Dacht vanochtend nog even snel mijn 'standaard websites te checken voordat ik aan het werk ga, zie ik dat maar liefsts 15 notificaties op m'n Tweakers account en mezelf verwikkeld heb in een klein discussie. Ik wil toch wel iets hierover zeggen, terwijl ik ga proberen niet (heel) belerend over te komen.
Het mooie aan Tweakers vind ik dat je zo veel verschillende mensen treft, met verschillende achtergronden, interesses en karakters. Heb je een probleem of een vraag, dan is er altijd wel iemand die meer van het onderwerp afweet dan jezelf en vaak meerdere mensen. Dan is het vaak toch aan jezelf om maar het juiste advies te kiezen, want we zijn een vrij community zonder officiele hierarchie. Soms denk je van een advies: "Tja, erg leuk maar dat slaat nergens op". En soms is het ronduit briljant en was je er zelf in jaren niet op gekomen.
Dit betekent dus ook dat advies dat je aan een andere Tweaker geeft niet altijd opgevolgd wordt en mijn eerste reactie is ook dan: "Ik probeer je te helpen en je luistert gewoon niet. Hier ga ik geen energie aan verspillen". Maar met de jaren ben ik erachter gekomen dat er een verschil is tussen luisteren en opvolgen. Als iemand maar goed geluisterd/gelezen heeft, maar vervolgens voor zichzelf tot een andere conclusie komt, dan is dat prima. Zolang er maar een oprecht dankjewel komt voor het de input.
Advies en antwoorden worden altijd gedaan vanuit de beste intenties en mensen nemen hier dus ook tijd om een wildvreemde te helpen. Zelfs als ik niks heb aan een advies, of niet het antwoord was waar ik naar op zoek was, dan waardeer ik toch in ieder geval de poging om mij te helpen en kunnen we in de toekomst er toch nog voor elkaar zijn.
Dat gezegd hebbende, ik ben zojuist slechts 36 geworden, dus ik ben er vrij zeker van dat @
route99 een grotere autoriteit is op het gebied van elektronica met zijn 35 jaar ervaring dan ik (maar dat kan ook heel snel moet ik je bekennen

). En ik ben het ook met hem eens dat als je iemand van advies voorziet, je beter aan de veilige kant kan gaan zitten, want wat voor jezelf een aanvaardbaar risico is, hoeft voor een ander absoluut niet acceptabel te zijn.
Een ander belangrijk punt is dat aangehaald wordt, is dat de veiligheid van een systeem juist gegarandeerd moet zijn wanneer vreemde situaties ontstaan. Bijvoorbeeld alle fans raken plotseling geblokkeerd, of je kind/echtgenoot zit aan de PWM controller en zet alles op 100%. Artic heeft voorgeschreven dat je niet meer dan 5 mag lussen, omdat zij niet verantwoordelijk willen zijn dat je huist afbrandt. Als er een kans is van 1 op 100.000 dat het misgaat wanneer jij 10 doorlust is voor jou wellicht prima, maar voor Artic niet, want met de hoeveelheid fans die zij verkopen hebben ze minimaal 1 klant die brand krijgt en dat zou desastreus zijn voor het merk.
Voor mij persoonlijk, jk ga liever altijd wat meer aan de veilige kant zitten als ik er niet heel veel verstand van heb en geef dan liever iets meer geld uit. Laten we eerlijk zijn, fouten maken we allemaal en als je er wel iets verkeerd zou gaan, dan waren dat de beste 20 euro die je ooit uitgegeven hebt

.
In ieder heb ik weer iets geleerd van deze hele discussie en daar ben ik dankbaar voor

. Ik ben benieuwd naar jouw DBE unit @
everb en hopelijk post je de foto's als ie operationeel is!