Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
Het is een Caridina multidentata een garnalensoort uit japan/taiwan. En inderdaad door aquarium glas gefotografeerd. Hoe meen je dat van die positie precies? het is inderdaad "op de kop" als je dat bedoelde omdat voor garnalen onder en boven een vreemd begrip isdvdkiwi schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:39:
Is het een klein garnaaltje?
Leuk beestje en hij staat er prima op (door aquariumglas gefotografeerd?) maar ik vind de foto door de positie van het beestje niet heel lekker kijken
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Helemaal omgeven door ladingen aan lekkere hapjes:

Spider15 by Erik Haak, on Flickr
HighRes exemplaar alhier.
@sys64738
@kalekat
@PatrickvL
@EfBe
@Montana
@Histamine
@dvdkiwi
Nummer 1 van Montana springt er voor mij echt uit met de gele achtergrond. Ik vraag mij af of de vignetting iets moet worden opgehelderd. zeker wanneer hij groot wordt afgedrukt.
@ehtweak Mooie copositie. Had rechts misschien iets minder web gemogen. Wel prachtig licht op de spin!
Van mij een klein beetje macro met mijn 16mm 1.4 lens. Nooit eetrder naar Macro gekeken, maar vind het wel erg mooi. Maar ook zeker uitdagend. De echte Macro closeups hier zijn wel heel vet mat alle details.
Voor mij dus een eerste tryout. De 16mm heeft een korte schersptelstand, maarja dat moeten ze wel blijven zitten ;-)

[ Voor 37% gewijzigd door Tomas_ op 13-08-2018 08:52 ]
Dank je wel!technonose schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:40:
Prachtige close-ups op de vorige pagina van
@sys64738
@kalekat
@PatrickvL
@EfBe
@Montana
@Histamine
@dvdkiwi
Nummer 1 van Montana springt er voor mij echt uit met de gele achtergrond. Ik vraag mij af of de vignetting iets moet worden opgehelderd. zeker wanneer hij groot wordt afgedrukt.
@ehtweak Mooie copositie. Had rechts misschien iets minder web gemogen. Wel prachtig licht op de spin!
Van mij een klein beetje macro met mijn 16mm 1.4 lens. Nooit eetrder naar Macro gekeken, maar vind het wel erg mooi. Maar ook zeker uitdagend. De echte Macro closeups hier zijn wel heel vet mat alle details.
Voor mij dus een eerste tryout. De 16mm heeft een korte schersptelstand, maarja dat moeten ze wel blijven zitten ;-)
[afbeelding]
[afbeelding]
Jouw tweede foto vind ik er leuk. Zeker dat gestreepte van die wants trekt lekker de aandacht!
Ik heb zelf altijd moeite met de focus. Deze krijg ik op de 1 of andere manier niet lekker op de ogen van het beestje.
@technonose Mooie eerste poging. En dat met een 16mm non-macro.... prima lens voor macros met nog wat achtergrond/context.
Hier nog een "oudje" van mij (lees: 3 maanden geleden geschoten of zo. Vond de verticale lijnen en de egaal groene kleur hem wel af maken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Als je door de zoeker kijkt, zie je dan ook waar het scherp is (je depth-of-field) ? Ookal is dat veelal bij een volledig open lens, toch helpt dat wel. Soms helpt het de scherpte van de zoeker wat bij te stellen. En het is ook vaak gewoon geluk hebben en veel shots maken. Ikzelf hou vaak de knop half in, beweeg langzaam totdat het scherp is en druk dan af, terwijl ik dat probeer te timen zodat het 'scherp' moment samenvalt met wanneer ik volledig heb uitgeademd. Klinkt allemaal erg ingewikkeld maar gaat meestal vanzelf na een tijdje. Ook is het bij veel insecten niet nodig om volledig in te zoomen.kalekat schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:55:
[...]
Ik heb zelf altijd moeite met de focus. Deze krijg ik op de 1 of andere manier niet lekker op de ogen van het beestje.
@sys64738
Idee is leuk, vind alleen de kleuren wat flets. Geen flits gebruikt neem ik aan?
Hier nog 4 van mij:
1: (De Elzen)

2: (De Elzen)

3: (St. Pietersberg)

4: (St. Pietersberg)

Uhm durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen. Ik gebruik een Nikon D7200 met een Sigma 105mm macro. Hoe zou ik de zoeker kunnen afstellen?EfBe schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:51:
[...]
Als je door de zoeker kijkt, zie je dan ook waar het scherp is (je depth-of-field) ? Ookal is dat veelal bij een volledig open lens, toch helpt dat wel. Soms helpt het de scherpte van de zoeker wat bij te stellen. En het is ook vaak gewoon geluk hebben en veel shots maken. Ikzelf hou vaak de knop half in, beweeg langzaam totdat het scherp is en druk dan af, terwijl ik dat probeer te timen zodat het 'scherp' moment samenvalt met wanneer ik volledig heb uitgeademd. Klinkt allemaal erg ingewikkeld maar gaat meestal vanzelf na een tijdje. Ook is het bij veel insecten niet nodig om volledig in te zoomen.
Waar je doorheen kijkt, zit daar niet een klein wieltje naast? (Op mijn canon 700d wel, daarmee kun je de scherpte van de zoeker bijstellen). Lens ligt het niet aan, ik gebruik exact dezelfde (wel manual focuskalekat schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:18:
[...]
Uhm durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen. Ik gebruik een Nikon D7200 met een Sigma 105mm macro. Hoe zou ik de zoeker kunnen afstellen?
[ Voor 8% gewijzigd door EfBe op 21-08-2018 12:39 ]
O bedoel je zo afstellenEfBe schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:38:
[...]
Waar je doorheen kijkt, zit daar niet een klein wieltje naast? (Op mijn canon 700d wel, daarmee kun je de scherpte van de zoeker bijstellen). Lens ligt het niet aan, ik gebruik exact dezelfde (wel manual focus)

Zou het toch nakijken, kan toch schelenkalekat schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:17:
[...]
O bedoel je zo afstellen. Ik denk niet dat het daar aan ligt. De rest van mijn foto's zijn wel scherp op de plek dat ik wil hebben. Ik heb het puur bij de macro dat ik ze niet scherp krijg op de plek waar ik wil (zal wel te maken hebben met de smalle scherptediepte
)
zoals deze regendaas: iso 100, f9, 200ms. langzaam bewegen en dan snel afdrukken. (en bij dit beestje dan ook snel wegwezen voordat ze achter je aankomt
f9 helpt natuurlijk ook, je moet dan wel bijflitsen vaak (ik gebruik een speedlite met zelfgemaakte diffuser) maar als je dat geen probleem vindt dan kun je daarmee je scherptediepte ook vergroten
[ Voor 37% gewijzigd door EfBe op 21-08-2018 17:24 ]
@EfBe Nee, ik flits nooit en ik vind de kleuren juist wel OK zo. Waar ik me klein beetje aan stoor is de donkere buik van de vlieg. Flitsen geeft vaak van die highlights die ik echt niet mooi vind.
De laatste plaat die je post, is prima. Mooie rust en goede compositie. Die vorige serie vond ik de meeste wat te druk. En die hadden dus die higlights/reflecties,
Mja, je mist veel dan hoorsys64738 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:40:
@EfBe Nee, ik flits nooit en ik vind de kleuren juist wel OK zo. Waar ik me klein beetje aan stoor is de donkere buik van de vlieg. Flitsen geeft vaak van die highlights die ik echt niet mooi vind.
Wat is er precies te druk aan 1, 3 en 4, als ik vragen mag? Foto 2 met die kleine bloemetjes, mwah, de rest is super rustig. Tja de highlights, meestal onvermijdelijk tenzij je niet flitst maar dan moet je camera wel goede ruishandling hebben bij hoge iso waarden, mijn canon 700d levert iig dan mega ruis op bij f9 en auto iso. Overigens is de daas foto met dezelfde flits geflitst als de restDe laatste plaat die je post, is prima. Mooie rust en goede compositie. Die vorige serie vond ik de meeste wat te druk. En die hadden dus die higlights/reflecties,
@Histamine grappig
@dvdkiwi iets te donker voor mij, verder wel een foto met wat spanning
@ehtweak mis iets scherpte, idee erachter is goed
@technonose mooi, fijn van kleur
@sys64738 een fijne foto, mooi gedaan
@EfBe een fijne serie, mooi duidelijk, ook die van de regendaas
Ik maak er zoveel dat het soms moeilijk kiezen is wat zal ik laten zien. Maar hier 7 foto's van de laatste weken.
En ik gooi er maar wat kleur in.
1)

2

3

4

5

6

7

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Je mist scherpte?Montana schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:03:
@ehtweak mis iets scherpte, idee erachter is goed
Ik had notabene een link geplaatst naar een high-res exemplaar...
Op die versie kun je haartjes op de poten van de spin tellen.
Deze vind ik het prettigst om naar te kijken. Alleen die witte randen voegen niets toe imho.

BusyWasp by Erik Haak, on Flickr
Check de metadata van deze foto maar eens.
15 (!) jaar geleden, met de allereerste Nikon DSLR (D100) gemaakt en de aloude Tamron 90mm macro.

Ondanks f/13 eigenlijk nog te weinig scherptediepte. Maar destijds (in 2003) had ik nog niet gehoord van focusstacking. En veel dichterbij durfde ik niet te komen om één beestje groter in beeld te nemen.

@Montana Zoals al gezegd, heel gaaf die hommel!
@EfBe Die ogen

Default blanke hetero
@Ebayzo Weer lekker bezig met je macro lens. Mooi zo. Leuke platen waarvan nummer 2 mijn favoriet is. Mooie ogen. 1 is netjes in focus maar heeft een erg drukke achtergrond. Een andere hoek (zijkant misschien) geeft waarschijnlijk rustigere achtergrond. Bij 3 vind ik de hoek niet zo lekker. Ik ben meer van van de zijkant of recht van boven. Persoonlijke smaak denk ik. En 4. Tja microscopische insectjes op en roze bloemetje. Die vind ik niet zo'n boeiend onderwerp.
Gister ook weer wat tijd om op pad te gaan met de camera. Mooi zonnig weer maar helaas iets te veel wind. Gelukkig een windstil plekje gevonden in de duinen waar de insecten lekker aan het zonnebaden waren. Een mooie dode boom vormde een prima decor en met wat geduld is het gelukt om dichtbij genoeg te komen voor wat mooie platen. Bij deze vind ik de flares van zijn voorste vleugels wel een leuk detail. En de ogen blijven sowieso super natuurlijk.

Commentaar op mijn drukke achtergrond was ik het mee eens, maar hij zat gewoon echt lullig. Daar was niets anders van te maken ben ik bang. Ach, al doende leert men`.
Default blanke hetero

En gister met nieuwe fliters aan het proberen geweest. Wel beetje proberen gebleven, vind de donkere achtergrond wel heel heftig zo. Snap nog niet helemaal hoe ik daar controle over krijg.

[ Voor 25% gewijzigd door Ebayzo op 20-09-2018 14:39 ]
Default blanke hetero
Ticking away, the moments that make up a dull day
Overigens het "harde flitsen" is ook wel een dingetje nog denk ik. Toch eens wat experimenteren in de huiskamer hiermee.

[ Voor 39% gewijzigd door Ebayzo op 22-09-2018 15:09 ]
Default blanke hetero
Dan zelf maar iets inbrengen. Klikbaar voor 2000px

Een béétje op zoek naar een doel om het feit dat ik laatst de Tokina 100mm f/2.8 Macro heb aangeschaft mee te verantwoorden. Ik vond het wel een charmant schroefje.
Pull-back voor de liefhebber:

Helaas geen macro lens meer :3Wormaap schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 19:07:
Wat posten hier maar weinig mensen meer macro tegenwoordig! Ik herinner me dit als een superactief topic, waar ik elke keer over andermans foto's kwijlde. @Ventieldopje waar zijn de beestjes!?
Dan zelf maar iets inbrengen. Klikbaar voor 2000px
[Afbeelding]
Een béétje op zoek naar een doel om het feit dat ik laatst de Tokina 100mm f/2.8 Macro heb aangeschaft mee te verantwoorden. Ik vond het wel een charmant schroefje.
Pull-back voor de liefhebber:
spoiler:
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Klikbaar voor 2048px

Bonuspunten voor wie weet wat het is, zou niet héél moeilijk moeten zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 21-12-2018 18:31 ]
The Great Gatsby natuurlijk, maar als foto niet helemaal mijn ding.Wormaap schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:31:
[ Voor 95% gewijzigd door Ebayzo op 22-12-2018 06:39 ]
Default blanke hetero
Nog eentje van eerder

Helaas iets te donker uitgevallen. Maar reflectie vond ik wel erg leuk zo.
Default blanke hetero
Inderdaad, details zie je genoeg. Mooie foto. Als er nog iets minder scherptediepte in zou zitten dan springt het good-morning er echt goed uit.Wormaap schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:31:
Macro draait natuurlijk niet alleen om beestjes en andere kleine dingen, maar kan ook details laten zien die je normaal gesproken mist. Daarom een stukje boek
Klikbaar voor 2048px
[Afbeelding]
Da's helemaal waar. De reden dat ik daar deze keer niet voor heb gekozen is omdat ik de foto heb genomen voor een Gurushots-challenge met als thema 'Filling the frame'. Ik wilde dus juist iets meer scherpte tot de rand van het frame, maar wel iets dat je een onderwerp zou kunnen noemenJolke schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:11:
[...]
Inderdaad, details zie je genoeg. Mooie foto. Als er nog iets minder scherptediepte in zou zitten dan springt het good-morning er echt goed uit.
@ehtweak: Gemaakt met jouw lampjes
Klikbaar voor 2048px

Ben ik trouwens de enige die zich he-le-maal scheel kijkt tijdens het editen van foto's met veel rood?
[ Voor 24% gewijzigd door Wormaap op 03-01-2019 18:55 ]
Nee hoor. Me too...Wormaap schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:37:
Ben ik trouwens de enige die zich he-le-maal scheel kijkt tijdens het editen van foto's met veel rood?
Vind roodtinten altijd de lastigste kleuren om het juist/natuurgetrouw te krijgen. Ondanks gekalibreerde schermen...
BTW: het zijn niet meer mijn lampjes, maar jouw lampjes.
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 03-01-2019 19:49 ]
Blijkt een stuk lastiger dan gedacht, maar het is uiteindelijk toch redelijk gelukt
Klikbaar voor 2048px.

Setupfoto:

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 05-01-2019 15:58 ]

Rest van de kiekjes van die dag staan hierrrr
Wel leuk die spoiler
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Iets dichterbij kan nog, en anders heb ik m'n Raynox DCR-250 nog. Heel eerlijk: ik ben drie uur bezig geweest om het zover te krijgen (die druppels blijven niet echt lang hangenpsyBSD schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:46:
@Wormaap kun je met die lens niet dichterbij en dan focusstacken? Het idee is wel leuk, maar iets groter komt het geheel beter tot zijn recht denk ik. De 40(?)cm tot het onderwerp is best een eind.
Wel leuk die spoiler

Het is trouwens al een stack, van wel twee hele foto's. Focus in de druppel is toch net anders dan op het blad, dus die heb ik los genomen en even simpel met een mask samengevoegd in PS.
@Terrz Hoewel niet zo superscherp dat het eng wordt, toch een erg mooie plaat. Vooral de compositie en pose van de vlinder. Heb je de voorgrond zelf wat waziger gemaakt? De bokeh vind ik daar niet zo mooi.
Hmm, dat ziet er lekker uit

Nomnomnom...

Helaas niet lekker scherp, maar past leuk in de serie
Voldaan terug naar mijn hol

Vraag aan de gevorderden hier. Ik schiet macro's nu met een 105mm objectief. Merk alleen dat de focus distance vaak voor binnen projectjes wat ver is om lekker te kunnen werken. Is het zo dat een 50mm (of 60mm) dit verkleint waardoor je dichter op je object kan komen?
[ Voor 28% gewijzigd door Ebayzo op 06-01-2019 11:29 ]
Default blanke hetero
Een kortere lens gaat inderdaad je werkafstand verkleinen. Waarom wil je dat? De meeste mensen vinden een langere werkafstand juist fijn. Denk aan insecten die niet schrikken en ruimte tussen je lens en object voor licht.
Licht eens ja, maar het waren echt "snapshots". Geen mogelijkheid om even snel wat licht erbij te zetten en flitsen leek me ook geen goed idee. Maar zoals ik al zei, het is nog alles behalve automatische piloot en heb nog niet alles op een rijtje op zo'n moment. Oefening baart kunst laten we maar zeggen. Ben allang blij dat ik nog steeds enthousiast benWormaap schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:45:
Leuke serie zo! Mag wel wat meer licht bij. Dan kan ook meteen je sluitertijd omlaag en heb je minder last van shake
Een kortere lens gaat inderdaad je werkafstand verkleinen. Waarom wil je dat? De meeste mensen vinden een langere werkafstand juist fijn. Denk aan insecten die niet schrikken en ruimte tussen je lens en object voor licht.
Ja, het is ook niet ter vervanging van de 105, want deze is inderdaad in de natuur wel weer ideaal. Zal wel een onlogische gedachte zijn ook verder. De zoektocht van een beginneling
Default blanke hetero
Nooit van gehoord, maar ga ik zeker checkenLA-384 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:31:
@Wormaap Mooie foto! Jij hebt ook de foto's/videos gezien van Don Komarechka? Ik wil dit zelf ook eens gaan doen. Heb je hetzelfde ook eens geprobeerd zonder die fancy flits opstelling?
Zonder flits heb ik voor deze opstelling niet geprobeerd, maar dat is ook het makkelijke van het spul toch hebben liggen. Ik moest hier bij 1/6 sluitertijd ISO tot 10k oppompen om in Live View te kunnen focussen, dus het zou zeker minder dan optimaal zijn. Meer naar het raam bewegen kan natuurlijk, maar dan heb ik in mijn huis minder bewegingsruimte. Buiten kun je dit redelijk vergeten, het kleinste briesje brengt je al out of focus
Edit: Overigens valt die fancy lichtopstelling nog wel mee.
- Godox XPro-C trigger: 52 euro
- Godox TT600 flits: 72 euro
- Godox softbox + mount: 50 euro (ik had'm tweedehands van een medetweaker, maar dit is de nieuwprijs)
- Lichtstatiefje: 2 stuks voor 29 euro bij Amazon (Amazon Basics)
(De onderste trigger op de setupfoto is een Cactus v6, waarmee ik een Yongnuo-flitsje triggerde dat het voor de uiteindelijke plaat niet gehaald heeft.)
203 euro voor de hele opstelling dus, en het opent een wereld aan creatieve mogelijkheden. Mijn macrolens was de helft duurder, en ik weet zeker dat vrijwel elke Tweaker die in dit subforum post een veelvoud ervan in individuele stukken uitrusting heeft zitten. Heck mijn cameraband was bijna net zo duur
Het Strobist-topic hier op GoT is helaas helemaal dood. Maar w.m.b. doe je jezelf als fotograaf tekort als je wel investeert in camera's en lenzen, maar er geen simpele off-camera flitsopstelling bij kan
[ Voor 38% gewijzigd door Wormaap op 06-01-2019 13:13 ]
Haha, herkenbaar! Tijdje geleden ook dankbaar gebruik gemaakt van een bosje bloemen dat hier binnen stond:Wormaap schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:37:
Andere mensen nemen bloemen mee voor hun partner, ik om ze te fotograferen

Tip: je kunt kleurstalen van de bouwmarkt gebruiken om verschillende achtergronden te creëren. Kwam er toevallig achter toen we ze hier thuis hadden liggen. Even zoeken naar de wat duurdere verfpotten, hier bij de Karwei hadden ze stevige kaartjes van zo'n 13x18cm. Je kan zelfs een klein gat in het midden maken om een losgeknipte bloem/tak doorheen te wurmen. Zet het geheel vast met een wasknijper op e.e.a. en je hebt handen vrij voor flits, reflector, camerabediening etc.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Haha dat is wel een hele coole truc.tobiasvs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:54:
Tip: je kunt kleurstalen van de bouwmarkt gebruiken om verschillende achtergronden te creëren. Kwam er toevallig achter toen we ze hier thuis hadden liggen. Even zoeken naar de wat duurdere verfpotten, hier bij de Karwei hadden ze stevige kaartjes van zo'n 13x18cm. Je kan zelfs een klein gat in het midden maken om een losgeknipte bloem/tak doorheen te wurmen. Zet het geheel vast met een wasknijper op e.e.a. en je hebt handen vrij voor flits, reflector, camerabediening etc.
Leuke reeks, ik vind vooral dat bijzondere oog interessant. Wellicht is het bij toekomstige foto's mogelijk dat beter in beeld te brengen.Ebayzo schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:24:
Vraag aan de gevorderden hier. Ik schiet macro's nu met een 105mm objectief. Merk alleen dat de focus distance vaak voor binnen projectjes wat ver is om lekker te kunnen werken. Is het zo dat een 50mm (of 60mm) dit verkleint waardoor je dichter op je object kan komen?
Verder weet ik niet hoe groot jouw gecko is, maar ik zou denken dat het groter in beeld gebracht moet kunnen worden. Die 105mm heeft een minimale focusafstand van 31cm. Mijn 80mm heeft een minimale afstand van 25cm, dan zit je echt dicht op je onderwerp. Sowieso heeft macro toch een minimale vergrotingsfactor van 1:1? Dat betekent volgens mij dat op een cropsensor 22mm beeldvullend zou moeten zijn.
Een kleinere brandpuntsafstand heeft volgens mij vooral een ruimere scherptediepte als gevolg.
Zeker doen, is de moeite waard. Als je zijn foto's ziet, snap je mijn opmerking
Het is een stack van zo'n 35 foto's, waarbij ik er dankzij allerlei artefacten aanzienlijk meer werk in heb moeten steken dan aanvankelijk de planning was. Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden, maar de resterende storende elementen kosten me teveel tijd om dat allemaal te corrigeren.
Hopelijk kan ik hier wat tips krijgen van de meer ervaren macro-fotografen.
Waar ik tevreden over ben zijn de kleuren en het detail. Het bloempje is niet groter dan een duimnagel en dankzij macro zie je pas de complexiteit. Ik vind het bijna buitenaards. Ik heb de foto's niet bewerkt, het zijn de jpg's zoals ze uit de camera komen. Het rood/roze/paars op de achtergrond komt door een Anthurium welke ik als achtergrond heb gebruikt. Opvallend was dat de kleur hiervan op de diverse foto's niet consistent bleef, vandaar de overgang van roze naar paars.
Waar ik niet tevreden over ben zijn de halo's rondom de witte blaadjes en de tak rechts. En de willekeur aan scherpe en onscherpe delen.
Veel heb ik al weten te corrigeren, maar het subtiele kleurverloop van de achtergrond, krijg ik niet nagebootst.
Moet ik de oplossing zoeken in nóg meer foto's in de stack?
Ik heb gebruikgemaakt van de 80mm macro lens van Fuji, met een diafragma van ik dacht 6.7 of 5.6. Witbalans en ISO heb ik vastgezet. Enige wat varieerde was de sluitertijd. De focusafstand lag op ongeveer 30cm. Met een statief en afstandsbediening heb ik beweging voorkomen.
Wasbloem - Chamelaucium uncinatum

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 27-01-2019 20:45 ]
Ik weet niet wat je lichtbron is, maar ik gok dat de kleurverloop komt door de variërende sluitertijden, die zou je eigenlijk ook constant willen hebben.
Desalniettemin wel mooie kleuren en zeker geen slechte foto!
[ Voor 5% gewijzigd door F.West98 op 21-01-2019 23:48 ]
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
De lichtbron was de zon afgelopen zaterdag. De foto's zijn in m'n serre gemaakt.
Ik heb eerst enkele pogingen gedaan met de align en blend opties van Photoshop, maar dat resulteerde in een zeer slechte stack.
Daarna heb ik Zerene Stacker gebruikt, wat veel beter ging. Misschien diafragma waarde verder verhogen? De scherptediepte van 1 foto is echt bijzonder klein op deze afstand. Dat middelste rode geval had zeker 4 foto's nodig om geheel scherp te zijn.
In Photoshop heb ik vervolgens diverse stukjes "gerepareerd" door deze delen uit de scherpste foto's te kopiëren en die afzonderlijke delen nogmaals te Stacken. Dat gaf dan wel een scherp resultaat. Daarna de overbodige achtergrond weggeknipt en het scherpe deel in de originele stack geplakt. Dit heb ik vooral voor die gele bolletjes gedaan.
Ergens heb ik het idee dat het eenvoudiger zou moeten zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 22-01-2019 06:22 ]
@LA-384: da's een prima poging! Ik heb zelf weinig ervaring met stacken, dus mijn kennis is tweedehands van Facebookgroepen over (extreme) macro
Een (goede) rail helpt natuurlijk, omdat je dan je stappen relatief makkelijk kan aanpassen op de hoeveelheid scherptediepte die je hebt. Met de focusring is dat toch wat lastiger.
* Wormaap vindt stacken eigenlijk teveel werk
Maar het is wel de enige manier om op vergrotingen van meer dan 1x nog écht wat zinnigs te doen.
Case in point: Sneeuw yay! Gemaakt met de Tokina 100mm f/2.8 Macro met een Raynox DCR-250 erop, voor een effectieve vergroting van grofweg 2.5x. Scherptediepte is er dus nauwelijks, en 's avonds buiten in de sneeuw ga ik niet staan stacken
Klikbaar voor 2048px.

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 22-01-2019 20:40 ]
Sneeuw profiteert juist van stacken, maar ik snap dat je daar met gevoelstemperatuur -80 weinig zin in hebt
Opvallend is dat er zoveel scherp lijkt. Bij mijn 80mm 2.8 heb ik de indruk dat de scherptediepte veel kleiner is.
Default blanke hetero
@Ebayzo: Hij is inderdaad niet zo duur, maar kwalitatief is het een érg leuk lensje. Voorzetlenzen hebben een wat slechte naam, vooral door eBayfrutsels van een tientje. De Raynox heeft ook daadwerkelijk drie lenselementen in twee groepen. De DCR-250 levert inderdaad een vergroting van ongeveer 2,5x op, op een 1x macrolens. Ik zou wel adviseren om er een set step-downringen bij te halen waar een 43mm front-threadversie bij zit. Het klemsysteem dat bij de Raynox geleverd wordt werkt op zich prima, maar is best groot en lomp. En zo'n klem voelt voor mij toch niet helemaal goed
Default blanke hetero
Hyacinth - hyacinthus orientalis

Helaas nog steeds een lichte halo rond het blad linksboven, maar gelukkig niet zo storend door de minder contrasterende achtergrond. Ik denk inmiddels ook waar die halo door veroorzaakt wordt, dat moet een gevolg zijn van gigantische blur die gepaard gaat met de kleine scherptediepte (F/2.8 dit keer). In een groot deel van de foto's is dat betreffende blad blurry en daardoor ook een stuk groter. Hoewel blurry, contrasteert het wel weer met de achtergrond, waardoor het programma het als onderdeel van de foto ziet.
Hoe dan ook, deze foto zie ik als geslaagd
Default blanke hetero
Dan maak ik verschillende foto's (druk af met afstandsbediening), waarbij ik tussendoor telkens een klein beetje aan de focusring draai. Mijn lens moet nogal wat slagen maken om de focus noemenswaardig te verplaatsen. Ik denk dat ik telkens zo'n 3 ribbels opschuif. Op het oog kun je dat iig niet doen, daar is de scherptediepte te klein voor.
Aangezien Photoshop er dit keer ook een bende van maakte, heb ik deze foto met Zerene Stacker gestacked. Vervolgens de export nog wat gefinetuned in Lightroom. Gelukkig hoefde ik bij deze poging niets te repareren. Er zitten wat kleine onscherpe delen in de foto, maar die zitten op onopvallende plaatsen.
[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 27-01-2019 19:25 ]
Default blanke hetero
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ziet er erg goed uit! Je vorige foto ook al.
Afhankelijk van de lens is de focus ring niet altijd de beste manier om van focus afstand te veranderen bij stacking. Bij de focus veranderen kan de brandpuntafstand ook redelijk veranderen, waardoor je vaak in de achtergrond en buitenste delen moeilijke situaties krijgt bij het stacken.
Wanneer je op één klein detail zit gaan beide opties prima, maar met name bij bloemen waar veel meer scherp in het frame zit vond ik dat een stuk moeilijker.
Je zou ook eens met een focus rail kunnen spelen, dat ging bij mij ook altijd een stuk sneller; klik, kwart-slag-draai en repeat. Ik vond een focus rail een gigantisch verschil geven, en kon het snel genoeg doen om ook nog wat waterdruppeltjes op de bloemen te sprayen zonder dat ze rond de laatste foto weg zijn.
Default blanke hetero
Als ik je de eerste en een van de laatste foto's laat zien, snap je wat ik bedoel:

Op de eerste foto zie je hoe wazig het blad linksboven is, toch is er nog een contrast met de achtergrond. Ik verwacht dat de software dat herkent als iets wat in beeld moet blijven.
Hier een "timelapse" van de verschillende foto's. Ik heb tegen het eind een correctie gemaakt in sluitertijd (het werd bewolkter), maar had dat niet moeten doen. Voor het eindresultaat maakt het geen verschil, maar in de timelapse zie je een duidelijke sprong in belichting. Een les voor een volgende stack; kunstlicht gebruiken.

De bloem zie je langzaam kleiner worden, alsof de camera er verder vanaf gaat. Dat zal te maken hebben met de interne focuslenzen die zich dus van de bloem af lijken te verplaatsen.
@SndBastard Een focus rail verplaatst dus de hele camera+lens t.o.v. het onderwerp. Geeft dat dan niet hetzelfde effect als de interne focus van mijn lens? Door de afstand tov het onderwerp te veranderen, krijg je ook dat de achtergrond verandert tov de voorgrond, of zit ik er naast? Het zal wat meer controle geven, maar ik denk dat je dezelfde nadelen houdt.
[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 27-01-2019 20:29 ]
Met de focus ring je de vergroting (en de brandpuntafstand - "focus breathing"), met een rail verander je in principe alleen de afstand tot je onderwerp. In essentie ook alleen maar puur het scherptepunt, maar ik vond dat een stuk prettiger werken. Daarnaast hoef je ook je camera helemaal niet aan te raken, dus elimineer je nog een mogelijke variabele.Ebayzo schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:20:
@SndBastard maar met een focusrail verandert je vergroting (minimaal) lijkt me? Maar dit zal dan je stack software weer compenseren in het proces?
Uiteraard is het geen goed of fout, maar wellicht een tip om mee te nemen. Bij macro is/was het proces voor mij waardevoller dan de uitkomst
@LA-384
Mooi, die animatie. Daarmee zie je precies wat ik bedoelde; je ziet naast de focus ook het perspectief veranderen. Dat gebeurt altijd, ook met een focus rail, maar wat minder extreem.
Als je in de buurt van Tilburg zit mag je mijn rail wel eens lenen?
[ Voor 17% gewijzigd door TweakMDS op 27-01-2019 22:01 ]
Maar zeker een mooi resultaat!
Leuk speelgoed. Van het weekend eens uitgebreid mee experimenteren
Default blanke hetero
Een Micro-NIKKOR-P Auto 1:3.5 f=55mm geheten.
(ooit zelf Ai gemodificeerd)
Het zijn net feestslingers:

CommonHazel1 by Erik Haak, on Flickr
maar voor veel mensen helaas wel een bron van hooikoorts
Grappig om te zien, hoe 3 opnames, van dezelfde boom, op dezelfde plek, enkele minuten na elkaar, een zo'n verschillend eindresultaat opleveren. Dit mede door de lichtval en de achtergrond.

@ehtweak Blijft en leuk onderwerp. En de kleuren zijn ook mooi zo met het geel en blauw. De compositie vind ik wat minder. Wat minder druk of zelfs helemaal egaal blauw had ik mooier gevonden.
Zelf ook weer met de camera op pad geweest. Lente is extreem vroeg dit jaar dus lekker insecten aan het schieten geweest. Niet een "echte" 1:1 macro maar ik vond hem hier evengoed wel op zijn plaats. Bijen die druk aan het werk zijn, blijft een mooi gezicht.

Het kan zijn dat het aan de leeftijd van het objectief ligt - objectieven waren vroeger wat rauwer c.q. minder verfijnd in mijn beleving - maar het kan ook aan de f11 liggen. Ik begrijp dat je voor maximale scherptediepte gaat, maar de achtergrond is wat onrustig nu. Wel heel fijn licht en een mooi lentegevoel. Net als die van @sys64738 eronder.ehtweak schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:26:
Maar weer eens een oudje (uit 1970!) van stal gehaald.
Een Micro-NIKKOR-P Auto 1:3.5 f=55mm geheten.![]()
(ooit zelf Ai gemodificeerd)
@sys64738 En ik afgelopen weekend maar denken dat het nog te vroeg was voor dit soort taferelen, om vervolgens niet met de camera op pad te gaan. Erg mooie foto en fijne kleuren. De pixelpeeper in mij ziet dat de bij niet ragscherp is, maar dat zal in de meeste gevallen niet opvallen. De bloem op de achtergrond contrasteert mooi met de bij, waardoor die laatste nog wat meer/duidelijker eruit springt. Hoewel je er geen invloed op kon hebben, was het mooier geweest wanneer de bloem op de achtergrond wat verder weg had gestaan en dus waziger was geweest. iig een foto die ik zelf ook eens zou willen maken.
Oh en de bij is volgens mij wel ragscherp hoor (ik kan de haartjes op zijn lijfje tellen). Maar op 300mm / F2.8 / 1 meter heb je maar 5mm aan scherptediepte. De bij vloog net wat schuin voor de camera langs waardoor zijn achterlijf/kont inderdaad niet meer binnen het focal plane viel. Maar de rest wel.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Tijd voor iets anders?
@sys64738 Approaching runway crocus1, gear down, lower speed, adjust flaps.
Prettige lente kleurtjes.
Kleine opmerking; wellicht ietsje croppen zodat dat bruine takje rechtsonder en het paarse bloemblad helemaal rechts aan de rand, niet meer zichtbaar zijn. (?)
Ik had geen heggenschaar bij me om de rest van die vervelende takken weg te snoeien.sys64738 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:19:
@ehtweak Blijft en leuk onderwerp. En de kleuren zijn ook mooi zo met het geel en blauw. De compositie vind ik wat minder. Wat minder druk of zelfs helemaal egaal blauw had ik mooier gevonden.
Helaas kon ik geen positie vinden dat ik vrij zicht had, achter het onderwerp.
Idd jammer, maar ik zat al op f/11. En ik heb nog ff geprobeerd of ik stacking kon toepassen. Maar alles bewoog toch nog behoorlijk, ook al stond er nauwelijks wind.LA-384 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 18:58:
@ehtweak fijne kleuren, jammer dat het onderste van de sliert niet helemaal scherp is. De achtergrond zou ik wegphotoshoppen, ik denk dat een egaalblauwe achtergrond mooier is. Blauw en oranje gaat altijd goed samen.
[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 02-03-2019 23:51 ]
Zelf weer blij met de lente. Paar mooie dagen afgelopen week en zodra het zonnetje schijnt zijn de insecten ook weer van de partij. Hier een bij die zich lekker aan het volproppen is op een blauwe bosanemoon, toch wel 1 van de fotogeniekste bloempjes als je het mij vraagt. Rustige achtergrond erbij en kind kan de was doen

Meteen nog maar even foto toevoegen om de gang er beetje in te houden hier. Het mooie van macro-fotografie is dat je je in je eigen achtertuin al helemaal uit kunt leven. Neem dit lieveheersbeestje nou. Die zat lekker in het zonnetje op te warmen in deze holle tak van een hortensia in mijn tuin. De pittige highlights zijn beetje jammer maar de kleuren vond ik wel weer veel goed maken.

nitpicking: persoonlijk vind ik em nòg beter wanneer 180 graden gedraaid. En het spinnenweb zou ik wegshoppen
Zelf vond ik wat vuurwantsen in de tuin. Ik heb er wat foto's van gemaakt, waaronder een fotostack uit de hand. Die ga ik komende week eens proberen in elkaar te zetten.
Denk dat 180 graden draaien je direct ziet dat het niet natuurlijk is ivm de richting van het zonlicht. Maar dat spinnenweb kon ik inderdaad nog wel eens wegpoetsen om te kijken of dat beter wordt.
@Ebayzo Leuk tafereeltje en goed op het voorste oog gefocust. Maar ik vind de plaat wel erg druk. Veel dingen op de foto die niks toevoegen en alleen maar afleiden. Less = more. Natuurlijk kun je ze niet vragen om even stukje te verkassen maar misschien was er een mooiere hoek te vinden?
Default blanke hetero
Ik wilde eens iets met een reflectie doen, dus heb m'n tablet-scherm opgepoetst en het bloempje erop gelegd.
40 foto's en 3 uur nabewerking (irritante halo's weer) later, is dit het resultaat:
Ik heb nog wat aanpassingen gemaakt in verhouding/crop, ontwikkelinstellingen en witbalans. Nu ben ik tevreden met het resultaat.

Plumblossom by LA-384, on Flickr
[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 06-04-2019 21:25 ]
Is het een enkele opname, of heb je gestacked?
Licht(e) opmerking: het blommetje had iets meer mogen 'sprankelen'. Wat meer 'umpf' in het wit/geel zelf.
BTW: voor zoiets gebruik ik meestal een spiegel (heel goedkoop via de kringloop winkel) in combinatie met een gematteerd stuk glas.
Zelf vorige week vrijdag nog even op pad geweest. Heerlijke ochtendmist en douw dus mooie druppels op het gras en dan een flauw zonnetje erop. Dan kun je bij wijze van spreken per ongeluk je camera laten vallen en je hebt nog een goeie plaat

Ik vind zelf de kleuren ook wat missen, maar ik weet niet goed wat. Het lijkt niet een kwestie van levendigheid en verzadiging omhoog gooien toch? Misschien is het een gebrek aan schaduw? Foto is gisteravond rond 19.30 gemaakt. Volledig bewolkt en enigszins grauwe lucht. Ivm de reflectie in de tablet ben ik binnen bij de schuifpui gaan staan, zodat er niets anders dan het bloempje zichtbaar was in de tablet.
Heb je een voorbeeld van die spiegel constructie? Op internet wordt vaak zwart plexiglas genoemd.
@sys64738 Dàt is het waarschijnlijk, ik zat steeds met een horizontale foto te pielen, maar verticaal zal beter zijn denk ik ja. Voordeel van zwarte achtergrond rondom is dat ik er alles van kan maken
Verder mooie foto ook, van dat gras. Ik ken dat gevoel wel dat de enige uitdaging is om niet teveel goede foto's te maken (zodat je niet meer kunt kiezen). Ik heb dat afgelopen herfst gehad bij zonsopkomst.
Nou, zo ingewikkeld is het niet hoor.
Aangezien ik het liefste een gematteerde spiegel wilde hebben voor dit soort werk, maar die eigenlijk niet kon vinden bij de 2de hands spullen heb ik een spiegel gekozen (zowel een heldere/blanke alsmede een enigszins getinte) en daarop een glasplaat gelegd die aan één zijde ruw/gematteerd (waarschijnlijk gezandstraald/geëtst) is.
Ik heb voor beiden maar liefst 50 cent per stuk betaald.
En die leg je dan op elkaar als je foto's wilt maken.
Alleen de spiegel, dan krijg je dit effect:

De getinte spiegel met matte glasplaat:

of zoiets:

Inmiddels heb ik nog wat aanpassingen gemaakt en ik denk dat het nu een stuk beter is. Zowel qua crop, als qua kleuren.
Lekker plaatje om naar te kijken. Geeft mij echt een gevoel van een luie zondagochtend met een waterig zonnetje op de camping.
Met de pleerol onder je arm naar het toilethuisje sloffen op je slippers en dan zeiknatte poten krijgen

Klopt het dat die scherpte precies op de weerspiegeling in de grotere druppels ligt? Het lijkt net alsof je die 1 voor 1 gekloond hebt totdat je beter gaat kijken
Zelf ben ik afgelopen woensdag weer eens naar Vlinders aan de Vliet in Leidschendam geweest. Zoals de naam al verraad heb ik daar natuurlijk wat fladderende vriendjes getracht vast te leggen.
Hier 3 van mijn beste resultaten:

Desondanks vind ik de beperkte scherpte-diepte wat afbreuk doen aan de foto's. Ik heb even op je Flickr pagina gekeken en daar staan dan (in mijn ogen) toch betere tussen, zoals die twee op een bloem.
Uhm... goeie vraag. Ik heb werkelijk geen idee. Ze zijn gemaakt met een 105mm Sigma macro lens. Ik gok dat ik op minimale focus afstand gezeten heb.LA-384 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 21:36:
@kalekat Hoe dicht ben je op de vlinders gaan zitten? Ik vind dat bijzonder lastige beestjes om te fotograferen en daarom vind ik het al knap dat je ze hebt weten vast te leggen.
Desondanks vind ik de beperkte scherpte-diepte wat afbreuk doen aan de foto's. Ik heb even op je Flickr pagina gekeken en daar staan dan (in mijn ogen) toch betere tussen, zoals die twee op een bloem.
Vwb de scherpte diepte. Ik ben me nog aan het verdiepen in foto stacken maar daar kom ik nog niet helemaal uit.
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen