• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:33
Xfile schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:26:
[...]

Die slider Nisi NM-180 ga ik ook aanschaffen i.v.m. focus stacking.
Ik denk er ook aan zo'n ding aan te schaffen, maar met bewegende objecten/beesten waar je snel moet wezen lijkt het mij niet zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Focus rails zijn echt helemaal super voor macro focus stacks vanaf statief of eigenlijk voor macro vanaf statief in het algemeen (is het niet voor het stacken dan is het wel voor nauwkeurig focussen met liveview aan). Altijd gebruiken icm een afstandbediening of met 2s vertraging tussen sluiterknop en opname, ivm trillingen. Maar zoals @cliors hierboven zegt heb je er met bewegende onderwerpen niet veel aan, dus camera met snelkoppelplaatje op je rail zetten zodat je snel kunt switchen is wmb het handigst.
Er zijn ook camera's die zelf kunnen focus bracketen (bij Canon bv de 90D en 6D mk II en volgens mij de EOS-R-camera's icm veel Canonglas). Met mijn 90D stel ik dan scherp voorop het onderwerp (liefst nog een fractie ervoor voor de veiligheid) en dan laat ik de camera een reeks opnamen maken waarbij de focus langzaam naar achteren schuift. Werkt perfect! Serieus goed alternatief voor een focus rail, maar met de beperking dat je bv geen flits kunt gebruiken.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cliors
SnoeiKoei schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:02:
Focus rails zijn echt helemaal super voor macro focus stacks vanaf statief of eigenlijk voor macro vanaf statief in het algemeen (is het niet voor het stacken dan is het wel voor nauwkeurig focussen met liveview aan). Altijd gebruiken icm een afstandbediening of met 2s vertraging tussen sluiterknop en opname, ivm trillingen. Maar zoals @cliors hierboven zegt heb je er met bewegende onderwerpen niet veel aan, dus camera met snelkoppelplaatje op je rail zetten zodat je snel kunt switchen is wmb het handigst.
Er zijn ook camera's die zelf kunnen focus bracketen (bij Canon bv de 90D en 6D mk II en volgens mij de EOS-R-camera's icm veel Canonglas). Met mijn 90D stel ik dan scherp voorop het onderwerp (liefst nog een fractie ervoor voor de veiligheid) en dan laat ik de camera een reeks opnamen maken waarbij de focus langzaam naar achteren schuift. Werkt perfect! Serieus goed alternatief voor een focus rail, maar met de beperking dat je bv geen flits kunt gebruiken.
Ik heb een CANON EOS RP (+RF 100mm f/2.8L Macro IS) die ook de functie focus bracketing heeft, alleen kan je helaas niet echt de richting bepalen van focus en mist het soms delen. (of ik doe iets verkeerd)
Met zo'n rail gaat dat prima uiteraard. 8)

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:32

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Canon is weer zo kinderachtig om die functie weer niet in de EOS R te zetten. Niet dat het voor mij zou werken, want ik heb alleen een Laowa 100mm welke alleen handmatig scherp te stellen is :)

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

NinjaKiwiNL schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:45:
Canon is weer zo kinderachtig om die functie weer niet in de EOS R te zetten. Niet dat het voor mij zou werken, want ik heb alleen een Laowa 100mm welke alleen handmatig scherp te stellen is :)
Ja, dat is idd kinderachtig. Lenzen als de Sigma 150 macro werkt het trouwens ook niet mee helaas, de serie foto's wordt wel gemaakt maar de focus verschuift niet tussen de opnamen. :/ Canon heeft ergens een lijst van lenzen gepubliceerd die ondersteund worden, niet al het Canon glas met AF zit er tussen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51
Xfile schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:26:
[...]

Die slider Nisi NM-180 ga ik ook aanschaffen i.v.m. focus stacking.
Het is een andere geworden: Sunwayfoto MFR-150S Macro Focusing Rail
http://www.sunwayfoto.com/e_goodsDetail.aspx?gId=1425
Er wordt helaas geen snelkoppelingsplaatje bijgeleverd.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cliors
Durf ze bijna niet te plaatsen als rookie, maar doe het toch. Ik heb moeite om insecten scherp te krijgen en dat komt waarschijnlijk omdat ik uit de hand schiet. Ik heb deze foto's niet bewerkt (behalve de close up die ik gecropt heb)
Ik heb een EOS RP i.c.m de EF (+ Mount Adapter EF-RF) Macro 100mm F/2.8L IS. Soms neig ik deze lens te verkopen en een macro lens geschikt alleen voor de RP te kopen in de hoop dat het misschien iets scherper wordt.

Vraag
1) Wat is de beste afstand om een foto te schieten met deze lens? Ik lees 30 cm en dat is nogal een afstand als ik close-up wil schieten.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51553434070_41fc764430_c.jpgFlickr
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51551741737_213967092f_c.jpgFlickr
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51552520431_56fb448360_c.jpgFlickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:31
cliors schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:45:
Vraag
1) Wat is de beste afstand om een foto te schieten met deze lens? Ik lees 30 cm en dat is nogal een afstand als ik close-up wil schieten.
30cm is de werkafstand van de lens, dus je minimale focusafstand. Het klinkt een beetje tegenintuïtief, maar een langere werkafstand is een positief iets bij een macrolens. Het gaat om de vergroting die je bereikt. Met een 100mm macro haal je een 1:1 vergroting op ongeveer 30cm. Als je een kortere lens gebruikt kun (beter gezegd, móet) je dichterbij komen, maar haal je doorgaans dezelfde vergroting. Dus die vlieg is allang weg voordat je dichtbij genoeg bent om hem goed op de plaat te krijgen, en als je flitsers wil gebruiken krijg je ze niet tussen de lens en het onderwerp gefrot.
Als je meer vergroting wil, dan zou je tussenringen of een voorzetlens kunnen overwegen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36

YES

Moderator General Chat
Toch maar eens een foto'tje plaatsen. Ik heb zeer weinig ervaring met macro fotografie en ik durf ook niet te zeggen of deze foto wel voldoet aan de criteria om hem hier te mogen posten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EznTVzLE0c-uoerMaRBHa6Vnnrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xj9TxpnIBNFNAAUyHQKn7bEQ.jpg?f=fotoalbum_large
Flickr

Wat info over de foto en materiaal:
Sony A6500 met een Sigma 56mm 1.4 lens en een Meike tussenring van 16 mm.
Het beestje op de foto is een Strophurus Spinigerus, een gekkosoort oorspronkelijk uit Australië afkomstig die bij mij in een terrarium leeft met drie andere soortgenoten. De mijne zijn overigens nakweek afkomstig uit Duitsland en Zweden.

Dan mijn vraag. Ik vind het best een mooie foto, maar ook wel weer jammer dat alleen de bek van het beestje eigenlijk echt mooi scherp geworden is. Het was nog een stuk mooier geweest als het oog ook wat scherper was geweest. Nou is de hoek wellicht niet handig daarvoor, het oog ligt een stukje verder weg dan de bek en snuit en dus kan het natuurlijk zijn dat je die dingen gewoon niet allemaal scherp in focus krijgt.

Zijn hier trucs voor? Wellicht een andere focus modus of met het stacken van foto's met net andere focusafstanden bijvoorbeeld? Of kan dit alleen als je een ander soort lens of tussenring gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05

RvL

Welkom in de wondere wereld van macro, waar weinig scherptediepte zowel je vriend als je vijand kan zijn :)

Vooropgesteld dat ik ook geen macro expert ben, zijn er een aantal dingen die je kan doen om meer scherptediepte te krijgen. De eenvoudigste manier is uiteraard een kleiner diafragma. Op Flickr zie ik dat je deze foto hebt genomen op f/2.8. Dat geeft al erg weinig scherptediepte, zeker met een tussenring ertussen.

Een kleiner diafragma (dus hoger getal) geeft meer scherptediepte. Uiteraard krijg je dan wel minder licht binnen dus dat zal je moeten compenseren door b.v. je sluitertijd te verlagen of je ISO te verhogen. Daarnaast kan bij te kleine diafragma's diffractie optreden waardoor je scherpte gaat verliezen.

Een andere manier is inderdaad focus stacking. Ik weet niet of de A6500 dat zelf kan, anders zal je zelf foto's van meerder scherpstelpunten moeten stacken. Dat is uiteraard wel meer werk dan je diafragma aanpassen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
RvL schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:53:
Welkom in de wondere wereld van macro, waar weinig scherptediepte zowel je vriend als je vijand kan zijn :)

Vooropgesteld dat ik ook geen macro expert ben, zijn er een aantal dingen die je kan doen om meer scherptediepte te krijgen. De eenvoudigste manier is uiteraard een kleiner diafragma. Op Flickr zie ik dat je deze foto hebt genomen op f/2.8. Dat geeft al erg weinig scherptediepte, zeker met een tussenring ertussen.

Een kleiner diafragma (dus hoger getal) geeft meer scherptediepte. Uiteraard krijg je dan wel minder licht binnen dus dat zal je moeten compenseren door b.v. je sluitertijd te verlagen of je ISO te verhogen. Daarnaast kan bij te kleine diafragma's diffractie optreden waardoor je scherpte gaat verliezen.

Een andere manier is inderdaad focus stacking. Ik weet niet of de A6500 dat zelf kan, anders zal je zelf foto's van meerder scherpstelpunten moeten stacken. Dat is uiteraard wel meer werk dan je diafragma aanpassen.
Goh, dat van het diafragma is ook wel een beetje een rookie mistake natuurlijk :+ Daarmee ook meteen een mooie eye-opener. Ik ben ook altijd in de war door dat 'hogere getal is kleiner diafragma' dus ik doe daar te weinig mee. Maar dat is precies wat ik bedoelde met of er een manier is om meer in focus te krijgen: scherptediepte! Thanks!

Licht zal het probleem niet snel zijn in mijn terrarium met de UVB TL balk die er in zit, dat is het voordeel van een terrarium en reptielen die UV nodig hebben. Dus dat diafragma kan gerust kleiner (hier wilde ik dus alweer groter/hoger typen, ik vraag me af of ik dat er ooit goed in ga krijgen :+ ).

Ik denk dat ik daar eerst maar mee ga spelen voor ik naar focus stacking duik.

Nogmaals dank voor de tip, daar kan ik zeker wat mee! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Wormaap schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:03:
[...]

30cm is de werkafstand van de lens, dus je minimale focusafstand. Het klinkt een beetje tegenintuïtief, maar een langere werkafstand is een positief iets bij een macrolens. Het gaat om de vergroting die je bereikt. Met een 100mm macro haal je een 1:1 vergroting op ongeveer 30cm. Als je een kortere lens gebruikt kun (beter gezegd, móet) je dichterbij komen, maar haal je doorgaans dezelfde vergroting. Dus die vlieg is allang weg voordat je dichtbij genoeg bent om hem goed op de plaat te krijgen, en als je flitsers wil gebruiken krijg je ze niet tussen de lens en het onderwerp gefrot.
Als je meer vergroting wil, dan zou je tussenringen of een voorzetlens kunnen overwegen :)
Dank!
Ik heb wat tussenringen liggen die ik op Amazon had besteld. Ik ga daar eens mee experimenteren.
Voor de zekerheid, klopt het dat het object door zo'n ring dan groter wordt terwijl je in principe op dezelfde afstand (30cm) schiet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
cliors schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Dank!
Ik heb wat tussenringen liggen die ik op Amazon had besteld. Ik ga daar eens mee experimenteren.
Voor de zekerheid, klopt het dat het object door zo'n ring dan groter wordt terwijl je in principe op dezelfde afstand (30cm) schiet?
Een tussenring zorgt (kort gezegd) ervoor dat je lens dichterbij scherpstelt. Je krijgt dus meer vergroting, maar moet daarvoor wel dichterbij komen. Je verliest ook de mogelijkheid om op oneindig te focussen, maar da's natuurlijk niet zo'n probleem als je macro bent aan het schieten :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xfile
Focus stacking werkt erg goed. Ik heb Helicon Focus als software gebruikt.
Als lichtbron heb ik 2 Godox LED6R Litemons RGB Pocket Size LED gebruikt.
De schelp is 15mm groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqAtAg-5kVYYgUtqcaR2yV7bCxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjP3W7GzS6Aybf7wrnDBoyY0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Xfile op 05-10-2021 19:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
@Xfile supermooie foto.
Denk dat ik deze maanden me ook is helemaal ga focussen op het focus stacking.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51555362069_d1200f9b4c_b.jpgIMG_0800-DeNoiseAI-clear by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@cliors Welkom en leuk dat je je foto's hebt gepost. Wat de beste afstand is hangt af van je onderwerp en hoe groot je deze in beeld wil hebben. Voor "echte" 1:1 macro's moet je op de minimale focus afstand schieten. Maar niet alles hoeft/kan natuurlijk op 1:1.

Foto 1 vind ik van te ver weg geschoten. Plaat 2 is prima. Mooi scherp op de plekken waar ie scherp moet zijn. Onderwerp mooi groot in beeld. Nice. De derde foto wordt genekt door de achtergrond. Er gebeurt te veel. Als je klein stapje naar links had gedaan, had je waarschijnlijk alleen maar dat groene op de achtergrond gehad. Dat zou een mooiere foto opgeleverd hebben. Achtergrond is (bijna) net zo belangrijk als je onderwerp bij macro.

@YES Mooi beestje. Helaas net niet scherp op de plek waar dit wel moet: zijn oog. Ik vind die kleine scherptediepte wel mooi dus volgende keer echt op zijn oog focussen. Verder zou ik er vanaf de linker bovenkant nog stukje afsnijden zodat zijn koppie beetje links iets boven het midden op de foto komt. Beter voor het evenwicht/verdeling.

@Xfile Mooie foto. Lekker al die grijstinten en lijnen.

@VinnyAMS Mooi vastgelegd. Zou hem zelf iets meer ruimte gegeven hebben en een klein tikkeltje lichter gemaakt hebben. Maar verder weinig op aan te merken. Fraai.

Zelf gister nog even in het bos geweest. Herfst blijft het allermooiste jaargetijde qua fotografie, vind ik. Helaas nog weinig paddenstoelen-geweld. Maar gelukkig toch een paar mooie gevonden (getraind oog ;-) ). Dit kleine paddenstoeltje stond perfect tussen de bladeren naast een boom. Als dan ook de zon nog klein beetje doorbreekt, kan het toch niet meer mis gaan.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51554719573_330b18329f_c.jpg

Small Hat
by Gijs Peijs, on Flickr

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
sys64738 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:48:
@YES Mooi beestje. Helaas net niet scherp op de plek waar dit wel moet: zijn oog. Ik vind die kleine scherptediepte wel mooi dus volgende keer echt op zijn oog focussen. Verder zou ik er vanaf de linker bovenkant nog stukje afsnijden zodat zijn koppie beetje links iets boven het midden op de foto komt. Beter voor het evenwicht/verdeling.
Bedankt voor je feedback! Eens dat het oog scherper had gemogen maar ik vind de bek scherp ook wel erg vet op deze foto. Het is ook deels een kwestie van smaak denk ik daarbij. Maar ik begrijp wel dat het 'vreemd' is dat een oog niet scherp is op zo'n foto.
Bijsnijden van de foto had ik nog niet eens over nagedacht, haha. Maar dat is wel een goede inderdaad. Het is nu net een beetje gek inderdaad.

Edit: jouw foto van de paddenstoel is echt vet trouwens. Bewerk je jouw foto's veel achteraf?

[ Voor 5% gewijzigd door YES op 06-10-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@YES Ik schiet al mijn foto's in RAW dus dan ontkom je sowieso niet aan Lightroom (of andere raw editor). Ik speel meesta lwel wat met de kleuren maar nooit totaal over board. Deze foto is ook wel zoals het er uit zag.

Daarnaast is dit een stack van 3 foto's om hem van voor tot achter scherp te krijgen. Dat zou je met jouw foto ook kunnen doen natuurlijk. Lekker op F2.8 schieten en dan paar foto's stacken om bek en ogen allebei scherp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
sys64738 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:59:
@YES Ik schiet al mijn foto's in RAW dus dan ontkom je sowieso niet aan Lightroom (of andere raw editor). Ik speel meesta lwel wat met de kleuren maar nooit totaal over board. Deze foto is ook wel zoals het er uit zag.

Daarnaast is dit een stack van 3 foto's om hem van voor tot achter scherp te krijgen. Dat zou je met jouw foto ook kunnen doen natuurlijk. Lekker op F2.8 schieten en dan paar foto's stacken om bek en ogen allebei scherp te krijgen.
Ik schiet mijn foto's altijd RAW én in JPG. Vakantiekiekjes en sommige portretten zijn soms de moeite van het bewerken niet zo waard omdat ze door degene die op de foto gezet is worden gebruikt voor hun Facebook o.i.d. Andere foto's wil ik wel bewerken dus dan is beiden achter de hand hebben wel fijn.

Dat stacking is ook een optie want dan behoud je wel het mooie effect van de kleine scherptediepte. Eens kijken of mijn camera dat zelf kan of dat ik iets achteraf moet doen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VinnyAMS
@sys64738 bedankt voor je feedback. Al mijn foto's zijn over het algemeen donker. Zal er is op gaan letten bij het bewerken in Lightroom.

Nog 1 van afgelopen weekend

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51559147390_57b43e57e5_h.jpgIMG_0325-DeNoiseAI-clear by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
sys64738 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:48:
@cliors Welkom en leuk dat je je foto's hebt gepost. Wat de beste afstand is hangt af van je onderwerp en hoe groot je deze in beeld wil hebben. Voor "echte" 1:1 macro's moet je op de minimale focus afstand schieten. Maar niet alles hoeft/kan natuurlijk op 1:1.

Foto 1 vind ik van te ver weg geschoten. Plaat 2 is prima. Mooi scherp op de plekken waar ie scherp moet zijn. Onderwerp mooi groot in beeld. Nice. De derde foto wordt genekt door de achtergrond. Er gebeurt te veel. Als je klein stapje naar links had gedaan, had je waarschijnlijk alleen maar dat groene op de achtergrond gehad. Dat zou een mooiere foto opgeleverd hebben. Achtergrond is (bijna) net zo belangrijk als je onderwerp bij macro.
Super bedankt voor je feedback d:)b
Foto 2 is foto 1, maar dan gecropt.
Wellicht iets dichterbij proberen te komen inderdaad wil ik niet croppen achteraf.

Foto 3 is een goede tip, waar ik normaal gesproken niet heel veel op lette maar nu je het zegt zou het inderdaad heel veel schelen.. (y)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51564801088_352c6b231c_b.jpgLadybug by Michael, on Flickr

Oh wat was ik gefrustreerd toen ik zag dat ik de voorkant focus miste! Ondanks dat die niet perfect is wil ik hem toch delen.

Hier een die wel gelukt is 🙃

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51563774092_917596ffb6_b.jpgLadybug in-focus by Michael, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@VinnyAMS oei wat een fijne foto zeg. De kleurencombinatie is heel prettig. Zou niet mis staan als print op de muur hier.

@NinjaKiwiNL nummer twee is leuk met de druppels :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Microsculpture by Levon Biss YouTube: Microsculpture by Levon Biss
Mooi om te zien hoe een professionele fotograaf werkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@VinnyAMS Mooie foto. Onderwerp en achtergrond zijn dik in orde. Zelf zou ik hem centraal geplaatst hebben maar misschien is dat meer mijn OCD ;-)

@NinjaKiwiNL Erg mooi die kleuren zo bij elkaar. De eerste is het mooist alleen jammer dan dat blurry vlekje inderdaad. Is het een stack of zo? Want ik zou anders verwachten dat de rechter kant van het beestje ook buiten het focus-vlak zou vallen anders.

@Xfile En ik maar denken dat ik met 20 images per stack soms wat aan het overdrijven was. Meer dan 10.000 images voor een stack en ook nog eens per groep belicht. Wauw.

Afgelopen vrijdag heerlijk door de mist gelopen. Maar eenmaal thuis viel mijn oog op paar hele mooie spinnenwebben in de voortuin. Er was niet zo veel licht dus vanaf statief geschoten maar de lichte wind bleef roet in het eten gooien. Na lang wachten toch een plaat kunnen schieten die redelijk scherp was.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51569119564_b61e872cf2_c.jpgNatures Neckles by
Gijs Peijs
, on Flickr

[ Voor 8% gewijzigd door sys64738 op 10-10-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

sys64738 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:38:

@NinjaKiwiNL Erg mooi die kleuren zo bij elkaar. De eerste is het mooist alleen jammer dan dat blurry vlekje inderdaad. Is het een stack of zo? Want ik zou anders verwachten dat de rechter kant van het beestje ook buiten het focus-vlak zou vallen anders.
Klopt een stack van 18 foto’s. Ik snap echt niet hoe ik dit heb kunnen missen… :(

Heel mooi hoe je al die pareltjes scherp heb weten te krijgen <3 Je kan er naar blijven kijken, heerlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
Voor wie op microniveau wil fotograferen.
https://www.cameranu.nl/n...microscopische-fotografie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xfile
Nog maar een schelpje gestackt: het schelpje is 10mm klein. Op het eerste gezicht lijkt het of het stacken niet goed gegaan is, maar zo ziet het schelpje er in werkelijkheid uit. Het heeft gedurende zijn bestaan veel te lijden gehad in de natuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5RnLBQk4yCUgh_AYSCu387Vi7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gMg5FLtxHHWzRz7Hw2olU6i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Xfile Weer prima stack. Mooi gelukt.

Had naar aanleiding van jouw vorige link nog even verder gezocht en kwam dit tegen: http://microsculpture.net/orchid-bee-side.html

Wat een super goede platen heeft die man gemaakt. Echt super gaaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
Met macro-fotografie gaat een wereld voor me open.
Men staat er vaak niet bij stil dat er ook een macro- en microwereld is.
Had naar aanleiding van jouw vorige link nog even verder gezocht en kwam dit tegen: http://microsculpture.net/orchid-bee-side.html

Wat een super goede platen heeft die man gemaakt. Echt super gaaf.
Wow, dat zijn mooie foto's! Wat een scherpte en details!
Het zijn kunstwerken op zich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:41
Ik fotografeer al een 8 jaar macro. Mooie hobby.
Nikon net een tamron 90.
Soms met tussenring.

Wilde even zeggen dat ik focus stacking op basis van een aantal foto's nog steeds heel moeilijk vind. Het is een echte kunst om echt àlles scherp te krijgen.

In dat opzicht was ik ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld de praktische resultaten van een nikon d850, waar focus stacking ingebouwd zit.

Oh en tip voor paddestoelen, wie het nog niet heeft, een rijstzak. Kan je mooi je camera op laten rusten en de precieze richting etc afstellen.

Ik had zelf een rijstzak gemaakt. Scheelt geld. Had destijds een regenpak bij de action gekocht. Dat tasje met een rits waar hij in zat, gevuld met rijst.
Rijst eerst in een pedaal emmerzak gedaan, erom heen gewikkeld, later met ook nog wat folie. Niet teveel de rijst ingewikkeld want dan is het moeilijk kneedbaar. En dat geheel dan in het regenpak tasje met rits. Waterdicht en zelf eventueel nog af- of bij te vullen.
Heb ik nu al 5 jaar, 1x bijgevuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
@Xfile hoe schiet jij focus stacks? Gewoon op een statief en zelf elke keer de focus net iets aanpassen? Ik heb op mijn Sony A6500 daarvoor een app maar die vind ik echt mega tegenvallend qua verschil in focus, heb het idee dat ik bij elke van de drie foto's er met verschillende focus geschoten worden nauwelijks verschil zie. Ook niet als ik de focusafstand instelling op max. zet. Best bijzonder eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painmaker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-04-2024
Harribo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:19:

In dat opzicht was ik ook wel benieuwd naar bijvoorbeeld de praktische resultaten van een nikon d850, waar focus stacking ingebouwd zit.
Gebruik zelf een Z6II met dezelfde functie. Heb zelf op het moment geen rail, maar zit er wel steeds meer naar te kijken.

Focus shift is leuk als je niks bij je hebt, maar niet optimaal. Zeker met een macro lens als de 105 en 90mm worstel je vaak te veel met focus breathing. (Onvermijdelijk, natuurlijk)

Breathing is natuurlijk in post te corrigeren maar niet altijd even mooi, het levert toch artifacting op.

Afhankelijk van welke body je nu gebruikt is het misschien beter om dat geld in een gemotoriseerde rail te investeren.

Een rijstzak oid is zeker een goeie tip, scheelt weer een statief en hoofd aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Rijstzak is zeker handig. Gebruik zelf ook af en toe pittenzak op plastic zak. Werkt ook prima. Enige nadeel van deze oplossingen is dat je je focusring niet zo makkelijk kunt draaien.

En das nou net hou ik mijn stacks maak. Camera op statief + manual focus en dan focusring telkens klein stukje draaien. Breathing valt wel mee omdat je maar heel klein stukje van de focusrange pakt (en is natuurlijk sterk afhankelijk van je lens (Tamron 90mm Sp Di in mijn geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:41
YES schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:20:
@Xfile hoe schiet jij focus stacks? Gewoon op een statief en zelf elke keer de focus net iets aanpassen? Ik heb op mijn Sony A6500 daarvoor een app maar die vind ik echt mega tegenvallend qua verschil in focus, heb het idee dat ik bij elke van de drie foto's er met verschillende focus geschoten worden nauwelijks verschil zie. Ook niet als ik de focusafstand instelling op max. zet. Best bijzonder eigenlijk..
Waar bekijk je dat verschil? Op een groot scherm?
Ik denk dat als je zelf met software wilt focus stacken, met maximale scherpte dekking, je echt veel foto's nodig hebt. Sommige kunnen sterk op elkaar lijken dan kan ik me voorstellen.

Ik zou trouwens zelf niet aan de focus ring gaan draaien. Op macro niveau komt de scherpte zo nauw, dat je makkelijk een gedeelte mist bij focus stacking. Ook een rail zou ik zelf niet gebruiken bij focus stacking.
Een manuele verschuiving door een mens is misschien te groot.
Ik zou de af gebruiken, goed richten en eventueel inzoomen op het camera schermpje om goed te controleren dat je het juiste focus punt hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 13-10-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Harribo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Waar bekijk je dat verschil? Op een groot scherm?
Ik denk dat als je zelf met software wilt focus stacken, met maximale scherpte dekking, je echt veel foto's nodig hebt. Sommige kunnen sterk op elkaar lijken dan kan ik me voorstellen.
In eerste instantie op het kleine schermpje van de camera en daarna met de viewfinder. Doordat dat niet optimaal is heb ik ze ook op de PC (2K scherm) bekeken. Ik zie niet veel verschil in focus..
Ik zou trouwens zelf niet aan de focus ring gaan draaien. Op macro niveau komt de scherpte zo nauw, dat je makkelijk een gedeelte mist bij focus stacking. Ook een rail zou ik zelf niet gebruiken bij focus stacking.
Een manuele verschuiving door een mens is misschien te groot.
Ik zou de af gebruiken, goed richten en eventueel inzoomen op het camera schermpje om goed te controleren dat je het juiste focus punt hebt.
Ja dat is ook waarom ik het vroeg, of daar bijvoorbeeld trucjes voor zijn, handmatig gaat sowieso net lastig worden dus gewoon met autofocus doen en desnoods nog handmatig het punt waarop gefocust moet worden bepalen. Ik ga er eens mee spelen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xfile
YES schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:20:
Met de volgende apparatuur:
- Nikon Full-frame camera.
- Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra Macro APO Lens 2:1.
- Sunwayfoto MFR-150S Macro Focusing Rail.
- Statief.
- Draadloze afstandsbediening.
- 2x Godox LED6R Litemons RGB Pocket-Size LED Video Light.
- Een grijskaart als ondergrond.
- 2x zelfgemaakte diffusors van elektriciteitsdraad + half doorschijnend wit plastic.

Btw de focusing rail werkt perfect: niet als een gek aan het wiel draaien, maar met beleid.
Gemiddeld maak ik voor 1 stack 60 foto's.

Dit is de basis opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHbREPgIdDPxEZ5aTeLXY3ObZDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bubx40G1fGmnUQBqV6J0ojaj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Heren macrofocusrail gebruikers! Jullie weten dat het ook geautomatiseerd kan?

DIY Arduino gestuurde stappenmotor focussing (macro)rail.

[DIY] Arduino gestuurde focusrail #2

:)

En ja, er zijn natuurlijk ook commerciële aanbieders van dit soort producten.
Maar hé, dit is tweakers, dus dan is zelf maken veel leuker. 8)

En je hergebruikt b.v. spullen uit de kringloopwinkel (ik tenminste wel).

[ Voor 47% gewijzigd door ehtweak op 13-10-2021 23:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@ehtweak Mooi project! Ik zou er graag m'n tanden eens in zetten, maar voorzie 1 probleem: mijn M50 ondersteunt alleen BT shutter release zoals de Canon BR-E1. Dat protocol zal niet openbaar zijn.

Nu is het natuurlijk best wel zo te maken dat je hardwarematig op het knopje van de BT release drukt, afhankelijk van hoe de release intern werkt. Het makkelijkst zou het zijn als er een simpel drukknopje in zit, dan kan je het met een relais oplossen. Maar het betekent wel dat waarschijnlijk de software aangepast moet worden.

[ Voor 53% gewijzigd door RvL op 14-10-2021 08:53 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
ehtweak schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:30:

Vet hoor. Mijn gekko's waarvan ik er laatst hier één postte, zitten in een terrarium waarin het klimaat en verlichting door domotica wordt gestuurd/beheerd en ook een broodstoof om er mee te gaan kweken komend voorjaar wordt hiermee op temperatuur gehouden. Maar jouw project is wel net een stapje verder qua knutselen ;)

Ik denk dat me dat nét te complex wordt waardoor ik allerlei onderdelen aanschaf die uiteindelijk kapot gaan of niet goed zijn dus ik begin er nog maar even niet aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
En de originele bedenker van dit project heeft inmiddels een compleet nieuwe setup gepubliceerd:

https://www.dpreview.com/forums/post/65443275

https://pulsar124.fandom.com/wiki/Fast_Stacker

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
ehtweak schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:30:

Mooi project!
Ik ben helaas geen techneut, dus laat ik het aan me voorbij gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Waarschuwing! De volgende opname kan als schokkend ervaren worden!
Het object is met flink mechanisch geweld geopend en vervolgens opgegeten! 8)

Een macroshot van een vers geoogste walnoot:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51596068274_da8ee2e27e_c.jpg
WalnutHarvest04 by Erik Haak, on Flickr

Gisteren geoogst. Op een spiegel gelegd in het zonnetje en vervolgens gefotografeerd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Mooie plaat @ehtweak maar de weerspiegeling van de noten maakt hem voor mij iets te druk c.q. wat uit balans. Geen idee overigens, hoe je wel de lucht maar niet de noten zou kunnen vangen in 1 foto, zonder trucage en voor jou is wss juist de spiegeling het mooiste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Harribo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:19:
Ik heb de gebouwde stacking software van de Nikon D850 getest.
Het nadeel is dat ik de Laowa macrolens dan niet kan gebruiken, omdat het geen autofocus heeft.
Daarom heb ik de Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED gebruikt: nadeel dat het maar 1 : 1 macro heeft.
Nikon stacking is voor macro niet voor herhaling vatbaar. Voor landschap denk het wel.
Maar dat is mijn mening maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjkHd52wOum2OV3trJq_UmSqIhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giBZWn57FxpjaRsudH8Q0znS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Xfile Jammer dat de scherpte nu vooral het vuil op je onderwerp scherp in beeld brengt, plus natuurlijk de onderrgrond, op een onscherp randje rondom de schelp na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Toff schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:55:
@Xfile Jammer dat de scherpte nu vooral het vuil op je onderwerp scherp in beeld brengt, plus natuurlijk de onderrgrond, op een onscherp randje rondom de schelp na.
Het was maar een test met de stacking Nikon software. Lees de tekst van mijn reactie.
Btw ik weet wel hoe je macro moet fotograferen.

[ Voor 18% gewijzigd door Xfile op 25-10-2021 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Op de "ouderwetse" methode gestackt: handmatig.
Het gaat me een stuk beter af en ik heb meer controle over het proces.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jywxHQ42YI--sB7WH-43MwyHTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Prv1AhRgrtLoOExW610R9S4J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Xfile heb je nog andere onderwerpen in de buurt want deze ken ik inmiddels wel :+

Er zit ook een rand van het stacken om het onderwerp heen (links- en rechtsonder goed te zien).

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Ebayzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:37:
@Xfile heb je nog andere onderwerpen in de buurt want deze ken ik inmiddels wel :+
Het is een voorbeeld van handmatig stacken t.o.v. de Nikon stacking software.
Onderwerpen ... ik zie zo vaak paddenstoelen voorbij komen. Of bedoel je voorwerpen?
Er zit ook een rand van het stacken om het onderwerp heen (links- en rechtsonder goed te zien).
Ik kijk niet naar de minuscule details en zoek er ook niet naar.
Maar goed, iedereen is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Xfile schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:12:
Op de "ouderwetse" methode gestackt: handmatig.
Het gaat me een stuk beter af en ik heb meer controle over het proces.

[Afbeelding]
Zeer mooi, ik ga je foto's met interesse volgen, maar ik denk dat het veel beter kan :) Dat zal nog komen denk ik!!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Zag ze tijd geleden al voorbij komen maar leuke plaat van die nootjes. Het zijn net longen zo.

@Xfile Lekker bezig met al dat stacken hoor.

Deze zou ook niet misstaan in het herfst-verzameltopic maar daar is al genoeg actie. En hier past ie ook prima. Foto van 1 van mijn favoriete paddenstoelen, de amethistzwam. Zo fotogeniek met hun paarse kleur.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51640799102_214433d1a0_c.jpg
The Color Purple by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
sys64738 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:03:
@ehtweak Zag ze tijd geleden al voorbij komen maar leuke plaat van die nootjes. Het zijn net longen zo.

@Xfile Lekker bezig met al dat stacken hoor.

Deze zou ook niet misstaan in het herfst-verzameltopic maar daar is al genoeg actie. En hier past ie ook prima. Foto van 1 van mijn favoriete paddenstoelen, de amethistzwam. Zo fotogeniek met hun paarse kleur.

[Afbeelding]
The Color Purple by Gijs Peijs, on Flickr
Mooie paarse kleur! Het paars steekt mooi af tegen de gele vlekken op de achtergrond.
Gebruik je een statief? Of fotografeer uit de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Xfile schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Mooie paarse kleur! Het paars steekt mooi af tegen de gele vlekken op de achtergrond.
Gebruik je een statief? Of fotografeer uit de hand?
Meestal uit de losse hand, zo ook deze. Voordeel van dit soort lage shots is dat je je hand vlak of op zijn kant op de grond kan laten rusten en daar de camera op kunt laten steunen. Dan kom je op 300mm equivalent nog wel weg met 1/10 of zelfs nog langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 14:31
Een vraag aan de experts... Ik heb uit de hand macro foto's proberen te maken, soms lukt dat maar het volgende valt mij op;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2nJM7Tf4GpoJCZnuTnS7feVkm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnAPOUacoAmwfn8dTPX3KpOe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me-QEdTz9q2h9DLn5iObF0jqQsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnLNykPVaDpO0k5sfSGqM0cd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie een scherpere lijn door de foto heen, is dat iets normaals bij verkeerd gebruik van de apparatuur?

(Nikon Z6ii + Z 105mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Malandro schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:47:
Een vraag aan de experts... Ik heb uit de hand macro foto's proberen te maken, soms lukt dat maar het volgende valt mij op;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie een scherpere lijn door de foto heen, is dat iets normaals bij verkeerd gebruik van de apparatuur?

(Nikon Z6ii + Z 105mm)
Vermoedelijk gemaakt op f 2.8. Dus is er een klein gebied scherp.

https://www.zoomacademy.n...gebruiken-bij-macrofotos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Malandro schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:47:
Niet per definitie. Dat is de controle die je hebt. Wil jij foto's op f/2.8 en weinig scherp hebben dan krijg je zo'n effect. Het 'plane of focus' is gewoon heel dun. Bij kleine scherpstelafstanden vertekend dit vaak nog meer en dan krijg je dit soort effecten.
Meestal worden macrofoto's gemaakt op bijvoorbeeld f/8 of f/11 om 'voldoende' scherp te hebben. Vaak komt daar dan een flitser weer bij aan te pas om weer op juiste sluitertijden uit te komen. Macrofotografie is best een puzzel wat dat betreft.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 14:31
Heel erg bedankt voor de reacties @zzzzz & @VinnyAMS, gaat om foto's met f3.3.. In het artikel van zoomacademy zie ik nu pas dat er bij eenvoorbeeld ook zo'n lijn te zien is.. Stom, sorry dat had ik eerder kunnen zien..

Een van mijn eerste pogingen is een bloem en ook die is op f3.3 gemaakt, maar daar zie ik de lijn niet.. Deze is 'rond' gefocused, maar dat kan door de vorm van de bloem komen.

Nog heel veel te leren aan mijn kant. Hopelijk kan ik toch een keer waardige foto's hier posten. Nogmaals dank.

• zzzzz
Malandro schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:37:
Hopelijk kan ik toch een keer waardige foto's hier posten. Nogmaals dank.
Foto's plaatsen mag je zoiezo altijd doen! Kom nou. We proberen elkaar alleen maar te helpen hier en daar.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• VinnyAMS
Heel erg bedankt voor de reacties @zzzzz & @VinnyAMS, gaat om foto's met f3.3.. In het artikel van zoomacademy zie ik nu pas dat er bij eenvoorbeeld ook zo'n lijn te zien is.. Stom, sorry dat had ik eerder kunnen zien..

Een van mijn eerste pogingen is een bloem en ook die is op f3.3 gemaakt, maar daar zie ik de lijn niet.. Deze is 'rond' gefocused, maar dat kan door de vorm van de bloem komen.

Nog heel veel te leren aan mijn kant. Hopelijk kan ik toch een keer waardige foto's hier posten. Nogmaals dank.
Gewoon foto's blijven maken en hier blijven posten. Youtube is ook een goede voor wat filmpjes en info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap

Als je (redelijk) loodrecht op je onderwerp fotografeert, dan kan het prima zijn dat je een groot deel van je foto scherp hebt. In de voorbeelden die je liet zien heb je met een groot diafragma geschoten en steekt je onderwerp voor en achter 'uit je focusvlak'. Daar heb je meteen twee van de uitdagingen van macrofotografie te pakken. Zoals al gezegd schieten we macro vaak met een wat geknepen diafragma (al wordt vrij snel je hele plaat onscherp door diffractie), en is het handig om te proberen je onderwerp wat meer 'plat' in het focusvlak te zetten als je veel scherp wil hebben.

Foto's posten mag altijd, en juist van wat minder gelukte foto's kan iedereen vaak veel leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:42
Nadat ik jaren geleden al mijn fotospullen heb verkocht bleef ik hier altijd spijt van hebben, inmiddels weer e.e.a. Aangeschaft en vandeweek onderstaande geschoten.
Benieuwd wat jullie ervan vinden:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51717456963_ceb7def516_z.jpgAEAB3152-436D-4E2A-888F-792DDE07BB81 by bart koper, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@bakkie1985 Ik snap het idee, vind het ook een leuk onderwerp, maar de spriet in het midden en het witte vlak rechts storen een beetje. Misschien vanuit een andere hoek? Was toevallig ook bezig met mijn nieuwe terrarium en macro maar nog weinig spectaculairs erop gezet.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Eens met bovenstaande. Verder vind ik het groen wat té verzadigd maar dat is vast een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
@bakkie1985 Leuk dat je de fotografie weer oppakt. Wat heb je aangeschaft?
Foto is wat druk. Had een close up van het vetplantje? rood met groen wel mooier gevonden.
Volg je meteen even op Flickr.(upearlyphotography)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
Dank voor de comments!

Ik kom er net achter dat dit niet mijn juiste Flickr is, onderstaand tref je de link naar de juiste, ik ga proberen dat account weer terug te krijgen.
https://www.flickr.com/people/bartkoper/

Ik vond het groen zelf ook iets te ogen op mn monitor, op de ipad viel dat beter uit.
Ik heb een Canon Eos rp 24-105 kit met een losse rf 50mm 1.8 aangeschaft, bij lange na niet wat ik vroeger had. Dit zal ik wellicht weer langzaam opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Iemand ervaring met Focus Projects 4?

Dit stacking programma is tijdelijk gratis te downloaden: https://sharewareonsale.c...onal-giveaway-coupon-sale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Bedankt voor de tip. Weet nog niet wat ik van de aanbieder of de installer moet denken, maar ik heb het programma en twee broertjes in elk geval naar m'n schijf gestuurd: Denoise Project Elements en Cutout 5.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@bobcom Heb wel vaker games en programma's via SharewareonSale verkregen en daar nooit negatieve ervaringen aan overgehouden, maar dat is natuurlijk geen garantie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:25
@sys64738 Altijd mooi om een foto met een amethistzwam te zien. Die zou ik zelf ook nog wel eens willen fotograferen maar ik heb ze tot nu toe niet gevonden in de bossen waar ik regelmatig kom. Wel een ander paars zwammetje gevonden, zie hieronder.

@bakkie1985 Eens met de vorige commentaren. Beetje drukke foto en het groen is wel erg fel. Leuk dat je het fotograferen weer oppakt, blijft een fantastische hobby!

Afgelopen weekend met mijn nieuwe macrolens op pad geweest:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51734363254_8e988d0112_z.jpgMycena

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51735545919_b122cd48f2_z.jpgPaarse knoopzwam

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickvL op 09-12-2021 11:15 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Malandro Welkom in de wereld van de macro-fotografie. aka: Het constante gevecht om scherptediepte. Ik heb de strijd opgegeven en stack al mijn foto's. Kost iets meer moeite maar levert wel het perfecte (meestal) resultaat op.

@bakkie1985 Leuk dat je je hobby weer opgepakt hebt. En geen verkeerd begin. Wel kunnen er wat mij betreft paar dingen wat beter. Blaadje en dat grassprietje hadden we weg gemogen. Even de boel een beetje opruimen. En dat leuk plantje had wel iets dichterbij gemogen (zonder die twee witte op de achtergrond uit beeld te verliezen van die zijn prima toevoeging).

@PatrickvL 2 nette platen. Die laatste had wel iets meer "pop" mogen hebben. Dat paars en groen iets meer laten contrasteren wat het is nu tikkeltje flets aar nog steeds leuke plaat. Weet niet waar je woont maar het Heilooerbos staat vol met amethist-zwammen. En zo zullen er nog wel meer bossen zijn.

Zelf erg weinig op pad geweest. Deels door tijdgebrek en ook het weer hielp niet echt mee de afgelopen tijd. Mijn laatste foto-tripje was meer dan een maand geleden. Maar ik had nog wel wat op de plank liggen om te bewerken. Van deze foto had ik al keer andere variant gepost hier maar deze is paar minuten later (yep, die vlieg was behoorlijk geduldig) geschoten. En iets andere hoek waardoor het licht compleet anders is. Ben met deze ook heel blij Het is een stack van 10 foto's en op sommige plekken is ie nog steeds niet perfect. MAar ik doe het er voor.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51732455132_0e4d457873_c.jpgGolden View by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:25
sys64738 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:04:
Weet niet waar je woont maar het Heilooerbos staat vol met amethist-zwammen. En zo zullen er nog wel meer bossen zijn.
Ik woon in het oosten van het land, dus het Heilooerbos is net iets te ver fietsen. Maar volgens waarnemingen.nl (waarom heb ik er niet eerder aan gedacht om daar te kijken?) zijn er hier in de buurt ook wel wat plekken. Ik weet niet of ze er nu nog zijn, het paddestoelenseizoen loopt een beetje op zijn eind, maar anders volgend jaar daar maar eens kijken.

P.S. Mooie foto @sys64738 , fijn zo'n geduldig model.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickvL op 10-12-2021 15:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 20:50
@sys64738 Je hebt de smaak te pakken met je explore foto's :D
Mooi contrast met de warme achtergrond en fijn scherp op de plekken die er toe doen. Je weet net wat meer uit de paddestoelfoto te halen door de bijzondere belichting. Is dit volledig natuurlijk, of heb je nog iets met een reflectorscherm of invulflits gedaan?

@PatrickvL Ook hier mooi contrast dat paars met dat groen van de knoopzwam. De Mycena is ook goed gelukt.

Qua paddestoelen is het hier in de omgeving niet zo spannend dit jaar. Ik denk dat het nu ook te koud is, waardoor er weinig tot geen nieuwe paddestoelen uit de grond komen. Daarnaast heb ik zelf ook niet zoveel interesse om telkens op pad te gaan nu. Onderstaande foto is geen echte macro, maar wel een close-up foto. Ook al is de achtergrond wat rommelig door het kleinere diafragma, vind ik de paddestoelen er toch aangenaam uitspringen.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51646782432_e072525188_c.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvL

RvL

Voor kerst heb ik mezelf een Godox XPro trigger cadeau gedaan. Ik moest 'm natuurlijk wel even uitproberen voordat hij onder de boom verdween ;)

Het is uiteindelijk een stack van 19 foto's geworden om de hele veer en voorgrond/reflectie scherp te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51737703934_ac297e7a2d_b.jpgA single feather

Na deze foto stond vrouwlief al klaar met het inpakpapier. Dus daar ligt hij dan....

[ Voor 23% gewijzigd door RvL op 11-12-2021 19:44 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@LA-384 Ja het jaar sluit af zoals het begon met de Explores. Veel achter elkaar. Was ook wel blij dat deze gepicked werd want veel beter kan ik niet echt. En het is inderdaad natuurlijk licht. Mooi ochtendzonnetje en wat geduld doet wonderen. Ik had hem van paar verschillende kanten geschoten en het is extreem hoeveel verschil dat maakt.

Jouw plaat is ook fijn. Misschien had je een nog iets lager standpunt kunnen nemen (vaak lastig en ik zie dat je al bladeren onder in beeld hebt) want dan hadden de paddenstoelen 100% gras als achtergrond gehad. En was die achterligger ook iets lager komen te staan ipv horizontaal op lijn met de rest. Ik graaf mijn camera soms helemaal in (letterlijk) om zo'n laag standpunt te bereiken.

@RvL Hele mooie foto. Ik hou van dat minimalistische. En die reflectie is mooie toevoeging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lordfragger
  • Laatst online: 18:15
Net ook een eerste echte macro poging gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbEXrkrpbA008g1cY42dPXkE-3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lFEYDPzVm27GxDvSl32Y2aFo.jpg?f=user_large
Een focus stack met 31 frames van een halve geode.

Nu de belichting nog wat beter krijgen, daar ben ik nog niet helemaal blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@PatrickvL
Mooie vondst, die paarse knoopzwam!

@LA-384
De paddenstoelen springen er inderdaad lekker uit, ik vind alleen het blad links op de voorgrond het beeld wat storen.

@sys64738
Ik zag 'Golden View' al voorbij komen op Flickr inderdaad. Echt een prachtige foto!

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@sys64738 vette foto’s hoor! Lekker zo bezig blijven (en delen :D )

@LA-384 echt hele fijne kleuren in je foto. Mooi resultaat :)

Met de vorst nu buiten had ik deze foto gemaakt, ik vind ‘m wel gaaf. Wat vinden jullie? Dit zit zo rond die 1,4x vergroting van m’n RF 100mm macro lens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey4KFu8oS7A20bOZxxRquv-cfjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOexZBTcklOcFonF30ifUA1s.jpg?f=fotoalbum_large

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivorijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 12:51
FeareX schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:40:

Met de vorst nu buiten had ik deze foto gemaakt, ik vind ‘m wel gaaf. Wat vinden jullie? Dit zit zo rond die 1,4x vergroting van m’n RF 100mm macro lens.
Gave foto!! Heel apart om zo die structuur van een soort bekertjes te zien!

Maar wat is het? Mist die vastgevroren is op een plantje?

Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Gave detailfoto van die rijp @FeareX !

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Thanks @Ivorijn en @SnoeiKoei !

Het waren kleine ijstorentjes op zo'n zwarte verkeerspaal. Rijp zoals Snoeikoei het noemt :p

Ze stonden best hoog en met een macrolens lijkt het gelijk een wereld opzich, haha.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xfile
Beetje kleur in deze tijd van corona en tegenstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHTI7WXLbWixsE-mpPUTdIorqHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K96APsaHptQusRYj48JrbBSf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7Y0j4QfJgtLoarw7ADFVBVGfjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khdKg771i6hyviDiRwaMKtP7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iii6NFQSNarXRH3rqUdXnF_Fc8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XfHeawLbHX7kdQkklNrSrPK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Hedenochtend vroeg in het Speulderbos.
Mistig bij een paar graden onder nul en toen trof ik het net, met dit bijzondere verschijnsel van ijshaar:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51905013552_4d0b0ae798_b.jpg
Veluwe-Speulderbos21 by Erik Haak, on Flickr

Heel fragiel en m'n warme adem was vaak al voldoende om het letterlijk ter plekke te zien wegsmelten. 8)

Hier te zien als breedbeeldopname (highres, 8K breed):
https://live.staticflickr...06060074_580d728f64_o.jpg

't Is trouwens op zich geen schimmel, maar wel het resultaat daarvan...
Wikipedia: IJshaar

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 27-02-2022 09:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
ehtweak schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:51:
Hedenochtend vroeg in het Speulderbos.
Mistig bij een paar graden onder nul en toen trof ik het net, met dit bijzondere verschijnsel van ijshaar:

[Afbeelding]
Veluwe-Speulderbos21 by Erik Haak, on Flickr

Heel fragiel en m'n warme adem was vaak al voldoende om het letterlijk ter plekke te zien wegsmelten. 8)

Hier te zien als breedbeeldopname (highres, 8K breed):
https://live.staticflickr...06060074_580d728f64_o.jpg

't Is trouwens op zich geen schimmel, maar wel het resultaat daarvan...
Wikipedia: IJshaar
Prachtige verschijning! doet me meteen denken aan pure asbest!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Leuk dat jullie het een bijzonder object vinden. :)

Om het af te leren, nog eentje dan:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51910385518_3deedb57a0_c.jpg
Veluwe-Speulderbos23 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Heel mooi dat ijshaar, had er nog nooit over gehoord!

Mag ik bij deze het insectenseizoen terug geopend verklaren? Een verkleumde vlieg op een takje geholpen voor een korte fotoshoot, nadien mocht die dan in het zonnetje opwarmen. Win-win.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Garden-Life/i-QnTfqN3/0/7f57db8c/XL/DSCF5980-bewerkt-XL.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

@ehtweak Dat ijshaar is een gaaf verschijnsel. Helaas nog nooit zelf gevonden... Mooi vastelegd, mooi zacht licht.
@FLuKee YES! Het insectenseizoen is inderdaad weer begonnen. Ik kan niet wachten tot alles weer zoemt, met het warme weer van komende dagen gaat er vast van alles vliegen. Mooi scherpe foto van het vliegje met zijn out-of-bed looks.

Binnen kun je je ook vermaken met macrospul. Dit is een Grote trilspin, Pholcus phalangioides. Die zitten bij iedereen wel in huis, dit zijn die spinnen met ontzettend lange dunne poten die nestjes maken in de hoeken van je plafonds. Het achterlijf + kopborststuk is max 10mm lang, deze foto zal rond 2:1 zitten (alleen verkleind, niet gecropt).

Gebruikt materiaal:
Canon 5D mk IV, Zeiss Luminar 40mm, 90mm helicoid, 2x Canon speedlite 270EX II en 1x 90EX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmOdmfSwgUsgvbZZJP-B3tdhJRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exh9b1WUtyw6bOkQ5eBUei6g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Ik heb deze besteld: https://www.folux.nl/micr...o%20Objectief%204x%2F0.01
En morgen ga ik de Wemacro Rail bestellen https://www.wemacro.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Cool. Daar moet waarschijnlijk ook een flinke tube (helicoïde of balg of bv een stapel tussenringen) tussen objectief en body? Ben benieuwd naar je resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Xfile schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:23:
Bresser-microscoop-plano-objectief-4x-0-01
Dat is meer voor smartphone-sensors toch? Of heb ik dat nu mis? Het idee is heel leuk, maar ben ook wel benieuwd naar de performance. Daar zal de nodige vignetting op zitten lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
zzzzz schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Dat is meer voor smartphone-sensors toch? Of heb ik dat nu mis? Het idee is heel leuk, maar ben ook wel benieuwd naar de performance. Daar zal de nodige vignetting op zitten lijkt me.
Nee joh, niet voor de smartphone.
http://extreme-macro.nl/n...ing-met-microscooplenzen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Eerst de Wemacro binnen zien te krijgen: het komt uit China, dus kan nog even duren.
Wat reviews
https://luminous-landscap...acro-focus-stacking-rail/
https://contrastly.com/ov...acro-focus-stacking-rail/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
@FLuKee Fijn dat het weer mag :)
@Xfile Heel benieuwd naar de resultaten. Heb je al wat onderwerpen in gedachten?

Ik heb gespeeld met mn nieuwe Laowa 65mm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvokuFEJIY7aVGXqXsitcoNphn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4M00fNpX7tgmUStotcjWPBFw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBA5HhuaoXGAYuvaoc4QafKJCYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkwYPgFZ5NWYDhk1cruVQehY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Net een mail van Wemacro ontvangen:
Dear customer
We are very sorry to inform you that dozens of cases of Covid Omicron have been found every day in our city recently. Our local government places a 2-week blockade on areas where even only 1 case is found in that area. We are unable to ship during this time. All orders from March 11 will be delayed by at least two weeks.Once we unblock the goods will be dispatched as soon as possible.
Jammer .... 2 weken extra wachten .....
Maar dan heb ik ook wat

[ Voor 4% gewijzigd door Xfile op 17-03-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Xfile schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:33:
Net een mail van Wemacro ontvangen:

[...]

Jammer .... 2 weken extra wachten .....
Maar dan heb ik ook wat
Misschien wel leuk om Het grote Macro Hardware-topic weer eens wat nieuw leven in te blazen! Volgens mij is dit daar meer op de plek dan in een verzameltopic voor foto's. Ik ben ook lekker aan het klooien met macro spul en zal daar ook weer eens wat gaan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
SnoeiKoei schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Misschien wel leuk om Het grote Macro Hardware-topic weer eens wat nieuw leven in te blazen! Volgens mij is dit daar meer op de plek dan in een verzameltopic voor foto's. Ik ben ook lekker aan het klooien met macro spul en zal daar ook weer eens wat gaan posten.
*Knip* Hou het gezellig
Volgende keer zal ik alleen maar foto's plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 18-03-2022 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Xfile schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:51:
[...]

*Knip*
Volgende keer zal ik alleen maar foto's plaatsen.
Het is niet pietluttig bedoeld, juist enthousiast dat er weer eens wat nieuwe en gave macrohardware langskomt. Er staan daar ook een boel leuke tips nog voor allerlei macro-opstellingen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Wormaap op 18-03-2022 14:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51943855886_57989d283d_k.jpgWater drops on a flower by Michael, on Flickr

Na de donkere maanden, nu eindelijk weer eens mijn macro lens erbij gepakt. Niet bijzonder, maar wel lekker kleurig 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
SnoeiKoei schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Het is niet pietluttig bedoeld, juist enthousiast dat er weer eens wat nieuwe en gave macrohardware langskomt. Er staan daar ook een boel leuke tips nog voor allerlei macro-opstellingen. :)
Off topic: het kwam bij mij belerend over.
On topic: misschien dat ik weer foto's plaats.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Zeer interessant onderwerp. Ziet er soort van buitenaards uit. Mooi.

@FLuKee Het insectenseizoen is zeker geopend. Prima foto ook. Hij staat er mooi op.

@SnoeiKoei Mooie compositie. Soort wagenwiel zo.

@GrowMyHair Allebei erg fijne platen. Toch vind ik die groene het mooist. Mooi contrast en prima onderwerp.

@NinjaKiwiNL Lekker die kleuren. Mooie druppels erbij. Niks meer aan doen.

Zelf al veel te lang niks gepost hier. Dus snel even iets aan doen. Het is niet alleen insecten-seizoen. Ook de bloementjes komen weer lekker uit hun winterslaap (ik denk zomaar dat het ene verband houdt met het andere :9 ). En dan vind ik bloesem altijd wel een fijne seizoensopener.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51938235371_d5d71fc586_c.jpg
Tentacles by Gijs Peijs, on Flickr

Pagina: 1 ... 26 ... 33 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)