Hier in de huiskamer een enkele Speedcomfort op de T22 radiator (64 cm breed, 50 cm hoog) vervangen door zelfbouw met 5
Arctic F9 fans.
Met dank aan de bijdrages in dit topic
Als fancontroller gekozen voor de
Heatfan Smart Controller.
Instelbaar qua luchtverplaatsing/geluid en geschikt voor een warmtepomp in de toekomst (gaat aan vanaf 25,3 graden).
Afgehaald bij de Warmteservice, scheelt weer verzendkosten
De controller is gemaakt voor max 1 A , dus 5 F9 fans (5 x 0,16 = 0,8 A) valt daar zeker binnen.
Ik had niet zo’n zin in solderen en daarom gekozen voor plug and play aansluiten. In de vorm van een
adapterkabel met 5x 3pin/4pin fan headers (alleen 2 pins zijn bedraad) naar female DC 5,5 x 2,1 aansluiting.
De Heatfan controller kun je hier direct op aansluiten via de bijgesloten Heatfan male-male DC 5,5 x 2,1 kabel.
Qua bedrading heeft de adapterkabel 24AWG voor de fan kabels (‘zijtakken’) en 20AWG voor de ‘hoofdtak’. Zeker dik genoeg voor de toepassing.
Als voeding heb ik de bijgeleverde 12V 1A adapter van Speedcomfort gebruikt. Deze had ik nog liggen en is bovendien iets goedkoper (8,95 euro en 1,8 m snoer) dan de Heatfan variant (13,95, maar wel 2 m snoer)
Flink verschil t.o.v. de Speedcomfort:
Verder nog een 35x35 mm
hoekprofiel gebruikt.
Wat me trouwens opvalt aan de Heatfan Controller is dat op stand 6 (de cool/boost stand) de F9 fans niet maximaal draaien. O.b.v. het
Heatfan grafiekje had ik dit wel verwacht.
Als verbruik meet ik op stand 6 dan ook 6 Watt ipv 9 W (komt overeen met het max. verbruik van de fans: 9,6 W) zonder fan controller.
Ik vind het zelf overigens een pluspunt, want stand 6 is al een flinke airflow en duidelijk hoorbaar…
edit: link naar Heatfan grafiekje aangepast.
[
Voor 3% gewijzigd door
Frenkie567917 op 27-02-2024 10:16
]