Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Handig is ook om de beessies ochtends te fotograferen dan zijn ze minder actief.

Ik heb zelf de tamron 90 mm vc usd. Ben er zeer tevreden over. Had hiervoor de vorige tamron 90mm zonder vc usd.
Ik miste een snelle autofocus. Beessies moet je soms snel kunnen fotograferen. Daarbij is het ook van belang dat de macro lens een focus limiter heeft. Dat heeft de tamron 90mm, de 180mm naar mijn weten niet.

En die vc was ook handig. Toch moet je, omdat het macro is, gewoon een sluitertijd van minimaal 1/90 sec aanhouden.
Als je uit de hand fotografeert en dat doe ik.

Daarom ben ook ik niet voor een 180mm, nog snellere sluitertijd. En nog een kleinere scherptediepte, terwijl je al scherptediepte vaak tekort komt bij macro.

Edit: zie net dat dit onderwerp eigenlijk in een ander topic thuis hoort

Harribo wijzigde deze reactie 11-08-2016 21:23 (43%)

www.harrofotografie.nl

Scherptediepte met de 180mm macro is niet kleiner dan met een 90mm macro als ze op hetzelfde diafragma gebruikt worden met dezelfde vergroting.

Kun je ook even zeggen waar je dit had willen hebben?

Wat betreft Tamron vs. Canon: Sigma 105/2.8 of nog mooier 150mm/2.8 OS (misschien wel de beste macrolens met AF).

Universal Creations wijzigde deze reactie 11-08-2016 21:33 (38%)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
[quote]Universal Creations schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:30:
Scherptediepte met de 180mm macro is niet [•••]
[/quote]
Ok daar verdwijnt het verschil in scherptediepte wegens de macro?

Edit: verplaatst naar hardware macro topic

Harribo wijzigde deze reactie 12-08-2016 10:29 (32%)

www.harrofotografie.nl

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17:46

Sony A7II | Carl Zeiss Batis 25 & 85 | Sony Distagon T* Zeiss FE 35 | Sony FE 90
Voigtländer 90 SL-II | 500PX

• remon_v
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16:43
@Hamed:
Vind denk ik de foto van de libelle het mooist.
De eerste is ook mooi met een mooie achtergrond.
Het blauw van de 2e foto vind ik te blauw.
De laatste foto vind ik jammer dat je z'n kopje niet ziet.

Heb woensdag de Tamron 90mm VC gekocht via Marktplaats.
Heb op kantoor (waar we veel last van vliegen hebben) maar eens een vlieg proberen te fotograferen.
Heb m op manuele focus gezet op de kortste afstand en geprobeerd scherpe foto's te maken... en dat is niet makkelijk. Iemand nog tips?

Fly by Ramon Vergeer, on Flickr

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-02 21:52
Nee, makkelijk is het niet. >:) Wanneer je meer scherptediepte wilt, ontkom je haast niet aan "stacken", d.w.z. meerdere foto's samenvoegen, waarbij de scherpte steeds een stukje verder ligt.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
In deze koude, donkere dagen, maar eens wat om de boel op te fleuren:

Bloemetje5 by Erik Haak, on Flickr

Duurt nog wel even voordat deze flora irl weer te bewonderen is, maar dit is een souvenir bij ons uit de tuin. :)

Mooie Plaatjes   

• dvdkiwi
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 00:19

dvdkiwi

Hoi doei

Hamed: de libelle is heel mooi, mooie scherptediepte en fijne kleuren.
De laatste kruisspin vind ik vanwege de grotere scherptediepte ook heel gaaf, het lijkt hierdoor een veel groter monster dan dat ie in werkelijkheid is.
Ehtweak: Hele mooie kleuren, de bloem waar de focus op ligt lijkt er bijna uit te komen.

Ikzelf ben een tijdje niet geweest hier (zeg maar gerust meer dan een jaar), maar sinds 2 weken heb ik een nieuwe camera (EOS80D) en een nieuwe lens (Canon 100mm L Macro) in mijn bezit dus wil ik het fotograferen (waaronder zéker ook macro) weer op gaan pakken.

Mijn eerste macrofoto van dit jaar:

dvdkiwi wijzigde deze reactie 13-06-2017 12:23 (19%)

PSN ID/ XBL= zuperkiwi // Kunnen we alsjeblieft een beetje op de spelling letten? // Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:56
Sinds kort een tweedehandse tamron 90mm f/2.8 Macro VC op de kop kunnen tikken. Eerste shotje uit de achtertuin. Is dit nu een bij? Ik mis precies voelsprieten.

Macro_Bee by janneleen, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:45

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
StatQ schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:04:
Sinds kort een tweedehandse tamron 90mm f/2.8 Macro VC op de kop kunnen tikken. Eerste shotje uit de achtertuin. Is dit nu een bij? Ik mis precies voelsprieten.

[afbeelding]Macro_Bee by janneleen, on Flickr
Geen bij maar een zweefvlieg met de misleidende naam "blinde bij", Eristalis tenax. Misleidend omdat het dus geen bij is, en hij is niet blind. 8)7

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StatQ
  • Laatst online: 20:56
Bedankt voor de info. Had zelf al wat gezocht maar kon hem niet thuisbrengen. Een mens beseft niet wat er allemaal leeft in zijn eigen tuin.
quote:
SnoeiKoei schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:17:
[...]

Geen bij maar een zweefvlieg met de misleidende naam "blinde bij", Eristalis tenax. Misleidend omdat het dus geen bij is, en hij is niet blind. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toff
Staat er netjes op, SnoeiBij StatQ. ;)

Toff wijzigde deze reactie 09-05-2017 23:50 (16%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Toff schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:38:
Staat er netjes op, SnoeiBij. ;)
Niet mijn bij maar Toff dat je het zegt hoor ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Zonnetje in de Hortus Amsterdam, zonnig bloempje, insect in het zonnetje:

Flora111 by Erik Haak, on Flickr
Goed te zien (indien bekeken op volle resolutie), alle kriebelhaartjes van deze bij.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toff
quote:
ehtweak schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:11:

[afbeelding]
Goed te zien (indien bekeken op volle resolutie), alle kriebelhaartjes van deze bij.
Jawel, scherp zat, maar wel (een beetje) jammer, dat het arme beestje (bij of hommel?) uit beeld (en weg van de nectar) probeert te kruipen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:07

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

@ehtweak Het is geen bij en misschien zelfs geen hommel. Het kan ook nog een grote zweefvlieg zijn al acht ik die kans klein gezien de uiterlijke kenmerken. Hommels en zweefvliegen hebben namelijk uiterlijke overeenkomsten.

Ik vind het een leuke foto. Ik maak ze zelf ook weleens en als ze scherp zijn kan je ze mooi croppen. Volgens mij kan je nog ver genoeg croppen zodat je de hommel nog beter naar voren komt maar ook de stampers van de bloem goed zichtbaar zijn. Op die manier ben je ook wat onrustige achtergrond kwijt.

Leuk!

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Als iemand weet wat voor een type insect het dan wel is, dan hoor ik het graag!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:54

Rub3s

+3 , omdat het kan

Een akkerhommel lijkt er wel veel op, maar heb er verder geen verstand van ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:07

Tuintje

Briljant, hard en geslepen

quote:
ehtweak schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:53:
Leef je uit :) Het is jammer dat de vleugels over het achterlijf zitten. Nu kan je niet zo goed zien de kleuren en de strepen. Het is wel een hommel... één van de :)

www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hamed
quote:
ehtweak schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:11:

[afbeelding]
Super scherpe foto zeg :o

Na maanden geen foto's te hebben geschoten heb ik vandaag de camera eens weer uit de kast gehaald.

Batis 25 @ F2 fullres

90mm @ F8 fullres

Hamed wijzigde deze reactie 28-05-2017 19:48 (3%)

Sony A7II | Carl Zeiss Batis 25 & 85 | Sony Distagon T* Zeiss FE 35 | Sony FE 90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:13
@Hamed: Ik vind de eerste foto beter geslaagd dan de tweede. Goede compositie en de hagedis staat er goed op. Misschien kan je de groene CA rondom zijn kop nog iets beter wegwerken.

Bij de tweede foto 'stoort' het een beetje dat de voorste vleugel onscherp is. Ook denk ik dat de foto iets sterker is met de vlinder iets meer uit het midden.

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:51
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:53:
Het is moeilijk te zien.
Als puntje achterlijf wit is, dan Boomhommel, als bruin zoals borststuk, dan Akkerhommel.
Van de Akkerhommel zijn ook nog kleurvarianten met veel gele haren tussen de zwarte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Ploink ; ok, dank. Een [...]hommel dus. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hamed
quote:
Sj44k13 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:44:
@Hamed: Ik vind de eerste foto beter geslaagd dan de tweede. Goede compositie en de hagedis staat er goed op. Misschien kan je de groene CA rondom zijn kop nog iets beter wegwerken.

Bij de tweede foto 'stoort' het een beetje dat de voorste vleugel onscherp is. Ook denk ik dat de foto iets sterker is met de vlinder iets meer uit het midden.
Opnieuw bewerkt. Thanks

Nieuwe foto's.

90mm @ F11 fullres

90mm @ F5 fullres

Hamed wijzigde deze reactie 30-05-2017 21:37 (39%)

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@Hamed Die tweede is heel fraai! Goed scherp, mooie compositie.
Mijn aandacht wordt gelijk richting het oog getrokken.

Mijn vangst van zaterdag:

Peek a boo! by Danny van Diermen, on Flickr

What are you looking at? by Danny van Diermen, on Flickr

PSN ID/ XBL= zuperkiwi // Kunnen we alsjeblieft een beetje op de spelling letten? // Flickr

• psyBSD
  • Laatst online: 13-02 10:58

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@dvdkiwi Wow, mooi dat je zo de pseudo pupil van de krekel/sprinkhaan kunt zien. Die met het takje 'peek a boo' geeft een leuke effect.

Geen echte macro, maar close enough voor wat ik met mijn Gear kan doen :)
Flying Caterpillar by Stephan Arts, on Flickr

En eentje van een paar weken geleden.
Caterpillar by Stephan Arts, on Flickr

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R |

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@psyBSD Dankje voor je reactie :)

Betreffende jouw foto's:
Bij de eerste ben ik vooral heel benieuwd hoe het kan dat deze rups "vliegt".
Het lijkt alsof hij aan een spindraadje hangt, maar hoe is dat zo gekomen dan?

De tweede vind ik leuk, al zou ik 'm wat meer ruimte in de kijkrichting meegeven.

dvdkiwi wijzigde deze reactie 15-06-2017 18:07 (4%)

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@dvdkiwi hij is tijdens met spinnen van zijn cocon uit de boom gewaaid. Hij zat in een leilinde en was als zodanig weinig beschut voor de elementen.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R |

• The_Big_Easy
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:53
@dvdkiwi Mooie shots hoor, fraaie belichting ook! Ik zou zelf denk ik voor een 1:1 verhouding (vierkant dus) gekozen hebben, nu is er imho vrij veel 'loze' informatie aan de rechterkant.

@psyBSD Jammer dat je geen echte macro lens tot je beschikking had/hebt toen je die rups zag... Lijkt me trouwens ook nog wel een redelijk formaat rups, hoe groot was ie?

Ik heb mezelf onlangs getrakteerd op een Canon 500D close up lens die ik i.c.m. mijn EF-S 55-250mm IS STM lens gebruik, deze combinatie wordt ook wel de "poor man's macro" genoemd. Dit omdat mijn gear tas al redelijk vol zit met een Sony video camera, 3x EF-S lens (10-18mm, 18-55mm en 55-250mm, 3x de IS STM variant), verder nog de 50mm 1.8, een B&W 58mm MRC polarizer en tenslotte de foto camera, een Canon 70D. Dit alles maakt dat mijn gear tas al een redelijk gewicht heeft (kiezen en wat thuislaten kan ik niet). Verder was de meerprijs voor bv een Sigma 105mm 2.8 met OS mij te veel en afgaande op wat ik op diverse fora had gezien zou ik waarschijnlijk al wel tevreden zijn met een 500D, daarmee kan je tot +/-0.85x vergroten en dan heb je ook nog een mooie werkafstand.

Hieronder mijn beste resultaat van een uurtje beestjes fotograferen in de tuin, ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik was vooral verbaast haartjes op de ogen te zien, nooit eerder gezien :)

Full Size versie

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@The_Big_Easy mooie plaat, de scherpte komt pas echt goed tot zijn recht op volledige resolutie :)

De onderste rups was zo'n 2-2.5 cm, de bovenste was iets groter dan 3cm. Ik heb inmiddels gezien dat ze ruim 4cm groot kunnen worden. Geen idee wat voor vlinder er uit komt, het schijnt een motje te zijn.

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@The_Big_Easy Dankje :) Een vierkante uitsnede was waarschijnlijk de betere optie geweest, maar sinds ik mijn foto's nog wel eens als wallpaper wil gebruiken hou ik ze het liefst in dit formaat ;)

Je bij staat er prima op. Als dit je eerste testrun was met deze lens dan ga je er nog heel veel plezier aan beleven ;)

Eentje van mijn van vanmorgen, een kleine vlieg op de stam van een trompetboom (Katalpa) in het eigenlijk té harde zonlicht.
Normaal schiet ik macro's uit de hand met IS aan, deze heb ik geschoten vanaf statief met draadontspanner en handmatige scherpstelling via een liveview vergroting.
Met die vergroting is het bizar om te zien dat slechts een kleine beetje wind de boom al lichtjes doet schommelen.
Zelfkritische noot: wellicht niet de meest spannende compositie...
Foto is klikbaar voor betere details.

Looking at me? by Danny van Diermen, on Flickr

dvdkiwi wijzigde deze reactie 21-06-2017 03:39 (3%)

• Hamed
@dvdkiwi, de tweede foto spreek me erg aan. Erg vette plaat :)

@psyBSD, mooie foto's, maar na mijn mening had je ze veel beter kunnen kunnen bewerken. Beetje meer belichting was wel beter geweest.

@The_Big_Easy, prachtig plaatje, maar ik had hem veel scherper verwacht.

@dvdkiwi, Mooie plaat.

90mm @ F6.3 fullres

90mm @ F8 fullres

Hamed wijzigde deze reactie 20-06-2017 20:20 (17%)

• The_Big_Easy
Allen bedankt voor de feedback! Was er zelf ook wel mee ingenomen :)

@Hamed: Deze is uit de hand geschoten, de bij zat nauwelijks stil en het waaide ook heel lichtjes. Verder heeft de autofocus als ik het goed kan zien scherp gesteld op de rug van de bij en niet op het oog.

Uiteraard is de 55-250mm IS STM +500D natuurlijk geen echte macro lens met de vergrootting en scherpte welke je van een dedicated macro objectief van 500+ euro zou mogen verwachten, maar wellicht dat ik met manual focus i.c.m. live view en gebruik van een statief en zelfontspanner nog wat kan winnen aan scherpte?

Ik was in elk geval blij met het resultaat, dat ik haartjes op de ogen kon zien was al veel meer dan wat ik zonder die 500D kon zien :)

Je lieveheersbeestje en vlinder staan er mooi op maar ik denk dat ik bij de vlinder de exposure of in elk geval de shadows rondom de kop wat had opgekrikt zodat er iets meer detail zichtbaar zou zijn geweest, het is nu behoorlijk donker.

The_Big_Easy wijzigde deze reactie 21-06-2017 13:57 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Ik ben het slechts een piepklein beetje eens met Big_Easy betreffende het kopje van Hamed's vlinder.
Het voorlijf, de ogen en de kop zijn pikzwart, volgens mij komt het al vrij natuurgetrouw over zo. Wellicht een héél klein beetje meer licht in de zwarte partijen brengen?
Het lieveheersbeestje vind ik, omdat we alleen haar bips zien, niet geslaagd.

Vanmorgen een klein stukje natuurgebied afgestruind op zoek naar rupsen.
Buiten wat ik zocht ook nog wat ander spul tegen het lijf gelopen :)

1. Rups van de St Jacobsvlinder
Upside down by Danny van Diermen, on Flickr

2. Ontsnappend uit een droom
Escaping the dream by Danny van Diermen, on Flickr

3. Een simpele krekel op een simpele grasspriet
kricket on a stick by Danny van Diermen, on Flickr

4. De larve van het lieveheersbeestje
Ladybug larva by Danny van Diermen, on Flickr

Alle foto's klikbaar. Op mijn flickr staan de rest van de foto's die ik vanmorgen gemaakt heb :)

• The_Big_Easy
@dvdkiwi Prachtige fotos, vooral de warme kleuren bij die laatste doen het goed. Ik zou de exposure rondom de krekel wel een tikje minderen denk ik, zou de plaat net wat beter tot zijn recht doen komen.

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Dankje Big-Easy :)
Ik zal eens naar de exposure van de krekel kijken.

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:51
quote:
dvdkiwi schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:36:
Dankje Big-Easy :)
Ik zal eens naar de exposure van de krekel kijken.
Geen krekel maar sprinkhaan, wordt vaak verward.
Mooie foto's :) goed gelukt wat betreft scherpte diepte.

Ploink wijzigde deze reactie 22-06-2017 18:26 (7%)

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Dank je :) Alleen jammer dat het licht al vrij snel vrij hard is; deze zijn rond 9u 's ochtends genomen.
Dus toch een sprinkhaan. Ik twijfelde al en omdat ie zo klein was dacht ik aan de krekel ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Vanmiddag op pad geweest met de macrolens en voor de eerste keer macroshots gemaakt met statief.
Wat een verschil zeg!
Vanwege het weer met hoge iso (800) moeten werken, maar door de bewolking was het licht vrij aangenaam en waren er geen harde schaduwen of iets dergelijks.
Ik denk dat dit mijn beste macroshots tot nu toe zijn.
Voor de gehele serie: https://www.flickr.com/photos/151239901@N02/

1. Juffer speelt verstoppertje...
I see you! by Danny van Diermen, on Flickr

2. De roofvlief ook.
Robber fly hiding by Danny van Diermen, on Flickr

3. De juffer komt net uit zijn oude velletje gekropen.
Hello world! by Danny van Diermen, on Flickr

4. De roofvlieg houdt een oogje in het zeil.
Robber fly standing guard by Danny van Diermen, on Flickr

5. Uit de hand, door de zoeker, manueel scherpgesteld. Totaal lucky shot!
Jumping spider by Danny van Diermen, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:19

sys64738

Press play on tape

@dvdkiwi Eens. Je beste macros so far ;-) Mooie platen en vooral 1 en 3 zijn erg fraai. Wel zijn ze allemaal een tikje donker en vooral 4 en 5 mogen wel een exposure bumpje krijgen. Maar verder erg mooi. Ben benieuwd naar je volgende platen.

Zelf ook nog even met macro lens op pad geweest. Maar was tijdens wandeling met vrienden en dan heb je altijd iets minder tijd en ook geen statief bij me. Toch wel blij met sommige platen waaronder deze hieronder. Het lijkt het of ze elkaar weg proberen te jagen maar eigenlijk waren ze heel vredig samen de bloem aan het verkennen.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@sys64738 Als meerdere beestjes zo beweeglijk zijn is het vaak lastig om een goed scherpstelpunt te kiezen, zeker als ze niet allebei in het scherpstelgebied passen.
Wat ik zie is dat de kont van het Soldaatje van Oranje en de snuit van de vlieg scherp zijn, wat dan wel weer grappig is omdat het zou kunnen zijn dat de vlieg naar zijn kont kijkt ;)
De bloem staat er prima op (mooi exemplaar trouwens) en de achtergrond is heerlijk rustig en egaal.

Ik ben de afgelopen dagen ook weer even op pad geweest:

1. Eén stokje is niet genoeg om achter te verstoppen; twee wel! :P
Takes two, still can't hide by Danny van Diermen, on Flickr

2. Klaar voor vertrek. Voor de verandering eens een ongebruikelijk laag standpunt gekozen.
Ready for takeoff by Danny van Diermen, on Flickr

3. Slijmerige kikker, heel voorzichtig tot vrij dichtbij kunnen naderen. Nagenoeg niet hoeven croppen.
Hello mr Frog by Danny van Diermen, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

@dvdkiwi
Machtig, wat een mooie en scherpe foto's. Gebruik je ook nog een soort flash o.i.d.?

Ik heb overigens ook wel eens een statief gebruikt bij macro foto's, maar ik vond het alleen maar in de weg zitten. Bij mij was het bij beestjes die heel de tijd vlogen. Bij stilstaande beestjes lijkt het inderdaad wel te werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-02 11:19
@dvdkiwi , deze zijn idd erg fraai. Sommige een tikkie donker. Mag iets lichter zodat de kleuren ook wat meer naar voren komen.

Ik post vrijwel niks meer tegenwoordig. Maar deze kwam ik vanmiddag in de tuin tegen en mag hier wel bij denk ik :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

quote:
Rub3s schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:01:
@dvdkiwi
Machtig, wat een mooie en scherpe foto's. Gebruik je ook nog een soort flash o.i.d.?
Thanks! :)
Ik gebruikt geen flitser. Heb wel eens wat geschoten met en 430EX-II en het maakt een behoorlijk verschil, maar voor het goede wil ik eigenlijk een (Canon) ringflitser hebben. Die zijn alleen vrij prijzig, dat komt nog wel een keer.
Statief is bij redelijk wat insecten wel te doen, maar bij de snellere beestjes zoals wespen ed die van bloem naar bloem hoppen wordt dat wat lastig. Maar ik probeer het nu altijd mét te doen, incl draadontspanner, het scheelt echt zoveel :D Het tijdstip van de dag maakt ook heel veel uit: vanaf een uur of 1-2 na zonsopkomst zijn insecten al opgewarmd en blijven ze nauwelijks meer stilzitten.
De foto's van de blauwe juffers bijvoorbeeld zijn zonder statief vrijwel onmogelijk; het scherpstellen op de ogen áchter het stokje komt op de mm. De autofocus vertrouw ik sowieso nauwelijks meer, die zit er veel te vaak naast ;)
Al met al is het een kwestie van veel oefenen, bij mij heeft het ook even geduurd voordat er acceptabele foto's op mijn scherm verschenen.

@Lasteraar Het is macro dus natuurlijk kan ie hier tussen ;)
Hij staat er prima op, de groen/blauwe achtergrond contrasteert mooi met het goud van de vlieg.
Thanks voor je reactie; ik zal eens kijken of ik sommigen een tikkie kan oplichten.

dvdkiwi wijzigde deze reactie 03-07-2017 09:49 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Zelf gebruikte ik voor het scherpstellen wel eens focus peaking met het schermpje (canon 600d). Dan krijg je een goed idee over welk gebied er scherp is. Maar dat zal vast nog niet mogelijk zijn met een 80d.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Rub3s schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:39:
Zelf gebruikte ik voor het scherpstellen wel eens focus peaking met het schermpje (canon 600d). Dan krijg je een goed idee over welk gebied er scherp is. Maar dat zal vast nog niet mogelijk zijn met een 80d.
Magic Lantern werkt nog niet op de 80d nee, tenminste voor zover ik weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Focus peaking, is dat een soort van scherptediepte controleknop? Mijn EOS40D heeft die wel.
Ik gebruik 9 van de 10 keer gewoon liveview, zoom 10x in en stel manueel scherp. Werkt perfect :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
dvdkiwi schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:58:
Focus peaking, is dat een soort van scherptediepte controleknop? Mijn EOS40D heeft die wel.
Ik gebruik 9 van de 10 keer gewoon liveview, zoom 10x in en stel manueel scherp. Werkt perfect :)
Nee, bij focus peaking worden de randen van wat scherp is met een kleurtje aangegeven op je display (in liveview) of electronic view finder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

O zo.
Handig, maar als je weet wat je diafragma doet niet écht nodig toch?
Of is dat wat te kort door de bocht ;)

dvdkiwi wijzigde deze reactie 03-07-2017 13:15 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Ik vind dat je voor macro foto's makkelijker kan zien welk gedeelte van de foto scherp is. Vaak is een erg klein gedeelte scherp van de foto en dan is het belangrijk om te weten waar het precies scherp is: Op de plekken waar het scherp is zie je dan een zwerm aan rode pixels (en dat update continu op het schermpje).

Voor andere foto's gebruik ik het eigenlijk ook niet: dan gewoon de viewfinder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Het is dus gewoon een handig hulpmiddeltje :) Als het je helpt, zeker blijven gebruiken.
Heb jij ook de mogelijkheid om (5 of 10 keer) in te zoomen op je scherm tijdens het gebruik van liveview?
Als ik dat doe zie ik eigenlijk perfect wat wel en niet scherp is.

dvdkiwi wijzigde deze reactie 03-07-2017 14:09 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
dvdkiwi schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:58:
Dat heb ik ook heel vaak geprobeerd, maar ik ben dan toch vaak aan het zoeken naar het beestje. Door de zoeker kijkend kan ik beter het diertje in de gaten houden. Zal wellicht een kwestie van wennen zijn, maar toch....

website

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Is jouw liveview scherm ook een touchscreen zoals bij de 80D?
Ik kan, voor of tijdens het inzoomen in liveview, even het beestje aanwijzen op het scherm en dan is dat de plek waarop de liveview in gaat zoomen. Superhandig :) En vooral die 5 of 10 keer vergroting op het grote scherm is dan erg handig bij het handmatig scherpstellen.
Bij bewegende beestjes (zoals een bij die op en neer hobbelt) gaat heel die vlieger niet op natuurlijk.

Deze techniek heb ik mezelf nu aangeleerd en na alles wat ik heb geprobeerd werkt dit het prettigst, zeker in combinatie met draadontspanner.
Wat je techniek ook is, zolang de foto's eruit komen zoals jíj wil is het prima toch :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nee helaas geen touch screen. Zoals ik het doe (head bobbing) werkt wel, maar je hebt er best een lage hit-rate mee. De scherptediepte is zo klein dat het met het blote oog heel moeilijk te zien is of de foto scherp is.

Daarom dat ik heel vaak ook op continuous mode schiet en dan 4/5 foto's snel achter elkaar. Vaak is 1 van die foto's scherp op het juiste punt.

website

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Haha zo kan het ook ja ;)

• Knarf86
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 27-09-2017
Ik heb een vraag, heb een d3400 en gebruik daarom mijn 50mm lens omgedraaid om macro foto's mee te maken. Dit betekend dus dat ik geen gebruik kan maken van het instellen van mijn diafragma.

Ik zit te twijfelen om ook nog tussenringen te gebruiken. Moet ik dan die duurdere hebben of kunnen dit ook die goedkopen zijn.

Verder vraag ik me af of het resultaat wel mooi zou zijn, of is dit teveel van het goede

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Al een poosje hier niet meer geweest, er komen zeer mooie plaatjes voorbij!
Mijn bijdrage.

Exif in het frame + de MCEX11 en een Raynox DCR5320 Pro (alleen de +3)

1

2

3

4

5

Montana wijzigde deze reactie 08-07-2017 21:47 (6%)

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T2 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF16-55 | XF1.4X TC

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Knarf86 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 22:34:
Ik heb een vraag, heb een d3400 en gebruik daarom mijn 50mm lens omgedraaid om macro foto's mee te maken. Dit betekend dus dat ik geen gebruik kan maken van het instellen van mijn diafragma.

Ik zit te twijfelen om ook nog tussenringen te gebruiken. Moet ik dan die duurdere hebben of kunnen dit ook die goedkopen zijn.

Verder vraag ik me af of het resultaat wel mooi zou zijn, of is dit teveel van het goede
De duurdere hebben vaak een chip en contacten zodat je kan autofocussen en je diafragma etc. kan bepalen van je lens. Als je een lens hebt waarbij je handmatig je diafragma aan kan passen (Nikon 50mm 1.8D bijvoorbeeld), dan heb je die electronische contacten niet echt nodig. Bij macro is manueel focussen veel praktischer.

@Montana Wauw. Simpelweg wauw!
Wanneer kunnen we een cursus bij je volgen? :9 ;)

website

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@Montana Hele mooie plaatjes! Lekker gevarieerde serie ook :D
Die eerste vind ik echt top, vooral vanwege het mooie contrast aan kleuren.
Heb je toevallig links naar grotere versies?

@Knarf86 Ik heb zelf wel eens zitten kijken naar Canon tussenringen en die zijn inderdaad vrij duur. Al vrij snel kreeg ik het advies om naar Kenko tussenringen te kijken, die schijnen qua kwaliteit nagenoeg hetzelfde te zijn, alleen een stuk goedkoper (3 ringen voor de prijs van één Canon ring).
Anders gewoon je spullen meenemen naar een camerawinkel en vragen of ze verschillende ringen hebben om ter plekke te testen.

dvdkiwi wijzigde deze reactie 07-07-2017 10:56 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Die ringen kan je ook erg goedkoop uit China halen. Ook met contactpunten, zodat de diafragma iig doorgegeven wordt. Voor focussen is het inderdaad zinloos.

• Hamed
Prachtige foto's iedereen. Ik durf hier bijna niks meer te poosten :|

Gisteren was niet echt perfect om Macro te schieten. Hard wind en bewolkt |:( Daarom heb ik ook de Nissin Di700A Kit meegenomen en ben draadloos gaan flitsen met een diffuser op de flitser.

Fullres 90mm / ƒ8 / 160s / ISO 500

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

quote:
Hamed schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:48:
Gisteren was niet echt perfect om Macro te schieten. Hard wind en bewokt.
(harde) Wind is echt funest, tenzij je een klemmetje gebruikt om takjes aan je camera vast te zetten.
Bewolking is, mits de wind rustig is, nog wel op te vangen met wat hogere iso.
Maar beide verre van ideale omstandigheden voor macro's inderdaad :-(

Toch mooie foto's kunnen maken hoor :)
De 2e vind ik leuk en apart, want ik heb buiten mijn huis echt nog nooit ergens een oorworm zien lopen.
De eerste staat er in principe ook goed op, allen zou ik 'm wat meer kijkruimte links meegeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Montana Wauw. Wat een platen weer. Goed bezig. En dan speel je ook nog vals.... die 40-150 is geen echte macro lens natuurlijk ;-) (maar houdt zich prima staande trying to be one).

@Hamed Yep. Wind is evil. Toch heb je nog twee nette platen weten te scoren.

Gister was het bij ons gelukkig windstil dus lekker insectjes wezen schieten. Heb nog lang niet alles uitgezocht maar dit was er eentje die er direct bij het nemen al uit sprong. De vlieg nam heerlijk de tijd en dus makkelijke prooi (wel lekker met manual focus).

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Lekkere plaat @sys64738 :*) Hij staat er fijn op!

• Hamed
Mooie plaatjes dvdkiwi.

• Hamed
quote:
sys64738 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:25:

@Hamed Yep. Wind is evil. Toch heb je nog twee nette platen weten te scoren.
Thanks
quote:
dvdkiwi schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 12:11:
[...]
Toch mooie foto's kunnen maken hoor :)
De 2e vind ik leuk en apart, want ik heb buiten mijn huis echt nog nooit ergens een oorworm zien lopen.
Hier heb je hem van de voorkant :+ Ik ga voortaan wel de flitser meenemen met Macro schieten. Resultaten zijn toch net een beetje beter na mijn mening.

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-02 19:35
@Hamed
Mooie foto's ik vind vooral de mooi. Dit zijn voor mijn voorbeeld foto's zo kan ik zien wat er met de 90mm mogelijk is.

Als ik vragen mag waarom geen ring flitser?

Ik ben vandaag voor het eerst even naar het parkje bij mij in de buurt geweest en een beetje gespeeld met de macro

• Hamed
quote:
Robbie521 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 20:15:
@Hamed
Mooie foto's ik vind vooral de mooi. Dit zijn voor mijn voorbeeld foto's zo kan ik zien wat er met de 90mm mogelijk is.

Als ik vragen mag waarom geen ring flitser?

Ik ben vandaag voor het eerst even naar het parkje bij mij in de buurt geweest en een beetje gespeeld met de macro

[afbeelding]

[afbeelding]
Bedankt

Ik gebruik geen ring flitser. Heb daar slechte ervaring mee |:(

Ik heb de Nissin Di700A Kit + 3x pricewatch: Nissin Di700A (Sony) Gisteren heb ik 2 flitsers gebruikt. 1 in mijn hand en 1 op statief. Op de camera zat natuurlijk de Commander Air 1 om draadloos te kunnen flitsen.

Edit: Met diffuser op beide flitsers.

• Montana
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:32
@PdeBie Dank je wel. Cursus, ach ik doe alleen maar mijn best en heel veel op gevoel.

@dvdkiwi Bedankt

@Hamed Zeker de moeite waard, vooral nummer 2

@sys64738 Dank je wel, ik had er bij moeten zetten en dat zal ik nog doen, het is de XF50-140 met de MCEX11 en een Raynox DCR5320 Pro (alleen de +3) En dat werkt perfect. Mooie foto trouwens.

Montana wijzigde deze reactie 11-07-2017 22:24 (10%)

iMac K5 27" | FUJIFILM X-T2 | XF80 MACRO | XF100-400 | XF16-55 | XF1.4X TC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hamed
De resultaten van vanmorgen :)

90mm / ƒ9 / 125s / ISO 400

90mm / ƒ10 / 200s / ISO 400

90mm / ƒ10 / 320s / ISO 400

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

De eerste is heel gaaf! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-02 17:23
Alle shots met Pana G85 met Olympus 60mm macro lens (120mm eq) en flitser. Voornaamste les is meer opletten en varieren met diafragma. Flitser heeft er last van dat deze eigenlijk over het beestje heen flitst, daardoor minder krachtig dan zou kunnen.

Schorsmarpissa. 60mm 1/500 f6.3 iso200

Bijenwolf. 60mm 1/400 f8.0 iso400

Akkerhommel. 60mm 1/400 f8.0 iso1600

ijdod wijzigde deze reactie 09-07-2017 22:24 (16%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

@ijdod De eerste is echt tof! Had misschien een iets grotere DOF mogen hebben, zodat de pootjes ook scherp waren, maar ach..... mierenspinnen n**kerij. :)

website

• ijdod
quote:
PdeBie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:09:
@ijdod De eerste is echt tof! Had misschien een iets grotere DOF mogen hebben, zodat de pootjes ook scherp waren, maar ach..... mierenspinnen n**kerij. :)
Eens. Dat bedoelde ik ook met meer spelen met diafragma, maar het is vaak al lastig genoeg een beestje een beetje gunstig voor de lens te krijgen. Ook kom ik dan langzamerhand in de problemen met licht doordat de flitser niet optimaal werkt (te hoog, ik gebruik eigenlijk het strooilicht van een omnibounce).

Voorheen (Canon) had ik of een goede ringflitser, of een wat langere macrolens waardoor je met een normale flitser goed kon werken. Voor m43 heb ik die puzzel nog niet helemaal opgelost; ik weet ook niet of de (el cheapo) LED ringlichten een oplossing zijn; ik vermoed dat die tegenvallen als je een (TTL) flitser gewend bent.

ijdod wijzigde deze reactie 10-07-2017 13:21 (5%)

Ja, die LED ringlichten heb je niets aan. Veel te langzaam.
Ik heb er ook ooit een gekocht, omdat het mij handig leek. Uiteindelijk gebruik ik hem meer als continu licht (handig bij het focussen) dan als flitser.

Ik weet wel dat er tegenwoordig ook vrij goedkope "echte" ringflitsers te verkrijgen zijn. Dus die wel normaal flitsen. En anders heb je natuurlijk nog van die opzetstukken voor reportage flitsers die als ring om je lens heen zitten. Dat lijkt mij echter totaal niet bruikbaar voor macro. Veel te groot/lomp en zwaar.

website

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:59
met een gewone flitser en een pizzadoos kom je ook een eind hoor ;)
dit ooit in het verleden in elkaar geflanst voor wat macro shotos
setup by Mark, on Flickr

met oa als resultaat:

Mijn paludarium met gifkikkers

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:06
*gaat vanavond pizza eten*

• leendertv
  • Laatst online: 20-02 16:44
@ahmed: Ik vind vooral de eerste erg mooi! Mooie kleurencombinatie en lekkere rustige achtergrond.

@ijdod: Ook van deze serie vind ik de eerste het mooist.
De andere twee doen me niet zoveel.

Van mij twee waterjuffers:
Allebei gefotografeerd met de Panasonic FZ2000.
Ik gebruik gewoon de ingebouwde flitser met een mini softbox.
Op de lens heb ik nu een Marumi DHG Macro Achromat 200 +5.
Ik had eerst een Raynox DCR150, die was in de hoeken duidelijk een stuk scherper maar gaf snel vignetting.

Toevoeging: Het was me zaterdag ook gelukt een vliegende zweefvlieg te fotograferen:

leendertv wijzigde deze reactie 13-07-2017 22:37 (36%)

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

quote:
leendertv schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:30:
Toevoeging: Het was me zaterdag ook gelukt een vliegende zweefvlieg te fotograferen:

[afbeelding]
Die vind ik gelijk de beste van je hele serie!
Erg mooi gevangen d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@Hamed Mooie platen. 1 is de mooiste gevold door 3. Bij 2 vind ik de achtergrond te storend en bij 3 kan ie nog net. Zie dat je alles op f10 heb geschoten. Misschien eens 5.6 of f4 proberen zodat je mooiere isolatie van je onderwerp krijgt....

@ijdod Oh die eerste. Wat een creep. Mooi hoor. 2 vind ik niet zo. 3 is ook mooi alleen kan ie wel iets meer vibrance gebruiken.

@Gh0stw4lk3r Haha. Niks beters dan DIY foto gear. Alleen niet echt een setup waarmee je de duinen of het bos in gaat :9

@leendertv Alle drie erg mooi. Vind de eerste twee qua plaat het mooist maar die derde is natuurlijk bijzonder omdat die dingen nog niet zo makkelijk te schieten zijn in vlucht.

Zelf gister in de tuin op libelle jacht. Zat achter paar kleintjes aan tot mijn zoon mij wees op een joekel die ook nog eens lekker stil zat. Eentje op 2.8 geschoten en een op f8 en die van 2.8 was ook scherp maar had te weinig diepte. Dit is de f8 versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ijdod
@sys64738 Mooie plaat! Welke lens heb je daarvoor gebruikt?

Libelle's zijn altijd dankbare opjecten. Helpt ook dat ze vrij fors zijn. Ik snap wat je bedoelt met vibrance bij mijn derde foto, maar de kleuren zijn wel redelijk dicht bij werkelijk. Die lavendelstruik in mijn tuin is niet overdreven paars.

Ben al aan het hobbyen geslagen, maar heb vooral veel hoop op de remote trigger voor mijn Godox flitser. Daarmee kan ik de flitser makkelijker positioneren, desnoods met een elestriekje aan de trigger zelf :D.

Nog geschoten met mijn vorige camera: 70D en Canon 100L macro lens:

En nog een schatje uit de tuin: (G85 + 60mm macro + flitser. Mogelijk met macroring, maar heb daar veel mee gespeeld, dus kan ook zonder geweest zijn)

ijdod wijzigde deze reactie 16-07-2017 15:19 (11%)
Reden: Corrected lack of thumbnails.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@ijdod Thanx. De foto is geschoten met een Tamron 90mm f2.8 macro (de non VR versie) icm een adapter op een Panasonic GX8. Ik wilde die lens weg doen gelijk met al mijn Nikon spul maar heb hem toch gehouden en een adapter voor gekocht. Beste aankoop in lange tijd! Rag scherp en 180mm (equiv) is perfect voor (mijn) macro shots.

Die twee platen zijn technisch prima maar qua compositie vind ik ze niet heel spannend. Oh en hoe de werkelijkheid er uit ziet, maakt me niet zoveel uit. We zijn geen reporters maar fotografen. De waarheid mag wat mij betreft best beetje opgeleukt worden. Dus geef die vibrance slider maar een (verantwoorde!) slinger....

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@sys64738 Mooi shot van de libelle. Blijft apart dat zo'n beestje waarschijnlijk zo licht is dat het bloemblad niet eens een stukje doorbuigt.

@ijdod Ik ben het eens met sys64738; de compositie is niet spannend.

Ik ben vorige week weer eens op pad geweest maar heb nog geen tijd gehad om de foto's door Lightroom te halen. Komende week zal dat ergens gaan worden.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
leendertv schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:30:

[afbeelding]
Da's dan ook het voordeel van een zweefvlieg. :D
Maar toch knap gedaan hoor, die mormels zijn snel zat. Hij staat er goed op.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• ijdod
@sys64738 Is dat met een passieve of actieve adapter (maw AF of MF)? Ik merk dat ik de 60mm (effectief 120) wat aan de korte kant vindt; ik had hiervoor een 100mm en 150mm op APS.

Qua compositie: snap wat jullie bedoelen, hoewel het lastig is er de vinger op te leggen waar het fout gaat. De spin zou meer ruimte rechtsonder moeten hebben, volgens mij; dan leeft eea al meer.

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@ijdod Nee, is gewoon zo'n El Cheapo adapter van 15 euro. Alleen metaal een 0,0 aan elektronica. Dus alles met het handje focussen maar dat is bij macro toch the-way-to-go als je het mij vraagt.

Ik merk dat ik steeds beter wordt in handmatig focussen. Ook portretten schiet ik soms met deze lens. Enige nadeel is dus dat je geen EFIX data hebt over je diafragma en focal length (hoewel is die laatste overneemt uit zijn IS settings volgens mij maar dat werkt natuurlijk alleen bij primes).

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
sys64738 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:20:
@ijdod Nee, is gewoon zo'n El Cheapo adapter van 15 euro. Alleen metaal een 0,0 aan elektronica. Dus alles met het handje focussen maar dat is bij macro toch the-way-to-go als je het mij vraagt.

Ik merk dat ik steeds beter wordt in handmatig focussen. Ook portretten schiet ik soms met deze lens. Enige nadeel is dus dat je geen EFIX data hebt over je diafragma en focal length (hoewel is die laatste overneemt uit zijn IS settings volgens mij maar dat werkt natuurlijk alleen bij primes).
Hoe diafragmeer je dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@SnoeiKoei Die oudere Tamrons hebben diafragma ring op de lens. Werkt perfect!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Enkele shots van mij van afgelopen vrijdag.

1. Een rode koraaljuffer
Small red damselfly by Danny van Diermen, on Flickr

2. Een wat dikke, doch nieuwsgierige sprinkhaan
What up? by Danny van Diermen, on Flickr

3. Een blauwe juffer
Blue damselfly by Danny van Diermen, on Flickr

4. Een natte wants en een vlieg
Firebug with a fly on top by Danny van Diermen, on Flickr

5. Een roofvlieg
Robber fly by Danny van Diermen, on Flickr

6. Een vrouwtjes watersnuffel
Brown damselfly by Danny van Diermen, on Flickr

7. Een iets kleinere sprinkhaan
Grasshopper by Danny van Diermen, on Flickr

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mooie platen @dvdkiwi ! Mooi scherp. Qua compositie niet allemaal even spannend (lees: hoofdonderwerp in het midden) maar verder erg prettige platen.

1. is een Koraaljuffer, Ceriagrion tenellum (Vuurjuffer heeft zwarte pootjes).
6. is een vrouwtje Watersnuffel (Enallagma cyathigerum)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Dankje Snoeikoei! :)
Bedankt voor de rectificatie, weer wat geleerd ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Gaaf @dvdkiwi.

#3 is mijn favoriet vanwege de mooie kleuren. Al had ik nog wel graag wat meer scherp willen zien.

website

• sys64738

sys64738

Press play on tape

@dvdkiwi Man, wat een mooie platen weer. Die roofvlieg vind ik er erg mooi op staan. En bij macro vind ik een centrale compositie juist prima, zeker als je je onderwerp er zo beeldvullend mogelijk op weet te zetten (zonder claustrofobische kadering uiteraard ;-))

Maar vertel eens. Heb jij zoveel geluk, zoveel geduld of weet je plekken waar die dingen af en aan vliegen? Dit is namelijk wat ik een jaar tegenkom en jij blijkbaar op 1 vrijdag.

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Rondom kleine poeltjes en vennetjes krioelt het deze tijd van het jaar van de juffers. Heel soms zie ik op een van de grasstengels een roofvlieg zitten, maar erg veel zie ik die niet. Jammer, want roofvliegen blijven over het algemeen heel rustig zitten als je ze benadert.
Vrijdag zag ik er wel een met een blauwe juffer als prooi :D Ik bleef 'm achtervolgen om 'm te platen maar hij bleef echt nergens zitten. Was vast bang dat ik zijn lunch wilde pikken of zo ;)

dvdkiwi wijzigde deze reactie 17-07-2017 18:19 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leendertv
  • Laatst online: 20-02 16:44
@sys64738: mooie foto! Lekker kleuren!

@dvdkiwi: Hele goede serie!
Nummer 5 is super gaaf.

Ik heb vanavond nog even een uurtje gefotografeerd:

(ik denk dat ik deze te donker bewerkt heb)

Panasonic FZ2000 - Volg me op Instagram: https://www.instagram.com/leendert_v/

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

@leendertv
Die eerste vind ik heel tof. Doordat het blad en de juffer beiden vanaf de zijkanten de foto in komen lijkt het wel een soort van handreiking tussen de twee :)
De tweede lijkt me niet te donker; beest zijn kopje, zijn voorlijf en de tak zijn licht genoeg, of doel je meer op de achterkant van het beestje?. Heb wel een beetje medelijden met dit lelijke beestje, hij heeft gewoon geen gezicht.

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@leendertv Ik vind ze allebei erg mooi, maar de eerste is een klasse apart, die zou het zeer goed doen op 120x80 canvas aan de muur :)

@dvdkiwi die koraaljuffer is mijn favoriet, hoe hij je aankijkt is echt mooi

psyBSD wijzigde deze reactie 19-07-2017 21:12 (23%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hamed
Weer super mooie foto's hier. Wat een genot om jullie foto's te bekijken _/-\o_

Fullres 90mm / ƒ8 / 250s / ISO 400

Fullres 90mm / ƒ8 / 250s / ISO 320

• dvdkiwi

dvdkiwi

Hoi doei

Die eerste is top hoe die je recht aankijkt d:)b

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*