LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 32 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@ID-College Je zag dat het hier met oude radiatoren uit 1982 zelfs 50 graden C mogelijk is. Zoals ik aangaf, hij zou het eerst zonder die Jaga aanpassing bij lagere T kunnen proberen.
Niets doen? Hmmm dan zou ik het geld in isolatie stoppen en een deel voor een goedkope CV op de kop zien te tikken om tijd te winnen. Immers, er komen steeds meer nieuwe dingen op de markt en wat er aan vernieuwingen de laatste jaren gekomen is, wordt wrs een stuk goedkoper.
En ook inzichten gaan vooruit. Heb daar zelf ook last en gemak van, last ... omdat heel veel zaken eigenlijk logisch zijn alleen de tijd was er niet altijd rijp voor of ik had andere prioriteiten, ect..., gemak... je kunt nu wel gemakkelijker met de stroom mee van dit voortschrijdend inzicht gebruik maken en zijn heel veel materialen te koop/toegankelijk geworden.
Kortom, er zijn zoals altijd meer wegen naar Rome.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40
Ik ben ook begonnen met het plaatsen van 15 Arctic P14 PWM PST fans op mijn 2,4 meter lange Jaga, type 21.

In de eerste 2 compartimenten heb ik ze er tijdenlijk even los boven op gelegd maar dat maakt nogal wat geluid.

Ben nu begonnen met het meest rechter compartiment met dit frame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BsamQH_Igiv8OlvI18xkgdj59w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CryaYkbJkBD64WRA47rafrGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjftFtBGdoTxlu-cIrV6l0f86bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HtpZSsF3a9jUfKlEXX0oear.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDN_sCMhvkuu7wKtglGkc_w-0cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1205ycOSRmLQQwG9d3M5ttY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8v7gYkssn3GFgRJRDORgN40Vkso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brJVeUF1xl5316ixGyxplHF0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJOlb0Zw9x8fqvpoD3TsUIYCdMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y61YXKbee1LC6BasgEa0fStG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d431DbbYXkgT29QcFq6TI8A3aFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXCHozUrY50l8oB2WqMr86N9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIqc4wYboFg0hAdGB7P4J7Zc_7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HAcJIn8uIklJFUB51j2T2vq.jpg?f=fotoalbum_large

Om het geluid van trillingen te dempen ligt er op de hoeken een schuim lakverfroller en dat lijkt wel goed te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
Op welke temperaturen hebben jullie je thermostaat/relay in- en uitschakelen?
Vandaag valt het me op dat m'n ketel enorm aan het pendelen is. Elke 10 minuten hoor ik nu m'n relay aan- en uitschakelen.
Of wellicht kan ik me beter afvragen waarom de ketel zoveel pendelt? Of zou deze dat altijd doen en heb ik de temperaturen op m'n thermostaat relay niet goed genoeg ingesteld: Gaat aan bij 32C en uit onder de 26C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-08 10:41
Flappie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:08:
Ik ben ook begonnen met het plaatsen van 15 Arctic P14 PWM PST fans op mijn 2,4 meter lange Jaga, type 21.

In de eerste 2 compartimenten heb ik ze er tijdenlijk even los boven op gelegd maar dat maakt nogal wat geluid.

Ben nu begonnen met het meest rechter compartiment met dit frame:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Om het geluid van trillingen te dempen ligt er op de hoeken een schuim lakverfroller en dat lijkt wel goed te werken :)
Welke afmeting hoekprofiel heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-08 08:37
HowsMyApple schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:52:
Vandaag valt het me op dat m'n ketel enorm aan het pendelen is. Elke 10 minuten hoor ik nu m'n relay aan- en uitschakelen.
Of wellicht kan ik me beter afvragen waarom de ketel zoveel pendelt? Of zou deze dat altijd doen en heb ik de temperaturen op m'n thermostaat relay niet goed genoeg ingesteld: Gaat aan bij 32C en uit onder de 26C
Ik heb het forum kort teruggekeken, maar kon zo snel niets vinden over je setup (convectoren/radiatoren, watertemp etc.). Kan je daar wat meer over vertellen? (excuses als het wel al ergens staat)

Kort door de bocht reactie: vermoedelijk heb je ook je aanvoertemperatuur naar beneden gegooid, en wellicht ook je minimale pompsnelheid verlaagd (?). Een pendelende ketel geeft aan dat hij z'n warmte niet kwijt kan in het water bij het minimale ketelvermogen. Dan krijg je dus continue opwarm/afkoel cycli van het water. De DBE helpt om de warmte uit het systeem in je huis te krijgen, dus als je inschakelrange breder is helpt dat wellicht wat.

Uit mijn persoonlijke ervaring (overal Jaga's en de helft met DBE):
- Na aanvoertermperatuur naar beneden te hebben gezet op 45 graden pendelde de ketel.
- Met DBE werd dit iets minder.
- Waterzijdig inregelen hielp ook wat.
- Minimale pompsnelheid iets omhoog leek nog het meeste te doen.

Gevolg van de hogere pompsnelheid is dat de delta T over je convectoren/radiatoren weer wat afneemt, maar dat heb ik liever dan een ketel die constant aan/uit gaat. Daarbij wordt de flow door het systeem ook groter, dus het kan best zijn dat de hoeveelheid energie die uit het systeem je huis in gaat alsnog hoger is (lastig te beoordelen zonder meten/rekenen...).

Edit: zit me nu te bedenken dat als de ketel langer een bepaald vermogen in het water kwijt kan zonder te pendelen het afgegeven vermogen uit je convectoren/radiatoren dus ook hoger moet zijn. Lagere delta T of niet.... |:(

Just my 2 cents...

[ Voor 10% gewijzigd door everb op 30-01-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
HowsMyApple schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:52:
Als het warmte verlies van je huis 3kW is en je ketel maakt 6kW op de laagste brander stand hoe gaat je thermostaat dit oplossen?

Ik ga ervan uit dat je begrijpt dat het huis in een sauna verandert wordt als je die ketel met 6kW continue laat branden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
everb schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Ik heb het forum kort teruggekeken, maar kon zo snel niets vinden over je setup (convectoren/radiatoren, watertemp etc.). Kan je daar wat meer over vertellen? (excuses als het wel al ergens staat)

Kort door de bocht reactie: vermoedelijk heb je ook je aanvoertemperatuur naar beneden gegooid, en wellicht ook je minimale pompsnelheid verlaagd (?). Een pendelende ketel geeft aan dat hij z'n warmte niet kwijt kan in het water bij het minimale ketelvermogen. Dan krijg je dus continue opwarm/afkoel cycli van het water. De DBE helpt om de warmte uit het systeem in je huis te krijgen, dus als je inschakelrange breder is helpt dat wellicht wat.

- Na aanvoertermperatuur naar beneden te hebben gezet op 45 graden pendelde de ketel.

Gevolg van de hogere pompsnelheid is dat de delta T over je convectoren/radiatoren weer wat afneemt, maar dat heb ik liever dan een ketel die constant aan/uit gaat. Daarbij wordt de flow door het systeem ook groter, dus het kan best zijn dat de hoeveelheid energie die uit het systeem je huis in gaat alsnog hoger is (lastig te beoordelen zonder meten/rekenen...).

Edit: zit me nu te bedenken dat als de ketel langer een bepaald vermogen in het water kwijt kan zonder te pendelen het afgegeven vermogen uit je convectoren/radiatoren dus ook hoger moet zijn. Lagere delta T of niet.... |:(

Just my 2 cents...
Pendelen is als de ketel heel snel tegen zijn maximum. ingestelde temperatuur aan loopt. uitgaat en binnen 2 minuten weer eventjes aan is en weer uit. Dat is niet goed.

Tot 6 keer in een uur aan/uit is heel normaal.(Zie post hierboven)

Het beperken van de cv ketel tot 45 of lager is leuk om even te testen maar levert vaak alleen maar pendelende ketels op.

In jouw aanpassingen lijstje ontbreekt nog een ding: nadraaitijd pomp naar 3 min. En ja het hele internet staat vol van 30 seconden tot max. 1 minuut. Probeer dit maar eens voor een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Voor de mensen die bang zijn dat hun ketel kapot gaat door de vele starts.

Hier hangt een ecomline, 25 jaar oud 4 starts per uur, 10 uur/dag stoken en 3 maand per jaar stoken.

3 X 30 dagen X 10 X 4 X 25 jaar = 90.000 starts. En wat vergeet ik: starten voor warmwater.
We rekenen heel voorzichtig 5 starts per dag.
365 X 5 X 25 jaar = 45.625 starts + 90.000 = 135.625 starts.

De gloeispiraal is ooit preventief vervangen door een installateur, anders had die alle starts gewoon meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
@Seafarer nadraaitijd vergat ik inderdaad...staat hier op 5 minuten geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
[...]

Just my 2 cents...
Het afgeven vermogen bij 60/40 is dus 60 + 40 = 100 / 2 = 50 graden gemiddelde oppervlakte temperatuur.
Bij 60/50 is het gemiddelde oppervakte temperatuur 55 graden. Als beiden dezelfde doorstroming (flow) hebben geeft de radiator met de hoogste gemiddelde oppervlakte temperatuur de meeste warmte.

Maar om een lang verhaal heel kort te maken. Je blijft een aan/uit ketel houden. Je minimum vermogen van de ketel is vaak meer dan je nodig hebt. Of je moet een Viesmann hebben die schijnt 2 kW te kunnen maken.

(Nu, het is alweer warm buiten, zijn de meeste ketels thermostaten de meest rare fratsen aan het uit halen om met dit grote ketel vermogen een heel klein beetje warm water te maken, om het comfortable te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Misschien nog een keer checken?
Als ik Q = m x c x ΔT gebruik kom ik
bij 60/40 toch echt op de dubbele hoeveelheid warmte t.o.v. 60/50 (met dezelfde flow uiteraard) :+ O-).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Coldfrog schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Welke afmeting hoekprofiel heb je gebruikt?
Dit zijn 15x15mm profielen. Initieel was het idee om de ventilatoren op de L profielen te lasten rusten en daarop vast te schroeven. Echt "mis" je dan wel aan beide kanten een cm oppervlak waarmee je de luchtstroom verstoord. Tijdens het monteren er voor gekozen om de L "naar buiten te draaien" en de fans er met tiewraps vast aan te trekken. Blijft ook prima zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-08 10:41
Flappie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:26:
[...]

Dit zijn 15x15mm profielen. Initieel was het idee om de ventilatoren op de L profielen te lasten rusten en daarop vast te schroeven. Echt "mis" je dan wel aan beide kanten een cm oppervlak waarmee je de luchtstroom verstoord. Tijdens het monteren er voor gekozen om de L "naar buiten te draaien" en de fans er met tiewraps vast aan te trekken. Blijft ook prima zitten.
Het ziet er goed uit. Je zou aan het L profiel nog het kleinste formaat buisisolatie over de lengte kunnen klemmen. Ik weet niet of je de 20cm red maar dan sluit je hiermee de voor en achterzijde af en vangt ook de vibraties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
dunklefaser schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:06:
@Seafarer Misschien nog een keer checken?
Als ik Q = m x c x ΔT gebruik kom ik
bij 60/40 toch echt op de dubbele hoeveelheid warmte t.o.v. 60/50 (met dezelfde flow uiteraard) :+ O-).
Hier gaan we allebei een beetje mis. Even makkelijk doen met een appje erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYBzUVon-TfB9q1Lz1MUY5_34mc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDQT7bH2K9krMPZRGPWeZX5O.jpg?f=fotoalbum_medium

Bij eenzelfde afmeting van de radiator de retour temperatuur verhogen (en de gemiddelde oppervlakte temperatuur verhogen) kan natuurlijk alleen als je de flow verhoogt. |:(

YouTube: Radiator Afgifte Simulator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Vraagje over de W1209, temperatuur relais.
De kabel is vrij kort, kan ik deze gewoon verlengen ? of ga ik dan de meting verklooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:55
DateTime.Now schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:26:
Vraagje over de W1209, temperatuur relais.
De kabel is vrij kort, kan ik deze gewoon verlengen ? of ga ik dan de meting verklooien?
Er worden voor de W1209 ook langer kabel verkocht 3 meter https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch

Verlengen zou geen probleem geven.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Zo - dat ziet idd plausibeler uit, geen twijfel mogelijk.
@everb Misschien ook nog even checken?
- Met de "Hytools" app heb je het zelf in de hand (letterlijk).

Voor de volledigheid: gebooste convectoren kan je hiermee natuurlijk niet berekenen

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 31-01-2022 11:26 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
[...]

Just my 2 cents...
Ik heb 10 Arctic F14's in de convectorput liggen.
Alle radiatoren in huis zijn waterzijdig ingeregeld. Slechts 3 van deze staan ook daadwerkelijk aan. 1 daarvan is de eerste die wordt gevoed vanuit de CV en bij deze heb ik het voetventiel behoorlijk geknepen in de hoop dat de retourtemp zo lager uitvalt.
De 2 convectors (waarvan 1 dus met de fans) zijn niet waterzijdig ingeregeld met de simpele reden dat ik er heel slecht bij kan en uberhaupt niet weet hoe het moet.

Ik denk dat ik de pompsnelheid op mijn Bosch HRC 30 wel kan aanpassen maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Daarnaast zou ik juist denken dat het verhogen van de pompsnelheid averechts zou werken? Mijn kennis van CV installaties is vrij beperkt dus wellicht snap ik het gewoon niet helemaal.

De aanvoertemp heb/had ik inderdaad wat naar beneden geschroeft. De opwarmsnelheid in de ruimte met de F14's op 50gr aanvoertemp was velen malen sneller dan met de 3 speedcomforts op 70gr aanvooertemp. Vandaar dat ik deze rond de 50gr heb laten staan. Maar met als gevolg dat ik m'n relay veel vaker hoorde schakelen.

@Seafarer Het minimaal vermogen van m'n ketel zit tussen de 8 en 9 kwh. Daar kom ik inderdaad nooit aan.
Zou het openzetten van meer radiatoren dan juist bevorderlijk zijn voor de efficientie van de ketel, of betekent dat alleen maar dat er meer water moet worden opgewarmd en het daardoor dus meer gas zal kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Xavier schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:35:

Amazon.de verkoopt de F14 in 5 pack voor iets goedkoper: https://www.amazon.de/-/e.../dp/B095S7ZFD1/ref=sr_1_3
Dat maakt niet veel uit toch?
Ben weer even aan het bijlezen in dit topic, dus wat late reactie.
Neem gewoon de F14. Het hele huis ligt er hier vol mee. Werkt perfect.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
HowsMyApple schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:24:

@Seafarer Het minimaal vermogen van m'n ketel zit tussen de 8 en 9 kwh. Daar kom ik inderdaad nooit aan.
Zou het openzetten van meer radiatoren dan juist bevorderlijk zijn voor de efficientie van de ketel, of betekent dat alleen maar dat er meer water moet worden opgewarmd en het daardoor dus meer gas zal kosten?
Meer radiatoren open, is meer ruimtes verwarmen en dat kost meer gas.
Als je voor efficiëntie wilt gaan is dit misschien wat voor je: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
Hieronder wat reactie uit eigen ervaring, maar niet perse vanuit kennis ;)
[...]

en bij deze heb ik het voetventiel behoorlijk geknepen in de hoop dat de retourtemp zo lager uitvalt.
Teveel knijpen kan een mooie delta T geven, maar als er bijna geen flow meer is komt er uiteindelijk dus minder vermogen uit. Waar de grens ligt vond ik zelf erg lastig te bepalen, en heb ik ook niet echt een antwoord op kunnen vinden.
[...]
Daarnaast zou ik juist denken dat het verhogen van de pompsnelheid averechts zou werken? Mijn kennis van CV installaties is vrij beperkt dus wellicht snap ik het gewoon niet helemaal.
Vermogensafgifte is afhankelijk van zowel flow als delta T, dus deze zijn deels uitwisselbaar. Een iets lagere delta T met een hogere flow kan alsnog resulteren in meer vermogensafgifte.
Q = m x c x ΔT
[...]
De aanvoertemp heb/had ik inderdaad wat naar beneden geschroeft. De opwarmsnelheid in de ruimte met de F14's op 50gr aanvoertemp was velen malen sneller dan met de 3 speedcomforts op 70gr aanvooertemp. Vandaar dat ik deze rond de 50gr heb laten staan. Maar met als gevolg dat ik m'n relay veel vaker hoorde schakelen.
Ik volg niet helemaal wat je met elkaar vergelijkt...maar als je dezelfde radiatoren/convectoren open hebt staan en bij 50 graden met DBE de ruimte sneller opwarmt dan bij 70 graden met speedcomforts (= meer warmteafgifte) dan zou ik zeggen dat de ketel zijn warmte beter kwijt kan en dus minder zou moeten pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
@dunklefaser Doel je op onderstaande quote?
[...]
Er aan rekenen kan alleen als ik ook de specifieke flow over de convector weet toch? Ik heb geen flowmeter in het systeem zitten, dus dan is dat geen optie...of mis ik iets?

Leuke app trouwens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

everb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:51:
@dunklefaser Doel je op onderstaande quote?

[...]

Er aan rekenen kan alleen als ik ook de specifieke flow over de convector weet toch? Ik heb geen flowmeter in het systeem zitten, dus dan is dat geen optie...of mis ik iets?

Leuke app trouwens ;)
Ik doelde in eerste instantie op de bijdrage van @Seafarer. Hier zat een verkeerde aanname in,
zie ook zijn respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bridgefield
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-04 22:23
Zou iemand mij wat advies kunnen geven over de volgende situatie.

Ik heb een huurhuis met een woonkamer van 44m² waarbij het plafond 242cm hoog is. Deze ruimte wordt verwarmd door drie radiatoren.
-Een t21 van 280x10x40cm.
-Een t20 van 120x10x50cm.
-Een t20 van 100x 8x 50cm.

Aangezien het een huurhuis betreft is het vervangen van radiatoren helaas geen optie maar toch zou ik graag iets willen doen om mijn gasverbruik terug te brengen vanwege de hoge kosten. Daarom zit ik eraan te denken om in ieder geval een aantal ventilatoren te plaaten op/onder de t21 radiator aangezien deze het grootst is en de enige met lamellen waardoor er een grote warmteafgift is. Als ik de ruimte van muur tot voorkant radiator meet kom ik op 14cm uit, waardoor de Arctic p14 er net zouden passen.

Als jullie deze situatie zo lezen is dan verstandig om bij de t21 radiator te beginnen of zie ik iets over het hoofd?
En hoeveel ventilatoren zouden jullie aanbevelen om te plaatsen op deze radiator?

Mocht ik iets anders over het hoofd zien dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Cp9Q7vn6XzijWg3Z8wbeSn8RWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fr68BLpziu6vFa1nU0inSDtd.jpg?f=fotoalbum_large

De test draait. 5x 14cm arctic
Helaas is bij aankomst gebleken dat 1 van de andere 5 fans kapot bleek. Dus de helft van de test draait. Nu al het idee dat het sneller opwarmt in de kamer.
Wel nog aan het stoeien hoe ik de 2 sets netjes aan de regelunit kan koppelen. Nu zit deze set met wat jumper kabeltjes. Maar dat is wat kort.
Nu nog fans nog even terug schroeven ze draaien wat hard.

De verwarming werd een 60 graden. Geen idee of de fans etc hier tegen kunnen. Maar ben bang dat ik er weinig aan kan doen. Ik heb namelijk Stadwarmte en ik kan de temp wel aanpassen. Maar dan pas ik die ook aan voor het water uit de kraan. En afwassen met kouder water schiet niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Xavier schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:35:
[Afbeelding]

Helaas is bij aankomst gebleken dat 1 van de andere 5 fans kapot bleek. Dus de helft van de test draait. Nu al het idee dat het sneller opwarmt in de kamer.
Wel nog aan het stoeien hoe ik de 2 sets netjes aan de regelunit kan koppelen. Nu zit deze set met wat jumper kabeltjes. Maar dat is wat kort.

De verwarming werd een 60 graden. Geen idee of de fans etc hier tegen kunnen. Maar ben bang dat ik er weinig aan kan doen. Ik heb namelijk Stadwarmte en ik kan de temp wel aanpassen. Maar dan pas ik die ook aan voor het water uit de kraan. En afwassen met kouder water schiet niet echt op.
Afgezien van afwassen, je wilt ook geen risico op legionella, dus tapwater nooit lager dan 60 graden laten komen.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:17
Xavier schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:35:
[Afbeelding]

.

ja je fans kunnen daar tegen, er zijn toch genoeg van dit soort fans die als CPU koeler werken en daarmee ook wel eens 70 of zelfs 80 graden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Fr33z schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 05:51:
[...]
.

ja je fans kunnen daar tegen, er zijn toch genoeg van dit soort fans die als CPU koeler werken en daarmee ook wel eens 70 of zelfs 80 graden worden?
Meestal probeer je te blazen om iets te koelen. Dus de fan trekt koude lucht aan en perst het ergens met geweld doorheen. De fan blijft koud en het rendement van de fan met koude lucht is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Seafarer schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:02:
[...]

Meestal probeer je te blazen om iets te koelen. Dus de fan trekt koude lucht aan en perst het ergens met geweld doorheen. De fan blijft koud en het rendement van de fan met koude lucht is beter.
Moet gewoon kunnen. Arctic geeft zelf aan dat de fans tegenover elkaar geplaatst kunnen worden. Dus een koude lucht er in en de andere warme lucht er uit.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Copitano schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:16:
[...]

Moet gewoon kunnen. Arctic geeft zelf aan dat de fans tegenover elkaar geplaatst kunnen worden. Dus een koude lucht er in en de andere warme lucht er uit.
Ik heb ook niet geschreven dat het niet kan. "Meestal probeer je te blazen om iets te koelen." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Seafarer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:01:
[...]

Ik heb ook niet geschreven dat het niet kan. "Meestal probeer je te blazen om iets te koelen." ;)
Zolang er maar convectie ontstaat maakt het niet uit of de fan hete lucht aanzuigt of koude lucht uitblaast.

Daarnaast ligt het smeltpunt voor plastic van pc fans rond de 160 graden of hoger. Wellicht dat de smeerolie te vloeibaar wordt en de lagers sneller verslijten of de bedrading isolatie het begeeft.

Maar de warme lucht zal een stuk lager zijn dan 60 graden, dus ik zou me er dus niet al te veel zorgen overmaken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun|IA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Convectorput met houten plaat, 140 mm fans en Clixon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-Tke40y06ACW1eHBLOkXBg9S08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxg5Cx9tSINywLs6oEMLAup0.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een overzicht van de gebruikte materialen zie
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70125484

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
TommyGun|IA schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:25:
Convectorput met houten plaat, 140 mm fans en Clixon.

[Afbeelding]

Voor een overzicht van de gebruikte materialen zie
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70125484
Heb je nu die houten plaat direct op de convector gelegd of zit er nog behoorlijk wat ruimte tussen? Lijkt me anders niet heel verstandig.

Misschien een paar hoekprofieltjes bevestigen aan de hout constructie waar deze plaat opkomt, zodat de reste van de convector ook nog werkt en meegeniet van het positieve effect van de fans.

[ Voor 12% gewijzigd door Bowen_HAFX op 07-02-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Gisteren dit topic gevonden, aardig doorheen gelezen en geprobeerd te zoeken maar niet specifiek een antwoord.

Situatie:

Woonkamer wordt niet supersnel warm, er staat een T22 radiator van 150x40 die ik wil voorzien van een temperatuur gestuurd setje ventilatoren.

De vraag (waar ik dus niet iets hier op kon vinden):

Wat is beter/efficiënter
- 2x 6 80mm ventilatoren die precies tussen de uiteinden van de platen passen.
- 2x 5 120mm ventilatoren die uit gaan steken aan voor/achterzijde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBq45DZ-R7rjAjvdjZJcfJCKQ9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OzbTnLUdX90BKnldCgQ93ni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0ULEvRxJjVcoq2PUu1NvhB7--8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrETkjfeM38CP2R5XuHMNQjI.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de hand van alle tips en lijstje alles nu gereed gemaakt.
Werkt als een trein en de fans gaan automatisch aan bij 25 graden en weer uit bij een 23 graden.

Enige gepriegel wat de aansluiting van de 2x5 fans aan het printboordje. Ik heb van het spanningsregelaar 2 jumperkabeltjes naar buiten de omhuizing laten lopen, daar een kroonsteentje in en daar weer de 2 sets aans fans op aan gesloten. Maar lekker stevig zit het niet.Het werkt voor nu, maar misschien nog eens aanpassen.
Tevens valt het geluid van de fans misschien toch wat tegen. Je hoort het wel duidelijk als ze aan staan, maar ook weer niet storend. Ze draaien nu op 9V als het goed is.

Tevens het doosje hangt aan de zijkant waar nog ruimte was met een aantal magneetjes die ik had vast gemaakt met secondelijm

[ Voor 4% gewijzigd door Xavier op 09-02-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Xavier schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan de hand van alle tips en lijstje alles nu gereed gemaakt.
Werkt als een trein en de fans gaan automatisch aan bij 25 graden en weer uit bij een 23 graden.

Enige gepriegel wat de aansluiting van de 2x5 fans aan het printboordje. Ik heb van het spanningsregelaar 2 jumperkabeltjes naar buiten de omhuizing laten lopen, daar een kroonsteentje in en daar weer de 2 sets aans fans op aan gesloten. Maar lekker stevig zit het niet.Het werkt voor nu, maar misschien nog eens aanpassen.
Tevens valt het geluid van de fans misschien toch wat tegen. Je hoort het wel duidelijk als ze aan staan, maar ook weer niet storend. Ze draaien nu op 9V als het goed is.

Tevens het doosje hangt aan de zijkant waar nog ruimte was met een aantal magneetjes die ik had vast gemaakt met secondelijm
Gaat die radiator niet opstijgen? ;)

F of P serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Gaat die radiator niet opstijgen? ;)

F of P serie?
Dat is de bedoeling toch :D

P serie, om precies te zijn: Arctic 140mm Fan - P14 PWM PST

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Xavier schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Dat is de bedoeling toch :D

P serie, om precies te zijn: Arctic 140mm Fan - P14 PWM PST
Waarschijnlijk is dat de reden dat je ze hoort. De F is stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een hele rits Artic F14 PWM PST fans op de convectoren in een convectorput liggen. Nu worden deze op den duur vies. Hoe kun je de fans het beste reinigen? Ik heb al gemerkt dat alleen schoon blazen niet voldoende is. Er zal ook stof gaan zitten tussen de fanbladen en de behuizing.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
hansvk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:55:
Ik heb een hele rits Artic F14 PWM PST fans op de convectoren in een convectorput liggen. Nu worden deze op den duur vies. Hoe kun je de fans het beste reinigen? Ik heb al gemerkt dat alleen schoon blazen niet voldoende is. Er zal ook stof gaan zitten tussen de fanbladen en de behuizing.
Stofzuiger met zo'n harige borstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

JME

zeg maar Jamie

Even tussendoor: sinds er ventilatoren in de convectorput liggen, moet ik de onderkant van de lamellen vaker stofzuigen. Wellicht een tip :+
Systeem an sich werkt nog steeds perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bowen_HAFX schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:10:[...]Heb je nu die houten plaat direct op de convector gelegd of zit er nog behoorlijk wat ruimte tussen? Lijkt me anders niet heel verstandig. Misschien een paar hoekprofieltjes bevestigen aan de hout constructie waar deze plaat opkomt, zodat de reste van de convector ook nog werkt en meegeniet van het positieve effect van de fans.
@TommyGun|IA Mss ook nog de nu dichte ruimte tussen de fans zoveel mogelijk als de constructie met het hout toelaat open maken. Nu lijkt het wel of meer dan 50% v/d houten plank verder potdicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Na een aantal Jaga's via markplaats te hebben gekocht en te hebben aangesloten, gisteren ook begonnen met de eerste fans te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Htzx72HlWs8_S_wuyo5UNcGs7MU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fL8kF7RiTM5FHSl1luyHcI4D.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuursensor zit met een tiewrap vast aan de aanvoerleiding en de ventilatoren gaan nu op 35 graden aan en 33 uit. Ze zijn genepen op rond de 6 volt, bijna onhoorbaar (F14's).

Het enige wat nu nog niet naar wens is, is dat de lucht die omhoog wordt geblazen soms juist koud aanvoelt.

Enig idee wat ik hier aan zou kunnen aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

De fans later inschakelen en weer eerder uitzetten? Dus de temperatuur aanpassen op de sensor?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Kadett schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:31:
Gisteren dit topic gevonden, aardig doorheen gelezen en geprobeerd te zoeken maar niet specifiek een antwoord.

Situatie:

Woonkamer wordt niet supersnel warm, er staat een T22 radiator van 150x40 die ik wil voorzien van een temperatuur gestuurd setje ventilatoren.

De vraag (waar ik dus niet iets hier op kon vinden):

Wat is beter/efficiënter
- 2x 6 80mm ventilatoren die precies tussen de uiteinden van de platen passen.
- 2x 5 120mm ventilatoren die uit gaan steken aan voor/achterzijde.
Lekker tussen de uiteinden van de platen. Netter, werkt net zo goed en is waarschijnlijk voordeliger in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

hansvk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:55:
Heel voorzichtig met een zacht kwastje met redelijk lange haren. Plat op tafel en de fan met je vinger tegenhouden. Blazen, zelfs met perslucht is inderdaad niet voldoende. Ik gebruik zelf een kwast die ik ooit eens gekocht heb voor het schoonvegen van de lens van een spiegelreflexcamera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXTtnJKedEviE7JkD6xUJ1M3OyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHvRLIFy0H2tcQrJpY50ZPdE.jpg?f=fotoalbum_large
Zullen ze nog wel hebben bij een fotozaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Appesteijn schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:18:
Na een aantal Jaga's via markplaats te hebben gekocht en te hebben aangesloten, gisteren ook begonnen met de eerste fans te plaatsen.
[Afbeelding]

De temperatuursensor zit met een tiewrap vast aan de aanvoerleiding en de ventilatoren gaan nu op 35 graden aan en 33 uit. Ze zijn genepen op rond de 6 volt, bijna onhoorbaar (F14's).

Het enige wat nu nog niet naar wens is, is dat de lucht die omhoog wordt geblazen soms juist koud aanvoelt.

Enig idee wat ik hier aan zou kunnen aanpassen?
Je aanvoer pijp is eerder warm dan je convector.
Ik heb mijn sensor tussen de lamellen zitten. Hij moet wel goed tegen de lamel drukken zodat deze goed contact heeft.
Je kunt dus met de positie spelen. Eerst eens testen op 1/3 van de lengte van de convector. Nog steeds een koude woei dan zet je hem wat verder weg. En andersom wat dichterbij.
Bijkomend voordeel hij schakelt ook nu beter op tijd uit.

Edit: sommigen plakken de sensor op de retour pijp. Maar dan ben je eigenlijk te laat naar mijn idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 11-02-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:03:
[...]

Je aanvoer pijp is eerder warm dan je convector.
Ik heb mijn sensor tussen de lamellen zitten. Hij moet wel goed tegen de lamel drukken zodat deze goed contact heeft.
Je kunt dus met de positie spelen. Eerst eens testen op 1/3 van de lengte van de convector. Nog steeds een koude woei dan zet je hem wat verder weg. En andersom wat dichterbij.
Bijkomend voordeel hij schakelt ook nu beter op tijd uit.

Edit: sommigen plakken de sensor op de retour pijp. Maar dan ben je eigenlijk te laat naar mijn idee.
Ja in eerste instantie had ik hem ook tussen de lamellen, maar dan koelde hij snel af als de fans aan gingen. Maar waarschijnlijk niet genoeg contact met een lamel gehad.
Heb nu de flow iets omhoog gezet en de temp ook, kijken of dat werkt. Anders jou tip proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:55
Appesteijn schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Ja in eerste instantie had ik hem ook tussen de lamellen, maar dan koelde hij snel af als de fans aan gingen. Maar waarschijnlijk niet genoeg contact met een lamel gehad.
Heb nu de flow iets omhoog gezet en de temp ook, kijken of dat werkt. Anders jou tip proberen.
Probeer je voeler ook eens op de retour leiding, ventilator start als de radiator warm is.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Appesteijn schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Er zijn 2 plaatsen tussen de lamellen.

Zomaar er tussen of precies daar waar geen fan zit en dan tegen die pijp aan die door de lamellen loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brechtje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 17:24
Mijn 2 zelf gebouwde-convector-ventilatie systemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udN1VuqKewR9IuzeyiCYspN5LGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5H79ze2OhcThIAEP9bbXSf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHws9zzhAweBPj--Thm9b7woDTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rU4cyoF0a1vWC484X4w6HGZW.jpg?f=fotoalbum_large

Ze draaien op 5V 1A voedingen die ik nog had liggen van afgedankte ZIP-drives.
Ze worden in- en uitgeschakeld door ook een zelfgebouwde schakeling met een temperatuursensor op de CV-aanvoer.
Zoals te zien 'hangen' de ventilatoren in de rubbers, ook door de lage spanning zijn ze niet te horen en de luchtverplaatsing voldoet bij ons.
Ik heb boven de ventilatoren een meervoudig gevouwen vogelnet geplaatst om zo te voorkomen dat er kleine voorwerpen zoals bijvoorbeeld knikkers :) de ventilatoren blokkeren en/of beschadigen.

N.B. Het schema voor de in-/uitschakeling voor de liefhebber:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah2RSpvEkz3IqmGZcxOdXyf8Auc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbCJvBu17ikAaxc42Gyd5xWv.jpg?f=fotoalbum_large
De 'Nokia 7 Volt' is zo'n opladertje uit de tijd dat Nokia de wereldleider op mobieltjes was.
Zo ziet het eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGyz1vIWTMCZ1IPcAnIs_zADebw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHPKjwJqnUiquMUv4SS1Gf3M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Brechtje op 13-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Brechtje schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:56:
Mijn 2 zelf gebouwde-convector-ventilatie systemen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze draaien op 5V 1A voedingen die ik nog had liggen van afgedankte ZIP-drives.
Ze worden in- en uitgeschakeld door ook een zelfgebouwde schakeling met een temperatuursensor op de CV-aanvoer.
Zoals te zien 'hangen' de ventilatoren in de rubbers, ook door de lage spanning zijn ze niet te horen en de luchtverplaatsing voldoet bij ons.
Ik heb boven de ventilatoren een meervoudig gevouwen vogelnet geplaatst om zo te voorkomen dat er kleine voorwerpen zoals bijvoorbeeld knikkers :) de ventilatoren blokkeren en/of beschadigen.

N.B. Het schema voor de in-/uitschakeling voor de liefhebber:
[Afbeelding]
De 'Nokia 7 Volt' is zo'n opladertje uit de tijd dat Nokia de wereldleider op mobieltjes was.
Zo ziet het eruit:
[Afbeelding]
Hoeveel sneller is je opwarmtijd sochtens ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brechtje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 17:24
Dat heb ik niet gemeten.

Voor ons was het van belang om te weten of we met een CV-watertemperatuur van 40°C de kamer comfortabel kunnen verwarmen zodat wij een warmtepomp konden nemen.
Dat is de gelukt: in juni wordt bij ons een Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 A 230V lucht/ water R290 met Vaillant uniTOWER VIH QW 190/6 E geïnstalleerd.

Als de opwarmtijd langer is dan moet die eerder starten, zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Niet online
Dit weekend twee houten constructies gemaakt om de fans in te leggen, maar de rest van de fans ga ik waarschijnlijk zo doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K819x_1j8uLtgNw-fUSMgwCbjpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgyKkOBiyFCbxwm9XNbZiJ7T.jpg?f=fotoalbum_large

Op de hoeken wat D-profiel anti tochtstrook, lijkt vooralsnog goed te werken.

Ik heb nu ook het idee dat bij het houten frame wat een centimeter of vier boven de lamellen hangt, er koude, valse lucht wordt aangezogen. Vanavond maar eens alles direct op de lamellen leggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Appesteijn op 14-02-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Inmiddels draait mijn DBE met 15 arctic fans prima. Wat een vermogen ineens. De kamer is super snel op temperatuur.

Nu de volgende stap. Ik zou de fans graag aansturen met pwm vanuit Domoticz.

Ik zag hier een aantal keren de Shelly RGBW2 voorbij komen. Kan iemand wat ervaringen hierover plaatsen?
Kan ik gewoon 12v opnde fans zetten en het PWM signaal van de Shelly op het PWM draadje? En hoe ver zijn ze te regelen? Van 0% tot 100%?
Of heeft iemand anders een goede optie om dit vanuit Domoticz te doen?

Ik heb DS18B20 sensoren besteld die ik op de aanvoer bij de CV ketel ga plaatsen en op basis daarvan de snelheid regelen. Dus hoge aanvoer is snellere fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Flappie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:02:
Inmiddels draait mijn DBE met 15 arctic fans prima. Wat een vermogen ineens. De kamer is super snel op temperatuur.

Nu de volgende stap. Ik zou de fans graag aansturen met pwm vanuit Domoticz.

Ik zag hier een aantal keren de Shelly RGBW2 voorbij komen. Kan iemand wat ervaringen hierover plaatsen?
Kan ik gewoon 12v opnde fans zetten en het PWM signaal van de Shelly op het PWM draadje? En hoe ver zijn ze te regelen? Van 0% tot 100%?

Ik heb DS18B20 sensoren besteld die ik op de aanvoer bij de CV ketel ga plaatsen en op basis daarvan de snelheid regelen. Dus hoge aanvoer is snellere fans.
Als ik je mag adviseren:
Hang een sensor boven een fannetje, ergens tussen de 32 en 34 graden hebben mensen geen last van langs stromende lucht, dus dat wordt de doel temperatuur. Zorg dat de fannetjes deze temperatuur kunnen vasthouden. Dat werkt het beste.

Doe ik zo ook met m'n BRIZA alleen met een aparte PI regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Seafarer schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:33:
[...]

Als ik je mag adviseren:
Hang een sensor boven een fannetje, ergens tussen de 32 en 34 graden hebben mensen geen last van langs stromende lucht, dus dat wordt de doel temperatuur. Zorg dat de fannetjes deze temperatuur kunnen vasthouden. Dat werkt het beste.

Doe ik zo ook met m'n BRIZA alleen met een aparte PI regelaar.
Hoe bedoel je dit precies? Heb je een voorbeeld? En hoe zorg ik dan dat sochtends de fans sneller gaan bij het aanwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Flappie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Heb je een voorbeeld? En hoe zorg ik dan dat sochtends de fans sneller gaan bij het aanwarmen?
Hoe heter het cv water, hoe heter de lucht wordt, de sensor wordt ook warmer en geeft dit door aan de regelaar, die laat de fan zo hard draaien dat de lucht 32 graden wordt.
Wat de regeling eigenlijk doet is je radiator maximaal te koelen.

https://nl.aliexpress.com...e_desc&page=1&groupsort=1

Dit model stuurt direct 0-10volt uit.

Best duurder geworden. Ik betaalde 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:57
Copitano schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Lekker tussen de uiteinden van de platen. Netter, werkt net zo goed en is waarschijnlijk voordeliger in aanschaf.
Ik zit met hetzelfde dilemma, T22 radiatoren waar aan de onderkant ongeveer 70 mm tussen de uiteinden zit. Een 80 mm fan zou waarschijnlijk het netst passend te maken zijn, maar ik zag dat de Arctic F12 fans in de value pack ongeveer dezelfde prijs hebben of zelfs goedkoper zijn dan de Arctic F8 fans. Omdat die F12 fans 50% groter zijn, heb ik er dan minder nodig om de radiator vol te hangen.

120 mm fans zou ik aan de achterkant van de radiator kunnen laten uitsteken. Enerzijds zorgt dat er voor dat de achterkant van de radiator ook een betere warmteafgifte zal hebben, anderzijds zal de luchtstroom die daar langs gaat ook gekoeld worden door de buitenmuur. Ik ben er nog niet helemaal uit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:57
Flappie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:02:
[...]

Ik keek ook naar de Shelly RGBW2, maar ik wil graag de regeling ook onafhankelijk van Domoticz / Home Assistant kunnen laten draaien en die RGBW2 heeft zover ik kan vinden geen mogelijkheid om een temperatuur sensor aan te sluiten. Slechts een digitale ingang heeft ie waar een schakelaar op kan, daar zou dan zo'n thermostaat op kunnen bijvoorbeeld, maar ik zou ook graag de temperatuur loggen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Ok, mijn 3x T22 project die begon om die in mijn werkkamer wat meer te boosten maar uiteindelijk heb besloten om de andere 2 T22's op de 1e verdieping mee te pakken:

DBE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf6Vh9bhCw70yKAeC6_Z1JaCN0c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xqa8tw8hecOB6D4oJGwRXTA.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w64A3rf0T44yT-tc_lwVokxpfr4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV6Z6kvjObv3yImMVNB7hbGs.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJgfMoswJuAty2E_7TP-gZjtfEg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBmzz9BMy9EGFwyw3HCOcjAs.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xpFTcyN2uWeo-JdCZ_rdNKJTX0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM0OzOKGDQXvXypgyEPgFO7h.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqliWI8ijvqZIlCh9U7o7_L1kdk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW6sEIA3H1NiwqjCvKGk7mVv.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pp9wVU6LyheATkeRJZVDMp73wCE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAt50LrIjOC0qiCwyXrGGEIr.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUcL_XtVQe5Hj6e4KqDJJwBwWwE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIlXE5Av68BAaz6fSG9naEAK.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZ79E6Mzabb69gnW6Iasht71Rik=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrLJCkd5rt0Ob14Wcx9vdo7V.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzO0aMi6RG04LVrc8DCo89fDNZE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hw2oUkN2ZvPxPhMyCPyAe5te.jpg?f=fotoalbum_small

Het gaat om:
9x NF-A8 5V PWM per T22
1x NA-FC1 5V PWM per T22
Wat Y kabels
Wit ijzerdraad
Wit usb male-female kabel
Wit USB stekker

Omdat het op mijn werkkamer zo goed werkt heb ik de 2 slaapkamers er gelijk maar bij gedaan. Ook al draaien ze daar minder hard om ze geruisloos te houden merk ik echt dat het daar sneller en stabieler warm blijft.

Verder zie je ze niet

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:33

Bommes

Capo del formaggio

@stuffer ziet er erg netjes uit.
Maar begrijp ik uit je materiaal lijstje nou goed dat je geen temperatuur regeling hebt?
En de ventilatoren dus altijd draaien?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-06 17:41
Kaspers schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Yes zelfde setup:

[Afbeelding]

Mosfet: https://nl.aliexpress.com/item/2031809024.html

En voor de volledigheid nogmaals de esphome yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
esphome:
  name: pwm_fan_control_woonkamer
  platform: ESP32
  board: esp32doit-devkit-v1

wifi:
  ssid: "xxxxxxxx"
  password: "xxxxxxxx"

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Pwm Fan Control Woonkamer"
    password: "5SCmxWewY94I"

captive_portal:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  password: "xxxxxxxxx"

ota:
  password: "xxxxxxxx"

output:
  - platform: ledc
    power_supply: power_supply_12v
    pin: GPIO22
    id: pwm_signal
    channel: 0

light:
  - platform: monochromatic
    output: pwm_signal
    name: "DBE Woonkamer"

power_supply:
  - id: power_supply_12v
    keep_on_time: 1s
    pin:
      number: GPIO15
      inverted: false
Im je yaml schrijf je gpio22, het schema gaat uit van gpio23. Daar wordt toch hetzelfde bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Bommes schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:03:
@stuffer ziet er erg netjes uit.
Maar begrijp ik uit je materiaal lijstje nou goed dat je geen temperatuur regeling hebt?
En de ventilatoren dus altijd draaien?
Thanx!

Ja klopt, ben eigenlijk in de lijst, nu je er over begint vergeten vergeten een kaku schakelaar mee te nemen (die ik nog over had). De fans draaien op een vast toerental en worden met domoticz geschakeld als mijn warmtepomp de verwarming gaat verwarmen. En uit na 10 minuten uit als de warmtepomp uit staat.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riechard
Ik heb een esp32 bordje besteld, geinspireerd door oa @Kaspers

Wat ik ga proberen is
- aanvullend een temperatuur sensor aansluiten, die de aanvoertemperatuur ga meten.
- los van externe manipulatie (via domoticz), wil ik de ventilatoren op 100% laten draaien als die temp omhoog gaat, na 30 min gaat het naar 50%. Via domoticz en bewegingssensoren wil ik m op 50% zetten als iemand in de kamer is, anders naar 100%.
Dan werkt het ook als er geen verbinding oid is met domoticz.
Ik heb geen ervaring met esp32, hoop dat het lukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Riechard op 20-02-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Riechard schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:57:
Im je yaml schrijf je gpio22, het schema gaat uit van gpio23. Daar wordt toch hetzelfde bedoeld?
Eens, komt idd niet helemaal overeen met afbeelding. Heb wat gewisseld met pins, want had een esp32 die niet helemaal lekker liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woeta
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 14:24
Lekker threadje zeg! Heel inspirerend.

Vandaag flink zitten doorspitten als voorbereiding om er zelf eentje te maken, maar heb wel de nodige vragen... (ben niet super op elektronica gebied). Excuses als het een beetje veel vragen zijn, ik probeer het een beetje gestuctureerd te houden :)

Uitgangspunt zou ongeveer het boodschappenlijstje van Inaldt zijn, toegepast op een jaga strada van 240cm, type 11 (al is type 16 misschien ook een optie, maar daar kom ik later op terug). Hier zouden dus 15 fans in passen.

Kabeldikte, zekeringen
Ik las wat zorgen over het gebruik van te dun draad ivm brandgevaar, en ik zou liever het zekere voor het onzekere nemen. Voor tussen de thermostaat en spanningsregelaar lijkt me dat draad zoals dit meer dan genoeg moet zijn, maar ik lees hier en daar ook iets over 'afzekeren'. Waar en hoe zouden de zekeringen geplaatst moeten worden? Ik zie dit eigenlijk bij niemand in de setup terug... en zoals gezegd ben ik een beetje een naabje op elektronicagebied..

Ik neig nu naar de 3-wegsplitter die werd aangeraden, maar zie niet helemaal hoe ik deze op de buck/spanningsregelaar krijg.

Step down buck of spanningsregelaar?
Mijn warmtepomp kan het meestal af met een aanvoer van 30 graden, snelheid van de fans in meerdere standen regelen hoeft van mij dus niet zo, maar de snelheid moet wel beperkt worden natuurlijk. Wat zijn de redenen om te kiezen voor een buck of een regelaar?

Type fans
Gezien de vele goede resultaten met Arctic lijkt dat sowieso een goede keuze, maar ik vraag me nog even af of ik wegkom met de simpele F9/F14, of dat de PST versie nodig zou zijn. Ik las dat dat makkelijk door te lussen is, en gemak staat me wel aan bij deze klus :) Of is de gewone F9/F14 ook makkelijk door te lussen? (ik zou dus ivm die brandveiligheid er max. 5 aan elkaar koppelen). En dan is er nog de Silent.. klinkt wel interessant, al zie ik wel een veel lagere airflow (36m3/h vs 73m3/h bij de standaard versie)

Strada keuze
Ik las ook dat de fans eigenlijk convectie maken die een convectorradiator zelf ook al heeft, en ze dus eigenlijk de grootste toegevoegde waarde hebben bij een lagere omkasting. Nu zat ik ivm estetische redenen te kijken naar strada's van hoogte=50cm, hebben de fans dan wel zin? of zou ik net zo goed eentje van 35cm hoog kunnen pakken?

Qua type strada zou ik een type 11 of 16 kwijt kunnen, Een 11 is wat stijlvoller, maar in een 16 passen natuurlijk 140mm fans.. De ruimte om te verwarmen is vrij groot en hoog, dus zouden deze 140mm fans een goed argument kunnen zijn om de type 16 van 35cm hoog (855 watt) te nemen tegenover de type 11 van 50cm hoog (685 watt)?

Koelen
Verder tot slot.. niet heel boeiend want ik betwijfel of we het zouden toepassen (ivm houten vloer beneden), maar zou deze setup ook kunnen koelen?

Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

woeta schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:41:
Lekker threadje zeg! Heel inspirerend.

Vandaag flink zitten doorspitten als voorbereiding om er zelf eentje te maken, maar heb wel de nodige vragen... (ben niet super op elektronica gebied). Excuses als het een beetje veel vragen zijn, ik probeer het een beetje gestuctureerd te houden :)

Uitgangspunt zou ongeveer het boodschappenlijstje van Inaldt zijn, toegepast op een jaga strada van 240cm, type 11 (al is type 16 misschien ook een optie, maar daar kom ik later op terug). Hier zouden dus 15 fans in passen.

Kabeldikte, zekeringen
Ik las wat zorgen over het gebruik van te dun draad ivm brandgevaar, en ik zou liever het zekere voor het onzekere nemen. Voor tussen de thermostaat en spanningsregelaar lijkt me dat draad zoals dit meer dan genoeg moet zijn, maar ik lees hier en daar ook iets over 'afzekeren'. Waar en hoe zouden de zekeringen geplaatst moeten worden? Ik zie dit eigenlijk bij niemand in de setup terug... en zoals gezegd ben ik een beetje een naabje op elektronicagebied..

Ik neig nu naar de 3-wegsplitter die werd aangeraden, maar zie niet helemaal hoe ik deze op de buck/spanningsregelaar krijg.

Step down buck of spanningsregelaar?
Mijn warmtepomp kan het meestal af met een aanvoer van 30 graden, snelheid van de fans in meerdere standen regelen hoeft van mij dus niet zo, maar de snelheid moet wel beperkt worden natuurlijk. Wat zijn de redenen om te kiezen voor een buck of een regelaar?

Type fans
Gezien de vele goede resultaten met Arctic lijkt dat sowieso een goede keuze, maar ik vraag me nog even af of ik wegkom met de simpele F9/F14, of dat de PST versie nodig zou zijn. Ik las dat dat makkelijk door te lussen is, en gemak staat me wel aan bij deze klus :) Of is de gewone F9/F14 ook makkelijk door te lussen? (ik zou dus ivm die brandveiligheid er max. 5 aan elkaar koppelen). En dan is er nog de Silent.. klinkt wel interessant, al zie ik wel een veel lagere airflow (36m3/h vs 73m3/h bij de standaard versie)

Strada keuze
Ik las ook dat de fans eigenlijk convectie maken die een convectorradiator zelf ook al heeft, en ze dus eigenlijk de grootste toegevoegde waarde hebben bij een lagere omkasting. Nu zat ik ivm estetische redenen te kijken naar strada's van hoogte=50cm, hebben de fans dan wel zin? of zou ik net zo goed eentje van 35cm hoog kunnen pakken?

Qua type strada zou ik een type 11 of 16 kwijt kunnen, Een 11 is wat stijlvoller, maar in een 16 passen natuurlijk 140mm fans.. De ruimte om te verwarmen is vrij groot en hoog, dus zouden deze 140mm fans een goed argument kunnen zijn om de type 16 van 35cm hoog (855 watt) te nemen tegenover de type 11 van 50cm hoog (685 watt)?

Koelen
Verder tot slot.. niet heel boeiend want ik betwijfel of we het zouden toepassen (ivm houten vloer beneden), maar zou deze setup ook kunnen koelen?

Veel dank!
Als je een Jaga Strada hebt kan ik je aanraden om daar (afhankelijk van de afmeting L en B ) de grootst mogelijke fans in te leggen.

Mijn Jaga Strada werd geleverd met de Jaga DBE set maar ik vond hem toch te veel lawaai maken in de woonkamer.

De afmetingen bij bij zijn:
65x180x21 hoogtexlengtextype

En daar heb ik:
8* Noctua NF A20 5V PWM
1* Noctua NA-FC1 5V PWM
Aantal y kabels
1* Oude telefoonlader
1* KaKu voor de schakeling.

In liggen die op dezelfde manier wordt geschakeld middels domoticz als de T22 die ik hierboven beschreef.

Het geluid wat daar uitkomt kan ik (en ben daar best gevoelig voor) alleen waarnemen als het echt heel stil is in huis (komt bijna nooit voor, kinderen, radio aan, TV aan, hond die zeurt, zwangere vrouw die tetterd enz)

Ik heb het wellicht wat simpeler zonder temp meting aan de aanvoerleiding dan anderen hier maar voor mij werkt het prima. De warmtepomp loopt altijd rond de 30gr Ta.

Voor de mensen met een convectorput, ik heb er ook nog 15* Noctua NF-A14 PWM onder de convector in de put gehangen met ijzerdraad 6 jaar geleden. Dit om onthoofde Lego poppetjes te voorkomen en ze zijn uit het zicht.
Zeker een aanrader.

*** NIKS ***

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
woeta schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:41:

Koelen

Veel dank!
Ja, kan zeker. Heb ik hier draaien.
Daarvoor heb ik 2 W1209's gebruikt, die ik via een 3-standen schakelaar kan instellen.
De ene staat op verwarmen en schakelt in boven de 25 graden aanvoertemperatuur.
De andere staat op koelen en schakelt in onder de 19 graden aanvoertemperatuur.
Begin van de zomer zet ik de schakelaar handmatig om en eind van de zomer weer terug.

Ik heb in het verleden gezocht naar een systeem om in te schakelen bij een bepaald verschil tussen de kamer- en aanvoertemperatuur, maar daar heb ik niets makkelijks voor gevonden.

Waarschijnlijk in het verleden wel iets over gepost, kijk maar even bij mijn posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:38
Sinds enige tijd liggen hier Arctic PWM PST fans op de convectoren. Er is één convector in een kast gebouwd, daar paste precies mooi F8 fans op, verder een aantal Jaga Tempo's waar ik een rij F14 fans heb geplaatst.

Qua aansturing heb ik lang getwijfeld tussen een simpele sturing zoals een W1209 en digitale sturing via Home Assistant. Ben uiteindelijk op iets ertussenin uitgekomen.
Uitgangspunten:
- Sturing moet ook functioneren zonder Home-Assistant
- Mogelijkheid tot aanpassen opstart-temperatuur
- Voorkeur om te kunnen loggen (daarom liever iets 'smarts' en niet alleen een W1209

Opgelost met:
- Verstelbare voeding (3-12V), per radiator kan ik de fans afstellen tot waar het geluid niet stoort.
- Sonoff SV met ESPHome, hierin kan per Sonoff een sturing worden geprogrammeerd en is Home-Assistant niet per se nodig
- DS18B20 sensoren voor aanvoer- en retourtemperatuur zodat ik goed kan loggen per radiator, wordt ook gebruikt voor de sturing

Rij met fans;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pndJn3T5KG8v_5Tfib5PoJafL10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25NfIb4v3RH0UWFzV7Gdbgk1.jpg?f=fotoalbum_large

Sonoff SV als controller;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Es-U8jsPMKHOPDHyBqTRLY68_Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rpr68DLqRA1AfXjyhQZ9EJ80.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Emacee schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:53:

- Sonoff SV met ESPHome, hierin kan per Sonoff een sturing worden geprogrammeerd en is Home-Assistant niet per se nodig
Dus esp home op je Sonoff flashen en dan kun je daar nog in programmeren?
Is dat makkelijk te programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Het is inderdaad een kwestie van de Sonoff flashen met ESPHome en dan kun je daar programmeren.
Deze code gebruik ik nu, temperatuur voor de thermostaatfunctie kan ik nu makkelijk tweaken op basis van het gewenste gedrag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
esphome:
  name: jaga-slaapkamer

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

api:

ota:
  password: "[knip]"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

ap:
    ssid: "Jaga-Slaapkamer Fallback Hotspot"

captive_portal:

switch:
  - platform: gpio
    name: "Booster slaapkamer"
    pin: GPIO12
    id: boosterslaapkamer

status_led:
  pin:
    number: GPIO13
    inverted: yes

binary_sensor:
    pin:
      number: GPIO0
      mode:
        input: true
        pullup: true
      inverted: true
    name: "Booster schakelaar slaapkamer"
    on_press:
      - switch.toggle: boosterslaapkamer

dallas:
  - pin: GPIO14
    update_interval: 15s
sensor:
  - platform: dallas
    address: 0x3d0121128b744128 #GPIO14
    name: "Aanvoertemperatuur slaapkamer"
    address: 0x8b0121122d88f828 #GPIO05 
    name: "Retourtemperatuur slaapkamer"
    on_value_range:
      - above: 30.0
        then:
          - switch.turn_on: boosterslaapkamer
      - below: 25.0
        then:
            - switch.turn_off: boosterslaapkamer

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Emacee schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:54:
Het is inderdaad een kwestie van de Sonoff flashen met ESPHome en dan kun je daar programmeren.
Deze code gebruik ik nu, temperatuur voor de thermostaatfunctie kan ik nu makkelijk tweaken op basis van het gewenste gedrag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
esphome:
  name: jaga-slaapkamer

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable logging
logger:

api:

ota:

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

ap:
    ssid: "Jaga-Slaapkamer Fallback Hotspot"

captive_portal:

switch:
    name: "Booster slaapkamer"
    pin: GPIO12
    id: boosterslaapkamer

status_led:
  pin:
    number: GPIO13
    inverted: yes

binary_sensor:
    pin:
      number: GPIO0
      mode:
        input: true
        pullup: true
      inverted: true
    name: "Booster schakelaar slaapkamer"
    on_press:
      - switch.toggle: boosterslaapkamer

dallas:
  - pin: GPIO14
    update_interval: 15s
sensor:
    address: 0x3d0121128b744128 #GPIO14
    name: "Aanvoertemperatuur slaapkamer"
    address: 0x8b0121122d88f828 #GPIO05 
    name: "Retourtemperatuur slaapkamer"
    on_value_range:
      - above: 30.0
        then:
          - switch.turn_on: boosterslaapkamer
      - below: 25.0
        then:
            - switch.turn_off: boosterslaapkamer
Bedankt .
Heb jij toevallig wel eens een Sonoff geflashed met Tasmota? (dat flashen is het punt niet)
Zo ja, wat vindt je praktischer om te programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Een hele tijd geleden, toen ook nog met ESPEasy aan de slag geweest.
Vindt het flashen meestal het meeste gedoe, als je de opbouw van .yaml eenmaal een beetje kent is het programmeren prima te doen. Uiteindelijk hangt er ook vanaf met welk platform je wil integreren en wat je voorkeur is. De uiteindelijke schakeling is toch in beide gevallen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een proefopstelling gemaakt met een oude pc-ventilator, een dimschakelaar van een ledstrip, een gewone 12v adapter van diezelfde ledstrip en een KT3100 temperatuur regelaar. Deze laat ik inschakelen bij 28 graden en uit bij 26 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zWbR2OEJMVmPsdzWUav8zjjTBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JCB1BgYLmIgS4dCUq5zUteE6.png?f=user_large
De ventilator wil alleen maar opstarten bij 12v. Daarna kan ik hem wel terudraaien tot ongeveer 6v, maar maakt hij veel herrie. Als ik straks jaga radiatoren heb, ben ik van plan om betere ventilatoren aan te schaffen en hoop ik op deze manier een simpel en voordelig systeem gemaakt te hebben.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Ik heb inmiddels eeb ESP32 bordje besteld om eens te kijken of ik daarmee "slim" de fan speed kan regelen vanuit Domoticz.

TinyTronics heeft alleen geen IRLZ44N mosfetz maar wel de IRLZ34N. Kan ik deze ook gewoon gebruiken?
Ik heb zon IRF520 bordje besteld en vervang dan gewoon de mosfet. Dan heb ik het op een mooi printje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

rokil schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:39:
een KT3100 temperatuur regelaar.
Handig ding. Heeft ie ook een CE keurmerk wel handig ivm de brandverzekering. Als ik zelf iets in elkaar zet zorg ik ook dat het op dat punt veilig is.
Zag bij een v/d reviews een gesmolten KT3100.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ja, achterop zit een stickertje met o.a. CE erop.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rokil schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:39:
Ik heb een proefopstelling gemaakt met een oude pc-ventilator, een dimschakelaar van een ledstrip
(...)
De ventilator wil alleen maar opstarten bij 12v. Daarna kan ik hem wel terudraaien tot ongeveer 6v, maar maakt hij veel herrie. Als ik straks jaga radiatoren heb, ben ik van plan om betere ventilatoren aan te schaffen en hoop ik op deze manier een simpel en voordelig systeem gemaakt te hebben.
Ik vermoed dat die dimschakelaar geen normaal 6V signaal uitstuurt, maar door middel van PWM en een duty cycle van 50% gemiddeld 6V op de fan zet (50% van de tijd 0 volt, 50% van de tijd 12 volt).

Dat je herrie hoort bij een duty cycle lager dan 100% komt niet doordat de ventilator slecht is, maar doordat je dimmer een PWM-frequentie heeft die binnen het bereik zit van wat je kunt horen. Is dit bijvoorbeeld 1000Hz, dan zul je een bromtoon van 1000Hz horen in je fan. Bij het aansturen van LEDs, waar die dimmer voor bedoeld is, zul je daar geen last van hebben; een LED die 1000x per seconde aan en uit gaat zul je gewoon waarnemen als aan.

Kortom: als je binnen je setup alleen de fans aanpast en deze dimmer blijft gebruiken hou je zeer waarschijnlijk fans die herrie maken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Was ook al te mooi om waar te zijn voor een leek.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@Gizz Waar moet je dan precies op letten bij het kopen van een PWM controller?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
rokil schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:26:
Ja, achterop zit een stickertje met o.a. CE erop.
C hinese E xport. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gizz & @rokil
Die goedkope 1406 modules geven signalen van ca 22kHz te meten op de PWM aansluiting.
Zie:
route99 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:57:
Edit: ff mijn oude scopie uit ca 1980 aangeslingerd, lang niet gebruikt, maar doet het nog...
Signalen van ca 22kHz te meten op de PWM aansluiting. De PWM is goed te zien (geen andere plaatjes...) als je de instellling daarvan op het printplaatje aanpast (pot metertje). Had vergeten de 10x uit te schakelen op de meet probe... vandaar die opmerking op de foto.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8Q2C0UMn_1ryFK9OvhnnxpKNo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kFySRonfSNhsmlzx4n1BB0Z3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 00:38
Na het doorlezen van dit topic ben ik wel erg nieuwsgierig geworden naar het effect.
Vandaag de componenten voor 2 standaard T22 radiatoren besteld.

Ik zit alleen nog even met een vraagstuk.
In de woonkamer hebben wij 2 stuks T22 radiatoren waar ik zelf een ombouw omheen heb gemaakt.
Ventilatoren aan de onderkant plaatsen is niet meer te doen daar ik dan de gehele ombouw moet slopen.
Er op leggen is hierin de laatste optie, lijkt mij geen probleem daar meerdere dat hebben toegepast.

Wat wellicht wel een punt van aandacht is zijn de sleuven aan de bovenzijde van de radiator ombouw.
Nou zit ik te denken aan 2 opties.

1. Ik plaats ventilatoren bovenop de radiator (type F) die bijvoorbeeld 500rpm draaien, onder de bovenkant van de radiatorombouw plaats ik ventilatoren (type P) onder de sleuven die op 550rpm draaien

2. Ik plaats de ventilatoren op de radiator (type P) die ik met rioolbuizen verleng tot onderzijde sleuven.

Is er wellicht iemand met ervaring hierin?

Ik ben bang dat beide opties voor herrie gaan zorgen door de ombouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riechard
Flappie schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:08:
Ik heb inmiddels eeb ESP32 bordje besteld om eens te kijken of ik daarmee "slim" de fan speed kan regelen vanuit Domoticz.

TinyTronics heeft alleen geen IRLZ44N mosfetz maar wel de IRLZ34N. Kan ik deze ook gewoon gebruiken?
Ik heb zon IRF520 bordje besteld en vervang dan gewoon de mosfet. Dan heb ik het op een mooi printje :)
Ik heb het voor elkaar met domoticz, esphome (aangepast script van @Kaspers ) en mqtt. Nog in de poc fase.
Nu nog een convector temperatuursensor toevoegen en het script vervolmaken, zodat het ook zonder domoticz kan werken. Bijvoorbeeld door default de ventilatoren 30 minuten op vol vermogen te laten blazen en daarna op een stillere stand. Met domoticz kan ik dit sturen op aanwezigheid en/of bereikte kamer temperatuur. Handig is de mqtt autodetect van domoticz versie 2022.1

[ Voor 16% gewijzigd door Riechard op 02-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Riechard schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Ik heb het voor elkaar met domoticz, esphome (aangepast script van @Kaspers ) en mqtt. Nog in de poc fase.
Nu nog een convector temperatuursensor toevoegen en het script vervolmaken, zodat het ook zonder domoticz kan werken. Bijvoorbeeld door default de ventilatoren 30 minuten op vol vermogen te laten blazen en daarna op een stillere stand. Met domoticz kan ik dit sturen op aanwezigheid en/of bereikte kamer temperatuur. Handig is de mqtt autodetect van domoticz versie 2022.1
Die Domoticz MQTT Autodiscovery kende ik nog niet. Dat is op zich wel interessant.
Ik heb maar direct 2 ESP32 bordjes besteld om eens mee te experimenteren :)

Ik heb er nu 1 voorzien van ESPEasy. Op GPIO Pin 16 een IRF520 bordje aangesloten en uiteraard de Ground aangesloten.
Had nog een oude 4 pins fan liggen om mee te testen. Hierop nu dus alleen + en - aangesloten.
Ik kan de fan nu regelen. ESPEasy stuurt standaard een 1Khz PWM signaal, maar de fan maakt dan een irritant piepend geluid. Als ik de frequentie verhoog gaat het piepen wel weg. Maar wat is nu de juiste PWM frequentie voor een fan. Hoe kom ik daar achter? En hoe hebben jullie dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard
Flappie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Die Domoticz MQTT Autodiscovery kende ik nog niet. Dat is op zich wel interessant.
Ik heb maar direct 2 ESP32 bordjes besteld om eens mee te experimenteren :)

Ik heb er nu 1 voorzien van ESPEasy. Op GPIO Pin 16 een IRF520 bordje aangesloten en uiteraard de Ground aangesloten.
Had nog een oude 4 pins fan liggen om mee te testen. Hierop nu dus alleen + en - aangesloten.
Ik kan de fan nu regelen. ESPEasy stuurt standaard een 1Khz PWM signaal, maar de fan maakt dan een irritant piepend geluid. Als ik de frequentie verhoog gaat het piepen wel weg. Maar wat is nu de juiste PWM frequentie voor een fan. Hoe kom ik daar achter? En hoe hebben jullie dat gedaan?
ESPeasy lukte me niet goed met mqtt autodiscovery. Met ESPHome krijg je een dimmer switch im domoticz/mqtt. Ik heb geen hinderlijk geluid gehoord. ESPhome was verrassend gemakkelijk. Zorg wel voor een driedradenverbinding ipv 2, dat schijnt uit te maken, @Kaspers heeft een mooi schema in dit forum. Het lukte me overigens ook zonder de mosfet.

[ Voor 7% gewijzigd door Riechard op 02-03-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Ik roep via een blockly gewoon direct de ESPEasy url aan met een commando.

Hoe doe jij dat dat in ESPHome?
Ik heb namelijk geen HomeAssistant. Dan heb ik toch niks aan ESPHome? Want hoe configureer ik dan ESPHome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:09
Flappie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:21:
[...]
Met een 1000uF condensator (of iets in die richting wat je nog hebt liggen) kun je die pieptoon aardig onderdrukken. Ik weet zo niet of en hoe je de PWM frequentie aan kan passen op een ESP.
Flappie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:31:
Wat ook kan met ESP Easy is dat je met rules de fans aanstuurt. Daarmee is het onafhankelijk van de domotica controller en werkt het ook als die offline is of even niet bereikbaar via het netwerk. Daarbij houd je de keuze of je de status ook nog door wilt geven aan de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard

Hoe doe jij dat dat in ESPHome?
Ik heb namelijk geen HomeAssistant. Dan heb ik toch niks aan ESPHome? Want hoe configureer ik dan ESPHome?
Het werkt perfect met domoticz mqtt autodetect. Homeassistant heeft geen monopolie op esphome. Ik denk dat de domoticz devs gekeken hebben hoe de mqtt van esphome/homeassistant samenwerken.
Wel eerst mosquitto installeren, de mqtt broker. Die staat bij mij op dezelfde raspberry als domoticz. Er is een domoticz wiki daarover.

Als je die kant op wil kan ik je wellicht helpen met het yaml script e.d. Gebaseerd op die van @Kaspers maar aangepast voor mqtt.

Esphome kent ook rules.

[ Voor 17% gewijzigd door Riechard op 03-03-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

tsjoender schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:26:
[...]
Ik weet zo niet of en hoe je de PWM frequentie aan kan passen op een ESP.
Hangt een beetje af van de firmware die je gebruikt, maar in de basis geef je bij het genereren van een PWM-signaal aan: GPIO, duty-cycle, frequentie. Soms nog aangevuld met een duration voor een fade-in of fade-out effect, maar dat lijkt me bij fans overbodig :)

Bij ESPEasy is dit het commando:
code:
1
PWM,<GPIO>,<duty>,<duration>,<frequency>

Bij ESPHome:
code:
1
2
3
4
5
# Example configuration entry
output:
  - platform: esp8266_pwm
    pin: D1
    frequency: 1000 Hz

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://randomnerdtutorials.com/esp8266-pwm-arduino-ide/
Met dit command kun je het aanpassen.
By default, ESP8266 PWM frequency is 1kHz. You can change PWM frequency with:
code:
1
analogWriteFreq(new_frequency);

Valid values are from 100Hz to 40000Hz.
Ik zou nooit de voorgestelde condensator nemen, de verstoort het signaal omdat ie het deels kan uitfilteren of afvlakken (geen blokgolf meer dus) waardoor er geen PWM signaal meer is, lijkt me voor een echte PWM gestuurde fan niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard
route99 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:46:
[...]

https://randomnerdtutorials.com/esp8266-pwm-arduino-ide/
Met dit command kun je het aanpassen.

[...]

Ik zou nooit de voorgestelde condensator nemen, de verstoort het signaal omdat ie het deels kan uitfilteren of afvlakken (geen blokgolf meer dus) waardoor er geen PWM signaal meer is, lijkt me voor een echte PWM gestuurde fan niet handig.
Tenzij de pwm over de derde draad wordt gestuurd toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Riechard Dan idd niet, prima aanvulling, maar dan daar ook geen condensator later gaan plaatsen mocht het toch nog storen. Daar mag hooguit een een kleine C geplaatst worden mocht er teveel RF-storing optreden (een EMC case dan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

JME

zeg maar Jamie

Smaak te pakken hier! Na de convectorput wil ik nu een radiator aanpakken. Ik heb nog een clixon en een 9V / 1A adapter liggen. Stel nu dat ik kies voor 12V / 0,14A fans. Als ik die op 9V zet dan gaan ze minder hard draaien, maar mag ik dan ook met minder ampere rekenen? Rekening houdend met ca. 80% belasting van de adapter, zou ik dan 6 fans op deze adapter kunnen zetten (6 x 0,14 = 0,84) of mag ik met lagere waarden en dus meer fans rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@JME Weten is meten....dus gewoon doen wat je wilt weten.

Extra info : ik heb er een paar fans door gemeten qua stroom maar ook qua werking... De Noctua werkte het best qua luchtverplaatsing terwijl de stroom het laagst is.....
Hoe de luchtverplaatsing gemeten is door een draden rooster te koelen en de stroom die dan loopt te meten is hier beschreven. route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm_KLytkv6EvU3Dq4aYKC6b_crg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nnar9HVWSYqqfBfSywTD5TVe.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 03-03-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Inmiddels mijn ESP32 bordje met IRF 520 bordje aan mijn fans gehangen.
Ik ben niet tevreden. Op 1 of andere manier maken de fans meer geluid als ze op de + en - via PWM worden aangestuurd lijkt het. Ook gaan sommige wel goed aan, en sommige maken een vreemd geluid en proberen te starten maar gaan net niet aan.

Zou het beter zijn de fans van 12V te voorzien en het PWM signaal op de PWM pin te zetten?
Nadeel is dat ik ze dan niet meer kan uitzetten aangezien ze op de laagste PWM stand ook blijven draaien.

Betreft de Arctic P14 PWM PST Fans.

Graag jullie advies

Edit: Ik kan de IRF520 nog vervangen door een IRZL34N. Wellicht maakt dat nog verschil.

Edit 2: IRF520 door de IRLZ34 vervangen. Fan blijft nu constant aan en de IRLZ34 wordt super heet. Gaat dus ook niet goed.

Ben er voorlopig wel klaar mee. Dit werkt allemaal niet. Ga maar weer eens even nadenken wat ik hiermee wil.

[ Voor 22% gewijzigd door Flappie op 04-03-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard
Flappie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:56:
Inmiddels mijn ESP32 bordje met IRF 520 bordje aan mijn fans gehangen.
Ik ben niet tevreden. Op 1 of andere manier maken de fans meer geluid als ze op de + en - via PWM worden aangestuurd lijkt het. Ook gaan sommige wel goed aan, en sommige maken een vreemd geluid en proberen te starten maar gaan net niet aan.

Zou het beter zijn de fans van 12V te voorzien en het PWM signaal op de PWM pin te zetten?
Nadeel is dat ik ze dan niet meer kan uitzetten aangezien ze op de laagste PWM stand ook blijven draaien.

Betreft de Arctic P14 PWM PST Fans.

Graag jullie advies

Edit: Ik kan de IRF520 nog vervangen door een IRZL34N. Wellicht maakt dat nog verschil.

Edit 2: IRF520 door de IRLZ34 vervangen. Fan blijft nu constant aan en de IRLZ34 wordt super heet. Gaat dus ook niet goed.

Ben er voorlopig wel klaar mee. Dit werkt allemaal niet. Ga maar weer eens even nadenken wat ik hiermee wil.
1) ja, een apart pwm kanaal is beter. Dan minder geluid. Dat is mijn setup.
2) Het antwoord is het schema van @Kaspers. Al heb ik het nog niet met mosfet geprobeerd (dan ook de ground van de esp verbinden met de ground van de voeding). Desalnietemin gaat fan wel gewoon uit. Ik gebruik dezelfde fans. Hier de link naar zijn post: Kaspers schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:56

[ Voor 8% gewijzigd door Riechard op 04-03-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Flappie, zet je huidige schema er eens neer.

PS: Ik gebruik zelf dit simpele PWM bordje om 9 fans te sturen zonder ESP control.
ik heb simpel weg alle PMW-stuur aansluitingen van de fans parallel op dat bordje gezet en de plus en min direct op de adapter aangesloten, die ik dan via KAKU laat werken.
Je zou dan bij een combi de ESP allen maar het aan/uit hoeven te laten regelen en niet de PWM.
Daarbij zou je toch alle andere features als je de ESP in een domotica setup hebt zitten overeind blijven?
Of zie ik dat te simpel ivm gebrek aan die ESP ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard
route99 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:10:
@Flappie, zet je huidige schema er eens neer.

PS: Ik gebruik zelf dit simpele PWM bordje om 9 fans te sturen zonder ESP control.
ik heb simpel weg alle PMW-stuur aansluitingen van de fans parallel op dat bordje gezet en de plus en min direct op de adapter aangesloten, die ik dan via KAKU laat werken.
Je zou dan bij een combi de ESP allen maar het aan/uit hoeven te laten regelen en niet de PWM.
Daarbij zou je toch alle andere features als je de ESP in een domotica setup hebt zitten overeind blijven?
Of zie ik dat te simpel ivm gebrek aan die ESP ervaring?
Ik heb een aardig aantal van die bordjes aangeschaft, en doe ze in de verkoop. Vanwege de esp oplossing. Mocht iemand interesse hebben…
Pagina: 1 ... 32 ... 55 Laatste