Ik zou het wel aandurven @JulianAdam
Je eigen vermogen + pc doen ook wat.
Of accepteren dat je bij -8 iets dikkere sokken aandoet.
Je eigen vermogen + pc doen ook wat.
Of accepteren dat je bij -8 iets dikkere sokken aandoet.
Gezien de switch tussen zomer-winteruur altijd speelt met 02:00 en 03:00, zou ik misschien niets in dat uur plannenSpykie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:17:
[...]
Ik heb het zo in elkaar geknutseld, maar dat kan vast beter. Dit waren ook mijn eerste HA stapjes.
[Afbeelding]
Wat ideeën:zunrob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:58:
Het hoort hier niet helemaal thuis, maar allicht hebben jullie een tip. Onze thermostaat hangt tegen een muur die nog geen 3 meter van de convectorput afstaat. Deze muur (voorkant van de trapkast) staat parallel aan de put en de thermostaat hangt aan de kant van de put. Wat er gebeurt is dat zodra de fans in de put draaien de warme lucht langs de thermostaat komt en deze dus een hogere temperatuur aangeeft/meet dan dat er eigenlijk in de (rest van de) woonkamer is. Hierdoor wordt de aanvoer temperatuur terug geregeld, en duurt het opwarmen van de laatste 1.5 graad erg lang. Zeker als de boost functie aanstaat is dit effect erg duidelijk. De eerste twee graden opwarmen (van 15 naar 17) gaat erg vlug, maar daarna doet ie er nog een paar uur over om de 18,5 te bereiken. Nu zou ik handmatig de temperatuur van de thermostaat (Remeha iSense) tijdelijk 1.5 graad hoger kunnen zetten totdat huis is opgewarmd, maar ik zoek natuurlijk een veel nettere oplossing. Tips?
[Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 01-03-2023 11:50]
Maker van de HeatBooster ventilatorsturing
Hoe heb je de plastic zijkantjes van de gril gekregen om de louvres te draaien? Ik krijg ze er maar niet vanaf 🤪.PalingDrone schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:27:
Mijn voorlopige opstelling ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]
Hier liggen 5 Arctic P14 PWM PST fans vastgeschroefd op/tussen een wit kunststof 30x30 hoekprofiel, ook zijn de louvres omgekeerd (inkijk) bovenop de convector om de warme lucht wat meer de ruimte in te sturen.
De heatbooster zit boven de thermostaatknop aan de binnenzijde verborgen, eigenlijk is het enige wat je kan zien de er onder hangende ambient temp sensor, lekker stealth allemaal en tevreden met hoe het werkt.
Aan de radiatorknop kant zit een schuifpui en daarnaast staat nog precies zo'n Jaga waar ik ook graag fans op wil leggen om extra afgifte te forceren.
Daar gaat dus nog een serie van 5 fans op komen maar vroeg mij af of ik daar simpelweg 5m 3 aderig (+ , - en PWM signaal) stroomkabel tussen kan leggen. Het idee was om een PWM fan verlengkabeltje door te knippen en daar dat snoer tussen te solderen om zo dat 2e setje fans te voeden vanaf de heatbooster.
Gaat die 5m verlenging problemen geven?
Omdat ik merkte dat de fans wanneer ze direct op of vlak boven (<2mm afstand) de convectorlamellen lagen op een of andere manier een zingerig, jengelend resonerend geluid gaven heb ik de afstand tussen fan en convector wat vergroot. Dat resulteerde in een fluisterstil systeem zonder metalig gejengel.
Aangezien de fans bij voorkeur niet strak tegen de lamellen aan zitten maar >1cm daarboven hangen zou het dan niet beter zijn om voor de toekomstige fans de F serie ipv de P serie te bestellen?
Je kan ze er af klikken, zitten met simpele haakjes vast.flipjevandejam schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:20:
[...]
Hoe heb je de plastic zijkantjes van de gril gekregen om de louvres te draaien? Ik krijg ze er maar niet vanaf 🤪.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput
Huh?flipjevandejam schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:20:
[...]
Hoe heb je de plastic zijkantjes van de gril gekregen om de louvres te draaien? Ik krijg ze er maar niet vanaf 🤪.
[Voor 26% gewijzigd door PalingDrone op 02-03-2023 19:46]
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Speel ook Airplane Manager en Repeat
Thanks voor de moeite! Ik heb er meteen een mooie startpost bij gemaaktProton_ schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:08:
[modbreak]
Het overweldigende succes van @Bazz0847' HeatBooster verdient natuurlijk een eigen topic:
Het grote HeatBooster domotica-fancontroller topic
Hardware (radiatortweaks, fanmontage, kant en klare thermostaten etc) past hier goed, software (FRs, releases, domotica) is HeatBooster specifiek en kan beter daar.
[/]
Daarom draait bijvoorbeeld zo'n heatbooster met fans niet gelijk volgas maar begint langzaam bij lagere temperaturen en gaat, wanneer het water in de radiator/convector is opgewarmd, steeds sneller draaien.jp50 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:04:
Sedert enkele jaren mijn Jaga convectoren uitgerust met fans en heel tevreden met het resultaat. Ik blijf echter maar lezen en gezien de energieprijzen is de uitdaging altijd maar minder te verbruiken.
Nu is mijn vraag ,. Zou het niet kunnen dat de luchtstroom boven de lamellen in dergelijke mate wordt getriggerd dat de lucht niet voldoende tijd heeft om door de lamellen opgewarmd te worden.
Ik merk hier voorbeelden waarbij de fans aan mekaar aangesloten naast mekaar worden geplaatst en bedenk me dat in dat geval de lucht misschien niet voldoende tijd heeft om op te warmen.
Je eigen geluk bepaal je zelf!
De HeatBooster heeft sindskort een eigen topic: tlpeter in "Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic"Nico95 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:43:
zijn hier ook mensen die de boostmode op de heatbooster hebben geautomatiseerd?
ik heb in mijn home assistant (via nodered) een automatisering gemaakt die bij een delta T groter x graden de boostmode aanzet. wat er echter vaak (niet altijd) gebeurd is dat de manual mode dan ook aan gaat, waarop de fans niet meer automatisch geregeld worden.
klinkt dit iemand bekend in de oren?
[Voor 6% gewijzigd door Spykie op 15-03-2023 19:03]
Hoe kouder de lucht, des te meer warmte wordt er afgegeven. Dus met een hele snelle luchtstroom krijg je inderdaad koudere lucht uit de radiator vergeleken met een langzame luchtstroom, maar je totale warmteafgifte gaat er wel op vooruit. En voor dat laatste heb je juist fans hangen om de luchtstroom te versnellen.jp50 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:04:
Sedert enkele jaren mijn Jaga convectoren uitgerust met fans en heel tevreden met het resultaat. Ik blijf echter maar lezen en gezien de energieprijzen is de uitdaging altijd maar minder te verbruiken.
Nu is mijn vraag ,. Zou het niet kunnen dat de luchtstroom boven de lamellen in dergelijke mate wordt getriggerd dat de lucht niet voldoende tijd heeft om door de lamellen opgewarmd te worden.
Ik merk hier voorbeelden waarbij de fans aan mekaar aangesloten naast mekaar worden geplaatst en bedenk me dat in dat geval de lucht misschien niet voldoende tijd heeft om op te warmen.
Speel ook Airplane Manager en Repeat
Klinkt mij niet bekend. Zie hier mijn automatisering:Nico95 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:43:
zijn hier ook mensen die de boostmode op de heatbooster hebben geautomatiseerd?
ik heb in mijn home assistant (via nodered) een automatisering gemaakt die bij een delta T groter x graden de boostmode aanzet. wat er echter vaak (niet altijd) gebeurd is dat de manual mode dan ook aan gaat, waarop de fans niet meer automatisch geregeld worden.
klinkt dit iemand bekend in de oren?
[Voor 15% gewijzigd door zunrob op 25-03-2023 00:05]
Zelf geen ervaring met 200 mm fans of deze radiator, maar de 140s zijn al dusdanig groot dat ze weinig toeren hoeven te maken om veel lucht te verplaatsen. Tot ongeveer 50 procent hoor je ze niet/nauwelijks. Zie de specs voor de luchtverplaatsing die je dan al hebt.Maarten60 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:47:
Recentelijk 2 Jaga Tempo 40 x 140 T20 vrijstaande radiatoren geplaatst en wie die uitbreiden met een Booster. Hoewel met de breedte van 20 cm een 200 mm fan zou moeten passen, gebruikt iedereen 140 mm fans. Zelfs de originele unit heeft 140 mm fans.
Ik zie dat Noctua 200 mm fans aanzienlijk duurder zijn dan bijvoorbeeld Arctic 140 mm fans. Als ik de prijs niet mee laat wegen is er dan een andere reden waarom 140 mm fans 'beter' zijn. Ik zou zeggen dat grote fans minder toeren nodig hebben en dus minder geluid maken. Of is het verschil marginaal.
Graag jullie mening.
Al waterzijdig ingeregeld? Er komen nog wel een paar koude dagen aan dus het kan nu nog ff snel...TmcM schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:43:
Ik heb recent in een Jaga convector, 5 Arctic P12 PWM PST ventilatoren geplaatst. De retourtemperatuur is daardoor van 45 naar 43 graden gedaald, bij een aanvoertemperatuur van 50 graden. Nu vroeg ik me af of deze verbetering groot genoeg is om ook in de andere convectoren radiatoren te gaan plaatsen. Is er hier iemand die mij daar wat meer over kan vertellen?
En het is bijzonder ingewikkeld. Ik heb de afgelopen maanden getracht te begrijpen wat ik zou moeten doen (en ook meermaals de fantastische uitleg in dat topic doorgenomen) maar "I can't get my head around it". Misschien is het gewoon een kwestie van doen?Mocht je installatie nog niet waterzijdig ingeregeld zijn dan zou ik dat als eerste doen, dat kost een beetje tijd maar is verder gratis. (op eenmalig wat gas en een IR thermometer na dan)
Dan is het juist heel simpel. Aangenomen dat je put de hoofdverwarming is, gooi je die altijd vol open. Hoef je alleen maar de radiator bij te regelen. Enige lastige kan zijn dat bij zo weinig totaal afgiftevermogen (1 put en 1 radiator) de retour bij de ketel al binnen de meetduur te hoog wordt en de ketel terugmoduleert.Spykie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:17:
Ik zie misschien het nut ook niet helemaal in mijn situatie. Ik heb 1 radiator en 1 convector put aanstaan in de woonkamer.
Dat had ik ook over een, sinds oplevering 15 jaar geleden, volledig openstaande Jaga convector, sinds waterzijdig inregelen (en deze dus wat knijpen) haal ik nu >10 graden ΔT met een Ta van zo rond de 40, 5 fans op bijna 50% en een lagere pompsnelheid.Spykie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 07:17:
[...]
En het is bijzonder ingewikkeld. Ik heb de afgelopen maanden getracht te begrijpen wat ik zou moeten doen (en ook meermaals de fantastische uitleg in dat topic doorgenomen) maar "I can't get my head around it". Misschien is het gewoon een kwestie van doen?
Ik zie misschien het nut ook niet helemaal in mijn situatie. Ik heb 1 radiator en 1 convector put aanstaan in de woonkamer.
ΔT van de convector put met ventilatoren is 5 graden. Aanvoer tussen 30 en 40c.
[Afbeelding]
[Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 28-03-2023 17:31]
The geek shall inherit the earth.
Dezelfde situatie heb ik hier ook. Echter zit op mijn radiator geen ventiel om bij te regelen, alleen een ouderwetse draaiknop. Regel ik dan in door die knop gewoon wat meer open of dicht te draaien?JME schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:23:
[...]
Dan is het juist heel simpel. Aangenomen dat je put de hoofdverwarming is, gooi je die altijd vol open. Hoef je alleen maar de radiator bij te regelen. Enige lastige kan zijn dat bij zo weinig totaal afgiftevermogen (1 put en 1 radiator) de retour bij de ketel al binnen de meetduur te hoog wordt en de ketel terugmoduleert.
Lijkt mij wel. Niet vergeten even een streepje te tekenen zodat je de volgende keer de knop niet te ver open draait.zunrob schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:01:
[...]
Dezelfde situatie heb ik hier ook. Echter zit op mijn radiator geen ventiel om bij te regelen, alleen een ouderwetse draaiknop. Regel ik dan in door die knop gewoon wat meer open of dicht te draaien?
Bedankt! Ik zal het waterzijdig inregelen vandaag of morgen eens proberen zodat we de komende weken nog kunnen testen.PalingDrone schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 01:57:
[...]
Al waterzijdig ingeregeld? Er komen nog wel een paar koude dagen aan dus het kan nu nog ff snel...
Leesvoer in dit topic en ook eerdere edities van dit topic zijn erg leerzaam.
Toen alles nog vol openstond haalde ik ook maar een klein beetje lagere retour (wel meer comfort door de fans), na wat tuning zit het verschil tussen aan- en afvoer (delta T) met de fans zo rond de 15 graden bij 50 aanvoer, omdat je geforceerd meer warmte uit je Jaga kan trekken heb ik het eerste setje van 5 fans met een 3 aderige stroomkabel verlengd naar een 2e Jaga die iets verderop staat. 1 HeatBooster module stuurt nu dus 2x 5 fans aan.
Comfort gaat er alleen maar op vooruit en de retour richting ketel wordt uiteraard ook lager met meer gebooste convectoren.
Mocht je installatie nog niet waterzijdig ingeregeld zijn dan zou ik dat als eerste doen, dat kost een beetje tijd maar is verder gratis. (op eenmalig wat gas en een IR thermometer na dan)
Het ligt er helemaal aan wat je doel is, wil je meer comfort en een sneller opwarmende kamer dan kan je de er rustig een lading fans bijkwakken, wil je ook merkbaar zuiniger gaan stoken dan gok ik dat er wat meer getweak nodig is.
Ik heb geen tape suggestie, maar zijn magneetjes geen optie? Of een paar magneetjes combineren met dubbelzijdige tape?AOC schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:06:
Ik ben op zoek naar dubbelzijdig tape om de ventilatoren onderop de radiator vast te plakken. Weet iemand een goed merk?
Ik heb eerder gebruik gemaakt van Pattex dubbelzijdig tape van de action, maar dit rommelt toch los na een jaartje.
Mqtt al draaien? Dan wordt het meeste herkend en voor de echte Tweaker heb ik in dit topic een Node Red voorbeeld geplaatst voor de overige dingen. Tag me gerust als je vragen hebt.Coldfrog schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:27:
@Bazz0847 is er nog een “handleiding” om de Heatboosters te integreren in Domoticz? Ondanks dat ze voor hoofdzakelijk voor HomeAssistant zijn ontwikkeld/geprogrammeerd
Beetje late reactie, maar als je hiermee aan de slag wilt meld je dan even in het Domoticz topic, dan kunnen we het hier over zelfbouw Jaga's houden.Coldfrog schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:22:
@Knielen Bedankt voor je reply. Ooit eens met veel pijn en moeite draaiende gekregen. Is dat te doen voor een leek die mqtt?
Epoxy lijmt alles... of een dun latje links en rechts van de fans vastzetten met tieraps, dan ben je er ook.Cocytus schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:56:
Weet iemand van welke kunststof de Arctic P14 fans gemaakt zijn? Ik kan daar niks over vinden. Ik wilde proberen ze te verlijmen op afdekprofielen, omdat ik lui ben en geen zin heb om L-profielen uit te dremelen, maar dan moet je eigenlijk wel weten wat het precies is.
Bedankt voor je reactie en tips. Ik ga er naar kijken zodra de tijd het toelaat.Knielen schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:44:
[...]
Beetje late reactie, maar als je hiermee aan de slag wilt meld je dan even in het Domoticz topic, dan kunnen we het hier over zelfbouw Jaga's houden.
Het is zeker te doen voor een leek, er zijn goede tutorials zoals de wiki van Domoticz
Met alleen tie-wraps zakt het door. En het (witte) profiel is ook om de (zwarte) fans af te dekken (verhoogt de WAF aanzienlijkPalingDrone schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:47:
[...]
Epoxy lijmt alles... of een dun latje links en rechts van de fans vastzetten met tieraps, dan ben je er ook.
Hoef je ook niet te dremelen, zagen, boren of lijmen.
L-profiel bewerken gaat trouwens supersnel met een decoupeerzaag omgekeerd in een workmate geklemd, maar dat zal dan ook wel te veel moeite zijn
[Voor 98% gewijzigd door PalingDrone op 16-04-2023 21:10]
Wanneer er een fan stuk gaat en vervangen moet worden is het juist weer veel meer werk wanneer de boel verlijmd zit, vandaar liever schroeven aangezien fans ook niet het eeuwige leven hebben.Cocytus schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:33:
[...]
Met alleen tie-wraps zakt het door. En het (witte) profiel is ook om de (zwarte) fans af te dekken (verhoogt de WAF aanzienlijk). Het komt hier namelijk onder een traditionele radiator te hangen, niet in een convector. Ik heb inderdaad zo'n epoxy tweecomponentenlijm in gedachten maar die lijmen geen PP en PE. Ik heb verder niet zoveel verstand van plastics, wilde het liever zeker weten voor ik het probeer en het hele ding na een paar dagen uitzakt
Maar goed, waarom zou je überhaupt een L-profiel nemen dat je moet bewerken als verlijmen op een afdekprofiel ook werkt? Dat lijkt me minder werk. Mijn plan was (na het lezen van veel berichten hier) om vervolgens het geheel aan de schroefgaten van de ventilatoren op te hangen aan de stukjes onder de lamellen die de panelen verbinden. Een hoekprofiel heeft dan ook geen meerwaarde lijkt me? Ik zie het veel mensen met een hoekprofiel doen maar zie niet meteen waarom dat beter/makkelijker zou werken dan mijn idee
Klopt, had ik ook met mijn vorige fans. 6 stuks aan elkaar aan iedere kant vd "schoorsteen in de convector put.
Zou je ook niet met een bovenfree een paar sleufjes in je vensterbank maken? Dat scheelt namelijk heul veul luchtstroom :-)argafal schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:52:
[...]
De module werkt geweldig, het zal zeker niet de laatste zijn! Maar ik vond ook dat de kabels van de temperatuursensoren veel te kort waren. Misschien doe ik het verkeerd, maar een meter lengte zou heel mooi zijn.
(En ja, ik weet dat ik ze kan verlengen. Maar dat lijkt gewoon dom om als eerste te moeten doen nadat je iets hebt gekocht. Weer een stap en materiaal om te hebben/kopen en een potentiële bron van fouten.)
Nog drie kleine suggesties:Hopelijk was dit nuttige feedback!
- De plakmagneten doen in mijn geval niet echt iets. Ik vind dat ze iets sterker moeten zijn.
- Ik denk dat de locatie van de QR-code moet worden verplaatst, zodat ik de magneten kan plaatsen zonder de QR-code af te dekken.
- Ik ben het eens met degene die de led uit wil kunnen zetten, ik wil geen led meer in de slaapkamer.
PS Foto's beneden zijn 10 keer 14cm voor de woonkamer. It's fantastic! Anders ben ik nog op zoek naar stille 7cm PWM ventilatoren voor type 11 radiatoren in de slapkamers. Of heeft iemand 8cm fans diagonaal gemonteerd? Laat alsjeblieft foto's zien als je dat hebt gedaan!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
| Losing my religion |
Mag ik vragen hoe je deze profielen het beste vast zet? Maak je dan houders aan de muur/plint en leg je ze daar op?LA-384 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:27:
Vandaag m'n dbe op de convector geüpdatet en een dbe in dezelfde stijl voor de radiator toegevoegd.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Van 8x Enermax 12cm op dichte plank, naar 10x Enermax 12cm in open frame (geen idee waarom ik aanvankelijk niet voor 14cm fans ben gegaan, er is genoeg ruimte in de put).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
8x Arctic 14cm, uitbreidbaar naar 12x als het goed bevalt.
Frames gemaakt van L-profielen van 7x19mm.
| Losing my religion |
Die op de convector ligt er los op.tzeunis schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:06:
[...]
Mag ik vragen hoe je deze profielen het beste vast zet? Maak je dan houders aan de muur/plint en leg je ze daar op?
| Losing my religion |
Je zou een draadeind of soortvan stelbout kunnen gebruiken om de fans iets meer afstand te geven tot de convector. Het geluid komt van de fanbladen die vlak over de koelribben gaan, iets als op een panfluit blazen (op het randje) en keihard door een rietje blazen, lucht die rechtdoor gaat hoor je niet, pas als het iets tegenkomt, zeker de ribben van een convector die haaks op de fanbladen staan, krijg je hinderlijke resonanties of extra geluid.shoof schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:47:
Ben even benieuwd naar jullie ervaring, heb nu 15 Arctic f9 pwm pst op mn convector liggen, met tochtstrips tussen de fans en ribben. Je hoort geen resonantie, maar wel is de luchtstroom goed hoorbaar, waardoor ik de fans langzamer moet laten draaien. Gekke is dat als ik de fans uit de put haal en ze veel harder laat draaien, gewoon in de open lucht, die luchtstroom nauwelijks hoorbaar is. Hebben jullie nog tips, bijvoorbeeld een bepaalde afstand tussen de warmtewisselaar en de fans o.i.d.? Ben benieuwd.
Yes, hier dezelfde ervaring met "zingende" ventilatoren bij tochtstrip direct op de convector. Volgend stookseizoen ga ik de ventilatoren aan hoekprofielen bevestigen. En vervolgens die hoekprofielen op schroefpootjes zetten door moertjes met secondelijm op de kunststof profielen te lijmen.PalingDrone schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:57:
[...]
Je zou een draadeind of soortvan stelbout kunnen gebruiken om de fans iets meer afstand te geven tot de convector. Het geluid komt van de fanbladen die vlak over de koelribben gaan, iets als op een panfluit blazen (op het randje) en keihard door een rietje blazen, lucht die rechtdoor gaat hoor je niet, pas als het iets tegenkomt, zeker de ribben van een convector die haaks op de fanbladen staan, krijg je hinderlijke resonanties of extra geluid.
Vandaar dat je de fans in de open lucht nauwelijks hoort, er is dan voor de luchtstroom niks om tegenaan te botsen.
Afstand fan - convector < 1 cm geeft hier ook veel meer geluid dan nu met een kleine 2 cm afstand, heb het tijdelijk opgelost door met een latje de in een profiel hangende fans wat afstand te geven, zit nog te broeden op een fraaiere oplossing maar het werkt nu wel stukken stiller.
Met alleen tochtstrip (dus slechts een paar mm afstand) begon de hele Jaga te "zingen"
Lijmen zou ik niet aan beginnen, kan prima met een gaatje boren in het profiel en dan een moertje erboven en eronder.Frisian1206 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:38:
[...]
Yes, hier dezelfde ervaring met "zingende" ventilatoren bij tochtstrip direct op de convector. Volgend stookseizoen ga ik de ventilatoren aan hoekprofielen bevestigen. En vervolgens die hoekprofielen op schroefpootjes zetten door moertjes met secondelijm op de kunststof profielen te lijmen.
[Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 29-04-2023 16:50]
Dit hoort er helaas bij. Hier merk ik ook dat het afhankelijk is van de temperatuur van de convector zelf. Als de convector goed warm is hoor je het bij bijvoorbeeld 50 procent nauwelijks, is ie nog warm aan het worden (en draaien de fans al op 50 procent) dan hoor je het wel. Enkele procenten omhoog of omlaag maakt dan al behoorlijk verschil.shoof schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:47:
Ben even benieuwd naar jullie ervaring, heb nu 15 Arctic f9 pwm pst op mn convector liggen, met tochtstrips tussen de fans en ribben. Je hoort geen resonantie, maar wel is de luchtstroom goed hoorbaar, waardoor ik de fans langzamer moet laten draaien. Gekke is dat als ik de fans uit de put haal en ze veel harder laat draaien, gewoon in de open lucht, die luchtstroom nauwelijks hoorbaar is. Hebben jullie nog tips, bijvoorbeeld een bepaalde afstand tussen de warmtewisselaar en de fans o.i.d.? Ben benieuwd.
[Voor 22% gewijzigd door zunrob op 29-04-2023 23:30]
Klinkt als een idee. Maar raak je die extra toerenwinst niet net zo hard (of harder) weer kwijt door het aanzuigen van valse lucht die niet door de lamellen heen is getrokken? Of maak je dan rondom een verhoging?PalingDrone schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:57:
Je zou een draadeind of soortvan stelbout kunnen gebruiken om de fans iets meer afstand te geven tot de convector. Het geluid komt van de fanbladen die vlak over de koelribben gaan, iets als op een panfluit blazen (op het randje) en keihard door een rietje blazen, lucht die rechtdoor gaat hoor je niet, pas als het iets tegenkomt, zeker de ribben van een convector die haaks op de fanbladen staan, krijg je hinderlijke resonanties of extra geluid.
Vandaar dat je de fans in de open lucht nauwelijks hoort, er is dan voor de luchtstroom niks om tegenaan te botsen.
Afstand fan - convector < 1 cm geeft hier ook veel meer geluid dan nu met een kleine 2 cm afstand, heb het tijdelijk opgelost door met een latje de in een profiel hangende fans wat afstand te geven, zit nog te broeden op een fraaiere oplossing maar het werkt nu wel stukken stiller.
Met alleen tochtstrip (dus slechts een paar mm afstand) begon de hele Jaga te "zingen"
Kijk hier eens: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringenDe Eik schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:46:
Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar een duidelijke benadering/ omschrijving om mijn Jaga tempo wandconvector van een DBE/ DBH te voorziening.
Wie kan mij hierin helpen of verwijzen?
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details