Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:09
Ik denk dat die verblind was door de flitser. Want hij bleef best lang in dezelfde houding zitten. Zou dit kunnen?

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:45
Wat aan het spelen met een Minolta MD 100mm f4 macro, met bijbehorende macroring. Eerste indruk is wow... ondanks de stevige manual-focus leercurve.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:43

sys64738

Press play on tape

@leendertv Die eerste plaat is echt gaaf. Heerlijk dat heldere groen en blauw zo bij elkaar. Die tweede is ook mooi hoor maar qua compositie en kleuren toch minder catchy.

@Hamed Die eerste... haha. Alsof ie poseert met zo'n 'looking at me' gezicht. Denk dat beide platen nog iets mooier geweest zouden zijn als er minder afleidende elementen in de foto's zouden zitten. Less is more.

Zelf net ook weer even op backyard safari geweest. Liep eigenlijk gewoon wat rond in de tuin maar er waren echt heel veel libelles dus toch maar even de camera erbij gepakt. Vond deze het leukst. Lijkt een beetje op een alien gezicht. Zijn camouflage doet het in ieder geval prima ;-)

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
Verdikkeme.... na 4x kijken zag ik eindelijk pas hoe de foto in elkaar steekt.

• dvdkiwi
  • Registratie: april 2007
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

Bijzondere kijk op het beestje, zo zie je ze zelden gefotografeerd worden.
Ik vind het geslaagd :)

PSN ID/ XBL= zuperkiwi // Kunnen we alsjeblieft een beetje op de spelling letten? // Flickr

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:54
quote:
sys64738 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:38:

Zelf net ook weer even op backyard safari geweest. Liep eigenlijk gewoon wat rond in de tuin maar er waren echt heel veel libelles dus toch maar even de camera erbij gepakt. Vond deze het leukst. Lijkt een beetje op een alien gezicht. Zijn camouflage doet het in ieder geval prima ;-)

[afbeelding]
Mooie foto hoor, volgens mij woon je om de hoek aangezien ik je foto ook voorbij zag komen op facebook in je bent.... als ;)

Mijn paludarium met gifkikkers

• Tiwazz
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:53
Erg sterk @sys64738 !

Nikon D610 - Nikkor 28mm f1.8 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 105mm f2.8 micro | Flickr: ndonkersloot | PSN: ndonkersloot

• psyBSD
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 05-09 21:04

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik liep in de tuin en ineens hoorde ik deze kerel:

Locust by Stephan Arts, on Flickr

@Ploink Je hebt gelijk, hier een iets andere bewerking:
Grasshopper by Stephan Arts, on Flickr

psyBSD wijzigde deze reactie 05-08-2017 15:06 (34%)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R |

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-09 18:58
@psyBSD Die grote lelie vrucht trok meer de aandacht dan de sprinkhaan die ik pas een seconde later zag :D
PS: "Locust" is een treksprinkhaan, zo een die hele akkers in Afrika kaal vreet. Dit is gewoon een sprinkhaan of "grasshopper"

Edit: Die tweede is beter :)

Ploink wijzigde deze reactie 05-08-2017 15:24 (5%)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Stil hier mensen..... OK, het weer helpt niet echt de laatste tijd maar tussen de buien door vallen er nog genoeg insectjes te schieten. Of is iedereen op vakantie

@psyBSD Misschien wel zo leuk om even te reageren op je voorgangers ipv alleen foto's te posten en commentaar te oogsten. Over je foto: de hoek waaronder ie geschoten is, is niet zo denderend. Nu zijn de steel en vrucht inderdaad erg storend aanwezig maar had je de krekel van de zijkant genomen, had je een veel schonere achtergrond gehad. En dus een mooiere plaat.

Van de week kwam ik thuis en zat mijn huis vol met vliegen. Weet ook nog steeds niet waar ze vandaan kwamen maar niet twijfelen en snel camera gepakt. Doordat ze op de ramen zaten hadden ze een mooie spiegeling. Dit is de leukste van de serie (klik voor grote versie):

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Toff
  • Laatst online: 21:23
@sys64738 Die staat er wel heel fraai op!
Sinds ik wat "onkruid" in de tuin heb gezaaid, is de hoeveelheid en de variatie insecten in mijn tuin wel enorm toegenomen, maar ze zitten meestal niet lang genoeg stil :(

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

quote:
sys64738 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:36:
@psyBSD Misschien wel zo leuk om even te reageren op je voorgangers.
Ik schaam me diep :|

@sys64738 over je vlieg, zeer mooie foto, zelf zou ik proberen om de glasplaat nog iets uit te lichten tot deze helemaal wit is. Maar misschien vergt dat het e.e.a. aan post-processing om de vlieg niet te flets te maken. Maar erg mooi.

Die libelle is helemaal mooi, bijzonder standpunt. Het was in eerste instantie wel lastig om te zien wat het is.

@Hamed die eerste is heel mooi zoals hij je aankijkt. De tweede doet mij qua compositie niet zoveel, maar het contrast tussen de groene achtergrond en zijn rode ogen is wel heel mooi. :)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R |

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Toff Thanx. En ja, insecten zijn vrij ongeduldig helaas. Libelles zijn nog het beste te doen en in de ochtend zijn ze op hun rustigst. Maar het blijft een hele uitdaging inderdaad.

@psyBSD Zo erg is het ook weer niet ;-) Maar je tip van die lichtere achtergrond is een goeie. Beetje spelen met de whites zal de boel waarschijnlijk mooier maken zonder de vlieg om zeep te helpen.

• Hamed
Bedankt voor jullie feedback en ik zie weer prachtige foto's voorbij komen :+

Geen idee of ik deze ooit hier geplaatst heb, maar ik plaats hem toch ;)

Fullres 90mm / ƒ11 / 160s / ISO 400

scherpte top, maar mag van mij iets lichter.

Goede vangst! :)

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Hamed Mooi! Rechts mag er van mij nog wel een stukje loze ruimte vanaf (in tikkie lichter idd) maar verder fraai. Full res op 500px komt ie trouwens veel meer tot zijn recht.

• Hamed
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:15:
scherpte top, maar mag van mij iets lichter.

Goede vangst! :)
quote:
sys64738 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:12:
@Hamed Mooi! Rechts mag er van mij nog wel een stukje loze ruimte vanaf (in tikkie lichter idd) maar verder fraai. Full res op 500px komt ie trouwens veel meer tot zijn recht.
Bedankt, ik zal hem vanavond weer eens gaan bewerken :)

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

@psyBSD De tweede komt inderdaad beter tot zijn recht. Wel lijken de kleuren (vooral het oranje) wat oververzadigd; ze komen onnatuurlijk over op mij.
@sys64738 De vlieg staat er mooi scherp op! Zo worden ze niet vaak op de foto gezet. Leuk dat je ook nog wat van zijn groenblauwe kleur in de reflectie ziet.
Toeval of niet, hier zaten er van de week ook opeens 7 á 8 binnen, zonder dat de deur open is geweest :/
HG anti vliegen spray, 5 minuutjes wachten en ze liggen te breakdancen op de vensterbank.
@Hamed Fijne plaat, vooral op groot formaat. Is deze al opnieuw bewerkt? (zo nee > ik vind 'm prima zo)

PSN ID/ XBL= zuperkiwi // Kunnen we alsjeblieft een beetje op de spelling letten? // Flickr

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13:49
@Hamed Mooie plaat vind hem ook wel mooi zo met de ruimte aan de rechterkant. Geeft wat meer visie op de omgeving

Hier nog een oudje van mij

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

Net weer terug van vakantie, helaas het topic niet zo gevolgd en ik loop natuurlijk redelijk achter met het geven met reacties op mijn voorgangers. Maar ik kan mij wel vinden in de al gegeven reacties. Mooie foto's en een hoge kwaliteit.

1

2

3

4

iMac K5 27" | FUJIFILM X-H1 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF1.4x TC | XF2xTC

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19:37
@Hamed prachtig die wesp! Je libelle is ook goed geslaagd. Lijkt mij erg lastig om dit moment te vinden. Die libelles vliegen nogal snel heen en weer.

@psyBSD de tweede bewerking is inderdaad mooier.

@sys64738 mooie spiegeling, al vind ik de witte achtergrond iets minder

@Robbie521 De kleuren ogen iets flets, vooral bij het geel. Dit is denk ik de zon?

@Montana Is dit met de 50-140mm lens gemaakt? Heb je dan een extreme crop gemaakt of kan die lens zo extreem dichtbij focussen? Ik vind de kleuren erg goed geslaagd en de eerste de mooiste.

Vorige week een aantal zweefvliegen gespot.

DSC_2154 by Sj44k13, on Flickr

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Kijk, weer lekker veel activiteit hier. Leuk!

@Robbie521 Das wel hele kleine preview ;-) De foto zelf is leuk alleen die knop rechts stoort me. Misschien kijkt een vierkante crop met alleen het onderwerp erop wel stuk lekkerder...

@Montana welkom terug. En gelijk weer mooie serie. Nummer 2 is toch echt de mooiste. De stadsreus (Volucella zonaria, grootste zweefvlieg van NL...).

@Sj44k13 Mooi. Het onderwerp had nog wel iets groter in beeld gemogen maar met 105mm is dat misschien lastig te doen zonder het beestje weg te jagen.....

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

@Sj44k13 Bedankt en ze zijn niet gecropt maar wel extra gebruikt de MCEX11 + een Raynox DCR5320 Pro en dan de +3

iMac K5 27" | FUJIFILM X-H1 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF18-55 | XF1.4x TC | XF2xTC

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

@Robbie521 Leuk zo op z'n kop. Heb je dat zelf gedaan of hingen de bloem en de knop zo?
Ik heb de foto hier, voor het kijkgemak, even horizontaal geflipt en je ziet er niet aan af dat de foto niet zo hoort ;)

@Montana hele fijne platen, mooie zachte kleuren ook! Die bovenaanzichten pakken prima uit :)
De iso1600 zie je nergens terug, is dat jouw werk geweest of kan je camera er gewoon erg goed mee overweg?.

@Sj44k13 In eerste instantie dacht ik dat ik 'm wat te druk vond, maar je oog wordt eigenlijk al direct richting de zweefvlieg getrokken; de drukte is absoluut niet storend :)

• Sj44k13
Dank voor het commentaar allen :)

Hier een aantal van vandaag:
DSC_2345 by Sj44k13, on Flickr

DSC_2299 by Sj44k13, on Flickr

DSC_2246 by Sj44k13, on Flickr

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• Hamed
Bedankt voor jullie commentaren.

Ik heb ook verder geprobeerd om hem te bewerken. Zal mijn nieuwe versie binnenkort hier poosten.

De onderstaande foto is met de Voigtländer 90 SL-II genomen en niet de 90FE

Fullres 90mm / ƒ6.3 / 160s / ISO 100

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

@Sj44k13 De eerste en de derde zijn erg fijn om naar te kijken. Mooie compositie ook :)
De tweede vind ik, vanwege de onscherpe bloemen linksvoor, te druk.

@Hamed De eerste, zonder twijfel. Zwart/wit vind ik bij deze plaat niet echt goed uitpakken.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Sj44k13 Vind die eerste het mooist. Compositie uit het midden werkt goed en ook het kleurcontrast tussen het rood/oranje en groen werkt goed. Ik zou alleen het vliegje rechts weg clonen (OCD kicking in?!? ;-) ). En misschien het oranje iets meer naar rood trekken.

@Hamed Kleur, zonder enige twijfel. Hele mooi plaat zo. Mooi zoals alles van links het beeld in komt.

@Sj44k13 gaaf dat lieveheersbeestje. Goed gebruik gemaakt van de negatieve ruimte.

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• Sj44k13
@dvdkiwi @sys64738 @PdeBie dank! Het vliegje ga ik nog eens bekijken :)

• Toff
  • Laatst online: 21:23
quote:
Hamed schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:54:
Bedankt voor jullie commentaren.

Ik heb ook verder geprobeerd om hem te bewerken. Zal mijn nieuwe versie binnenkort hier poosten.

De onderstaande foto is met de Voigtländer 90 SL-II genomen en niet de 90FE

[afbeelding]

[afbeelding]
Ook geen fan van de Z/W en de kleurenversie mag wat mij betreft wel wat krapper.

• bla_bla
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 12:31
Een paar uit mijn verzamling :)

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

@bla_bla een mooie serie, fijne kleuren

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@sj44k13 die zweefvlieg vind ik wel leuk gedaan, alleen jammer van de bloemen in de voorgrond rechtsonder. Uit de tweede set vind ik het lieveheersbeestje het mooist, de twee zweefvliegen die eronder staan doen mij qua compositie niet zoveel. Misschien omdat ze te centraal staan of te direct van voren.

@montana stuk voor stuk mooie platen, enige puntje van kritiek, bij de eerste vind ik het ongemakkelijk dat je net het puntje van de ring van stampers mist. Het komt niet over alsof dat bewust is gedaan.

@hamed die in kleur vind ik het mooist, zwart-wit haalt in deze foto het leven eruit. Ik vind de compositie en de bokeh zeer sprekend.

@bla_bla stuk voor stuk mooie foto's, maar ik zou ze niet plaatsen in een serie. Daarvoor zijn ze te verschillend. Bij de laatste heb ik het gevoel dat hij scheef is, dat maakt het wat ongemakkelijk om naar te kijken.

Ik heb vanmorgen wat roofdieren vastgelegd:

On a leaf by Stephan Arts, on Flickr

Under a thread by Stephan Arts, on Flickr

Having lunch by Stephan Arts, on Flickr

Wasp in the shade by Stephan Arts, on Flickr

psyBSD wijzigde deze reactie 23-08-2017 14:20 (15%)

• bla_bla
Na lang wachten nieuwe lens binnen, aantal shots uitgeprobeerd

Raindrops on leaf by Yu Hang Cheung, on Flickr

White flower pollen by Yu Hang Cheung, on Flickr

Bee at work by Yu Hang Cheung, on Flickr

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13:49
@bla_bla ik vind van alle drie de 1e mij het meeste aanspreken met de donkere achtergond en de druppels erg mooi.

Met welke lens zijn ze gemaakt

Ik zelf ben ook even aan het spelen geweest. wil graag meer macro gaan fotograferen. nu nog heel veel oefenen.

DSC08561 by Robbert Fielemon, on Flickr

DSC08495 by Robbert Fielemon, on Flickr

DSC08458 by Robbert Fielemon, on Flickr
@bla_bla Die 'White flower' vind ik prettig om naar te kijken! Beetje sprookjesachtig en rustgevend flora landschap.

@Robbie521 Die felrode bloem springt er ook uit! Maar die wittige bloem in de linkerbovenhoek zou ik wegclonen/content-aware wegpoetsen o.i.d.; die leidt af.
En de verzadiging van het groen erom heen zou ik terugschroeven en 'zachter' laten overkomen.

Zelf maak ik liever niet-beestjes macro's, maar deze gehandicapte spin in onze achtertuin, vond ik wel toepasselijk:

Spider02 by Erik Haak, on Flickr

Spider01 by Erik Haak, on Flickr

Je kunt duidelijk zien dat 'ie wat ledematen mist... ;) En nee, de fotograaf was niet verantwoordelijk voor deze verminking. :+

Mooie Plaatjes   

• bla_bla
@Robbie521 Ziet er goed uit, de rode bloem trekt mij ook meer aan. Maar ik denk dat het nog iets dichterbij kan, voor wat meer details :). Macro fotograferen is inderdaad leuk en interessant, je kan er veel tijd aan besteden aan kleine dingen

@ehtweak Ziet er scherp uit en veel details! Je gebruikt een tripod neem ik aan, doe je ook nog iets met de belichting? :o

Vandaag naar Kleine Costa Rica in Someren geweest om wat vlinders te fotograferen :). Hierbij een aantal die ik heb gemaakt.

Ik had ook een tripod bij, maar kwam later achter dat ik de quick release plate thuis had laten liggen :F |:(

Gelukkig blijven vlinders goed stil zitten, maar ga zeker nog een keer terug!

bla_bla wijzigde deze reactie 04-09-2017 10:26 (18%)

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

@bla_bla het wordt gewaardeerd als je ook even commentaar geeft op je voorgangers ;)

• bla_bla
@dvdkiwi Comment aangepast, was inderdaad wel netjes geweest om het te doen :) mijn excuses daarvoor
quote:
bla_bla schreef op zondag 3 september 2017 @ 23:52:

@ehtweak Ziet er scherp uit en veel details! Je gebruikt een tripod neem ik aan, doe je ook nog iets met de belichting? :o
Ja, leuk he, al dat kriebelgebeuren? 8) En die onregelmatige spindraden.
Nee hoor, gewoon uit de hand genomen. Zoals je kunt zien was in dit geval de zon mijn lichtbron, juist omdat die zowat door de spin heen, voor belichting zorgde. :Y

Mooie Plaatjes   

• bla_bla
quote:
ehtweak schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:49:
[...]

Ja, leuk he, al dat kriebelgebeuren? 8) En die onregelmatige spindraden.
Nee hoor, gewoon uit de hand genomen. Zoals je kunt zien was in dit geval de zon mijn lichtbron, juist omdat die zowat door de spin heen, voor belichting zorgde. :Y
Oh, want ik zag dat je sluitertijd op 1/25 stond, dacht ik dat je een tripod gebruikte. Je hebt het dan nog goed stabiel vast kunnen houden :o. Knap hoor :), je ziet inderdaad dat er licht doorheen schijnt en de witte puntjes bij je eerste foto zijn waterdruppels?

• Gene
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:00
@ blabla, lekkere kleuren, dof is niet te gek, zou er zomaar een paar kunnen laten uitprinten en aan de wand hangen.
Zelf ook bezig geweest in de vlinderhoeve

https://flic.kr/p/Ym4UkU

...

Gene wijzigde deze reactie 12-09-2017 13:08 (14%)

• bla_bla
quote:
Gene schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:01:
@ blabla, lekkere kleuren, dof is niet te gek, zou er zomaar een paar kunnen laten uitprinten en aan de wand hangen.
Zelf ook bezig geweest in de vlinderhoeve

https://flic.kr/p/Ym4UkU

...
Dankjewel, printen heeft zeker een andere kijk op foto's. Heb zelf een paar andere foto's vergroot uitgeprint, het is alleen zo prijzig als je ze op groot formaat uit print :)

Persoonlijk ben ik meer van het dichterbij fotograferen, mijn opmerking op je foto zal dan ook zijn dat je wat dichterbij kan fotograferen ;) . De gele vlinder die je daarna hebt is wel meer mijn smaak :)

• Gene
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:00
En bedankt voor de reactie, Inderdaad gaat uitprinten soms wel een aardige duit kosten, maar ja, je hebt het onderwerp wel zelf vastgelegd... :P

Dichterbij kon ik helaas niet komen met de 18-105, beide fotos zijn al aardig gecropt. Een en ander was meer om te zien wat de camera deed. Vanuit dat perspectief bezien ben ik redelijk tevreden.

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21:50
@bla_bla Erg mooie closeups, ze zien er wel een beetje "ruisig" uit, of is dat de bewerking?

@Gene Ik zie 2 foto's op flickr staan, maar lijken niet echt scherp, lijkt wel beweging oid?

Toen straks een spin buiten zien zitten, vanaf onder gemaakt richting de lucht, vandaar de witter achtergrond, spinnenweb heb ik bewust laten zitten anders lijkt het net alsof die op een tafel zou zitten oid..

A7III | 5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Keversloper
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 21:36
Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Michel van der Klooster, 33 jaar en fulltime fotograaf. Ik ben al een hele tijd lid van Tweakers en kijk regelmatig op de site voor het laatste nieuws en tricks. *knip*

Woutoud wijzigde deze reactie 01-10-2017 00:44 (39%)
Reden: Ruikt een beetje naar spam. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:27

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Leuk, we zijn benieuwd naar je foto's. ;)

Woutoud.com

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 20:19
quote:
Wat is die derde voor een eng beest? Het lijkt op een kruising tussen een sprinkhaan, een wesp en een schorpioen. Ik heb net wat gegoogeld, maar kan het niet vinden.

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

@CasGas Mooie kruisspin. Ik had het persoonlijk mooier gevonden als het web zelf wat meer zichtbaar was geweest, nu mis ik het idee dat je naar boven kijkt. Het is dat je het erbij vertelt, anders had ik het niet geweten. De spin zelf staat er echter lekker strak op.

Wat foto's uit mijn collectie van afgelopen zomer:
Kruisspin (Araneus diadematus) by Ed Rendum, on Flickr
Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr
Zuringwants (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr
Vlinderstrikje (Pyrophaena rosarum) by Ed Rendum, on Flickr
Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) by Ed Rendum, on Flickr

Ik ben nog niet zo lang bezig met macro-/insectenfotografie bezig (sinds vorig jaar) en ik heb nog een hoop te leren maar het begint te komen :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

quote:
Jorgen schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:05:
[...]

Wat is die derde voor een eng beest? Het lijkt op een kruising tussen een sprinkhaan, een wesp en een schorpioen. Ik heb net wat gegoogeld, maar kan het niet vinden.
Schorpioenvlieg

Wikipedia: Schorpioenvliegen (familie)

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
FooLsKi schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:28:
@CasGas Mooie kruisspin. Ik had het persoonlijk mooier gevonden als het web zelf wat meer zichtbaar was geweest, nu mis ik het idee dat je naar boven kijkt. Het is dat je het erbij vertelt, anders had ik het niet geweten. De spin zelf staat er echter lekker strak op.

[afbeelding]Kruisspin (Araneus diadematus) by Ed Rendum, on Flickr
[afbeelding]Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr
[afbeelding]Zuringwants (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr
[afbeelding]Vlinderstrikje (Pyrophaena rosarum) by Ed Rendum, on Flickr
[afbeelding]Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) by Ed Rendum, on Flickr

Ik ben nog niet zo lang bezig met macro-/insectenfotografie bezig (sinds vorig jaar) en ik heb nog een hoop te leren maar het begint te komen :)
Mooie foto's hoor :) De onderste is een Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum), Bloedrode heeft volledig zwarte poten.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

quote:
SnoeiKoei schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:15:
[...]

Mooie foto's hoor :) De onderste is een Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum), Bloedrode heeft volledig zwarte poten.
Thanks! :)
Dus toch een steenrode. Ik dacht gelezen te hebben dat de bloedrode een doorlopende zwarte rand in de ogen had en de steendrode weer niet.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
FooLsKi schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

Thanks! :)
Dus toch een steenrode. Ik dacht gelezen te hebben dat de bloedrode een doorlopende zwarte rand in de ogen had en de steendrode weer niet.
Nee, dat is het verschil tussen Steenrode (wel een hangsnor) en Bruinrode (geen hangsnor) :) Die hebben beide lichtgestreepte poten dus dan wordt dat verschil belangrijk.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

quote:
SnoeiKoei schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

Nee, dat is het verschil tussen Steenrode (wel een hangsnor) en Bruinrode (geen hangsnor) :) Die hebben beide lichtgestreepte poten dus dan wordt dat verschil belangrijk.
Gesnopen, muchas gracias! :)

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

Tijd voor een topic kickje:

X-T2 | FUJINON XF80mm F2.8 R LM OIS WR Macro

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

Mooie plaat @Montana !
Ik vind vooral de compositie erg geslaagd, zonder daarbij de mooie scherpte en kleurencontrast teniet te willen doen.
Is dit een recente foto uit de vrije natuur?

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

quote:
dvdkiwi schreef op maandag 29 januari 2018 @ 01:49:
Mooie plaat @Montana !
Ik vind vooral de compositie erg geslaagd, zonder daarbij de mooie scherpte en kleurencontrast teniet te willen doen.
Is dit een recente foto uit de vrije natuur?
Dank je, maar is in een vlindertuin gemaakt een weekje geleden.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:02
quote:
Mooi in beeld gebracht. Ik zou zelf de schaduwen nog iets oplichten. Of door direct al voor spotmeting te kiezen.
quote:
FooLsKi schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:28:
[...]
Mooi voorbeeld van alledaagse / vrij normale dieren die je in elke tuin kunt vinden en toch prachtig in beeld gebracht. De laatste foto vind ik het meest geslaagd, vanwege de mooie scherptediepte. De compositie en kleuren zijn ook prima en daarom bekijkt deze foto fijn. De eerste drie foto's zijn ook goed, maar daar leiden de drukke achtergronden wat meer af (plekjes verdord blad, of de bladeren buiten de scherptediepte).
quote:
Montana schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:56:
Tijd voor een topic kickje:

X-T2 | FUJINON XF80mm F2.8 R LM OIS WR Macro

[afbeelding]
Prachtig! Mag voor mij wel een tikkeltje helderder. Zie waarschijnlijk ook wel terug op de rechterkant van het histogram.

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

X-T2 | XF80mm F2.8 R LM OIS WR Macro
1)

2

3

4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
@Montana fantastische fotos! 2e is wat jammer dat er wat vegetatie voor zit, maar geeft op zich ook wel weer een 'gluurders' effect ;) Ik zie dat je hoge iso's gebruikt, heb je niet veel last van ruis? Ik gebruik meestal iso 100 en dat is zelfs nog wel noisy (Canon 700D, waar het wellicht aan kan liggen).

2 foto's van afgelopen zaterdag @ De Elzen, vlakbij de Biesbosch.

Lead developer of LLBLGen Pro.
https://fransbouma.com

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:05

DirtyBird

Praktiserend denker

@Montana en @EfBe, mooie foto's allebei. Ik zie wel bij beide iets waar ik me een beetje aan stoor (met name als ik de foto zelf heb gemaakt) en dat is dat de flitser zo'n sterke weerkaatsing geeft op de insecten. Vooral het soldaatje van montana heeft er 'last' van. Ik heb de afgelopen dagen veel in de tuin gezeten op zoek naar beestjes, maar ik wacht elke keer toch zoveel mogelijk met schieten tot er geen wolken zijn en er direct zonlicht op mn onderwerp valt.
Meeste foto's gooi ik alsnog wel. Ik heb overigens zelf nog geen macro lens. Ik zit op de m.zuiko 60mm macro te asen, maar tot die tijd schiet ik met mn 14-42 kitlens met +10 diopter. Ik heb ook een +10 voor mn 40-150, maar de DOF is dan minder dan 1 mm.
Daarover gesproken, de scherptediepte van je de tweede foto van @EfBe is dan wel weer top he, de voorkant van het insect èn de kern van de bloem waar ie voor gaat d:)b schitterend.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

quote:
DirtyBird schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:43:
@Montana en @EfBe, mooie foto's allebei. Ik zie wel bij beide iets waar ik me een beetje aan stoor (met name als ik de foto zelf heb gemaakt) en dat is dat de flitser zo'n sterke weerkaatsing geeft op de insecten. Vooral het soldaatje van montana heeft er 'last' van. Ik heb de afgelopen dagen veel in de tuin gezeten op zoek naar beestjes, maar ik wacht elke keer toch zoveel mogelijk met schieten tot er geen wolken zijn en er direct zonlicht op mn onderwerp valt.
Meeste foto's gooi ik alsnog wel. Ik heb overigens zelf nog geen macro lens. Ik zit op de m.zuiko 60mm macro te asen, maar tot die tijd schiet ik met mn 14-42 kitlens met +10 diopter. Ik heb ook een +10 voor mn 40-150, maar de DOF is dan minder dan 1 mm.
Daarover gesproken, de scherptediepte van je de tweede foto van @EfBe is dan wel weer top he, de voorkant van het insect èn de kern van de bloem waar ie voor gaat d:)b schitterend.
Dank je, maar geen flitser gebruikt en zal ik ook nooit doen. Het in dit geval gewoon de zon. Wat ik liever niet heb maar je heb niet altijd de keuze.

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

quote:
EfBe schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:58:
@Montana fantastische fotos! 2e is wat jammer dat er wat vegetatie voor zit, maar geeft op zich ook wel weer een 'gluurders' effect ;) Ik zie dat je hoge iso's gebruikt, heb je niet veel last van ruis? Ik gebruik meestal iso 100 en dat is zelfs nog wel noisy (Canon 700D, waar het wellicht aan kan liggen).

2 foto's van afgelopen zaterdag @ De Elzen, vlakbij de Biesbosch.

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie foto's.
En op je vraag, ruis last van. Nee eigenlijk niet. Tot ISO 3200 geen last. Mocht er wel wat in zitten dan even met Nik Dfine, en dan is dat ook weer weg. Dus ik heb dat hele ISO verhaal los gelaten en ga het liefst ook voor laag in de ISO. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
quote:
Montana schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:22:
[...]
Dank je, maar geen flitser gebruikt en zal ik ook nooit doen. Het in dit geval gewoon de zon. Wat ik liever niet heb maar je heb niet altijd de keuze.
Ik zat ook in zonlicht toch geregeld op -1 stop of hoger bij f7+ met een sigma 105mm macro, maar dat is dan met iso 100 en dat zal het verschil uitmaken inderdaad :) Ook bij voldoende licht flits ik toch bij vaak, omdat je dan net wat meer kunt met het beeld in sommige gevallen (bv je hebt niet altijd de keuze waar je staat, dus soms moet je scheef tegen de zon in, wat nare schaduwen op het subject geeft IMHO).

Ikzelf gebruik een speedlite met een eigengemaakte diffuser van een boterkuipje en wit plasticfolie van een playstationverpakking. :) Werkt erg goed, mooi diffuus licht en niet al te veel hotspots.
quote:
Montana schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:25:
[...]
Mooie foto's.
En op je vraag, ruis last van. Nee eigenlijk niet. Tot ISO 3200 geen last. Mocht er wel wat in zitten dan even met Nik Dfine, en dan is dat ook weer weg. Dus ik heb dat hele ISO verhaal los gelaten en ga het liefst ook voor laag in de ISO. Maar het hoeft niet.
Ok, dank voor de info! :) Ik red dat echt niet (Raw zijn toch wel noisy, wat dan weer sharpening bemoeilijkt), is wellicht de instapsensor of iets anders, maar ik heb wel die Dfine plugin, ga daar eens mee spelen, kijken of dat wat oplevert icm hoge(re) iso waarden :)
quote:
DirtyBird schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:43:
Dan mis je een hoop :) Veel insecten blinken nogal. Bladhaantjes bv, echte juweeltjes :) Valt reuze mee hoor. Tuurlijk heb je hotspots af en toe, dat is soms jammer maar je kunt veel wegpoetsen in lightroom. Ook flitsen met diffuser helpt erg goed.
quote:
Dank je :) Had er een aantal gemaakt van deze scene, was erg blij dat er 1 gelukt was, de rest was allemaal net niet in focus. (Dit is op 1:1 vergroting, f7 dus het is erg krap :))

EfBe wijzigde deze reactie 16-04-2018 22:13 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Acmosa
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:23

Acmosa

...no comment.

Ik vind het moeilijk feedback te geven op een onderwerp waar ik zelf weinig tot geen ervaring heb.
De spin van @ehtweak is heel mooi tegen de zon, maar ik zou niet weten hoe of waarom die beter zou kunnen.
Bij @bla_bla is het jammer dat de omgeving zo kunstmatig is. Maar daar kan de fotograaf in dit geval weinig aan doen, denk ik.

Ik wilde deze foto graag eens posten omdat ik wil laten zien waar de Sony RX100 MIII toe instaat is.
Deze foto is gemaakt in de schemering met de onboard flist, iets omhoog gericht tegen mijn hand als reflector.
Beetje creatief met kurk bijna als ik alle andere foto's op dit forum zie.

Wat kan er beter: Drukke achtergrond weg, en bij daglicht schieten.

Acmosa wijzigde deze reactie 10-06-2018 10:28 (4%)

But then again, I could be wrong..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

@Acmosa Door gebruik van de flits creëer je wat fijne dieptewerking in je foto.
Het experimenteel flitsen is goed gelukt, de libel staat prima in de spotlight :)

Een tweetal Rozemarijn Goudhaantjes van mij, kruipend over een stukje lavendel.
Geschoten in de vroege morgen dus er zijn nog enkele dauwdruppeltjes aanwezig.

Rosemary-Leaf Beetle by Danny van Diermen, on Flickr

Rosemary-Leaf Beetle by Danny van Diermen, on Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Leuk. Weer wat leven in dit forum.

@Acmosa Mooi dat je onder best wel lastig omstandigheden nog een leuke plaat hebt weten te schieten. Creatief met kurk inderdaad. Zoals je zelf al aangeeft: maak het jezelf makkelijk en schiet volgende keer lekker bij daglicht. En een rustigere achtergrond is ook een prima idee.

@dvdkiwi Prima gevonden. Mooi dat paars bij paars. De tweede plaat vind ik het mooist vanwege die out of focus lavendel spriet rechts. Lekkere kleuren, mooi onderwerp en prima achtergrond. Mooie macro.

Zelf ook veel geschoten maar dus ook niks hier gepost. Snel mijn leven beteren :-) Deze kwam ik tegen tijdens rondje op een landgoed bij mij in de buurt. Vond hem wel mooi vanwege de details en het tegenlicht dat zijn lichaam en poten mooi op doet lichten.

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

Bedankt voor je reactie :)

Je roofvlieg staat mooi op de plaat, fijne dof heb je gekozen.
Het doorschijnend oranje absorbeert het tegenlicht inderdaad heel fraai!

• EfBe
  • Niet online
@dvdkiwi Cool, rozemarijngoudhaantjes! Altijd leuk :) Erg mooie kleuren en compositie, de dauw maakt het helemaal af :) In NL voornamelijk op lavendel te vinden daar ze zo NL binnenkomen, is de hypothese. Wel mazzel dat je er nog een zag, in de zomer zitten ze voornl. in diapause

@sys64738 mooie plaat, goed gebruik gemaakt van tegenlicht. Zo zie je maar, bijen zijn niet de enige pollinators ;)

Hier een foto uit De Doort in Zuid Limburg. Platvoetje of driehoekszweefvlieg, moeilijk te zeggen van alleen deze foto. Mocht je in de buurt wonen/zijn van dit natuurgebied(je), ga er absoluut kijken, want bij iedere stap zie je weer andere insecten.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

@sys64738 mooie Akkerdisteldansvlieg, Empis livida.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@dvdkiwi mooie platen! Toning is mooi zacht, kleuren niet te overheersend.
@sys64738 dat je zo dichtbij kan komen, echt bizar... hoe heb je deze vergroting bereikt? Ziet er uit alsof het meer dan 1:1 is..
Ik heb sinds drie dagen een Canon 100mm macro (non-L). Grappig dingetje! Hele nieuwe wereld gaat voor je open. Daarom meteen maar aan het uitproberen gegaan, met een beestje, bloemetje en abstract plaatje als resultaat:

Zwartkopvuurkever by Tobias van Stijn, on Flickr
Bloem by Tobias van Stijn, on Flickr
Abstract 1 by Tobias van Stijn, on Flickr

edit: Flickr maakt er wel een potje van met verscherpen zeg...

Komend weekend maar eens wat meer gaan experimenteren. Leek me gaaf om iets te doen met verfpatronen in water, beetje à la dit filmpje. Eerst maar eens gaan zoeken naar wat info over die technieken :)

tobiasvs wijzigde deze reactie 12-06-2018 16:34 (9%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@tobiasvs Leuke eerste poging hoor. Vooral die 2e is prima. Mooi dat blauw en geel zo.

Ik schiet met een Tamron 90mm F2.8 macro die eigenlijk bedoeld is voor Nikon FF. Maar ik heb hem via een adapter op mijn GX8 geschroefd. En dan is het dus een 180mm macro met 2:1 vergroting. Daar kun je vrij leuke dingen mee schieten inderdaad. Hoewel het nog best lastig is om (vooral insecten) er goed op te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

De tweede vind ik ook het meest geslaagd, de eerste is me wat te hard. De derde vind ik wel weer mooi.

Ik ben ook bijna abstract gegaan vandaag; in een veldje Ronde zonnedauw (Drosera rotundifolia).

Benieuwd of jullie het wat vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@SnoeiKoei Fraaie plaat hoor. Vind wel de linker kant stuk interessanter dan rechts. Dus mocht je nog vergroting over hebben, dan graag alleen links en nog iets groter in beeld.

Zelf afgelopen zondag ook nog even rondje wezen lopen. Kon nog net voor de F1 ;-) Paar mooie platen mee kunnen nemen uit de duinen waar dit er 1 van is. Die beesten hebben zulke gave rode ogen. Perfect contrast met het groen van de bladeren. Het zijn 2 foto's in PS samengevoegd want zelfs op F5.6 heb je zo weinig scherptediepte als je op 30 cm afstand zit. Man man. Dus voorste oog komt uit andere plaat. Eigenlijk moet je even erop klikken want pas in het grotere formaat komt hij echt goed tot zijn recht.

quote:
sys64738 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:55:
Die beesten hebben zulke gave rode ogen. Perfect contrast met het groen van de bladeren. Het zijn 2 foto's in PS samengevoegd want zelfs op F5.6 heb je zo weinig scherptediepte als je op 30 cm afstand zit. Man man. Dus voorste oog komt uit andere plaat. Eigenlijk moet je even erop klikken want pas in het grotere formaat komt hij echt goed tot zijn recht.
Idd. d:)b
Wel heel beperkte DOF; je had nog wel wat meer kunnen focus stacken... ;)
Indrukwekkende facetogen. 8)

Wel jammer dat het 'grotere' formaat niet echt groot is. Het is nog steeds << dan de native resolutie van m'n beeldscherm. Grappig hoe de voorste ledematen in de groene mist verdwijnen.

Mooie Plaatjes   

• kalekat
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 20:55
quote:
sys64738 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:55:
@SnoeiKoei Fraaie plaat hoor. Vind wel de linker kant stuk interessanter dan rechts. Dus mocht je nog vergroting over hebben, dan graag alleen links en nog iets groter in beeld.

Zelf afgelopen zondag ook nog even rondje wezen lopen. Kon nog net voor de F1 ;-) Paar mooie platen mee kunnen nemen uit de duinen waar dit er 1 van is. Die beesten hebben zulke gave rode ogen. Perfect contrast met het groen van de bladeren. Het zijn 2 foto's in PS samengevoegd want zelfs op F5.6 heb je zo weinig scherptediepte als je op 30 cm afstand zit. Man man. Dus voorste oog komt uit andere plaat. Eigenlijk moet je even erop klikken want pas in het grotere formaat komt hij echt goed tot zijn recht.

[afbeelding]
Heel gaaf deze! Dat contrast is inderdaad erg leuk zo duidelijk vast te leggen.
Is dit een crop of is dit de hele foto?

Zelf was ik vorig weekend in de tuin bezig en kwam deze beestjes tegen.
Schorsmarpissa (Marpissa Muscosa) by Thijs de Jong, on Flickr

Fly on branch by Thijs de Jong, on Flickr

Kan iemand mij vertellen of dit nou wel of geen macro foto's zijn. Ik ben het spoor een beetje bijster. Het zijn overigens beide crops.
Beide genomen met de Sigma Macro 105mm f/2.8 EX DG.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@ehtweak Ja, ik post ze online meestal in 2200px breed. Voelt toch niet zo lekker om de full res foto online te zetten. En ik zal volgende keer netjes vragen of hij even mooi lang stil wil blijven zitten, zodat ik een stack van 20 foto's kan maken :P

@kalekat Mooie platen. Vooral die tweede spreekt me aan. Mooie kleuren en mooie compositie. Maar je mag wel nog wat dichterbij proberen te komen. Aan de lens ligt het niet ;). En dat beantwoordt meteen je vraag: is dit echt macro? Echt macro wordt gezien als ten minste een 1:1 vergroting op 35mm. Oftewel: een onderwerp van 35mm lang beeldvullend vastleggen op een Full Frame sensor. Maar zo zwart-wit is het wat mij betreft niet en ik zie soms dingen voorbij komen die macro genoemd worden terwijl het bijna portretten zijn...

Mijn foto is zo'n 20% gecropt.

• kalekat
quote:
sys64738 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:21:
@ehtweak Ja, ik post ze online meestal in 2200px breed. Voelt toch niet zo lekker om de full res foto online te zetten. En ik zal volgende keer netjes vragen of hij even mooi lang stil wil blijven zitten, zodat ik een stack van 20 foto's kan maken :P

@kalekat Mooie platen. Vooral die tweede spreekt me aan. Mooie kleuren en mooie compositie. Maar je mag wel nog wat dichterbij proberen te komen. Aan de lens ligt het niet ;). En dat beantwoordt meteen je vraag: is dit echt macro? Echt macro wordt gezien als ten minste een 1:1 vergroting op 35mm. Oftewel: een onderwerp van 35mm lang beeldvullend vastleggen op een Full Frame sensor. Maar zo zwart-wit is het wat mij betreft niet en ik zie soms dingen voorbij komen die macro genoemd worden terwijl het bijna portretten zijn...

Mijn foto is zo'n 20% gecropt.
Dank voor de reactie. Ik ben nog niet zo heel bedreven in Macro fotografie en moet dus nog veel leren. Veel dichterbij durfde ik niet te komen. Hij was nogal schichtig.

Wat kan ik als vuistregel aanhouden dan voor op een crop sensor? moet ik m'n zoekerbeeld vullen dan om echt een macro te krijgen of zie ik dat helemaal verkeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
@sys64738 Jammer van dat blad wat er voor zit, anders was de foto echt goed gelukt. f5.6 is inderdaad wat aan de lage kant, alleen het nadeel is van bv f8 of f9 dat je veelal moet flitsen (of langere sluitertijd of hoge iso) en dat is ook niet altijd bevordelijk ;) Ach ja, trade-offs... ;). Verder goed gelukte stack!
Trouwens de camera die je gebruikt, is dat geen systeemcamera? Je zou kunnen proberen met een hoge fps veel fotos per seconde te nemen (bv 10fps of meer) terwijl je langzaam naar je subject toebeweegt.

@kalekat Die sigma lens gebruik ik ook, echt de beste lens voor macrowerk in het veld. ga je veel plezier aan beleven! Mocht je problemen hebben met de AF, gebruik gewoon manual focus, werkt veelal toch veel beter. Ik gebruik louter handmatige focusing, want de AF van de sigma is wel wat traag (en niet altijd secuur).

'echte macro'... laten we de hobby niet bederven met geneuzel over definities. Ik heb een APS-C sensor en de fotos die ik neem zijn niet altijd full 1:1, dus ze zijn niet 'macro'? LOL sommige mensen hebben echt teveel tijd.

@kalekat je fotos zijn macro-fotos hoor, prima shots, gewoon doorgaan, komt helemaal goed. Neem gewoon veel fotos, telkens een stapje dichterbij, lens focusing bijstellen, wat fotos nemen, klein beetje dichterbij... etc. Als je langzaam nadert en niet wild beweegt dan zien insecten je veelal niet eens of nauwelijks. Dichterbij wil je wel vaak wat hoger diafragmagetal (bv f8 of f9) en dan heb je teweinig licht, dus is flitsen wel aan te raden.

Twee fotos van mij:
Genomen in Meijendel
I'm keeping an eye on you! by Frans Bouma, on Flickr

Genomen in Eusserthal:
Elegance by Frans Bouma, on Flickr

Nog veel meer macros van mij hier: https://fransbouma.com/Macro

EfBe wijzigde deze reactie 26-06-2018 13:17 (6%)

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@kalekat Ik zou me niet zo druk maken over de vergroting en of het wel echt macro is of niet. Gewoon lekker veel schieten. Dan wordt je alleen maar beter en ontdek je vanzelf welke stijl jij leuk vindt. En als dat 1:3 is en je platen zijn mooi, dan is dat toch prima.

@EfBe Mooie platen. De onderste vind ik beetje druk (grote kleurverschillen en onderwerp niet heel nadrukkelijk aanwezig) maar de bovenste is top. Perfect gefocust en mooi scherp.

Tja F5.6 is al op het randje want dan moet ik al naar ISO 800 of zelfs 1600 en das het hoogst wat ik wil gaan voor macro's op mijn GX8. Flitsen is niet mijn stijl/ding. Ik had inderdaad al wel bedacht om een keer de 4K foto mode te gebruiken om een stack-uit-het-handje te maken. Dan schiet je 4K video met losse RAW foto's. Benieuwd of dat gaat lukken.

• EfBe
  • Niet online
@sys64738 :) Flitsen hoeft niet erg overheersend te zijn, net dat beetje extra licht dat je nodig hebt. Een speedlite (bv een yongnuo variant voor weinig via Aliexpress ;)) met een diffuser gemaakt van een leeg margarinekuipje bekleed met wit plastic doet wonderen. Als je de ETTL mode gebruikt en de power dan wat naar beneden schroeft heb je wel difuus licht maar niet de witte overheersende lichtvlekken in glimmende delen.

Ik had een tijdje geleden een manier gezien hoe in het veld te stacken middels een systeemcamera en na lang zoeken teruggevonden: https://www.flickr.com/ph...8086137225/in/dateposted/ wellicht een idee om het uit te proberen :) (in feite het toestel stilhouden en dan langzaam het subject naar de camera toebewegen terwijl je met 10+fps fotos maakt).

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@EfBe Ik schiet altijd levend insecten-spul. Dus het onderwerp naar de camera toetrekken wordt wat lastig. Maar het idee was dus om in 4K modus mijn camera langzaam naar voren te brengen.

De Panasonic G9 begint wel steeds aanlokkelijker te worden. 6K photo mode en 60 FPS raw shooting. Dat laatste dan zonder AF maar dat gebruik ik toch nooit voor Macro en prima geschikt voor dit doel.

• EfBe
  • Niet online
quote:
sys64738 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:11:
@EfBe Ik schiet altijd levend insecten-spul. Dus het onderwerp naar de camera toetrekken wordt wat lastig. Maar het idee was dus om in 4K modus mijn camera langzaam naar voren te brengen.
De persoon waar ik naar linkte schiet ook alleen fotos van levende beesten, die zitten op een takje en dat beweegt hij dan, maar andersom kan ook natuurlijk ;) Kern van het idee is high FPS en die beelden stacken.
quote:
De Panasonic G9 begint wel steeds aanlokkelijker te worden. 6K photo mode en 60 FPS raw shooting. Dat laatste dan zonder AF maar dat gebruik ik toch nooit voor Macro en prima geschikt voor dit doel.
60fps op 6K, holy shit :) Ok, prijs is er ook wel naar natuurlijk...

• kalekat
quote:
EfBe schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 14:46:
@sys64738 :) Flitsen hoeft niet erg overheersend te zijn, net dat beetje extra licht dat je nodig hebt. Een speedlite (bv een yongnuo variant voor weinig via Aliexpress ;)) met een diffuser gemaakt van een leeg margarinekuipje bekleed met wit plastic doet wonderen. Als je de ETTL mode gebruikt en de power dan wat naar beneden schroeft heb je wel difuus licht maar niet de witte overheersende lichtvlekken in glimmende delen.

Ik had een tijdje geleden een manier gezien hoe in het veld te stacken middels een systeemcamera en na lang zoeken teruggevonden: https://www.flickr.com/ph...8086137225/in/dateposted/ wellicht een idee om het uit te proberen :) (in feite het toestel stilhouden en dan langzaam het subject naar de camera toebewegen terwijl je met 10+fps fotos maakt).
Kan je niet beter dan langzaam aan je focus ring draaien? Zodat je focusveld verplaatst?

En is dit dan makkelijker met focus stacking?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@kalekat Dat kan ik geen 60 keer per seconde hoor :P Normaal is dat inderdaad prima manier om focus stacks te doen maar als je haast hebt, gaat die andere methode veel sneller.

@EfBe Breaking news! Die 60 FPS is volledige 20MP RAWs. OK, granted, dat houdt hij maar 1 seconde vol maar nog steeds mind blowing. 6K photo mode is volgens mij 30 FPS maar dat kan ie dus half uur vol houden... Kost inderdaad wat, maar dan heb je ook wat.

Zal maar snel even nieuw foto plaatsen voor de Modjes denken dat we hier alleen maar aan het ouwenelen zijn :9~
Reken maar dat we meelezen! :>

Deze foto is prima voorbeeld van macro die geen 1-op-1 is maar nog steeds overduidelijk een macro. Hij had zich zo mooi verstopt achter de bloem dat het leek alsof hij verstoppertje aan het spelen was. Vind hem wel lekker wegkijken vanwege de rustige achtergrond en de twee diagonale lijnen in de foto.

Woutoud wijzigde deze reactie 27-06-2018 17:57 (1%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

Jongens. Het is zomer hè! Waar blijven al die mooie macro platen?!? (of zijn we bang nu we weten dat de modjes meelezen :+ ).

Hier nog maar eentje om de boel weer beetje op gang te helpen. Handheld stack van 2 platen. Ben vooral blij met de kleuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:18
@sys64738 Mooie platen! De kleuren en scherpte bij die laatste zijn echt super. De compositie vind ik iets minder, ik vind het persoonlijk altijd mooi als er een beetje extra ruimte om het onderwerp aanwezig is.

Ik ben de laatste tijd ook aan het experimenteren met macro fotografie. Hoewel door de flits de achtergrond redelijk donker is geworden ben ik met onderstaande foto toch redelijk tevreden. Helaas lukt het me nog niet om zonder flits scherpe foto's te krijgen bij vergrotingen die richting de 1:1 gaan, iemand tips hiervoor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@PatrickvL Ook een mooie plaat maar hierbij heb ik dan wel weer het gevoel van: wat staat ie akelig verloren in het hoekje. Iets groter in beeld had wel gemogen. Ik ben het absoluut met je eens dat negatieve ruimte soms heel mooi kan werken. Maar met die helemaal zwarte achtergrond doet ie het niet helemaal.

Al mijn macro's zijn geschoten met natuurlijk licht. Ik schiet dan ook alleen op dagen met veel licht. Dunne bewolking of volledige zon werken prima. In dat laatste geval zoek ik altijd plekjes op die net aan in de schaduw liggen want direct zonlicht is killing voor je foto's. Krijg je lelijke highlights van.

Ik schiet met een M4/3 camera en dan op F5.6 of F8 met een 180mm (equiv) lens. ISO probeer ik zo laag mogelijk te houden uiteraard maar meestal zit ik toch wel op de 800 of 1600. Het blijft een trade-off tussen scherptediepte en shutterspeed. Hand held wil ik die laatste toch wel rond de 1/150 of sneller houden anders is het 1 groot blur festijn.

En het laatste "geheim" is gewoon heel veel platen schieten. Laatst in 2 uur zo'n 750 keer afgedrukt. Als ik 10% bruikbaar spul heb, ben ik al blij. En zo nu en dan duik ik in Photoshop om meerdere deels gelukte platen samen te voegen tot 1 mooi geheel.

No one said it would be easy :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatrickvL
@sys64738 Helemaal eens hoor. Ik vind dat, mede doordat de achtergrond zo donker is, de negatieve ruimte te dominant aanwezig is. Ik kon helaas niet dichterbij komen omdat ik op dat moment alleen een 55m lens met een enkele tussenring bij me had. Normaal gesproken gebruik ik een 55mm macro lens, een oude panagor met FD mount, op mijn M4/3 camera waarmee ik wat meer vergroting kan halen.

Ik ga zeker eens proberen met alleen natuurlijk licht te schieten. Hopelijk valt het ruisniveau dan mee als de iso waarden omhoog gaan.

Het hoeft ook niet makkelijk te zijn natuurlijk, het moet wel een uitdaging blijven :-)

Van hetzelfde vliegje/wespje? als hierboven heb ik ook deze nog gemaakt

En een tijdje geleden vond ik dit spinnetje in onze tuin

PatrickvL wijzigde deze reactie 09-07-2018 19:41 (12%)

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

Ook mij was dit topic een beetje ontschoten, terwijl ik materiaal genoeg schiet.
Dus ik moet mij weer even inlezen (inkijken) naar al dat moois.

En hou het even kort, er staan mooie platen bij, erg fijne details en kleuren.
Ik zit al heel lang op dit forum en ook in dit topic, als je dan terug kijkt een aantal jaren
wat is er dan veel vooruitgang gemaakt qua scherpte, en kwaliteit van de foto's.

1

2

3

4

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Montana Vooral die laatste, het 'groen' op 'oranje' geeft een fraai contrast. 8)

BTW: jammer dat je foto's niet klikbaar zijn voor een fatsoenlijke (grotere) versie. Vind het jammer, had graag wat meer details gezien dan dit postzegelplaatje.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

@sys64738 De vlinder achter de bloemknop heb je mooi gevangen. Beest valt ook mooi weg dankzij zijn schukleuren.

@PatrickvL Ik vind de loze ruimte boven het vliegje op het blad juist wel wat hebben, ik ben het dan ook niet eens met de menig dat ie er te klein op staat ;)
Tip voor het schieten van scherpe foto's zonder flits: gebruik een statief en afstandsbediening. Sinds ik dat ben gaan doen zijn mijn macro's ook een stuk beter geworden.

@Montana mooie macro's! Wat ik vooral bij foto 1, 3 en 4 mooi vind is dat het insect zich op een groot gekleurd vlak bevindt, wat zorgt voor een leuk contrast.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@PatrickvL Die laatste vlieg vind ik dan weer beter in balans. Prima plaat. Die spin vind ik qua compositie niet zo boeiend.

@Montana Goed je weer aan boord te hebben ;) Mooie platen weer. Die eerst is zo moo vanwege al dat oranje en de 4e heeft inderdaad een heerlijk kleurcontrast.

Van de week kwam deze krompootdoodgraver ineens naast me zitten. Was bezig met andere diertjes maar gelijk overgestapt. Schijnt dat ze wel vaker heel leger aan mijten op hun rug hebben zitten. Vond het een vrij uniek gezicht.

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

Bijzonder fraaie plaat! :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montana
  • Nu online

Montana

X-H1 ..what else !

Iedereen bedankt

@sys64738 grappig, nog nooit gezien met zoveel mijten, wel eens een paar op een mestkever (bijna altijd)

• PatrickvL
@sys64738 Mooie plaat, bijzonder met zoveel mijten als bagage.

@Montana Wauw, die eerste. Wat een prachtige schakering van groene kleuren.

Waterjuffers in een vroeg avondzonnetje

PatrickvL wijzigde deze reactie 14-07-2018 20:13 (23%)

• Histamine
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 29-08 14:06
Eens iets totaal anders dan alle insecten om te zien wat mensen er van vinden :)

• dvdkiwi
  • Nu online

dvdkiwi

Hoi doei

Is het een klein garnaaltje?
Leuk beestje en hij staat er prima op (door aquariumglas gefotografeerd?) maar ik vind de foto door de positie van het beestje niet heel lekker kijken ;)

Eentje van vorige week.
Lang zitten stuntelen met uitsnedes, uiteindelijk toch een gevonden die voor mij werkt

Jumping spider by Danny van Diermen, on Flickr

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True