LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 50 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 11:38
Dank je wel, dat is ook best een goed idee. Eigenlijk het met de magneetjes best goed te gaan. Ik kan ze er daardoor ook erg makkelijk onder uit halen. Alleen het bevestigen van de magneetjes op het werkstuk is een dingetje. Ik heb nu gewoon alu plakband gebruikt, maar ik wil wel wat netters. Ik kan mijn zoon wat laten ontwerpen en printen. Als ik dat doe laat ik het wel zien.

Zijn er meer mensen die deze bevestiging van ventilatoren hebben gebruikt? Twee alu hoekprofielen en dan met de rubber voetje bevestigen? Dit zit verassend stabiel, ik ben daar best tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 20:43
Pirelly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:51:
Is er hier misschien iemand die de exacte afmetingen van de Jaga Strada radiators heeft gevonden? En dan met name van de binnenmaten en de afstand boven de convector tussen de 2 schotten?

Ik ga in mijn huis een extra schuifpui plaatsen en daardoor verdwijnt de oude T22 radiator (30 hoog en 260 breed).
Ik wil dan naast de schuifpui twee Strada 21’s plaatsen, van 60 breed en 50 hoog. Dan wil ik deze boosten met een heatbooster en liefst twee Noctua NF-A20-PWM 20cm ventilators. De vraag is nu of er precies twee 20cm fans naast elkaar passen tussen de schotten waarmee deze op de muur zit bevestigd?

Verder komt er nog een Strada 16 van 80cm breed en 65cm hoog. Ik vermoed dat ik hier mooi vier 14cm fans op kwijt kan.

Ik heb wel deze gevonden, maar vroeg me af of die voor elk model ook klopt?
[Afbeelding]

Betekent dat als ik een 60cm brede pak en hier de 9 en 13cm af haal, ik de exacte maat heb tussen de schotten? In dit geval dus 48cm, welke ik kan opvullen met 2x20cm fan (of 3x14cm, of 4x12cm, waarbij de 2x20cm fan het grootste oppervlak bedekt).
Ik zit met dezelfde jaga's en zelfde dilemma. 2x20 lijkt mij fijner dan 3x12 (ik heb ongeveer 41-42cm tussen de schotten gemeten). Al vaker gezien dat mensen de 12cm erin leggen en de kieren opvullen met grijze Buisisolatie, al dan niet opengesneden. Natuurlijk voor nog geen euro p meter een prima kierdichting.

Nu wachten op mijn laatste elektronica levering.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
blb4 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:02:
Ik heb sinds enige tijd een viertal convectoren (1 convectorput en 3 Jaga Strada's) uitgerust met Artic PWM ventilatoren (F14 PWM / P12 PWM). De aansturing heb ik zelf in elkaar gefröbeld op basis van een WEMOS D1 mini met ESP_Easy. Ik heb op elke unit 2 DS18B20 sensoren aangesloten voor aanvoer en retour temperatuur en een DHT22 voor de omgevingstemperatuur en relatieve vochtigheid. Dit om 't dauwpunt tijdens koelen (met m'n warmtepomp) in de gaten te kunnen houden. Ik gebruik via MQTT gegevens van de warmtepomp voor het aansturen (waterpomp loopt, verwarmings- of koelingsmodus). Ik heb de rules zo opgezet dat ik deze exact 't zelfde heb voor elke set terwijl ik wel verschillende snelheden kan aangeven. Ik heb een relais gebruikt om de ventilatoren volledig uit te schakelen.

Ik heb bij mij per convector 4 snelheden gedefinieerd:
Heat_Low, Heat_High, Cool_Low en Cool_high

De Low snelheden zijn voor overdag/bij aanwezigheid van een persoon in de desbetreffende ruimte, de High voor ‘s nachts/ als er niemand aanwezig is.

Heat_Low: hoogste snelheid die niet (of nauwelijks) hoorbaar;
Cool_Low: hoogste snelheid die nog acceptabel geluidsniveau geeft tijdens koelen (koelen is minder efficiënt, veel meer luchtverplaatsing nodig, je accepteert bij koelen meer geluid (komt denk ik omdat je gewend bent aan ventilatoren / airco’s in de zomer)
High: hoger snelheden voor maximale afgifte zonder dat ‘t in naastliggende ruimtes overlast geeft.

Mogelijk dat iemand er wat aan heeft.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Rules Set 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
// CG (U12), CP(U7), CW (U11), CZ (U10) are the convectors on Gang, Put (woonkamer), Woonkamer amd Zolder(overloop)
// GIPO 15 (D8) Relais 12V FAN 1/0. Commands: gpio,15,0/1 off/on
// GIPO 13 (D7) PWM tpm FANs.       Command:  PWM,13,80-1013,0,25000

On System#Boot do
  gpio,15,0 // default FAN OFF
  Publish %sysname%/FAN,OFF //publish FAN OFF
  pwm,13,80,0,25000 // default low speed
  Publish %sysname%/FAN_Speed,80 //publish FAN_Speed 80
  TaskValueSet,12,3,0 // default Status OFF (0)
  // Define FAN_Speeds for all convectors
  If %unit% = 12
    TaskValueSet,10,1,250
    TaskValueSet,10,2,400
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Elseif %unit% = 7
    TaskValueSet,10,1,150
    TaskValueSet,10,2,250
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Else
    TaskValueSet,10,1,180
    TaskValueSet,10,2,250
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Endif
  timerSet,1,30 // Timer to check Status
  timerSet,2,30 // Timer to check Status
  Let,1,0 // [var#1] variable to be used as daytime (1) or nighttime (0)
Endon

Rules Set 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
//Actions to check every 30s
On Rules#Timer=1 do
  TaskValueSet,12,1,[1W#Aanvoer]-[1W#Retour] //write Td (delta temperature) to Parameters#Delta_T
  // FAN_SPEED voor verwarmen)
  If [Parameters#Status]>0
    if ([1W#Aanvoer]>25 Or [1W#Retour] > 23)
      If [var#1] = 1 //FAN_SPEED during daytime for Heat
        TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Heat_Low]
      else // FAN_SPEED during nighttime for Heat
        TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Heat_High]
      endif
    //FAN_SPEED voor koelen
    elseif [1W#Aanvoer]<23
      // if Koelen and Status = 1 (ON)
      If [Parameters#Cooling] = 1 And [Parameters#Status]>0
        If [var#1] = 1 //FAN_SPEED during daytime for Cooling
          TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Cool_Low]
        else // FAN_SPEED during nighttime for Cooling
          TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Cool_High]
        endif
      endif
    endif
    pwm,13,[Parameters#PWM],0,25000
    Publish %sysname%/FAN_Speed,[Parameters#PWM]
    gpio,15,1 // FAN relais ON
    Publish %sysname%/FAN,ON
  else
    //Switch off 12V in all other cases
      gpio,15,0
      Publish %sysname%/FAN_Speed,0
      TaskValueSet,12,2,0
      Publish %sysname%/FAN,OFF
    endif
  endif
  timerSet,1,30
endon

Rules Set 3:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
//Actions to check every minute
On Rules#Timer=2 do
  //Status OFF
  If [Parameters#Status]=0
    // FAN Relais OFF, FAN_SPEED 0
    gpio,15,0
    Publish %sysname%/FAN_Speed,0
    Publish %sysname%/FAN,OFF
  Endif
  // check Cooling status
  If ([MQTT_IN#HP_OM] = 1 Or [MQTT_IN#HP_OM] = 5) And [MQTT_IN#HP_PumpSpeed] >200
    TaskValueSet,12,3,1    //Status ON
    TaskValueSet,12,4,1    //Cooling ON
  Else
    TaskValueSet,12,4,0    //Cooling OFF
    // checking Heat status
    If ([MQTT_IN#HP_OM] = 0 Or [MQTT_IN#HP_OM] = 4) And [MQTT_IN#HP_PumpSpeed] >200
      TaskValueSet,12,3,1    //Status ON
    Else
      TaskValueSet,12,3,0    //Status OFF
    Endif
  Endif
  // setting Daytime variable (1 during daytime, 0 during nighttime)
      If %systime% > 08:00:00 //daytime
      Let,1,1
    elseif %systime% > 01:30:00
      Let,1,0
    else
      Let,1,1
    endif
  // set timer again to 1 minute
  timerSet,2,60   
endon
Dit is top! Zie ik nu goed dat je fans direct een pwm vanaf de wemos krijgen op d3? Ik draai esphome en zoek naar soortgelijke config, momenteel heb ik een losse pwm potmeter-printje ertussen getekend maar die weglaten en een direct signaal vanaf de wemos is makkelijker en flexibeler (want programma's en remote instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
stevenP schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Dit is top! Zie ik nu goed dat je fans direct een pwm vanaf de wemos krijgen op d3? Ik draai esphome en zoek naar soortgelijke config, momenteel heb ik een losse pwm potmeter-printje ertussen getekend maar die weglaten en een direct signaal vanaf de wemos is makkelijker en flexibeler (want programma's en remote instellen)
Klopt, PWM zit direct op D3. Ik ken esphome niet maar neem aan dat 't daarmee ook mogelijk moet zijn om direct een PWM signaal uit te sturen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 19:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmn9mOOJ0hoYQzCAnKMG8vh8cAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIapFCGjwxT0ZR097AdSkOVa.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ventilator is af. Een mega verschil het vermogen van mijn type 15 jaga. Ik vind ze vanaf 30% wel al redelijk hoorbaar worden en meer dan 40% vind ik niet fijn. Heb de frames op glasband liggen op de convector. Het uitslijpen van de alu profielen viel mij wel tegen.

Ik heb de heatbooster ingesteld op handmatige modus maar het lukt mij niet om hem via wifi te bereiken. Als ik in de configuratie wizzard op de test knop druk lukt het ook niet om verbinding te krijgen, Signaal sterkte is wel ruim voldoende. Wie kan mij helpen met uitzoeken wat ik verkeerd doe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Derpie1234 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:57:
[Afbeelding]

Mijn ventilator is af. Een mega verschil het vermogen van mijn type 15 jaga. Ik vind ze vanaf 30% wel al redelijk hoorbaar worden en meer dan 40% vind ik niet fijn. Heb de frames op glasband liggen op de convector. Het uitslijpen van de alu profielen viel mij wel tegen.

Ik heb de heatbooster ingesteld op handmatige modus maar het lukt mij niet om hem via wifi te bereiken. Als ik in de configuratie wizzard op de test knop druk lukt het ook niet om verbinding te krijgen, Signaal sterkte is wel ruim voldoende. Wie kan mij helpen met uitzoeken wat ik verkeerd doe ?
kan je iets meer context geven?
"in de configuratie wizzard" - hoe kom je daar als je 'm niet via wifi bereikt?
"signaal sterkte is ruim voldoende" - alsin, met je telefoon op dezelfde plek heb je wel ontvangst?

Waar hangt de HB? Zit hij in een jaga verstopt? De stalen omhuizing blokkeerd best wat signaal, leg 'm tijdelijk eens ernaast op de grond of haal de kappen eraf. Heb je dan wel bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Als ik de HB in configuratie modus zet (knopje 5 seconden indrukken) kan ik er verbinding mee maken via wifi. Maar ik wil verbinding kunnen maken zonder hem in configuratie modus te zetten. Ik heb de HB al naast de router gelegd om het beste signaal te krijgen, Ook heb ik de firmware geupdate naar de laatste versie.

Met signaal sterkte is voldoende bedoel ik dat in de configuratie wizzard staat dat het signaal sterkte groter dan -80db moet zijn. En dan zie je naast alle wifi netwerken de signaal sterkte staan en die van mij zit op -50db dus dat zou ruim voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Derpie1234 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:57:
[Afbeelding]

Da's een aardige klus geweest! Ziet er wel degelijk uit. Ik heb tot 8 ventilatoren ze gewoon met tiewraps aan elkaar gezet en een langere serie op de convertor in de convectorput platte aluminium strippen aan de zijkant gebruikt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:05
Derpie1234 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:19:
Als ik de HB in configuratie modus zet (knopje 5 seconden indrukken) kan ik er verbinding mee maken via wifi. Maar ik wil verbinding kunnen maken zonder hem in configuratie modus te zetten. Ik heb de HB al naast de router gelegd om het beste signaal te krijgen, Ook heb ik de firmware geupdate naar de laatste versie.

Met signaal sterkte is voldoende bedoel ik dat in de configuratie wizzard staat dat het signaal sterkte groter dan -80db moet zijn. En dan zie je naast alle wifi netwerken de signaal sterkte staan en die van mij zit op -50db dus dat zou ruim voldoende moeten zijn.
Wat bedoel je precies met configuratie modus?
In eerste instantie kan je de HB bereiken via ip 192.168.4.1. En daar kan je de configuratie wizard openen.
Op de tweede pagina (wifi configuratie) zie je de verschillende netwerken. Zie je daar je eigen netwerk?
Daarna onder verbindingsgegevens je netwerk SSID plus password invoeren en dan test configuratie. Je zien dan ook het ip adres op je eigen netwerk.
Als dit succesvol is naar einde wizard en opslaan.
Na een HB reboot, moet je het nieuwe ip adres in je browser invoeren en het openingsscherm zien.
Laat even weten of dit lukt en waar het fout gaat.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
configuratie modus bedoel ik mee dat je het knopje indrukt aan de zijkant van de HB en dat het lampje dan gaat knipperen. Daarna doorloop ik alle stappen die jij beschrijft en het gaat fout op het moment dat ik op test druk. Dan lukt het niet om die verbinding tot stand te brengen. ik krijg dan dit:
Verbinding: mislukt
IP-adres: 0.0.0.0
RSSI: - dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Derpie1234 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:04:
configuratie modus bedoel ik mee dat je het knopje indrukt aan de zijkant van de HB en dat het lampje dan gaat knipperen. Daarna doorloop ik alle stappen die jij beschrijft en het gaat fout op het moment dat ik op test druk. Dan lukt het niet om die verbinding tot stand te brengen. ik krijg dan dit:
Verbinding: mislukt
IP-adres: 0.0.0.0
RSSI: - dB
Ik zou zeggen dat je ssid of password dan niet correct is.
Kan je met je browser naar je router en dan copy / paste naar HB om typefouten te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Ik heb dit via de browser gedaan en via de heatbooster discovery, en uiteraard copy / paste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Derpie1234 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:21:
Ik heb dit via de browser gedaan en via de heatbooster discovery, en uiteraard copy / paste
Vreemd. Lijkt bijna of je dhcp server (router) geen vrije ruimte meer heeft voor het uitgeven van ip adressen.
Misschien daar zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:31
Of wellicht is er een MAC-adres filter ingesteld?

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Ik kan de HB wel in mijn mash netwerk zien dus hij krijgt dan wel een ip adres toegewezen, Als ik dat ip adres intyp kan ik er alleen niet mee verbinden, Heb de HB terug gezet naar standaart instellingen als ik nu probeer verbinding te maken blijft er staan Verbing:testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Wat voor merk router gebruik je? Sommige routers geven/hebben problemen met sommige kanalen, dan helpt het om het kanaal nummer te wijzigen naar iets totaal anders (ipv kanaal 1 kanaal 12, bijvoorbeeld). Ook kun je eens handmatig een oudere firmware versie proberen uit de 2.4.x reeks? Ben even benieuwd of dat iets oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
router is een zyxel DX5401-B0. Heb het probleem met zowel 2.4 als 2.5 en ook met een huawei router. zal het kanaal eens wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Dan zal het kanaal het probleem niet zijn. Wellicht bevat de SSID of het wachtwoord tekens waar mijn firmware niet mee overweg kan, zoals het "-teken, of bevat het wachtwoord meer dan 32 tekens.

[ Voor 30% gewijzigd door Bazz0847 op 20-02-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derpie1234
Ik zal een gastennetwerk opzetten met een zo basic mogelijk ssid en pw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Derpie1234
Gastnetwerk aangemaakt met simpel wachtwoord en toen deed ie het. Er zat maar 1 ! in het oorspronkelijk wachtwoord. Gek genoeg doet ie het nu ook het normale netwerk met het oude wachtwoord.

Iedereen bedank voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:31
Ik ben eens aan het kijken of ik mijn afgiftesysteem niet kan verbeteren, door een zo groot mogelijke losse convector te kopen voor in de put. Ik heb nu al 14cm Arctic fans op de bestaande convector liggen met een HeatBooster module en dat werkt goed. Als ik spiek bij wat Jaga aanbiedt, dan zie ik dat de DBH fan units tot 15 cm breed gaan, terwijl hun grootste model dubbele convector 21,5 cm breed is. Wat je dan krijgt is dat niet de hele convector wordt afgedekt, wat je mooi kunt zien in hun productbrochure (rechtsonder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPDc9sOyCFzqQp2H7Rnl80f3Vvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKLmnaR4w1OQZBpfmEiMfQiP.png?f=fotoalbum_large

Als ik voor die 21,5cm convector ga, dan heb ik verschillende opties voor DIY:
  • Die 15cm DBH nabouwen met 14cm fans (oppervlak convector niet volledig afgedekt)
  • 14cm fans op een 21,5 cm brede plaat met gaatjes erin
  • 20cm Noctua fans, die een stuk duurder zijn
Wat zouden jullie doen / is wijsheid hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

samtman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:53:
Ik ben eens aan het kijken of ik mijn afgiftesysteem niet kan verbeteren, door een zo groot mogelijke losse convector te kopen voor in de put. Ik heb nu al 14cm Arctic fans op de bestaande convector liggen met een HeatBooster module en dat werkt goed. Als ik spiek bij wat Jaga aanbiedt, dan zie ik dat de DBH fan units tot 15 cm breed gaan, terwijl hun grootste model dubbele convector 21,5 cm breed is. Wat je dan krijgt is dat niet de hele convector wordt afgedekt, wat je mooi kunt zien in hun productbrochure (rechtsonder):

[Afbeelding]

Als ik voor die 21,5cm convector ga, dan heb ik verschillende opties voor DIY:
  • Die 15cm DBH nabouwen met 14cm fans (oppervlak convector niet volledig afgedekt)
  • 14cm fans op een 21,5 cm brede plaat met gaatjes erin
  • 20cm Noctua fans, die een stuk duurder zijn
Wat zouden jullie doen / is wijsheid hier?
Wat ik persoonlijk zou doen, is de fans op wat afstand van de convector monteren. Eventueel afdekken met schotten en zo de lucht met 140mm fans, door de bredere convector trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Aardedraadje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Wat ik persoonlijk zou doen, is de fans op wat afstand van de convector monteren. Eventueel afdekken met schotten en zo de lucht met 140mm fans, door de bredere convector trekken.
OK, dat is dus mijn middelste bullet: fans op een bredere plaat monteren met uitsparingen en die boven de convector hangen. Dezelfde aanpak als dit vaker aangehaalde artikel:
https://www.jaren70verbou...arming-hybride-warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
@Derpie1234

Mooie build, ziet er heel goed uit. Waarom heb je gekozen voor dit nogal grote formaat profielen? Ik heb profielen van 10mm bij 10mm gebruikt en dat lijkt sterk genoeg (in ieder geval voor 80mm fans, ik weet niet zeker hoe groot die van jou zijn. Maar dan hoef je dus niet uit te slijpen of zagen, ik weet niet welke methode je hebt gebruikt. Dat is voor mij een belangrijk punt, ik beschik niet over zo'n mooie werkplaats als jij.

En heb je overwogen om er twee segmenten van te maken? Dat ben ik, met oog op de hanteerbaarheid, wel van plan.

Bedankt voor het delen, ziet er super uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
@samtman
Ik heb de link bekeken. Interessant, maar de ventilatoren staan daar wel erg ver uit elkaar en toch is men heel tevreden. Is hier consensus over? Wat is een optimale afstand tussen de ventilatoren? En verschilt dat nog bij convectorputten en radiatoren? Ik heb aan mijn testopstelling (zie eerdere foto) inmiddels drie ventilatoren toegevoegd. Dat lijkt beter te werken, maar is vooral natte vingerwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derpie1234
@bert56 De reden voor die profielen was omdat ik ze eronder wou monteren. Dan zorgde de opstaand rand voor dat ze niet door bogen, Na gezeur van me vriendin het frame doormidden gezaagd en dus in 2 delen in de kachel gelegd. Als je de fans in de kachel leg zou ik inderdaad zeker voor smallere frames kiezen dit was een behoorlijke klus.

@samtman in mij jaga type 20 had ik nf-a20 fans met een heatbooster. Dit was absoluut een top combi en dat zou ik zeker aanraden. De programeerbaarheid van HB en de stilte van de noctuas is gewoon super. Als het budget even karig is kan je ook beginnen met bijvoorbeeld 2 fans en een hb.

Een jaga DBH met 5 fans is zo rond de 400 euro. Daar kun je ook een HB en een stuk of 11 noctua's voor kopen. Of dus met de kleinere artics gaan werken. Heb nu zelf de artics op een type 15 liggen maar vind ze wel meer geluid maken dat de noctuas. Aan de andere kant als je ze op max 30% zet zijn ze stil genoeg het hangt er egt vanaf hoeveel vermogen je gaat gebruiken. Als je veel lucht door de convector jaagt is het zo ie zo een goed idee op een dubbele (dus type 21) te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
@Derpie1234 ; Bedankt voor je uitleg. Ik gebruikte een L profiel van 10 bij 10mm, dat boog niet door bij 80mm fans, ook niet bij 7 op een rij. Maar dat kan met grotere (en zwaardere) fans natuurlijk heel goed anders zijn. Ik heb er één van 120cm gemaakt, met 7 ventilatoren. Maar dat vind ik lastig te hanteren. Ik ga nu elementen maken van maximaal 5 ventilatoren die ik met een stekker verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Derpie1234 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:10:
@samtman in mij jaga type 20 had ik nf-a20 fans met een heatbooster. Dit was absoluut een top combi
[..]
Een jaga DBH met 5 fans is zo rond de 400 euro. Daar kun je ook een HB en een stuk of 11 noctua's voor kopen.
[..]
Als je veel lucht door de convector jaagt is het zo ie zo een goed idee op een dubbele (dus type 21) te overwegen.
Bedankt voor de tips. Ja eigenlijk ga je dan op alle vlakken voor het beste en duurste. Dit kun je alleen verantwoorden als je het gaat vergelijken met de prijs van kant en klare Jaga oplossingen. Maar misschien mag het ook wel wat luxer in de woonkamer waar ik vaak ben.

Naast dat ik zo een twin in de put wil stoppen, denk ik er ook aan om zo een losse convector te kopen en daar zelf een omkasting omheen te maken onder een vensterbank, met uitblaas aan de zijkant in plaats van boven. In Duitsland heeft Jaga daar de Ecoreviva voor op de markt gebracht, maar de prijzen zijn behoorlijk (bijna 2900 euri voor de lengte die ik nodig heb, 2 meter). Als je een losse dubbele Jaga convector kunt krijgen voor rond de 850 euro en die noctua's voor 350 euro, dan zit je op 1200 euro. Tel daar nog 200 euro aan extra's bij en dan ben je nog altijd 1500 euro goedkoper uit. Dus het is maar net waar je het mee vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
samtman schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:36:
[...]

Bedankt voor de tips. Ja eigenlijk ga je dan op alle vlakken voor het beste en duurste. Dit kun je alleen verantwoorden als je het gaat vergelijken met de prijs van kant en klare Jaga oplossingen. Maar misschien mag het ook wel wat luxer in de woonkamer waar ik vaak ben.

Naast dat ik zo een twin in de put wil stoppen, denk ik er ook aan om zo een losse convector te kopen en daar zelf een omkasting omheen te maken onder een vensterbank, met uitblaas aan de zijkant in plaats van boven. In Duitsland heeft Jaga daar de Ecoreviva voor op de markt gebracht, maar de prijzen zijn behoorlijk (bijna 2900 euri voor de lengte die ik nodig heb, 2 meter). Als je een losse dubbele Jaga convector kunt krijgen voor rond de 850 euro en die noctua's voor 350 euro, dan zit je op 1200 euro. Tel daar nog 200 euro aan extra's bij en dan ben je nog altijd 1500 euro goedkoper uit. Dus het is maar net waar je het mee vergelijkt.
Als je actief gaat blazen kan je prima, net als de genoemde jaga, een bocht bovenop toevoegen. Voor convectie is dat ruk, maar nagenoeg alle fancoils forceren de lucht het hoekje om, dat hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• stevenP
buildlog
Met dank aan @blb4 voor het aansluitschema / inspiratie hierr. hierbij mijn variant van de zelfbouw DBE in een Jaga Tempo 60cm brede T21.

Elektronica
  • Wemos D1 Mini
  • Relay shield
  • Power shield (12v stepdown naar 3.3 en 5v
  • 2x DS18B20 sensoren
  • 12V adapter
  • 12V verlengkabel (male/female barrel jack)
Ik heb het hele setje van ome ali, maar bijvoorbeeld Tinytronics heeft ook de hele set voor €20~€30
Eigenlijk wil ik het doosje nog eens externe connectors geven en de sensoren bijvoorbeeld op mini-jack in kunnen prikken. Barreljack kan dan ook in de behuizing. Ach, misschien ooit..

Hardware
  • 2x Noctua NF-A20 PWM 200mm fans
  • 1m 35x35mm hoeklijn kunststof
  • 1m glasband
  • resthout, beuken in dit geval
  • kabeldoos
Fans van Amazon (grootste kostenpost), hoeklijn van de Hornbach. De rest komt uit de verbouwing-voorraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbR144ID8kjiNDIy3IiAgMI-Orc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBkkChko4Qx2cb0LazPKp37g.jpg?f=fotoalbum_tile
Restklosjes hout waterpas op de staanders gezet (handig, al die gaten er in!).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_HiTUfffpGtcja49nvQ7C1wSuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqwTthlHnjceRr6GIdlPUg4S.jpg?f=fotoalbum_tile
Kunststof hoeklijn is prima te knippen met een blikschaar, kort met een vijl nagelopen daarna.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIJiyDeLM8OHsSdKusqeTcjhxXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brVoszibgoLBop7zULV60SJ7.jpg?f=fotoalbum_tile
Fans er op, installatiedoosje zit rechts op de buitenzijde van de staander.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZevT_CadA6ynQ1f22To6Kq-UIyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cB6uCu9K0JBqgdK6ZrdDMJR.jpg?f=fotoalbum_tileMeten is weten :9
Piest presas!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aY6Z74Kv9BJnDozjyLmxm2XwbX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMQvAuPpdlP5P79W2CkkSJ7x.jpg?f=fotoalbum_tileVan boven naar onder: Relay shield, wemos d1 mini, power shieldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s26tTRf8u2H8V_IU3XuXgn6nhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moCz0NffmR3JIyD324znCT89.jpg?f=fotoalbum_tileZie je niks meer van! Mogelijk nog een paar gaten boren voor airflow/koeling

De Wemos is met ESPHome geladen en draait een simpele config. Automatisering loopt via Home Assistant, waar ik netjes ook gegevens verzamel. Ta, Tr, Td, fan RPM worden continue teruggestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiTKzNjTSu8_c27G1TrcFgaKhhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMcnavq210mJ1FYsmPalf0Qt.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, YAML is richting Github om hier wat op te ruimen. :)

Ik hoor de fans wel op 100%, maar in de gang is dit niet zo'n probleem. Geen enkele vibratie of resonantie, gewoon "geblaas". Fans zijn uiterst stil, ik ben zwaar onder de indruk van die Noctua jongens.
Op 60% zijn ze al amper te horen, misschien als je stil een boek wil lezen is ~45% echt verwaarloosbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door stevenP op 26-02-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
Hi,
Ik heb twee Jaga Strada hybrids, met de DBE ventilatoren. Nu een half jaar in gebruik met een Elga Aace warmtepomp.
Ik krijg de Jaga's echter niet goed ingesteld, en heb nog geen goed antwoord gehad vanuit Jaga service.
De watertemperatuur varieert van ongeveer 30-39 graden (met uitschieters naar beneden als ik s nachts lager zet).
- bij één van de twee gaan ventilatoren helemaal niet aan als ik 26 graden instel (voor verwarmen). En als ik lager ga (24 of lager), dan gaan ze aan, en niet meer uit. De tweede staat op 26 ingesteld en gaat dan af en toe aan (zoals het hoort)
- ze springen beiden vaak zelf naar koelmodus (blauwe stand). Staat ook zo in de handleiding. Maar dan blijven ze soms hangen op blauw.
Het verwarmt zo niet goed genoeg.
Lijkt mij dat Jaga het veel te complex gemaakt heeft: automatisch switchen van koelen naar verwarmen, en aan gaan is afhankelijk van temperatuurverschil tussen unit en kamer.

Mijn doe het zelf oplossing met ventilatoren + thermostaat schakeling boven 30, in convector put, die werkt veel eenvoudiger

Heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen, instellen of uitproberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
lichtblauw schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:53:
Hi,
Ik heb twee Jaga Strada hybrids, met de DBE ventilatoren. Nu een half jaar in gebruik met een Elga Aace warmtepomp.
Ik krijg de Jaga's echter niet goed ingesteld, en heb nog geen goed antwoord gehad vanuit Jaga service.
De watertemperatuur varieert van ongeveer 30-39 graden (met uitschieters naar beneden als ik s nachts lager zet).
- bij één van de twee gaan ventilatoren helemaal niet aan als ik 26 graden instel (voor verwarmen). En als ik lager ga (24 of lager), dan gaan ze aan, en niet meer uit. De tweede staat op 26 ingesteld en gaat dan af en toe aan (zoals het hoort)
- ze springen beiden vaak zelf naar koelmodus (blauwe stand). Staat ook zo in de handleiding. Maar dan blijven ze soms hangen op blauw.
Het verwarmt zo niet goed genoeg.
Lijkt mij dat Jaga het veel te complex gemaakt heeft: automatisch switchen van koelen naar verwarmen, en aan gaan is afhankelijk van temperatuurverschil tussen unit en kamer.

Mijn doe het zelf oplossing met ventilatoren + thermostaat schakeling boven 30, in convector put, die werkt veel eenvoudiger

Heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen, instellen of uitproberen?
zet je koelen op minimaal, dus 12graden. Verwarmen ook op minimaal, 24graden.
Hij zal dan niet meer in koelmodus schieten, tenzij je water echt onder de 12graden zakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IvexBGiF6ACJNd7-bLC2sMQM3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CUZQvMY2iTuzkSFIOX4ERoCr.png?f=fotoalbum_large

Ik weet dat er bij airleaf fancoils een weerstand tussen de watersensor en de print wordt gezet om de temp reading te verhogen maar geen idee of dat hier ook zou kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

samtman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:15:
[...]

OK, dat is dus mijn middelste bullet: fans op een bredere plaat monteren met uitsparingen en die boven de convector hangen. Dezelfde aanpak als dit vaker aangehaalde artikel:
https://www.jaren70verbou...arming-hybride-warmtepomp
Of zo ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsRKNaePfsYirsCo9Gr7LkglaPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDEmLitGAzNupDWKvfOsJFny.jpg?f=fotoalbum_large
6 x 90 x90 mm ventilatoren

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
Ik wil hier even op aanvullen dat hij draait als een jekko en merkbaar verschil oplevert in de gang en op de bovenetage (hangt onderaan de trap, dus stijgt lekker op).

Hij draait continue op 100%, maar via HA op de bewegingsmelder in gang gekoppeld. Bij beweging duikt hij naar de 40% en zodra de lampen uit gaan (5min geen beweging) dan mag hij weer volgas. 8)

Op een Ta van 26-27C haal ik nog steeds een Td van 2.6C. Ik ben heel tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 15:51
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van meer dan 15 fans? Graag zou ik de Heatbooster als controller gebruiken zodat ik het makkelijk met mijn HA kan koppelen, alleen support de Heatbooster tot max 15 fans. Ik ben van plan om de Artic P8 fans te gebruiken.

Dit wil ik doen in combinatie met twee Jaga Strada’s van 280 cm breed, 35 cm hoog, type 11. Via de Jaga website zie ik een model met dezelfde afmeting van de Jaga Hybrid, welke 24 fans heeft.

Ik verwacht dat het vermogen met 15 fans voldoende is, maar de optie om meer fans toe te voegen zou welkom zijn.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om twee heatboosters in een radiator te plaatsen, of is er een beter alternatief dan de heatbooster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
shivo13 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:10:
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van meer dan 15 fans? Graag zou ik de Heatbooster als controller gebruiken zodat ik het makkelijk met mijn HA kan koppelen, alleen support de Heatbooster tot max 15 fans. Ik ben van plan om de Artic P8 fans te gebruiken.

Dit wil ik doen in combinatie met twee Jaga Strada’s van 280 cm breed, 35 cm hoog, type 11. Via de Jaga website zie ik een model met dezelfde afmeting van de Jaga Hybrid, welke 24 fans heeft.

Ik verwacht dat het vermogen met 15 fans voldoende is, maar de optie om meer fans toe te voegen zou welkom zijn.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om twee heatboosters in een radiator te plaatsen, of is er een beter alternatief dan de heatbooster?
Het "probleem" van de heatbooster is puur het amperage wat door het printje gaat lopen. 3A is de max belasting van het printje, en dus ook je voeding.
Mijn ESP relais mag 5A schakelen, dus daar kan bijna het dubbele aantal op.

De Heatbooster kan je ook als master/slave setup draaien. Dus één heeft sensoren op de aanvoer/retour en regelt het hele circus, de andere printjes wachten op zijn commando om op dezelfde regeling (percentage) mee te draaien.
Check anders het HB specifieke topic

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 25-03-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@shivo13 Ja - hier positieve ervaringen met 16 Arctic P14 PWM PST op een Heatbooster (ouder model)
ook op een 280 cm JAGA :Y
@stevenP Als ik me niet vergis is de limiterende factor de stuurstroom voor de PWM.
Het vermogen van de fans iig niet.
nominaal 0,12 A (12V) x 16 = 1,92 A - maximaal zie ik ca. 33 W bij van 0 -> 100% - continu ca. 22 W

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 25-03-2024 10:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
stevenP schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:28:
[...]
Het "probleem" van de heatbooster is puur het amperage wat door het printje gaat lopen. 3A is de max belasting van het printje, en dus ook je voeding.
Mijn ESP relais mag 5A schakelen, dus daar kan bijna het dubbele aantal op.

De Heatbooster kan je ook als master/slave setup draaien. Dus één heeft sensoren op de aanvoer/retour en regelt het hele circus, de andere printjes wachten op zijn commando om op dezelfde regeling (percentage) mee te draaien.
Check anders het HB specifieke topic
Dat is mooi! Dan kan ik er in de toekomst altijd meer toevoegen. Dan ga ik het eerst testen met 15 stuks.
dunklefaser schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:33:
@shivo13 Ja - hier positieve ervaringen met 16 Arctic P14 PWM PST op een Heatbooster (ouder model)
@stevenP Als ik me niet vergis is de limiterende factor de stuurstroom voor de PWM.
nominall 0,12 A (12V) x 16 = 1,92 A - maximaal zie ik ca. 33 W bij van 0 -> 100% - continu ca. 22 W
Als ik voor 15 fans zou gaan, moeten deze netjes verspreid liggen over de convector? Of zou ik ze langs elkaar vanaf de linkerzijde kunnen plaatsen? De laatste zou het makkelijker maken als ik in de toekomst meer fans wil toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@shivo13 links of rechts maakt niet uit - verspreid of niet ook niet - wat je het mooiste vind
en wat het beste uitkomt :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
dunklefaser schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:59:
@shivo13 links of rechts maakt niet uit - verspreid of niet ook niet - wat je het mooiste vind
en wat het beste uitkomt :+
mwuah is dat zo? Als je ze asymmetrisch plaatst zou ik altijd vanaf de kant met je leidingen werken. Daar komt immers alle warmte "binnen". Wat vooral veel helpt is goede compartimenten maken. Dus zorg dat er geen valse lucht langs de radiator kan, maar door het middenschot goed sluitend te maken dat álle lucht van onderaf moet komen. Tussen de ventilatoren afdichten zorgt er voor dat dan alle lucht die door de fans gaat, ook echt door de ribben gestroomd is. Anders ben je natuurlijk alleen maar valse (lees: koude) lucht aan het rondpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
dunklefaser schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:33:
nominaal 0,12 A (12V) x 16 = 1,92 A - maximaal zie ik ca. 33 W bij van 0 -> 100% - continu ca. 22 W
Hmm, met PWM vermogen zeg je wat inderdaad. Ik dacht niet dat dit veel trok omdat dit enkel een stuurspanning is en de daadwerkelijke voeding de V+-lijn is. Maar ik kan mij vergissen, ik draai slechts 2x 200mm op mijn ESP dus kan niet goed uit praktijkervaring spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@stevenP Had ik niet beter kunnen verwoorden -
@shivo13 wat ik schreef was natuurlijk niet correct
en een beetje provokant geformuleerd. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
dunklefaser schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:06:
@stevenP Had ik niet beter kunnen verwoorden -
@shivo13 wat ik schreef was natuurlijk niet correct
en een beetje provokant geformuleerd. :+ :+
Geen probleem ;)

Ik zal de fans zoveel mogelijk aan de zijde plaatsen waar de leidingen beginnen. Dan kan ik eventueel in de toekomst er meer bijplaatsen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:30
shivo13 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:10:

Ik heb 27 Arctic F9 PWM PST Fans 92 mm geplaatst in elk van twee 300 cm lange Jaga tempo gemonteerd. De Heatbooster heeft er geen probleem mee, ook eventjes voluit laten draaien, geeft veel lawaai. Maar omdat het voldoende is om de ventilatoren op ca. 20% maximaal te laten draaien (geluid en flow) is het sowieso geen probleem. Voordeel is dan dat er geen geluidoverlast is. Twee Heatboosters zijn niet nodig.
Ik heb wel de Heatbooster in bedrijf genomen voordat er meer dan 15 fans waren aangesloten! Vervolgens de Heatbooster ingesteld (geïnstalleerd en wifi gekoppeld). Toen pas de resterende fans aangesloten. Werkt nu al 4 weken naar behoren!
Ik heb de Arctic F9 PWM PST Fans 92 mm in de door PrintCraft 3D aangeboden oplossing gemonteerd (ff googelen).
DE JAGA HEATBOOSTER DIY VENTILATOR HOUDER JAGA TYPE 10/11 past precies in jaga 10 11.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EWpmXotoh6r2ah6sNTAAFAd28s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bB44ijKMrWKd26KRnURk9VdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCreXYn3yo0nQQBjC7dw6f9sQFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fv8NJjfYA8DOTAfzaqMKHFlb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Slim zeg! _/-\o_ Piest precas. Maken die 9cm fans niet een stuk meer herrie? Wat ook nog een uitdaging kan worden is dat mijn (net aangeschafte dubbele) Jaga’s zo een 2 meter breed zijn, dus dat zijn aardig wat fannetjes :) . Dan heb je wellicht al twee heatboosters nodig per Jaga. Edit: ik zie nu dat de voorgaande post daar mooi op in gaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door samtman op 26-03-2024 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

samtman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Slim zeg! _/-\o_ Piest precas. Maken die 9cm fans niet een stuk meer herrie? Wat ook nog een uitdaging kan worden is dat mijn (net aangeschafte dubbele) Jaga’s zo een 2 meter breed zijn, dus dat zijn aardig wat fannetjes :) . Dan heb je wellicht al twee heatboosters nodig per Jaga. Edit: ik zie nu dat de voorgaande post daar mooi op in gaat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv9U9aeBhAFGezAhLzAZ3AH9_uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fUfIYZpMvY0aANf0LUjyMAf.jpg?f=fotoalbum_large
Gebruik alleen geen heatbooster. Die was er toen nog niet ;) Ik gebruik deze oplossing. Dit zijn er 3 x 8 = 24. Op het plaatje is een string van twee getekend. Op de foto zijn dat twee strings van 12 met de snelheidsregelateur in het midden tussen. Waar je wel even op moet letten is het maximaal amperage dat de voeding kan leveren. Dit zit op een 6A voeding. Mensen die verstand hebben van 3D printen maken tegenwoordig de mooiste oplossingen voor de plaatsing van de fan's.

Bij mij liggen ze gewoon aan twee kanten op een kunststof L porfiel. Aan de ene kant met magneetjes aan de kast, aan de ander kant met tweezijdig plakband op de muur. Bij mij werkt dat omdat de convectoren nooit warmer worden dan zo'n 45 graden. Ik weet niet of dat plakspul ook blijft zitten bij hogere temperaturen. De fan's heb ik gewoon aan elkaar gezet met tiewraps. Tussen de kunststof L en de fan's een paar blokjes neopreen uit de watersportwinkel dat ik nog had liggen toen. Geluid valt best mee, maar dat is subjectief natuurlijk. En oh ja, neem je draden dik genoeg. AWG 24 kan AWG 22 is beter i.v.m. spanningsval door de weerstand in de draad.

[ Voor 31% gewijzigd door Copitano op 27-03-2024 01:12 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
@Copitano Nice! Terugkomend op die 9cm fans voor een Jaga 21.... Ik heb kort zitten rekenen, maar voor elke Noctua 20cm fan heb je vier van die 9cm Arctic nodig. Die laatste gaan voor rond de 7 euro en die Noctua voor rond de 30. Dus bottom line zit je dan nog eigenlijk qua kosten op ongeveer hetzelfde. Het zal wellicht 20 tot 30 euro schelen op die 2 meter Jaga. Ik had mij te vroeg rijk gerekend :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
samtman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:29:
@Copitano Nice! Terugkomend op die 9cm fans voor een Jaga 21.... Ik heb kort zitten rekenen, maar voor elke Noctua 20cm fan heb je vier van die 9cm Arctic nodig. Die laatste gaan voor rond de 7 euro en die Noctua voor rond de 30. Dus bottom line zit je dan nog eigenlijk qua kosten op ongeveer hetzelfde. Het zal wellicht 20 tot 30 euro schelen op die 2 meter Jaga. Ik had mij te vroeg rijk gerekend :*)
die noctua 200mm was voor mij echt een eye-opener, die krengen zijn zó stil dat ik heel blij ben dat ik mezelf hierop getrakteerd heb vs arctic fans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:30
samtman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:29:
Kijk bij -Tradeinn - ff googelen! Arctic F9 PWM PST Fan 92 Mm 5.49 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
De Eik schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:25:
[...]

Ik heb 27 Arctic F9 PWM PST Fans 92 mm geplaatst in elk van twee 300 cm lange Jaga tempo gemonteerd. De Heatbooster heeft er geen probleem mee, ook eventjes voluit laten draaien, geeft veel lawaai. Maar omdat het voldoende is om de ventilatoren op ca. 20% maximaal te laten draaien (geluid en flow) is het sowieso geen probleem. Voordeel is dan dat er geen geluidoverlast is. Twee Heatboosters zijn niet nodig.
Ik heb wel de Heatbooster in bedrijf genomen voordat er meer dan 15 fans waren aangesloten! Vervolgens de Heatbooster ingesteld (geïnstalleerd en wifi gekoppeld). Toen pas de resterende fans aangesloten. Werkt nu al 4 weken naar behoren!
Ik heb de Arctic F9 PWM PST Fans 92 mm in de door PrintCraft 3D aangeboden oplossing gemonteerd (ff googelen).
DE JAGA HEATBOOSTER DIY VENTILATOR HOUDER JAGA TYPE 10/11 past precies in jaga 10 11.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
27 stuks op een enkele Heatbooster? Als dat blijft werken zou dat mooi zijn! Scheelt weer kosten van een extra Heatboosters :)

Als je de fans op 20% hebt draaien is het geluid dan te horen?

Het kan nog wel even duren voordat ik mijn jaga's heb (opzoek naar 2dehands jaga's met een exacte afmeting, strada: 280x35 type 11, Tempo: 300x30 type 11). Voordat ik de strada's heb begin ik nog niet aan het maken van mijn DBE's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De 15-fan limiet van de heatbooster komt van het PWM-signaal af. Je kunt ook 3-pins non-PWM fans gebruiken met de universele fan-adapter op de Heatbooster. Die zet nl. het PWM-signaal om in variabele spanning. Dan kun je zo ver doorschalen als je wilt (en je rekening houdt met stroomvoorziening).

Ik heb hier op mijn 2 grootste Jaga's (280 en 300cm) zo 3 x 6 fans aangesloten. De 3 groepjes van 6 fans staan wel parallel, dus niet alle 18 fans in serie. Er is geen reden waarom je op deze manier geen 20, 30 of nog meer fans met 1 Heatbooster zou kunnen sturen.

Enige beperking is dat je middels PWM de fans nog iets langzamer kan laten draaien dan met de universele add-on. Mogelijk kun je nog smokkelen door geen 12V-voeding, maar een 9V-voeding of zo te gebruiken, heb ik niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:22
Zijn er mensen die voor mij de binnenmaten hebben voor een Jaga Tempo/Strada van 140cm en 200cm, beide type 21. Het gaat dan vooral om de afmetingen bovenop de convectoren zodat ik de ventilatoren alvast op maat kan maken. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
wicked_fool schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:15:
Zijn er mensen die voor mij de binnenmaten hebben voor een Jaga Tempo/Strada van 140cm en 200cm, beide type 21. Het gaat dan vooral om de afmetingen bovenop de convectoren zodat ik de ventilatoren alvast op maat kan maken. Alvast bedankt!
als je het zeker / zuiver wil weten, moet je echt zelf even het rooster optillen. Er is verschil tussen wand & vrijstaand namelijk. Mijn wand 60cm was 42cm tussen de stalen staanders/schotten => dus 18cm smaller dan buitenmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:22
stevenP schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:49:
[...]

als je het zeker / zuiver wil weten, moet je echt zelf even het rooster optillen. Er is verschil tussen wand & vrijstaand namelijk. Mijn wand 60cm was 42cm tussen de stalen staanders/schotten => dus 18cm smaller dan buitenmaat.
Ik heb de radiatoren nog niet, zijn wel besteld. Het gaat om wand modellen. Weet niet of die van 140 nog een schot in het midden heeft, vermoed dat die van 200 dat zeker wel heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
wicked_fool schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:08:
[...]

Ik heb de radiatoren nog niet, zijn wel besteld. Het gaat om wand modellen. Weet niet of die van 140 nog een schot in het midden heeft, vermoed dat die van 200 dat zeker wel heeft.
Die van 140 heeft ook een schot in ‘t midden. Bij mij liggen er 2 x 4 Arctic F14 PWM PST ventilatoren op een Jaga Strada wit 35 cm hoog x 140 cm lang. type 16

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 09:11
Mijn booster opstelling voor mijn Jaga Tempo wandconvectoren met ESP32 en Tasmota.
Hardware
  • Arctic P12 PWM PST ventilatoren
  • DS18B20 temperatuur sensor + weerstand 4k7
  • ESP32C3 super mini
  • 12V 3A stekker adapter + contra-powerjack 5,5/2,5mm
  • DC/DC omvormer 3,3V 500mA (ik gebruik Gaptec maar er zijn andere)
De 12V adapter is voor de ventilatoren maar ook, via de DC omvormer, voor de ESP32.

Tasmota installatie
Gebruik de web installer om Tasmota32 te installeren. Na het flashen gaat de ESP in de AP mode en moet je daarmee (met je telefoon bijvoorbeeld) verbinden om je Wifi in te stellen.

Tasmota configuratie
Via module configuratie;
  • GPIO4 (bijvoorbeeld) als DS18x20
  • GPIO8 (bijvoorbeeld) als PWM en 6 (kanaal 6 ingesteld, zie rules verderop)
  • MQTT instellen indien gewenst
Via console;
  • Setoption126 1 (0=default, rekenkundig gemiddelde tussen metingen)
  • Teleperiod 60 (In seconden, default is 300 seconden, gaat alleen over de meldingen naar MQTT)
  • Rule invoeren (zie hieronder)
  • Rule aanzetten met console commando “RULE1 1” (anders werkt het niet)
Toegepaste regel (PWM varieert van 30°C tot 55°C)
RULE1 ON DS18B20#Temperature>=55 DO PWM6 921 BREAK ON DS18B20#Temperature>=45 DO PWM6 665 BREAK ON DS18B20#Temperature>=40 DO PWM6 460 BREAK ON DS18B20#Temperature>=35 DO PWM6 307 BREAK ON DS18B20#Temperature>=30 DO PWM6 205 ENDON ON Tele-DS18B20#Temperature<30 DO PWM6 1 ENDON

Toelichting
  • Ik heb PWM kanaal 6 ingesteld. Daarom in de regel hierboven ‘ PWM6’. De PWM waarde geef je aan van 0 t/m 1023. Behalve met deze regel kun je de waarde ook handmatig invoeren in de console. Volgens de documentatie is het ook mogelijk met een (extra) regel (rule) en MQTT de waarde aan te passen, maar dat heb ik niet gebruikt.
  • De DS18B20 temperatuur sensor zit op de aanvoerleiding van de radiator. De gemeten waarden is wat in de bovenstaande rule als trigger gebruikt wordt.
  • De ingestelde temperaturen en PWM waarden zijn voor mijn afgiftesysteem met alleen laagtemperatuur radiatoren (convectoren). Als je normale radiatoren gebruikt is je temperatuurbereik heel anders. De percentages zijn progressief met de redenatie dat hoe heter je meer lucht wilt verplaatsen.
Triggers en bijbehorende PWM waarden die in deze regel zijn toegepast:
  • 0% = uit bij < 30 °C >> “PWM6 0”
  • 20% = aan bij 30 °C >> “PWM6 205” >> onhoorbaar
  • 30% = +10% bij 35 °C >> “PWM6 307” >> stil
  • 45% = +15% bij 40 °C >> “PWM6 460” >> enigszins hoorbaar
  • 65% = +20% bij 45 °C >> “PWM6 665” >> hoorbaar
  • 90% = +25% bij 55 °C >> “PWM6 921” >> luid, liever vermijden
  • 100% = 1023; niet toegepast vanwege herrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 12:53
Beginnersvraagje:

Ik wil graag enkele studeer/slaapkamers met LTV-radiatoren gaan verwarmen (warmtepomp) en met ventilatoren de werking versnellen.

De maten van 2 ervan zijn nogal ongewoon: 30 cm hoog en 120 cm breed. Ik ben Marktplaats in de gaten aan het houden voor Jaga's, maar die maat komt niet zomaar langs. Wat is jullie ervaring met andere merken? Lukt het daar ook goed mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
dzjam schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:03:
Beginnersvraagje:

Ik wil graag enkele studeer/slaapkamers met LTV-radiatoren gaan verwarmen (warmtepomp) en met ventilatoren de werking versnellen.

De maten van 2 ervan zijn nogal ongewoon: 30 cm hoog en 120 cm breed. Ik ben Marktplaats in de gaten aan het houden voor Jaga's, maar die maat komt niet zomaar langs. Wat is jullie ervaring met andere merken? Lukt het daar ook goed mee?
Als check, zoek je convectoren of radiatoren? Jaga is heer en meester in convectoren, ik ken geen andere merken maar dat betekent niet dat ze bestaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ik zou zeggen een convector omdat dat sneller werkt, en dat kan handig zijn als er een kind gaat zitten en huiswerk moet maken. Dan komt er iig snel(ler) wat warme lucht op gang :-)

Ik ben benieuwd of er andere merken zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
Warmte is warmte.

Enige waar je invloed hebt is de snelheid van warmteoverdracht. Een geventileerde convector doet een zeker vermogen in de kleinste behuizing... Maar een enorme joekel van een T33 paneelradiator kan zonder fans wel eens hetzelfde halen.

En je moet de warmte opwekken en er heen kunnen transporteren. (WP heeft weinig extra vermogen, in tegenstelling tot CV)

Combineer joekel en fans en je komt transport en opwek op gegeven moment tegen ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 06-04-2024 12:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

dzjam schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:03:
Beginnersvraagje:

Alle jaga’s kan je ombouwen naar een andere hoogte. Hiervoor heb je alleen andere zijpanelen en wand steunen nodig. Kosten over het algemeen niet veel, heb ze destijds bij warmteservice besteld via de balie in de winkel. Onderdeel codes kan je vinden in https://www.jaga.nl/media/2308/onderdelen.pdf

Je kan dus op marktplaats zoeken naar alle versies van 120 cm breed, zolang de hoogte meer is dan wat je nodig hebt dan kom je er wel.

[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 06-04-2024 16:08 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
fenrir schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:06:
[...]

Alle jaga’s kan je ombouwen naar een andere hoogte. Hiervoor heb je alleen andere zijpanelen en wand steunen nodig. Kosten over het algemeen niet veel, heb ze destijds bij warmteservice besteld via de balie in de winkel. Onderdeel codes kan je vinden in https://www.jaga.nl/media/2308/onderdelen.pdf

Je kan dus op marktplaats zoeken naar alle versies van 120 cm breed, zolang de hoogte meer is dan wat je nodig hebt dan kom je er wel.
Ik vind zojuist zo eentje tweedehands:
https://www.installand.nl...d-h13-l120-grijs-fs-1016w

Vrij laag apparaat dus... maar als je hier een stuk of 5 ventilatoren onder knutselt, gaat dat goed werken? Of is een hoger model beter? Het gaat om vrij kleine kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dzjam schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:59:
[...]

Ik vind zojuist zo eentje tweedehands:
https://www.installand.nl...d-h13-l120-grijs-fs-1016w

Vrij laag apparaat dus... maar als je hier een stuk of 5 ventilatoren onder knutselt, gaat dat goed werken? Of is een hoger model beter? Het gaat om vrij kleine kamers.
Belangrijkste is de hoogte van de convector. Zo heb je T15 (enkele hoogte) maar ook T16 (dubbele hoogte). Daar zit zeker verschil in. De hoogte van de omkasting heeft ook wel iets effect maar niet heel veel. vanaf 35cm hoogte kunnen Jaga’s T16 huisvesten, ik geloof lager niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
@blb4
OK, ik denk dat 35cm niet gaat passen. Dat is zo ongeveer de hoogte onder het raam en dan zou er nog een rijtje ventilatoren onder moeten . Dan dus maar een T15.

Dit zou dus nog wel bruikbaar zijn met lage temperatuur verwarming?

De prijs is 65 euro, lijkt me niet slecht.

Ik heb even nagevraagd hoeveel ruimte eronder is: 7 cm. Ik hoop dat dat genoeg is voor de ventilatoren.

[ Voor 17% gewijzigd door dzjam op 07-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
dzjam schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:23:
@blb4
OK, ik denk dat 35cm niet gaat passen. Dat is zo ongeveer de hoogte onder het raam en dan zou er nog een rijtje ventilatoren onder moeten . Dan dus maar een T15.

Dit zou dus nog wel bruikbaar zijn met lage temperatuur verwarming?

De prijs is 65 euro, lijkt me niet slecht.

Ik heb even nagevraagd hoeveel ruimte eronder is: 7 cm. Ik hoop dat dat genoeg is voor de ventilatoren.
Bij Jaga's kan je 't mooiste de ventilatoren boven de convector, dus in de behuizing plaatsen. Dan zie je er niets van. T15 kan ook zeker, je kan in de jaga selectietool opzoeken wat je mag verwachten. Zoek de desbetreffende convector met DBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
@blb4
Erin zou mooi zijn ja. Is er wel voldoende ruimte boven de convector, dus tot het toprooster? Het lijkt wat krap in de brochure voor de Type 15.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbqFd-qZmuYYmxa_O4QCLlUIPC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoDWoiSGhl0TApk174qdJN9j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dzjam schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:40:
@blb4
Erin zou mooi zijn ja. Is er wel voldoende ruimte boven de convector, dus tot het toprooster? Het lijkt wat krap in de brochure voor de Type 15.
[Afbeelding]
aha, met deze geen ervaring, ik heb allen jaga strada's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
T15 warmtewisselaar is ongeveer 11cm vanaf de onderzijde van de afwerkplaten. T16 ongeveer dubbele.

Zelfs een t16 zou je fans op moeten kunnen leggen als de unit 30cm is. De grill bovenop is ook maar een cm of 2 (bij tempo’s)

Die mini’s lijkt het wel aan de krappe kant. Tempo is er ook vrijstaand :-)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 07-04-2024 23:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:17:
T15 warmtewisselaar is ongeveer 11cm vanaf de onderzijde van de afwerkplaten. T16 ongeveer dubbele.

Zelfs een t16 zou je fans op moeten kunnen leggen als de unit 30cm is. De grill bovenop is ook maar een cm of 2 (bij tempo’s)

Die mini’s lijkt het wel aan de krappe kant. Tempo is er ook vrijstaand :-)
Ja lijkt idd krap!

Ik heb nu ook een tweedehands Tempo op het oog, 20 cm hoog. Deze heeft wel wat ruimte erboven om ventilatoren erin weg te werken zie ik in de brochure.

Het is een Type 10, dus nogal smal. Dat betekent heel veel kleine ventilatortjes naast elkaar als ik 'm al wil dekken. Is dat de moeite waard, of raden jullie aan op een 15/16 te wachten?

Het gaat om een vrij kleine slaapkamer (2x3m) met redelijk goede isolatie, en bovendien wel wat warmtedoorstraling van de benedenverdieping (houten vloeren, wel geluidsgeïsoleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Plaatsen jullie dergelijke Jaga's zelf wanneer deze een HT radiator vervangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
dzjam schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:36:
[...]

Ja lijkt idd krap!

Ik heb nu ook een tweedehands Tempo op het oog, 20 cm hoog. Deze heeft wel wat ruimte erboven om ventilatoren erin weg te werken zie ik in de brochure.

Het is een Type 10, dus nogal smal. Dat betekent heel veel kleine ventilatortjes naast elkaar als ik 'm al wil dekken. Is dat de moeite waard, of raden jullie aan op een 15/16 te wachten?

Het gaat om een vrij kleine slaapkamer (2x3m) met redelijk goede isolatie, en bovendien wel wat warmtedoorstraling van de benedenverdieping (houten vloeren, wel geluidsgeïsoleerd).
Ik heb een T10 vol liggen met arctic P12 PWM ventilatoren, die moesten er wel schuin ik, anders paste 't niet. Daar heb je in zo'n 20 cm hoge strada net ruimte voor. Met ventilatoren op "standaard snelheid" kom je dan bij een lengte van 220 cm op meer dan 800W.

code:
1
2
3
4
Uitvoering  Model   Elektr *    Kleur   Productcode H in cm L in cm Typering    D in cm Heating W   Flow l/h ***
Horizontaal Wand    Strada  Nee RAL9016 STRW.02022010.133   20  220 10  12  200 34
Horizontaal Wand    Strada  Nee RAL9016 STRW.03522010.133   35  220 10  12  300 52
Horizontaal Wand    Strada Hybrid   Ja  RAL9016 STRW.03522010.133ACO    35  220 10DBH   12  861 148

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Muur gemonteerde Tempo T10/T11: passen 96mm fans netjes, T15/16 140mm fans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjam
Ronald schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:55:
Muur gemonteerde Tempo T10/T11: passen 96mm fans netjes, T15/16 140mm fans
De P12 ventilatoren zijn in een 5-pack te koop, de P9 niet lijkt het. (misschien moet ik nog wat verder zoeken)

Dus dat schuin leggen is misschien wel een handige optie... :)

je hebt er dan ook minder van nodig in de breedte. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dzjam Op mijn wandgemonteerde T10 (30 cm hoog) met 2,80 m liggen 16 x P14 schuin tegen de muur geplaatst - samen op één HB - werkt prima, meer als voldoende flow
en door het relatief lage toerental lijkt het geluid ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Die T10 30cm hoog heeft inderdaad ook genoeg ruimte voor P14's, want er is zo'n 20 cm ruimte boven de convector.

Ik denk dat als ik die vrijstaande Tempo van 20 hoog koop, dat daar de 14 niet schuin in past. Er is dan namelijk maar ±10 cm verticaal beschikbaar.

De 12 dan? Dat is ook nog de vraag, want ik weet niet hoe de binnenmaat is bij de vrijstaand type 10. Buitenmaat is 13 (zie hieronder). Moet daar bijv. 1cm vanaf aan beide kanten om bij de binnenmaat te komen? Of zijn de wanden dunner? Ik schat de hoogte op 10 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EidOWf_XQMWmZX8CBCu6nsUfCv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrYypoE7M3bGwKBOW9OWiXGb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dzjam schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:13:
Die T10 30cm hoog heeft inderdaad ook genoeg ruimte voor P14's, want er is zo'n 20 cm ruimte boven de convector.

Ik denk dat als ik die vrijstaande Tempo van 20 hoog koop, dat daar de 14 niet schuin in past. Er is dan namelijk maar ±10 cm verticaal beschikbaar.

De 12 dan? Dat is ook nog de vraag, want ik weet niet hoe de binnenmaat is bij de vrijstaand type 10. Buitenmaat is 13 (zie hieronder). Moet daar bijv. 1cm vanaf aan beide kanten om bij de binnenmaat te komen? Of zijn de wanden dunner? Ik schat de hoogte op 10 cm.

[Afbeelding]
Ik heb zelf eerst de convector gekocht en daarna met een mal uitgezocht dat die P12 er schuin inpast. Als dat niet had gekund had ik verder moeten zoeken naar kleinere ventilatoren. de diepte van mijn Strada is 12 cm (muur tot voorkant kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:23
In mijn kantoorruimte thuis heb ik al enige tijd de radiator type 21 voorzien van DBE met oude PC fans. Deze zijn nogal luidruchtig dau deze wil ik vervangen door Arctic p8 pwm pst ventilatoren. Mijn zoektocht naar een paar Arctic p8 pwm pst value packs levert echter op dat deze overal zijn uitverkocht. Eventueel los zijn ze mij te duur op dit moment. Misschien dat toch iemand nog ergens een adresje kent waar de value packs op voorraad zijn?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refthoom
Mijn boosterfans monteer ik met een stuk ventilatiebuis aan het rooster van de Jaga.
  • De buis voorkomt 'kortsluiting' van de luchtstroom.
  • De buis creeert een venturi effect (of zo :P ) wat meer lucht 'meetrekt' van naast de buis.
  • Met deze opstelling heb ik ook luchtstroming als de fans uit staan.
  • Ik heb minder fans nodig.
Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGXquBPMrH0jqET5j20vsSH1zig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9tdbj1MRVDh3AB7Qmenn1UN.jpg?f=fotoalbum_large

En op de Jaga (nog half open)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUBAtswOiIu50P6jPhfAKbaj5mM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8wUYfThqUzbNw9ok0gWAEl3.jpg?f=fotoalbum_large

Dan komt het aansluitsnoer bij de kraan er uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWq0bceIgixGKr4xDlT1CdR4oAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoQayr9Ay9nGB5f0krNgKgRA.jpg?f=fotoalbum_large

De buis die ik gebruik is een witte PVC ventilatiebuis 125mm diameter (ook in 100mm verkrijgbaar) van Hornbach maar ook verkrijgbaar (duurder) bij de andere bouwmarkten als Praxis en Gamma. Voor mijn 'hoge' Jaga's maak ik stukken van 20cm en voor de 'lage' Jaga's stukken van 15cm. Bij de rand 4 gaten (negeer de dubbele gaten op de foto, vautje) voor tie-raps.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgEcTWfqsSRjgYFOOWd-55hdrIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcquppex0nngG1qHj4eZ8SHR.jpg?f=fotoalbum_large

Voor demping van contactgeluid gebruik ik 'rugvulling' (dat wordt normaliter in een dilatatievoeg gedrukt die daarna dichtgekit wordt), hier gebruik ik diameter 15mm (van een rol van 10mtr voor 7,50). Met een stanleymes snij ik dat in zodat het over de rand van de buis past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdpKNXkicwceHp3tFKvu6Te0oL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbNb6ZZ65ZAOJ5Us8qaPzwRz.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens monteren en dan gaat het nergens meer heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bcrfuiE261VM2lzkRLK54B87Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOBtVWbW7eem4bUR5K54OP0k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:33
Refthoom schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:15:
Mijn boosterfans monteer ik met een stuk ventilatiebuis aan het rooster van de Jaga.
  • De buis voorkomt 'kortsluiting' van de luchtstroom.
  • De buis creeert een venturi effect (of zo :P ) wat meer lucht 'meetrekt' van naast de buis.
  • Met deze opstelling heb ik ook luchtstroming als de fans uit staan.
  • Ik heb minder fans nodig.
Dat ziet er zo uit:
[Afbeelding]

En op de Jaga (nog half open)
[Afbeelding]

Dan komt het aansluitsnoer bij de kraan er uit
[Afbeelding]

De buis die ik gebruik is een witte PVC ventilatiebuis 125mm diameter (ook in 100mm verkrijgbaar) van Hornbach maar ook verkrijgbaar (duurder) bij de andere bouwmarkten als Praxis en Gamma. Voor mijn 'hoge' Jaga's maak ik stukken van 20cm en voor de 'lage' Jaga's stukken van 15cm. Bij de rand 4 gaten (negeer de dubbele gaten op de foto, vautje) voor tie-raps.
[Afbeelding]

Voor demping van contactgeluid gebruik ik 'rugvulling' (dat wordt normaliter in een dilatatievoeg gedrukt die daarna dichtgekit wordt), hier gebruik ik diameter 15mm (van een rol van 10mtr voor 7,50). Met een stanleymes snij ik dat in zodat het over de rand van de buis past.
[Afbeelding]

Vervolgens monteren en dan gaat het nergens meer heen.
[Afbeelding]
Ik vraag me af of die buizen iets doen. Is er een verschil met als je de ventilatoren direct op de warmtewisselaar legt?

Wel +1 voor de creativiteit.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
s020506 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:47:
[...]

Ik vraag me af of die buizen iets doen. Is er een verschil met als je de ventilatoren direct op de warmtewisselaar legt?

Wel +1 voor de creativiteit.
Dankjewel :)

Nou ja, de eerste twee punten dus;
Met kortsluiting bedoel ik dat de uitstromende lucht direct terug gaat naar de instromende zijde wat m.i. de efficiency vermindert. En het venturi effect maakt het als het goed is ook efficenter. Ik heb geen vergelijking maar ik denk dat het ook stiller is.

Je hebt wel een punt in de zin dat ik zie dat Jaga zelf met hun DBE eigenlijk ook alleen maar iets op de convector legt.

[ Voor 37% gewijzigd door Refthoom op 17-04-2024 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 19-09 12:29
@Refthoom ik zie wel een nieuw Jaga product ontstaan: één verticale stapel lamellen in een buis met een ventilator erop. Supersmal met hoge afgifte. Ik zou znel een patentje aanvragen ;)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:33
Refthoom schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:00:
[...]

Dankjewel :)

Nou ja, de eerste twee punten dus;
Met kortsluiting bedoel ik dat de uitstromende lucht direct terug gaat naar de instromende zijde wat m.i. de efficiency vermindert. En het venturi effect maakt het als het goed is ook efficenter. Ik heb geen vergelijking maar ik denk dat het ook stiller is.

Je hebt wel een punt in de zin dat ik zie dat Jaga zelf met hun DBE eigenlijk ook alleen maar iets op de convector legt.
De instroom gebeurt aan de onderkant, toch? De warme lucht stijgt toch wel op, en met ventilatoren wat sneller. Maar als het stiller is, is dat natuurlijk al mooie winst op zicht

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
De instroom gebeurt aan de onderkant, toch?
Ik bedoel hier de instroom zijde van de ventilator.
De warme lucht stijgt toch wel op, en met ventilatoren wat sneller.
Uiteraard is er passieve convectie, maar het topic hier is de warmteafgifte efficiënter te maken door de luchtstroom te forceren waardoor je met een lagere temperatuur kan verwarmen, waardoor je warmtepomp efficiënter is en minder stroom verbruikt.

Los daarvan denk ik dat deze constructie minder werk is dan de andere constructies die ik hier heb gezien. Maar misschien is dat wishful thinking :P

[ Voor 32% gewijzigd door Refthoom op 20-04-2024 08:09 . Reden: Ik ben nog niet wakker... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Refthoom schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:51:
[...]

Los daarvan denk ik dat deze constructie minder werk is dan de andere constructies die ik hier heb gezien. Maar misschien is dat wishful thinking :P
Mijn laatste setjes heb ik gemaakt door de ventilatoren gewoon met tie wraps aan elkaar te zetten en ze dan, steunend op 4 stukje buisisolatie op de convector neer te leggen. Da’s pas weinig werk :).

Door de convector vol te leggen heb je ook geen last van valse lucht en kunnen de ventilatoren op minimale stand. Kost iets meer (ventilatoren) maar m.i. wel de simpelste, efficiëntste en stilste oplossing.

Maar natuurlijk: kudo’s voor je creativiteit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
blb4 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:41:
[...]
Mijn laatste setjes heb ik gemaakt door de ventilatoren gewoon met tie wraps aan elkaar te zetten en ze dan, steunend op 4 stukje buisisolatie op de convector neer te leggen. Da’s pas weinig werk :).
Dat is ook een mooie manier en inderdaad heel weinig werk! _/-\o_
Door de convector vol te leggen heb je ook geen last van valse lucht en kunnen de ventilatoren op minimale stand. Kost iets meer (ventilatoren) maar m.i. wel de simpelste, efficiëntste en stilste oplossing.
Klopt helemaal. Minder ventilatoren is een bewuste keuze voor mij. In totaal heb ik 9 convectoren waarvan 7 grote. Als ik die allemaal vol wil leggen kom ik op 107 (Arctic) ventilatoren uit. Bij 6 euro/stuk gemiddeld zou dat 642 euro zijn. Vind ik iets teveel :D
Nu heb ik totaal 30 ventilatoren.
Maar natuurlijk: kudo’s voor je creativiteit!!
Dankuwelzeerbeleefdenrechthartelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Wat een info in dit al lang lopende topic.
Ik heb 3 jaga's op marktplaats gekocht en tevens 10 14cm fans. Daarmee wil ik 3 setjes dbe maken, dus 3 a 4 fans per jaga (zijn 80 of 90cm breed en 16 of 21cm diep).
Wat adviseren jullie om deze aan te sturen? Is er iets kant en klaars op de markt, dus voeding en controller in 1? Of wat zijn anders veel gebruikte controllers?

Is een heatfan smartcontroller te koppelen aan 3 of 4 14cm fans?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@raven22 Misschien het heatbooster topic raadplegen?

[ Voor 40% gewijzigd door dunklefaser op 08-06-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Dank je, interessante controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Nog een andere niet direct dbe zelfbouw gerelateerde vraag. Misschien heeft iemand een tip.
Hoe werkt waterzijdig inregelen op een jaga met (zelfbouw) dbe?
Je kunt de flow instellen, maar zodra de fans draaien neemt de warmteafgifte flink toe en wil je eigenlijk ook de flow verhogen. Door de grote variatie in afgifte lijkt me dit lastig om goed in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
raven22 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:39:
Nog een andere niet direct dbe zelfbouw gerelateerde vraag. Misschien heeft iemand een tip.
Je kunt de flow instellen, maar zodra de fans draaien neemt de warmteafgifte flink toe en wil je eigenlijk ook de flow verhogen. Door de grote variatie in afgifte lijkt me dit lastig om goed in te regelen.
Je convector gaan meer vermogen afgeven, hierdoor zal de retourtemperatuur lager worden (afhankelijk van de draaisnelheid van je fans) en daardoor zal je warmtebron meer vermogen gaan leveren om weer de gewenste aanvoertemperatuur te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
blb4 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Je convector gaan meer vermogen afgeven, hierdoor zal de retourtemperatuur lager worden (afhankelijk van de draaisnelheid van je fans) en daardoor zal je warmtebron meer vermogen gaan leveren om weer de gewenste aanvoertemperatuur te leveren.
maar eigenlijk wil je een hogere flow bij een hogere fanspeed omdat je niet wilt dat in mijn geval de Quatt een hogere aanvoertemperatuur gaat instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
raven22 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:22:
[...]

maar eigenlijk wil je een hogere flow bij een hogere fanspeed omdat je niet wilt dat in mijn geval de Quatt een hogere aanvoertemperatuur gaat instellen
Ik denk dat hij dezelfde aanvoertemperatuur wil blijven leveren en dat hij daar dus meer vermogen voor nodig heeft. In dit geval wordt de retourtemperatuur lager, de aanvoertemperatuur blijft gelijk en dT wordt dus groter. Als je de flow evenredig met de extra afgifte zou gaan verhogen dan moet de flow van de WP dus ook groter worden om dezelfde dT als met fans uit te houden. Ook dan wordt 't te leveren vermogen van de WP hoger.

Er zijn hele discussies over wat nu efficiënter is, hoge flow met lage dT of lagere flow met iets hogere dT, volgens mij is dat gerommel in de marge, meest belangrijke is dat je met een lage/ zo laag mogelijke aanvoertemperatuur kan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

blb4 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Idd. lagere retourtemperatuur bij dezelfde flow betekent in eerste instantie meer vermogen, kan niet anders.
Maar dat het vermogen van de bron dan vervolgens toeneemt om de "gewenste?" aanvoertemperatuur te (kunnen) leveren is niet perse het geval.
Indien de warmteafgifte eerst voldoende was om het warmteverlies te compenseren gebeurt dit natuurlijk niet, alleen vind de warmteafgifte nu bij een lagere gemiddelde temperatuur plaats (deltaT blijft dan gelijk)
Bij een warmtepomp profiteert je COP van de lagere aanvoer, bij een cv-ketel stijgt het rendement bij lagere retour. "win/win" of zoiets. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

raven22 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:39:
Met de genoemde controller en de temperatuursensoren is waterzijdig inregelen
"een fluitje van een cent" bij wijze van spreekwoord.
Dit werkt ook als de cv-ketel relatief kort bijvoorbeeld in "lowload" brandt zoals meestal het geval.
Voorbeeldplaatjes beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Heb nu al tijdje mn ventilators p14 op jaga elementen draaien, ik heb ze op 7,5volt draaien.
Dingetje is dat ik wel overshoot van kamertemperatuur heb, zo'n 0,8 tot 0,9 graad C.
Is dit normaal of kan ik dat wat minder krijgen door de fans te laten moduleren met heatbooster?

peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Laatst online: 19-09 12:29
ptr1968 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:01:
Heb nu al tijdje mn ventilators p14 op jaga elementen draaien, ik heb ze op 7,5volt draaien.
Dingetje is dat ik wel overshoot van kamertemperatuur heb, zo'n 0,8 tot 0,9 graad C.
Is dit normaal of kan ik dat wat minder krijgen door de fans te laten moduleren met heatbooster?

peter
Je zou room control aan kunnen zetten en dan 0,5 graad eerder af laten slaan dan de gewenste temperatuur. Blijkbaar heeft je centrale thermostaat een wat te grote hysterese of te weinig gevoelige sensor.
Of je kan de temperatuur op de thermostaat een halve graad lager zetten ;)
Scheelt ook weer 3% energieverbruik *O*

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovika
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-06 11:17
Met belangstelling veem gelezen.Begin aan zelfbouw heatboosters met 3 x 5 fans Artic 140 mm P14 PWM PST met kabeltje (voor een putconvector jage tot L = +- 2.5 mtr onderverdeeld in 3 x stukken. Sturing via SDR heat booster.Kan iemand mij helpen met he volgende : dien ik gewoon iedere fan door te lussen met zijn eigen kabeltje aan de volgende fan en de laatse/eerste aan de heat booster te koppelen ,
Hartelijk Dank bij voorbaat
jovika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
jovika schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:24:
Met belangstelling veem gelezen.Begin aan zelfbouw heatboosters met 3 x 5 fans Artic 140 mm P14 PWM PST met kabeltje (voor een putconvector jage tot L = +- 2.5 mtr onderverdeeld in 3 x stukken. Sturing via SDR heat booster.Kan iemand mij helpen met he volgende : dien ik gewoon iedere fan door te lussen met zijn eigen kabeltje aan de volgende fan en de laatse/eerste aan de heat booster te koppelen ,
Hartelijk Dank bij voorbaat
jovika
Ik heb mijn Arctic pst fans inderdaad de ene aan de andere 'in serie' gelinkt. Alleen gebruik ik een eigen esp32 oplossing ipv sdr maar de pwm aansturing is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovika
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-06 11:17
Hi thks voor de info maar ik vermoed dat in serie geplaatste fans enkel meer druk kunnen geven niet meer luchtbelletjes daar moet je volgens mij parrallel geschakelde fans hebben ? Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen
Bedankt Jovika

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jovika Er is maar een manier om de PWM fans met de Heatbooster te verbinden.
Je kan eventueel in het Heatbooster topic kijken.
Maar de manier van aansluiten is onafhankelijk van de Heatbooster op zich.
"luchtbelletjes"- ?? Ik kan me hierbij niets voorstellen.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 23-06-2024 17:44 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 55 Laatste