LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 48 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:37

ErikVers

e-Duurzaam

AriGold schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Inderdaad werkt het niet perfect omdat hij de spanning naar de fan nooit zal uitschakelen.
Heb een andere besteld om eens te testen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004265470661.html

Deze heeft een modus die de spanning zou uitschakelen onder een bepaalde temp-setpoint.

Het leuke van deze aanpak is dat alles on board te regelen is.
Dit zou ik zien als een basic versie voor jouw module, alles on board, stand-alone.
Er van uitgaande dat de aliexpress module werkt, is het enige wat ik dan mis een DC-Jack en de juist PWM aansluiting.

Ps:
Kan je mij je website nog eens sturen per pm?
Interessant. Hoe bevalt het ondertussen?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:28

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 10:03
KikkerMario schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:39:
Hier is hoe ik het heb aangepakt om 20cm Noctua NF-A20 PWM fans op een Jaga type 21 te plaatsen.

De fans zijn 20cm, inclusief een heel dunne rand. Een hoekprofiel zou dus een deel van de opening / bladen afdekken. Daarom heb ik de fans op pootjes gezet. De pootjes zijn 8,5 cm hoog, waardoor de fans op gelijke hoogte komen met een randje van de voor-panelen van de Jaga ombouw. De pootjes heb ik met elkaar verbonden met een zo dun mogelijke lat (gezaagd uit 3,6mm multiplex). Om trillingen te dempen heb ik radiatorfolie geplakt om de contactpunten, maar vooral: de meegeleverde "NA-AV3 mounts" van de fans als een soort pootjes gebruikt.

Ik heb alles aangesloten met HeatBooster. De fan-verlengkabels van het HeatBooster boodschappenlijstje had ik niet nodig, want die zitten standaard bij de Noctua fans.

Als de HeatBooster 50% ventilatorsnelheid aangeeft, dan is het resultaat nog steeds heel stil. Bij 80% hoor je het wel, maar het klinkt als alleen luchtverplaatsing en klinkt een stuk rustiger dan het geluid van SpeedComfort. Met de tv aan hoor je het al (bijna) niet meer.

***members only***
Wat is het voordeel op deze manier, zie ze ook rusten op de kachel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 08:36
simonj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Wat is het voordeel op deze manier, zie ze ook rusten op de kachel zelf.
Mijn motivatie om het met pootjes te doen in plaats van met een hoekprofiel was dat ik bang was dat je het zou horen als de fan lucht langs een hoekprofiel zuigt. Een hoekprofiel dekt namelijk een deel van de fan af. Of mijn angst terecht was kan @Maarten60 je misschien vertellen, want hij doet het wel zo (zie donderdag 10 augustus 2023 @ 22:11).

De pootjes rusten bij mij inderdaad op de convector en dekken een paar procent van de bovenkant daarvan af, maar ze zitten niet onder de gaten van de ventilatoren. Wel was mijn manier erg veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
Ik heb de hoekprofielen alleen aan de verticale zij en middenstaander gemaakt en niet helemaal rond. Eerder ook al eens gepost. Werkt prima en is tot 60-70% eigenlijk onhoorbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TZ2RmINyeP4Uq-Lv3oQtdT76pQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsdYvt7KrpWjUZFDtCe9PpF9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZzUoltrKa99nBgVMweMqAX9UKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQowACiVMXXfscHhHYzKrPJc.jpg?f=fotoalbum_tile

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:32
KikkerMario schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Mijn motivatie om het met pootjes te doen in plaats van met een hoekprofiel was dat ik bang was dat je het zou horen als de fan lucht langs een hoekprofiel zuigt. Een hoekprofiel dekt namelijk een deel van de fan af. Of mijn angst terecht was kan @Maarten60 je misschien vertellen, want hij doet het wel zo (zie donderdag 10 augustus 2023 @ 22:11).
Ik had geen keuze want ik heb een staand model en die heeft een pootje in het midden waardoor er maar 58 cm beschikbaar is. Hoewel er boven precies ca 60 cm ruimte voor 3 20 cm fans is past het niet op de radiator. In de schotten waar de voor- en achterkanten op bevestigd worden zitten gaten die ik gebruikt heb voor het monteren van de hoekprofielen met daarop tochtstrip ivm eventuele resonantie. Ik heb de fans op 2 cm hoekprofiel gemonteerd en verder geen uitsparingen gemaakt.
Hoewel we nog niet veel ervaring hebben (augustus geplaatst) is het zeker tot 55% stil, daarboven begint het geluid van luchtverplaatsing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Is het ook een optie om een kolomventilator horizontaal te plaatsen boven een convector als alternatief?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:59
Hier in de huiskamer een enkele Speedcomfort op de T22 radiator (64 cm breed, 50 cm hoog) vervangen door zelfbouw met 5 Arctic F9 fans.
Met dank aan de bijdrages in dit topic :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xHBYLYV/Radiator.jpg

Als fancontroller gekozen voor de Heatfan Smart Controller.
Instelbaar qua luchtverplaatsing/geluid en geschikt voor een warmtepomp in de toekomst (gaat aan vanaf 25,3 graden).
Afgehaald bij de Warmteservice, scheelt weer verzendkosten :)

De controller is gemaakt voor max 1 A , dus 5 F9 fans (5 x 0,16 = 0,8 A) valt daar zeker binnen.

Ik had niet zo’n zin in solderen en daarom gekozen voor plug and play aansluiten. In de vorm van een adapterkabel met 5x 3pin/4pin fan headers (alleen 2 pins zijn bedraad) naar female DC 5,5 x 2,1 aansluiting.
De Heatfan controller kun je hier direct op aansluiten via de bijgesloten Heatfan male-male DC 5,5 x 2,1 kabel.

Qua bedrading heeft de adapterkabel 24AWG voor de fan kabels (‘zijtakken’) en 20AWG voor de ‘hoofdtak’. Zeker dik genoeg voor de toepassing.

Als voeding heb ik de bijgeleverde 12V 1A adapter van Speedcomfort gebruikt. Deze had ik nog liggen en is bovendien iets goedkoper (8,95 euro en 1,8 m snoer) dan de Heatfan variant (13,95, maar wel 2 m snoer)

Flink verschil t.o.v. de Speedcomfort:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BySRj60/Radiatorventilator3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TrJgD6b/Radiatorventilator2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XDrrPBX/Radiatorventilator1.jpg

Verder nog een 35x35 mm hoekprofiel gebruikt.

Wat me trouwens opvalt aan de Heatfan Controller is dat op stand 6 (de cool/boost stand) de F9 fans niet maximaal draaien. O.b.v. het Heatfan grafiekje had ik dit wel verwacht.
Als verbruik meet ik op stand 6 dan ook 6 Watt ipv 9 W (komt overeen met het max. verbruik van de fans: 9,6 W) zonder fan controller.
Ik vind het zelf overigens een pluspunt, want stand 6 is al een flinke airflow en duidelijk hoorbaar…

edit: link naar Heatfan grafiekje aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Frenkie567917 op 27-02-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:31
Mooi gemaakt!

Waarom heb je gekozen voor de HeatFan controller als ik vragen mag? Mijns inziens heeft de HeatFan controller namelijk een groot irritatiepunt, en dat is dat de fans in de zomer zinloos staan te draaien, omdat het dan vaak warmer is dan de inschakeltemperatuur. Koelen werkt ook niet automatisch, dan moet je op iedere radiator op een knopje drukken als je de koelfunctie wil activeren, en weer uitdrukken als je warmtepomp is gestopt met koelen. Ik van WC-Eend adviseer uiteraard WC-Eend ;) Maar toch...

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
Bazz0847 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:26:
Mooi gemaakt!

Waarom heb je gekozen voor de HeatFan controller als ik vragen mag? Mijns inziens heeft de HeatFan controller namelijk een groot irritatiepunt, en dat is dat de fans in de zomer zinloos staan te draaien, omdat het dan vaak warmer is dan de inschakeltemperatuur. Koelen werkt ook niet automatisch, dan moet je op iedere radiator op een knopje drukken als je de koelfunctie wil activeren, en weer uitdrukken als je warmtepomp is gestopt met koelen. Ik van WC-Eend adviseer uiteraard WC-Eend ;) Maar toch...
Thanks!

Voor deze eerste radiatorventilator wilde ik het simpel houden tegen lage kosten om te zien hoe dit uitpakt. Hierna beslissen of ik de overige radiatoren ook van ventilatoren ga voorzien.
Vandaar de keuze voor de (relatief goedkope) HeatFan controller.

In de zomer zal ik inderdaad de stekker eruit moeten halen…

De radiatorventilator wordt hier alleen gebruikt bij verwarmen (nu nog met CV ketel, eventueel in de toekomst een warmtepomp). Koelen zie ik niet zo snel gebeuren in onze situatie, daarvoor hangt er in de woonkamer al een split-unit airco.

Volgende project wordt waarschijnlijk een 190 cm brede T21 radiator voorzien van radiatorventilatoren. Hier is genoeg ruimte voor 15 fans, dat durf ik niet aan op de HeatFan controller. Dan valt de keuze op de HeatBooster :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Volg dit topic al een tijdje omdat ik mijn oude radiatoren efficienter wilmaken met onze warmtepomp. (Uiteindelijk) zal ik een aantal moeten vervangen, zijn te simpel, maar dat komt nog.
2 vragen die ik niet kan vinden:

Veel fans hebben 3 draad connector maar alle (regelbaar op voltage) voedingen die ik heb gevonden hebben een ronde steek stekker, hoe match ik die 2?
(DIt is om fans in de convectie sectie van onze gesloten haard te zetten)

Een aantal van onze radiatoren zijn nog single plaat (heet dat type 10 ?). Heeft iemand iets slims gevonden om daar zelfbouwfans onder tegenaan te zetten?
Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
patrickvdhart schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:24:
...

Een aantal van onze radiatoren zijn nog single plaat (heet dat type 10 ?). Heeft iemand iets slims gevonden om daar zelfbouwfans onder tegenaan te zetten?
Alvast dank.
Stukje hoekprofiel achter je radiator op de muur bevestigen en dan tussen radiator en muur de fans plaatsen.
Kan je gelijk de muur voorzien van radiatorfolie als je daar toch bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
PalingDrone schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:58:
[...]

Stukje hoekprofiel achter je radiator op de muur bevestigen en dan tussen radiator en muur de fans plaatsen.
Kan je gelijk de muur voorzien van radiatorfolie als je daar toch bezig bent.
Slim, was ik niet op gekomen.
Overigens heb ik radiato folie achterop de radiator, dat zou beter moeten zijn, voor convectie maakt het niet uit vermoed ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
patrickvdhart schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:24:
Veel fans hebben 3 draad connector maar alle (regelbaar op voltage) voedingen die ik heb gevonden hebben een ronde steek stekker, hoe match ik die 2?
Je neemt een 3-pin verlengkabel en die knip je door.
De kant met stekker gaat aan de fan
De andere kant monteer je op zoiets: https://www.onlinekabelsh...connector-v-2-1mm-x-5-5mm

Je hebt in principe maar 2 van de 3 aansluitingen nodig. De 3e (gele) is een toerenteller waarmee je het actuele toerental van de fan terug uit zou kunnen lezen.

Niet helemaal plug&play, maar ook geen rocket-science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
ocaj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:40:
[...]

Je neemt een 3-pin verlengkabel en die knip je door.
De kant met stekker gaat aan de fan
De andere kant monteer je op zoiets: https://www.onlinekabelsh...connector-v-2-1mm-x-5-5mm

Je hebt in principe maar 2 van de 3 aansluitingen nodig. De 3e (gele) is een toerenteller waarmee je het actuele toerental van de fan terug uit zou kunnen lezen.

Niet helemaal plug&play, maar ook geen rocket-science.
Helemaal helder, dank je. De info is vast ergens te vinden maar waarschijnlijk gaat iedereen ervan uit dat iedereen dit al weet...
Overigens neem ik aan dat ik dan ook de kabel van de voeding kan knippen en vast solderen aan de fan, aleen is dat minder netjes.

Voor de radiator ventilatoren wordt het PWM, dat word ook even een speurtocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Bazz0847 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:26:
Mooi gemaakt!

Ik trek tegen de zomer even de adapters van mijn fans uit het stopcontact.
En dan tegen de winter stop ik ze er weer in als mijn airco hulp nodig gaat krigen met verwarmen van de woonkamer. Deze twee acties per jaar kosten wat moeite maar besparen mij een hoop irritatie. :9~

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
patrickvdhart schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:50:
[...]

Helemaal helder, dank je. De info is vast ergens te vinden maar waarschijnlijk gaat iedereen ervan uit dat iedereen dit al weet...
Overigens neem ik aan dat ik dan ook de kabel van de voeding kan knippen en vast solderen aan de fan, aleen is dat minder netjes.

Voor de radiator ventilatoren wordt het PWM, dat word ook even een speurtocht...
Wat zoek je precies, dan kunnen we helpen.
PWM fans zijn niet duur, als je bijvoorbeeld de Arctic fans neemt.
Aansluiten met het heatbooster printje wat tweaker bas gemaakt heeft en gaan. Daar kun je ook verlengkabeltjes kopen, hoef je ook niets door te knippen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
Hoi medetweakers.

Ik heb een heatbooster en 7 arctic p14 fans gebruikt op een hoge t33 radiator. In eerste instantie heb ik de ventilatoren naar beneden laten blazen om niet alle warmte onder het plafond te krijgen. Dat experiment ging niet goed omdat de uitlaat temperatuur omhoog ging wanneer ik de ventilatoren aanzette.

Ik had het niet verwacht, maar ik kan er wel een theorie voor verzinnen; de lucht transporteert warmte van de warme bovenkant naar de koudere onderkant van de radiator.

Dus de ventilatoren omgedraaid zodat ze naar boven blazen. Tot mijn stomme verbazing zag ik exact hetzelfde effect: het uitgaande water is het koudst wanneer de ventilatoren uit staan.

Die heatbooster heeft 3 temperatuursensors: ingaand water, uitgaand water en omgeving. Voor de bouw heb ik die "gecalibreerd" zodat ze bij dezelfde temperatuur hetzelfde aangeven. Het vreemde is dat de uitlaat altijd iets kouder is dan de omgevingstemperatuur en zodra ik de ventilatoren aanzet dan gaat die uitlaat temperatuur dichter bij de omgevingstemperatuur maar blijft er altijd net onder.

De enige theorie die ik hiervoor kan verzinnen is dat het water in de radiator door thermische stratificatie aan de onderkant iets kouder wordt dan de omgeving en dat ik dat effect door de ventilatoren teniet doe.

Heeft iemand enig idee wat hier gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:20
kwetterpletter schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:59:
Hoi medetweakers.

Ik heb een heatbooster en 7 arctic p14 fans gebruikt op een hoge t33 radiator. In eerste instantie heb ik de ventilatoren naar beneden laten blazen om niet alle warmte onder het plafond te krijgen. Dat experiment ging niet goed omdat de uitlaat temperatuur omhoog ging wanneer ik de ventilatoren aanzette.

Ik had het niet verwacht, maar ik kan er wel een theorie voor verzinnen; de lucht transporteert warmte van de warme bovenkant naar de koudere onderkant van de radiator.

Dus de ventilatoren omgedraaid zodat ze naar boven blazen. Tot mijn stomme verbazing zag ik exact hetzelfde effect: het uitgaande water is het koudst wanneer de ventilatoren uit staan.

Die heatbooster heeft 3 temperatuursensors: ingaand water, uitgaand water en omgeving. Voor de bouw heb ik die "gecalibreerd" zodat ze bij dezelfde temperatuur hetzelfde aangeven. Het vreemde is dat de uitlaat altijd iets kouder is dan de omgevingstemperatuur en zodra ik de ventilatoren aanzet dan gaat die uitlaat temperatuur dichter bij de omgevingstemperatuur maar blijft er altijd net onder.

De enige theorie die ik hiervoor kan verzinnen is dat het water in de radiator door thermische stratificatie aan de onderkant iets kouder wordt dan de omgeving en dat ik dat effect door de ventilatoren teniet doe.

Heeft iemand enig idee wat hier gebeurt?
Raar, als de fans aan staan moet uitgaand temperatuur kouder zijn dan wanneer de fans uit staan lijkt mij.
De temperatuur sensoren niet verwisseld? Aansluitingen op radiator zitten wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
De warmteoverdracht wordt nooit slechter, dat is fysisch mijns inziens onmogelijk, dus er klopt denk ik iets niet aan je meetopstelling. Is het thermisch contact van de sensor met de leiding wel OK? Wellicht dat de luchtstroom de sensor doet afkoelen. Een stukje buisisolatie om de sensor heen zorgt voor een veel nauwkeurigere meting, dus dat kun je eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:05

JME

zeg maar Jamie

Mijn zelfbouw DBE schakelt aan/uit op basis van een simpele clixon (Speedcomfort onderdeel). Die clixon reageert helaas niet zo snel als ik graag zou willen; zeker niet als de aanvoertemperatuur wat aan de lage kant is, sterker nog, dan gaat ie zelfs wel eens te vroeg uit. Eigenlijk zou ik het liefst de DBE tegelijk laten schakelen met de warmtevraag vanuit de thermostaat. Zeg: als warmtevraag aan dan DBE aan, als warmtevraag uit plus nadraaitijd dan DBE uit tenzij warmtevraag opnieuw aan binnen nadraaitijd. Zou zoiets voor elkaar te fabrieken zijn op basis van Home Assistant, een (geroote) Toon thermostaat en een slimme stekker? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JME Nog niet het Heatbooster topic bekeken? - Zou ik iig niet overslaan,
misschien vind je deze oplossing bruikbaar.
Werkt out-of-the-box, stand-alone, via WiFi etc. - maar ook heel uitgebreid via centrale domotica á la HA.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@dunklefaser dank voor het meedenken, maar het probleem is me te klein om er echt in te investeren. Dus als er iets simpels te proberen valt met de onderdelen die ik toch al heb, dan is het leuk. Waar ik op dit moment vastloop, is het uitlezen dat de Toon een warmtevraag richting de ketel stuurt. Ik heb de custom integration Toon Climate geïnstalleerd. In de grafiek daarvan staat wel wanneer er warmtevraag is (Toon Thermostat heating) maar ik mis een sensor met die informatie om als trigger te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JME OK- ik ken jouw voorraad aan onderdelen natuurlijk niet, verder heb ik zelf geen Toon.
Een slimme stekker is er in verschillende uitvoeringen, welke had je in gedachte?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:21
Oa aan @Bazz0847

Ik heb zelf 4 Jaga Strada Hybrids in huis met 24Volts ventilatoren (origineel Jaga DBH). Ik ben zeer ontevreden over de aansturing van deze ventilatoren. Ik wilde ze zelf al omzetten naar 0-10V regelingen, via Homeassistant aangestuurd, dat kan technisch met een dipswitch en heb ik al getest met positief resultaat. Echter Jaga zegt dat dat niet mag. Een reden heb ik nog niet gehoord.

Toen kwam ik de heatboosters tegen, deze zijn voor 12 Volts ventilatoren. Zijn deze om te bouwen of te leveren in een 24V uitvoering?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Bazz0847 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:43:
De warmteoverdracht wordt nooit slechter, dat is fysisch mijns inziens onmogelijk, dus er klopt denk ik iets niet aan je meetopstelling. Is het thermisch contact van de sensor met de leiding wel OK? Wellicht dat de luchtstroom de sensor doet afkoelen. Een stukje buisisolatie om de sensor heen zorgt voor een veel nauwkeurigere meting, dus dat kun je eens testen :)
Ik denk ook niet dat de warmteoverdracht slechter wordt, alleen lijkt het er op dat het deels de verkeerde kant op gaat. Ik heb hem een paar keer aan en uit gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26VWkz5ZcZ9Zw6eqxkM_fu0MjCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOE36L48YOWvdHOScPmWBh3o.png?f=fotoalbum_large
Je kan duidelijk zien dat de T-outlet omhoog gaat zodra de fans aan gaan en vice versa.

Het gaat ook tegen mijn intuitie in maar de meting is redelijk eenduidig.

Isolatie om de sensor is een goed idee. Zal ik binnenkort eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 08:36
@kwetterpletter , je retourtemperatuur reageert heel snel als de ventilatoren aan gaan. Zit die sensor misschien in de buurt van de transformator of electronica van de HeatBooster? (foto?)

Ik zie dat je retourtemperatuur 20 graden is zonder fans. Als je kamer 20 graden is, dan kunnen de fans daar weinig aan verbeteren. Die retourtemperatuur gaat namelijk nooit lager worden dan de temperatuur van de lucht vlak boven je vloer.

Wat isolatie om de buis met sensor heen is sowieso een goed idee voor informatievere temperatuurmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:40
kwetterpletter schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:54:
[...]

Ik denk ook niet dat de warmteoverdracht slechter wordt, alleen lijkt het er op dat het deels de verkeerde kant op gaat. Ik heb hem een paar keer aan en uit gezet:
[Afbeelding]
Je kan duidelijk zien dat de T-outlet omhoog gaat zodra de fans aan gaan en vice versa.

Het gaat ook tegen mijn intuitie in maar de meting is redelijk eenduidig.

Isolatie om de sensor is een goed idee. Zal ik binnenkort eens uitproberen.
Heb je wel voldoende flow van water door je radiator? De retour temperatuur is ook zonder fans al heel laag, de enige verklaring (als de meting correct is) die ik hier voor kan bedenken is dat de flow heel erg geknepen is. Dus eerst flow verhogen en dan verwacht ik dat de fans wel een verschil gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

dunklefaser schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:28:
@JME OK- ik ken jouw voorraad aan onderdelen natuurlijk niet, verder heb ik zelf geen Toon.
Een slimme stekker is er in verschillende uitvoeringen, welke had je in gedachte?
De slimme stekker kan gewoon iedere willekeurige soort zijn die ik via HA kan schakelen. Maakt voor mijn verhaal niet uit, denk ik, tenzij je ergens anders op doelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

kwetterpletter schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:59:De enige theorie die ik hiervoor kan verzinnen is dat het water in de radiator door thermische stratificatie aan de onderkant iets kouder wordt dan de omgeving en dat ik dat effect door de ventilatoren teniet doe.
Even los van dit specifieke probleem, maar als je meting of je hand niet volledig vertrouwt hoe iets aanvoelt, zou in principe wel moeten kunnen voor een redelijk globale indruk, check dit soort zaken dat met een (relatief) goedkope IR-thermometer voor wie geen IR-camera heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 14:52
Je aanvoertemperatuur gaat ook naar beneden, waar de fans geen invloed op zouden mogen hebben.
Het lijkt me dat de fans er voor zorgen dat er warmteuitwisseling is tussen aanvoer en afvoer voor de meting gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Tinkerer84 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:53:
[...]

Heb je wel voldoende flow van water door je radiator? De retour temperatuur is ook zonder fans al heel laag, de enige verklaring (als de meting correct is) die ik hier voor kan bedenken is dat de flow heel erg geknepen is. Dus eerst flow verhogen en dan verwacht ik dat de fans wel een verschil gaan maken.
Ik heb de pomp van de CV ketel lager gezet. Ook om een lage retour temperatuur te bereiken.

Het bereiken van een lage retour is toch juist de bedoeling? Het lijkt me dan niet zinvol om eerst de flow te verhogen waardoor de retour warmer wordt en dan fans aan te zetten om het weer kouder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Hangt er van af waarmee je verwarmt:

CV-ketel (gas): Heeft een beter rendement bij een lagere retourtemperatuur
Warmtepomp: Heeft een beter rendement bij een lagere aanvoertemperatuur

als je met een CV-ketel stookt dan is lage retourtemperatuur dus inderdaad een doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
kwetterpletter schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:36:
[...]

Ik heb de pomp van de CV ketel lager gezet. Ook om een lage retour temperatuur te bereiken.

Het bereiken van een lage retour is toch juist de bedoeling? Het lijkt me dan niet zinvol om eerst de flow te verhogen waardoor de retour warmer wordt en dan fans aan te zetten om het weer kouder te krijgen.
Hangt er een beetje vanaf waarom je fans hebt geïnstalleerd. Ik ga er van uit dat de reden is dat het niet warm genoeg wordt bij een lage aanvoer temperatuur. Je wil dus je afgifte verhogen, en om dat voor elkaar te krijgen zal je toch echt de flow eerst moeten verhogen.

Wellicht moet je een en ander waterzijdig inregelen om een goede verdeling over al je radiatoren te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tinkerer84 op 14-11-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Hier ff wat data:

Na 1,5 jaar gedraaid met 12 artic P14 fans in de woonkamer verdeeld over 2 jaga elementen T20 180cm

Een aantal dagen de fans eraf gehad voor schoonmaak en modificatie.

Wat gelijk opviel is dat het iets kouder aanvoelt, minder stralingswarmte?
Verder gemeten in de ochtend:
Retour temp bij de ketel ging van 36C naar 42C (aanvoer ca 51)
Opwarm tijd duurde stuk langer, zie bijlage
Gasverbruik in de eerste 4 uur globaal vergeleken: +35% (wel erg veel? graadagen en wind meegerekend)

Heb de fans nu onder de jaga elementen gezet ipv erop.
Kon weinig posts van anderen vinden met verbruik ed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWdxeoRJ82-3xzw8ZREsGraU8no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDjotz5wcDfRWIsiOEwyVmGv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNQQCfo2x-cmTyHMFRgLZMYUTig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dj6LVlgJh9eZKGM1Pvr02kfQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Even hier mijn licht opsteken, hopelijk hebben jullie tips.
Ik heb op al mijn convectoren zelfbouw Heatbooster-sets liggen, op één kamer met radiator na waar het niet warmer hoeft dan een graad of 16. Dat redden we net wel, net niet op LTV, dus ik heb daar een oude Speedcomfort neergehangen voor net dat kleine beetje extra. Maar die doet het natuurlijk niet, omdat de radiator niet warm genoeg wordt... Is het mogelijk om de Speedcomfort eerder te activeren, bij 22 ofzo? Of eventueel met iets als een Shelly laten starten en stoppen (ik heb Home Assistant)?

Nomen nescio

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bra-Jo Heb je al gezocht met "Clixon"? - Zoiets gebruikt de SpeedComfort en de Clixon's zijn met verschillende in/uitschakeltemperaturen verkrijgbaar.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 18:07

ErikKo

Rippie

Bra-Jo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:20:
Of eventueel met iets als een Shelly laten starten en stoppen (ik heb Home Assistant)?
Ja, dit doe ik ook. Als je de sensor uit de SpeedComfort trekt begint deze gewoon te blazen zodra hij stroom krijgt.

• JME

JME

zeg maar Jamie

kwetterpletter schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:36:
[...]

Je doel is hoge afgifte, niet per se een lage retour. Zolang die retour maar wel onder de pak m beet 57 graden blijft. Mijn beeld is dat als je bij wat hogere retour (vaak bij wat hogere flow, niet lagere) een hogere systeemtemperatuur en daardoor meer afgifte weet te realiseren, dat vaak voordeliger is dan puur een zo laag mogelijke retour. Kwestie van uitproberen waar jouw optimum zit.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@dunklefaser @ErikKo Tnx beiden! Ik wist niet dat dat een Clixon heette. Heb nu wel even gezocht, maar de lichtste die ik kon vinden is 30-15 dus da's hetzelfde als er al in zit. Dus ik denk dat het een Shelly of zoiets wordt, samen met Home Assistant.

[ Voor 5% gewijzigd door Bra-Jo op 16-11-2023 16:20 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
Bra-Jo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:20:
@dunklefaser @ErikKo Tnx beiden! Ik wist niet dat dat een Clixon heette. Heb nu wel even gezocht, maar de lichtste die ik kon vinden is 30-15 dus da's hetzelfde als er al in zit. Dus ik denk dat het een Shelly of zoiets wordt, samen met Home Assistant.
In het Quatt topic heeft iemand de speedcomfort sensor vervangen door een die vanaf 25 graden aangaat:
MacD007 in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
JME schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:54:
[...]

Je doel is hoge afgifte, niet per se een lage retour. Zolang die retour maar wel onder de pak m beet 57 graden blijft. Mijn beeld is dat als je bij wat hogere retour (vaak bij wat hogere flow, niet lagere) een hogere systeemtemperatuur en daardoor meer afgifte weet te realiseren, dat vaak voordeliger is dan puur een zo laag mogelijke retour. Kwestie van uitproberen waar jouw optimum zit.
Ik zie het eigenlijk meer zo: je hebt een bepaalde kamertemperatuur die je wilt bereiken. Daar hoort, afhankelijk van o.a. de buitentemperatuur, een bepaald verlies vermogen bij. Dat is weer gelijk flow x temperatuurverschil (aanvoer - afvoer).

Als de afvoer temperatuur zo laag mogelijk is dan is een CV-ketel maximaal efficiënt omdat er zo min mogelijk verlies is door warme afvoergassen.
Als de aanvoer temperatuur zo laag mogelijk is dan is een warmtepomp is maximaal efficiënt omdat die een kleiner warmte verschil moet overbruggen (aanvoer temperatuur - buiten temperatuur).

Naar mijn weten heeft de Quatt zijn eigen waterpomp en zal de flow dus optimaal voor zichzelf regelen, onafhankelijk wat ik in de ketel instel. Die flow is waarschijnlijk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bestaat er een standaard verloopstekkertje (bij voorkeur kabelloos) van 5,5x2,1 vrouwtje naar pc-fan mannetje? Zoek me rot, iemand een zoekterm voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11
JME schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:42:
Bestaat er een standaard verloopstekkertje (bij voorkeur kabelloos) van 5,5x2,1 vrouwtje naar pc-fan mannetje? Zoek me rot, iemand een zoekterm voor me?
Op Ali te vinden, wel met kabeltje: https://nl.aliexpress.com/item/1005004241991599.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butthead
  • Laatst online: 23-06 10:37
Hierbij wil ik ook even wat ervaringen delen.
Ik heb geen zelfbouw, maar maak gebruik van een climatebooster (set van 2) in mijn convector put. Op zich een prima product, zit stevig in elkaar en doet het op zich goed.

Wat ik wel merk, is dat het vooral lekker werkt als de ketel langer brand en er ook redelijk warm water (50 of meer graden) door de convector gaat. Als het huis aardig op temperatuur is en de aan/uit thermostaat steeds korter stookt dan merk ik op een gegeven moment dat er een soort tocht ontstaat. De temperatuur is tussen de schakelmomenten net niet laag genoeg en de climatebooster schakelt helaas dan niet uit.

Ook merk ik dat de retour bij de ketel best omlaag gaat, op zich goed maar, daardoor lijkt de ketel (te zware intergas hre 36/30) ook rustiger aan te doen met de aanvoer temperatuur. Heb de pomp al harder gezet (van 1 naar 2) dat was wel nodig voor de convector. Daar werd de retour wel heel koud.

Maar de lagere aanvoer temp heeft dan een negatief effect op sommige andere radiatoren in huis. Ben nu weer even aan het testen zonder de booster en nu brand de ketel wat hoger in temp, wat beter aanvoelt. Al met al ben ik nog niet helemaal overtuigd.

Iemand misschien nog wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
butthead schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:36:
Hierbij wil ik ook even wat ervaringen delen.
Ik heb geen zelfbouw, maar maak gebruik van een climatebooster (set van 2) in mijn convector put. Op zich een prima product, zit stevig in elkaar en doet het op zich goed.

Wat ik wel merk, is dat het vooral lekker werkt als de ketel langer brand en er ook redelijk warm water (50 of meer graden) door de convector gaat. Als het huis aardig op temperatuur is en de aan/uit thermostaat steeds korter stookt dan merk ik op een gegeven moment dat er een soort tocht ontstaat. De temperatuur is tussen de schakelmomenten net niet laag genoeg en de climatebooster schakelt helaas dan niet uit.

Ook merk ik dat de retour bij de ketel best omlaag gaat, op zich goed maar, daardoor lijkt de ketel (te zware intergas hre 36/30) ook rustiger aan te doen met de aanvoer temperatuur. Heb de pomp al harder gezet (van 1 naar 2) dat was wel nodig voor de convector. Daar werd de retour wel heel koud.

Maar de lagere aanvoer temp heeft dan een negatief effect op sommige andere radiatoren in huis. Ben nu weer even aan het testen zonder de booster en nu brand de ketel wat hoger in temp, wat beter aanvoelt. Al met al ben ik nog niet helemaal overtuigd.

Iemand misschien nog wat tips?
Over op warmtepomp en zelfbouw boosters? :+
Iets serieuzer: je ketel is overgedimensioneerd en waarschijnlijk heb je ergens koudeval in huis waardoor je tocht krijgt? Ergens nog oud glas zitten?
Zolang je retour van de ketel onder de 58 graden blijft is je winst beperkt met je ketel als je je stooklijn naar beneden zet, denk aan 10-15% maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butthead
wheli schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:41:
[...]

Over op warmtepomp en zelfbouw boosters? :+
Iets serieuzer: je ketel is overgedimensioneerd en waarschijnlijk heb je ergens koudeval in huis waardoor je tocht krijgt? Ergens nog oud glas zitten?
Zolang je retour van de ketel onder de 58 graden blijft is je winst beperkt met je ketel als je je stooklijn naar beneden zet, denk aan 10-15% maximaal.
Ja die ketel is veel te zwaar. 10 jaar geleden was deze goedkoper dan de cw4 en qua minimaal vermogen maakte het ook niet veel uit. Nu zou ik weer voor een cw3 gaan of een Xtreme.

Retour zit zonder booster ook rond de 40, zeker als huis op temperatuur is. En ketel 6 keer per uur kort brand (soms heel kort). Dan rond de 35.

De convectorput zit in een erker. Met 24 jaar oud dun dubbelglas dat gaat vervangen worden door hr++. Het ergste is alleen de hardstenen dorpel onder de openslaande deuren dat is echt een koudebrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door wheli op 22-11-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Gaat wel wat offtopic maar:
Best een kans dat je met een warmtepomp je huis prima warm krijgt als ik het zo lees. Voor je vraag over comfort: ik zou je aanvoer wat hoger zetten (max 55) als dat je meer comfort oplevert. En dat glas vervangen gaat enorm helpen denk ik. Die dorpel valt wel mee denk ik, klein oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butthead
wheli schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:35:
Gaat wel wat offtopic maar:
Best een kans dat je met een warmtepomp je huis prima warm krijgt als ik het zo lees. Voor je vraag over comfort: ik zou je aanvoer wat hoger zetten (max 55) als dat je meer comfort oplevert. En dat glas vervangen gaat enorm helpen denk ik. Die dorpel valt wel mee denk ik, klein oppervlak.
Ja sorry dit hoort meer bij het gas besparen topic. Iets meer ontopic dan: weet iemand hier misschien bij welke temperatuur de climatebooster aangaat? Ik heb de sensor verder goed tussen de lamellen zitten, maar kan niks vinden over die temperatuur. Lijkt me rond de 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Je zou eens kunnen kijken of een HeatBooster met universele fan addon wat voor je is. De heatbooster vervangt dan de originele besturing en adapter, en daar krijg je een veel beter regelbaar systeem voor terug inclusief heel veel instelmogelijkheden waarmee je het gedrag precies kunt afstellen op jouw situatie. De fan addon werkt wel op 12V, ik weet niet of jouw ClimateBooster op 12 of 24V werkt, daarvoor moet je de spanning van jouw huidige adapter even checken :)

Meer info over deze oplossing kun je in dit topic vinden: Bazz0847 in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"

• teun95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-07 11:09
Hallo Medetweakers,

Ik heb een vraag waar ik zelf maar niet uit kom.

Komende maandag komt de installateur om een warmtepomp te installeren en om op de installatie te besparen heb ik zelf al twee Jaga radiatoren geplaatst met een zelf bouw DBE gebaseerd op HeatBooster. Nu realiseer ik me dat radiatoren in de woonkamer die ik door twee Jaga radiatoren heb vervangen slechts via een enkele 15mm koperleiding verbonden met de hoofdleiding. Deze leiding wordt dus gedeeld door twee Jaga radiatoren met DBE. Nu vraag ik mij af, wetende dat het systeem ontworpen is om op 35 graden te draaien, is die 15mm wel genoeg?

Het betreffen 2x 120cm type 21 Jaga tempo radiatoren van 40cm hoog. Zie de specificaties van Jaga hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IP6q4QPFKJZHT9YQG3yrDqe3mf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TYkmsIeooWqh9f0iRR1sMZyK.png?f=user_large

Hele vroege metingen laten zien dat het vermogen wel 2.5x hoger is als de DBE hard aan staat. Dit is duidelijk hoorbaar, maar als dat maar een paar dagen per jaar is vind ik dat geen probleem.

Deze data van Jaga gaat uit van een normale flow rate (denk ik?) terwijl deze zonder de instellingen van de pomp hier op in te stellen slechts de helft is en waarbij ik dus de helft vermogen zou inleveren (denk ik?). De installateur vertelt mij dat het mogelijk is om gewoon de pompsnelheid hoger in te stellen, maar kost dit niet flink veel energie om de flow rate en druk te verhogen om alleen in de vertakking naar deze radiatoren de flow rate te verdubbelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no3qxlK4nvrzplcSpOq_yos0_8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jcosw5PqXmrC0H3H21SCupGs.jpg?f=fotoalbum_large

De 15mm leidingen die naar het plafond lopen zitten op de bovenverdieping na ongeveer 2.5 meter met de 22mm hoofdleiding verbonden.

tl;dr: 2 radiatoren die samen op 15mm zitten aangesloten krijgen een enorm veel hoger vermogen door een zelf bouw DBE. Is 15mm nog wel voldoende voor deze twee radiatoren samen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:09
teun95 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:57:
Hallo Medetweakers,

Ik heb een vraag waar ik zelf maar niet uit kom.

Komende maandag komt de installateur om een warmtepomp te installeren en om op de installatie te besparen heb ik zelf al twee Jaga radiatoren geplaatst met een zelf bouw DBE gebaseerd op HeatBooster. Nu realiseer ik me dat radiatoren in de woonkamer die ik door twee Jaga radiatoren heb vervangen slechts via een enkele 15mm koperleiding verbonden met de hoofdleiding. Deze leiding wordt dus gedeeld door twee Jaga radiatoren met DBE. Nu vraag ik mij af, wetende dat het systeem ontworpen is om op 35 graden te draaien, is die 15mm wel genoeg?

Het betreffen 2x 120cm type 21 Jaga tempo radiatoren van 40cm hoog. Zie de specificaties van Jaga hier:

[Afbeelding]

Hele vroege metingen laten zien dat het vermogen wel 2.5x hoger is als de DBE hard aan staat. Dit is duidelijk hoorbaar, maar als dat maar een paar dagen per jaar is vind ik dat geen probleem.

Deze data van Jaga gaat uit van een normale flow rate (denk ik?) terwijl deze zonder de instellingen van de pomp hier op in te stellen slechts de helft is en waarbij ik dus de helft vermogen zou inleveren (denk ik?). De installateur vertelt mij dat het mogelijk is om gewoon de pompsnelheid hoger in te stellen, maar kost dit niet flink veel energie om de flow rate en druk te verhogen om alleen in de vertakking naar deze radiatoren de flow rate te verdubbelen?

[Afbeelding]

De 15mm leidingen die naar het plafond lopen zitten op de bovenverdieping na ongeveer 2.5 meter met de 22mm hoofdleiding verbonden.

tl;dr: 2 radiatoren die samen op 15mm zitten aangesloten krijgen een enorm veel hoger vermogen door een zelf bouw DBE. Is 15mm nog wel voldoende voor deze twee radiatoren samen?
in de excel sheet op de Jaga site staat ook hoeveel liter water er moet stromen voor een bepaald vermogen. Je kan daarvoor naar de Jaga strada type 21 hybrid kijken. Op max stand kom je 1435W per convector en dat heeft dan 247 liter per uur nodig. op warmtepompweetjes heb je tabellen met stromingssnelheid. 2 x 1435 W is wat veel voor 15 mm, liever 22 mm maar ik denk dat je die max niet veel nodig zal hebben. DBE in standaard stand geeft 1040W, 2 x dus 2080W en dat past volgens de tabellen van www door 15 mm. Volgens mij dus niet iets om echt zorgen over te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 23-11-2023 23:09 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
blb4 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:49:
[...]

in de excel sheet op de Jaga site staat ook hoeveel liter water er moet stromen voor een bepaald vermogen. Je kan daarvoor naar de Jaga strada type 21 hybrid kijken. Op max stand kom je 1435W per convector en dat heeft dan 247 liter per uur nodig. op warmtepompweetjes heb je tabellen met stromingssnelheid. 2 x 1435 W is wat veel voor 15 mm, liever 22 mm maar ik denk dat je die max niet veel nodig zal hebben. DBE in standaard stand geeft 1040W, 2 x dus 2080W en dat past volgens de tabellen van www door 15 mm. Volgens mij dus niet iets om echt zorgen over te maken.
Let er ook op dat je niet zoals ik overal drukonafhankelijke Danfoss RA-DV radiatorkranen installeert om er later achter te komen dat deze een maximaal debiet van 135L/uur hebben.... Niet ideaal.

Als iemand suggesties heeft voor drukonafhankelijke radiatorkranen die meer water doorlaten dan hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Tinkerer84 op 24-11-2023 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Tinkerer84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:31:
[...]

Let er ook op dat je niet zoals ik overal drukonafhankelijke Danfoss RA-DV radiatorkranen installeert om er later achter te komen dat deze een maximaal debiet van 135L/uur hebben.... Niet ideaal.

Als iemand suggesties heeft voor drukonafhankelijke radiatorkranen die meer water doorlaten dan hoor ik het graag.
Heimeier eclipse 300

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teun95
blb4 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:49:
[...]

Dank! Dit verduidelijkt enorm! _/-\o_ _/-\o_

Het warmteverlies in onze woonkamer en keuken (gedeelde ruimte) is bij -2.6 °C buiten uitgerekend (puur theoretisch, geen metingen) op 2650W. Dit gaat waarschijnlijk nog iets hoger zijn wegens tegenvallende dakisolatie.

Waar ik woon (net boven Londen) is het niet vaak zo koud, maar het is wel een temperatuur om rekening mee te houden. Zeker omdat we geïnvesteerd hebben in flinke radiatoren om de warmtepomp zo efficiënt mogelijk te laten runnen.

Begrijp ik het volgende goed?

De installateur stelde voor om simpelweg de druk te verhogen met de pomp. Als ik het goed begrijp kost dit al snel veel meer energie. Tevens verlies ik hiermee het potentieel om met een sneller draaiende pomp de temperatuur op de warmtepomp te kunnen verlagen, waarmee ik inlever op efficiëntie.

Ik zat te denken om de installateur te vragen om tot net voor het eerste T-stuk de leiding met 22 te vervangen. Dat scheelt 4m aan 15mm leiding en die 10cm aan 15mm die gedeeld wordt tussen de beide radiatoren zal niet tot veel drukverlies leiden. Aangezien boven de vloer open moet voor het vervangen van een kleine radiator zal het vervangen van 15mm door 22mm een vrij kleine moeite zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
Tinkerer84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:31:
[...]

Dacht ik even met alles rekening te houden en heb ik zelfs technieken van verschillende thermostaatknoppen vergeleken, kom ik er achter dat dit bestaat. Ik kan er maar heel weinig leesmateriaal over terugvinden, is er een topic of website wat je kunt linken?

Ik heb helaas al vier traditionele ventielen geplaatst en er gaan nog 3 ventielen geplaatst worden. Ik ben wel benieuwd in welke omstandigheden drukonafhankelijke radiatorventielen het meeste aan te raden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
teun95 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:37:
[...]

Dank! Dit verduidelijkt enorm! _/-\o_ _/-\o_

Het warmteverlies in onze woonkamer en keuken (gedeelde ruimte) is bij -2.6 °C buiten uitgerekend (puur theoretisch, geen metingen) op 2650W. Dit gaat waarschijnlijk nog iets hoger zijn wegens tegenvallende dakisolatie.

Waar ik woon (net boven Londen) is het niet vaak zo koud, maar het is wel een temperatuur om rekening mee te houden. Zeker omdat we geïnvesteerd hebben in flinke radiatoren om de warmtepomp zo efficiënt mogelijk te laten runnen.

Begrijp ik het volgende goed?

De installateur stelde voor om simpelweg de druk te verhogen met de pomp. Als ik het goed begrijp kost dit al snel veel meer energie. Tevens verlies ik hiermee het potentieel om met een sneller draaiende pomp de temperatuur op de warmtepomp te kunnen verlagen, waarmee ik inlever op efficiëntie.

Ik zat te denken om de installateur te vragen om tot net voor het eerste T-stuk de leiding met 22 te vervangen. Dat scheelt 4m aan 15mm leiding en die 10cm aan 15mm die gedeeld wordt tussen de beide radiatoren zal niet tot veel drukverlies leiden. Aangezien boven de vloer open moet voor het vervangen van een kleine radiator zal het vervangen van 15mm door 22mm een vrij kleine moeite zijn.
Dat zou zeker kunnen helpen. 't beste is je hele installatie in kaart brengen en kijken hoeveel flow je voor elk afgifte-element nodig hebt op basis van de parameters van dat afgifte-element (met eventuele boosters) bij een temperatuurregime van 35/30. Je kan dan per element bepalen hoeveel flow je nodig hebt en dan met die tabellen van www bepalen welke diameter daarvoor nodig is. Op 't punt waar afgifte-elementen bij elkaar komen de flow's van die elementen bij elkaar optellen en dan weer kijken welke diameter daarbij past. Meestal zijn kleine stukje iets te krap niet rampzalig maar de pomp moet wat harder werken en 't kan wat stromingsgeluiden opleveren. Een pomp die iets harder moet werken is geen ramp en gaat je ook niet mega veel extra stroom kosten, je moet natuurlijk niet de hele installatie met 15 mm gaan uitleggen, gewoon zorgen dat je zo veel mogelijk die gewenste diameters haalt maar kleine stukje wat minder is geen ramp.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@teun95 pomp wat harder zetten scheelt orde grootte enkele watts.
Bij lager debiet en hoge capaciteit ga je grotere deltaT krijgen, vraag is hoe erg dat is.
Wel daalt dan gemiddelde delta met de omgeving , wat wat capaciteit iets omlaag brengt.

Leidingen ogen goed bereikbaar, maar uitgevoerd in koper? Koper is behoorlijk duurder dan staal.

Mijn indruk is dat Engeland nog veel minder ver is met kennis over WP systemen (in NL veelal al onvoldoende). Maar mijn indruk komt uit NW Engeland. Misschien in zuiden beter? Zorg dat je snapt wat de suggesties betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
teun95 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:55:
[...]

Dacht ik even met alles rekening te houden en heb ik zelfs technieken van verschillende thermostaatknoppen vergeleken, kom ik er achter dat dit bestaat. Ik kan er maar heel weinig leesmateriaal over terugvinden, is er een topic of website wat je kunt linken?

Ik heb helaas al vier traditionele ventielen geplaatst en er gaan nog 3 ventielen geplaatst worden. Ik ben wel benieuwd in welke omstandigheden drukonafhankelijke radiatorventielen het meeste aan te raden zijn.
Het is vooral nuttig als de druk in je leidingsysteem varieert en dat je mooi waterzijdig ingeregeld systeem verstoort. Denk bijvoorbeeld aan variabele pompsnelheid of thermostatische radiatorknoppen door dichtlopen omdat de gewenste ruimtetemperatuur bereikt is.

Hier staat het een en ander uitgelegd: https://www.danfoss.com/n...namic-valve/#tab-overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
Ronald schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:33:
Bij lager debiet en hoge capaciteit ga je grotere deltaT krijgen, vraag is hoe erg dat is.
Wel daalt dan gemiddelde delta met de omgeving , wat wat capaciteit iets omlaag brengt.
Afhankelijk van hoe hard de pomp moet werken kan dat toch tegenvallen. De waterpomp van Panasonic J series heeft bijvoorbeeld een input power van 173 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
Ronald schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:33:

Leidingen ogen goed bereikbaar, maar uitgevoerd in koper? Koper is behoorlijk duurder dan staal.

Mijn indruk is dat Engeland nog veel minder ver is met kennis over WP systemen (in NL veelal al onvoldoende). Maar mijn indruk komt uit NW Engeland. Misschien in zuiden beter? Zorg dat je snapt wat de suggesties betekenen.
Als de heat loss survey van de installateur een beetje klopt zal een flow van 35 °C voldoende moeten zijn. Maar lager is natuurlijk altijd beter, daar wil ik dan ook voor gaan. Dan is een grotere deltaT bij de verwarming wel weer wat vervelend.
Is er iets op tegen om het debiet van de pomp tot het maximale acceptabele te verhogen en de temperatuur van de warmtepomp naar bijvoorbeeld 32 °C te zetten?

Het bovenstaande lijkt me lastiger om op een rendabele manier te realiseren vanwege de relatie tussen het energieverbruik van een pomp en de druk.

Het is inderdaad zonder al te veel moeite te vervangen. De installatie begint al op maandag wat het wat laat maakt om zelf te gaan doen. Het contract wat het allemaal moet kosten is al getekend, dus alle extra karweitjes kosten vrij veel extra. Wellicht kan ik afspreken dat ik het zelf gewoon even doe op maandagavond als ze klaar zijn voor die dag.

En om je vermoedens te bevestigen, ja. Men snapt hier helemaal niets van warmtepompen en de meeste mensen hebben er nog nooit van gehoord. Doordat vernieuwing in de bouw ook zeer langzaam gaat hier is men vrij wantrouwend tegenover warmtepompen. Mijn partner en ik willen dan ook zorgen dat onze installatie er bovengemiddeld goed uit ziet en nieuwsgierige Britten uit nodigen om een kijkje te nemen.

Naast hep2o en Speedfit wordt koper inderdaad nog veel gebruikt. Staal ongeveer niet en pex maar weinig. Van de installateur begrijp ik dat dit komt doordat fittingen voor staal lastig te krijgen zijn (Brexit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun95
Tinkerer84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:37:
[...]

Het is vooral nuttig als de druk in je leidingsysteem varieert en dat je mooi waterzijdig ingeregeld systeem verstoort. Denk bijvoorbeeld aan variabele pompsnelheid of thermostatische radiatorknoppen door dichtlopen omdat de gewenste ruimtetemperatuur bereikt is.

Hier staat het een en ander uitgelegd: https://www.danfoss.com/n...namic-valve/#tab-overview
Ik nam eerder aan dat een drukverschil-overstortregelaar gebruikt kon worden om te zorgen thermostatische radiatorknoppen die dichtgaan geen te hoge druk veroorzaken bij radiatoren. Maar dit werkt dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
teun95 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:02:
[...]

Doordat vernieuwing in de bouw ook zeer langzaam gaat hier is men vrij wantrouwend tegenover warmtepompen. Mijn partner en ik willen dan ook zorgen dat onze installatie er bovengemiddeld goed uit ziet en nieuwsgierige Britten uit nodigen om een kijkje te nemen.
Hulde _/-\o_

Ja de weerstand tegen betere bouw is in Engeland echt heel erg eng… er wordt daar nog steeds rommel gebouwd :(

Een van mijn Engelse vrienden heeft zijn huis helemaal omgebouwd naar WP. Serieus slimme gast… maar dat is omgeving Lancaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boukiej88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-03 14:36
Morgen ga ik aan de slag met een zelfbouw booster voor mijn Jaga. Nu was ik van plan om 1 lange booster te bouwen die ik onder de radiator schuif, zodat de lucht volledig door de radiator wordt geblazen en hoop daarmee ook trilgeluiden te voorkomen.

Toch zie ik veel boosters ingebouwd worden. Maakt het veel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Boukiej88 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:56:
Morgen ga ik aan de slag met een zelfbouw booster voor mijn Jaga. Nu was ik van plan om 1 lange booster te bouwen die ik onder de radiator schuif, zodat de lucht volledig door de radiator wordt geblazen en hoop daarmee ook trilgeluiden te voorkomen.

Bij mijn Jaga Strada's is er onder geen ruimte voor ventilatoren, die zouden onder de omkasting uitsteken. Boven de convector is wel ruimte in de kast dus ik heb ze er bij alle convectors bovenop liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Boukiej88 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:56:

Aan de onderkant is het efficientst maar esthetisch vaak niet de beste keuze.
Bij vrijstaande Jaga's zie je ze dan wel erg goed zitten vandaar dat de meesten ze er dan maar onzichtbaar in leggen.
Heb eerst ook getwijfeld om ze er onder te hangen maar ben nu helemaal gelukkig met de keuze om in te bouwen, je ziet er nu helemaal niets van en het kabeltje verdwijnt gelijk onder het gordijn vanaf de achterkant van de staander plat over de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boukiej88
blb4 schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:10:
[...]

Bij mijn Jaga Strada's is er onder geen ruimte voor ventilatoren, die zouden onder de omkasting uitsteken. Boven de convector is wel ruimte in de kast dus ik heb ze er bij alle convectors bovenop liggen.
PalingDrone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:59:
[...]

Bij vrijstaande Jaga's zie je ze dan wel erg goed zitten vandaar dat de meesten ze er dan maar onzichtbaar in leggen.
Bij mij staat de bank er volledig voor dus zie je er nagenoeg niks van. Als het qua effectief niet uit maakt (mogelijk zelfs beter is), ga ik het gewoon eronder proberen. Mocht de vrouw gaan klagen kan het altijd nog anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
PalingDrone schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 00:59:
[...]

Heb eerst ook getwijfeld om ze er onder te hangen maar ben nu helemaal gelukkig met de keuze om in te bouwen, je ziet er nu helemaal niets van en het kabeltje verdwijnt gelijk onder het gordijn vanaf de achterkant van de staander plat over de vloer.
Waar komt 't vandaan dat aan de onderkant 't efficiëntste is? Ik kan me geen verschil voorstellen, uiteindelijk is dezelfde weerstand te overwinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:14:
[...]

Waar komt 't vandaan dat aan de onderkant 't efficiëntste is? Ik kan me geen verschil voorstellen, uiteindelijk is dezelfde weerstand te overwinnen.
The volume flow through a fan is constant as long as the physical dimensions and the speed of the fan are not changed. The amount of air (mass) passing through the fan varies with the air density and the air density depends on the temperature (as long as the pressure is constant)

Zo heb ik het iig altijd begrepen.

CPU tower koelers blazen ook bij voorkeur de koelere lucht over de ribben ipv warmere lucht weg te zuigen, blijkbaar werkt dat het beste, uiteindelijk wil je zo veel mogelijk warmte onttrekken aan het oppervlak.
Push ipv pull, maargoed het oog wil ook wat dus ik pull liever bij die vol in het zicht staande Jaga's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Precies! De fan verplaatst een vast debiet (m3/hr) en koude lucht is dichter dan warme waardoor je effectief meer lucht door de radiator duwt als je ze in de koude luchtstroom hangt. Ook veroorzaakt de fan extra turbulentie waardoor er een betere warmteafgifte zou moeten zijn, en voor de levensduur is het wss ook wat beter om ze koel te houden. De verminderde afgifte/luchtverplaatsing kun je overigens compenseren door de fans gewoon ietsje harder te laten draaien (er is slechts 5% tot 8% verschil in dichtheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Dank @PalingDrone, @Bazz0847! Juist, dat temperatuurverschil / dichtheid van de lucht was ik ff vergeten.
Ik zie dat bij een vrij extreem verschil (15 graden vs 40 graden) 't verschil 8 % is, bij verschillen die ik hier heb (19 graden vs 30 graden) 't een verschil van zo'n 4% is. Dat komt zelfs niet boven de MAF.

Bij een PC zijn de temperatuurverschillen nog een stuk groter, dan gaat dit zeker een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boukiej88
Boukiej88 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:01:
[...]

[...]

Bij mij staat de bank er volledig voor dus zie je er nagenoeg niks van. Als het qua effectief niet uit maakt (mogelijk zelfs beter is), ga ik het gewoon eronder proberen. Mocht de vrouw gaan klagen kan het altijd nog anders :P
Heb gisteravond de ventilators onder de Jaga geïnstalleerd en moet zeggen dat het effect me tegenvalt. Ik voel amper warme lucht uit de convectoren komen en met name een hoop luchtverplaatsing langs de radiator / onder de bank (die voor de radiator staat). Die overigens niet perse warm aanvoelt. Ik heb eigenlijk het idee dat er meer warmte afgifte is met de ventilatoren uit, dan als ze aan staan.

Volgens mij heb ik ze goed geplaats (logo naar boven, wijzend naar radiator), maar het lijkt wel alsof de lucht niet lekker door de convectoren heen geblazen wordt. Ook heb ik maar een paar cm ruimte onder de ventilatoren, dus mogelijk is de luchtaanzuiging niet optimaal.

Hoopte hiermee weg te komen, maar wordt gok ik toch inbouwen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Boukiej88 zomaar 2 voordelen van inbouwen: minder valse lucht en meer ruimte voor aanzuigen lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boukiej88
blb4 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:20:
@Boukiej88 zomaar 2 voordelen van inbouwen: minder valse lucht en meer ruimte voor aanzuigen lucht.
yes, dus daar gaan we maar voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Boukiej88 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:14:

Volgens mij heb ik ze goed geplaats (logo naar boven, wijzend naar radiator), maar het lijkt wel alsof de lucht niet lekker door de convectoren heen geblazen wordt.
Mijn Arctics zuigen lucht aan van de kant waar het logo op staat, maar geen idee of dat bij alle Arctics zo is.

Dus: Dubbel-check even of je ze niet verkeerd om hebt geplaatst.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boukiej88
ocaj schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:24:
[...]

Mijn Arctics zuigen lucht aan van de kant waar het logo op staat, maar geen idee of dat bij alle Arctics zo is.

Dus: Dubbel-check even of je ze niet verkeerd om hebt geplaatst.....
Ja dat had ik dus fout gedaan, iets te gehaast. Allemaal omgedraaid en morgen poging 2 😳

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het effect op de retourtemperatuur (en het afgiftevermogen) bij een 2,80 m JAGA (90 mm lamellenpakket)
met schuingeplaatste 16 x P14 PWM PST Arctics - via de Heatbooster op 70% PWM gezet.
links retour voor inschakelen; rechts na inschakelen (plus de met 39°C gelijkblijvende aanvoer)
De kamertemperatuur 10 cm boven de vloer stijgt van 18,8°C -> 19,6°C tijdens het inschakelen van 35 minuten - Het afgiftevermogen wordt ca. 2,5 keer groter - deltaT van 3,0 K -> 7,6 K
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w2ahCCXwmTVcQyGuaS2-qwwUvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9n4ynZU7U9fhOhb8TH1sPpwT.jpg?f=fotoalbum_large
Als je dit op alle convectoren (zonder andere ongebooste warmteafgifte of vloerverwarming!)
kan realiseren neemt het ketelrendement met ca. 2,5% toe.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 01-12-2023 12:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 08:38

Aardedraadje

Met kabelschoen

Na er in het voorjaar al wat mee gespeeld te hebben, werpt de zelfbouw nu echt zijn vruchten af. Voor het eerst draait het systeem tijdens vorst en dat gaat nog steeds kneiterhard. Met een Ta van rond de 35 gemiddeld houd ik het huis op een comfortabele 20,5 graden. En dat met matige isolatie. Ik hoop op nog wat strengere kou, dan moet blijken of het huis klaar is voor een warmtepomp. :)

Hieronder een afbeelding dankzij Home Assistant en OTGW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4wqE-9owtBnDya_ounwFlJB4RI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lDhWIkrWAK8tX6cxVHqPxRpz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:17
Voor degenen die zoeken op ksd301 op Tweakers… In NL waren de 25 gr bimetaal sensoren overal uitverkocht. Ome Ali had ze uiteraard. Had er 3 nodig, dus voor de zekerheid 8 besteld. Nu blijkt dat ik een mix van normally open en normally closed heb ontvangen. De goede, normally open heeft de temperatuur op de achterzijde staan, zie foto. De foute heeft het op een pootje gestanst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL1rVCpnUfkvmeJT03laGu2tjpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUaddGnVQcnX4xPt0VF0353k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Jailhouse op 08-12-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Goedemiddag allemaal,
Sinds enkele maanden hebben we in ons vrijstaande huis uit 1994 nu een warmtepomp: Castra Aurora 2 van 6kw.
We verwarmen het huis met radiatoren, vloerverwarming is momenteel geen optie. In het Castra-forum werd ik geattendeerd op het fenomeen ZELFBOUWVENTILATOREN. Ik heb uiteraard al veel gelezen hier, maar ik zou graag eens iets in werkelijkheid in werking willen zien. ik woon zelf iets te oosten van Heerenveen. Is er iemand in de omgeving waar ik een keertje langs mag komen om te kijken en te luisteren hoe alles eruitziet en werkt?
Alvast bedankt.
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
@Bazz0847 Al iets bekend over de levering van de HB ik heb ze 22-11 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Als het goed is wordt die deze week uitgeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

@Bazz0847 zitten daar ook al de orders van deze week toevallig bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat ligt er even aan, ik wacht op een component en dat gaat nog niet echt soepel. Ik durf niet met zekerheid te zeggen wanneer ik alles uitgeleverd krijg, maar als het volgens de huidige planning van FedEx loopt dan gaan die bestellingen waarschijnlijk maandag op de post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas martens
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-06 22:33
janomill schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:53:
Goedemiddag allemaal,
Sinds enkele maanden hebben we in ons vrijstaande huis uit 1994 nu een warmtepomp: Castra Aurora 2 van 6kw.
We verwarmen het huis met radiatoren, vloerverwarming is momenteel geen optie. In het Castra-forum werd ik geattendeerd op het fenomeen ZELFBOUWVENTILATOREN. Ik heb uiteraard al veel gelezen hier, maar ik zou graag eens iets in werkelijkheid in werking willen zien. ik woon zelf iets te oosten van Heerenveen. Is er iemand in de omgeving waar ik een keertje langs mag komen om te kijken en te luisteren hoe alles eruitziet en werkt?
Alvast bedankt.
Jan
Noordoostpolder een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
*knip telnr* Doe de chat even in persoonlijke berichten.

[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 13-12-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Laatst online: 08:38

Aardedraadje

Met kabelschoen

janomill schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:37:
[...]

Jazeker!
Even bellen?
*knip*
Ik zou je nummer openbaar even censureren en elkaar een PB doen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Aardedraadje op 13-12-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
Okido

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Leuk topic dit :)

Heb zelf nu ook wat radiators die ik onderhanden moet nemen. Zijn kleine modellen.
Goede tips hier wat betreft kunststof hoekprofielen. Ik zal al naar metalen te kijken, maar kunststof is natuurlijk wel makkelijker bewerkbaar en iets flexibel.

Ik heb al een value pack Arctic P12 120mm gekocht. Nu nog even een XH-W1209 erbij.

Zat eerst zelf te denken om een Zigbee temp sensor te kopen. Ik heb namelijk nog veel Sonoff zigbee switches. Dan zou het geautomatiseerd werken. Maar die XH-W1209 is niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik trigger ze tegenwoordig op de ketelstand, met een smart plug via Home Assistant: ketel aan = fans aan, ketel tenminste 20 minuten uit = fans uit. Blijven ze meteen mooi draaien als de ketel in low load staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 20:03
vraagje.
Het geluid van de ventilatoren is een dingetje in dit topic. Als de ventilatoren te hard staan moet je wat geluid incasseren. Maar nu mijn vraag, is de luchtstroom die dan ontstaat ook op enige wijze hinderlijk? Loopt dat ooit tegen een een grens aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Ik heb de ventilatoren allemaal (middels PWM) op een lage snelheid staan; de 3 sets op de jaga strada's horen wij hier niet, de set op de convectorput horen we wel iets, ik moet daar nog eens mee experimenteren maar ik denk dat 't komt door wat galm in die put.

Luchtstroom hebben we nergens last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten60
Ik heb de ventilatoren (in mijn Jaga Tempo) wat hoger boven de radiator hangen (L-profiel) en geïnspireerd door een mede tweaker (kan helaas zijn naam niet zo snel vinden), alles opgesloten met isolatiebuizen. Hierdoor moet alle lucht van de 20 cm lamellen door de 14 cm fans. Ik hoor geen resonantie, alleen de luchtverplaatsing, en tot 42% eigenlijk bijna niets. Bij 42% heb ik een delta T van ongeveer 5 graden.
Alles wordt aangestuurd met een Heatbooster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj6lsAp0QUYuKEBHaJ_5Bkh7Zec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSHukID5r8SPh5uwgKFLq85T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 19:14

Onbekend

...

jelte247 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:32:
vraagje.
Het geluid van de ventilatoren is een dingetje in dit topic. Als de ventilatoren te hard staan moet je wat geluid incasseren. Maar nu mijn vraag, is de luchtstroom die dan ontstaat ook op enige wijze hinderlijk? Loopt dat ooit tegen een een grens aan?
De luchtstroom zelf is niet hinderlijk. Het is zelfs comfortabeler in huis omdat de warme lucht ook nu plaatsen bereikt waar er normaal geen luchtstroom is.

Je hoort natuurlijk wel het blazen van de lucht door de lamellen en ventilatoren heen.
(Zelf heb ik een aan/uit-regeling per ventilator, en geen PWM die de snelheid regelt voor alle fans tegelijk regelt.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 20:03
Dank voor de reacties.
De reden dat ik vroeg naar de overlast van de luchtstroom is weer een gedachtenspinsel. Convectoren zijn altijd lang en smal en hebben dus veel ventilatoren nodig dus geluid een dingetje. Is het niet handiger om weer een stapje terug te doen naar de ouderwetse kachel en daar een convector van te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDtd8Lj3UOQf6MvQ9AQNXLFjKcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWWCC08Xea7P0poIoRKpPYOA.jpg?f=fotoalbum_large

De inhoud van zo'n kachel lijkt groter dan die van een standaard platte radiator/convector. Er zal een grote warmtewisselaar in passen. Bovendien zou een grote ventilator onder of bovenop de convectorkachel kunnen. Een grote ventilator zal minder geluid maken dan veel kleintjes. Ook zal je dus om meer afgifte te krijgen meer lucht kunnen verplaatsen als dat niet veel geluidsoverlast oplevert.

Dus zit met twee dingen:
1. theoretisch. Is er iets voor te zeggen om ipv lang en smal te denken aan hoog en compact?
2. De praktijk. Ik zou niet weten hoe een warmtewisselaar in zo'n behuizing te krijgen. Een grote ventilator lijkt me minder uitdagend.

Overigens, de potkachel in de foto is nogal nostalgisch. Iets moderner kan natuurlijk ook, denk aan een moderne pelletkachel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Na de HeatBooster in de huiskamer geinstalleerd te hebben nu ook de slaap/werk-kamers op de eerste verdieping aangepakt.
Dit keer voor de quick and dirty manier gegaan (en goedkoop, samen ongeveer 10 euro per convector (ex fans)), geen noodzaak voor fancy interfaces als de verwarming alleen in de slaapkamer sochtends en savonds een half uurtje aan staan.

Temperatuursensor vastgetapet met witte isolatie tape achter de aanvoer van de convector.
Met de PWM module stel je de fans af op flow vs geluid optimalisatie.

Werkt perfect en kostenefficient om op elke kamer te installeren. Voor nu hangt de thermostaat nog gewoon onder de convector uit, tzt ga ik die weg werken in de convector. Voor nu nog wel fijn om de temperatuur af te kunnen lezen.
Nu finetunen wat betreft thermostaat settings en cv-ketel settings zodat de fans optijd aan gaan en weer uit gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STyxS5RY6GVkxyfWRt1OBM6An0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlJbmwcGb2q3K1R7MJGiCbgs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5Vv-gDBvb8gWL1xkdOo1ZjjU_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCFbSL9M8bABy97sDeWBC1Vu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21Hkbnd0lzidtUimc5d8MRngFW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBbYVnyXTTwqfi3ublmobqna.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de lijst van de componenten die ik besteld heb, helaas zijn sommige links alweer dood |:(
Thermostaat (W1209):
https://nl.aliexpress.com/item/1005001690204086.html

PWM controller:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003642634266.html
Kijk even hoe veel fans je aan wilt sluiten, een fan vraagt +-0.2A/stuk (staat in de specs) ->2A/0.2A = 10 fans per controller

12V adapter
Als je die nog niet hebt (zelfde verhaal, adapter > totaal amperage van som vd fans):
https://nl.aliexpress.com/item/1005001447097034.html

PWM Kabel
Als je meer dan 6 fans op 1 module wilt zetten dan heb je (iig bij de 120mm fans iig) een verloop stukje nodig, 25cm is meer dan genoeg. Voor <6 stuks zijn de Artic kabels lang genoeg, maar het is wel makkelijk om een losse kabel open te knippen aan 1 kant en vast te maken aan je pwm controller, de andere plug je in op je arctic PST/string. Zwart = nul, rood = 12V, blauw = PWM signaal uit je controller, geel heb je niet nodig (tacho signaal).
https://nl.aliexpress.com/item/1005003344045519.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koeniedb
  • Laatst online: 15-03 16:12
MIsschien een rare vraag, maar heeft iemand een pinout van de originele Jaga DBE?

Ik heb ze reeds op radiatoren zitten maar wil er ook graag mee gaan koelen. Heb geen zin om nieuwe printjes te kopen aangezien ik ze toch met KNX wil aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:21
@Koeniedb
Wel de connectoren van van de DBH, zie blz 5 https://www.jaga.nl/media/2629/dbh_manual.pdf
Hier heeft dutch-joe de pin van de rj45 geplaatst https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/59088638
Op de print zijn de pins van de connectoren benoemd.

Ik ben zelf nog zoekende hoe ik mijn originele Jaga fans kan connecten met HomeAssistant.

[ Voor 11% gewijzigd door marnie op 04-01-2024 16:32 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik heb een verticale Jaga Iguana Corner Plus LTV in de hal (https://www.jaga.nl/media/1728/corner_plus_manual.pdf)

Iemand ervaring met een booster op deze verwarming? Zou dat zinvol zijn? De lucht stroomt tussen de bolle verwarming en de muren aan de binnenkant. Dus niet echt door ribben die aan de buitenkant zitten.
Pagina: 1 ... 48 ... 55 Laatste