LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 30 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:44

Bommes

Capo del formaggio

bbn_ldp schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:57:
Begrijp ik het goed dat je van boven naar beneden blaast? Dat wil ik namelijk bij familie ook gaan doen ivb de hondenharen die anders in de radiator worden gezogen. We gaan gebruik maken van de Artic F12.
Nee dat kan echt niet je blaast dan tegen de convectie in..
Zoals in de post lees heeft hij de ventilatoren boven op de convectoren liggen, daarbij liggen die "op zijn kop" om toch naar boven te blazen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:08
Bommes schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:15:
[...]

Nee dat kan echt niet je blaast dan tegen de convectie in..
Zoals in de post lees heeft hij de ventilatoren boven op de convectoren liggen, daarbij liggen die "op zijn kop" om toch naar boven te blazen.
Oke duidelijk

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:33
Na een flink aantal pagina's terug te hebben gelezen viel het mij op dat de een wel voor PWM fans gaat en de ander niet. Wat is nu een goede reden om wel voor PWM te gaan? Want die Arctic P14's hebben bijvoorbeeld een minimale RPM van 200. Dus dan lijkt het mij dat je er alsnog een relay en/of voltageregelaar oid tussen wilt zetten om je fans helemaal uit te zetten. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 15:25

Copitano

Hoorn NH

bbn_ldp schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Begrijp ik het goed dat je van boven naar beneden blaast? Dat wil ik namelijk bij familie ook gaan doen ivb de hondenharen die anders in de radiator worden gezogen. We gaan gebruik maken van de Artic F12.
Nee, de ventilatoren liggen op de kop net (ca. 2 cm) boven de convector. Ze zuigen dus de lucht van onder naar boven.
Hoe regel je dat ze laag in de toeren blijven?
We gaan deze regelaars gebruiken https://www.amazon.de/Dol...230&qid=1624655233&sr=8-3
Deze voedingen https://www.allekabels.nl...e-ac-dc-adapter-12-v.html
En deze 2x4 en 2x6 per LTV radiator https://www.amazon.nl/ARC...d=pla-1308453419726&psc=1
De link van je regeling geeft een lege pagina bij mij.
Mijn NIET PWM PST setjes stuur ik hiermee aan op puur temperatuur. De sensor steek ik gewoon tussen de lamellen van de convector. Temperatuur aan en uit kun je instellen. Op de slaapkamers heb ik er bovendien deze nog achter zitten in plaats van deze.Die laatste heeft alleen zin in combinatie met PWM Fan's (4 draads).
Houdt er wel rekening mee dat je voeding en bedrading zwaar genoeg is. Per stuk trekken de Fan's op volle toeren 0,21 Amp. Met 10 Fan's zit je dan al op 2,1 Amp. De voeding waar de link naar wijst is maar 1,5 Amp.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ptr1968 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Dat linkje vd regelaar doet het niet.
Vroeg me af deze regelaar geschikt voor 3 pins fan artic P14 :
Of weet iemand een makkelijke controller die 2 verschillende snelheden aankan?

https://nl.aliexpress.com...2212000016847380075%22%7D
Ja, gaat prima. Is alleen aan en uit, dus geen snelheidsregeling.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

bbn_ldp schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:10:
[...]

https://www.amazon.nl/Dol...uurregeling/dp/B082QNDRG7

Als je zoekt op W3230 vind je hem ook. Ik gebruik dit ook voor de warmteafvoer van de koelkast in de caravan.
Die doet hetzelfde als de W1401, dus aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

HowsMyApple schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:18:
Na een flink aantal pagina's terug te hebben gelezen viel het mij op dat de een wel voor PWM fans gaat en de ander niet. Wat is nu een goede reden om wel voor PWM te gaan? Want die Arctic P14's hebben bijvoorbeeld een minimale RPM van 200. Dus dan lijkt het mij dat je er alsnog een relay en/of voltageregelaar oid tussen wilt zetten om je fans helemaal uit te zetten. Of zie ik dat verkeerd?
Met PWM kun je de Fan's binnen een zekere marge afhankelijk van de temperatuur harder of zachter laten draaien en ja je hebt altijd nog een echte aan/uit regeling nodig. Zie mijn eerdere post een aantal pagina's terug. Ik heb beiden of eigelijk 3 verschillende setups.
1) met PWM tussen ca. 800 en 1200 rpm (topsnelheid 1650 rpm en kogellagers)
2) zonder PWM (silent uitvoering) alleen aan of uit op 800 rpm (standaard snelheid/vloeistoflagers)
3) zonder PWM met draaiknop om de snelheid verder dan 800 rpm te knijpen (slaapkamers)

Mijn conclusie is dat de Silent Fan's op 800 rpm prima hun werk doen en relatief geruisloos zijn. Deze setup is de helft goedkoper dan de PWM PST (CO) setup met PWM controler en aan/uit regeling.
Enige nadeel van de vloeistoflagers is dat ze wellicht eerder vervangen moeten worden, maar er draaien hier een hele massa en ik heb er nog maar een hoeven vervangen om dat er een (zachte) tik in kwam na vijf stookseizoenen nagenoeg 24/7 draaien. Dat is op dit moment minimaal 15.000 draaiuren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 09-01-2022 02:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 07:46
Zo, na een paar uurtjes knutselen ook de laatste twee gemonteerd. Als ik er nog eentje zou moeten maken in de toekomst, dan had ik de electronica iets meer afgeschermd. Een DC connector aan de behuizing bevestigd en iets beter over de kabel management nagedacht. Een kleine clip voor de thermometers met een magneet je printen is misschien nog iets wat ik later ga doen (waarschijnlijk niet dus :p).

Maar het heeft nu al genoeg tijd gekost, de vakantie is voorbij en ik wil ook niet overdrijven :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XtcGKEmC56T5bhp0HxD-Q83bqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJ41rGgYHBIAovHQfOc0kkf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm6LjwqEd38kRS4W9ORh79GBNqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvSRTtY9vpG35R0E74vokDbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vauQV0A5efEa_ug73HNDGG04sV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkfmMm1IPmPcufcGuo5TALgs.jpg?f=fotoalbum_large

De CV ketel heb ik terug gezet van 60 naar 40 graden. Vanochtend kon ik het huis nog steeds opwarmen van 17 naar 19 graden, wat gisteren niet lukte. Maar gisteren was het ook behoorlijk wat kouder, dus ben benieuwd of ik de temperatuur zo laag kan laten.

Bedankt voor de inspiratie allemaal!

[ Voor 13% gewijzigd door Bowen_HAFX op 09-01-2022 10:56 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 22:03
Bowen_HAFX schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:52:
Zo, na een paar uurtjes knutselen ook de laatste twee gemonteerd. Als ik er nog eentje zou moeten maken in de toekomst, dan had ik de electronica iets meer afgeschermd. Een DC connector aan de behuizing bevestigd en iets beter over de kabel management nagedacht. Een kleine clip voor de thermometers met een magneet je printen is misschien nog iets wat ik later ga doen (waarschijnlijk niet dus :p).

Maar het heeft nu al genoeg tijd gekost, de vakantie is voorbij en ik wil ook niet overdrijven :).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De CV ketel heb ik terug gezet van 60 naar 40 graden. Vanochtend kon ik het huis nog steeds opwarmen van 17 naar 19 graden, wat gisteren niet lukte. Maar gisteren was het ook behoorlijk wat kouder, dus ben benieuwd of ik de temperatuur zo laag kan laten.

Bedankt voor de inspiratie allemaal!
Prachtig bouwsel, mijn complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Bowen_HAFX schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:52:

Mooie oplossing hoor d:)b
Wind speelt ook nog een behoorlijke rol bij het opwarmen. De 5 kW (hybride) warmtepomp levert hier Ta tussen 32 en 35 graden. Tot nu toe heb ik dit jaar alleen gisteren een beetje bij moeten stoken met de CV-ketel en in december een paar dagen. Ketel staat hier op 50 graden en dat is prima voor het maximaal terugwinnen van warmte uit de rookgassen (HR107).

EDIT: Off-topic. Welke 3D printer heb je gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 09-01-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Copitano schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Mooie oplossing hoor d:)b
Wind speelt ook nog een behoorlijke rol bij het opwarmen. De 5 kW (hybride) warmtepomp levert hier Ta tussen 32 en 35 graden. Tot nu toe heb ik dit jaar alleen gisteren een beetje bij moeten stoken met de CV-ketel en in december een paar dagen. Ketel staat hier op 50 graden en dat is prima voor het maximaal terugwinnen van warmte uit de rookgassen (HR107).

EDIT: Off-topic. Welke 3D printer heb je gebruikt?
Een Voron v2.4 350, zelf gebouwd afgelopen jaar.

https://docs.vorondesign.com/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju8jMNwhqJTa7qln9ZKBR--rOQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1G3PGMOOe93rlYhqc1GF7oT.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben ook een erg actieve Nederlandse community met een eigen discord server, waarbij je geprinte parts kunt krijgen om je eigen printer te maken, consumables en natuurlijk veel support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb even zitten lezen. De P series staat voor Pressure een de F voor Flow.

F is beter voor vrije stroom toepassing, de P voor situaties waar tegendruk van toepassing is, zoals een rooster of filterdoek.

In theorie is F dus beter voor de DBE toepassing.

Ik lees ook wel weer dat beide meer dan prima zijn, dus kies de goedkoopste of de uitvoering die bij jou past, zoals PWM etc.
Op de site van Arctic melden ze dan weer over de P-serie dat deze uiterst geschikt is voor radiators:
During the development of the new P14 Silent, special emphasis was placed on a focused airstream and thus a high static pressure. The fan guarantees extremely efficient cooling, even with increased air resistance. Therefore, the P14 Silent is particularly suitable for use on heatsinks and radiators.
(Bron: https://www.arctic.de/en/P14-Silent/ACFAN00139A )

De P14 Silent verplaatst slechts 51 m3/h met 950rpm, terwijl de F14 Silent maar liefst 78 m3/h verplaatst met slechts 800rpm.

Verwarrend hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Radiator van een waterkoeling @ocaj
Die waar druk nodig is om lucht doorheen te blazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@hjs Ah, ok op die manier. Context is alles zullen we maar zeggen...

(Ik heb al heel lang geen pc's meer in elkaar geknutseld en daarbij nooit met waterkoeling gespeeld, maar ben al wel een poos bezig met verwarmingen, radiatoren en Jaga's.... Die fans zijn natuurlijk primair fans voor in pc-behuizingen en niet voor in Jaga's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
Dus de P of F voor bovenop een convector waarbij het door zowel een houten rooster als door een soort van zacht gaas heen moet blazen? (Helaas is het gaas nodig, anders moet ik dagelijks speelgoed uit de convectorput gaan hengelen..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
HowsMyApple schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:52:
Dus de P of F voor bovenop een convector waarbij het door zowel een houten rooster als door een soort van zacht gaas heen moet blazen? (Helaas is het gaas nodig, anders moet ik dagelijks speelgoed uit de convectorput gaan hengelen..)
Eigenlijk kun je het vergelijken met een schroef van een schip of propeller van een vliegtuig. De P heeft een hoge spoed. Dit betekent dat bij een relatief lage luchtsnelheid, er toch een groot drukverschil gegenereerd kan worden. Maar bij hoge luchtsnelheid zal dit gerealiseerd druk verschil snel afnemen. Voor een normale radiator in ieder geval een F zou ik dus zeggen en ik denk tevens voor een Jaga convector (al dan niet met een gaasje ervoor). Uiteindelijk moet een Jaga ook werken zonder DBE en is er enkel sprake van natuurlijke convectie. Zo hoog mag de drukweerstand dus niet zijn. Dit in tegenstelling tot een zeer dichte radiator die bijvoorbeeld gebruikt worden voor waterkoeling, waarbij er juist van uitgegaan wordt dat er een fan gebruikt wordt.

Maar bindt mij er niet op vast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 16:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

MrScratch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Setup werkt toch niet helemaal naar tevredenheid op deze manier. Heb er 10 PWM fans aan hangen, maar voor het goede moeten de fans op ongeveer de minimumstand worden gezet en dan komt er een af en aan ratelend geluid uit de fans. Dit verdwijnt als ik de fans op een hardere stand zet, maar dan is het geluid weer te hard. Het is voor mijn vriendin in haar woonkamer, dus ik ben er extra op gebrand om het goed te doen.

Zou dit nog kunnen verbeteren door er een andere regelaar op te zetten of is dit een probleem van de PWM fans? Ik meen op andere plekken ook gelezen te hebben dat er mensen waren die issues hadden met PWM fans op hele lage toerentallen.
Inmiddels een andere regelaar ertussen gezet. Deze: https://www.tinytronics.n...-spanningsregelaar-module

Daarmee is heb ik op sommige snelheden nog steeds een beetje geratel, maar hiermee is het beter mogelijk een snelheid te vinden die EN stil is EN niet ratelt. Dus hiermee heb ik het naar tevredenheid geregeld.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Heb in mn ouwe Radiator put 3x artic f14 silent geplaatst. Aanvoertemp 58 graden.
Het duurde gisterochtend 3,5uur om op te warmen van 17,5 naar 20 graden zonder de fans.
Vanochten met de fans duurde het evenlang?
Nachttemp en wind hetzelfde.
Woonkamer is ca 120M3.
Fans draaien goed op 12volt, doe ik iets verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgmIRTHl5q2m0xF76fCSMEO5yRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRW1ynEJApbNIYCJWqv8oIug.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
In zoverre valt mij op....
- Slechts een deel voorzien van fans.
- Waar moet de convector zijn lucht vandaan halen met die dichte plank ertegenaan?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
ptr1968 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:45:
Heb in mn ouwe Radiator put 3x artic f14 silent geplaatst. Aanvoertemp 58 graden.
Het duurde gisterochtend 3,5uur om op te warmen van 17,5 naar 20 graden zonder de fans.
Woonkamer is ca 120M3.
[Afbeelding]
Er lijkt nu inderdaad geen aanvoer te kunnen zijn van koude lucht. Waarom heb je die verticale plank er tegen aangezet?Nu draaien de fans wel, maar zal er amper een luchtstroom zijn die de warmte converteert.

En waarom heb je de fans zo ver uit elkaar? En waarom heb je tussen de fans ook weer hout? Daarmee maak je dat gedeelte van de radiator juist weer minder effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Die verticale plank zat er al en gaat niet tot de bodem, 11cm los voor koude lucht trek.
Hout van fans was even om te proberen beter van metaal inderdaad.
Ik dacht qua flow van 3x 73M3/h wel genoeg zou zijn?
40% van radiator is bedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
ptr1968 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:57:
Die verticale plank zat er al en gaat niet tot de bodem, 11cm los voor koude lucht trek.
Hout van fans was even om te proberen beter van metaal inderdaad.
Ik dacht qua flow van 3x 73M3/h wel genoeg zou zijn?
40% van radiator is bedekt.
Kun je beter de fans er los opleggen, wellicht met een kleine afstandhouder en die houten plaat waar de fans inzitten wegdoen of grote gaten inzagen. Nu maak je een deel effectiever en een deel veel minder effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Zijn hier mensen met ervaring met een Climatebooster in Jaga Tempo type 10 - 070? De maten in de Jaga zijn 'precies genoeg', krijg je dan teveel resonantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Bowen_HAFX schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Kun je beter de fans er los opleggen, wellicht met een kleine afstandhouder en die houten plaat waar de fans inzitten wegdoen of grote gaten inzagen. Nu maak je een deel effectiever en een deel veel minder effectief.
Had ze vanacht er los op liggen met 2cm ruimte tussen fan en lamellen.
Maar nog steeds zelfde opwarmtijd.

Zou 3 te weinig zijn? Woonkamer is 100m3
Of 800 toeren fan te laag?
Voel maar klein beetje luchtverplaatsing op halve meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:06
MrScratch schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Inmiddels een andere regelaar ertussen gezet. Deze: https://www.tinytronics.n...-spanningsregelaar-module

Daarmee is heb ik op sommige snelheden nog steeds een beetje geratel, maar hiermee is het beter mogelijk een snelheid te vinden die EN stil is EN niet ratelt. Dus hiermee heb ik het naar tevredenheid geregeld.
10 fans en standaard draadjes? Ik zat in dubio over een PWM maar neig ook naar een spanningsregelaar omdat ik ze gewoon heel langzaam wil laten draaien, en ze gewoon aan/uit moeten obv een tempsensor.. dus niet harder/zachter.. gewoon zo stil en laag mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

ptr1968 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Denk het wel. Mijn put van 5 meter ligt helemaal vol en heeft zeker zin.

Omdat los er opleggen geen oplossing was ivm onthoofde Lego™ poppetjes heb ik ze met dun staaldraad strak tegen de onderkant van de put gehangen.

Uitzetten resulteerde gelijk in een warmtepomp die harder gaat werken na een paar minuten.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
@stuffer, Hoeveel heb je er inhangen en welk type?

En kan je wat over de opwarmtijd zeggen sochtens, hoeveel % sneller?

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
ptr1968 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Ik ben absoluut geen expert voor de duidelijkheid. Maar als ik het zo afschat aan de hand van jouw opmerking dat de plank 40% van de hele convector was, lijken de 3 ventilatoren uiteindelijk slechts zo'n 20~25% van de hele convector te 'bedekken'.

Ik heb wel eens gelezen dat een booster voor zo'n 25% verbetering geeft qua warmte afgifte bij lagere temperaturen. Dit betekent dus dat uiteindelijk dat jij, aangezien slechts een 1/5 van de convector 25% beter is, zo'n 5% verschil in vermogensafgifte hebt gerealiseerd. Dus je hoeft geen halvering van de opwarmingstijd te verwachten.

Heb je de convector trouwens al een keer goed schoongemaakt? Veel stof zorgt ook voor rendementsverlaging. Schoonspuiten met een compressor ofzo?

Wellicht heb je hier iets aan, of dat er een Tweaker is die hier iets zinnigers over kan zeggen. :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Bowen_HAFX op 15-01-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:06
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Ik ben absoluut geen expert voor de duidelijkheid. Maar als ik het zo afschat aan de hand van jouw opmerking dat de plank 40% van de hele convector was, lijken de 3 ventilatoren uiteindelijk slechts zo'n 20~25% van de hele convector te 'bedekken'.

Ik heb wel eens gelezen dat een booster voor zo'n 25% verbetering geeft qua warmte afgifte bij lagere temperaturen. Dit betekent dus dat uiteindelijk dat jij, aangezien slechts een 1/5 van de convector 25% beter is, zo'n 5% verschil in vermogensafgifte hebt gerealiseerd. Dus je hoeft geen halvering van de opwarmingstijd te verwachten.

Heb je de convector trouwens al een keer goed schoongemaakt? Veel stof zorgt ook voor rendementsverlaging. Schoonspuiten met een compressor ofzo?

Wellicht heb je hier iets aan, of dat er een Tweaker is die hier iets zinnigers over kan zeggen. :Y
Om heel eerlijk te zijn vind ik het wat prutswerk, althans, zo ziet het er wel uit :P
Begin met een gedegen plan, hoeveel ventilatoren? Hoe groot? Hoe ga ik het frame maken?
Dit lijkt een stuk hout die de helft bedekt en dus opstijgende warmte belemmert met 3 kleine ventilatoren erop.. ik vind het niet heel gek dat dit weinig zin heeft.. kijk wat mensen hier hebben. Het verschil is wel groot dus ik zou zeggen: doe t nu goed en meet het nog een keer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:51
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Is die 25% niet wat conservatief? Bij de Jagas gaat het typisch om minimaal 2x meer vermogen als ik het goed heb. Toename hangt nogal af van de hoogte (schoorsteen) en enkele of dubbele uitvoering. Weet niet hoe dit bij een typische convectorput zit, maar zou het verschil echt zo groot zijn?

Mijn eigen overzichtje (geen garanties ;)). Groen is data van Jaga, geel is geschat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLFZ9lbARa4d88PZZ8GmrNQOCVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJDxqGSErPhuB6RKbNxIZUSl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@everb Bij inschakelen van de ventilatoren reageert de warmteafgifte meteen en dus ook de retourtemperatuur. De doorstroming blijft sowieso gelijk. Als je dus de retourtemperatuurverlaging op de JAGA zelf monitored kan je met de bekende formules de relatieve "boost" waarschijnlijk redelijk goed schatten.
Is zomaar een spontaan idee.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37
Ik heb dezelfde set gekocht als @Inaldt nog bedankt daarvoor!

Ik heb alleen een vraag, hoe werkt die spanningsregelaar? Ik wil de fans langzamer laten draaien.
Er gebeurt alleen weinig als ik aan het schroefje van de spanningsregelaar draai.

Ik gebruik dus deze:
Spanningsregelaar https://www.tinytronics.n...-spanningsregelaar-module

[ Voor 10% gewijzigd door NRJ020 op 15-01-2022 18:58 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
dunklefaser schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:57:
@everb Bij inschakelen van de ventilatoren reageert de warmteafgifte meteen en dus ook de retourtemperatuur. De doorstroming blijft sowieso gelijk. Als je dus de retourtemperatuurverlaging op de JAGA zelf monitored kan je met de bekende formules de relatieve "boost" waarschijnlijk redelijk goed schatten.
Is zomaar een spontaan idee.
Goed punt. Ik meet een groot verschil in retourtemperatuur met/zonder. Bij een aanvoer van 45 graden scheelt het al snel 5 graden (retour van 40 naar 35). Welke formules bedoel je precies?

Edit: net nog even gemeten. Bij 43 aanvoer ga ik van 39 retour naar 34.
(Jaga type 10, 240x35. Pompsnelheid stand 3 op een Calenta 40C, 15 F9 fans op 800? rpm)

[ Voor 22% gewijzigd door everb op 15-01-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
NRJ020 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:58:

Ik heb alleen een vraag, hoe werkt die spanningsregelaar? Ik wil de fans langzamer laten draaien.
Er gebeurt alleen weinig als ik aan het schroefje van de spanningsregelaar draai.

Ik gebruik dus deze:
Inderdaad door het schroefje te draaien. Heb je een multimeter om te meten op welk voltage je de fans nu hebt draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37
HowsMyApple schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Inderdaad door het schroefje te draaien. Heb je een multimeter om te meten op welk voltage je de fans nu hebt draaien?
Oké daar heb ik nog niet aan gedacht. Zal is proberen te meten terwijl ik draai. Dank je!!

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:57

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@everb Ik bedoel natuurlijk de formule om warmteafgifte/warmtetransport te berekenen:
m.a.w. Q = flow x c x Δ T ;
=> bij constante! flow is de warmteafgifte (onder bepaalde randvoorwaarden) proportioneel aan Δ T

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 15-01-2022 21:24 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
dunklefaser schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:10:
@everb Ik bedoel natuurlijk de formule om warmteafgifte/warmtetransport te berekenen:
m.a.w. Q = flow x c x Δ T ;
=> bij constante! flow is de warmteafgifte (onder bepaalde randvoorwaarden) proportioneel aan Δ T
Dank! Klopt het dat de 'C' de warmtecapaciteit van het water is en dus ook constant is in het vergelijk met/zonder DBE? Never mind...moet beter leren zoeken. "c = soortelijke warmte van het materiaal"

Als ik dus het verschil in deltaT als indicatie van de 'boost' neem zit mijn voorbeeld Jaga dus op een goede 100% hogere warmteafgifte.

[ Voor 9% gewijzigd door everb op 15-01-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 16:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

ID-College schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:47:
[...]

10 fans en standaard draadjes? Ik zat in dubio over een PWM maar neig ook naar een spanningsregelaar omdat ik ze gewoon heel langzaam wil laten draaien, en ze gewoon aan/uit moeten obv een tempsensor.. dus niet harder/zachter.. gewoon zo stil en laag mogelijk :)
Nu wat langer mee getest en toch weer iets geratel gekregen. Heb nog een echte PWM controller in de bestelling staan en hoop met die toch iets betere resultaten te krijgen. Vriendin kan er wel mee leven, maar ik ben toch iets meer een autist met dit soort dingen. Het moet toch goed te krijgen zijn.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
ID-College schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:22:
[...]

Om heel eerlijk te zijn vind ik het wat prutswerk, althans, zo ziet het er wel uit :P
Begin met een gedegen plan, hoeveel ventilatoren? Hoe groot? Hoe ga ik het frame maken?
Dit lijkt een stuk hout die de helft bedekt en dus opstijgende warmte belemmert met 3 kleine ventilatoren erop.. ik vind het niet heel gek dat dit weinig zin heeft.. kijk wat mensen hier hebben. Het verschil is wel groot dus ik zou zeggen: doe t nu goed en meet het nog een keer :)
:) het was slechts tijdelijk om te experimenteren, heb het ook zonder het hout geprobeerd; hetzelfde verschil in aan en retour temp, aanvoer 58 en retour 48 graden.

Ga nu wat grotere jongens proberen: 5 fans 200mm van 220M3/h, heb deze nu besteld:
https://www.conrad.nl/p/t...200-x-200-x-30-mm-1208209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

ptr1968 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:48:
@stuffer, Hoeveel heb je er inhangen en welk type?

En kan je wat over de opwarmtijd zeggen sochtens, hoeveel % sneller?

tnx
Type weet ik niet meer maar het zijn 14cm noctua's en net geteld 15 stuks. Ze hangen er al 6-7 jaar onder. Ook in het gasketel tijdperk maakte het veel verschil zeker met aanwarmen. Nooit gemeten maar het is er wel comfortabeler door.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
ptr1968 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:45:
Woonkamer is ca 120M3.
[Afbeelding]
Gaat er wel voldoende water door?
Schoon aan de onderzijde?
Strak inbouwen is de beste manier, lucht moet door de convector niet erlangs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwTPFMa3JvMA6ksV6G0nOWQIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ5ZpZIbXdNw52gWsQJcicKf5JI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eyctO4iZQD4DN0mpzk0Cf9EQ.jpg?f=user_large

Aanvoer 58 graden bij de comvector en wat is daar de retour temperatuur?
Edit: ik zie het al 58/48 dat lijkt niet verkeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 16-01-2022 14:14 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Seafarer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Gaat er wel voldoende water door?
Schoon aan de onderzijde?
Strak inbouwen is de beste manier, lucht moet door de convector

Aanvoer 58 graden bij de comvector en wat is daar de retour temperatuur?
Edit: ik zie het al 58/48 dat lijkt niet verkeerd.
Ja , net gekeken zat wel behoorlijk stof onder, niet zoveel als op je foto. Heb t wat schoongemaakt.
Hij zit aan beide kanten wel strak en water gaat er genoeg door, heb de kraan geknepen om 10 graden verschil te krijgen paar weken terug.
Zal het vd week proberen met 5 grotere fans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-03 08:44
NRJ020 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:58:

Ik gebruik dus deze:
De spanningsregelaar even omdraaien :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fwas
Bedankt voor het delen! Deze setup heb ik vrijwel geheel gekopieerd en inmiddels 20 P14's draaien verdeeld over 3 convectorputten. Ik heb het voltage sterk teruggeschroegd (voltage nog niet gemeten) waardoor je de fans niet hoort. Het is te merken dat de woonkamer sneller opwarmt en de cv aanvoertemperatuur heb ik inmiddels met 14 graden teruggeschroefd _/-\o_ .

Het verschil in setup is dat ik rubber fan mounts heb gebruikt om resonatiegeluid tegen te gaan en vervolgens heb ik ze direct op de convectorput heb geplaatst.

Impressie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2rCjNKsp3yX3RtBHA8lMnAAx5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qE1Z5h7lRUFmResdoLlCc6MO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door fwas op 17-01-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
@fwas Klopt het dat je de fans aan elkaar hebt doorgelust? En hoe heb je je 1e fan aan je spanningsregelaar verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwas
HowsMyApple schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:45:
@fwas Klopt het dat je de fans aan elkaar hebt doorgelust? En hoe heb je je 1e fan aan je spanningsregelaar verbonden?
Zoek een fan met PST, dan kun je ze vanuit de doos 'daisy chain' doorlussen. Je kan eventueel nog een PWM verlengkabel kopen mochten de fans ver uit elkaar liggen.

Aansluitschema vind je hier (Connecting the Fan -> In a DIY project) https://support.arctic.de/f14-pwm-pst-co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

ptr1968 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:52:
[...]

:) het was slechts tijdelijk om te experimenteren, heb het ook zonder het hout geprobeerd; hetzelfde verschil in aan en retour temp, aanvoer 58 en retour 48 graden.

Ga nu wat grotere jongens proberen: 5 fans 200mm van 220M3/h, heb deze nu besteld:
https://www.conrad.nl/p/t...200-x-200-x-30-mm-1208209
Het schot tegen de convector is voor de natuurlijke convectie. Daarom aan de onderkant ook vrij van de bodem van de put. Met ventilatoren er op wordt de natuurlijke convectie vervangen door geforceerde convenctie. Dat is vooral van belang bij lage aanvoertemperatuur omdat er dan nog nauwelijks natuurlijke convectie overblijft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X44yDuCYuCFYCzJ8zRnNp6bSWCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tu0XseSJ90ulVZw6p0UjbMyu.jpg?f=user_large
Plaatje geleend van @Seafarer
Put strak volleggen met ventilatoren en het schot lekker laten waar het is. Ik weet niet of ventilatoren die jij nu besteld hebt mijn keuze zou zijn. Ze lijken langs de randen niet recht. Daarmee loop je de kans dat ze meer "false lucht gaan aantrekken die weer wordt afgeblazen voordat ze ooit de convector gezien hebben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRrjboqrNYeB8tXKOfQUkFI2gzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XG6tRIye3vZzC1e1YokThlGZ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwFPNwQXe13g7qtnbiNVXiYMJc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Em6v0gJZtmP1pux3xsSlyyDB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
fwas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Zoek een fan met PST, dan kun je ze vanuit de doos 'daisy chain' doorlussen. Je kan eventueel nog een PWM verlengkabel kopen mochten de fans ver uit elkaar liggen.

Aansluitschema vind je hier (Connecting the Fan -> In a DIY project) https://support.arctic.de/f14-pwm-pst-co
Er is idd een setje F14 PWM PST naar me onderweg :)
De reden waarom ik het vroeg is omdat ik in dit topic een paar mensen dupont kabeltjes heb zien gebruiken. Dus in de GND en VCC van de 4pin en dan naar de - + van je spanningsregelaar.
Maar ik vraag me dus af hoeveel current die dupontkabeltjes kunnen hebben? Ik hoop namelijk 10 fans te gaan gebruiken, wat dus neer komt op zo'n 1.2A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwas
HowsMyApple schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:00:
[...]

De reden waarom ik het vroeg is omdat ik in dit topic een paar mensen dupont kabeltjes heb zien gebruiken. Dus in de GND en VCC van de 4pin en dan naar de - + van je spanningsregelaar.
Maar ik vraag me dus af hoeveel current die dupontkabeltjes kunnen hebben? Ik hoop namelijk 10 fans te gaan gebruiken, wat dus neer komt op zo'n 1.2A.
Op de manier heb ik het aangesloten inderdaad.
De maximale ampere van deze chinese kabeltjes kan ik inderdaad ook niet vinden. Wel een goed punt, ben wel benieuwd naar de meningen van andere. Ik heb op dit moment 12 fans aangesloten (vooralsnog) zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Vergeef een oude noob zijn gebrek aan kennis.

Ik heb sinds een weekje een Speedcomfort Mono geplaatst, dit werkt aardig in de ruimte waar ie zit (ouderwetse radiator, geen convector). Ik overwoog er dus meer aan te schaffen, tot ik dit topic zag. :)

Ik zag de setup van @Inaldt , die ziet er interessant uit, maar nu zit ik even naar de prijzen te kijken: de hele setup zoals in die post komt op ongeveer 60 euro. Dat is net zoveel als een Speedcomfort Mono, maar dan nog wel met een hoop gefröbel erbij. Wat is nu precies dan de toegevoegde waarde van het zelf bouwen? Meer luchtverplaatsing en daardoor efficiënter ofzo?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Bra-Jo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:25:

Ik heb sinds een weekje een Speedcomfort Mono geplaatst, dit werkt aardig in de ruimte waar ie zit (ouderwetse radiator, geen convector). Ik overwoog er dus meer aan te schaffen, tot ik dit topic zag. :)

Ik zag de setup van @Inaldt , die ziet er interessant uit, maar nu zit ik even naar de prijzen te kijken: de hele setup zoals in die post komt op ongeveer 60 euro. Dat is net zoveel als een Speedcomfort Mono, maar dan nog wel met een hoop gefröbel erbij. Wat is nu precies dan de toegevoegde waarde van het zelf bouwen? Meer luchtverplaatsing en daardoor efficiënter ofzo?
De ventilatortjes van de Speedcomfort zijn te klein. Heb ooit ook zon ding gekocht om uit te proberen, maar er weer snel af gegooit. Heb het ding nog wel ergens liggen. Deed nauwelijks iets op convectoren en schakelt in op een niet regelbaar vast punt rond 33 graden. Dat werkt met lage temperatuur verwarming voor geen meter. Mijn maximale aanvoertemperatuur zit rond 30 à 32 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwas
Bra-Jo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:25:

Ik heb de Speedcomfort teruggebracht. De fans maakte veel geluid, als je alle convectoren wilde bedekken was je veel geld kwijt, de RPM kan je niet reguleren en je kan inderdaad de temperatuur niet instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door fwas op 17-01-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Copitano @fwas Tnx beiden. :) Het is dus een combinatie van efficiëntie en blaaskracht, kort gezegd. Dan toch maar eens kijken om wat te gaan hobbyen. Alleen even zien hoe ik het het beste kan doen met een enkelplaats radiator.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

HowsMyApple schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Heb hier al jaren 24xF9 en 12xF14 aan een 6A 12V adapter hangen. Als je de afzonderlijke amperages optelt zit ik per set op ca. 3,6 A. Nooit problemen mee gehad. Is Wel met een PWM controler er tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHl-350MrdvFcFquH13xv5fUCOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB1m7HYnI95ogc9VJMYQxlKA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
Bra-Jo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:08:
@Copitano @fwas Tnx beiden. :) Het is dus een combinatie van efficiëntie en blaaskracht, kort gezegd. Dan toch maar eens kijken om wat te gaan hobbyen. Alleen even zien hoe ik het het beste kan doen met een enkelplaats radiator.
Eventueel ook op Marktplaats een vervangende radiator van bijv. type 21 of 22 zoeken. Dan is het ook heel makkelijk om daaronder ventilatortjes te hangen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwas
hansvk schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Eventueel ook op Marktplaats een vervangende radiator van bijv. type 21 of 22 zoeken. Dan is het ook heel makkelijk om daaronder ventilatortjes te hangen.
Je krijgt dan ook een bulk extra vermogen van je radiator, waardoor je cv aanvoertemperatuur ook al verlaagd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

hansvk schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Ja ben ik aan het overwegen. Eerst binnenkort (advies over en daarna hopelijk plaatsen van) een hybride warmtepomp, en kijken of de enkelplaats daarmee nog genoeg warmte biedt. Zo niet, dan komt er of een jaga of een normale T22, tzt even kijken hoe het zit met capaciteit in combinatie met de plek die ik ervoor heb hier.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Hele mooie projecten die jullie tonen! Ik wil ook echt aan de slag, op meerdere plekken in huis moet ik echt aan de slag met boosteren want op 30 graden komt er betrekkelijk weinig warmte uit mijn Jaga's.

Maar wat mij opvalt, het wordt snel een dure hobby! Een batterij F14's voor één convector kost je al gauw 30-40 euro, dan nog de regelapparatuur en je bent zo €50 verder voor een convector van 90x60 die ik van marktplaats heb voor €25...

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Gieliovd520 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:33:
Hele mooie projecten die jullie tonen! Ik wil ook echt aan de slag, op meerdere plekken in huis moet ik echt aan de slag met boosteren want op 30 graden komt er betrekkelijk weinig warmte uit mijn Jaga's.

Maar wat mij opvalt, het wordt snel een dure hobby! Een batterij F14's voor één convector kost je al gauw 30-40 euro, dan nog de regelapparatuur en je bent zo €50 verder voor een convector van 90x60 die ik van marktplaats heb voor €25...
En vergeet de kwaliteit voeding niet. Gekozen voor een Meanwell en was zowaar nog het duurste onderdeel van het geheel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
[quote]Copitano schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Afbeelding
Plaatje geleend van @Seafarer

Soort "upgrade" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-06 20:40
Ik zit hier sinds een paar dagen mee te lezen. Mooie projecten en wat een boel informatie! In eerste instantie schrok dat af en overwoog ik even een marktoplossing aan te schaffen. Maar de verhalen hier geven de burger moed!

Ik schrijf mijn stappen maar even uit hier, het kan mogelijk een reactie opleveren van iemand die zo aardig is mee te denken, en voor mensen die eenzelfde plan hebben biedt dit mogelijk een extra perspectief. Ik heb zelf het lezen van andermans ervaringen als prettig ervaringen, in het helpen van een zoeken naar een oplossing voor de eigen situatie.

We zijn onlangs verhuisd, en we hebben flink last van koudeval aan de achterzijde. Over een maand wordt daar een boel enkelglas vervangen, dus dat gaat al flink schelen hopelijk (vloeren en daken zijn gelukkig wel al goed geisoleerd). Maar ondertussen functioneert de convectorput totaal niet en krijgen de overige 2 radiatoren de woonkamer onvoldoende warm, het betreft dan ook een hoge kamer van 3.10m, die convector blijkt echt nodig qua capacteit en qua tochtwering van de slecht geisoleerde achterpui.
Ik heb weinig verstand van c.v installaties en electra maar toch maar ingedoken, aangezien ik in het verleden eigenlijk geen goede ervaringen heb gehad met monteurs, installatie opgeleverd en een radiator wordt warm en daarna moet je zelf maar vogelen hoe je alles in orde krijgt.

Afijn. De convectorput nav informatie op dit forum nog eens kritisch onderzocht. De inbouw blijkt niet op orde. 1 van de 3 ondersteunen is verkeerd om geplaatst, waardoor de eigenlijke convector daar een paar centimeter van de wand afstaat. Daarnaast bevat de 3m brede bak geen tussenschotten voor een degelijke schoorsteenfunctie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNP27oUi6jC-pZrVFFQQWaWS6JA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29BOTnIs6OLGEINMJMV4yJ8C.jpg?f=fotoalbum_large

Die ondersteun is onmogelijk om te draaien zonder de hele convector te moeten demonteren. Maar met wat wrikken is het gelukt om hem toch goed tegen de muur te plaatsen met het keerschot er tegenaan gefixeerd. Gelijk ook even alles goed uitgezogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGWRkgDDBT4mFHpYz922nZ_qnnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AD574fCoCoQDfIzMES9jbZCd.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens voor nu even met eenvoudig karton enkele tussenschotten geplaatst en met enkele wigs het keerschot strak tegen de convector gefixeerd.
Deze simpele oplossingen hebben al een flinke boost gegeven merk ik, over de volledige breedte van de convector wordt nu vrij goed warme lucht afgegeven en we voelen echt warme lucht in de hele woonkamer.

Momenteel aan de slag met de vervolgstap: ventilatoren plaatsen. De convector zelf is maar 10 centimeter breed, ik ben van plan om 120mm fans bovenop te plaatsen, steunend deels op de bovenkant van het keerschot en een nog aan te leggen steunlatje aan de muurzijde. Dit is mogelijk omdat er tussen de bovenzijde van het keerschot en rooster nog 6cm ruitme is. Daarmee sluit ik ook gelijk een deel van die ruimte af. Alternatief zou ik voor kleinere fans moeten gaan die wel dichter op de convectorgeplaatst kunnen worden, maar qua prijs/kwaliteit en stilte neig ik naar de 120mm oplossing.

Samengevat hier was mijn eureka moment dat ik kritisch heb gekeken naar de inbouw en dat het oplossen van die problemen al voor een aanzienlijke verbetering hebben gezorgd. Ondanks dat er dubbelglas komt en de convector nu al beter presteert ga ik zeker nog de ventilatoren aanbrengen, in de hoop een hogere warmeopbrengst en rendement te realiseren, met hopelijk ook een iets lager gasverbruik tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Croqy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:44:
Ik zit hier sinds een paar dagen mee te lezen. Mooie projecten en wat een boel informatie! In eerste instantie schrok dat af en overwoog ik even een marktoplossing aan te schaffen. Maar de verhalen hier geven de burger moed!

Ik schrijf mijn stappen maar even uit hier, het kan mogelijk een reactie opleveren van iemand die zo aardig is mee te denken, en voor mensen die eenzelfde plan hebben biedt dit mogelijk een extra perspectief. Ik heb zelf het lezen van andermans ervaringen als prettig ervaringen, in het helpen van een zoeken naar een oplossing voor de eigen situatie.

We zijn onlangs verhuisd, en we hebben flink last van koudeval aan de achterzijde. Over een maand wordt daar een boel enkelglas vervangen, dus dat gaat al flink schelen hopelijk (vloeren en daken zijn gelukkig wel al goed geisoleerd). Maar ondertussen functioneert de convectorput totaal niet en krijgen de overige 2 radiatoren de woonkamer onvoldoende warm, het betreft dan ook een hoge kamer van 3.10m, die convector blijkt echt nodig qua capacteit en qua tochtwering van de slecht geisoleerde achterpui.
Ik heb weinig verstand van c.v installaties en electra maar toch maar ingedoken, aangezien ik in het verleden eigenlijk geen goede ervaringen heb gehad met monteurs, installatie opgeleverd en een radiator wordt warm en daarna moet je zelf maar vogelen hoe je alles in orde krijgt.

Afijn. De convectorput nav informatie op dit forum nog eens kritisch onderzocht. De inbouw blijkt niet op orde. 1 van de 3 ondersteunen is verkeerd om geplaatst, waardoor de eigenlijke convector daar een paar centimeter van de wand afstaat. Daarnaast bevat de 3m brede bak geen tussenschotten voor een degelijke schoorsteenfunctie:

[Afbeelding]

Die ondersteun is onmogelijk om te draaien zonder de hele convector te moeten demonteren. Maar met wat wrikken is het gelukt om hem toch goed tegen de muur te plaatsen met het keerschot er tegenaan gefixeerd. Gelijk ook even alles goed uitgezogen.

[Afbeelding]

Vervolgens voor nu even met eenvoudig karton enkele tussenschotten geplaatst en met enkele wigs het keerschot strak tegen de convector gefixeerd.
Deze simpele oplossingen hebben al een flinke boost gegeven merk ik, over de volledige breedte van de convector wordt nu vrij goed warme lucht afgegeven en we voelen echt warme lucht in de hele woonkamer.

Momenteel aan de slag met de vervolgstap: ventilatoren plaatsen. De convector zelf is maar 10 centimeter breed, ik ben van plan om 120mm fans bovenop te plaatsen, steunend deels op de bovenkant van het keerschot en een nog aan te leggen steunlatje aan de muurzijde. Dit is mogelijk omdat er tussen de bovenzijde van het keerschot en rooster nog 6cm ruitme is. Daarmee sluit ik ook gelijk een deel van die ruimte af. Alternatief zou ik voor kleinere fans moeten gaan die wel dichter op de convectorgeplaatst kunnen worden, maar qua prijs/kwaliteit en stilte neig ik naar de 120mm oplossing.

Samengevat hier was mijn eureka moment dat ik kritisch heb gekeken naar de inbouw en dat het oplossen van die problemen al voor een aanzienlijke verbetering hebben gezorgd. Ondanks dat er dubbelglas komt en de convector nu al beter presteert ga ik zeker nog de ventilatoren aanbrengen, in de hoop een hogere warmeopbrengst en rendement te realiseren, met hopelijk ook een iets lager gasverbruik tot gevolg.
Ik hoop niet dat je gefrusteerd wordt van mijn post.

Ik hoop in hemels naam dat je HR++ of nog beter hebt genomen voor de hele achtergevel. En dan komt tie, doordat je dit gedaan hebt behoort de convector aan de raamzijde te zitten. Edit; Hij zit al aan de raam kant. |:(

Het tussen schot moet van onderzijde convector tot tegen de latjes van het rooster lopen. (en niet anders). Schotjes plaatsen (desnoods karton) haaks op de convector om de 50 cm. Om contractie een beetje te vermijden en een betere schoorsteen werking te krijgen. De convector dient aan alle zijden opgesloten te zijn zodat je 100 mm of 90mm ventilatortjes geen lucht van naast de convector aanzuigen. Het moet echt door de lamellen gezogen worden.
Hij is schoon? aan de onderzijde.

leesvoer:
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4409990/606181.pdf

Mocht je die convector gaan verplaatsen dan zou ik er een andere inhangen (voor zover mogenlijk) en dan een dubbele nemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large
Edit: Enfin hij zit al aan de goede kant. En soms kun je een T11 al voor een paar tientjes op marktplaats krijgen.

Hopenlijk heb je er wat aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
Seafarer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:30:
[...]

Ik hoop niet dat je gefrusteerd wordt van mijn post.

Ik hoop in hemels naam dat je HR++ of nog beter hebt genomen voor de hele achtergevel. En dan komt tie, doordat je dit gedaan hebt behoort de convector aan de raamzijde te zitten.

Het tussen schot moet van onderzijde convector tot tegen de latjes van het rooster lopen. (en niet anders). Schotjes plaatsen (desnoods karton) haaks op de convector om de 50 cm. Om contractie een beetje te vermijden en een betere schoorsteen werking te krijgen. De convector dient aan alle zijden opgesloten te zijn zodat je 100 mm of 90mm ventilatortjes geen lucht van naast de convector aanzuigen. Het moet echt door de lamellen gezogen worden.
Hij is schoon? aan de onderzijde.

leesvoer:
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4409990/606181.pdf

Mocht je die convector gaan verplaatsen dan zou ik er een andere inhangen (voor zover mogenlijk) en dan een dubbele nemen.[Afbeelding]

Hopenlijk heb je er wat aan. :)
Alle info meengenomen, dank je wel!
Gelukkig zit de convector nu al aan de raamzijde, dat heb ik misschien niet goed verwoord in mijn post. Het nieuwe glas betreft inderdaad HR++. Ik heb heel secuur de hele convector schoongezogen.

Goed, vervolgstap nu dan zal zijn om een verlenging op het tussenschot te plaatsen zodat dit netjes aansluit op het rooster en extra schoorsteenschotjes te plaatsen. De convector zit nu wel mooi strak tegen de wand al, die is mooi gefixeerd. Ik zal dan inderdaad naar de 10cm fans gaan kijken. Zou ik die dan best direct op de convector plaatsen, of is enige verhoging aan te raden?

Daarna afwachten hoe het geheel werkt als ook het dubbelglas is geplaatst. Een grotere convector plaatsen is dan inderdaad het overwegen waard.

Hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Croqy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:48:
[...]

Alle info meengenomen, dank je wel!
Gelukkig zit de convector nu al aan de raamzijde, dat heb ik misschien niet goed verwoord in mijn post. Het nieuwe glas betreft inderdaad HR++. Ik heb heel secuur de hele convector schoongezogen.

Goed, vervolgstap nu dan zal zijn om een verlenging op het tussenschot te plaatsen zodat dit netjes aansluit op het rooster en extra schoorsteenschotjes te plaatsen. De convector zit nu wel mooi strak tegen de wand al, die is mooi gefixeerd. Ik zal dan inderdaad naar de 10cm fans gaan kijken. Zou ik die dan best direct op de convector plaatsen, of is enige verhoging aan te raden?

Daarna afwachten hoe het geheel werkt als ook het dubbelglas is geplaatst. Een grotere convector plaatsen is dan inderdaad het overwegen waard.

Hartelijk dank voor het meedenken!
Ik had niet goed gekeken. De foto is overduidelijk.

Als je de nieuwe Jaga DBE opzoekt dan zitten de ventilatortjes niet direct op de lamellen. Ik krijg ook het idee dat minimaal 20 tot 30 mm erboven beter werkt.
Maar hierboven zijn voldoende posts geschreven van mensen die ze er direct bovenop gelegd hebben(viltje ertussen) en er helemaal blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
Bij mij liggen ze direct op de convector, wel met anti vibratie rubbertjes
https://tweakers.net/pric...ns-rubber-fan-mounts.html

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
En bij mij zitten ze weer 15-20cm boven de lamellen en dat werkt kennelijk ook...mits er niet teveel valse lucht aangezogen kan worden vermoed ik.

Ik zou zeggen dat hoe groter de spatiering van je fans hoe groter de afstand moet zijn van de lamellen om ze allemaal effectief te benutten.

[ Voor 36% gewijzigd door everb op 17-01-2022 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Croqy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het werkt beter om de ventilatoren een centimeter of twee boven de convector te hangen. Zelf heb ik een lange convector met daarop 24 Arctic F9 ventilatoren (zie de testopstelling een paar posts hiervoor). Hier liggen ze in de convenctor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Hooa2c53yu3piyJn5SZkYuwPms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mqu5NCtB7x0WFIHgRxdCGLod.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de duurdere PWM PST CO versie waar ik oorspronkelijk mee geëxpirimenteerd heb. Later ben ik overgestapt op de veel goedkopere F9 silent. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98AYbGcKlrcAu4lSF-5q-wBG7pM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ymzjSdBBggRKqCeoVHsIDY2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uL0iEEgYIm6hT6xvarfVBa21poQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLMxkPIsnv8fRHyYVbkodxMA.jpg?f=fotoalbum_large
Deze liggen op de slaapkamer van mijn dochter, met een draaiknop kun je de snelheid verder verlagen. Je hoort ze nauwelijks, zeker niet als je ze onder in de put net boven de convector monteert. Zorg wel dat je ze er makkelijk uit kunt halen om ze schoon te maken, want dat ik zo nu en dan echt geen overbodige luxe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
Copitano schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:39:
[...]

Het werkt beter om de ventilatoren een centimeter of twee boven de convector te hangen. Zelf heb ik een lange convector met daarop 24 Arctic F9 ventilatoren (zie de testopstelling een paar posts hiervoor). Hier liggen ze in de convenctor.
[Afbeelding]
Dit is de duurdere PWM PST CO versie waar ik oorspronkelijk mee geëxpirimenteerd heb. Later ben ik overgestapt op de veel goedkopere F9 silent. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze liggen op de slaapkamer van mijn dochter, met een draaiknop kun je de snelheid verder verlagen. Je hoort ze nauwelijks, zeker niet als je ze onder in de put net boven de convector monteert. Zorg wel dat je ze er makkelijk uit kunt halen om ze schoon te maken, want dat ik zo nu en dan echt geen overbodige luxe ;)
Super dank je. Ja ik had je vorige posts al nauwlettend gelezen. Mooie setups heb je gemaakt en goeie adviezen gegeven, en tof ook om je metingen van de temperatuur te zien (ik overweeg dat ook als vervolgprojectje te doen om wat gerichter metingen door het huis te kunnen doen mbt afstelling van de cv)

Als ik vragen mag, wat heb jij gebruikt om de ventilatoren te verhogen, zonder dat je hierdoor ongewenste resonantie hebt?

De arctic 9 pmw/pst heb ik in value packs per 5 kunnen kopen, voor minder dan 6 euro per stuk. Schijnbaar kun je die handig doorlussen, wat het voor een leek als ik wat makkelijker houdt. Gezien de prijs gooi ik gelijk de hele convector er ook maar vol mee. Ik stel ze verder niet met PMW in, maar met een voltage afsteller. Ik heb een 12v 3a adapter en eentje van 2a, even kijken of ik die verdeel of dat ik er toch maar een ruimere adapter voor aanschaf, met 1 kabel is het wel wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:49
Copitano schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:17:
[...]

Heb hier al jaren 24xF9 en 12xF14 aan een 6A 12V adapter hangen. Als je de afzonderlijke amperages optelt zit ik per set op ca. 3,6 A. Nooit problemen mee gehad. Is Wel met een PWM controler er tussen.
[Afbeelding]
Welke PWM controller gebruik je en welke thermostaat?
Ik dacht dat de W1209 veel gebruikt berd, maar dit lijkt me een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-06 11:53

Guldan

Thee-Nerd

@Bowen_HAFX het is erg mooi geworden. Ik vraag mij echter een ding af. Hoe zit het vast tegen de onderkant van de radiator? Heb je magneetjes gebruikt?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Guldan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:19:
@Bowen_HAFX het is erg mooi geworden. Ik vraag mij echter een ding af. Hoe zit het vast tegen de onderkant van de radiator? Heb je magneetjes gebruikt?
Ja, ik heb imbedded neodymium magneetjes gebruikt met een diameter van 6mm. Deze erin geperst met een drupje loctite. Per ventilator in principe 2 magneetjes. En het kunststof deel is ook ~0.2mm kleiner dan de afmeting van de radiator en klemt dus ook een beetje. Al met al zit het stevig vast.

Je kunt de magneetjes zien in een foto die ik een tijdje geleden heb gepost in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Bowen_HAFX op 18-01-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-06 09:22
Compleet nieuw in dit topic, dus allereerst dank voor alle informatie die hier toch al te vinden is.
Als eerste mijn huidige situatie:
Tussenwoning 1978, zover ik weet niet extra geïsoleerd behalve dubbel glas.
Woonkamer en keuken staan normaal gezien in open verbinding waarbij de keuken een relatief kleine T20 radiator heeft en de woonkamer een grote design radiator, welke dan volgens mij ook een T20 moet zijn.
Over de benedenverdieping echter nog geen klagen.
Sinds het hele covid gebeuren werk ik vooral thuis en heb ik een slaapkamer in gebruik genomen als kantoor. Sinds een tijdje TADO radiatorknoppen aangeschaft om het gasverbruik te drukken. Dit eigenlijk naar volle tevredenheid.
Echter merk ik dat het op mijn kantoor bij koude dagen wel heel lang duurt alvorens het behaaglijk is.
Op kantoor hangt een T11 radiator van ongeveer 135cm breed en 60cm hoog.
Ik heb mijn reguliere CV ketel op 60 graden ingesteld (als het goed is). En heb geprobeerd de ingaande en uitgaande temperatuur van de radiator te meten, waarbij ik op ingaand 57C en uitgaand 47C zie.
Nu heb ik eigenlijk 3 mogelijkheden in mijn hoofd om het comfort te verhogen, dus sneller behaaglijk warm.
1. Radiator folie achter de verwarming plakken.
2. Geforceerde convectie m.b.v. ventilatoren, zowel zelfbouw als commercieel in overweging. De huidige ruimte tussen plaat en muur (dus over de convector) is grofweg 4.5cm.
3. T11 vervangen door T21 (Al dan niet in combinatie met 2.), maar geen gevoel bij de benodigde verandering in het leiding dan wel ophang werk.

Wat is jullie suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-06 11:53

Guldan

Thee-Nerd

Bowen_HAFX schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:
[...]

Ja, ik heb imbedded neodymium magneetjes gebruikt met een diameter van 6mm. Deze erin geperst met een drupje loctite. Per ventilator in principe 2 magneetjes. En het kunststof deel is ook ~0.2mm kleiner dan de afmeting van de radiator en klemt dus ook een beetje. Al met al zit het stevig vast.

Je kunt de magneetjes zien in een foto die ik een tijdje geleden heb gepost in dit topic.
Ah ze zitten dus aan de zijkant geplakt. Was mij nog niet opgevallen op de foto.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
rw1994 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:21:
Compleet nieuw in dit topic, dus allereerst dank voor alle informatie die hier toch al te vinden is.
Als eerste mijn huidige situatie:
Tussenwoning 1978, zover ik weet niet extra geïsoleerd behalve dubbel glas.
Woonkamer en keuken staan normaal gezien in open verbinding waarbij de keuken een relatief kleine T20 radiator heeft en de woonkamer een grote design radiator, welke dan volgens mij ook een T20 moet zijn.
Over de benedenverdieping echter nog geen klagen.
Sinds het hele covid gebeuren werk ik vooral thuis en heb ik een slaapkamer in gebruik genomen als kantoor. Sinds een tijdje TADO radiatorknoppen aangeschaft om het gasverbruik te drukken. Dit eigenlijk naar volle tevredenheid.
Echter merk ik dat het op mijn kantoor bij koude dagen wel heel lang duurt alvorens het behaaglijk is.
Op kantoor hangt een T11 radiator van ongeveer 135cm breed en 60cm hoog.
Ik heb mijn reguliere CV ketel op 60 graden ingesteld (als het goed is). En heb geprobeerd de ingaande en uitgaande temperatuur van de radiator te meten, waarbij ik op ingaand 57C en uitgaand 47C zie.
Nu heb ik eigenlijk 3 mogelijkheden in mijn hoofd om het comfort te verhogen, dus sneller behaaglijk warm.
1. Radiator folie achter de verwarming plakken.
2. Geforceerde convectie m.b.v. ventilatoren, zowel zelfbouw als commercieel in overweging. De huidige ruimte tussen plaat en muur (dus over de convector) is grofweg 4.5cm.
3. T11 vervangen door T21 (Al dan niet in combinatie met 2.), maar geen gevoel bij de benodigde verandering in het leiding dan wel ophang werk.

Wat is jullie suggestie?
Ik zou vooral eerst ook controleren of:
- is het wattage van je radiator voldoende in relatie tot de op te warmen ruimte?
zo niet, dan loont het inderdaad om voor een grotere radiator te gaan. Of, afhankelijk van hoe lang je nog verwacht thuis te werken, een electrische kachel bij te plaatsen. Dit laatste is natuurlijk makkelijk en snel te realiseren.

- hoe staat het met de circulatie van je installatie:
1. is je installatie op orde (waterduk cv rond de 2 bar en recentelijk nog ontlucht)
2. is de radiator voldoende warm over de gehele breedte. Zo niet dan kan je de radiator mogelijk nog effectiever verwarmen door je installatie waterzijdig in te regelen. Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810

Verder is radiatorfolie aanbrengen op elke radiator echt een no-brainer, gelijk doen. Het is goedkoop, kost weinig moeite en het helpt iets. Maar verwacht geen acute baanbrekende resultaten.

In dit topic zijn diverse voorbeelden te vinden van tweakers die dmv ventilatoren het comfort hebben kunnen verhogen, je boost je convector of radiator er wel degelijk mee. Ik denk dat het bij een convector beter werkt, omdat hierbij het principe van luchtverplaatsing de primaire factor is en bij een radiator straling. Bij een radiator kun je de fans onder je radiator plaatsen zodat je lucht erdoor heen blaast. Bij een convector leg je ze erop, die trekt dan lucht van onder door de convector en blaast dit de kamer in. Ik ga zelf nu ook door met ventilatoren om mijn convectorput effectiever te laten werken, dat was primair voor comfort maar als het bevalt ga ik denk ik ook andere radiatoren voorzien van ventilatoren als het bijdraagt aan een vermindering van gasverbruik.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
Croqy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Ik zou vooral eerst ook controleren of:
- is het wattage van je radiator voldoende in relatie tot de op te warmen ruimte?
zo niet, dan loont het inderdaad om voor een grotere radiator te gaan. Of, afhankelijk van hoe lang je nog verwacht thuis te werken, een electrische kachel bij te plaatsen. Dit laatste is natuurlijk makkelijk en snel te realiseren.

- hoe staat het met de circulatie van je installatie:
1. is je installatie op orde (waterduk cv rond de 2 bar en recentelijk nog ontlucht)
2. is de radiator voldoende warm over de gehele breedte. Zo niet dan kan je de radiator mogelijk nog effectiever verwarmen door je installatie waterzijdig in te regelen. Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810

Verder is radiatorfolie aanbrengen op elke radiator echt een no-brainer, gelijk doen. Het is goedkoop, kost weinig moeite en het helpt iets. Maar verwacht geen acute baanbrekende resultaten.

In dit topic zijn diverse voorbeelden te vinden van tweakers die dmv ventilatoren het comfort hebben kunnen verhogen, je boost je convector of radiator er wel degelijk mee. Ik denk dat het bij een convector beter werkt, omdat hierbij het principe van luchtverplaatsing de primaire factor is en bij een radiator straling. Bij een radiator kun je de fans onder je radiator plaatsen zodat je lucht erdoor heen blaast. Bij een convector leg je ze erop, die trekt dan lucht van onder door de convector en blaast dit de kamer in. Ik ga zelf nu ook door met ventilatoren om mijn convectorput effectiever te laten werken, dat was primair voor comfort maar als het bevalt ga ik denk ik ook andere radiatoren voorzien van ventilatoren als het bijdraagt aan een vermindering van gasverbruik.

Succes!
Bedankt voor de reactie!
De installatie is mooi op druk, heb een kraan voor een thermostaatkraan moeten vervangen en hierdoor dus de gehele installatie moeten aftappen en opnieuw vullen.
Radiator wordt ook goed warm over de gehele breedte.
Ik ga er naar kijken, en gelijk de radiator folie plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 09:29
Hallo, ik heb een vraag.
Is het mogelijk om de onderstaande kolomradiator te boosten dmv ventilatoren?

Of moet ik dit in een apart topic doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kJ0IHdd9tJGPze-OLay-pHktIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rxoz76FaUz9aLZnJbCglSFOk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to4p_4lEnniIJJ59X0BRTvsyAnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3qEKgorUVy1zNgZMRwS0IMi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
drogba schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:35:
Hallo, ik heb een vraag.

Of moet ik dit in een apart topic doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik van het doorlezen van dit forum en het doorlezen van de eisen van commerciële systemen begrijp kan dit niet. Ergens ook wel logisch gezien je door de gehele open structuur heel moeilijk een luchtstroom kan forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
Dat klinkt logisch, ik had stille hoop dat het wel zou kunnen. Ook niet als je de ventilatoren aan de achterzijde laat blazen. Er zit een vensterbank op dat de luchtstroom een beetje zou kunnen reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Dat zou ik nou echt ook een radiator noemen en dus zo goed als geen convectie. Hij moet het dus hebben van warmte-uitstraling en dus hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:53
@drogba Ik denk dat het wel effect heeft.

ventilatoren forceren extra lucht langs metaal en daardoor meer warmteoverdracht.

Ik zou het gewoon proberen.
Eventueel kan je eens bellen met climatebooster.nl. Zij hadden in het verleden plannen om ook voor kolomradiatoren een product aan te bieden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@drogba Ik zou het zeker proberen. Hij staat onder een vensterbank, dus vrije convectie wordt ernstig belemmerd. Alles wat je doet levert winst op :)
Neem een 80mm regenpijp, laat er van één of twee kanten een fan in blazen en boor over de lengte elke paar centimeter (liefst de afstand tussen de leden) een gat (~10 mm). Leg hem er bovenop zodat hij onder de vensterbank vandaan blaast of er onder, of achter. Door inductie wordt de hele luchtstroom verhoogd en de turbulentie verbetert de warmteoverdracht.
Doe gelijk wat radiatorfolie erachter en onder de vensterbank (je hoeft het niet te zien om het te laten werken, plak het op de muur waar het niet opvalt en planten houden niet van warme voeten).

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 19-01-2022 13:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcyzj5dyr2N6pFMUwImbkNUf7w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxF9AcO3r3Z6Q96fzCLiidiX.jpg?f=fotoalbum_large

Radiatorfolie wordt moeilijk met een raam, wordt een afweging ; esthetica of besparing. En 's avonds gaan de gordijnen dicht dus blijft de warmte beter in huis.

Wat betreft gaten boren, dat wordt een hele moeilijke discussie met de vrouw O-) en die ga ik verliezen vrees ik.

[ Voor 9% gewijzigd door drogba op 19-01-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:53
@drogba Is dat raam wel dubbelglas?
anders evt ook nog kozijnfolie overwegen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
BarryH schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:49:
@drogba Is dat raam wel dubbelglas?
anders evt ook nog kozijnfolie overwegen.
Ja dat is dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Flappie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Welke PWM controller gebruik je en welke thermostaat?
Ik dacht dat de W1209 veel gebruikt berd, maar dit lijkt me een andere?
Copitano in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
De links werken mogelijk niet meer (al vier jaar geleden). Maar ze zijn nog te vinden. Even goed googelen. Ik zie dat ze fors duurder geworden zijn. Ik kocht ze destijds voor € 2 resp. € 7 per stuk bij Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
drogba schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:38:
[Afbeelding]

Radiatorfolie wordt moeilijk met een raam, wordt een afweging ; esthetica of besparing. En 's avonds gaan de gordijnen dicht dus blijft de warmte beter in huis.

Wat betreft gaten boren, dat wordt een hele moeilijke discussie met de vrouw O-) en die ga ik verliezen vrees ik.
Gaten boren in de pvc pijp voor de duidelijkheid, niet in de radiator :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Copitano schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:39:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de duurdere PWM PST CO versie waar ik oorspronkelijk mee geëxpirimenteerd heb. Later ben ik overgestapt op de veel goedkopere F9 silent. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen hoe je al die Silent fans hebt gekoppeld/door gelust? Gewoon pc fan splitters aan elkaar gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Freakster86 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Mag ik vragen hoe je al die Silent fans hebt gekoppeld/door gelust? Gewoon pc fan splitters aan elkaar gekoppeld?
De spijker op z'n kop! Gewoon met Y splitters.
EDIT: het liefst zo kort mogelijk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 19-01-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
Bowen_HAFX schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Gaten boren in de pvc pijp voor de duidelijkheid, niet in de radiator :p
Ik ging uit van gaten boren in de vensterbank 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Croqy schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Ik stel ze verder niet met PMW in, maar met een voltage afsteller. Ik heb een 12v 3a adapter en eentje van 2a, even kijken of ik die verdeel of dat ik er toch maar een ruimere adapter voor aanschaf, met 1 kabel is het wel wat makkelijker.
De ventilatoren liggen bij mij tweezijdig op een kunststof L profiel en zitten met magneetjes in de kast en op de muur met goede kwaliteit 2 zijdig schuimplakband (dat laatste gaat alleen goed bij temperaturen onder ca. 35 graden in de kast). De ruimte die over is duw ik stukjes neopreen schuimband tussen. Dat heb ik ooit gekocht in een watersportwinkel voor mijn boot en had ik nog over ;)

Let wel op dat je voeding zwaar genoeg is. Voor de 24 F9's gebruik ik 12 V 6A met en glaszekering er tussenvan 4 A. De F9's die ik gebruik zijn 0.16A/stuk. Dus 24 * 0,16 = 3,85 A. Dan is je 3A en zeker je 2A niet zwaar genoeg.
Hoe het precies zit met de benodigde draaddiameter krijg ik nog niet helemaal de vinger achter. Als ik dat uitreken met (stroom*2*draadlengte):(56*%spanningval*spanning) kom ik op veel dikkere draaddiameters uit dan die van de F9 zijn. 56 is in de formule een vast getal voor de geleidbaarheid van koperdraad. De reciproke daarvan 1/56 is de soortelijke weerstand en die kom ik ook vaak tegen in formules op het internet.
Over wat de maximale spanningsval mag zijn kom ik verschillende meningen tegen die uiteenlopen van 1% tot 7%. Bij 3 meter draad (enkele afstand) en een spanningsval van 7% kom ik dan uit op 0,5 mm² (of AWG 20) Voor de ventilatoren boeit de spanningsval eigenlijk niet eens zo. Dan draaien ze gewoon iets langzamer net als dat je de spanning bewust knijpt.

Interessanter is de warmteontwikkeling in de draad.
Hoeveel Ampere je per mm² koper doorsnede er door mag jagen, daar verschillen de meningen nogal over(voor de goede orde: ik ben géén elektricien) .Wat ik vaak tegen kom is 10 A per 1 mm². Dat zou beteken bij bij 4 A een minimale draaddiameter van 0,4 mm² Dat is AWG 21 of meer gangbaar hier is 0,5 mm².

Toch geeft de veel dunnere draad van de ventilatoren geen probleem. De draden worden niet eens voelbaar warm. Wat ik in sommige tabellen met draaddikte en toelaatbaar aantal Ampere per mm² wel zie is dat het toelaatbaar aantal Ampere toeneemt naarmate de draad dunner wordt. De verklaring die daar voor gegeven wordt is dat de draad zijn warmte beter kwijt kan. Dat klinkt aannemelijk.Maar waar je dan voor hele dunne draden (AWG 24-AWG 30) mee mag rekenen heb ik nog niet kunnen vinden.

Wellicht zijn hier tweakers met echt verstand van zaken die daar meer over kunnen zeggen?

[ Voor 21% gewijzigd door Copitano op 20-01-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Dat is zo absurd, daar had ik niet eens aan gedacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Wat mij opviel bij de PST fans is dat het 'doorlus' deel een grotere kabeldikte heeft dan de kabel die richting fan gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L-i5C4-sh1DZhTuyofUZF73HWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjO6dRAYYkD0MjM7AjwRtWog.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
drogba schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:38:
[Afbeelding]

Waarom die vensterbank niet hoger? Heb je gelijk beter stroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

everb schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:35:
Wat mij opviel bij de PST fans is dat het 'doorlus' deel een grotere kabeldikte heeft dan de kabel die richting fan gaat.
Hoeveel stroom verwacht je door die draadjes? En wat betekent dat dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:14:
[...]
Hoeveel stroom verwacht je door die draadjes? En wat betekent dat dus?
Door het dunne draadje richting fan (AWG24?) gaat alleen de max stroom van een fan, dus die is niet interessant.

Door het dikkere 'doorlus' draadje (AWG26, zie eerdere foto), gaat de gecombineerde stroom van alle fans die daar achter komen. Ik ben daar met max 6 fans (~0,6A) conservatief gaan zitten.

Iemand met kennis van zaken die een uitspraak kan doen over de max stroom over AWG26 bij 12V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamaarnee
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-06 10:30
drogba schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:35:
Hallo, ik heb een vraag.
Dat kan zeker, ik heb hier onder 1 van mijn kolomradiatoren 6 12cm fans hangen. Bij mij staat een bank voor deze radiator, hierdoor blijft de warmte hangen achter de bank / onder de vensterbank.

De fans zorgen er voor dat de warmte beter weg kan. Het zal vast minder effect hebben dan bij bijvoorbeeld een t22, maar het werkt wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:37:
[...]Iemand met kennis van zaken die een uitspraak kan doen over de max stroom over AWG26 bij 12V?
Das een kwestie van als Tweaker in Google zetten toch?
https://www.google.com/search?q=AWG26+maximale+stroom
https://shopdelta.eu/awg-waarde_l18_aid938.html
https://www.circuitsonline.net/forum/view/150525

Beiden komen uiteraard op:
AWG26, ong. 0.4mm maximaal 0.377A .

In de 2e link staat ook:
Daar komt ook nog eens bij dat 10 meter draad ongeveer 1,4Ω is.
Je verliest dan ongeveer 1,7V per ader.
Dus per meter verlies dan dus 1,7/10=0.17 Volt. Je weet zelf hoeveel meter het is.....

Lijkt me geen aanrader....voor conservatief 0,6A...
Conservatief.. ? Op basis waarvan, dat mis ik.
We hebben liever de echte door de fabrikant opgegeven stroom per fan en het aantal fans.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 20-01-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:46:
[...]
Das een kwestie van als Tweaker in Goolge zetten toch?
https://www.google.com/search?q=AWG26+maximale+stroom
https://shopdelta.eu/awg-waarde_l18_aid938.html
https://www.circuitsonline.net/forum/view/150525

Beiden komen uiteraard op:
AWG26, ong. 0.4mm maximaal 0.377A .

In de 2e link staat ook:

[...]

Dus per meter verlies dan dus 1,7/10=0.17 Volt. Je weet zelf hoeveel meter het is.....

Lijkt me geen aanrader....voor conservatief 0,6A...
Conservatief.. ? Op basis waarvan, dat mis ik.
We hebben liever de echte door de fabrikant opgegeven stroom per fan en het aantal fans.
Tuurlijk heb ik gezocht, maar als je dan waarden vindt die behoorlijk uit elkaar liggen vraag ik het liever aan iemand met kennis. De eerste hit geeft bij mij 2A, de tweede hit 1A etc.

Aangezien Arctic zelf aangeeft dat je 5 fans mag doorlussen lijkt me die 0,377A dus niet te kloppen. Wat ik zo snel kon vinden van AWG26 is 0,6A wel degelijk conservatief plus dat ik de fans nooit op 100% laat lopen. My 2 cents...

Edit: F9 Pwm fans, max 0,15A, zat dus iets mis. Max amperage dus niet 0,6A maar 0,9A.

Edit2: ik vraag me nu af of ik de AWG waardes wel correct heb, vanavond even kijken op de bedrading.

[ Voor 7% gewijzigd door everb op 20-01-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drogba
jamaarnee schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Dat kan zeker, ik heb hier onder 1 van mijn kolomradiatoren 6 12cm fans hangen. Bij mij staat een bank voor deze radiator, hierdoor blijft de warmte hangen achter de bank / onder de vensterbank.

De fans zorgen er voor dat de warmte beter weg kan. Het zal vast minder effect hebben dan bij bijvoorbeeld een t22, maar het werkt wel !
Dat klink goed, heb je foto's? Wellicht via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@everb Het is dan handig wat je zelf vindt in de vraag erbij te zetten.... nu zitten we dubbelwerk te doen.
Mijn 1e link bevat een tabel, die is erg duidelijk. Zo zoek ik zelf ook altijd op wat mag.
En de 2e link geeft exact hetzelfde weer maar waar dan een praktijkgeval besproken wordt.
De eerste hit geeft bij mij 2A
Dat klopt ... staat bij mij ook ca 2A, maar wel bij de kolom die alleen geldt als het een aardraad is...als voeding maar ca 0,36A.
Als je je eigen resultaat gepost had, was de kans groot dat dit daar ook het geval was. Dan was het meteen duidelijk geweest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf0ktVjGHWCELZyw0o_E3D4pJXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIHzcnCIwFCdUUSiicMI1nw4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door route99 op 20-01-2022 09:54 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 54 Laatste