lastig. Oefening baart zeker kunst. Maar is helemaal geen slecht begin. Zou met en zonder flitser proberen want overdag is het niet echt nodig meestal. Maar velen zweren erbij.

@Malle-piet Je weet al wat ik ga zeggen.... Hij staat er best mooi op maar let op je achtergrond. Leidt dermate veel af dat de libelle bijna bijzaak wordt. Bij de 2e foto is het al beter maar daar vind ik de hoek weer niet zo fijn. Niemand zei dat het makkelijk was ;-)

@FooLsKi Leuke serie. Hommels zijn ongeduldige beesten. Waar bijen nog wel eens lekker op een bloem willen blijven zitten, hoppen hommels van bloem naar bloem. Maar bij jou gaf ie je dus even lekker de tijd. Nice. De 3e foto is helaas wat te ver naar voren gefocust. Foto 4 steekt er wat mij betreft wel echt bovenuit. Die mooie oranje kleur tegen dat paars. Mooi.

@oviMivo Heerlijk scherp alle drie. Top. Enige puntje van aandacht is de achtergrond. Bij foto 1 lijkt het net of die bloem uit zijn rug komt en bij de 2e foto heb je die witte baan op de achtergrond (regenpijp, kozijn?). Komt wat onnatuurlijk over en leidt af. De derde foto kijkt veel fijner weg omdat daar de achtergrond wel mooi egaal en natuurlijk is.

Zoals op ander draadje ook al genoemd: er staan weer wat zonnebloemen in bloei in mijn tuin. Daar maken de insecten blij gebruik van, waar ik op mijn beurt dan weer gebruik van maak. Win win. Wederom een bij (ongetwijfeld stiekem toch weer een zweefvlieg) die lekker aan het snacken is.

[Afbeelding]
Snack Time by Gijs Peijs, on Flickr
Mooi dat geel en scherptediepte (y)

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xfile
Ik heb helemaal niets met insecten fotograferen, maar in de vlinderkas van de Botanische Tuin Universiteit Utrecht wat foto's gemaakt. De vlinderkas https://www.uu.nl/botanis...s/de-tuindelen/vlinderkas
De botanische tuin is overigens de moeite waard om te bezoeken nu de planten in bloei staan. Vooral de rotstuin https://www.uu.nl/botanis...ons/de-tuindelen/rotstuin

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 22:48

Toff

FP ProMod
oviMivo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:35:
[Afbeelding]

Spinnetje achter z'n web in de hedera. Niet helemaal geworden wat ik voor ogen had. Maar niet heel gek.
Sorry, maar deze is mijlenver verwijderd van je eerdere foto's. Geen idee wat je voor ogen had, maar voor mij werkt deze niet. "Niet heel gek" is nogal overrated, imho.

• oviMivo
Toff schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 01:36:
[...]

Sorry, maar deze is mijlenver verwijderd van je eerdere foto's. Geen idee wat je voor ogen had, maar voor mij werkt deze niet. "Niet heel gek" is nogal overrated, imho.
Snap je mening. Wellicht voor mijzelf meer van toepassing dan voor iemand die er zonder idee erbij naar kijkt. (No offense)

Het was een heel klein spinnetje onder een hedera blad, achter z'n web, in een donker stukje. Idee was om de spin achter het web scherp te krijgen en uit te lichten tegen de donkere achtergrond. En het web dan nog wel zichtbaar overal naartoe te zien gaan. Beetje om een creapy beeld te geven.

De foto zal zeker niet in m'n favorieten terecht komen denk ik, maar met bovenstaande in gedachten was ik nog best blij met het resultaat. Smaken verschillen ook natuurlijk :)

Uit nieuwsgierigheid; kun je ook aangeven wat je precies tegen staat aan de foto? Wellicht kan ik dat meenemen met een volgende poging :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@oviMivo Ik vind deze plaat ook minder sterk dan je voorgaande foto's. De hoek is niet zo mooi. Ik zie graag het kopje. Alternatieve hoeken/composities kunnen soms prima werken maar zijn pootje is niet echt een onderwerp/eyecatcher an sich.

Ook knapt de foto er wel van op als je links stuk eraf cropt. Hierdoor neemt groen de overhand en zit de spin echt in zo'n klein donker hoekje. Ook is de spin dan niet meer zo centraal gepositioneerd (hetgeen in dit geval niet zo goed werkt). En als bonus wordt de diagonale groene lijn door je foto duidelijker.

@Xfile Bedankt voor de tip. Ga misschien wel even keer kijken daar. Jouw foto's zijn leuk maar ik denk dat het standpunt bij beide nog iets beter kan. Bij 1 zou dat mooiere achtergrond/isolatie op kunnen leveren. En bij 2 minder op zijn kont gekeken en ook geen tegenlicht zoals nu het geval is.

• Xfile
sys64738 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:21:
@oviMivo

@XfileJouw foto's zijn leuk maar ik denk dat het standpunt bij beide nog iets beter kan. Bij 1 zou dat mooiere achtergrond/isolatie op kunnen leveren. En bij 2 minder op zijn kont gekeken en ook geen tegenlicht zoals nu het geval is.
Helaas waren de vlinders heel bewegelijk en wilden niet op commando ergens blijven zitten, of ergens gaan zitten. Het is gewoon mazzel hebben: je hebt het helaas niet voor het kiezen.

Bij foto 1: de diagonalen van de vleugels geven mooi dynamisch effect in het geheel. En dat is dankzij de achtergrond.
Bij foto 2: zie hoe de vormen van vlekken in de vleugels zich herhalen in de achtergrond. Het is mooi hoe de vlinder in het beeld staat: alsof hij/zij zich van de kijker afkeert.

Zo zie je maar dat elk mens een ander manier van kijken heeft, en dat regels niet absoluut zijn.
Klopt het dat je van eenvoud houdt in een foto? Van overzichtelijkheid?

[Voor 3% gewijzigd door Xfile op 26-07-2022 18:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wesloxx
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04:18
Vandaag even een test ronde gedaan met de 18-55 kit lens, hier heeft canon bedacht er een mooi Macro tekentje bij te zetten, het is alleen geen "echte" macro.. Voor nu dus een close-up reeks als proef. De Raynox-250 opzet lens staat op het verlanglijstje om het allemaal wat makkelijker te maken en om Macro te verkennen.

Alle foto's zijn iets gekropt en na bewerkt, handmatig scherp gesteld met een werk afstand van 10-20cm.
De minimale afstand van de lens is 28cm, ik merk (tenminste dat denk ik) dat ik dichterbij kan scherpstellen met handmatige focus. Klopt dit of is het een placebo effect?

Foto 1
Test 1 by Wesley Bok, on Flickr

Foto 2
Test 2 by Wesley Bok, on Flickr

Foto 3 - Persoonlijk favoriet ivm rustige compositie en verdeling tussen onderwerpen.
Test 3 by Wesley Bok, on Flickr

@sys64738 Zeer strakke foto weer zoals we gewend zijn! Schiet jij ook wel eens slechte foto's? ;)

@oviMivo het idee is zeker niet heel gek, helaas is de uitkomst niet helemaal "gelukt" net iets te druk als je het mij vraagt

Edit: potverdikkeme.. foto's posten lukt weer niet.. hoe krijg je zo'n mooi voorbeeld + link naar FLickr?
2e edit: BBcodes na tip van @sys64738 _/-\o_ formaat 568x800 (800x600 is geen optie?)

[Voor 27% gewijzigd door Wesloxx op 27-07-2022 20:59]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:36
Afgelopen middag naar de plaats geweest waar de rode vuurlibelle te vinden is, dat was zo maar of heel actief of heel lui in het zand, eveneens een oeverlibelle (mannetje)gespot

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Wesloxx Thanks. Gelukkig mislukken er ook genoeg hoor. Als alles altijd lukt, doe je niet hard genoeg je best ;-)

Jouw linkjes zijn beetje kapot. De makkelijkste manier om foto's van Flickr te delen, is rechtsonder op het share-pijltje te drukken. En dan vervolgens de BBCode (800x600) hier te copy/pasten.

De ene link die het wel doet is qua compositie helemaal niet verkeerd maar de scherpte laat het wat afweten. Er zit geen EXIF data bij je foto dus het blijft beetje gissen wat er aan de hand is maar het lijkt op bewegingsonscherpte

En nee, kitlenzen met een macro-stand zijn meestal geen hoogvliegers. Minolta was mooie uitzondering op deze regel maar daar heb je nu niet zo veel meer aan.

@Malle-piet Fijne platen. Voor nr 1 is mooi. Diagonale lijnen en het contrast tussen de start en al dat buin/geel. Nice.

• Wesloxx
sys64738 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:31:
@Wesloxx Thanks. Gelukkig mislukken er ook genoeg hoor. Als alles altijd lukt, doe je niet hard genoeg je best ;-)

Jouw linkjes zijn beetje kapot. De makkelijkste manier om foto's van Flickr te delen, is rechtsonder op het share-pijltje te drukken. En dan vervolgens de BBCode (800x600) hier te copy/pasten.

De ene link die het wel doet is qua compositie helemaal niet verkeerd maar de scherpte laat het wat afweten. Er zit geen EXIF data bij je foto dus het blijft beetje gissen wat er aan de hand is maar het lijkt op bewegingsonscherpte

En nee, kitlenzen met een macro-stand zijn meestal geen hoogvliegers. Minolta was mooie uitzondering op deze regel maar daar heb je nu niet zo veel meer aan.

@Malle-piet Fijne platen. Voor nr 1 is mooi. Diagonale lijnen en het contrast tussen de start en al dat buin/geel. Nice.
Thanks voor de tips en uitleg, zal het eens proberen, via telefoon krijg ik in ieder geval geen BBCode helaas. De EXIF data is inderdaad ergens verloren gegaan bij het exporteren vanuit Darktable.. zal hier ook even naar kijken voor volgende foto's 👍

Acties:
  • +4Henk 'm!

• oviMivo
Vandaag even een rondje gelopen door de wijk. Op zich veel leuke dingen gezien, maar de wind was wel echt een deal breaker vanavond... :( Of vlinders tegen een te drukke achtergrond e.d.

Toch nog twee leuke plaatjes geschoten. (Uit ve pogingen.... Haha)

De vlieg had gelukkig medelijden met mij, want die bleef heerlijk rustig zitten ;) de bloem is niet heel spannend, maar vond het stuifmeel op de kern wel mooi, en wordt wel vrolijk van de kleur .

Scherpte op het (voorste) oog, en bek van de vlieg ben ik zelf wel erg blij mee.

@Wesloxx foto 3 is inderdaad de mooiste. De andere zijn wat druk, minder mooie compositie. Heb je de foto's nog wat bewerkt? Want soms kun je daar net even wat meer punch mee geven aan je foto's. Kleuren wat ophalen e.d.

@Malle-piet eerste is qua kleuren echt goed gelukt, rustig beeld. Hoewel ik snap dat je het niet helemaal in de hand hebt, is het enige jammere dat links nog wat plantenspul zit.

De rode (2) is wat dat betreft weer wat mooier, maar vind de eerste qua compositie wat dynamischer. Als je beide samenvoegt is het helemaal top ;) desalniettemin mooie foto's van libelles. Hoop ik ook nog eens mooi op de foto te zetten :)

[Voor 21% gewijzigd door oviMivo op 27-07-2022 21:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wesloxx
Met harde wind is altijd lastig... ze blijven al lastig zitten en met wind gaat alles alle kanten op..
Vliegen scherp op de foto krijgen moet nog lukken, @oviMivo dat is jou zeker gelukt!

Heb inderdaad alle foto's iets bewerkt, heb de 3e foto nog even opnieuw aangepakt en nu deze keer wel met EXIF. Tevens wat instellingen veranderd waardoor kleur er net wat beter uit komt bij mij.. het is nog wat vogelen allemaal.

Test 4 by Wesley Bok, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oviMivo
Wesloxx schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:55:
Met harde wind is altijd lastig... ze blijven al lastig zitten en met wind gaat alles alle kanten op..
Vliegen scherp op de foto krijgen moet nog lukken, @oviMivo dat is jou zeker gelukt!

Heb inderdaad alle foto's iets bewerkt, heb de 3e foto nog even opnieuw aangepakt en nu deze keer wel met EXIF. Tevens wat instellingen veranderd waardoor kleur er net wat beter uit komt bij mij.. het is nog wat vogelen allemaal.

[Afbeelding]Test 4 by Wesley Bok, on Flickr
Ik zie op Flickr nog geen Exif erbij haha.

Als je op een statief foto's maakt, dat helpt het ook nog wel om je camera op 2sec zelfontspanning te zetten. Beweegt je camera ook niet meer vanwege de sluiter indrukken. En daarnaast heb je dan de tijd om evt met je telefoon zaklamp (of een andere zaklamp natuurlijk) een beetje extra licht te geven op je bij (in dit geval).

Zo heb ik de vlieg ook gemaakt.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Malle-piet schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:53:
Afgelopen middag naar de plaats geweest waar de rode vuurlibelle te vinden is, dat was zo maar of heel actief of heel lui in het zand, eveneens een oeverlibelle (mannetje)gespot[Afbeelding]

[Afbeelding]
De rode is een Bloedrode heidelibel. Vuurlibel heeft een afgeplat achterlijf, rode pootjes en de onderste helft van de ogen is blauwgrijs. :) Staan er beide mooi op al zijn de foto's wat aan de donkere kant (smaak?).

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:56
sys64738 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:01:
Zoals op ander draadje ook al genoemd: er staan weer wat zonnebloemen in bloei in mijn tuin. Daar maken de insecten blij gebruik van, waar ik op mijn beurt dan weer gebruik van maak. Win win. Wederom een bij (ongetwijfeld stiekem toch weer een zweefvlieg) die lekker aan het snacken is.

[Afbeelding]
Snack Time by Gijs Peijs, on Flickr
Mooie foto! Het is een blinde bij (Eristalis tenax)
Een vrouwtje om precies te zijn. Want de ogen raken elkaar niet bovenop de kop (dat is bij heel veel soorten zweefvliegen het verschil tussen de mannetjes en de vrouwtjes: https://www.bestuivers.nl...ie/mannetjes-en-vrouwtjes).
In hetzelfde geslacht (Eristalis) zitten er nog meer die op bijen lijken: https://waarneming.nl/taxa/15/?genus=Eristalis ;)

Het is trouwens echt een aanrader om een account te maken op waarneming.nl om de insecten bij te houden die je gefotografeerd heb. De beeldherkenning is heel erg goed. En je gaat daarna ook best snel insecten leren kennen en er meer over leren..

Ik heb een klein natuurgebiedje(parkje) hier om de hoek waar ik regelmatig even doorheen loop en zoveel mogelijk unieke insecten probeer te fotograferen. Deze voer ik dan in op waarneming.nl.
Ik zit nu voor dit jaar in dit parkje op bijvoorbeeld 12 verschillende zweefvliegen en 19 verschillende wantsen.

Ik maak vaak verschillende foto's van een insect. Ook altijd een foto waarop het insect zo goed mogelijk te zien is voor op waarneming.nl om de soort te kunnen achterhalen.

Bijvoorbeeld van de blinde bij heb ik deze foto op waarneming.nl staan (mannetje):

De hommelbijvlieg is ook leuk. Die is nog meer behaard, dit is ook een mannetje:
Malle-piet schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:53:
Afgelopen middag naar de plaats geweest waar de rode vuurlibelle te vinden is, dat was zo maar of heel actief of heel lui in het zand...

[Afbeelding]
Dit is een Bloedrode heidelibel (https://waarneming.nl/species/640/)

[Voor 4% gewijzigd door bombus op 28-07-2022 10:19]

Panasonic GX9 / Lumix 12-32mm / Lumix 12-60mm / Lumix 100-300mm / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

• Malle-piet
SnoeiKoei schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:11:
[...]

De rode is een Bloedrode heidelibel. Vuurlibel heeft een afgeplat achterlijf, rode pootjes en de onderste helft van de ogen is blauwgrijs. :) Staan er beide mooi op al zijn de foto's wat aan de donkere kant (smaak?).
Bedankt voor de correctie (y)

• Wesloxx
@bombus , bedankt voor de tip met waarneming.nl

Ik gebruik zelf iNaturalis voor alle vogels, insecten en planten etc maar merk hier vaak toch verkeerde informatie of helemaal geen herkenning terwijl het onderwerp duidelijk in beeld is..

Verder nog mens met tips om de kennis uit te breiden? Bijvoorbeeld YouTube kanalen of (gratis) boeken/e-books en websites

• oviMivo
Wesloxx schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:33:

Ik gebruik zelf iNaturalis voor alle vogels, insecten en planten etc maar merk hier vaak toch verkeerde informatie of helemaal geen herkenning terwijl het onderwerp duidelijk in beeld is..

Verder nog mens met tips om de kennis uit te breiden? Bijvoorbeeld YouTube kanalen of (gratis) boeken/e-books en websites
Ik heb recent een boekje gekocht. Nog niet heel veel in gelezen, maar staat bomvol tips

• bombus
Wesloxx schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:33:

Veel (gratis) informatie over:
zweefvliegen: https://www.bestuivers.nl...zweefvliegen/hoofdstukken (hele boek als pdf: https://www.bestuivers.nl...ads/Bijen_v_Nederland.pdf)
wespen en mieren: https://www.bestuivers.nl...an-nederland/hoofdstukken (hele boek als pdf: https://www.bestuivers.nl...landseFauna6_compleet.pdf)
bijen: https://www.bestuivers.nl...landse-bijen/hoofdstukken (hele boek als pdf: https://www.bestuivers.nl...ads/Bijen_v_Nederland.pdf)
libellen: https://www.natuurpunt.be..._cursustekst_libellen.pdf
spinnen: https://www.tuite.nl/iwg/Araneae/NLSpinnen.pdf

En hier kun je ook gewoon op Nederlandstalige termen zoeken: https://repository.naturalis.nl/

En meestal kom je met Google al een eind.
Na het invoeren van bijvoorbeeld een foto van een hommelbijvlieg op waarneming.nl kom je te weten:
de familie: Syrphidae (zweefvliegen) -> het geslacht: Eristalis (bijvliegen) -> de soort: Eristalis Intricaria (Hommelbijvlieg)
En dan is het gewoon googlen op de nederlandse en latijnse namen en dan kom je genoeg informatie tegen.

Boeken aanraders:
https://www.bol.com/nl/nl...vlinder/9300000087548642/
https://www.bol.com/nl/nl/p/insectenrijk/9300000042258646/
https://www.bol.com/nl/nl...edia-nl/9200000032106102/
https://www.bol.com/nl/nl...en-angel/9200000069831448
https://www.bol.com/nl/nl...het-gras/9200000037317055

Goede Youtube kanalen ken ik helaas niet.

[Voor 9% gewijzigd door bombus op 28-07-2022 13:41]

Panasonic GX9 / Lumix 12-32mm / Lumix 12-60mm / Lumix 100-300mm / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

• Malle-piet
Heideblauwtje

Hoornaar

Blauwe glazenmaker

Oeverlibelle

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Fraaie foto's wederom en qua schaduwen meer mijn smaak dan de vorige ronde. De soorten kloppen niet allemaal: De hoornaar is een Stadsreus (een volkomen onschuldige zweefvlieg die zich vermomt, mimicry). De blauwe glazenmaker is een jong mannetje Paardenbijter. En de oeverlibel is een vrouwtje Steenrode heidelibel. :)

• bombus
SnoeiKoei schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:33:
[...]

Fraaie foto's wederom en qua schaduwen meer mijn smaak dan de vorige ronde. De soorten kloppen niet allemaal: De hoornaar is een Stadsreus (een volkomen onschuldige zweefvlieg die zich vermomt, mimicry). De blauwe glazenmaker is een jong mannetje Paardenbijter. En de oeverlibel is een vrouwtje Steenrode heidelibel. :)
En het Heideblauwtje is volgens mij een Icarusblauwtje.
De donkere rand om de vleugels is bij het Heideblauwtje veel breder.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Malle-piet Mooie serie. Vooral nummer is 1 is erg fraai. Mooi blauw en geel met prima zachte achtergrond. Top. Die laatste is ook mooi maar hij had wel iets meer naar het midden gemogen van mij. De balans is beetje uit de foto en zijn vleugel zit rechts wel erg in het hoekje.

• Malle-piet
@sys64738 Dankjewel. Ik hield de gulden snede aan kwa compositie, vandaar.

• Toff

Toff

FP ProMod
@Malle-piet Zijn weer mooi! De vlinder (waag me niet aan een naam) is mijn favoriet.
btw: de Libelle is een damesblad waar meer fotografen zich in verslikken. :P

Acties:
  • +10Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 20:54
Al even niets meer gedeeld, ik probeer wat in te halen op feedback...

@Grote Schurk Prachtig beeld dat slapend solitair bijtje, heel goed uigelicht ook en mooie kleuren. Het microscopisch kleine bezoekertje maakt het af voor mij.

@GrowMyHair Puik gestackt, leuke sfeerzetting ook met de uitgesproken contrasten.

@Jackie Moon Heel geslaagde vliegenfoto's als je het mij vraagt, misschien iets meer ruimte laten rond de vliegjes hoewel het mij eigenlijk niet stoort.

@sys64738 2x mooie en strak portretten van die blinde bijen, goed scherp waar het moet en leuk kleurenpalet dat de zonnebloem aanbiedt, past goed bij z'n bezoekers :)

@Xfile Vlinderkas foto's zijn niet zo eenvoudig omdat je inderdaad heel actieve insecten hebt. Ik mis technisch wat scherpte maar anders zijn het zeker aangename composities.

@Wesloxx Normaal heb je geen verschil in dichtste focus afstand bij manueel of AF maar het kan wel zijn dat het op manueel focussen makkelijker aanvoelt om op die limiet te werken. Actieve bijtjes zijn heel erg moeilijk, je mist vooral wat scherpte, volgende keer die sluitertijd nog wat korter proberen te houden.

@Malle-piet Mooie waarnemingen, wel nogal wat ruis in je beeld. Misschien sterk gecropt?

@oviMivo Mooi rustgevend zacht beeld van die gele bloem. Fijn licht ook! Vlieg is ook heel puik in beeld gebracht, m.i. ondergewaardeerd mooie insecten. Je haalt hier technisch zuivere scherpte op het oogje, ik zie het liever zo met wat minder scherptediepte dan te hoog gaan in f-waarde maar dan bewegingsonscherpte oplopen. Opnieuw mooi licht en knappe achtergrond!

@bombus Twee knappe foto's van zweefvliegen, vol van detail en prima scherp.

@Malle-piet Leuk dat blauwtje zo op die goudklaver (?), toffe pose. Je stadsreus vind ik wat minder geslaagd omwille van het harde licht - wel een toffe waarneming. Paardenbijter staat er goed op, alleen denk ik dat je die foto 90° gedraaid hebt want volgens mij rusten ze steeds "hangend" in verticale houding. Heidelibel staat er ook goed op!

Ik spendeerde enkele dagen in een vakantiehuisje op de Hoge Venen, en had het geluk dat er leuke vlinders in de tuin te vinden waren, waaronder een soort die al heel lang op m'n "to-do" lijstje stond: de bruine vuurvlinder.

Zwartsprietdikkopje

Icarusblauwtje tegen de ondergaande zon

Bruine vuurvlinder

Klaverblauwtje

Distelvlinder / stack van 30 beelden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malle-piet
@FLuKee Ruis is het debet van de oudere sensor van de Nikon D50, de paardenbijter heb ik zo waargenomen als op de foto en niet gedraaid. Maar dankjewel voor de complimenten en op/aanmerkingen waardeer ik evenzeer.
Jou vlinder platen zijn geweldig te noemen, de laatste heb ik wat moeite vanwege de voelsprieten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FLuKee Prima inhaalbeurt. En wat een mooie foto's. Die eerste en laatste van de serie zijn super mooi maar de rest doet er niet veel voor onder hoor. Bij 1 zijn die lavendel takjes op de achtergrond heel fraai, net als de zachte kleuren. De laatste foto is gewoon heel mooi qua compositie. Top.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oviMivo
@FLuKee bedankt voor de feedback.

Jouw serie mag er ook zijn zeg, prachtig! Persoonlijke favorieten zijn de eerste twee. Ook het silhouet ICM macro vind ik erg tof. De eerste geeft een heel dromerig effect. Heerlijk veel details ook.

De laatste vind ik qua details waanzinnig, mooi ook dat de vleugels wel nog onscherp zijn. Enige jammere vind ik dat de voelsprieten en vleugels wat afgesneden zijn. Maar overall echt fantastisch

Acties:
  • +8Henk 'm!

• FLuKee
Dank voor de fijne feedback! Dat van de voelsprieten snap ik, had ze misschien net nog kunnen meenemen zonder al te veel aan vergroting in te boeten. Anderzijds zijn die sprieten gevoelig aan artefacts tijdens het stacken dus misschien ook wel de makkelijkste keuze om ze niet helemaal mee te nemen.

De vlinder gaf me nadien nog een mooie pose, ondanks de heel duidelijke slijtage op de vleugels vond ik het toch een heel fotogeniek beest!

Deed me aan een batman-achtige cape denken... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oviMivo
FLuKee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:55:
Dank voor de fijne feedback! Dat van de voelsprieten snap ik, had ze misschien net nog kunnen meenemen zonder al te veel aan vergroting in te boeten. Anderzijds zijn die sprieten gevoelig aan artefacts tijdens het stacken dus misschien ook wel de makkelijkste keuze om ze niet helemaal mee te nemen.

De vlinder gaf me nadien nog een mooie pose, ondanks de heel duidelijke slijtage op de vleugels vond ik het toch een heel fotogeniek beest!

Deed me aan een batman-achtige cape denken... :)
Prachtig. Snap je overweging. En technisch is die ander een fraai staaltje werk. Maar deze foto is voor mij echt een winner ;) alsof ie in de startblokken staat om weg te vliegen

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 16:08
inmiddels in bezit van een sigma macro lens, erg leuk speelgoed :D

• oviMivo
Zomervakantie in Frankrijk, Confolens.

Ochtendje de heuvel op gelopen, en best tevreden met de uitkomsten :) leuk om ook eens in een ander gebied te koekeloeren naar insecten etc.

Alles met Sony A7RIII + Laowa 100mm

Salamander is bijna gelijk, maar ene ligt de scherpte iets meer op t oog+nek en de andere naar de neus.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:08

DirtyBird

Praktiserend denker

oviMivo schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:28:
Zomervakantie in Frankrijk, Confolens.

Ochtendje de heuvel op gelopen, en best tevreden met de uitkomsten :) leuk om ook eens in een ander gebied te koekeloeren naar insecten etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alles met Sony A7RIII + Laowa 100mm

Salamander is bijna gelijk, maar ene ligt de scherpte iets meer op t oog+nek en de andere naar de neus.
Eerlijk gezegd vind ik de foto's niet echt mooi. De technische kwaliteit is er denk ik wel, maar de mooiheid mis ik persoonlijk. Ik denk dat er nog een hoop te halen valt qua compositie en dat kun je ook prima achteraf doen met een crop (gezien je camera specs).

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FLuKee Deze is ook geweldig. Lekker bezig hoor.

@aadje93 Zeker fijn speelgoed. En in goede handen zo te zien want je schiet er prima platen mee

@oviMivo Die 2e foto is super. Mooi scherp en prima geisoleerd onderwerp. De andere foto's worden beetje genekt door, het begint standaard verhaal te worden, de achtergrond. Te druk waardoor het erg afleidt en het onderwerp ook niet mooi geisoleerd wordt. Die laatste twee zijn mooi voer voor een stack. En die zou ik zelf in portrait croppen.

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 16:08
Dank voor de complimenten Sys, macro is volledig nieuw gebied voor mij. Ik schiet normaliter vooral vogels.

Nu toevallig ook een klusje op het werk om wat decoratie te schieten voor aan de muur (laboratorium) dus daar kwam de macro lens ook goed van pas :)

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 15:14
@sys64738 - Snack Time : heerlijke plaat! Mooie combinatie van al het geel met de (donker)bruine tinten. Ik vind alleen de witte, bijna uitgebeten, vleugels een klein beetje afleiden.

@Malle-piet - Libellen in het zand : De eerste spreekt me het meest aan, het blauwe van het achterlijf contrasteert mooi met de bruine tinten van het zand

@bombus : bedankt voor alle informatie, altijd handig

@Malle-piet - het heideblauwtje (icarusblauwtje?) vind ik de mooiste van die serie. Mooie onscherpte in de achtergrond en het blauw van de vlinder contrasteerd mooi met de overige kleuren.

@FLuKee - vlinderserie : Wat een heerlijke platen. De eerste is vooral mooi door de plant waarop de vlinder zit in de achtergrond terugkomt. Het silhouet is bijzonder geslaagd maar de mooiste van de serie vind ik de stack van de distelvlinder. Prachtig al dat detail in het lijfje en de aanzet van de vleugels.

@aadje93 - die sigma lens wordt goed gebruikt zo te zien. Mooie foto's met scherpte op de goede plek en een fijne onscherpe achtergrond.

@oviMivo - die foto van de roofvlieg is goed gelukt. De andere foto's zijn wat rommelig door de onrustig achtergrond.

Met mijn nieuwe macrolens op pad geweest:

Damselfly

tachinidae (sluipvlieg)

• Malle-piet
@PatrickvL Dankjewel. Beidde pracht platen in scherpte en kleuren, grote klasse _/-\o_

• Xfile
FLuKee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:59:
@Xfile Vlinderkas foto's zijn niet zo eenvoudig omdat je inderdaad heel actieve insecten hebt. Ik mis technisch wat scherpte maar anders zijn het zeker aangename composities.
Mij interesseert technische scherpte niet: ik ben geen pixel peeper.
En ik vraag me af wat technische scherpte met een aangename compositie te maken heeft.

Toen ik begin jaren 80 van vorige eeuw met fotograferen begon, zat ik allerlei fotobladen en boeken door te lezen, en zat ik me ook zo te focussen op dat soort technische geneuzel. Maar daar ben ik van teruggekomen omdat het een doodlopende weg is. Techniek is hulpmiddel en geen doel op zich.

Voor de geïnteresseerden een informatieve site over macrofotografie: https://www.allanwallsphotography.com/blog/brucesbees . Deze foto's gaan verder dan leuke plaatjes.

[Voor 34% gewijzigd door Xfile op 04-08-2022 00:22]

• FLuKee
@PatrickvL mooie platen met die nieuwe lens, je haalt er al meteen knappe details uit! Leuke kleurenvariatie ook op het lantaarntje.

@oviMivo Mooie vakantiereeks - die kant van Frankrijk is me onbekend maar er zijn duidelijk leuke beestjes te vinden :) Voor mij valt de scherpte van de 2e hagedisfoto het best. Verder zijn foto's 2, 3, 4en 5 m'n favorieten in je reeks! Heb het wel voor roofvliegen en breedscheenjuffers zijn ook heel leuke onderwerpen om te fotograferen.

• oviMivo
@PatrickvL mooie foto's hoor. Vind de 2e nog iets sprekender. Mooie details.

@FLuKee thanks. Klopt de tweede hagedis bevalt mij ook wat meer.

@sys64738 bedankt voor de feedback. De hagedis is idd wel leuk om eens te proberen met stacken, thuis maar eens kijken of dat wat wil, en idd, ik had hem beter in portret kunnen croppen.

Wat betreft achtergrond ben ik het deels eens. Voor puur het onderwerp uit te lichten is een egale/rustige achtergrond mooier. Zelf vind ik juist een kleurschakering ook wel wat hebben. Stukje smaak denk ik. Wellicht was een beetje minder in de foto's wel beter geweest.

@Xfile ik snap wel wat je bedoelt. En kan mij er in een bepaalde manier ook wel in vinden. Meer in het feit dat een foto mooi moet zijn voor degene die hem maakt. En als dat pure scherpte is, prima.

Is dat juist meer experimenteel o.i.d., ook prima. Zoals bij alles: zoveel mensen, zoveel meningen.

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik denk dat een scherpe foto met een aangename compositie door de meeste mensen gewaardeerd wordt. Aan de andere kant zijn begrippen als "diagonale lijnen", "gulden snede" en "scherpte op de ogen" ook maar arbitrair, Zelfs een op alle gebieden perfecte foto is niet per definitie een boeiende, waar je langer naar kijkt.

• PatrickvL
@Malle-piet @FLuKee @oviMivo Bedankt voor de complimenten

Een paar dagen geleden zag ik tijdens de lunchwandeling een aantal wantsen op de wilde peen zitten. Na het avondeten teruggegaan met de camera en deze beelden kunnen maken

Pyjamaschildwants

Pyjamaschildwants

[Voor 10% gewijzigd door PatrickvL op 05-08-2022 22:43]

• Malle-piet
@PatrickvL Wat een gave platen man, echt bijzonder mooi.

• Malle-piet
Klein koolwitje

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@PatrickvL Lekker bezig. Die laatste twee zijn weer super mooi.

@Malle-piet Mooie vlinder. En compositie is ook prima alleen laat de scherpte het beetje afweten maar dat zou door je geposte versie kunnen komen. Al met al helemaal niet verkeerd.

Zelf net weer even op tuin-safari geweest. Weinig vliegend spul maar wel dit mooie bloempje (geen flauw idee was het is). Stack van 8 foto's en er zitten paar kleine schoonheidsfoutjes in maar ik vind hem toch wel redelijk fijn zo.

Petalls Squared by Gijs Peijs, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Stil hier jongens (m/v) ...

Kwam net tot de ontdekking dat mijn buren mooie passievrucht hebben bloeien in hun tuin. En daar zat ook nog eens allerlei vliegspul op. Dus toch maar even de camera gepakt. Nadeel is dat die beestjes zich heel goed kunnen verstoppen tussen de de bloemen. Uiteindelijk toch een doorkijkje gevonden, ISO even snel omhoog en klikken maar. En uiteindelijk zat deze er tussen.

Hidden Gems by Gijs Peijs, on Flickr

• oviMivo
@PatrickvL prachtige platen van de Wantsen. Mooie kleuren en veel detail.

@sys64738 de bloem spreekt mij wat minder aan, maar de bij is erg mooi gevangen, leuk zo tussen de bladeren. Dromerig beeld , rustgevend.

Zelf nog een wesp gespot op een muurtje in Frankrijk. Hij was zich aan t wassen, dus kon ik veilig dichterbij komen ;)

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@oviMivo Mooie plaat. Normaal wil je dat je onderwerp de foto in kijkt maar hier werkt het tegenovergestelde uitstekend. Met zijn rug naar de negative space / kwetsbaar. En verder prima scherpe plaat natuurlijk.

De plaat hieronder is ook weer resultaat van één van mijn talrijke backyard safari's. Een stack van 4 platen want de vleugels komen uit andere foto's. Met de hand gestackt dit keer want PS wist zich geen raad met de iets afwijkende hoeken en bewegende vleugels. De automatische stack had 5,73 vleugels :)

X-Wing by Gijs Peijs, on Flickr

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
@PatrickvL Mooie foto van een van afstand vrij eenvoudig beestje, maar van zo dicht bij erg mooi! Nr 1 is mijn favoriet, maar nr 2 mag er zeker ook zijn.

@Malle-piet Leuke foto en mooie compositie. Wel wat weinig pixels.

@sys64738 Inderdaad een beetje rustig hier. Vond het heel leuk toen hier op min of meer dagelijkse basis weer wat nieuws te bekijken was. Er vliegen ook wat minder beestje rond bij mij in de buurt, wellicht door de droogte of omdat onze liguster niet meer bloeit. Jij hebt nog een prachtige juffer te posten zag ik op Flickr. Bovenstaande is ook erg mooi!!

@oviMivo Mooi geschoten! Wellicht dat de foto interessanter was geweest als de nu mooi gladde achtergrond nog een vaag bloemetje ofzo had gehad, dan had de steen wellicht wat minder de aandacht van je oog getrokken. Maar de wesp met zn rode antenne komt wel erg mooi uit op deze achtergrond!

Ik had voor ik op vakantie ging een sneeuwwitte vedermot op het raam zitten. Gisteren kwam ik de toen gemaakte foto weer tegen en heb ik 'm van de SD gehaald. Bijzonder vlindertje met z'n volledig witte lijf, freaky poten en veer achtige vleugels. Op een raam is er weinig compositie te maken, dus hieronder alleen een stuk vleugel.

Angel wing by Chris C, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@GrowMyHair Das een zeer fijne plaat. Soort white walker onder de insecten. En ik vind dit soort detail shots juist heel mooi.

Had inderdaad nog wat dingen klaar staan om te posten maar wil er ook geen one-man-show van maken. Laten we het er op houden dat het seizoen wat voorbij is want het is wel jammer dat er niet lekker door gepost wordt hier.

Deze twee had ik nog niet gepost. Mijn vaste "huisdier". Grappig hoe honkvast die beestjes zijn want hij landde elke keer op dezelfde bloem. Met heel af en toe een uitstapje naar de steel zoals op deze foto's te zien is.

Resting Beauty by Gijs Peijs, on Flickr

Hide in Plain Sight by Gijs Peijs, on Flickr

• Malle-piet
@GrowMyHair klopt, ik werk nog met een D50, nog een oude sensor met ruis op iso400

• Malle-piet
@sys64738 Mooie composities en foto nr1 een mooie bokeh, echt top!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-05 22:10
Ik heb een overleden Hoornaar gevonden in mijn tuin. Ideaal om weer eens te oefenen met het stacken.

Canon EOS R met 100mm macro + 12mm + 25mm extension tubes. Berlicht middels een speedlight en een vel a4 printerpapier.

Stack van 6 opnmames, Photoshop voor het stacken en oppoetsen. Lightroom voor wat final touches.

EOS R + grip|EF->RF|5D2 + grip|7D2 + grip|EF12|EF25|8-15/4|11-24/4|16-35/4 IS|24-70/4 IS|70-200/4 IS|100-400 IS II|14/2.8 II|24/1.4 II|35/1.4|50/1.2|85/1.2 II|100/2.8 IS|135/2|200/2.8 II|430EX x2|580EX2 x2| Manfrotto|Lowepro| Pelican|Elinchrom

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
vandijk schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:48:
Ik heb een overleden Hoornaar gevonden in mijn tuin.
Waarlijk een monster! 8)
Ideaal om weer eens te oefenen met het stacken.
Oefening baart kunst zegt men toch?
Welnu, je mag trots zijn op het resultaat! Ik vind 'm zeer goed geslaagd! d:)b

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@vandijk Schitterende stack. Compositie is uitstekend en ook technisch is ie prima in orde.

Enige verbeterpuntje wat ik zie, staat los van de foto. Net zoals jij het leuk vindt om feedback te ontvangen (neem ik aan), vinden anderen dat ook. Even een reactie op je voorgangers zou leuk zijn, anders wordt het hier een soort paste-bin wat me erg saai lijkt.

• Visca
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:57
Vandaag een Sigma 70mm F2.8 DG Macro Art (Sony) binnen gekregen, specifiek omdat ik graag macro foto's wil maken van mijn gekko's. Net meteen even uitgeprobeerd en de plaat valt in het niets bij de wonderschone foto's die ik hier voorbij zou komen maar ik wilde er toch even één delen :)

Weinig mee gedaan, klein beetje bijgewerkt in Lightroom maar daar heb ik al een tijd niet veel meer mee gedaan, dus het is nogal een ruwe plaat. Ook aan bijsnijden oid heb ik nog niet nagedacht, gewoon snel geschoten en gepost ;)

spinigerus by J N, on Flickr

Ik weet niet hoe je een Flickr foto kan posten/embedden en heb even gezocht maar ik kan niet vinden of dat nuttiger is en hoe je dat dan doet, als iemand me kan verwijzen naar een instructie, dan zal ik die doorlezen! Hmm, volgens mij heb ik het gevonden.

[Voor 37% gewijzigd door Visca op 31-08-2022 21:46]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Visca Das een mooi nieuw "speeltje". Welkom in de wonderen wereld van macro fotografie. En je hebt ook meteen een super mooi onderwerp gevonden. Wat een gaaf beest. De foto zelf valt inderdaad nog wel wat aan te verbeteren.

Het gaas rechts voegt niet zoveel toe maar die tak die links horizontaal het beeld in komt, leidt behoorlijk de aandacht af. Een portrait uitsnede net links langs die meest rechtse rietscheut zou dat weg nemen en krijg je veel meer nadruk op je onderwerp. En even je sensor schoonmaken of de dust spots verwijderen in LR. Maar dit is een prima begin hoor. Zie graag nog meer platen van dit mooie beest.

En wellicht kun jij ook volgende keer kijken of je feedback kan geven op je voorgangers. Das niet alleen leuk voor hen maar ook interessant en leerzaam voor jezelf. Door feedback te geven, denk je bewuster na over wat je mooi en juist minder mooi vindt aan een foto.

• Visca
sys64738 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:58:
@Visca Das een mooi nieuw "speeltje". Welkom in de wonderen wereld van macro fotografie. En je hebt ook meteen een super mooi onderwerp gevonden. Wat een gaaf beest. De foto zelf valt inderdaad nog wel wat aan te verbeteren.

Het gaas rechts voegt niet zoveel toe maar die tak die links horizontaal het beeld in komt, leidt behoorlijk de aandacht af. Een portrait uitsnede net links langs die meest rechtse rietscheut zou dat weg nemen en krijg je veel meer nadruk op je onderwerp. En even je sensor schoonmaken of de dust spots verwijderen in LR. Maar dit is een prima begin hoor. Zie graag nog meer platen van dit mooie beest.

En wellicht kun jij ook volgende keer kijken of je feedback kan geven op je voorgangers. Das niet alleen leuk voor hen maar ook interessant en leerzaam voor jezelf. Door feedback te geven, denk je bewuster na over wat je mooi en juist minder mooi vindt aan een foto.
Thanks! Ja ik speelde al langer met scherptediepte en focus/licht en zo met deze diertjes maar ik wilde het toch eens gaan proberen met een echte macro-lens. Bovendien zijn die lenzen van Sigma behoorlijk goed in hun waarde behouden dus als het toch niet wat wordt of hij ligt te verstoffen kan ik er altijd nog iemand ander blij mee maken zonder me er een buil aan te vallen :)
De sensor schoonmaken? Mij zijn geen vlekjes/viezigheid opgevallen eigenlijk.. Kan je benoemen waar je dat ziet? Edit met bakkie koffie in de ochtend: oh, ik zie nu inderdaad één vlekje links naast het lichaam van het beestje

Die rietscheuten en het gaas had ik gezien, maar zoals gezegd, was een beetje quick and dirty, eens kijken wat ik ermee kon schieten zonder er teveel tijd aan te besteden. Bovendien ben ik nog wat huiverig om de beestjes uit het terrarium te halen voor foto's. Moet er niet aan denken dat er één vandoor gaat ;)

Wellicht wat egoïstisch/centrisch om die foto dan ook maar zo hier neer te plempen, zonder echt moeite te doen qua nabewerken en al helemaal zonder zelf wat feedback te geven op anderen.

Ik zal hier vast nog wel terugkomen met nieuwe platen en zal er dan wat meer tijd aan besteden, net als aan het geven van feedback aan anderen :)

[Voor 8% gewijzigd door Visca op 01-09-2022 08:33]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Het oog en de textuur op de kop van die gekko zijn wel heel gaaf. Fotogeniek beestje. Veel plezier met je nieuwe speelgoed :)

• FLuKee
@PatrickvL Puike pyjamawants hoor - haarscherp, niet eenvoudig want dat zijn toch beweeglijke rakkers. Ook de details op het plantje vind ik wel tof. Zo had ik peen nog niet eerder gezien (doet me zelf wat twijfelen of het werkelijk peen is?)...

@Malle-piet Scherpte lijkt me OK, je witje, alleen misschien net iets te fel licht op het vleugeltje.

@sys64738 Knappe stack van dat bloemenhart. Mooie kleuren ook. Die foutjes zie ik niet meteen eerlijk gezegd! De bij op passiflora vind ik nog een stuk knapper, de onscherpte in de voorgrond geeft een intiem gevoel, en de compositie, scherpte, kleuren zitten allemaal goed.

Ook het manueel stacken gaat je goed af vind ik - die juffer staat er loepzuiver op, vanuit een moeilijke positie! Staat ook mooi in het kader met die negatieve ruimte.

Tweede en derde beeld van de houtpantserjuffer zijn ook op niveau. Ik heb ze hier ook in de tuin maar vind het toch niet eenvoudig om dicht genoeg te geraken voor zulke shots. Meestal schijnt de zon dan ook loeihard en dan krijg je die plekken op hun oogjes en pantser. Puik werk hoor!

@oviMivo Geen typische wesp, dit denk ik. Zou op Franse Veldwesp gokken maar die heeft volgens mij iets lichtere ogen. Tof beeld, misschien een tikkeltje jammer qua compositie dat de wesp hier niet zoveel "kijkruimte" heeft. Maar toch een knap beeld met fijne details!

@GrowMyHair Dit vind ik echt prachtig, heel netjes ook qua nabewerking en de compositie werkt prima zo.

@vandijk Erg mooi belicht, en prima stack. Het zijn fascinerende beesten en dit portret doet ze alle eer aan!

@Visca Mooie gekko, toffe kleuren in het beeld ook. Zeker de moeite waard om deze nog wat verder af te werken denk ik :) Benieuwd naar meer...

Langs mijn kant nog een assortiment uit de tuin:

Breedbandgroefbijtje dat sliep op m'n scabiosa

Bruinrode heidelibel op een roestig plekje

Spinnetje in verstoppertjes-modus

Watersnuffel aan de lunch.

Icarusblauwtje - gisteren ontdekt dat er een micro-populatie in m'n tuin zit. Een mooie beloning voor het verwaarlozen van een stuk gazon :D

Nog een blauwtje met wat meer afstand. Leuk om in het gras het juiste kader te zoeken waar ze wat meer ruimte in hebben.

• PatrickvL
@FLuKee Mooie serie! Die eerst van het icarusblauwtje vind ik de mooiste. Lekkere zachte achtergrondkleur die mooi past bij de kleur van de vlinder.

Dank voor je compliment voor mijn foto's van de wantsen op de wilde peen. Misschien miet meteen als peen te herkennen doordat je maar een klein deel ziet maar het is het toch echt. Zie bijvoorbeeld de foto op deze link https://vroegevogels.bnnv...planten/wilde-peen/293381, daar zie je dezelfde elementen terugkomen.

• GrowMyHair
  • Niet online
@sys64738 Ik had je posts al gezien op Flickr, en ze zijn prachtig. Originele pose achter dat stokje. En schitterende uitvoeging met de resting beauty op die achtergrond!!

@vandijk Mooie stack, mooi zacht belicht. Op het eerste gezicht stoer en wat treurig. Als je wat beter kijkt toch ook wel best dood.

@Visca Leuk dat je ook meedoet hier. Mooi beestje!! Hoe bevalt de lens? Benieuwd hoe de vervolgfoto's eruit gaan zien.

@FLuKee Zoals altijd een schitterende serie. De watersnuffel [sic] en vooral het eerste blauwtje zijn mijn favorieten.

Hier is het nog steeds droog. Deze vuurwants probeert nog wat voedingsstoffen uit een afgemaaide verdorde tak te halen. Verder vliegt er nog steeds een stuk minder rond dan een maandje geleden, het is dus wat meer zoeken. Maar leuk dat er ondanks dat toch weer zo veel gepost wordt hier :)
Firebug by Chris C, on Flickr

Dit is denk ik ook een groefbijtje net als hierboven. Iemand een idee welke soort precies?
A small bee by Chris C, on Flickr

Hier mijn poging om maximale resolutie uit mijn Laowa 65mm te halen met behulp van een overleden sabelsprinkhaan. 2x vergroting, f/4, statief, manual rail, stack met 80 um stapjes, gestacked in affinity, en flink gecropped naar 100%. Het resultaat is niet echt mooi te noemen, maar laat wel de scherpte van de lens zien.
Bush cricket by Chris C, on Flickr

[Voor 3% gewijzigd door GrowMyHair op 25-09-2022 14:09]

• Visca
Oké, duidelijk dat ik inhoudelijk nog veel te weinig weet om gedegen feeback te geven dus vergeef me mijn algemeenheden, maar ik vind het toch wel belangrijk om na de tip die ik kreeg ook zo nu en dan eens wat over andermans foto's te roepen :)

@FLuKee super mooie platen zeg! Ik vind zelf de laatste twee het mooist, door de combinatie van de blauwe vleugels en zachte achtergrondkleur zoals al eerder vermeld. Mooi om die beestjes in je tuin te hebben! :D

@GrowMyHair nog bedankt voor je uitleg over jouw lens (via PM). Ik ben zoals je ziet toch voor de Sigma gegaan en heb daar vooralsnog zeker geen spijt van. Mocht de Laowa ooit nog heel gunstig beschikbaar komen dan weet ik nog niet of ik me kan beheersen want die platen van jou zijn wel echt vet ook!
Ik vind de tweede plaat het mooist, mooi hoe vrijwel de hele bij mooi in focus is, in combinatie met de zachte achtergrond, heel mooi gelukt! Aan de soort kan ik je dan weer niet helpen, helaas ;)

Ik ga binnenkort mijn terrarium weer eens verschonen, dan moeten de beestjes altijd even verhuizen dus misschien kan ik dan meteen nog wat mooie plaatjes schieten. Verder ga ik dat nog eens proberen als ze insecten te eten krijgen, zien of ik er één met verse vangst op de foto kan krijgen, en waar ik het meest naar uitkijk is of er de komende dagen twee eitjes uitkomen, als ik daar toch een foto van kan schieten... :9~

• Visca
Vannacht is een eitje uitgekomen waarvan ik dus het moment gemist heb om het op foto te krijgen, het volgende en laatste eitje had nog zo'n drie dagen te gaan, dacht ik althans. Tot ik toevallig vlak voor het middageten even in de broedmachine keek!

Helaas is het gewoon niet zo'n mooie foto geworden, je wilt zo'n beestje ook niet teveel stress bezorgen met zo'n camera er boven en zo.. Volgens mij zit er nog een laagje gelei/smurrie over hem/haar heen waardoor focussen niet lekker wilde lukken of zo, sommige stukjes (onder de onderkaak bijvoorbeeld) lijken of zijn blurry terwijl dat in focus zou moeten zijn volgens mij. Nou ja, belangrijkste is natuurlijk dat ik nu drie jonge gekko's rijker ben :)

Lijkt me ook een keer mooi als ik een foto kan maken op het moment dat de bek echt net pas door het ei heen komt, wellicht volgend jaar een keer in het nieuwe kweekseizoen!

• Malle-piet
@FLuKee thanks en ook voor je opbouwende noot. Jou platen zijn stuk voor stuk prachtig met heerlijke pastelkleuren, top!!

@GrowMyHair Die firebug is geweldig

• Malle-piet

• Xfile
Eindelijk ben ik er aan toe gekomen om met het Nikon microscoop-objectief macro-foto's te maken: van de welbekende dopheide. Elke foto is gestackt m.b.v. 70 foto's. Verder 2 flitsers gebruikt.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FLuKee Schitterend wederom. Vooral die laatste drie. Blauwtjes zijn zo fotogeniek (wat nog steeds wel betekent dat je ze ook heel mooi vast moet leggen, zoals hier uitstekend gelukt is).

@GrowMyHair Die laatste plaat vind ik je onderwerp iets teveel in het hoekje gedrukt. Maar de andere twee platen zijn fraai hoor.

@Visca Gaaf. Hoe lang duurt het voor zo'n beestje beetje gaat bewegen? Want die plastic bakjes is stuk minder fotogeniek dan het beestje zelf. Dus op een tak zou ie het stukken beter doen.

@Malle-piet Mooie foto van die spin. En goed moment ook, net toen hij een hapje te pakken had. Die stacks zijn beetje te psychedelisch voor mij. Vooral die linker heeft behoorlijk sterke gloed over zich heen.

Zelf even het bos in geweest. Kijken hoe het met de paddenstoelen-populatie stond. Nog niet zo goed dus. Waarschijnlijk het gevolg van de droogte. Gelukkig waren er wel hele kleintjes die hun kop boven het bladerdek uitstaken dus het gaat wel goed komen.

Deze drie (en een half) stonden er zo mooi bij. Daar kun je niet zomaar voorbij lopen natuurlijk.

Tiny Twist by Gijs Peijs, on Flickr

• Malle-piet
@sys64738 Toch wel een leuke dromerige plaat.

• Xfile
sys64738 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:57:
Die stacks zijn beetje te psychedelisch voor mij. Vooral die linker heeft behoorlijk sterke gloed over zich heen.
En het zijn niet eens paddo's.

• Xfile
Zelf even het bos in geweest. Kijken hoe het met de paddenstoelen-populatie stond. Nog niet zo goed dus. Waarschijnlijk het gevolg van de droogte. Gelukkig waren er wel hele kleintjes die hun kop boven het bladerdek uitstaken dus het gaat wel goed komen.

Deze drie (en een half) stonden er zo mooi bij. Daar kun je niet zomaar voorbij lopen natuurlijk.

[Afbeelding]
Tiny Twist by Gijs Peijs, on Flickr
Waar komt je interesse voor paddenstoelen vandaan?
Ik ken iemand die al zijn hele leven kokkels verzameld. Dan vraag ik me af: waar komt zo'n interesse vandaan.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Xfile Ik heb geen paddenstoelen fetisj hoor :+

Net als alles wat mensen fotograferen, is het gewoon omdat ik die dingen behoorlijk fotogeniek vind. En een bijkomend voordeel wat je met elke vorm van macro-fotografie hebt: je laat dingen zien aan mensen waar ze nog nooit (zo goed) naar gekeken hebben. Mensen lopen vaak langs de mooiste dingen omdat ze geen oog hebben voor details en kleine onderwerpen.

• Xfile
sys64738 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:36:
@Xfile Ik heb geen paddenstoelen fetisj hoor :+
:)
Net als alles wat mensen fotograferen, is het gewoon omdat ik die dingen behoorlijk fotogeniek vind. En een bijkomend voordeel wat je met elke vorm van macro-fotografie hebt: je laat dingen zien aan mensen waar ze nog nooit (zo goed) naar gekeken hebben. Mensen lopen vaak langs de mooiste dingen omdat ze geen oog hebben voor details en kleine onderwerpen.
Dat is helemaal waar wat betreft macrofotografie: de kleine dingen zichtbaar maken voor het oog.
Zoals de dopheide waarvan ik macrofoto's heb gemaakt: wie had gedacht dat zo'n gewoon bevonden plantje er zo uit zou zien.

Mensen kijken sowieso niet veel naar beneden of naar boven. Ik woon vlakbij een heide- en bosgebied en wandel er veel. Dan zie ik andere mensen lopen, maar ze kijken altijd recht vooruit. Nooit kijken ze naar beneden of naar boven, terwijl er zoveel meer te zien is.

• Visca
@Visca Gaaf. Hoe lang duurt het voor zo'n beestje beetje gaat bewegen? Want die plastic bakjes is stuk minder fotogeniek dan het beestje zelf. Dus op een tak zou ie het stukken beter doen.
Nou, deze nam op dit punt even een pauze van een kwartier en toen ik na 20 minuten weer keek was ie volledig uit het ei. Maar het kan schijnbaar uren duren, want het is best intensief voor die beestjes om uit het ei te komen, ik heb zelf wel eens gehad dat het een jonkie niet gelukt is en dan heb je een perfect ontwikkelde baby-gekko dood in het eitje zitten.

Het ging mij er in dit geval meer om dat ik echt het uitkomen zelf op de plaat wilde hebben. Ik hoorde juist weer van een ander dat je ze niet heel erg stoort als ze uit het ei komen en je er foto's van maakt. Wellicht kan ik bij een volgende keer het eitje verplaatsen bij het uitkomen, zodat het plastic bakje niet meer de achtergrond is ;)

Ik zal binnenkort weer eens proberen wat van de jonge dieren op de plaat te krijgen, al is de achtergrond van hun bakjes niet zo heel fotogeniek ook, maar goed, maar eens kijken of daar iets op te bedenken valt :)

• GrowMyHair
  • Niet online
@Visca Wat gaaf om zo'n uniek intiem moment in zo'n detail vast te leggen!!

@Malle-piet Mooie foto! Ik denk dat ik zelf of iets meer voor een silhouet foto had gekozen, of juist wat meer detail van de spin had laten zien. Voor meer silhouet zou je dan net wat meer het tegenlicht kunnen opzoeken. Voor meer detail zou flitslicht waarschijnlijk wel geholpen hebben, wel ten koste van de nu prachtige achtergrond.

@Xfile Leuk speelgoed zo'n microscoop objectief. Welke vergroting en NA heb je hier gebruikt? Je hebt wel een lastig onderwerp met veel dieptje uitgekozen voor zo'n objectief. Een los bloemblaadje of een vleugel zoals hieronder zijn misschien ook leuke onderwerpen voor jouw setup.

@sys64738 Prachtig! Je verbaast me vaak met hoe je van een ogenschijnlijk eenvoudig tafereel toch een heel bijzondere foto kunt maken. Heb je deze uit de hand geschoten op 1/10? Dat is los van je oog voor mooie taferelen en licht ook erg knap met deze scherpte. Je hebt ook wat gestacked toch, of zie ik dat verkeerd?

Deze mini bonte grasspringspin zat (of misschien nog steeds wel) in mijn kantoortje. Dat vraagt natuurlijk om een foto.
Full frontal evarcha arcuata by Chris C, on Flickr

Hier mijn poging om de iriserende kleuren op de vleugel van een vliegje vast te leggen. Wellicht doe ik het nog een keer over als ik een minder stoffig exemplaar tegenkom.
She comes in colours everywhere by Chris C, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@GrowMyHair Mooie foto's hoor. Geloof dat we allebei wel een oplettend/getraind oog hebben en kleine onderwerpen opmerking en mooi weten vast te leggen. Had deze ook al keer voor mij camera, maar nu weet ik ook hoe het beestje heet. Nooit te oud om te leren.

Mijn foto is inderdaad een stack van een foto of 10 (scherp gezien). Wilde hem perse op F4 schieten zodat de achtergrond lekker blurry was maar dan kom je niet weg met 1 exposure. En 1/10 op 180mm (FF equiv) maar het voordeel van (mini)paddenstoelen is dat ze lekker laag bij de grond groeien. Dus hand op de grond en daar je lens op laten rusten. Soort geimroviseerd statief. En dan de lens over je hand telkens stukje naar voren schuiven.

• Xfile
GrowMyHair schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:32:
@Xfile Leuk speelgoed zo'n microscoop objectief. Welke vergroting en NA heb je hier gebruikt? Je hebt wel een lastig onderwerp met veel dieptje uitgekozen voor zo'n objectief. Een los bloemblaadje of een vleugel zoals hieronder zijn misschien ook leuke onderwerpen voor jouw setup.
Een microscoopobjectief is helaas geen speelgoed: daar is het te duur voor.
Om zo'n objectief op de camera te gebruiken heeft men de nodige adapters en ringen nodig.
Aangezien een microscoopobjectief weinig scherptediepte heeft, kan men alleen door stacken een toonbare foto maken. Voor foto 2 heb ik 80 foto's gemaakt en er 74 van gebruikt. Voor het fotograferen heb ik een WeMacro’s automatic focus stacking rail gebruikt. De focus stacking rail had ik ingesteld op 0,1 mm per stap.
Verder 2 flitsers voor totale scherpte. En een klemmetje om het takje van de plant vast te zetten.
De vergroting wordt bepaald door het gebruikte microscoopobjectief, in dit geval de NIkon Plan 10x 0.25.

Wat betreft het fotograferen van onderwerpen, een blaadje of iets dergelijks. Het is leuk als oefening. Een complex onderwerp is veel meer een uitdaging.

Een microscoopobjectief kan men overigens wel gebruiken om insecten te fotograferen, maar dat is hoge school macrofotografie, zoals dat van Levon Biss. https://vimeo.com/1577123...vimeo_logo&owner=49623411

• Xfile
sys64738 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:57:Die stacks zijn beetje te psychedelisch voor mij. Vooral die linker heeft behoorlijk sterke gloed over zich heen.
Inderdaad, te psychedelisch.
Nu een opname gemaakt met een diffuser + softbox op de flitsers. Het licht is nu zachter en beter verdeeld.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Xfile Deze is qua kleren stukken fijner. Op mijn (niet al te beste) laptop scherm komt ie wel een beetje flets over dus de saturation slider mag wel stukje naar recht van mij. Daarnaast viel met op (vooral in de roze stukken) dat er met stacken een vreemd patroon is ontstaan. Baantje scherp, strookje onscherp, weer baantje scherp. Soort lijnenpatroon van scherp en onscherp. Misschien iets te grote focus shift stapjes?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 13:21

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik zit weer een niet op te letten en er komen weer briljante platen voorbij, zelfs met een stackrail.
Het toffe is dat ik er zelf een heb gebouwd, maar er te weinig mee doe. Nou ben ik gisteren en vandaag weer op pad geweest en de macro mood zit er weer lekker in. (doe normaal veel landschappen)
Gisteren dus boskikkers, hagedissen en zonnedauw met keihard licht en daarom mn witte pluutje mee.

@sys64738 Ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. de focusshift/DoF

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:38

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Afgelopen maanden regelmatig dit topic gekeken wat een prachtige foto’s! Door persoonlijke situatie niet kunnen fotograferen helaas.

Misschien dat iemand een tip kan geven? Ik had een test idee (zie foto) maar werkelijk bij alles maakt Adobe er een potje van. 60 foto’s in de stack, wanneer ik ze langs loop is elk stukje in focus maar Adobe weigert om hem goed te maken. Ik merk dit bij veel meer stacks die ik probeer. De informatie is er, maar Adobe weigert mee te werken. Met Helicon is mijn trial helaas verlopen.

Stacking problem by Michael, on Flickr

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-05 13:23
NinjaKiwiNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:46:
Afgelopen maanden regelmatig dit topic gekeken wat een prachtige foto’s! Door persoonlijke situatie niet kunnen fotograferen helaas.

Misschien dat iemand een tip kan geven? Ik had een test idee (zie foto) maar werkelijk bij alles maakt Adobe er een potje van. 60 foto’s in de stack, wanneer ik ze langs loop is elk stukje in focus maar Adobe weigert om hem goed te maken. Ik merk dit bij veel meer stacks die ik probeer. De informatie is er, maar Adobe weigert mee te werken. Met Helicon is mijn trial helaas verlopen.

[Afbeelding]Stacking problem by Michael, on Flickr
DPP doet het stacken voor Canon foto's tamelijk goed en heeft ook nog eens een editor om de stacks te corrigeren waar nodig. Dit is voor mij dan ook de eerste keuze voor gestackte foto's.
Helaas moet je dan wel Canon lenzen gebruiken voor de juiste correcties.

[Voor 3% gewijzigd door JoStad op 18-09-2022 22:40]

• GrowMyHair
  • Niet online
@sys64738 Bedankt voor je complimenten, maar vergelijkend moeten mijn foto's het vaak toch meer hebben van het onderwerp, dan van originele composities. Ook niet erg en wellicht dat ik daar nog in verbeter met wat feedback van de mede tweaker fotografen hier.
Leuk die inkijk in de making off van je paddenstoelenfoto. Ik vermoedde al dat dit geen 'lucky shot' was, maar bewust gemaakt met een beoogd eindresultaat.

@Xfile Mooi spul hoor en zeker geen speelgoed! (maar wel leuk om mee te spelen toch? ;)) Is dit bloemetje op 10x geschoten, of heb je een kortere tube gemonteerd? Als je van die banding af wil in je stacks, moet je gezien je NA van 0.25 je stapgrootte waarschijnlijk iets onder de 10 um kiezen. Dan heb je wel veel foto's nodig voor een paar mm focus diepte.

@NinjaKiwiNL Je zou een keertje (een trial van) Zerene kunnen proberen. Of misschien helpt het om je stack in stapjes te doen. Dus substacks van 10 foto's ofzo en dan de substacks weer samenvoegen in een uiteindelijke stack. En niet vergeten je eindresultaat ook te posten, dat wordt vast een gave foto!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:38

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

GrowMyHair schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:31:

@NinjaKiwiNL Je zou een keertje (een trial van) Zerene kunnen proberen. Of misschien helpt het om je stack in stapjes te doen. Dus substacks van 10 foto's ofzo en dan de substacks weer samenvoegen in een uiteindelijke stack. En niet vergeten je eindresultaat ook te posten, dat wordt vast een gave foto!
Dat is een goeie tip! Die ga ik eens proberen 👍🏻
JoStad schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:30:
[...]

DPP doet het stacken voor Canon foto's tamelijk goed en heeft ook nog eens een editor om de stacks te corrigeren waar nodig. Dit is voor mij dan ook de eerste keuze voor gestackte foto's.
Helaas moet je dan wel Canon lenzen gebruiken voor de juiste correcties.
Hier heb ik nog niet van gehoord, ik ga er eens naar kijken, “helaas” gebruik ik voor macro een Laowa lens.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

• Xfile
GrowMyHair schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:31:
@Xfile Mooi spul hoor en zeker geen speelgoed! (maar wel leuk om mee te spelen toch? ;)) Is dit bloemetje op 10x geschoten, of heb je een kortere tube gemonteerd? Als je van die banding af wil in je stacks, moet je gezien je NA van 0.25 je stapgrootte waarschijnlijk iets onder de 10 um kiezen. Dan heb je wel veel foto's nodig voor een paar mm focus diepte.
Een vraag: waar is NA de afkorting voor? Wat is NA?

Ik heb intussen stacks gemaakt met kleinere stapjes.
Ik zal op de site zetten.

Spelen doe ik met goedkoop spul.

[Voor 11% gewijzigd door Xfile op 20-09-2022 13:24]

• Xfile
Extreem macro foto's van rossioglossum ampliatum.

• Xfile
sys64738 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:56:
@Xfile Deze is qua kleren stukken fijner. Op mijn (niet al te beste) laptop scherm komt ie wel een beetje flets over dus de saturation slider mag wel stukje naar recht van mij. Daarnaast viel met op (vooral in de roze stukken) dat er met stacken een vreemd patroon is ontstaan. Baantje scherp, strookje onscherp, weer baantje scherp. Soort lijnenpatroon van scherp en onscherp. Misschien iets te grote focus shift stapjes?
Ik vond de kleuren ook wat flets, maar het is niet anders. Zo ziet het in werkelijkheid er uit.
De onscherpe banen komt door te grote stapjes.

• GrowMyHair
  • Niet online
Xfile schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:51:
[...]
Een vraag: waar is NA de afkorting voor? Wat is NA?
Het NA is een maat voor de hoek waaronder licht je objectief in kan gaan. Het bepaalt grotendeels hoe klein de features zijn die je af kunt beelden en ook hoe groot je focusdiepte is. Hoger NA betekent minder diffractie en dus een scherper beeld dat je meer kunt vergroten, maar ook een kleinere focusdiepte.

De foto's die je nu post zijn al een stuk scherper! Heb je al andere onderwerpen in gedachten die je graag met zo'n vergroting wil afbeelden?

• Xfile
GrowMyHair schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:35:
[...]

Het NA is een maat voor de hoek waaronder licht je objectief in kan gaan. Het bepaalt grotendeels hoe klein de features zijn die je af kunt beelden en ook hoe groot je focusdiepte is. Hoger NA betekent minder diffractie en dus een scherper beeld dat je meer kunt vergroten, maar ook een kleinere focusdiepte.

De foto's die je nu post zijn al een stuk scherper! Heb je al andere onderwerpen in gedachten die je graag met zo'n vergroting wil afbeelden?
Wow, dat is heel technisch. Tijdens mijn opleiding heb ik goede basis gehad, maar niet zo technisch.
Ik ga meer op intuïtie af. En meer in de trant van Hans Aarsman
https://www.digifotostart...er-van-de-clich%C3%A9foto

Voorlopig geen extreem macrofotografie.
Wat betreft onderwerpen: geen insecten, ik heb daar niets mee.
Kleur, vorm en abstractie, dat is voor mij het uitgangspunt.

Morgen ga ik naar de Marker Wadden https://www.natuurmonumenten.nl/projecten/marker-wadden
Wandelen en fotograferen. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik een full-frame of een micro four thirds camera meeneem. Het sjouwen of het niet sjouwen, dat is de vraag.

De Marker Wadden zou voor degenen die van foto-meetings houden een mooie plek zijn.
Ik zelf hou niet zo van groep fotografie.

[Voor 26% gewijzigd door Xfile op 21-09-2022 13:31]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Xfile Leuk dat je zo bezig blijft met stacken. Die laatste is goed gelukt. Oh en de Marker Wadden zijn zeker al paar keer besproken als locatie. Maar corona en andere dingen gooiden telkens roet in het eten. Wie weet gaat het nog wel keer lukken (mooie show case ter promotie kan natuurlijk nooit kwaad 8) ).

Zelf gister het bos maar weer eens ingedoken. De paddenstoelen populatie was al flink toegenomen. En tot mijn blije verrassing kwam ik ook dit Hazenpootje tegen. Normaal zie ik ze wel paar keer per jaar maar gelijk in september al. Nice. Dus even serie foto's geschoten en stack van gemaakt. Ben er best blij mee.

Fine Lines by Gijs Peijs, on Flickr

• GrowMyHair
  • Niet online
@sys64738 Mooie foto weer!! Ik vind 'm wel wat onrustiger kijken dan je vorige paddestoelen, ik denk misschien vanwege de lichte defocus van het stammetje of de blurry glinstering achter de hoed.

Misschien een beetje cliché, maar hieronder een foto van een druppeltje.
just a droplet by Chris C, on Flickr

• Malle-piet
@sys64738 wat een mooie serene foto, het grappige is dat normaal die bladeren afleiden van het onderwerp, maar de paddenstoel is zo prominent in beeld dat het niet stoort

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@GrowMyHair Weet je waarom cliches cliches zijn? Omdat ze stiekem gewoon erg mooi zijn natuurlijk. Prima uitvoering met die mooie blurry achtergrond en het onderwerp lekker gevangen in die druppel. Niks mis met dit cliché hoor.

Zelf vanmorgen het bos weer eens opgezocht. Wat een feest is het toch rond deze tijd. Paddenstoelen overal en grote boom met enorme hoeveelheid porseleinzwammen ontdekt. Blijft toch zulk gaaf spul, zeker als er ook nog een vliegje op gaat zitten.

Escape Mushroom by Gijs Peijs, on Flickr

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:58
@sys64738 Heerlijke foto van die paddenstoel in je post van 26-09. Wel leiden de blaadjes op de voorgrond mij wat af, alsof ze iets teveel aanwezig zijn. Haal ik er een cm af, voelt hij een stukje rustiger. Maar, kijk er vervolgens nog een keer naar, valt het mij weer minder op. Switch een beetje heen en weer :P.

En je laatste plaat, ook weer super! Mooie rustige achtergrond, en dat vliegje maakt hem helemaal af!

Ik reageer hier eigenlijk nooit maar volg het topic wel. Stiekem, als ik zie dat je gepost hebt, hoop ik dat er een foto bij zit om weer te genieten :).

@GrowMyHair Ook een zeer mooie foto! Prachtig hoe je achtergrond onscherp is, en die in je druppel eigenlijk weer heel scherp terug komt. Wat was je achtergrond hier? Ik zat bijna aan een gerbera te denken :$ .

En toen wilde ik een foto posten, en ik dacht een Flickr account te hebben, maar nee dus. Wel nog een DeviantArt en ImageShack, maar die laatste lijkt niet meer te functioneren. Site is wel in de lucht, geen certificaat, kan wel inloggen maar verder...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Xfile
sys64738 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:43:
@Xfile Leuk dat je zo bezig blijft met stacken. Die laatste is goed gelukt. Oh en de Marker Wadden zijn zeker al paar keer besproken als locatie. Maar corona en andere dingen gooiden telkens roet in het eten. Wie weet gaat het nog wel keer lukken (mooie show case ter promotie kan natuurlijk nooit kwaad 8) ).
Wat een mooi natuurgebied is de Marker Wadde. Het is vooral een vogelbroedgebied.
Het overgrote deel van de bezoekers waren volgens mij vogelaars, bewapend met verrekijkers en camera's. Sommigen met flinke telelenzen.
Ik zelf had een makkelijk mee te dragen camera meegenomen: Panasonic GX9 & 20mm lens. Ik kwam er ten slotte om te wandelen en af toe foto's te nemen.
Zelf gister het bos maar weer eens ingedoken. De paddenstoelen populatie was al flink toegenomen. En tot mijn blije verrassing kwam ik ook dit Hazenpootje tegen. Normaal zie ik ze wel paar keer per jaar maar gelijk in september al. Nice. Dus even serie foto's geschoten en stack van gemaakt. Ben er best blij mee.

[Afbeelding]
Fine Lines by Gijs Peijs, on Flickr
Ik las dat door de regen de paddenstoelen de grond uitschieten. Klopt dat?

[Voor 5% gewijzigd door Xfile op 30-09-2022 21:51]

• Wesloxx
Tijdje afwezig geweest ivm geen tijd hebben en niet over het juiste gereedschap beschikken 😅 ondertussen wel alle posts gevolgd en wat zijn ze weer mooi!
Heb gisteren de raynox 250 voorzetlens gekregen van m'n vrouw, onderstaande de eerste test foto van het dichtsbijzijnde, natuurlijk een vlieg. Word nog veel puzzelen/oefenen naar de beste instellingen (foto onbewerkt, raw naar jpg via wifi) 18-55mm op 55mm kit lens canon

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@The Executer Dank voor de complimenten. En als ik jou was, zou ik een gratis Flickr account aanmaken. Kun je prima je foto's op kwijt en is erg makkelijk om hier te delen.

@Xfile Mooi dat de Marker Wadden goed zijn bevallen. Ben nu nog nieuwsgieriger. Alleen een leuk telelensje in de tas zou wel handig geweest zijn. En ja, paddenstoelen zijn gek op water. Na een paar goede buien, kun je je lol of de dagen erna in het bos.

@Wesloxx Her gereedschap is weer dik in orde. Prima vergroting en de scherpte lijkt ook in orde te zijn. Nu veel schieten en mooie composities vinden.

Hier nog maar eentje van mijn bos-trips van de afgelopen week. Had hem al geschoten en toen landde er ineens een vliegje op. Dan schieten we hem toch gewoon nog een keer. Helaas is het vliegje niet super scherp maar met het tegenlicht evengoed nog wel een leuke plaat.

Rise to the Top by Gijs Peijs, on Flickr

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee