LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 49 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniedb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-03 16:12
marnie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:24:
@Koeniedb
Wel de connectoren van van de DBH, zie blz 5 https://www.jaga.nl/media/2629/dbh_manual.pdf
Hier heeft dutch-joe de pin van de rj45 geplaatst https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59088638
Op de print zijn de pins van de connectoren benoemd.

Ik ben zelf nog zoekende hoe ik mijn originele Jaga fans kan connecten met HomeAssistant.
@marnie ik ben dus eigenlijk alleen op zoek of en hoe ik de originele fans kan aansturen zonder print.
Dus de pinout of kabelkleur van de fans (rd zw wt)

In de woonkamer heb ik clima canals en die zijn gewoon 24v met 0-10v stuur signaal direct vanuit knx.

[ Voor 5% gewijzigd door Koeniedb op 05-01-2024 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:21
@Koeniedb

De pinout van de fans weet ik niet, zou je kunnen meten. Als ik mag gokken: rd: Vplus zw: Vmin en wt: toeren terugkoppeling..

Ik heb zelf 24V DBH ventilatoren op JAGA Starda Hybrid's, deze zijn 3 draads en dus spanningsgestuurd niet PWM (4 draads) gestuurd.

Ik ben zelf niet tevreden met de standaard regeling van Jaga.

In een testopstelling gebruik ik een Qubino ZMNHVD1 (Z-wave+) met de 0-10V uitgang aangesloten op de DBH print. Dat werkt prima met Homeassistant. Echter de temperatuurvoelers aangesloten op de print doen dan niets: alleen sturing vanuit HA.

Ik overweeg ze om te bouwen met SDR Heatboosters: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Deze zijn 12V en PWM.en heb dus een 0-10V converter nodig tussen deze heatbooster en de DBH print bv https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Geen idee of het werkt. Moet ik even navragen bij SDR engineering met oog op de PWM frequentie. Als het werkt heb ik ook de temperaturen van de jaga's in mijn HA middels de heatbooster.

Deze 12V heatbooster gebruiken zonder de DBH print, dus rechtstreeks aangesloten op de fans, is waarschijnlijk lastiger. Dan moeten er twee converters tussen: PWM naar 3 draads en een 12 naar 24V spanningsconverter.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:31
De HeatBooster kun je niet direct gebruiken met die converter print, omdat die print gevoed wordt vanuit het PWM signaal, en de PWM pin van de HeatBooster kan geen stroom voeren.

Wat wellicht wel werkt: je kunt het HeatBooster PWM signaal tussen ~1V en 12V krijgen door een 820 ohm (0.25 Watt) weerstand tussen de PWM-pin en de 12V-pin van de fan uitgang te plaatsen (op de header). Het PWM en GND signaal vervolgens direct aan de Jaga knopen.

Ik vermoed dat Jaga zijn inputs netjes affiltert en dat bovenstaande daarom ook werkt. Geen garantie, kan het niet testen omdat ik zelf geen DBH heb ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Bazz0847 op 05-01-2024 20:30 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 23:17
Na veel gelees hier ook begonnen met een “DBH” systeem voor mijn Jaga strada’s. Eerste rits van 7 fans is af. Er komen er 2 in mijn 180cm radiators. Er kunnen er in principe 16 in maar de Heatbooster doet maximaal 15 fans dus besloten om voor 2x 7 te gaan ipv 2x8. Fans zijn F9 van Arctic. Profielen komen van de praxis en plastic delen zijn zelf ontworpen en geprint. Tussen de profielen en de fans zit zwart afdichtings vilt tegen eventuele trillingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L-omizv7-1NDZqQYIdzhgMT8_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22FttCPh9maKXAJ8ejdd21RO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3WqZ84xZ0Wcc0_NKjs3fdZg8uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klgVK46VK1AZqclvugnG0Kb3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Greetoz op 06-01-2024 09:47 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniedb
marnie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:00:
@Koeniedb

De pinout van de fans weet ik niet, zou je kunnen meten. Als ik mag gokken: rd: Vplus zw: Vmin en wt: toeren terugkoppeling..

Ik heb zelf 24V DBH ventilatoren op JAGA Starda Hybrid's, deze zijn 3 draads en dus spanningsgestuurd niet PWM (4 draads) gestuurd.

In een testopstelling gebruik ik een Qubino ZMNHVD1 (Z-wave+) met de 0-10V uitgang aangesloten op de DBH print. Dat werkt prima met Homeassistant. Echter de temperatuurvoelers aangesloten op de print doen dan niets: alleen sturing vanuit HA.

Ik overweeg ze om te bouwen met SDR Heatboosters: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Deze zijn 12V en PWM.en heb dus een 0-10V converter nodig tussen deze heatbooster en de DBH print bv https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Geen idee of het werkt. Moet ik even navragen bij SDR engineering met oog op de PWM frequentie. Als het werkt heb ik ook de temperaturen van de jaga's in mijn HA middels de heatbooster.

Deze 12V heatbooster gebruiken zonder de DBH print, dus rechtstreeks aangesloten op de fans, is waarschijnlijk lastiger. Dan moeten er twee converters tussen: PWM naar 3 draads en een 12 naar 24V spanningsconverter.
is idd 3 draads, dat zou betekenen dat ik ze gelijk met de 0-10V kan sturen en de thermomotoren met 230V. Maak ik mooi een centrale regeling via KNX met een tweevoudige verwarmings actor en een tweevoudige 0-10V aktor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:45
Waarom gebruiken meeste hier een Arctic fan? Noctua is bekend voor stilte.
Zijn er fans die helemaal stoppen als het niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
De HeatBooster stopt de fans volledig (schakelt de spanning af) als ze niet hoeven te draaien :) Volgens mij kun je eigenlijk nooit de fan afschakelen met enkel het PWM-signaal, dat is ook niet volgens de standaard (die zegt dat alles onder 20% stuursignaal de laagste snelheid is).

[ Voor 23% gewijzigd door Bazz0847 op 07-01-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
andru123 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:40:
Je eerste vraag: kosten. In de praktijk hoor ik de Arctic fans niet <60%, dus eigenlijk nooit.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
Ik heb Noctua, gezamenlijk met anderen in bulk direct bij Noctua ingekocht… en dan nog kosten ze x2 …

Ik heb daar voor gekozen meer uit kwaliteit oogpunt. Tussen ons > 150 fans zonder defecten in de doos. En ik heb al jaar en dag een NF-A9 in mijn pc… heeft bijna 9 jaar een i7-4790k gekoeld en draait nu vrolijk verder op een 7700X . Ja dat geeft vertrouwen voor levensduur … voor mij was het het extra geld waard, maar veel extra was het ( met 74 fans gaat prijsverschil heel erg hard)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniedb
marnie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:00:
@Koeniedb

Ze zijn idd gewoon 12V met de pinout zoals jij hier hebt staan.

Aangezien ik al een complete domotica met KNX incl logische module heb kan ik dit zelf allemaal wel programmeren en aanpassen (ik heb op mijn climacanals met 24V en 0-10V wat de SDR heatbooster ook kan maar dan via KNX)

Ik zat te denken. 12V fans, 4,32W per 3 stuks is 25,92W

MDT 12V led controller Led controller hier kan ik met PWM een DC stroom dimmen Max 3A per kanaal
3x12V is 36W dus ruim voldoende
Meanwell voeding 12V DC HDR100

zou dit kunnen werken? PWM op 1000hz zoals beschreven in deze file? Is natuurlijk wel een ventilator en geen LED (ohmic load)PWM

Optie 2 moet ik juist andersom denken en een 230V dimmer pakken met een dimare trafo er achter en het voltage verlagen?

Optie 3 een dimbare voeding van Meanwell welke ik met 0-10V aanstuur DRA-40-12

Optie 4 Motorcontroller 12V met 0-10V aansturing uit domotica en 12V voeding EM175

[ Voor 9% gewijzigd door Koeniedb op 08-01-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:05
Maarten60 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:03:
Ik heb een verticale Jaga Iguana Corner Plus LTV in de hal (https://www.jaga.nl/media/1728/corner_plus_manual.pdf)

Iemand ervaring met een booster op deze verwarming? Zou dat zinvol zijn? De lucht stroomt tussen de bolle verwarming en de muren aan de binnenkant. Dus niet echt door ribben die aan de buitenkant zitten.
Niemand enige ervaring? Of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
@Bazz0847 Ik begrijp dat de heatbooster een creatie van jou is. Is er een methode (kan ook via HA) om te zorgen dat de fans in de nacht maximaal een x % gaan draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Yep, je kunt voor zowel gewoon bedrijf als in boost-stand een max snelheid instellen. Als je dan in HA een automation maakt die overdag boost aan, en snachts boost uit zet dan ben je er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostman111
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 16:04
Greetoz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:45:
Na veel gelees hier ook begonnen met een “DBH” systeem voor mijn Jaga strada’s. Eerste rits van 7 fans is af. Er komen er 2 in mijn 180cm radiators. Er kunnen er in principe 16 in maar de Heatbooster doet maximaal 15 fans dus besloten om voor 2x 7 te gaan ipv 2x8. Fans zijn F9 van Arctic. Profielen komen van de praxis en plastic delen zijn zelf ontworpen en geprint. Tussen de profielen en de fans zit zwart afdichtings vilt tegen eventuele trillingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er heel goed uit. Heb je het geprinte "bracket" gesplitst in meerdere files? Bijvoorbeeld iedere keer een splitsing per fan en dan ook nog een begin en een eind stuk? Door de schroeven van de fans wordt het dan een geheel? Dan is het modulair en kan je hem precies zo lang maken als je wil...

Zou je de 3D files willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bazz0847 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:17:
Yep, je kunt voor zowel gewoon bedrijf als in boost-stand een max snelheid instellen. Als je dan in HA een automation maakt die overdag boost aan, en snachts boost uit zet dan ben je er :)
Of omgekeerd (bijvoorbeeld voor in de woonkamer): 's nachts boost aan en overdag uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben initieel met een grote ik geloof 20cm?) Noctua begonnen. Na een paar uur begon die te ratelen. Support wist me te vertellen dat de temperatuur waarschijnlijk de oorzaak is, ketel stond toen op 65 graden. En de arctics zijn goedkoper en werken prima in de praktijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Maarten60 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:31:
Ik heb de ventilatoren (in mijn Jaga Tempo) wat hoger boven de radiator hangen (L-profiel) en geïnspireerd door een mede tweaker (kan helaas zijn naam niet zo snel vinden), alles opgesloten met isolatiebuizen. Hierdoor moet alle lucht van de 20 cm lamellen door de 14 cm fans. Ik hoor geen resonantie, alleen de luchtverplaatsing, en tot 42% eigenlijk bijna niets. Bij 42% heb ik een delta T van ongeveer 5 graden.
Alles wordt aangestuurd met een Heatbooster.

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare situatie en ben op zoek naar een eenvoudige manier om ze te bevestigen. Kun je iets meer vertellen over hoe dit in elkaar zit?

En generiek bij een convectorput: fans onder of boven de convector? En wat is een goede afstand boven/onder de convector? En de lucht afsluiten zodat alle lucht door de fans moet, of mag er ook wat 'lekken'? Wat geeft het beste resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:09
SVMartin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:51:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie en ben op zoek naar een eenvoudige manier om ze te bevestigen. Kun je iets meer vertellen over hoe dit in elkaar zit?

En generiek bij een convectorput: fans onder of boven de convector? En wat is een goede afstand boven/onder de convector? En de lucht afsluiten zodat alle lucht door de fans moet, of mag er ook wat 'lekken'? Wat geeft het beste resultaat?
Over boven of onder een convector is al wel 't nodige gezegd en geschreven. Onder de convector is in principe efficiënter; de lucht is daar koeler en daardoor is de soortelijke massa / luchtdichtheid hoger. Als je nog met hele hoge temperaturen werkt zou ook de levensduur van de ventilatoren negatief beïnvloed kunnen worden.

Maar vervolgens moet je kijken hoe je de ventilatoren precies kan plaatsen. Bij Jaga's is 't zo dat als je ze onder de convector plaatst ze onder de behuizing uitkomen (slechte WAF), en je moet gaan klooien om ze vast te zetten. Ook kan 't dan zijn dan je ze niet goed aangesloten krijgt op de behuizing waardoor niet alle lucht door de convector geblazen wordt. Bij Jaga's is 't dus in zijn algemeenheid veel eenvoudiger en mooier om ze in de behuizing op de de convector te bevestigen / leggen; je kan ze eenvoudig op de convector neerleggen (stukje buisisolatie oid er tussen leggen), ze zitten in de behuizing en dus niet zichtbaar, ze sluiten goed aan op de behuizing dus weinig valse lucht.

Veel van deze argumenten gaan ook op bij een convectorput, alleen de WAF zal niet veel uitmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 12-01-2024 10:59 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:05
SVMartin schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:51:
[...]

Ik heb een haaks profiel van 2 x 2 cm op maat gezaagd en gemonteerd op de tussenschotten met boutjes. Je ziet 2 boutjes onder de heatbooster en de L-profielen rechts op de foto met de Noctua's. Ik heb de hoek naar beneden gemaakt om de maximale ruimte te hebben. Bij een Jaga van 140 cm is de ruimte tussen 2 schotten maar iets meer dan 60 cm. De fans liggend dus boven de schroeven. Boven op het profiel ligt tochtstrip ter akoestische demping en een teflon ring aan de moerzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rplquDQTBPb2C0C12mUbmtriX14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OY1WKBbGqkfF6fpbQBUnwjMp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ITuvN1Cy2TDh0yZv5mRUcB4hE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUi0kNh1vlmj4pBBWrI8Wvkg.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een opstelling met 20cm Noctua's gemaakt en met 14 cm Arctics en die ingepakt in isolatiebuis. Noctua is duurder en iets stiller. Geen echte voordeel bij lage snelheden.
Je kan foto's van beide opstellingen in dit topic vinden.
En generiek bij een convectorput: fans onder of boven de convector?
Ik heb geen ervaring met convectorput. In een eerdere discussies heb ik wel eens begrepen dat koude lucht dichter is en daarom fans onder efficiënter is. Geen idee of het significant is
En wat is een goede afstand boven/onder de convector? En de lucht afsluiten zodat alle lucht door de fans moet, of mag er ook wat 'lekken'? Wat geeft het beste resultaat?
In mijn staande Jaga zit een poot waardoor de afstand tussen de schotten kleiner is en daarom heb ik de constructie met de L-profielen gemaakt. Ik zou zeggen dat als je ze wat hoger hangt de luchtstroom richting de fans gaat en daardoor een iets breeder lucht aantrekt. Volgens de expers moet je met een rookmachine kijken. Die heb ik niet en we roken niet 8)

Note: als iemand met kan vertellen hoe ik kleinere foto's kan invoegen ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@Maarten60 en @blb4 bedankt voor jullie reacties!

Bij mij is er wel wat ruimte onder de convectoren, maar aangezien ze in een put zitten is het erg lastig om daar goed bij te komen. Wordt er dus boven.

Mijn convectoren zijn 14x42cm, dus er passen (als het lukt) net 3 14cm Arctics bovenop.

Slim om gebruik te maken van de gaten in de tussenshotten! Dat idee ga ik kopieren :-)

Spullen zijn vanochtend besteld, maar dat wordt van het weekend nog wel even langs de bouwmarkt.

Note: foto's werken voor mij prima, zowel op de desktop als op de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
J-sto schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:01:
Na de HeatBooster in de huiskamer geinstalleerd te hebben nu ook de slaap/werk-kamers op de eerste verdieping aangepakt.
Dit keer voor de quick and dirty manier gegaan (en goedkoop, samen ongeveer 10 euro per convector (ex fans)), geen noodzaak voor fancy interfaces als de verwarming alleen in de slaapkamer sochtends en savonds een half uurtje aan staan.

Temperatuursensor vastgetapet met witte isolatie tape achter de aanvoer van de convector.
Met de PWM module stel je de fans af op flow vs geluid optimalisatie.

Werkt perfect en kostenefficient om op elke kamer te installeren. Voor nu hangt de thermostaat nog gewoon onder de convector uit, tzt ga ik die weg werken in de convector. Voor nu nog wel fijn om de temperatuur af te kunnen lezen.
Nu finetunen wat betreft thermostaat settings en cv-ketel settings zodat de fans optijd aan gaan en weer uit gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier de lijst van de componenten die ik besteld heb, helaas zijn sommige links alweer dood |:(
Thermostaat (W1209):
https://nl.aliexpress.com/item/1005001690204086.html

PWM controller:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003642634266.html
Kijk even hoe veel fans je aan wilt sluiten, een fan vraagt +-0.2A/stuk (staat in de specs) ->2A/0.2A = 10 fans per controller

12V adapter
Als je die nog niet hebt (zelfde verhaal, adapter > totaal amperage van som vd fans):
https://nl.aliexpress.com/item/1005001447097034.html

PWM Kabel
Als je meer dan 6 fans op 1 module wilt zetten dan heb je (iig bij de 120mm fans iig) een verloop stukje nodig, 25cm is meer dan genoeg. Voor <6 stuks zijn de Artic kabels lang genoeg, maar het is wel makkelijk om een losse kabel open te knippen aan 1 kant en vast te maken aan je pwm controller, de andere plug je in op je arctic PST/string. Zwart = nul, rood = 12V, blauw = PWM signaal uit je controller, geel heb je niet nodig (tacho signaal).
https://nl.aliexpress.com/item/1005003344045519.html
Mooie oplossing!
Maar volgens mij kan je een nog eenvoudigere en voordeligere uitvoering maken met dezelfde functionaliteit:
Namelijk met zo'n instelbare 5~12V stekkernetvoeding (kan je online kopen voor ca €10/st), dan heb je alleen de W1209 thermostaat nodig en (goedkopere) 3 pin fans ipv 4pins. Je kan die PWM fans namelijk toch niet temperatuur gestuurd laten draaien in jouw opstelling... en met een instelbare adapter kan je ze bijv. op 9v laten draaien en dus ook in snelheid aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Even tussendoor: ik zie in dat lijstje een netvoeding staan, maar ik zou nooit een netvoeding op AliExpress kopen, dat kan levensgevaarlijk zijn. Over de jaren heb ik genoeg netvoedingen gezien die totaal niet voldoen aan de geldende normen, en daardoor elektrische schok en brand kunnen veroorzaken. Gewoon een Europees merk kopen dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 16-01-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:03

ErikVers

e-Duurzaam

Kan ik hier iemand blij mee maken?

Edit 14:49 ze worden inmiddels opgehaald

Op te halen in Wapenveld. Zo ja doe even een PM.

Gebruikt afgelopen zomer om te koelen met warmtepomp icm radiatoren. Nu een aurco gemonteerd met wat meer afgifte capaciteit 😋✅

10 stuks vrijwel niet gebruikt.

Voeding en eventueel potmeter zelf aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12G19jH5_6EBzHCFEFeQOWsqQsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMVKusFcMIcE2k53SsGkioVN.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXmH-I9cA76-2Qnpk_dHNxZGcvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzNRntYm3Rprm1f8nUbFIP2W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 20-01-2024 14:49 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Wat zou een goede nadraaitijd van de cv ketel zijn voor geboosterde jaga's?

Heb jaga's met artic 140 erop, aanvoer temp water bij vrieskou is 55 graden, naloop is momenteel 7 minuten, watertemp daalt dan tot 35 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Even een vraag over uitlezen van Arctic pwm fans in esphome home assistant:

Ik ben druk bezig aan mijn zelfbouw pwm arctic radiator fans: Ik porbeer de rpm uit te lezen met een esp32 in home assistant. Helaas leest HA de RPM altijd als 0. Druk googlend heb ik gevonden dat sommige fans (Noctua) een resistor (10k) nodig hebben tussen rpm terug lees en aarde. Weet iemand of dat bij de meeste andere fans zoals artic ook moet? Of zou er iets anders kunnen zijn?
Vind een verbinding maken tussen fan rpm en ground wel eng omdat de voeding 12v is en als ik het fout doe de ESP32 weg kan gooien, die mag max 3,3V

Ik deel vooralsnog dit, er zijn uiteraard andere dingend die mis kunnen zijn maar begin hier mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
ptr1968 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:02:

Heb jaga's met artic 140 erop, aanvoer temp water bij vrieskou is 55 graden, naloop is momenteel 7 minuten, watertemp daalt dan tot 35 graden
Ik ben ook wel benieuwd. Volgens mij wil je, wanneer de ketel stopt met verwarmen, tenminste het laatst verwarmde water vanuit de cv ketel in je verste radiator hebben. Langer rondpompen zorgt er misschien alleen maar voor dat er weer kouder water de radiator in stroomt.

Maar ik heb niet zo'n goed gevoel bij hoeveel water er in een systeem van een rijtjeswoning ongeveer zit, en hoeveel de cv ketel pompt bij minimale, maximale of automatische snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

Je hoeft je hier niet al te druk over te maken. De (restant) warmte zit in je afgifte systeem en komt met of zonder draaiende ventilatoren ten goede aan de verwarming van je huis. Er gaat niets verloren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Je hoeft je hier niet al te druk over te maken. De (restant) warmte zit in je afgifte systeem en komt met of zonder draaiende ventilatoren ten goede aan de verwarming van je huis. Er gaat niets verloren.
Dat klopt uiteraard maar wij hebben bijvoorbeeld Jaga's in de woonkamer en radiatoren in de rest van de (gelijkvloerse) woning. Die Jaga's hebben een relatief kleine waterinhoud met een groot oppervlak en raken hun wamte makkelijk en snel kwijt (geboost). Wanneer de ketel stopt met stoken gloeien die conventionele radiatoren nog wel een tijdje na omdat daar voldoende warm water in zit (die ruimtes zijn ook kleiner en met veel minder glas dan in de wk)
Qua verdeling van het warme water lijkt het mij (in dit geval) efficienter om de nadraaitijd dan wat hoger te zetten zodat de Jaga's nog wat rondgepompt warm water krijgen en nog ietsje langer de ruimte waar de thermostaat hangt kunnen verwarmen. De kleinere ruimtes aan de noordkant koelen ook veel minder snel af dan de grote woonkamer (oost en zuid kant) met open keuken.

Alles is waterzijdig ingeregeld maar zit ook een beetje te spelen met die nadraaitijd om uit te vogelen wat in deze situatie optimaal is voor de gebooste convectoren en het meeste comfort en/of gunstigste verbruik oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:52
PalingDrone schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:21:
[...]

Dat klopt uiteraard maar wij hebben bijvoorbeeld Jaga's in de woonkamer en radiatoren in de rest van de (gelijkvloerse) woning. Die Jaga's hebben een relatief kleine waterinhoud met een groot oppervlak en raken hun wamte makkelijk en snel kwijt (geboost). Wanneer de ketel stopt met stoken gloeien die conventionele radiatoren nog wel een tijdje na omdat daar voldoende warm water in zit (die ruimtes zijn ook kleiner en met veel minder glas dan in de wk)
Qua verdeling van het warme water lijkt het mij (in dit geval) efficienter om de nadraaitijd dan wat hoger te zetten zodat de Jaga's nog wat rondgepompt warm water krijgen en nog ietsje langer de ruimte waar de thermostaat hangt kunnen verwarmen. De kleinere ruimtes aan de noordkant koelen ook veel minder snel af dan de grote woonkamer (oost en zuid kant) met open keuken.

Alles is waterzijdig ingeregeld maar zit ook een beetje te spelen met die nadraaitijd om uit te vogelen wat in deze situatie optimaal is voor de gebooste convectoren en het meeste comfort en/of gunstigste verbruik oplevert.
slaat je ketel zo vaak per dag aan/uit dat dit merkbaar is dan? het lijkt mij logischer je fans in de kamers met radiatoren gewoon iets lager te zetten dan heb je dit effect ook al. minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
PalingDrone schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:21:
[...]

Volgens mij beschrijf je hier zelf prima wat de gevolgen zijn van wel of niet (langer) doordraaien (van de waterpomp en de ventilatoren). Als de waterpomp uitgaat zit er nog een hoeveelheid energie in alle afgifte-elementen (rechtevenredig met de waterinhoud van 't element. De snelheid waarmee dat element z'n warmte afstaat aan de omgeving is dan natuurlijk ook afhankelijk van wel of niet de ventilatoren laten doordraaien. Als je de waterpomp laat doordraaien dan zal de afgifte zich verdelen zoals dat ook tijdens verwarmingsbedrijf is.
't is maar net wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:47:
[...]

slaat je ketel zo vaak per dag aan/uit dat dit merkbaar is dan? het lijkt mij logischer je fans in de kamers met radiatoren gewoon iets lager te zetten dan heb je dit effect ook al. minder.
Alleen de Jaga's in de woonkamer zijn geboost en ja, de Honeywell thermostaat in lowload zorgt ervoor dat de ketel 6x per uur aanslaat. (Er is ook altijd iemand thuis)
Woon al bijna een jaar boven een leegstaand appartement dus de boel is ook momenteel ietwat flink vertekend door een aanzienlijk warmteverlies via de vloer van de woonkamer.

@blb4 Momenteel werkt deze "noodoplossing" idd het beste, iig qua comfort.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 22-01-2024 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 06:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hier gaat de ketel na het opwarmen van het huis pendelen / low-load controllen. Dan kan er een gat ontstaan van 10 minuten tot hij weer aanslaat. Maar er zit nog wel nuttige warmte in het systeem die ik mooi verdeeld wil hebben. Dus nadraaien doet hij hier 10 minuten. Effect is dat vooral de kleinere kamers met kleine radiatoren toch comfortabeler zijn door de betere verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Ik heb de tijd gemeten tussen het starten van de pomp en het bereiken van het warme water bij mijn grootste Jaga Strada Hybrid in de woonkamer. Dat is de tijd die het water erover doet om de convector te bereiken.

Het idee is: de pomp van de CV stopt net voordat het koudere/afkoelende water de convector bereikt. De pomp stopt op het moment dat de convector nog vol heet water is die dan wordt afgegeven.

Ik heb geen idee of dit een goede instelling is, ik laat me graag informeren door mensen met verstand van zaken.

Mijn installatie: Vaillant HRsolide cv ketel die op max 50gr verwarmen staat (test voor een warmtepomp), Jaga Strada Hybrid in de woonruimtes, Honeywell T6 in de woonkamer die pendelt omdat de ketel op 50gr staat (te laag om te moduleren), overige ruimtes standaard platen radiatoren alle waterzijdig ingeregeld. En Homeassistant met Opentherm Monitor tussen de T6 en de ketel om de CV te monitoren.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
marnie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:49:
Ik heb de tijd gemeten tussen het starten van de pomp en het bereiken van het warme water bij mijn grootste Jaga Strada Hybrid in de woonkamer. Dat is de tijd die het water erover doet om de convector te bereiken.

Het idee is: de pomp van de CV stopt net voordat het koudere/afkoelende water de convector bereikt. De pomp stopt op het moment dat de convector nog vol heet water is die dan wordt afgegeven.

Ik heb geen idee of dit een goede instelling is, ik laat me graag informeren door mensen met verstand van zaken.

Mijn installatie: Vaillant HRsolide cv ketel die op max 50gr verwarmen staat (test voor een warmtepomp), Jaga Strada Hybrid in de woonruimtes, Honeywell T6 in de woonkamer die pendelt omdat de ketel op 50gr staat (te laag om te moduleren), overige ruimtes standaard platen radiatoren alle waterzijdig ingeregeld. En Homeassistant met Opentherm Monitor tussen de T6 en de ketel om de CV te monitoren.
Amateur hier, maar je neemt volgens mij aan dat de pompsnelheid altijd gelijk is? Bij mijn cv ketel staat die op automatisch, waarbij ik aanneem dat hij 's ochtends harder pompt wanneer de boel op temperatuur moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
@SVMartin
maar je neemt volgens mij aan dat de pompsnelheid altijd gelijk is?
Terecht opgemerkt. Mijn Vaillant HRsolide is ca 12 jaar oud, de pompsnelheid is niet instelbaar en wordt niet geregeld. Alleen de na looptijd is in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
patrickvdhart schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:56:

Ik ben druk bezig aan mijn zelfbouw pwm arctic radiator fans: Ik porbeer de rpm uit te lezen met een esp32 in home assistant. Helaas leest HA de RPM altijd als 0. Druk googlend heb ik gevonden dat sommige fans (Noctua) een resistor (10k) nodig hebben tussen rpm terug lees en aarde. Weet iemand of dat bij de meeste andere fans zoals artic ook moet? Of zou er iets anders kunnen zijn?
Vind een verbinding maken tussen fan rpm en ground wel eng omdat de voeding 12v is en als ik het fout doe de ESP32 weg kan gooien, die mag max 3,3V

Ik deel vooralsnog dit, er zijn uiteraard andere dingend die mis kunnen zijn maar begin hier mee.
Ik probeer het nog een keer, ben overtuigd dat hier meerdere zijn die dit zo uit de losse pols kunnen beantwoorden (ik heb echt flink gezocht op het forum...): Ik kan de RPM van de Actic fans niet uitlezen via ESP32 in ESPHome. Wat doe ik fout in wiring, zie mijn beeld onder, ik lees altijd 0 rpm. De fans spinnen gewoon op volle snelheid zo te zien, stap 1, uitlezen RPM lukt niet. Op dit moment ESP32 voeding via USB, later via de buck converter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sffztW408TsfTKFrbExaby5szo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKxcS7wtK1cpxvPsxDXxcqc0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
patrickvdhart schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:03:
[...]

Ik probeer het nog een keer, ben overtuigd dat hier meerdere zijn die dit zo uit de losse pols kunnen beantwoorden (ik heb echt flink gezocht op het forum...): Ik kan de RPM van de Actic fans niet uitlezen via ESP32 in ESPHome. Wat doe ik fout in wiring, zie mijn beeld onder, ik lees altijd 0 rpm. De fans spinnen gewoon op volle snelheid zo te zien, stap 1, uitlezen RPM lukt niet. Op dit moment ESP32 voeding via USB, later via de buck converter
[Afbeelding]
Heb je het al geprobeerd met de interne "pull up" weerstand van de ESP32 geactiveerd? De rpm output in de fan maakt gebruik van een open collector. Zonder pull up weerstand staat er dus geen spanning op de input (kun je checken met je multimeter) en valt er ook niks te detecteren wanneer de fan de rpm output pin naar de ground (0v) trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
TorxWorx schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Heb je het al geprobeerd met de interne "pull up" weerstand van de ESP32 geactiveerd? De rpm output in de fan maakt gebruik van een open collector. Zonder pull up weerstand staat er dus geen spanning op de input (kun je checken met je multimeter) en valt er ook niks te detecteren wanneer de fan de rpm output pin naar de ground (0v) trekt.
Dank voor je suggestie, ga ik proberen. Overigens geef je aan dat het een pull up moet zijn, dus geen pull down begrijp ik? En die trekt hem dan richting 3,3V? Ik zal ook eens meten, dat is een goede suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hier toevallig ook ervaringen met fans die passen in een slechts ~5.5cm diepe radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
JBS schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:39:
Hier toevallig ook ervaringen met fans die passen in een slechts ~5.5cm diepe radiator?
Misschien ruimte om ze schuin te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
patrickvdhart schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Dank voor je suggestie, ga ik proberen. Overigens geef je aan dat het een pull up moet zijn, dus geen pull down begrijp ik? En die trekt hem dan richting 3,3V? Ik zal ook eens meten, dat is een goede suggestie
Klopt, een pull up zorgt ervoor dat de input pin 'by default' 3.3V leest. Dit kun je softwarematig regelen omdat een ESP32 de mogelijkheid heeft om intern via een weerstand 3.3V op een digitale pin te zetten. Wanneer de transistor in de ventilator gaat geleiden ontstaat er een verbinding tussen de 3.3V en de ground -> pin leest een 0, in deze configuratie meet je dus het spanningsverschil over de transistor in de ventilator.
visualisatie: https://en.wikipedia.org/...ted_open_drain_output.gif

Dan de pull down situatie: je hebt een pull down nodig als de ventilator zelf pulses geeft van een X aantal volt. De pull down weerstand zorgt ervoor dat wanneer er geen puls gegeven wordt de microcontroller ook echt een low level (0V) detecteert. In jouw geval zet de ventilator (hoogstwaarschijnlijk) zelf geen pulses op de sensor draad dus het signaal blijft ten alle tijden ook zonder pull down weerstand 0V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 17:30
Hier ook begonnen aan een Jaga booster project 2 mooie T16 kunnen scoren voor een mooie prijs.
Wil deze gaan gebruiken voor de slaapkamers van de kids.

Wil het standaard boodschappen lijstje gaan gebruiken van Tiny products. Alleen zou graag een extra feature willen toevoegen. Een schakelaar/ meting die de boosters uitzet als de kamer temperatuur hoog genoeg is. Ben namelijk bang dat het anders te warm wordt omdat hoofdverwarming WP is op VVW en gerust heel de dag kan draaien op koude dagen.

Dus 2 sensoren:
- 1 voor de kamer temperatuur.
- 1 voor de temperatur cv water.

Zodat eigenlijk als allebei 'actief' zijn de boosters draaien. En zodra de kamertemp boven SP komt de boosters uit gaat.

Heb al gekeken maar kan geen boardje vinden met deze functie. Enige oplossing die ik kan verzinnen thermostaatkraan / heatbooster of 2 temperatuur-modules achter elkaar zetten als een soort van and schakelaar.

Toevallig iemand hier al eens mee gespeelt of weet een andere oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Swenno schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:54:
Hier ook begonnen aan een Jaga booster project 2 mooie T16 kunnen scoren voor een mooie prijs.

Wil het standaard boodschappen lijstje gaan gebruiken van Tiny products. Alleen zou graag een extra feature willen toevoegen. Een schakelaar/ meting die de boosters uitzet als de kamer temperatuur hoog genoeg is. Ben namelijk bang dat het anders te warm wordt omdat hoofdverwarming WP is op VVW en gerust heel de dag kan draaien op koude dagen.

Dus 2 sensoren:

Zodat eigenlijk als allebei 'actief' zijn de boosters draaien. En zodra de kamertemp boven SP komt de boosters uit gaat.

Heb al gekeken maar kan geen boardje vinden met deze functie. Enige oplossing die ik kan verzinnen thermostaatkraan / heatbooster of 2 temperatuur-modules achter elkaar zetten als een soort van and schakelaar.

Als je te hoge temperatuur wil vermijden kan je er natuurlijk ook gewoon een thermostaatkraan opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
blb4 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:36:
[...]

Als je te hoge temperatuur wil vermijden kan je er natuurlijk ook gewoon een thermostaatkraan opzetten.
Dat lijkt me een erg goede tip. En als je de heatbooster (tweakers editie) gebruikt: deze kan ook afhankelijk zijn van kamertemperatuur lijkt het, zou je even in de handleiding moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
blb4 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:36:
[...]

Bij nader inzien, is dit wel de beste optie. Wou eigenlijk geen thermostaatkranen in mijn systeem. Maar dit is ook beter voor de warmtepomp.
Ga het eerst proberen zonder de thermostaat kranen en mochten de slaapkamers te warm worden monteer ik ze alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Maar de heatbooster heeft dit gewoon ingebouwd toch? Als je ruimtetemperatuur aanvinkt dan kan je aangeven bij welke temp ze uit moeten gaan. De verwarming gaat natuurlijk nog wel door dus er is wat overshoot. Door de ruimtetemperatuur wat lager te zetten kan je dat in mijn ogen best goed krijgen. Je hebt ook je voetventiel nog uiteraard.
Edit: zoals @SVMartin al zegt, overheen gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door wheli op 29-01-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Swenno schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Bij nader inzien, is dit wel de beste optie. Wou eigenlijk geen thermostaatkranen in mijn systeem. Maar dit is ook beter voor de warmtepomp.
Ga het eerst proberen zonder de thermostaat kranen en mochten de slaapkamers te warm worden monteer ik ze alsnog.
Als je altijd 't minimale vermogen van de WP in de rest van je systeem kwijt kan dan kan je wel met thermostaatkranen werken ter beperking van de ruimtetemperatuur. Ventilatoren helpen een hoop in de afgifte dus tijdig de ventilatoren uitzetten helpt natuurlijk zeker maar als 't goede convectoren zijn zullen die ook zonder boosters nog aardig wat energie in die kamers kunnen afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Voor flow en waterinhoud zou je kunnen kiezen voor enkel waterzijdig inregelen (zodat de warmtetoevoer min of meer in balans staat met verlies in die ruimtes) zodat het niet te warm wordt, eventueel finetunen met afgifte verder beperken adhv HeatBooster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:15
patrickvdhart schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:56:

De min van je 12V voeding moet je verbinden aan de GND van je ESP, anders heeft ie geen referentie.
Je kan het dubbelchecken door met je multimeter te meten op RPM en GND van je fan. Als dat niet hoger is dan 3.3v dan is het goed.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

RPM is open drain en heeft een pullup nodig, dat kan naar 3v3, dan heb je nooit 12V voor je kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Swenno schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:54:

Dus 2 sensoren:

Wat betreft de suggestie om een thermostaat kraan erop te zetten: Bij mij bevalt dat niet heel goed omdat het slaapkamers vd kinderen zijn en ik die snachts koeler wil en sochtends en overdag warmer. Ik heb ook warmtepomp en die loopt groot deel vd dag. Als je vergeet met de hand de temp te verzetten heb je veel te warme of koude kamer. Bij mijn zoon heb ik een thermostaat knop die ik automatisch via home assistant verzet, bij mijn dochter kreeg ik dat niet werkend (Thermostaat knop niet sterk genoeg om pin in radiator in te drukken)
Dus denk daar aan.

Overigens heb ik voor de slaapkamers gewoon temperatuur sensoren gekocht (Sonoff, waren €5 bij Amazon in aanbieding) en die lees ik in Home Assistant. Weet op die manier altijd temperatuur en vochtigheid op de kamers.
Wat je dan kan doen is of de boosters op smart plug zetten (plug in stopcontact die je op afstand bijv via home assistant, maar kan ook via app, kan aan/uit schakelen) en de stroom aan of uit schakelen als je dat wil. Heb ik op dit moment omdat ik andere oplossing nog niet werkend heb.
Andere oplossing is snelheid en aan/uit regelen via ESP32 boardje (€7) en home assistant, dat is nog mooier, maar ook wat lastiger, ik heb het nog niet helemaal aan de praat.

Hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 11:38
Lieve Forumleden,

Om te beginnen, ik geef heel eerlijk toe dat ik niet alle 195 pagina's heb doorgelezen, dus het antwoord op mijn vragen staat hier zeker ergens tussen, maar waar.

Ik ben dus helemaal nieuw in dit draadje. Ik ben hier omdat ik zelf fans onder mijn radiatoren wil hangen.
Ik lees oplossingen die uiteenlopen van gewoon een 12v voeding op een aantal fans aansluiten en die op je ventilator leggen tot oplossingen die volledig geïntegreerd zijn in een home automation systeem.

Ik heb wel een Domoticz home server, maar wil het in eerste instantie eenvoudig houden.

Veel van de aanbevolen ventilatoren, regelaars en voedingen die ik hier lees zijn niet meer leverbaar (nogmaals excuus, ik heb niet elke post gelezen). Ik zou graag een temperatuur gestuurde eenheid willen met een regelbaar toerental. Wat heb ik dan precies nodig? ik ben ook dankbaar voor een verwijzing naar een actuele pagina of post. De veel geprezen Scythe fans kan ik nu niet meer vinden, wat zijn nu de stilste fans (stilte is belangrijker dan power voor ons) En waar vind ik een eenvoudig schema?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
@bert56 wat mij betreft het makkelijkste is de heatbooster van forum lid @Bazz0847.

Zie aparte draad daarvoor.

Fans: meesten gebruiken Arctic.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

bert56 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:09:
Lieve Forumleden,

Om te beginnen, ik geef heel eerlijk toe dat ik niet alle 195 pagina's heb doorgelezen, dus het antwoord op mijn vragen staat hier zeker ergens tussen, maar waar.

Ik ben dus helemaal nieuw in dit draadje. Ik ben hier omdat ik zelf fans onder mijn radiatoren wil hangen.
Ik lees oplossingen die uiteenlopen van gewoon een 12v voeding op een aantal fans aansluiten en die op je ventilator leggen tot oplossingen die volledig geïntegreerd zijn in een home automation systeem.

Ik heb wel een Domoticz home server, maar wil het in eerste instantie eenvoudig houden.

Veel van de aanbevolen ventilatoren, regelaars en voedingen die ik hier lees zijn niet meer leverbaar (nogmaals excuus, ik heb niet elke post gelezen). Ik zou graag een temperatuur gestuurde eenheid willen met een regelbaar toerental. Wat heb ik dan precies nodig? ik ben ook dankbaar voor een verwijzing naar een actuele pagina of post. De veel geprezen Scythe fans kan ik nu niet meer vinden, wat zijn nu de stilste fans (stilte is belangrijker dan power voor ons) En waar vind ik een eenvoudig schema?
Stilste fans, dan kom je waarschijnlijk toch op Noctua's uit. Hier heb ik Arctics, die werken ook goed, kost ook de helft, over langdurige prestaties (hoe lang blijven ze werken ;) ) kan ik nog niet veel zeggen, draait allemaal pas een jaar. Om aan te sturen: ik ben zelf fan ( ;) ) van de Heatboosters van SDR-Engineering. Daar zul je ook wat meer vinden over aanbevelingen en wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Greetoz schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er professioneel uit hoor d:)b
Bij mij liggen ze inmiddels voor het 6e winterseizoen (draaien bijna 24/7 LT). Hier en daad inmiddels een tikje in een van de fans. Iets om rekening mee te houden in de afschrijving van je spullen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
blb4 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:03:
Ik heb de ventilatoren allemaal (middels PWM) op een lage snelheid staan; de 3 sets op de jaga strada's horen wij hier niet, de set op de convectorput horen we wel iets, ik moet daar nog eens mee experimenteren maar ik denk dat 't komt door wat galm in die put.

Luchtstroom hebben we nergens last van.
Update: inmiddels 't geluid van de ventilatoren in de convectrorput kunnen verminderen; in de convectorput heb ik ze niet bovenop de radiator liggen zoals in de Jaga's (met wat isolatiemateriaal er tussen) maar op pootjes onderin de put staan. Het meeste geluid kwam blijkbaar van de overgebrachte trillingen op de bodem van de put die wat mee ging resoneren. Ik heb nu wat buisisolatie over die (houten) pootjes geschoven waardoor die houten pootjes niet meer direct op de bodem staan. Een hele verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@bert56 Kijk hier eens naar. Draait hier al voor het 6e winterseizoen. Hoe warmer de convector wordt, hoe harder ze gaan draaien. Zo regel je dit in.
Is redelijk eenvoudig te maken. Alleen de onderdelen zijn iets duurder geworden dan toe ik ze kocht :+
Ziet er zo uit.
Ze zijn nog volop te koop bij Ali.

[ Voor 51% gewijzigd door Copitano op 01-02-2024 17:32 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Copitano schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:08:
@bert56 Kijk hier eens naar. Draait hier al voor het 6e winterseizoen. Hoe warmer de convector wordt, hoe harder ze gaan draaien. Zo regel je dit in.
Is redelijk eenvoudig te maken. Alleen de onderdelen zijn iets duurder geworden dan toe ik ze kocht :+
Ziet er zo uit.
Ik vraag me altijd af waarom je de snelheid waarop de ventilatoren draaien zou laten afhangen van de watertemperatuur. Als je ‘t meeste afgifte wil hebben - zeker bij een WP- dan kan je de ventilatoren ook bij lage temperatuur beter op hogere snelheid laten lopen.
En stel je wil de warmteafgifte stabiel hebben dan moet je de snelheid juist omgekeerd evenredig maken aan de watertemperatuur.

In geen enkel scenario zie ik nut van hogere snelheid bij hogere watertemperatuur.

P.S:
Ik heb bij mij per convector 4 snelheden gedefinieerd:
Heat_Low, Heat_High, Cool_Low en Cool_high

De Low snelheden zijn voor overdag/bij aanwezigheid van een persoon in de desbetreffende ruimte, de High voor ‘s nachts/ als er niemand aanwezig is.

Heat_Low: hoogste snelheid die niet (of nauwelijks) hoorbaar;
Cool_Low: hoogste snelheid die nog acceptabel geluidsniveau geeft tijdens koelen (koelen is minder efficiënt, veel meer luchtverplaatsing nodig, je accepteert bij koelen meer geluid (komt denk ik omdat je gewend bent aan ventilatoren / airco’s in de zomer)
High: hoger snelheden voor maximale afgifte zonder dat ‘t in naastliggende ruimtes overlast geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Die heatbooster ziet er idd heel goed uit. In mijn PC gebruikte ik ook Noctua fans, die waren idd heel stil. Ik ga daar eens naar kijken.

Zijn er nog tips voor welk type Noctua? Ik heb 80mm en 92mm nodig

En toch maar even een heel andere vraag. Ik heb in mijn woonkamer twee design radiatoren staan die relatief smal zijn en zeer hoog (ongeveer 1.80m) zou ik daar beter de fans bovenop kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
Aardedraadje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:01:
RPM is open drain en heeft een pullup nodig, dat kan naar 3v3, dan heb je nooit 12V voor je kiezen.
Dank je. Dat zou zoals eerder gesuggereerd ook via interne pull up moeten kunnen op een ESP32 toch?

Ik heb volgende code geladen, compiled prima maar krijg toch alleen 0 rpm metingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 - platform: pulse_counter
    pin:
      number: GPIO16
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: PWM Fan RPM
    id: fan_pulse
    unit_of_measurement: 'RPM'
    filters:
      - multiply: 0.5
    count_mode:
      rising_edge: INCREMENT
      falling_edge: DISABLE
    update_interval: 5s

Enig idee hoe dit te doen?

Heb de Arctic fans spec opgevraagd daar staat over rpm signaal:
Tachometer Output Signal
Fan shall provide tachometer output signal with the following characteristics:
• Two pulses per revolution
• Open-collector or open-drain type output
• Motherboard will have a pull up to 12V, maximum 12.6V

Zegt jou dat iets, ik snap die pull up naar 12V niet, dat zou het einde betekenen van mijn ES32 board, die mag max 3,3V ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
hupie679 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:38:
[...]

De min van je 12V voeding moet je verbinden aan de GND van je ESP, anders heeft ie geen referentie.
Je kan het dubbelchecken door met je multimeter te meten op RPM en GND van je fan. Als dat niet hoger is dan 3.3v dan is het goed.
Ga ik proberen, dank voor je suggestie.
Ik merk dat ik niet veel kan meten op de multimeter, voeding voltage en alles is logisch op 12V maar het rpm signaal lijkt nul te zijn. Is mischien omdat het pulses zijn die ik met multimeter niet zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
patrickvdhart schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Dank je. Dat zou zoals eerder gesuggereerd ook via interne pull up moeten kunnen op een ESP32 toch?

Ik heb volgende code geladen, compiled prima maar krijg toch alleen 0 rpm metingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 - platform: pulse_counter
    pin:
      number: GPIO16
      mode:
        input: true
        pullup: true
    name: PWM Fan RPM
    id: fan_pulse
    unit_of_measurement: 'RPM'
    filters:
      - multiply: 0.5
    count_mode:
      rising_edge: INCREMENT
      falling_edge: DISABLE
    update_interval: 5s

Enig idee hoe dit te doen?

Heb de Arctic fans spec opgevraagd daar staat over rpm signaal:
Tachometer Output Signal
Fan shall provide tachometer output signal with the following characteristics:
• Two pulses per revolution
• Open-collector or open-drain type output
• Motherboard will have a pull up to 12V, maximum 12.6V

Zegt jou dat iets, ik snap die pull up naar 12V niet, dat zou het einde betekenen van mijn ES32 board, die mag max 3,3V ?
De hoogte van het pull up voltage maakt niet uit voor het circuit dat in de fan zit. Het enige wat hiervoor belangrijk is, is dat de ESP32 een 'hoog' signaal meet als default (dus een 3.3V pull up). Dit kun je checken door de rpm draad van de fan los te koppelen en tussen pin 16 en de GND van de fan te meten. Volgende stap is de rpm draad weer aankoppelen, de ventilator niet aanzetten en nog een keer tussen de GND van de fan en pin 16 meten. Als je in beide gevallen 3.3 V meet zit het probleem waarschijnlijk aan de software kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Trouwens, je kunt ook electrische convector kachels boosten:

Gemodificeerde Tristar KA-5819 SmartLife Convectorkachel
Komt met piepklein ingebouwd ventilatortje dat nauwelijks wat doet.
Nu met 3x 14cm fans en pwm controller, aangesloten op de 12V aansluiting van de originele mini fan.

Trekt het nu wel aardig qua verwarmingstempo in mijn kantoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voWCCAHDXtHwH2ddnB-PNBVUCUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mOOCO2kpSdUiKB5J25MWOZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOimNPBO_5n6-WxLIAiJpOjQH4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOTmEamPvAJDrTq3Kn1VfAWV.jpg?f=fotoalbum_large

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Bij een elektrische kachel win je geen efficiëntie he ;) Een gloeispiraal is altijd net zo efficiënt, ongeacht de temperatuur ervan: 1 kWh elektriciteit = 1 kWh warmte. En als je fans stilvallen terwijl de kachel aan staat, kan dit de fans beschadigen (lucht uit zo'n kachel kan haast onbegrensd warm worden).

Maar het helpt natuurlijk wel om de warmte beter te verdelen door de ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
Mijn zoon heeft aangeboden zelf wat te willen maken met een ESP32. Zijn daar zelfbouwpagina's voor? En zo te zien moet ik de Noctua redux hebben (wel twee keer zo duur als de Arctic)
Moet deze een vier pins aansluiting hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patrickvdhart
TorxWorx schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:02:
[...]

De hoogte van het pull up voltage maakt niet uit voor het circuit dat in de fan zit. Het enige wat hiervoor belangrijk is, is dat de ESP32 een 'hoog' signaal meet als default (dus een 3.3V pull up). Dit kun je checken door de rpm draad van de fan los te koppelen en tussen pin 16 en de GND van de fan te meten. Volgende stap is de rpm draad weer aankoppelen, de ventilator niet aanzetten en nog een keer tussen de GND van de fan en pin 16 meten. Als je in beide gevallen 3.3 V meet zit het probleem waarschijnlijk aan de software kant.
Jippie! De fan readout doet het :-) Ik heb gedaan wat jullie allemaal suggereerden, eerst common ground gemaakt en toen pullup gemeten, die was 3V. Toen deed de RPM het nog steeds niet, vervolgens even een andere fan gepakt en die deed het en gaf ook keurig 2000 RPM aan.
Heb warschijnlijk iets beschadigd op de eerste met het vele ompluggen.
Ga nu zaakje uitbreiden zodat ik en de fans kan aansturen en tegelijk de aan en afvoer water temperatuur (DS18B20, dat kunstje heb ik inmiddels onder de knie) kan meten met dezelfde ESP32.
Bedankt voor de hulp zo ver, ik doe verslag als het werkt of als er weer iets niet werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Bazz0847 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:02:
Bij een elektrische kachel win je geen efficiëntie he ;) Een gloeispiraal is altijd net zo efficiënt, ongeacht de temperatuur ervan: 1 kWh elektriciteit = 1 kWh warmte. En als je fans stilvallen terwijl de kachel aan staat, kan dit de fans beschadigen (lucht uit zo'n kachel kan haast onbegrensd warm worden).

Maar het helpt natuurlijk wel om de warmte beter te verdelen door de ruimte!
Uiteraard gaat het hier niet om efficientie, maar vooral om de capaciteit van de max. 2 kW gloeispiralen beter te gebruiken. Met dat kleine interne fannetje is er gewoon te weinig (geforceerde) convectie flow waardoor de thermostaat snel weer afschakelt. De 3 stuks 14cm fans zorgen voor veel mee geforceerde flow waardoor ze veel meer warmte onttrekken aan de gloeispiralen en er meer mixing in van koude en warme lucht in de ruimte plaats vindt. Was even een quick & dirty oplossing voor de winter omdat de normale verwarming niet functioneert in dit huur kantoor. Dit smart kacheltje is handig te schedulen om vroeg aan te gaan zodat het al redelijk voorverwarmd is wanneer ik arriveer.
Functioneert inmiddels 2 jaar zonder problemen _/-\o_

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
patrickvdhart schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:27:
[...]

Jippie! De fan readout doet het :-) Ik heb gedaan wat jullie allemaal suggereerden, eerst common ground gemaakt en toen pullup gemeten, die was 3V. Toen deed de RPM het nog steeds niet, vervolgens even een andere fan gepakt en die deed het en gaf ook keurig 2000 RPM aan.
Heb warschijnlijk iets beschadigd op de eerste met het vele ompluggen.
Ga nu zaakje uitbreiden zodat ik en de fans kan aansturen en tegelijk de aan en afvoer water temperatuur (DS18B20, dat kunstje heb ik inmiddels onder de knie) kan meten met dezelfde ESP32.
Bedankt voor de hulp zo ver, ik doe verslag als het werkt of als er weer iets niet werkt...
Ok, helaas het volgende probleem. RPM uitlezen werkt nu inderdaad prima. Ik wilde via PWM aansturing de snelheid gaan regelen. Pin PWM verbonden aan de ESP32, onder het motto, dan gaat ik eens kijken of ik het via software zo kan regelen. Helaas einde ESP32, het lampje brandt maar krijg geen signalen wireless of via USB aansluiten meer binnen, andere kabels geprobeerd, helaas....

Dus die lijkt naar de eeuwige jachtvelden, hoewel de 5v en ground allemaal nog goed zijn en ook mijn pullup pin geeft keurig 3,3V.
Heb de fan PWM pin gemeten tov de ground vd voeding, die geeft 2,5 Volt, lijkt me geen probleem, hoewel wel een raar getal.
Voor ik mijn volgende ESP32 weg moet gooien iemand een idee wat hier mis kan zijn gegaan?
Ik sluit niet volledig uit dat ik zelf ergens even kotsluiting oid heb gemaakt, maar wilde toch graag even checken op dit kundige forum.

Gratis tip aan andere knutselaars. Niet je 12V aan de RPM meeting van je fan koppelen (foutje bij het proberen), dan komt er rook uit (uit de fan en dat is een ander probleem dan nu met ESP32), dat was niet heel slim van mezelf.

[ Voor 3% gewijzigd door patrickvdhart op 03-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
MBgek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:41:
[...]

Er is een MQTT broker en client voor Homey, draait hier perfect.
Hallo,
Ik begrijp uit dit berichtje dat je Homey hebt draaien icm een MQTT broker.

Nu heb ik de Heatbooster regelunit (https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50) en overweeg een Homey Pro 23 aan te schaffen.
De Heatbooster regelunit zou je wellicht met de Homey Pro-MQTT integratie draaiende kunnen krijgen.
Ken je de Heatbooster en heb jij deze weg al eens bewandeld?

[ Voor 7% gewijzigd door HarryInia op 06-02-2024 14:33 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Maakt iemand gebruik van 0 RPM fans (de fans dat helemaal stoppen bij 10% of minder RPM). Ik twijfel of het is wel waard of niet. Wat kost een 120mm fan normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

andru123 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:19:
Maakt iemand gebruik van 0 RPM fans (de fans dat helemaal stoppen bij 10% of minder RPM). Ik twijfel of het is wel waard of niet. Wat kost een 120mm fan normaal?
Het enige dat je hiermee bereikt, is je resolutie van de aansturing verkleinen. Als je een HeatBooster oid gebruikt kun je gewoon zelf je slope instellen, dan is het niet nodig dat fans "zelf" nadenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Ik heb sinds enige tijd een viertal convectoren (1 convectorput en 3 Jaga Strada's) uitgerust met Artic PWM ventilatoren (F14 PWM / P12 PWM). De aansturing heb ik zelf in elkaar gefröbeld op basis van een WEMOS D1 mini met ESP_Easy. Ik heb op elke unit 2 DS18B20 sensoren aangesloten voor aanvoer en retour temperatuur en een DHT22 voor de omgevingstemperatuur en relatieve vochtigheid. Dit om 't dauwpunt tijdens koelen (met m'n warmtepomp) in de gaten te kunnen houden. Ik gebruik via MQTT gegevens van de warmtepomp voor het aansturen (waterpomp loopt, verwarmings- of koelingsmodus). Ik heb de rules zo opgezet dat ik deze exact 't zelfde heb voor elke set terwijl ik wel verschillende snelheden kan aangeven. Ik heb een relais gebruikt om de ventilatoren volledig uit te schakelen.

De Low snelheden zijn voor overdag/bij aanwezigheid van een persoon in de desbetreffende ruimte, de High voor ‘s nachts/ als er niemand aanwezig is.

Cool_Low: hoogste snelheid die nog acceptabel geluidsniveau geeft tijdens koelen (koelen is minder efficiënt, veel meer luchtverplaatsing nodig, je accepteert bij koelen meer geluid (komt denk ik omdat je gewend bent aan ventilatoren / airco’s in de zomer)
High: hoger snelheden voor maximale afgifte zonder dat ‘t in naastliggende ruimtes overlast geeft.

Mogelijk dat iemand er wat aan heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL9iMiNyma3-g65itlb-r7hTggU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/taTrCb9XeTqRdaaAf7z20c2Z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwxBgOs-OYyP9DT6H5fpcb9CjYo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cvEUZigPhD4tz1zEHQPFTkGn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ah2Iw1aEZ6lJWuHyJi-bMnejCms=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ha0Jv3IeHiCQ8tbR5Xuj23i3.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdcTFVoxmBUxRWvKl4rFjRYI_Yw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qbJKwbwXFXdHQRheXlgQQKoG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HefbeIq5Uyb3g5UAeq4wd-7ygaQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LOhDliWXdCkKg7s85DdGI4i5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yss0zjrmHPkICz9bnq7K2JrbhU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A8sf9HQZ0i11T6PBSLoizea8.png?f=fotoalbum_tile

Rules Set 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
// CG (U12), CP(U7), CW (U11), CZ (U10) are the convectors on Gang, Put (woonkamer), Woonkamer amd Zolder(overloop)
// GIPO 15 (D8) Relais 12V FAN 1/0. Commands: gpio,15,0/1 off/on
// GIPO 13 (D7) PWM tpm FANs.       Command:  PWM,13,80-1013,0,25000

On System#Boot do
  gpio,15,0 // default FAN OFF
  Publish %sysname%/FAN,OFF //publish FAN OFF
  pwm,13,80,0,25000 // default low speed
  Publish %sysname%/FAN_Speed,80 //publish FAN_Speed 80
  TaskValueSet,12,3,0 // default Status OFF (0)
  // Define FAN_Speeds for all convectors
  If %unit% = 12
    TaskValueSet,10,1,250
    TaskValueSet,10,2,400
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Elseif %unit% = 7
    TaskValueSet,10,1,150
    TaskValueSet,10,2,250
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Else
    TaskValueSet,10,1,180
    TaskValueSet,10,2,250
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Endif
  timerSet,1,30 // Timer to check Status
  timerSet,2,30 // Timer to check Status
  Let,1,0 // [var#1] variable to be used as daytime (1) or nighttime (0)
Endon

Rules Set 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
//Actions to check every 30s
On Rules#Timer=1 do
  TaskValueSet,12,1,[1W#Aanvoer]-[1W#Retour] //write Td (delta temperature) to Parameters#Delta_T
  // FAN_SPEED voor verwarmen)
  If [Parameters#Status]>0
    if ([1W#Aanvoer]>25 Or [1W#Retour] > 23)
      If [var#1] = 1 //FAN_SPEED during daytime for Heat
        TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Heat_Low]
      else // FAN_SPEED during nighttime for Heat
        TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Heat_High]
      endif
    //FAN_SPEED voor koelen
    elseif [1W#Aanvoer]<23
      // if Koelen and Status = 1 (ON)
      If [Parameters#Cooling] = 1 And [Parameters#Status]>0
        If [var#1] = 1 //FAN_SPEED during daytime for Cooling
          TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Cool_Low]
        else // FAN_SPEED during nighttime for Cooling
          TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Cool_High]
        endif
      endif
    endif
    pwm,13,[Parameters#PWM],0,25000
    Publish %sysname%/FAN_Speed,[Parameters#PWM]
    gpio,15,1 // FAN relais ON
    Publish %sysname%/FAN,ON
  else
    //Switch off 12V in all other cases
      gpio,15,0
      Publish %sysname%/FAN_Speed,0
      TaskValueSet,12,2,0
      Publish %sysname%/FAN,OFF
    endif
  endif
  timerSet,1,30
endon

Rules Set 3:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
//Actions to check every minute
On Rules#Timer=2 do
  //Status OFF
  If [Parameters#Status]=0
    // FAN Relais OFF, FAN_SPEED 0
    gpio,15,0
  Endif
  // check Cooling status
  If ([MQTT_IN#HP_OM] = 1 Or [MQTT_IN#HP_OM] = 5) And [MQTT_IN#HP_PumpSpeed] >200
    TaskValueSet,12,3,1    //Status ON
    TaskValueSet,12,4,1    //Cooling ON
  Else
    TaskValueSet,12,4,0    //Cooling OFF
    // checking Heat status
    If ([MQTT_IN#HP_OM] = 0 Or [MQTT_IN#HP_OM] = 4) And [MQTT_IN#HP_PumpSpeed] >200
    Else
      TaskValueSet,12,3,0    //Status OFF
    Endif
  Endif
  // setting Daytime variable (1 during daytime, 0 during nighttime)
      If %systime% > 08:00:00 //daytime
      Let,1,1
    elseif %systime% > 01:30:00
      Let,1,0
    else
      Let,1,1
    endif
  // set timer again to 1 minute
  timerSet,2,60   
endon

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 05-02-2024 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@blb4 stoppen de fans ooit of zijn constant aan het draaien?
@Aardedraadje de 120 mm 0 RPM fans waren in aanbieding voor 7,5€, dus ik twijfelde of het was het waard. Heb een paar voor pc gekocht , daar maakt het wel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
andru123 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:30:
@blb4 stoppen de fans ooit of zijn constant aan het draaien?
@Aardedraadje de 120 mm 0 RPM fans waren in aanbieding voor 7,5€, dus ik twijfelde of het was het waard. Heb een paar voor pc gekocht , daar maakt het wel zin.
Net toegevoegd: middels 't relais kunnen de ventilatoren volledig worden uitgeschakeld. In principe schakel ik ze aan als de waterpomp loopt, als deze uit gaat gaat 't relais uit. Maar dit is volledig naar eigen wens via de rules binnen ESP_Easy te programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:32
HarryInia schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Hallo,
Ik begrijp uit dit berichtje dat je Homey hebt draaien icm een MQTT broker.

Nu heb ik de Heatbooster regelunit (https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50) en overweeg een Homey Pro 23 aan te schaffen.
De Heatbooster regelunit zou je wellicht met de Homey Pro-MQTT integratie draaiende kunnen krijgen.
Ken je de Heatbooster en heb jij deze weg al eens bewandeld?
Ja die ken ik, heb er een paar draaien met een Homey pro 23. Je hebt een mqtt server en -broker nodig, beide zijn apps op je homey. Als je mqttexplorer op een pc gebruikt kan je luisteren naar wat er verstuurd word en zo je flows maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:59
Dit weekend wil ik aan de slag om mijn convectorput te optimaliseren/isoleren.
Daarbij kwam ik op dit prachtige topic. Wat een ontzettend gave creaties allemaal. Maar het doet me ook realiseren dat er voor mij meer werk aan de winkel is dan ik dacht (ain't it always so :X )
Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Csy_MTo4JopY0el5SsInTkEkddU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0XHivLyLa8Nctr0HfFXXTML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5e5NiXIV-ez8Ac2NMt47TCai6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/If92WsnV0vGnM13MR3ZdEvLh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAUruqJ_yx4aWJPGpBwmXicAzd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TL86wQKqyBX5sHgzC9otTx1K.jpg?f=fotoalbum_large

(ik heb al redelijk wat meuk weg gestofzuigd, maar komend weekend ga ik alles goed schoonmaken voordat de isolatie wordt aangebracht.
Wat ik wil doen:
  1. Ik heb al een aantal speedcomforts geïnstalleerd en dat werkt wel effectief.
  2. Ik ga isolatiefolie aan de binnenkant (zijkanten en bodem) plakken. Helaas kan ik niet de buitenkant van de bak isoleren, want de kruipruimte van de uitbouw is niet begaanbaar) De bak is zelf al wel geisoleerd met het zwarte piepschuim dat je op de foto's ziet. Maar ik wil dit nog gaan verbeteren door de reflecterende folie.
Mijn vragen:
  1. Staat de convectorput wel goed geinstalleerd op deze manier? Dit was zo toen ik het huis kocht, maar als ik de foto's hier kijk, dan hoort het metalen frame met de zijschotten juist boven de convector te zitten ipv boven het gedeelte waar de koude lucht aangezogen wordt.
  2. Heeft het zin om, naast de zijkanten en bodem van de put ook de zijkant van het metalen frame aan de kant van de convector nog te isoleren? (rood gemaakt)
  3. Heeft het nut als ik de ruimte boven de convector dicht maak met een houten plaat met uitsparingen voor de ventilatoren, zodat de convector zelf weer in een soort 'bak' ligt (dat zie ik hier veel op foto's).
    Naast dat het dus mogelijk effectiever is, zorgt het ook dat, als ik het hout zwart spuit, je de zilveren folie minder/niet ziet reflecteren.
Alvast bedankt voor jullie input en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:57
Pusherman_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:06:

• 1. Staat de convectorput wel goed geinstalleerd op deze manier? Dit was zo toen ik het huis kocht, maar als ik de foto's hier kijk, dan hoort het metalen frame met de zijschotten juist boven de convector te zitten ipv boven het gedeelte waar de koude lucht aangezogen wordt.
Hij is idd niet goed geinstalleerd!
De dwarsschotten moeten op de convector (lamellen) rusten.
Eigenlijk moet je t zo zien dat de lamellen worden omsloten door die metalen delen zeg maar. Het lange deel zal tegen de lange kant moet worden gedrukt.
Ze moeten eigenlijk een (in dit geval rechthoekige) schoorsteen vormen bovenop de lamellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pusherman_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:06:
Wat ik wil doen:
  1. Ik heb al een aantal speedcomforts geïnstalleerd en dat werkt wel effectief.
  2. Ik ga isolatiefolie aan de binnenkant (zijkanten en bodem) plakken. Helaas kan ik niet de buitenkant van de bak isoleren, want de kruipruimte van de uitbouw is niet begaanbaar).
Speedcomforts doen hun ding maar zijn door de kleine ventilatoren (ook t.o.v. de convector) en daardoor redelijk hoge rotatiesnelheid niet erg effectief en nogal luidruchtig maar dat laatste is natuurlijk subjectief. Het mooiste zou zijn dat je ze vervangt door grotere (14 cm) ventilatoren, die zijn veel effectiever en (PWM regelbaar) ook veel stiller.
Jammer dat aan de buitenkant niet lukt, dat is natuurlijk 't mooiste. m.i. heeft 't geen zin de tussenschotten te isoleren, die zijn alleen voor de luchtstroomgeleiding. Handig zou natuurlijk zijn isolatiemateriaal uit te zoeken dat zwart is.
Mijn vragen:
  1. Staat de convectorput wel goed geinstalleerd op deze manier? Dit was zo toen ik het huis kocht, maar als ik de foto's hier kijk, dan hoort het metalen frame met de zijschotten juist boven de convector te zitten ipv boven het gedeelte waar de koude lucht aangezogen wordt.
  2. Heeft het zin om, naast de zijkanten en bodem van de put ook de zijkant van het metalen frame aan de kant van de convector nog te isoleren? (rood gemaakt)
  3. Heeft het nut als ik de ruimte boven de convector dicht maak met een houten plaat met uitsparingen voor de ventilatoren, zodat de convector zelf weer in een soort 'bak' ligt (dat zie ik hier veel op foto's).
    Naast dat het dus mogelijk effectiever is, zorgt het ook dat, als ik het hout zwart spuit, je de zilveren folie minder/niet ziet reflecteren.
  1. Mogelijk zouden die dwarsschotten idd boven de convector moeten zitten voor optimale schoorsteenwerking maar ik weet niet of dat heel veel uitmaakt. zeker niet als je grotere ventilatoren toepast, dan sleuren die de lucht er wel door. Mijn hele oude convectorput heeft niet van die dwarsschotten, er zit alleen een plaat over de lengte in the midden en die sluit links en rechts ook niet af.
  2. Nee
  3. Beter om de ventilatoren te vervangen door 14 cm exemplaren en m.i. beter om zwart isolatiemateriaal zien te vinden, bijvoorbeeld dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:59
blb4 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:06:
[...]

[...]
  1. Beter om de ventilatoren te vervangen door 14 cm exemplaren en m.i. beter om zwart isolatiemateriaal zien te vinden, bijvoorbeeld dit.
De bak is zelf al wel geïsoleerd met het zwarte piepschuim dat je op de foto's ziet. Maar ik wil dit nog gaan verbeteren door de reflecterende folie.

Kan ik gewoon andere/grotere ventilatoren aansluiten op de speedcomfort voeding en warmtesensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pusherman_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Kan ik gewoon andere/grotere ventilatoren aansluiten op de speedcomfort voeding en warmtesensor?
Dat kan in principe. De (standaard) speedcomfort voeding is 12V, bijna alle ventilatoren zijn 12V en die warmtesensor is in principe gewoon een schakelaar. Maar waarschijnlijk zal je de snelheid van ventilatoren wel wat willen temperen ivm anders een te grote luchtstroom maar ook te veel lawaai. Daarover (en hoe je dat kunt regelen) staat dit hele topic natuurlijk vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41

JME

zeg maar Jamie

Let wel op dat de standaard Speedcomfort adapter slechts 12W is (12V 1A). Rekening houdend met een mooie 80% belasting zit je dan al snel aan de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 09:02
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels de Homey ontvangen. Genoeg te ontdekken en te leren...;-)
Tussen de bedrijven door heb ik de app MQTT broker en de MQTT client gedownload.

Hier zou ik mee moeten kunnen doen?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
Ik had een aantal verzoeken voor mijn Jaga oplossing, deze is hier te koop voor de geïnteresseerden. Ik verkocht op hobby basis al wel wat 3D prints, om dit wat te stroomlijnen ben ik een kleine webshop aan het opzetten. Work in progress nog maar bestellen etc zou moeten werken ;-). Mocht je een andere convector radiator hebben dan de Jaga Type 10/11 stuur even een DM dan zal ik kijken of ik het ontwerp kan aanpassen.

https://printcraft3d.nl/n...iy-ventilator-houder.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-03 15:11
Ik wil Jaga mini's aanschaffen en ik kan wat 2e hands bemachtigen. Er is bij dit type (type 20 met een kast van 13cm hoog) echter te weinig ruimte om ventilatoren tussen de convector en de omkasting kwijt te kunnen. Het gaat om een paar cm ruimte.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van ventilatoren onder de jaga's? Of moet ik op zoek gaan naar een andere optie dan de lage jaga mini's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert56
Ik ben bezig om mijn radiatoren van ventilatoren te voorzien. Ik heb de eerste af als proof of concept.

Ik ga geen gebruik maken (toch niet) van een fancy online configuratie, maar gebruik een eenvoudige temperatuurrelais en een pwm snelheidsregelaar op drie draads ventilatoren. Dit werkt zoals verwacht, maar blijf nog met een aantal vragen.

Hoe bevestigen jullie de ventilator onder de radiator? Ik gebruik nu sterke magneetjes die ik met alu tape op de aluminium profielen heb geplakt. De ventilatoren hangen in een 10mm bij 10 mm aluminium profiel van de bouwmarkt. Zo kon ik de rubber dempers gebruiken.
De magneetjes werkten maar het ziet er niet zo goed uit. Voor de radiatoren in zicht wil ik het met een witte strip afwerken aan de voorkant.

Ik geef voorrang aan alle radiatoren die achter een bank zitten. Ik hanteer (nu) 30cm tussen twee radiatoren. Nu ik het zo zie lijkt mij dat aan de ruime kant. Kan ik beter een kleinere afstand hanteren?

Ik zie in eigenlijk geen enkele foto een voorziening om te voorkomen dat er rotzooi in je ventilator komt. Volgens mij kan er veel troep in komen, wat de levensduur natuurlijk niet vergrootAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mg-aXgUlCN2xwmpk6QVK8agl1yQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKkqFUixA7MVlUj6ffGxMnWY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQqmzgfkIfcpZSxKsTCNR8iRigs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xt2VIBiO6XU9r7F93be8TnpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@bert56
Wat betreft ophanging zou ik tussen fan 1 en 2 en tussen 3 en 4 in beide profielen aan de bovenkant nog een gaatje boren, daar losjes een dunne tiewrap doorheen en daar een dun draadje aan binden waarmee je het geheel naar boven trekt.
Boven hang je dan een haakje aan een van de lamellen waar je dat draadje aan vastknoopt.
Zo kan je ze makkelijk verwijderen wanneer je de fans ooit schoon wil maken en je ziet er niets van.

Qua troep: Zolang de fans draaien blazen en slingeren ze de troep wel weg en bij een beetje toerental hakken ze langere troep gewoon doormidden.
Wat ligt er dan nu meestal aan puin onder je radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
PalingDrone schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:53:
@bert56
Wat betreft ophanging zou ik tussen fan 1 en 2 en tussen 3 en 4 in beide profielen aan de bovenkant nog een gaatje boren, daar losjes een dunne tiewrap doorheen en daar een dun draadje aan binden waarmee je het geheel naar boven trekt.
Boven hang je dan een haakje aan een van de lamellen waar je dat draadje aan vastknoopt.
Zo kan je ze makkelijk verwijderen wanneer je de fans ooit schoon wil maken en je ziet er niets van.

Qua troep: Zolang de fans draaien blazen en slingeren ze de troep wel weg en bij een beetje toerental hakken ze langere troep gewoon doormidden.
Wat ligt er dan nu meestal aan puin onder je radiatoren?
@bert56 Mijn ervaring is dat 't vooral spinnenwebben zijn en dat daar dan weer wat stof in blijft hangen. eens in de zoveel tijd ff stofzuigen. Daarvoor is 't trouwens dan weer makkelijker bij convectors dat ze daar (in setjes) los bovenop liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
@PalingDrone : dat is ook best een goed idee. Het zit nu met magneetjes, dus die klik je er zo onderuit. Dat vind ik ook prettig werken.

Ik ben nog erg aan het zoeken naar ventilator met een optimum tussen geluid en luchtverplaatsing, bovendien ben ik nog niet uit het drie of vier draads ventilator. De laatste heeft weer een ingewikkeldere regelaar nodig.

Ik gebruik nu drie draads ventilatoren met een PWM regelaar van een paar euro (en teen temperatuur relais) , dat gaat prima.

De huidige ventilatoren zijn Noiseblocker X1 80mm, deze zijn stil, maar ik ben niet heel erg onder de indruk van de luchtstroom, al kon ik het effect met de IR camera wel zien. Ik heb door mijn hele huis heen 60mm, 80mm en een paar 92mm ventilatoren nodig. Ik zat eerst aan Noctua te denken, dat dat wordt voor door het hele huis wel erg duur. Arctic lijkt een behoorlijk luchtstroom te bieden bij een aanvaardbaar geluid maar ik kan geen 60mm fens van dit merk vinden en zo te zien leveren ze alleen PWM ventilatoren, Dus geen eenvoudige regelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
bert56 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:22:
@PalingDrone : dat is ook best een goed idee. Het zit nu met magneetjes, dus die klik je er zo onderuit. Dat vind ik ook prettig werken.

Ik ben nog erg aan het zoeken naar ventilator met een optimum tussen geluid en luchtverplaatsing, bovendien ben ik nog niet uit het drie of vier draads ventilator. De laatste heeft weer een ingewikkeldere regelaar nodig.

Ik gebruik nu drie draads ventilatoren met een PWM regelaar van een paar euro (en teen temperatuur relais) , dat gaat prima.

De huidige ventilatoren zijn Noiseblocker X1 80mm, deze zijn stil, maar ik ben niet heel erg onder de indruk van de luchtstroom, al kon ik het effect met de IR camera wel zien. Ik heb door mijn hele huis heen 60mm, 80mm en een paar 92mm ventilatoren nodig. Ik zat eerst aan Noctua te denken, dat dat wordt voor door het hele huis wel erg duur. Arctic lijkt een behoorlijk luchtstroom te bieden bij een aanvaardbaar geluid maar ik kan geen 60mm fens van dit merk vinden en zo te zien leveren ze alleen PWM ventilatoren, Dus geen eenvoudige regelaar
Een PWM regelaar is ook niet erg ingewikkeld hoor en geeft wel een mooiere regeling, vooral als je de ventilatoren erg langzaam wil laten draaien. Dat zal je echter met kleine ventilatoren niet zo heel snel nodig hebben omdat je toch een aardige luchtstroom wil. Maar stel je legt een onderkant van een radiator helemaal vol met ventilatoren dat kan je wel met een laag toerental en daardoor minder geluid opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:02
Is er hier misschien iemand die de exacte afmetingen van de Jaga Strada radiators heeft gevonden? En dan met name van de binnenmaten en de afstand boven de convector tussen de 2 schotten?

Ik ga in mijn huis een extra schuifpui plaatsen en daardoor verdwijnt de oude T22 radiator (30 hoog en 260 breed).
Ik wil dan naast de schuifpui twee Strada 21’s plaatsen, van 60 breed en 50 hoog. Dan wil ik deze boosten met een heatbooster en liefst twee Noctua NF-A20-PWM 20cm ventilators. De vraag is nu of er precies twee 20cm fans naast elkaar passen tussen de schotten waarmee deze op de muur zit bevestigd?

Verder komt er nog een Strada 16 van 80cm breed en 65cm hoog. Ik vermoed dat ik hier mooi vier 14cm fans op kwijt kan.

Ik heb wel deze gevonden, maar vroeg me af of die voor elk model ook klopt?
Afbeeldingslocatie: https://www.jaga.nl/media/2005/strada_def.png

Betekent dat als ik een 60cm brede pak en hier de 9 en 13cm af haal, ik de exacte maat heb tussen de schotten? In dit geval dus 48cm, welke ik kan opvullen met 2x20cm fan (of 3x14cm, of 4x12cm, waarbij de 2x20cm fan het grootste oppervlak bedekt).

[ Voor 25% gewijzigd door Pirelly op 12-02-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Pirelly ik heb een T16 strada van 60 cm breed. Tussen de schotten zit 41 cm.
Helpt dit je wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert56
@blb4
Ik gebruik nu een PWM regelaar op een drie draads aansluiting (ik gebruik er maar twee, natuurlijk)
Gaat het bij 4 pins niet om borsteloze motoren?

Ik gebruik deze regelaar; https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a

Dat lijkt prima te gaan.

En deze thermostatische relais: https://www.tinytronics.n...odule-with-relay-xh-w1209

Het werkt dus zoals verwacht, maar ik had iets meer luchtverplaatsing verwacht. Ik denk er nu over om nog drie ventilatoren (zie foto bij vorige post) toe te voegen. Onder de tweede radiator in de hoek waar de banken voor staan kan ik iets grotere ventilatoren kwijt (120mm) Ik denk dat ik daarvoor overstap op Arctic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:56
Swenno schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Waarom zou een thermostaat beter zijn voor de WP?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
betaplayer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Waarom zou een thermostaat beter zijn voor de WP?
Het systeem moet afgesteld / ingeregeld worden met de ventilatoren aan. Als ze dan uit gaan en de flow blijft het zelfde gaat de retour temp weer omhoog en hebbie onbelans. Dan maar gewoon een thermostaatkraan die dicht gaat en wat minder flow door het huis heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:02
wheli schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:30:
@Pirelly ik heb een T16 strada van 60 cm breed. Tussen de schotten zit 41 cm.
Helpt dit je wat?
Oh, ja, daar ben ik zeker mee geholpen. Het is dus iets minder dan de 48cm, die ik uit de tekening opmaak.
Echter zou ik bij een 60cm brede Strada 21 dus prima twee 20cm fans moeten kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

blb4 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:02:
Ik heb sinds enige tijd een viertal convectoren (1 convectorput en 3 Jaga Strada's) uitgerust met Artic PWM ventilatoren (F14 PWM / P12 PWM). De aansturing heb ik zelf in elkaar gefröbeld op basis van een WEMOS D1 mini met ESP_Easy. Ik heb op elke unit 2 DS18B20 sensoren aangesloten voor aanvoer en retour temperatuur en een DHT22 voor de omgevingstemperatuur en relatieve vochtigheid. Dit om 't dauwpunt tijdens koelen (met m'n warmtepomp) in de gaten te kunnen houden. Ik gebruik via MQTT gegevens van de warmtepomp voor het aansturen (waterpomp loopt, verwarmings- of koelingsmodus). Ik heb de rules zo opgezet dat ik deze exact 't zelfde heb voor elke set terwijl ik wel verschillende snelheden kan aangeven. Ik heb een relais gebruikt om de ventilatoren volledig uit te schakelen.

Mogelijk dat iemand er wat aan heeft.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Rules Set 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
// CG (U12), CP(U7), CW (U11), CZ (U10) are the convectors on Gang, Put (woonkamer), Woonkamer amd Zolder(overloop)
// GIPO 15 (D8) Relais 12V FAN 1/0. Commands: gpio,15,0/1 off/on
// GIPO 13 (D7) PWM tpm FANs.       Command:  PWM,13,80-1013,0,25000

On System#Boot do
  gpio,15,0 // default FAN OFF
  Publish %sysname%/FAN,OFF //publish FAN OFF
  pwm,13,80,0,25000 // default low speed
  Publish %sysname%/FAN_Speed,80 //publish FAN_Speed 80
  TaskValueSet,12,3,0 // default Status OFF (0)
  // Define FAN_Speeds for all convectors
  If %unit% = 12
    TaskValueSet,10,1,250
    TaskValueSet,10,2,400
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Elseif %unit% = 7
    TaskValueSet,10,1,150
    TaskValueSet,10,2,250
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Else
    TaskValueSet,10,1,180
    TaskValueSet,10,2,250
    TaskValueSet,10,3,600
    TaskValueSet,10,4,1000
  Endif
  timerSet,1,30 // Timer to check Status
  timerSet,2,30 // Timer to check Status
  Let,1,0 // [var#1] variable to be used as daytime (1) or nighttime (0)
Endon

Rules Set 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
//Actions to check every 30s
On Rules#Timer=1 do
  TaskValueSet,12,1,[1W#Aanvoer]-[1W#Retour] //write Td (delta temperature) to Parameters#Delta_T
  // FAN_SPEED voor verwarmen)
  If [Parameters#Status]>0
    if ([1W#Aanvoer]>25 Or [1W#Retour] > 23)
      If [var#1] = 1 //FAN_SPEED during daytime for Heat
        TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Heat_Low]
      else // FAN_SPEED during nighttime for Heat
        TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Heat_High]
      endif
    //FAN_SPEED voor koelen
    elseif [1W#Aanvoer]<23
      // if Koelen and Status = 1 (ON)
      If [Parameters#Cooling] = 1 And [Parameters#Status]>0
        If [var#1] = 1 //FAN_SPEED during daytime for Cooling
          TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Cool_Low]
        else // FAN_SPEED during nighttime for Cooling
          TaskValueSet,12,2,[Fan_Speeds#Cool_High]
        endif
      endif
    endif
    pwm,13,[Parameters#PWM],0,25000
    Publish %sysname%/FAN_Speed,[Parameters#PWM]
    gpio,15,1 // FAN relais ON
    Publish %sysname%/FAN,ON
  else
    //Switch off 12V in all other cases
      gpio,15,0
      TaskValueSet,12,2,0
    endif
  endif
  timerSet,1,30
endon

Rules Set 3:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
//Actions to check every minute
On Rules#Timer=2 do
  //Status OFF
  If [Parameters#Status]=0
    // FAN Relais OFF, FAN_SPEED 0
    gpio,15,0
  Endif
  // check Cooling status
  If ([MQTT_IN#HP_OM] = 1 Or [MQTT_IN#HP_OM] = 5) And [MQTT_IN#HP_PumpSpeed] >200
    TaskValueSet,12,4,1    //Cooling ON
  Else
    TaskValueSet,12,4,0    //Cooling OFF
    // checking Heat status
    If ([MQTT_IN#HP_OM] = 0 Or [MQTT_IN#HP_OM] = 4) And [MQTT_IN#HP_PumpSpeed] >200
    Else
      TaskValueSet,12,3,0    //Status OFF
    Endif
  Endif
  // setting Daytime variable (1 during daytime, 0 during nighttime)
      If %systime% > 08:00:00 //daytime
      Let,1,1
    elseif %systime% > 01:30:00
      Let,1,0
    else
      Let,1,1
    endif
  // set timer again to 1 minute
  timerSet,2,60   
endon
Interessant. Maar zo te zien blazen jou ventilatoren omlaag. Is dat bewust i.v.m. koelen? Normaal stijgt warme lucht op en zou je dus tegen de natuurlijke convectie in blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Copitano schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Interessant. Maar zo te zien blazen jou ventilatoren omlaag. Is dat bewust i.v.m. koelen? Normaal stijgt warme lucht op en zou je dus tegen de natuurlijke convectie in blazen.
Goed gezien! Ik heb de convector op de foto's idd van de zomer aangesloten en dat was idd toen in koelbedrijf. Voor 't stookseizoen heb ik ze omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

blb4 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:43:
[...]

Goed gezien! Ik heb de convector op de foto's idd van de zomer aangesloten en dat was idd toen in koelbedrijf. Voor 't stookseizoen heb ik ze omgedraaid.
Hoe doe je de aansturing. Is de ESP Easy aangesloten op Domoticz of heb je een app op je telefoon om de boel (snelheid, uitzetten etc.) te regelen of fuctioneert het volledig autonoom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Copitano schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 01:17:
[...]

Hoe doe je de aansturing. Is de ESP Easy aangesloten op Domoticz of heb je een app op je telefoon om de boel (snelheid, uitzetten etc.) te regelen of fuctioneert het volledig autonoom?
Ik hoef er zelf niets (meer) aan te doen, belangrijkste aansturing is via MQTT op basis van de status van de warmtepomp: operating mode (verwarmen of koelen) en waterpomp aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 15:37
bert56 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:33:
[…]

Hoe bevestigen jullie de ventilator onder de radiator? Ik gebruik nu sterke magneetjes die ik met alu tape op de aluminium profielen heb geplakt. De ventilatoren hangen in een 10mm bij 10 mm aluminium profiel van de bouwmarkt. Zo kon ik de rubber dempers gebruiken.
De magneetjes werkten maar het ziet er niet zo goed uit. Voor de radiatoren in zicht wil ik het met een witte strip afwerken aan de voorkant.

Ik geef voorrang aan alle radiatoren die achter een bank zitten. Ik hanteer (nu) 30cm tussen twee radiatoren. Nu ik het zo zie lijkt mij dat aan de ruime kant. Kan ik beter een kleinere afstand hanteren?

Ik zie in eigenlijk geen enkele foto een voorziening om te voorkomen dat er rotzooi in je ventilator komt. Volgens mij kan er veel troep in komen, wat de levensduur natuurlijk niet vergroot[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het opgehangen dmv draadeind door de radiator heen, klein plaatje ijzer boven en onder en met een moertje vastgedraaid
Pagina: 1 ... 49 ... 55 Laatste