Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@PatrickvL Fraai licht op dat tafereeltje.
Klein puntje van kritiek: ietsiepietsie wat uitgebeten plekjes (highlights)
BTW: het witte kader voegt imho niks toe.
sys64738 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:31:
De paddenstoel had zijn langste tijd wel gehad en liet zijn koppie lekker hangen. Mooie gelegenheid om even de sporen vast te leggen.

[Afbeelding]
Idd; altijd leuk om de boel eens van onderen te bekijken.
Alleen mis ik de scherpte om sporen te kunnen zien...
Ik zie geen diafragmawaarde; m.a.w. ik had liever nog wat meer scherpte in de lamellen van de paddenstoel willen zien. (?)

Ook hier een herfstmacro, dit maal met een 'echt' macro-, of zoals Nikon het zegt, een micro-objectief:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48995506628_02ab04c6ef_c.jpg
Flora171 by Erik Haak, on Flickr

Link naar 4k resolutie. Om alle imperfecties van dichtbij te bekijken...

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 01-11-2019 21:46 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Hoewel geschoten met een echte macro-lens, is dit niet echt een macro imho. Ik ben echt geen "het moet 1-op-1 zijn" fetisjist maar dit gaat meer richting de 1-op-10. Ook vind ik de kadering een tikje claustrofobisch. De kleuren en details zijn daarentegen wel weer fraai.

Mijn vorige plaat is uiteraard weer geschoten met mijn Tamron 90mm en domme adapter. Daarom geen diafragma in de EXIF. Geloof dat het F4 was. En de bovenste helft is scherp maar dat helpt nog niet om de sporen te zien. Zat er gewoon even niet in.

Heb afgelopen weekend mijn collectie paddenstoelen nog maar even uitgebreid. Heb nu echt veel mooie platen en het begint nog steeds niet te vervelen. Van mij mag het altijd herfst blijven ;-)

Dit is 1 van mijn nieuw verworven platen. Leuk, kleine en grote broer bij elkaar. En ze stonden redelijk geisolleerd dus de achtergrond blurren was eigenlijk niet eens een uitdaging. Hoewel het uiteraard wel even zoeken was naar de mooist mogelijke achtergrond. Oh, en het is een stack van 2 foto's omdat ik de voorkant van de grote paddenstoel anders niet scherp kreeg.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49015283241_2258eda8bc_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
sys64738 schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:45:
@ehtweak Hoewel geschoten met een echte macro-lens, is dit niet echt een macro imho. Ik ben echt geen "het moet 1-op-1 zijn" fetisjist maar dit gaat meer richting de 1-op-10.
He? :? 1:10?
Bij een FocusDistance van 0.63 m?
Het is echt maar een klein blad hoor.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ehtweak schreef op maandag 4 november 2019 @ 23:47:
[...]

He? :? 1:10?
Bij een FocusDistance van 0.63 m?
Het is echt maar een klein blad hoor.
Haha. Ik ging uit van zo'n mooi groot blad. Zeker 10 cm breed ;)

Maar 63cm met deze 60mm macro lens is toch nog steeds wel 1:3 a 1:4. Heb diverse non-macro lenzen die dat ook wel halen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
:) Speciaal voor @sys64738 , deze, meer dan levensgroot afgebeelde, Amanita muscaria:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48992690948_02571bc33a_c.jpg

Myco77 by Erik Haak, on Flickr

Van dichtbij (focusdistance 50cm). In werkelijkheid was deze ontluikende vliegenzwam amper 2-3 centimeter groot.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Heel mooi! Hopelijk mag dit nu wel een macrofoto heten :+ ,,,,

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@ehtweak Mooi contrast en scherpte zo!

Default blanke hetero

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Yep. Dat lijkt er meer op 8) Mooie paddenstoel en netjes vastgelegd.

Vandaag waren de fotografie-goden me gunstig gezind. Ik had tijd om er op uit te gaan en het was heerlijk weer. Dus op naar mijn favoriete paddenstoelen/macro locatie om te kijken of er nog wat te schieten viel. De meeste paddenstoelen hebben hun beste tijd wel gehad maar porseleinzwammen waren nog goed te vinden. En ook veel nieuwe. Dus lekker veel geklikt en prima vangst. Nu de boel uitzoeken maar deze wilde ik alvast even delen. Die zwammen zijn zo heerlijk doorzichtig dus deze tegenlicht mogelijkheid kon ik niet links laten liggen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49033468402_026b8a8f61_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@sys64738 Je hoofdonderwerp staat er fantastisch op, maar misschien wel juist daardoor valt de voorgrond wat tegen. Met een paar extra foto's stacken, had je de voorgrond mogelijk wat plezieriger kunnen afbeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@sys64738 mooie foto! Erg gaaf perspectief :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Toff Ben het met je eens dat de voorgrond wat minder is dan het onderwerp zelf. Maar ik denk dat een stack niet gaat helpen want als het scherp geweest zou zijn, leidt het nog meer af volgens mij. Daarnaast heeft mijn good old Tamron behoorlijk last van focus breathing dus focussen op de voorgrond veranderd de compositie ook aanzienlijk. Wat uiteraard niet echt helpt bij stacken.

@FeareX Thanks. Lang leve flip out schermpjes! Bladeren opzij en camera strak tegen de grond gedrukt. Paste precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@sys64738 Jammer. Volgende keer maar een mesje meenemen dan? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
@sys64738 Weer een lekkere plaat. Scherpte is wel op het randje, wat mij het meest stoort is de lichte onscherpte aan de voorkant van de achterste paddestoel. Kleuren en compositie zijn wel mooi, maar inderdaad niet zo moeilijk om goed te krijgen. :-)
@ehtweak Mooie foto. Ik zou nog wel af en toe proberen om een nog lager standpunt te krijgen, zoals sys64738 boven jou ook gedaan heeft. Ik volg de fotografietopics op Tweakers nog niet zo lang, en heb dus even in jouw flickr-stream gekeken om te zien wat je doet. De paddestoelfoto's zijn eigenlijk allemaal van boven vastgelegd.
@sys64738 Eens met de eerdere reacties. Schitterende foto, licht storende voorgrond, weinig aan te doen behalve de storende elementen weghalen. Maar natuur verstoren voor een mooie foto is ook niet zo netjes.

Van mij weer een foto uit het Speulderbos, deze keer een week later. Het licht viel toen behoorlijk tegen, dus heb ik het dichter bij de grond gezocht. Altijd handig om een plan B te hebben. :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49129221291_6c2e923d34_c.jpgAlready taken by Robert Spanjaard, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@sys64738 fantastisch perspectief, ik houd wel van dat soort afwijkende keuzes. Ik snap het commentaar over de voorgrond, maar stoor mij er minder aan. (ben sowieso geen voorstander van natuur slopen voor compositie)
@Arumes grappig met dat beestje erop. Met deze compositie zou ik wel graag de hele paddenstoel scherp zien denk ik,.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
@Gonadan Eens met de kritiek. Eerlijk gezegd heb ik me nog nooit in stacking verdiept. Ik fotografeer macro's nog steeds zoals we dat met film deden: één shot met zo weinig mogelijk bewerking. Niet uit principe ofzo, maar omdat ik gewoon te weinig macro doe om speciale technieken aan te leren.

Nog eentje van dezelfde ochtend: groot rimpelmos. Ik had even zin in wat meer verzadigde kleuren en licht na die donkere bosfoto's (in het herfsttopic, 1 2 3). :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49147265527_6e75bc7671_c.jpgBig Star Moss by Robert Spanjaard, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
De herfst hebben we nu zo'n beetje wel gehad, en de winter is eigenlijk vooral interessant als er sneeuw ligt. Tijd om andere onderwerpen te zoeken... Gelukkig zitten we hier op Tweakers, dus een close-up van een harddisk zal ook wel in de smaak vallen. :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49165193452_5953c34a34_c.jpgOld harddisk 2 by Robert Spanjaard, on Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Arumes Je houdt dit topic lekker in beweging ;-)

Alle drie mooie platen. Bij de eerste vind ik alleen de kleur niet zo. En bij de laatst zou ik het ook wel mooi vinden als alleen de platter en center-lock erop zouden staan. Lekker abstract.

Ik ga zelf soort van vals spelen. Heb nog wel wat paddenstoelen van paar weken geleden liggen. Dus hier komt ie: Porseleinzwam met een mooi traantje.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49096587088_b37b6d0931_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
@sys64738 De zwam zelf staat er weer heerlijk op, maar door de vreemde aanhechting is het vrijwel onmogelijk om de hele foto mooi te krijgen. Ik vind de rechterkant best storend.

Ik heb een hele serie van die harddisk tegelijk gemaakt, ook met alleen de platter erop. Die werd uiteindelijk toch erg saai, en niet abstract genoeg voor... abstract. Misschien omdat ik als nerd te snel zie wat het voorstelt. In ieder geval vond ik deze foto zelf het best gelukt, gevolgd door deze die ik al eerder op Flickr heb gezet.

En nu we toch aan het valsspelen zijn, heb ik ook nog een oudje. Voorlopig ook m'n laatste foto hier. Ik heb wel heel veel foto's die ik nog niet op Tweakers of Flickr gezet heb, maar eigenlijk wil ik liever geen oud materiaal posten. Dat is te makkelijk, en daar word ik lui van. Ik moet mezelf een beetje dwingen om nieuw spul te blijven schieten. ;)

Geschoten met een EOS 40D, 50mm en tussenring. Met die SLR gebruik ik al jaren geen speciaal macro-objectief meer, en ik denk dat deze foto wel aantoont waarom. :9

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4864/45421095314_22d71e8172_c.jpgArmillaria Mellea 2 by Robert Spanjaard, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Yeah. De lente is in aantocht. Tijd om dit topic weer eens wat leven in te blazen.

@Arumes Leuke plaat. Ik vind de kleuren wel mooier dan het onderwerp. Zit tussen abstract en "normaal" in.

Zelf gister op pad geweest. Helaas stonden mijn favoriete bloemen, de bos-anemoon, nog net niet in bloei. Maar genoeg ander leuk spul om op los te gaan met je macro lens. Zoals bv dit madeliefje.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49657894661_2d67f08f31_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

^^ fijne kleuren en mooie bokeh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 15:43

Remcom00

hij is gek

Prachtige plaatjes hier de laatste tijd van de paddestoelen! Heb zelf ook laatst een paar mooie gemaakt.

Ik schiet eigenlijk alleen handmatig, heb een aantal oude OM mount lenzen uit 1979, begin jaren 80. Gebruik Lightroom voor de nabewerking.
Deze gister geschoten. Sony A5000, Zuiko 50mm f1.8-16, Panagor 50mm Macro Converter f2.5.
Gebruik meestal de 50mm, zit wel wat stof in maar is bruikbaar. Wil 'm wel schoonmaken maar ga het eerst proberen met een 24mm die ik nog heb liggen die ik niet gebruik. Heb ook nog een Tokina 135mm f2.8-22. Had wat weinig licht met deze foto's, maar de hommel zit in de vriezer dus morgen maak ik nog wat foto's.
(Klik voor grotere foto)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gbhHkJ5l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iW1I8CCl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O269sA2l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TjJ2atrl.jpg

Heb ook nog een Olympus OM-10, ook uit 1979 maar ik weet niet of die nog werkt.
Ben trouwens wel benieuwd of er hier mensen zijn die zelf een lens uit elkaar hebben gehaald en schoongemaakt zonder 'm te mollen.
(Een van de foto's is stiekem zonder macro lens genomen en ik heb 4 foto's geplaatst, hopelijk vergeven jullie me daarvoor :+).

hoidoei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Remcom00 Los van het feit dat de foto's wat aan de donkere kant zijn (erg weinig details in de zwart-partijen), kan de compositie ook wel iets beter. Bij 2 en 3 is de hoek is wat ongelukkig en bij 1 en 4 is de pose niet zo mooi. Komt vooral door de niet natuurlijke omgeving en houding van de hommel.

Daarnaast hoort een hommel natuurlijk in je tuin thuis en absoluut niet in de vriezer. Tenzij je de hommel dood gevonden hebt, dan heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 15:43

Remcom00

hij is gek

sys64738 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:08:
@Remcom00 Los van het feit dat de foto's wat aan de donkere kant zijn (erg weinig details in de zwart-partijen), kan de compositie ook wel iets beter. Bij 2 en 3 is de hoek is wat ongelukkig en bij 1 en 4 is de pose niet zo mooi. Komt vooral door de niet natuurlijke omgeving en houding van de hommel.

Daarnaast hoort een hommel natuurlijk in je tuin thuis en absoluut niet in de vriezer. Tenzij je de hommel dood gevonden hebt, dan heb ik niks gezegd.
Bedankt voor de tips! Ik heb niet veel ervaring met macrofotografie. Hij was inderdaad al dood toen ik 'm in de vriezer dee 's avonds, foto's zijn 's middags genomen. Op de vensterbank toen ie nog wel bewoog maar niet meer vloog, wat het ook lastig maakte, scherpstellen was ook lastig want de depth of field met de macro converter is erg nauw. Dus daardoor is de compositie en belichting wat slecht. Ook omdat het licht van voren kwam en het erg bewolkt was. Morgen nog eens proberen in m'n tuin met licht van achteren.

Vraagje trouwens, ik heb deze foto's geschoten met verschillende sluitertijden en ISO waarden. 1ste, 3de en 4de met ISO 3200 en 1/160, tweede met ISO 100 en 1/160. Ik gebruik de histogram op m'n display om te bepalen of er genoeg licht is. Wat zou dan het beste zijn, ISO 100 en sluitertijd aanpassen op basis van de histogram? Exposure kan ik alleen aanpassen met ISO op auto.

hoidoei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Remcom00 Yep. macro-fotografie is het gevecht voor scherptediepte. Je hebt altijd licht en diepte te weinig en daar moet je een oplossing voor verzinnen, zoals flitsen, lange sluitertijd/statief of focus stacking. Ik doe meestal dat laatste.

Uit je vraag schemert door dat je basiskennis over fotografie nog wel een klein beetje beter zou kunnen. Das niet rot bedoeld of zo maar fotograferen wordt makkelijker (en ook veel leuker) als je de basis goed begrijpt. Er is op YouTube zat info te vinden over belichtingsdriehoek, camera instellingen en nog meer. Of pak een goed boek. Ik heb stapel fotografieboeken verslonden in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Remcom00 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:39:
Prachtige plaatjes hier de laatste tijd van de paddestoelen! Heb zelf ook laatst een paar mooie gemaakt.

Ik schiet eigenlijk alleen handmatig, heb een aantal oude OM mount lenzen uit 1979, begin jaren 80. Gebruik Lightroom voor de nabewerking.
Deze gister geschoten. Sony A5000, Zuiko 50mm f1.8-16, Panagor 50mm Macro Converter f2.5.
Gebruik meestal de 50mm, zit wel wat stof in maar is bruikbaar. Wil 'm wel schoonmaken maar ga het eerst proberen met een 24mm die ik nog heb liggen die ik niet gebruik. Heb ook nog een Tokina 135mm f2.8-22. Had wat weinig licht met deze foto's, maar de hommel zit in de vriezer dus morgen maak ik nog wat foto's.
(Klik voor grotere foto)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Heb ook nog een Olympus OM-10, ook uit 1979 maar ik weet niet of die nog werkt.
Ben trouwens wel benieuwd of er hier mensen zijn die zelf een lens uit elkaar hebben gehaald en schoongemaakt zonder 'm te mollen.
(Een van de foto's is stiekem zonder macro lens genomen en ik heb 4 foto's geplaatst, hopelijk vergeven jullie me daarvoor :+).
Wat die lenzen betreft: de Olympus is duidelijk, maar wat bedoel je met de "Panagor macro converter f2.5?" Ik heb een macro converter (2x, van Vivitar), die zet je tussen je camera en je lens en zo kom je met de Olympus 50mm 1.8 op 100mm f4 (ca), en je kan tot 1:1 fotograferen. Maar daar zit dus geen diafragma op, alleen een instelling voor de afbeeldingsmaatstaf. De bovenste rij cijfers is je maatstaf bij een 50mm lens op 45 cm instelafstand (van 1:3 tot 1:1), de onderste is de maatstaf voor een 50mm lens op oneindig (1:20 tot 1:1,5). Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp9qxdyCU_fHvMauuY5fQTtEVc4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/BQA7Ycl9QtJ8ImQeNfbnKTfI.jpg?f=fotoalbum_large

Met de 24mm of de 135mm zul je daar weinig mee kunnen beginnen - hij is hoofdzakelijk bedoeld om een "gewone" 50mm lens in een goedkope 100mm tele/macro om te toveren. Zet die Olympus op 45 cm instelafstand op de Panagor converter, stel je gewenste vergrotingsmaatstaf in. Camera op S-mode, sluiter 1/200, iso op auto-iso (100-1600 of 100-3200), en diafragma van de Olympus wijd open. Beweeg de camera langzaam naar je hommeltje toe tot het stukje insect wat je wilt fotograferen scherp is en druk af. Voor verschillende vergrotingen en werkafstanden kun je het beste de instelring op de converter gebruiken: die op de lens doet weinig.

Omdat in je foto's het zwart nogal is dichtgelopen kun je misschien de exposure compensation naar +1 of zo zetten. Of je kunt een vaste iso nemen (800?), met de camera op M, een vaste sluitertijd en de diafragmaring van de Olympus gebruiken om de hoeveelheid licht te regelen. Maar misschien is er dan weer te weinig hommel scherp, en kun je je iso beter hoger zetten. Of je sluitertijd langer maken - maar dan is je foto miscchien weer bewogen.Kortom, je kunt alle kanten uit - zelfs de goede.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Door corona is iedereen toch wel redelijk gebonden aan huis. Maar das dan weer het mooie aan macrofotografie: het kan prima in je eigen achtertuin. En de natuur hoeft gelukkig geen rekening te houden met het corona-virus. Dus ik ben vanmiddag ook even op achtertuin-safari geweest en ben best blij met dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49691643862_29c203cdae_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
sys64738 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:50:
Door corona is iedereen toch wel redelijk gebonden aan huis. Maar das dan weer het mooie aan macrofotografie: het kan prima in je eigen achtertuin. En de natuur hoeft gelukkig geen rekening te houden met het corona-virus. Dus ik ben vanmiddag ook even op achtertuin-safari geweest en ben best blij met dit resultaat:

[Afbeelding]

Wauw! Die is echt heel gaaf! Ik zit wel een beetje met de scherptediepte. De bokeh is super maar de scherpte op de bloem zou ik wat meer willen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dank je.

En die scherptediepte. Tja, ik vond hem juist erg mooi zo. Soms stack ik mijn foto's wel om het beste van beide werelden te krijgen: bokeh en helemaal scherp onderwerp. Maar hier vond ik dat niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
@sys64738 Dit is 1 foto? Nice! Is het wel gecropped?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

LA-384 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:39:
@sys64738 Dit is 1 foto? Nice! Is het wel gecropped?
Hij is 1 graad gedraaid en daarna een procent of 3 gecropt. En verder is het 1 foto geschoten op 90mm F2.8 met een GX8. Das het voordeel van bloemen en planten: lekker veel tijd om je compositie goed te krijgen in camera.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Jongens. Is de inspiratie beetje weg. Macro is juist de makkelijkste tak van sport op dit moment. Loop eens door je achtertuin, er zijn genoeg kleine dingen de moeite waard.

Zoals deze krokus die ik in een bloempot heb staan en elk jaar weer vrolijk op komt. Tegenlicht en de achtergrond nog in de schaduw zorgen voor mooi contrast.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49709362796_5aaec27eb6_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@sys64738 Goed gezien Gijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
sys64738 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:02:
Jongens. Is de inspiratie beetje weg. Macro is juist de makkelijkste tak van sport op dit moment. Loop eens door je achtertuin, er zijn genoeg kleine dingen de moeite waard.

Zoals deze krokus die ik in een bloempot heb staan en elk jaar weer vrolijk op komt. Tegenlicht en de achtergrond nog in de schaduw zorgen voor mooi contrast.

[Afbeelding]
Ik ben er even geweest, die achtertuin dan he... wel een foto gemaakt maar geen macro. Wanneer het bouwpuin plaatsmaakt voor bloemen komen er weer macrofoto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B47CCyVQHxNYCwFyEAXeED_UG1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIqOGZ8OodWuMDLG4lqGSoZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@stevens20 Wow. Dat ziet er heftig uit. Misschien tijdelijk toch maar een bloempot neerzetten met wat macrospul/insectenlokkers erin? Hoewel je je tijd blijkbaar wel anders kunt gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
sys64738 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:56:
@stevens20 Wow. Dat ziet er heftig uit. Misschien tijdelijk toch maar een bloempot neerzetten met wat macrospul/insectenlokkers erin? Hoewel je je tijd blijkbaar wel anders kunt gebruiken...
Platdak aan het vervangen. Dat is volgende week klaar. Dan de tuin op orde maken, ondertussen afstuderen en 15 lesuren per week geven. Dus foto’s zitten er even niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@stevens20 Er zit vast wel ergens een pissebed tussen dat half rottende hout. Hoezo geen macro onderwerpen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
LA-384 schreef op zondag 5 april 2020 @ 07:51:
@stevens20 Er zit vast wel ergens een pissebed tussen dat half rottende hout. Hoezo geen macro onderwerpen? :+
Met name mos. Ook leuk, rottend hout kan ook een mooi onderwerp zijn. Onderwerpen zijn het probleem niet. Maar prioriteiten wel. Ik maak volgend weekend wel een macrofoto van het nieuwe dak.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:01
@sys64738 Mooi die foto's van een krokus, vooral de eerste is erg geslaagd. Mooie zachte kleuren.

Ik zag dat de eerste uitgebloeide paardenbloemen weer in het gras staan en heb er eentje mee naar binnen genomen om wat mee te experimenteren. Met dit als resultaat

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49735445331_725f5975d2_z.jpg

Edit: plaatje klikbaar voor groter formaat

[ Voor 11% gewijzigd door PatrickvL op 07-04-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10
Simpelweg: WAUW!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@PatrickvL Super mooie plaat! Enige kleine verbeterpuntje zou misschien zijn dat de lichte vlek rechts onderin iets afleidt. Maar dan zitten we al op level muggenziften++ hoor. Oh en dat hij niet klikbaar is natuurlijk :P

Hoe heb je hem gemaakt, als ik vragen mag. Vind de achtergrond er mooi zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickvL
@DiedX, @sys64738 en de rest bedankt voor het compliment en de duimpjes!
Normaal maak ik altijd even een foto van de setup maar dat ben ik dit keer vergeten. Ik was zo druk bezig dat dat er bij ingeschoten is. In het kort heb ik het volgende gedaan: het zaadje van de paardebloem heb ik in een stukje klei geduwd en dit in een diep bord geplaatst. Dit bord tot de rand vullen met een mengsel van melk en water. Een glimmend roodgevlekt papier uit de knutselvoorraad van mijn dochter als achtergrond. De zon kwam van schuinachter en viel op dat rode papier waardoor er een mooie gloed reflecteerde op het melk water mengsel. Het bord en zaadje zelf stonden in de schaduw. Met een kleine verstuiver druppeltjes op het zaadje spuiten en de opstelling is klaar. De camera iets schuin naar beneden richten waardoor je als achtergrond alleen maar het water melk mengsel ziet. Daarna veel experimenteren met de reflectie van de achtergrond en de hoeveelheid waterdruppeltjes op het zaadje.

P.S. Het gebruik van een mengsel van melk en water maakt een enorm verschil. Daarmee krijg ik wel die fijne zachte kleurverlopen in de achtergrond waar ik met alleen water hardere donkere schaduwen krijg.

Ik zal morgen even zorgen dat ie klikbaar is voor een groter formaat. Edit: gedaan

[ Voor 25% gewijzigd door PatrickvL op 07-04-2020 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@PatrickvL Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Lekker creatief bezig geweest dus. Kost wat moeite maar dan heb je ook wat. Nogmaals: super super plaat! En ook nog eens geschoten met MFT (eat that Tony!)

Zal zelf ook nog maar een duit in het zakje doen. Iets minder complexe setup dan Patrick (koop plantjes voor in tuin, stop ze in een grote pot, neem foto's) maar evengoed blij met het resultaat. En ook MFT power :Y)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49743700142_c498e217d4_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@PatrickvL Zeer nette plaat, leuk idee en bedankt voor de tips. Is het een enkele foto of een stack? En welke lens heb je gebruikt?

@sys64738 De definitie "ragscherp" krijgt een nieuwe dimensie (op m'n mobiel iig), de scherpe zaadjes en wazige blaadjes geven het een 3D vibe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
@LA-384 Het is een enkele foto. Als lens heb ik een oude Panagor 55mm 2.8 macro lens met een adapter gebruikt. Echt een prima macro lens die ik voor drie tientjes op de kop heb getikt. Deze lens is gemaakt door Komine en onder verschillende merknamen op de markt gekomen, waarvan de Vivitar versie het meest bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@PatrickvL Top! Weer iemand die laat zien dat je geen überexpensive glaswerk nodig hebt om gewoon uitstekende foto's te maken!

Dank hiervoor. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Van het weekend een geboren rouwgekko ontdekt in vivarium. Kon hem redelijk op de foto zetten, blijft een prettige aanblik met de zachte kleuren in de planten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5jwvYSa.jpg

Had hem graag wat verder scherp gehad, maar het was een beetje klooien door bladeren ervoor en het licht is ook maar matig. Best tevreden met een spontane vastlegging. Misschien later meer kans voor een rustig fotomomentje.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@PatrickvL mooi man, ik vind het echt een gave plaat.
sys64738 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:36:
[...]

Dank je.

En die scherptediepte. Tja, ik vond hem juist erg mooi zo. Soms stack ik mijn foto's wel om het beste van beide werelden te krijgen: bokeh en helemaal scherp onderwerp. Maar hier vond ik dat niet echt nodig.
Mijn oog heeft wat moeite met het onscherpe blad op de voorgrond. Op zich kan ik het idee van alleen de stamper scherp wel waarderen, maar dan dan graag een kijkhoek hebben waarbij er iets minder voor zit.
Verder wel mooi gedaan. Net als die nieuwe.

Voordeel van dit weer met bloemen is dat je gewoon lekker uit de hand kunt schieten. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Gisteren mijn 90D binnen gekregen.
Dus meteen weer frisse moed met het wat meer gaan fotograferen.
Meteen even de tuin in om wat test foto's te maken.
En wou de Sigma 150mm even op de 90D testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKdtMTFeMaZzhn0cNxTLy9AtdKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BE7qAsmiev6tUt8jdSCDO6oe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@VinnyAMS Feli met je nieuwe body. Nieuwe gear nodigt inderdaad uit tot nieuwe foto's.
Om helemaal eerlijk te zijn ben ik niet ondersteboven van je foto hier, Het blad herken ik niet (klimop?) en - wat erger is - ik heb geen idee wat de positie van het blad in de ruimte is. Staat het blad loodrecht op de aarde? Helaas biedt de wel erg egale achtergrond ook geen aanknopingspunten. Ik word er een beetje duizelig van.
Graag had ik hier wat positiefs willen kunnen zeggen over de scherpte van de vlieg, maar helaas lijkt die ook niet optimaal. Hij lijkt een beetje out of focus, of het is bewegingsonscherpte? Mogelijk valt er nog iets te winnen met nabewerking, maar die energie kan je misschien beter steken in nieuwe foto's.

Disclaimer: Mijn glas is altijd half leeg en ik kom vaak nogal bot over. Realiseer je dat ik maar één verzuurde tweaker ben en dat je mijn commentaar best mag negeren, al is het goed bedoeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Ebayzo Mooi beestje. Ik van mij mogen de schaduwen wel wat omhoog (en misschien de highlights wat minder). Nu wordt je oog meer naar het blad getrokken dan naar het beestje zelf, en das jammer. Ook de crop zou iets krapper mogen zodat ook daarmee de focus mee op het onderwerp komt te liggen ipv de achter- en voorgrond.

@VinnyAMS Gefeliciteerd met je nieuwe "speeldgoed". Weet zeker dat je hier nog heel veel mooie platen mee gaat schieten. Deze eerst is niet helemaal mijn ding. De hoek is wat ongelukkig. Je kijkt nu naar zijn kont die ook nog onscherp is. En de kleuren kunnen de boel ook niet redden. Volgende keer een iets gunstigere hoek kiezen, zou ik zeggen. Oh en het wordt hier ook wel gewaardeerd als je feedback geeft op de foto's van je voorgangers.

Zelf vanmiddag weer even op achtertuin-safari geweest en met succes (vind ik zelf). Paar mooie platen kunnen schieten. Nog niet alles door LR en PS gehaald maar deze wilde ik alvast met jullie delen. In tegenstelling tot de bijtjes bleef deze vriend heerlijk lang op elke bloem zitten. Een waar macro-model. Dus ik kon mijn lol op.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49784515603_6d1e6eccd1_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@sys64738 geweldige kleuren zeg

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
[

Dank voor je opbouwende antwoord.
Snap alleen de opmerking over de achtergrond niet.
Wil je dan iets van een bloem op de achtergrond zien?
Een egale achtergrond is toch juist erg mooi bij dit soort fotos.
De foto was ' even snel' geschoten. De volgende foto ga ik been stuk meer aandacht en tijd voor maken.

quote]Toff schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:58:
@VinnyAMS Feli met je nieuwe body. Nieuwe gear nodigt inderdaad uit tot nieuwe foto's.
Om helemaal eerlijk te zijn ben ik niet ondersteboven van je foto hier, Het blad herken ik niet (klimop?) en - wat erger is - ik heb geen idee wat de positie van het blad in de ruimte is. Staat het blad loodrecht op de aarde? Helaas biedt de wel erg egale achtergrond ook geen aanknopingspunten. Ik word er een beetje duizelig van.
Graag had ik hier wat positiefs willen kunnen zeggen over de scherpte van de vlieg, maar helaas lijkt die ook niet optimaal. Hij lijkt een beetje out of focus, of het is bewegingsonscherpte? Mogelijk valt er nog iets te winnen met nabewerking, maar die energie kan je misschien beter steken in nieuwe foto's.

Disclaimer: Mijn glas is altijd half leeg en ik kom vaak nogal bot over. Realiseer je dat ik maar één verzuurde tweaker ben en dat je mijn commentaar best mag negeren, al is het goed bedoeld.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@VinnyAMS Er mist een "[" waar je quote begint.
Nee, een egale achtergrond komt op mij onnatuurlijk over. Er hoeft imho niet persé iets herkenbaars op de achtergrond te zien te zijn, maar de achtergrond kan wel helpen om de blik van de kijker naar je onderwerp te trekken. Zie bijvoorbeeld hierboven sys64738 in "[Verzamel] Macro foto's deel 7"
@sys64738 Weer een heel fraaie plaat, maar er lijkt wel een lichte halo rondom de vlieg te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Toff Ja, die halo viel mij op mijn iPad net ook al op. Heb de oorzaak ontdekt. Ik had het bruin van de achtergrond een kleine luminance drop gegeven maar dat leverde vreemde kleurverlopen en halo's op. Iets teruggeschroefd waardoor het effect niet meer (storend) aanwezig is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sys64738 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:07:
Iets teruggeschroefd waardoor het effect niet meer (storend) aanwezig is,
Nu is alleen het stukje tussen de pootjes nog wat licht, maar het oogt al een stuk beter.

edit: Kritiek geven is makkelijk. Ik zal zelf nooit jouw niveau halen met macrofotografie.

[ Voor 14% gewijzigd door Toff op 17-04-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Toff Nee hoor, je kritiek is erg welkom. Nog even met de brush er overheen gegaan en nu is het tussen te pootjes ook netter.

Ik heb liever dit dan die "Best image ever, come have a look at my profiel, friend" comments :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
sys64738:
Mooie kleuren en mooi scherp!
Wat compositie betreft had ik graag iets meer ruimte gewild aan de linkerkant.

Niet zo fris, maar dit is een strontvlieg, maar er waren weinig andere insecten die mee wilden werken ;)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49788248021_9940044f05_c.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door l_c_v op 18-04-2020 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinnyAMS
@l_c_v Erg mooi scherp op de ogen.
Is het mogelijk om de vlieg over de gehele lengte scherp te krijgen, zodat je de vleugels ook ziet?
Mooi dat je ziet dat de vlieg ergens op zit.

vandaag ook weer even geoefend.

90D, Sigma 150mm, externe flits met diffuser. ISO 100 f 6.3 1/250

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noEXjwYKO1S3FrHc3yyq76w_ovE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5cKfIbEh1IKDX2RhhT7XLXt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door VinnyAMS op 18-04-2020 14:42 . Reden: iso klopte niet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
VinnyAMS schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:21:
@l_c_v Erg mooi scherp op de ogen.
Is het mogelijk om de vlieg over de gehele lengte scherp te krijgen, zodat je de vleugels ook ziet?
Mooi dat je ziet dat de vlieg ergens op zit.
Ik had nog wel een kleiner diafragma (hoger F getal) kunnen kiezen om meer scherptediepte te krijgen.
Maar ik wil ook focus stacking uit gaan proberen. Mijn camera heeft een focus bracketing functie dus dat zou wel redelijk eenvoudig moeten kunnen gaan werken.
Er zijn wel meer fotografen die focus bracketing doen zonder statief. Dus ik wil daar zeker ook mee experimenteren dit jaar.

Ik fotografeer trouwens met de Panasonic GX9 en de m.Zuiko 60mm f2.8 macro lens.
Voor belichting heb ik de compacte Nissin i40 flitser met daarop de Lumiquest Ultrasoft.
Gisteren was eigenlijk de eerste keer dat ik met deze combinatie macro foto's ging maken (heb deze camera sinds eind februari).
Lekkere compacte en lichte setup. Maar ik wil nog wel de optionele grip kopen voor op de gx9. Want met de flitser erop is de balans niet zo fijn.
vandaag ook weer even geoefend.

90D, Sigma 150mm, externe flits met diffuser. ISO 100 f 6.3 1/250

[Afbeelding]
Al een hele verbetering in vergelijking met je vorige foto! Lekker scherp.
Ik vind wel dat het onderwerp iets te dichtbij de rand van de foto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@l_c_v Ja ik snap je opmerking over meer naar links. Maar ik wilde het hart van de bloem in het midden van de foto houden. Idealiter zou de vlieg wat meer naar rechts op de bloem gezeten hebben. Maar ja, insecten laten zich nog steeds niet echt sturen.

Jouw foto is prima in orde. Strontvliegen zijn inderdaad mooie beesten. De geur komt toch niet over op de foto. Helaas is ie niet klikbaar maar zo te zien is ie al prima scherp. En de achtergrond is ook erg mooi. Top.

@VinnyAMS Ja, dit is al stuk beter dan de vorige. Hij staat nog wel beetje in het hoekje geduwd maar het onderwerp is stuk mooier in beeld zo. En zijn ondergrond is ook fraaier. Nice.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Die strontvlieg is wel gaaf, kleur spat er vanaf.

De meeste libellen en juffers in Nederland overleven de winter als ei of aquatische nimf. Ergens in de lente of zomer sluipen ze uit: ze klimmen uit het water via een plantenstengel en vervellen een laatste keer, waarna ze zich in hun gevleugelde fase voortplanten en voordat het koude seizoen weer aanbreekt eieren afzetten. Gemiddeld leeft een volwassen libel of juffer maar een paar weken.

Twee soorten, de Bruine en Noordse Winterjuffer, doen het anders. Die sluipen in de zomer uit, zoeken in de herfst de hoge zandgronden op en kiezen daar een beschut heideveldje uit om te overwinteren. Gedurende de winter klampen ze zich vast aan een plantenstengel en vertrouwen op hun schutkleur om niet opgegeten te worden door vogels en muizen. Als volwassen juffer overleven ze temperaturen ver onder het vriespunt. In het voorjaar worden ze actief op zonnige dagen, gaan op jacht om aan te vetten en keren zo rond maart, april terug naar het water. Daar paren ze en zetten ze eieren af, die in korte tijd uitkomen en in de zomer van datzelfde jaar alweer volwassen juffers opleveren. Kort daarna overlijden de juffers meestal maar sommige vliegen nog door tot in juni, waarmee hun volwassen levensduur op zo'n 10 maanden kan uitkomen.

Hier een foto van gisteren in de Weerribben (Overijssel), van de kop en borststuk van een vrouwtje Noordse Winterjuffer (Sympecma paedisca). De blauwe vlekken op de ogen zijn geen reflectie maar zijn pigmentvlekken die na de overwintering ontwikkelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/DYJc1jKIRaQ8IqjicF2FdEi9.jpg

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
@SnoeiKoei

Wat een geweldig mooie foto, heb er dan ook niks op aan te merken.
Ook het verhaal erbij waardeer ik zeer.
Met welke apparatuur gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

VinnyAMS schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:02:
@SnoeiKoei

Wat een geweldig mooie foto, heb er dan ook niks op aan te merken.
Ook het verhaal erbij waardeer ik zeer.
Met welke apparatuur gemaakt?
Dank je :) Deze foto is gemaakt met een Canon 80D met Canon 100mm f/2.8L lens. Vanwege de vrij harde schaduw op de linker helft van het borststuk en achter de kop heb ik de interne cameraflitser gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@SnoeiKoei WOW, die is echt super.
Ik heb diezelfde lens, maar de crop is mooie kwaliteit zeg.
Uit de hand genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kabouterplop01 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:10:
@SnoeiKoei WOW, die is echt super.
Ik heb diezelfde lens, maar de crop is mooie kwaliteit zeg.
Uit de hand genomen?
Ja, plat op de buik in een vochtige rietkraag, camera in de hand. Steunend op de ellebogen kun je laag bij de grond best stabiel uit de hand fotograferen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@SnoeiKoei Ja, dit blijft een mooi perspectief, zo van op de rug. Erg netjes gedaan en mooi verhaal erbij ook.Geen flauw idee dat ze zo de winter door kwamen.

Ik heb een vergelijkbare, maar dan in het groen, al jaren in mijn woonkamer hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

sys64738 schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:22:
@SnoeiKoei Ja, dit blijft een mooi perspectief, zo van op de rug. Erg netjes gedaan en mooi verhaal erbij ook.Geen flauw idee dat ze zo de winter door kwamen.

Ik heb een vergelijkbare, maar dan in het groen, al jaren in mijn woonkamer hangen.
Dat is ook een erg fraaie plaat! O+ Zelfde familie (Lestidae) als de winterjuffers. Zo te zien heb je een Houtpantserjuffer (Chalcolestes viridis) te pakken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Vandaag even een experimentje. Meestal ben ik niet van de in scene gezette macro's maar had het idee dat dit wel eens leuk uit kon pakken.

Niet ontevreden met het resultaat maar ik had iets beter na kunnen denken over de uitvoering. Ik had mijn leven veel makkelijker kunnen maken als ik het pluisje op een zwart stukje garen had geplakt. Nu had ik hem op een sateprikker geplakt. Dat werkt ook wel maar is veel meer PS werk en de gloed van die prikker maakte alles nog iets lastiger. Het knikje in de steel zat er wel echt in maar valt nu nog iets meer op door mijn PS werk er vlak onder.

Dus volgende keer eerst nadenken over de achtergrondkleur. Ik had er nu meerdere gebruikt en zwart was toch het mooist.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49825546021_7d7d7c142e_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
@sys64738 erg mooi gelukt.
En creatief ook. Goed dat je er nog verbetering in ziet.
Vindt hem zo al prachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
Vandaag mijn eerste keer focus stacking.
Canon heeft hier een mogelijk voor toegevoegd in het menu van de 90D.
Je kunt instellen hoeveel foto's er gemaakt moeten worden en de mate van de scherpstelling(ik neem aan het veranderen van het diafragma in stappen) per foto.
Na heel lang proberen en daarna importeren in lightroom en daarna bewerken in photoshop.
Ik heb daar deze video voor gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNIEV9ESQHpYvKrU_KgTuJceq_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SN0LnEG7weRwwsF2aaNBQvCI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
VinnyAMS schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:48:
Vandaag mijn eerste keer focus stacking.
Canon heeft hier een mogelijk voor toegevoegd in het menu van de 90D.
Je kunt instellen hoeveel foto's er gemaakt moeten worden en de mate van de scherpstelling(ik neem aan het veranderen van het diafragma in stappen) per foto.
Na heel lang proberen en daarna importeren in lightroom en daarna bewerken in photoshop.
Ik heb daar deze video voor gebruikt.
[YouTube: The FASTEST WAY to FOCUS STACK!]

[Afbeelding]
Hoeveel foto's heb je gebruikt en heb je een voorbeeld van een niet-gestackte foto? Want op zich vind ik de foto niet onaardig, maar gezien je heel specifiek focus stacking benoemt, vind ik de foto nog wat teveel onscherp hebben eigenlijk :P

En ik vind je watermerk vrij afleidend en afbreuk aan je foto's doen, maar dat ter zijde...

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 27-04-2020 22:53 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
sys64738 schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:14:
Vandaag even een experimentje. Meestal ben ik niet van de in scene gezette macro's maar had het idee dat dit wel eens leuk uit kon pakken.

Niet ontevreden met het resultaat maar ik had iets beter na kunnen denken over de uitvoering. Ik had mijn leven veel makkelijker kunnen maken als ik het pluisje op een zwart stukje garen had geplakt. Nu had ik hem op een sateprikker geplakt. Dat werkt ook wel maar is veel meer PS werk en de gloed van die prikker maakte alles nog iets lastiger. Het knikje in de steel zat er wel echt in maar valt nu nog iets meer op door mijn PS werk er vlak onder.

Dus volgende keer eerst nadenken over de achtergrondkleur. Ik had er nu meerdere gebruikt en zwart was toch het mooist.

[Afbeelding]
Heel gaaf! Ook het zaadje zelf met de weerhaakjes er aan. (Wist niet eens dat die er zaten) Je zegt fotoshop, zou je je originele, onbewerkte, foto ook willen plaatsen? Ik ben zelf ook gek op macrofotografie en ben benieuwd hoe een dergelijke foto er onbewerkt uit ziet. Zelf heb ik namelijk geen ervaring met het programma en moet alles dus doen vanuit de originele RAW files met een beetje gepruts in Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
@Hahn 20 foto's.

Heb geen voorbeeld van een niet-gestackte foto.
Volgende keer maar even een aparte folder aanmaken op de camera.
Ik had zelf ook het idee dat er niet echt "gestacked" is, dan zou de foto toch over een groter bereik scherper moeten zijn?

Zal aan het logo gaan werken.

[ Voor 5% gewijzigd door VinnyAMS op 27-04-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@stevens20 Dit is het origineel (of 1 van de 2... deze is ook gestackt). Zoals ik al aangaf was de uitvoering niet helemaal je van het. Volgende keer dunnere, zwarte placeholder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSrsYjrHJcUFzzRXFDxrqI53jlU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxOJlBO5JBlsypKr1n7FmE9Q.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
sys64738 schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:11:
@stevens20 Dit is het origineel (of 1 van de 2... deze is ook gestackt). Zoals ik al aangaf was de uitvoering niet helemaal je van het. Volgende keer dunnere, zwarte placeholder.

[Afbeelding]
Het is dus puur en alleen de prikker wegwerken. Voor de rest doe je niks aan de foto. Is het met een zwarte placeholder niet juist lastiger om het goed weg te werken? Nu heb je meer contrast en kan je, denk ik, makkelijker selecteren.

Hopelijk kom ik na woensdag ook weer aan de fotografie toe. Dan zitten de klussen er op en heb ik mijn toets gehad. Dan mag ik de camera weer pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Volgens mij zit er geen focus stacking maar focus bracketing op de 90D. Met andere woorden, je maakt wel een reeks foto's waarmee je kunt stacken maar dat moet je zelf doen, met software als Helicon Focus of Zerene of Photoshop. Ik kan er naast zitten, ik heb zelf geen 90D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
SnoeiKoei schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:44:
Volgens mij zit er geen focus stacking maar focus bracketing op de 90D. Met andere woorden, je maakt wel een reeks foto's waarmee je kunt stacken maar dat moet je zelf doen, met software als Helicon Focus of Zerene of Photoshop. Ik kan er naast zitten, ik heb zelf geen 90D.
Het is inderdaad focus bracketing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stevens20
Ik vraag me af of het macro is maar ik zet hem er toch neer. Ik ben er op zich wel trots op. Jammer alleen dat niet het hele hart van de bloem scherp is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r1tCqM2JzitLibizF5gxFEMbIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxdZD8IZ4zMcOatmDxITAvej.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
@stevens20

Of het macro is weet ik niet, maar het is een mooie foto.
Had inderdaad mooi geweest als de kern helemaal scherp was geweest. Misschien focussen op het midden en wat spelen met je diafragma

Altijd weer een motivatie om de tuin weer in te duiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@stevens20 Tuurlijk is dit macro! Ja, officieel moet je onderwerp, als het 35mm zou zijn, het beeld helemaal vullen. Maar dit is groot genoeg hoor. En ook een mooie plaat.

Macro blijft inderdaad gevecht ten de scherpte-ondiepte meestal. Misschien dat je een keer stacking kunt proberen. En als je hem in deze hoek fotografeert, is de achtergrond erg belangrijk. In het verlengde van de stengel/steel in de achtergrond nog zo'n zelfde bloem (die dan dus lekker uit focus is) zou het geheel nog verder verfraaien.

Vanmiddag toen ik klaar was met werken, brak ineens het zonnetje door. Dus nog even naar mijn lokale "patch". Het was er erg rustig en echt prachtig. Hoewel ik vorige keer lol heb gehad met die in scene gezette plaat, is dit toch wel mijn favoriete manier van fotograferen hoor. Lekker er op uit, ogen open en goed kijken wat voor moois je allemaal tegen komt. En dat was dus genoeg, waaronder dit mooie kleine bloempje. Na tijd eromheen lopen ook nog eens een mooie achtergrond gevonden. Klik en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49834258861_85fd6b6d90_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
@sys64738 dank u. De achtergrond ga ik morgen mee spelen. Heb een hoop gekleurd papiergehaald zodat ik de achtergrond kan manipuleren als ik dat wil. Helaas heb ik pas 3 bloemen en die zitten vrij ver van elkaar af.

Na er een tijd uit geweest te zijn was het echt weer inkomen hoor! Macro doe ik heel graag maar het is een lastig vakgebied.

De plaat van jou is ook mooi! Sowieso mooi met de overgang van geel naar groen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
Ik ben even op herkansing gegaan.

Mooi slakkenspoor erbij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt7Q2NUfyXaP7_jPkgeo42qAuk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKAmp3cNPMtJf2LtLzkY88wQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@stevens20 Oei. Deze is nice. Het slakkenspoor vind ik dan weer niet zo mooi. Maar de compositie, DoF en kleuren zijn heel fraai zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VinnyAMS
Vandaag weer wat foto's met de 90D en de 100-400 mk1.Het is een uitsnede.

1/500 sec. f/5 200 mm ISO 400 op 200mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xhy0fcp-iysX73S_qhHdJKH6ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONnyjaluO9WyjnTR8s2ChJPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@VinnyAMS De compositie is best mooi maar je kunt wel zien dat het een uitsnede is. Als je dit echt met een macro lens schiet wordt ie stukje scherper (en je hebt ook minder DoF dus er zal meer uit focus vallen, wat soms mooi kan zijn).

Ik heb zelf een foto waar ik een beetje over in dubio zit. "De" spinnetjes zijn weer terug. Elk jaar zit er een spinnennest bij mijn voordeur met hele mooie gele spinnetje. In het verleden al vaker foto's daar van gepost hier en dus ook dit keer weer hele serie foto's geschoten.

In deze serie zat ook de volgende plaat. Ik vind het erg mooi maar tegelijkertijd ziet hij er ook erg fake en/of gephotoshopped uit terwijl ik alleen in Lightroom beetje heb lopen schuiven met blacks, contrast, clarity en exposure. Het origineel is waziger en minder contrastrijk. Dat is het waarschijnlijk. Bij Flickr ging er in ieder geval weer een Explore of the Day stempel op (2e deze maand, die duizend euro overmaken naar de chief editor heeft wel geholpen :9 ).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49849985821_ec6e1f6ff6_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
@sys64738 dank voor je antwoord en tips.

Heb de Canon 90D nu twee weken. Het is wel even wennen, er lijkt geen scherpe foto uit te willen komen.
Er gaan dus verhalen dat de 90D erg moeilijk samen gaat met de wat ouder lenzen.
De sigma 150mm macro en de canon 100-400 mk1 zijn al behoorlijk oud dus het kan daar aan leggen.
Ben aan het kijken naar eventueel wat inruil en dan een wat nieuwere lens terugkopen.

Over jou foto kan ik niets anders zeggen dan dat deze erg mooi is. Krijg helemaal geen fake idee erbij.

Vandaag ook weer even in de tuin rond gezocht en deze gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aQRDr7sZdX4-Mdhdvc8KZTWCDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xx34MSfGgw9OL0G0Iuy4yP16.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door VinnyAMS op 06-05-2020 16:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ook maar weer eens aanschuiven. Voor hierboven allemaal er zit mooi spul tussen. Ook in kleur en details

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49871410503_106b9c7b0b_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49871942056_d70bb65f65_c.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Montana

Montana

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49880226771_9c021a94d0_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49879337966_cf8b163d9a_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49878803438_b826d0014e_c.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
@Montana wat een ongelooflijk mooie foto's. Zo ontzettend scherp.
Ook mooi gedaan met die info erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Montana 1 en 3 heel tof. Als ik dan kritisch moet gaan zijn dan vind ik de beweging onscherpte van de mier jammer. Maar goed, ben aan het zoeken :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Montana Mooie platen weer. Die rode kevers zijn echt cool. Vooral die 2e plaat daarvan.

Hieronder één van de resultaten van mijn dagelijkse tuin safari's. Het is onkruid maar daarmee nog niet perse leljik. In tegendeel. Oh en de indringers zag ik pas tijdens het uitzoeken van mijn foto's. Maar de luizen vinden het ook prima spul dus.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49900249488_9d09df4891_c.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mooie foto's @Montana Die pyjamaschildwantsen blijven leuk, gestreept op de rug maar gestippeld op de buik. Die twee foto's zijn overigens wat donkerder dan de rest, misschien dat ik die zelf iets lichter zou maken.

@sys64738 Leuke plaat. Nu je eenmaal ziet dat er bladluizen op de stengel zitten is het wel jammer dat die niet ook scherp in beeld zijn.

Hier weer een portretje van een libel, dit keer een vers uitgeslopen Plasrombout (Gomphus pulchellus). Vanwege het grauwe weer (in het noorden van NL iig) bleven die gisteren lekker lang op de uitsluipplek rondhangen wat kansen bood op wat 1:1 werk. Maar wederom vanwege dat weer was het wel nodig om te flitsen. Dat levert weer eens andere foto's op dan ik normaliter maak. Klik voor nog veel meer detail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnE9ZXaZO7SCV_g5NelZ-uIcZM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71s2dobJZFYW7lU23vNScfBL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

sys64738 schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:14:
[...]
[...]
Een paar jaar geleden eens een soortgelijk experimentje gedaan. Ik vond het uitermate frustrerend destijds, omdat er constant trillingen/luchtstromen waren die voor beweging zorgden. Vooral de continu-belichting zorgde voor veel warmte -> luchtstromen

Dat van de prikker moet ik ook eens proberen. Het zorgt er iig voor dat ze niet bij het minste geringste wegwaaien/verplaatsen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@sys64738 Onkruid is het pas wanneer het ongewenst is. Robertskruid is familie van de geranium. In mijn tuin een graag geziene plant iig.

@SnoeiKoei Lekker bekkie zo!

[ Voor 55% gewijzigd door Toff op 17-05-2020 23:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:21

Superkiwi

Hoi doei

Laatste tijd weer wat vaker aan het lurken hier; erg fraaie platen komen er weer voorbij! :)
Zelf af en toe op onderzoek uit geweest en ik kreeg daarbij het idee dat het qua macro de laatste jaren wat minder gesteld is.
Vanmorgen toch maar even met de camera op pad geweest en deze juffer liet zich lachend op de foto zetten:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49915970122_a43c01d0ce_c.jpgSmall Dragonfly smiling by Danny van Diermen, on Flickr

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@SnoeiKoei Tja, ik zag dus achteraf die luizen pas. Dus nu spelen ze een bijrolletje. Ook prima, vind ik zelf. Jouw foto is technisch dik in orde maar toch vind ik hem niet super. Kan de vinger er niet op leggen. Compositie? Kleur?

@BlaTieBla Ja dat maakt het stuk makkelijker. Maar zoals ik al aangaf, zou ik volgende keer wel een zwarte placeholder pakken. Minder glow en makkelijker weg te clonen.

@Toff Oh ja, had het wel een keer opgezocht maar was weer weggezakt. Nu blijft ie wel hangen denk ik. Thanks. En mijn halve tuin staat er vol mee maar je hoor ook mij absoluut niet klagen.

@dvdkiwi Je bent het nog niet verleerd hoor. Prima scherpte, mooie kleuren en achtergrond is ook prima in orde. Enige kleine puntje van verbetering: van mij zouden de tak + libelle wel iets hoger mogen zodat de achtergrond onder de tak wat ruimer wordt (geeft iets beter evenwicht imho).

Laat ik nogmaals een experimentje posten. Niet heel schokkend maar deze uitsnede schiet ik niet zo vaak. Vond het wel mooi effect geven. En inderdaad, gewoon weer uit de eigen achtertuin...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49747330622_77343eb3e0_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

@sys64738 Mooie foto's zowel de eerste als de 2e, bij de 2e vind ik de uitsnede wel mooi
@SnoeiKoei Interessante foto, de grotere versie laat duidelijk veel meer zien.
@dvdkiwi Ik sluit mij aan bij de reactie hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinnyAMS
@sys64738 Schitterende foto's. Mooie bloemen. Heb zelf ook een tuin, maar nog niet heel veel bloemen/planten. Wel een aantal dingen gezaaid.

@SnoeiKoei Geweldig portret. Altijd erg mooi zo'n close-up.

@dvdkiwi Ik vind de bruinige kleuren van de tak? erg mooi in de foto.

Eentje van mij. Wat gewerkt aan de info en plaatsing van mijn logo. Het idee van het kader met info heb ik in dit topic opgedaan.
Heb veel lieveheersbeestjes larven in de tuin. Deze is aan het vervellen denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3S6wmdsHCPKPbowrF_Kg9aKQQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84KwHUP7GsY6izkHjzYEkfim.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montana

Montana

@VinnyAMS Foto is prima, meer kan ik er niet van maken.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49930152368_fc3e7a7438_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49880538837_19f3cb9cff_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49930969162_6a72f40f14_c.jpg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Mooie foto's hier! In deze corona tijd maak ik ook weer meer tijd voor macro, heerlijk ontspannen in eigen tuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Qr5TltCZF3kT5mSI4qA9w29D9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbJaABaed25OSrMVdEW57GSh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGiYlX1RNyx2wNGK_IFONJtHIrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Y9t9C3iI82gRfYpXuZgllcp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wx32pTNEWrlHolCzHuiJMLXsT_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGQmIuB4nQtj9zFq0IEu9i3m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOdWEgCpeO9NsL6zMbSd8tC0mNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noPHP0HMu6uhtons7WkCXVz5.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Pagina: 1 ... 22 ... 33 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)