sys64738 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:33:
Hier nog maar eentje van mijn bos-trips van de afgelopen week. Had hem al geschoten en toen landde er ineens een vliegje op. Dan schieten we hem toch gewoon nog een keer. Helaas is het vliegje niet super scherp maar met het tegenlicht evengoed nog wel een leuke plaat.
Mooi hoe dat vliegje mooi op de top zit, bijna klaar om weg te vliegen! De bokeh vind ik wel ietwat storend met de ronde ringen.
Zojuist een account op Flickr aangemaakt, foto geupload, en dan wil je delen... Waar the fuck zit die button!?!?!!??! Wat blijkt... Als je een adblockr gebruikt, wordt heel specifiek die button ook geblokkeerd... Fuuuu, dat was ff zoeken .
Was wel grappig hoe deze vlieg mij volgde, draaide ik wat omhoog of naar beneden, draaide hij mee . En de detail van de pootjes vond ik wel bijzonder, de 'plakpootjes' die je met het blote oog niet ziet. Foto is ± 50% gecropped en contrast beetje omhoog gehaald.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Ik moet zeggen, dit topic zorgt er wel weer voor dat ik zin heb foto's te gaan maken! Kwam de volgende foto op mijn bureaublad tegen. Deze foto is geschoten met de 70-200 f/4 ipv mijn 100mm f/2.8 macro, maar dat valt eigenlijk niet eens op:
Zelf twijfel ik er over de foto recht te zetten, maar dit is wel hoe de paddenstoel daar groeide. Ga je dan voor het echte, of het meest prettige... Maar, ook mijn zoontje vond hem zo mooi .
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
@The Executer Die vlieg is technisch dik in orde maar vind hem qua compositie niet super mooi. Die paddenstoel is daarentegen erg mooi. Vind hem zo schuin juist prima. Enige kleine verbeterpuntje is dat vlokje grijs links onderin.
Kwam zelf dit groepje paddenstoelen tegen. Pas toen ik ze van de andere kant schoot, zag ik ineens dat het er 4 waren. Optisch bedrog in de natuur.
Jeuj, paddenstoelentijd!
@sys64738 ik krijg zo'n kluit niet goed scherp ėn los van de achtergrond. Hoe doe je dat? Was de afstand zo groot?
Dit is mijn favo vangst van een mooie middag wat mij betreft. Behalve eekhoorntjesbrood niks fotogenieks tegengekomen, maar deze (geen idee wel merk) stonden wel leuk tussen t mos op een rij.
@DirtyBird Die staat zeker mooi zo tussen het mos. Paddenstoelen blijven toch een gaaf onderwerp.
Het magische woord bij veel van mijn foto's is stacking. Mijn kluitje paddenstoelen is een stack van 15 foto's of zo. Ik schiet ook het liefst op F4 voor de isolatie maar dan hou je veel te weinig scherptediepte over en is stacking je enige redding.
@sys64738 1 Leuke foto! Ik vind de combinatie van zomerse kleuren met een herfstig tafereel wel bijzonder. Misschien had je daar nog wat meer nadruk op kunnen leggen in post?
2 Mooi fragiel vliegje op die iele paddestoel.
3 Mijn favoriet. Heel mooie foto!
@Wesloxx Prima vlieg. Heb je hier nog veel aan moeten croppen om deze vergroting te halen?
@The Executer Mooi scherpe vlieg. Ik vind zelf de compositie ook wel stoer, grijze vlieg op grijze achtergrond, en dan die grote rode ogen.
Je paddenstoel is dan weer bijna tegenovergesteld met zachte kleuren en contrasten. Mooie foto wel!
@DirtyBird Mooie foto! Denk inderdaad dat ie met groter diafragma wat beter los was gekomen van de achtergrond. Focusen op het steeltje en de contour van de hoed ipv op de voorkant helpt misschien ook als je liever niet wil stacken.
Ik had laast weer een vedermot op het raam zitten. Dit keer geen sneeuwwitte zoals eerder. Maar deze bleef wel mooi zitten.
Vandaag sinds lange tijd er weer eens op uit voor wat macro.
Het blijft de laatste tijd aleen maar foto's maken van de wedstrijden voetbal op zaterdag van de jongste.
Vandaag dus even lekker naar het Amsterdamse bos.
GrowMyHair schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:33:
@sys64738 1 Leuke foto! Ik vind de combinatie van zomerse kleuren met een herfstig tafereel wel bijzonder. Misschien had je daar nog wat meer nadruk op kunnen leggen in post?
2 Mooi fragiel vliegje op die iele paddestoel.
3 Mijn favoriet. Heel mooie foto!
@Wesloxx Prima vlieg. Heb je hier nog veel aan moeten croppen om deze vergroting te halen?
@The Executer Mooi scherpe vlieg. Ik vind zelf de compositie ook wel stoer, grijze vlieg op grijze achtergrond, en dan die grote rode ogen.
Je paddenstoel is dan weer bijna tegenovergesteld met zachte kleuren en contrasten. Mooie foto wel!
@DirtyBird Mooie foto! Denk inderdaad dat ie met groter diafragma wat beter los was gekomen van de achtergrond. Focusen op het steeltje en de contour van de hoed ipv op de voorkant helpt misschien ook als je liever niet wil stacken.
Ik had laast weer een vedermot op het raam zitten. Dit keer geen sneeuwwitte zoals eerder. Maar deze bleef wel mooi zitten.
Beide foto's zijn gestacked en geschoten met alleen natuurlijk licht.
De vlieg was met minimale crop, komt door de werkafstand icm de raynox 250.. je zit op ongeveer 10-15 cm afstand, met 55mm zoom op APSC hoef je dan bijna niks meer te croppen
Afgelopen zondag nog een kleine rondje gedaan door het bos, man man man wat is dat lastig/wennen met zo'n voorzet lens.. Diafragma moet dichtgeknepen worden wat ervoor zorgt dat je een flitser moet gebruiken.. met alleen de ingebouwde flitser is dit best een uitdaging om de exposure goed te krijgen.. nog niet toegekomen aan exporteren/bewerken, hoop dat ik er nog wat van kan maken,
Strakke foto van de mot overigens! Fascinerend dat deze ook "schubben" heeft.. nooit geweten.
EDIT: waar ik voornamelijk moeite mee heb.. ik krijg bijna bij elke foto een zwarte achtergrond icm de flitser. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
[Voor 3% gewijzigd door Wesloxx op 06-10-2022 04:46]
Wesloxx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 04:36:
[...]
EDIT: waar ik voornamelijk moeite mee heb.. ik krijg bijna bij elke foto een zwarte achtergrond icm de flitser. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Nog wat opties (die ook nog te combineren zijn):
-een blaadje/bloemetje dicht achter je onderwerp plaatsen
-je onderwerp dichter bij de achtergrond manouvreren
-je camera zo richten dat de achtergrond wat dichterbij is
-zonlicht op de achtergrond laten schijnen
-iso wat hoger, sluitertijd wat hoger, flitser wat lager
-achtergrond wat lichter maken in post
-een extra flitser alleen op de achtergrond richten
-statief gebruiken zodat je sluitertijd niet meer uitmaakt en je geen flits nodig hebt
-foto's op lichte plekken maken, zodat je geen flits nodig hebt
-een donkere achtergrond kan ook juist een mooi contrast geven met de oplichtende voorgrond
-accepteren dat je voor een foto met mooie achtergrond je het geluk moet hebben dat je onderwerp op een gunstig plekje zit
(Mijn motje hierboven had origineel wel wat achtergrond, maar heb 'm juist grotendeels weggehaald. Ik vond de reflectie en de doorkijk naar binnen juist afbreuk doen aan de foto.)
@sys64738 : Weer een puike plaat, en het is dat je het zelf zei dat het er 4 waren, heb een paar keer moeten kijken voordat ik het zag!
@DirtyBird : Bijna surrealistich dit! Dat groene wat er zo uitspat, heel bijzonder. Ene kant haast beetje te, aan de andere kant maakt het wel een groot contract met de paddestoel.
@GrowMyHair : Wow, wat een platen zeg! En die scherpte, pffff, jaloersmakend! En wat een apart beest zeg, lijkt wel een tak oid.
@VinnyAMS : Wow, ook bij jou die scherpte, heerlijk. En daarnaast een heerlijk rustgevende plaat. Vind hem ietsjes (maar dan ook echt heel minimaal) wat krapjes, maar echt een mooie plaat!
Vandaag naar het bos geweest voor 2 uurtjes. Wilde gaan voor de vogels, maar helaas was er niet zoveel of te ver weg. Daarna kwam ik bij een stuk gebied waar o.a. een poeltje aan grenst, en werd daar verwelkomd door flink wat juffers & libellen. Deze foto heb ik al laastste geschoten. Ik zat er echt mega dicht op, op het max van de scherpstelafstand (31cm, maar voor mijn gevoel zat ik er veel dichter op). Ben echt ontzettend blij met deze en de andere foto's die ik heb gemaakt, was een succesvol dagje. Heb binnenkort nog wat platen voor jullie in petto . Foto komt zo uit de camera, zonder enige bewerking, alleen omgezet naar JPEG>
@DirtyBird : Bijna surrealistich dit! Dat groene wat er zo uitspat, heel bijzonder. Ene kant haast beetje te, aan de andere kant maakt het wel een groot contract met de paddestoel.
@GrowMyHair : Wow, wat een platen zeg! En die scherpte, pffff, jaloersmakend! En wat een apart beest zeg, lijkt wel een tak oid.
@VinnyAMS : Wow, ook bij jou die scherpte, heerlijk. En daarnaast een heerlijk rustgevende plaat. Vind hem ietsjes (maar dan ook echt heel minimaal) wat krapjes, maar echt een mooie plaat!
Vandaag naar het bos geweest voor 2 uurtjes. Wilde gaan voor de vogels, maar helaas was er niet zoveel of te ver weg. Daarna kwam ik bij een stuk gebied waar o.a. een poeltje aan grenst, en werd daar verwelkomd door flink wat juffers & libellen. Deze foto heb ik al laastste geschoten. Ik zat er echt mega dicht op, op het max van de scherpstelafstand (31cm, maar voor mijn gevoel zat ik er veel dichter op). Ben echt ontzettend blij met deze en de andere foto's die ik heb gemaakt, was een succesvol dagje. Heb binnenkort nog wat platen voor jullie in petto . Foto komt zo uit de camera, zonder enige bewerking, alleen omgezet naar JPEG>
Fraaie plaat van een Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum). Er vliegen nog een paar andere soorten momenteel maar deze gaan door tot het 's nachts gaat vriezen.
@GrowMyHair Super mooie platen van die mot. Vooral die eerste tegen die echt donkere achtergrond. Top.
@VinnyAMS Hele mooi paddenstoelen foto. Lekker close up.
@The Executer Hele mooie details in je plaat. Op de een of andere manier vind ik de centrale positie van het kopje niet zo goed werken. Maar technisch wel heel mooi.
Deze plaat had ik 2 weken geleden geschoten en was wat weggezakt in Lightroom. Dit zijn echt mini paddenstoeltjes. Ongeveer 3cm hoog. Helaas stond er een heel klein briesje wat voor deze jongens al een behoorlijk storm was. Daardoor is het kopje van de hoogste niet helemaal scherp. De kleuren en mooie bochtjes maken wat mij betreft redelijk veel goed.
sys64738 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:14:
Deze plaat had ik 2 weken geleden geschoten en was wat weggezakt in Lightroom. Dit zijn echt mini paddenstoeltjes. Ongeveer 3cm hoog. Helaas stond er een heel klein briesje wat voor deze jongens al een behoorlijk storm was. Daardoor is het kopje van de hoogste niet helemaal scherp. De kleuren en mooie bochtjes maken wat mij betreft redelijk veel goed.
@Xfile Bijna al mijn macro's zijn geschoten met mijn 90mm Tamron macrolens. Zo ook deze. Ik zit wel te kijken om ook een wijdere macro aan te gaan schaffen want 90mm (180mm equiv) is wel vrij lang.
Maar voor dit soort solo paddenstoelen is het wel weer een prima lengte (hoewel een beetje bos/omgeving soms ook wel leuk is).
sys64738 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:34:
@Xfile Bijna al mijn macro's zijn geschoten met mijn 90mm Tamron macrolens. Zo ook deze. Ik zit wel te kijken om ook een wijdere macro aan te gaan schaffen want 90mm (180mm equiv) is wel vrij lang.
Maar voor dit soort solo paddenstoelen is het wel weer een prima lengte (hoewel een beetje bos/omgeving soms ook wel leuk is).
Vanmiddag kwam ik iemand in het bos tegen die op zoek was naar een bepaalde paddenstoel: een rode hoed met witte stippen. Ik zei: "Ik er geen verstand van, maar dat is toch die paddenstoel met die kabouter er op?"
En jawel, dat was hem.
@sys64738 Mooie zachte kleuren in bovenstaand paddenstoeltje met pissebed! Ik wordt er ondanks de alarmerende titel best rustig van.
Hieronder een zebra springspinnetje dat ons behoed heeft voor een muggenbeet. De foto was waarschijnlijk mooier geweest als ie buiten op een blaadje had gezeten, maar vond 'm vanwege de regenboog muggenogen toch nog wel leuk. Zebra spider with mosquito by Chris C, on Flickr
En dan ook nog een groen kaardertje. Heb hier wat paint skills toegepast om de pootjes symmetrisch te maken, ze stonden net wat scheef en dat vond ik afbreuk doen aan zo'n cleane foto. Nigma walckenaeri by Chris C, on Flickr
Natuurlijk staat het iedereen vrij om te doen en laten wat hij wil met zijn foto's, maar ik wil toch wel kwijt dat ik zoiets nooit zou doen. Niet bij (dieren)macro's iig. En dan druk ik me heel voorzichtig uit...
Toff schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:13:
[...]
Natuurlijk staat het iedereen vrij om te doen en laten wat hij wil met zijn foto's, maar ik wil toch wel kwijt dat ik zoiets nooit zou doen. Niet bij (dieren)macro's iig. En dan druk ik me heel voorzichtig uit...
Ik snap je punt wel denk ik. Het photoshoppen om dieren 'perfecter' te maken is helemaal niet nodig en geeft een vals beeld van de werkelijkheid. Ik heb daar zelf ook wel wat moeite mee, vandaar dat ik het er ook bij zette. Gezien de strakke, niet zo natuurlijke achtergrond op ons witte kozijn vond ik het nu wel enigszins kunnen, en het rechter tweederde deel is ook nog origineel.
Flickr geeft je ook gelijk. Het kaardertje krijgt een stuk minder 'likes' dan het springspinnetje.
Het was wel een leuk spinnetje om op de foto te zetten. Ik probeerde hem eerst van voren op de foto te krijgen en dan kwam hij telkens op de camera afgerend. Waarschijnlijk wilde hij 'm of opeten of uit 'zijn' territorium verjagen, z'n geringe grootte ontmoedigde hem niks. Ondanks het imposante aantal ogen vond ik de foto's van voren wel minder geslaagd. De rood/geel/groene kleuren op de kop, pootjes en achterlijf kwamen er niet zo goed uit met eigenlijk alleen de kop en wat stukjes van pootjes scherp.
@GrowMyHair Die eerste is gaaf. Die 2e is ook technisch dik in orde maar die witte achtergrond helpt niet echt mee.
@oviMivo Die grote staat er mooi scherp op. Verbeterpuntje zou de compositie zijn. Nu staat je onderwerp (de grote paddenstoel) precies in lijn met die kleine paddenstoel. Als je heel klein beetje naar rechts gegaan was, zou het steeltje mooi tussen de andere twee paddenstoelen ingevallen zijn. Dat oogt wat lekkerder.
Zelf nog eentje geschoten tijdens onze meet van vorige week in het Waterloopbos.
Als eerste complimenten aan al dat moois wat hierboven staat.
Voorheen was dit het forum plekje waar ik de meest foto's poste. Maar dat schiet er nu een beetje bij in.
Dus iedereen van commentaar voorzien laat ik even voorbij gaan, vandaar mijn algemeen maar gemeend compliment.
Bij mij was het weer een wisseling van camera, van de X-T4 naar de X-H2 gegaan. Dus dat pakt wat tijd om te experimenteren.
De kleuren vind ik heel mooi. De compositie mag wat mij betreft wat meer aandacht krijgen, ik zie nog veel foto's met het onderwerp exact in het midden, en te veel lege ruimte rond het onderwerp. Durf te croppen. Maak van je foto's meer dan een registratie, maak ze interessant voor anderen.
@Montana mooie foto's. Vind de lichtstralen boven de paddestoel erg leuk effect geven. De bloem is prachtig scherp. Mooie details.
De schelpen vind ik wat saai. Maar dat is persoonlijk, wel veel detail. De hagedis is een hele fijne foto om naar te kijken. Maar daar ben ik het wel eens met @Johan1995 , had iets meer gecropt mogen worden om meer een macro gevoel te krijgen. Wel hele fijne kleuren.
Zelf vandaag in de ochtend naar Aekingerzand geweest (zandvlakte/heide) veel mist, dus veel webjes met druppels.
Nu waaide het wat, dus lastig om de foto rete scherp te krijgen (ook relatief weinig licht natuurlijk door dichte mist). Deze foto nog wel aardig scherp gekregen.
Nu is het niet de meest spannende foto, maar ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben voor waterdruppels te fotograferen. Tijdje geleden ook al eens geprobeerd maar blijft verrekte lastig.
Dit is dus meer een "studie" foto dan een echte "wauw, kijk deze"
@oviMivo Het grote paddestoeltje staat er erg mooi op! Komt het zwart door flash falloff, bewust of onbewust? Want zo'n paddestoeltje kan lijkt me ook wel met wat langere sluitertijd zodat je wat meer achtergrond op de foto krijgt. De donkere achtergrond laat je paddestoel er wel mooi uitkomen!
Wat betreft de waterdruppels, denk ik dat de foto interessanter was geweest als je 'm van dichterbij had genomen. Het middelste stuk heeft veel druppels en een erg fijn donker-licht contrast. Omdat je dichterbij bent zie je ook beter de lenswerking van de druppels, wat ikzelf wel cool vind. Scherpte op de juiste punten is dan natuurlijk wel extra belangrijk. Misschien wat stacken als dat niet in een shot lukt?
@sys64738 Mooie foto! Deze had ook prima in het herfst topic gepast, of is de paddestoel kleiner dan ie overkomt? De achtergrond is ook erg mooi hier met dat oranje groen contrast en mooi bokeh.
@Montana Leuk dat je weer post hier! Er is inderdaad al veel moois van je te zien als je voldoende terugbladert hier. Compliment voor je oeuvre.
Ondanks dat het paddenstoelentijd is in dit topic kom ik af en toe nog wel wat geleedpotigen tegen. Hieronder een wolfspinnetje. Big Bad Wolf spider by Chris C, on Flickr
GrowMyHair schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:11:
@oviMivo Het grote paddestoeltje staat er erg mooi op! Komt het zwart door flash falloff, bewust of onbewust? Want zo'n paddestoeltje kan lijkt me ook wel met wat langere sluitertijd zodat je wat meer achtergrond op de foto krijgt. De donkere achtergrond laat je paddestoel er wel mooi uitkomen!
Wat betreft de waterdruppels, denk ik dat de foto interessanter was geweest als je 'm van dichterbij had genomen. Het middelste stuk heeft veel druppels en een erg fijn donker-licht contrast. Omdat je dichterbij bent zie je ook beter de lenswerking van de druppels, wat ikzelf wel cool vind. Scherpte op de juiste punten is dan natuurlijk wel extra belangrijk. Misschien wat stacken als dat niet in een shot lukt?
@sys64738 Mooie foto! Deze had ook prima in het herfst topic gepast, of is de paddestoel kleiner dan ie overkomt? De achtergrond is ook erg mooi hier met dat oranje groen contrast en mooi bokeh.
@Montana Leuk dat je weer post hier! Er is inderdaad al veel moois van je te zien als je voldoende terugbladert hier. Compliment voor je oeuvre.
Ondanks dat het paddenstoelentijd is in dit topic kom ik af en toe nog wel wat geleedpotigen tegen. Hieronder een wolfspinnetje. [Afbeelding]Big Bad Wolf spider by Chris C, on Flickr
Thanks. de paddestoel is gemaakt tijdens een rondje in het bos met de hond, had geen statief oid dus veel langere belichting ging niet lukken haha. wel heeft vrouwlief even met haar telefoonzaklamp wat extra belichting gegeven om het hoedje. het was immers als tegen 17u en weinig direct licht te vinden in het bos.
bedankt voor de tips mbt de waterdruppels. bewust even voor gekozen om hem niet verder te croppen om een interessanter beeld te vormen, aangezien het vooral even om de tips te doen was .
Stacken wil ik binnenkort wel iets mee gaan proberen, maar in dit specifieke geval was dat niet echt haalbaar. wind was aanwezig waardoor het webje constant bewoog, deze shot was een van de weinige met aardig goede scherpte haha. qua afstand durf ik niet meer helemaal te zeggen. kon vast en zeker wel iets dichterbij nog, maar dit is een webje met een doorsnede van 10-15cm hooguit, opzich was ik wel aardig dichtbij al. maar ik neem de tips zeker mee voor een volgende situatie!
Wat betreft je eigen foto, ik blijf het zeer interessant vinden hoe die kopjes eruit zien. ook dat maar eens wat meer gaan proberen. Mooie spannende kleuren, scherpte op de ogen en dieptewerking door de poten achter én voor het lijf.
Johan1995 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 00:46:
De kleuren vind ik heel mooi. De compositie mag wat mij betreft wat meer aandacht krijgen, ik zie nog veel foto's met het onderwerp exact in het midden, en te veel lege ruimte rond het onderwerp. Durf te croppen. Maak van je foto's meer dan een registratie, maak ze interessant voor anderen.
Leuke foto! Ik zou em zowel links als rechts wat bijsnijden; er is nu wel veel loze ruimte...
Ja, stom inderdaad. Ik quote nota bene zelf nog iemand die aangeeft teveel lege ruimte rondom het onderwerp te zien... Ik had wel nog een andere crop geprobeerd, met nog wat meer ruimte van beneden, waarmee het blaadje een soort van zichtlijn maakte naar het lieveheersbeestje, maar uiteindelijk vond ik deze toch leuker. In de ongecropte foto staat het beestje trouwens keurig gecentreerd, omgeven door lege ruimte, maar dat is natuurlijk helemaan een faux pas.
Ik vond jouw mini-landschapje van een paddestoel onder de sneeuw ook erg geslaagd! Die was in dit topic wellicht wel nog meer op z'n plek geweest dan tussen de landschappen.
Ik vond jouw mini-landschapje van een paddestoel onder de sneeuw ook erg geslaagd! Die was in dit topic wellicht wel nog meer op z'n plek geweest dan tussen de landschappen.
Haha, nee, dan had ik commentaar gekregen dat het geen macro was (was het ook niet). Misschien was het wintertopic beter geweest.
Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR
@GrowMyHair Herfst insecten. Interessant. En ze staan er goed op allebei. Bij dat lieveheersbeestje zou ik de zijkanten er wat vanaf croppen. Die pano crop voegt voor mij niet zo veel toe. Alle focus op het mooie onderwerp.
Zelf geen insecten maar een winterse macro. Nog best lastig om knap op de foto te krijgen maar uiteindelijk is het gelukt. Stack van foto of 15.
@sys64738 Ziet er koud uit, brrr... Wel mooi al die glinsteringen! Helaas zelf geen ijskristallen op de foto kunnen zetten afgelopen dagen, maar de echte winter moet nog beginnen, dus die kans komt nog wel.
Gezien de feedback op de gemaakte uitsnede hieronder nog twee alternatieve crops van het lieveheersbeestje van vorige week. Wat vinden jullie?
GrowMyHair schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:33:
@sys64738 Ziet er koud uit, brrr... Wel mooi al die glinsteringen! Helaas zelf geen ijskristallen op de foto kunnen zetten afgelopen dagen, maar de echte winter moet nog beginnen, dus die kans komt nog wel.
Gezien de feedback op de gemaakte uitsnede hieronder nog twee alternatieve crops van het lieveheersbeestje van vorige week. Wat vinden jullie?
Van deze twee vind ik de wijdere crop de beste, al had ik persoonlijk ook geen moeite met de originele crop. Loze ruimte, negatieve ruimte, potato, potahto. Als je je crop maar met een gedachte maakt. Misschien is'ie in 16:9 ook nog wel leuk Ik vind het blaadje dat de hoek inloopt in ieder geval wel wat toevoegen.
@GrowMyHair De bovenste graag. Deze vind ik echt mooier dan de vorige en ook mooier dan die eronder. De lijnen van het bled trekken je lekke de foto in, zo recht naar het mooie onderwerp.
@Wormaap , @sys64738 Bedankt voor de reacties! Wel grappig dat het initiele commentaar meer aanstuurde op verder croppen terwijl nu de nog ruimere crop toch favoriet blijkt. Het is voor jullie natuurlijk ook moeilijk te voorspellen wat er eerder al afgeknipt was natuurlijk.
Ik vond zelf het blad en de reflectie erop ook leuk. Wel wat jammer dat de zichtlijn net onder het lieveheersbeestje langsloopt. Ook vond ik stofje bovenop het lieveheersbeestje niet zo mooi. Vandaar de pano-crop die ik eerst postte.
@Deathchant Iron Man zie ik er niet zo in, maar in zo'n macro zien beestjes er vaak wel heel anders uit dan van een afstandje. Normaal is zo'n lieveheersbeestje rood en met een glanzend schild, nu is ie toch meer zwart-wit en met een baardje.
GrowMyHair schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:08:
@Wormaap , @sys64738 Bedankt voor de reacties! Wel grappig dat het initiele commentaar meer aanstuurde op verder croppen terwijl nu de nog ruimere crop toch favoriet blijkt. Het is voor jullie natuurlijk ook moeilijk te voorspellen wat er eerder al afgeknipt was natuurlijk.
Ik vond zelf het blad en de reflectie erop ook leuk. Wel wat jammer dat de zichtlijn net onder het lieveheersbeestje langsloopt. Ook vond ik stofje bovenop het lieveheersbeestje niet zo mooi. Vandaar de pano-crop die ik eerst postte.
@Deathchant Iron Man zie ik er niet zo in, maar in zo'n macro zien beestjes er vaak wel heel anders uit dan van een afstandje. Normaal is zo'n lieveheersbeestje rood en met een glanzend schild, nu is ie toch meer zwart-wit en met een baardje.
Het ging meer om de verhoudingen inderdaad. Zo breed en smal was niet zo mooi. Nu is ie ongeveer even groot in beeld (iets kleiner misschien) maar de verhouding en ruimte kloppen gewoon veel beter. en inderdaad: wij wisten niet hoeveel speelruimte we hadden
Het is ondertussen al even stil hier, niet zo gek ook in deze barre tijden met een bak regen en weinig te beleven.. Toch altijd mooi om dan even terug te kijken wat er allemal gepost is het afgelopen jaar
Zelf ook lange tijd afwezig geweest ivm een operatie aan mijn pols waardoor ik niks kon/mocht doen met mijn hand... Maar nu is alles weer oke en staat macro weer op het menu/verlang lijstje
Daar hoort natuurlijk ook een lens bij voorheen gebruikte ik de 18-55 kit lens met raynox 250, maar ik zit aardig de kant op te denken van de SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM icm mijn canon 2000D.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze lens of nog beter, deze specifieke combi?
Ik kan op internet een hoop vinden, maar het is toch fijner om van de kenners meer te horen ipv alleen maar (gesponsorde) youtube reviews en gewone reviews
EDIT: Nog even een kleine vraagje, is een flitser noodzakelijk/belangrijk om te hebben? Wat zou jullie advies zijn, gewoon een speedlite zoals de 430EX II? En welke diffuser is het beste?
[Voor 9% gewijzigd door Wesloxx op 17-01-2023 07:52]
Inderdaad stil hier! Ook in de winter is er nog best wat te vinden buiten hoor!
We hebben in Nederland meerdere soorten echte winterinsecten, zoals de Sneeuwspringer of Sneeuwvlo (Boreus hyemalis). Dat zijn zeldzame insectjes van een millimeter of 4 die in mossen aan de rand van stuifzanden leven. Je vindt ze alleen tussen oktober en maart, de rest van het jaar zijn het larfjes die ondergronds aan mossen knagen. Supergeinige beestjes. Mannetjes hebben haakvormige vleugelstompjes en dragen tijdens de paring (die dagen kan duren!) het vrouwtje op hun rug. Romantisch Vrouwtjes hebben nog veel verder gereduceerde vleugeltjes. De naam Sneeuwvlo ten spijt zijn het geen vlooien, ze zijn nauw verwant aan schorpioenvliegen (die geen schorpioen zijn en ook geen vlieg).
En hier één van de soorten Paddenstoelmuggen (Mycetophilidae), muggen die genoemd zijn naar het feit dat de larven van de meeste soorten van zwammen en schimmels leven. Zoals de meeste muggensoorten zijn dit geen bloeddrinkers. Paddenstoelmuggen zijn niet 100% herfst- en wintergebonden maar vanwege de aanwezigheid van vruchtlichamen van paddenstoelen is het dan wel makkelijker ze te vinden.
Het is ondertussen al even stil hier, niet zo gek ook in deze barre tijden met een bak regen en weinig te beleven.. Toch altijd mooi om dan even terug te kijken wat er allemal gepost is het afgelopen jaar
Zelf ook lange tijd afwezig geweest ivm een operatie aan mijn pols waardoor ik niks kon/mocht doen met mijn hand... Maar nu is alles weer oke en staat macro weer op het menu/verlang lijstje
Daar hoort natuurlijk ook een lens bij voorheen gebruikte ik de 18-55 kit lens met raynox 250, maar ik zit aardig de kant op te denken van de SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM icm mijn canon 2000D.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze lens of nog beter, deze specifieke combi?
Ik kan op internet een hoop vinden, maar het is toch fijner om van de kenners meer te horen ipv alleen maar (gesponsorde) youtube reviews en gewone reviews
EDIT: Nog even een kleine vraagje, is een flitser noodzakelijk/belangrijk om te hebben? Wat zou jullie advies zijn, gewoon een speedlite zoals de 430EX II? En welke diffuser is het beste?
Ik heb alleen ervaring met de voorganger van die lens. Die was goed scherp maar een nadeel vond ik dat je geen manual focus override had, volgens mij is dat bij deze versie wel het geval. Ik fotografeer tegenwoordig met de Canon 100mm L dus echt iets zinnigs kan ik je niet over die Sigma vertellen, wellicht iemand anders wel.
Flitser is niet altijd noodzakelijk maar bij bovenstaande shots heb ik die wel gebruikt (speedlite met omnibounce). In deze tijd van het jaar heb je gewoon niet ontzettend veel licht. Als je geen bewegende onderwerpen fotografeert kom je een heel eind zonder flitser maar investeer dan in een goed statief. Het hangt dus af van je onderwerp. Qua diffuser, een omnibounce werkt maar levert toch nog redelijk harde highlights en schaduwen op. Uiteindelijk gaat ook dat vooral over voorkeur en is het een kwestie van uitproberen. Veel macrofotografen werken met zelfgemaakte diffusers, variërend van omgebouwde pringles-bussen tot ingewikkelde constructies met beslagkommen
@SnoeiKoei Mooi onderwerp maar tikkie drukke achtergronden. Die laatste vind ik daarom ook het mooist.
@Montana Fijne stack. Erg mooie kleuren en details.
Zelf hie rook maar weer eens wat posten. De krokussen zijn er weer dus ik ben met helemaal aan het uitleven. Heb er ook nog een paar met insecten maar die moet ik nog uitzoeken. Dus eerst deze maar.
Ja, dat is lastig met beestjes van een enkele mm die tussen het mos leven. Aan de andere kant zegt de foto zo meer over de habitat van zo'n diertje. Een volkomen neutrale achtergrond vind ik niet altijd interessant maar ik ben het met je eens dat het een drukke foto oplevert. Je krokussen vind ik wel een heerlijk zacht shot trouwens, kan ik ook van genieten. Krokussen op de voorgrond gebruikt voor wat extra zachte blur denk ik?
Ja, dat is lastig met beestjes van een enkele mm die tussen het mos leven. Aan de andere kant zegt de foto zo meer over de habitat van zo'n diertje. Een volkomen neutrale achtergrond vind ik niet altijd interessant maar ik ben het met je eens dat het een drukke foto oplevert. Je krokussen vind ik wel een heerlijk zacht shot trouwens, kan ik ook van genieten. Krokussen op de voorgrond gebruikt voor wat extra zachte blur denk ik?
Ben het met je eens dat habitat/omgeving soms ook veelzeggend kan zijn. Maar puur voor het oog is rust in een foto toch wel lekker.
Mijn foto is inderdaad tussen de krokussen in de voorgrond heen geschoten waardoor je links en rechts wat extra blur hebt.
@sys64738 Die met met het insect is wel weer geweldig. Focus je eerst op de bloem en wacht je dan tot het insect erbij komt? Of ben je zo snel met focussen dat je op een vliegende bij kan scherpstellen?
Zelf gisteren eens bezig gegaan met waterdruppels. Een lastige opgave en een geduldig klusje.
De achtergrond donker krijgen wat het makkelijke deel. Maar dan... waar stel je op scherp? En als je dan eenmaal scherp hebt gesteld, hoe zorg je er dan voor dat het druppeltje steeds op dezelfde plek valt?
Uiteindelijk een of ander Crazy Machines-achtig bouwwerk verzonnen, bestaande uit een stapel boeken waar een vliegenmepper tussen geklemd zat. Aan het einde van de vliegenmepper hing een touwtje en met een pipet liet ik water over de steel van de vliegenmepper rollen zodat het touwtje nat werd en begon te druppelen.
En dan nog timen.... Zo'n 500 foto's later had ik er een aantal waar ik tevreden over was. Nog niet zo scherp als ik graag zou willen, maar oefening baart kunst
Ik ben op dezelfde manier ongeveer begonnen.
Na wat google'n was ik toen bij dropController uitgekomen. https://www.dropcontroller.com/
Ik heb indertijd v2 in elkaar geknutseld.
Het heeft lang op zolder gelegen, maar toevallig enkele weken geleden weer opgebouwd om er wat foto's van te maken.
Ik zal deze week eens enkele foto's maken van de opstelling als ik die hier mag posten.
Ivm het scherpstellen, Best een waterbak nemen die niet te diep is. Dan kan je waar de waterdruppel valt even een lange schroef zetten en daarop scherpstellen.
Enkele resultaten. 2 druppels op 120ms na elkaar. Achtergrond is een A4-tje met een verloop op geprint.
@RvL Dank je. Ik kijk van te voren op welke bloem de bij waarschijnlijk gaat zitten en wacht dan geduldig af. Als ie eenmaal een beetje rond de bloem zweeft, pikt de AF hem soms wel op en heb je zo'n plaat in handen. Maar de hitrate is maar 5 procent (of minder). Het blijft lastig.
Jouw druppels zijn iets makkelijker te controleren maar ook fraai. Maar het lage standpunt van @Schanske is ook wel erg mooi icm die achtergronden.
@sys64738 Mooie foto's van de krokussen. In de eerste vind ik de kleuren wat mooier, maar super dat je het eerste bijtje van het jaar meteen strak op de foto erbij hebt!
@RvL Mooi die waterdruppels! Is echt een tweaker klusje lijkt me, waar je lekker kunt knutselen met andere druppels, vloeistoffen, achtergronden, camera settings, licht, ... Ben ook wel benieuwd naar de opstelling, maar misschien is dat meer voor in het macro hardware topic.
@Schanske Cool die paddestoel druppels!! Heel mooi! Ben hier ook wel benieuwd naar de opstelling.
Ik zag dat ik het hele jaar nog niks gepost had, maar wel af en toe wat foto's gemaakt.
@RvL Mooi die waterdruppels! Is echt een tweaker klusje lijkt me, waar je lekker kunt knutselen met andere druppels, vloeistoffen, achtergronden, camera settings, licht, ... Ben ook wel benieuwd naar de opstelling, maar misschien is dat meer voor in het macro hardware topic.
@Schanske Cool die paddestoel druppels!! Heel mooi! Ben hier ook wel benieuwd naar de opstelling.
Ik zag dat ik het hele jaar nog niks gepost had, maar wel af en toe wat foto's gemaakt.
Toffe platen wel. De tweede spin (framed), de springspin (altijd goed) en de wesp spreken me het meest aan. Bij de wesp had ik wel graag wat meer ruimte aan de bovenkant gehad maar ik weet natuurlijk niet of dat kon?
@Schanske Dat zijn mooie platen! Zo'n controller is zeker wel handig als ik er mee verder ga. Ik heb ook al een zelfbouw controller gezien op basis van een Arduino. Zeker het overwegen waard!
@GrowMyHair Mooie platen! Die Zebraspin springt er voor mij uit!
Mijn opstelling ben ik inderdaad vergeten vast te leggen. Of het iets is voor het macrohardwaretopic weet ik niet. Het was eerder iets voor het houtje-touwtje topic: een stapel boeken, een vliegenmepper, een lenskoker om de vliegenmepper te ondersteunen en een touwtje
Liefde maakt een smal bed breed! Nu de dekens nog...
@SnoeiKoei Bedankt voor je complimenten! Die wesp had nog wel wat ruimte van boven die ik eraf heb geknipt. De foto is afgelopen zaterdag genomen en toen was het nog niet echt lekker wespenweer. Ze zat er dus wat in mekaar gedoken bij en dat probeerde ik wat te verhullen met het lage standpunt en de crop.
@RvL Dat klinkt als een echte tweaker setup!! En je maakt er ook nog gave foto's mee die ik zo niet kan maken!
Het programma om de tijden in te stellen met naast de computer de behuizing met daarin de Arduino met bijhouden relais, enz.
Er is ook een Android app.
Zelf doe ik niet veel macro. Maar door de mooie foto's hier heb ik weer zin gekregen om dat wat meer te doen.
Toevallig op deze topic en ook de rubriek Showcases en creaties uitgekomen.
@Schanske Heel gave setup, met een hoog tweaker gehalte!! Cool filmpje ook met de volautomatische druppel foto's. Bedankt voor het delen.
@SnoeiKoei Hieronder de wesp met wat meer ruimte aan de bovenkant. Ook het constrast wat verhoogd; de kop rechtgezet ipv de horizon; en nog wat verder gecropt tot 16:9 portret stand vooral fijn als je 'm op je telefoon bekijkt. A wasp up close by Chris C, on Flickr
En nog een foto van een spinnetje op een poot van onze schommel. Het is een vrij klein spinnetje met houtnerven op de achtergrond, maar vind 'm zelf wel wat ogen als zo'n giga Australische huntsman op een planken schutting. 50 shades of greyish brown by Chris C, on Flickr
@SnoeiKoei Hieronder de wesp met wat meer ruimte aan de bovenkant. Ook het constrast wat verhoogd; de kop rechtgezet ipv de horizon; en nog wat verder gecropt tot 16:9 portret stand vooral fijn als je 'm op je telefoon bekijkt. [Afbeelding] A wasp up close by Chris C, on Flickr
En nog een foto van een spinnetje op een poot van onze schommel. Het is een vrij klein spinnetje met houtnerven op de achtergrond, maar vind 'm zelf wel wat ogen als zo'n giga Australische huntsman op een planken schutting. [Afbeelding]50 shades of greyish brown by Chris C, on Flickr
Erg gave uitsnede van de wesp zo Ik houd er wel van als het hele dier op de foto staat maar zo'n close-up portret is ook bijzonder fraai.
Prachtige foto s weer hierboven 👌
Vraag me toch echt af wanneer ik dit kaliber ga behalen.
Gisteren even de tijd genomen met de 55-250mm lens + raynox 250 en uiteindelijk het volgende resultaat gekregen, dit blijft toch echt een hoop geduld eisen 😅
Haha toch nog iets scherp he
Het waaide redelijk inderdaad, maar dit komt meer door het bijzonder kleine scherptediepte veld dankzij de raynox 250.. vanuit de hand is dit bijna niet te doen. Met deze combi kom je alleen weg met een statief denk ik.
Zeker als ik daar een macro rail op zou zetten, dan kan ik gaan stacken waardoor het allemaal net wat mooier word.
Onlangs had ik ook een krokus met een waterdruppel erop, liggend op de grond was dit prima te doen, mooi stabiel. Ook hier niet alles scherp ivm het scherpte diepte van een mm
@Wesloxx Leuke compositie inderdaad, en mooie kleuren bij die krokus. Welke settings heb je gebruikt voor bovenstaande foto's? Ik denk dat je makkelijker scherpe foto's schiet met hulp van wat diffuus flitslicht. Dat had ook geholpen om het kopje van het lieveheersbeestje wat beter te belichten. Ik gebruik zelf de interne flitser met zo'n opvouwbaar diffuser doekje ertussen om het licht diffuus te maken. Dat is makkelijk in gebruik en werkt meestal voldoende, hoewel een losse flitser wat meer vrijheid in settings en richting van de belichting zou geven. Zonder flitslicht heb je erg veel zonlicht nodig om uit de hand met dergelijke vergroting foto's te maken, en in dat geval gebruik ik het diffuser doekje soms ook om het licht wat zachter te maken.
Dit disco-spring-spinnetje is met 2x vergroting op f/5.6? geschoten, met flits zoals je ziet in de ogen. I wanna jump for joy by Chris C, on Flickr
Deze is met ongeveer 1x vergroting op f/11 gemaakt. Met flits en ook wat zonlicht. Spider on the wall by Chris C, on Flickr
@GrowMyHair de krokus is geschoten op1/80, f 8 en iso 400. Dit was dan wel op een redelijk zonnige plek die dag. Met flitser werken moet ik nog proberen (thanks voor de tip). Heb de 430 ex ii liggen, zonder diffuser muv het kapjd wat in de flitser verwerkt zit. Wat voor doekje bedoel je precies?
Het lieveheersbeestje was in de avond, settings zijn dan ook eigenlijk niet goed...
1/250, f5,6 en komt ie... Iso 1600 👌 dit was meer een gevalletje snel snel even proberen en 50 fotos erdoorheen knallen. Volgende keer even de flitser erbij pakken 👍
Strakke fotos ook weer 👌 waar komt de disco vandaan onder het spinnetje?
@SnoeiKoei Hieronder de wesp met wat meer ruimte aan de bovenkant. Ook het constrast wat verhoogd; de kop rechtgezet ipv de horizon; en nog wat verder gecropt tot 16:9 portret stand vooral fijn als je 'm op je telefoon bekijkt. [Afbeelding] A wasp up close by Chris C, on Flickr
En nog een foto van een spinnetje op een poot van onze schommel. Het is een vrij klein spinnetje met houtnerven op de achtergrond, maar vind 'm zelf wel wat ogen als zo'n giga Australische huntsman op een planken schutting. [Afbeelding]50 shades of greyish brown by Chris C, on Flickr
Wtf man
Prachtige foto's heb je gepost. Die wesp is helemaal fantastisch. Ga zo door!
Gisteren even de tijd genomen met de 55-250mm lens + raynox 250 en uiteindelijk het volgende resultaat gekregen, dit blijft toch echt een hoop geduld eisen 😅[Afbeelding]
Goeie poging hoor, en ik ken het gevoel!
Zelf altijd al flink onder de indruk geweest van wat hier soms passeert, dus me een maandje geleden laten gaan en een 90mm f/2.8 G OSS gekocht voor mijn (ook al vrij nieuwe) Sony A7iv. Ik moet nog véél leren (ik fotografeer wel al lang en ooit wel een cursus gevolgd en zo, maar begin het sinds vorig jaar meer en meer als een hobby te zien).
Mezelf voorgenomen om ook eens iets te durven posten (is een behoorlijke drempel voor mij), dus bij deze mijn allereerste poging...
Ik kwam toevallig hetzelfde onderwerp in mijn tuin tegen vorige week... Van de hele reeks was dit waarschijnlijk de meest geslaagde. Focus ligt naar mijn gevoel nog steeds iets te veel naar achter, denk ik (?) (het beestje zat niet stil en ik ben duidelijk nog niet gewoon om manueel te focussen). Zat gelukkig op een vast object want er was vrij veel wind. Achteraf pas gezien dat de zon op z'n rug scheen, vandaar de overbelichte vlek...
@Wesloxx Op 1/250 zou beweging wel mee moeten vallen, tenzij je toevallig net schokte met je camera door het afdrukken ofzo. Op deze vergroting komt het natuurlijk wel best nauw. Met flitser wordt dat een stuk makkelijker, omdat je belichting maar heel kort is. Misschien een keer vanaf statief proberen welke settings de scherpste plaatjes opleveren?
@nokie Mooie scherpe plaat en met fijn kleurcontrast met de achtergrond! Jammer inderdaad dat het licht niet net wat meer van voren komt. Focus ligt wat mij betreft helemaal goed, dat valt mooi samen met waar het licht valt. Mooie setup ook, ben best een beetje jaloers.
@nokie
Het is zeker lastig en veel proberen, maar je lieveheersbeestje is zeker gelukt! 👌
Van een hele reeks blijft er vaak 1 goeie over en dat is voldoende natuurlijk 👍
@GrowMyHair
Bedankt voor de tips, statief heb ik helaas nog niet, komt er wel ooit en een rail om te stacken.
Net een korte wandeling gemaakt met het gezin, natuurlijk even de camera mee, nu met alle vuurkracht haha. Flitser en raynox erop, even een korte serie geschoten van 7 en dit is eruit gekomen.
De flitser is een wereld van verschil, niet direct geflitst maar een beetje de andere kant op gericht.
@nokie Mooie scherpe plaat en met fijn kleurcontrast met de achtergrond! Jammer inderdaad dat het licht niet net wat meer van voren komt. Focus ligt wat mij betreft helemaal goed, dat valt mooi samen met waar het licht valt. Mooie setup ook, ben best een beetje jaloers.
Dankjewel! Ik "stoor" me een beetje dan de ene voelspriet (?) niet mee scherp is (maar misschien is dat bewegingsonscherpte). Maar ik ben wel tevreden hoor, voor een eerste echte poging.
En mijn setup... Ik besef dat ik momenteel wel een beetje die fotograaf met meer centen dan kunde, maar anderzijds heb ik het geld en ben ik heel zuinig op mijn spullen, dus ik heb het ook gekocht met het idee dat ik er lang van kan genieten (en steeds beter worden ).
@Wesloxx Dankje! Ook deze laatste is weer mooi, hoor!
Dankjewel! Ik "stoor" me een beetje dan de ene voelspriet (?) niet mee scherp is (maar misschien is dat bewegingsonscherpte). Maar ik ben wel tevreden hoor, voor een eerste echte poging.
En mijn setup... Ik besef dat ik momenteel wel een beetje die fotograaf met meer centen dan kunde, maar anderzijds heb ik het geld en ben ik heel zuinig op mijn spullen, dus ik heb het ook gekocht met het idee dat ik er lang van kan genieten (en steeds beter worden ).
@Wesloxx Dankje! Ook deze laatste is weer mooi, hoor!
Thanks!
Over de onscherpte op de "voelspriet' misschien helpt het om rond f8-f11 te schieten, net iets meer schepte diepte.
Over je setup kan je zeker zeggen dat je gelijk all-in gaat haha, maar inderdaad als de centen er zijn, waarom ook niet 👍
Ben zelf toch wat kleiner begonnen met de 2000d van Canon en ga langzaam uitbreiden, nieuwe hobby rustig beginnen 😅 kan over 5 jaar altijd nog kijken voor een "betere" body wanneer dat nodig is.
@GrowMyHair
Mooie foto's. Bij die 2e wel jammer dat je net niet iets meer van de spin ziet. Maar wel een interessante compositie zo.
@nokie
Ik heb zelf het idee dat het gehele lieveheersbeestje niet echt scherp in beeld is. Maar dat lijkt me dan meer bewegingsonscherpte misschien?
Wel een goeie compositie.
Voor mij m'n eerste focus stacking probeersel: P1003281Hy by K vR, on Flickr
Ik heb de trial van Helicon Focus geprobeerd. Fijn programma! Wel hier en daar nog wat plekken die niet helemaal goed gelukt zijn, maar je ziet ze bijna niet.
RaptorK schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:15:
@nokie
Ik heb zelf het idee dat het gehele lieveheersbeestje niet echt scherp in beeld is. Maar dat lijkt me dan meer bewegingsonscherpte misschien?
Wel een goeie compositie.
Ja, je hebt misschien wel gelijk. Ik was wat aan het worstelen met sluitertijd versus diafragma, misschien had ik toch mijn ISO moeten omhoog gooien maar dat vond ik zo raar bij zoveel zonlicht. Misschien toch ook eens zien wat ik met een flitser zou kunnen bereiken (heb er wel één maar gebruik die eigenlijk nooit).
Ik heb de trial van Helicon Focus geprobeerd. Fijn programma! Wel hier en daar nog wat plekken die niet helemaal goed gelukt zijn, maar je ziet ze bijna niet.
Ja, je hebt misschien wel gelijk. Ik was wat aan het worstelen met sluitertijd versus diafragma, misschien had ik toch mijn ISO moeten omhoog gooien maar dat vond ik zo raar bij zoveel zonlicht. Misschien toch ook eens zien wat ik met een flitser zou kunnen bereiken (heb er wel één maar gebruik die eigenlijk nooit).
[...]
Knap! Daar wacht ik nog even mee
Ik wilde er eerst ook niet aan geloven met de flitser.. maar het is echt een duidelijk verschil!
Exif van de Steenhommel ƒ/8.0 89.0 mm 1/160 400 Flash (on, fired)
Exif van het lievenheersbeestje 1/250, f5,6 Iso 1600 op 250mm
Bij de steenhommel had ik de sluiter eigenlijk wel wat sneller kunnen zetten om wat bewegingonscherpte te voorkomen. Vandaag komt ook https://www.cameranu.nl/n...aflitser-diffusor-mr0912t binnen, hopelijk kan ik dan wat "directer" flitsen.
@Wesloxx Lekker scherp zo! En fijn groene achtergrond, dat is altijd lastig met flits. Jammer dat het focus punt net niet op de ogen ligt, dan was ie denk ik nog wat beter geweest. Met goed gebruik van de diffuser zullen de details straks ook nog een stuk mooier uitkomen.
@RaptorK Super scherp en fijn zachte kleuren! Heb je deze met rail geschoten, gezien het hoge niveau van perfectie?
Vind zelf vaak wel dat foto's wel scherper, maar niet per se esthetisch beter worden van stacken. Hoewel o.a. @sys64738 hier heel vaak gestackte kunstwerkjes heeft laten zien.
Het spring spinnetje van eerder zat gisteren nog steeds in de knutselhoek. Dit keer zit ie op een potlood met pomponnetje op de achterkant, met het volgende resultaat: Surrounded by fluffiness by Chris C, on Flickr
@GrowMyHair Niet even zomaar casual macrofotograaf, dat is te zien. De staande wesp en de springspin op het ponponnetje (is dat een gummetje??) vind ik fantastisch.
@Wesloxx Die steenhommel mag er zeker wezen, maar die sprieten ga je niet scherp krijgen met een kortere sluitertijd. Als je dan flitst krijg je alleen maar afgeknipte foto's (zie "synchronisatie")
@nokie prima pimpampoentje, maar kan best wat nabewerking hebben - schaduwen op de kop wat ophalen, wat hooglicht van het rugschild.. In de oude tijden focuste je handmatig met fe lichaam. Je draaide net zo lang tot je scherpte behoorlijk was, en dan bewoog je heel voorzichtig met je bovenlichaam naar je onderwerrp toe of ervan af. En maar door je zoeker turen en knipsen....
@RaptorK Had nog wel wat verder gestackt kunnben worden. tot voorbij de kelkjes. Maar dan heb je natuurlijk wel veel foto's...
Stacken zat er bij mij niet in, maar ik kon de pas gevonden vroege spinnenorchis ook niet ongeregistreerd in de tuin laten staan. Dus met een straf briesje wat macrootjes geschoten, en tot mijn verrassing poseerde er een vliegje bij de spinnenorchis.
Fly-by bij ophrys sphegodes
Ook weer eens de tijd genomen
Ditmaal van een normaal madeliefje.
Foto1: Nikon D750 met macro 105 lens.
Foto2+3: Nikon D7000 met pb-4 balg en 50mm vergrotingslens.
Alles bij elkaar een kleine 150 foto's in stack.
Het wit had van mij wat witter gemogen, maar dan vond ik het wat te nep worden.
@GrowMyHair Dat spinnetje door het blaadje heen is echt super leuk!
Die wesp is ook echt genieten! Alsof hij een schietgebedje doet.
Je springspin met de "regenboog" is ook heel fijn!
De fluffyspin is echt genieten!!
@Wesloxx Mooi lieveheersbeestje! Ik vind'm leuk! Scherpte wordt overgewaardeerd
Je foto van de kleine vlieger in het groen mist wel de focus op het oog inderdaad.
@GrowMyHair
Wauw. Die springspin is echt fantastisch. Geweldige foto.
Ik heb die foto van de hyacint trouwens geschoten zonder rail. Gewoon binnen met een statief en focus bracketing. Het is een stack van 40 foto's. Ik ben vrij nieuw wat stacking betreft en dacht dat zal wel genoeg zijn om alles scherp in beeld te krijgen, maar ik had denk ik nog wel het dubbele nodig minimaal blijkbaar om echt alles scherp te krijgen.
@bobcom
Erg mooi met die vlieg. En zowel bloem als vlieg scherp. Netjes.
@superblaag
Nette foto's hoor. Hoe heb je dat zo gedaan met die zwarte achtergrond?
@bobcom Cool zo'n orchidee in je achtertuin! En helemaal leuk dat er een vliegje precies in je focusvlak kwam kijken! Zou fijn zijn als deze zomer er wat klaprozen ofzo achter komen groeien voor een extra mooie achtergrond.
'Ponponnetje' is een spelfout, ik bedoelde zoiets: https://cotillonactivarte...z-pompon-x-6-sorpresa.jpg
@superblaag Je eerste is mijn favoriet, daar zitten een paar blaadjes tussen die net wat witter zijn en wat highlights aan je foto geven, die vind ik erg goed gelukt!
@RaptorK Die rode herfstblaadjes in de regen zijn heel leuk, mooi scherp, fijn belicht, mooi kleurcontrast, lekker sfeervol, helemaal goed! Die laatste foto met het druppeltje is trouwens ook echt superscherp, als je dat druppeltje in het groot bekijkt zie je de hele omgeving!
In camera focus bracketing is wel een heel coole feature! Zowel mijn camera als mijn macro lens kunnen het helaas niet, maar het lijkt me wel ideaal om een stack te maken of een serie foto's te schieten en achteraf die met de beste focus te kiezen.
Hieronder een mugje. Contrast staat misschien wat hoog, maar zo komen de kleuren op de vleugel wel mooi uit. a mosquito by Chris C, on Flickr
Hieronder een mugje. Contrast staat misschien wat hoog, maar zo komen de kleuren op de vleugel wel mooi uit. [Afbeelding]a mosquito by Chris C, on Flickr
Pomponnetje snap ik, van die cheer girl donsballen, kon ik alleen niet plaatsen op een potlood, Ik ben blijven steken bij de gummetjes.
Papavers gaat niet lukken. Orchideen willen schrale grond en hebben ook nog allerlei dieetwensen, terwijlò papavers houden van vette, natte grond Plus dat de papavertijd na de orchideentijd valt. Maar straks komen hopelijk wel weer de orchis morios en de serapiassen. Is ook een genot om naar te kijken.
Vwb jouw foto's: kijk met de nodige jaloezie naar je insecten, mug is mooi getroffen zo en profil. en met die kleurtjes en dat patroon van de hor(??)
[Voor 3% gewijzigd door bobcom op 05-04-2023 22:40]
@GrowMyHair mooie foto en inderdaad een gave ondergrond.
Heb je de highlights verhoogd? Die vleugels lijken bijna licht te geven. Misschien dat als je die omlaag draait, de foto er natuurlijker uitziet (al vind ik deze star wars-look best cool )
@superblaag die eerste foto heeft iets heel neps en ik vind het heel vet eruit zien. Hoe komt dat? Is dat doordat ie op elke mm ragscherp is?
Daar wil ik dan ook eens mee gaan experimenteren
Het lijkt wel een render ofzo
[Voor 31% gewijzigd door DirtyBird op 06-04-2023 08:01]
@bobcom Je hebt een stuk meer verstand van tuinieren dan ik zo te lezen! Het mugje zat op het net rondom de trampoline. Dat geeft gelukkig wat mee, waardoor ik de foto van wat lager standpunt kon maken.
@DirtyBird De lichte tinten hadden misschien wat minder gekund inderdaad. Zeker op te lossen in post, maar vond het kleuren vleugeltje ook wel het leukste aan de foto, dus wilde dat ook wel uit laten komen. Misschien wel wat in doorgeschoten in combi met de donkere omgeving.
@superblaag Ik gebruik een Canon m50 mk1 met een Laowa 65mm, soms aangevuld met een flash diffuser, statief of focus rail, alles geheel handmatig.
Zerene heeft trouwens een handig tabelletje met een richtlijn voor de focus stapgrootte voor verschillende vergroting en diafragma: https://zerenesystems.com...docs/tables/macromicrodof.
Beetje geïnspireerd door de bloemetjes hierboven: stork's bill by Chris C, on Flickr
@GrowMyHairOoievaarsbekje 1:2? Waarin een klein bloemetje groot kan zijn.
De orchideen liggen niet aan mijn tuintalent - onze tuin is een natuurtalent. De orchis morio's zijn ook weer van start gegaan, en dit keer heb ik de Tamron 35mm 2.8 1:2 aan het werk gezet om te laten zien dat één orchidee nog geen lente maakt.
Dit is eigenlijk geen macro,dus ter compensatie ook een proefje van mijn nieuwste macro-aanwinst. Een 7-foto's ministackje van een phalenopsis (binnenshuis) met de kersverse Tamron AF 180mm 3.5 macro. Erg blij mee! Met de Sigma MC-11 adapter kan 'ie op mijn A7Riii redelijk autofocussen, en met de Metabones iv doet de autofocus het niet maar de stackfocus-truc met de Sony RMT-P1BT remote (JJC cloon) werkt wel.
Het zijn inderdaad kleine bloemetjes. Het bloemetje met zwarte achtergrond is ongeveer 1:1. Die is wel met vrij gesloten diafragma, daardoor lijkt ie misschien wat groter. Net ook een lichte variant toegevoegd in de post hierboven, die is ongeveer 0.7x vergroot. Heb wel ook nog een extra 1.6x crop tov kleinbeeld met mijn camera.
Zo'n 180mm macro is ook wel erg geschikt om beestjes op de foto te zetten zonder ze meteen te laten schrikken en ook met wat minder perspectief vervorming. Lijkt me heel leuk, zeker voor onderweg!
Je eerste foto heeft een prachtige achtergrond! Zijn dat allemaal orchideeën? Heb je overwogen om de bloem op de voorgrond in de schaduw te zetten, voor wat zachter contrast en een wat lichtere achtergrond?
@GrowMyHair Ik ken ze, de ooievaarsbekjes. Je tweede vind ik meer op kleur, de eerste is voor mijn gevoel wat te paars. Misschien heeft de flits (?) daaraan bijgedragen?
Kleine beestjes was idd een deel van het doel, en ik moet zeggen dat jouw foto's daar mede aan schuldig zijn Maar een Laowa 65mmn met mfd van 8 cm is een te grote aanslag op mijn geduld en conditie, dus toen die Tamron langs kwam heb ik toegeslagen. Heb een voorkeur voor lenzen met een groot instelbereik, en de Tamrons 35mm 2.8 1:2 en 180 mm 3.5 macro liggen aan de beide grenzen. Ik zoek eigenlijk alleen nog een Sony 50mm 2.8 macro maar ik ben niet de enige, zo blijkt uit de prijzen.
Schaduw op de orchidee heb ik vermeden, de namiddagzon op de bloemetjes van de morio's wilde ik juist hebben. En inderdaad: het zijn allemaal orchideeen, nog maar een fractie van het totaal. Een veldje waarin spontaan elk jaar opnieuw honderden orchideen opkomen, daar kan geen villatuin in Blaricum tegenop.
Die eerste is inderdaad wat paarser dan in het echt. Hier heb ik twee LED lampjes gebruikt, eentje van onderen die door de blaadjes heen schijnt. En een tweede lampje omdat de stamper anders geen licht krijgt. De gebruikte lampjes hebben waarschijnlijk een vrij bedroevende CRI, dus dat heeft wellicht wat bijgedragen aan de kleurverschuiving.
De tweede is gewoon buiten in het gras genomen met wat paardebloemen op de achtergrond en met alleen zonlicht. Ik had vooraf het idee om iets minder vergroting te gebruiken en dan ook zo'n mooie bokeh-bloemen-achtergrond te maken zoals bij jou, maar kreeg het niet naar tevredenheid voor elkaar. Dus toen maar van wat dichterbij en open diafragma.
@zzzzz Iets hyacintherigs? Ben niet stuk van de compositie, de witte bloemetjes rechts trekken de blik weg van het kegeltje waar het vermoedelijk echt om gaat. Wel leuk natuurlijk dat je met een converter zo dicht bij macro komt. Maar imo draait het ook bij macrofotografie meer om het plaatje dan om de vergrotingsmaatstaf, en dan zie ik betere plaatjes op je Flickr van 15-4 (narcissen, trosbloempje).
..Ik ben nog steeds zeer enthousiast over mijn Tamron 180mm 3.5 macro. Vanochtend orchideetjes aan het begin van het weggetjes genomen om ze te identificeren.
Ze heten "blotemannetjesorchis" en waarom zie je als je inzoomt: allemaal kleine poppetjes.
Wie zonder zonden is... Onderweg terug een insect op een bloemtje ontmoet, en ook dat geprobeerd te schieten. Uit de hand is te doen, niet pal erop, maar om nou te zeggen tsjonge, jonge...Daar moet nog wat meer tijd in gestopt.
Edit:
Zonder het te weten nog een insect geschoten. Tussen de blote mannetjes van een orchis italica (zoals'ie officieel heet) had zich een spin verstopt. Blijft de vraag: welke bewaren? De tonen van de eerste vind ik mooier, de spin is wat curieuzer. Of moet misschien de niet al te scherpe bij wijken?
[Voor 16% gewijzigd door bobcom op 19-04-2023 16:31]
bobcom schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:33:
@zzzzz Imo draait het ook bij macrofotografie meer om het plaatje dan om de vergrotingsmaatstaf, en dan zie ik betere plaatjes op je Flickr van 15-4 (narcissen, trosbloempje).
Thanks! Het is en blijft proberen voor mij. Ik deed eerst altijd macro met de 100-400mm + 1,4TC (560mm f/8). Op 400mm f/5,6 werkt het toch net wat makkelijker naar mijn idee. De bijen komen ook langzaam weer de tuin in, dus ik kan genoeg plaatjes maken de komende tijd
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
@zzzzz Ik zou 'm, zoals @bobcom al zei, omruilen voor een andere uit de serie. Ik vind je tulpenfoto's heel mooi. Bij deze foto zijn er wat veel storende elementen wel scherp, en juist het puntje van de bloem is net uit focus.
@bobcom Jammer dat de bij wat bewoog, anders had ik 'm flink gecropt en er een echte macro van gemaakt. En ook jammer dat je de spin nu pas opmerkt, die was van dichterbij vast cool geweest met zo'n bloem op de achtergrond. De paardebloem met bij is mijn favoriet van de serie.
Ik heb nog twee experimentjes met bloemetjes. Enkele zaadjes van een paardenbloem: Dandelion by Chris C, on Flickr
En een madeliefje van opzij; misschien ook leuk om een keer met lichte achtergrond te doen. Daisy by Chris C, on Flickr
@GrowMyHair Ben vermoedelijk niet fanatiek genoeg om werkelijk het onderste uit de macro-kan te halen, maar misschien verkeert dat nog een keertje.
Je paardebloempluizen vind ik een mooie high-key macro, met de schaduw van de zaadjes als finishing touch. Had alleen de pluisjes graag wat scherper gehad. Misschien diafragma wat meer knijpen en sluiter langer open?Ik verlaag me zelf regelmatig tot smokkelwerk via Topaz Sharpen Ai, maar of dat hier helpt...
Het madeliefjeskroontje is een mooi poetisch kleurcontrast. Ik zou zelf het in de duisternis verzinkende steeltje/kelkje in de nabewerking wat ophalen, maar voor deze bijna abstracte uitwerking is natuurlijk ook het nodige te zeggen.
@bobcom Leuke platen maar ik denk dat je (zeker met een 180mm macro) nog wel wat rustigere achtergronden kunt creeeren/zoeken. Dat kijkt in mijn ogen toch altijd fijner.
@GrowMyHair 2 mooie platen hoor. Die paardebloemenpluisjes vallen wat weg in de witte achtergrond en das beetje jammer. Die 2e plaat heeft een heerlijk contrast tegen die donkere achtergrond.
Het weer lokt nog niet echt uit om lekker naar buiten te gaan maar vorig weekend was het op moment goed te doen. Zonder jas de duinen in en lekker plaatjes schieten. Niet heel veel bijzonders maar deze was wel leuk.
Gebruikelijke LR sausje. Beetje vibrance, zwart iets omlaag, vleugje dehaze en beetje spelen met de highlights/whites. Geen Photoshop of andere fratsen.
Gebruikelijke LR sausje. Beetje vibrance, zwart iets omlaag, vleugje dehaze en beetje spelen met de highlights/whites. Geen Photoshop of andere fratsen.
Ook niet met focusstack (tenzij je dit keer geen focusstack gebruikt hebt....aan de DoF te zien niet, maar het zou alsnog kunnen )
Weer een puike foto overigens
superblaag: op zich een prima macro foto, maar hij lijkt vrij hard belicht (flitser?)
sys64738: die twisted twins is echt Mooi zachte blur en mooie kleuren!!
GrowMyHair: die met die 2 paardebloempluimpjes is ook echt super! Ik zou em zelf nog wat lichter maken, maar is wel mooie sfeer zo!!
Telt een 1:4 en 1:5 semi-semi macro ook? (Foto's zijn klikbaar).
1:
2:
3:
4:
[Voor 58% gewijzigd door Deathchant op 04-05-2023 17:20]
Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR
@GrowMyHair Altijd dankbaar spul die paardenbloemenpluizen. Zelf zie ik liever ook nog wat achtergrond, maar ik houd meer van natuur dan van structuur. Zo heeft elke gek zijn gebrek.
@sys64738 De textuur van de verdraaide tweelingbloempjes vind ik heel mooi, maar het vage steelstukje vind ik wat tegenvallen, vooral omdat het ook al in een soort donkere baan valt. Ook die donkere mop op de voorgrond van je krokus.vind ik een beetje storend, Niet je gaafste krokus, if I may say so...
@Deathchant # 1 Bloemknopjesballet? Mooi spel van scherp en onscherp, ik mis een stukje dat mijn oog even vasthoudt.
#2 Croppen tot vierkant? Die negatieve ruimte rechts leidt eerder af dan dat het toevoegt, en de centrale composite vind ik minder spannend dan een waarin meer nadruk op het bloempje valt.
#3 Grasdruppels zeggen me weinig . gras en druppels, that's it.
#4Varenrolletje (?) vind ik erg fijn, met dat scherpe spiraaltje tegen die net iets donkerdere ondergrond.
En wat 1:4 à 1:5 betreft: voor mij moet een macrofoto in de eerste plaats een foto zijn, en dat macrolenzen 1:1 (of meer) kunnen afbeelden betekent niet dat ze het ook moeten. Voor alle zekerheid heb ik een LR-collectie die "!close-up en macro" heet, zodat er ook plaats is voor minder vergrote bijtjes en bloemetjes. Zoals deze drie:
1. Malva in het zonnetje
2. Korenbloemen eerst, dan pas papavers
3. Distels in drievoud
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details