Wat dat betreft zijn bijbel en Koran van hetzelfde laken een pak

.
Ook de Koran is niet intern consistent
http://skepticsannotatedbible.com/quran/contra/by_name.html
Ook de huidige consensusversie van de Koran is niet de enige versie, er zijn oude manuscripten met afwijkende teksten bekend
http://en.wikipedia.org/wiki/Sana'a_manuscript
De relatieve betrouwbaarheid van beide werken vergelijken is natuurlijk zeer interessant. Historisch gezien zijn er meer onafhankelijke bronnen uit de tijd van het leven van Mohammed dan voor Jezus. Vandaar dat de historiciteit van de Koran misschien beter vast te stellen is dan die van het Nieuwe Testament. Echter, de afwijkingen van de Islamitische lezing met de werkelijkheid zijn daardoor ook makkelijker vast te stellen. Zie bijv. boeken als deze:
http://en.wikipedia.org/w...king_of_the_Islamic_World
Zodoende is duidelijk dat noch de bijbel, noch de koran een 100% betrouwbaar geschiedenisboek zijn. Met dat doel zijn ze ook niet geschreven. Ze zijn geschreven als religieus werk, om mensen te overtuigen en de boodschap van profeten uit te dragen. Een 1 op 1 beschrijving van de fysieke werkelijkheid is daaraan ondergeschikt.
Jouw eerdere punt is echter dat de boodschap van Jezus veranderd is bij het opschrijven van de bijbel en dat waar Jezus' ideeen van die van Mohammed afwijken, dat te danken is aan onbetrouwbaar opschrijven van die ideeen. Daarmee stel je dat ook het hoofddoel van het nieuwe testament, het verspreiden van de boodschap van Jezus zeer onzorgvuldig is gedaan. Dat lijkt me onaannemelijk en er zijn argumenten om dat standpunt te ondersteunen.
Hohoho. Je had het eerst specifiek over de woorden van Jezus, nu ga je er dingen uit het oude testament bijhalen. Dat is een heel ander debat.
Jezus leefde na het oude testament, was bekend met de inhoud ervan en was het er niet altijd mee eens. Vandaar dat zijn boodschap ervan afwijkt op punten.
Wacht snoep en geest
Mijn oom Mhmdim
En mijn buurman meisjes
Jeruzalem:
Toeval?
Gezien het feit dat Hebreeuws en Arabisch allebei semitische talen zijn lijkt me dat een aannemelijkere uitleg dan dat het geen toeval is.
Zeker omdat de inhoud van het vers, dat (in het engels dan toch) weinig overeenkomsten lijkt te vertonen met de historische Mohammed en zijn preken. Het gaat hier namelijk niet om een profeet, maar om een knappe man waar deze mevrouw verliefd op is.
edit:
Verder heeft Lordy79 hier duidelijk meer verstand van dan ik.
Grotendeels van de bijbel bestaat uit verhalen van verschillende schrijvers die vele jaren later zijn geschreven. Voor mij is het gewoonweg niet betrouwbaar genoeg dat er na bijv 100en jaren nog steeds boeken werden toegevoegd aan de bijbel.
Als jij het betrouwbaar genoeg vind om in een boek te geloven die veel later is samengesteld door 40 auteurs, dan mag jij dat inderdaad zelf weten.
Daarentegen is de Koran geschreven in naam van God en staan er geen verhalen van andere auteurs.
Zelfs woorden van Mohammed komen er niet in voor. Deze zijn weer verzameld in de zogehete hadith boeken.
Een vertaling van de Koran wordt dan bijv. al niet authentiek gezien. Alleen in de orginele taal Arabisch.
Verder is een arabische Koran overal in de wereld dezelfde.
Zie boven. De Koran is historisch ook onbetrouwbaar en ook daarvan bestaan verschillende versies in oude manuscripten. Dat het boek verder intern consistenter is zegt niet per se iets over de betrouwbaarheid van de inhoud, meer over de manier van samenstelling.
De vraag is wanneer is die regel gekomen? Wanneer hebben die auteurs dit in de bijbel opgenomen?
Hoe betrouwbaar is het bijv. als Matteus 400 jaar later iets over Echtscheiding gaat schrijven?
Maar hij heeft het niet 400 jaar later geschreven.
Denk dat jij eerst een onderscheid moet maken wat Jesus zelf heeft gezegd
Waarom citeer je dan Deuteronomy hierboven?
Anders kan je ook de conclusie trekken dat het oude testament tegenstrijdig is met het nieuwe
Dat lijkt me buiten kijf staan.
en daarom aparte geloven zijn ?
Vandaar dat de Joden het nieuwe testament niet gebruiken

.
[
Voor 3% gewijzigd door
Spheroid op 29-05-2013 10:39
]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France