Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-10 22:11
@sys64738 Wauw! Mooie rustige plaat om naar te kijken. Toch blijf je kijken door de druppels. Heb je die er zelf op gespoten?

@kalekat Die vleugel is wel heel gaaf! Het lijkt wel alsof het geborduurd is als die kleuren. Heel bijzonder om te zien.

Je laatste foto is het jammer dat het net niet gelukt is om scherp te stellen op het oog van de vlinder.

Zelf sinds 2 dagen bezig met macro en heb gepoogd bijen te fotograferen die op de paardenbloemen in de achtertuin zaten. (Pas verhuisd en de tuin gaat van de zomer op de schop)

Dit zijn mijn twee foto's waar ik zelf wel trots op ben.
Bezige bij:
P4190258 by Daan Stevens, on Flickr

Bijenbillen:
P4190285 by Daan Stevens, on Flickr

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-10 18:15

sys64738

Press play on tape

@kalekat Ja waterdichte wandelschoenen zijn op zulke ochtenden geen overbodige luxe ;-) En nee, er is inderdaad niks gecloned aan die druppels. 100% real.

Jouw platen zijn een dappere poging met zo'n moeilijk onderwerp. Wel kan de compositie in mijn ogen wat beter. De eerste plaat is sowieso onrustig maar op alle platen ligt je focus-punt precies in het midden. De door wat te spelen met de plaatsing en je hoek dat er mooiere composities te vinden zijn. Zou dat denk ik alleen niet met vlinders oefenen. Die zijn nogal "ongeduldig". En ik ben het met LA-348 eens dat er op je Flickr stream mooiere platen staan van vlinders.

@stevens20 Helemaal geen verkeerd begin! Leuke platen hoor. Als ik een tip mag geven zou ik de volgende keer op je compositie letten. Die eerste plaat zit zijn kopje wel erg dicht tegen de rand en zijn pootjes zijn net afgeknipt. Daardoor kijkt hij wat minder lekker. Ik ken de verleiding van macrofotografie: er zo dicht mogelijk op zitten en uitvergroten die hap. Maar net als bij elke andere vorm van fotografie (of misschien nog wel meer zelfs) is compositie erg belangrijk bij macro.

Oh en die druppels op mijn plaat zijn dus van de ochtenddauw. Gelukkig heb ik die niet zelf hoeven te regelen want als die bokeh balls zijn allemaal druppels op de voor- en achtergrond.

Zal ook nog even een duit in het zakje doen. Vanwege het mooie zonnige weer de laatste dagen (en dus waardeloos weer voor fotografen) mijn toevlucht maar even gezocht in macro (want dat kan ook op zonnige dagen). Dit is 1 van mijn pogingen om van een afgezaagd onderwerp, wat een paardenbloem toch wel is, iets unieks te maken.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:09

bobcom

Dedicated dabbler

@kalekat Wel extreem, hoor! Bijna abstract, vind zelf de twee vilinders op de bloemen op je flickr prettiger om naar te kijken. Maar deze hier zijn natuurlijk wel macro macro.

@stevens20 Voorkeur voor de stuifmeelbedekte werkbij - al had de scherpte misschien net een fractie verder naar achteren mogen liggen.

@sys64738 OPzet prima geslaagd - mooie symmetrie, vraag me af hoe hij in kleur is. Adapted lens? Ik zie op Flickr geen fl en aperture staan.

De orchis moriootjes bloeien weer, dus het gras mag niet gemaaid. Even op de grond gaan liggen met de camera en een paar oude lenzen. Niet echt macro, maar hopelijk close genoeg.

1. Vivitar Close Focus 135mm 2.8 1:2 @f/11

2: Tamron 052B, 90mm 2.5 1:2 @f/11

3: Panagor 55mm 2.8 Macro 1:1 @f/11

4: Canon FD 50mm 3.5 1:2 @f/11

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@bobcom Doe mij de eerste maar. Mooie rustige achtergrond en lekker dromerige sfeer. Enige puntje van verbetering zou het wegclonen van die bloem rechts bovenin zijn. Die leidt iets te veel af naar mijn smaak.

Zo ziet mijn foto er uit in kleur (en onbewerkt):

En hier nog een andere versie van mijn Paardenbloem in Zwart-wit serie posten. Deze was ook wel goed uit de verf gekomen en hier staat het origineel van ook op mijn Flickr stream.

sys64738 wijzigde deze reactie 24-04-2019 22:09 (94%)

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Helemaal eens met je opmerking over die halve orchis rechts - had weg gemoeten. En van mij krijgt de kleurpaardebloem de meeste puntjes - wat poetischer dan de zwart-witte (waarvan ik de laatste trouwens minder vind, ook in kleur). Nog steeds een tikje nieuwsgierig naar lens, overigens.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@bobcom Oh ja, die lens. Is een "oude" 90mm Tamron F2.8 macro voor Nikon die ik via een domme adapter op mijn MFT camera schroef. Dus vandaar inderdaad geen EXIF info.

Ik schiet meestal op F8 of 5.6 als het echt te donker wordt. Meestal ISO 800 en bij uitzondering 1600 maar uiteraard zo laag mogelijk. De eeuwige uitdaging van macro zonder flitsen.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
sys64738 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 22:36:
Is een "oude" 90mm Tamron F2.8 macro voor Nikon die ik via een domme adapter op mijn MFT camera schroef. Dus vandaar inderdaad geen EXIF info.
Nou "vandaar geen EXIF info" hoeft echt niet hoor. ;)

Ik gebruik ook allerlei oude MF objectieven, maar daarom hebben mijn foto's nog wel de juiste EXIF (lensmake/-model) metatags.
Misschien nog beter uitgedrukt; juist omdat het van die oudjes zijn, is het juist reuze handig om te kunnen zien welke soort/type het was. Dan zie ik later nog precies; goh die opname is gemaakt met een oude Helios, of een Arsat, of een MF Nikkor, etc. :Y

Kwestie van ff creatief met wat automagische cmd/Send-To shortcuts naar de juiste ExifTool command lines. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@stevens20: Leuke platen! De eerste vind ik het leukst qua moment, al is'ie wel behoorlijk druk door al dat stuifmeel. Maargoed, dat heb je niet voor het uitkiezen en maakt het ook juist leuk :)

@sys64738: De zwart-witversie vind ik zelf gaver dan de kleurenversie :)

@bobcom: Zeker close genoeg. Ik vind de eerste ook het mooist. De andere drie vind ik een beetje rechttoe rechtaan.

Dan maar zelf weer eens wat dumpen.

Klikbaar voor 2048px

Dit museumkevertje zat op de muur in huis. Ik heb hem/haar een rondje over het bed laten lopen terwijl ik erachteraan ging met de camera.
Geschoten met de Tokina 100mm f/2.8 macro met een Raynox DCR-250 voorzetlensje. Totale vergroting komt daarmee op iets van 2.2x.
Boven de 1x vergroting vind ik macrowerk ineens waanzinnig veel lastiger worden. Domweg je onderwerp vinden in de zoeker wordt een uitdaging, en diffractie limiteert heel snel je scherpte. Maar ik ben redelijk tevreden met deze :)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:43

Ebayzo

Gekke eend

@Wormaap mooie focus op de ogen. Blijft mooi hoe de kleine wereld zichtbaar wordt zo. Gaaf het detail in het pantser / vleugels. Heb zelf nog niet veel gespeeld met de Raynox maar de eerste pogingen waren wel extreem lastig zoals je zelf ook aangeeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Ebayzo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:51:
@Wormaap mooie focus op de ogen. Blijft mooi hoe de kleine wereld zichtbaar wordt zo. Gaaf het detail in het pantser / vleugels. Heb zelf nog niet veel gespeeld met de Raynox maar de eerste pogingen waren wel extreem lastig zoals je zelf ook aangeeft.
Dat zichtbaar maken van de kleine wereld is precies wat ik zo leuk vind aan macro :) Overal zijn leuke/mooie/gave dingen te vinden als je maar dicht genoeg bij komt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:49
@stevens20 Wow, de kleuren spatten van het scherm. Bijzonder hoe duidelijk dat stuifmeel te zien is en heel bijzonder dat je zo'n bezige bij zo duidelijk hebt kunnen vastleggen. 1 klein kritiekpuntje is de compositie; de pootjes worden afgekapt en dat is wat jammer.

@sys64738 Het zwart/witte geeft zo'n "eenvoudige" paardenbloem echt een heel ander karakter en dat pakt in dit geval goed uit. Ik zou bijna zweren dat het in een studio gemaakt is, maar verderop zie ik dat het toch echt live in de natuur was. Knappe foto, helemaal niets op aan te merken. De foto is precies scherp daar waar het scherp moet zijn.

@bobcom Leuk om te zien hoe verschillende lenzen omgaan met eenzelfde onderwerp. Ik vind de bokeh van de laatste twee wat onrustig en dat is opvallend voor met name die Canon lens. De Tamron heeft in mijn opinie de mooiste bokeh, maar de vivitar close focus geeft de mooiste sfeer. De kleuren zijn mooi, maar het onderwerp an sich vind ik wat minder interessant. Ik zou zelf iig dat storende dorre takje weggehaald hebben (zichtbaar op foto's 2, 3 en 4). Oh en je hebt een vlek op je sensor (ook te zien op foto's 2, 3 en 4, in het deel linksboven).

@Wormaap Knappe prestatie om zo'n klein beestje vast te leggen met een dergelijke vergroting. Op de foto zelf heb ik dan ook niets aan te merken.

Ik doe zelf ook weer een duit in het zakje. Vanochtend lekker vroeg uit de veren en o.a. deze foto gemaakt van een motje die wel heel stil bleef zitten. Het is een stack van uit de hand geschoten foto's, het bekende "schommelen".
Motvlinder by LA-384, on Flickr

En nog een van een paardenbloem nieuwe stijl.

Paardenbloem2 by LA-384, on Flickr

LA-384 wijzigde deze reactie 12-05-2019 13:30 (7%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• stevens20
@LA-384 Je mot lijkt lekker de lens in te kijken dat is een leuke. Jammer wel dat de rest van de foto wat druk is.

Je paardenbloem vind ik erg mooi. Wat mij betreft goede bokeh, de witte haartjes worden mooi per stokje ietsje waziger. Dat heb je mooi voor elkaar gekregen.

Zelf ook nog wat gefabriceerd.
Eigenlijk per toeval tegengekomen toen ik in de tuin bezig was en vervolgens de aardbijen klaar wil maken.

P4210008 by Daan Stevens, on Flickr

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:32

Montana

X-T3 ..what else !

Er zitten mooie plaatjes bij na mijn eigen laatste post.
@kalekat mooi hoor die vliinders
@stevens20 kleurrijk aan geel die serie met de bijen, mooi gedaan
@sys64738 mooie zwart wit macro's
@bobcom kleurrijk zijn ze zeker, soms iets te druk, maar niet storend
@Wormaap Een aardig vaak voorkomend kevertje (Zat ook in ons Ikea meubel) mooi gedaan
@LA-384 Mooie serie
@stevens20 mooi rood, goed gezien

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

Ok, niet mijn beste, maar ben vooral benieuwd of iemand hier weet wat die cocon is?

Begon als een rups in bramenblad (voor onze wandelende tak). Maar rups hangt er nu een beetje doods bij en opeens hangt er een cocon aan een draadje?! Er zit leven in want je ziet iets bewegen binnenin. Een beetje google laat wel wat vage referenties zien naar een parasiet maar echt sluitend antwoord heb ik nog niet.

edit:
En nog eentje van vandaag

Ebayzo wijzigde deze reactie 18-05-2019 16:30 (13%)

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Mooie belichting bij die eerste! Heerlijk zacht licht, de gouden gloed die van rechts komt, maakt 't af. Heb je 'm ingeflitst? Of is dit puur omgevingslicht?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@tobiasvs Nee, deze was zonder flits. Maar naast het bakje waar deze inzat staat een mooi groot terrarium met warm licht. Dus hier heeft hij wat van meegepakt.

Heb nog wel geprobeerd met flitser te werken omdat het eitje maar bleef draaien, maar kreeg daarmee geen lekker resultaat.

Ebayzo wijzigde deze reactie 19-05-2019 07:58 (28%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
@stevens20 Bedankt voor je commentaar, wat die onrustige achtergrond betreft, dat vind ik ook wat jammer. De motvlinder zat te dicht bij de grond, dit is het beste wat ik er van kon maken.

Over jouw foto: hoewel je het beestje prima vastgelegd hebt, gaat mijn aandacht uit naar de aardbei. Fijn van kleur en toch wel bijzonder zo van dichtbij. Het beestje is denk ik net te klein in het geheel om op te vallen.

@Montana Prachtige foto's weer, geen kritiek. Ik vind het fijn om te zien dat je hier een andere crop en kijkhoek "dan normaal" gebruikt lijkt te hebben. Ik vind vooral de vlinders erg geslaagd. De paardenbloem heeft een aangenaam focuspunt.

@Ebayzo Met die cocon is een erg prettige foto, deels ook vanwege het ongebruikelijke onderwerp en de ongebruikelijke crop. Opvallend is wel de abrupte overgang van scherp naar onscherp. Is dit een stack? Indien ja, zou ik denk ik toch wat meer foto's maken.

De vlieg op de gele bloem, vind ik vooral de gele bloem mooi. De vlieg doet me verder weinig.

Overigens prachtige foto's van die bloemen met waterdruppels en die sprinkhaan. Daar mag je echt trots op zijn en jammer dat we die hier op tweakers nog niet gezien hebben.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@LA-384 je ziet ook alles. Was inderdaad maar een beperkte stack. Vooral de cocon kreeg ik niet lekker gestacked. Oefening baart kunst laten we maar zeggen.

De andere kan ik het mee eens zijn. Vond persoonlijk vooral de scherpe ogen gaaf. Misschien toch wat meer filteren wat ik hier neer plemp :)

Maar, op verzoek ;)

Thanks voor het compliment

@Montana Gaaf die bloem. Erg tof die vallende zaadjes aan rechterzijde.

Ebayzo wijzigde deze reactie 20-05-2019 07:25 (45%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:40

superblaag

Mooi spul hoor!

Mijn eerste stapjes in de macro wereld:

@stevens20: Genieten kleur geel zeg! Ik snap dat je hier blij van wordt!

@Ebayzo: Die cocon is om te dromen hoor!
Je laatste drie foto's waarbij ik de " krekel" groen op groen heel goed vind!

@derest: Ik verbaas me sowieso over het door jullie gehaalde contrast en kleuren!
Werkelijk waar om van te genieten.

Ik lurk al een tijdje mee op tweakers, maar nog niet zoveel gepost.

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@superblaag Ik vind ze eigenlijk alle drie prettig om naar te kijken! Bij #1 had wellicht een mooie overgang van het harde roze naar wittig niet misstaan op de achtergrond. #2 kan prima aan de muur en #3 vind ik gewoon lekker wegkijken. Focus zit prima op het "oog" :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

Leuk commentaar Ebayzo!

Het is een fijn gevoel om weer eens met andere "foto-ogen" over de wereld te stappen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18:18
Dit draadje maakt me weer enthousiast voor macro. Jaren terug redelijk actief geweest. Onderstaand een paar oudjes.

Eerste is gemaakt d.m.v. stapel techniek 5 opnames en met de Nikor 105 micro.

De tweede is gemaakt met mijn favoriete combinatie. Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S + PN-11 tube 1/15 sec F11 iso
Met deze combinatie heb je de nodige ruimte tussen camera en objectief en ideaal voor vlinders, libelle etc..

http://zwiebertje.nl/tweakers/vliegsoft_CR.jpg

http://zwiebertje.nl/tweakers/vliegopbloem.jpg

Hifi HT | Fotografie | Koffie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stevens20
@superblaag
Je tweede foto zou ik hier zo aan de muur hangen! Mooie rustige plaat.
De derde is het jammer dat de scherptediepte niet beide oogjes pakt. Wel mooi dat de rest van de plaat zacht is waardoor het toch rustig kijkt.

good job

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Ebayzo Mooi hoor. Vooral die laatste. Die zou ik wel eens met een helemaal donkere achtergrond willen zien (net zoals ie aan de linker kant al is).

@superblaag Geen verkeerde eerst poging hoor. Vooral 2 heeft wel wat. Voor het mooie waren die witte sliertjes bovenop ook nog in focus geweest maar dit is al best fijn.

@TecTo Gave foto's hoor. Kan haast niet geloven dat die eerste foto een stack is van slechts 5 foto's. Die is echt prima gelukt. En die 2e is ook erg mooi. Heerlijk kleurcontrast en mooie rustige achtergrond.

Zelf ook redelijk veel macro geschoten laatste tijd. Dus genoeg om uit te kiezen. Vind deze wel mooi vanwege kleurcontrast en negatieve ruimte bovenin.

• TecTo
sys64738 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:11:
Zelf ook redelijk veel macro geschoten laatste tijd. Dus genoeg om uit te kiezen. Vind deze wel mooi vanwege kleurcontrast en negatieve ruimte bovenin.

[Afbeelding]
Mooie opname en je hebt het zelf al verwoord.

Deel je mening dat de ruimte boven de lieveheersbeestjes heel functioneel is en geeft de opname extra kracht.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@TecTo: Gave platen allebei :) Heb je die eerste uit de hand geschoten? Ik kom er zelf nog steeds niet echt lekker mee weg om stacks te schieten zonder statief en rail, en dat betekent natuurlijk weer dat ik alleen statische onderwerpen op die manier kan schieten :|

@sys64738: De extra ruimte bovenin is inderdaad helemaal prima wat mij betreft :) Enige dat ik nét jammer vind is dat de DoF net te kort is om de hoofdjes ook scherp te hebben. Beetje gemierenneuk natuurlijk, maar als ik dan iets moet zeggen is het dat :+ Mooie plaat!

Zelf ook weer eens iets toe te voegen. Mijn vriendin wees me op een springspinnetje, en was me daarna kwijt :+ Omdat'ie wat te beweeglijk was voor het statief heb ik'm uit de hand geschoten op f/13 om nog een beetje DoF te krijgen. Helaas betekent dat dan weer dat scherpte flink door diffractie gelimiteerd wordt. Maar ik vind deze puppy-spin nog steeds hartstikke leuk :)

Klikbaar voor 2048px
1/250, f/13, ISO400, TTL flits met +2EV compensatie.

Wormaap wijzigde deze reactie 09-06-2019 15:19 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecTo
Wormaap schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:18:
@TecTo: Gave platen allebei :) Heb je die eerste uit de hand geschoten? Ik kom er zelf nog steeds niet echt lekker mee weg om stacks te schieten zonder statief en rail, en dat betekent natuurlijk weer dat ik alleen statische onderwerpen op die manier kan schieten :|
Nee uit de hand gaat echt niet lukken. Het is mm werk. Gebruik een zwaar Gitzo statief met balhoofd.

Statieven zijn sowieso een kwelling. Voor telewerk bijna altijd de Gitzo met een Wimberley head. Reken daarbij een 500mm en zeulen is de deel. Voor macro een minder zware variant maar tegenwoordig op pad met onderstaande oplossing. Bespaar je een hoop gesjouw en is ook nog laag bij de grond bruikbaar.

http://zwiebertje.nl/niforum/1497943893_397.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Wormaap Oh. Nice. Mooi zo die ogen. En qua scherpte niet verkeerd uit de hand. Doe zelf ook alles uit de hand en dat kan best uitdaging zijn soms.

Mijn tuin staat vol met Robertskruid. Een onkruid dat is aan komen waaien maar het is zulk mooi spul dat ik het echt niet weg ga halen.... Bloemetjes zijn een krappe centimeter groot maar zo mooi als macro-onderwerp. En het trekt ook nog eens vele bijen en hommels aan. Win-win dus.

• stevens20
Mijn tuin staat vol met Robertskruid. Een onkruid dat is aan komen waaien maar het is zulk mooi spul dat ik het echt niet weg ga halen.... Bloemetjes zijn een krappe centimeter groot maar zo mooi als macro-onderwerp. En het trekt ook nog eens vele bijen en hommels aan. Win-win dus.

[Afbeelding]
Leuke bloemen inderdaad. Bij ons komen ze door de schutting uit de tuin van de buurman.

Opzich een leuke plaat maar ik stoor me aan de halo(noem je dat zo?) rond de blaadjes. Je bent daar volgens mij heel erg aan het corrigeren geweest in de nabewerking.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

stevens20 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:48:
[...]

Leuke bloemen inderdaad. Bij ons komen ze door de schutting uit de tuin van de buurman.

Opzich een leuke plaat maar ik stoor me aan de halo(noem je dat zo?) rond de blaadjes. Je bent daar volgens mij heel erg aan het corrigeren geweest in de nabewerking.
Nee de hoeveelheid corrigeren valt wel mee. Dit is vooral het affect van de clarity slider stukje naar links waardoor de bladeren zo'n glow krijgen. Vind het zelf wel OK maar je moet er van houden. Zal binnenkort nog wel foto posten waar minder glow op zit.

En als je buurman ze nu heeft, heb jij ze volgend jaar zelf ook. Dus dat wordt mooie macro plaatjes schieten. 8)

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@Wormaap Leuke typische springspin foto :)

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@WormaapPrecies het goede stukje scherp - oogjes en kaakjes, want daar draait het om in een spinnenleven. Benieuwd waar die scene zich heeft afgespeeld met die witte achtergrond - of is dat de verdienste van de flits? Mooi als je dat zo kan plannen en dan ook voor elkaar kan krijgen - bij mij is het schietgebed toch nog altijd een van de belangrijkste fotografische hulpmiddelen (toepasselijke naam trouwens).

Wat ik me overigens afvraag: hoeveel shots heeft iemand nodig om het onderwerp er echt lekker op te krijgen? Ik vergeet altijd dat er een Ch-stand op de sluiter zit, dus ik probeer het gewoon elke keer opnieuw - maar na 10 foto's gaat de pijp meestal naar maarten, en dan zit er vaak nog geen echte strakke bij. Een paar dagen geleden voor het eerst wat close-up in de rattattat-stand gemaakt - en dan is inder daad de ene net iets beter dan de andere.

@sys64738 Is wel een hele kleine scherptediepte bij zo'n klein bloempje, en dat op mft. Exif verklapt niets - manual focus lens? Heb het me al eerder afgevraagd bij jouw macro's (ook bij de lieverheershebbersbeestjes), maar dit keer dus hardop.

Ik vind die clarity-glow trouwens wel wat hebben, maar ik weet niet of je dat hier hardop mag zeggen.

Zellf de berm in getogen met de Vivitar 135mm 2.8. CF - hoort hier niet helemaal thuis, want met z'n maximale maatstaf van 2:1 is het geen macrolens. Maar ik vind het wel een hele fijne lens - vooral op dagen als vandaag, wanneer de schietgebedjes werken.

(Sort of) high-key bijenorchis

Handekenskruid? In elk geval een of ander bermorchideetje, dat me ongeweten een insect cadeau deed.....

...want ik zag dit spinnetje pas in de nabewerking, en dat was een aardige aanleiding nog wat meer te croppen. Nou weet ik weer waarom ik een 42 Mp A7Rii zelfs met alleen maar oude mf-lenzen van een paar tientjes geweldig vind.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
bobcom schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 23:07:
@WormaapPrecies het goede stukje scherp - oogjes en kaakjes, want daar draait het om in een spinnenleven. Benieuwd waar die scene zich heeft afgespeeld met die witte achtergrond - of is dat de verdienste van de flits? Mooi als je dat zo kan plannen en dan ook voor elkaar kan krijgen - bij mij is het schietgebed toch nog altijd een van de belangrijkste fotografische hulpmiddelen (toepasselijke naam trouwens).

Wat ik me overigens afvraag: hoeveel shots heeft iemand nodig om het onderwerp er echt lekker op te krijgen? Ik vergeet altijd dat er een Ch-stand op de sluiter zit, dus ik probeer het gewoon elke keer opnieuw - maar na 10 foto's gaat de pijp meestal naar maarten, en dan zit er vaak nog geen echte strakke bij. Een paar dagen geleden voor het eerst wat close-up in de rattattat-stand gemaakt - en dan is inder daad de ene net iets beter dan de andere.
De witte achtergrond is een bord waar ik'm op had gezet voor de foto's. Daar flink op flitsen zorgt voor de perfect witte achtergrond.
In dit geval heb ik een foto of 60-70 genomen. Daar kwamen er 8 uit die ik het verder bekijken waard vond, om utieindelijk deze na te bewerken en online te gooien. Dus geen schietgebedjes hier, maar gewoon de wet van de grote getallen :+ Met scherptedieptes die vaak kleiner dan een millimeter zijn is dat voor mij gewoon hoe het werkt. En soms kom ik na zo'n reeks nog steeds thuis zonder ook maar één foto die ik goed genoeg vind.

Leuke verrassing, zo die spin! Mijn vriendin is het daar vast niet mee eens :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

@Ebayzo
Mooi die cocon, geen idee en 2e foto is ook geslaagd
Bij je 2e serie springen vooral de eerst en de derde foto er voor mij uit, mooie groene tinten en mooi met die water druppels.
@superblaag
Een mooie eerste poging
@TecTo
Mooie foto, niets aan toe te voegen
@sys64738
Mooi en goed rood, en een mooie verdeling en die van Robertskruid is ook netjes
@Wormaap
Mooie springspin
@bobcom Leuke serie

1

2

3

4

5

6

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T3 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF35 f2 | XF1.4x TC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TecTo
@Montana

Mooie serie met veel oog voor detail. Top!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:45

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Fraaie platen @Montana ! Vooral die eerste (een blaaskopvlieg, ik vermoed Conops vesicularis) spreekt mij als insectenliefhebber erg aan.

Nederland beleeft momenteel de grootste invasie van Zadellibellen ooit. Zadellibel (Anax ephippiger) is een Afrikaanse soort die soms massaal aan het zwerven slaat en enorme afstanden kan afleggen. Halverwege de jaren '90 werden de eerste exemplaren ooit in NL gezien, inmiddels bereiken ieder jaar wel een paar Zadellibellen Nederland. Dit jaar is bijzonder omdat ze een ongebruikelijke route nemen: normaal komen ze door het westelijk Middellandse Zeegebied naar het noorden en volgen ze de Franse en Belgische kust en dan duiken ze eerst op in Cornwall en daarna ook in lage aantallen in Nederland, wederom vooral langs de kust. Dit jaar hebben ze een oostelijker route genomen, er werden tienduizenden langstrekkende exemplaren gezien op Cyprus. Nu zitten er tientallen op sommige locaties in het zuidoosten van Nederland, wat een absoluut record is. Ik blijf het bijzonder vinden dat zo'n fragiel insect zo'n reis kan maken en er dan nog relatief ongehavend uitziet.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

Weekje vrij dus weer wat rust voor spielerij :)

Blijft mooi dat groen.

Sjah, bloemen en druppels, beetje cheesy.

Had hem graag iets scherper gehad, maar het geheel spreekt me wel aan

@SnoeiKoeiHoewel mooie macro en een gaaf oog is de rest niet heel interessant helaas. Wellicht met wat meer omgeving interessanter

@Montana #4, wat gebeurt daar? :D Mooie plaatjes zoals altijd weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ebayzo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:13:
Weekje vrij dus weer wat rust voor spielerij :)

[Afbeelding]
Blijft mooi dat groen.

[Afbeelding]
Sjah, bloemen en druppels, beetje cheesy.

[Afbeelding]
Had hem graag iets scherper gehad, maar het geheel spreekt me wel aan

@SnoeiKoeiHoewel mooie macro en een gaaf oog is de rest niet heel interessant helaas. Wellicht met wat meer omgeving interessanter

@Montana #4, wat gebeurt daar? :D Mooie plaatjes zoals altijd weer.
Platen met meer omgeving heb ik ook hoor. Hoeveel wil je hebben? :+

Iets meer? Mannetje+vrouwtje in tandem, tijdens de eiafzet

Veel meer? Mannetje in vlucht

Alleen heeft het steeds minder met macro te maken :)

Vwb jouw foto's, hoewel een beetje cliché (zoals je zelf al opmerkt) spreekt de tweede me het meest aan. De druppels maken de foto lekker fris en de kleur van de bloem knalt lekker tegen de achtergrond. Bij de vlinder stoort de onscherpte me, bij de nymph van de Struiksprinkhaan is het de compositie die niet helemaal lekker is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@bobcom Tja, die laatste is het leukste met die spin erop zo. Maar ze zijn alle 3 best druk qua achtergrond en afleidende elementen.

En om op je vraag terug te komen: mijn macro zijn met een 90mm Tamron macrolens op een GX8. Domme adapter dus manual focus en geen exif. Schiet meestal op F8 om nog wat scherptediepte over te houden. De lens is 1:1.1 en op MFT dus 1:2.2. En daarmee krijg je dus automatisch heel weinig scherptediepte. Ik wil nog een keer gaan stacken maar dan moet ik vroeg mijn bed uit want de insecten moeten we stil zitten natuurlijk.... hopelijk binnenkort.

@Montana Weer het oude vertrouwde niveau. Mooie platen allemaal. Lekkere rustig en prima onderwerpen.

@SnoeiKoei Zo. Je zit er lekker dicht op. Mooie plaat en een bekende hier inderdaad langs de kust. Blijven mooie beestjes en ze zijn nog vrij geduldig ook (en das mooi meegenomen voor ons fotografen). Die laatste twee platen vind ik niet zo. Die eerst zijn de hoek en achtergrond niet zo boeiend. En de 2e is wel erg klein in beeld. Wel knap gevangen though.

@Ebayzo Die derde is mooi. Niks mis met de scherpte toch? Of had je zijn vleugel ook scherp willen hebben? Tja, das lastig met macro.

Ik had beloofd nog een foto van mijn Robertskruid te plaatsen (maar dan met iets minder halo). Dus bij deze:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@sys64738 Ja, de scherpte zit nu op de achterkant, had hem dan liever op zijn oog gehad. Maar het totaalplaatje maakt het acceptabel voor me. :D Mij spreekt overigens je eerste variant van het Robertskruid meer aan. Smaken verschillen zeg maar :)

Vandaag even op de zandvlakte geweest waar we dit tafereeltje tegenkwamen. Nog best lastig om mee te sleuren :D

En nog verschillende kleurtjes springers:

Ebayzo wijzigde deze reactie 26-06-2019 20:16 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Ebayzo Mooi tafereeltje zo met die mieren. Als ik wel een tip mag geven: bijna elke vorm van fotografie levert mooiere resultaten op als je op ooghoogte van het onderwerp schiet. Zo van schuin bovenaf schept toch een afstand maar op ooghoogte kom je echt in de wereld van je onderwerp terecht. Dit geldt voor kinderen, dieren maar zeker ook voor insecten.

Daarom hou ik zoveel van mijn GX8. Schermpje uitklappen en camera plat op de grond en evengoed prima kunnen zien wat je doet. Zonlicht gooit soms wat roet in het eten maar vaak lukt het wel om schaduw op mijn schermpje te krijgen.

Vandaag toevallig weer schoolboek voorbeeld. Camera hard in het gras gedrukt om zo laag mogelijk te komen. Helemaal in de wereld van de kleine insecten :Y)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

@SnoeiKoei mooi die libelle, ook je 2e fotoserie
@Ebayzo Een mooie serie, vooral de laatste 2 van de 3
@sys64738 je bloem mooi zacht van opbouw, persoonlijk ben ik van iets meer detail
@Ebayzo heel mooi die serie met de mieren
@sys64738 mooi je laatste foto

1

2

3

4

5

6
[

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:46
@Montana Misschien kan je de foto's eens een beetje blurren ofzo, of een heel foute kleurzweem er overheen gooien? Zo durft niemand meer een eigen foto te posten hier natuurlijk. :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Montana Ze zijn weer mooi. De symmetrie en het patroon van 5 spreken me vooral erg aan.

@Toff Ik durf nog wel te posten hier hoor :P

Zelf vorige week dit monster tegen het lijf gelopen... Het is een weekschildkever (en maar 1 a 2 cm groot dus eigenlijk niet echt angstaanjagend). De Engelse naam van dit beestje is trouwens veel cooler: Red Soldier Beetle.

De foto is een compositie van 2 platen om iets meer scherptediepte te krijgen. Lang leve Photoshop.

sys64738 wijzigde deze reactie 21-07-2019 23:16 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:46
sys64738 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:49:
@Toff Ik durf nog wel te posten hier hoor :P
Ja hoor Gijs, ik wens jou ook een paar mooie vette vingers op je frontlens. >:)

• LA-384
@Montana Dat de foto's goed zijn, is vanzelfsprekend, maar wat een mooie bloem op foto 5.

@sys64738 De bovenkant van de ogen valt niet zo goed op, waardoor het lijkt alsof die rode weekschildkever erg kwaad kijkt. Dat maakt em leuk. Goede keuze om te stacken, want je hebt precies het juiste gedeelte scherp.

Stacken had ik zelf ook moeten doen, hoewel er qua sluitertijd ruimte was om verder af te stoppen, ben ik vergeten daar op te letten. Helaas dus geen ragscherpe foto op de plekken waar het had gemoeten, maar ik ben er toch content mee.

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 18:12
Wat mij vaak opvalt bij veel macro foto's dat er zo vaak lage iso-waarden gebruikt worden.
Zeker met zulke goede sensors van de meeste camera's die hier gebruikt worden kan je ongestraft veel hogere iso-waarden gebruiken ten gunste van een hogere scherptediepte.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@LA-384 Jammer dat de ogen inderdaad niet scherp zijn maar verder wel lekkere plaat. Mooie kleuren en rustige achtergrond.

@JoStad Oh ik push mijn ISO vaak tot het maximum waarop ik wil gaan. 800 en max 1600 is voor mijn ouwe trouwe MFT camera wel genoeg. Ik heb ook een FF camera maar die 2 stops licht die je wint, ben je weer kwijt aan scherptediepte. Macrofotografie is eigenlijk een continue strijd met scherptediepte en focus. :Y)

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
JoStad schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:33:
Wat mij vaak opvalt bij veel macro foto's dat er zo vaak lage iso-waarden gebruikt worden.
Zeker met zulke goede sensors van de meeste camera's die hier gebruikt worden kan je ongestraft veel hogere iso-waarden gebruiken ten gunste van een hogere scherptediepte.
Een van de grootste problemen is dat afstoppen maar beperkt helpt omdat je heel snel gelimiteerd wordt door diffractie. Vuistregel voor effectief diafragma is (1 + vergroting) * (ingesteld diafragma). Als ik op 2,5x vergroting schiet is mijn f/11 dus al effectief f/38. Dan wordt het heel snel een keuze tussen ‘een boel bijna scherp’ of ‘een beetje echt scherp’.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Verder is er altijd het spanningsveld tussen scherpte op het object en ónscherpte van de achtergrond. Leuk, een hommel van snor tot aarshaar scherp, maar je achtergrond wordt er drukker van en gaat afleiden. Met stalen heb je dat probleem niet maar dat werkt niet lekker met bewegende objecten.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Afgelopen week even rondje gelopen in "de groene driehoek", een stukje 'natuur' vlak bij mijn huis dat behoorlijk ingeklemd zit tussen trein en snelweg. Maar tot mijn verbazing was er behoorlijk wat insecten en vlinder activiteit te spotten. Zo ontdek je nog eens wat.

Helaas waaide het vrij hard dus niet ideaal voor macro's. Technisch gezien is dit dan ook niet echte macro maar crop van mijn telelens. Ach, ik vond dat hij hier evengoed wel kon. Maar ik ga zeker weer keer rondje doen als er minder wind staat.

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

Iedereen bedankt

@Toff ik heb er aan gedacht even te stoppen met posten, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.... sorry
@sys64738 Mooi hoor die kever en ook de vlinder
@LA-384 Dank je wel, en niets mis mee met de hommel. Wat je aangaf je mist wel wat maar doet niets af aan de foto

Sorry sorry, maar nog een paar van mij.

Ik dacht sabel sprinkhanen. De man en de vrouw. Heb ik begrepen.
Groot waren ze wel, ruim over de 6 >8 cm

Vrouw

Man

Beetle bijeenkomst

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:54
@Montana Wat is die plaat van die malachietvlinder prachtig zeg! Gewoon een perfecte plaat. Dat licht, die flare, alles.

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15:47
@Montana De plaat vd vlinder is echt fantastisch, zoveel diepte, het lijkt wel 3D.

• LA-384
@Montana Grappig dat de mooiste uit de reeks niet met de macro-lens is genomen. Is die lichtpunt nou een reflectie op een waterdruppel?

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Montana de vlinder is inderdaad mooi, heb alleen m’n twijfels over de flare, later toegevoegd in PS?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

LA-384 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:04:
@Montana Grappig dat de mooiste uit de reeks niet met de macro-lens is genomen. Is die lichtpunt nou een reflectie op een waterdruppel?
Nee, ik heb het een en ander iets versterkt

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

Greatsword schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:07:
@Montana de vlinder is inderdaad mooi, heb alleen m’n twijfels over de flare, later toegevoegd in PS?
Het aantal diafragmalamellen 9 komt overeen, maar wat ik hierboven al heb aangegeven het is iets versterkt c.q. aangepast. Hoeveel laat ik in het midden. :*)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Montana Heerlijke platen weer. Vooral die laatste met dat licht is echt mooi.

Gister zat deze vriend op mijn raam. Geen tijd om statief te pakken dus ISO op 1600, diafragma op F2.8 en kijken waar het schip strand. Ondanks het beperkte licht nog redelijk gelukt. Scherpte had iets beter gekund maar evengoed best blij met deze plaat.

• PatrickvL
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:06
@Montana Prachtige platen weer, vooral die van de vlinder
@sys64738 Mooi 'portret' van de kever
@LA-384 Fijne compositie en kleuren

Hier nog eentje van mij

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

@sys64738 Mooie warme kleuren in de vlinder zeg!
@Montana Die sprinkhanen, dat groen op groen, echt heel mooi contrast gekregen!
Die vlinder lijkt wel een schilderij zo leuk.
@PatrickvL Mooi scherp! Goed te zien hoe zijn vliegje in elkaar zit.

Vooral jullie kleur"gebruik" vind ik erg mooi!
Misschien zo uit de camera, misschien in post maar het resultaat mag er zijn!

Hier een foto ter " beoordeling" van mezelf :)

Rupsje nooit genoeg :)

• Montana

Montana

X-T3 ..what else !

Iedereen bedankt voor de recties en de duimpjes!

@superblaag mooie rups
@PatrickvL mooi hoor, vooral de lijnen doen het goed
@sys64738 grappig zo op het glas
1 Marmer Anolis (BZ)

2 De blauwe morpho (BZ)

3 close-up van een wenkcrab vrouw (BZ)

4 eigen tuin, boom sprinkaan. mist alleen een poot
[

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

@Montana Nummer 1 en 2 <3
Geweldige kleur bij 1 en die zonnestralen bij 2 met dat mooie blauw en de lijnen in het blad maken het echt een geweldige plaat!

• dvdkiwi
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:45

dvdkiwi

Hoi doei

@PatrickvL hele mooie opname van de vlieg! Goed scherp en prima belicht.
Fraai kleurencontrast ook tussen de vlieg en de rest van de foto.
@Montana wederom erg fraaie platen waarbij je bij foto 1 en 2 een mooi gevoel van diepte hebt weten vast te leggen.

Gisteren tijdens een boswandeling stuitte ik op deze spin die in het midden van zijn web hing.
Toen hij doorhad dat ik hem op de foto wilde zetten rende hij naar dit takje, wat inderdaad een veel mooiere plek bleek voor een foto :)
De foto is van onderaf gemaakt, de blauwgrijze achtergrond is een mengeling van de blauwe lucht met takken.

Spider with a soft background by Danny van Diermen, on Flickr

dvdkiwi wijzigde deze reactie 15-09-2019 15:59 (20%)

PSN ID/ XBL= zuperkiwi // Kunnen we alsjeblieft een beetje op de spelling letten? // Flickr

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Prachtige foto's weer. De hele serie van Montana spreekt me erg aan, erg fijne kleuren en scherpte. De sprinkhaan is overigens geen Boom- maar Struiksprinkhaan.

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

@dvdkiwi Leuk! Al had ik iets meer "gezicht" wel leuk gevonden :)
Ik vind het verbazend hoeveel spinnen verkeerd om aan het web hangen als ik een foto wil maken :p
Qua kleur mooi natuurlijk!

Vanmiddag een bij op bezoek gehad die op sterven na dood was.
Niks bijzonders, maar deze vond ik nog wel oké..

En toen hij helemaal uitgeblust was....stak hij z'n tong uit!

Ik schrok me kapot! :X

Weer genoeg geleerd van de natuur vandaag.

• ehtweak
  • Niet online
@superblaag Creepy! Die uitgestoken tong...
Fraai dat je dit hebt vastgelegd. d:)b

@Montana Doet goed z'n best om al het kruipende gespuis in beeld te brengen. 8)

Naast al het insecten dichtbij-geweld, een wat liefelijker macro beeld:

Rose02 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@PatrickvL Mooi. Vooral erg goed gefocust. Ogen en lichaampje netjes scherp.

@superblaag Je preview had wel iets groter gemogen. Is namelijk absoluut geen foto om je voor te schamen hoor. Mooi beestje.

@Montana Mooie serie weer. Ook die vangst in je eigen tuin is lang niet mis. Jammer van die poot maar ook prima plaat.

@dvdkiwi Vind de pose niet zo mooi. Je kunt zien dat het een spin is maar had het kopje en andere details wel iets beter in beeld willen zien. De achtergrond is wel dik in orde en geeft rust.

@ehtweak Leuk die laagjes en mooie structuur. Plaat mist wel beetje een eye catcher. Weet niet precies waar ik naar moet kijken. Niks springt er echt uit maar het is overal wel gewoon goed.

En uiteraard ook even een bijdrage van mij. In de duinen vlak bij mijn huis wat het libelle-spitsuur 2 weken geleden. Dus me lekker uit kunnen leven. Vond deze wel lekker minimalistisch.

• ehtweak
  • Niet online
@sys64738 Ja, leuk hè, die laagjes. Ik dacht ik zal eens inzoomen op de bloem van een, bijna uitgebloeide, roos.

Wil je je focussen op die roos?
Alstublieft:

Rose03 by Erik Haak, on Flickr

Gemaakt met hetzelfde ouderwetse el-cheapo macro objectief. ;) Een 105mm f/4 Micro-NIKKOR van tientallen jaren oud.

Mooie Plaatjes   

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

@ehtweak De natuur zit leuk in elkaar! :Y
De structuur van je eerste foto vind ik mooi, maar de kleuren van je tweede roos vind ik nog mooier!
Bewijst maar weer dat je niet de nieuwste dingen nodig hebt.

@sys64738 Ik gebruik de standaard linkjes uit het tweakers fotoalbum O+
Ik zou niet weten hoe het anders moet.
Ik zal eens spelen met de link in de faq en de linkjes van het fotoalbum.
Foto: Mooie natuurlijke en rustige foto!

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

Kom ik vanavond jou droom binnenkruipen?

Mijn photoshop-kunde is nog lang niet zo hoog/goed als ik zou willen.
Er zitten wat schoonheidsfoutjes in, maar qua insteek zal er weinig veranderen denk ik.
Dit is wel wat ik wilde laten zien :)

Vorige post niet aangepast omdat dit puur om het posten van de foto gaat O-)

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@superblaag Gaaf zo. Dode vlieg? Welke lens heb je gebruikt?

Helaas zie je inderdaad wel de transparante stukken van het stacken, maar de structuur van het oog blijft zo gaaf.

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

Ebayzo schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:01:
@superblaag Gaaf zo. Dode vlieg? Welke lens heb je gebruikt?

Helaas zie je inderdaad wel de transparante stukken van het stacken, maar de structuur van het oog blijft zo gaaf.
De vlieg heeft zich opgeofferd voor de foto ja. O-)

Ik heb hier een goedkoop microscoop lensje voor gebruikt.
Achteraf had ik inderdaad verder dan het oog moeten gaan denk ik.
Het is een stack van bijna 150 foto's.

Ik blijf het bijzonder vinden hoe dit allemaal in elkaar zit :)

• stevens20
superblaag schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:19:
Kom ik vanavond jou droom binnenkruipen?

[Afbeelding]

Mijn photoshop-kunde is nog lang niet zo hoog/goed als ik zou willen.
Er zitten wat schoonheidsfoutjes in, maar qua insteek zal er weinig veranderen denk ik.
Dit is wel wat ik wilde laten zien :)

Vorige post niet aangepast omdat dit puur om het posten van de foto gaat O-)
Met welke camera an lens heb je dit gedaan? Heel gaaf resultaat!!!

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

stevens20 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:31:
[...]

Met welke camera an lens heb je dit gedaan? Heel gaaf resultaat!!!
Bedankt :)

Het goedkoopste microscoop lensje die ik kon vinden in combinatie met mijn oude Nikon D7000.
Tussen die twee zit nog een Nikon PB-4 balg want anders haal je de gewenste afstand niet tussen lens en sensor.
(daar heb je niet perse een balg voor nodig natuurlijk)

Alles al jaren in bezit maar nooit wat mee gedaan.
Nu een beetje tijd om deze wereld te ontdekken.

Ik heb ook nog een D750 maar elke keer alles ombouwen als de kinderen wat leuks doen vind ik niet wat.
En qua kwaliteit is de sensor van de D7000 nog prima! :Y

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Geweldig stukje werk, bedankt voor toelichting. Maakt dat ik ook wel eens wat zou willen gaan experimenteren: balgje heb/vind ik nog wel ergens, rms adapter dito, aps-c camera present, microscooplensje present, vraagtekens te over. Zoals: wat is je werkafstand (milimeters of microns?), idem voor je balguittrek, wat voor lensje (het zal geen immersielens zijn, maar is het een 4x, een 10x, een 40x?

Ik kan het natuurlijk allemaal zelf gaan uitproberen, maar in dit geval lift ik graag mee op de ervaring van iemand die het wiel al heeft uitgevonden ;). In elk geval complimenten en dank!

• ehtweak
  • Niet online
Het hoeft echt niet altijd een microscoopobjectief te zijn hoor. ;)
Je kunt ook een omkeeradapter gebruiken en b.v. zo'n goedkoop 50mm objectiefje omgekeerd monteren.

Zo is de stacking van deze opname verre van perfect, maar om een idee te krijgen van de mogelijkheden:

ArduinoCPU-stacked by Erik Haak, on Flickr

Of een aardbei van dichtbij:

Strawberry2 by Erik Haak, on Flickr

@bobcom En FotoOpa is ook een interessante bron van inspiratie:
https://www.flickr.com/people/fotoopa_hs/

ehtweak wijzigde deze reactie 21-09-2019 11:44 (6%)

Mooie Plaatjes   

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

bobcom schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:27:
Geweldig stukje werk, bedankt voor toelichting. Maakt dat ik ook wel eens wat zou willen gaan experimenteren: balgje heb/vind ik nog wel ergens, rms adapter dito, aps-c camera present, microscooplensje present, vraagtekens te over. Zoals: wat is je werkafstand (milimeters of microns?), idem voor je balguittrek, wat voor lensje (het zal geen immersielens zijn, maar is het een 4x, een 10x, een 40x?

Ik kan het natuurlijk allemaal zelf gaan uitproberen, maar in dit geval lift ik graag mee op de ervaring van iemand die het wiel al heeft uitgevonden ;). In elk geval complimenten en dank!
Het is een "4x achromatic plan" met een werkafstand tot de sensor van 160mm als ik het goed begrijp.
Ik verzet alles gewoon net zolang tot ik het beeld heb wat ik zoek.
Dus de daadwerkelijke vergroting en balg afstand weet ik niet.

Bij deze foto had ik nog iets meer dan een cm ruimte.
Geen idee hoe het bij een grotere vergroting zit, dat zou ik eens moeten proberen.

Ik vind het geweldig om wat te lezen over de theorie van alles, maar de boel proberen in de praktijk op mn gemakje vind ik toch leuker ;)
ehtweak schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:43:
Het hoeft echt niet altijd een microscoopobjectief te zijn hoor. ;)
Je kunt ook een omkeeradapter gebruiken en b.v. zo'n goedkoop 50mm objectiefje omgekeerd monteren.

Zo is de stacking van deze opname verre van perfect, maar om een idee te krijgen van de mogelijkheden:
[Afbeelding]
ArduinoCPU-stacked by Erik Haak, on Flickr

Of een aardbei van dichtbij:
[Afbeelding]
Strawberry2 by Erik Haak, on Flickr

@bobcom En FotoOpa is ook een interessante bron van inspiratie:
https://www.flickr.com/people/fotoopa_hs/
Er zijn inderdaad meerdere wegen die je naar Rome brengen :)
Blijft leuk dat je in deze hobby zo veel opties hebt en zoveel de keus hebt om zelf te bepalen hoeveel geld je er aan uit wilt geven.

Leuke "site" van FotoOpa!
Geweldige foto's!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak , @superblaag Bedankt voor info! Op de belt die het internet is kom je van alles tegen, van (soms tenenkrommende) filmpjes over omgekeerde lenzen tot microscoopobjectieven vòòr de lens gemonteerd, dus je raakt het spoor makkelijk bijster. Fotoopa heb ik een tijd gevolgd toen'ie nog op skynet.be zat, maar dat is voor mij toch gauw drie bruggen te ver. Maar al met al weer een goede reden om de knoeistaf weer eens ter hand te nemen.

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

bobcom schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:51:
@ehtweak , @superblaag Bedankt voor info! Op de belt die het internet is kom je van alles tegen, van (soms tenenkrommende) filmpjes over omgekeerde lenzen tot microscoopobjectieven vòòr de lens gemonteerd, dus je raakt het spoor makkelijk bijster. Fotoopa heb ik een tijd gevolgd toen'ie nog op skynet.be zat, maar dat is voor mij toch gauw drie bruggen te ver. Maar al met al weer een goede reden om de knoeistaf weer eens ter hand te nemen.
Gewoon ergens beginnen :)
Het is leuk je ergens in te verdiepen en nieuw speelgoed te halen :Y

Blijf gewoon nuchter nadenken en probeer niet te verdrinken.

• LA-384
@ehtweak Ik vind de belichting van je eerste roos niet zo mooi. Mogelijk dat door een kleinere belichtingshoek het reliëf op de blaadjes wat meer benadrukt zou worden, nu oogt het een beetje flets. De compositie daarentegen is prima.

De kleuren van je tweede roos zijn een stuk mooier, daar vind ik de belichting ook prima. Echter mist het hier weer wat aan bokeh, de foto zou mooier geweest zijn wanneer de andere rozen minder duidelijk zichtbaar of zelfs afwezig waren.

@sys64738 De vleugels zijn mooi scherp, dat heb je netjes voor elkaar gekregen. Persoonlijk spreekt het perspectief mij niet zo aan, zo bijna recht van achter.

@superblaag Wow, erg gaaf al dat detail, maar 150 foto's, hoe dicht zat je er wel niet op dat dat nodig was? Soms kun je beter een iets kleiner diafragma aanhouden, door de geringe afstand zit het qua scherptediepte toch wel goed. Je zou eens Zerene Stacker kunnen proberen, die maakt er vaak een betere stack van dan photoshop. Maar nabewerking blijft vaak wel nodig. Mijn eerdere stacks (van 40 foto's), kostten 5 minuten voor het bepalen van de compositie en het maken van de foto's, en 3 uur nabewerking om alle artefacts te verwijderen.

Zelf een tijdje terug ook weer even op pad geweest met de macrolens.

NSFW
spoiler:

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@ehtweak Ja die kleuren van de roos zijn al mooier zo ja. En zo zie je maar. Die oude beestjes kunnen nog prima mee. Mijn 90mm Tamron is ook niet de nieuwste meer en dat beetje zand wat er in zit, helpt ook niet echt maar dan nog kun je er prima platen mee schieten.

@superblaag Mooie stack hoor. Paar kleine schoonheidsfoutjes die je er volgens mij wel uit kunt krijgen. Ik schiet alleen levende insecten dus stacken wordt dan wat lastig maar de resultaten zijn altijd wel mooi.

@LA-384 De eerste twee platen zijn wat mij betreft het mooist. 3 is helaas onscherp en 4 is te druk qua achtergrond.

Hier nog eentje van mij. Ze gebruiken tegenwoordig blijkbaar ook al insecten om de hekken in de duinen te controleren :+

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

LA-384 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 21:36:
@ehtweak Ik vind de belichting van je eerste roos niet zo mooi. Mogelijk dat door een kleinere belichtingshoek het reliëf op de blaadjes wat meer benadrukt zou worden, nu oogt het een beetje flets. De compositie daarentegen is prima.

De kleuren van je tweede roos zijn een stuk mooier, daar vind ik de belichting ook prima. Echter mist het hier weer wat aan bokeh, de foto zou mooier geweest zijn wanneer de andere rozen minder duidelijk zichtbaar of zelfs afwezig waren.

@sys64738 De vleugels zijn mooi scherp, dat heb je netjes voor elkaar gekregen. Persoonlijk spreekt het perspectief mij niet zo aan, zo bijna recht van achter.

@superblaag Wow, erg gaaf al dat detail, maar 150 foto's, hoe dicht zat je er wel niet op dat dat nodig was? Soms kun je beter een iets kleiner diafragma aanhouden, door de geringe afstand zit het qua scherptediepte toch wel goed. Je zou eens Zerene Stacker kunnen proberen, die maakt er vaak een betere stack van dan photoshop. Maar nabewerking blijft vaak wel nodig. Mijn eerdere stacks (van 40 foto's), kostten 5 minuten voor het bepalen van de compositie en het maken van de foto's, en 3 uur nabewerking om alle artefacts te verwijderen.

Zelf een tijdje terug ook weer even op pad geweest met de macrolens.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

NSFW
spoiler:
Mooie scherpte in je foto's!
Foto 1 en 3, vooral de ogen bij 3 zijn mooi!

Afstand was een cm ongeveer.
Mijn gebruikte spullen zijn niet helemaal stabiel nog.
Bij elke draai aan de macrorail van de balg beweegt hij iets.
Elke foto schoot ik dan in een burst van 3.
Nu bezig met wat anders waarbij ik het niet heb gedaan dus dan weet ik ook of dat nodig is.
Deze vlieg was mijn eerste serieuze stack.

Zerene Stacker heb ik vaker voorbij zien komen.
Gekeken wat het kost en dat heb ik er, ondanks de lage kosten, nu nog niet voor over.
Er zijn genoeg andere keuzes die gemaakt moeten worden en daar is een software pakketje er nog niet 1 van.
Maar wie weet..ooit :)
sys64738 schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:50:
@ehtweak Ja die kleuren van de roos zijn al mooier zo ja. En zo zie je maar. Die oude beestjes kunnen nog prima mee. Mijn 90mm Tamron is ook niet de nieuwste meer en dat beetje zand wat er in zit, helpt ook niet echt maar dan nog kun je er prima platen mee schieten.

@superblaag Mooie stack hoor. Paar kleine schoonheidsfoutjes die je er volgens mij wel uit kunt krijgen. Ik schiet alleen levende insecten dus stacken wordt dan wat lastig maar de resultaten zijn altijd wel mooi.

@LA-384 De eerste twee platen zijn wat mij betreft het mooist. 3 is helaas onscherp en 4 is te druk qua achtergrond.

Hier nog eentje van mij. Ze gebruiken tegenwoordig blijkbaar ook al insecten om de hekken in de duinen te controleren :+

[Afbeelding]
Overal wordt op bezuinigt tegenwoorden :P
Mooi scherp kopje van de libelle!

Kan je mij een idee geven hoe ik de schoonheidsfoutjes er uit zou kunnen halen?
Daarvoor post ik ze ook hier :)
Mijn kennis van PS is beperkt en als je niet waar waar je op moeten zoeken kom je geen stap verder op het grote wilde web ;)

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

Nieuw probeersel van mijn kant :)

Ook hier wat schoonheidsfoutjes maar zelf wel blij met het resultaat en van mijn opgedane kennis in PS.

• ehtweak
  • Niet online
@superblaag Die is 8) d:)b

Ik zou 'm graag op groter formaat (nog meer creepier) willen zien.

Mooie Plaatjes   

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

superblaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:03:
Nieuw probeersel van mijn kant :)

[Afbeelding]

Ook hier wat schoonheidsfoutjes maar zelf wel blij met het resultaat en van mijn opgedane kennis in PS.
Gaaf. Mooi scherp! Ik zou de hele foto wat lichter maken wel.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@superblaag Super gave foto. Hij mag alleen wel wat lichter en zijn rechter oog (voor de kijker links), had wel iets beter belicht mogen zijn. Nu zie je maar een klein deel van de facetten. Maar verder echt super mooi hoor.

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

Zo dat is snel gegaan :P

Bedankt allemaal voor jullie commentaar!
Ik zal eens kijken naar het wat lichter maken.
Zelf ben ik wat donkerder altijd in mijn kleuren merk ik.

En als je een weekje bezig bent geweest met een foto zie je het zelf ook wat minder goed misschien.

Deze versie beter?
sys64738 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:23:
@superblaag Super gave foto. Hij mag alleen wel wat lichter en zijn rechter oog (voor de kijker links), had wel iets beter belicht mogen zijn. Nu zie je maar een klein deel van de facetten. Maar verder echt super mooi hoor.
Bedankt voor de belichting tip!
Was inderdaad prima te belichten.

superblaag wijzigde deze reactie 25-09-2019 10:36 (51%)

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

superblaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:26:
Zo dat is snel gegaan :P

Bedankt allemaal voor jullie commentaar!
Ik zal eens kijken naar het wat lichter maken.
Zelf ben ik wat donkerder altijd in mijn kleuren merk ik.

En als je een weekje bezig bent geweest met een foto zie je het zelf ook wat minder goed misschien.

[Afbeelding]

Deze versie beter?

[...]

Bedankt voor de belichting tip!
Was inderdaad prima te belichten.
Beter wat mij betreft! :) Zijn rechter oog komt nu ook beter uit de verf.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@superblaag Ja, zo is ie veel mooier.

Hoera, het is weer herfst en dus paddenstoelen-seizoen. Vrijdag even de tijd gehad om het bos in te gaan. Het weer hield niet over met lichte regen maar dat is juist wel goed weer voor de paddenstoelen. Had meerdere mooie platen geschoten waar dit één van de beste was. Nog steeds wel paar kleine schoonheidsfoutjes (zoals het witte/groene blad rechts op de grond... had ook bruin moeten zijn natuurelijk). Dus heb me al voorgenomen volgende keer beter op mijn compositie te letten.

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@sys64738 Fijn plaatje. Mooie kleur zo!

• LA-384
@superblaag Ontzettend gave plaat weer. Is dit een crop, of maak je de foto kleiner voor tweakers? Zoiets wil je eigenlijk in volle glorie zien, hoewel dan de oneffenheden op de haartjes meer op zullen vallen.
Hoe kom je eigenlijk aan al die dode insecten? Ik zie ze bij mij thuis eigenlijk nooit :+

@sys64738 Mooie kleur paars! Dat maakt een enigszins cliché onderwerp toch weer bijzonder. Ik krijg gelijk weer zin om zelf ook op pad te gaan, maar baal dan dat dat er de komende weken niet in zit.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@LA-384 Clichés zijn een keuze. Je kunt er altijd een eigen originele draai aan geven. Dat wil niet zeggen dat clichés per definitie slecht zijn maar ik vind het ook altijd leuker om niet voor die 13 uit een dozijn plaat te gaan.

En ja, de herfst is echt de tijd om er met de camera op uit te gaan. Helaas heb ik zelf ook erg weinig tijd om op pad te gaan. Je zou er bijna vrije dagen voor op nemen....

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

SnoeiKoei schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:45:
[...]

Beter wat mij betreft! :) Zijn rechter oog komt nu ook beter uit de verf.
Bedankt!
Ben er zelf ook blijer mee zo.
Soms zie je het zelf niet meer als je er uren aan werk.
sys64738 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:38:
@superblaag Ja, zo is ie veel mooier.

Hoera, het is weer herfst en dus paddenstoelen-seizoen. Vrijdag even de tijd gehad om het bos in te gaan. Het weer hield niet over met lichte regen maar dat is juist wel goed weer voor de paddenstoelen. Had meerdere mooie platen geschoten waar dit één van de beste was. Nog steeds wel paar kleine schoonheidsfoutjes (zoals het witte/groene blad rechts op de grond... had ook bruin moeten zijn natuurelijk). Dus heb me al voorgenomen volgende keer beter op mijn compositie te letten.

[Afbeelding]
Mooi kleur paddestoel zeg!
Leuk dat er 1 terug komt in de achtergrond.
Ik stoor me niet zo aan dat blaadje rechts..
Het is zoals het was/is toch :)
LA-384 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:31:
@superblaag Ontzettend gave plaat weer. Is dit een crop, of maak je de foto kleiner voor tweakers? Zoiets wil je eigenlijk in volle glorie zien, hoewel dan de oneffenheden op de haartjes meer op zullen vallen.
Hoe kom je eigenlijk aan al die dode insecten? Ik zie ze bij mij thuis eigenlijk nooit :+
Bedankt!
Geen crop, alleen de grote aangepast naar 1280 bij nog iets.

Soms liggen ze dood bij je raam of in de tuin.
En anders moet je ze vangen :p

• superblaag

superblaag

Mooi spul hoor!

Kickje :)

Dit mooie kleine blaadje/bloempje lag bijna onder mijn schoenen.
Het is een dingetje van ongeveer 2cm in doorsnede.

Mijn insteek was om het zo natuurlijk mogelijk, maar uiterst fragiel vast te leggen.

superblaag wijzigde deze reactie 16-10-2019 16:31 (13%)

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True