LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 31 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:45
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:43:
@everb Het is dan handig wat je zelf vindt in de vraag erbij te zetten.... nu zitten we dubbelwerk te doen.
Mijn 1e link bevat een tabel, die is erg duidelijk. Zo zoek ik zelf ook altijd op wat mag.
En de 2e link geeft exact hetzelfde weer maar waar dan een praktijkgeval besproken wordt.

[...]
Dat klopt ... staat bij mij ook ca 2A, maar wel bij de kolom die alleen geldt als het een aardraad is...als voeding maar ca 0,36A.
Als je je eigen resultaat gepost had, was de kans groot dat dit daar ook het geval was. Dan was het meteen duidelijk geweest
[Afbeelding]
Misschien ligt het aan mij, maar ik ervaar je reacties als wat aanvallend. Ik vraag niemand om dingen uit te zoeken, ik vraag aan iemand met parate kennis om ons enige zekerheid te geven. De 2A en 1A waren ter indicatie.

Inhoudelijk: Arctic zelf geeft (indirect) aan dat 5 fans prima door te lussen zijn, en zetten de deur zelfs open naar 2A over de PST kabel. Een F9 fan doet volgens spec max 0,15A @ 12V, dus 5x is 0,75A.

https://www.arctic.de/en/...%20the%20Case%20Fan%20Hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:43
everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Aangezien Arctic zelf aangeeft dat je 5 fans mag doorlussen lijkt me die 0,377A dus niet te kloppen. Wat ik zo snel kon vinden van AWG26 is 0,6A wel degelijk conservatief plus dat ik de fans nooit op 100% laat lopen. My 2 cents...

Daar wordt gezegd dat de aanbeveling van niet meer dan 5 fans te maken heeft met het mogelijk niet genoeg power kunnen leveren vanaf het moederbord, waardoor de fans mogelijk niet of langzamer zullen draaien. Dat lijkt mij voor ons niet relevant aangezien we dat toch al met een voltage of pwm regelaar zullen doen.

Daarnaast zijn er hier volgens mij al flink wat voorbeelden voorbij gekomen waar men hetzelfde heeft gedaan. Zie de foto's van @Copitano waar hij er bijvoorbeeld 24 heeft liggen op een convector (al kon ik daar zo snel niet uit opmaken of die ook zijn doorgelust of dat er een x aantal gesplit zijn en apart gevoed worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:07:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar ik ervaar je reacties als wat aanvallend. Ik vraag niemand om dingen uit te zoeken, ik vraag aan iemand met parate kennis om ons enige zekerheid te geven. De 2A en 1A waren ter indicatie.
Zo ervaar ik het zelf niet. Het is voor de helpers puur handig om te weten waar de info vandaan komt die je aangeeft. En ik gaf ook aan dat ca 0,36A het max is, met link. Daar ga je imho dus dik over heen.
En je hebt nog een tip erbij gekregen dat er nog meer data zijn die jou blijkbaar afgeleid hebben. Dat kan dus gebeuren, je hoeft niet alles te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:47:
[...]
Zo ervaar ik het zelf niet. Het is voor de helpers puur handig om te weten waar de info vandaan komt die je aangeeft. En ik gaf ook aan dat ca 0,36A het max is, met link. Daar ga je imho dus dik over heen.
En je hebt nog een tip erbij gekregen dat er nog meer data zijn die jou blijkbaar afgeleid hebben. Dat kan dus gebeuren, je hoeft niet alles te weten.
Je toon staat me echt niet aan. Ik haak af.

Edit:
@Bowen_HAFX ... ik zie 'm nog even niet, maar dat zal wel zijn omdat ik het lijdend voorwerp ben ;)

@Route99 ...je komt op z'n minst wat belerend over, zeker je laatste zin.

De reden dat ik op zoek was naar een EXPERT mening is dat de discussie niet zo simpel lijkt. Genoeg verschillende antwoorden te vinden op het www. We kunnen elkaar om de oren slaan met diverse bronnen die elkaar tegenspreken, maar dat schiet niet zo op toch? Acrtic lijkt zich er in ieder geval niet echt druk om te maken...

[ Voor 32% gewijzigd door everb op 20-01-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 07:21
everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Je toon staat me echt niet aan. Ik haak af.
Deze reactie doet mij een beetje aan het volgende filmpje _O- :
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100020264_c2776c13

Om ook nog iets constructies toe te voegen, op wiki kun je vinden dat de amperage afhangt van de temperatuur bestendigheid van de isolatie en natuurlijk de lengte van het draad met de voltage drop:

Wikipedia: American wire gauge

Maximale amperage van de ventilatoren is ongeveer 0.15A bij 12V. Veel mensen runnen slechts op ~20% van maximaal vermogen. Je kunt dus gerust veel meer dan 5 ventilatoren eraan hangen. Het is wel verstandig dan eventueel een zekering er tussen te hangen, zodat je toch niet per ongeluk een keer alles vol aanzet, waardoor isolatie wegsmelt en alsnog kortsluiting krijgt.

En anders doe je twee of drie strengen in parallel.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-06 12:43
Bowen_HAFX schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Deze reactie doet mij een beetje aan het volgende filmpje _O- :
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100020264_c2776c13

Om ook nog iets constructies toe te voegen, op wiki kun je vinden dat de amperage afhangt van de temperatuur bestendigheid van de isolatie en natuurlijk de lengte van het draad met de voltage drop:

Wikipedia: American wire gauge

Maximale amperage van de ventilatoren is ongeveer 0.15A bij 12V. Veel mensen runnen slechts op ~20% van maximaal vermogen. Je kunt dus gerust veel meer dan 5 ventilatoren eraan hangen. Het is wel verstandig dan eventueel een zekering er tussen te hangen, zodat je toch niet per ongeluk een keer alles vol aanzet, waardoor isolatie wegsmelt en alsnog kortsluiting krijgt.

En anders doe je twee of drie strengen in parallel.
Ik ben een nul op het gebied van electronica, nu bezig met een convectorput bekleding van 25 arctic f9 ventilatoren. Die draaien 12v 0.09a. Ik knijp het voltage af naar het minimum voor het stilte effect. Ik heb dit nog niet gemeten, zo even een multimeter halen.

Ik heb nu een aantal uur een testsetup draaien met 5 fans. Denk je dat ik dit veilig kan draaien met 25 stuks aan een 12 3a adapter? met 25*0,09a kom ik op 2,25a totaal, dus dat zou moeten kunnen. Maar nu lees ik hier het verhaal over isolatie en weet ik wat, heeft dat er nog invloed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Croqy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Ik ben een nul op het gebied van electronica, nu bezig met een convectorput bekleding van 25 arctic f9 ventilatoren. Die draaien 12v 0.09a. Ik knijp het voltage af naar het minimum voor het stilte effect. Ik heb dit nog niet gemeten, zo even een multimeter halen.

Ik heb nu een aantal uur een testsetup draaien met 5 fans. Denk je dat ik dit veilig kan draaien met 25 stuks aan een 12 3a adapter? met 25*0,09a kom ik op 2,25a totaal, dus dat zou moeten kunnen. Maar nu lees ik hier het verhaal over isolatie en weet ik wat, heeft dat er nog invloed op?
Ik ben ook een 'noob' op elektronica gebied, maar als je het even behoorlijk vereenvoudigt, dan is het vrij simpel.

Wanneer 'stroom' door een draad loopt, dan ondervindt deze weerstand. De weerstand resulteert in een verlaging van spanning en dus een vermogensverlies. Deze energiestroom moet ergens naar toe en dat is warmte. Dus als jij een hele dunne draad neemt, dan zal deze opwarmen ten gevolge van de weerstand die stroom ondervindt.

Wanneer wordt het gevaarlijk? Nou, als de stroom te groot is zal er een behoorlijke warmteproductie zijn. Als dit meer is dan de isolatie van het draad aankan, dan komt de draad bloot te liggen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

Een specificatie die aangehouden moet worden is niet meer dan 1.3A voor 26AWG (even vanuitgaande dat het daadwerkelijk 26 is, want ik heb geen idee), met een draadisolatie die niet meer dan 60 graden aankan. Dus je moet ervoor zorgen dat er nooit meer dan 1.3A kan gaan lopen.

Als jij een 12v 3A voeding hebt en je hebt 1 aanvoer draad vanuit de voeding die alle 24 fans in parallel zet, maar wel het daisychain doorlus kabeltje gebruikt, dan kan in het eerste deel van de kabel een amperage van 3.6A ontstaan bijvoorbeeld door een instellingsfout/PWM controller die ermee ophoudt/etc waardoor alle fans voluit gaan draaien. Dit kan jouw voeding niet leveren, maar toch is 3A veel hoger dan veilig wordt geacht. Op dat moment kan dus de boel verkeerd gaan. Lijkt mij persoonlijk niet verstandig, tenzij je een zekering ervoor hebt hangen op de plus van 1.2A om er zeker van te zijn dat eerst de zekering doorbrandt voordat er ongelukken gebeuren.

Wat je ook kan doen, is meerdere aanvoer kabels vanuit de voeding laten lopen en waarbij 1 kabel dus nooit meer dan 1.3A krijgt te verwerken (1.3A/0.15A ~8 fans). Dus als je 24 fans wilt aansluiten zou je minimaal 3 strengen vanuit de connector van je PWM PCB moeten laten lopen in parallel (ervan uitgaande dat de PCB het wel aan kan, want ik weet niet de specificaties hiervoor).

Hopelijk schijnt dit een beetje licht op de zaak. Wees wel verantwoordelijk en hou gewoon een marge. Het staat dag en nacht aan en je wilt geen afgebrand huis omdat je hebt lopen bezuinigen op een paar Euro.

----DISCLAIMER----
Je kunt hieraan geen rechten ontlenen noch de Tweaker @Bowen_HAFX verantwoordelijk stellen voor mogelijke schade die veroorzaakt wordt door jouw DBE unit :+

[ Voor 6% gewijzigd door Bowen_HAFX op 20-01-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
Bowen_HAFX schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Ik ben ook een 'noob' op elektronica gebied, maar als je het even behoorlijk vereenvoudigt, dan is het vrij simpel.

Wanneer 'stroom' door een draad loopt, dan ondervindt deze weerstand. De weerstand resulteert in een verlaging van spanning en dus een vermogensverlies. Deze energiestroom moet ergens naar toe en dat is warmte. Dus als jij een hele dunne draad neemt, dan zal deze opwarmen ten gevolge van de weerstand die stroom ondervindt.

Wanneer wordt het gevaarlijk? Nou, als de stroom te groot is zal er een behoorlijke warmteproductie zijn. Als dit meer is dan de isolatie van het draad aankan, dan komt de draad bloot te liggen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

Een specificatie die aangehouden moet worden is niet meer dan 1.3A voor 26AWG (even vanuitgaande dat het daadwerkelijk 26 is, want ik heb geen idee), met een draadisolatie die niet meer dan 60 graden aankan. Dus je moet ervoor zorgen dat er nooit meer dan 1.3A kan gaan lopen.

Als jij een 12v 3A voeding hebt en je hebt 1 aanvoer draad vanuit de voeding die alle 24 fans in parallel zet, maar wel het daisychain doorlus kabeltje gebruikt, dan kan in het eerste deel van de kabel een amperage van 3.6A ontstaan bijvoorbeeld door een instellingsfout/PWM controller die ermee ophoudt/etc waardoor alle fans voluit gaan draaien. Dit kan jouw voeding niet leveren, maar toch is 3A veel hoger dan veilig wordt geacht. Op dat moment kan dus de boel verkeerd gaan. Lijkt mij persoonlijk niet verstandig, tenzij je een zekering ervoor hebt hangen op de plus van 1.2A om er zeker van te zijn dat eerst de zekering doorbrandt voordat er ongelukken gebeuren.

Wat je ook kan doen, is meerdere aanvoer kabels vanuit de voeding laten lopen en waarbij 1 kabel dus nooit meer dan 1.3A krijgt te verwerken (1.3A/0.15A ~8 fans). Dus als je 24 fans wilt aansluiten zou je minimaal 3 strengen vanuit de connector van je PWM PCB moeten laten lopen in parallel (ervan uitgaande dat de PCB het wel aan kan, want ik weet niet de specificaties hiervoor).

Hopelijk schijnt dit een beetje licht op de zaak. Wees wel verantwoordelijk en hou gewoon een marge. Het staat dag en nacht aan en je wilt geen afgebrand huis omdat je hebt lopen bezuinigen op een paar Euro.

----DISCLAIMER----
Je kunt hieraan geen rechten ontlenen noch de Tweaker @Bowen_HAFX verantwoordelijk stellen voor mogelijke schade die veroorzaakt wordt door jouw DBE unit :+
Nuttige info, dank je wel hiervoor! Je hebt gelijk een zekering tussenplaatsen is wel het minste wat ik nog kan doen.

Zou je voor mij willen checken of deze redenering dan klopt?

- ik schroef middels een regulerende module het voltage terug naar 6v.
- deze stroom gaat naar mijn 25 aan elkaar gekoppelde ventilatoren. Die hebben een door de fabrikant opgegeven vermogen van 12v 0.09a.
- ik draai maar op half vermogen, 6v, dus de stroomsterkte neemt rechtevenredig af. de totale stroom is dan dus: 25 *0.045a = 1.125a op 6v.
- mocht mijn regulerende module het begeven, dan verdubbelt het gevraagde vermogen en zit ik op 2.25a (12v)
- Ik moet ervoor zorgen dat onder geen omstandheid de gevraagde stroom in ampère de toegestane limiet van mijn kabels overschreidt.

Nu lees ik verschillende waardes voor de max AWG26 current. Dit komt op diverse site op 0,36A uit. Dat is nog altijd een factor 3 kleiner dan dat ik in mijn setup nodig zou hebben.

Ik heb net een multimeter gekocht. Ik ga denk ik maar eens wat tests doen met telkens 5 extra fans eraan en dan bij de regulator meten wat daar de stroom is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Voor een eerste proto erg content. De andere kant iets minder robuust uitvoeren denk ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA78q4Pu-vlDaPh57FsPXx2Pb2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvpWpmQErdqDGBW9Jm5b0pxO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYr8iGVTdEiNERYVDzypfPBGpsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlAkDYNwOb5FqwQTOGM8upW8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:11
@DateTime.Now nice. Ook een fototje van het geheel op zijn plek? :*)
Is het voor een kleine radiator aangezien het maar 3 fans zijn?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Kire88 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:50:
@DateTime.Now nice. Ook een fototje van het geheel op zijn plek? :*)
Is het voor een kleine radiator aangezien het maar 3 fans zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz95iSM_LFrOqpR2E0xI3jpPkaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmOkVJshFhzH4LDU6btF1Q0s.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad een kleine radiator. Heb 3 van deze kleintjes op 60m2, hoop met de ventilatoren naar een lagere aanvoer temperatuur te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Oke, nog even beter gekeken en nagevraagd bij m'n Voron clubje:

https://www.powerstream.com/Wire_Size.htm

Er staan twee waarden voor toegestane amperage: 2.2A en 0.4A.

Dit zijn twee conservatieve waarden voor twee verschillende situaties. De 2.2A is voor een vrij hangend draad, die dus erg goed de warmte kwijt kan aan de buitenlucht. 0.4A is voor het geval de draad in een bundel van draden zit.

De 1.3A zit er ergens tussen in. Ik heb in ieder geval 7 fans doorgelust en huis staat nog niet in brand. Maar 24 lijkt mij dus niet heel verstandig. Daarnaast, mocht om 1 of andere reden een fan tot stilstand komen door een vinger ofzo, dan kan de amperage ook omhoog schieten (stall torque).

Gebruik anders gewoon even zo'n ding:
https://www.onlinekabelsh...IM4BQift1-xMaAvOwEALw_wcB

Maar weten we zeker dat de kabel van Arctic maar 26 is? Wie heeft dat gevonden/gemeten? Ik kan het niet vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Bowen_HAFX op 20-01-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-06 09:22
Croqy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:24:
[...]
- ik schroef middels een regulerende module het voltage terug naar 6v.
- deze stroom gaat naar mijn 25 aan elkaar gekoppelde ventilatoren. Die hebben een door de fabrikant opgegeven vermogen van 12v 0.09a.
- ik draai maar op half vermogen, 6v, dus de stroomsterkte neemt rechtevenredig af. de totale stroom is dan dus: 25 *0.045a = 1.125a op 6v.
Klopt wel ongeveer, al zijn vermogen en voltage andere eenheden: P [W] = U [V] * I [A]
Dus theoretisch gezien is het halveren van het voltage het verdubbelen van het amperage om hetzelfde vermogen te leveren.
Nu zijn vermogen en voltage bij gelijke weerstand van de fan (benadering van de realiteit, niet volledig waar) te zien in de formule P = U^2 / R.
Dus halvering van het voltage van 12 naar 6 volt geeft een vermogen van 25%. Dus een halvering van het voltage zorgt voor een kwart van het vermogen dat dan weer door de helft van het amperage kan worden verzorgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
Bowen_HAFX schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:44:
Oke, nog even beter gekeken en nagevraagd bij m'n Voron clubje:

Dit zijn twee conservatieve waarden voor twee verschillende situaties. De 2.2A is voor een vrij hangend draad, die dus erg goed de warmte kwijt kan aan de buitenlucht. 0.4A is voor het geval de draad in een bundel van draden zit.

De 1.3A zit er ergens tussen in. Ik heb in ieder geval 7 fans doorgelust en huis staat nog niet in brand. Maar 24 lijkt mij dus niet heel verstandig. Daarnaast, mocht om 1 of andere reden een fan tot stilstand komen door een vinger ofzo, dan kan de amperage ook omhoog schieten (stall torque).

Gebruik anders gewoon even zo'n ding:
https://www.onlinekabelsh...IM4BQift1-xMaAvOwEALw_wcB

Maar weten we zeker dat de kabel van Arctic maar 26 is? Wie heeft dat gevonden/gemeten? Ik kan het niet vinden.
Dank voor je inhoudelijke reactie! De AWG 26 komt van mij maar ga ik straks even controleren.

Wat betreft je suggestie van kabelsplitters gebruiken. Zoals eerder gedeeld heb ik getracht de PST bedrading op die manier te ontlasten tot max 6 fans per draad. (amperages kloppen niet meer helemaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSxiYpnWuAg2zhXyP37z4ASj4z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpkHkQF1l2pHqoaKpCVQiGG2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croqy
everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Dank voor je inhoudelijke reactie! De AWG 26 komt van mij maar ga ik straks even controleren.

Wat betreft je suggestie van kabelsplitters gebruiken. Zoals eerder gedeeld heb ik getracht de PST bedrading op die manier te ontlasten tot max 6 fans per draad. (amperages kloppen niet meer helemaal)

[Afbeelding]
Nav jouw post heb ik bij mij de draden bekeken, en op het doorlusdeel staat inderdaad AWG26 geprint.

Heb jij die vertakking simpelweg op hetzelfde poortje gemaakt door een extra kabeltje bij te prikken?
Ik heb nog wat dikker draad liggen, die ga ik denk ik maar gebruiken voor die ipv die superdunne jump wires die ik nu gebruik.

Overigens net gemeten met 10 fans aangesloten. Op volledig kracht trekt dat rond de 1 ampere. Vervolgens teruggeschroefd naar 4 volt, de minimale stand om de fans te laten draaien. En gek genoeg was het ook rond de 1 ampere. Jammer, had veel minder verwcht en gehoopt. Met deze setup ga ik zeker geen 25 fans veilig aansluiten.
Ik ga dus robuster kabelwerk toepassen en voeding vanaf de voltageregulatelor in 3 strengen splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Croqy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Nav jouw post heb ik bij mij de draden bekeken, en op het doorlusdeel staat inderdaad AWG26 geprint.

Heb jij die vertakking simpelweg op hetzelfde poortje gemaakt door een extra kabeltje bij te prikken?
Ik heb nog wat dikker draad liggen, die ga ik denk ik maar gebruiken voor die ipv die superdunne jump wires die ik nu gebruik.
Ok, dan hoef ik niet meer te kijken.

Ik splits direct op het PWM bord met:

https://m.nl.aliexpress.c...e1adbc79c0d6ec3955&is_c=N

Die staat gespecd als AWG24, en dat staat er ook op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU_dwSsNwlLWNJa_6JwpmjhhU4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u24JGDYwGbfSMFvrkFH2UATW.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn 15x F9 setup is niet perfect opgedeeld (zie schets in eerdere post). Hierdoor gaat er dus max 10x 0,15A over een aftakking van mijn splitter. Gezien alle eerdere discussie en posts weet ik niet of dit nu ok is of niet. Ik heb de plus van de adapter voor de zekerheid afgezekerd op 2A. Ook dat zou dubieus kunnen zijn.

Edit: op de Arctic website staat de F9 op max 0,15A...op de fan staat 0,09A. Als dat klopt dan stuur ik dus max 0,9 A over AWG24.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XJMPScCkLK4G5xpNYkdHYI7BZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXRfZ6ZEUrhAmOh2dkmY1MBk.jpg?f=fotoalbum_large

In bevestiging van @Bowen_HAFX post:

https://electronics.stack...ng-and-power-transmission

Wat zou betekenen (ter inspiratie ;) ):
- AWG24: 2,1A
- AWG26: 1,3A

Mits je onder het max voltage blijft. Ik zie op zowel de Arctic kabel als splitter 300V staan.

[ Voor 19% gewijzigd door everb op 20-01-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:28:
[...]

Ok, dan hoef ik niet meer te kijken.

Ik splits direct op het PWM bord met:

Die staat gespecd als AWG24, en dat staat er ook op.

[Afbeelding]

Mijn 15x F9 setup is niet perfect opgedeeld (zie schets in eerdere post). Hierdoor gaat er dus max 10x 0,15A over een aftakking van mijn splitter. Gezien alle eerdere discussie en posts weet ik niet of dit nu ok is of niet. Ik heb de plus van de adapter voor de zekerheid afgezekerd op 2A. Ook dat zou dubieus kunnen zijn.

Edit: op de Arctic website staat de F9 op max 0,15A...op de fan staat 0,09A. Als dat klopt dan stuur ik dus max 0,9 A over AWG24.
[Afbeelding]

In bevestiging van @Bowen_HAFX post:

https://electronics.stack...ng-and-power-transmission

Wat zou betekenen (ter inspiratie ;) ):

Mits je onder het max voltage blijft. Ik zie op zowel de Arctic kabel als splitter 300V staan.
Als ik het even zo snel bekijk, lijkt me dat een prima manier om het veilig te doen.

Je hebt eventueel ook 3 weg splitters natuurlijk:

https://www.bol.com/nl/nl...yUB27k5eLUmsaAnx6EALw_wcB

Je kunt er ook eentje zelf maken:
https://www.digikey.com/p...il/en/470541000/WM3285-ND

Even krimptang en dikke draad pakken and gaan met die Tweaker banaan

[ Voor 10% gewijzigd door Bowen_HAFX op 20-01-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Bowen_HAFX schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Als ik het even zo snel bekijk, lijkt me dat een prima manier om het veilig te doen.
Dank voor de bevestiging. Het kan nog net iets veiliger (splitten met AWG24 per streng van 5 fans), maar voor nu ben ik gerustgesteld dat de boel niet gaat affikken...

...(op zoek naar blank hout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
[...]

Dank voor de bevestiging. Het kan nog net iets veiliger (splitten met AWG24 per streng van 5 fans), maar voor nu ben ik gerustgesteld dat de boel niet gaat affikken...

Edit:

@Bowen_HAFX tussendoor editten ;) ... doelde inderdaad op een driewegsplitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Sorry voor de rare edit post hierboven...wat gaat er nou mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Edit:

@Bowen_HAFX tussendoor editten ;) ... doelde inderdaad op een driewegsplitter!
Vanaf de PWM is het dan mooi dik en verdeeld, maar heb je daarvoor niet dunnere draden zitten tussen adapter en temp.switch of PWM?daar loop ik nu een beetje tegenaan. Ik had ook nog zo'n splitter liggen, dus die kan ik gebruiken, maar voor het veiligere werk moet ik daarvoor denk ik ook dikker draad nemen dan de dunne dupont jumper wires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Croqy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Vanaf de PWM is het dan mooi dik en verdeeld, maar heb je daarvoor niet dunnere draden zitten tussen adapter en temp.switch of PWM?daar loop ik nu een beetje tegenaan. Ik had ook nog zo'n splitter liggen, dus die kan ik gebruiken, maar voor het veiligere werk moet ik daarvoor denk ik ook dikker draad nemen dan de dunne dupont jumper wires
Tussen temp en PWM zit vrij lompige 0,75mm2...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCd0dy1mSD-Wj5C-LSNhwGw-KJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM3IBqetyXhbOAVrPKAXjCs9.jpg?f=fotoalbum_large

Adapter naar temp is standaard DC kabel...moet ik nazoeken.

Edit: AWG20

[ Voor 19% gewijzigd door everb op 20-01-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:46
Hier ook de spullen binnen, alleen heel handig ben ik 1 ding vergeten 8)7
Ik heb een 4-pin PWM fan, maar geen connector om hem makelijk aan de spanningsregelaar te hangen.. Ik zie wel deze staan maar die zijn vrij prijzig: pricewatch: Phobya 30cm 4Pin PWM Zwart

Waar hebben jullie deze vandaan gehaald (buiten ali-express)? Ergens een site waar je makkelijk er een paar kan laten bezorgen in een envelopje?

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 20-01-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
ID-College schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:14:
Hier ook de spullen binnen, alleen heel handig ben ik 1 ding vergeten 8)7
Ik heb een 4-pin PWM fan, maar geen connector om hem makelijk aan de spanningsregelaar te hangen.. Ik zie wel deze staan maar die zijn vrij prijzig: pricewatch: Phobya 30cm 4Pin PWM Zwart

Waar hebben jullie deze vandaan gehaald (buiten ali-express)? Ergens een site waar je makkelijk er een paar kan laten bezorgen in een envelopje?
Ik heb een 20cm verloopje over, mocht je in regio Rotterdam rondzwerven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:19:
[...]

Ik heb een 20cm verloopje over, mocht je in regio Rotterdam rondzwerven.
Helaas! Ik heb er ook een aantal nodig maar bedankt voor t aanbod. Zag op Amazon een setje van 10 stuks voor 9 euro dus dat valt mee, heb die gepakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 22-06 10:33

Copitano

Hoorn NH

everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Door het dunne draadje richting fan (AWG24?) gaat alleen de max stroom van een fan, dus die is niet interessant.

Door het dikkere 'doorlus' draadje (AWG26, zie eerdere foto), gaat de gecombineerde stroom van alle fans die daar achter komen. Ik ben daar met max 6 fans (~0,6A) conservatief gaan zitten.

Iemand met kennis van zaken die een uitspraak kan doen over de max stroom over AWG26 bij 12V?
Dan precies andersom. AWG26 is dunner dan AWG 24 ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Copitano schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Dan precies andersom. AWG26 is dunner dan AWG 24 ;)
Een hele dag geleden was ik nog jong en naief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:28:
[...]Wat zou betekenen (ter inspiratie ;) ):

????

ik denk echt dat je voor de fans alleen maar naar de Power transmission moet kijken om verwarring te voorkomen:
https://www.eevblog.com/f...d1mb0nmfa35ca81#msg654308
Chassis wiring is small lengths between components, probably with a resistance of milliohms.

Power transmission is between equipment or connecting your equipment to the mains supply. It also covers wiring between power sockets.
En voor de Power transmission zijn die waarden niet jouw de waarden ter inspiratie.
Dit Engelstalige verhaal zit op dezelfde lijn als mijn eerdere link dat je bij jouw fans naar die ca 0,36A max moet kijken.

Blijkbaar heeft het niks met de prima uitleg van de wet van Ohm te maken, want waarom toch ondank die uitleg weer terug naar die hoge stroomwaarden terwijl meerdere links aangeven dat je rond de 0,36A max door dat draadje mag sturen.
Chassis wiring is small lengths between components, probably with a resistance of milliohms.
Daar hoort die 2,2A bij.
Power transmission is between equipment or connecting your equipment to the mains supply. It also covers wiring between power sockets
Daar hoort die 0,36A bij.

Want dat is jouw situatie. Er is helemaal niks rocket science aan die tabel, ik gebruik hem zelf ook gewoon zoals het daar geadviseerd wordt en ga dit niet in twijfel trekken of wel nameten of dit klopt.
Deze tabellen zijn opgesteld je normaliter mag verwachten dat als je je aan die waarden houdt je spullen goed werken EN ze zijn ook bedoeld dat het dan veilig is en dat de draadje niet te warm worden zodat er een brandrisico is.
Deze tabellen zijn vele decennia oud, wrs al voor 1960 uit de vorige eeuw.
Volg ze gewoon praktisch op en de kans op problemen is er amper.
Ga je meer stroom door het draadje laten lopen, dan word je geacht om een dikker draadje te nemen voor de hoofdaders waar de som van de stromen van alle fans door heen gaan.
Doe je dat niet dan kan de werking van de fans minder goed zijn want dan ga je significant veel spanning verliezen, ter grootte van het product van I*R aan Volt. Waarin I=die totale stroom in Ampere is en R de weerstand in Ohm.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 20-01-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:03:
[...]
????

ik denk echt dat je voor de fans alleen maar naar de Power transmission moet kijken om verwarring te voorkomen:

[...]

En voor de Power transmission zijn die waarden niet jouw de waarden ter inspiratie.
Dit Engelstalige verhaal zit op dezelfde lijn als mijn eerdere link dat je bij jouw fans naar die ca 0,36A max moet kijken.

Blijkbaar heeft het niks met de prima uitleg van de wet van Ohm te maken, want waarom toch ondank die uitleg weer terug naar die hoge stroomwaarden terwijl meerdere links aangeven dat je rond de 0,36A max door dat draadje mag sturen.

[...]

Daar hoort die 2,2A bij.

[...]

Want dat is jouw situatie. Er is helemaal niks rocket science aan die tabel, ik gebruik hem zelf ook gewoon zoals het daar geadviseerd wordt en ga dit niet in twijfel trekken of wel nameten of dit klopt.
Deze tabellen zijn opgesteld je normaliter mag verwachten dat als je je aan die waarden houdt je spullen goed werken EN ze zijn ook bedoeld dat het dan veilig is en dat de draadje niet te warm worden zodat er een brandrisico is.
Ga je meer stroom door het draadje laten lopen, dan word je geacht om een dikker draadje te nemen voor de hoofdaders waar de som van de stromen van alle fans door heen gaan.
Doe je dat niet dan kan de werking van de fans minder goed zijn want dan ga je significant veel spanning verliezen, ter grootte van I*R aan Volt.
Negeer vooral alle inzichten en info van mensen met kennis (niet ik) uit de voorgaande pagina's. Ik ga niet meer met je in discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:03:
[...]
????

[...]

[...]

Daar hoort die 2,2A bij.

[...]

volgens deze bron, max0.4a als de draden in een bundel hangen

Die tabellen zijn goed en betrouwbaar, maar wellicht in het meest conservatieve scenario?
Ik heb vanmiddag 4 uur lang 15 fans a 0.09a 12v (dus 1.35a in totaal) gehangen aan een setup met AWG26 draden en de temperatuur kwam niet boven de 35 graden uit. Goed, waarom zou je andere bronnen in twijfel trekken, maar ik zie andere dingen dan ik zou verwachten op basis van die bronnen. Dus mijn ervaring en gezonde verstand zeggen dat het met die 0.36a maximaal misschien wel los loopt. Ik ga alsnog wat ruimer zitten en dikkere draden installeren, want die 1.35a zit wel bij die andere genoemde grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Bowen_HAFX schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:44:Oke, nog even beter gekeken en nagevraagd bij m'n Voron clubje:

In principe zit je exact op dezelfde lijn als ik geadviseerd heb en das dus dezelfde tabel...
Dank voor je support.

Wat jij gedaan hebt is onderzoeken wat de rek zou kunnen zijn in die stroom, maar zonder zo'n onderzoek is het richtlijn advies aan leken: Houd je aan de tabel, die inderdaar "conservatief" is.
Maar de makers van deze tabel bedoelen daarmee dat het dan veilig is voor de gebruikers dat ze zich aan die tabel houden.

Dank nogmaals voor je support.: We zitten beiden op die veilige, officiële advies lijn.
Succes verder en dank voor je praktische toelichting.

Als je mijn topics hier leest zul je oa een onderzoek vinden waar ik uit een aantal type fas door meten de stilste gevonden heb. Dan moet je wel ca 3 jaar terug in de tijd in dit topic. Zelf zit ik als bijvak ruim 35 jaar in dit gebied, elektronika....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:28:
[...]
In principe zit je exact op dezelfde lijn als ik geadviseerd heb en das dus dezelfde tabel...
Dank voor je support.

Wat jij gedaan hebt is onderzoeken wat de rek zou kunnen zijn in die stroom, maar zonder zo'n onderzoek is het richtlijn advies aan leken: Houd je aan de tabel, die inderdaar "conservatief" is.
Maar de makers van deze tabel bedoelen daarmee dat het dan veilig is voor de gebruikers dat ze zich aan die tabel houden.

Dank nogmaals voor je support.: We zitten beiden op die veilige, officiële advies lijn.
Succes verder en dank voor je praktische toelichting.

Als je mijn topics hier leest zul je oa een onderzoek vinden waar ik uit een aantal type fas door meten de stilste gevonden heb. Dan moet je wel ca 3 jaar terug in de tijd in dit topic. Zelf zit ik als bijvak ruim 35 jaar in dit gebied, elektronika....
De post van @Bowen_HAFX is de basis voor de door mij genoemde 1,3A en 2,1A.....

Uit zijn link:
"The Maximum Amps for Power Transmission uses the 700 circular mils per amp rule, which is very very conservative."

[ Voor 6% gewijzigd door everb op 20-01-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Door het dunne draadje richting fan (AWG24?) gaat alleen de max stroom van een fan, dus die is niet interessant.

Door het dikkere 'doorlus' draadje (AWG26, zie eerdere foto), gaat de gecombineerde stroom van alle fans die daar achter komen. Ik ben daar met max 6 fans (~0,6A) conservatief gaan zitten.

Iemand met kennis van zaken die een uitspraak kan doen over de max stroom over AWG26 bij 12V?
Ik reageerde de eerste keer hier op jouw vraag... daar schrijf je totaal niet over:
everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:31:
[...De post van @Bowen_HAFX is de basis voor de door mij genoemde 1,3A en 2,1A.....
Ik schreef al eerder met het verzoek:
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:47:
[...]. Het is voor de helpers puur handig om te weten waar de info vandaan komt die je aangeeft.
Hoe kan ik nu dat bovenste nu weten als je het werkelijk niet vermeldt?
In de start van jouw vraag:
Kan ik dit werkelijk niet terugvinden....
Dat je het inmiddels wel gevonden hebt, maar dan had je je antwoord ook gehad...en hij heeft ook uitgelegd waarom er van de tabel afgeweken is.
Nu ik dat allemaal lees vind ik de reacties op mijn 1e input dat je je aan die 0,36A moet houden al wel helemaal weird....want je zou het in principe volgens jezelf al geweten hebben want je had je op zijn verhaal gebaseerd, wat dus nergens uit bleek totdat je het hier net vermeldt...

Mijn kristallen bol heeft vandaag een vrije dag... mea culpa voor het toestemming geven daarvoor... |:(

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 20-01-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:42:
[...]
Ik reageerde de eerste keer hier op jouw vraag... daar schrijf je totaal niet over:

[...]

Ik schreef al eerder met het verzoek:

[...]

Hoe kan ik nu dat bovenste nu weten als je het werkelijk niet vermeldt?
In de start van jouw vraag:

[...]
Kan ik dit werkelijk niet terugvinden....

[...]

Dat je het inmiddels wel gevonden hebt, maar dan had je je antwoord ook gehad...en hij heeft ook uitgelegd waarom er van de tabel afgeweken is.
Nu ik dat allemaal lees vind ik de reacties op mijn 1e input dat je je aan die 0,36A moet houden al wel helemaal weird....want je zou het in principe volgens jezelf al geweten hebben want je had je op zijn verhaal gebaseerd, wat dus nergens uit bleek totdat je het hier net vermeldt...

Mijn kristallen bol heeft vandaag een vrije dag... mea culpa voor het toestemming geven daarvoor... |:(
Voor de laatste keer...ik heb gezocht...zag meerdere meningen afhankelijk van specifieke, niet direct vergelijkbare scenario's...was op zoek naar een genuanceerde, op kennis gebaseerde mening...en die is naar mijn naieve inschatting niet de door jou genoemde 0,38A voor AWG26. Gebaseerd op Arctic, mede tweakers en overige genuanceerde reacties op andere fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Jammer dat je inhoudelijk mij niet informeert over wat ik vroeg hoe je hier aan kwam. Vanaf het punt dat ik begon te reageren heb je mij geen exacte info daar overgegeven.
Voordat ik dit schreef ben al al jouw en mijn reacties nog eens nagegaan maar nergens bleek voor mij dat je al op de hoogte was van de info van @Bowen_HAFX.
Ik geloof heus wel dat je verder gezocht hebt maar met de info van @Bowen_HAFX had je al het grootste deel van het antwoord en hij gaf al de nuance waar je naar zocht.
Als je dat vermeld had, dan had ik aan die info een (y) gegeven en ik had er wrs niets aan toegevoegd. Dus ik ben nog steeds "lost" hoe de info verstrekking richting mij ging.
everb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:31:
[...]
Uit zijn link:
"The Maximum Amps for Power Transmission uses the 700 circular mils per amp rule, which is very very conservative."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
route99 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 23:13:
Jammer dat je inhoudelijk mij niet informeert over wat ik vroeg hoe je hier aan kwam. Vanaf het punt dat ik begon te reageren heb je mij geen exacte info daar overgegeven.
Voordat ik dit schreef ben al al jouw en mijn reacties nog eens nagegaan maar nergens bleek voor mij dat je al op de hoogte was van de info van @Bowen_HAFX.
Ik geloof heus wel dat je verder gezocht hebt maar met de info van @Bowen_HAFX had je al het grootste deel van het antwoord en hij gaf al de nuance waar je naar zocht.
Als je dat vermeld had, dan had ik aan die info een (y) gegeven en ik had er wrs niets aan toegevoegd. Dus ik ben nog steeds "lost" hoe de info verstrekking richting mij ging.

[...]
Het vinden van die tabel met waarden is natuurlijk voor niemand hier een probleem. Hoe je die waarden op een realistische en niet onnodig conservatieve wijze moet betrekken op deze specifieke situatie wel...en daar ging de vraag natuurlijk over.

Truste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Helaas kom je niet tot de kern van mijn vraag dat je die info van @Bowen_HAFX met die nuance achteraf al bleek te hebben. Jammer dat je in een ander rondje zit te draaien.

route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Mijn tijdlijn heb ik hier gedocumenteerd, bij jou zit er een hiaat tav dat punt, terwijl ik er wel om gevraagd had om daar exact over te zijn..

Truste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Kom mannen niet zo knorrig, dan houden we het inhoudelijk en gezellig ;)
@HowsMyAppleIk heb het zo: 12 links en 12 rechts. Enkele draadlengte van af de controler is ca. 1.40 m.De aansluitingen op de controler kunnen elk 3 A hebben. De controler is op de voeding aangesloten met 1 mm² + en - draden. Op elke kant zit dus 12 x 0.16 A = 1,92 A. Ik heb er naar aanleiding van deze discussie even een studie van gemaakt :*)
Bij een spanningsval van 7% kom ik dan op een draaddikte van 0,114 mm². De dichtsbijzijnde hogere AWG maat is dan 0,13 mm² (AWG26). Op de kabeltjes die ik gebruik staat 80 °C/300V. Als ik dan vervolgens deze tabel raadpleeg mag een kabel die geschikt is voor 60 °C 1,3A hebben en 75 °C 2,2 A. Op de aansluitdraden van de controler staat niks, maar ik begrijp dat standaard 60 °C is. Volgens de tabel mag daar in iedergeval 10 A doorheen.
De set draait hier bijna 24/7 in de winter en al voor het 4e winterseizoen nu. De verste draad is niet warmer dan de omgevingstemperatuur. Niets aan de hand dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfAwhXvx4tcC-lmTbYaGFrq8010=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hh5mmrS0oEVgtnTCZxZeHH51.jpg?f=fotoalbum_large
@Bowen_HAFX
Volgens mij heb jij ook prima begrepen hoe het werkt. Goed en helder verhaal!
"Je snap het pas als je het begrijp" :7 (Johan Cruijff)

Voor de liefhebbers, ik kwam dit hier nog tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XBmeJUlicZ5U4esdei10Dl1KUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipl97SFQZAXGXR2nJjVE5ZfR.jpg?f=fotoalbum_large
Dit gaat wel over 80 mm ventilatortjes.
Maar waar ik naar op zoek was "de draad doorsnede" die Arctic gebruikt voor de verschillende types heb ik nog niet kunnen vinden. Morgen verder.

[ Voor 19% gewijzigd door Copitano op 21-01-2022 03:22 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Dacht vanochtend nog even snel mijn 'standaard websites te checken voordat ik aan het werk ga, zie ik dat maar liefsts 15 notificaties op m'n Tweakers account en mezelf verwikkeld heb in een klein discussie. Ik wil toch wel iets hierover zeggen, terwijl ik ga proberen niet (heel) belerend over te komen.

Het mooie aan Tweakers vind ik dat je zo veel verschillende mensen treft, met verschillende achtergronden, interesses en karakters. Heb je een probleem of een vraag, dan is er altijd wel iemand die meer van het onderwerp afweet dan jezelf en vaak meerdere mensen. Dan is het vaak toch aan jezelf om maar het juiste advies te kiezen, want we zijn een vrij community zonder officiele hierarchie. Soms denk je van een advies: "Tja, erg leuk maar dat slaat nergens op". En soms is het ronduit briljant en was je er zelf in jaren niet op gekomen.

Dit betekent dus ook dat advies dat je aan een andere Tweaker geeft niet altijd opgevolgd wordt en mijn eerste reactie is ook dan: "Ik probeer je te helpen en je luistert gewoon niet. Hier ga ik geen energie aan verspillen". Maar met de jaren ben ik erachter gekomen dat er een verschil is tussen luisteren en opvolgen. Als iemand maar goed geluisterd/gelezen heeft, maar vervolgens voor zichzelf tot een andere conclusie komt, dan is dat prima. Zolang er maar een oprecht dankjewel komt voor het de input.

Advies en antwoorden worden altijd gedaan vanuit de beste intenties en mensen nemen hier dus ook tijd om een wildvreemde te helpen. Zelfs als ik niks heb aan een advies, of niet het antwoord was waar ik naar op zoek was, dan waardeer ik toch in ieder geval de poging om mij te helpen en kunnen we in de toekomst er toch nog voor elkaar zijn.

Dat gezegd hebbende, ik ben zojuist slechts 36 geworden, dus ik ben er vrij zeker van dat @route99 een grotere autoriteit is op het gebied van elektronica met zijn 35 jaar ervaring dan ik (maar dat kan ook heel snel moet ik je bekennen :) ). En ik ben het ook met hem eens dat als je iemand van advies voorziet, je beter aan de veilige kant kan gaan zitten, want wat voor jezelf een aanvaardbaar risico is, hoeft voor een ander absoluut niet acceptabel te zijn.

Een ander belangrijk punt is dat aangehaald wordt, is dat de veiligheid van een systeem juist gegarandeerd moet zijn wanneer vreemde situaties ontstaan. Bijvoorbeeld alle fans raken plotseling geblokkeerd, of je kind/echtgenoot zit aan de PWM controller en zet alles op 100%. Artic heeft voorgeschreven dat je niet meer dan 5 mag lussen, omdat zij niet verantwoordelijk willen zijn dat je huist afbrandt. Als er een kans is van 1 op 100.000 dat het misgaat wanneer jij 10 doorlust is voor jou wellicht prima, maar voor Artic niet, want met de hoeveelheid fans die zij verkopen hebben ze minimaal 1 klant die brand krijgt en dat zou desastreus zijn voor het merk.

Voor mij persoonlijk, jk ga liever altijd wat meer aan de veilige kant zitten als ik er niet heel veel verstand van heb en geef dan liever iets meer geld uit. Laten we eerlijk zijn, fouten maken we allemaal en als je er wel iets verkeerd zou gaan, dan waren dat de beste 20 euro die je ooit uitgegeven hebt :).

In ieder heb ik weer iets geleerd van deze hele discussie en daar ben ik dankbaar voor :). Ik ben benieuwd naar jouw DBE unit @everb en hopelijk post je de foto's als ie operationeel is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Bowen_HAFX Mooi beschreven.
Ik probeer mensen te helpen, mijn elektronica kennis is er maar "bij" met een ander beta-vak waar ik meer dan 40 jaar ervaring in heb de hoofdmoot.
En volg voor mensen die er veel minder van weten dus ook altijd die veilige weg, juist omdat je niet weet wat er meer kan spelen.
Mijn kennis zit vernieuwend onderzoek voor materiaalkennis, vooral structuur/eigenschappen relaties maar daar ben ik terughoudend, zoals bij isolatie, want die kennis in iemand anders handen geven is totaal anders dan in handen van iemand die in een ander vak veel kennis heeft maar niet in de kennis waar ik overschrijf.
En daar is niks mis mee, ik weet vaak weinig of niets van dat vak dat de ander beoefent.

Aan het oplossen van een probleem gaat vooral een bevraging vooraf om het probleem helder te krijgen maar ook om zo precies mogelijk te weten wat er al gevonden is en hoe er met die stof omgegaan wordt.
Daarmee kun je beter inschatten wat er aan advies nodig is en heel vervelend of iemand al in een tunnel van die oplossing mogelijk al een beetje vast zit.
Dat is helemaal niet om te oordelen maar vooral om uit te leggen waarom een bepaald advies zo gegeven wordt en de andere weg geen weg is om te gaan. Geen veroordeling dus.

Ik ga vandaag iemand helpen bij een verbouwing.... ik ben geen bouwkundige, dus ik voer alleen maar uit wat me opgedragen wordt of wat we in overleg afspreken. Ken je beperkingen en dat geldt ook voor mij.
Voor mij houdt dit thema nu even op, mijn energie is elders nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• everb
@Bowen_HAFX Mooi verwoord. Wat ik daar nog aan toe wil voegen is dat ik altijd waardeer dat de gemiddelde tweaker best slim en kritisch is. Discussies gaan vaak verder dan de koude getallen en daar zit veel meerwaarde in. Nadeel daarvan kan zijn dat gevestigde waarheden in twijfel worden getrokken als er met gezond boeren verstand of op basis van relevante bronnen gaten in te schieten zijn. Zo ook hier. Ik heb inhoudelijk in ieder geval veel relevants geleerd!

Er draaien bij mij al een maand of drie 4 Jaga's met DBE. Met het oprakelen van de bedradingsdiscussie begon ik me weer wat zorgen te maken, maar in de praktijk heb ik nog geen problemen ervaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFF_HLbyL5lEVcYOfJHO61ARXro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BN5tDTM3B2auXuSqfUwKOtWc.jpg?f=fotoalbum_large

@route99 Het is niet zo dat ik je autoriteit niet erken. Ik mis een link tussen de praktijk en de getallen die je neerzet. Als jij aangeeft dat er echt maar xxA door een draadje kan en Arctic schrijft met droge ogen een veel hoger getal yyA voor dan is het toch niet raar dat mensen daarover gaan nadenken?

In je laatste posts lijk je de hele discussie te willen reconstrueren, ik zie het nut niet zo. Nee het boterde niet zo, ja ik had meer info kunnen geven, en ja jij had meer kunnen nuanceren. Laten we dat als lessen meenemen en het er voor nu bij laten.

Edit: nav je reactie hierboven snap ik beter waar je vandaan komt. Je wilt mensen geen informatie geven die als ze het 'dom' gebruiken in de problemen brengt. Dat is natuurlijk een mooi streven.

[ Voor 5% gewijzigd door everb op 21-01-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Ik zie weer een paar mooie setups voorbij komen, mijn handen jeuken ook!!

Toch eens werk van maken maar met 8 concrete radiatoren/convectoren waarmee ik aan de slag wil.... bij elkaar zo'n 10 strekkende meter wordt het erg snel een dure hobby.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@everb
Edit: nav je reactie hierboven snap ik beter waar je vandaan komt. Je wilt mensen geen informatie geven die als ze het 'dom' gebruiken in de problemen brengt. Dat is natuurlijk een mooi streven.
Inderdaad daar gaat het om.
En vergeet niet dat dit ook voor mijzelf geldt. Ik ben zeer leergierig en als iemand mij vertelt op een thema dat ik om die en die redenen onderbouwt schrijft dat ik ook in een verkeerde tunnel dan ga ik om.
Vooral vanwege de onderbouwing. En als dat bijvoorbeeld voor een balken sterkte tabel gaat die ik nog niet gevonden heb, dan is die tabel al OK dan hoeft die niet uit te leggen hoe die tabel zo berekent is, als ik van die persoon maar weet dat ik hem in mijn omstandigheden gebruiken mag.

Edit: Laten we de ruis verder laten voor wat die is, je beseft nu prima hoe dit werkt, en met velen waar ik mee interacteer loopt dat prima, en 2 richtingen uit! Je houdt elkaar scherp, immers het heeft geen zin imho op eigen stokpaardjes door te gaan, als er voortschrijdend inzicht is of ik zit in een verkeerde tunnel, kan dat bij het laatste even vervelend zijn, maar de winst om verder te komen daar gaat het om en dan vergeet ik heel snel mijn verkeerde tunnel....

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 21-01-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
route99 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:19:
@everb
[...]

Inderdaad daar gaat het om.
En vergeet niet dat dit ook voor mijzelf geldt. Ik ben zeer leergierig en als iemand mij vertelt op een thema dat ik om die en die redenen onderbouwt schrijft dat ik ook in een verkeerde tunnel dan ga ik om.
Vooral vanwege de onderbouwing. En als dat bijvoorbeeld voor een balken sterkte tabel gaat die ik nog niet gevonden heb, dan is die tabel al OK dan hoeft die niet uit te leggen hoe die tabel zo berekent is, als ik van die persoon maar weet dat ik hem in mijn omstandigheden gebruiken mag.
Hier lees ik wel een groot verschil met hoe ik naar dingen kijk, en daar komt onze wrijving uit voort denk ik. Die tabel met 'waarheden' heeft voor mij niet zo heel veel waarde als ik niet snap waarom die zo is en wanneer die van toepassing is. De reden dat ik wil begrijpen is dat ik dan mijn ontwerpuitdaging veel gerichter en slimmer kan oplossen, ook als deze wat afwijkt van de voorgeschreven situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat antwoord vond je la toch bij @Bowen_HAFX mijn irritaties kwam voort uit de onduidelijkheid daar over.
Als je dat advies gequote had was er geen probleem geweest.
Zonder elektronica ervaring adviseer ik de veilig tabel net als ik de veilige balken tabel op bouwkundig gebied gebruikt.@Bowen_HAFX werkt ook zo.
Voor mij stop dit nu echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

everb schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:29:
@Bowen_HAFX Mooi verwoord. Wat ik daar nog aan toe wil voegen is dat ik altijd waardeer dat de gemiddelde tweaker best slim en kritisch is. Discussies gaan vaak verder dan de koude getallen en daar zit veel meerwaarde in. Nadeel daarvan kan zijn dat gevestigde waarheden in twijfel worden getrokken als er met gezond boeren verstand of op basis van relevante bronnen gaten in te schieten zijn. Zo ook hier. Ik heb inhoudelijk in ieder geval veel relevants geleerd!

Er draaien bij mij al een maand of drie 4 Jaga's met DBE. Met het oprakelen van de bedradingsdiscussie begon ik me weer wat zorgen te maken, maar in de praktijk heb ik nog geen problemen ervaren.

[Afbeelding]

@route99 Het is niet zo dat ik je autoriteit niet erken. Ik mis een link tussen de praktijk en de getallen die je neerzet. Als jij aangeeft dat er echt maar xxA door een draadje kan en Arctic schrijft met droge ogen een veel hoger getal yyA voor dan is het toch niet raar dat mensen daarover gaan nadenken?

In je laatste posts lijk je de hele discussie te willen reconstrueren, ik zie het nut niet zo. Nee het boterde niet zo, ja ik had meer info kunnen geven, en ja jij had meer kunnen nuanceren. Laten we dat als lessen meenemen en het er voor nu bij laten.

Ook een mooie oplossing waar de ventilatoren op liggen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Copitano schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Ook een mooie oplossing waar de ventilatoren op liggen d:)b
Dank! Had iets pragmatischer gemogen, maar daar ben ik niet zo goed in ;). Zie andere tweakers met inventieve en simpele oplossingen die erg tof zijn...bijvoorbeeld draden spannen...briljant!

Ander puntje waar ik benieuwd ben naar jullie mening: mij leek die PST oplossing van tevoren heel handig. Lekker doorlussen. In de praktijk is me dat erg tegengevallen...teveel kabel, te weinig kabel....waar laat je de boel etc. Mocht ik nog nieuwe versies gaan maken ga ik daar even opnieuw over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
[...]
Je kunt er ook eentje zelf maken:
https://www.digikey.com/p...il/en/470541000/WM3285-ND

Even krimptang en dikke draad pakken and gaan met die Tweaker banaan
Ter controle: heb ik zo de juiste combinatie?

https://m.nl.aliexpress.c...71313f2c45651318b1&gclid=

https://m.nl.aliexpress.c...6ec3955&afSmartRedirect=y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

everb schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Dank! Had iets pragmatischer gemogen, maar daar ben ik niet zo goed in ;). Zie andere tweakers met inventieve en simpele oplossingen die erg tof zijn...bijvoorbeeld draden spannen...briljant!

Ander puntje waar ik benieuwd ben naar jullie mening: mij leek die PST oplossing van tevoren heel handig. Lekker doorlussen. In de praktijk is me dat erg tegengevallen...teveel kabel, te weinig kabel....waar laat je de boel etc. Mocht ik nog nieuwe versies gaan maken ga ik daar even opnieuw over nadenken.
Met de PST oplossing heb je denk ik minder draad dan een oplossing met Y kabeltjes er tussen, zoals met de F9/14 Silent uitvoering nodig is. Voordeel is dan wel dat je zelf binnen een zekere marge je draadkwaliteit kan kiezen (dikte, temperatuurbestendigheid). Je kunt natuurlijk ook alles kort knippen en aan elkaar solderen, maar dat maakt het vervangen van een ventilator uit de string later dan weer net even wat lastiger.
De Y kabeltjes die ik voor de silent versie heb gebruikt zijn bestand tegen 80 °C. Overigens zou ik niet willen dat de kabeltjes ook echt 80 °C worden. Ook niet als de kabel daar dus wel tegen kan. Altijd de boel afzekeren met een quick blow zekering net iets boven het maximaal amperage dat over de draad getrokken wordt door de fans en uiteraard in overeenstemming met (onder) het maximaal amperage dat de draad kan hebben :+

Zó heb ik 24 Fans dus verdeeld over twee stringen van 1,92 A achter een voeding van 12 V 6 A afgezekerd met een zekering van 4 A tussen voeding en controler. Eigenlijk zou ik tussen de controler per string een zekering van 2 A moeten zetten. De gemeten temperatuur van de draad aan het einde van de string geeft daar zelfs bij volle belasting echter geen acute aanleiding toe. Als ik ze er weer eens uithaal om ze schoon te maken zal ik ze er wel tussen zetten ;) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owSYbEPCC1hp4bGAjJr0KNdkHqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTUUiEAMZD2gMPW9ZyWZ7GwQ.jpg?f=fotoalbum_large
Onder het motto "meten = weten" met een soort van reverse engineering nog even als check op deze tabel uitgevoerd op de + draad uit een afgeschreven officiële Apple voedingskabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvc21QHxuqFNFwta_7ueK2mOpfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoOsOm4S1r38KDsFOMnlxyBf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpN8oqf6z8tD-ykYS2HHt_FcVP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3pho26zdw9ye7AjKmv9SD6e.jpg?f=fotoalbum_large
Diameter 0,4 mm => AWG26 met doorsnede 0,13 mm². Daar wordt vrolijk 2A DC overheen getrokken bij het laden van een iPad. Check op de tabel: bij 60 °C 1,3A en bij 75 °C 2,2A. Welliswaar hier met 5 Volt, maar dat maakt voor de opwarming van de draad niet uit. Daarvoor is alleen het Amperage van belang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hlir9p2UT-KYQ-SfSCwEyKpCu4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79NTR7SKwZekGnJtlR8iyCau.jpg?f=fotoalbum_large

Bundeling van de bedrading heb ik opgelost met zo'n kunststof spiraal er omheen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woEbKWzoJ8h4_P3SYEDp91B-qG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qKFvR66Est8QjIbddg16s4S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik ben blij met de discussie van afgelopen dagen!

Ik had me nl. totaal niet gerealiseerd dat ik niet zomaar 18 van die fans zou kunnen doorlussen met y-kabels. De spulletjes zijn inmiddels in bestelling, maar ik ga die 18 fans over 3 strings van 6 verdelen en zorgen voor voldoende dikke kabels aan het begin.

Idee van @everb om steuntjes te maken op de schotten in de Jaga ga ik ook zo doen (wel iets lager denk ik) en puzzelen waar ik al het overschot aan draden netjes ga wegwerken dat komt wel zodra alle spullen binnen zijn en ik aan de slag kan.

(Na de eerste Jaga in de woonkamer heb ik nog 2 Jaga's op de bovenverdiepingen die het voor verwarmen niet nodig hebben, maar waar ik in de zomer mee wil gaan koelen. Dus alles waar ik tegenaan loop bij de 1e kan ik bij die andere 2 dan weer beter doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 21:08
ocaj schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:00:

(Na de eerste Jaga in de woonkamer heb ik nog 2 Jaga's op de bovenverdiepingen die het voor verwarmen niet nodig hebben, maar waar ik in de zomer mee wil gaan koelen. Dus alles waar ik tegenaan loop bij de 1e kan ik bij die andere 2 dan weer beter doen.)
Realiseer je wel als het een grootte convector is met veel ventilatoren en je woonkamer warmt lekker snel op. Dat je thermostaat een lagere cv water temperatuur gaat vragen aan de ketel. Zodoende krijg je het boven echt niet meer warm. (het kan ook meevallen)

Moet je boven alsnog heel snel een dbe maken. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Zo'n tang heb ik ook besteld, vind het een onding en gebruik hem vrijwel nooit. Maar is ook niet geschikt voor de fan connector.

€ 22,10 26%OFF | Iwiss Terminals Krimpgereedschap IWS-2412M/IWS-2820M Voor Crimp AWG24-12/AWG28-20 Jam, Molex, Tyco, jst Terminals En Connectors krimptang
https://a.aliexpress.com/_msD7bZ6

Check even welke je precies moet hebben.

Dit is een erg mooie tang/merk. Wel prijzig, maat werkt als een tierelier en nog steeds een stuk goedkoper dan een EU equivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Zo'n tang heb ik ook besteld, vind het een onding en gebruik hem vrijwel nooit. Maar is ook niet geschikt voor de fan connector.

€ 22,10 26%OFF | Iwiss Terminals Krimpgereedschap IWS-2412M/IWS-2820M Voor Crimp AWG24-12/AWG28-20 Jam, Molex, Tyco, jst Terminals En Connectors krimptang
https://a.aliexpress.com/_msD7bZ6

Check even welke je precies moet hebben.

Dit is een erg mooie tang/merk. Wel prijzig, maat werkt als een tierelier en nog steeds een stuk goedkoper dan een EU equivalent.
Fijn, bedankt! En...wat is duur? Gereedschap koop je niet voor 1x ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Realiseer je wel als het een grootte convector is met veel ventilatoren en je woonkamer warmt lekker snel op. Dat je thermostaat een lagere cv water temperatuur gaat vragen aan de ketel. Zodoende krijg je het boven echt niet meer warm. (het kan ook meevallen)

Ja, dat realiseer ik me. Alternatief voor snel DBE's voor boven maken is om de DBE beneden alleen aan te zetten als het vriest of voltage wat terugschroeven, zodat de DBE iets minder doet.
Gelukkig heb ik boven behoorlijk overgedimensioneerd. (de ene kamer een T16 van 60x300 en de andere kamer een T21 van 60x180), daar komt een enorme bak warmte uit, gelukkig zitten er thermostaatkranen op.

[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 21-01-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
Seafarer schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Daar had ik eigenlijk nog niet eens over nagedacht!
Dan gaan de 3x speedcomforts dus niet naar de convector in de keuken maar naar de grote open zolder waar een T11 radiator heel hard z'n best moet doen om onze thuiswerkplek te verwarmen (wat momenteel uiteraard niet lukt). Misschien toch maar eens marktplaats afzoeken naar een T22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hoe zat dat ook al weer met eerder werk hier over stroom verbruik van fans? Info uit eind 2018/begin 2019 revisited:

Onder een plaatje gemaakt met mijn metingen, waarin het stroomverbruik niet alleen heel duidelijk afhankelijk van de spanning maar ook tussen de verschillende fans zitten enorme verschillen, het verschil in stroom is ca een factor 2 voor de hoogste en de laagste stroomwaarde.
Het 2e plaatje met dezelfde testspanningen uit de 1e tabel, tracht via een geluidsmeting en een stroommeting door een weerstanddraad te zien hoeveel dB geluid er is bij elke test voltage waarde.
De Noctua blijft over een brede range stil, en doet dat over het hele gemeten gebied dus bij de laagste stroomwaarden uit die tabel.
Als ik punt 3 bij 60 mA gebruik als instelling dan gebruiken 9 fans maar 9x60 mA=540 mA, dus 0,54A.
Kan me de AWG nu niet meer herinneren maar zou het AWG26 geweest zijn die standaard 0,36A zeker mag hebben, dan is er wel wat overschrijding, maar niet erg veel. Ik gebruik een hele simpele 9V adapter om dit te voeden, voor 3 euro gekocht bij de Kringloop meen ik me te herinneren.
Hoe dan ook zo ongeveer heb ik het uitgevoerd.
Heb de fans pas schoon gemaakt, het draait nu ruim 3 jaar, nul storingen, geen fan uitval.
De Nocuta's zijn nog steeds erg stil, mijn eega is er super gevoelig voor, dus er zou echt een probleem zijn.

Dit is te mooi om waar te zijn... O-) . en je hebt nog gelijk ook.... :Y de Noctuas zijn vrij duur! |:(
Tja... als ik veel goedkopere types genomen had dan had mijn eega de stekker ivm het geluid er vast uit getrokken.....
Als je naar de stilte gebieden van de andere fans kijkt vind ik hun debiet, gemeten via de stroommeting, omdat meer debiet de stroomdraad meer laat afkoelen door de te testen fan, wel erg laag, dat risico wilde ik niet nemen. De Notctua bleek en veel stiller en veel efficiënter qua debiet.
route99 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:35:
Je bedoelt dit plaatje? ;)
En als je zin hebt lees mijn (eerdere) bijdragen waar naar gestreefd wordt....
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YNHd20W/fans-3-tweakers.jpg
route99 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 01:45:
............................
Vervolg van het testen van de fans. Welke fan is "het beste" van de 92 mm fan met PWM.
Het best tav de luchtdebiet/ geluid verhouding
.......................
Wat me te binnen schoot is dat stroommetingen agv het veranderen van de weerstand in een draadje bij veranderende temperatuur ook wel als meet systeem gebruikt worden.
...........
Hoe werkt het dan: de fans heb ik volledig in de luchtstroom van de warme draadjes gezet. Heb even in een oud dik CD-doosje een gat van 90 mm rond gemaakt en over het gat het eerder genoemde draad rond gespannen. Het ene aansluitpunt is rechtstreeks op de power supply aan gesloten en de andere via de digitale stroommeter op de andere spanningspool ervan.
]...............De grafiek geeft de metingen ik heb er wat 1e conclusies bij gezet.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PjfyZJ9/fans-5-tweakers-Small.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croqy
ocaj schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:00:
Ik ben blij met de discussie van afgelopen dagen!

Ik had me nl. totaal niet gerealiseerd dat ik niet zomaar 18 van die fans zou kunnen doorlussen met y-kabels. De spulletjes zijn inmiddels in bestelling, maar ik ga die 18 fans over 3 strings van 6 verdelen en zorgen voor voldoende dikke kabels aan het begin.

Idee van @everb om steuntjes te maken op de schotten in de Jaga ga ik ook zo doen (wel iets lager denk ik) en puzzelen waar ik al het overschot aan draden netjes ga wegwerken dat komt wel zodra alle spullen binnen zijn en ik aan de slag kan.

Ik ben er ook blij mee, ik had daar ook totaal niet bij stil gestaan. Hoewel de Dupont jumper draadjes niet warm werden en de multimeter bij 25 fans nog niet boven de 1a kwam heb ik toch vandaag fatsoenlijk draad gekocht. Het gaat toch om een installatie die jaren mee moet gaan. Daar wil je niet meer naar om hoeven kijken omdat je een euro hebt bezuinigd om draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
drogba schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:35:
Hallo, ik heb een vraag.
Is het mogelijk om de onderstaande kolomradiator te boosten dmv ventilatoren?

Of moet ik dit in een apart topic doen?

[Afbeelding]
Ik heb deze thuis ook zo staan in de woonkamer, heb de aanvoertemp momenteel op 62 graden. Hij straalt van zichzelf ook wel redelijk
Den ventilatoren F14 silent hebben wel effect, schuin gezet tegen vloer wand, maar niet zoveel als de convector in de put aan de andere kant vd kamer. Daar heb ik nu 5 grote 20cm fans (1100M3/h) dit scheelt 50 procent opwarmtijd.
Deze zomer ga ik de ledenradiator verwijderen en een jaga element hier plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Copitano schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Met de PST oplossing heb je denk ik minder draad dan een oplossing met Y kabeltjes er tussen, zoals met de F9/14 Silent uitvoering nodig is. Voordeel is dan wel dat je zelf binnen een zekere marge je draadkwaliteit kan kiezen (dikte, temperatuurbestendigheid). Je kunt natuurlijk ook alles kort knippen en aan elkaar solderen, maar dat maakt het vervangen van een ventilator uit de string later dan weer net even wat lastiger.
De Y kabeltjes die ik voor de silent versie heb gebruikt zijn bestand tegen 80 °C. Overigens zou ik niet willen dat de kabeltjes ook echt 80 °C worden. Ook niet als de kabel daar dus wel tegen kan. Altijd de boel afzekeren met een quick blow zekering net iets boven het maximaal amperage dat over de draad getrokken wordt door de fans en uiteraard in overeenstemming met (onder) het maximaal amperage dat de draad kan hebben :+

Zó heb ik 24 Fans dus verdeeld over twee stringen van 1,92 A achter een voeding van 12 V 6 A afgezekerd met een zekering van 4 A tussen voeding en controler. Eigenlijk zou ik tussen de controler per string een zekering van 2 A moeten zetten. De gemeten temperatuur van de draad aan het einde van de string geeft daar zelfs bij volle belasting echter geen acute aanleiding toe. Als ik ze er weer eens uithaal om ze schoon te maken zal ik ze er wel tussen zetten ;) :
[Afbeelding]
Onder het motto "meten = weten" met een soort van reverse engineering nog even als check op deze tabel uitgevoerd op de + draad uit een afgeschreven officiële Apple voedingskabel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Diameter 0,4 mm => AWG26 met doorsnede 0,13 mm². Daar wordt vrolijk 2A DC overheen getrokken bij het laden van een iPad. Check op de tabel: bij 60 °C 1,3A en bij 75 °C 2,2A. Welliswaar hier met 5 Volt, maar dat maakt voor de opwarming van de draad niet uit. Daarvoor is alleen het Amperage van belang.
[Afbeelding]

Bundeling van de bedrading heb ik opgelost met zo'n kunststof spiraal er omheen.[Afbeelding]
Aangezien de daisy chain de fans in parallel schakelt, zal de draad naar de fan toe niet het warmste worden. Als je een temperatuur wilt controleren, dan is het de kabel het dichste bij de PWM waar de meeste amperage door heen gaat.

Wel een mooi overzicht van verschillende metingen en stelt een heleboel van ons weer gerust _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Hier ook maar eens begonnen :P heb er nu 1 gemaakt van 5 Arctic F14's en 1 van 4 Arctic F14's. Het scheelt dat m'n Jagas nog niet hangen, dat ga ik komende zomer doen.. nu zit ik nog met oude radiatoren te klooien, die gaan dan mooi weg.

Ik zit nog even in dubio. In totaal kan ik er 10 kwijt in 1 en 8 kwijt in de ander, maar dat wordt denk ik wat gortig. Ik begin maar eens met de helft en ga dan kijken hoe alles loopt :P Ik hou er rekening mee dat er nog een string bij komt maar voordat ik weet hoe deze het doen zijn we wel ff verder :9

[ Voor 12% gewijzigd door ID-College op 22-01-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
ID-College schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:40:
Hier ook maar eens begonnen :P heb er nu 1 gemaakt van 5 Arctic F14's en 1 van 4 Arctic F14's. Het scheelt dat m'n Jagas nog niet hangen, dat ga ik komende zomer doen.. nu zit ik nog met oude radiatoren te klooien, die gaan dan mooi weg.

Ik zit nog even in dubio. In totaal kan ik er 10 kwijt in 1 en 8 kwijt in de ander, maar dat wordt denk ik wat gortig. Ik begin maar eens met de helft en ga dan kijken hoe alles loopt :P Ik hou er rekening mee dat er nog een string bij komt maar voordat ik weet hoe deze het doen zijn we wel ff verder :9
Gezien alle postings hierboven, gewoon compleet volknallen. oOo

(doet iedere fabrikant die ventilatoren gebruikt in zijn verwarmings lichamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@ID-College zoals @Seafarer zegt vol leggen anders trek je teveel ‘valse’ lucht en dan valt het je per definitie tegen😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:26:
[...]
Als je een temperatuur wilt controleren, dan is het de kabel het dichste bij de PWM waar de meeste amperage door heen gaat.
Heb ik ook gemeten. Zelfde temperatuur O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Copitano schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:54:
@ID-College zoals @Seafarer zegt vol leggen anders trek je teveel ‘valse’ lucht en dan valt het je per definitie tegen😬
Ja dat is een idee maar het is al een beste radiator heb ik t idee.. maak wel de frames dus kan nog altijd naar 2x 4 gaan of 2x 3, maar kan idd ook gewoon naar 10 gaan.. omdat ze nog niet hangen vind ik het geluid lastig inschatten. 10 maken immers meer geluid dan 5 :P

Eerst even deze sets afronden, dan kan ik er nog 1 maken van 8, en dan is t wel genoeg geweest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ID-College schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Ja dat is een idee maar het is al een beste radiator heb ik t idee.. maak wel de frames dus kan nog altijd naar 2x 4 gaan of 2x 3, maar kan idd ook gewoon naar 10 gaan.. omdat ze nog niet hangen vind ik het geluid lastig inschatten. 10 maken immers meer geluid dan 5 :P

Eerst even deze sets afronden, dan kan ik er nog 1 maken van 8, en dan is t wel genoeg geweest :D
Foto? ;)

Ik ben benieuwd hoe je het geluid ervaart. Ik had scythe genomen maar de meeste zijn overleden. In de zin van tikjes. tenzij ik ze op hun kop leg dan is de tik weg.

Als ik hierboven lees is die F14 wel de way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Seafarer schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Foto? ;)

Ik ben benieuwd hoe je het geluid ervaart. Ik had scythe genomen maar de meeste zijn overleden. In de zin van tikjes. tenzij ik ze op hun kop leg dan is de tik weg.

Als ik hierboven lees is die F14 wel de way to go.
Ik zal ze posten als ik klaar ben! Het zijn wel joekels iig vergeleken met die heatfan die ik hier heb... beste units iig :D
Idd de F14's gepakt vanwege de verhalen hier en zijn gewoon rete betaalbaar per 5 stuks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:29
Graag even wat advies voor het volgende:

Jaga Tempo, 21 cm diep.
Ruimte tussen de schotten is +/- 73 cm. Diepte intern is dus 20.

Nu kan ik 5 fans van 14cm aan elkaar maken, strak op elkaar, kom ik op 70 cm. Maar dan heb ik nauwelijks ruimte om er ook nog een blokje in te maken om het op te laten steunen. Tevens is het lastig om er een frame omheen te maken aangezien ik dan nog 6 cm moet opvullen.

Nu kan ik kiezen:
- ik plaats 4 fans van 14cm, totaal 56 cm breed aan fans.

- ik plaats 5 fans van 12cm, totaal 60 cm breed aan fans.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 23-01-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Flappie schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:53:

Jaga Tempo, 21 cm diep.

Nu kan ik 5 fans van 14cm aan elkaar maken, strak op elkaar, kom ik op 70 cm. Maar dan heb ik nauwelijks ruimte om er ook nog een blokje in te maken om het op te laten steunen. Tevens is het lastig om er een frame omheen te maken aangezien ik dan nog 6 cm moet opvullen.

Nu kan ik kiezen:

Wat zouden jullie doen?
Kijk eens hoeveel de 4X 140mm fans aan lucht verplaatsen tegenover de 5X 120mm fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Laatst online: 16-06 21:44
Flappie schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:53:

Jaga Tempo, 21 cm diep.

Nu kan ik kiezen:

Wat zouden jullie doen?
Hier zelfde formaat jaga voorzien van 5 stuks 14cm fans. Werkt als een trein.
Fans direct tegen elkaar aanleggen en dan past het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:29
Diedo70 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Heb je ze er dan los bovenop liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Flappie schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:25:
[...]

Heb je ze er dan los bovenop liggen?
Ja, ze liggen er hier direct op. Hier zitten de fans aan elkaar dmv tiewraps door de schroefgaten. Daarmee kun je ook de kabels een beetje fatsoeneren.
Draaien vrijwel onhoorbaar door de speedcontroller.
De 92mm fans op onze 100mm jaga's maken meer geluid.

Genoeg inspiratie te vinden hier als je ze er niet direct op wilt hebben liggen.
Houten frames, 3d print, nylon draden spannen, rubber voetjes, stukjes tochtstrip... you name it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Ik heb ze met pe band [4x9mm] ondergeplakt, wat ik met glaszetten gebruik, werkt ook goed dempend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Diedo70 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Is t puur uit kosten dat je 14cm fans pakt ipv 20? Je zou ook naar 20 kunnen kijken maar die zijn wel een stuk duurder idd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
ID-College schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Is t puur uit kosten dat je 14cm fans pakt ipv 20? Je zou ook naar 20 kunnen kijken maar die zijn wel een stuk duurder idd! :)
Met de 5x14cm fans kwam het mooi uit met de 70cm lengte van de convector.
Met 20cm fans kon ik er maar 3 kwijt, en die kosten wel wat meer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Diedo70 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Met de 5x14cm fans kwam het mooi uit met de 70cm lengte van de convector.
Met 20cm fans kon ik er maar 3 kwijt, en die kosten wel wat meer inderdaad.
Aha, check.. De grootste kamer hier heeft het minste ruimte voor een radiator.. Zit zelf ook in dubio of ik een 20/21 of 15/16 pak. De 15 is te klein, de 16 is vrij duur voor een beetje extra vermogen en de 20 is prima betaalbaar (alleen zo lomp :X ).. De 21 vind ik weer te duur..
Zit te denken aan een 20 idd, en dan ook met 14cm fans.. Als je naar 20 gaat dan worden de fans vrij duur en dan kan je net zo ging direct een hybrid pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 20:58

Guldan

Thee-Nerd

Heeft er iemand ervaring met de volgende thermostaat modules voor zelfbouw dbe?:

https://www.tinytronics.n...e-met-relais-12v-xh-w3001

Afbeeldingslocatie: https://www.tinytronics.nl/shop/image/cache/catalog/products/product-003586/digital-thermostat-module-with-relay-xh-w1209-1-1500x1500w.jpg

Ik heb er eentje draaien, maar ik merk in sommige gevallen dat het relais niet schakelt terwijl wel aan de temperatuur voorwaarden wordt voldaan. Ik heb dit naast mijn oren ook met de multimeter gecontroleerd en zie dus geen spanning.

De documentatie geeft mij ook weinig aanknopingspunten dus vandaar dat ik het hier probeer.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-06 16:32

MrScratch

I am rubber, you are glue

ID-College schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Aha, check.. De grootste kamer hier heeft het minste ruimte voor een radiator.. Zit zelf ook in dubio of ik een 20/21 of 15/16 pak. De 15 is te klein, de 16 is vrij duur voor een beetje extra vermogen en de 20 is prima betaalbaar (alleen zo lomp :X ).. De 21 vind ik weer te duur..
Zit te denken aan een 20 idd, en dan ook met 14cm fans.. Als je naar 20 gaat dan worden de fans vrij duur en dan kan je net zo ging direct een hybrid pakken..
Gaat dit over Jaga Tempo convectoren? Misschien een tip is om naar Marktplaats te kijken. Daar vind je een groot aanbod van deze dingen, vaak van mensen die vloerverwarming hebben genomen. Een hoop mensen weet niet goed wat de waarde van deze units is (kent verschil tussen 20 en 21 niet) en doet ze van de hand voor een erg leuke prijs. Ik heb zo eens een Tempo 21 voor 75 euro weten te scoren.

Tevens zijn staande modellen om te vormen naar muurhangende modellen, doordat de lamellen en zijplaten met wat bijsnijden prima passen. Ook is met ventilatoren erop geen hoogte meer nodig om de convectiestroom te krijgen en heeft elke hoogte dezelfde capaciteit.

Ik heb in al mijn slaapkamers/werkkames zo druppelsgewijs overal Jaga Tempo T21 geinstalleerd en nu met DBH erbij heb ik een afgiftecapaciteit van hebikjoudaar en houdt ik de boel lachend warm met aanvoertemperatuur <40 graden.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

MrScratch schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Ook is met ventilatoren erop geen hoogte meer nodig om de convectiestroom te krijgen en heeft elke hoogte dezelfde capaciteit.
Verrek.. dat was mij eigenlijk nog niet eens opgevallen. Weer wat geleerd :-).

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
MrScratch schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:18:
[...]

Gaat dit over Jaga Tempo convectoren? Misschien een tip is om naar Marktplaats te kijken. Daar vind je een groot aanbod van deze dingen, vaak van mensen die vloerverwarming hebben genomen. Een hoop mensen weet niet goed wat de waarde van deze units is (kent verschil tussen 20 en 21 niet) en doet ze van de hand voor een erg leuke prijs. Ik heb zo eens een Tempo 21 voor 75 euro weten te scoren.

Tevens zijn staande modellen om te vormen naar muurhangende modellen, doordat de lamellen en zijplaten met wat bijsnijden prima passen. Ook is met ventilatoren erop geen hoogte meer nodig om de convectiestroom te krijgen en heeft elke hoogte dezelfde capaciteit.

Ik heb in al mijn slaapkamers/werkkames zo druppelsgewijs overal Jaga Tempo T21 geinstalleerd en nu met DBH erbij heb ik een afgiftecapaciteit van hebikjoudaar en houdt ik de boel lachend warm met aanvoertemperatuur <40 graden.
Ja ik heb daar naar zitten kijken een hele tijd, maar ik ben er niet goed uitgekomen. Ik heb namelijk nu radiatoren hangen onder mijn kozijnen, dus zocht een specifieke lengte zodat het mooi uitlijnt met mijn kozijnen. Als je dat combineert met een beperkte hoogte (ivm de kozijnen) en een bepaald wattage, dan ben je even bezig.

Ik wilde er liever 2 of 3 dus heb na een zoektocht maar besloten ze nieuw te halen. Is wel wat duurder maar wij hebben de hele kiet verbouwd dus wilde het niet vernachelen door wat rommel bij elkaar te harken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-06 10:58
Inaldt schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:25:
Met hulp van dit topic ben ook ik aan de slag gegaan afgelopen week. Was even puzzelen want ik weet niks van elektronica, maar het is is gelukt. (Althans, qua elektronica dus.) Dank allen voor het delen van uw setups!

De mijne bestaat nu (qua elektra) uit het volgende (in volgorde van stopcontact naar fan):

1. Voeding 12V 1.5A (had ik nog liggen, maar in principe dit https://www.tinytronics.n...2v-2a-adapter-met-dc-jack met als enige verschil dus 1.5A ipv 2A)
2. Verlooptstukje van DC naar schroefterminal (https://www.tinytronics.n...5.5mm-naar-terminal-block)
3. Draad (https://www.tinytronics.n....name&order=ASC&limit=100)
4. Thermostaat (https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209)
5. Draad (zie boven)
6. Spanningsregelaar (https://www.tinytronics.n...-spanningsregelaar-module)
7. Draad (zie boven)
8. Fans (https://www.informatique....gn=015&utm_content=208750), aan elkaar gelinkt met de bijgeleverde snoertjes.

Hoewel deze fans dus wel de PWM-feature hebben, gebruik ik die dus niet. Met het aanpassen van de spanning werkt het ook prima - geen tikkend geluid zoals in andere setups wel eens gemeld.

Nu maar eens nadenken over de montage onder de radiatoren. Daarover gesproken: weet iemand of die bordjes (thermostaat, spanningsregelaar) veilig op een stuk hout te schroeven zijn, of is het aan te raden om iets van afstandhouders o.i.d. te gebruiken?

EDIT

Montage inmiddels ook gereed.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

En zo heb ik de boel aangesloten:

[Afbeelding]

In sommige schroefterminal-gaatjes moeten dus twee kabeltjes. Dat is even wat geklooi maar het past uiteindelijk prima.

Nu met deze koude dagen is het een mooi moment om te kijken naar het effect. Ik heb geen uitgebreide meetapparatuur hangen, dus het gaat 'op gevoel'. En dat gevoel is dat het wel beter gaat, maar nog niet goed genoeg: de ruimte is nog niet op tijd op temperatuur. Ik ben dus van plan er nog eentje te bouwen.
Een erg gave setup!! Ben ook getriggered door dit topic, aangezien ik net 5 SpeedComforts onder de verwarmingen heb geklikt. Het geluid gaat hem echt niet worden...

Vraag over een systeem als die van @Inaldt . Daar gebruik je 5x 14cm fans, dus genoeg voor een 80cm radiator? Moet je echt aaneengesloten naast elkaar fans hebben onder je radiator? Ik heb 2x 80cm en 1x 160cm radiator. Om daar 20 fans onder te hangen lijkt me wat veel van het goede, of niet?

Daarbij, maken 20 van die fans niet alsnog redelijk wat herrie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ID-College schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Wat mij ook een beetje verbaasde is dat Jaga zelf ook maar 2 maten DBH-units heeft. Op de 20/21 adviseert Jaga zelf ook om de DBH-15 te leggen die ook voor de 15/16 gebruikt wordt.

Of zou dat zijn omdat een Jaga DBH-unit met 20cm-fans meer dan de hele Jaga zou gaan kosten?
(ben een beetje geschrokken van de Jaga-DBH prijzen, ik twijfelde of het de moeite waard was om zelf te gaan klooien, want vond het bij mij al duur worden met 18 Arctic F14's op 1 Jaga, maar toen ik de DBH-prijzen zag wist ik weer dat ik het beter zelf kon knutselen :) )

Als deze 1e Jaga klaar is zal ik eens gaan meten hoe mijn T21 uitkomt qua maten en of ik dan voor 20cm fans ga of toch maar voor 14cm. 20cm zou voor dezelfde of meer luchtverplaatsing waarschijnlijk wel nog weer wat stiller moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Hoewel ik zelf geen Jaga radiators heb, wil ik toch even inhaken op de 14cm vs 20cm discussie voor de fans.

Zou het geen idee zijn om fan shrouds te maken? De 14 cm fans zijn prima in staat met een redelijk geluidsniveau het debiet door de radiator te zuigen, dus daarom heb je de 20cm niet nodig. Wat nu als je, bijvoorbeeld met een 3D printer, een fan shroud maakt, waarbij je van 14cm naar de benodigde breedte gaat? Dan heb je ook meteen een mooie manier om de fans te bevestigen aan elkaar en op radiator.

Zo'n shroud printen is een stuk goedkoper dan van een 14cm fan naar 20 cm fan te gaan. En misschien nog wel een klein beetje effectiever, aangezien je bij een 20cm fans die je direct op de radiator legt alsnog oppervlakten hebt waar geen convectie meer kan plaats vinden, omdat de behuizing van de fan de stroming wellicht blokkeert.

Zoiets, maar dan mooi aansluitend met bevestiging voor de fans en met 'middenstukken', zodat het netjes doorloopt en eindstukken. Modulair dus (om maar even hippe commerciele termen te gebruiken :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRcFAp_Ot9wlpAnuE4k5uU9-S-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BwqfF7l3PplQo038y3DTn1T.jpg?f=fotoalbum_large

Nog maar even een snelle schets gemaakt ter verduidelijking. Ik denk dat het wel zou kunnen werken. Je zult niet snel loslating krijgen door de gunstige druk gradiënt, waardoor je dus een groter oppervlak van de radiator bestrijkt. En kan er ook best gaaf uitzien :). Netjes weg werken van de bekabeling en controllers enzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mM-fb3ymojo95m4HwMpm8JcyL1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jd3CECD6CHm4kDk5Gruaufdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2iV1vqccPU60exjDqTdbcjV6Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRQ1l1MYLFf2MVxKChuwgUW3.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht er veel Interesse zijn, dan wil ik wel helpen met het uittekenen / 3d printen, hoewel het natuurlijk ook wel weer een ontzettende overkill is B-)

[ Voor 44% gewijzigd door Bowen_HAFX op 26-01-2022 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Guldan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:15:
Heeft er iemand ervaring met de volgende thermostaat modules voor zelfbouw dbe?:

https://www.tinytronics.n...e-met-relais-12v-xh-w3001

[Afbeelding]

Ik heb er eentje draaien, maar ik merk in sommige gevallen dat het relais niet schakelt terwijl wel aan de temperatuur voorwaarden wordt voldaan. Ik heb dit naast mijn oren ook met de multimeter gecontroleerd en zie dus geen spanning.

De documentatie geeft mij ook weinig aanknopingspunten dus vandaar dat ik het hier probeer.
Daar zit volgens mij gewoon een W1209 in van anderhalve euro. Ik heb laatst ook wat experimenten gedaan in de garage, stopte ook al gauw met schakelen.... Moet nog eens testen maar er gebeurde erg weinig meer. Knap irritant.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Bowen_HAFX schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 05:48:
Hoewel ik zelf geen Jaga radiators heb, wil ik toch even inhaken op de 14cm vs 20cm discussie voor de fans.

Zou het geen idee zijn om fan shrouds te maken? De 14 cm fans zijn prima in staat met een redelijk geluidsniveau het debiet door de radiator te zuigen, dus daarom heb je de 20cm niet nodig. Wat nu als je, bijvoorbeeld met een 3D printer, een fan shroud maakt, waarbij je van 14cm naar de benodigde breedte gaat? Dan heb je ook meteen een mooie manier om de fans te bevestigen aan elkaar en op radiator.

Zo'n shroud printen is een stuk goedkoper dan van een 14cm fan naar 20 cm fan te gaan. En misschien nog wel een klein beetje effectiever, aangezien je bij een 20cm fans die je direct op de radiator legt alsnog oppervlakten hebt waar geen convectie meer kan plaats vinden, omdat de behuizing van de fan de stroming wellicht blokkeert.

Zoiets, maar dan mooi aansluitend met bevestiging voor de fans en met 'middenstukken', zodat het netjes doorloopt en eindstukken. Modulair dus (om maar even hippe commerciele termen te gebruiken :+ )

[Afbeelding]

Nog maar even een snelle schets gemaakt ter verduidelijking. Ik denk dat het wel zou kunnen werken. Je zult niet snel loslating krijgen door de gunstige druk gradiënt, waardoor je dus een groter oppervlak van de radiator bestrijkt. En kan er ook best gaaf uitzien :). Netjes weg werken van de bekabeling en controllers enzo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mocht er veel Interesse zijn, dan wil ik wel helpen met het uittekenen / 3d printen, hoewel het natuurlijk ook wel weer een ontzettende overkill is B-)
Om eerlijk te zijn: ik heb een heatfan op een T16 liggen en daar bedekt de heatfan effectief nog maar de helft van de convector (als dat het al is) en dat werkt al aardig goed. Ik denk dat het daarom persoonlijk niet nodig is voor de warmte (tenzij je een veel te kleine Jaga hebt bemeten), hooguit voor het geluid wellicht.

Volgens mij is een start met 14cm prima, en ga je hier naartoe als het niet werkt maar dat zou ik wel bijzonder vinden (tenzij dus je Jaga veel te klein is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Voor de LTV experts hier; ik ben mezelf aan het oriënteren om de radiatoren in mijn (kleine) huis te vervangen door (Jaga) LTV radiatoren.

Situatie; het gaat alleen om de woonkamer/woonkeuken (gezamenlijk oppervlakte ongeveer 34 m2). De slaapkamer krijg ik met de huidige radiator goed warm op 50 graden aanvoertemperatuur, dus dat is vooralsnog oke. Plafond is ongeveer 3 meter, dus dat komt uit op een inhoud van ongeveer 100 m3.

Op punten 1 en 2 in onderstaande plattegrond zitten nu twee kleine radiatoren die het huis redelijk warm krijgen met 50 graden aanvoertemperatuur. Omdat ik thuiswerk in het bovenste gedeelte van de woonkamer, wil ik daar bij punt 3 ook een radiator laten plaatsen. Hier zit geen aansluiting dus dit zal (via de kruipruimte) door een loodgieter aangelegd moeten worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS2VGLJymxVhibxunbIF126i_X4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W8x2ZhCOO8Z8cwn6qmyMapCt.png?f=user_large

De beschikbare ruimte per punt (om de maximale grootte van de radiatoren te bepalen) is als volgt:
Punt 1: 80 cm breed x 50 cm hoog
Punt 2: 100 cm breed x 80 cm hoog of 80 cm breed x +100 cm hoog
Punt 3: 60 cm breed x 150 cm hoog (verticaal) of 140 cm breed x 70 cm hoog

Ik heb inmiddels een berekening gedaan dat ik ongeveer 11730 watt nodig heb om deze ruimte te verwarmen. Als ik dan op de Jaga website kijk naar de wattages van radiatoren van de grootte bij punt 1 dan levert die maar ca.1000 watt op bij 50 graden AT. Dan zou ik dus 10 van zulke radiatoren nodig hebben om mijn ruimte goed te verwarmen?! Of mis ik iets :P

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken? Of is het 'simpelweg' 3 geschikte radiatoren aanschaffen, eventueel bijpassende ventilatoren en een loodgieter vinden die ze kan aansluiten? Wat ik tot nu toe heb gelezen, kan ik het beste kiezen voor type 21/22 radiatoren, correct?

[ Voor 19% gewijzigd door Morfang op 26-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

Bedankt voor het zoeken. Ik had hem inderdaad via die beschrijving ingesteld. Hij lijkt het eerst ook goed te doen, maar stopt na verloop van tijd. Het is helaas niet echt consistent te noemen. Vervelend is ook dat het out lampje wel brand maar er geen spanning op de uitgang staat.

Ik ben nog in de onderzoeks/test fase dus ik ga denk ik een clixon gebruiken. Wel jammer dat ik dan niet gemakkelijk de temperatuur kan uitlezen. Maar simpeler is wel beter. ik vind de lm317 wel heet worden, zijn er ook mensen die een buck converter hebben gebruikt? Die schijnen veel efficiënter te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croqy
Zo, goede kabeltjes eindelijk binnen en projectje is afgerond! Heel hartelijk dank aan alle betrokkenen hier voor alle geweldige informatie en voorbeelden. HEt was leuk om er zelf ook mee aan de slag te gaan!

Mijn setup bestaat uit:
XL4015 buck converter - om het voltage mee te begrenzen
XH-W1209 digitale thermostaat - om aan te springen bij 30 graden
12v 3a adapter van oude router die ik nog had liggen
DC Jack Female 5.5mm naar Terminal Block - om de connectie van adapter naar thermostaat te maken
9mm Arctic Silent PMW/PST * 25

Ik begon met Dupont jumper draad, maar dat is erg dun. Naar aanleiding van discussies hier heb ik een bouwmarkt fatsoenlijk draad gekocht. Ik heb eea aan elkaar gezet en het hangt nu in de convectorput aan de zijkant. Draad loopt vanaf daar naar het midden van de put en daar splitst het om 1*10 en 1*15 fans van stroom te voorzien. Vanwege de PST fans zijn die gemakkelijk door te lussen. Echter houd je wel redelijk wat draad aan die fans over, dat met tieribs wel enigzins weggewerkt kan worden.

Ik heb de fans simpelweg gemonteerd op houten rachels van 10*41mm (in 2 delen, een deel voor 10 en een deel voor 15 fans, zodat eea nog uit de put te halen is voor jaarlijkse schoonmaak). Net breed genoeg om de fans op te monteren en diep genoeg om enige ruimte tussen convector en fans te realiseren. Van de 10cm convectorbreedte offer ik hier dus wel 2cm mee op, maar het dekt ook direct wel goed de naden af, zodat er niet nog lekkage van koude trek kan ontstaan. En het is een goedkope oplossing.

De buck converter is afgeknepen tot 3.5volt. Dat was het laagste voltage voordat de fans stopten met draaien. Op dit niveau hoor ik de fans alleen als je er echt op let. Aan de andere kant van de kamer hoor ik de fans al niet meer. Het amperage komt aan het eind van de serie van 15 fans niet boven 1a uit.

Eerste comforttest was veelbelovend. De thermostaat op 20 en die bereikte dit vanaf 18 binnen de 15 minuten en het voelde inderdaad alsof je een warme deken om je heen had. Terwijl dit normaliter minimaal anderhalf uur duurt. Daarna de thermostaat heel laag gezet en nu een uur later is de temperatuur in de put gezakt onder de 20. Vermoedelijk gaat de warmteafgifte nu dermate efficient dat ie de convectorput echt helemaal leeg trekt (nu de temperatuur voor aanslaan van de fans nog op 30 staat, die ga ik waarschijnlijk hoger instellen, of een andere temperatuurswitch installeren die je kan instellen voor aanslaan en uit gaan)

De komende dagen spelen, of wachten tot mijn thermostaat de cv beter reguleert en meten wat ie doet met aanvoertemperatuur en dergelijke. En mijn volgende projectje opstarten: raspberry met temperatuursensors aan de aanvoer en uitvoerleidingen van de convector en de CV hangen om te controleren welk verschil het systeem nu daadwerkelijk maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrTOwJnOqpF_spYmI5mLc_OKtKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rmOOEnpp3IvDOsx6zh8HnmF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
@Croqy je kan je XH-W1209 ook prima instellen met aanslaan en afslaan: https://usefulldata.com/c...robe-review/#comment-1438
Check de optie P1 - Hysteresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croqy
HowsMyApple schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:57:
@Croqy je kan je XH-W1209 ook prima instellen met aanslaan en afslaan: https://usefulldata.com/c...robe-review/#comment-1438
Check de optie P1 - Hysteresis
Fijn, heel nuttig, dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ha! wat een leuk topic dit!

Mijn situatie is misschien anders dan anders. Maar ik zit op Stadswarmte. Beneden hebben we Jaga Tempo wand hangen en de rest van het huis allemaal T10 radiatoren. De T10 staan nooit aan. (Badkamer weer anders, maar daar geen klachten).
Nu vond Vattenfall het nodig om de prijzen van de stadswarmte voor 2022 te verhogen met 55%... (gekoppeld aan gas prijs, bedankt...)
Dus nu toch aan het kijken om minder te verbruiken.

Beneden hangt nu deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wtQDD9Wv/IMG-6889.jpg
Die is 20cm diep, 2x +/- 82 cm breed en er is een 7cm ruimte in de unit. Elektra punt zit er rechts vlak naast. Daar kan ik precies 2x 5 stuks Arctic P14 in kwijt.
Aan de hand van @Inaldt hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69814842
En @emzed hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70085490
Kan ik volgens mij wel een bestelling doen.
Maar de fans bij Informatie zijn de P14. Daar komen nog verzendkosten bij.
Amazon.de verkoopt de F14 in 5 pack voor iets goedkoper: https://www.amazon.de/-/e.../dp/B095S7ZFD1/ref=sr_1_3
Dat maakt niet veel uit toch?

Dan nog een andere vraag. Op zolder sinds het thuiswerken staat de radiator daar gewoon uit. Hij is 140x60 groot een T10 model maar die krijgt het niet warm.Daarom staat daar nu een Zibro kachel en dat werkt prima. Maar een tank vloeistof is ook niet gratis.
Zou zoiets: https://www.marktplaats.n...verwarming-1200x400x120mm niet een prima vervanging zijn? Is iets kleiner, maar die T10 doet echt niks op standje maximaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Xavier schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:35:
Ha! wat een leuk topic dit!

Mijn situatie is misschien anders dan anders. Maar ik zit op Stadswarmte. Beneden hebben we Jaga Tempo wand hangen en de rest van het huis allemaal T10 radiatoren. De T10 staan nooit aan. (Badkamer weer anders, maar daar geen klachten).
Nu vond Vattenfall het nodig om de prijzen van de stadswarmte voor 2022 te verhogen met 55%... (gekoppeld aan gas prijs, bedankt...)
Dus nu toch aan het kijken om minder te verbruiken.

Beneden hangt nu deze:
[Afbeelding]
Die is 20cm diep, 2x +/- 82 cm breed en er is een 7cm ruimte in de unit. Elektra punt zit er rechts vlak naast. Daar kan ik precies 2x 5 stuks Arctic P14 in kwijt.
Aan de hand van @Inaldt hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69814842
En @emzed hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70085490
Kan ik volgens mij wel een bestelling doen.
Maar de fans bij Informatie zijn de P14. Daar komen nog verzendkosten bij.
Amazon.de verkoopt de F14 in 5 pack voor iets goedkoper: https://www.amazon.de/-/e.../dp/B095S7ZFD1/ref=sr_1_3
Dat maakt niet veel uit toch?

Dan nog een andere vraag. Op zolder sinds het thuiswerken staat de radiator daar gewoon uit. Hij is 140x60 groot een T10 model maar die krijgt het niet warm.Daarom staat daar nu een Zibro kachel en dat werkt prima. Maar een tank vloeistof is ook niet gratis.
Zou zoiets: https://www.marktplaats.n...verwarming-1200x400x120mm niet een prima vervanging zijn? Is iets kleiner, maar die T10 doet echt niks op standje maximaal...
Heb je het systeem wel goed ontlucht, aangezien het om de radiator op zolder gaat en lucht naar boven gaat :)

En wordt ie ook niet warm als je alle andere radiatoren dichtdraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Heb je het systeem wel goed ontlucht, aangezien het om de radiator op zolder gaat en lucht naar boven gaat :)

En wordt ie ook niet warm als je alle andere radiatoren dichtdraait?
Hij wordt wel warm. Maar kan de ruimte gewoon niet genoeg verwarmen. Het is ook een ruimte die origineel een dakterras was maar een kamer gemaakt is. Aan alles is te zien dat het snel gemaakt is en later even toegevoegd is.
Op de slaapkamers hangen vele grotere panelen, ook T10, maar kleinere ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Kan iemand me vertellen hoe een Vasco Flatline zich verhoudt tot een Jaga (Strada/Tempo)? Ik ben op zoek naar een radiator/convector die op lage temperatuur kan verwarmen.

Daarnaast: iemand enig idee welk type Jaga dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjXywoGhxNmWMNGV8HJevpZvdWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mrRQs97OR9HINrW8rTBkARar.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Morfang op 28-01-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 19:08
Goedenavond,

Vandaag gestuit op dit Topic: heel interessant. Dit weekend maar eens wat tijd steken in het doorlezen van het grootste deel ervan.

Ik heb vlak voor de winter een warmtepomp advies gevraagd via Feenstra. Komt er een expert aan huis die de huidige situatie bekijkt, met wat standaard tools de boel doorrekent, en vervolgens komt met een advies voor mogelijke vernieuwing van de installatie. Was best wel aardig gedaan, en ook verhelderend voor mij zelf.

Op de benedenverdieping heb ik op dit moment 6 Jaga Mini-convectoren staan als hoofdverwarming; tevens is er een vloerverwarming die als ‘aanvullende verwarming ’ geïnstalleerd is. Dat (en de standaard radiatoren op de andere verdiepingen) wordt momenteel gevoed door een 19 jaar oude HR ketel.

Feenstra adviseerde me om mijn ketel te vervangen door een hybride systeem HR-CV+WP. Tot zover alles logisch. Nou is er volgens de Feenstra-expert een te groot risico dat de huidige Jaga convectoren met de lagere watertemperatuur van een WP-systeem de boel niet goed warm krijgen. In zijn offerte staan daarom 6 nieuwe Jaga Mini DHB convectoren, voor een totaal bedrag van 6000 EU. Dat is 2/5e van de hele investering; dat maakt een switch naar WP uiteraard nogal onaantrekkelijk.

Ik wil eens kijken of ik hier ideeën op kan doen om de bestaande Jaga Mini’s te boosteren zodat ze voldoende presteren bij WP-temperaturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
ZNProfi schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:11:
Goedenavond,

Vandaag gestuit op dit Topic: heel interessant. Dit weekend maar eens wat tijd steken in het doorlezen van het grootste deel ervan.

Ik heb vlak voor de winter een warmtepomp advies gevraagd via Feenstra. Komt er een expert aan huis die de huidige situatie bekijkt, met wat standaard tools de boel doorrekent, en vervolgens komt met een advies voor mogelijke vernieuwing van de installatie. Was best wel aardig gedaan, en ook verhelderend voor mij zelf.

Op de benedenverdieping heb ik op dit moment 6 Jaga Mini-convectoren staan als hoofdverwarming; tevens is er een vloerverwarming die als ‘aanvullende verwarming ’ geïnstalleerd is. Dat (en de standaard radiatoren op de andere verdiepingen) wordt momenteel gevoed door een 19 jaar oude HR ketel.

Feenstra adviseerde me om mijn ketel te vervangen door een hybride systeem HR-CV+WP. Tot zover alles logisch. Nou is er volgens de Feenstra-expert een te groot risico dat de huidige Jaga convectoren met de lagere watertemperatuur van een WP-systeem de boel niet goed warm krijgen. In zijn offerte staan daarom 6 nieuwe Jaga Mini DHB convectoren, voor een totaal bedrag van 6000 EU. Dat is 2/5e van de hele investering; dat maakt een switch naar WP uiteraard nogal onaantrekkelijk.

Ik wil eens kijken of ik hier ideeën op kan doen om de bestaande Jaga Mini’s te boosteren zodat ze voldoende presteren bij WP-temperaturen..
Pff vind het maar bijzondere adviezen. Sowieso zou ik full Electric gaan, en niet hybride. Op voorhand al allerlei radiatoren vervangen vind ik altijd bijzonder. Ik heb oude T10's hangen en heb het gewoon aangekeken. Met een lage aanvoertemp wordt het idd niet snel warm maar als die wat hoger zet wel (kost wel meer energie natuurlijk).
Ik zou ze lkkr laten zitten en eens kijken hoever je komt. Als het niet lukt boosteren idd, maar ik zou het bijzonder vinden als het niet lukt. Dan moet je echt veel te kleine Jagas hebben.. DBH is veel te duur dus sowieso niet doen. Steek dat geld in full electric, daar heb je veel meet aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ZNProfi & @ID-College
Lees eens na wat er oa bij kan komen als je all-electric wilt gaan, waarbij je dan ook echt gasloos wilt gaan???
https://www.familie-klein...ject-gasloos-2021-update/
In het blog van @mkleinman worden hun ervaringen waarom naar gasloos nog niet doorgezet mooi weer.
Deze familie is al lang bezig en dan hoop je als laatste fase van het gas af te kunnen, met voorlopig deze stand van zaken is dat besluit nog niet genomen.
Situaties kunnen zo verschillend zijn en daarmee kunnen keuzes ook verschillend zijn. Coûte que coûte van het gas af willen kan erg duur zijn en besef ook dat elke warmtepomp die je nu koopt ook een eindig leven hebt, met geluk 20 jaar maar het kan ook ergens tussen de bijvoorbeeld 15 en 20 jaar zijn.
Mits de prijs OK is kan het werken met tussenstappen, met keuzes als eerst veel beter kosteneffectief isoleren en eventueel een warmtepomp erbij, ook een goed plan zijn. Stel je CV kan nog zeker een tijd mee, of je kunt goedkoop een nieuwe kopen, dan koop je ook tijd om niet meteen de hoofdprijs te betalen. Dan zou je boven de 7 graden C de warmtepomp kunnen laten werken en onder de 7 graden C meer de CV nog.
Een belangrijk punt daarbij is dat je al wel naar lagere water temperatuur kunt gaan. Je hebt al vloerverwarming dus dat scheelt al enorm.
Nou is er volgens de Feenstra-expert een te groot risico dat de huidige Jaga convectoren met de lagere watertemperatuur van een WP-systeem de boel niet goed warm krijgen.
Waar staan die Jaga''s en heb je al geëxperimenteerd met lagere temperatuur v/d ketel? Dan krijg je een beter idee.
We hebben hier de ketel op 50 graden C staan en met klassieke plaat radiatoren (uit 1982) en een zelfbouw fan array erbij gaat dat prima. Heb nog niet getest of 40 graden C ook gaat. Mijn eega, toch wel gevoelig voor koude, heeft er vrede mee.

Loop dus meerdere routes na en kijk eens wat het kostenplaatje zal worden en besef zoals ik schreef dat je ergens over 15-20 jaar weer je knip moet trekken.... die context mis ik geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
route99 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:23:
@ZNProfi & @ID-College
Lees eens na wat er oa bij kan komen als je all-electric wilt gaan, waarbij je dan ook echt gasloos wilt gaan???
https://www.familie-klein...ject-gasloos-2021-update/
In het blog van @mkleinman worden hun ervaringen waarom naar gasloos nog niet doorgezet mooi weer.
Deze familie is al lang bezig en dan hoop je als laatste fase van het gas af te kunnen, met voorlopig deze stand van zaken is dat besluit nog niet genomen.
Situaties kunnen zo verschillend zijn en daarmee kunnen keuzes ook verschillend zijn. Coûte que coûte van het gas af willen kan erg duur zijn en besef ook dat elke warmtepomp die je nu koopt ook een eindig leven hebt, met geluk 20 jaar maar het kan ook ergens tussen de bijvoorbeeld 15 en 20 jaar zijn.
Mits de prijs OK is kan het werken met tussenstappen, met keuzes als eerst veel beter kosteneffectief isoleren en eventueel een warmtepomp erbij, ook een goed plan zijn. Stel je CV kan nog zeker een tijd mee, of je kunt goedkoop een nieuwe kopen, dan koop je ook tijd om niet meteen de hoofdprijs te betalen. Dan zou je boven de 7 graden C de warmtepomp kunnen laten werken en onder de 7 graden C meer de CV nog.
Een belangrijk punt daarbij is dat je al wel naar lagere water temperatuur kunt gaan. Je hebt al vloerverwarming dus dat scheelt al enorm.

[...]

Waar staan die Jaga''s en heb je al geëxperimenteerd met lagere temperatuur v/d ketel? Dan krijg je een beter idee.
We hebben hier de ketel op 50 graden C staan en met klassieke plaat radiatoren (uit 1982) en een zelfbouw fan array erbij gaat dat prima. Heb nog niet getest of 40 graden C ook gaat. Mijn eega, toch wel gevoelig voor koude, heeft er vrede mee.

Loop dus meerdere routes na en kijk eens wat het kostenplaatje zal worden en besef zoals ik schreef dat je ergens over 15-20 jaar weer je knip moet trekken.... die context mis ik geregeld.
Beetje off topic natuurlijk maar hybride is het net niet vind ik. Imo zijn er 2 goede keuzes: of gasloos of niet. Elke tussenoplossing is alleen maar ingewikkeld. Ik kwam zelf trouwens van stadsverwarming dus had al geen gas. TVT is dan wel een stuk korter tov gas maar met de huidige prijzen kan het wel interessant worden, en je woning is aantrekkelijker bij verkoop verwacht ik.
Ik heb van de besparing afgelopen jaar nu Jagas gekocht (kon ook goedkoper natuurlijk) en dat drukt op de TVT maar toch denk ik dat je goed op weg bent naar een aantrekkelijke woning met de overstap. Ik zou b.v. zelf nooit meer een woning met gas kopen, en kan mij voorstellen dat er meer zo over denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ID-College Duidelijk, je komt dus van stadsverwarming af, dan kunnen keuzes uiteraard behoorlijk anders liggen. Imho.. is dat geen vergelijk met dat van @ZNProfi met alle respect.
Je kunt uiteraard wel je keuze vanuit stadsverwarmingsperscpectief hier beschrijven. Kijkt me zeker nuttig, je bent vast niet de enige met stadsverwarming die daar van af wilt. Ik heb het idee, maar uncheckt, dat vanuit de stadsverwarmingshoek hier veel minder postings zijn dan vanuit eigen CV-situaties , dus jouw aanvulling is vanuit die hoek bezien wel fijn hoe jij er in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
route99 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:52:
@ID-College Duidelijk, je komt dus van stadsverwarming af, dan kunnen keuzes uiteraard behoorlijk anders liggen. Imho.. is dat geen vergelijk met dat van @ZNProfi met alle respect.
Je kunt uiteraard wel je keuze vanuit stadsverwarmingsperscpectief hier beschrijven. Kijkt me zeker nuttig, je bent vast niet de enige met stadsverwarming die daar van af wilt. Ik heb het idee, maar uncheckt, dat vanuit de stadsverwarmingshoek hier veel minder postings zijn dan vanuit eigen CV-situaties , dus jouw aanvulling is vanuit die hoek bezien wel fijn hoe jij er in staat.
Eens hoor met je wat zegt maar ik doelde eigenlijk op het volgende: @ZNProfi geeft aan dat er alleen al 6k investering in de Jaga's zit (2/5e van de totale investering). Dat betekent dat zijn totale investering 15k is, waarvan dus 6k in Jaga's zit. Als je er dan naar kijkt dat je ook nog eens hybride krijgt, dan vraag ik mij af of je die 15k er überhaupt uit gaat krijgen. Dat is dus 9k voor een WP & nieuwe ketel. Door hybride te gaan ga je die er imo nooit uithalen. Daar reageerde ik op met: voor dat bedrag zou ik of all-electric gaan of niets doen. Ik verwacht namelijk niet dat je die 9k op korte termijn gaat terugverdienen, laat staan 15k. Daarom zou mijn persoonlijk advies dus zijn:
* of alles overboord en naar een full WP, zal je hetzelfde kosten of zelfs nog goedkoper
* of gewoon lekker op gas blijven zitten en hooguit de ketel vervangen.

Als hij toch per se hybride wil (vanwege redenen), dan moet je die Jaga's achterwege laten i.v.m. kosten (en dus voor 9k gaan). Maar om eerlijk te zijn: ik geloof gewoon niet dat je met een hybride oplossing en al LTV radiatoren (Jaga's) de boel niet warm kan krijgen. Dan heb je echt extreem weinig vermogen in je Jaga's zitten maar ergens klopt er imo iets niet.. :)
Pagina: 1 ... 31 ... 54 Laatste