Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ja natuurlijk mag dat. Deze is beter. Krijg geen pijn in mijn hoofd als ik hier naar kijk. Die van mijn was erg "fel".bobcom schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:27:
@VinnyAMS Hij kan subtieler verbeterd. Witbalans / highlights naar beneden, clarity en texture omhoog, eventueel shadows / blacks een tikje ophalen - maar uiteindelijk is het resultaat ook altijd een kwestie van smaak.
[Afbeelding]
(Had ik dit mogen doen? Zo, nee, gaat'ie meteen weg)
Dank je voor de uitleg.
Wat ging er mis met de achtergrond? Is hier nu erg vlekkerig.
Ik vind 'm beter zo, maar ik zou wel uitkijken dat je het wit niet laat clippen
The devil is in the details.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Opzich kan ik me hier in vinden. EXIF gegevens lezen en je weet ook al aardig hoe de foto tot stand is gekomen. Zit in een aantal groepen waar veel gevraagd wordt wat de exif gegevens zijn.Hahn schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:20:
[...]
Ik vind 'm beter zo, maar ik zou wel uitkijken dat je het wit niet laat clippenEn verder zou ik eigenlijk je watermerk en de witte rand met specs achterwege laten, doet wat mij betreft alleen maar afbreuk aan je foto's
Dus dacht zet ze er gewoon standaard bij. Logo/watermerk is natuurlijk ook geen must, maar dacht dat het wel enigzins professioneel zou staan zo'n logo.
Nee, eerder pompeus dan professioneel, IMHO. Jij bent toch geen professionele fotograaf fotograaf, neem ik aan? Er zijn betere methoden om je foto te beschermen.OTOH is er van mij weleens een foto "geleend" door een lokaal suffertje (in baggerkwaliteit), waar de lokale redactie in de hoogste boom klom, toen ik om uitleg vroeg. Mijn "beloning" was op zijn hoogst een interview met de (van internet stelende) redacteur over mijn fotohobby... Ik wilde alleen maar weten, waarom ze mij niet om een kwalitatief goede foto hadden gevraagd, want ik hoef er geen geld aam te verdienen (heb een goede baan).VinnyAMS schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:16:
[...]
Logo/watermerk is natuurlijk ook geen must, maar dacht dat het wel enigzins professioneel zou staan zo'n logo.
@VinnyAMS Die lichtere versie is veel beter. Ik zie verder niet heel veel verschil met de bewerking van @bobcom (iets meer clarity?!?) behalve dat de achtergrond beetje vreemd is bij bobcom. En nee, ook LR icm JPEG zou niet dit resultaat op moeten leveren. Vreemd.
Oh en over watermarks zijn al hele heilige oorlogen gevoerd. Ik vind het in 95% van de gevallen afbreuk doen aan de foto. En in 100% van de gevallen overbodig. Soms zie je watermarks die heel mooi in de foto passen maar het is sowieso beter om die professionele uitstraling te bereiken met je foto zelf.
edit: logo's -> watermarks
[ Voor 3% gewijzigd door sys64738 op 13-07-2020 12:15 ]
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Specs zijn leuk om te weten, zeker in een fotoforumdeel, maar ik vind ze in plaatjes zelf vooral afleiden. En een watermerk, mits niet afleidend, kan best oké zijn, maar 98 van de 100 watermerken zien er eerder amateuristisch dan professioneel uit.VinnyAMS schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:16:
[...]
Opzich kan ik me hier in vinden. EXIF gegevens lezen en je weet ook al aardig hoe de foto tot stand is gekomen. Zit in een aantal groepen waar veel gevraagd wordt wat de exif gegevens zijn.
Dus dacht zet ze er gewoon standaard bij. Logo/watermerk is natuurlijk ook geen must, maar dacht dat het wel enigzins professioneel zou staan zo'n logo.
En om eerlijk te zijn vind ik het logo wat je hebt gekozen drie keer niks. De tekst valt amper/niet te lezen, de camera is heel generiek met random kleuren, en in het midden van de camera lijkt een voetbal te zitten
Als het je te doen is dat je foto's niet zomaar gestolen worden (waarbij een watermerk in een hoek niet helpt, dat crop je er zo vanaf), dan zou ik zeggen dat je veel beter je naam met wat transparantie erop kan zetten. Veel minder afleidend en storend.
[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 13-07-2020 11:09 ]
The devil is in the details.
@sys64738 Ik begin het overbodige steeds meer te zien. Maar laat het voorlopig even zo.
@Hahn Denk dat ik wel naar een naam ga met wat transparantie. De voetbal klopt wel. Mijn zoon is keeper bij avv Zeeburgia(O15-1 zondag). Ik maak eigenlijk al sinds hij op voetbal zit graag foto's van de wedstrijden. Ook deelde ik deze dan in een groepsapp. Daar kwam dan ook het idee van het logo vandaan. Wat meer wedstrijden gaan bezoeken en in een later tijdstip wat inkomsten genereren. Maar toen kwam Corona.
Maar vandaag weer wat macro kunnen bezig zijn. Toch lekker 3 weken verlof. De vleugels zijn aan de uiteinden wat overbelicht.

@Montana Scherp en mooi als altijd. Voor mij een bron van inspiratie.
Ik ben zelf ook op pad geweest en ben met de volgende twee wel tevreden. Dit zijn crops van mijn Tamron 28-75. Misschien moet ik mij toch maar een beetje oriënteren naar een macrolens, want ik vind het leuk om te maken.
Anyway:

@Montana Ze zijn weer fijn hoor. De eerste is wel het mooist. Daar vind ik alleen de blaadjes rechts onderin tikkeltje afleiden.
@Maikel86 Een macrolens is erg leuk speelgoed inderdaad. En hoeft niet de wereld te kosten getuige mijn Tamron 90mm 2.8. Die eerste foto had wel een macro-lens kunnen gebruiken. De zweefvlieg en bloem met druppels zijn erg mooi maar hadden van mij wel beeldvullend gemogen (zonder het groen). Croppen houdt een keer op natuurlijk.
Die slak is mooi maar had nog wel iets lager gemogen zodat je meer in zijn wereldje komt. Moet de achtergrond wel meewerken natuurlijk want die komt er dan ook op. Dus kan best zijn dat je hem daarom zo hebt geschoten...
Zelf nog maar eentje van mijn vlinder-hotspot. Vond deze wel leuk omdat het lijkt alsof ie je aankijkt. En zich betrapt voelt. In werkelijkheid trok hij zich echt helemaal niks van me aan

@Montana Mooie kleuren en geweldige scherpte, zoals we van je gewend zijn eigenlijk. Die hoge smalle foto, 'race naar de top', springt er voor mij echt uit.
@VinnyAMS Jammer dat de vleugels bij het slachtoffer wat zijn overbelicht. Ik vind het een beetje een 'rommelige' plaat, misschien dat een ander standpunt of een ander tijdstip een mooiere plaat had opgeleverd.
@Maikel86 Mooie frisse plaat van de zweefvlieg op die witte bloem. Iets minder groen zou fijn zijn. De foto van de naaktslag vind ik minder interessant. Als je wilt kijken of macro echt iets voor je is hoef je niet meteen een macrolens te kopen, er zijn ook alternatieven die minder duur zijn en waarmee je prima resultaten kunt behalen. Denk aan tussenringen of close-up filter.
Ik kreeg afgelopen weekend een berichtje van een vriendin dat ze een mooi plekje had gevonden waar enorm veel vlinders waren. 's Middags meteen de tas gepakt en die kant op gereden. Het was een soort laantje met aan beide kanten veel wilde bloemen en er waren inderdaad genoeg vlinders. Ik was alleen mijn macrolens vergeten mee te nemen, lekker handig. Bovendien was het midden op de middag en scheen de zon behoorlijk fel. Geen ideale omstandigheden dus. Met een close-up filter op mijn telezoom heb ik toch nog een aantal fotos' kunnen maken. Binnenkort nog een keer terug op een ander, lees vroeger, tijdstip en dan voor vertrek dubbelchecken dat ik alles bij me heb.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickvL op 16-07-2020 13:00 ]
@Maikel86 De naaktslak is best goed gelukt. Een macrolens kan je wel op marktplaats vinden voor een redelijk budget.(Tamron 90mm/Sigma 105mm).
@sys64738 Klopt helemaal. Vandaag wat geoefend met de flitser in de hand en dan op een andere manier proberen te belichten. De foto van de vlinder is prachtig.
@PatrickvL Ik fotografeer vaak met flitser+diffuser. Denk dat de flits beter op de handmatige stand kan en dan de kracht wat omlaag. De foto's van de vlinders zijn erg mooi.
Vanmiddag in de tuin veel foto's gemaakt. Flitser in de hand en met triggers gewerkt.
Bij de mier is het jammer dat de focus meer op het midden van het lijf ligt. Had eigenlijk net iets naar de ogen gemoeten.

Ook nog een blinde bij.

@sys64738 Dank je, en een mooie vlinder. Ik zou zelf er iets meer uithalen in PS maar ook dat is persoonlijk.
@PatrickvL Bedank, een mooie serie. Nummer 3 is een topper!.
@VinnyAMS Ook bedankt, 2 mooie foto's. ook qua focus op de mier. Dat is toch nog aardig goed.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
En dan heb je van die dagen dan lukt alles en heb je een beetje mazzel. Dus een iets grotere serie van mij.
Uit de hortus:

Sint jans rups uit het park

Vliegend Hert (door een ekster laten vallen in onze tuin, later terug gezet in het bos, waar ik weet dat er meer zitten.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Morgen ga ik een dagje naar Overijssel. De Orchideeënhoeve en het Kuinderbos bezoeken.
Collega woont daar en fotografeert ook. Al heel lang beloofd om is langs te komen. Dus auto bij Snappcar gehuurd en ik ga het beleven.
Vandaag nog een uit de tuin. Geen insect dit keer maar een algemene bloem.

Niet om 't een of 't ander, maar zowel Luttelgeest als het Kuinderbos liggen in de NoordOostPolder; Flevoland dus...VinnyAMS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:42:
Morgen ga ik een dagje naar Overijssel. De Orchideeënhoeve en het Kuinderbos bezoeken.
Ok bedankt voor de update. Collega woont in Kuinre, dat is dan wel Overijssel.ehtweak schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:33:
[...]
Niet om 't een of 't ander, maar zowel Luttelgeest als het Kuinderbos liggen in de NoordOostPolder; Flevoland dus...
vandaar mijn aanname dat de rest ook in die provincie zou liggen.
[ Voor 28% gewijzigd door VinnyAMS op 21-07-2020 22:42 ]
@Toff Bedankt voor je reactie. Ikzelf ben juist gek op zoveel mogelijk egale achtergronden. Niet te veel takjes e.d. op de achtergrond. Dus nee ik raak er niet heel snel op uitgekeken en geniet er juist van. Iets meer van de steel erbij had misschien wat mooier geweest.Toff schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:35:
@VinnyAMS Je bloemetje staat er technisch gezien wel aardig op (wellicht een tikkeltje te donker), maar de foto kan mij niet echt bekoren. Als onderwerp zo centraal, "onthoofd" en met een kunstmatig aandoende vrijwel egale achtergrond, ben ik er snel op uitgekeken. Jij niet? Ik zie bijvoorbeeld liever zoiets (niet van mij): https://nl.wikipedia.org/...rigold_Tagetes_patula.jpg
Hier nog drie van mijn dagje Flevoland/Overijssel.
Deze twee zijn genomen in de Weerribben. Met de eerste inclusief wat takjes zodat de achtergrond niet egaal en saai is.

En nog eentje uit de orchideeënhoeve:
:strip_exif()/f/image/TXmWf2nZ7F8HH317cl80VCKU.jpg?f=fotoalbum_large)
In het door mij gegeven voorbeeld zijn het niet zomaar "takjes e.d. op de achtergrond" hoor. Het zijn de blaadjes van de plant waar je bloemetje uit voortkomt. Context dus, die voor mij iets toevoegt (naast diepte in een foto).VinnyAMS schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:54:
[...]
@Toff Bedankt voor je reactie. Ikzelf ben juist gek op zoveel mogelijk egale achtergronden. Niet te veel takjes e.d. op de achtergrond. Dus nee ik raak er niet heel snel op uitgekeken en geniet er juist van. Iets meer van de steel erbij had misschien wat mooier geweest.
Uiteraard staat het je vrij, om "gek op zoveel mogelijk egale achtergronden" te zijn. Mijn mening is slechts die van mij.
Enig idee wat het is?VinnyAMS schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:46:
De vakantie is over en vandaag weer begonnen met werken. Na het werk deze nog in de tuin kunnen vinden.
[Afbeelding]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
:strip_exif()/f/image/uPBEClaJtKCgcQyYugz64fBv.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe gaan jullie hiermee om?
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Probeer voor de achtergrond zelf wat te experimenteren met het diafragma.
Ik let, voordat ik de foto maak, of ik de achtergrond nog kan aanpassen door een ander standpunt in te nemen.
zomertje schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:39:
Als je soms een te drukke achtergrond hebt vind ik dat erg afleiden, maar je kan hem niet altijd zomaar verwijderen etc. Dus heb ik nu wat geprobeerd met lightroom om de achtergrond minder aanwezig te laten zijn.
[Afbeelding]
Ja, dat was dus lastig, ander standpunt was niet echt mogelijk met een hele heg erachterVinnyAMS schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:22:
@zomertje Wel een mooie foto.
Probeer voor de achtergrond zelf wat te experimenteren met het diafragma.
Ik let, voordat ik de foto maak, of ik de achtergrond nog kan aanpassen door een ander standpunt in te nemen.
[...]
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Kun je het origineel ook eens laten zien? Ik ben wel benieuwd wat je ermee gedaan hebtzomertje schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:39:
Als je soms een te drukke achtergrond hebt vind ik dat erg afleiden, maar je kan hem niet altijd zomaar verwijderen etc. Dus heb ik nu wat geprobeerd met lightroom om de achtergrond minder aanwezig te laten zijn.
[Afbeelding]
Het lijf staat er mooi op, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de achtergrond zo enorm donker in dit geval toch nog juist wel behoorlijk vind afleiden. Vooral jammer dat de vleugel camera-rechts er zo in verdwijnt. De ogen zijn erg gaaf zo, al heb ik wel het idee dat je iets te fanatiek met een van de sliders bent geweest. Rondom de ogen en de poot camera-links bij het oog zit een behoorlijke halo. Tenzij je daar specifiek voor gaat is dat vaak een teken dat je contrast, clarity en/of verscherping wat erg veel bent aan het pushen. Of een beetje slordig met dodge/burn bent geweest
Maar verder moet ik ook niet te veel zeuren. In macro is het lastig zat om überhaupt wat scherp en een beetje leuk erop te krijgen
Ticking away, the moments that make up a dull day
In mijn ervaring zijn waterjuffers altijd snel weg zodra ik ook maar een beetje in de buurt kom. Op wat voor afstand heb je deze foto genomen?VinnyAMS schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:54:
[...]
[Afbeelding]Lantaarntje by Upearly Photography, on Flickr
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ga altijd ergens staan en dan beweeg ik zo min mogelijk. Heb toch het idee dat de aanwezige insecten/dieren dan aan je "wennen". Deze heb ik heel langzaam benaderd steeds een stukje dichterbij.
DirtyBird schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:57:
[...]
In mijn ervaring zijn waterjuffers altijd snel weg zodra ik ook maar een beetje in de buurt kom. Op wat voor afstand heb je deze foto genomen?
Toen ik het park in liep zag ik een reiger net een rivierkreeft naar binnen werken snel even de 100-400 nog op de camera gezet.
Daarna dit hele mooie boomblauwtje kunnen vinden. Nog nooit eerder op de foto gezet.

Als je erop klikt, of opent in een nieuw venster, zijn ze scherper.
Ik gok een bruinrode heidelibel, maar weet het niet zeker, zat op de antenne van m'n auto. 100mm, ISO 125, F8, 1/200
:strip_exif()/f/image/f2Un7ZmUxrIuQWROqX7I4vuj.jpg?f=fotoalbum_large)
Atalanta. 100mm, ISO200, F3.5, 1/640
:strip_exif()/f/image/EQQjcmMHg3efW3RjJ1ElCZrD.jpg?f=fotoalbum_large)
Atalanta. 100mm, ISO100, F8, 1/160
:strip_exif()/f/image/ExvYIVnx1jWvJEEQnjTE4obO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dagpauwoog, was helaas wat schuchterder dan de andere. 100mm, ISO400, F8, 1/320
:strip_exif()/f/image/lYg8gHYhgZ8Y2cbcs70WZjny.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook een heidelibel, paar weken eerder dan die van hierboven. Heb voor het eerst m'n nieuwe externe flitser gebruikt, had wat minder fel gekunt en iets diffuser. Zij (volgens mij) zat vrij hoog in de struiken, dus kon er niet heel makkelijk bij. 100mm, ISO200, F10, 1/250, flits
:strip_exif()/f/image/QRQZKmCs4BBwUQbewDnYsY80.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker bij die libellen zou ik nog wat dichterbij willen komen zodat de microlensjes van het facetoog echt goed zichtbaar worden. Achteraf gezien had ik beter een wat hogere ISO kunnen gebruiken, 1/160 of 1/200 was net te langzaam, waardoor het beeld vaak wat bewogen was.
Maar deze is van zo'n ielig paddenstoeltje gemaakt, er vlak bovenop met het stokoude macroobjectief:

Stak uit, vanuit het moslaagje op een boomstam. Dapper groeiend naar het licht. Amper een centimeter groot.
Gebruikt objectief: een Micro-NIKKOR 105mm/f.4.0 MF Ai-S. Ca. 40 jaar oud.
Eentje van mij van afgelopen zaterdag.ehtweak schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:51:
Is het een macro foto (ja, gemaakt met een macro objectief). Is het een herfst foto? (ja, dat ook).![]()
Maar deze is van zo'n ielig paddenstoeltje gemaakt, er vlak bovenop met het stokoude macroobjectief:
[Afbeelding]
Stak uit, vanuit het moslaagje op een boomstam. Dapper groeiend naar het licht. Amper een centimeter groot.![]()
Gebruikt objectief: een Micro-NIKKOR 105mm/f.4.0 MF Ai-S. Ca. 40 jaar oud.
Flevopark Amsterdam plat op het buikje.
:strip_exif()/f/image/qqt7zhy7Sxr8dwNJDFpIdqGP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door VinnyAMS op 14-10-2020 16:12 ]

Ik heb de RAWs gelaten voor wat het is, gewoon de in-camera JPEG conversie genomen plus een klein beetje tone curve contrast. Ook nog even naar vibrance/saturation gekeken, maar als ik die verander, raak ik volgens mij juist kleur in de cactusbloem kwijt.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Leuke van Olympus dus dat het stacken in-camera gedaan wordt.mvh schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:39:
De foto's in dit topic waren de reden dat ik een macro lens (tweedehands) heb gehaald, maar vervolgens een andere camera aangeschaft (Olympus) met 0.3x (0.6x FF equivalent, volgens de fabrikant) vergroting. Dus niet echt macro, maar close enough voor mij. Vandaag de focus stacking uitgeprobeerd, en na een paar pogingen zeer tevreden met dit resultaat
[Afbeelding]Cactus flower focus stack by Maarten van Heek, on Flickr
Ik heb de RAWs gelaten voor wat het is, gewoon de in-camera JPEG conversie genomen plus een klein beetje tone curve contrast. Ook nog even naar vibrance/saturation gekeken, maar als ik die verander, raak ik volgens mij juist kleur in de cactusbloem kwijt.
Bij Canon moet het achteraf in een programma, wat in principe ook geen drama is.
Zijn er mensen die stacking software kunnen aanbevelen. Het lukt wel met photoshop en DPP, maar ergens zag ik ooit een programma die op 1 scherm tegelijk een origineel kon laten zien en het resultaat. Dat was wel handig om zo bepaalde foto's uit de stack te verwijderen en direct een preview te kunnen zien. Kan het maar niet terugvinden.
Dat is hem niet, maar lijkt wel op dezelfde manier te werken. Dat andere programma werkte met layers en je kon dus net even die ene "foute" foto er tussenuit klikken. Ga bijna denken dat het gewoon photoshop was

edit: Helicon was het, in ieder geval in het filmpje. Dure software
ps.
Ik heb vandaag m'n eerste macro foto's sinds 5 jaar geschoten geloof ik en dat i.c.m een nieuwe camera + canon 100mm macro lens.
Heb een oude zakhorloge van m'n opa gebruikt alleen zie je op de foto dus dat ik onderaan gewoon scherpte mis. 45 foto's (bracketing) en vervolgens stacking met DPP. Ondanks dat ik bijna onderaan de foto begin met scherpte zie ik wanneer de foto's worden genomen dat de camera steeds verder naar boven scherpstelt, dit doet hij overigens ook met andere objecten. Ik krijg een object in z'n geheel nooit scherp, en vaak stelt de camera dan ook scherp op alles eromheen. Vraag mij af hoe ik dat beter kan doen. Misschien moet ik ook kleinere objecten vinden om te fotograferen. Ik had hetzelfde probleem ook met een bloem, wederom geen scherpte aan de randen en dat allemaal met een statief. Moet er niet aan denken dat ik bewegende insecten goed op de foto moet krijgen.
Ik heb de foto's overigens niet bewerkt of iets dergelijks. Gewoon de RAW bestanden stacked naar JPG.

[ Voor 68% gewijzigd door cliors op 20-12-2020 16:58 ]
Handmatig scherpstellen is proberen en je diafragma aanpassen?
Het zakhorloge is wel een mooi onderwerp om het te oefenen.
Hier nog een foto van mij die ik vanmiddag het gemaakt.
:strip_exif()/f/image/WxaPBjxitlPae43QOsG9Z8bq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga van de week eens verder puzzelen met het horloge.
Mooie foto trouwens, heerlijk die achtergrond. Je gebruikt dezelfde lens dus het probleem ligt meer achter de camera, niet ervoor
Hoe groot was die bloem trouwens en hoe dicht zit je erop? Ik heb gemerkt dat ik vooral met de wat grotere objecten enige moeite heb om het geheel scherp te krijgen wanneer ik zo dicht mogelijk (tot scherpstellen nog mogelijk is) erop zit.
Mochten echt alle randen onscherp zijn, dan ligt de oplossing waarschijnlijk bij meer afstand nemen en later de onscherpe randen er af te croppen.
Wil je ook even meegeven dat ik wel met flitser en diffuser werk.
Bloem is denk een centimeter of twee.
cliors schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:27:
@VinnyAMS
Ik ga van de week eens verder puzzelen met het horloge.
Mooie foto trouwens, heerlijk die achtergrond. Je gebruikt dezelfde lens dus het probleem ligt meer achter de camera, niet ervoor
Hoe groot was die bloem trouwens en hoe dicht zit je erop? Ik heb gemerkt dat ik vooral met de wat grotere objecten enige moeite heb om het geheel scherp te krijgen wanneer ik zo dicht mogelijk (tot scherpstellen nog mogelijk is) erop zit.
Ik werk idd met het lcd scherm dus dat zou zomaar kunnen. Jammer dat je niet tijdens het schieten een bepaalde richting kan geven aan de focus. Dus bijvoorbeeld scherpstellen in het midden en dan de focus bracketing los laten op precies alles eromheen. Nu heb ik het idee dat het bij de klok ook de zwarte achtergrond her en der meeneemt en bij de bloem ook de knop van een 2e bloem heeft meegenomen.LA-384 schreef op maandag 21 december 2020 @ 05:43:
@cliors weet je zeker dat het probleem niet ligt in de foto's en dat je eerste foto gewoon niet op de onderste rand van het horloge heeft scherpgesteld? Dat is bij mij namelijk vaak het probleem geweest. Op het LCD scherm lijkt het scherp, maar in een stack totaal niet.
Mochten echt alle randen onscherp zijn, dan ligt de oplossing waarschijnlijk bij meer afstand nemen en later de onscherpe randen er af te croppen.
Dat wordt even flink oefenen nog van de week
Verder moet je focus zien als een bol rondom je camera. Alles wat zich op dezelfde afstand als hetgeen waarop je scherpsteld bevindt, is ook scherp. Dat kan dus ook stukken buiten je beoogde onderwerp zijn. De camera herkent in principe niet welk stuk op de foto scherp moet zijn.
De meeste vrijheid heb je door gewoon zelf verschillende foto's te maken en deze met software op de pc samen te voegen.
Stel je dan niet zelf scherp? Als ik stacks maak stel ik altijd zelf via het lcd - liefst met vergroting, maar dat moet je camera maar hebben - scherp op het dichtsbijzijnde punt en gebruik ik de scherpstelring of een instelslede om de volgende, volgende en volgende foto van het stapeltje te nemen. Mijn camera mag in zo'n situatie van mij alleen zijn sluiter gebruiken.cliors schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:28:
[...]
Heb een oude zakhorloge van m'n opa gebruikt alleen zie je op de foto dus dat ik onderaan gewoon scherpte mis. 45 foto's (bracketing) en vervolgens stacking met DPP. Ondanks dat ik bijna onderaan de foto begin met scherpte zie ik wanneer de foto's worden genomen dat de camera steeds verder naar boven scherpstelt, dit doet hij overigens ook met andere objecten. Ik krijg een object in z'n geheel nooit scherp, en vaak stelt de camera dan ook scherp op alles eromheen. Vraag mij af hoe ik dat beter kan doen. ......
Ik heb de foto's overigens niet bewerkt of iets dergelijks. Gewoon de RAW bestanden stacked naar JPG.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar misschien begrijp ik iets verkeerd..
LA-384 schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:58:
@cliors Doe je focus-stacking in-camera? Dat beperkt je idd in de mogelijkheden.
Ik gebruik een Canon eos RP en die heeft in-camera focus BRACKETING. Dus scherpstellen, knopje indrukken en de camera maakt zelf tussen de 1 - 100 (zelf instellen) foto's met verschillende focus punten. Die foto's moet je dan wel zelf met software "stacken" achteraf.bobcom schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:00:
Stel je dan niet zelf scherp? Als ik stacks maak stel ik altijd zelf via het lcd - liefst met vergroting, maar dat moet je camera maar hebben - scherp op het dichtsbijzijnde punt en gebruik ik de scherpstelring of een instelslede om de volgende, volgende en volgende foto van het stapeltje te nemen. Mijn camera mag in zo'n situatie van mij alleen zijn sluiter gebruiken.
Maar misschien begrijp ik iets verkeerd..
Zie hier op 1.58min, simpel videootje maar de werking is duidelijk. Ik zelf had bij het klokje 45 foto's (10 in filmpje) genomen.
Ik heb inderdaad meerdere filmpjes gezien waarbij er een slede wordt gebruikt en je in principe alles in eigen hand hebt, maar hoe goed dat misschien ook werkt, dat zie ik mijzelf buiten niet doen bijvoorbeeld wanneer ik paddestoeltjes fotografeer of als je even heel snel op een insect (moet ie wel stilzitten) in-camera focus bracketing wil toepassen.
En heb je die losse foto's nog gecontroleerd of die dat horloge van rand tot rand scherp hebben? Het is lastig om iets te verbeteren waar je feitelijk geen controle over hebt.cliors schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:26:
Ik heb inderdaad meerdere filmpjes gezien waarbij er een slede wordt gebruikt en je in principe alles in eigen hand hebt, maar hoe goed dat misschien ook werkt, dat zie ik mijzelf buiten niet doen bijvoorbeeld wanneer ik paddestoeltjes fotografeer of als je even heel snel op een insect (moet ie wel stilzitten) in-camera focus bracketing wil toepassen.
Zelf kies ik in de natuur voor burst, met handmatige focus en dan zelf naar voren bewegen terwijl je de afdrukknop in houdt. Dan heb je zelf iig controle over vanaf waar je scherpstelt.
Maar weet ook dat met stacking het leeuwendeel van de tijd tot het eindproduct zit in de nabewerking, zeker wanneer je te maken krijgt met artefacten.
[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 21-12-2020 21:41 ]
Er zat geen foto tussen nee die de onderkant scherp had. Boven de klok is het wel goed scherp allemaal daarentegen.LA-384 schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:40:
[...]
En heb je die losse foto's nog gecontroleerd of die dat horloge van rand tot rand scherp hebben? Het is lastig om iets te verbeteren waar je feitelijk geen controle over hebt.
Zelf kies ik in de natuur voor burst, met handmatige focus en dan zelf naar voren bewegen terwijl je de afdrukknop in houdt. Dan heb je zelf iig controle over vanaf waar je scherpstelt.
Maar weet ook dat met stacking het leeuwendeel van de tijd tot het eindproduct zit in de nabewerking, zeker wanneer je te maken krijgt met artefacten.
Ik zal gewoon even heel veel foto's moeten schieten om te begrijpen wat de camera precies doet op zo'n moment door bijvoorbeeld iets onder de klok te beginnen met scherpstellen en zien wat het doet, ook al klinkt dit raar.
Handmatig heb ik nooit geprobeerd en dat lijkt mij heel knap. Een mm beweging en de stack mislukt dan toch? Misschien dat een snelle burst wel goed werkt. Zal het ook eens proberen.

Die 45 foto's lijken mij overkill - de oude foto hierboven is een stack van een stuk of 15 foto's op een instelslede op statief, met een 40d en een Tamron 90mm macro1:1. dieptescherpte een cm of 2. Spinnen waren net zo geduldig als de fotograaf, totaal iets van 10 minuten mee bezig geweest (inclusief op- en scherpstellen)
Als je handmatig en met vergrotingh op de onderrand van het klokje had scherpgsteld en daarna gewoon met de focus ring telkens had bijgesteld had je die hele vage onderhelft niet hoeven hebben.

Deze stinknetmorielje is een stack met de scherpstelring van eenzelfde Tamron - 10 foto's, totale scherptediepte een cm of 5. Statiefje in de greppel, in een paar minuten gedaan. Met de A7R2, geen bruikbare stacking functie, maar voor mij ook niet nodig. Scherpgesteld met vergroting, en focusring telkens een stukje verdraaid om de scherpte wat dieper te leggen.
cliors schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:26:
[...]
[...]
Ik gebruik een Canon eos RP en die heeft in-camera focus BRACKETING. Dus scherpstellen, knopje indrukken en de camera maakt zelf tussen de 1 - 100 (zelf instellen) foto's met verschillende focus punten. Die foto's moet je dan wel zelf met software "stacken" achteraf.
Zie hier op 1.58min, simpel videootje maar de werking is duidelijk. Ik zelf had bij het klokje 45 foto's (10 in filmpje) genomen. [YouTube: EOS RP | AF-trapje maken en focus stack (Dutch)]
Bij focus stacking moet je geen scherpstelling met verschillende focuspunten willen. Je stelt scherp (of laat scherpstellen) op het dichtstbij of verst gelegen punt(je) van je onderwerp en verschuift de scherpstelling telkens een beetje naar voor of achter. Je focuspunt blijft hetzelfde, maar je scherpte komt steeds een beetje verder daarachter of -voor te liggen. Dan krijg je bij samenvoegen alles scherp wat er op en achter of voor je focuspunt ligt, zonder dat dit focuspunt zelf veranderd is. Kan je zelf doen of door je camera laten doen - het laatste lijkt me vooral handig bij lenzen met focus by wire, zoals de macro's van Fuji. Voor handmatig scherpstelbare lenzen is het imo een beetje lood om oud ijzer.
[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 22-12-2020 14:43 ]
Ik denk dat het hele bracketing/stacking gedoe ook handig is bij landschappen ja, maar youtube zit daarentegen vol met macro stacking. Zolang het object niet beweegt is het naar mijn mening gewoon toe te passen, al dan niet in-camera of met een slede.
Met mijn klokje vermoed ik dat ik er te dichtbij stond. Ik zit graag dicht op m'n objecten en met een 100MM hoeft dat eigenlijk niet lijkt mij.
Sommige camera's kunnen het dan ook nog zelf samenvoegen, al beperkt dat wel je controle en mogelijkheden tot nabewerking.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@VinnyAMS Mooie kleuren en die druppels zijn top. Van mij mag ie wel gewoon lekker centraal in het midden overigens.
Gister even korte wandeling. Bekende route en gewoon even lekker er uit zijn. Halverwege viel mijn oog ineens op een knoest met daarin hele mooie patronen. Serie foto's gemaakt en samen gestackt tot deze plaat. Ben wel blij met het resultaat. Lekker abstract.

Mooie foto erg abstract. Doe ik graag een stukje wandelen en dan lekker om je heen kijken.
sys64738 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:55:
@bobcom Die eerste is een hele mooie stack. En verrassend dat die spinnetjes zo lang stil bleven zitten. Geduldige modellen. De 2e plaat is technisch ook dik in orde maar te rommelig om het onderwerp goed tot zijn recht te laten komen.
@VinnyAMS Mooie kleuren en die druppels zijn top. Van mij mag ie wel gewoon lekker centraal in het midden overigens.
Gister even korte wandeling. Bekende route en gewoon even lekker er uit zijn. Halverwege viel mijn oog ineens op een knoest met daarin hele mooie patronen. Serie foto's gemaakt en samen gestackt tot deze plaat. Ben wel blij met het resultaat. Lekker abstract.
[Afbeelding]
Heel klein minpuntje: rechtsboven, dat dikkere bruine stuk valt op; is eventueel makkelijk weg te clonen.
And now, for something completely different...
Maar het is wel een macro:

LelystadBovenwaterIJs06 by Erik Haak, on Flickr
Het is gewoon een bevroren plantje, maar je zou er ook wat anders in kunnen zien...

Bijzonder, deed me meteen denken aan dat schilderij van Van Goghsys64738 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:55:
[Afbeelding]
ehtweak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:20:
@sys64738 Heel bijzonder, die krullen en spiraalvormen.
Heel klein minpuntje: rechtsboven, dat dikkere bruine stuk valt op; is eventueel makkelijk weg te clonen.
[Afbeelding]
Het is gewoon een bevroren plantje, maar je zou er ook wat anders in kunnen zien...![]()

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Nu je het zegt ja... Lijkt verdacht veel op een dikke klodder papier maché lijm om een koperdraadje met lijnzaad op het einde gewikkeldehtweak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:20:
@sys64738 Heel bijzonder, die krullen en spiraalvormen.
[Afbeelding]
Het is gewoon een bevroren plantje, maar je zou er ook wat anders in kunnen zien...![]()
Wow! Dat had ik er niet in gezien! Wat een fantasie...Karel V schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:44:
[...]
Lijkt verdacht veel op een dikke klodder papier maché lijm om een koperdraadje met lijnzaad op het einde gewikkeld
't Was ook zo koud, kreeg er gewoon een stijve... wijsvinger van...

het was daadwerkelijk lastig om met je koude vingers de camera te bedienen
Deze is wat minder suggestief:

LelystadBovenwaterIJs10 by Erik Haak, on Flickr
Eigenlijk een samengestelde macro; 5 x opnames gestitched met PTGui. Gemaakt van dichtbij met een 60mm Nikkor Micro objectief.
[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 13-02-2021 23:02 ]
Zo. De sneeuw is nog maar net weg of de lente meldt zich al weer. Prima hoor. Mooie krokussen en sneeuwklokjes zijn uitstekend voer voor ons fotografen. Ook in mijn lokale park/landgoed(je) waren de sneeuwklokjes in grote getalen aanwezig. Dus me lekker kunnen uitleven met dit als resultaat:

Ik kwam bij ons in de tuin letterlijk en figuurlijk een muurbloempje tegen:

Flora235 by Erik Haak, on Flickr
Notabene op een plek waar ik altijd m'n best doe om al het groen wat daar opkomt, weg te halen. Maar deze krokus weet zich goed te handhaven.
Als ik er maar genoeg van heb, kan ik m'n eigen saffraan gaan oogsten.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 24-02-2021 23:25 ]
Vanochtend was ik even in de soesterduinen, vond daar, naast een hoop mist, ook stengels met net gekiemde knoppen waar water aan zat. Geen idee overigens wat voor een plant het is verder.
:strip_exif()/f/image/Suj0385fB96QrJCxDHytU2Qg.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic Lumix G9 - M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro
[ Voor 3% gewijzigd door DirtyBird op 01-03-2021 11:26 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
De krokus had zich genesteld in het smalle strookje zand tussen de muur v.d. garage (vertikaal) en de straatstenen (horizontaal).DirtyBird schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:25:
@ehtweak Ik snap niet helemaal waar ik naar kijkUit de scherpte haal ik dat de bloem op dezelfde afstand van de lens is als de stenen erachter, maar niet de stenen eronder. Staat ie tegen een muurtje aan?
Fraai, hoe je die miniscule waterdruppeltjes op de haartjes van het plantje hebt vastgelegd.Vanochtend was ik even in de soesterduinen, vond daar, naast een hoop mist, ook stengels met net gekiemde knoppen waar water aan zat.
Dat is het katje (bloemetje) van een wilg.DirtyBird schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:25:
@ehtweak Ik snap niet helemaal waar ik naar kijkUit de scherpte haal ik dat de bloem op dezelfde afstand van de lens is als de stenen erachter, maar niet de stenen eronder. Staat ie tegen een muurtje aan?
Vanochtend was ik even in de soesterduinen, vond daar, naast een hoop mist, ook stengels met net gekiemde knoppen waar water aan zat. Geen idee overigens wat voor een plant het is verder.
[Afbeelding]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Het macroseizoen is niet aan jaargetijden gebonden hoor.VinnyAMS schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:41:
Het macroseizoen begint weer bijna
Je bedoelt eerder het grote fotografeer-de-friemelbeestjes seizoen?
Hier eentje van vorige jaar. Genomen met de Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm @F5
:strip_exif()/f/image/6LE3aHqj3Ej0GNN4AZ5RvxGW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Hamed op 11-04-2021 21:33 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
@Hamed Super foto.
Ben nu wat meer gefocused op de bloemen. Weinig beestjes hier in de buurt.

Om het uit te proberen heb ik een aantal extension tubes gekocht. Een stuk goedkoper dan een macro lens en daardoor kreeg ik het een stuk eenvoudiger door het Ministerie van Financiën
De set bestaat uit 10mm, 16mm en 21mm. Maximaal dus 47mm waarmee ik met m'n EF-M 18-150 (als ik het goed uitgevogeld heb met de liniaalmethode) op een vergrotingsfactor van 0.9:1 uitkom bij 70mm.
Dat heb ik als volgt bepaald: op de kortst mogelijk scherpstelafstand een foto maken van een liniaal. Met 47mm extension tubes heb ik dan 20mm in beeld. Dat afgezet tegen een sensorbreedte van 22,3 kom ik op een vergrotingsfactor van 1/ (22,3/20) = 0.896 uit.
Daarmee op zoek gegaan naar de eerste mogelijke onderwerpen. Met 47mm extension tubes is de maximale scherpstelafstand niet heel groot. Eerst een hoop geëxperimenteerd op allerlei voorwerpen, van penpunten tot stucwerk. Uiteindelijk een slachtoffer gevonden in de kweekbak van de kinderen: een minuscuul paddestoeltje. Een hoop uitgeprobeerd en uiteindelijk een focus stack gemaakt van 21 afbeeldingen

Ik ben ook op zoek naar tips rond het nabewerken, met name met focus stacking. Ik gebruik nu Canon DPP 4. Voor simpel nabewerken werkt het best goed. Ook focus stacking werkt redelijk, maar daarvoor moet ik de CR3 raws van m'n camera eerst omzetten in b.v. JPEG. Wat ik nu dan ook doe is eerst 1 raw nabewerken en dat toepassen op de rest. Dan omzetten naar jpg en dan stacken. Kan dat ook makkelijker/handiger?
Ik zie jullie feedback heel graag tegemoet
[ Voor 17% gewijzigd door RvL op 30-04-2021 19:04 ]
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
In jouw geval had ik een andere achtergrond gekozen en deze ook wat verder weg geplaatst. Je wilt eigenlijk dat de achtergrond totaal verdwijnt door de bomen en evt enkel nog een onherkenbare soep van kleur wordt. Je wilt er geen structuren in kunnen herkennen, tenzij deze bijdragen aan de compositie.
Mogelijk kun je door een ander camera punt te kiezen (probeer eens van onderaf, of echt recht van voor), of door slechts een deel van de paddestoel in je foto te laten, de compositie ook wat spannender maken. Denk ook aan belichting, de paddestoel lijkt flinterdun, mogelijk kun je nog een leuk effect krijgen als je er een zaklamp doorheen laat schijnen.
Je hebt het geluk dat je de paddestoelen in huis hebt en daardoor alle vrijheid hebt om dingen uit te proberen. Houdt er wel rekening mee dat zo'n witte, vrij platte paddestoel en extensions tubes, je mogelijkheden wel wat beperken. Het komt dan veel meer op creativiteit aan.
Zoek ook eens op Don Komarechka.
De paddestoel in kwestie was niet groter dan 2cm met een hoed van een centimer. Hij zat in een kweekbak en zonder kap was ie zo weg. Maar er was niet veel ruimte om de compositie te veranderen.
We gaan vrolijk op zoek naar nieuwe onderwerpen
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
Dit bijtje was dan wel iets onderkoeld, het was nog actief genoeg om in de bloem rond te bewegen, en te trillen met de vleugelspieren. Eéntje met bewust een zo klein mogelijke DOF, de 2e met wat meer detail

Uiteindelijk kan je ook wel deels de illusie wekken van meer DOF door het sensorvlak van je camera zo evenwijdig mogelijk te plaatsen met een denkbeeldig vlak in je onderwerp dat veel details heeft.
Toch vind ikzelf zo'n egale achtergrond wel mooi.
Hier een foto van gisteren. Geweldig stuk met bloemen bij ons in het park waar veel insecten zaten. Ook veel vlinders, maar die waren erg zenuwachtig. Een oranjetipje die iedere keer dezelfde route aflegde , maar niet op een plant/bloem wilde blijven zitten om even een foto te kunnen maken.
Dus toen maar voor het altijd fotogenieke lieveheersbeestje gegaan.

Zelf weer terug van weg geweest. Vorig jaar mijn 77D en lenzen weg gedaan omdat ik toch wat meer prioriteit wilde geven aan de aankleden van ons nieuwe huis

En soms hoef je de deur niet eens uit natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Ebayzo op 31-05-2021 10:17 ]
Default blanke hetero
@FLuKee Nice. Vind de eerste het mooist zo compleet gevuld met geel. En ook is het leuk dat is zo verstopt zit.
@Montana Mooie platen. De een-na-laatste spreekt me het meeste aan. Mooie kleuren en egaal groene achtergrond. En wat een beest!
@VinnyAMS Mooie platen. Lieveheersbeestjes zijn altijd goed.
@Ebayzo De eerste twee platen zijn lekker scherp maar de te drukke achtergrond nekt ze. Die derde is heerlijk rustig met alle aandacht voor het onderwerp, dat er ook nog eens keurig scherp op staat. Top.
De insectenhotels in mijn tuin zitten al weer lekker vol. En in ruil voor een overnachting mag ik af en toe een foto van ze maken ;-)

V.w.b. je commentaar op mijn plaatjes ben ik het eens met #2 maar vond ik bij #1 de stengels op de achtergrond nog wel geinig (https://flic.kr/p/2m2L7d8).
Wordt tijd dat de vlinderstruik gaat bloeien, kijken of daar nog wat te halen valt
Default blanke hetero
@Ebayzo De spin is voor mij het mooiste.
@sys64738 Super Mooi.
Eentje van afgelopen week.

Het lijkt bij mij elke avond wel pearl harbor voor en achter het huis
Default blanke hetero

Veluwe-Schors01 by Erik Haak, on Flickr
Klik op de foto om alle details te kunnen zien.
Wauw wat een detail! Heb jij (of iemand anders) een idee wat voor insecten dit doen en waarom? Het lijkt wel een kunstwerkje.ehtweak schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:19:
Naast al die fraaie foto's van al dan niet copulerende insecten, ook een macro shot, maar dan van de sporen die die insecten nalaten:![]()
[Afbeelding]
Veluwe-Schors01 by Erik Haak, on Flickr
Klik op de foto om alle details te kunnen zien.
Canon EOS R | Olympus OM-1
Volgens de beschrijving onder de foto zijn het keversporen onder de schors van de boomFeareX schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:34:
[...]
Wauw wat een detail! Heb jij (of iemand anders) een idee wat voor insecten dit doen en waarom? Het lijkt wel een kunstwerkje.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen