Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
@PatrickvL Fraai licht op dat tafereeltje.
Klein puntje van kritiek: ietsiepietsie wat uitgebeten plekjes (highlights)
BTW: het witte kader voegt imho niks toe.
sys64738 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:31:
De paddenstoel had zijn langste tijd wel gehad en liet zijn koppie lekker hangen. Mooie gelegenheid om even de sporen vast te leggen.

[Afbeelding]
Idd; altijd leuk om de boel eens van onderen te bekijken.
Alleen mis ik de scherpte om sporen te kunnen zien...
Ik zie geen diafragmawaarde; m.a.w. ik had liever nog wat meer scherpte in de lamellen van de paddenstoel willen zien. (?)

Ook hier een herfstmacro, dit maal met een 'echt' macro-, of zoals Nikon het zegt, een micro-objectief:

Flora171 by Erik Haak, on Flickr

Link naar 4k resolutie. Om alle imperfecties van dichtbij te bekijken...

ehtweak wijzigde deze reactie 01-11-2019 21:46 (6%)

Mooie Plaatjes   

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:19

sys64738

Press play on tape

@ehtweak Hoewel geschoten met een echte macro-lens, is dit niet echt een macro imho. Ik ben echt geen "het moet 1-op-1 zijn" fetisjist maar dit gaat meer richting de 1-op-10. Ook vind ik de kadering een tikje claustrofobisch. De kleuren en details zijn daarentegen wel weer fraai.

Mijn vorige plaat is uiteraard weer geschoten met mijn Tamron 90mm en domme adapter. Daarom geen diafragma in de EXIF. Geloof dat het F4 was. En de bovenste helft is scherp maar dat helpt nog niet om de sporen te zien. Zat er gewoon even niet in.

Heb afgelopen weekend mijn collectie paddenstoelen nog maar even uitgebreid. Heb nu echt veel mooie platen en het begint nog steeds niet te vervelen. Van mij mag het altijd herfst blijven ;-)

Dit is 1 van mijn nieuw verworven platen. Leuk, kleine en grote broer bij elkaar. En ze stonden redelijk geisolleerd dus de achtergrond blurren was eigenlijk niet eens een uitdaging. Hoewel het uiteraard wel even zoeken was naar de mooist mogelijke achtergrond. Oh, en het is een stack van 2 foto's omdat ik de voorkant van de grote paddenstoel anders niet scherp kreeg.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• ehtweak
  • Niet online
sys64738 schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:45:
@ehtweak Hoewel geschoten met een echte macro-lens, is dit niet echt een macro imho. Ik ben echt geen "het moet 1-op-1 zijn" fetisjist maar dit gaat meer richting de 1-op-10.
He? :? 1:10?
Bij een FocusDistance van 0.63 m?
Het is echt maar een klein blad hoor.

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Press play on tape

ehtweak schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:47:
[...]

He? :? 1:10?
Bij een FocusDistance van 0.63 m?
Het is echt maar een klein blad hoor.
Haha. Ik ging uit van zo'n mooi groot blad. Zeker 10 cm breed ;)

Maar 63cm met deze 60mm macro lens is toch nog steeds wel 1:3 a 1:4. Heb diverse non-macro lenzen die dat ook wel halen...

• ehtweak
  • Niet online
:) Speciaal voor @sys64738 , deze, meer dan levensgroot afgebeelde, Amanita muscaria:

Myco77 by Erik Haak, on Flickr

Van dichtbij (focusdistance 50cm). In werkelijkheid was deze ontluikende vliegenzwam amper 2-3 centimeter groot.

Mooie Plaatjes   

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:47

bobcom

Dedicated dabbler

Heel mooi! Hopelijk mag dit nu wel een macrofoto heten :+ ,,,,

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 04:40

Ebayzo

Gekke eend

@ehtweak Mooi contrast en scherpte zo!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@ehtweak Yep. Dat lijkt er meer op 8) Mooie paddenstoel en netjes vastgelegd.

Vandaag waren de fotografie-goden me gunstig gezind. Ik had tijd om er op uit te gaan en het was heerlijk weer. Dus op naar mijn favoriete paddenstoelen/macro locatie om te kijken of er nog wat te schieten viel. De meeste paddenstoelen hebben hun beste tijd wel gehad maar porseleinzwammen waren nog goed te vinden. En ook veel nieuwe. Dus lekker veel geklikt en prima vangst. Nu de boel uitzoeken maar deze wilde ik alvast even delen. Die zwammen zijn zo heerlijk doorzichtig dus deze tegenlicht mogelijkheid kon ik niet links laten liggen.

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23:37
@sys64738 Je hoofdonderwerp staat er fantastisch op, maar misschien wel juist daardoor valt de voorgrond wat tegen. Met een paar extra foto's stacken, had je de voorgrond mogelijk wat plezieriger kunnen afbeelden?

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
@sys64738 mooie foto! Erg gaaf perspectief :)

Canon EOS R | Canon RF 24-105 IS USM | Canon RF 35mm f1.8 IS STM | Sigma 50mm f1.4 Art

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Toff Ben het met je eens dat de voorgrond wat minder is dan het onderwerp zelf. Maar ik denk dat een stack niet gaat helpen want als het scherp geweest zou zijn, leidt het nog meer af volgens mij. Daarnaast heeft mijn good old Tamron behoorlijk last van focus breathing dus focussen op de voorgrond veranderd de compositie ook aanzienlijk. Wat uiteraard niet echt helpt bij stacken.

@FeareX Thanks. Lang leve flip out schermpjes! Bladeren opzij en camera strak tegen de grond gedrukt. Paste precies.

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23:37
@sys64738 Jammer. Volgende keer maar een mesje meenemen dan? >:)

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 23:59
@sys64738 Weer een lekkere plaat. Scherpte is wel op het randje, wat mij het meest stoort is de lichte onscherpte aan de voorkant van de achterste paddestoel. Kleuren en compositie zijn wel mooi, maar inderdaad niet zo moeilijk om goed te krijgen. :-)
@ehtweak Mooie foto. Ik zou nog wel af en toe proberen om een nog lager standpunt te krijgen, zoals sys64738 boven jou ook gedaan heeft. Ik volg de fotografietopics op Tweakers nog niet zo lang, en heb dus even in jouw flickr-stream gekeken om te zien wat je doet. De paddestoelfoto's zijn eigenlijk allemaal van boven vastgelegd.
@sys64738 Eens met de eerdere reacties. Schitterende foto, licht storende voorgrond, weinig aan te doen behalve de storende elementen weghalen. Maar natuur verstoren voor een mooie foto is ook niet zo netjes.

Van mij weer een foto uit het Speulderbos, deze keer een week later. Het licht viel toen behoorlijk tegen, dus heb ik het dichter bij de grond gezocht. Altijd handig om een plan B te hebben. :)

Already taken by Robert Spanjaard, on Flickr

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@sys64738 fantastisch perspectief, ik houd wel van dat soort afwijkende keuzes. Ik snap het commentaar over de voorgrond, maar stoor mij er minder aan. (ben sowieso geen voorstander van natuur slopen voor compositie)
@RSpanjaard grappig met dat beestje erop. Met deze compositie zou ik wel graag de hele paddenstoel scherp zien denk ik,.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• RSpanjaard
@Gonadan Eens met de kritiek. Eerlijk gezegd heb ik me nog nooit in stacking verdiept. Ik fotografeer macro's nog steeds zoals we dat met film deden: één shot met zo weinig mogelijk bewerking. Niet uit principe ofzo, maar omdat ik gewoon te weinig macro doe om speciale technieken aan te leren.

Nog eentje van dezelfde ochtend: groot rimpelmos. Ik had even zin in wat meer verzadigde kleuren en licht na die donkere bosfoto's (in het herfsttopic, 1 2 3). :)

Big Star Moss by Robert Spanjaard, on Flickr

• RSpanjaard
De herfst hebben we nu zo'n beetje wel gehad, en de winter is eigenlijk vooral interessant als er sneeuw ligt. Tijd om andere onderwerpen te zoeken... Gelukkig zitten we hier op Tweakers, dus een close-up van een harddisk zal ook wel in de smaak vallen. :)

Old harddisk 2 by Robert Spanjaard, on Flickr

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@RSpanjaard Je houdt dit topic lekker in beweging ;-)

Alle drie mooie platen. Bij de eerste vind ik alleen de kleur niet zo. En bij de laatst zou ik het ook wel mooi vinden als alleen de platter en center-lock erop zouden staan. Lekker abstract.

Ik ga zelf soort van vals spelen. Heb nog wel wat paddenstoelen van paar weken geleden liggen. Dus hier komt ie: Porseleinzwam met een mooi traantje.

• RSpanjaard
@sys64738 De zwam zelf staat er weer heerlijk op, maar door de vreemde aanhechting is het vrijwel onmogelijk om de hele foto mooi te krijgen. Ik vind de rechterkant best storend.

Ik heb een hele serie van die harddisk tegelijk gemaakt, ook met alleen de platter erop. Die werd uiteindelijk toch erg saai, en niet abstract genoeg voor... abstract. Misschien omdat ik als nerd te snel zie wat het voorstelt. In ieder geval vond ik deze foto zelf het best gelukt, gevolgd door deze die ik al eerder op Flickr heb gezet.

En nu we toch aan het valsspelen zijn, heb ik ook nog een oudje. Voorlopig ook m'n laatste foto hier. Ik heb wel heel veel foto's die ik nog niet op Tweakers of Flickr gezet heb, maar eigenlijk wil ik liever geen oud materiaal posten. Dat is te makkelijk, en daar word ik lui van. Ik moet mezelf een beetje dwingen om nieuw spul te blijven schieten. ;)

Geschoten met een EOS 40D, 50mm en tussenring. Met die SLR gebruik ik al jaren geen speciaal macro-objectief meer, en ik denk dat deze foto wel aantoont waarom. :9

Armillaria Mellea 2 by Robert Spanjaard, on Flickr
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True