Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Haha, shit, wat voor smoesje kan ik hierop bedenken. Dit is toch een plaatjes topic? :+

Thanks voor de uitleg :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:05

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

FeareX schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Wauw wat een detail! Heb jij (of iemand anders) een idee wat voor insecten dit doen en waarom? Het lijkt wel een kunstwerkje.
Dat is het werk van een kevertje met de naam Letterzetter (en de prachtige wetenschappelijke naam Ips typographus)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +11Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:48
Wat een prachtige foto's komen er weer voorbij/
Hier een van afgelopen weekend.

IMG_1057 by Upearly Photography, on Flickr

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:59

Montana

X-T4 ..what else !

@Ebayzo Bedankt, en wat je foto's betreft mee eens met het de al gemaakte reacties, iets te druk. Misschien iets meer proberen met de compositie te doen. Als de tijd dat natuurlijk toe laat.

@sys64738 Ook bedankt, mooie plaat, mooi scherp op het oog, en fijne details

@VinnyAMS Thanks, de kevers, goed gezien en geschoten. Ik denk alleen dat je qua details er b.v. in camera raw meer uit kan halen. Er zit nog heel veel informatie in de donkere delen

@ehtweak Leuke foto, mooi patroon. Maar ik kan er niet zoveel mee

@VinnyAMS De plaat boven mij, heel mooi

Ik ga jullie vervelen met 5 foto's ik heb een aantal mooie weken achter de rug qua foto's dus was moeilijk kiezen.

1

2

3

4

5

iMac K5 27" i9 > 2019 | Macbook Air M1 2020 | FUJIFILM X-T4 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF16-80 | XF1.4x TC

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Montana

Montana

X-T4 ..what else !

iMac K5 27" i9 > 2019 | Macbook Air M1 2020 | FUJIFILM X-T4 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF16-80 | XF1.4x TC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:17

Sméagol

Master of Mayhem

Mooie foto's @Montana .

Die № 2 van je vorige post is m'n favoriet.
Combinatie van metaal groene kever, lila bloemen, en donkere blurry achtergrond doet 't goed bij mij, dan nog die druppels er op.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2019

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BrianHD
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:22
Voor het eerst in mijn leven een eigen camera aangeschaft. Afgelopen weekend op pad geweest om foto's te schieten. Hier een aantal plaatjes:

Geschoten met een Nikon Z50 16-50mm kitlens.
Alle feedback is welkom, aangezien ik nog een extreme beginner ben!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Montana Weer super platen. Die vlieg met dauwdruppels er op, springt er nog net even wat bovenuit voor mij. Zulke mooie details.

@BrianHD Gefelicteerd met je aankoop. Altijd mooi een eigen camera. En dan begin je ook gelijk met 1 van de leukste (vind ik) vlakken van fotografie. Maar ook 1 van de uitdagendste, zeker met een standaard lens. Maar je eerste poging is zeker niet verkeerd. Vooral plaat 2 is mooi. Goed onderwerp, van lekker dichtbij geschoten en mooie achtergrond. Bij 1 en 3 is de achtergrond wat erg druk en ook bij macro maakt of breekt de achtergrond je foto. Bij nummer 4 vind ik het onderwerp niet zo interessant.

Ik loop ook nog regelmatig met mijn macrolens op de camera rond maar vergeet dan hier te posten. Dus bij deze, een plaatje van gisteravond. De libelles waren heerlijk aan het genieten van het avondzonnetje en ik kon redelijk rustig mijn gang gaan. Perfect.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +8Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-09 15:11
@sys64738 Mooie oeverlibel - of is het een korenbout..? Leuke sfeerzetting met de onscherpte en de diagonaal, en het warme licht maakt het helemaal af.

@BrianHD Welkom in de wondere wereld van macro & close-up :) Zeker goeie "binnenkomers", je 2e plaat springt er voor mij uit omdat het beeld m.i. het best in balans is, en ook de achtergrond bijdraagt aan een ietwat dromerige sfeer.

@Montana Prachtige platen, wat een geweldige combinatie hé die X-T4 met de 80mm :+ De blinde bij is voor mij het meest indrukwekkend, maar de schijnboktor en andere kevertjes staan ook heel puik op beeld.

Ik heb ook nog wat close-ups uit de tuin... Eerste misschien ééntje die uit de toon valt - geen insect maar een verdwaalde postduif die we even te gast hadden :D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:26

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Toen ik nog geen kinderen had regelmatig op pad met een macro lens om wat leuke foto's te schieten.

Nu een tijdje een S21 ultra en dacht vanmorgen in huis zal die 'Macro' functionaliteit eens testen.
Moet zeggen dat het niet tegenvalt.

Even buitenshuis gaan kijken en kwam ik een grote rups tegen. Kan door de takken niet dichtbij genoeg komen om echt een macro foto te maken. Ongeveer 7/8cm lang denk ik. Apart beestje is het.

Maar eens keer wat testjes doen in de natuur. Om ook aan de compositie te kunnen werken. Bokeh zal alleen niet echt lukken ben ik bang :)

[Voor 6% gewijzigd door AndereKoekoek op 12-07-2021 09:26]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FLuKee Mooie platen weer! Vooral de laatste drie vind ik erg mooi door hun compositie en kleuren.

@AndereKoekoek Das voor een telefoon helemaal niet slecht inderdaad. Hij had zelfs wel iets minder dichtbij gemogen want nu vallen zijn pootjes er beetje af. Veel succes met experimenteren.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Afgelopen weekend weer kilometers door de duinen gelopen. Heerlijk maar zonder noemenswaardige foto's. En in mijn eigen voortuin kwam ik daarna deze tegen. Zo zie je maar. Vaak hoef je helemaal niet zo ver van huis voor mooie platen.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:05

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

sys64738 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:48:
Afgelopen weekend weer kilometers door de duinen gelopen. Heerlijk maar zonder noemenswaardige foto's. En in mijn eigen voortuin kwam ik daarna deze tegen. Zo zie je maar. Vaak hoef je helemaal niet zo ver van huis voor mooie platen.

[Afbeelding]
Mooi rustig plaatje van een mannetje Houtpantserjuffer. :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:29
Gisteren weer eens door de tuin gelopen. De hommels doen zich tegoed aan onze lavendel. Toch viel het vies tegen er een goed op de foto te krijgen. Ze zitten natuurlijk niet bepaald stil dus focus stacking was geen optie. De Canon M50 heeft dit namelijk niet dus zal je het zelf moeten doen. Tegen de tijd dat ik zover ben, is de hommel gevlogen.

Daarnaast heb ik het idee dat het met extension tubes constant compenseren is. Je krijgt al minder licht binnen door de tubes, maar omdat je toch wat scherptediepte wil maak ik gebruik van een klein diafragma. Met als gevolg dat de ISO flink omhoog moet om tot een bruikbare sluitertijd te komen. Maar een ISO van 3200 is ook niet bepaald ideaal.

Vervolgens kijk je hier in het topic en zie je in de EXIF data gewoon normale ISO waardes voorbij komen met fatsoenlijke sluitertijden. Is een echte macrolens zoveel beter op dat gebied dan? Of is er een andere techniek die ik nog niet begrepen heb?

Anyway, het resultaat:
Bumblebee

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:37

Toff

FP ProMod
@RvL Ziet er toch best aardig uit? Oefening baart kunst.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:41
RvL schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:43:
Vervolgens kijk je hier in het topic en zie je in de EXIF data gewoon normale ISO waardes voorbij komen met fatsoenlijke sluitertijden. Is een echte macrolens zoveel beter op dat gebied dan? Of is er een andere techniek die ik nog niet begrepen heb?
Bijen, en zeker bees-in-flight zijn gewoon heel moeilijk op de gevoelige plaat te leggen. Een macrolens of een sportcamera maken dat niet direct makkelijker, maar je doet altijd je best. Ik schiet zelf ook gewoon uit de hand, zonder flash, en meestal met een 100-400 lens voor macro-achtige shots.
Zomaar wat voorbeelden, meestal tussen f/8 en f/11 en dan met 1/320 of hoger:

Backyard bees by Alan Parker, on Flickr

Posbank National Park by Alan Parker, on Flickr

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Montana

Montana

X-T4 ..what else !

Iedereen weer bedankt voor de reacties.

@BrianHD een leuke serie
@sys64738 Leuke libelle, alleen iets te weinig
@FLuKee Mooie serie, fijne kleuren en details
@AndereKoekoek grappig
@sys64738 mooie foto, fijne sfeer zo helemaal in het groen. Top
@RvL Prima foto, kun niet over klagen
@zzzzz Valt mij niet tegen, duidelijke foto's

Weer een paar van mij

1

2

3

4

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:29
@Toff @zzzzz @Montana
Ik ben ook zeker tevreden over deze foto en ik blijf vooral experimenteren en uitproberen!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@RvL Hommels op lavendel zijn sowieso een zeer ondankbaar onderwerp. Niet dat het niet mooi is. In tegendeel. Maar die beestjes zitten maar zo kort op elk bloempje dat het een behoorlijk uitdaging vormt. Ik vind je foto dan ook prima gelukt.

Macro fotografie is meestal sowieso een gevecht voor het licht. Je wilt F8 of hoger schieten voor wat scherptediepte maar dan ga je al snel weer naar veel te trage sluitertijden of mega-ISOs. Mooi weer helpt veel en trage onderwerpen ook. Ik kan me voorstellen dat die ringen het nog iets lastiger maken maar met een echte macrolens heb je dat ook wel hoor. Met een telelens kom je meestal wel weg met F2.8 of F4 (zoals mijn foto hierboven) en dan wordt het wat makkelijker.

@zzzzz Geen verkeerde foto's (met een non-macro lens ;-) ). De compositie kan bij allebei (maar vooral de 2e) wel wat rustiger voor het mooie.

@Montana Wederom niks op aan te merken. Zeer nette platen. Bij 3 vind ik de compositie mooi. Ik hou wel van die ooghoogte foto's met je onderwerp netjes tegen de achtergrond. Bij 4 komen de details er heel mooi uit. Top.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Eindelijk lie tde zon zich weer eens zien. Het teken voor alle libelles om tevoorschijn te komen. Mijn tuin zat er helemaal vol mee dus ik kon me ook nog eens lekker uitleven. En ze werkten heerlijk mee dus ik kon rustig mijn gang gaan. Zo'n kans moet je niet laten schieten natuurlijk.

• mutsje
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-09 14:35

mutsje

Certified Prutser

Vandaag de 2e hands sigma 150mm zonder OS opgehaald op postkantoor. Behoorlijk gewicht maar wat een beest van een lens.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:52

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@sys64738 mooie close up, roze vlek van de bloem doet iets af aan de foto.
@mutsje veel plezier met je nieuwe speeltje, je ziet aan je foto wel meteen hoe dun de scherpte diepte kan zijn met zo'n lens.

Tuin van mijn directe buren staat vol met mooie bloeiers dus maar even leentje buur gespeeld vanmiddag (met toestemming) ;)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@Barrycade ja klopt moet flinke leercurve door maken. oude hobby van 20jr geleden opgepakt. Maar de 150mm macrolens is wel een tank op je camera zeg maar :) heb het ook uit vrije hand geschoten maar je moet eigenlijk statief gebruiken.

• FLuKee
@Montana Knappe reeks weer!
@sys64738 Hele mooie heidelibel, ik wil dit jaar ook nog een dergelijk beeld maken. Het licht heel goed onder controle gehouden, lekkere scherpte en mooie kleuren. Echt top.
@Barrycade Toffe blauwtjes, zeker met die frisse kleuren van de echinacea.

@mutsje Op 150mm moet je al gauw naar een statief grijpen inderdaad. Ik heb recent nog mijn Sigma 180mm verkocht, daar deed ik ook alles op statief mee. Met de 80mm en X-T4 van Fuji lukt het wel behoorlijk aardig uit de hand, die flexibiliteit is ook wel heel leuk. Hier nog wat insectjes uit mijn tuin:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@mutsje Leuk onderwerp maar ze hadden van mij wel van voor tot achter scherp mogen zijn en nu is de voorkant opvallend uit focus. Typisch geval waar stacken eigenlijk de enige (logische) oplossing is.

@Barrycade Mooie platen. Lekker scherp en prima kleuren. Wat mijn plaat betreft: het blijven insecten die gaan zitten waar ze willen. Dus het was het hele lichaam zonder mooie achtergrond of zijn hoofdje mooi tussen de vleugels en dan stukje bloem in de voorgrond. Dat laatste is hem geworden... Vind ht zelf niet storend want het ging mij om de ogen.

@FLuKee Mooi hoor. Vooral 2, 3 en 5 springen er wat mij betreft uit. Ik denk vanwege de schuine elementen/lijnen en kalme achtergrond. Bij 5 is die halm in de achtergrond een prima toevoeging maar het is alleen jammer dat ie precies zijn hoofd raakt.

Onlangs wat aan het experimenteren geweest. Ipv standaard focus op de libelle eens een keer gefocust op de vleugels. Vind het zelf wel leuke foto geworden hoewel de nadruk nog wel iets duidelijker had mogen zijn.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

@sys64738 geef me beetje speling is me eerste macro lens en pak me hobby van +20 jaar geleden weer op :)

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

mutsje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:56:
@sys64738 geef me beetje speling is me eerste macro lens en pak me hobby van +20 jaar geleden weer op :)
Het was opbouwend bedoeld, zoals altijd 8) . Maar goed te horen dat je weer begonnen bent. Kom maar op maar die mooie macro platen

• dennisdennis12
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 20-09 20:14
Als ik de rest van de foto's hier zie, dan kan ik nog genoeg verbeteren. Maar hierbij mijn eerste poging tot macrofotografie; feedback is zeker welkom.

Gemaakt met de Canon Eos R + 24-105 f4 lens (een mooie veelzijde lens, helaas heeft die wel wat moeite met macro). De eerste foto is helaas niet helemaal scherp; redelijk sterke wind icm de lens was geen gouden combinatie.

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:37

Toff

FP ProMod
dennisdennis12 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:16:
De eerste foto is helaas niet helemaal scherp; redelijk sterke wind icm de lens was geen gouden combinatie.
Welkom hier, maar als je zelf al vaststelt dat je foto niet scherp is en het onderwerp is niet spectaculair, besteedt er dan geen tijd meer aan en ga door naar de volgende. Zeker bij macro is het aantal missers veel groter dan het aantal hits.

• _jero_813
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-09 23:46
Wat een prachtige foto's staan hierin! Het detail in de ogen van de libelle van @sys64738 d:)b

Ik vond deze 2 zelf ook wel mooi gelukt. Libelle is van de zomer vorig jaar en de andere in de waterleidingduinen gemaakt in 2018. Vond het wel een mooi effect dat die bij zo aan kwam vliegen. Was per ongeluk en zag het pas nadat ik de foto bekeek :)

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:12
@_jero_813 Libelles laten zich altijd leuk vastleggen, met een goede lens zie je ook hoeveel detail er in hun lijf en vleugels zit. Die foto is dus goed gelukt. Je tweede foto is idd erg leuk met die bij, misschien zou je em ietsje lichter kunnen maken zodat ie niet zo in de schaduw lijkt te vallen. Niet dat je er veel aan had kunnen veranderen, maar het is jammer dat ie net achter die bloem zit.

Zelf op pad geweest met een nieuwe lens (ook voorbereidend werk voor een review) en kwam deze libelle tegen die lekker rustig op de grond bleef zitten. Geen spannende compositie, maar wel fijne kleuren en detail, al zeg ik het zelf.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Daaaaf
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-09 20:52
@LA-384 en @_jero_813 Fraai die Heidelibel (sorry, bij Libelle moet ik toch altijd denken aan het damesblad)
@sys64738 Ik vind hem heel mooi, experiment wat mij betreft geslaagd
@Montana Weer een klasse apart

Hier een Harkwesp op Jacobskruiskruid, afgelopen vrijdag in de Amsterdamse waterleidingduinen.

Fuji X-T3 met XF60mm macro, 1/1000s f8

• mc_maarten
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22:33
Ik lees net dat libellen zich makkelijk laat vastleggen. Maar ik heb een paar honderd mislukte foto's. Uiteindelijk is het gelukt om er eentje vliegend met open vleugels vast te leggen.
Sony a6400
55-210MM F/4.5-6.3 OSS
ISO 1000
Sluitertijd 1/2000

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
mc_maarten schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:18:
Ik lees net dat libellen zich makkelijk laat vastleggen. Maar ik heb een paar honderd mislukte foto's. Uiteindelijk is het gelukt om er eentje vliegend met open vleugels vast te leggen.[Afbeelding]
Sony a6400
55-210MM F/4.5-6.3 OSS
ISO 1000
Sluitertijd 1/2000
Da's geen libelle maar een waterjuffer ;)
Een beekjuffer zo te zien.

Voor zowel libelles als waterjuffers geldt dat fotograferen, zeker voor macro (wat jouw foto niet is), het beste gaat als het ongeveer windstil is en niet heel warm meer is wat later op de dag. Ik had zelf in ieder geval avonds 'na het avondeten en voor de schemer' het meeste geluk.

Een paar (heul oude) foto's om het verschil te laten zien:

Waterjuffers:
dragon2 in "[Verzamel] Macro foto's deel 7"

Libelles:

[Voor 44% gewijzigd door dragon2 op 20-08-2021 10:00]

• mc_maarten
@dragon2 ik heb nog nooit gehoord van een juffer. Bedankt voor je opmerking

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@dennisdennis12 Leuk dat je je ook op macro-fotografie gestort hebt. Eén van de mooiste maar ook moeilijkste takken van onze sport. Je onderwerp is inderdaad wat onscherp maar je achtergrond en overall compositie zijn zeker al in orde. Dus nu dat focussen en snel genoeg reageren even onder de knie krjigen. Tip: zoek wat langzamere onderwerpen zoals zonnebadende libellen en juffers. Dan heb je lekker veel tijd om alles goed te krijgen.

@_jero_813 Die eerste plaat is mooi. Lekker goed in beeld en scherpte is ook in orde. Bij de 2e plaat vind ik het onderwerp iets te klein in beeld. Die aanvliegende bij is natuurlijk wel weer een leuk detail.

@LA-384 De platen zijn heerlijk scherp. De compositie zo op het zand vind ik niet zo heel mooi. Doe mij die beestjes maar "gewoon" op bloem/tak/grasspriet. Dan kun je ook mooier op ooghoogte gaan zitten.

@Daaaaf Leuke foto. Hij mag van mij wel iets meer contrast/verzadigd en links klein stukje er af zodat je dat bruine bolletje kwijt bent. Maar verder is de compositie prima.

@mc_maarten Das inderdaad erg lastig. Lang leve de digitale fotografie ;-). Helaas heb je bij dit soort foto's niks te zeggen over je compositie en die is daarom wel wat rommelig. De vraag is dus of je heel veel tijd moet stoppen in foto's van vliegende libelles en juffers of dat je voor stilzittende gaat (en je dus meer aandacht kunt besteden aan je compositie). Zelf zou ik voor dat laatste gaan. Maar als je allebei voor elkaar weet te krijgen, zou ik dat zeker niet laten :+

@dragon2 Mooi stukje biologieles. Die laatste foto van die juffers is tevens hele mooie plaat.

Vorige week even tripje naar een lokale vlindertuin gedaan. Die beestjes waren erg mooi maar toch viel mijn oog op 1 van de orchideeën ter plaatse. Zulke mooie bloemen en prima kans voor een leuke (abstracte?) macroplaat.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:08

Ebayzo

Gekke eend

@dragon2 lol, kende de term waterjuffers wel maar die gaan bij mij al lang onder de naam libelle haha. Dank voor de biologie les inderdaad. Duidelijk verschil wel als je ze zo naast elkaar zet (ogen).

@sys64738 ik had je foto van de libelle ogen eerder gemist maar zag hem net op je Flickr. Allemachtig wat een detail _/-\o_

[Voor 25% gewijzigd door Ebayzo op 19-08-2021 13:48]

• mc_maarten
Ik ben weer eens op pad gegaan met mijn camera en nu heb ik echte macrofoto's gemaakt.

Ik kwam ook een spin tegen die cocons had gemaakt. Nu vroeg ik mij af welke jullie het meest geslaagd vinden.

De foto's zijn gemaakt met:
Sony a6400
Minolta rokkor mc 50mm 1.4
Icm extension tubes 16mm+21mm

• VinnyAMS
@mc_maarten Mooie foto's.

Vandaag ook weer een poging gewaagd achter in de tuin. Canon 90D Canon 100mm macro flash, diffuser.

IMG_5492 by Upearly Photography, on Flickr

• flyboarder
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-09 17:12
Vorig weekend voor het eerst op pad geweest met mijn DIY macroflitser.

Sony a6600, Sony 90mm macro en Meike MK320 flitser.

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

flyboarder schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:18:
Vorig weekend voor het eerst op pad geweest met mijn DIY macroflitser.

Sony a6600, Sony 90mm macro en Meike MK320 flitser.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf, werkt dat met glasvezel oid? Ben wel benieuwd naar de techniek erachter.

• flyboarder
@Ebayzo Het is inderdaad soort van glasvezel. Op deze foto zie je het iets beter.

De vezels zitten in een 3d geprinte ring, welke met magneetjes op een step-up filter ring passen.

Link voor de glasvezel:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4diKkdeS

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@flyboarder netjes hoor! Redelijk compact ook zo en krijg ook niet gelijk die ringlight vibe bij je foto's.

Hoewel ik niet geheel tevreden ben is het effect wel grappig. Gister was een vlieg erg geïnteresseerd in de Ambilight van de televisie.

[Voor 53% gewijzigd door Ebayzo op 24-08-2021 08:29]

• FLuKee
@Ebayzo trippy maar heel cool inderdaad!

Rupsen van wat dichterbij vind ik enorm fascinerend, en ook grappig dat ze eigenlijk zo'n klein kopje hebben tov. de rest van hun lijfje. Heb hier 9 koninginnenpages in de moestuin dus leuk om ze even vast te leggen.

• VinnyAMS
FLuKee schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:10:

Rupsen van wat dichterbij vind ik enorm fascinerend, en ook grappig dat ze eigenlijk zo'n klein kopje hebben tov. de rest van hun lijfje. Heb hier 9 koninginnenpages in de moestuin dus leuk om ze even vast te leggen.

[Afbeelding]
Erg mooi.

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

FLuKee schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:10:

[Afbeelding]
Mooi hoor met de achtergrond en de druppel.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@mc_maarten Nr 3 vind ik het meest geslaagd. Technisch goed en ook qua compositie en onderwerp mooi.

@VinnyAMS Nare beesten. Maar wel mooi vastgelegd. Denk alleen dat een portrait crop hem beter uit de verf zou laten komen.

@Ebayzo Leuk moment, die vlieg bij je TV. Goed gezien en vastgelegd.

@FLuKee Fraaie plaat zo met die druppel erbij. En wat hebben die beesten een klein koppie inderdaad.

In tegenstelling tot jullie platen, bevat die van mij een keer geen insect. Mijn oog viel op deze mooie roze bloempjes maar ik zocht naar een leuke hoek/compositie. Uiteindelijk is het pontificaal van bovenaf geworden. Ik ben wel redelijk blij met het resultaat.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:14

bobcom

Dedicated dabbler

@flyboarder Fraai stuk werk, die ring modiftyer. Ik zie het mezelf niet doen, maar goed te weten dat het kan. Resultaten zijn er ook naar, vooral die vlieg op het blad. Mug is misschien preciezer, maar vlieg is mooier.
@Ebayzo Ik weet niet wat een ambilight is (heb het opgezocht, maar kan me er niks bij voorstellen) maar het levert wel een fraaie prent op.
@FLuKee Prachtig, zo met die waterdruppel. Moeilijke keus tussen kropje sla en mooie rupsen. Voorlopig hebben de rupsen gewonnen?
@sys64738 Duidelijk jouw signatuur, dat bokeh-vignet. Als het witte bloemetjes geweest waren was deze in de weekuitdaging "wit" beland? ;)
Over weekuitdaging wit gesproken: omdat de echinopis-bloemen te roze voor de wituitdaging zijn èn omdat het vandaag heel druk was in de echinopsissupermarkt krijgen de bijtjes en de bloemen hier een plaatsje. Ook vanwege gefotografeerd met een macrolens.

Winkelen bij echinopsis, #1. De winkel gaat open.

Winkelen bij echinopsis, #2. Tussen de schappen.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@bobcom Philips Ambilight :P

Mooi zo met de beestjes erbij. Wat een drukte dan :) Helaas is de achtergrond misschien ook wat te druk

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Ebayzo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:49:
@bobcom .....
Mooi zo met de beestjes erbij. Wat een drukte dan :) Helaas is de achtergrond misschien ook wat te druk
Dank je. Over smaak enzo...Vind zelf de achtergrond wel in balans, je kan de bloemen niet kwalijk nemen dat ze aan een plant vastzitten, en de planten niet dat ze in een pot zitten. Een mooie mistige achtergrond à la @sys64738 zit er niet. Zeker niet met aps-c op f/9. Afgezien daarvan: supermarkten gedijen nou eenmaal in de bewoonde wereld ;)
Ben overigens wel benieuwd wat ik had kunnen doen om de achtergrond meer op de achtergrond te houden, afgezien van vaag- of wegshoppen. Want een beetje extra techniek is nooit weg.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

bobcom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:06:
[...]

Dank je. Over smaak enzo...Vind zelf de achtergrond wel in balans, je kan de bloemen niet kwalijk nemen dat ze aan een plant vastzitten, en de planten niet dat ze in een pot zitten. Een mooie mistige achtergrond à la @sys64738 zit er niet. Zeker niet met aps-c op f/9. Afgezien daarvan: supermarkten gedijen nou eenmaal in de bewoonde wereld ;)
Ben overigens wel benieuwd wat ik had kunnen doen om de achtergrond meer op de achtergrond te houden, afgezien van vaag- of wegshoppen. Want een beetje extra techniek is nooit weg.
Eens hoor, ik denk dat ik ook ben opgevoed door dit topic :') Iemand zou de opmerking over de achtergrond gaan maken, laat ik het maar eens zijn. Meer had ik niet te "klagen" namelijk :+

Betrap mijzelf erop dat ik er wel meer op probeer te letten tegenwoordig maar zoals je zegt zitten die vervelende takken / bladeren e.d. er vaak nu eenmaal aan.

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:26

Wormaap

Moderator Foto & Video
bobcom schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:06:
Als de lens en omstandigheden het toestaan kun je natuurlijk dichterbij komen. Flitsen in macro zorgt vaak voor fors onderbelichte of zwarte achtergronden, al moet dat natuurlijk maar net je smaak zijn. Een beetje Photoshopfreubelen heb ik zelf ook geen bezwaar tegen. Allemaal geen gegarandeerd juiste oplossingen natuurlijk, en het begint allemaal met de vraag wat je wil bereiken met je foto. Als ik gewoon een leuk moment vast wil leggen interesseert zo'n achtergrond me niks. Als ik rustig de tijd ben aan het nemen om een plaat te schieten die ik uit wil printen of als bureaubladachtergrond wil gebruiken ben ik kritischer.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:26

Wormaap

Moderator Foto & Video
Ebayzo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:31:
[...]
Eens hoor, ik denk dat ik ook ben opgevoed door dit topic :') Iemand zou de opmerking over de achtergrond gaan maken, laat ik het maar eens zijn. Meer had ik niet te "klagen" namelijk :+

Betrap mijzelf erop dat ik er wel meer op probeer te letten tegenwoordig maar zoals je zegt zitten die vervelende takken / bladeren e.d. er vaak nu eenmaal aan.
We geven hier in FV doorgaans commentaar vanuit de 'we streven naar een perfecte plaat die je op 3x2m uitgeprint kan bewonderen'-gedachte, dus dan is dat soort commentaar te verwachten en ook prima. Het is aan de ontvanger om de voor hem/haar nuttige zaken eruit te prikken denk ik :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

Wormaap schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:44:
[...]

We geven hier in FV doorgaans commentaar vanuit de 'we streven naar een perfecte plaat die je op 3x2m uitgeprint kan bewonderen'-gedachte, dus dan is dat soort commentaar te verwachten en ook prima. Het is aan de ontvanger om de voor hem/haar nuttige zaken eruit te prikken denk ik :)
Over het algemeen wordt het ook prima gebracht. Daarnaast zijn de plaatjes ook van prima kwaliteit over het algemeen zodat er over details "geneuzeld" kan worden. Vind het hier altijd prettige feedback over je foto's.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bobcom Ik vind de achtergrond juist mooie toevoeging op deze foto.Geeft wat extra context maar is toch genoeg geblurd om niet alle aandacht op te eisen. Vooral bij foto 1 komt dit goed uit de verf.

En ik schiet al mijn macro werk met zo'n "speelgoed" MFT cameraatje :+ Dus ik moet ook altijd werken voor mijn scherpte (on)diepte. Meestal zit ik vrij dicht op mijn onderwerp wat natuurlijk enorm helpt. Maar dat betekent ook dat je niet aan stacken ontkomt als je redelijk stuk van je onderwerp in focus wil hebben.

Ben het met @Ebayzo eens dat de foto's hier van prima niveau zijn. De comments/tips zijn dat ook de laatste verbeterpuntjes. Kritisch blijven is de sleutel tot verbetering. Ik schiet zelf ook maar een handje vol foto's per jaar waar ik niks aan zou willen/kunnen verbeteren.

• The Executer
  • Laatst online: 23:25
@LA-384 Wow, mooie platen! Ondanks dat de ondergrond simpel grijs (beton?) is, contrasteert dat wel heerlijk!

@Daaaaf Die scherpte :9~ . Om jaloers op te zijn, mooi ook hoe het stuifmeel vastgeplakt zit,

@sys64738 Heerlijke plaat, lekker vrolijk zo met deze kleuren!

@mc_maarten Lekkere engerd die spin op deze manier. Waar zat deze in verstopt?

@flyboarder Is puur de flits die zo'n verschil maakt in hoe kneiterscherp die platen zijn?

@Ebayzo Wow, heerlijk funky! Bijna surrealistisch, en alsof hij daadwerkelijk TV zit te kijken.

@FLuKee Ook al zo scherp, en wat een dik beest. Heerlijk ook hoe die achtergrond mooi het beeld aanvult in combinatie met de groene stengel.

Zelf tussen de middag even vlot wat foto's gemaakt. Foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 800D met een Canon 100mm 2.8 macro. Toch blijf ik wel wat twijfelen over mijn macrolens. Deze is een keer van een picknickbank op klinkers gevallen en heb het gevoel dat hij er niet beter op geworden is.

Ik begin nu toch te twijfelen over de uitsnede bij deze.

Hier mis ik eigenlijk ook wel de scherpte op b.v. de ogen. Heb eerdere foto's gemaakt waarbij je de facetten kon zien.

Dit soort vlinder komt de afgelopen dagen lekker bij de vlinderstruik snoepen.

offtopic:
Heb de juiste BB-codes, en toch willen een aantal niet laden :X

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• flyboarder
The Executer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:00:

@flyboarder Is puur de flits die zo'n verschil maakt in hoe kneiterscherp die platen zijn?
De flits levert een aantal voordelen op.

1. Je hebt meer licht dus je kan een hoger diafragma gebruiken. Hierdoor krijg je een wat grotere scherpte diepte, waardoor je makkelijker raak schiet.

2. De flits bevriest deels het onderdeel waardoor je minder last hebt van bewegingsonscherpte. Met de sluitertijd bepaal deel hoe donker de achtergrond wordt.

3. Als je hard licht heb dan vult de flits deel de harde schaduwen op. En omdat de flits heel dicht op de lens zit krijg je nagenoeg geen extra schaduwen door de flits.

[Voor 6% gewijzigd door flyboarder op 09-09-2021 13:57]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@The Executer Die foto van die vlieg is op zich mooie plaat maar de scherpte biedt wel ruimte voor verbetering. Dat kan natuurlijk aan diverse dingen liggen maar een val doet een lens meestal geen goed. Gewoon een keer onder ideale omstandigheden (goed licht, statief, stationair onderwerp) kijken of je echt geen scherpere plaat kunt maken. En anders moet ie toch nagekeken worden.

Zelf afgelopen week in de ochtend naar het meer gegaan voor zonsopkomst. Maar als ik dan een hazenpootje tegenkom, laat ik die kans natuurlijk niet schieten. Geen macrolens bij me dus mijn Tamron 28-75 moest de eer hoog proberen te houden. En ik moet zeggen dat deze beperking eigenlijk heel goed werkte en ik vaker dit soort dingen ga proberen. Erg blij met het resultaat (maar alles zat dan ook mee)

• The Executer
sys64738 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:52:
@The Executer Die foto van die vlieg is op zich mooie plaat maar de scherpte biedt wel ruimte voor verbetering. Dat kan natuurlijk aan diverse dingen liggen maar een val doet een lens meestal geen goed. Gewoon een keer onder ideale omstandigheden (goed licht, statief, stationair onderwerp) kijken of je echt geen scherpere plaat kunt maken. En anders moet ie toch nagekeken worden.
Dat is eigenlijk wat ik iedere keer 'voel', dat die scherpte veel beter moet kunnen. Maar, ik durf ook gerust aan mijzelf te twijfelen en vraag mij wel eens af of ik niet ergens een fout maak.

Heb zojuist een aantal foto's gemaakt, 1 daarvan heb ik even op Google Drive geupload (CR2 file). Zou je daar eens naar willen kijken? Of eventueel iemand anders natuurlijk, dat maakt mij niet uit.
Zelf afgelopen week in de ochtend naar het meer gegaan voor zonsopkomst. Maar als ik dan een hazenpootje tegenkom, laat ik die kans natuurlijk niet schieten. Geen macrolens bij me dus mijn Tamron 28-75 moest de eer hoog proberen te houden. En ik moet zeggen dat deze beperking eigenlijk heel goed werkte en ik vaker dit soort dingen ga proberen. Erg blij met het resultaat (maar alles zat dan ook mee)

[Afbeelding]
Mooie plaat! Moet wel zeggen dat de zon behoorlijk aanwezig is en mij wat afleid, aan de andere kant, alleen de paddenstoel is ook weer zo alleen.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@The Executer Maak anders gewoon een topic aan in het F&V Hardware forum. Dan kunnen er meer mensen naar kijken en hun plasje over doen.

Wat betreft die zon: ik heb hem ook van vlak voor zonsopkomst maar dat is een compleet andere foto. Niet dat warme licht en de paddenstoel is dan ook "gewoon" wit en niet zo transparant. Zal die ook nog eens posten als ie bewerkt is.

• The Executer
Vanmiddag nog even wat foto's gemaakt om te testen:

Ik moet zeggen, op deze foto's valt de scherpte mij dan weer niet tegen. De spin is uit de hand genomen, maar wel met flink ondersteuning. De vlieg was met volledige ondersteuning van de camera.

[Voor 4% gewijzigd door The Executer op 10-09-2021 17:09]

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:20

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Damn, dat is wel echt een showcaseplaatje als je het mij vraagt. Dat gras, die druppeltjes. Heel fraai, complimenten!

Canon: 6D | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Deathchant Dank je wel. Is ook wel één van mijn beste foto's van dit jaar so far.

@The Executer De scherpte zit er wel in. Dus er speelt toch meer. Misschien toch de beperkte scherptediepte bij 100mm op F4? Licht beweging?

[Voor 45% gewijzigd door sys64738 op 11-09-2021 08:55]

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@The Executer Wat @sys64738 ook zegt: de lens kan het best, maar er zitten andere adders onder het gras. Stel je handmatig scherp? Want dat is bijna een must, op zulke korte afstanden en met zulke open diafragma's. Gebruik je zoeker of LiveView? Want de zoeker wil je nog wel eens op het verkeerde been zetten. Gebruik je single shot of serie-ontspanning? Het meest gehoorde advies op macrogebied is:
  1. Zet je camera op serie-ontspanning, bij voorkeur "low"
  2. Stel scherp
  3. Beweeg je bovenlichaam langzaam een beetje naar je onder werp toe en en ervan af, zodat je ziet hoe je scherptepunt verschuift
  4. Herhaal dit met de sluiter ingedrukt, zodat je een reeks opnamen krijgt waarin de scherpte telkens ergens anders ligt (maar wel ergens ligt)
Verder lijkt het mij inderdaad eerder dat je je op de scherptediepte hebt verkeken. In al je foto's is wel iets scherp - alleen niet wat jij wilt.Hier zie je dat met een 100mm lens op 30 cm (zo'n beetje de mfd van de 100mm 2.8 macro) op f/4 je scherptediepte nog geen eens een mm bedraagt - dan is er gauw veel onscherp,
Als je je lens wat meer aan de tand wilt voelen kun je op statief met liveview een statisch onderwerp op de korrel nemen.
Als dit oud nieuws is hoef je het niet te lezen ;)

• flyboarder
Vandaag naar de botanische tuinen in Utrecht geweest met de DIY macro flitser. Best tevreden over het resultaat. Zeker in de ochtend vrij redelijk bewolkt dus kwam de flitser goed van pas.

Een probleem waar ik nog wel tegenaan liep was condensvorming op het font glas bij het betreden van de kassen. Is er iemand die hier nog tips voor heeft, anders dan 20min wachten tot de lens is opgewarmd? Ik heb nu geprobeerd om met mijn handen de lens iets op te warmen, wat een klein beetje hielp.

De eerste 4 foto's zijn gemaakt in de (vlinder)kas.

1

2

3

4

5

• VinnyAMS
@flyboarder erg mooie foto's.

Zelf gisteren weer tijd vrij kunnen maken voor een middag in het park.
Waarvan ik dit de mooiste vond. Leunend op een dooie boomstam, de libel laten wennen.
Hij was erg rustig, vloog af en toe is op en kwam dan weer terug.

Common darter by Upearly Photography, on Flickr

• The Executer
bobcom schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:03:
@The Executer Wat @sys64738 ook zegt: de lens kan het best, maar er zitten andere adders onder het gras. Stel je handmatig scherp? Want dat is bijna een must, op zulke korte afstanden en met zulke open diafragma's. Gebruik je zoeker of LiveView? Want de zoeker wil je nog wel eens op het verkeerde been zetten. Gebruik je single shot of serie-ontspanning? Het meest gehoorde advies op macrogebied is:
  1. Zet je camera op serie-ontspanning, bij voorkeur "low"
  2. Stel scherp
  3. Beweeg je bovenlichaam langzaam een beetje naar je onder werp toe en en ervan af, zodat je ziet hoe je scherptepunt verschuift
  4. Herhaal dit met de sluiter ingedrukt, zodat je een reeks opnamen krijgt waarin de scherpte telkens ergens anders ligt (maar wel ergens ligt)
Verder lijkt het mij inderdaad eerder dat je je op de scherptediepte hebt verkeken. In al je foto's is wel iets scherp - alleen niet wat jij wilt.Hier zie je dat met een 100mm lens op 30 cm (zo'n beetje de mfd van de 100mm 2.8 macro) op f/4 je scherptediepte nog geen eens een mm bedraagt - dan is er gauw veel onscherp,
Als je je lens wat meer aan de tand wilt voelen kun je op statief met liveview een statisch onderwerp op de korrel nemen.
Als dit oud nieuws is hoef je het niet te lezen ;)
Ik kom er achter dat ik nog niet gereageerd had, excuses.

Qua scherpstelling maak ik gebruik van de AF en de zoeker. De liveview vind ik een te grote vertraging toevoegen, het voelt niet instant zoals dat door de zoeker wel is. Heb de camera op serie staan op high, om iets meer kans te pakken op een scherpe plaat.

Foto's uit de eerdere serie waren allemaal uit de hand geschoten met meeste op F4 dacht ik. De vlieg uit de latere foto's heb ik de camera op tafel gelegd, via liveview ingezoomd, scherp gesteld op de ogen en daarna de foto gemaakt.

Zelf had ik, onbewust van jou post, ook zitten kijken naar de online DOF calculators en was tot dezelfde conclusie gekomen: Op f2/8 en f/4 heb je gewoon minder dan een millimeter aan scherpte wat natuurlijk extreem klein is, en dan is de kleinste beweging al genoeg om uit focus te zijn.

Kortom: Terug naar f/8, veel licht en statief weer wat vaker pakken. Ik weet namelijk van mijzelf dat ik niet de meest stabiele handeling heb, dus dat zal ook geresulteerd hebben in minder scherpte.

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-09 19:51
In deze YouTube video wordt de Laowa 100mm 2x Ultra Macro getest.
YouTube: Macro Photography in the Field w/ the LAOWA 100mm 2x Ultra Macro

Ik heb de Laowa 100mm 2x Ultra Macro aangeschaft, maar ben er nog niet mee aan de gang gegaan.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• NinjaKiwiNL
  • Laatst online: 21-09 14:58
Xfile schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:04:

Ik heb de Laowa 100mm 2x Ultra Macro aangeschaft, maar ben er nog niet mee aan de gang gegaan.
Wat leuk, ik heb net 2 weken geleden deze lens gekocht! Ik ben er echt heel blij mee, wat een kwaliteit levert deze lens zeg _/-\o_ Ik ben wat aan het testen met mijn beperkte tijd die ik heb. Ik ben altijd fan geweest van Macro fotografie, maar nooit er echt mee bezig geweest. Ik heb een tube set, wat op zich wel leuk was, maar niet deed wat ik echt wilde. Nu met de Laowa 100mm, man die 2x vergroting is echt ongelooflijk.

Ook echt een flinke uitdaging om echt macro fotografie te leren, echt millimeter werk is het. Hieronder mijn eerste test shot met foto's stacken in photoshop (nooit gedaan) en een kleine edit, in 15 minuten van foto maken tot eindresultaat (bijna geen tijd gehad nog, dus verre van "perfect") Daarnaast is mijn statief bijna stuk, past deze niet met mijn Peak Design Capture Clip, dus moet ik ook switchen en een statief vinden die hiermee compatible is. Normaal post ik nooit wat van mijn foto's op een forum (al helemaal niet zo'n foto) maar om meer uit te stappen en te leren ga ik proberen hier vaker wat te plaatsen.

[Voor 4% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 18-09-2021 14:22]

• Xfile
Ik heb intussen een testopname gemaakt.
Als je naar de bloeiende paarse heide kijkt, heb je geen idee hoe zo'n plantje er uitziet.
Klik op de foto en je zit allerlei details die je normaal gesproken niet ziet.

[Voor 10% gewijzigd door Xfile op 17-09-2021 16:51]

• VinnyAMS
Xfile schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:04:

Staat ook nog op mijn verlanglijstje een Laowa, maar dan de 25mm.

• Xfile

Zonder statief is het lastig fotograferen.
Het is de volledig foto, dus geen uitsnede.

[Voor 4% gewijzigd door Xfile op 18-09-2021 13:30]

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@Xfile beide foto's zijn onscherp (beweging). De laatste kan ik ook niet zoveel mee qua onderwerp. Gok dat het een poot van een spin is maar niet bijster interessant voor het delen.

@NinjaKiwiNL bloem is strak (op klein formaat leek het wel een render) maar kijk even naar die groene achtergrond. Die is behoorlijk storend.

• NinjaKiwiNL
  • Laatst online: 21-09 14:58
Ebayzo schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:06:
@Xfile beide foto's zijn onscherp (beweging). De laatste kan ik ook niet zoveel mee qua onderwerp. Gok dat het een poot van een spin is maar niet bijster interessant voor het delen.

@NinjaKiwiNL bloem is strak (op klein formaat leek het wel een render) maar kijk even naar die groene achtergrond. Die is behoorlijk storend.
Dank voor je feedback, ik had de verkeerde geüpload, die groene achtergrond vond ik ook heel storend.

• Xfile
Ebayzo schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:06:
Het is zoals je zegt: voor jou is het niet interessant. Het is maar jouw mening.
Ik kijk er anders tegenaan.

De onscherpte komt niet door beweging, maar door het gebruikte diafragma. Om totale scherpte te verkrijgen zou ik focus stacking moeten toepassen. Maar aangezien ik maar 1 foto van het onderwerp heb, zal dat niet gaan.

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

Xfile schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:47:
[...]

Het is zoals je zegt: voor jou is het niet interessant. Het is maar jouw mening.
Ik kijk er anders tegenaan.

De onscherpte komt niet door beweging, maar door het gebruikte diafragma. Om totale scherpte te verkrijgen zou ik focus stacking moeten toepassen. Maar aangezien ik maar 1 foto van het onderwerp heb, zal dat niet gaan.
Nee sorry, dit heeft niets met diafragma te maken. Er is duidelijk een bewegingsonscherpte te zien :) Maar ik ga er verder geen ruzie over maken ;)

@NinjaKiwiNL Muchos better dit.

• Xfile
Ebayzo schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:54:
[...]
Nee sorry, dit heeft niets met diafragma te maken. Er is duidelijk een bewegingsonscherpte te zien :) Maar ik ga er verder geen ruzie over maken ;)

@NinjaKiwiNL Muchos better dit.
Ik ga er ook geen ruzie overmaken. Er wordt online tegenwoordig genoeg ruzie gemaakt.

Het heeft zeker wel met diafragma te maken. En zeker bij de 1ste foto: bij die foto is een statief gebruikt.
Bij macrofotografie is er nu eenmaal een beperkte scherptediepte. En verder omdat de foto zo groot wordt opgeblazen, lijkt het onscherp.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Ebayzo De foto van @Xfile ziet er voor mij ook prima uit qua scherpte. Kijk maar naar het steeltje. De beperkte DoF nekt de foto een beetje waardoor de bloempjes onscherp zijn. De spin heeft wel last van bewegingsonscherpte. En deze compositie is aan mij ook niet zo besteed.

@NinjaKiwiNL Prima poging hoor. Het resultaat mag er zeker zijn.

@VinnyAMS Mooi vastgelegd. Libelles zijn behoorlijk mak inderdaad als je ze rustig benaderd.

@flyboarder Mooie foto's. Vooral die laatste twee zijn sterk. Bij die bloem zou ik alleen die schitteringen/highlights rechts onderin even wegpoetsen. En is het misschien leuk om naast feedback te ontvangen, het ook te geven aan de andere gebruikers?

Opvallend genoeg wordt er nog weinig paddenstoelen spul gepost hier. Terwijl het seizoen al lang begonnen is hoor. Of bewaren jullie je kruit voor de aankomende herfst meet (Meeting F&V in het Speulderbos)?

Hier eentje ter inspiratie. Geen geweldige plaat maar ik vond dat ukkie voor zijn 2 grote broers wel grappig.

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@sys64738 nvm, zie dat ik beide foto's benoem. Had mij beter kunnen richten op de spin met opmerking idd. Ik keer terug naar mijn zolder :+

[Voor 67% gewijzigd door Ebayzo op 20-09-2021 19:27]

• Xfile

Zoals je ziet is scherpte wel degelijk aanwezig, maar alleen op een bepaald punt.
En over manier van kijken valt niet te twisten: ik bekijk vanuit het oog van een schilder. Eigenlijk interesseert me het onderwerp van de foto me niet. Het is eerste wat ik op de kunstacademie afleerde is om mooie plaatjes te maken.

[Voor 7% gewijzigd door Xfile op 20-09-2021 19:50]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Xfile Ik ben het roerend met je eens dat je geen "mooie plaatjes" moet willen maken om andere mensen te pleasen (lekker hard te gaan op Insta en zo). Je moet vooral maken wat je zelf interessant en leuk vindt.

Maar als een schilder een werk maakt, heeft hij een bepaald doel voor ogen. Hij wil iets laten zien. Hetzij een mooi lijnenspel, hetzij een fraaie palet aan kleuren of een mooi onderwerp. Bij jouw laatste foto ontgaat de intentie mij enigszins. Wat probeer je te laten zien met deze foto?

• BrianHD
Afgelopen weekend een aantal foto's gemaakt met mijn nieuwe 50-250mm lens. Ik heb geprobeerd om met mijn nieuwe zoomlens wat leuke macrofoto's te maken en ben benieuwd naar jullie mening! Zelf ben ik erg tevreden met de rode libelle:

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@BrianHD Een telefoto lens is in de meeste gevallen een prima tool voor macro-fotografie (hetzij misschien niet echt 1:1 maar ik doe het zelf ook vaak genoeg). Ik vind juist je vlinder het beste gelukt. Die staat mooi vol en beeld en steekt lekker af tegen de groene achtergrond.

Je libelle en die hommel zijn vanaf een niet zo mooi hoek geschoten, zo schuin van achteren. Het is mooier als er meer van het kopje op staat.

• BrianHD
sys64738 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:50:
@BrianHD Een telefoto lens is in de meeste gevallen een prima tool voor macro-fotografie (hetzij misschien niet echt 1:1 maar ik doe het zelf ook vaak genoeg). Ik vind juist je vlinder het beste gelukt. Die staat mooi vol en beeld en steekt lekker af tegen de groene achtergrond.

Je libelle en die hommel zijn vanaf een niet zo mooi hoek geschoten, zo schuin van achteren. Het is mooier als er meer van het kopje op staat.
Goede tips, dankjewel!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

Xfile schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:45:Het is eerste wat ik op de kunstacademie afleerde is om mooie plaatjes te maken.
Ik wilde er over op houden, maar je bent zo stellig. Dus toch benieuwd wat je vanuit je schildersoogpunt mooi vind aan je eigen foto en het delen waard maakt? Ik sta open voor nieuwe inzichten.

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:41
BrianHD schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:31:
Ik heb geprobeerd om met mijn nieuwe zoomlens wat leuke macrofoto's te maken en ben benieuwd naar jullie mening!
Daar is helemaal niks mis mee! Het fijn prima plaatjes en oefening baart ook zeker kunst. Ik sluit me aan bij onze mod; compositie is vaak een van de grootste uitdagingen. De techniek volgt vanzelf.

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:52

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@BrianHD Macro fotografie is meters maken. Lastig zat die beweeglijke beestjes op vaak een bewegend bloemetje.
Blijkbaar stript Tweakers de foto's van de exif informatie dus ik kan niet zien met welke settings je geschoten hebt. Maar heb je met matrix beliching geschoten of met centrum gericht? (of met eventuele Canon/sony/fuji evenknie termen) want je foto's lijken een tikje overbelicht / missen wat contrast.
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee